• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-03 11:00
Wat vindt men van de tarieven van de inboekdienstverleners? 20-25% vind ik best fors. Tuurlijk, op 10 cent/kWh is het "maar" 2-2,5 cent, maar je moet minimaal 2 miljoen kWh inboeken om mee te mogen doen en dan wordt het 2.000.000 * 0,10 * 0,2 = € 40k. Als ik zie dat de platforms nu als paddestoelen uit de grond schieten, heb ik niet het idee dat er ook voor zo'n bedrag aan vaste kosten tegenover staat.

Voor mij voelt het nu alsof de mensen die zich al ergens hebben geregistreerd straks die volledige ontwikkelingskosten dragen, en het percentage nog wel wat omlaag kan als er geen 2 miljoen maar 10 miljoen kWh wordt geregistreerd door een partij. Dan is de omzet bij 10 cent/kWh en 10% commissie alsnog € 100k.

Er is natuurlijk ook een risico-component. De kost gaat voor de baat uit en ga je die 2 miljoen kWh wel halen, wordt het wel 10 cent per kWh, noem maar op. Juist daarom kijk ik de kat nog even uit de boom; de kWh mogen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari worden meegenomen en naarmate er meer duidelijkheid is bij de inboekers komen de tarieven hopelijk nog wat omlaag.

• Robertvg65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-02 23:36
Sandro! schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:23:
Wat vindt men van de tarieven van de inboekdienstverleners? 20-25% vind ik best fors. Tuurlijk, op 10 cent/kWh is het "maar" 2-2,5 cent, maar je moet minimaal 2 miljoen kWh inboeken om mee te mogen doen en dan wordt het 2.000.000 * 0,10 * 0,2 = € 40k. Als ik zie dat de platforms nu als paddestoelen uit de grond schieten, heb ik niet het idee dat er ook voor zo'n bedrag aan vaste kosten tegenover staat.

Voor mij voelt het nu alsof de mensen die zich al ergens hebben geregistreerd straks die volledige ontwikkelingskosten dragen, en het percentage nog wel wat omlaag kan als er geen 2 miljoen maar 10 miljoen kWh wordt geregistreerd door een partij. Dan is de omzet bij 10 cent/kWh en 10% commissie alsnog € 100k.

Er is natuurlijk ook een risico-component. De kost gaat voor de baat uit en ga je die 2 miljoen kWh wel halen, wordt het wel 10 cent per kWh, noem maar op. Juist daarom kijk ik de kat nog even uit de boom; de kWh mogen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari worden meegenomen en naarmate er meer duidelijkheid is bij de inboekers komen de tarieven hopelijk nog wat omlaag.
De voowaarde 2 miljoen kWh is voor rechtstreeks inboeken door een bedrijf. Voor een inboekdienstverlener is de voorwaarde: minstens 200 contractanten. 200 * gemm 3000kWh * 10ct * 25% = 15.000€. Dat is 75€ per klant. En als de koers onverhoopt zakt naar 3ct/kWh moeten ze hetzelfde werk blijven doen. Ik kan me voorstellen dat er ook een aanbieder komt die het voor een vast bedrag per jaar gaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Robertvg65 op 24-01-2026 00:22 ]

• Norbertus
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-03 09:13
Voor wie bij Tap zit voor laadbeheer: zien jullie green credits als optie onder account? Ik zie niets staan. Ik vraag mij af of dat is omdat mijn account staat op 'organisatie' i.p.v. 'individueel'. Ik mij heb aangemeld als organisatie, op naam van de stichting die het mandelig terrein van mij en de buren beheert.

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01-03 11:05
Robertvg65 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:17:
[...]

De voowaarde 2 miljoen kWh is voor rechtstreeks inboeken door een bedrijf. Voor een inboekdienstverlener is de voorwaarde: minstens 200 contractanten. 200 * gemm 3000kWh * 10ct * 25% = 15.000€. Dat is 75€ per klant. En als de koers onverhoopt zakt naar 3ct/kWh moeten ze hetzelfde werk blijven doen. Ik kan me voorstellen dat er ook een aanbieder komt die het voor een vast bedrag per jaar gaat doen.
Eens, dat zijn de overwegingen. Stel de prijs van ERE's zakt en de gemiddelde opbrengst is 10 euro per maand. 25% voor de inboekdienstverlener en deze betaald nog 5 a 10% aan de hardwareproducent voor backoffice mrt automatische koppelingen. Dan tussen 0,5 a 1 euro voor verificatiekosten per klant. Dan gaat het best hard. Daarom vind ik persoonlijk 15% voor inboekdienstverlener voor de langere termijn best gewaagd. Met uitzondering dat de backoffice al bij de inboekdienstverlener zit want dan hoeft er niet gesplit te worden (want die betaal je al maandelijks, dus kom je omgerekend weer op hetzelfde uit).

Dat betekent dat de backoffice of hardwareproducent met backoffice waarschijnlijk de inboekdienstverlener prefereert die wel deelt en kan je 5 jaar lang handmatig je sessies uploaden. De hamvraag is denk ik is dat je die 5 of 10% korting waard en wat als voor die partij de kosten niet meer opwegen tegen de baten?

Stel de prijs van ERE's blijft hoog, dan kan je uiteraard lagere percentage verwachten, dat moet om competitief te blijven. Maarja als we die glazen bol hadden, hadden we allemaal aandelen Nvidia gehad toch?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:42
Norbertus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:50:
Voor wie bij Tap zit voor laadbeheer: zien jullie green credits als optie onder account?
[...]
Mijn account staat op Individueel en ik zie het ook niet staan, ondanks hun uitleg.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:54
Wolly schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:21:
[...]

MID meter moet toch geintegreerd zijn in de paal?
Vanaf januari 2027. Meermaals benoemd hier.
Dit jaar kan het nog met externe MID meter.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-02 13:18
RichieB schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Mijn account staat op Individueel en ik zie het ook niet staan, ondanks hun uitleg.
Uit de chatwisseling met Mark van Tap begreep ik dat het nog in bèta is en dat hij je wel moet toevoegen (en dan een keer F5-en;))

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-03 19:19
Voor E-registratie wordt gevraagd om een Excel met o.a. aantal kWh per laadsessie.
Mijn Alfen pro line laadpaal levert dit niet direct aan, maar werkt met cumulatieve meterstanden bij start en stop van een sessie.

Voorbeeld:

txstart: 2026-01-23 07:01 – 9286.711 kWh – A0xxxxxx
txstop: 2026-01-23 11:52 – 9350.341 kWh – A0xxxxxx

Het sessieverbruik moet ik dus zelf berekenen (eind − begin).
Vraag aan andere Alfen-gebruikers:
Is dit bij jullie ook zo?
Of levert jullie Alfen-export wél direct kWh per laadsessie aan?
Zo ja, via welke export / instelling / backoffice?

Ben benieuwd hoe dit bij anderen is ingericht.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Vanaf januari 2027. Meermaals benoemd hier.
Dit jaar kan het nog met externe MID meter.
Dan mag op de OP wel worden aangepast.
Voorwaarde voor ERE-certificaten is dat er geladen wordt met een MID gecertificeerde lader, waarbij de MID gecertificeerde lader in de laadpaal zit.

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-02 17:50
Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Dan mag op de OP wel worden aangepast.

[...]
Ja eens. Voor nu lijkt mij dit de eenvoudigste oplossing voor mensen die een EV rijden (prive) en gewoon een prima laadpaal hebben die helaas geen MID heeft.
Als de ruimte hebt in de MK. Ik was een halfuurtje bezig met installeren. Klein rolletjes 6^2 van 5 euro, de fases netjes gelabeld.

De meter loopt in iedergeval, en daar gaat het om. Veel foto's gemaakt. Facturen bewaard van de meter met uniek serienummer etc.

Maar goed, eerst maar eens zien of deze hele regeling het haalt in de 1e kamer. Nu dit onderwerp meer aandacht krijgt zullen er ongetwijfeld weer ambtenaren zijn met vragen. En anders kan ik die MID meter wel weer voor een ander projectje gebruiken.

Mocht deze regeling het halen, dan heeft dat wel positieve invloed op de gemiddelde meterkast bij particulieren. Het stimuleert in iedergeval om netjes een aparte aardlek en groep aan te leggen. Dat stimuleert op den duur ook meer het gebruik van zonne-stroom voor laden en meer veilige situaties. De hele verschuiving naar EV's en Hybrides veroorzaakt soms, voornamelijk prive, onveilige elektrische installaties. Ik heb de raarste dingen voorbij zien komen bij klanten.

