• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:02
De opbrengst zou nog wel eens omhoog kunnen gaan?

"Einde aan gratis uitstoot: luchtvaartmaatschappijen betalen miljoenen extra" - https://nos.nl/l/2602799

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:45:
[...]

We gaan het meemaken, vooralsnog zijn de kaders voor thuisladen er ook gewoon.

Met zelf beheerde laadpaal heb je ook een afgesproken tarief. Het gaat niet zozeer om de controle, het gaat om het vertrouwen dat jij een krabbel zet onder een verklaring richting werkgever. En als je dan buiten de lijntjes kleurt, is dat voor eigen risico en niet zonder consequenties.

Bij mijn werkgever is het in elk geval al ingeperkt. Je mag gewoon geen verkapt loon via thuisladen uitkeren zonder belasting te betalen.
Glashelder schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:00:
Succes daarmee als je als werknemer zelf je laadpaal en backoffice beheert.

Ik geloof er niet zo in dat de belastingdienst hier achteraan gaat. Die hebben al nauwelijks genoeg capaciteit voor de normale gang van zaken en moeten straks massaal aanslagen controleren ivm teveel betaalde vermogensbelasting. Daar zit sowieso véél meer geld dan bij ERE certificaatjes…
Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben: Grotere bedrijven en nette bedrijven gaan hier gewoon strak op zitten, deels uit moreel besef maar ook om te voorkomen dat ze een keer een tik op de vingers krijgen. De gemiddelde MKB'er, DGA met eigen BV etc gaat hier lustig op los tot het een keer mis gaat en die pakkans zal waarschijnlijk dichter bij de 0 dan bij de 1% liggen... Doet me erg denken aan de tankpassen 20j geleden waarbij het vrij gewoon was dat de directie de auto van thuis ook nog even met de tankpas getankt werd bij bepaalde MKB bedrijven.

Tegelijkertijd zal er de andere kant van het MKB zijn waar ze denken: Mooi dit is een voordeel wat de medewerker kan krijgen, laat ik daar even van meeprofiteren...

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 17-02-2026 08:28 ]

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:27
Miezie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:45:
[...]
Bij mijn werkgever is het in elk geval al ingeperkt. Je mag gewoon geen verkapt loon via thuisladen uitkeren zonder belasting te betalen.
En die spaarkaart van de Esso/BP/Texaco/... dan? Hoe gaat je werkgever daar mee om (bij collega's met een ICE)?

• Sander
  • Niet online
stefxx schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:55:
[...]

En die spaarkaart van de Esso/BP/Texaco/... dan? Hoe gaat je werkgever daar mee om (bij collega's met een ICE)?
Voordat je daar 500,- per jaar mee verdiend hebt, heb je met de ERE's wel iets meer geladen :-).

Ik zou eerder zeggen: Hoe ga je om met prive-laden elektrische auto op de zaak.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-03 08:49
Bovendien weet je pas in maart volgend jaar wat de EREs van dit jaar opgeleverd hebben. Je kan het dus niet vooraf inschatten.
EN als ik een lager tarief in zou stellen, dan rekent MTC vrolijk precies hetzelfde door aan de WG...

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Robertvg65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:03
Beste Tweaks (tweakers? :? )

Een landelijk dagblad wil eind deze week aandacht aan het onderwerp besteden.
We zoeken daarvoor enkele elektrische rijders die zich al hebben aangemeld bij een inboekdienstverlener, en mogelijk al hebben besloten hun laadpaal te vervangen.
Wil je meedoen aan aan klein interview laat me dat dan weten via robertvangent@evrijders.nl (hopelijk zijn email adressen hier toegestaan)

m.vr.gr.
Vereniging Elektrische Rijders

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-03 10:15
V_ger schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:17:
Bovendien weet je pas in maart volgend jaar wat de EREs van dit jaar opgeleverd hebben. Je kan het dus niet vooraf inschatten.
EN als ik een lager tarief in zou stellen, dan rekent MTC vrolijk precies hetzelfde door aan de WG...
Klopt. Mtc hanteert een vast bedrag voor alle laadsessies. Dus als je minder aangeeft betaalt de werkgever hetzelfde.
Waarom je dit zou doen. Goede vraag.dat doe je ook niet met als je bv zonnepanelen neemt. (Meer declareren)
Verder wordt het geld overgemaakt aan de eigenaar van de ean. Netzoals de standaard elektrische stroom vergoeding/subsidie die iedereen krijgt. dat ga je ook niet verrekenen.

Netzoals je de hogere leasebedrag door een hogere aanschaf waarde gaat declareren/verrekenen. Je hoort niemand klagen over hogere waarde die ev bezitters betalen, direct of indirect. Dus als je een keer een mazzeltje hebt. Waarom weer op z’n Nederlands lopen zeuren/klagen/moeilijk doen.

[ Voor 16% gewijzigd door internet4me op 17-02-2026 16:32 ]

• Heatbreaker
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-03 23:13
Ja lekker.. Ik heb dus net een paar maanden terug een Volt Time One geïnstalleerd waar dus niet zo'n MID meter in zit. Ik laad dit jaar met gemak 7000 kWh. Tegen 10 cent, min de fee, kan ik daar dus zo'n 560 Euro voor krijgen.. Laadpaal omruilen dan maar?

Ik schat dat misschien wel 80% van de particuliere laadpalen geen gecertificeerde MID meter heeft. Wat hebben we hier dan aan. Waarom niet eens per jaar de auto laten uitlezen bij (gecertificeerde) garages? Dan kun je toch ook achterhalen hoeveel kWh er op het thuis adres in is gegaan?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Heatbreaker dat is administratief niet te doen. De afrekening van ERE’s gaat per laadaansluiting en met de teller van de auto kan je nooit weten hoeveel er geladen is door een specifieke laadpaal thuis..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Heatbreaker
  • Laatst online: 19-03 23:13
@Glashelder ok. Ik dacht dat een EV een laadsessie registreerd met datum, tijd, locatie tag. Maar als het dus alleen met een gecertificeerde MID meter laadpaal kan, worden er straks dus behoorlijk wat laadpalen vervangen / afgedankt? Wat een verspilling is dat dan. Terwijl dit nou juist als doel heeft uitstoot te verminderen.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 13:58
Heatbreaker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:54:
Ja lekker.. Ik heb dus net een paar maanden terug een Volt Time One geïnstalleerd waar dus niet zo'n MID meter in zit. Ik laad dit jaar met gemak 7000 kWh. Tegen 10 cent, min de fee, kan ik daar dus zo'n 560 Euro voor krijgen.. Laadpaal omruilen dan maar?

Ik schat dat misschien wel 80% van de particuliere laadpalen geen gecertificeerde MID meter heeft. Wat hebben we hier dan aan. Waarom niet eens per jaar de auto laten uitlezen bij (gecertificeerde) garages? Dan kun je toch ook achterhalen hoeveel kWh er op het thuis adres in is gegaan?
Ik ben benieuwd hoe je aan de 80% komt. ik verwacht dat het veel lager is. Het grootste deel van de EV zal een lease-auto zijn, waarbij verrekening van het thuisladen plaatsvind. Dat zijn waarschijnlijk allemaal laders met MID-meter.
Nu ben ik zelf een particulier met eigen EV, dus ik weet niet of die redenering klopt. Maar ook ik heb een lader met MID-meter anageschaft.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35

CyBeRSPiN

sinds 2001

Precies. Denk dat het merendeel van de thuisladers lease of ex-lease is waar een MID meter reeds vereist was.

