• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:42
Wat vindt men van de tarieven van de inboekdienstverleners? 20-25% vind ik best fors. Tuurlijk, op 10 cent/kWh is het "maar" 2-2,5 cent, maar je moet minimaal 2 miljoen kWh inboeken om mee te mogen doen en dan wordt het 2.000.000 * 0,10 * 0,2 = € 40k. Als ik zie dat de platforms nu als paddestoelen uit de grond schieten, heb ik niet het idee dat er ook voor zo'n bedrag aan vaste kosten tegenover staat.

Voor mij voelt het nu alsof de mensen die zich al ergens hebben geregistreerd straks die volledige ontwikkelingskosten dragen, en het percentage nog wel wat omlaag kan als er geen 2 miljoen maar 10 miljoen kWh wordt geregistreerd door een partij. Dan is de omzet bij 10 cent/kWh en 10% commissie alsnog € 100k.

Er is natuurlijk ook een risico-component. De kost gaat voor de baat uit en ga je die 2 miljoen kWh wel halen, wordt het wel 10 cent per kWh, noem maar op. Juist daarom kijk ik de kat nog even uit de boom; de kWh mogen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari worden meegenomen en naarmate er meer duidelijkheid is bij de inboekers komen de tarieven hopelijk nog wat omlaag.

• Robertvg65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:22
Sandro! schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:23:
Wat vindt men van de tarieven van de inboekdienstverleners? 20-25% vind ik best fors. Tuurlijk, op 10 cent/kWh is het "maar" 2-2,5 cent, maar je moet minimaal 2 miljoen kWh inboeken om mee te mogen doen en dan wordt het 2.000.000 * 0,10 * 0,2 = € 40k. Als ik zie dat de platforms nu als paddestoelen uit de grond schieten, heb ik niet het idee dat er ook voor zo'n bedrag aan vaste kosten tegenover staat.

Voor mij voelt het nu alsof de mensen die zich al ergens hebben geregistreerd straks die volledige ontwikkelingskosten dragen, en het percentage nog wel wat omlaag kan als er geen 2 miljoen maar 10 miljoen kWh wordt geregistreerd door een partij. Dan is de omzet bij 10 cent/kWh en 10% commissie alsnog € 100k.

Er is natuurlijk ook een risico-component. De kost gaat voor de baat uit en ga je die 2 miljoen kWh wel halen, wordt het wel 10 cent per kWh, noem maar op. Juist daarom kijk ik de kat nog even uit de boom; de kWh mogen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari worden meegenomen en naarmate er meer duidelijkheid is bij de inboekers komen de tarieven hopelijk nog wat omlaag.
De voowaarde 2 miljoen kWh is voor rechtstreeks inboeken door een bedrijf. Voor een inboekdienstverlener is de voorwaarde: minstens 200 contractanten. 200 * gemm 3000kWh * 10ct * 25% = 15.000€. Dat is 75€ per klant. En als de koers onverhoopt zakt naar 3ct/kWh moeten ze hetzelfde werk blijven doen. Ik kan me voorstellen dat er ook een aanbieder komt die het voor een vast bedrag per jaar gaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Robertvg65 op 24-01-2026 00:22 ]

• Norbertus
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Voor wie bij Tap zit voor laadbeheer: zien jullie green credits als optie onder account? Ik zie niets staan. Ik vraag mij af of dat is omdat mijn account staat op 'organisatie' i.p.v. 'individueel'. Ik mij heb aangemeld als organisatie, op naam van de stichting die het mandelig terrein van mij en de buren beheert.

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09:01
Robertvg65 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:17:
[...]

De voowaarde 2 miljoen kWh is voor rechtstreeks inboeken door een bedrijf. Voor een inboekdienstverlener is de voorwaarde: minstens 200 contractanten. 200 * gemm 3000kWh * 10ct * 25% = 15.000€. Dat is 75€ per klant. En als de koers onverhoopt zakt naar 3ct/kWh moeten ze hetzelfde werk blijven doen. Ik kan me voorstellen dat er ook een aanbieder komt die het voor een vast bedrag per jaar gaat doen.
Eens, dat zijn de overwegingen. Stel de prijs van ERE's zakt en de gemiddelde opbrengst is 10 euro per maand. 25% voor de inboekdienstverlener en deze betaald nog 5 a 10% aan de hardwareproducent voor backoffice mrt automatische koppelingen. Dan tussen 0,5 a 1 euro voor verificatiekosten per klant. Dan gaat het best hard. Daarom vind ik persoonlijk 15% voor inboekdienstverlener voor de langere termijn best gewaagd. Met uitzondering dat de backoffice al bij de inboekdienstverlener zit want dan hoeft er niet gesplit te worden (want die betaal je al maandelijks, dus kom je omgerekend weer op hetzelfde uit).

Dat betekent dat de backoffice of hardwareproducent met backoffice waarschijnlijk de inboekdienstverlener prefereert die wel deelt en kan je 5 jaar lang handmatig je sessies uploaden. De hamvraag is denk ik is dat je die 5 of 10% korting waard en wat als voor die partij de kosten niet meer opwegen tegen de baten?

Stel de prijs van ERE's blijft hoog, dan kan je uiteraard lagere percentage verwachten, dat moet om competitief te blijven. Maarja als we die glazen bol hadden, hadden we allemaal aandelen Nvidia gehad toch?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:38
Norbertus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:50:
Voor wie bij Tap zit voor laadbeheer: zien jullie green credits als optie onder account?
[...]
Mijn account staat op Individueel en ik zie het ook niet staan, ondanks hun uitleg.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:21:
[...]

MID meter moet toch geintegreerd zijn in de paal?
Vanaf januari 2027. Meermaals benoemd hier.
Dit jaar kan het nog met externe MID meter.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:30
RichieB schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Mijn account staat op Individueel en ik zie het ook niet staan, ondanks hun uitleg.
Uit de chatwisseling met Mark van Tap begreep ik dat het nog in bèta is en dat hij je wel moet toevoegen (en dan een keer F5-en;))

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:16
Voor E-registratie wordt gevraagd om een Excel met o.a. aantal kWh per laadsessie.
Mijn Alfen pro line laadpaal levert dit niet direct aan, maar werkt met cumulatieve meterstanden bij start en stop van een sessie.

Voorbeeld:

txstart: 2026-01-23 07:01 – 9286.711 kWh – A0xxxxxx
txstop: 2026-01-23 11:52 – 9350.341 kWh – A0xxxxxx

Het sessieverbruik moet ik dus zelf berekenen (eind − begin).
Vraag aan andere Alfen-gebruikers:
Is dit bij jullie ook zo?
Of levert jullie Alfen-export wél direct kWh per laadsessie aan?
Zo ja, via welke export / instelling / backoffice?

Ben benieuwd hoe dit bij anderen is ingericht.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Vanaf januari 2027. Meermaals benoemd hier.
Dit jaar kan het nog met externe MID meter.
Dan mag op de OP wel worden aangepast.
Voorwaarde voor ERE-certificaten is dat er geladen wordt met een MID gecertificeerde lader, waarbij de MID gecertificeerde lader in de laadpaal zit.

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:55
Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Dan mag op de OP wel worden aangepast.

[...]
Ja eens. Voor nu lijkt mij dit de eenvoudigste oplossing voor mensen die een EV rijden (prive) en gewoon een prima laadpaal hebben die helaas geen MID heeft.
Als de ruimte hebt in de MK. Ik was een halfuurtje bezig met installeren. Klein rolletjes 6^2 van 5 euro, de fases netjes gelabeld.

De meter loopt in iedergeval, en daar gaat het om. Veel foto's gemaakt. Facturen bewaard van de meter met uniek serienummer etc.

Maar goed, eerst maar eens zien of deze hele regeling het haalt in de 1e kamer. Nu dit onderwerp meer aandacht krijgt zullen er ongetwijfeld weer ambtenaren zijn met vragen. En anders kan ik die MID meter wel weer voor een ander projectje gebruiken.

Mocht deze regeling het halen, dan heeft dat wel positieve invloed op de gemiddelde meterkast bij particulieren. Het stimuleert in iedergeval om netjes een aparte aardlek en groep aan te leggen. Dat stimuleert op den duur ook meer het gebruik van zonne-stroom voor laden en meer veilige situaties. De hele verschuiving naar EV's en Hybrides veroorzaakt soms, voornamelijk prive, onveilige elektrische installaties. Ik heb de raarste dingen voorbij zien komen bij klanten.

[ Voor 21% gewijzigd door mheerde op 24-01-2026 12:24 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien meer iets voor een ander topic, maar voor degene die ERE via TAP Electric hebben: ik had vanmorgen mijn Zaptec Go 2 online, maar is nu offline. Is dat normaal gedrag?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:00

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
THE_BASE schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:33:
Misschien meer iets voor een ander topic, maar voor degene die ERE via TAP Electric hebben: ik had vanmorgen mijn Zaptec Go 2 online, maar is nu offline. Is dat normaal gedrag?
Had gisteren ter test m'n Peblar Home gekoppeld en die bleef de hele tijd online (over 24 uur). Zojuist m'n Peblar Business geïnstalleerd en ook die is inmiddels toegevoegd aan TAP en ook online. Heb nog niet veel ervaring met een laadpaal gekoppeld aan TAP/backoffice, maar lijkt erop dat de lader hier wel continue online blijft staan.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• robbertg91
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:59
Is het al iemand gelukt om een Coolblue laadpaal te registeren bij ERE registratie?

• THE_BASE
  • Niet online
rogervdh schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Had gisteren ter test m'n Peblar Home gekoppeld en die bleef de hele tijd online (over 24 uur). Zojuist m'n Peblar Business geïnstalleerd en ook die is inmiddels toegevoegd aan TAP en ook online. Heb nog niet veel ervaring met een laadpaal gekoppeld aan TAP/backoffice, maar lijkt erop dat de lader hier wel continue online blijft staan.
Even opnieuw toegevoegd en lijkt nu al langer online te zijn, vast een kleine hick-up of zo.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• THE_BASE
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door THE_BASE op 24-01-2026 14:16 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste