• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:20
asing schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:23:
[...]

Met deze regeling in die oude laadpaal zonder mid meter bijna waardeloos geworden. Want stel je koopt een EV en je hebt een oprit en 3 fase. Zou je dan een 2e handsje zonder mid meter van marktplaats af trekken of zou je wat meer uitgeven voor een paal met mid meter? :)
Ligt een beetje aan je use-case. Ik zou zeggen dat pas vanaf 3000kWh laden oftewel zo’n 15000km per jaar, een MID bemeterde laadpaal interessant is. Bij een PHEV of minder kilometer dan dat, is dit een leuke manier om een goed laadpunt tegen 350,- of minder op te pikken om toch thuis te kunnen laden op 3 fase. (Zelf kabel trekken en op de muur schroeven, ~250,- voor aanleggen van extra groep door lokale elektricien)

M3P - M3LR - 6320Wp

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:12
Daarom moet je nu snel handelen voor iedereen de regeling kent ;)
Dat wij op de hoogte zijn wil niet zeggen dat iedereen die een laadpaal zoekt op MP er al vanaf weet. Was mijn oude zo kwijt.

[ Voor 49% gewijzigd door MrBullet058 op 23-02-2026 11:42 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:52
[...]

Met deze regeling in die oude laadpaal zonder mid meter bijna waardeloos geworden. Want stel je koopt een EV en je hebt een oprit en 3 fase. Zou je dan een 2e handsje zonder mid meter van marktplaats af trekken of zou je wat meer uitgeven voor een paal met mid meter? :)
Ik neem aan dat op marktplaats relatief gezien dezelfde verschillen zullen zitten qua prijzen tussen palen met/zonder MID-meter. Niet iedereen rijdt 40k kilometer per jaar met hun EV, dus voor een hoop mensen is de extra investering helemaal niet de moeite waard.

• bokkow
Ben wel benieuwd naar wat dit aandeel wordt van de totale taart. Een beetje zakelijke deelnemer aan HBE’s heeft een BEV vrachtwagen, laat daar per laadbeurt 500kWh in gaan, en zoiets zal hopelijk voor het bedrijf dagelijks nodig zijn; 500kWh per dag. 15000kWh per maand voor een relatief kleine zakelijke deelnemer. Bij een gemiddeld EV personenvervoer ligt het aantal kilometers ongeveer op 15000km per jaar, 1250km per maand of ongeveer 250kWh per maand, kom je uit op 60 EV auto’s ten opzichte van 1 EV vrachtwagen.

Nou ja je kunt dit bierviltje berekening verder doorzetten met getallen over verkochte EV vrachtwagens (vrijwel allemaal deelnemend, belangrijk voor business case), EV personenauto’s, gemiddeld aantal gereden kilometers per jaar, het lijstje aan percentages particulieren die deel willen nemen aan ERE door VER.

Ik denk dat het maar een relatief kleine toevoeging is aan de gehele pool.

M3P - M3LR - 6320Wp

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:22
Ik heb net twee weken geleden een nieuwe Peblar laadpaal gekocht zonder MID :|
Jammer dat ik dit hele verhaal niet iets eerder opgepikt heb...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Tweedehandsje van marktplaats heb je voor een appel en een ei. Voor een nieuwe met MID betaal je zo €700 meer. Afhankelijk van hoeveel je laadt en hoeveel die vergoeding uiteindelijk wordt is er zelfs een reële kans dat je zelfs het break-even punt nooit bereikt...

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:26

de Peer

under peer review

Ik vind dit toch jammer. Leuk bedacht maar voor mij is dit net zo 'fout' als belastingfraude. Je misbruikt een regeling, ontvangt geld voor elektrisch rijden en gaat er dan doodleuk huishoudelijke apparaten mee voeden.

Tot zo ver mijn preek.

[ Voor 34% gewijzigd door Notna op 23-02-2026 13:15 . Reden: quote edit ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

de Peer schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:10:
[...]

Ik vind dit toch jammer. Leuk bedacht maar voor mij is dit net zo 'fout' als belastingfraude. Je misbruikt een regeling, ontvangt geld voor elektrisch rijden en gaat er dan doodleuk huishoudelijke apparaten mee voeden.

Tot zo ver mijn preek.
Modbreak:En hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Het is het opzettelijk aanzetten tot het plegen van fraude en derhalve ook niet de bedoeling om hier te bespreken en gaat dus nu ook stoppen. En dat is niet specifiek aan dit topic; dat is GoT breed.

Ik zal het voor het gemak ook in de TW zetten, onderaan dit topic.

Xbox Live ID:Notna8310

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:35
Ik zit nu te twijfelen om een laadpaal aan te schaffen.

Huidige situatie is dat wij een Mini Cooper SE hebben en deze opladen met een voldt Granny Charger. Hiervoor zit een homewizard meter (geen stekker). Verbruik is ongeveer 2.400 kWh per jaar. Voor langere afstanden hebben we nog een mild hybrid.

Op dit moment zijn er nieuwe CAO onderhandelingen en is de kans groot dat de reiskostenvergoeding eruit gaan bij mijn vriendin en ze dus een elektrische lease auto moet voor 2030. Dan zal het verbruik dus nog meer stijgen.

Zelf zit ik te denken aan een zaptec go 2, deze aan te sluiten op de bestaande groep en de granny charger met vervroegd pensioen te doen. Dan kunnen we ook enkel laden op zonnestroom waardoor de oplader denk wel binnen een paar jaar is terug verdient.

Als mijn vriendin een volledig elektrische auto moet nemen zijn er twee opties; prive een benzine auto en bijtelling voor de elektrische auto of prive een PHEV en geen bijtelling voor de elektrische auto.

Ben wel benieuwd hoe hoog de vergoeding is en blijft.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:42
bokkow schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:54:
[...]

Dat van faseswitching is niet waar, dat kan de Easee wel, van 3 naar 1 en weer terug en ook nog naar de fase waar de meeste ruimte is… Dat kan jouw huidige Lite ook trouwens.

Zaptec Go 2 zou je wel kunnen overwegen omwille van ondersteunen van gelijktijdig backoffice (zakelijk verrekenen) als nog een andere operator (zoals Tibber).

Ik zit bij Tibber en ben van Easee Lite naar Easee Max gegaan: Slim Laden, Grid Rewards, automatisch fase wisselen, loadbalancing middels Tibber Pulse en eventueel zon geoptimaliseerd laden (ik niet, niet efficient), ERE ondersteuning automatisch uitlezen, kortingactie van Tibber van 10,- per maand 24 maanden lang. 👌🏻 En dus moeiteloze “upgrade” in 10 minuten.
Ik zit in dezelfde situatie, maar om nog jaren aan Tibber vast te zitten (heb weinig redenen om weg te gaan hoor)... Ben toch wat huiverig voor de lockin. En bij Zaptec zou ik het inderdaad fijn vinden om backoffice te kunnen koppelen aan een ERE-inboekdienstverlener of op termijn toch TAP-electric toe te voegen om buurtgenoten tegen een schappeijk tariefje te kunnen laten laden.

Jij zegt dat de fase-switching ook werkt op de Easee Lite, maar hoe kan ik dat dan instellen? Mijn auto's of laadpaal doen dat nooit, terwijl ik het soms best handig zou vinden, zeker in wintertijd als bij mij fase 1 zwaar belast wordt door de 1-fase warmtepomp. Ik dacht dat Zaptec en Zappi alleen dit konden?
Het handmatig switchen kan natuurlijk wel (via de instellingen) maar dat is niet wat ik zoek.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:30
bokkow schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:54:
[...]

daarnaast belast je de omvormers van de auto meer dan noodzakelijk en ga je echt je auto inzetten als druppellader voor je baseload? Je bent dan ook nog (meer) afhankelijk van wat de autofabrikant ooit wel of niet gaat ondersteunen hierin. Nee, AC V2G-ready is meer een lokkertje dan iets wat je mee zou moeten nemen in je overweging, vanaf 2027 vermoed ik dat er maar een gering aantal kWh terug een huis in gaan via een V2G AC laadpunt.
In eerste instantie leek V2G me heel wat maar ik was al tot de conclusie gekomen dat ik niet wilde gaan hobbyen cq extra slijtage veroorzaken met een auto van 60.000 euro in plaats van met een accu van 5000 euro.

Je zegt hier echter iets extreem waars dat ik me nog niet gerealiseerd had…..
Bij V2G terugleveren trekt de auto een idle load van 200W. Dan is het echt geen goed idee om een huis op 300W te voeden.

Verdere discussie beter in het forum: Over V2G; laden en ontladen
Maar ik wilde je toch even specifiek bedanken voor deze eye-opener.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Pr088
Leanderr schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:14:
Ik zit nu te twijfelen om een laadpaal aan te schaffen.

Huidige situatie is dat wij een Mini Cooper SE hebben en deze opladen met een voldt Granny Charger. Hiervoor zit een homewizard meter (geen stekker). Verbruik is ongeveer 2.400 kWh per jaar. Voor langere afstanden hebben we nog een mild hybrid.

Op dit moment zijn er nieuwe CAO onderhandelingen en is de kans groot dat de reiskostenvergoeding eruit gaan bij mijn vriendin en ze dus een elektrische lease auto moet voor 2030. Dan zal het verbruik dus nog meer stijgen.

Zelf zit ik te denken aan een zaptec go 2, deze aan te sluiten op de bestaande groep en de granny charger met vervroegd pensioen te doen. Dan kunnen we ook enkel laden op zonnestroom waardoor de oplader denk wel binnen een paar jaar is terug verdient.

Als mijn vriendin een volledig elektrische auto moet nemen zijn er twee opties; prive een benzine auto en bijtelling voor de elektrische auto of prive een PHEV en geen bijtelling voor de elektrische auto.

Ben wel benieuwd hoe hoog de vergoeding is en blijft.
Waarom zou je privé nog een PHEV nemen? EV's in de lease (dus nieuw) worden bijna allemaal met een 70+ kWh-accu geleverd. Kun je in principe heel Nederland mee doorrijden voordat je aan de snellader hoeft.
PHEV is twee technieken, meer onderhoud, nauwelijks lichter en dus net zo duur in de wegenbelasting.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Stefannn
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie, maar om nog jaren aan Tibber vast te zitten (heb weinig redenen om weg te gaan hoor)... Ben toch wat huiverig voor de lockin. En bij Zaptec zou ik het inderdaad fijn vinden om backoffice te kunnen koppelen aan een ERE-inboekdienstverlener of op termijn toch TAP-electric toe te voegen om buurtgenoten tegen een schappeijk tariefje te kunnen laten laden.

Jij zegt dat de fase-switching ook werkt op de Easee Lite, maar hoe kan ik dat dan instellen? Mijn auto's of laadpaal doen dat nooit, terwijl ik het soms best handig zou vinden, zeker in wintertijd als bij mij fase 1 zwaar belast wordt door de 1-fase warmtepomp. Ik dacht dat Zaptec en Zappi alleen dit konden?
Het handmatig switchen kan natuurlijk wel (via de instellingen) maar dat is niet wat ik zoek.
Ik zie het nut niet van fase switchen.
‘s winters laad ik altijd op max met 3 fases.
Zomers op PV vaak op 1 fase en als de lader op dezelfde fase zit als de PV is er geen enkele reden om te switchen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Small Paullie
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Dit zijn de goedkope/goedkoopste laadstations met MID meter:
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
€399 (1 fase) resp. €499 (3 fase)

Ondersteunt OCPP 1.6J, dus kun je aan Home Assisant koppelen en van alles regelen...

Ik heb er eentje besteld, ben benieuwd....

[ Voor 13% gewijzigd door Small Paullie op 23-02-2026 14:16 ]

Dinky Dip

• bokkow
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie, maar om nog jaren aan Tibber vast te zitten (heb weinig redenen om weg te gaan hoor)... Ben toch wat huiverig voor de lockin.
Mwa, je krijgt 10,- korting per maand zolang je bij zij ze blijft, heb je er om een andere reden geen zin meer in dan ga je weg. Leuk extraatje maar zie het niet als lockin.
En bij Zaptec zou ik het inderdaad fijn vinden om backoffice te kunnen koppelen aan een ERE-inboekdienstverlener of op termijn toch TAP-electric toe te voegen om buurtgenoten tegen een schappeijk tariefje te kunnen laten laden.
Dat is een keuze, ik geloof(!) dat de Zaptec Go 2 de enige is die dit ondersteund, gelijktijdige meerdere kapiteins. Overigens kan een Easee Max wel gewoon Tibber als operator hebben en een inboeker voor ERE’s lees toegang geven gelijktijdig.
Voor mij was dit set and forget. Ik geloof dat het deze instelling is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6aVOPTO-VDKujM3ANCLyXjqWv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exGeL9IeyzaKjv9jtAsQnDMo.jpg?f=fotoalbum_large
Bij mij gebeurt precies dat; is fase 1 met vol dan wisselt ie van 3 naar 1 fase en dan eerst de fase met de meeste ruimte, dus komt geregeld voor dat ie dan enkel op fase 3 laadt.

M3P - M3LR - 6320Wp

• bokkow
Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:32:
[...]

In eerste instantie leek V2G me heel wat maar ik was al tot de conclusie gekomen dat ik niet wilde gaan hobbyen cq extra slijtage veroorzaken met een auto van 60.000 euro in plaats van met een accu van 5000 euro.

Je zegt hier echter iets extreem waars dat ik me nog niet gerealiseerd had…..
Bij V2G terugleveren trekt de auto een idle load van 200W. Dan is het echt geen goed idee om een huis op 300W te voeden.

Verdere discussie beter in het forum: Over V2G; laden en ontladen
Maar ik wilde je toch even specifiek bedanken voor deze eye-opener.
Graag gedaan V2G op basis van AC zie ik nooit gaan vliegen dus ook bij aanschaf van een nieuw laadpunt vanwege ERE’s wil ik mensen aanraden om dit (V2G ready op AC) niet mee te nemen in hun overweging.

M3P - M3LR - 6320Wp

• bokkow
Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Zomers op PV vaak op 1 fase en als de lader op dezelfde fase zit als de PV is er geen enkele reden om te switchen.
Handmatig niet, automatisch wel, omwille van loadbalancing. Beter ook om op 1 fase nog met 16A te laden dan op 3 fase met 6A :)

M3P - M3LR - 6320Wp

• ASW1
Voor wie nog naar Easee kijkt en PV heeft een een 3 fasen aansluiting, doe het niet.
De PV laden functie van Easee werkt voor geen meter omdat hij alleen naar afzonderlijke fases kijkt alsof het 3 verschillende aansluitingen zijn.
Zie hier, en het lijkt er niet op dat Easee van plan is om iets te doen aan hun uiterst belabberde implementering van PV laden. https://feedback.easee.co...ns~3IFYt7NBBv0MyaNcI0eYCH

Vanaf volgend jaar wil je eventueel overschot altijd de auto in kunnen duwen als die op de oprit staat, dus koop iets anders. De Easee max is trouwens in Duitsland al voor €750 te koop, mocht je een 1 fase installatie hebben of geen PV dan is het geen probleem.
De zaptec go 2 is trouwens bij proshop ook maar €750, en die kan wel goed PV laden voor zover ik het begrepen heb.

• bokkow
ASW1 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:08:
Voor wie nog naar Easee kijkt en PV heeft een een 3 fasen aansluiting, doe het niet.
De PV laden functie van Easee werkt voor geen meter omdat hij alleen naar afzonderlijke fases kijkt alsof het 3 verschillende aansluitingen zijn.
Zie hier, en het lijkt er niet op dat Easee van plan is om iets te doen aan hun uiterst belabberde implementering van PV laden. https://feedback.easee.co...ns~3IFYt7NBBv0MyaNcI0eYCH

Vanaf volgend jaar wil je eventueel overschot altijd de auto in kunnen duwen als die op de oprit staat, dus koop iets anders….
Absoluut niet mee eens. Alles lager dan 13A laden komt met aanzienlijke laadverliezen (20-30% is niet vreemd). Of Easee dit zonladen nu wel of niet goed doet maakt daar mijn inziens niet zo veel in uit omdat het toch een domme functie is.

Je kunt dan beter tijdens zonuren gewoon max laadvermogen trekken, daarbij dus zoveel mogelijk eigen zon benuttend en de rest uit het net is dan met een dynamisch contract tijdens goedkoopste uren.

Net als “V2G ready” op AC is “laden op zon” mijn inziens een lokkertje waar je niet je keuze op moet baseren. Maar het klinkt zo leukkkkk.

M3P - M3LR - 6320Wp

• ASW1
bokkow schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Absoluut niet mee eens. Alles lager dan 13A laden komt met aanzienlijke laadverliezen (20-30% is niet vreemd). Of Easee dit zonladen nu wel of niet goed doet maakt daar mijn inziens niet zo veel in uit omdat het toch een domme functie is.

Je kunt dan beter tijdens zonuren gewoon max laadvermogen trekken, daarbij dus zoveel mogelijk eigen zon benuttend en de rest uit het net is dan met een dynamisch contract tijdens goedkoopste uren.

Net als “V2G ready” op AC is “laden op zon” mijn inziens een lokkertje waar je niet je keuze op moet baseren. Maar het klinkt zo leukkkkk.
Pertinente onzin.
Vanaf volgend jaar betaal je over ieder kWh dat je uit het net trekt energiebelasting en BTW.
Dus iedere kWh overschot die je de auto in kunt duwen is pure winst.
Dat het laadverlies daar mogelijk wat hoger bij is doet daar helemaal niets aan af want ieder kWh dat je op die manier kunt laden is energiebelasting en BTW bespaard.

• Pr088
[...]

Goeie vraag. Maar het verschil tussen een MID-nieuw en tweedehands zonder MID kan oplopen tot zo'n € 600.
Als je op jaarbasis weinig rijdt en een zuinige EV hebt kan het een prima oplossing zijn.

• Robertvg65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:24
Nou ja, het is vooral dat de tekst doet lijken dat van de particulieren met een eigen MID bemeterde laadpaal maar 20% hier op duikt. Terwijl, als je een MID bemeterde laadpaal hebt is het 0 moeite om hier aan deel te nemen. Dan lijkt die 20% erg laag. Als die 20% gaat over de hele populatie aan zelf gekochte particuliere laadpalen, dan is het begrijpelijk, meerendeel zal immers niet MID bemeter zijn.
Dat laatste is het geval

• Pr088
bokkow schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:03:
[...]

Voor mij was dit set and forget. Ik geloof dat het deze instelling is.
[Afbeelding]
Bij mij gebeurt precies dat; is fase 1 met vol dan wisselt ie van 3 naar 1 fase en dan eerst de fase met de meeste ruimte, dus komt geregeld voor dat ie dan enkel op fase 3 laadt.
Ik heb precies dezelfde instelling, maar ik zie nooit switching van de fase van 3 naar 1. Mijn twee auto's pakken allebei 3-faseladen en switchen nooit terug naar 1. De loadbalancer Pulse remt ook alle fases tegelijk.

• bokkow
ASW1 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:42:
[...]

Pertinente onzin.
Vanaf volgend jaar betaal je over ieder kWh dat je uit het net trekt energiebelasting en BTW.
Dat het laadverlies daar mogelijk wat hoger bij is doet daar helemaal niets aan af want ieder kWh dat je op die manier kunt laden is energiebelasting en BTW bespaard.
Niet zo stellig over wat hierin “pertinente onzin” is, want wat ik zeg is dit absoluut niet. Dat jouw overweging anders ligt moet je zelf weten. Laadverliezen zijn wel degelijk een ding.

Het is in mijn ogen echt mega lelijk de auto 8 uur lang op 3x6A te laten laden zodat je maar niet teruglevert of van het net trekt, wat ook op 3x16A had gekunnen in 3 uur tijd tijdens piek zon uren. Het belast ook componenten meer door op niet optimaal vermogen te laden, verkort levensduur. Maar goed, paar centen kunnen besparen he 💪🏻

M3P - M3LR - 6320Wp

• Pr088
bokkow schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:05:
[...]

Graag gedaan V2G op basis van AC zie ik nooit gaan vliegen dus ook bij aanschaf van een nieuw laadpunt vanwege ERE’s wil ik mensen aanraden om dit (V2G ready op AC) niet mee te nemen in hun overweging.
Fair point. Bij de overweging van Zaptec is het zonneladen het belangrijkste argument voor mij. Easee schakelt eigenlijk nooit zonneladen in omdat ik twee eenfase omvormers heb op L1 en L3. Vanwege het gebrek aan opwek op L2 schakelt Easee nooit in |:(

• bokkow
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Ik heb precies dezelfde instelling, maar ik zie nooit switching van de fase van 3 naar 1. Mijn twee auto's pakken allebei 3-faseladen en switchen nooit terug naar 1. De loadbalancer Pulse remt ook alle fases tegelijk.
Misschien komt dit van mijn eigen setup; heb een Easee AMP om mn SAP te kunnen loadbalancen en daar zit dan een Easee Equalizer op. Misschien werkt het fase wisselen daarom wel en niet met een Pulse(?).

M3P - M3LR - 6320Wp

• Pr088
bokkow schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Misschien komt dit van mijn eigen setup; heb een Easee AMP om mn SAP te kunnen loadbalancen en daar zit dan een Easee Equalizer op. Misschien werkt het fase wisselen daarom wel en niet met een Pulse(?).
Misschien wel, ja. Ik heb inderdaad een Pulse.

• Pr088
Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Maakt mij eindelijk ook weinig uit, behalve dat ik na 2027 graag zie dat de laadpaal inschakelt bij lage vermogens en om mijn overbelaste L1 te ontzien. Idealiter L1 laag en L2 en L3 vol open. Maar ik vraag me af of mijn auto-omvormer kan omgaan met verschillende vermogens per fase.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:42:
[...]

Pertinente onzin.
Oke, dus woensdag is het een zonnige dag, ik snap dat het nog februari én 2026 is, maar stel dat ik zoveel mogelijk van die zon wil benutten: ik heb nu 1 fase 35A, moet ik dan terugschakelen naar 6A of 8A om trager te laden?

Wellicht beter voor een ander topic besef ik mij nu, maar puur alleen even deze vraag.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• ASW1
bokkow schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:10:
[...]

Maar goed, paar centen kunnen besparen he 💪🏻
Het gaat niet om een paar centen, op dit moment is het 11 cent per kWh en ik denk niet dat we dat bedrag gaan halen met bv ERE certificaten. Of wat deden we ook alweer in dit topic?

• Pr088
THE_BASE schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:16:
[...]

Oke, dus woensdag is het een zonnige dag, ik snap dat het nog februari én 2026 is, maar stel dat ik zoveel mogelijk van die zon wil benutten: ik heb nu 1 fase 35A, moet ik dan terugschakelen naar 6A of 8A om trager te laden?

Wellicht beter voor een ander topic besef ik mij nu, maar puur alleen even deze vraag.
6A is langzamer dan 8A. Minder vermogen is ook meer laadverlies.
In de 2026 situatie kun je het beste maximaal laden en zonopbrengst op een ander moment salderen.
Vanaf 2027 zal het gunstiger zijn om minder af te nemen en maximaal je zonnepanelenopbrengst in je auto te gooien.

• Stefannn
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:16:
[...]

Maakt mij eindelijk ook weinig uit, behalve dat ik na 2027 graag zie dat de laadpaal inschakelt bij lage vermogens en om mijn overbelaste L1 te ontzien. Idealiter L1 laag en L2 en L3 vol open. Maar ik vraag me af of mijn auto-omvormer kan omgaan met verschillende vermogens per fase.
Dat laatste gaat niet.
Het is niet de laadpaal die stroom levert maar de auto die stroom trekt.
Het protocol van de CP pin van je CSS stekker staat slechts toe dat de laadpaal 1 stroomsterkte aangeeft als maximale laadstroom. Het is vervolgens aan de auto zelf om te beslissen hoeveel die wil gebruiken.
Switchen tussen 1 en 3 fases gebeurt wel in de laadpaal.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:22:
[...]

6A is langzamer dan 8A. Minder vermogen is ook meer laadverlies.
In de 2026 situatie kun je het beste maximaal laden en zonopbrengst op een ander moment salderen.
Vanaf 2027 zal het gunstiger zijn om minder af te nemen en maximaal je zonnepanelenopbrengst in je auto te gooien.
Helder! Dank je wel, was even vergeten dat we nog lekker salderen dit jaar.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:35
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:33:
[...]

Waarom zou je privé nog een PHEV nemen? EV's in de lease (dus nieuw) worden bijna allemaal met een 70+ kWh-accu geleverd. Kun je in principe heel Nederland mee doorrijden voordat je aan de snellader hoeft.
PHEV is twee technieken, meer onderhoud, nauwelijks lichter en dus net zo duur in de wegenbelasting.
Zelf loop ik naar werk en hoef ik zelden verder dan 40 km enkele reis. Een moderne PHEV kan dus volledig elektrisch rijden. Op lange stukken kan ik er dan gewoon benzine ingooien. Gemiddeld rij ik 3 keer per jaar naar de alpen. Zal dus eigenlijk niet meer in Nederland tanken (hooguit 2 a 3 keer per jaar) en enkel laden in Nederland. Voordeel van PHEV is dat je lokaal alles elektrisch kan doen en op lange afstanden gewoon dino sap erin kan gooien.

De elektrische auto zal dan eentje worden zonder bijtelling. Vermoeden is nu een Ford Puma of een ID Polo.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Pr088
Leanderr schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:33:
[...]

Zelf loop ik naar werk en hoef ik zelden verder dan 40 km enkele reis. Een moderne PHEV kan dus volledig elektrisch rijden. Op lange stukken kan ik er dan gewoon benzine ingooien. Gemiddeld rij ik 3 keer per jaar naar de alpen. Zal dus eigenlijk niet meer in Nederland tanken (hooguit 2 a 3 keer per jaar) en enkel laden in Nederland. Voordeel van PHEV is dat je lokaal alles elektrisch kan doen en op lange afstanden gewoon dino sap erin kan gooien.

De elektrische auto zal dan eentje worden zonder bijtelling. Vermoeden is nu een Ford Puma of een ID Polo.
Met moderne EV's van een jaar of 3 oud ben je -denk ik- ook in aanschaf goedkoper uit dan een deftige PHEV. Ik zou ook voor privé echt kijken naar full-electric. En range is echt geen probleem meer.

• ASW1
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:16:
[...]

Op drie fasen laden kan alleen met hetzelfde vermogen op alle 3 de fasen, vraag me niet waarom maar zo werkt het.
Heb de mijne om deze reden nu ingesteld op 1 fase, dan kan hij bij 6A overschot al beginnen met laden (maar dat doet hij niet omdat Easee niet snapt dat voor overschotbepaling SUM(L1+L2 +L3)≥6A moet worden gebruikt.)
Heb een 3x 35A alamat op een 3x 25A huisaansluiting dus bij voldoende PV kan er met max. 32A/7,4 kW geladen worden op 1 fase. En ik kan hem ook omgooien om alsnog met 11 kW te laden mocht ik dat nodig achten.
Qua ERE ga ik de kat uit de boom kijken want een nieuwe MID lader zie ik me niet snel terugverdienen.
En daarnaast komt er vanwege de genoemde issue geen Easee meer voor terug. Jammer want ik vind het een prima merk en ervaring verder, maar als ze dat overschotladen niet kunnen fixen dan houdt het op.
(Goed werkende overschotlaadfunctie is financieel schat ik in minstens zo interessant als ERE vergoeding maar biedt vooral comfort omdat je dan niet steeds handmatig hoeft te proberen je laadschema aan je PV opbrengst te matchen)

• Pr088
ASW1 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:42:
[...]

(Goed werkende overschotlaadfunctie is financieel schat ik in minstens zo interessant als ERE vergoeding maar biedt vooral comfort omdat je dan niet steeds handmatig hoeft te proberen je laadschema aan je PV opbrengst te matchen)
Dit is inderdaad een interessante opmerking van jou. Eigen gebruik kan zomaar €0,10 opleveren (niet-betaalde energiebelasting bij afname na 1-1-27). Komend zomer wil ik toch echt meer gaan experimenteren met zonneladen, dus ik neig wel erg naar Zaptec Go 2. Peblar is een (te) dure concurrent, of zie ik iets over het hoofd?

• wp1970
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:27
Hoi allen, ik heb, als digibeet, een vraag. Ik heb de laadpaal (ik denk een Alfen Eve Single Pro-line, 3-phase) bij mijn lease contract gekregen. Lease is beëindigd, auto overgenomen en laadpaal blijven staan. Hoe kan een "inboekdienstverlener" de gegevens/geladen Kwh-en van mijn laadpaal inzien? Ik kan dat zelf nu ook niet. Hoor het graag, waarvoor vast dank:)

• bokkow
wp1970 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:27:
Hoi allen, ik heb, als digibeet, een vraag. Ik heb de laadpaal (ik denk een Alfen Eve Single Pro-line, 3-phase) bij mijn lease contract gekregen. Lease is beëindigd, auto overgenomen en laadpaal blijven staan. Hoe kan een "inboekdienstverlener" de gegevens/geladen Kwh-en van mijn laadpaal inzien? Ik kan dat zelf nu ook niet. Hoor het graag, waarvoor vast dank:)
Toch ergens bijzonder als digibeet op tweakers :D

Als ik er naar zoek dan denk ik dat je een app/dashboard toegang nodig hebt, Eve Connect of Eve Control(?), ik zou zelf die Control app downloaden en eens kijken hoe ver je daar mee komt.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:52
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:48:
[...]

Dit is inderdaad een interessante opmerking van jou. Eigen gebruik kan zomaar €0,10 opleveren (niet-betaalde energiebelasting bij afname na 1-1-27). Komend zomer wil ik toch echt meer gaan experimenteren met zonneladen, dus ik neig wel erg naar Zaptec Go 2. Peblar is een (te) dure concurrent, of zie ik iets over het hoofd?
Denk dat voor het totaalplaatje het qua kosten weinig uitmaakt. Ik heb een Peblar business, met 7.5m laadkabel en loadbalancing voor 999 gekocht. Een zaptec go 2 gaat voor hetzelfde pakket ook al snel die kant op.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:03
Leanderr schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:33:
[...]

offtopic:
Zo lang je verbrandingsmotor niet gebruiken is ook niet goed voor je blok eigenlijk.
Ook benzine te lang laten 'stil staan' is niet goed dna verouderd deze en kan zorgen voor allerhande (start) problemen.

*sowieso

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02:14
Ik hoef maar “ERE” te denken en ze ruiken het al :*)
Prompt een cashback-mail van Vattenfall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7N47nvqbA6Xm-oO9sEl409_aigw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GD7yD1yNhhZjJvfEzxmFB1VS.png?f=fotoalbum_large

EddyBurnett

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:21
Eddy Burnett schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:02:
Ik hoef maar “ERE” te denken en ze ruiken het al :*)
Prompt een cashback-mail van Vattenfall.

[Afbeelding]
Maar is dit er nu door? Als in, definitief? Of zitten we nog steeds in de 'wat als' scenario's te praten? Want indien dat laatste, wat is het nadeel om nog te wachten om met een partij in zee te gaan? ik vraag het omdat met terugwerkende kracht heel 2026 aan kunt melden, dus, waarom zou je nú al actie ondernemen?

Och ja, je moet toch wat he.

• Pr088
Just_A_User schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Maar is dit er nu door? Als in, definitief? Of zitten we nog steeds in de 'wat als' scenario's te praten? Want indien dat laatste, wat is het nadeel om nog te wachten om met een partij in zee te gaan? ik vraag het omdat met terugwerkende kracht heel 2026 aan kunt melden, dus, waarom zou je nú al actie ondernemen?
Dat hoeft inderdaad nog niet. Je kunt rustig wachten. Alleen als je nog geen MID laadpaal hebt dan is het interessant om alvast de laadpaal te vervangen om de kilometers die je nu laadt ook met terugwerkende kracht te kunnen declareren.

• Just_A_User
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:19:
[...]

Dat hoeft inderdaad nog niet. Je kunt rustig wachten. Alleen als je nog geen MID laadpaal hebt dan is het interessant om alvast de laadpaal te vervangen om de kilometers die je nu laadt ook met terugwerkende kracht te kunnen declareren.
Maar het is er dus ook nog niet door? Of dat wél inmiddels? Ja, ik heb wel een geschikte laadpaal, dus dat is het issue niet.

Mag je álle geladen stroom aanbieden? Want mijn vrouw heeft inmiddels ook een EV, dus dat tikt wel aan op die manier, maar ik neem aan dat ik gewoon 'geladen stroom' aan kan bieden, en niet 'geladen stroom van een specifieke auto'. Ik vraag het, omdat mijn auto zakelijk is, maar de auto van mijn vrouw heb ik privé gekocht.

• Pr088
Just_A_User schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:22:
[...]

Maar het is er dus ook nog niet door? Of dat wél inmiddels? Ja, ik heb wel een geschikte laadpaal, dus dat is het issue niet.

Mag je álle geladen stroom aanbieden? Want mijn vrouw heeft inmiddels ook een EV, dus dat tikt wel aan op die manier, maar ik neem aan dat ik gewoon 'geladen stroom' aan kan bieden, en niet 'geladen stroom van een specifieke auto'. Ik vraag het, omdat mijn auto zakelijk is, maar de auto van mijn vrouw heb ik privé gekocht.
Het is er al door, maar er is in de uitvoering nog e.e.a. onduidelijk. Het gaat om alle geladen kwh's door je MID meter heen. Dus alles wat door je laadpaal stroomt. 2 EV is dus dubbel cashen. Je kunt ook je buurman laten laden en nog meer verdienen.

• hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:31
Pr088 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:03:
[...]

Nee, dat is een fabeltje, de wereld ingeholpen door o.a. ANWB. Je kunt geleverde stroom vanaf 1-1-26 met terugwerkende kracht laten inboeken, mits je een laadpaal met MID-meter hebt.
De ANWB zegt dat je met terugwerkende kracht kan inboeken, maar dat je wel voor 1 mei moet registreren bij een inboeker.
Ik weet niet wat de waarheid is in deze.

• Just_A_User
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:28:
[...]

Het is er al door, maar er is in de uitvoering nog e.e.a. onduidelijk. Het gaat om alle geladen kwh's door je MID meter heen. Dus alles wat door je laadpaal stroomt. 2 EV is dus dubbel cashen. Je kunt ook je buurman laten laden en nog meer verdienen.
Wanneer is dat er dan doorgekomen? Want 'recent' was het nog dat het door de 1e kamer heen moest volgens mij, maar dat is dus inmiddels zo? Want dat zou op zich wel mooi zijn.

• bokkow
Uit een stuk met interview met Vattenfall en Voltico:
Op de markt voor laadcredits zijn er weinig eisen waar bedrijven aan moeten voldoen om als dienstverlener te functioneren. Ze moeten alleen minstens twee miljoen kWh inboeken, of minimaal tweehonderd klanten hebben. Poot (CEO Voltico) noemt het positief dat Vattenfall zich nu ook op deze markt richt. “Het is goed dat een grote partij als Vattenfall positie inneemt en hiermee naar buiten komt.”

Veel andere, kleinere partijen tonen ook interesse in de markt. Poot vreest dat een aantal van hen onderschat hoeveel administratie hierbij komt kijken. “Ze hebben geen software en zeggen tegen klanten: stuur maar een excelbestand van je laadsessie op. Maar je krijgt als inboeker een audit en als je foutmarge hoger is dan 2%, dan krijgt geen van je klanten uitbetaald. Dan krijgen we straks uitzendingen bij Radar over gedupeerde thuisladers.”

Prijzen
Hoeveel consumenten kunnen verdienen aan de laadcredits, hangt af van de prijs waarvoor de ERE’s verhandeld worden. De meeste bedrijven rekenen een percentage commissie over de uiteindelijke prijs. Vattenfall doet dat anders en geeft klanten sowieso vijf cent per kWh. “Als de uiteindelijke prijs daaronder komt, dan is dat pech voor ons”, zegt Vattenfall woordvoerder Portier. Komt de prijs erboven, dan deelt Vattenfall deze extra inkomsten met de klanten volgens een nader te bepalen verdeelsleutel. De prijs van vijf cent lijkt aan de voorzichtige kant. De marktprijs voor ERE’s ligt momenteel rond de 15 cent per kWh. Portier vindt voorzichtig niet het goede woord. “Het is een markt die nog volop in ontwikkeling is en er wordt veel gesproken over wat er allemaal kan gebeuren. Wij zijn de enige leverancier die nu al komt met een prijsgarantie.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Pr088
hvandijk110 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:28:
[...]

De ANWB zegt dat je met terugwerkende kracht kan inboeken, maar dat je wel voor 1 mei moet registreren bij een inboeker.
Ik weet niet wat de waarheid is in deze.
Ik heb al meerdere malen in dit topic aangeven: ANWB praat onzin. In de wetgeving staat nergens dat je voor 1 mei je moet aanmelden. Je kunt inderdaad met terugwerkende kracht inboeken, maar dat kan zeker het hele jaar nog.

• Pr088
Just_A_User schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Wanneer is dat er dan doorgekomen? Want 'recent' was het nog dat het door de 1e kamer heen moest volgens mij, maar dat is dus inmiddels zo? Want dat zou op zich wel mooi zijn.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik hield rekening met de 2de Kamer. Maar terugdraaien lijkt me niet erg waarschijnlijk.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:28:
[...]

Ik heb al meerdere malen in dit topic aangeven: ANWB praat onzin. In de wetgeving staat nergens dat je voor 1 mei je moet aanmelden. Je kunt inderdaad met terugwerkende kracht inboeken, maar dat kan zeker het hele jaar nog.
En hoe ga je aantonen hoe veel kWh je dit jaar door je geinteresseerde MID meter hebt laten lopen?
Dus hoe toon je straks aan hoe veel kWh je in ev's hebt gestopt met je (thuis)lader? Hoe weer de inboekdienstverlener de eerlijke start waarde?

Hier momenteel nog een 3 fasen TWC gen 3.
Moet nu echt op zoek naar een nieuwe wallcharger (mét MID), want vanaf 2027 houdt mijn vaste contract op, is jaar salderen gedaan en moet ik echt met mijn zonnestroom slim gaan laden...
Dus op zoek naar de aantrekkelijkste lader met MID, slim pv/dynamisch laden, load balancing, etc....
Ook beetje tweedehands kijken, want vindt 800+ euro nog wat gortig.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
@Just_A_User Hier staan de links naar de behandeling in de Eerste Kamer (die nog loopt):
RichieB in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:16
Allewijn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:01:
[...]

En hoe ga je aantonen hoe veel kWh je dit jaar door je geinteresseerde MID meter hebt laten lopen?
Dus hoe toon je straks aan hoe veel kWh je in ev's hebt gestopt met je (thuis)lader? Hoe weer de inboekdienstverlener de eerlijke start waarde?
Ik kan uit mijn laadpaal gewoon een CSV-bestand downloaden met de start- en eindtijden van de laadsessies en de start- en eindwaardes van de meter. Dat zou voldoende moeten zijn volgens sommige aanbieders.

Ik heb daarnaast Tap als backoffice ingesteld. Als ik uiteindelijk voor Tap kies als inboekdienstverlener hebben zij die kWh's al een keer voorbij zien komen vanuit hun rol als backoffice, maar dat is meer als achtervang voor optie #1.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:50

rammes

koekebakker 1e klas

Aanvullend over de Vattenfall deal:

De waarde van ERE's wisselt. Vattenfall maakt jaarlijks een overzicht van alle ERE-verkopen en berekent de gemiddelde verkoopprijs die wij hebben ontvangen. Van deze prijs trekken we 25% kosten af. Het resterende bedrag rekenen we om naar euro's per kWh en vermenigvuldigen dit met jouw thuisgeladen kWh over 2026. Je ontvangt minimaal €0,05 per thuisgeladen kWh, ook als de gemiddelde prijs lager uitvalt.

https://www.vattenfall.nl/klantenservice/thuislaadcashback/

Ik zou het doen!

• bokkow
rammes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:30:
Aanvullend over de Vattenfall deal:

De waarde van ERE's wisselt. Vattenfall maakt jaarlijks een overzicht van alle ERE-verkopen en berekent de gemiddelde verkoopprijs die wij hebben ontvangen. Van deze prijs trekken we 25% kosten af. Het resterende bedrag rekenen we om naar euro's per kWh en vermenigvuldigen dit met jouw thuisgeladen kWh over 2026. Je ontvangt minimaal €0,05 per thuisgeladen kWh, ook als de gemiddelde prijs lager uitvalt.

https://www.vattenfall.nl/klantenservice/thuislaadcashback/
Dit op zichzelf geeft een vertekend beeld van de waarde, dit plaatste ik een aantal reacties terug als quote uit Energeia:

“Hoeveel consumenten kunnen verdienen aan de laadcredits, hangt af van de prijs waarvoor de ERE’s verhandeld worden. De meeste bedrijven rekenen een percentage commissie over de uiteindelijke prijs. Vattenfall doet dat anders en geeft klanten sowieso vijf cent per kWh. “Als de uiteindelijke prijs daaronder komt, dan is dat pech voor ons”, zegt Vattenfall woordvoerder Portier. Komt de prijs erboven, dan deelt Vattenfall deze extra inkomsten met de klanten volgens een nader te bepalen verdeelsleutel. De prijs van vijf cent lijkt aan de voorzichtige kant. De marktprijs voor ERE’s ligt momenteel rond de 15 cent per kWh. Portier vindt voorzichtig niet het goede woord. “Het is een markt die nog volop in ontwikkeling is en er wordt veel gesproken over wat er allemaal kan gebeuren. Wij zijn de enige leverancier die nu al komt met een prijsgarantie.”

M3P - M3LR - 6320Wp

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:50

rammes

koekebakker 1e klas

ja en ze hebben nogal wat eisen:

Om je aan te melden heb je het volgende nodig:
  • Een Autel MaxiCharger laadpaal, deze is MID-gecertificeerd
  • Een Vattenfall Laadabonnement voor registratie van je verbruik
  • Een Vattenfall stroomcontract
  • De Vattenfall Energie-app
  • Geef Vattenfall toestemming voor registratie en verkoop van Emissie Reductie Eenheden in de Energie-app of Mijn Vattenfall

Ik zou het doen!

• bokkow
rammes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:49:
ja en ze hebben nogal wat eisen:

Om je aan te melden heb je het volgende nodig:
  • Een Autel MaxiCharger laadpaal, deze is MID-gecertificeerd
  • Een Vattenfall Laadabonnement voor registratie van je verbruik
  • Een Vattenfall stroomcontract
  • De Vattenfall Energie-app
  • Geef Vattenfall toestemming voor registratie en verkoop van Emissie Reductie Eenheden in de Energie-app of Mijn Vattenfall
Ja, je moet wel heel graag bij Vattenfall zitten

M3P - M3LR - 6320Wp

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:50
Je kunt bij Vattenfall las ik vandaag ook met andere Walboxen terecht, althans dat werd gezegd in de wat uitgebreidere uitleg en het vragen topic.
Ze gaan dan kijken of er andere EV Boxen kunnen worden erkend door ze, Vattenfall.
Verder hebben ze een kortings actie lopen met dus het eerder aangehaalde merk Autel EV Lader.
Je kunt er ook nog de slim laden aan koppelen, heb je net wat meer korting op je inkoop stroom prijs.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.