• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:45
Wellicht al de vraag gesteld maar waarom zou je voor lekkerladen kiezen met een commissie van 25% terwijl er ook bv een Zeres is met 19% (of met icm een kortingscode 18%)? Scheelt toch weer wat en wat ik zo zie geen extra verborgen kosten voor particulieren.

EddyBurnett

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-03 18:46
Eddy Burnett schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:49:
Wellicht al de vraag gesteld maar waarom zou je voor lekkerladen kiezen met een commissie van 25% terwijl er ook bv een Zeres is met 19% (of met icm een kortingscode 18%)? Scheelt toch weer wat en wat ik zo zie geen extra verborgen kosten voor particulieren.
Gunfactor, vertrouwen en gemak.
De eigenaar en/of directeur is bijvoorbeeld ook actief in dit thread. Daarnaast hebben ze een directe integratie met Zaptec waardoor ik (als het goed is) niks meer handmatig hoef te doen.

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-03 07:51
Glashelder schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:03:
[...]

Je moet niet proberen alle fraude ten kostte van alles te willen voorkomen.

Kijk naar de toeslagenaffaire en Groningen om te zien wat daar van komt. In het eerste geval een batterij ambtenaren aan het werk om mensen het leven compleet zuur te maken en in het tweede geval een enorme pot met geld waarvan de helft niet bij de mensen terecht komt maar opgaat aan controles omdat we bang zijn voor fraude.

Soms moet je een regeling gewoon simpel houden. Dat is goedkoper dan alle mogelijke fraude uit te bannen.

En ja er gaat gefraudeerd worden. /care. Het grote merendeel zal dat naar verwachting niet doen. Moet ook gezegd worden dat 10 of 20k kWh uit een lader trekken wel op zal vallen in audits..

[...]

Een typisch VVD standpunt :p Burgers zijn slecht en frauderen. Laten we het voordeel dan maar lekker bij bedrijven liggen...

Die frauderen legaal door lekker met winsten te schuiven.

Zullen we niet op de zaken vooruit lopen? Ik kan me met de beste wil van de wereld gewoon echt niet voorstellen dat de meerderheid van de mensen met een paal thuis de moeite gaan nemen om grootverbruikers op hun laadpaal aan te sluiten... 8)7
Het is een beetje zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Daarom is de VVD zo bang voor fraude... :P

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
kanvua schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:16:
Klopt, zoals BOEFJE al zei, “verdiend” heb ik bewust tussen quotes gezet. Om drie redenen. De regeling is nog niet actief, de prijs is nog niet vast en ik twijfelde of je verdiend met een D of een T schrijft 8)7.
hoe dan ook is verdiend fout, je hebt namelijk nog niks verdiend, alleen een indicatie van een mogelijke uitbetaling in de toekomst die nog op elk moment gewijzigd kan worden, afhankelijk van de toekomstige ERE prijs.
Oftewel, je hebt nog helemaal niets. 8)7

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:48
Ik heb me drie dagen geleden ook ingeschreven bij Lekkerladen. Zie binnenkort hun bericht wel voorbij komen om te koppelen. Ben benieuwd!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:15

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

kanvua schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Er zat bij ons ook wat tijd tussen de “Yeah!! Hartelijk dank voor jullie interesse in Lekkerladen.com.” (4-2) mail en de “Hi Zaptec lader, Het is zover” (19-2) mail.
[...]

Klopt, zoals BOEFJE al zei, “verdiend” heb ik bewust tussen quotes gezet. Om drie redenen. De regeling is nog niet actief, de prijs is nog niet vast en ik twijfelde of je verdiend met een D of een T schrijft 8)7.
Hier de "Welkom bij Lekker Laden" mail ontvangen op 19-01. En dat was het. Alleen wat tussentijdse updates, verder niks.

Aangemeld met een Peblar (Business) laadpaal, mocht dat verschil maken.

[ Voor 4% gewijzigd door WishmasterNL op 26-02-2026 11:08 ]

• angelol1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 16:43
Ik hoor veel mensen springen over deze regeling, maar is dit wel echt zo mooi als dat het lijkt?
Hoe ik het zie:

- Dit staat in het teken van Greenwashing voor bedrijven als de Shell; consumenten zien eurotekens in hun ogen. Gevalletje van te mooi om waar te zijn.

- De waarde van een ERE op het moment van inboeken (en vanaf dan kan er pas verkocht worden) kan fluctueren. Deze was 0,20 door de weinige beschikbaarheid en is straks na verwachting 0,10. Stel dat iedereen op de ERE springt, dan kan het zo zijn dat tegen de tijd dat alles ingeboekt kan worden de marktwaarde nog 0,05 is. Haal hier een inboek fee af van 25% en je houdt 3-4 cent over per kWh.

Nog steeds gratis geld; maar weegt dit op tegen de aanschaf van een duurdere laadpaal, de contracten en eventuele handelingen die je zelf nog moet doen? Wat als je inboekpartij ook nog eens niet de administratieve zaken aan kan en er geen ERE's gerealiseerd kunnen worden?

Misschien ben ik sceptisch, maar iedereen is wel erg euforisch over zo'n vage constructie.
Er zal ongetwijfeld een middenweg zijn, de toekomst zal dit uitwijzen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:01
Juist de greenwashing zorgt ervoor dat ik niet mee doe. Hoe minder mensen meedoen hoe minder certificaten er zijn en hoe meer de vervuilers moeten betalen. Door mee te doen creëer je minder incentive aan bedrijven om zelf te verduurzamen.

(ja ik weet dat je eigen laadpaal een druppel in de oceaan is, maar het gaat om het principe)

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:44
angelol1 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:13:
Ik hoor veel mensen springen over deze regeling, maar is dit wel echt zo mooi als dat het lijkt?
Hoe ik het zie:

- Dit staat in het teken van Greenwashing voor bedrijven als de Shell; consumenten zien eurotekens in hun ogen. Gevalletje van te mooi om waar te zijn.

- De waarde van een ERE op het moment van inboeken (en vanaf dan kan er pas verkocht worden) kan fluctueren. Deze was 0,20 door de weinige beschikbaarheid en is straks na verwachting 0,10. Stel dat iedereen op de ERE springt, dan kan het zo zijn dat tegen de tijd dat alles ingeboekt kan worden de marktwaarde nog 0,05 is. Haal hier een inboek fee af van 25% en je houdt 3-4 cent over per kWh.

Nog steeds gratis geld; maar weegt dit op tegen de aanschaf van een duurdere laadpaal, de contracten en eventuele handelingen die je zelf nog moet doen? Wat als je inboekpartij ook nog eens niet de administratieve zaken aan kan en er geen ERE's gerealiseerd kunnen worden?

Misschien ben ik sceptisch, maar iedereen is wel erg euforisch over zo'n vage constructie.

Er zijn wel wat zaken die dit nuanceren. De hoeveelheid ERE's die elk jaar nodig zijn, neemt elk jaar toe, omdat het percentage elk jaar wordt verhoogd. Daarnaast komt het grootste gedeelte van het aanbod in ERE's nu uit biobrandstoffen en biogassen e.d (HBE's), dus stel dat alle laadpalen meedoen, gaat de prijs echt niet door de helft. De inkomsten uit ERE's dekken ook nog steeds niet de meerprijs van de extra kosten ten opzichte van bijv. normale diesel t.o.v. HVO-100. Dus er wordt ook niet verwacht dat er veel meer HVO-100 wordt verkocht (eerder minder), dit zal de prijs dus vermoedelijk opdrijven.

En vergeet niet dat Shell dit één op één doorbelast aan de consument. De benzine- en dieselrijders zijn hierdoor duurder uit, dus ik help graag mee om de kosten voor hen ook wat te verlagen :).