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-03 16:05
Het is niet 80% van je verbruik, maar 80% van ca. 54% van je gebruik. De 54% is de duurzame stroom factor van het CBS. Dus bij 7.000kW is het ongeveer EUR 300.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
PaulWO schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:33:
Het is niet 80% van je verbruik, maar 80% van ca. 54% van je gebruik. De 54% is de duurzame stroom factor van het CBS. Dus bij 7.000kW is het ongeveer EUR 300.
Nee, bij de omrekening naar "10 cent per kWh" is al rekening gehouden met de standaard energiemix.

Desniettemin is de vergoeding sowieso ongewis. Dus het kan alsnog op 300 euro uitkomen natuurlijk. Ook op het dubbele. We weten het eigenlijk niet.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:19
Heatbreaker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:12:
@Glashelder ... Maar als het dus alleen met een gecertificeerde MID meter laadpaal kan, worden er straks dus behoorlijk wat laadpalen vervangen / afgedankt? Wat een verspilling is dat dan. Terwijl dit nou juist als doel heeft uitstoot te verminderen.
Denk niet dat veel mensen een laadpaal gaan wisselen om een paar euro te vangen.
Een gemiddelde (mid gecertificeerde) laadpaal kost rond de 800 euro? Dat heb je er niet zomaar weer uit. In jouw fanatieke berekening ben je daar al bijna 2 jaar mee bezig, dan heb je nog niets verdiend.
Daarnaast is er nog helemaal niets zeker. Sowieso met de draaikonten in de 2e kamer is het maar de vraag hoe lang we van deze regeling zouden mogen genieten en of je dus ooit je laadpaal aanschaf terug gaat krijgen. Laat staan winst maken met laden.
Ik zeg niet dat het helemaal niet kan, maar meteen gestrekt been erin en beginnen te roepen over e-waste is wel echt té enthousiast.

*sowieso

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:39
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:54:
Precies. Denk dat het merendeel van de thuisladers lease of ex-lease is waar een MID meter reeds vereist was.
Het hangt sterk samen met de aanname hoeveel procent lease thuis laadt. De meeste leaserijders die ik ken laden bijvoorbeeld openbaar. Particulieren de prive EV rijden hebben eigenlijk altijd een oprit of eigen laadpaal. Alleen de gekkies rijden prive en laden openbaar (zoals ik deed).
Bij aanschaf eigen laadpaal is een MID meter vaak 200-300 euro duurder. Ik zag vorig jaar geen enkel argument dat te doen, omdat ik prive niks hoef te verrekenen.
Nu is er ineens wel een reden. Maar dat is achteraf.
Ik denk dat nagenoeg alle prive EV rijders een wallbox zonder MID hebben.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Sander
  • Niet online
DonJunior schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:56:
[...]

Denk niet dat veel mensen een laadpaal gaan wisselen om een paar euro te vangen.
Een gemiddelde (mid gecertificeerde) laadpaal kost rond de 800 euro? Dat heb je er niet zomaar weer uit. In jouw fanatieke berekening ben je daar al bijna 2 jaar mee bezig, dan heb je nog niets verdiend.
Daarnaast is er nog helemaal niets zeker. Sowieso met de draaikonten in de 2e kamer is het maar de vraag hoe lang we van deze regeling zouden mogen genieten en of je dus ooit je laadpaal aanschaf terug gaat krijgen. Laat staan winst maken met laden.
Ik zeg niet dat het helemaal niet kan, maar meteen gestrekt been erin en beginnen te roepen over e-waste is wel echt té enthousiast.
Ik kan mijn Tesla TWC3 op dezelfde base-plate verwisselen voor de variant met MID. Die kost 570e dus opzich redelijk terug te verdienen als deze regeling er 5j zou zijn. Enige vraag is wat ik ga terugkrijgen voor m'n oude TWC3 zonder, want daar wordt MP door overspoeld

• Batilan
  • Laatst online: 21:47
PaulWO schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:33:
Even de oorspronkelijke post lezen waar de 80% is genoemd? :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sander schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Ik kan mijn Tesla TWC3 op dezelfde base-plate verwisselen voor de variant met MID. Die kost 570e dus opzich redelijk terug te verdienen als deze regeling er 5j zou zijn. Enige vraag is wat ik ga terugkrijgen voor m'n oude TWC3 zonder, want daar wordt MP door overspoeld
5 jaar zou mij te lang zijn met de politiek in dit land. Voor je het weet zit er weer een kabinet waarin de VVD de meerderheid heeft en voordeeltjes voor huishoudens? Oh no sir.. voordeeltjes zijn er alleen voor bedrijven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• WorstmetJus
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-03 21:52
Ik heb zojuist een nieuw paal besteld, toch mede vanwege deze regeling. Beetje voorbarig maar ik zag een behoorlijke aanbieding. De paal is sowieso een upgrade (v2g ready, 4g, geen vaste kabel, p1 meter). Kost me zo'n 900 euro inclusief installatie. Het lijkt erop dat mn huidige paal nog makkelijk voor 400 euro gaat op marktplaats.

Ik laad ruim 4000 kwh per jaar, dus 2 redelijke jaren en ik heb voor bijna niks een mooiere paal staan lijkt me.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:58
Zojuist Tap Green Credits aangevraagd bij TAP Electric. Benieuwd hoelang het duurt voordat dit actief is.
Heb gekozen voor 3 jaar looptijd.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Batilan
Rivanov schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:06:
Zojuist Tap Green Credits aangevraagd bij TAP Electric. Benieuwd hoelang het duurt voordat dit actief is.
Heb gekozen voor 3 jaar looptijd.
Dan ben je er mooi op tijd bij. Ik heb begrepen dat de tendens hier is om maar even te wachten totdat er meer duidelijkheid is over hoe alles zich gaat ontwikkelen m.b.t. de 'inboekers'. De procentuele marges zijn i.h.a. best stevig, de vraag is of deze zo hoog blijven de komende jaren? Zo lang je maar een laadpaal met MID gecertificeerde meter in gebruik hebt loop je in ieder geval niets mis?

Al moet ik zeggen dat van de mij bekende inboekers TAP ook wel de partij is bij wie ik zou overwegen een contract af te sluiten. Ze lijken oprecht transparant, en doen slimme dingen om je als EV rijder het meest voordelig publiek te laten laden. Ik gebruik op dit moment ook vooral de TAP laadpas.

• Batilan
WorstmetJus schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:00:
Ik heb zojuist een nieuw paal besteld, toch mede vanwege deze regeling. Beetje voorbarig maar ik zag een behoorlijke aanbieding. De paal is sowieso een upgrade (v2g ready, 4g, geen vaste kabel, p1 meter). Kost me zo'n 900 euro inclusief installatie. Het lijkt erop dat mn huidige paal nog makkelijk voor 400 euro gaat op marktplaats.

Ik laad ruim 4000 kwh per jaar, dus 2 redelijke jaren en ik heb voor bijna niks een mooiere paal staan lijkt me.
Dat is een mooie deal, welk merk/type heb je besteld, en welke installateur? Ik ga voor een Peblar Business (met name vanwege het relatief 'open' karakter en onafhankelijkheid van een eigen cloud). Heb wel een echte paal erbij nodig en de 7.5m versie. Samen met wat aanpassingen in de meterkast kom ik dan aardig richting de € 2000,- (de kabel ligt er al).
Concurrerende offertes liggen vaak nog hoger. Had overigens nog geen paal (heb net 2 weken een EV 8))

• WorstmetJus
Batilan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:48:
[...]

Dat is een mooie deal, welk merk/type heb je besteld, en welke installateur? Ik ga voor een Peblar Business (met name vanwege het relatief 'open' karakter en onafhankelijkheid van een eigen cloud). Heb wel een echte paal erbij nodig en de 7.5m versie. Samen met wat aanpassingen in de meterkast kom ik dan aardig richting de € 2000,- (de kabel ligt er al).
Concurrerende offertes liggen vaak nog hoger. Had overigens nog geen paal (heb net 2 weken een EV 8))
Aha ja, ik heb al een paal op 3 fase dus zijn er geen wijzigingen nodig in de elektra. Een kennis van me is elektricien, die kan simpelweg paal eraf, boren, paal erop doen. Ik heb een zaptec go 2 besteld voor 750.

Vier jaar geleden was ik zo'n 1400 euro kwijt voor de hele installatie, dat was een simpelere paal gewoon aan de muur dus dan klopt die 2000 wel denk ik.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:58
Batilan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:37:
[...]

Dan ben je er mooi op tijd bij. Ik heb begrepen dat de tendens hier is om maar even te wachten totdat er meer duidelijkheid is over hoe alles zich gaat ontwikkelen m.b.t. de 'inboekers'. De procentuele marges zijn i.h.a. best stevig, de vraag is of deze zo hoog blijven de komende jaren? Zo lang je maar een laadpaal met MID gecertificeerde meter in gebruik hebt loop je in ieder geval niets mis?

Al moet ik zeggen dat van de mij bekende inboekers TAP ook wel de partij is bij wie ik zou overwegen een contract af te sluiten. Ze lijken oprecht transparant, en doen slimme dingen om je als EV rijder het meest voordelig publiek te laten laden. Ik gebruik op dit moment ook vooral de TAP laadpas.
Was te voorbarig. Ging er in m'n naïviteit vanuit dat de Easee Charge Up vast wel MID zou ondersteunen. Niet dus.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-03 14:06
internet4me schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:24:
[...]

Mtc hanteert een vast bedrag voor alle laadsessies. Dus als je minder aangeeft betaalt de werkgever hetzelfde.
Heb je hier een bron van?

• Pr088
WorstmetJus schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Aha ja, ik heb al een paal op 3 fase dus zijn er geen wijzigingen nodig in de elektra. Een kennis van me is elektricien, die kan simpelweg paal eraf, boren, paal erop doen. Ik heb een zaptec go 2 besteld voor 750.

Vier jaar geleden was ik zo'n 1400 euro kwijt voor de hele installatie, dat was een simpelere paal gewoon aan de muur dus dan klopt die 2000 wel denk ik.
Ik kijk ook naar de Zaptec Go 2. Waar heb jij die voor 750 gescoord?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:30
Ik vermoed dat @internet4me het anders bedoeld want MTC belast gewoon de tarieven van de CPO (dus ook je eigen laadpaal) door en die bedragen gaan van mijn brandstof budget af. Niks geen vaste kosten per laadsessie. Gewoon de kosten per kWh die de CPO rekent.

• WorstmetJus
Pr088 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:10:
[...]

Ik kijk ook naar de Zaptec Go 2. Waar heb jij die voor 750 gescoord?
Van Proshop, ik weet niet of ik links mag delen hier.

• internet4me
GM15 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:16:
[...]

Ik vermoed dat @internet4me het anders bedoeld want MTC belast gewoon de tarieven van de CPO (dus ook je eigen laadpaal) door en die bedragen gaan van mijn brandstof budget af. Niks geen vaste kosten per laadsessie. Gewoon de kosten per kWh die de CPO rekent.
De kWh prijs die mtc, in rekening brengt bij mijn werkgever. Heeft niks te maken met wat ik “automatisch” declareer. Maw als ik een heel laag energié kWh prijs contract heb, verdiend er iemand heel veel geld aan mijn werkgever. De werkgever betaalt namelijk een vast bedrag per kWh. Bron: werkgever zelf.
..vaste kosten is idd verkeerd benoemd. Ik bedoelde de kosten per kwh. De werkgever heeft een vast bedrag…per kWh.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zal dat eens nagaan want ik heb zelf ook een MTC kaart.

De prijzen die ik in de app van de leasemaatschappij zie komen overeen met mijn eigen tarief.

• onzenuub
  • Laatst online: 23:15
.......

[ Voor 96% gewijzigd door onzenuub op 18-02-2026 19:12 ]

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:26
Jaren geen laadpaal aan het huis gehad, maar nu toch maar eentje besteld via mijn werkgever.

Maar kun je nu al aanmelden of moet je eerst de paal hebben staan? (Alfen pro met mid)

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
flaskk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:17:
Jaren geen laadpaal aan het huis gehad, maar nu toch maar eentje besteld via mijn werkgever.

Maar kun je nu al aanmelden of moet je eerst de paal hebben staan? (Alfen pro met mid)
Lees even een paar berichten terug: er is geen enkele reden om je gehaast aan te melden.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:44
Hebben er al mensen een Excel proberen te uploaden bij ere-registratie? (Ondanks dat dit nog niet noodzakelijk is). Welk format gebruiken jullie?

• GM15
internet4me schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:26:
[...]

De kWh prijs die mtc, in rekening brengt bij mijn werkgever. Heeft niks te maken met wat ik “automatisch” declareer. Maw als ik een heel laag energié kWh prijs contract heb, verdiend er iemand heel veel geld aan mijn werkgever. De werkgever betaalt namelijk een vast bedrag per kWh. Bron: werkgever zelf.
..vaste kosten is idd verkeerd benoemd. Ik bedoelde de kosten per kwh. De werkgever heeft een vast bedrag…per kWh.
Als jij thuis zelf zakelijk laad met een MTC pas dan brengt MTC die kosten in rekening bij je werkgever. Die kosten zijn met de MTC pas uiteraard overal anders afhankelijk waar je laad. (in de straat verderop, bij fastned, shell-recharge etc,..) (en dat zie je ook terug in de MTC app) De werkgever heeft dus helemaal geen vast bedrag per kWh zoals je stelt.