[ Voor 21% gewijzigd door mheerde op 24-01-2026 12:24 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien meer iets voor een ander topic, maar voor degene die ERE via TAP Electric hebben: ik had vanmorgen mijn Zaptec Go 2 online, maar is nu offline. Is dat normaal gedrag?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:12

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
THE_BASE schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:33:
Misschien meer iets voor een ander topic, maar voor degene die ERE via TAP Electric hebben: ik had vanmorgen mijn Zaptec Go 2 online, maar is nu offline. Is dat normaal gedrag?
Had gisteren ter test m'n Peblar Home gekoppeld en die bleef de hele tijd online (over 24 uur). Zojuist m'n Peblar Business geïnstalleerd en ook die is inmiddels toegevoegd aan TAP en ook online. Heb nog niet veel ervaring met een laadpaal gekoppeld aan TAP/backoffice, maar lijkt erop dat de lader hier wel continue online blijft staan.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• robbertg91
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-02 13:49
Is het al iemand gelukt om een Coolblue laadpaal te registeren bij ERE registratie?

• THE_BASE
  • Niet online
rogervdh schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Had gisteren ter test m'n Peblar Home gekoppeld en die bleef de hele tijd online (over 24 uur). Zojuist m'n Peblar Business geïnstalleerd en ook die is inmiddels toegevoegd aan TAP en ook online. Heb nog niet veel ervaring met een laadpaal gekoppeld aan TAP/backoffice, maar lijkt erop dat de lader hier wel continue online blijft staan.
Even opnieuw toegevoegd en lijkt nu al langer online te zijn, vast een kleine hick-up of zo.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• THE_BASE
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door THE_BASE op 24-01-2026 14:16 ]

Verwijderd

THE_BASE schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:33:
Ik zou denken van niet, want (indien ingesteld, natuurlijk) moet de laadpaal volgens de OCPP standaard contact blijven zoeken met de backoffice. Uiteraard kan dat af en toe misgaan, maar ook dan nog moet de laadpaal blijven proberen.

• THE_BASE
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:48:
[...]

Ik zou denken van niet, want (indien ingesteld, natuurlijk) moet de laadpaal volgens de OCPP standaard contact blijven zoeken met de backoffice. Uiteraard kan dat af en toe misgaan, maar ook dan nog moet de laadpaal blijven proberen.
Inmiddels geen offline meer gezien, dus lijkt nu goed te gaan. Dank voor je antwoord!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Binnenkort komt hier een Hyundai Inster (privé) en later dit jaar nog een niet nader bepaalde EV (zakelijk lease). Ik sta nu voor de keuze om een wallbox aan te schaffen.

Ik doe er denk ik goed aan om er direct eentje te nemen met MID. Is die aanname correct?

Daarnaast moet de wallbox ook geschikt zijn om per laadsessie te kunnen differencieren welke auto geladen wordt. Van de zakelijke auto worden immers de kWh's doorbelast naar mijn werkgever.

Ik kwam zelf uit op de Easee Charge Max. Deze wordt bij wallboxdiscounter ook als ERE geschikt aangeprezen en voldoet voor zover ik kan beoordelen aan al mijn eisen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21:51
Hallo, ik lees met interesse dit topic! Ik heb een vraag, mss offtopic…?
I.v.m. wisseling werkgever ben ik toe aan een nieuwe laadpaal.
Vorige wallbox Alfen Single S-line heb ik met auto en laaddruppel ingeleverd.
Back office was Mobilitics, hier had ik geen inzage van laad statistieken oid.
Met separate kWh meter lees ik ter controle de EV laadstroom met Loxone uit.

Ik overweeg nu een Zaptec Go 2 of de Peblar Business.
Beiden vergelijkbare specs; 1-3fase laden, load balancing, MID en V2H-ready.
Afhankelijk onderhandeling met werkgever privé aanschaf of meenemen in lease. (wat is slim…)

Heb een offerte liggen voor installatie van een Peblar door erkend installateur;
incl HomeWizard P1 Meter, installatie, inbedrijfstelling voor €1.669,53 incl. Btw.

Stel;
Ik koop online een Peblar voor ca.€950 en een home wizzard.
Schroef m zelf tegen de muur en sluit elektrisch aan, de kabels liggen er immers al.
Quick-win van €700

Vraag:
1. Kan ik de nieuwe laaddruppel van lease maatschappij zelf koppelen aan Peblar?
2. Ik lees dat forumleden zelf back office inregelen, is it that easy?
3. Peblar Business of Zaptec Go 2…. Wie heeft dezelfde overweging gedaan?
En waarom gekozen voor…..

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:21
redfoxert schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:26:
Binnenkort komt hier een Hyundai Inster (privé) en later dit jaar nog een niet nader bepaalde EV (zakelijk lease). Ik sta nu voor de keuze om een wallbox aan te schaffen.

Ik doe er denk ik goed aan om er direct eentje te nemen met MID. Is die aanname correct?

Daarnaast moet de wallbox ook geschikt zijn om per laadsessie te kunnen differencieren welke auto geladen wordt. Van de zakelijke auto worden immers de kWh's doorbelast naar mijn werkgever.

Ik kwam zelf uit op de Easee Charge Max. Deze wordt bij wallboxdiscounter ook als ERE geschikt aangeprezen en voldoet voor zover ik kan beoordelen aan al mijn eisen.
Krijg je niet een MID laadpaal van de werkgever? Anders zou het inderdaad handig zijn om er op vooruit te lopen en voor de prive EV alvast een MID laadpunt te nemen. Typisch dat wallboxdiscounter al de term “ERE geschikt” laat vallen 😂

M3P - M3LR - 6320Wp

• Sandro!
Bman schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:33:
Hallo, ik lees met interesse dit topic! Ik heb een vraag, mss offtopic…?
I.v.m. wisseling werkgever ben ik toe aan een nieuwe laadpaal.
Vorige wallbox Alfen Single S-line heb ik met auto en laaddruppel ingeleverd.
Back office was Mobilitics, hier had ik geen inzage van laad statistieken oid.
Met separate kWh meter lees ik ter controle de EV laadstroom met Loxone uit.

Ik overweeg nu een Zaptec Go 2 of de Peblar Business.
Beiden vergelijkbare specs; 1-3fase laden, load balancing, MID en V2H-ready.
Afhankelijk onderhandeling met werkgever privé aanschaf of meenemen in lease. (wat is slim…)

Heb een offerte liggen voor installatie van een Peblar door erkend installateur;
incl HomeWizard P1 Meter, installatie, inbedrijfstelling voor €1.669,53 incl. Btw.

Stel;
Ik koop online een Peblar voor ca.€950 en een home wizzard.
Schroef m zelf tegen de muur en sluit elektrisch aan, de kabels liggen er immers al.
Quick-win van €700

Vraag:
1. Kan ik de nieuwe laaddruppel van lease maatschappij zelf koppelen aan Peblar?
2. Ik lees dat forumleden zelf back office inregelen, is it that easy?
3. Peblar Business of Zaptec Go 2…. Wie heeft dezelfde overweging gedaan?
En waarom gekozen voor…..
Dit gaat niet echt meer over ERE-certificaten nee ;)

Ik denk dat jouw vragen beter in dit topic passen:
Thuisladen van je EV deel 2

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:30
robbertg91 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:57:
Is het al iemand gelukt om een Coolblue laadpaal te registeren bij ERE registratie?
Nee, maar ik heb paar dagen geleden wel hun chat gebruikt, maar ze hebben een lijst met merken die ze accepteren, en daar staat wel Peblar tussen. De chat had blijkbaar 3 dames daar zitten, en dus ik stelde de vraag en de enige reactie was 'nee dan zal het helaas niet gaan'.

Nou oke, dan niet. bij lekkerladen kan het volgens mij wel, en ik heb telefonisch contact gehad met Hartogh, en daar kan het sowieso.

Och ja, je moet toch wat he.

• Bman
  • Laatst online: 21:51
Sandro! schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:44:
[...]

Dit gaat niet echt meer over ERE-certificaten nee ;)

Ik denk dat jouw vragen beter in dit topic passen:
Thuisladen van je EV deel 2
Dank voor de lead _/-\o_

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
bokkow schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:42:
[...]

Krijg je niet een MID laadpaal van de werkgever? Anders zou het inderdaad handig zijn om er op vooruit te lopen en voor de prive EV alvast een MID laadpunt te nemen. Typisch dat wallboxdiscounter al de term “ERE geschikt” laat vallen 😂
"krijgen" ... voor niks gaat de zon op. Kan het meenemen in mijn lease budget. Maar de kans dat de zakelijke EV pas eind van het jaar komt is groter dan dat de Inster binnen een maand op de oprit staat. Dus ik heb gewoon (veel) eerder een wallbox nodig :)

Die wallbox kan ik via de kWh prijs wel doorbelasten aan mijn werkgever.

https://discord.com/invite/tweakers

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:43

Ja. Kijk voor naar een meter met MID. Laat je niet verleiden tot 22kW tenzij je een 3x35A aansluiting hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 24-01-2026 22:09 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Of mid vereist is voor een werkgever: geen idee. Maar als je in de markt bent is het nu mooi meegenomen… maar hier is een ander topic voor verder ;).
Voor Ere heb je ingebouwde mid gecertificeerde meter nodig, dat is niet je meest ingewikkelde behoefte… (meestal gewoon de pro versie van een lader).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Tip voor degene die bij TAP willen deelnemen aan de beta: zorg dat je je registratie voor ERE mandaat in één keer afrond en gebruik niet Brave als browser. Ik was gisteren wat het proberen (toen had ik m'n Peblar Home nog operationeel, inmiddels is de Peblar Business operationeel) en toen de aanvraag gecancelled (ik kon immers de juiste lader nog niet selecteren). Blijkt dat die niet afgeronde aanvraag op pending blijft staan en op de aanvraag klikken deed niks.