En over Greenwashing: dat is wat anders, dat is zeggen dat iets duurzaam is, terwijl dat het niet is. Daar is hier geen sprake van. Het is meer een extra milieubelasting die direct ten goede komt van electrische rijders, op zich best simpel.

• kanvua
StecaGrid schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:32:
Juist de greenwashing zorgt ervoor dat ik niet mee doe. Hoe minder mensen meedoen hoe minder certificaten er zijn en hoe meer de vervuilers moeten betalen. Door mee te doen creëer je minder incentive aan bedrijven om zelf te verduurzamen.

(ja ik weet dat je eigen laadpaal een druppel in de oceaan is, maar het gaat om het principe)
De vervuiler moet uiteindelijk gewoon betalen. Hoeveel dat is, hangt volgens mij van twee factoren af:
• De actuele prijs van een ERE-certificaat
• De norm die bepaalt hoeveel certificaten nodig zijn om een bepaalde hoeveelheid CO₂ te compenseren

Als er meer ERE-certificaten beschikbaar zijn, zal de prijs inderdaad dalen — dat is simpelweg hoe marktwerking werkt. Maar dat betekent niet automatisch dat vervuilers goedkoper uit zijn. De overheid kan namelijk ook de norm aanpassen: dus hoeveel certificaten nodig zijn om een bepaalde hoeveelheid CO₂-uitstoot te compenseren.

Ik heb zo snel geen exacte cijfers paraat, maar stel dat bedrijf X 100 kg CO₂ moet compenseren en daarvoor 1.000 ERE-certificaten moet kopen. Als er vervolgens een groot overschot aan certificaten ontstaat, kan de norm worden aangepast, zodat datzelfde bedrijf voor die 100 kg ineens 2.000 certificaten nodig heeft.

Dat zou twee dingen doen:
1. Het bedrijf betaalt alsnog meer voor zijn uitstoot.
2. De vraag naar certificaten stijgt, waardoor de prijs weer oploopt.

Het systeem is dus niet alleen afhankelijk van vraag en aanbod, maar ook van beleidskeuzes.

Overigens is dit principe van certificaten niet nieuw. In bijvoorbeeld Noorwegen is jarenlang veel verdiend aan de verkoop van vergelijkbare garanties van oorsprong (GvO’s), dankzij de grote hoeveelheid waterkracht uit stuwdammen. Ook daar kun je van alles van vinden — het voelt soms als een boekhoudkundige oplossing.

Op veel vlakken ben ik ook kritisch op marktwerking, maar in dit geval vind ik het juist positief dat consumenten eindelijk eens kunnen meeprofiteren van een regeling als deze, in plaats van dat alleen grote bedrijven of overheden er voordeel uit halen.

Wel een kleine nuance: consumenten worden in deze regeling eigenlijk al benadeeld. Er wordt namelijk niet gekeken naar hoeveel procent groene stroom jij daadwerkelijk afneemt bij jouw leverancier. De uitbetaling is gebaseerd op een gemiddeld percentage groene stroom (ik meen rond de 54%).
Bedrijven mogen wél doorgeven hoeveel procent groene stroom hun leverancier levert en krijgen op basis daarvan uitbetaald. Daar zit dus al een ongelijkheid.

Ik snap het principiële punt over greenwashing, maar minder deelnemers betekent niet automatisch dat vervuilers structureel meer betalen. Het systeem kent meerdere knoppen waar aan gedraaid kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door kanvua op 26-02-2026 12:05 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hoe ik het zie:

Ik laat Shell liever betalen voor mijn groene gedachten dan de (mede-) belastingbetaler. Daarnaast profiteren bestaande groene (zakelijke) producenten van stroom (windmolens, biogas etc), maar ook laadpalen exploitanten al van deze regelingen. Het is dus niks nieuws en het is alleen dat consumenten nu niet buitengesloten worden.

Ik merk dat ik slecht kan tegen de moralistische houding tav deze marktwerking, terwijl velen hier wel een EV rijden met subsidie (danwel via bijtelling, danwel via korting op wegenbelasting etc), zonnepanelen zonder BTW met salderen (subdidie), warmtepomp (en soms zelfs 2) met subdie etc.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:07
Vattenfall zet denk ik niet voor niets de waarde op 5 Eurocent terug verdienen met je ERE`s.

Wel is dat de gegarandeerde opbrengst, lager niet beloven ze, en mogelijk iets hoger als het succesful uitpakt. Echter is natuurlijk een super commerciele firma, dus dat hogere beloofde zullen ze eerder in hun eigen grote zakken stoppen?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sander schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:37:
[...]

Ik laat Shell liever betalen voor mijn groene gedachten dan de (mede-) belastingbetaler. Daarnaast profiteren bestaande groene (zakelijke) producenten van stroom (windmolens, biogas etc), maar ook laadpalen exploitanten al van deze regelingen. Het is dus niks nieuws en het is alleen dat consumenten nu niet buitengesloten worden.

Ik merk dat ik slecht kan tegen de moralistische houding tav deze marktwerking, terwijl velen hier wel een EV rijden met subsidie (danwel via bijtelling, danwel via korting op wegenbelasting etc), zonnepanelen zonder BTW met salderen (subdidie), warmtepomp (en soms zelfs 2) met subdie etc.
Shell betaald helemaal niets. Die berekent gewoon door aan eindafnemers. En dat zijn consumenten of bedrijven die weer doorberekenen aan consumenten.

Kosten worden hoe dan ook altijd links of rechtsom, waar mogelijk, bij consumenten neergelegd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:37
Hoe ik het zie:

Het is juist geen greenwashing. Het beprijst fossiel gebruik rechtstreeks.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• bokkow
  • Laatst online: 12:13
Glashelder schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:42:
[...]

Shell betaald helemaal niets. Die berekent gewoon door aan eindafnemers. En dat zijn consumenten of bedrijven die weer doorberekenen aan consumenten.

Kosten worden hoe dan ook altijd links of rechtsom, waar mogelijk, bij consumenten neergelegd.
Natuurlijk. Alsnog, vervuiler betaalt.

Grappig dat iedere tweede pagina in dit topic iemand dit topic net vindt en weer dezelfde discussie start.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Volgens mij is bovenstaande discussie meer iets voor de duurzame kroeg. Dit soort discussies vertroebelt m.i. dit topic. Ik vind het een prima discussie, maar volgens mij moeten we die niet in een topic voeren waar we proberen concrete informatie te delen m.b.t. het kunnen verkrijgen van een vergoeding voor de stroom die we in onze EV's stoppen.

• Sander
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:42:
[...]

Yep en dat gebeurd nu ook al, alleen omdat consumenten met hun kleine bijdrage mee mogen gaan doen is het ineens een probleem? Idem met SAF in de luchtvaart etc etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 26-02-2026 12:50 ]

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:44
kanvua schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:04:
[...]
Wel een kleine nuance: consumenten worden in deze regeling eigenlijk al benadeeld. Er wordt namelijk niet gekeken naar hoeveel procent groene stroom jij daadwerkelijk afneemt bij jouw leverancier. De uitbetaling is gebaseerd op een gemiddeld percentage groene stroom (ik meen rond de 54%).
Bedrijven mogen wél doorgeven hoeveel procent groene stroom hun leverancier levert en krijgen op basis daarvan uitbetaald. Daar zit dus al een ongelijkheid.
Waar heb jij dit gelezen? Het enige wat ik weet is dat je 100% kunt krijgen als je kan aantonen dat je zelf 100% met zonnepanelen laadt. Je hebt dan wel wat extra meters en certificaten nodig.

Het percentage voor 2026 is 50,5% (dit is het percentage duurzame stroom op het net), dit wordt jaarlijks aangepast. Dus voor 2027 zal dit iets hoger zijn. (Of we moeten de kolencentrales weer aanslingeren.)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35
1Will schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Waar heb jij dit gelezen? Het enige wat ik weet is dat je 100% kunt krijgen als je kan aantonen dat je zelf 100% met zonnepanelen laadt. Je hebt dan wel wat extra meters en certificaten nodig.
[...]
En een jaarlijkse audit die €750 kost. Die optie lijkt voorbehouden aan bedrijven, particulieren krijgen altijd uitbetaald via het aandeel duurzame energie in de nationale energiemix.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• kanvua
1Will schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Het percentage voor 2026 is 50,5% (dit is het percentage duurzame stroom op het net), dit wordt jaarlijks aangepast. Dus voor 2027 zal dit iets hoger zijn. (Of we moeten de kolencentrales weer aanslingeren.)
Ik heb zonnepanelen op mijn eigen huis, een groot deel van de elektriciteit is dus duurzaam. Krijg ik daarvoor een hogere vergoeding?
Omdat het niet goed mogelijk is elektriciteit te oormerken wordt er bij het inboeken op basis van het laadpunt geen rekening gehouden met de oorsprong van de elektriciteit. Alle elektriciteit wordt gelijk behandeld. Momenteel wordt gerekend met een CO2 intensiteit van elektriciteit van 183gr/MJ en een aandeel duurzame energie van 50% in de energiemix. Bedrijven die kunnen aantonen dat de elektriciteit die ze gebruiken voor ERE's gegarandeerd duurzaam is opgewekt kunnen een hogere vergoeding krijgen.
https://www.evrijders.nl/...ertificaten-hoe-werken-ze

Het precieze percentage heb ik verkeerd onthouden. Mea culpa.

• Pr088
kanvua schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:04:

Kleine nuance op de nuance: bedrijven moeten hiervoor waarschijnlijk een externe auditor inschakelen en jaarlijks reviewen. Als je dat als particulier ook zou moeten/kunnen doen, dan kun je zomaar tegen een audit van honderden euro's aanlopen. Ik denk dat dit een goede middenweg is, niet per se een nadeel.
En ja, ik heb pak em beet 8000 kWh opwek per jaar versus 6000 laadverbruik. Het is natuurlijk niet gelijktijdig.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Gisteren onze laadpaal geinstalleerd en zojuist ook bij Zeres ons aangemeld.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:15

Boost9898

Software developer

Ik vind Zeres echt extreem sketchy overkomen, als ik die site bekijk ziet er zo amateuristisch uit. De site is zeer vermoedelijk ook gebouwd met Squarespace, dat is ook niet echt professioneel te noemen.

Alles in me lijft zegt dat je niet met die partij in zee moet gaan.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:08
Mad-Matt schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:09:
Gisteren onze laadpaal geinstalleerd en zojuist ook bij Zeres ons aangemeld.
Zeres BV, Zeeburgerdijk 490 Amsterdam even gegoogled. BV is bezig met onderhoud en reparatie van civiele schepen?…

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:53
Ik volg dit topic al een ruime tijd, maar ik krijg het gevoel dat er nog altijd veel onduidelijkheid heerst. Klopt dit?

Is er überhaupt al iemand hier die zich succesvol heeft aangemeld en al geld heeft ontvangen?

Reden dat ik dit vraag; ik heb enkele maanden geleden een Zaptec Go aangeschaft en geïnstalleerd, maar twijfel om deze te verkopen en een Zaptec Go 2 te halen (die wel een MID meter heeft).

Ik ga dit natuurlijk niet doen als nog veel onduidelijk is.

- Kleine update -

Ik denk dat het vrij lang gaat duren om break even te draaien op deze investering... Even snelle berekening; stel ik verkoop de zaptec go voor 350 euro. Vervolgens koop ik een Zaptec Go 2 voor 750 euro, dan ben ik ruim €400 extra kwijt.

Krijg ik 0,10 euro per kWh terug. Dan zou ik ruim 4000 kwh moeten laden. Vind dat wel een risicootje hoor!

[ Voor 28% gewijzigd door darkfujita op 26-02-2026 16:49 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:08
darkfujita schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:34:
Ik volg dit topic al een ruime tijd, maar ik krijg het gevoel dat er nog altijd veel onduidelijkheid heerst. Klopt dit?

Is er überhaupt al iemand hier die zich succesvol heeft aangemeld en al geld heeft ontvangen?

Reden dat ik dit vraag; ik heb enkele maanden geleden een Zaptec Go aangeschaft en geïnstalleerd, maar twijfel om deze te verkopen en een Zaptec Go 2 te halen (die wel een MID meter heeft).

- Kleine update -

Ik denk dat het vrij lang gaat duren om break even te draaien op deze investering... Even snelle berekening; stel ik verkoop de zaptec go voor 350 euro. Vervolgens koop ik een Zaptec Go 2 voor 750 euro, dan ben ik ruim €400 extra kwijt.

Krijg ik 0,10 euro per kWh terug. Dan zou ik ruim 4000 kwh moeten laden. Vind dat wel een risicootje hoor!
Euh, als je deze vragen stelt heb je vast veel gedaan, maar het topic lezen was daar niet bij....

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Pr088

- Kleine update -

Ik hou zelf rekening met 0,05 cent. De eerste uitbetalingen zijn nog niet gedaan. De regelgeving komt er wel, dat is het probleem niet. De vraag is wat het gaat opleveren per ERE / kWh.
Anderzijds: ik laad 6000kWh per jaar. ;). Is dan binnen een jaar terugverdiend.

• onzenuub

- Kleine update -

Van de site van lekkerladen. Is te zien na registratie :
Eerste uitbetaaldatum nog niet bekend
Tot nu toe heb je €……..gespaard.
2026 is een opstartjaar. De ERE-regeling is nieuw en de planning is daarom nog niet helemaal duidelijk. We wachten nog op toestemming van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) om de gegevens in het register te mogen zetten (verwacht rond juni/juli). Daarna controleert een onafhankelijke partij alles. Hierdoor kunnen we nu nog geen exacte uitbetaaldatum noemen. Zodra we meer weten, laten we het je weten. Vanaf 2027 verwachten we een normale uitbetaling per kwartaal.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Er is onduidelijkheid omdat de regeling nog niet definitief is dus wordt veel gespeculeerd.

Maar als je dit topic volgt dan wist je dat al toch? :P
Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:55:
[...]

Ik hou zelf rekening met 0,05 cent.
Dat is echt wel heel erg weinig. Ik kan je verzekeren dat het meer dan dat zal zijn :p

Zelfs voor bedrijven met vrachtwagens die 300k kWh per jaar laden is het dan niet rendabel.
offtopic:
En ja ik weet dat ik nu flauw bezig ben.. :+

[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 26-02-2026 18:35 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
onzenuub schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:18:
[...]

Zeres BV, Zeeburgerdijk 490 Amsterdam even gegoogled. BV is bezig met onderhoud en reparatie van civiele schepen?…
Zeres oprichter heeft jarenlang ervaring als mede oprichter greencarbon.nl. Ook een gerenommeerde site voor co2 certificaten. Dus dit is beetje kort door de bocht wat mij betreft. Deze mensen weten hoe de markt werkt en hebben jarenlang ervaring in vergelijkbare sector.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:45
mrme12345 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Zeres oprichter heeft jarenlang ervaring als mede oprichter greencarbon.nl...
Wat mij wel opvalt aan Zeres is dat het een zeer recent opgerichte onderneming is (oktober 2025) zonder lange staat van dienst. Dat is op zichzelf niet vreemd voor een startende partij, maar bij handel en inboeken van Ere-certificaten (waar geldstromen en uitbetalingen een rol spelen) is een bewezen trackrecord onder eigen naam wel prettig.
Daarnaast lijkt het bedrijf sterk persoonsafhankelijk: er is één bestuurder/oprichter en geen zichtbaar bredere organisatiestructuur. Ook staan er meerdere ondernemingen ingeschreven op hetzelfde KvK-adres, wat kan duiden op een verzamel- of administratiekantoor. Dat is niet ongebruikelijk, maar maakt het wat lastiger om een beeld te krijgen van de daadwerkelijke operationele omvang.
Verder zijn er nog geen jaarrekeningen of financiële cijfers beschikbaar (logisch gezien de recente oprichting) en is er weinig publieke reputatie of onafhankelijke klantfeedback te vinden. Dat betekent niet dat er iets mis is, maar wel dat er nog geen aantoonbare historie is waarop je kunt terugvallen.
Je kunt hier wel wat vraagtekens bij zetten maar hoeft ondanks dat niet te betekenen dat deze partij onbetrouwbaar is..