Maar goed raakt een beetje off-topic ik snap wel wat je bedoeld hoor, als jij als CPO in je backoffice insteld dat je op jouw laadpaal 0.28 (via MTC) doorbelast aan de werkgever en je aan je energieboer maar 0.21 betaald dan 'verdien' je er inderdaad mee, zelfde met zonnepanelen, en dus straks ook met de ERE certificaten. In mijn leasecontract staat overigens wel dat de bedragen die ik in rekening breng per kWh wel gelijk moet zijn aan de kosten die betaal aan mijn energie leverancier. Ik verander dan ook netjes ieder kwartaal (variabel contract) het bedrag wat ik per kWh doorbelast via MTC aan mijn werkgever.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:14
Ik begrijp dat je ook met een SAP mag meten zolang die exclusief voor de laadunit wordt gebruikt. Maar mijn gevoel zegt dat dat hier niet erg populair is, ik vraag me af waarom. Immers voor een redelijk eprijs hoef je dat niet ge laadunit te wisselen. Mis ik iets?

Voor degenen die niet weten wat een SAP is: dit is een tweede meter waar je dezelfde of een andere elektriciteit leverancier op kunt koppelen.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• GM15
bert pit schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:22:
Ik begrijp dat je ook met een SAP mag meten zolang die exclusief voor de laadunit wordt gebruikt. Maar mijn gevoel zegt dat dat hier niet erg populair is, ik vraag me af waarom. Immers voor een redelijk eprijs hoef je dat niet ge laadunit te wisselen. Mis ik iets?

Voor degenen die niet weten wat een SAP is: dit is een tweede meter waar je dezelfde of een andere elektriciteit leverancier op kunt koppelen.
Een SAP is (mijn inziens) net zo gecertificeerd als een MID meter maar voldoet dan weer niet aan de eis dat er een MID gecertificeerde meter 'in' de paal moet zitten.

Waar heb je dit gelezen?

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Dan moet je wel ca €250 tot €300 betalen voor aanleg (verschilt per netbeheerder) en daarna ca. €8 tot €12 per maand als periodieke netbeheerderskosten. Dus als je dat voor ERE wil doen lijkt me dat nogal kostbaar en is een eenmalige uitgave aan aan MID gecertificeerde laadpaal gunstiger

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57
GM15 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:26:
[...]

Een SAP is (mijn inziens) net zo gecertificeerd als een MID meter maar voldoet dan weer niet aan de eis dat er een MID gecertificeerde meter 'in' de paal moet zitten.

Waar heb je dit gelezen?
Als er alleen een laadpaal aan het SAP hangt, is de meter van het SAP 1:1 gelijk aan het verbruik van de laadpaal en heb je geen MID-gecertificeerde meter nodig. Zoals de NEa het schrijft:
Indien er geen sprake is van een aansluiting (of secundair allocatiepunt, zie hieronder), die exclusief voor vervoer bestemd is, worden er extra eisen gesteld aan het bemeterd leverpunt (verkoopmeter) in de laadpaal. Elk bemeterd leverpunt dient dan te beschikken over een MID-meter.
(bron)

• flaskk
MID in de paal is dus dat je niet stiekem ergens kan aftappen. Als jij een SAP thuis hebt en je splitst de kabel van de SAP naar de paal, en hangt je kookplaat tussen krijg je dus ERE's om te koken?

Het is technisch wel mogelijk maar veel meer fraude gevoelig.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

Miezie

Niet te moeilijk doen...

flaskk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:05:
MID in de paal is dus dat je niet stiekem ergens kan aftappen. Als jij een SAP thuis hebt en je splitst de kabel van de SAP naar de paal, en hangt je kookplaat tussen krijg je dus ERE's om te koken?

Het is technisch wel mogelijk maar veel meer fraude gevoelig.
Je hebt dan alsnog wel een laadlogboek van je paal naast de meting van je sap… die kun je dus dicht timmeren.
En het consumptiepatroon van een kookplaat is ook wel te herkennen…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Kan een prima optie zijn en lijkt me de berekening voor ieder individueel wel waard…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• flaskk
Miezie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:27:
[...]

Je hebt dan alsnog wel een laadlogboek van je paal naast de meting van je sap… die kun je dus dicht timmeren.
En het consumptiepatroon van een kookplaat is ook wel te herkennen…
Je hebt helemaal gelijk, maar wie gaat dit handhaven/controleren? Kost bakken met menselijke resources en/of techniek.

De kookplaat is slecht voorbeeld maar een thuisaccu zou een goede optie zijn. Er zijn vast palen op de markt die helemaal geen logging hebben, dan is het helemaal sjoemelbaar.

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:16
Ik zit me net even in te lezen met dit ERE gebeuren maar dit is echt interessant. Momenteel rijd ik prive in een EV en krijg ik een mobiliteitsbudget (maandelijks vast budget) vanuit mijn werkgever en kan ik ook nog 0,23/km zakelijk extra declareren.
Mobiliteitsbudget en die 0,23/km zakelijk was al interessant maar met dit ERE erbij en i.c.m. slim laden via mijn zonnepanelen wordt het helemaal lachen. _/-\o_

EddyBurnett

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Eddy Burnett schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:11:
Ik zit me net even in te lezen met dit ERE gebeuren maar dit is echt interessant. Momenteel rijd ik prive in een EV en krijg ik een mobiliteitsbudget (maandelijks vast budget) vanuit mijn werkgever en kan ik ook nog 0,23/km zakelijk extra declareren.
Mobiliteitsbudget en die 0,23/km zakelijk was al interessant maar met dit ERE erbij en i.c.m. slim laden via mijn zonnepanelen wordt het helemaal lachen. _/-\o_
Zo keek ik er al naar zonder alle vergoedingen en voordelen toen ik van benzine naar elektrisch ging 😅. En toen kwam ERE…

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Eddy Burnett schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:11:
Ik rijd met de (zakelijke) leaseauto van mijn partner naar kantoor, krijg 23ct netto vergoeding van mijn werkgever en van de werkgever van mijn partner 39ct per kWh en daar komt dan eventueel die 10ct nog bij op.. (al ben ik van mening dat het dan in mindering moet op de vergoeding van werkgever) Kosten zijn 0 met pv panelen en (straks) direct laden op zonnestroom.

Belastingdienst gaat hier vroeg of laat vast wel wat van vinden.

Duurzaam is het wel natuurlijk :) :).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2026 23:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:55
Sport_Life schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:17:
[...]

Ik rijd met de (zakelijke) leaseauto van mijn partner naar kantoor, krijg 23ct netto vergoeding van mijn werkgever en van de werkgever van mijn partner 39ct per kWh en daar komt dan eventueel die 10ct nog bij op.. (al ben ik van mening dat het dan in mindering moet op de vergoeding van werkgever) Kosten zijn 0 met pv panelen en (straks) direct laden op zonnestroom.

Belastingdienst gaat hier vroeg of laat vast wel wat van vinden.

Duurzaam is het wel natuurlijk :) :).
Ik zie dat je twee keer een Zappi laadpaal hebt. Ga je hier nieuwe laadpalen voor kopen? Want een Zappi is niet MID-gecertificeerd en daarmee kan je geen KWh declareren.

• internet4me
GM15 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:19:
[...]

Als jij thuis zelf zakelijk laad met een MTC pas dan brengt MTC die kosten in rekening bij je werkgever. Die kosten zijn met de MTC pas uiteraard overal anders afhankelijk waar je laad. (in de straat verderop, bij fastned, shell-recharge etc,..) (en dat zie je ook terug in de MTC app) De werkgever heeft dus helemaal geen vast bedrag per kWh zoals je stelt.