Vervolgens heb ik bovenstaande aanvraag door TAP laten verwijderen en nieuwe poging gedaan. Toen liep ik vast bij het ondertekenen. Handtekening met de muis zetten en vervolgens willen ze via de browser ook de actuele locatie ophalen. Dat lukte bij mij niet, ondanks dat ik expliciet toestemming had gegeven. Toestemming ingetrokken en opnieuw gegeven (in de settings van de browser), maar foutmelding blijft. Ik gebruikte Brave (die nogal privacy strikt is). Dus nu weer de vraag bij TAP uitgezet om mijn aanvraag te verwijderen en dan maar opnieuw proberen in Chrome of Firefox. Geen Brave gebruiken in ieder geval. ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IofAFyFK5IepNKYk2v6FHdfYbmo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JoYACGptebqM7GHn2QaC2e5e.png?f=user_large

Edit: Lijkt erop dat ik nu de aanvraag wel opnieuw kan openen/opstarten (kon eerder vandaag niet), maar dan volgt onderstaande foutmelding. Ohja, daar is een beta tester voor. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVj9yYtS0zntaeI4I-x6VTNNIoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLYRDIcuKylnWsELuSwNFHTE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door rogervdh op 24-01-2026 22:20 ]

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• bokkow
redfoxert schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:02:
[...]

"krijgen" ... voor niks gaat de zon op. Kan het meenemen in mijn lease budget. Maar de kans dat de zakelijke EV pas eind van het jaar komt is groter dan dat de Inster binnen een maand op de oprit staat. Dus ik heb gewoon (veel) eerder een wallbox nodig :)

Die wallbox kan ik via de kWh prijs wel doorbelasten aan mijn werkgever.
Uiteraard is het niet “krijgen” bij zakelijke lease, je begrijpt wat ik bedoel.

Klinkt als prima geregeld, komt mooi uit dat ERE’s particulier mogelijk worden bij het nemen van een eerste EV haha

M3P - M3LR - 6320Wp

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:54
Pr088 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Ja. Kijk voor naar een meter met MID. Laat je niet verleiden tot 22kW tenzij je een 3x35A aansluiting hebt.
Of een hele zwik zonnepanelen zodat je wel meer dan 11kW kan laden (mits je auto het ook kan hebben natuurlijk)

• THE_BASE
  • Niet online
rogervdh schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:11:
Tip voor degene die bij TAP willen deelnemen aan de beta: zorg dat je je registratie voor ERE mandaat in één keer afrond en gebruik niet Brave als browser. Ik was gisteren wat het proberen (toen had ik m'n Peblar Home nog operationeel, inmiddels is de Peblar Business operationeel) en toen de aanvraag gecancelled (ik kon immers de juiste lader nog niet selecteren). Blijkt dat die niet afgeronde aanvraag op pending blijft staan en op de aanvraag klikken deed niks.

Vervolgens heb ik bovenstaande aanvraag door TAP laten verwijderen en nieuwe poging gedaan. Toen liep ik vast bij het ondertekenen. Handtekening met de muis zetten en vervolgens willen ze via de browser ook de actuele locatie ophalen. Dat lukte bij mij niet, ondanks dat ik expliciet toestemming had gegeven. Toestemming ingetrokken en opnieuw gegeven (in de settings van de browser), maar foutmelding blijft. Ik gebruikte Brave (die nogal privacy strikt is). Dus nu weer de vraag bij TAP uitgezet om mijn aanvraag te verwijderen en dan maar opnieuw proberen in Chrome of Firefox. Geen Brave gebruiken in ieder geval. ;-)

[Afbeelding]

Edit: Lijkt erop dat ik nu de aanvraag wel opnieuw kan openen/opstarten (kon eerder vandaag niet), maar dan volgt onderstaande foutmelding. Ohja, daar is een beta tester voor. :P

[Afbeelding]
Hier hetzelfde, de aanvraag staat als concept. Heb daarover gemaild, want Safari haalt ook geen locatie op. Denk met opzet omdat we beta testers zijn.

Dit mailde Mark er nog over:
Het zou nu mogelijk moeten zijn om een mandaat als "draft" te laten staan (dit was eerder nog niet het geval)

• Pr088
elektriekert schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Of een hele zwik zonnepanelen zodat je wel meer dan 11kW kan laden (mits je auto het ook kan hebben natuurlijk)
De gemiddelde woning trekt maximaal 17kW op drie fasen. Dus grote kans dat je je eigen stoppen eruit knalt.... En je bent een knappe jongen als je al 11kW van je dak haalt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• bokkow
Pr088 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:40:
[...]

De gemiddelde woning trekt maximaal 17kW op drie fasen. Dus grote kans dat je je eigen stoppen eruit knalt.... En je bent een knappe jongen als je al 11kW van je dak haalt.
?

Als je 11kW opwekt en achter de meter 11kW gebruikt, hoeveel vermogen gaat er dan over de hoofdzekeringen? ;)

Overigens kun je met 3x25A vrijwel oneindig 20kW trekken en wordt het pas seconde werk bij 24kW, mits goed verdeeld.

M3P - M3LR - 6320Wp

• THE_BASE
  • Niet online
Gisteren als beta TAP Electric gekoppeld, maar toen ik wilde laden bleek dat mijn tags nog moeten worden verbonden aan TAP. Ik was er niet van op de hoogte dat nu alles via hen verloopt en niets meer via Zaptec.

Ik vind dat wel een dingetje en vind een constructie al Lekkerladen.com ineens weer prettiger. Die werken op de achtergrond en kan gewoon alles beheren via m’n Zaptec app en tags.

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
THE_BASE schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:09:
Gisteren als beta TAP Electric gekoppeld, maar toen ik wilde laden bleek dat mijn tags nog moeten worden verbonden aan TAP. Ik was er niet van op de hoogte dat nu alles via hen verloopt en niets meer via Zaptec.
Ik had de RFID tags eerst ook rechtstreeks in m'n Peblar zitten en deze heb ik nu met een Android telefoon uitgelezen en vervolgens de ID's bij TAP ingegeven onder "gratis laadpassen". Werkt in principe goed, echter ik had het ook liever lokaal gehad (werkt altijd, ook als er een storing is in de backoffice). De tags lokaal kan bij de oplossing van Lekker Laden dus wel, maar waarschijnlijk alleen met Zaptec specifiek? Bij de Peblar kan ik kiezen voor managed of unmanaged en zodra ik managed kies, dan zal ik de tags ook bij de backoffice moeten registreren (en is er ook geen mogelijkheid om tags lokaal vast te leggen).

[ Voor 7% gewijzigd door rogervdh op 25-01-2026 10:14 ]

• RichieB
@rogervdh Bij Zaptec kan je Lekkerladen toevoegen als "service provider" ofzoiets. Ze krijgen dan toegang tot de laadsessies zonder dat ze als OCPP backend fungeren. Peblar heeft ook zo'n systeem voor installateurs, maar het is nog niet bekend of ze dit ook gaan openstellen voor ERE inboekdienstverleners.

Met Tap Electric kan je voor Peblar via Advanced charger configuratie een aantal zaken instellen zoals toestaan dat het laden mag starten als de OCPP backend niet antwoordt en dat de autorisatieverzoeken lokaal gecached mogen worden. Maar inderdaad, er blijft een grote afhankelijkheid met de OCPP backend.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:54
[...]

Ik haal slechts 6kW continu in de lente.
In de zomer eerder 5,2kW.

Dus met zo'n 16kW zou haalbaar zijn.
Mijn auto kan max 11kW laden op AC dus in mijn geval heeft het nu geen nut.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

22kW kan je rustig wel meenemen, met 2 wagens, een thuisaccu, panelen, etc. Is het fijn om de ruimte te hebben… 3x35 is niet de enige voorwaarde. De meerprijs is bovendien niet megagroot.

Zo’n ding koop je voor 10 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 25-01-2026 10:48 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bokkow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:48:
[...]

?