EddyBurnett

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42
[...]

Ik hou zelf rekening met 0,05 cent. De eerste uitbetalingen zijn nog niet gedaan. De regelgeving komt er wel, dat is het probleem niet. De vraag is wat het gaat opleveren per ERE / kWh.
De waarde is de handelswaarde van zo'n certificaat. Dan krijg je de vraag hoeveel van die certificaten je genereert met die 6000kWh en wat zo'n certificaat compenseert voor een bedrijf met een ongustige uitstoot.

De vraag is dan de complete benodigde compensatie en het aanbod is wat wij met zijn allen laden. Zijn er certificaten in overvloed, dan zijn ze goedkoop. Is er een tekort, dan gaat de prijs omhoog. Compenseert een bedrijf niet, dan zou daar een boete voor moeten staan (de vervuiler betaalt). De vervuiler gaat natuurlijk niet meer betalen voor de certificaten dan wat de boete zou kosten.

Je moet overigens niet je volledige verbruik tellen, maar een percentage ervan. Een deel van de energiemix is nog grijs. Alleen het groene deel telt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
asing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:58:
[...]

Je moet overigens niet je volledige verbruik tellen, maar een percentage ervan. Een deel van de energiemix is nog grijs. Alleen het groene deel telt.
Wat bedoel je hier mee?
Ik stop per jaar thuis circa 3000kWh in mijn Tesla.
Dat is toch het laadverbruik? En daar hopen we circa 10 cent per kWh over te gaan krijgen...

• onzenuub
mrme12345 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Zeres oprichter heeft jarenlang ervaring als mede oprichter greencarbon.nl. Ook een gerenommeerde site voor co2 certificaten. Dus dit is beetje kort door de bocht wat mij betreft. Deze mensen weten hoe de markt werkt en hebben jarenlang ervaring in vergelijkbare sector.
Ik zei ook niet meer dan wat er stond.

• Sander
  • Niet online
asing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:58:
[...]

De waarde is de handelswaarde van zo'n certificaat. Dan krijg je de vraag hoeveel van die certificaten je genereert met die 6000kWh en wat zo'n certificaat compenseert voor een bedrijf met een ongustige uitstoot.

De vraag is dan de complete benodigde compensatie en het aanbod is wat wij met zijn allen laden. Zijn er certificaten in overvloed, dan zijn ze goedkoop. Is er een tekort, dan gaat de prijs omhoog. Compenseert een bedrijf niet, dan zou daar een boete voor moeten staan (de vervuiler betaalt). De vervuiler gaat natuurlijk niet meer betalen voor de certificaten dan wat de boete zou kosten.
De ERE is min of meer de boete. Eerder voorbeeld gegeven door iemand die al met HBEs bezig is zakelijk is dat de prijs zich spiegelt aan die van bio brandstof. want het is fysiek bijmengen of afkopen. Het bijmengen is voordeliger zolang de prijs van biobrandstof lager ligt dan de HBEs, daarmee zal de prijs van de HBEs in de handel dus ook in de buurt van die van biobrandstof blijven

• onzenuub
Allewijn schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Wat bedoel je hier mee?
Dat is toch het laadverbruik? En daar hopen we circa 10 cent per kWh over te gaan krijgen...
Voor particulieren dien je te rekenen met het vastgestelde netgemiddelde hernieuwbare stroom en dat is volgens mij vastgesteld op 50 a 54 %.

van de site EV update:

Thuisladen en zonnepanelen: waarom ‘mijn eigen stroom’ meestal niet automatisch telt
Hier zit de grootste kloof tussen verwachting en praktijk. Achter de meter lopen opwek van zonnepanelen, huishoudverbruik en laden door elkaar. Daardoor is het meestal niet hard te bewijzen welke kWh rechtstreeks van je dak naar je auto ging. In veel thuislaadsituaties wordt daarom gewerkt met het netgemiddelde aandeel hernieuwbare elektriciteit.

Wie méér wil claimen dan dat netgemiddelde, komt in een strenger bewijsregime terecht. Dan gaat het al snel over aparte meetopstellingen, duidelijke scheiding van stromen en soms zelfs het aantonen dat opwek en laden gelijktijdig plaatsvonden. Dat kan in specifieke opstellingen, maar het is geen standaard “thuis met zonnepanelen”-bonus.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@onzenuub dankjewel. Duidelijk.
Daar had ik nog niet eerder over gelezen/begrepen.
Nu ik van jou hoorde over het netgemiddelde hernieuwbare energie, ben ik er meer over gaan lezen en dat is vastgesteld op 50,5%

Dat maakt nog al verschil met wat ik eerst dacht qua wat het me per jaar zou gaan opbrengen :X

Zo wordt het de particuliere investering voor een nieuwe MID laadpaal mogelijk helemaal niet waard.
Dan moet voor mij die regeling minimaal 5 jaar (tegen 10 cent per kWh) gaan bestaan om de investering er überhaupt uit te halen (er van uit gaande dat een slimme mid paal me ~700 euro kost).

• mrme12345
  • Niet online
Allewijn schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:36:
Nu ik van jou hoorde over het netgemiddelde hernieuwbare energie, ben ik er meer over gaan lezen en dat is vastgesteld op 50,5%

Dat maakt nog al verschil met wat ik eerst dacht qua wat het me per jaar zou gaan opbrengen :X

Zo wordt het de particuliere investering voor een nieuwe MID laadpaal mogelijk helemaal niet waard.
Dan moet voor mij die regeling minimaal 5 jaar (tegen 10 cent per kWh) gaan bestaan om de investering er überhaupt uit te halen (er van uit gaande dat een slimme mid paal me ~700 euro kost).
Dat netgemiddelde neemt natuurlijk wel fors toe komende jaren, net zoals afgelopen jaren het geval is gewees als onderdeel van energietransitie.

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Dat ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je laadt per jaar. In mijn geval zo'n 10.000 kWh dus dan loont het wel de moeite.

• asing
[...]

Wat bedoel je hier mee?
Je krijgt alleen een vergoeding voor de groene stroom die je laadt. Het zou wat gek zijn als je een vergoeding kreeg voor met gas opgewekte kWh. Het percentage is vast en wordt voor Nederland vastgesteld. Heb je home assistant dan kan je daar ook je groene stroom laten berekenen.

Anyway, ik geloof dat dat percentage op 53% ligt. Pin me er niet op vast. Wel wordt de stroom ieder jaar groener dus dat percentage stijgt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing

Volgens mij was die beloofde 10 cent al bedacht op het totaal, dus 20 cent per groene kWh.

Voorlopig is het nog lekker onduidelijk en dat zal ook wel zo blijven tot de eerste Kamer klaar is. Ik heb gelukkig al een toegestane paal dus ik hoef niet meer te doen dan opgeven.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-03 23:23

GVR

VRZ (Vereniging zakelijke rijders) gaf vandaag ook een update per mail over deze regeling. Wellicht dat ze via een partij een samenwerking aangaan oid.
Laatst vertelden we je over de nieuwe regeling waarbij EV-rijders geld kunnen verdienen door hun auto thuis slim op te laden. Dit initiatief komt voort uit de Renewable Energy Directive III (RED3) en onder andere Shell en BP zijn aangesloten.

