• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:42
RichieB schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Natuurlijk heb je nog steeds recht op de ERE-certificaten. De vergoeding die je onbelast van je werkgever kan ontvangen voor het laden daalt alleen met hetzelfde bedrag als de ERE-inkomsten. Dus je schiet er uiteindelijk niets mee op. De inboekdienstverlener verdient er natuurlijk wel aan, dus logisch dat ze dit zeggen.
Wie zegt dat de vergoeding van je werkgever daalt door de ERE-inkomsten? Dat staat nergens beschreven.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
RichieB schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Natuurlijk heb je nog steeds recht op de ERE-certificaten. De vergoeding die je onbelast van je werkgever kan ontvangen voor het laden daalt alleen met hetzelfde bedrag als de ERE-inkomsten. Dus je schiet er uiteindelijk niets mee op. De inboekdienstverlener verdient er natuurlijk wel aan, dus logisch dat ze dit zeggen.
Hoe gaat dat dan met dynamische tarieven?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:30
Sonicfreak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:37:
[...]
Wie zegt dat de vergoeding van je werkgever daalt door de ERE-inkomsten? Dat staat nergens beschreven.
Of de vergoeding daadwerkelijk daalt is aan je werkgever. Maar als je van je werkgever meer vergoeding ontvangt dan je onkosten dan is het meerdere belast via de inkomstenbelasting. Dat staat beschreven in de Wet Inkomstenbelasting.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• MarcelN66
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10:01
Passage uit de De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) betreffende Inboeken elektriciteit RED3

MID meters buiten de laadpaal
Vanaf 2026 mogen bedrijven bepaalde leveringen niet meer inboeken. Dit gaat om leveringen van elektriciteit waarbij de MID-meter buiten de laadpaal is geplaatst. Dat mag op dit moment nog wel, waarbij geldt dat de meter in de laadpaal zelf de in te boeken hoeveelheid meet, en de MID-meter buiten de laadpaal contra-informatie levert. Vanaf 2026 moet de meter in de laadpaal zelf MID-gecertificeerd zijn óf moet er sprake zijn van een exclusief bemeterd allocatiepunt. Vanwege de technische aanpassingen die nodig zijn voor bestaande situaties die hieraan niet voldoen, staat de NEa voor 2026 een overgangsperiode toe waarin zij niet op dit punt gaat optreden. Dat betekent dat bedrijven een constructie met een MID-meter buiten de laadpaal nog kunnen inboeken in 2026. Per 1 januari 2027 is dit niet meer toegestaan.

• Sonicfreak
RichieB schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Of de vergoeding daadwerkelijk daalt is aan je werkgever. Maar als je van je werkgever meer vergoeding ontvangt dan je onkosten dan is het meerdere belast via de inkomstenbelasting. Dat staat beschreven in de Wet Inkomstenbelasting.
Hoe gaat je werkgever weten dat je geregistreerd bent bij een ERE instantie?
Mijn stroom wordt opgewekt via mijn zonnepanelen, via mijn laadpaal, via mijn netaansluiting. Gaat de werkgever je daar ook voor vergoeden? Oftewel krijg je dan ook een vergoeding voor de zonnepanelen, laadpaal, et cetera? Mijn laadpaal 'slijt' door dit gebruik, krijg ik dan straks een nieuwe laadpaal van de werkgever als ie defect is of aan vervanging toe? Ik denk het niet. Die moet ik zelf bekostigen. Dus lijkt me raar dat de werkgever iets van de ERE vergoeding krijgt.

[ Voor 22% gewijzigd door Sonicfreak op 22-01-2026 14:19 ]

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:36
Vattenfall doet ook mee zo te zien…
https://www.vattenfall.nl...aarden-vattenfall-ere.pdf

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:48
U heeft gedurende de looptijd van deze Overeenkomst een actief stroomcontract bij
Vattenfall voor de EAN-aansluiting waarop het Thuislaadpunt is aangesloten.
Moet je wel een contract hebben. Maar nu zullen andere waarschijnlijk volgen.
Maar zie even niet wat ze in rekening brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door kreekel op 22-01-2026 14:26 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Gratis geld he, dus iedereen (en zijn/haar moeder) wil dat wel. Komen vast meer bedrijven/laadpasaanbieders/backofficeexploitanten etc met het idee om extra omzet binnen te harken.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Sonicfreak
kreekel schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Moet je wel een contract hebben. Maar nu zullen andere waarschijnlijk volgen.
Maar zie even niet wat ze in rekening brengen.
Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt als je overstapt naar een andere energieleverancier. Je ERE instantie is dan misschien nog Vattenfall en dan kun je mogelijk niet bij een andere energieleverancier ERE registreren totdat het jaar weer om is?

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:47

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Sonicfreak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:29:
[...]
Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt als je overstapt naar een andere energieleverancier. Je ERE instantie is dan misschien nog Vattenfall en dan kun je mogelijk niet bij een andere energieleverancier ERE registreren totdat het jaar weer om is?
Geen idee, maar ik zou het sowieso nooit onderbrengen bij een energieleverancier. Hetzelfde dat ik nooit het e-mail adres van een Internet provider zou gebruiken (pak dan iets onafhankelijks, Gmail, eigen domain, etc.). Alles wat zorgt voor een vendor lock in zou ik nooit doen.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:19

Fab1Man

Live life to the fullest

tomtom901 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:04:
Ik zit hier even op te wachten, als dit er is zou voor mij alle administratie uit handen genomen worden. Heb zelf ook een Volt Time paal, aanrader.

https://volttime.com/en/solutions/ere
Aanrader? Ik heb de Volt Time Source 2 maar ik vind het maar een kut ding. OCPP werkt niet naar behoren, Power.Active.Import slopen ze aan hun kant er telkens uit dus ik zie geen live laadsnelheid en er klopt niks van de aangeboden stroom, hij meent 16A te leveren, maar een random auto trekt dan 14.7A. Zet ik 'm op 18A, dan kan ie wel laden met 16A... Verder geen lokale API. Wil je er nog een kopen? >:)

• Sonicfreak
rogervdh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Geen idee, maar ik zou het sowieso nooit onderbrengen bij een energieleverancier. Hetzelfde dat ik nooit het e-mail adres van een Internet provider zou gebruiken (pak dan iets onafhankelijks, Gmail, eigen domain, etc.). Alles wat zorgt voor een vendor lock in zou ik nooit doen.
Eens, e-mailadres doe ik ook altijd onafhankelijk en niet via de provider. En dit zou ik ook niet via energieleverancier doen.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:09

tomtom901

Moderator General Chat
Fab1Man schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Aanrader? Ik heb de Volt Time Source 2 maar ik vind het maar een kut ding. OCPP werkt niet naar behoren, Power.Active.Import slopen ze aan hun kant er telkens uit dus ik zie geen live laadsnelheid en er klopt niks van de aangeboden stroom, hij meent 16A te leveren, maar een random auto trekt dan 14.7A. Zet ik 'm op 18A, dan kan ie wel laden met 16A... Verder geen lokale API. Wil je er nog een kopen? >:)
Haha nee eentje is zat. Ik heb de source 2s (geen idee of jij de s ook hebt) maar ik ervaar die issues niet. 16A is bij mij ook nagenoeg 16A. OCPP gebruik ik echter niet heel uitgebreid.