Maar goed raakt een beetje off-topic ik snap wel wat je bedoeld hoor, als jij als CPO in je backoffice insteld dat je op jouw laadpaal 0.28 (via MTC) doorbelast aan de werkgever en je aan je energieboer maar 0.21 betaald dan 'verdien' je er inderdaad mee, zelfde met zonnepanelen, en dus straks ook met de ERE certificaten. In mijn leasecontract staat overigens wel dat de bedragen die ik in rekening breng per kWh wel gelijk moet zijn aan de kosten die betaal aan mijn energie leverancier. Ik verander dan ook netjes ieder kwartaal (variabel contract) het bedrag wat ik per kWh doorbelast via MTC aan mijn werkgever.
Dat bedoel ik jüist niet. Het is andersom. Ik stel 21 cent in. De werkgever betaald 35 cént. Bedragen fictief…

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-03 16:05
JanHenk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:51:
[...]

Nee, bij de omrekening naar "10 cent per kWh" is al rekening gehouden met de standaard energiemix.

Desniettemin is de vergoeding sowieso ongewis. Dus het kan alsnog op 300 euro uitkomen natuurlijk. Ook op het dubbele. We weten het eigenlijk niet.
Het is inderdaad allemaal nog even afwachten. Ik had echter deze podcast gezien van Groene Nerds / Laadloon.nl waar de 10ct per kW van de 54% wordt genomen.

https://youtu.be/meUskOy51f8?si=-SRx5SdKcadylRio

• addictive_rhymz
internet4me schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:59:
[...]

Dat bedoel ik jüist niet. Het is andersom. Ik stel 21 cent in. De werkgever betaald 35 cént. Bedragen fictief…
Dan heeft jouw werkgever misschien afwijkende afspraken, want gebruikelijk is volgens mij dat de kosten van het laden 1:1 doorberekend worden.

• chaba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:29
Navraag gedaan over de MID in de BlueBuilt bij Coolblue. Zoals verwacht zit dit erin. Hieronder de reactie
Onze laadpunten zijn standaard uitgerust met een MID-gecertificeerde kWh-meter (MID reader), zodat de geladen kWh’s nauwkeurig en volgens Europese richtlijnen worden gemeten.

Daarnaast ben je vast nieuwsgierig of wij zelf een ERE-certificaat aanbieden, dit is niet het geval.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:23

GVR

Via evbox evaftersales.com opgevraagd of mijn Elvi laadpaal een mid meter heeft, en dat is het geval gelukkig :)

• rens-br
  • Laatst online: 21:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik kreeg van lekkerladen op 14 februari een nieuwsbrief dat ze willen kijken naar een handmatige import via een CSV file. Dus ik heb nu mijn CSV file uit mijn Eneco backoffice opgestuurd. Kreeg binnen 3 minuten een antwoord dat ze er naar gaan kijken.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:23

GVR

rens-br schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:34:
Ik kreeg van lekkerladen op 14 februari een nieuwsbrief dat ze willen kijken naar een handmatige import via een CSV file. Dus ik heb nu mijn CSV file uit mijn Eneco backoffice opgestuurd. Kreeg binnen 3 minuten een antwoord dat ze er naar gaan kijken.
Ja hier ook al aangeleverd en in behandeling vanuit de 50five backoffice

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ArieR schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:55:
[...]

Ik zie dat je twee keer een Zappi laadpaal hebt. Ga je hier nieuwe laadpalen voor kopen? Want een Zappi is niet MID-gecertificeerd en daarmee kan je geen KWh declareren.
Klopt, ik wacht het nog even af. We hebben nog 'recht' op een laadpaal van de werkgever, die is wel MID gecertificeerd. Heeft ook weer nadelen oa branding en terugbetaling binnen x jaar uit dienst.

Eea hangt af van wat de regels worden mbt een leaseauto en de waarde van de certificaten.
Het heeft ook weinig zin als de vergoeding van de werkgever met 10ct wordt verlaagd.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 19-02-2026 21:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• haroldsnel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-03 16:22
Je zou dus ook gewoon een soort adapter kunnen maken die ervoor zorgt dat je een thuis batterij op kan laden door de laadstekker van je laadpaal er in te stoppen. Als die adapter dan net doet alsof het een auto is kan je goedkoop je batterij opladen :-)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

haroldsnel schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:29:
Je zou dus ook gewoon een soort adapter kunnen maken die ervoor zorgt dat je een thuis batterij op kan laden door de laadstekker van je laadpaal er in te stoppen. Als die adapter dan net doet alsof het een auto is kan je goedkoop je batterij opladen :-)
Je kunt ook bij je belastingaangifte 10k aftrekposten opgeven, dat scheelt dan in ieder geval in de aanschaf van een thuisbatterij.

• onzenuub
haroldsnel schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:29:
Je kunt op dat snoer ook heel de wijk aansluiten. Kijk wat je er dan over gaat houden. :P

• THE_BASE
  • Niet online
Zojuist een e-mail van Lekkerladen.com ontvangen dat de koppeling met Zaptec gemaakt kan worden. En het werkt prima! Had onlangs mailverkeer met @Bob Lieftink en reageert zeer adequaat. Mijn keuze is wel gemaakt!

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• onzenuub
THE_BASE schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:26:
Zojuist een e-mail van Lekkerladen.com ontvangen dat de koppeling met Zaptec gemaakt kan worden. En het werkt prima! Had onlangs mailverkeer met @Bob Lieftink en reageert zeer adequaat. Mijn keuze is wel gemaakt!
Yep, klopt helemaal.

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:24
THE_BASE schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:26:
Hier ook. Vandaag mijn easee charge omgeruild voor een charge max. Koppeling is inmiddels gemaakt.

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-03 12:54
Het lijkt wel alsof LekkerLaden bij mijn zaptec veel rechten krijgt, meer dan read-only. Iemand een idee om dit te beperken?

• THE_BASE
  • Niet online
Dabba681 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 05:29:
Het lijkt wel alsof LekkerLaden bij mijn zaptec veel rechten krijgt, meer dan read-only. Iemand een idee om dit te beperken?
Gisteren Bob over gesproken, dat ligt aan de instellingen bij Zaptec, die zijn niet verder te beperken. Als ik het goed heb begrepen is hij daarover wel in contact om ‘read only’ rechten toe te voegen, maar dat kan nog wel even duren.

• Norbertus
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:50
Heeft iemand al een beoordeling terug van TAP voor de aanmelding van ERE certificaten? Of een indicatie hoe lang dit gaat duren? Ik neem aan dat ze dit niet zelf doen dus kan mij voorstellen dat dit wat langer kan duren. Ik heb zelf eind januari geregistreerd en nog niet gehoord.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:35
Norbertus schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:12:
Heeft iemand al een beoordeling terug van TAP voor de aanmelding van ERE certificaten? Of een indicatie hoe lang dit gaat duren? Ik neem aan dat ze dit niet zelf doen dus kan mij voorstellen dat dit wat langer kan duren. Ik heb zelf eind januari geregistreerd en nog niet gehoord.
Bij mij staat in de app dat ik mijn registratie heb ingezonden.