Vooral voor leaserijders met een thuislaadpunt is dit interessant. Volgens VZR rijdt inmiddels ongeveer de helft van de leaserijders elektrisch, en het merendeel laadt thuis. Dat betekent: lagere laadkosten of zelfs een extra opbrengst, zonder dat je iets aan je rijgedrag hoeft te veranderen. Je moet hierbij wel beschikken over het juiste type laadpaal die aan de voorwaarden voldoet.

Ons advies: wacht nog even met afsluiten.

Wij komen op korte termijn met een interessant aanbod waarbij jij als VZR lid het hoogste bedrag zelf kunt houden en er zo min mogelijk geld aan de strijkstok blijft hangen. Je hoeft niet over te stappen van energieleverancier: het is puur een administratief proces waarbij jij betaald krijgt voor je thuislaadsessies.

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-03 15:03
asing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:02:
[...]

Je krijgt alleen een vergoeding voor de groene stroom die je laadt. Het zou wat gek zijn als je een vergoeding kreeg voor met gas opgewekte kWh.
...
Mijn energie leverancier belooft mij 100% groene stroom. Dat lijkt me niet zo moeilijk te controleren dan.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:08
naffffffffff schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:52:
[...]

Mijn energie leverancier belooft mij 100% groene stroom. Dat lijkt me niet zo moeilijk te controleren dan.
Toch raar dat er nog gas en kolencentrales draaien dan. Heb jij een bordje bij je aansluiting staan met "hier slechts groene stroom toegestaan"?
Dat zou natuurlijk zorgen dat jouw buren de grijze stroom krijgen!

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• asing
[...]

Ze kopen voor jou alleen groene stroom in. Althans,dat proberen ze. Je kan niet 100% op renewables draaien want er zijn momenten dat we die niet hebben. Dus men rekent met de complete mix van Nederland. En dat is 50%.

• Pr088
[...]

Wat bedoel je hier mee?
Je mag maar de helft rekenen als groen. Dat zit al verdisconteerd in de aannames van 5-10 cent per kWh. Gisteren 1 van de aanbieders aan de telefoon gehad. Die ging uit van 7-8 cent en denkt dat 10 een uitschieter naar boven is. Dus ik reken conservatief. Wie weet valt het mee.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

[...]

Met 5 cent of 0,05 euro krijg je een nog positiever verhaal dan 0,05 cent :P

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• onzenuub
[...]

Tsja, alleen als in die regeling besloten wordt dat met een bepaald percentage gerekend gaat worden dan is dat zo.

• RichieB
Dit bewijst maar weer dat de kreet “100% groene stroom” van energieleveranciers vooral marketing is. Iedereen weet dat het zo niet werkt en deze nieuwe wet bekrachtigd dat.

[ Voor 14% gewijzigd door RichieB op 27-02-2026 09:30 ]

• Pr088

In de berekening van 0,05-0,10 per kWh die alle inboekdienstverleners noemen zit de 50,5% al verwerkt. Het is niet zo dat die opbrengsten ook nog door de helft gaan.

• WorstmetJus
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:01

- Kleine update -

Dat laad ik per jaar, maar dat ligt natuurlijk aan jouw situatie

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:25
WorstmetJus schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:33:
[...]

Dat laad ik per jaar, maar dat ligt natuurlijk aan jouw situatie
Mooi ook hoe mensen hier in 1 keer (één jaar) in ieder geval quitte willen spelen. Ik heb met de wissel van lader +/- €400 aan kosten gemaakt. Ik speel denk ik met mijn PHEV met 2 jaar quitte met de bedragen die nu rondgaan. Wellicht kijken we eind dit jaar terug op een jaar met andere uitkomsten met andere bedragen, maar de auto laden moet ik toch.

Een deel van de inboekdienstverleners deden dit werk natuurlijk al voor de HBE's, andere ondernemers stappen nu in, maar die regeling gaat jaren lopen. Anders kun je het als overheid niet maken een industrie voor inboekdienstverleners in het leven te roepen.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:43
[b]Bezzerk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:26:[/
Een deel van de inboekdienstverleners deden dit werk natuurlijk al voor de HBE's, andere ondernemers stappen nu in, maar die regeling gaat jaren lopen. Anders kun je het als overheid niet maken een industrie voor inboekdienstverleners in het leven te roepen.
Als iets onbetrouwbaar is gebleken de afgelopen 5-10 jaar dan is het de overheid met zwalkbeleid.
https://www.ad.nl/economi...abriek-gesloten~a1bfb2e3/
M.a.w. wat nu lucratief, lonend lijkt kan over 1 jaar weer anders zijn.

Maar dat weerhoudt mij er niet van om niet deel te nemen. Tvt is namelijk nogal kort.

Ik overweeg mijn Zaptec GO te upgraden naar een GO2, moet alleen de solar laden functie nog even goed uitzoeken. Mijn laadverbruik was afgelopen jaar ruim 10.000kWh met 2 EV’s

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Hans72 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:06:
Heeft iemand enige idee hoe de gevestigde BO's zoals Eflux, 50five of eneco hier op gaan reageren? Want zij doen al je laadkostenbeheer dus ERE is een relatief simpele stap (en extra omzet) . Klinkt mij als veiligere optie dan alle cowboys en snelle Henkie's die nu op staan.
Ik heb contact opgenomen met 50five en ze gevraagd wat ze van plan zijn en ze lijken vanaf (ergens in) Mei iets aan hun klanten aan te willen bieden (met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2026). Dit is geen officiële aankondiging en de details zijn ook nog niet duidelijk. Ik zit te twijfelen of ik hier op ga wachten of het anders ga regelen.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-03 10:15
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:00:
[...]

Ik heb contact opgenomen met 50five en ze gevraagd wat ze van plan zijn en ze lijken vanaf (ergens in) Mei iets aan hun klanten aan te willen bieden (met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2026). Dit is geen officiële aankondiging en de details zijn ook nog niet duidelijk. Ik zit te twijfelen of ik hier op ga wachten of het anders ga regelen.
Ik heb zelf ook 50five. Gezien de kwaliteit en service van 50five, wil ik juist niet mijn ere registraties via hun laten verlopen. Vertrouwen daar is 0, voor mij. Ik wil me juist distantieren van 50five.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:00:
[...]

Ik overweeg om deze reden Tap Electric, ze bieden ook ERE inboek diensten en lijken me een serieuze en transparante partij. Nu moet ik zeggen dat ik pas sinds begin deze maand BEV rijder ben en tot nu toe laad met een Granny charger (morgen wordt de Peblar business geplaatst), maar mijn indruk van, en ervaringen met Tap zijn OK.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:34
In ieder geval is de service / support van TAP erg goed.

Wij zijn ook ev rijder sinds begin deze maand en peblar paal geplaatst. Deze aangemeld bij TAP en had wat vragen. Deze worden erg snel en netjes beantwoord.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-03 23:23

GVR

internet4me schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb zelf ook 50five. Gezien de kwaliteit en service van 50five, wil ik juist niet mijn ere registraties via hun laten verlopen. Vertrouwen daar is 0, voor mij. Ik wil me juist distantieren van 50five.
Eens!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-03 22:40

ITsEZ

parttime all-rounder

mversluis schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:17:
In ieder geval is de service / support van TAP erg goed.

Wij zijn ook ev rijder sinds begin deze maand en peblar paal geplaatst. Deze aangemeld bij TAP en had wat vragen. Deze worden erg snel en netjes beantwoord.
En Tap gaat uit van 18 cent per kWh, goed verdienen daar :P

What you see is always what you get.

• Pr088
ITsEZ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:42:
[...]