[ Voor 3% gewijzigd door tomtom901 op 22-01-2026 14:56 ]

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:34

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik heb mij ook maar aangemeld, bij mij is keuze op https://ere-registratie.nl/ gevallen.

Heb inmiddels ook aangemeld en heb toegang tot de portal.
Ben alleen nog in dubio of ik ze koppel via de backoffice in mijn Alfen laadpaal, of eens per jaar een overzicht upload. Echter geeft Ace een output die je daar nog niet kan uploaden.
Dus dan moet ik de hele csv onteden en omzetten, is ook te overzien maar ja... waarom handmatig als het ook automatisch kan toch?

- leeg -

• strietboy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:48
Welke looptijd kiest men nu bij het aanmelden? Kan me voorstellen dat er binnenkort meer instanties hierop duiken met betere/makkelijkere voorwaarde. Waardoor 3 jarig afsluiten wellicht niet zo slim is?

• RichieB
GeeMoney schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:39:
[...]
Hoe gaat dat dan met dynamische tarieven?
Er zijn 2 officiele standpunten van de belastingdienst:Daarin lees ik niets over dynamische energietarieven, maar er wordt wel gesproken over een "vergoeding [...] op grond van een gemiddelde prijs vastgesteld door het CBS". Daar moet je dan wel even de gemiddelde ERE-inkomsten vanaf trekken, als je die ontvangt.

• Sonicfreak
RichieB schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:43:
[...]

Er zijn 2 officiele standpunten van de belastingdienst:Daarin lees ik niets over dynamische energietarieven, maar er wordt wel gesproken over een "vergoeding [...] op grond van een gemiddelde prijs vastgesteld door het CBS". Daar moet je dan wel even de gemiddelde ERE-inkomsten vanaf trekken, als je die ontvangt.
Hoezo moet je de ERE-inkomsten eraf trekken? Dat staat nergens vermeld bij de belastingdienst.
Daar gaat het alleen over de (gemiddelde) prijs die je aan je energieleverancier betaalt.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Dynamische tarieven en je auto opladen met je eigen zon energie is hetzelfde grijze gebied verwacht ik.
Met beiden wordt nu ook uitgegaan van een gemiddelde en niet de daadwerkelijke kWh prijs die voor elke kWh prijs daadwerkelijk hebt "betaald" .

Ik zie de ERE net als dat zon instraling op een mooie dag mijn kWh prijs laat dalen.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2026 15:51 ]

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:11
Zonneplan benaderd aangezien ik een Charge 2 aan de muur heb hangen zonder MID meter. Ik kreeg een standaard antwoord terug.. Klinkt niet hoopgevend..
We zijn bekend met het nieuws en volgen de ontwikkelingen rondom dit onderwerp. Op dit moment is het nog niet zeker of de regeling daadwerkelijk doorgaat, omdat het voorstel eerst nog door de Eerste Kamer moet worden goedgekeurd. Mocht dat gebeuren dan zal Zonneplan kijken welke mogelijkheden er zijn en hoe we dit concreet kunnen toepassen.

• RichieB
Sonicfreak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:48:
[...]

Hoezo moet je de ERE-inkomsten eraf trekken? Dat staat nergens vermeld bij de belastingdienst.
Daar gaat het alleen over de (gemiddelde) prijs die je aan je energieleverancier betaalt.
Dat staat er toch duidelijk:
Ten slotte
Een hogere of een lagere vergoeding dan de werkelijke kostprijs kan een effect hebben op de hoogte van het loon. Dit is ter beoordeling aan de inspecteur.
Als je ERE-inkomsten hebt dan daalt de werkelijke kostprijs. Krijg je daardoor meer vergoeding dan je kosten hebt, dan is het meerdere loon en dus belast via de inkomstenbelasting.

• V_ger
  • Nu online
Pff, misschien moet ik een VOF oprichten. De V_ger Oplaad Fabriek.

Het punt is wel dat de waarde van die ERE certificaten niet vooraf bekend is, dus dan moet je of met een forfaitair rendement gaan rekenen of achteraf alles gaan corrigeren? Lekkere administratie bende gaat dat worden.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:20
RichieB schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:00:
[...]

[...]

Als je ERE-inkomsten hebt dan daalt de werkelijke kostprijs. Krijg je daardoor meer vergoeding dan je kosten hebt, dan is het meerdere loon en dus belast via de inkomstenbelasting.
Nee.

Met deze redenering kan ik zeggen dat mijn kWh kostprijs stijgt als ik zonnepanelen neem. Mag ik dat dan verrekenen bij mijn werkgever??

Of moet ik ook de energietegemoetkoming verrekenen in de kWh prijs, dat jaarlijks op het elektriciteit ean nummer wordt verrekend.??

De ere komsten worden betaald aan de eigenaar van het ean nummer.

Met andere woorden. Waarom zou je dat verrekenen.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:31
Ik moet toch wel zeggen dat ik het hilarisch blijf vinden wat deze regeling tot op dit moment allemaal in gang heeft gezet, wetende dat er geen enkele garantie is dat de regeling doorgang gaat vinden.

Dat gezegd hebbende: weet iemand wanneer dit onderwerp wordt behandeld in de Eerste Kamer van onze Staten-Generaal?

• Sonicfreak
[...]

[...]

Nee, dat staat er niet. Er staat alleen als je een hogere of lagere kostprijs hebt oftewel als je een hoger of lager bedrag rekent aan jouw werkgever dan de daadwerkelijke kosten.
Dan kan dat gezien worden als loon. Er staat niets in over andere invloeden want dan kun je de opbrengst van je zonnepanelen er ook bij pakken en ervan af trekken. Dat doet niemand.

• V_ger
  • Nu online
Je zal maar een prive EV hebben EN een zakelijke EV. Hoe ga ik dan zien voor welke EV de certificaten welke waarde hadden? Want de certificaten gaan per aansluiting, niet per EV. Dus hoe ga ik dat matchen dan?

Edit: zelfde is eigenlijk ook van toepassing op de kostprijs van het laden. Ik heb alleen een gemiddelde prijs van mijn E-leverancier. Maar ik weet NIET wat de werkelijke kosten waren om de EV te laden... Misschien heb ik die wel duur geladen, of juist goedkoop. Of nee, ik laad alleen de prive EV goedkoop, de zakelijke duur, dat kan me niet schelen...aaarrghhh.