Als je 11kW opwekt en achter de meter 11kW gebruikt, hoeveel vermogen gaat er dan over de hoofdzekeringen? ;)

Overigens kun je met 3x25A vrijwel oneindig 20kW trekken en wordt het pas seconde werk bij 24kW, mits goed verdeeld.
Ho, je kan maximaal 17,25kW trekken. 3x25x230…

Die 17kW trek ik af en toe wel een paar uur als accu, auto en warmtepomp bezig zijn. Dat gaat prima met loadbalancing en is geen secondenwerk conform de normen.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Toegegeven: je moet diepe zakken hebben om die 11kW te trekken… maar dat kan mijn dak.

Je stelling over die 17kW met loadbalancing met knallende stoppen is alleen wel overtrokken. Ze klappen niet zomaar als je goed balanceert.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:15
THE_BASE schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:09:

Ik vind dat wel een dingetje en vind een constructie al Lekkerladen.com ineens weer prettiger. Die werken op de achtergrond en kan gewoon alles beheren via m’n Zaptec app en tags.
Dus daarom ben ik bij lekkerladen gebleven.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

onzenuub schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Dus daarom ben ik bij lekkerladen gebleven.
Daarom is een dienst als plugchoice handig… dan geef je een app van de lader mogelijk nog wel op, maar vervolgens heb je wel vrijheid in her backoffices koppelen via plugchoice. OCPP proxy power :)

• bokkow
Miezie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Ho, je kan maximaal 17,25kW trekken. 3x25x230…

Die 17kW trek ik af en toe wel een paar uur als accu, auto en warmtepomp bezig zijn. Dat gaat prima met loadbalancing en is geen secondenwerk conform de normen.
Kerel. Lees nog een keer wat ik zeg ;)

Officieel vs praktijk. Ik trek geregeld 21kW uren aan een stuk. Vanaf 24kW wordt het seconde werk. Tenzij je smeltzekeringen hebt, dan kun je verder gaan, afhankelijk van hoe avontuurlijk je bent ingesteld want als dan een zekering smelt ben je wel verder van huis dan met automaten.

M3P - M3LR - 6320Wp

• THE_BASE
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:17:
@rogervdh Bij Zaptec kan je Lekkerladen toevoegen als "service provider" ofzoiets. Ze krijgen dan toegang tot de laadsessies zonder dat ze als OCPP backend fungeren. Peblar heeft ook zo'n systeem voor installateurs, maar het is nog niet bekend of ze dit ook gaan openstellen voor ERE inboekdienstverleners.

Met Tap Electric kan je voor Peblar via Advanced charger configuratie een aantal zaken instellen zoals toestaan dat het laden mag starten als de OCPP backend niet antwoordt en dat de autorisatieverzoeken lokaal gecached mogen worden. Maar inderdaad, er blijft een grote afhankelijkheid met de OCPP backend.
Precies dat laatste is toch mijn keuze om bij Lekkerladen te blijven, ik vind het prettiger om het zelf in de hand te hebben (iets met controle ;)) en geen grote afhankelijkheid met OCPP backend.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bokkow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Kerel. Lees nog een keer wat ik zeg ;)

Officieel vs praktijk. Ik trek geregeld 21kW uren aan een stuk. Vanaf 24kW wordt het seconde werk. Tenzij je smeltzekeringen hebt, dan kun je verder gaan, afhankelijk van hoe avontuurlijk je bent ingesteld want als dan een zekering smelt ben je wel verder van huis dan met automaten.
Als je Amperes zou trekken zou ik je geloven… ipv kW.

In een ander topic wordt nog gesproken over je secondenwerk met bepaalde zekeringen en hun karakteristiek, als je op 26/27A zit heb je tientallen secondes.

[ Voor 13% gewijzigd door Miezie op 25-01-2026 11:26 ]

• bokkow
Miezie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Als je Amperes zou trekken zou ik je geloven… ipv kW.

In een ander topic wordt nog gesproken over je secondenwerk met bepaalde zekeringen en hun karakteristiek, als je op 26/27A zit heb je tientallen secondes.
Ok, jij zult het beter weten :) .
Maar zoek even B25 karakteristiek op en lees dan nog een keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DtqLIotEfehzBOsDRpNWSjF8i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZrGyqmxxGPqvf2kQrTYcmkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is uren lang geen probleem

[ Voor 31% gewijzigd door bokkow op 25-01-2026 11:35 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bokkow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Ik struikel over je gebruik van kilowatts/kW. Niet over de seconden…

Je kan op een 3x25A (ampere), maximaal 17,25kW trekken (kilowatts). Uitgaande van 230V (Volt) per fase. P=U*I

Intern kan je dan nog maximaal 3x16A van je zonnepanelen krijgen, als je zonnestroom over 3 fases gaat.

Bovenstaande maxima geven aan dat op een 3x25A aansluiting een 22kW laadpaal prima kan, mits je loadbalancing toepast.

En nu weer on-topic.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bokkow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:30:
[...]

[Afbeelding]

Dit is uren lang geen probleem
Weet je zeker dat je op 3x25A huisaansuiting zit en dit wilt of dat de grootheden hier kloppen en dat het om geïmporteerde energie gaat over die netaansluiting?

• bokkow
Miezie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Ik struikel over je gebruik van kilowatts/kW. Niet over de seconden…

Je kan op een 3x25A (ampere), maximaal 17,25kW trekken (kilowatts). Uitgaande van 230V (Volt) per fase. P=U*I

Intern kan je dan nog maximaal 3x16A van je zonnepanelen krijgen, als je zonnestroom over 3 fases gaat.

Bovenstaande maxima geven aan dat op een 3x25A aansluiting een 22kW laadpaal prima kan, mits je loadbalancing toepast.

En nu weer on-topic.
NOG EEN KEER. Want ik laat me niet voor onkundig wegzetten door dan maar te zeggen “weer on-topic.

Ik gebruik de eenheden absoluut correct, laat daar geen twijfel over ontstaan…

Je hoeft mij ook echt geen natuurkunde les te geven ik reken hier dagelijks mee.

Ik zeg dus wat er werkelijk/fysiek mogelijk is ten opzichte van wat je zou mogen. Op een 3x25A aansluiting kun je uren achtereen 3x31A trekken op basis van automaten met B25 karakteristiek nog zonder invoeding(!). Springt er dan nog een verbruiker aan die 4-5A extra trekt dan wordt dat seconde werk op die bewuste fase.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bokkow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:52:
[...]

NOG EEN KEER. Want ik laat me niet voor onkundig wegzetten door dan maar te zeggen “weer on-topic.

Je hoeft mij ook echt geen natuurkunde les te geven ik reken hier dagelijks mee.

Ik zeg dus wat er werkelijk/fysiek mogelijk is ten opzichte van wat je zou mogen. Op een 3x25A aansluiting kun je uren achtereen 3x31A trekken op basis van automaten met B25 karakteristiek nog zonder invoeding(!). Springt er dan nog een verbruiker aan die 4-5A extra trekt dan wordt dat seconde werk op die bewuste fase.
Het is niet mijn bedoeling om je weg te zetten op onkundig of wat dan ook. Maar het mag wel duidelijk zijn dat dit niet helemaal normconform is… dat het kan, betekent niet dat je het moet doen.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:15
bokkow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Huren jullie lekker een kamertje bij v.d. Valk en zoek het daar samen f uit.

• bokkow
onzenuub schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Huren jullie lekker een kamertje bij v.d. Valk en zoek het daar samen f uit.
Ik laat me niet belachelijk maken. Wat mij betreft is het klaar zo en was het dat al 4 berichten terug.

Edit:
Miezie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Het is niet mijn bedoeling om je weg te zetten op onkundig of wat dan ook. Maar het mag wel duidelijk zijn dat dit niet helemaal normconform is… dat het kan, betekent niet dat je het moet doen.
Dat is het dus juist wel :+ zekering karakteristiek IS wat hier genormeerd is, de productnorm, normconform.

Het is niet conform je kleinverbruikaansluiting overeenkomst wanneer je meer dan het gecontracteerde transport vermogen trekt. Maar, dat het niet mag wil niet zeggen dat het niet kan, wat je eerder dus wel beweerde. Zodra de netbeheerder gaat handhaven op KV zoals bij GV al wel gebeurt zal ik het niet meer doen, tot die tijd is de fysieke ruimte de speelruimte.

[ Voor 56% gewijzigd door bokkow op 25-01-2026 12:43 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:56
Volgens mij zeggen jullie redelijk hetzelfde, en hebben jullie overigens beiden gelijk. :+ Het klopt inderdaad dat zekeringen trippen op amperes, niet zozeer stroom vermogen, maar aangezien jullie beiden 230v krijgen, komt het op hetzelfde neer.

Als ik even een zekeringskarakteristiek erbij pak, dan zie ik dat de minimale tripping current ongeveer 1,13x Irated is. Dus voor 25A is dat ongeveer 28A. Maar het kan ook 1.45x zijn, dus ook 36A kan mogelijkerwijs onbeperkt vloeien. Uitgaande van standaard omgevingstemperatuur van 30c. Ik kan me voorstellen dat het microklimaat in een zekeringenkast wel rond die temperatuur gaat zijn als je langdurig dergelijke stromen hebt.

Aan de andere kant, als je een zekering hebt die strak afgesteld staat, dan kun je met 1,45x Irated ook binnen 30 seconden je zekering laten doorslaan.

Bron die ik heb gebruikt: https://electgo.com/resources/mcb-trip-mcb-connection

Mijn conclusie is dat 28A afstellen als de maximale stroom wel relatief veilig is. Erboven kan - zeker in de winter als je huis 15 graden is - maar je zult proefondervindelijk moeten gaan vaststellen waar de grens ligt.

Ohja, en nog een laatste kanttekening: MCB's kunnen ook slijten he. Als je jarenlang telkens cyclet naar het absolute maximum, dan zou het zomaar kunnen dat je na enkele jaren ineens wel een trippende automaat krijgt op 26A. Een oplossing om dat tegen te gaan is natuurlijk het plaatsen van een kleine ventilator die aanslaat bij >25A. :+ Kan prima, zolang je bekabeling minimaal 6mm2 is.

[ Voor 17% gewijzigd door scoobs op 25-01-2026 12:41 ]

• bokkow
scoobs schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:19:
Volgens mij zeggen jullie redelijk hetzelfde, en hebben jullie overigens beiden gelijk. :+ Het klopt inderdaad dat zekeringen trippen op amperes, niet zozeer stroom vermogen, maar aangezien jullie beiden 230v krijgen, komt het op hetzelfde neer.

Als ik even een zekeringskarakteristiek erbij pak, dan zie ik dat de minimale tripping current ongeveer 1,13x Irated is. Dus voor 25A is dat ongeveer 28A. Maar het kan ook 1.45x zijn, dus ook 36A kan mogelijkerwijs onbeperkt vloeien. Uitgaande van standaard omgevingstemperatuur van 30c. Ik kan me voorstellen dat het microklimaat in een zekeringenkast wel rond die temperatuur gaat zijn als je langdurig dergelijke stromen hebt.

Aan de andere kant, als je een zekering hebt die strak afgesteld staat, dan kun je met 1,45x Irated ook binnen 30 seconden je zekering laten doorslaan.

Bron die ik heb gebruikt: https://electgo.com/resources/mcb-trip-mcb-connection

Mijn conclusie is dat 28A afstellen als de maximale stroom wel relatief veilig is. Erboven kan - zeker in de winter als je huis 15 graden is - maar je zult proefondervindelijk moeten gaan vaststellen waar de grens ligt.

Ohja, en nog een laatste kanttekening: MCB's kunnen ook slijten he. Als je jarenlang telkens cyclet naar het absolute maximum, dan zou het zomaar kunnen dat je na enkele jaren ineens wel een trippende automaat krijgt op 26A. Een oplossing om dat tegen te gaan is natuurlijk het plaatsen van een kleine ventilator die aanslaat bij >25A. :+ Kan prima, zolang je bekabeling minimaal 6mm2 is.
Een bericht naar mijn hart, danku.
Een zekering onderaan de bandbreedte van de productnorm 8)
Ohja, en nog een laatste kanttekening: MCB's kunnen ook slijten he. Als je jarenlang telkens cyclet naar het absolute maximum, dan zou het zomaar kunnen dat je na enkele jaren ineens wel een trippende automaat krijgt op 26A.
Check, al voldoet de automaat dan niet meer aan het bijbehorende karakteristiek en is ie dan niet meer conform productnorm. Niet dat iemand deze komt omwisselen natuurlijk maar goed.
Een oplossing om dat tegen te gaan is natuurlijk het plaatsen van een kleine ventilator die aanslaat bij >25A. :+ Kan prima, zolang je bekabeling minimaal 6mm2 is.
Now we're cooking })

Maar zonder gein, ik denk(!) dat 90% van de huishoudens prima langdurig 3x30A zouden kunnen trekken over hun B25 hoofdautomaten, inderdaad met een beetje (genormeerde :+) ventilatie van hun meterkast:
Volgens Bouwbesluit (art. 3.68/3.69) en NEN 2768, moet de luchtverversing minstens 2dm³/s per m³ netto inhoud bedragen.
En degelijk werk door de installateur! Maar goed, als iedereen de eenheden, grootheden, normen en wat wel en niet kan fysiek nu scherp heeft dan is dit wel ver heen off-topic moet ik ook bekennen. Dit triggert mij enorm, sorry, er zijn natuurlijk (gelukkig) maar weinig mensen zo gek als ik aangaande het maximeren van de kleinverbruikaansluiting.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Goed dan zijn we er en we waren het ook wel eens over 11kW of 22kW laders (en die 32A afzekeren). De argumentatie en normen die we daaromheen hanteren zijn alleen anders.
Ik ben wel van mening dat een contractueel niet correct advies daar wat minder in past en een goed installateur dit ook professioneel moet weigeren. ;)

En het was en is off-topic voor de ERE vraagstukken.

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-03 13:31
Cyleo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:00:
Heeft iemand hier al een offerte (of nog beter, ervaring) met het inbouwen van een MID-meter? Hier ook een, tot voor kort, gelukkige bezitter van een zappi (v2.1), maar die heeft dus geen MID. Nu rijdt ik redelijk wat (25k km/jaar) dus die regeling is voor mij best interessant. Ik zou het alleen jammer vinden om hiervoor mijn laadpaal te vervangen.
Ik ben ook wel benieuwd welke partij dit accepteert.
Mijn huidige Zappi bevalt me prima qua laden op overschot etc.
Is zonde om die te vervangen

• bokkow
Miezie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:07:
Goed dan zijn we er en we waren het ook wel eens over 11kW of 22kW laders (en die 32A afzekeren). De argumentatie en normen die we daaromheen hanteren zijn alleen anders.
Ik ben wel van mening dat een contractueel niet correct advies daar wat minder in past en een goed installateur dit ook professioneel moet weigeren. ;)

Er komt stoom uit mn oren als je argumentatie, normen en meningen binnen een paar zinnen door elkaar gooit. En je gaat toch gewoon door, dus om het correct te benoemen:

Een installateur heeft zich te houden aan de normering, niet aan gecontracteerd transport vermogen daar heeft de gebruiker zich aan te houden. Een installateur zal natuurlijk ook geen advies geven in de richting van overschrijden van gecontracteerd transport vermogen of opzoeken van fysieke grenzen.

Daarnaast is de hoofdzekering de verantwoordelijkheid van de installateur van de netbeheerder, deze installeert op basis van wat er gecontracteerd is de bijbehorende zekeringen. Het zal deze worst wezen hoe jouw verdeler er verder uit ziet met uitzondering van aanwezigheid van een correcte hoofdschakelaar om de meter op aan te sluiten. Er is hier niets te “weigeren” aan door een installateur, niet die van de netbeheerder, niet die jouw verdeler verder inricht.

Dat je als gebruiker zou moeten houden aan je overeenkomst kun je dan wel weer stellen, ook hier is geen mening nodig.

On topic :) wisten jullie dat HBE’s al sinds 2015 bestaan?

M3P - M3LR - 6320Wp

• bokkow
Arjen34 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd welke partij dit accepteert.
Mijn huidige Zappi bevalt me prima qua laden op overschot etc.
Is zonde om die te vervangen
Zolang het er nog niet officieel door is, is er nog niet iets zeker. Maar het huidige standpunt is dat een externe MID meter nog wordt geaccepteerd in 2026, vanaf 2027 niet meer, dan moet het geintergreerd zijn in het laadpunt. Vermoedelijk af-fabriek omdat het anders niet schaalbaar zal zijn te controleren of iemand aan het beunen is.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Pr088
Miezie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:07:

Toch leuk dat ik met de opmerking 'staar je niet blind op een 22kW paal' dit heb losgetrokken. :D
Weer wat geleerd, want ik word al zenuwachtig bij pieken van 28-30A in mijn woning. Loadbalancer grijpt dan wel in, maar blijkbaar kan het dus gewoon langdurig goed gaan ;).

Blijft staan dat ik wel eens mensen hoor die een 22kW laadpaal hebben 'op de toekomst voorbereid' en 'meer kW's is beter'. Blijkt achter de 22kW paal gewoon een B20 te hangen :F

Ontopic weer.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Leuk dat men ziet dat een bepaalde discussie offtopic is, en dan toch tot 4 keer toe zegt 'ja en nu weer ontopic' om vervolgens weer offtopic te gaan..... 8)7

Kunnen we het bij deze dan ook echt weer ontopic houden? Dank

Xbox Live ID:Notna8310

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-03 14:14
Ik gebruik nu een Peblar Business laadpaal op 'unmanaged' stand: simpelweg insteken en laden. Nu wil ik meedoen aan ERE (waarschijnlijk via Tap Electric).