En Tap gaat uit van 18 cent per kWh, goed verdienen daar :P
Dat doet mij juist de wenkbrauwen fronsen. Veel te rooskleurig. Hun certificaten gaan niet zomaar meer opbrengen op de handelsmarkt dan die van de concurrentie.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Pr088 Nee, niet zomaar nee. Is ook rooskleurig.

Maar wat mensen wel lijken te vergeten is dat het een beurs is waar vraag en aanbod fluctueren. En prijzen dus ook, gedurende het jaar. Een inboekdienstverlener die ook goed is in de handel, kan ERE’s wel degelijk voor een gemiddeld hogere prijs verkopen.

Een hogere commissie voor de dienstverlener is dus niet per se nadelig voor jou als klant.

Wat dat betreft vond ik de beloofde transparantie van Tap over de transacties en prijzen wel aardig :) Dat had ik nog niet eerder gezien.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-03 22:18
Zijn er ook al granny-chargers met zo'n MID-meter? Ik kan in een huurhuis geen laadpaal zetten maar de investering in een nieuwe granny zou de moeite waard kunnen zijn.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:29
DDDikkiedik schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:44:
Zijn er ook al granny-chargers met zo'n MID-meter? Ik kan in een huurhuis geen laadpaal zetten maar de investering in een nieuwe granny zou de moeite waard kunnen zijn.
Dat zal niet gaan aangezien het ERE verhaal ook gekoppeld wordt aan het EAN nummer van je huisaansluiting. Dan zal de lader vast verbonden moeten zijn.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-03 22:37
Ik had al even gezocht in dit topic, het is al wel eerder gevraagd maar een antwoord heb ik er nog niet over gevonden.
Mijn situatie: 2 zelfbouw laadpalen waarbij elk een een eigen Eastron SDM630 MID meter ingebouwd is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URnU4fzamQR28t8jiUn8Hv2Ea8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8sb4UhO7GcK0sMpjvwk3JDx7.png?f=fotoalbum_large

Als ik de voorwaarden bekijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tV5hsbAq-_DVsK1OakOk9YtoxwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHDv8UFr3s4UbjEOrcrny5vl.png?f=fotoalbum_large (bron)
Voldoe ik aan alles en toch is mijn 1e aanvraag al afgekeurd omdat het geen merk paal is.

Iemand hier meer succes mee gehad hier? Zo ja, welke inboekdienstverlener heb je?

Mijn zelfbouw thuis accu

• Pr088
JanHenk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:23:
@Pr088 Nee, niet zomaar nee. Is ook rooskleurig.

Maar wat mensen wel lijken te vergeten is dat het een beurs is waar vraag en aanbod fluctueren. En prijzen dus ook, gedurende het jaar. Een inboekdienstverlener die ook goed is in de handel, kan ERE’s wel degelijk voor een gemiddeld hogere prijs verkopen.

Een hogere commissie voor de dienstverlener is dus niet per se nadelig voor jou als klant.

Wat dat betreft vond ik de beloofde transparantie van Tap over de transacties en prijzen wel aardig :) Dat had ik nog niet eerder gezien.
Ik ken TAP ook als een goede partij, heb jaren hun laaddruppel en -app gebruikt. Dus dat spreekt zeker voor hen. En er is wat te winnen op het gebied van handel, dus ben het met je eens dat de goedkoopste commissie niet per se de hoogste tarieven hoeft op te brengen. Maar 18 cent is bijna 2x hoger dan waar de andere aanbieders mee rekenen. Ze moeten het nog maar waarmaken.
Ik heb de keuze nog niet gemaakt, maar neig naar een automatische integratie zoals LekkerLaden heeft, als ik mijn vrouw heb overtuigd van een nieuwe Zaptec Go 2 (ipv mijn Easee Lite).

• bokkow
wickydude schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Dat zal niet gaan aangezien het ERE verhaal ook gekoppeld wordt aan het EAN nummer van je huisaansluiting. Dan zal de lader vast verbonden moeten zijn.
Daarover gesproken @Bob Lieftink of @Robertvg65 weet een van jullie wat er gebeurt wanneer je gedurende het jaar verhuisd en het laadpunt meeneemt ?

M3P - M3LR - 6320Wp

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
DiXY schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:55:
Ik had al even gezocht in dit topic, het is al wel eerder gevraagd maar een antwoord heb ik er nog niet over gevonden.
Mijn situatie: 2 zelfbouw laadpalen waarbij elk een een eigen Eastron SDM630 MID meter ingebouwd is:
[Afbeelding]

[Afbeelding] (bron)
Voldoe ik aan alles en toch is mijn 1e aanvraag al afgekeurd omdat het geen merk paal is.

Iemand hier meer succes mee gehad hier? Zo ja, welke inboekdienstverlener heb je?
Hoe ik het begrijp is dat een MID meter 'in' je laadpaal de 'makkelijke vertaling' is van wat ze eigenlijk eisen: een door de fabrikant MID gecertificeerde laadpaal (en dus heeft die per definitie een ingebouwde MID meter).

Als je een externe MID meter wilt gebruiken kan dit, zover ik begrijp, alleen i.c.m. een exclusief voor de laadpaal ingericht secundair allocatie punt (SAP) op je netaansluiting.

*edit: typo's

• RichieB
@burniej Jij doet daar een flinke aanname. Heb je een bron die daadwerkelijk “een door de fabrikant MID gecertificeerde laadpaal” noemt?

Vooralsnog is de site van de NEa de enige bron die we kennen. Waar zij het vandaan halen weten we niet. De eis komt niet voor in de wettekst en memoires van toelichting.

[ Voor 38% gewijzigd door RichieB op 28-02-2026 17:08 ]

• mversluis
Pr088 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Ik ken TAP ook als een goede partij, heb jaren hun laaddruppel en -app gebruikt. Dus dat spreekt zeker voor hen. En er is wat te winnen op het gebied van handel, dus ben het met je eens dat de goedkoopste commissie niet per se de hoogste tarieven hoeft op te brengen. Maar 18 cent is bijna 2x hoger dan waar de andere aanbieders mee rekenen. Ze moeten het nog maar waarmaken.
Ik heb de keuze nog niet gemaakt, maar neig naar een automatische integratie zoals LekkerLaden heeft, als ik mijn vrouw heb overtuigd van een nieuwe Zaptec Go 2 (ipv mijn Easee Lite).
En waarom dan niet via tap automatische integratie?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• wickydude
[Afbeelding]

[Afbeelding] (bron)

Je voldoet niet aan de eerste eis. Een meter zoals jij die gemonteerd hebt, is een los op de markt verkrijgbare meter die voor de daadwerkelijke lader gemonteerd is. Dat is niet geintegreerd. Het MID certificaat hoort dan bij de meter, niet bij de lader.

• Pr088
mversluis schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:02:
[...]

En waarom dan niet via tap automatische integratie?
Wist niet dat zij dat konden. Dan is TAP ook nog in de race. Ik heb nog geen beslissing genomen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vraag me nog steeds af hoe je met terugwerkende kracht mee kan doen. Hoe bewijs je tzt wat de stand van de MID kWh meter was op 1 januari?

• mversluis
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:08:
Ik vraag me nog steeds af hoe je met terugwerkende kracht mee kan doen. Hoe bewijs je tzt wat de stand van de MID kWh meter was op 1 januari?
Dit staat toch gewoon in het portaal , gemeten door mid meter ( neem ik aan )

• onzenuub
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:08:
Bij Zaptec Go 2 is dat af te lezen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

mversluis schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:16:
[...]

Dit staat toch gewoon in het portaal , gemeten door mid meter ( neem ik aan )
Als je dus een eigen laadpaal hebt zonder officiële externe backend.
Ik zit nu nog bij 50five maar wil daar mee stoppen, ik wil het lokaal regelen met Home Assistant als OCPP backend.
Of moet je perse een externe OCPP provider gebruiken? Een eigen laadpaal met MID meter was voldoende toch?

