Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:43:
[...]
Easee Max is inderdaad kwestie van klikken. Dat lukt mij zelf ook wel. Wel 75-100 duurder, niet geschikt voor faseswitching (3 naar 1) en niet V2G ready. Als ik dan toch een nieuwe koop en voorbereid wil zijn op 2027...

Dat van faseswitching is niet waar, dat kan de Easee wel, van 3 naar 1 en weer terug en ook nog naar de fase waar de meeste ruimte is… Dat kan jouw huidige Lite ook trouwens.
En V2G-ready… mijn oprit is Ferrari-ready 😉 Ready producten moet je sowieso links laten liggen, niet buying on a promise. Los daarvan; AC terugleveren is ook weer mega inefficient voor de betrekkelijk grote omvormers in een auto, daarnaast belast je de omvormers van de auto meer dan noodzakelijk en ga je echt je auto inzetten als druppellader voor je baseload? Je bent dan ook nog (meer) afhankelijk van wat de autofabrikant ooit wel of niet gaat ondersteunen hierin. Nee, AC V2G-ready is meer een lokkertje dan iets wat je mee zou moeten nemen in je overweging, vanaf 2027 vermoed ik dat er maar een gering aantal kWh terug een huis in gaan via een V2G AC laadpunt.
Zaptec Go 2 zou je wel kunnen overwegen omwille van ondersteunen van gelijktijdig backoffice (zakelijk verrekenen) als nog een andere operator (zoals Tibber).
Ik zit bij Tibber en ben van Easee Lite naar Easee Max gegaan: Slim Laden, Grid Rewards, automatisch fase wisselen, loadbalancing middels Tibber Pulse en eventueel zon geoptimaliseerd laden (ik niet, niet efficient), ERE ondersteuning automatisch uitlezen, kortingactie van Tibber van 10,- per maand 24 maanden lang. 👌🏻 En dus moeiteloze “upgrade” in 10 minuten.