Moet ik de paal straks elke keer handmatig autoriseren (via een pas of app) om de ERE-sturing te laten werken, of kan deze gewoon op 'unmanaged' blijven staan?

Dank voor jullie advies

• Sandro!
pasmanm schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:16:
Ik gebruik nu een Peblar Business laadpaal op 'unmanaged' stand: simpelweg insteken en laden. Nu wil ik meedoen aan ERE (waarschijnlijk via Tap Electric).

Moet ik de paal straks elke keer handmatig autoriseren (via een pas of app) om de ERE-sturing te laten werken, of kan deze gewoon op 'unmanaged' blijven staan?

Dank voor jullie advies
Tap zit nu nog in beta met hun inboekservice, dus de spelregels zijn nog niet bekend voor zover ik weet. Het lijkt me voor de hand liggen dat Tap alleen kWh zal gaan inboeken voor palen waar zij de backoffice provider voor zijn. Als dat zo is, kan je paal niet op unmanaged blijven staan; unmanaged is immers zonder backoffice.

Je zult dan dus je paal opnieuw moeten provisionen om Tap als backoffice in te stellen. In het Peblar-topic heeft wel iemand uitgeschreven hoe je daarna alsnog gewoon kunt inpluggen om te laden, zonder pasje of ander gedoe:
RichieB in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

Kort antwoord: nee, je paal kan niet op unmanaged blijven staan, maar je hoeft ook niet iedere keer te autoriseren.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 08:21
Voor de Zappi klanten. Ik kreeg half januari deze reactie van Marc Zeguers.

TLDR: er komt geen MID upgrade voor bestaande Zappi's. Mogelijk eind dit jaar een nieuw, gecertificeerd product.
Ons officiële statement:

Beste klant,

Dank voor uw vraag over de ERE-regeling (Elektriciteits Richting Eigenaren) en de inzet daarvan in combinatie met de myenergi zappi.
Wij zijn op de hoogte van deze regeling. De huidige generatie zappi is niet MID-gecertificeerd en kan technisch ook niet worden geüpgraded naar MID. Daardoor komt dit model op dit moment niet in aanmerking voor deelname aan de ERE-regeling.
Binnen myenergi wordt hier echter actief aan gewerkt. Eind dit jaar verwachten wij een nieuw zappi-model, dat wél zal beschikken over MID-certificering en ondersteuning voor ISO 15118-20, zodat deelname aan dergelijke regelingen mogelijk wordt.
Wij begrijpen dat dit voor sommige klanten teleurstellend kan zijn en willen benadrukken dat wij met volle inzet werken aan een toekomstbestendig toestel dat aansluit bij deze nieuwe marktontwikkelingen.
Zodra er meer concrete informatie beschikbaar is, zullen wij dit uiteraard communiceren.

Met vriendelijke groet,
myenergi Nederland – Supportteam

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:33
Ik heb alles zoveel mogelijk gelezen maar ben het antwoord op mijn vragen nog niet tegengekomen:

1. Wat is precies de rol van de inboekdienstverlener. Mij komt het over als een administratiekantoor.

2. Wie verkoopt daadwerkelijk de ERE's op de beurs? Is dat de inboekdienstverlener of is dit een externe partij? Hoe goed/deskundig is de inboekdienstverlener of die externe partij op dat gebied? Zijn er prijsafspraken/kick backs tussen externe partij en inboekdienstverlener? Als de inboekdienstverlener zelf de verkoop doet, verdient hij daaraan ook? Zo ja, hoeveel?

3. Registratie kan altijd nog. Er is geen haast. Zelfs in december kun je nog met terugwerkende kracht je kWh aanmelden vanaf 1-1-2026. Maar wanneer worden mijn ERE's verhandeld? Op het moment van aanmelden, dus als ik mij nu aanmeld, krijg ik dan de prijs van nu? Lijkt mij niet want de regeling is nog niet definitief. Stel dat regeling in april definitief wordt en april/mei gaat iedereen zich aanmelden. Komt er dan een enorme lading ERE's op de markt met alle gevolgen van dien voor de prijs?

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Video van Ketel Klets over de ERE certificaten.

[ Voor 90% gewijzigd door rogervdh op 25-01-2026 21:31 ]

• Sandro!
Marcva schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:33:

TLDR: er komt geen MID upgrade voor bestaande Zappi's. Mogelijk eind dit jaar een nieuw, gecertificeerd product.

[...]
Eeeuuuh... ERE staat toch voor emissiereductie-eenheden? Lekker op de hoogte zijn ze daar met hun Elektriciteits Richting Eigenaren :+

• bokkow
Ik denk dat Rick juist andersom wat zou opsteken over ERE’s als hij dit topic doorneemt. :+

M3P - M3LR - 6320Wp

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-02 22:55
Marcva schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:33:

[...]
Zwak verhaal. Zo ingewikkeld kan het niet zijn om een onderdeel te laten certificeren of te vervangen door een onderdeel dat wel gecertificeerd is. En op de hoogte zijn maar niet weten wat ERE is, speekt eigenlijk ook wel boekdelen.
Ze zien waarschijnlijk geen verdienmodel en verkopen liever een compleet nieuwe(?)
en zelfs die is voorlopig niet in zicht.

Zappi was vroeger innovatief, nu hobbelt het een beetje achter de ontwikkelingen aan.

Gaat ze klanten kosten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• pzijde
  • Laatst online: 23:13
Nou, ik ben wel blij met met mijn 22kW-lader op mijn 3x25A aansluiting. Mijn auto kan maar op 1 fase laden. Met een 11kW-lader zou ik dan maar met 3,67 kW kunnen laden. Nu is dat 5,3kW (begrensd op 23A) en als de zon schijnt zelfs 7,2kW.
[..Laat je niet verleiden tot 22kW tenzij je een 3x35A aansluiting hebt.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:01
Interessant topic! Ik ga deze zeker doornemen. Thanks! Heb wel een Tesla laadpaal met een MID meter in de meterkast. Hopelijk mag dat ook ;-)

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-02 03:26
Sinds vrijdag in het bezit van een Easee Max lader. Dus met een MID.
Ik ben helemaal nieuw met laders, backends etc.

Nu leek Plugchoice een goede partner om ERE's te registreren als het straks door gaat.

Maar ik krijg de lader niet gevonden door plugchoice.
Nu is het zo dat E-flux is ingesteld is als operator.
Aangezien de KWH-en door mijn werkgever betaald wordt.
Moet Ik de operator eerst verwijderen? En dan later bij plugchoice toevoegen? Althans ik heb begrepen dat dit kan.

Of ligt het eraan dat ik bij easee geen websocket URL kan invoeren (speciaal OCPP admin account nodig) en dat Plugchoice m daarom niet kan vinden?

.

• bokkow
wackidth schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:26:
Sinds vrijdag in het bezit van een Easee Max lader. Dus met een MID.
Ik ben helemaal nieuw met laders, backends etc.

Nu leek Plugchoice een goede partner om ERE's te registreren als het straks door gaat.

Maar ik krijg de lader niet gevonden door plugchoice.
Nu is het zo dat E-flux is ingesteld is als operator.
Aangezien de KWH-en door mijn werkgever betaald wordt.
Moet Ik de operator eerst verwijderen? En dan later bij plugchoice toevoegen? Althans ik heb begrepen dat dit kan.

Of ligt het eraan dat ik bij easee geen websocket URL kan invoeren (speciaal OCPP admin account nodig) en dat Plugchoice m daarom niet kan vinden?
En wat was ook al weer het voordeel van Plugchoice? Er zijn inboekers waar je de Easee zelf al direct kunt koppelen. Bijvoorbeeld Lekkerladen.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-02 12:56
pasmanm schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:16:

Dank voor jullie advies
Ik heb een Alfen paal en daar heb ik ingesteld dat hij automatisch gaat laden wanneer ik de kabel in de auto doe maar daar hangt dan wel een pas aan vast die ik vooraf op de whitelist gezet heb. Weet niet of dat bij Peblar ook kan?

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-02 03:26
bokkow schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:40:
[...]

En wat was ook al weer het voordeel van Plugchoice? Er zijn inboekers waar je de Easee zelf al direct kunt koppelen. Bijvoorbeeld Lekkerladen.
Je hebt daar nu of straks keuze maken uit meerdere inboekkantoren. Vind de huidige aanbieders erg ondoorzichtig wat hun verdiensten zijn.
En ik vermoed dat plugchoice dat mooi overzichtelijk laat zien.

.

• bokkow
wackidth schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:06:
[...]