@onzenuub ja in de New Motion ook voor de laatste 20 transacties. Maar als je dus iets lokaal draait moet men je op je blauwe ogen geloven dat de standen naar eer en geweten kloppen?
Heb nu een JSON bestandje geexporteerd, maar over 5x laden is de stand per 1 jan niet meer uit de meter te halen.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-02-2026 19:21 ]

• onzenuub
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:18:
[...]

Als je dus een eigen laadpaal hebt zonder officiële externe backend.
Ik zit nu nog bij 50five maar wil daar mee stoppen, ik wil het lokaal regelen met Home Assistant als OCPP backend.
Of moet je perse een externe OCPP provider gebruiken? Een eigen laadpaal met MID meter was voldoende toch?

@onzenuub ja in de New Motion ook voor de laatste 20 transacties. Maar als je dus iets lokaal draait moet men je op je blauwe ogen geloven dat de standen naar eer en geweten kloppen?
Heb nu een JSON bestandje geexporteerd, maar over 5x laden is de stand per 1 jan niet meer uit de meter te halen.
Nee, is door de inboekdienstverlener rechtstreeks te downloaden via het Zaptec dashboard portal. En daarin wordt precies geregistreerd wat via de laadpaal geladen is. Is geen speld tussen te krijgen

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-03 22:37
wickydude schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:51:
[...]

Je voldoet niet aan de eerste eis. Een meter zoals jij die gemonteerd hebt, is een los op de markt verkrijgbare meter die voor de daadwerkelijke lader gemonteerd is. Dat is niet geintegreerd. Het MID certificaat hoort dan bij de meter, niet bij de lader.
Tsja zo zie jij het, ik vindt hem keurig geïntegreerd. hij is alleen niet gekoppeld aan een "officiële" externe dienst en dat wil ik ook graag zo houden (ESPhome en lekker zelf regelen ;) )

Ik kan alleen vinden wat ik op het plaatje al eerder gedeeld heb, deze laat wel wat meer ruimte als wat jij schetst. Een betere specificatie kan ik niet vinden...

Ik heb als bedrijf zakelijk ook diverse laadpalen van diverse merken geplaatst. Ik weet aardig hoe ze in elkaar zitten. Ze zijn over het algemeen allemaal opgebouwd uit componenten die ook "los" te verkrijgen zijn. Echter de PWM-communicatie met de auto is vaak een specifiek dingetje van de paal zelf, maar doen met de laadkabel allemaal exact hetzelfde... dus ja... maar goed daar gaat het hier niet over.

Mijn zelfbouw thuis accu

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:09
[Afbeelding]

[Afbeelding] (bron)

Zal als ik jou was een den hartog proberen. Deden bij mij niet moeilijk met aanleveren juiste documenten.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
Iemand tips voor mij met smartEVSE zelfbouw laadpaal in een installatie kast in de meterkast?
In theorie kan ik daar een kWH meter inbouwen en dan als “geïntegreerde doos” aanbieden. Alles hier zo lezende ga ik waarschijnlijk echter geen inboeker vinden die daarin meegaat (of ik nu gelijk heb of niet).

Wat ik overweeg is een kWh meter die ik buiten letterlijk op de laadpaal monteer in een installatiedoos.
Dat is dan dus zeer zeker een “geïntegreerde laadpaal”. De meter zit dan niet voor, maar NA het schakel relais.
Die meter zal er wel tegen kunnen dat die af en toe spanningsloos is. Ik weet echter niet of de communicatie met de meter in stand blijft als de meter spanningsloos is. Weet iemand dat? Tips mbt “of dit kan vliegen”?
En natuurlijk weet ik ook nog niet of ik een inboeken kan vinden die dit accepteert maar goed, eerst de technische aanpak.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• bokkow
Stefannn schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:14:
Iemand tips voor mij met smartEVSE zelfbouw laadpaal in een installatie kast in de meterkast?
In theorie kan ik daar een kWH meter inbouwen en dan als “geïntegreerde doos” aanbieden. Alles hier zo lezende ga ik waarschijnlijk echter geen inboeker vinden die daarin meegaat (of ik nu gelijk heb of niet).

Wat ik overweeg is een kWh meter die ik buiten letterlijk op de laadpaal monteer in een installatiedoos.
Dat is dan dus zeer zeker een “geïntegreerde laadpaal”. De meter zit dan niet voor, maar NA het schakel relais.
Die meter zal er wel tegen kunnen dat die af en toe spanningsloos is. Ik weet echter niet of de communicatie met de meter in stand blijft als de meter spanningsloos is. Weet iemand dat? Tips mbt “of dit kan vliegen”?
En natuurlijk weet ik ook nog niet of ik een inboeken kan vinden die dit accepteert maar goed, eerst de technische aanpak.
Gaat niet vliegen. Ga er van uit dat geintegreerd betekent; af fabriek in de laadpaal. Zodat de inboeker op basis van merk en type kan zeggen “klopt” en niet iedere situatie moet gaan keuren à €750,-.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 27-03 11:21
bokkow schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Daarover gesproken @Bob Lieftink of @Robertvg65 weet een van jullie wat er gebeurt wanneer je gedurende het jaar verhuisd en het laadpunt meeneemt ?
Hi Bokkow, er ontstaat dan een nieuwe combi tussen EAN en serienummer van jouw laadpunt. Dus dan zal er een nieuwe machtiging moeten worden afgegeven met de nieuwe combinatie alvorens de teller weer kan beginnen te lopen.

• wickydude
DiXY schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:51:
[...]

Tsja zo zie jij het, ik vindt hem keurig geïntegreerd. hij is alleen niet gekoppeld aan een "officiële" externe dienst en dat wil ik ook graag zo houden (ESPhome en lekker zelf regelen ;) )
Wat jij of ik vinden is in dezen helaas totaal irrelevant. De inboeker heeft altijd gelijk en heeft geen zin alle mogelijke installaties langs te lopen om te zien hoe het er uitziet. Zie ook de reactie van @bokkow .

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-03 12:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Uuv_QXCTg0tcaL7WOkgTy8byvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KfTOkx58AYJl1EqKlODHodD.jpg?f=fotoalbum_large Altijd mooi meegenomen, afgelopen 2 maanden. 2 elektrische auto's. Zaptec 2 Go. Ongeveer 850kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door BOEFJE_NL op 01-03-2026 23:11 . Reden: kWh toegevoegd ]

BOEFJE_NL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:35:
[Afbeelding] Altijd mooi meegenomen, afgelopen 2 maanden. 2 elektrische auto's. Zaptec 2 Go.
Hoeveel kWh laden staat hier nu tegenover? Welke redenen worden aangedragen waarom dit bedrag nog kan wijzigen? De i achter het bedrag.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 01-03-2026 14:43 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• onzenuub
Devke schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Hoeveel kWh laden staat hier nu tegenover? Welke redenen worden aangedragen waarom dit bedrag nog kan wijzigen? De i achter het bedrag.
Omdat de ERE prijs pas precies bekend is op het moment van verkoop.

• BOEFJE_NL
Devke schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Iets van 900kWh. Met terugwerkende kracht.

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
@RichieB
Je hebt gelijk dat ik dit niet letterlijk gelezen heb in informatie van een officiële instantie (vandaar ook dat ik begin met 'hoe ik het begrijp').

Echter, de NEA noemt slechts 1 uitzondering op laadpalen waar geen MID meter is ingebouwd, en dat is een SAP.
* Uitzondering zonder MID-meter
In enkele gevallen komen laadpalen zonder MID-gecertificeerde meter ook in aanmerking. Dat is alleen het geval wanneer de netbeheerder een afsplitsing heeft gemaakt, waarachter alléén het verbruik van de laadpaal plaatsvindt. Dat heet een (exclusief) allocatiepunt. Een allocatiepunt vraagt u aan bij uw netbeheerder. Vraag uw inboekdienstverlener of uw situatie geschikt is.
Bron: https://www.emissieautori...ektriciteit-particulieren

Ik lees dus niet als uitzondering dat je achteraf nog een gecertificeerde MID meter mag inbouwen in je laadpaal. Ik snap dat technisch gezien dit kunt doen en kunt claimen dat je een laadpaal hebt met ingebouwde MID meter, maar ik betwijfeld ten zeerste of dat geaccepteerd gaat worden. Ik kan ook een hele laadpaal zelf in elkaar knutselen en deze (deels) in de meterkast inbouwen. Vanaf wanneer is de MID meter los, en vanaf wanneer 'ingebouwd', waar ligt hier de grens? Ik vrees dat zelf inbouwen tot teleurstellingen gaat leiden.

Ik hoor het heel graag als iemand ervaring heeft met een (door een inboekersinstantie) officieel geaccepteerde zelfbouw laadpaal met zelf ingebouwfe MID meter.

tldr; helaas heb je gelijk dat dit een aanname is, hij komt niet uit de lucht vallen. Die kun je alsnog flink noemen, maar verklaart voor mij mogelijk het verschil in letterlijke tekst en wettelijke intentie.

edit: typo's en aanvulling oproep zelfbouw met MID meter

[ Voor 6% gewijzigd door burniej op 01-03-2026 17:07 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier een bedrag van 56,88 euro* voor 285 kWh laden in januari en februari. We hebben gemiddeld gereden, als dit zo doorzet en de informatie is kloppend dan verwacht ik in januari van het nieuwe jaar toch een bedrag van 225 euro terug te krijgen (netto opbrengst), dat is toch mooi meegenomen aangezien ik al een Zaptec Go 2 heb.

*onder voorbehoud :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJb_AjdYKQcFce6UecJg5RP-rZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RFYzJBoglV7MVaN2by9nPmLG.png?f=fotoalbum_large

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• GM15
  • Laatst online: 14:57
THE_BASE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:15:
Hier een bedrag van 56,88 euro* voor 285 kWh laden in januari en februari. We hebben gemiddeld gereden, als dit zo doorzet en de informatie is kloppend dan verwacht ik in januari van het nieuwe jaar toch een bedrag van 225 euro terug te krijgen (netto opbrengst), dat is toch mooi meegenomen aangezien ik al een Zaptec Go 2 heb.

*onder voorbehoud :)

[Afbeelding]
:) dat is wel erg rooskleurig :) 20 cent per kWh. Meeste voorspellingen gaan uit van 0.10 cent, en dan nog eens de commissie (25%) eraf,.... blijft van die €56.88 nog maar €21.37 over.

• THE_BASE
  • Niet online
GM15 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:59:
[...]

:) dat is wel erg rooskleurig :) 20 cent per kWh. Meeste voorspellingen gaan uit van 0.10 cent, en dan nog eens de commissie (25%) eraf,.... blijft van die €56.88 nog maar €21.37 over.
Zelfs dán ben ik tevreden, want het is gratis geld.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:02
Ik heb gekozen voor gemak en me aangemeld bij vattenfall. Ergens in november van dit jaar (hopelijk weten we dan veel meer). Kan ik altijd nog switchen (of niet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zhcsHcSkLx9qsR-6NqQ6jOO5U8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SP3yFCe3rwNINlLoaY5fh6Tf.png?f=user_large

• Bezzerk
poestoe schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:10:
Ik heb gekozen voor gemak en me aangemeld bij vattenfall. Ergens in november van dit jaar (hopelijk weten we dan veel meer). Kan ik altijd nog switchen (of niet)
Switchen per volgend jaar bedoel je? Je hebt voor dit jaar vattenfall gemachtigd?

• BOEFJE_NL
BOEFJE_NL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:35:
[Afbeelding] Altijd mooi meegenomen, afgelopen 2 maanden. 2 elektrische auto's. Zaptec 2 Go. Ongeveer 850kWh.
Nog even een nuance op de uitbetaling, waarbij je kan kiezen per kwartaal of jaar. Volgens Lekkerladen kopen brandstofleveranciers de ERE's nu dan wel in, terwijl ze die begin 2027 op de balans moeten hebben staan. In ruil voor de voorfinanciering zal men een korting bedingen op de aankoopprijs (te vergelijken met misgelopen rente door koper). Kies je dus voor uitbetaling per kwartaal dan krijg je dus relatief minder terug dan per jaar.

• mrme12345
  • Niet online
BOEFJE_NL schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Nog even een nuance op de uitbetaling, waarbij je kan kiezen per kwartaal of jaar. Volgens Lekkerladen kopen brandstofleveranciers de ERE's nu dan wel in, terwijl ze die begin 2027 op de balans moeten hebben staan. In ruil voor de voorfinanciering zal men een korting bedingen op de aankoopprijs (te vergelijken met misgelopen rente door koper). Kies je dus voor uitbetaling per kwartaal dan krijg je dus relatief minder terug dan per jaar.
Rente is maar heel klein deel van totale prijs. Veel belangrijker zijn vraag en aanbod. En alle grote bedrijven zullen hun open posities (zij moeten hun posities op einde van het jaar dicht hebben staan) geleidelijk gedurende het jaar dicht willen zetten om een redelijk gemiddelde prijs te realiseren. Er zullen geen grote bedrijven zijn die op het einde van het jaar plotseling hun hele positie dicht gaan zetten, vanuit risicomanagement is dat niet toegestaan.

• THE_BASE
  • Niet online
BOEFJE_NL schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Ik ga het eerste jaar niet kiezen voor jaarbetaling, eerst de kat uit de boom kijken. Volgend jaar is alles wat duidelijker en zal ik waarschijnlijk wel voor een jaarbetaling kiezen.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31
Wat is voor nu inderdaad handiger? Ik zit zelf ook te denken aan kwartaalbetaling, aangemeld bij zeres btw.

Stop chasing the dream, you're already living it

• mrme12345
  • Niet online
Qosmic schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:01:
Wat is voor nu inderdaad handiger? Ik zit zelf ook te denken aan kwartaalbetaling, aangemeld bij zeres btw.
Ik zou zelf voor kwartaaluitbetaling krijgen, zodat je zelf ook een redelijk gemiddelde prijs van het jaar ontvangt. Omdat de markt voor particulieren pas open is (nadat 1e kamer het goedkeurt), moet een inboeker wel voldoende volumes hebben om te verhandelen per kwartaal. Sommige maken daar ook weer een voorbehoud voor. Maar als je de keuze hebt zou ik kwartaal kiezen.

• Bezzerk
mrme12345 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Ik zou zelf voor kwartaaluitbetaling krijgen, zodat je zelf ook een redelijk gemiddelde prijs van het jaar ontvangt. Omdat de markt voor particulieren pas open is (nadat 1e kamer het goedkeurt), moet een inboeker wel voldoende volumes hebben om te verhandelen per kwartaal. Sommige maken daar ook weer een voorbehoud voor. Maar als je de keuze hebt zou ik kwartaal kiezen.
Dan blijft er maar een aanbieder over als de TS nog actueel is?

• mrme12345
  • Niet online
Bezzerk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Dan blijft er maar een aanbieder over als de TS nog actueel is?
Ik denk dat die niet volledig is. Onder andere Zeres kun je ook per kwartaal kiezen en dat zal voor meeste inboekers gelden.

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:02
Bezzerk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:41:
[...]

Switchen per volgend jaar bedoel je? Je hebt voor dit jaar vattenfall gemachtigd?
Precies, in november van dit jaar opzeggen zodat ik voor volgend jaar eventueel een andere partij kan machtigen.
Pagina: 1 ... 14 ... 21 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.