• norbert2
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 12:35
Zeer interessant dacht ik, ben bezig me te oriënteren een (extra) laadstation aan te schaffen.

Dus bij 18000 km volgt 1000 kwhx 0.12 ct max 120 euro per jaar. MID meter kost zeker 1200 E. Over 10 jaar ben ik uit de kosten.
Ik koop gewoon een losse EV lader met app voor 200 en kijk volgend jaar wel weer :-)

• WongWong
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-03 15:19
Uiteindelijk heb ik mij aangemeld bij Lekkerladen. Dacht nog meer interessante updates te mogen zien in de afgelopen maand, maar dat valt nog mee.

Via mijn oude werkgever had ik een Alfen Eve Single Pro, maar die was gelockt door 50Five. Vervolgens heb ik die via MP verkocht omdat 50Five geen antwoord gaf om 'm vrij te geven en ik kon dus gewoonweg niet laden met dat ding.

Daarna een Zaptec Go 2 gekocht en zelf geinstalleerd (best makkelijk als de bedrading etc er al ligt):)) en ik zie Lekkerladen als Service Provider erbij staan. Moet ik de rechten nog wijzigen? Hij stond voorheen zowel op Owner als Servicer, maar ik heb Owner dus uitgevinkt. Wel interessant dat beide rollen dezelfde toegang blijken te geven volgens de omschrijving?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6AnJNad4dyKGpVPufS9cczpzpE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SKepDr2RRMxATj30eJOPZRrm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door WongWong op 21-02-2026 15:33 ]

• bokkow
  • Laatst online: 22:34
norbert2 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:00:
Zeer interessant dacht ik, ben bezig me te oriënteren een (extra) laadstation aan te schaffen.

Dus bij 18000 km volgt 1000 kwhx 0.12 ct max 120 euro per jaar. MID meter kost zeker 1200 E. Over 10 jaar ben ik uit de kosten.
Ik koop gewoon een losse EV lader met app voor 200 en kijk volgend jaar wel weer :-)
He?

18000 km zou ongeveer 3000 kWh per jaar zijn (1:6), gaan we van een magere situatie uit tegen 5ct per kWh dan levert het €150,- op, en bij wat er nu verwacht wordt ligt het eerder op 10ct per kWh of €300,- per jaar.

MID bemeterde laadpunt heb je vanaf ongeveer 750,-, als je al een groep en kabel hebt liggen is dit geen rocketscience om zelf vervangen. En je huidige laadpunt is ook niet waardeloos.

Het is maar net hoe je wil rekenen. Wat je met dat laatst bedoelt volg ik niet, losse EV lader?

M3P - M3LR - 6320Wp

• addictive_rhymz
rens-br schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:34:
Ben benieuwd naar het antwoord. Zit zelf ook bij eneco.

• rens-br

rens-br

addictive_rhymz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Ben benieuwd naar het antwoord. Zit zelf ook bij eneco.
Ze gingen er naar kijken.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:19
Voor degene zonder MID laadpaal, Den Hartog laat je dit jaar een externe mid meter gebruiken in de meterkast. Heb zelf de zappi v2.0.
Heb me juist aangemeld met alle bewijs, ligt er nu ter beoordeling.

[ Voor 6% gewijzigd door lampy25 op 21-02-2026 16:21 . Reden: Laadpaal toegevoegd ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:11
lampy25 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:21:
Voor degene zonder MID laadpaal, Den Hartog laat je dit jaar een externe mid meter gebruiken in de meterkast. Heb zelf de zappi v2.0.
Heb me juist aangemeld met alle bewijs, ligt er nu ter beoordeling.
Dus zij volgen bewust de regels niet? Merkwaardig. En benieuwd wat ze dan doen als er bij een audit blijkt dat de door hun aangedragen ERE's niet conform de regels zijn verkregen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:55
@Maurice- Verschillende bronnen geven aan dat het in 2026 nog gedoogd wordt om een MID meter buiten de laadpaal te hebben. Vanaf 2027 is dat niet meer toegestaan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Sander
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:01:
@Maurice- Verschillende bronnen geven aan dat het in 2026 nog gedoogd wordt om een MID meter buiten de laadpaal te hebben. Vanaf 2027 is dat niet meer toegestaan.
@RichieB Verschillende andere bronnen waaronder de instantie die dit moet gaan controleren hebben al aangegeven dat de overgangsregeling er is voor bedrijven omdat het daar eerder wel mocht. Robertvg65 in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

Lijkt me ook logisch voor particulieren geen overgangsregeling want er was niks…

[ Voor 8% gewijzigd door Sander op 21-02-2026 18:26 ]

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:25

Boost9898

Software developer

Ik vraag me af waarom mensen nu al zo vol op inboekdienstverleners duiken, is https://www.lekkerladen.com/ bijzonder goed ofzo? Want je kan toch ook aan het eind van het jaar kijken naar wie op dat moment het gunstigste betaalt voor de geladen stroom van afgelopen jaar en daar je 'certificaten aan verkopen'?

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 13:58
Boost9898 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:53:
Ik vraag me af waarom mensen nu al zo vol op inboekdienstverleners duiken, is https://www.lekkerladen.com/ bijzonder goed ofzo? Want je kan toch ook aan het eind van het jaar kijken naar wie op dat moment het gunstigste betaalt voor de geladen stroom van afgelopen jaar en daar je 'certificaten aan verkopen'?
Zou kunnen, alleen verwachten sommigen omdat het een markt betreft dat er dan aan het einde van het jaar veel aanbod is van ERE-certificaten en daar dan mogelijk een lage prijs uit volgt. Iets met vraag en aanbod/

• rens-br

rens-br

Boost9898 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:53:
Je kan maar vast voorbereid zijn toch? Lekkerladen heeft denk ik bij de meeste een gun factor, ook vanwege de snelle support en aanwezigheid hier op het forum.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:25

Boost9898

Software developer

rens-br schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:29:
[...]

Je kan maar vast voorbereid zijn toch? Lekkerladen heeft denk ik bij de meeste een gun factor, ook vanwege de snelle support en aanwezigheid hier op het forum.
Nouja, ja voorbereid zijn wel, maar jezelf gelijk voor 1 jaar vastketenen vind ik wel ver gaan als je ook de kat uit de boom kan kijken. En een gunfactor, misschien, maar niet als het om eventueel honderden euro's gaat.

• 80sboombox
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-03 09:12
Ik dacht dat je je vóór 1 mei ingeschreven moest hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door 80sboombox op 22-02-2026 07:27 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Boost9898 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:32:
[...]

Nouja, ja voorbereid zijn wel, maar jezelf gelijk voor 1 jaar vastketenen vind ik wel ver gaan als je ook de kat uit de boom kan kijken. En een gunfactor, misschien, maar niet als het om eventueel honderden euro's gaat.
Ik vind het de energie niet waard om voor een paar tientjes verschil af te wachten, topics en nieuws te blijven volgen en pas aan te sluiten aan het eind van het jaar. Lekkerladen doet het wat mij betreft prima, geen diepe integratie nodig, goede communicatie en uitbetaling per kwartaal. Weinig risico en zie volgend jaar wel weer.

• Pr088
80sboombox schreef op zondag 22 februari 2026 @ 07:27:
Ik dacht dat je je vóór 1 mei ingeschreven moest hebben?
Nee, dat is een fabeltje, de wereld ingeholpen door o.a. ANWB. Je kunt geleverde stroom vanaf 1-1-26 met terugwerkende kracht laten inboeken, mits je een laadpaal met MID-meter hebt.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
Bob Lieftink schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:28:
[...]

Nope, helemaal stil. Zal aankomende week proberen te contacten
Ben benieuwd! Het begint te leven en ik heb een laadpaal van Ecotap via mijn werkgever. De facturering wordt weer gedaan door Last Mile Solutions (LMS). In theorie zou ik mijn laadpaal dus kunnen aanmelden. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43
Twizzler schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:25:
Ik wacht nog even met aanmelden. De verschillen zijn groot in de kleine lettertjes ben ik inmiddels al achter.
Een aantal " kosten " zijn de verschillende aanbieders niet heel transparant is. Men beroept zich op marktontwikkeling en dergelijke.
BlueCurrent geeft bv helemaal geen transparantie in kosten en vergoedingen. Allemaal schattingen, maar niet waar het op gebaseerd is.
Iemand al wel scherp welke aanbieder de beste voorwaarden heeft?
Ik heb navraag gedaan bij BlueCurrent. Ze rekenen met 10ct per kWh en een fee van 40%. Dat is toch wel echt heel flink.

• Robertvg65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:03
Een artikel in de Trouw, even creatief zijn om het volledig te kunnen lezen. https://www.trouw.nl/duur...f-dit-jaar-echt~b7d5b2c8/

We vroegen de leden van het VER EV panel of ze een laadpaal hebben met MID meter, en of ze zich gaan aanmelden bij een inboekdienstverlener.
- 43% van de rijders met een laadpaal 'van de zaak' heeft een geschikte laadpaal en gaat meedoen
- bij diegenen die de laadpaal zelf hebben gekocht is dat 20%
- 52% van de rijders met een zelf aangeschafte laadpaal heeft een lader zonder MID meter en laat het (voorlopig) voorbij gaan
- 12% van de rijders zonder geschikte lader geeft aan deze te gaan vervangen om zijn kWhs te kunnen inboeken

• THE_BASE
  • Niet online
Robertvg65 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 02:32:
Een artikel in de Trouw, even creatief zijn om het volledig te kunnen lezen. https://www.trouw.nl/duur...f-dit-jaar-echt~b7d5b2c8/

We vroegen de leden van het VER EV panel of ze een laadpaal hebben met MID meter, en of ze zich gaan aanmelden bij een inboekdienstverlener.
- 43% van de rijders met een laadpaal 'van de zaak' heeft een geschikte laadpaal en gaat meedoen
- bij diegenen die de laadpaal zelf hebben gekocht is dat 20%
- 52% van de rijders met een zelf aangeschafte laadpaal heeft een lader zonder MID meter en laat het (voorlopig) voorbij gaan
- 12% van de rijders zonder geschikte lader geeft aan deze te gaan vervangen om zijn kWhs te kunnen inboeken
Eigen laadpaal: 20% doet mee. Die snap ik echt niet.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:23
THE_BASE schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:25:
[...]

Ik twijfel dus nog, afgelopen jaar met mij PHEV dus 2000kwh verstookt, krijg deze week een volledige elektrische auto. Alleen zijn mijn kilometers per week drastisch verlaagd. Van 120km woon werk naar 20km woonwerk per dag. Dus wat voor impact dat gaat hebben op mijn jaar verbruik weet ik nog niet. Heb nog een laadpaal zonder MID, deze zou ik dan dus moeten vervangen voor een nieuwe met MID wat me al snel 850 euro gaat kosten met 300 wat ik evt zou vangen er nog af van de huidige als ik die zou verkopen op Marktplaats. Al met al een business case om hem te vervangen heb ik op dit moment nog niet. Denk dat dit voor meer mensen geldt, zoals ook mijn buurman. Let wel we zijn beide prive kopers van de auto en geen lease.

Mocht het puur gaan om de geschikte paal al hebben, dan snap ik dat niet inderdaad

[ Voor 4% gewijzigd door Louwke op 23-02-2026 08:30 ]

Untappd: Louwke80

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:32
[...]

Snap ik heel goed, een nieuwe laadpaal met dezelfde functionaliteit gaat al snel richting de 900-1000 euro. Dus netto (na verkoop oude laadpaal) moet je al snel 500 euro investeren om dit werkend te krijgen. Aangezien nog compleet onduidelijk is hoeveel je terugkrijgt en voor hoe lang dit gaat duren snap ik wel dat mensen eerst nog even kat uit de boom kijken.

• Pr088
Blik1984 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:17:
[...]

Snap ik heel goed, een nieuwe laadpaal met dezelfde functionaliteit gaat al snel richting de 900-1000 euro. Dus netto (na verkoop oude laadpaal) moet je al snel 500 euro investeren om dit werkend te krijgen. Aangezien nog compleet onduidelijk is hoeveel je terugkrijgt en voor hoe lang dit gaat duren snap ik wel dat mensen eerst nog even kat uit de boom kijken.
Precies. Ik heb een Easee zonder MID. Ik zit goed bij Tibber en de Zaptec Go 2 zou voor mij een goed alternatief zijn. Kost € 750. Kan mijn Easee Lite misschien voor € 300 slijten? Is 1,5 jaar oud.
Moet nog een installateur vragen om de box aan de muur te knopen. Kost weer € 100-150?
Toch 500-600 kwijt. Nu kan ik het wel terugverdienen met 6000kwh per jaar, maar volgend jaar gaan we minder rijden omdat mijn vrouw na opleiding waarschijnlijk werk op fietsafstand krijgt. Als de verdiensten tegenvallen (5 cent) en we gebruiken nog maar 3 of 4000kWh per jaar, dan wordt het wel een paar jaar terugverdienen...
Ik heb de aankondiging al gedaan bij de vrouw des huizes :D De WAF blijft cruciaal ;)

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-03 08:36
[...]

Ik ga even in herinnering vallen, maar ik snap goed dat het lijkt alsof heel Nederland aan de ERE gaat. Jij gaat zelf heel vroeg met een inboeker in zee en kijkt al of het werkt. Helemaal prepared! Mss een soort van FOMO, terwijl dat niet nodig is geweest ;)

Laten we allemaal gewoon in onze bubbel blijven en hopen dat die bubbel niet groter wordt. Hoe meer mensen erin zitten, hoe minder gunstig dat voor iedereen is.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Ik ging uit van een laadpaal mét MID-meter. Maar als ze alle thuisladers meenemen, dan snap ik 20% wél natuurlijk.

• THE_BASE
  • Niet online
Aurora schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Ik ga even in herinnering vallen, maar ik snap goed dat het lijkt alsof heel Nederland aan de ERE gaat. Jij gaat zelf heel vroeg met een inboeker in zee en kijkt al of het werkt. Helemaal prepared! Mss een soort van FOMO, terwijl dat niet nodig is geweest ;)

Laten we allemaal gewoon in onze bubbel blijven en hopen dat die bubbel niet groter wordt. Hoe meer mensen erin zitten, hoe minder gunstig dat voor iedereen is.
Niets FOMO, gewoon first-adapter. Ik vind het leuk om met data bezig te zijn en als ik daar een koppeling in kan maken en centjes terug krijg is dat mooi meegenomen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Pr088 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:03:
[...]

Nee, dat is een fabeltje, de wereld ingeholpen door o.a. ANWB. Je kunt geleverde stroom vanaf 1-1-26 met terugwerkende kracht laten inboeken, mits je een laadpaal met MID-meter hebt.
En mits je een registratie van laadsessies hebt ergens (al dan niet met een export), ook niet onbelangrijk...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• bokkow
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Precies. Ik heb een Easee zonder MID. Ik zit goed bij Tibber en de Zaptec Go 2 zou voor mij een goed alternatief zijn. Kost € 750. Kan mijn Easee Lite misschien voor € 300 slijten? Is 1,5 jaar oud.
Moet nog een installateur vragen om de box aan de muur te knopen. Kost weer € 100-150?
Toch 500-600 kwijt. Nu kan ik het wel terugverdienen met 6000kwh per jaar, maar volgend jaar gaan we minder rijden omdat mijn vrouw na opleiding waarschijnlijk werk op fietsafstand krijgt. Als de verdiensten tegenvallen (5 cent) en we gebruiken nog maar 3 of 4000kWh per jaar, dan wordt het wel een paar jaar terugverdienen...
Ik heb de aankondiging al gedaan bij de vrouw des huizes :D De WAF blijft cruciaal ;)
Jij zit juist in de positie dat wissel van een Easee Lite naar Easee Max poepsimpel is, dit kan binnen 10 minuten en heb je geen installateur bij nodig als beetje tweaker zijnde; letterlijk oude resetten, stroom er af, kap er af, oude unit er uit schuiven, nieuwe unit er in schuiven, nieuwe kap er op en klaar.

Oude Easee Lite op marktplaats, zeker 300,- mogelijk paar tientjes meer.

Die 5ct die je schetst is wel heel erg voorzichtig, hier en daar schemert wel door dat ook de rondzingende 10ct een underpromise overdeliver gaat lijken op basis van waar de markt heen beweegt. Maar goed, better safe than sorry natuurlijk, dat moet je helemaal zelf weten.

M3P - M3LR - 6320Wp

• bokkow
Aurora schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Nou ja, het is vooral dat de tekst doet lijken dat van de particulieren met een eigen MID bemeterde laadpaal maar 20% hier op duikt. Terwijl, als je een MID bemeterde laadpaal hebt is het 0 moeite om hier aan deel te nemen. Dan lijkt die 20% erg laag. Als die 20% gaat over de hele populatie aan zelf gekochte particuliere laadpalen, dan is het begrijpelijk, meerendeel zal immers niet MID bemeter zijn.

M3P - M3LR - 6320Wp

• bokkow
THE_BASE schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:15:
[...]

Niets FOMO, gewoon first-adapter. Ik vind het leuk om met data bezig te zijn en als ik daar een koppeling in kan maken en centjes terug krijg is dat mooi meegenomen.
Helemaal eens, maar ben jij dan zo een? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EA62JzxjzHRTseIVQ-XrxHG-xHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jX4fzaCaNiDjVPqcsbBe3Gb.jpg?f=fotoalbum_large

M3P - M3LR - 6320Wp

• Pr088
bokkow schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Jij zit juist in de positie dat wissel van een Easee Lite naar Easee Max poepsimpel is, dit kan binnen 10 minuten en heb je geen installateur bij nodig als beetje tweaker zijnde; letterlijk oude resetten, stroom er af, kap er af, oude unit er uit schuiven, nieuwe unit er in schuiven, nieuwe kap er op en klaar.

Oude Easee Lite op marktplaats, zeker 300,- mogelijk paar tientjes meer.

Die 5ct die je schetst is wel heel erg voorzichtig, hier en daar schemert wel door dat ook de rondzingende 10ct een underpromise overdeliver gaat lijken op basis van waar de markt heen beweegt. Maar goed, better safe than sorry natuurlijk, dat moet je helemaal zelf weten.
Easee Max is inderdaad kwestie van klikken. Dat lukt mij zelf ook wel. Wel 75-100 duurder, niet geschikt voor faseswitching (3 naar 1) en niet V2G ready. Als ik dan toch een nieuwe koop en voorbereid wil zijn op 2027... ;)

• bokkow
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:43:
[...]

Easee Max is inderdaad kwestie van klikken. Dat lukt mij zelf ook wel. Wel 75-100 duurder, niet geschikt voor faseswitching (3 naar 1) en niet V2G ready. Als ik dan toch een nieuwe koop en voorbereid wil zijn op 2027... ;)
Dat van faseswitching is niet waar, dat kan de Easee wel, van 3 naar 1 en weer terug en ook nog naar de fase waar de meeste ruimte is… Dat kan jouw huidige Lite ook trouwens.

En V2G-ready… mijn oprit is Ferrari-ready 😉 Ready producten moet je sowieso links laten liggen, niet buying on a promise. Los daarvan; AC terugleveren is ook weer mega inefficient voor de betrekkelijk grote omvormers in een auto, daarnaast belast je de omvormers van de auto meer dan noodzakelijk en ga je echt je auto inzetten als druppellader voor je baseload? Je bent dan ook nog (meer) afhankelijk van wat de autofabrikant ooit wel of niet gaat ondersteunen hierin. Nee, AC V2G-ready is meer een lokkertje dan iets wat je mee zou moeten nemen in je overweging, vanaf 2027 vermoed ik dat er maar een gering aantal kWh terug een huis in gaan via een V2G AC laadpunt.

Zaptec Go 2 zou je wel kunnen overwegen omwille van ondersteunen van gelijktijdig backoffice (zakelijk verrekenen) als nog een andere operator (zoals Tibber).

Ik zit bij Tibber en ben van Easee Lite naar Easee Max gegaan: Slim Laden, Grid Rewards, automatisch fase wisselen, loadbalancing middels Tibber Pulse en eventueel zon geoptimaliseerd laden (ik niet, niet efficient), ERE ondersteuning automatisch uitlezen, kortingactie van Tibber van 10,- per maand 24 maanden lang. 👌🏻 En dus moeiteloze “upgrade” in 10 minuten.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Bezzerk
  • Laatst online: 23:19
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:43:
[...]

De Easee Charge Max komt denk ik een heel eind... (anders was ik ook niet voor die upgrade gegaan O-) )

V2G; https://support.easee.com...0%E2%80%93%20Easee%20Help

De faseswitching weet ik niet precies wat je bedoeld, maar als je dit bedoeld (plaatje) dan zit het er ook in bij de Lite.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeWGnTn452e1_Rhr1BAseRVuIpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHltHcB7mV8dLWOcbaZmygl1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Bezzerk op 23-02-2026 11:04 . Reden: mompelt iets over heel erg dubbel met hierboven... ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
[...]

Met deze regeling in die oude laadpaal zonder mid meter bijna waardeloos geworden. Want stel je koopt een EV en je hebt een oprit en 3 fase. Zou je dan een 2e handsje zonder mid meter van marktplaats af trekken of zou je wat meer uitgeven voor een paal met mid meter? :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.