Je hebt daar nu of straks keuze maken uit meerdere inboekkantoren. Vind de huidige aanbieders erg ondoorzichtig wat hun verdiensten zijn.
En ik vermoed dat plugchoice dat mooi overzichtelijk laat zien.
Ok. Maar die keuze kun je sowieso dus al later maken tot aan Q1 2027, dan kun je alsnog ook nog Plugchoice er tussen nemen. Wat is het voordeel aan Plugchoice? Overzicht van?

M3P - M3LR - 6320Wp

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bokkow schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Ok. Maar die keuze kun je sowieso dus al later maken tot aan Q1 2027, dan kun je alsnog ook nog Plugchoice er tussen nemen. Wat is het voordeel aan Plugchoice? Overzicht van?
Plugchoice is een OCPP proxy dienst. Daarmee kun je meerdere derde partijen koppelen aan je laadpaal dmv OCPP.

Voorbeeld:
1. Voor betalen (authenticatie)
2. Data naar ERE dienst
3. Loadbalancing
4. Laadplanning dmv app

Lukraak wat voorbeelden… die je dan allemaal separaat kan doen.

Wat ik hier mogelijk een optie vind is paal koppelen aan plugchoice, dan authenticeren/betalen via Tap, ere via lekker laden, aansturing via EVCC. Wat me tegen staat is dat die OCPP proxy ook best lokaal kan.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:24:
Interessant topic! Ik ga deze zeker doornemen. Thanks! Heb wel een Tesla laadpaal met een MID meter in de meterkast. Hopelijk mag dat ook ;-)
Zou het op zich jammer voor je vinden, maar op zich geeft een externe meter toch meer mogelijkheden voor fraude, wie zegt dat je die niet (tijdelijk) anders aansluit zodat er meer 'doorheen' loopt ?
Dus nee, ik zou het beter/duidelijker vinden als er alleen laadpalen met ingebouwde MID meter worden toegestaan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-02 13:06
Gophlin schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:53:
Knoop doorgehakt en vanmiddag een nieuwe Tesla Wall Connector met MID-meter gekocht voor €570,- ter vervanging van een Gen 2 TWC.

Nog geen keuze gemaakt over een inboekdienstverlener of back office maar nu gaat in ieder geval de kWh meter lopen en dat is met 35k/jaar wel zo voordelig
Als ik mag vragen wat het kost om de laadpaal te laten vervangen? Of ga je de installatie zelf doen? Ik overweeg om mijn Charge 2 te vervangen door de Wall Connector.

• turkeyhakan
ZeRoC00L schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Zou het op zich jammer voor je vinden, maar op zich geeft een externe meter toch meer mogelijkheden voor fraude, wie zegt dat je die niet (tijdelijk) anders aansluit zodat er meer 'doorheen' loopt ?
Dus nee, ik zou het beter/duidelijker vinden als er alleen laadpalen met ingebouwde MID meter worden toegestaan.
Maar dat geldt toch voor heel veel andere zaken? Helaas mag je een MID gecertificeerde meter in de meterkast niet gebruiken heb ik gelezen. Dan gaat het helaas voor mij over. Tenzij ik de nieuwe Tesla Wall Connector met ingebouwde MID laat installeren... ik laad gemiddeld 500 kW per maand, dus het kan eventueel nog lonen om de laadpaal te upgraden.

• eltron
ZeRoC00L schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:09:
[...]Zou het op zich jammer voor je vinden, maar op zich geeft een externe meter toch meer mogelijkheden voor fraude, wie zegt dat je die niet (tijdelijk) anders aansluit zodat er meer 'doorheen' loopt ?
Fraudeurs houd je daar ook niet mee tegen.
Dus nogal triest om een grote groep uit te sluiten terwijl je de fraudeurs er toch niet mee vangt.

• Bezzerk
  • Laatst online: 21:09
turkeyhakan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Maar dat geldt toch voor heel veel andere zaken? Helaas mag je een MID gecertificeerde meter in de meterkast niet gebruiken heb ik gelezen. Dan gaat het helaas voor mij over. Tenzij ik de nieuwe Tesla Wall Connector met ingebouwde MID laat installeren... ik laad gemiddeld 500 kW per maand, dus het kan eventueel nog lonen om de laadpaal te upgraden.
Volgens de contouren die nu geschetst zijn, is bij een particulier een losse MID meter in 2026 toegestaan.
Vanaf 2027 moet je beschikken over een laadpaal met geïntegreerde MID meter. Dat geeft je ruimte om het aan te zien, of voor 2026 een partij te kiezen die jou technische opstelling accepteert.

Maar zoals bekend is de regeling er nog niet definitief door. Dus een losse MID-meter als standaard onderdeel van de regeling, of altijd een geïntegreerde MID-meter, zonder "coulance" over 2026; het is allemaal nog mogelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Bezzerk op 26-01-2026 12:00 . Reden: 2016 moet natuurlijk 2026 zijn ]

• turkeyhakan
Bezzerk schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Volgens de contouren die nu geschetst zijn, is bij een particulier een losse MID meter in 2016 toegestaan.
Vanaf 2027 moet je beschikken over een laadpaal met geïntegreerde MID meter. Dat geeft je ruimte om het aan te zien, of voor 2026 een partij te kiezen die jou technische opstelling accepteert.

Maar zoals bekend is de regeling er nog niet definitief door. Dus een losse MID-meter als standaard onderdeel van de regeling, of altijd een geïntegreerde MID-meter, zonder "coulance" over 2026; het is allemaal nog mogelijk.
Ik houd het in de gaten. Thanks!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

eltron schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Fraudeurs houd je daar ook niet mee tegen.
Dus nogal triest om een grote groep uit te sluiten terwijl je de fraudeurs er toch niet mee vangt.
Ik vind dit nogal plat gesteld en ook niet waar. Een losse mid meter kan je rustig wat groepen van je huis achter hangen zonder enig gevolg van de werking van het laden die niet opvallen en daarna is de rapportage een eigen fabrikaat. Een ingebouwde mid meter moet je hier nogal wat meer moeite voor doen...

Als je dit netjes en compliant wilt doen, stuur je vanuit de wetgever op zoveel als mogelijk geautomatiseerd inboeken (met de nodige compliance eisen) en een handmatig inboekingsproces met compliance eisen die de inboekdienstverlener uitvoert.
Het uitsluiten van een losse mid meter maakt bovenstaande uitvoerbaarder.

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 13:36
Vissert schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Als ik mag vragen wat het kost om de laadpaal te laten vervangen? Of ga je de installatie zelf doen? Ik overweeg om mijn Charge 2 te vervangen door de Wall Connector.
Ik doe het zelf. Er hangt nu al een Tesla Wall Connector. Dus het zal een kwestie zijn van de stroom eraf halen, de oude eraf schroeven en de nieuwe installeren (en dan hopen dat ik voldoende speling heb overgelaten op de bekabeling..)

majime-it.nl

• eltron
Miezie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:15:
[...]

Ik vind dit nogal plat gesteld en ook niet waar. Een losse mid meter kan je rustig wat groepen van je huis achter hangen zonder enig gevolg van de werking van het laden die niet opvallen en daarna is de rapportage een eigen fabrikaat. Een ingebouwde mid meter moet je hier nogal wat meer moeite voor doen...
Waarom niet waar? met een eenvoudige adapter van een paar tientjes kun je de stroomvreters aan de laadpaal hangen. Die extra moeite is ongeveer 2 muisklikken om zon ding te bestellen.
Mijn punt is: een normaal mens doet dat niet. Niet achter een MID meter in de meterkast en niet achter een MID meter in de laadpaal.
Echter de doorgeschoten regels om fraudeurs te pakken, raken vooral de gewone man.
Die fraudeur die houd je toch niet tegen met extra regels.

[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 26-01-2026 11:53 ]

• Pr088
pzijde schreef op maandag 26 januari 2026 @ 02:40:
Nou, ik ben wel blij met met mijn 22kW-lader op mijn 3x25A aansluiting. Mijn auto kan maar op 1 fase laden. Met een 11kW-lader zou ik dan maar met 3,67 kW kunnen laden. Nu is dat 5,3kW (begrensd op 23A) en als de zon schijnt zelfs 7,2kW.

[...]
In zulke gevallen kan 22kW inderdaad een goede overweging zijn.

• RichieB
Emootje schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:55:
[...]

Ik heb een Alfen paal en daar heb ik ingesteld dat hij automatisch gaat laden wanneer ik de kabel in de auto doe maar daar hangt dan wel een pas aan vast die ik vooraf op de whitelist gezet heb. Weet niet of dat bij Peblar ook kan?
Ja, dat kan.

• pzijde
  • Laatst online: 23:13
Dat was ook mijn gedachte.
eltron schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:52:
[...]
Waarom niet waar? met een eenvoudige adapter van een paar tientjes kun je de stroomvreters aan de laadpaal hangen.
[...]
Die fraudeur die houd je toch niet tegen met extra regels.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-02 16:36

V-8

pzijde schreef op maandag 26 januari 2026 @ 02:40:

[...]
Idd, ik laad op 7.4kW met mijn 1x35A aansluiting.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• WishmasterNL
  • Laatst online: 27-02 22:20

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Ik zie overigens in de OT dat je bij Lekker Laden maandelijks kan laten uitbetalen? Dit vind ik niet terug op de website. Enkel per kwartaal en jaarlijks.

Ik heb op zich wel oren naar het maandelijks laten uitbetalen.

Ook valt het me op, of ik verbeeld het me, dat de te verwachtte opbrengsten nu minder zijn dan vorige week toen ik keek en meerdere calculators gebruikte.

[ Voor 26% gewijzigd door WishmasterNL op 26-01-2026 13:36 ]

• Snarfwar
  • Laatst online: 16-02 21:14
In een eerste versie schreef Lekkerladen inderdaad ook over maandelijks laten uitbetalen. Dat is in een latere versie weggehaald.

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
WishmasterNL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:35:
Ik zie overigens in de OT dat je bij Lekker Laden maandelijks kan laten uitbetalen? Dit vind ik niet terug op de website. Enkel per kwartaal en jaarlijks.

Ik heb op zich wel oren naar het maandelijks laten uitbetalen.
In het begin stond dat wel op hun website, kennelijk hebben ze dat aangepast. Heb het aangepast in de OT. Bedankt voor het signaleren.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:24
Ik zie door het topic heen toch wel een aantal mensen aangeven hun laadpaal te willen vervangen. Ik vraag me dan wel af op basis waarvan? De opbrengsten zijn nog onzeker. Laat staan een stuk transparantie hoe de prijs tot stand komt van een certificaat. Er is met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2026 in te boeken. Persoonlijk kijk ik de kat nog even uit de boom, al is mijn laadpaal geschikt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Bezzerk
  • Laatst online: 21:09
rogervdh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:52:
In het begin stond dat wel op hun website, kennelijk hebben ze dat aangepast. Heb het aangepast in de OT. Bedankt voor het signaleren.
Vwb Zeres ;
Commissie van 16% (zal dus ook onlangs zijn aangepast)

En de manier van aanleveren is iets genuanceerder dan de OT:
Indien een laadpunt geen MID-meter heeft, kunnen wij er een plaatsen. Deze krijgt u van ons in bruikleen. De installatiekosten zijn € 750,- exclusief btw.
Maar bovenstaande lijkt dus alleen voor 2026 te gelden, of Zeres gaat er vanuit dat de losse MID-meter methode toch langer geaccepteerd zal worden.
Devke schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:01:
Ik zie door het topic heen toch wel een aantal mensen aangeven hun laadpaal te willen vervangen. Ik vraag me dan wel af op basis waarvan? De opbrengsten zijn nog onzeker. Laat staan een stuk transparantie hoe de prijs tot stand komt van een certificaat. Er is met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2026 in te boeken. Persoonlijk kijk ik de kat nog even uit de boom, al is mijn laadpaal geschikt.
Je laatste zin maakt toch precies het verschil?
Als je een MIDgecertificeerde meter/laadpaal hebt kun je de kat uit de boom kijken terwijl je gedurende het jaar al een voorraad kWh's spaart en einde van het jaar bepaald welke dienstverlener de voorraad te gelde maken. Als je nu een laadpaal hebt hangen die technisch nog niet voldoet, dan spaar je op dit moment nog niet.
Kwestie van kansen inschatten.

[ Voor 39% gewijzigd door Bezzerk op 26-01-2026 15:08 ]

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Bezzerk schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:04:
[...]
Maar bovenstaande lijkt dus alleen voor 2026 te gelden, of Zeres gaat er vanuit dat de losse MID-meter methode toch langer geaccepteerd zal worden.
Dat is nog een beetje koffiedik kijken. Een zelf-installatie kWh meter voor de laadpaal zal na 2026 absoluut afgelopen zijn. Bij Zeres kun je hun installatie (incl. verzegeling?), router met 4G, etc. afnemen. Dus echt hun eigen meetproduct. Lijkt me niet dat je zoiets in het leven gaat roepen voor slechts 1 jaartje (en wat ook nog maarliefst 750 euro kost). Tijd zal het leren...

[ Voor 3% gewijzigd door rogervdh op 26-01-2026 15:24 ]

• Devke
Bezzerk schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Vwb Zeres ;
Commissie van 16% (zal dus ook onlangs zijn aangepast)

En de manier van aanleveren is iets genuanceerder dan de OT:

[...]

[...]

Je laatste zin maakt toch precies het verschil?
Als je een MIDgecertificeerde meter/laadpaal hebt kun je de kat uit de boom kijken terwijl je gedurende het jaar al een voorraad kWh's spaart en einde van het jaar bepaald welke dienstverlener de voorraad te gelde maken. Als je nu een laadpaal hebt hangen die technisch nog niet voldoet, dan spaar je op dit moment nog niet.
Kwestie van kansen inschatten.
Fairpunt. Ik vraag me alleen af of je de kosten die je dan moet maken ter vervanging ooit wel terugverdiend worden. Dit om de eerdere benoemde. Transparantie. Prijsvorming.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 13:36
Dat laatste maakt natuurlijk een groot verschil. Wat zou je doen als je laadpaal niet geschikt was? Ik laad een kleine 7500 kWh/jaar thuis, dus ook als de opbrengst van de ERE's minder rooskleurig zijn dan ze in eerste instantie werden voorgespiegeld hebben we het nog steeds over EUR 375,- (bij 0,05/kWh) per jaar.

En daarbij is een nieuwe laadpaal met WiFi en integratie in Home Assistant ook gewoon weer een leuk projectje toch? :P

majime-it.nl

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 26-02 13:13
Ik heb net mijn Wallbox Copper vervangen voor een Easee Charge Max. Ik wilde al ruimte maken in de meterkast omdat voor een toekomstige thuisaccu ook ruimte aanwezig moet zijn voor wat aanvullende zaken.

Heb een snelle rekensom gemaakt. 5000kWh's in 2025 zelf geladen. Is 500 euro per jaar.
Oude laadpaal verkocht voor 300 euro (had meer kunnen zijn maar prima). Nieuwe laadpaal korting via Tibber over twee jaar uitgesmeerd. Ik dacht ik waag het erop... Soms moet je snel investeren om later daar de vruchten van te plukken. Ik wacht nog wel even welke partij ik ga aansluiten. Voor nu gaat mijn gevoel uit naar Lekkerladen. Grote partij dus mogelijk ook meer toekomstzekerheid en slagkracht in innovaties.

• Devke
Gophlin schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Dat laatste maakt natuurlijk een groot verschil. Wat zou je doen als je laadpaal niet geschikt was? Ik laad een kleine 7500 kWh/jaar thuis, dus ook als de opbrengst van de ERE's minder rooskleurig zijn dan ze in eerste instantie werden voorgespiegeld hebben we het nog steeds over EUR 375,- (bij 0,05/kWh) per jaar.

En daarbij is een nieuwe laadpaal met WiFi en integratie in Home Assistant ook gewoon weer een leuk projectje toch? :P
Stevige afnemer. Dat is hier een stuk minder. Ik blijf erbij dat het wel transparanter mag. Anders zijn we met zn alle misschien al snel tevreden met je genoemde 5 ct. Als ik Ketel Klets moet geloven is de variatie fors. Daarnaast het moet nog door de 1e kamer heen. En wat je zegt.................... hobby erbij is altijd leuk en ja die mogen soms geld kosten :-)

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Tsja, ik wilde later dit jaar een tweede Peblar kopen (zodat we in de garage en ook op de oprit kunnen laden), zodoende die aanschaf wat vervroegd. Wilde de 2e eigenlijk pas aanschaffen zodra de oprit opnieuw gemaakt wordt (later dit jaar). Nu is er tenminste een kans dat ik de 2e laadpaal terug ga verdienen en misschien nog wel meer over meerdere jaren. Verder is het inderdaad een gokje of het rendement van ERE's zoveel gaat zijn zoals ze nu voorspiegelen. Verder is dat met een thuisaccu ook... (daar ben ik bijv. nog totaal niet ingestapt, ondanks dat ik redelijk wat kWp PV heb liggen).

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01-03 11:05
Snarfwar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:42:
In een eerste versie schreef Lekkerladen inderdaad ook over maandelijks laten uitbetalen. Dat is in een latere versie weggehaald.
Dat klopt, we kregen vanuit de overheid terug dat het nog wat langer duurt voordat het inboekregister opengaat, timings wise komt per kwartaal dan beter uit voor dit boekjaar. Maar staat hoog op het lijstje om dit te gaan realiseren.
Pagina: 1 ... 7 ... 14 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.