[ Voor 46% gewijzigd door V_ger op 22-01-2026 17:33 ]

• Sonicfreak
V_ger schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:30:
Je zal maar een prive EV hebben EN een zakelijke EV. Hoe ga ik dan zien voor welke EV de certificaten welke waarde hadden? Want de certificaten gan per aansluiting, niet per EV. Dus hoe ga ik dat matchen dan?
Dat gaat heel lastig worden. Ik heb een zakelijke EV en een privé EV en onderscheid daar tussen maken wordt een moeilijk verhaal.

• V_ger
  • Nu online
Hoe dan ook, het is geen zaak van de WG, maar alleen van de BD.

Gelukkig heeft de belastingdienst voldoende capaciteit om nieuwe regels te implementeren en hebben ze flexibele software en ontwikkelaars die dat er zo infietsen. Oh wacht :+

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 22-01-2026 17:40 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ze noemen het thuislaadcashback :D

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:13
japie101 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:57:
Dat gezegd hebbende: weet iemand wanneer dit onderwerp wordt behandeld in de Eerste Kamer van onze Staten-Generaal?
Afgelopen dinsdag is een tweede serie vragen gesteld door de kamercommissie. Daar moet de regering eerst op antwoorden, binnen 4 weken. Daarna zou er nog een derde vragensessie kunnen komen, als de commissie daar behoefte aan heeft (en zelfs een vierde).
Als dat allemaal is afgerond, gaat het pas naar het debat en stemming. Zal dus nog wel een paar maanden duren.

Hier kun je de voortgang volgen: https://www.eerstekamer.n..._implementatie_onderdelen

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:21
Net de eerste pagina nog een keer gelezen en ben ik de enige die deze tekst in de tabel bij Zeres verwarrend vindt?:

Registratie aantal geladen kWh gaat via kWh-meter met 4G router in bruikleen, welke € 750,00 excl. BTW kost, te verrekenen met eerste termijnbetalingen

Als je iets in bruikleen krijgt dan hoef je er niet voor te betalen (zoals een modem/router van een internet provider) tenzij je het ding niet inlevert na het opzeggen van je contract o.i.d.
Dus snap ik niet dat er vervolgens staat "€ 750,00 excl. BTW kost, te verrekenen met eerste termijnbetalingen".
Dan is het geen bruikleen maar een soort van kopen op afbetaling.

• AA42
Dus maar even gekeken op de Zeres website. De info klopt sowieso niet:

Dit staat op hun website:

Jaarlijks een verplichte audit van € 150,- exclusief btw

Indien een laadpunt geen MID-meter heeft, kunnen wij er een plaatsen. Deze krijgt u van ons in bruikleen. De installatiekosten zijn € 750,- exclusief btw.

Dan is mijn vorige post meteen beantwoord maar lijkt me zinnig dit even te corrigeren.

(Overigens een kWh metertje voor 750 ex plaatsen. Ik zit in de verkeerde business. En wat als je daar weggaat? Dan zul je als niet-techneut ook een installateur deze meter weer moeten laten verwijderen..... dat kost dan toch ook weer poen?

[ Voor 13% gewijzigd door AA42 op 22-01-2026 20:54 ]

• AA42
Die jaarlijkse verplichte audit maakt deze aanbieder volgens mij heel erg oninteressant voor particulieren.
Als het "mis" gaat met de waarde van de certificaten en je verbruikt niet zo veel dan kan het al heel snel meer gaan kosten dan het oplevert...

Daarnaast hebben ze dit in hun FAQ staan:

10. Telt stroom uit zonnepalen van particulieren mee als 100% hernieuwbare energie?
Nee, dit telt niet mee. Uitsluitend stroom uit de netaansluiting telt mee.

Hoe dan? Als er iets "hernieuwbare" energie is is het _juist_ zonne-energie (betere term: (vrijwel) onuitputtelijke energie).

De MID meter in mijn Peblar kan overigens echt niet het verschil zien.... en dat geldt ook voor hun eigen "in bruikleen" meter.... Volgens mij snappen ze het daar zelf niet zo goed. Krijg er een hoog cowboy gevoel bij....of zijn die teksten met hulp van AI opgesteld?

[ Voor 36% gewijzigd door AA42 op 22-01-2026 20:57 ]

• AA42
Gemeni schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:14:
[...]

Als ik het goed begrijp moet je dan nog wel zelf aan het “knutselen”, je kunt de lader aansturen en ook een meter installeren, etc.

Maar wat ik nu net zo ideaal vindt met mijn Zappi is dat het allemaal direct vanuit de App of laadpaal werkt.

Ik kan kiezen voor de laadmodus Eco als ik enkel zonnestroom wil gebruiken. Eco+ als ik zonnestroom wil aanvullen met netstroom als de zonne opbrengst te laag is en Fast als ik gewoon snel wil laden.

Maar wel gaaf dat er zulke open-source software bestaat. Vond die CT klemmen bij mijn Zappi wel hopeloos ouderwets. Eigenlijk zouden mijn omvormers en stroommeter toch gewoon met mijn laadpaal moeten kunnen communiceren…
Ik verwees alleen naar de evcc pagina vanwege het aantonen van jouw vraag of de Peblar Business ook tussen 1 en 3 fasen kan schakelen tijdens het laden. Maar inderdaad de Peblar kan eigenlijk vrijwel alles wat evcc ook kan. Alleen evcc kan bijvoorbeeld ook weer je thuisaccu tijdelijk in stand-by zetten en je auto dus "voorrang" geven.

• AA42
rammes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:18:
[...]

En dat werkt? geen handshake nodig?
Hmmm..... eigenlijk een goede vraag. Ik weet niet of je zelf deze info zelf kunt uitlezen (buiten een foto van de meter nemen om). Deze lader heb ik destijds bij een leaseauto bij een vorige werkgever "gekregen" een die werkte dus met de EVBox back-office. Sowieso zal je op die manier wel de data aan een ERE toko kunnen doorsluizen.

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:32
MarcelN66 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:05:
Passage uit de De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) betreffende Inboeken elektriciteit RED3

MID meters buiten de laadpaal
Vanaf 2026 mogen bedrijven bepaalde leveringen niet meer inboeken. Dit gaat om leveringen van elektriciteit waarbij de MID-meter buiten de laadpaal is geplaatst. Dat mag op dit moment nog wel, waarbij geldt dat de meter in de laadpaal zelf de in te boeken hoeveelheid meet, en de MID-meter buiten de laadpaal contra-informatie levert. Vanaf 2026 moet de meter in de laadpaal zelf MID-gecertificeerd zijn óf moet er sprake zijn van een exclusief bemeterd allocatiepunt. Vanwege de technische aanpassingen die nodig zijn voor bestaande situaties die hieraan niet voldoen, staat de NEa voor 2026 een overgangsperiode toe waarin zij niet op dit punt gaat optreden. Dat betekent dat bedrijven een constructie met een MID-meter buiten de laadpaal nog kunnen inboeken in 2026. Per 1 januari 2027 is dit niet meer toegestaan.
Dan vraag ik mij toch af of een gecertificeerde MID-meter ín bijvoorbeeld de Peblar Home wel is toegestaan. Immers, de MID-meter zit dan ín de laadpaal.

• AA42
GoTHaan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:11:
Hi all,

Ik heb een Peblar Business Eneco branded.
Ik kan inloggen (en heb toegang via HA tot de paal)

Ik kan een export draaien maar deze bevat echt alleen laad informatie, niks over wat voor paal het is.

Weet iemand of dat afdoende is dan?
Bij mijn Peblar overzichten wordt bovenaan het serienummer vermeld en direct daaronder het type meter (Indicatief of MID)....

• AA42
edtbonep schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:46:
[...]

Dan vraag ik mij toch af of een gecertificeerde MID-meter ín bijvoorbeeld de Peblar Home wel is toegestaan. Immers, de MID-meter zit dan ín de laadpaal.
Ja JUIST wel want de discussie hier was juist waarom een "externe" MID meter niet geaccepteerd wordt vanaf 2027. Het is juist verplicht dat de MID meter IN de laadpaal zit.

• AA42
WishmasterNL schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:44:
Morgen word hier de Peblar Business geleverd.
Even het binnenwerk overzetten op de huidige Peblar Home en klaar.

De huidige Peblar Home staat inmiddels te koop.
Let wel op dat je dan een achterbak met de verkeerde info hebt: ander serienummer en bovendien staat er ook wel type het is (Home of Business) EN er staat specifieke info over de MID meter op de sticker op de Business versie.
Stel voor dat ze om een foto daarvan vragen, ik zou de bak ook maar even vervangen. Zie mijn post in het Peblar topic hier....

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
We bedenken een regeling voor milieuvriendelijke auto's en het eerste wat je moet doen is je oude nog goedwerkende laadpaal vervangen met een nieuwe omdat een bepaald kastje (wat ook prima op de groep zelf kan worden gezet) niet in de laadpaal zit. Het is weer een bijzonder concept :-)

• AA42
Srednier schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:02:
Ik heb telefonisch contact gehad met Den Hartog, ik post even wat daar aangegeven wordt:
Voor 2026 wordt nog geaccepteerd dat de MID meter buiten de laadpaal zit zoals bv in de meterkast, daarna moet de MID meter in de laadpaal zitten. Ze willen zelfs accepteren dat wanneer het technisch kan je zelf een MID in een bestaande laadpaal plaatst (ik vraag met af of dat mag).
Ze hebben hebben een een fee afhankelijk van de contractduur, bij 1 jaar 25%, bij 5 jaar 15%
In een Peblar gaat dat sowieso niet lukken, geen ruimte voor.

• AA42
Just_A_User schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:49:
Nou, contact gehad met andere partij. Die stellen dat de paal naar aan 100% grenzende waarschijnlijkheid (hij heeft 'm opgezocht op de website van Coolblue) een MID meter heeft, maar daar is het merk niet eens zo zeer van belang, want ik kan ook gewoon een download maken van de laadinfo, en die vervolgens aanbieden.
1) Kijk eens in de CSV/PDF bestanden die de paal maakt, daarin staat het.
2) Kijk eens op de rechterzijkant, daar zit bij de "gewone" Peblar de type/serienummer sticker en bij de Business versie staat er ook info over de energiemeter op.

• Just_A_User
  • Laatst online: 07:27
AA42 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:02:
[...]

1) Kijk eens in de CSV/PDF bestanden die de paal maakt, daarin staat het.
2) Kijk eens op de rechterzijkant, daar zit bij de "gewone" Peblar de type/serienummer sticker en bij de Business versie staat er ook info over de energiemeter op.
Ja, dat klopt. Die sticker heb ik ook en er staat inderdaad 'energy meter' en dan wat getallen.

Och ja, je moet toch wat he.

• AA42
RichieB schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Dus heel kort samengevat: de ERE regeling is er alleen voor de mensen met een privé EV?
Want als werknemer wordt je er dus totaal niet wijzer van. Ik kan me toch haast niet voorstellen dat onze vrienden van de blauwe enveloppen heel erg wakker geen liggen van dit wisselgeld, ook al staat er dan iets over in de wet.

Ik zie werkgevers ook niet werknemers dwingen om al het gedoe qua ERE te gaan doen vanwege die paar centen (voor een bedrijf dan).

• AA42
Just_A_User schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:06:
[...]

Ja, dat klopt. Die sticker heb ik ook en er staat inderdaad 'energy meter' en dan wat getallen.
Dan heb je 100% zeker een MID meter aan boord.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tap Electric komt dus ook met “Tap Green Credits”, waarbij ze, voor zover ik het begrijp, ook zelf de inboekdienstverlener worden.

Als backoffice een leuke bij-verdienste, waarbij al een groot deel van de informatie bij ze beschikbaar is.

Ik ben recent benaderd om te bèta-testen en feedback te delen. Heb al wat vragen uitstaan. Nadere informatie volgt… :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• AA42
Sonicfreak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Hoe gaat je werkgever weten dat je geregistreerd bent bij een ERE instantie?
Mijn stroom wordt opgewekt via mijn zonnepanelen, via mijn laadpaal, via mijn netaansluiting. Gaat de werkgever je daar ook voor vergoeden? Oftewel krijg je dan ook een vergoeding voor de zonnepanelen, laadpaal, et cetera? Mijn laadpaal 'slijt' door dit gebruik, krijg ik dan straks een nieuwe laadpaal van de werkgever als ie defect is of aan vervanging toe? Ik denk het niet. Die moet ik zelf bekostigen. Dus lijkt me raar dat de werkgever iets van de ERE vergoeding krijgt.
Exact deze dingen schoten ook door mijn hoofd, deze onkosten. Een heel klein deel van de kosten voor het gebouw (huis) waarin je elektra aansluiting is aangebracht, je vastrechtkosten voor de aansluiting, eventuele installatie kosten, alles wordt gratis gebruikt door je werkgever. In principe zou je dat dus weer moeten declareren bij je werkgever

• V_ger
  • Nu online
JanHenk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:32:
Tap Electric komt dus ook met “Tap Green Credits”, waarbij ze, voor zover ik het begrijp, ook zelf de inboekdienstverlener worden.

Als backoffice een leuke bij-verdienste, waarbij al een groot deel van de informatie bij ze beschikbaar is.

Ik ben recent benaderd om te bèta-testen en feedback te delen. Heb al wat vragen uitstaan. Nadere informatie volgt… :)
Interessant, toch zo langzamerhand iedereen en z'n moeder 😉
Kan een USP zijn. Ik heb zitten chatten met de AI van e-flux, maar daar kwam niet heel veel meer uit dat ze wel gaan samenwerken met partijen, maar de AI mocht/kon geen namen noemen.

• AA42
[...]

knip knip knip, dit soort op de man gereutel hoort niet thuis op tweakers.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 23-01-2026 00:13 ]

• AA42

Alhoewel ik in principe alles in eigen beheer wil houden zou Tap voor mij een optie zijn ALS ik zou besluiten (of genoodzaakt zou worden) tot een back-office. Ik heb al een gratis laadpas voor onderweg van ze (alleen voor noodgevallen voor de privé EV die vrijwel alleen thuis geladen wordt) en zover ik kan zien heeft die overal wel zo'n beetje de beste tarieven. Deze stapt maakt ze nog interessanter, natuurlijk wel afhankelijk van de voorwaarden....

Maar voorlopig kijk ik de kat lekker uit de boom. Ik zie dit niet voor half 2026 door de 1e kamer komen.... dus tijd zat om dan de boel te vergelijken...

{Edit} top dat je beta-tester bent....blijven wij mooi op de hoogte :)

[ Voor 10% gewijzigd door AA42 op 22-01-2026 23:00 ]

• RichieB
internet4me schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:54:
[...]
Met deze redenering kan ik zeggen dat mijn kWh kostprijs stijgt als ik zonnepanelen neem. Mag ik dat dan verrekenen bij mijn werkgever??
Jazeker:
Werkelijke kosten: De werkgever mag de integrale kostprijs van de elektriciteit onbelast vergoeden aan de werknemer. De integrale kostprijs wordt bepaald door de variabele en vaste kosten van de werknemer te delen door het aantal door de werknemer verbruikte kWh. Tot die kosten kan ook een evenredig deel van de afschrijving van zonnepanelen behoren. Het prijsplafond voor energie kan de integrale kostprijs verlagen.
Of moet ik ook de energietegemoetkoming verrekenen in de kWh prijs, dat jaarlijks op het elektriciteit ean nummer wordt verrekend.??
Nee, dat hoeft niet:
De vermindering van de energiebelasting kan buiten beschouwing worden gelaten voor zover deze al wordt opgebruikt door het privégebruik van de stroom door de werknemer. Tot die kosten kan ook een evenredig deel van de afschrijving van zonnepanelen behoren, omdat afschrijvingen onderdeel uitmaken van de integrale kostprijs.
De ere komsten worden betaald aan de eigenaar van het ean nummer.

Met andere woorden. Waarom zou je dat verrekenen.
Omdat de ERE-inkomsten een vergoeding is per kWh en daarmee de kosten van die kWh verlagen.

Tel op:
  • vaste energiekosten (die per dag of jaar) totaal over 1 jaar
  • variabele energiekosten (die per kWh, dus leveringskosten) totaal over 1 jaar
trek daar vanaf:
  • de opbrengsten (ERE-vergoeding), totaal per jaar
en deel dat bedrag door je totaal afgenomen kWh in dat jaar. Dat zijn je de "integrale kostprijs" per kWh die je werkgever onbelast aan je mag vergoeden.

• Tieske88
RichieB schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:50:
[...]

Jazeker:
Werkelijke kosten: De werkgever mag de integrale kostprijs van de elektriciteit onbelast vergoeden aan de werknemer. De integrale kostprijs wordt bepaald door de variabele en vaste kosten van de werknemer te delen door het aantal door de werknemer verbruikte kWh. Tot die kosten kan ook een evenredig deel van de afschrijving van zonnepanelen behoren. Het prijsplafond voor energie kan de integrale kostprijs verlagen.

[...]

Nee, dat hoeft niet:
De vermindering van de energiebelasting kan buiten beschouwing worden gelaten voor zover deze al wordt opgebruikt door het privégebruik van de stroom door de werknemer. Tot die kosten kan ook een evenredig deel van de afschrijving van zonnepanelen behoren, omdat afschrijvingen onderdeel uitmaken van de integrale kostprijs.

[...]

Omdat der ERE-inkomsten een vergoeding is per kWh en daarmee de kosten van die kWh verlagen.

Tel op:
  • vaste energiekosten (die per dag of jaar) totaal over 1 jaar
  • variabele energiekosten (die per kWh, dus leveringskosten, terugleverkosten, etc) totaal over 1 jaar
trek daar vanaf:
  • de opbrengsten (dus terugleververgoeding, ERE-vergoeding), totaal per jaar
en deel dat bedrag door je totaal verbruikte kWh in dat jaar. Dat je de "integrale kostprijs" per kWh die je werkgever onbelast aan je mag vergoeden.
En de afschrijving van de op eigen kosten aangeschafte en geinstalleerde laadpaal? O-)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tieske88 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:53:
[...]

En de afschrijving van de op eigen kosten aangeschafte en geinstalleerde laadpaal? O-)
Die paal mag je verrekenen met de bijtelling.(bruto > netto voordeel)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-01-2026 22:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• RichieB
Sonicfreak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:30:
[...]
Er staat niets in over andere invloeden want dan kun je de opbrengst van je zonnepanelen er ook bij pakken en ervan af trekken. Dat doet niemand.
De opbrengsten van zonnepanelen (terugleververgoeding min terugleverkosten) hebben niets te maken met het opladen van je auto en de kosten daarvoor. De belastingdienst stelt:

Bij gebruik van zonnepanelen kan een werkgever een vergoeding geven die overeenkomt met het bedrag dat een energiemaatschappij in rekening zou brengen.

• RichieB
Je zal maar een prive EV hebben EN een zakelijke EV. Hoe ga ik dan zien voor welke EV de certificaten welke waarde hadden? Want de certificaten gaan per aansluiting, niet per EV. Dus hoe ga ik dat matchen dan?
De waarde (vergoeding) is per kWh, dus dat is op die manier prima te matchen lijkt me.
Edit: zelfde is eigenlijk ook van toepassing op de kostprijs van het laden. Ik heb alleen een gemiddelde prijs van mijn E-leverancier. Maar ik weet NIET wat de werkelijke kosten waren om de EV te laden... Misschien heb ik die wel duur geladen, of juist goedkoop. Of nee, ik laad alleen de prive EV goedkoop, de zakelijke duur, dat kan me niet schelen...aaarrghhh.
Een gemiddelde nemen klinkt dan inderdaad logisch. Ik kan me voorstellen dat een inspecteur der belastingen daar in mee gaat.

• RichieB
AA42 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:19:
[...]

Dus heel kort samengevat: de ERE regeling is er alleen voor de mensen met een privé EV?
Nee, de regeling is er voor iedereen die thuis een elektrische auto oplaadt.
Want als werknemer wordt je er dus totaal niet wijzer van.
Als je thuislaadkosten toch al 100% door door je werkgever worden vergoed niet nee.
Ik kan me toch haast niet voorstellen dat onze vrienden van de blauwe enveloppen heel erg wakker geen liggen van dit wisselgeld, ook al staat er dan iets over in de wet.

Ik zie werkgevers ook niet werknemers dwingen om al het gedoe qua ERE te gaan doen vanwege die paar centen (voor een bedrijf dan).
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het zou wel kunnen dat de belastingdienst de ERE-inkomsten verwerkt in een update van hun standpunt mbt thuislaadvergoedingen.

• WishmasterNL
  • Laatst online: 14:42

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

AA42 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:51:
[...]

Let wel op dat je dan een achterbak met de verkeerde info hebt: ander serienummer en bovendien staat er ook wel type het is (Home of Business) EN er staat specifieke info over de MID meter op de sticker op de Business versie.
Stel voor dat ze om een foto daarvan vragen, ik zou de bak ook maar even vervangen. Zie mijn post in het Peblar topic hier....
Ik kwam tot dezelfde conclusie. Ik heb dan ook de gehele unit vervangen. Zo blijft alles netjes bij elkaar qua serienummers etc.
Ook heb ik de installatiemiddelen, schroeven etc hergebruikt. Zo is er dus een compleet zakje installatiemateriaal ongeopend meegegaan met de oude paal naar zijn nieuwe eigenaar.

• AA42
Kijk nu word ik alweer wat blijer van deze reactie.

Het wordt onderhand een niet te leggen puzzel van zo ongelofelijk veel verschillende variabelen.
En de blauwe enveloppen kunnen het al bij lange na niet aan (ik zal het woord toeslagen niet gebruiken......oh oeps....) dus dat ze hier heel veel tijd en moeite in gaan steken zie ik niet gebeuren.

Daarnaast: is het vaker de werkgever of de werknemer die het initiatief neemt tot het rijden met een EV?
Natuurlijk zijn er veel grote bedrijven die gewoon eisen dat je een EV kiest, maar als je bij een (heel) kleine werkgever werkt en zelf aanslingert dat je graag EV wil rijden (bij mijn vorige (grote) werkgever moest ik 6 jaar geleden hemel en aarde verzetten om ze zover te krijgen, nu is het daar ook "verplicht") dan zou ik vinden dat het voordeel bij degene komt die ook het initiatief en de inzet ertoe neemt.
Nu ik er zo over nadenk: destijds had ik 8% bijtelling over die auto. Dat resulteerde in een behoorlijk laag bedrag bijtelling van zo'n 179 euro per maand. Een vergelijkbare brandstofauto kon zo''n beetje op 250 euro komen. Had deze "winst" per maand dan ook niet weer belast moeten worden? Nee dat voordeel ging naar mij.

• Tieske88
Sport_Life schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:56:
[...]

Die paal mag je verrekenen met de bijtelling.(bruto > netto voordeel)
Ja daarmee wordt de netto investering lager maar je houdt nog steeds een behoorlijke investering over. Gezien je die alleen gebruikt voor het laden van de zakelijke auto zou het logisch zijn dat je de afschrijving daarvan over de kWh kunt verrekenen vanuit de BD.

• AA42
WishmasterNL schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:17:
[...]

Ik kwam tot dezelfde conclusie. Ik heb dan ook de gehele unit vervangen. Zo blijft alles netjes bij elkaar qua serienummers etc.
Ook heb ik de installatiemiddelen, schroeven etc hergebruikt. Zo is er dus een compleet zakje installatiemateriaal ongeopend meegegaan met de oude paal naar zijn nieuwe eigenaar.
Haha, ja heb exact hetzelfde gedaan, zeker omdat ik de mijne retourneer binnen de 30 dagen periode die de verkopende partij hiervoor geeft. Zelfs nieuw ty-rapje om de kabel, je ziet echt geen verschil met hoe hij geleverd werd ;)

Vergeet niet hem even naar de fabrieksinstellingen terug te zetten ;)

• bokkow
  • Laatst online: 12:35
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik de enige ben met particuliere EV, eigen bekostigd laadpunt en laadkosten :+

Man man man. Kijk het gewoon aan nadat het gepasseerd is in Eerste Kamer en hou dat bedrag een tijdje apart. Gaat ook niet om wereldschokkende bedragen.

M3P - M3LR - 6320Wp

• AA42
bokkow schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:34:
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik de enige ben met particuliere EV, eigen bekostigd laadpunt en laadkosten :+

Man man man. Kijk het gewoon aan nadat het gepasseerd is in Eerste Kamer en hou dat bedrag een tijdje apart. Gaat ook niet om wereldschokkende bedragen.
Nee hoor. Hier idem.... maar ook een zakelijke EV maar die moet ik vooralsnog op openbare palen laden....hoop dat wel te kunnen veranderen in de nabije toekomst.

[ Voor 14% gewijzigd door AA42 op 22-01-2026 23:46 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:14

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik kom dit topic per toeval tegen. Heb wat faq's van verschillende dienstverleners gelezen. Zoek functie hier gebruikt maar het is allemaal wel droge kost, vooral die artikelen van de belastingdienst haak ik op af :z

Ik heb thuis een laadpaal die volledig is betaald door de werkgever. Ik gebruik deze alleen voor mijn zakelijke auto. De laadkosten worden (achteraf) volledig vergoed door mijn werkgever. Kan ik aanspraak maken op de ERE vergoeding?

Ik heb natuurlijk geen zin in gedoe met de belastingdienst. Ik lees nog veel onduidelijkheid ook omdat de wetgeving nog niet rond is.

En wat mij ook niet helemaal duidelijk is: kan een bedrijf wat eigen laadpalen op eigen terrein heeft hier ook gebruik van maken?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:25

^Dit dus, mijn dienstauto moet altijd vol zijn, dit stuwt mijn gemiddelde kostprijs per kWh behoorlijk omhoog, ook. Ik heb mijn tarief wel een 5-10 ct hoger dan mijn gemiddelde kostprijs. De paal is van mij zelf, zeker met dynamisch per kwartier, schakelt de paal meerdere keren per uur aan/uit (slijtage?) Door thuis verplicht duur te laden vanuit de werkgever. Denk ik dat ik een redelijk verhaal heb wanneer er vragen komen vanuit de belastingdienst. Zolang je niet 6000kWh x €0,80kWh erop zet, is het wel uitlegbaar volgens mij.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• MarcelN66
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10:01
Heb zelf een Wallbox zonder MID (particulier), maar kan alle laaddata van de afgelopen jaren via de de Wallbox site opvragen. Staat allemaal keurig gerangschikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqS-2T0JGJDtWcVJOp3MLauJn6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zOMg0bUhVSjQamS19Qf1EUID.png?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
Chaoss schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:58:
Ik kom dit topic per toeval tegen. Heb wat faq's van verschillende dienstverleners gelezen. Zoek functie hier gebruikt maar het is allemaal wel droge kost, vooral die artikelen van de belastingdienst haak ik op af :z

Ik heb thuis een laadpaal die volledig is betaald door de werkgever. Ik gebruik deze alleen voor mijn zakelijke auto. De laadkosten worden (achteraf) volledig vergoed door mijn werkgever. Kan ik aanspraak maken op de ERE vergoeding?
Naar mijn mening kun je er zeker aanspraak op maken. Mits je aan de voorwaarden voldoet natuurlijk.

De discussie die ontstaat is vooral over het vergoedingstarief dat je van je werkgever zou krijgen en hoe dat moet wordt berekend.

Maar eerlijk; deze vraag is niet nieuw. De theorie is wel duidelijk, je mag alleen de integrale kostprijs onbelast vergoed krijgen en het meerdere is loon. Maar nu het leuke, daar hoef je je zelf niet druk om te maken; je werkgever zou dat moeten doen. Zij zijn namelijk inhoudingsplichtige in de loonbelasting. Als jouw kostprijs 15 cent is en je krijgt 45 cent vergoed, krijg je dus 30 cent loon dat belast zou moeten zijn.

Geen vrijbrief om maar wat te doen natuurlijk, alles in het redelijke, maar de soep wordt tot op heden nog niet zo heet gegeten als hier opgediend.

Ik wil me trouwens verder graag afzijdig houden van de fiscale (loon)discussie ;)
En wat mij ook niet helemaal duidelijk is: kan een bedrijf wat eigen laadpalen op eigen terrein heeft hier ook gebruik van maken?
Juist zeker! Dat doe / wil ik hier ook. En dan is de opbrengst dus wel betrokken in de winst :)

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:56
AA42 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:46:

Daarnaast hebben ze dit in hun FAQ staan:

10. Telt stroom uit zonnepalen van particulieren mee als 100% hernieuwbare energie?
Nee, dit telt niet mee. Uitsluitend stroom uit de netaansluiting telt mee.

Hoe dan? Als er iets "hernieuwbare" energie is is het _juist_ zonne-energie (betere term: (vrijwel) onuitputtelijke energie).

De MID meter in mijn Peblar kan overigens echt niet het verschil zien.... en dat geldt ook voor hun eigen "in bruikleen" meter.... Volgens mij snappen ze het daar zelf niet zo goed. Krijg er een hoog cowboy gevoel bij....of zijn die teksten met hulp van AI opgesteld?
Men kan er zijn bedenkingen hebben dat zonne-elektriciteit niet meetelt, maar dat zal bij hen (van die FAQ) niet anders verwerkt worden dan bij iedere andere partij, want dat is een regeltje van de overheid: “een percentage van”, functie van een gemiddelde (hernieuwbare tov totale electriciteitsproductie), van toepassing over een hele regio of land.

Net zo bij dat regeltje of die interne dan wel externe MID meter nu wel of niet geldig is. Ook daaraan zal geen enkele van die dienstverlenende partijen willen morrelen. Meer nog, je mag hopen dat ze er de kantjes niet aflopen, want als dát mis loopt is iedereen bij die ene dienstverlener de pineut (omdat hun totale opbrengst dan verworpen wordt… dus voor iederéén bij die partij).

Dat ze die 150€ jaarlijks aanrekenen, dat is een andere zaak. Maar wie kan jou hier en nu een vaste kostprijs garanderen als er nog geen enkele modaliteit is bepaald in de wet ivm hoe “zwaar” zo’n jaarlijkse controle zal moeten zijn. Ik bekijk het als Belg vanop een afstand, en besef heel goed dat de regeltjes hier in België er heel wat moeilijker zouden uit komen te zien met bloedrode socialisten dan met donkerblauwe liberalen.

Model 3 LR AWD (model 2023)

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Ik heb die vraag ook gehad inderdaad. Heb direct wat vragen bij ze uitgezet...Bijv. hoeveel de servicekosten bedragen, hoe lang ik ze moet autoriseren om mijn ERE's te registreren/verkopen, met welke interval ze de ERE's uitbetalen, etc. To be continued!

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• JanHenk
  • Niet online
@rogervdh Ik weet inmiddels wel wat de commissie is. Dus die kan ook in het rijtje in de TS ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJFM1RuT6xrzbafLt8hT4IJyNUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uoWX0A1ScdqGV8SOgHkBVsSe.png?f=fotoalbum_large

Dit is dus nog niet publiek beschikbaar, her en der moet er ook nog wel wat aan de teksten/titels en het proces worden gesleuteld.

Voor mij een interessante optie omdat ik mijn laadpalen al op Tap had, dus de geschiedenis idem dito.

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
JanHenk schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:29:
@rogervdh Ik weet inmiddels wel wat de commissie is. Dus die kan ook in het rijtje in de TS ;)

Dit is dus nog niet publiek beschikbaar, her en der moet er ook nog wel wat aan de teksten/titels en het proces worden gesleuteld.

Voor mij een interessante optie omdat ik mijn laadpalen al op Tap had, dus de geschiedenis idem dito.
Bedankt @JanHenk, heb het opgenomen in de TS. Dit weekend m'n Peblar laadpaal maar eens aan de Tap backoffice koppelen.

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:54
sMoKeFiSh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:03:
Ik heb 2 laadpalen ana huis. Ik kan bij ere-registratie.nl maar 1 paal registreren. Weet iemand of een andere aanbieder de mogelijkheid heeft meerdere palen te registreren op hetzelde EAN? Ik heb deze vraag eerder deze week al gesteld via het contactformulier op ere-registratie.nl, maar tot op heden nog geen reactie ontvangen.
Ik heb inmiddels reactie van ere-registratie.nl betreffende 2 laadpalen:
Bedankt voor je bericht. Helaas is het alleen bij een zakelijk account mogelijk om meerdere laadpalen te koppelen aan je account. Als particulier zul je dus voor iedere laadpaal een eigen account moeten aanmaken. Excuses voor het ongemak.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:29:

[Afbeelding]

Welke link volg je om aan te melden?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• JanHenk
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Het is een gesloten bèta, nog niet publiek beschikbaar. :)

Edit: misschien kun je via support at tapelectric punt app je aanmelden als je interesse hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door JanHenk op 23-01-2026 11:56 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:14

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

JanHenk schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:22:
Juist zeker! Dat doe / wil ik hier ook. En dan is de opbrengst dus wel betrokken in de winst :)
Thnx. Dan klopt de openingspost van dit topic niet helemaal, althans die is wat verwarrend, daar staat dat er geld valt te verdienen met het 'thuisladen van je EV'. Daarbij kreeg ik het idee dat het dus niet voor bedrijven mogelijk is.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• AA42
flupp schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Men kan er zijn bedenkingen hebben dat zonne-elektriciteit niet meetelt....
Daar gaat mijn opmerking niet over. Het gaat erover dat deze ERE dienstverlener dit stelt op hun website maar dat dit helemaal nergens terug te vinden is in de (voorlopige) officiële ERE informatie en dat het dus niet klopt.

OF heb ik het nou mis? Ik begrijp dat de ERE dienstverlener toegang krijgt tot je totale verbruiksinfo, daaruit zou iets af te leiden kunnen zijn of je teruglevert, maar op het moment dat je puur met alleen zonnekracht laadt zie je dat niet terug.
Hoe gaat zo'n ERE dienstverlener dan vaststellen hoeveel kWh uit je zonnepanelen in je auto zijn gegaan om dat vervolgens af te trekken van wat jouw MID meter aangeeft?

• AA42
Laat maar...

[ Voor 98% gewijzigd door AA42 op 23-01-2026 12:28 ]

• Maurice-
  • Laatst online: 15:01
THE_BASE schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Hier eergisteren een vraag gesteld aan de chatbot en ook direct toegang gekregen tot bèta. Voorkeur voor deze partij gezien hun geschiedenis en gebruiksgemak. Zal uiteindelijk toch een centenkwestie worden met waarschijnlijk weinig onderling verschil.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:10
Laatste info LekkerLaden (ter info, geen reclame, weet zelf ook niet niet aan welke partij ik mijn ziel ga verkopen :D )

Het heeft dus ook helemaal geen haast om dit te doen, aangezien je met terugwerkende kracht kunt inboeken.
Ik zou persoonlijk daarom op dit moment ook niets tekenen/vastleggen bij welke partij dan ook.
Beste thuisladers,

Communicatie en duidelijkheid is voor ons belangrijk. Wij krijgen best wat vragen over de timing van de regeling en vervolgstappen. De regeling is nog niet finaal gepubliceerd. Dit zal aankomende weken gebeuren maar in Den Haag is timing een relatief begrip. Daarom vind u onderstaand een overzicht van de meest realistische tijdslijnen en onze updates. Vanwege de grote interesse bouwen onze flow wat verder uit. U krijgt straks inzage in uw mogelijke verdiensten en daarna kunt u een machtiging tekenen. Tenminste als het goed voelt om uw ERE’s door Lekkerladen.com in te laten boeken.

Uw laadsessies kunnen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 worden ingeboekt. Er is daarom geen haast en er gaan geen verdiensten verloren.

De planning voor 2026

1. Publicatie regeling
Deze zal de komende weken gepubliceerd worden.

2. Het inboekregister
Zal opengaan in mei/juni, de Nederlandse Emissie autoriteit is bezig met een update van de software.

3. Controleren, pre-verifiëren en inboeken
Als het register open gaat controleren en verifiëren wij de laadsessies nogmaals goed alvorens we deze inboeken bij de NEa. Dit zal juli en augustus zijn.

4.Uitbetalen
Op het moment dat de sessies zijn ingeboekt, kunnen deze worden verkocht aan brandstofleveranciers in Nederland en kunnen we starten met uitbetaling. Gezien we al een een tijd wachten op de overheid voor 2026 durven we nog niet precies aan te geven in welke maand dit zal zijn. Moment dat we kunnen starten streven wij ernaar om per kwartaal of per jaar uit te betalen (naar uw keuze).

5. Inzage in opbrengsten
Gedurende deze periode bouwen wij het aantal connecties uit met laadpaalproducenten, back-offices en andere partijen. Zodat u straks kan inzien wat u mogelijke opbrengsten gaan zijn. Waarbij wij de prijs dagelijks aanpassen zoals die op dat moment op de markt is omdat het gewoon leuk is om inzichten te delen.

Beschikt u over een MID-gecertificeerde laadpaal met een backoffice of, zoals E-flux by ROAD, LMS of die van uw energieleverancier?

Dan zijn wij met deze partijen in gesprek om laadsessies automatisch op te halen. Voor veel backoffice-partijen was deze regeling nog niet volledig in beeld. Daardoor wordt de technische koppeling in de loop van het aankomende jaar ingericht.

Tot die tijd kunt u uw laadsessies eenvoudig uploaden via een CSV- of XML-bestand. Wij lezen deze automatisch uit, zodat u inzicht krijgt in uw laadsessies en mogelijke verdiensten. Deze mogelijkheid bouwen we nu verder uit en hier houden we u de aankomende tijd over op de hoogte. Zodra de koppeling met uw backoffice gereed is, schakelen wij volledig over op automatische verwerking. Ons doel is om zoveel mogelijk te automatiseren, zodat u er geen omkijken meer naar heeft.

Nogmaals: laadsessies mogen met terugwerkende kracht worden ingeboekt. Voorbeeld: als in mei 2026 de koppeling met uw backoffice gereed is — of u uw laadsessies uploadt — dan kunnen de geladen kWh’s van 1 januari 2026 tot het moment van inboeken in 2026 alsnog worden ingeboekt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:13
Net mail gekregen met update van lekkerladen.com waarin uitgelegd wordt hoe e.e.a. Verder gaat lopen de komende periode. De communicatie doen ze goed.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maurice- schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Hier eergisteren een vraag gesteld aan de chatbot en ook direct toegang gekregen tot bèta. Voorkeur voor deze partij gezien hun geschiedenis en gebruiksgemak. Zal uiteindelijk toch een centenkwestie worden met waarschijnlijk weinig onderling verschil.
Welke vraag heb je gesteld, ik krijg namelijk alleen maar een doorverwijzing naar de supportpagina. :+

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Maurice-
  • Laatst online: 15:01
THE_BASE schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:30:
[...]

Welke vraag heb je gesteld, ik krijg namelijk alleen maar een doorverwijzing naar de supportpagina. :+
Of- en wanneer het mogelijk was mij aan te melden voor hun inboekingsinstantie ERE-certificaten, daarna kreeg ik een persoonlijke mail van de eigenaar. Ze lezen de chatlogs dus door.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:32
Heeft iemand hier al een offerte (of nog beter, ervaring) met het inbouwen van een MID-meter? Hier ook een, tot voor kort, gelukkige bezitter van een zappi (v2.1), maar die heeft dus geen MID. Nu rijdt ik redelijk wat (25k km/jaar) dus die regeling is voor mij best interessant. Ik zou het alleen jammer vinden om hiervoor mijn laadpaal te vervangen.

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:48
Ik heb de gecertificeerde MID meter inmiddels ingebouwd in de meterkast. Is nu foto's maken voor 2026 voldoende. Met een krant ernaast ofso?

Iemand tips?

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:13
mheerde schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:21:
Ik heb de gecertificeerde MID meter inmiddels ingebouwd in de meterkast. Is nu foto's maken voor 2026 voldoende. Met een krant ernaast ofso?

Iemand tips?
Wel een natte krant. 8)7

• hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:31
[
[...]

[...]

Wat een onzin, de regeling is duidelijk voor de paaleigenaar en heeft niets met je inkomen te maken.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste