Hahaha ze zijn een beetje verrast door hoe snel dit nu gaat geloof ik. Nu in gesprek, leunen erg op dat het kan met terugwerkende kracht.Bschnitz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:34:
Ecotap of LMS moet eens opschieten. Zo wordt het niks....
Zucht.
@Bob Lieftink kan je die gasten niet wat sneller laten werken ofzo xD
Nee maar wel vereistenlasharor schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:14:
[...]
Wie is "ze"? Het lijkt mij sterk dat de wetgever bepaalde specifiek laadpalen gaat opnemen.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride
Hi, deze exports zouden voldoen. Het zorgt ervoor dat je wel handmatig moet blijven werken ten opzichte van gekoppeld zijn aan een backoffice. Maar goed als je het eens per kwartaal doet of eens per jaar en dat levert een fijn zakcentje op. Als jullie modellen MID-gecertificeerd zijn en je bent eigenaar van de EAN-code, of te wel huiseigenaar. Als dat allebei "ja" is in jullie geval, zit het goed.metalmarco schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Ik hoop met je mee, aangezien hier ook een alfen paal heb, en dan mooi via die manier vanaf 1-1 ook kan mee doen. Ipv elk jaar de kap er moeten afhalen om een foto van de MID te maken, aangezien er geen backend achter zit (eigen beheer, via Home Assistant)
:strip_exif()/f/image/Qr20RN1wEkUDcF5hjFHzhMxM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze Alfen laadpaal bij mijn bedrijfspand staan. Heb eerlijk gezegd geen idee of hier nog een soort backend achter zit waar ik bijv een LekkerLaden toegang toe kan geven.
Of hoe ik hier zelf gegevens uit exporteer.
We zitten hier pas, en enige wat wij doen is unlocken met een tag en laden...
Iemand een idee? Of waar ik kan zoeken?
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride
Complete Easee Charge Max gekocht he, de Charge Lite staat op marktplaats 😅ColeJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:21:
[...]
Waar heb je die andere chargeberry gekocht? Ik heb ook een Lite maar wil voor weinig wel upgraden naar een versie met MID.
M3P - M3LR - 6320Wp
DM komt er straks aan. Maar er zit echt een Siemens MID meter in hoorKecin schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:31:
Zou je een DM willen sturen? Ik zie op de site dat er juist geen meter inzit? Maar stuur vooral een DM.
En dat werkt? geen handshake nodig?
Ik zou het doen!
Ah, dan hebben ze het al verlaagd, schijnbaar besefte ze toch dat ze redelijk hoog zatenrobinvdheide schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Goedemiddag ITsEZ,
De actuele prijsstructuur staat in de calculator op hun website https://www.denhartogbv.c...istratie-en-inboekdienst/
Van wat ik nu kan zien, is dat nog net wat gunstiger dan hoe jij het nu in de matrix tabel hebt gezet.
What you see is always what you get.
Ik krijg waarschijnlijk dit jaar te maken met de vervanging van mijn slimme meter (die gematigd slim is op dit moment), voor een nog slimmere. Betekent een andere meter ook een andere EAN of blijft het EAN bij een metervervanging gelijk.
Indien mijn EAN verandert vraag ik mij natuurlijk af hoe daar mee om te gaan in de context van dit topic.
Indien mijn EAN verandert vraag ik mij natuurlijk af hoe daar mee om te gaan in de context van dit topic.
Ik kwam ERe laatst ook tegen. Ik had stiekem toch wel de hoop dat de slimme Zappi V2 mooi mee zou kunnen doen, maar helaas geen MID-meter, toch wel jammer zo.Gemeni schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:28:
Nog even contact gehad met Zeres, die geven aan dat er nog wat onduidelijkheden zijn en dat ze nog de vraag bij NEa hebben liggen of een MID meter per laadpunt alsnog niet toegestaan wordt...
Ik wacht zelf dus nog even af met mijn Zappi tot de regeling helemaal duidelijk is...
Maar als ik er zelf een MID-meter in mag plaatsen dan zou ik het wel er tussen hangen
Home advanced 2 heeft een ingebouwde MID. Zie ook de handleiding: https://assets.ctfassets....nual-home-advanced-20.pdf. Als je bij ere-registratie de registratie doet dan kun je versie 2 kiezen uit de lijst.Inspired schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:46:
[...]
Backend zonder MID kan prima. Weet niet hoe het bij de 2.0 zit overigens. Die kan er best een hebben maar het kan ook prima zonder.
Maar welke exports voldoen precies? want ik heb een 22kW Bluebuilt lader van CoolBlue, en ik kan dus inloggen op een 'mijn omgeving' van Coolblue, en dan zie ik de datums, tijdsduren en kWh's van elke laadsessie en die kan ik downloaden als .csv.Bob Lieftink schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:51:
[...]
Hi, deze exports zouden voldoen. Het zorgt ervoor dat je wel handmatig moet blijven werken ten opzichte van gekoppeld zijn aan een backoffice. Maar goed als je het eens per kwartaal doet of eens per jaar en dat levert een fijn zakcentje op. Als jullie modellen MID-gecertificeerd zijn en je bent eigenaar van de EAN-code, of te wel huiseigenaar. Als dat allebei "ja" is in jullie geval, zit het goed.
Ik heb ergens gelezen dat deze laadpaal MID zou hebben, maar ik kan me voorstellen dat Coolblue niet blij is met dat een andere partij op 'hun' paal inprikt?
Och ja, je moet toch wat he.
Heb ondertussen mijn Zaptec Go 2 geconfigureerd voor Volttime (plugchoice) volgende maand kan ik daar de operator instellen die de ERE dingen verrekend.
Als ik het goed begrijp moet je dan nog wel zelf aan het “knutselen”, je kunt de lader aansturen en ook een meter installeren, etc.AA42 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:53:
[...]
Alle drie de versies van de Peblar (Home, Home Plus en Business) staan vermeld in de ondersteunde chargers bij evcc.io met 1p3p en mA sturing. Dat zegt genoeg.
Maar het is ook niet heel erg logisch om te denken dat de duurste uitvoering iets minder zou kunnen dan de goedkopere uitvoering(en)....
https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers
Maar wat ik nu net zo ideaal vindt met mijn Zappi is dat het allemaal direct vanuit de App of laadpaal werkt.
Ik kan kiezen voor de laadmodus Eco als ik enkel zonnestroom wil gebruiken. Eco+ als ik zonnestroom wil aanvullen met netstroom als de zonne opbrengst te laag is en Fast als ik gewoon snel wil laden.
Maar wel gaaf dat er zulke open-source software bestaat. Vond die CT klemmen bij mijn Zappi wel hopeloos ouderwets. Eigenlijk zouden mijn omvormers en stroommeter toch gewoon met mijn laadpaal moeten kunnen communiceren…
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Ben benieuwd waar de praktische regels waar een inboekdienstverlener aan moet doen ivm de audit.
Het is namelijk net zo makkelijk om met een officiele laadpaal te frauderen als met een zelfbouw hebben we al geconstateerd. Het lijkt me echter dat een audit voor een particulier eenvoudiger is dan voor een zakelijke of openbare paal.
Bij een particulier / zelfbouw kun je namelijk:
De MID meter is leidend, maar het kan nooit meer zijn dan wat de auto(s) aangeven.
Met deze combinatie maakt het natuurlijk niet meer uit waar de MID meter geplaatst is. Nogmaals, het gebruik kan aangetoond worden en door gegevens van de auto / app van de auto ook aannemelijk gemaakt worden.
Het nadeel is wellicht dat er weinig te automatiseren valt. Je kunt niet aan een back-office koppelen, dus er is meer werk voor de inboeker, maar dat kunnen ze in de vergoeding meenemen.
Het is namelijk net zo makkelijk om met een officiele laadpaal te frauderen als met een zelfbouw hebben we al geconstateerd. Het lijkt me echter dat een audit voor een particulier eenvoudiger is dan voor een zakelijke of openbare paal.
Bij een particulier / zelfbouw kun je namelijk:
- De gegevens van de MID meter delen - foto 1 keer per kwartaal or per jaar.
- De gegevens van de 1 of 2 autos kunnen delen. KM-stand bij full electric, Overzicht van elektrisch percentage bij een Hybride. Dat heeft iedereen wel in de app van de auto zitten denk ik.
De MID meter is leidend, maar het kan nooit meer zijn dan wat de auto(s) aangeven.
Met deze combinatie maakt het natuurlijk niet meer uit waar de MID meter geplaatst is. Nogmaals, het gebruik kan aangetoond worden en door gegevens van de auto / app van de auto ook aannemelijk gemaakt worden.
Het nadeel is wellicht dat er weinig te automatiseren valt. Je kunt niet aan een back-office koppelen, dus er is meer werk voor de inboeker, maar dat kunnen ze in de vergoeding meenemen.
Ik zie nergens kleine lettertjes dat zo'n paal geïnstalleerd moet worden door een bedrijf, klopt dit? Ik heb op dit moment een zelfbouw (onder toezicht van een pro buiten de boeken om) smartevse met load balancing via de P1 meter geplaatst.
Niets houdt mij tegen om bijv. een Peblar Business 22KW bij een shop te bestellen en deze te plaatsen ipv wat ik nu heb? De bedrading, automaat, etc is voorbereid op 3-fase dus dat moet geen issue zijn. Ik zie bij een shop dat de load balancing via homewizard kan, die heb ik ook (nu niet in die vorm in gebruik, gewoon als normale meter erbij nu, niets los voor de EV).
Of denk ik nu te simpel? Zo'n paal verdient zichzelf met deze cijfers binnen 1,5-2 jaar terug en het stond altijd in de planning om dit nog te doen.
Niets houdt mij tegen om bijv. een Peblar Business 22KW bij een shop te bestellen en deze te plaatsen ipv wat ik nu heb? De bedrading, automaat, etc is voorbereid op 3-fase dus dat moet geen issue zijn. Ik zie bij een shop dat de load balancing via homewizard kan, die heb ik ook (nu niet in die vorm in gebruik, gewoon als normale meter erbij nu, niets los voor de EV).
Of denk ik nu te simpel? Zo'n paal verdient zichzelf met deze cijfers binnen 1,5-2 jaar terug en het stond altijd in de planning om dit nog te doen.
Nee, je denkt niet te simpel over de installatie, ik heb hetzelfde gedaan, ik had een Easee Charge Lite en deze vervangen voor een Easee Charge Max, dat was getimed, 6 minuten werk inclusief instellen in de app haha.sigmundfreund schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:29:
Ik zie nergens kleine lettertjes dat zo'n paal geïnstalleerd moet worden door een bedrijf, klopt dit? Ik heb op dit moment een zelfbouw (onder toezicht van een pro buiten de boeken om) smartevse met load balancing via de P1 meter geplaatst.
M3P - M3LR - 6320Wp
Hier ook een Zappi 2.3, zullen we anders maar eens met grote groep mensne hun emailen zodat ze wat actie zetten op een upgrade module oid?elektriekert schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:33:
[...]
Ik kwam ERe laatst ook tegen. Ik had stiekem toch wel de hoop dat de slimme Zappi V2 mooi mee zou kunnen doen, maar helaas geen MID-meter, toch wel jammer zo.
Maar als ik er zelf een MID-meter in mag plaatsen dan zou ik het wel er tussen hangen
Is met 2 goedkope EVs hier en 15k km per stuk wel echt HEEL jammer dit mis te lopen.
Helaas staan er nu behoorlijk wat Easee Lite palen op marktplaats en maar weinig Max. Ik hou het in de gatenbokkow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:42:
[...]
Nee, je denkt niet te simpel over de installatie, ik heb hetzelfde gedaan, ik had een Easee Charge Lite en deze vervangen voor een Easee Charge Max, dat was getimed, 6 minuten werk inclusief instellen in de app haha.
Het zou helemaal mooi zijn als je die verdiende certificaten ook kan houden en zelf kan bepalen wanneer je deze verkoopt. Ik kan me voorstellen, in een markt van vraag en aanbod, dat deze certificaten in een bepaalde periode van een boekjaar meer of minder waard kunnen worden. Denk bijvoorbeeld bij een overname in de automotive sector etc.
Zondermeer, geen probleem. Er wordt altijd zo 'spannend' gedaan over de aanleg van een laadpaal (dat het vooral alleen door professionals gedaan kan worden), maar als je een inductieplaat kunt aansluiten, dan lukt dat ook. Spannendste is misschien nog de installatie van de aardlekautomaat in de meterkast, maar die is er nu al. Peblar Home/Business kan inderdaad loadblancing via de lokale API van de Homewizard P1 (en ook op zonneoverschot laden o.b.v. P1 info, inclusief automatisch switchen tussen 1 fase en 3 fase laden).sigmundfreund schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:29:
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960
En wat gaat een werkgever opeisen als ik zowel zakelijk als privé laad met een laadpaal die ik zelf heb betaald? Gaat deze dan eerst de dagwaarde van mijn paal aftrekken (RandomNick schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:02:
[...]
Dit ging vooral over de fiscale kant van de zaak. Ik bedoel meer of werkgevers de ERE's en gerelateerde opbrengst niet zullen/kunnen opeisen omdat zij degenen zijn die de kWh's hebben betaald in de eerste plaats, en tevens de reden zijn dat je de ERE's uberhaupt kan claimen. Als je immers de zakelijke auto niet had gehad had je de energie niet verbruikt en dus ook de ERE's niet kunnen claimen. Het zou me niet verbazen als werkgevers contractueel gewoon gaan afdwingen dat de opbrengst van de ERE's bij hen gaat landen of dat je de opbrengst mag aftrekken van het tarief dat je hen in rekening brengt.
bokkow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:42:
[...]
Nee, je denkt niet te simpel over de installatie, ik heb hetzelfde gedaan, ik had een Easee Charge Lite en deze vervangen voor een Easee Charge Max, dat was getimed, 6 minuten werk inclusief instellen in de app haha.
Bedankt voor de bevestiging, en goede pun @rogervdh. Ik zie inderdaad ook een Home ipv Business, ik duik er even in. Het hoeft allemaal niet ingewikkeld, auto is hier gewoon privé maar verstookt natte vinger ergens tussen de 4500-4900 kWh per jaar, dus dit is een nobrainer. Verdient het zich niet terug heb ik in elk geval weer een lelijke oude kast van de muur en iets fatsoenlijks hangenrogervdh schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:54:
[...]
Zondermeer, geen probleem. Er wordt altijd zo 'spannend' gedaan over de aanleg van een laadpaal (dat het vooral alleen door professionals gedaan kan worden), maar als je een inductieplaat kunt aansluiten, dan lukt dat ook. Spannendste is misschien nog de installatie van de aardlekautomaat in de meterkast, maar die is er nu al. Peblar Home/Business kan inderdaad loadblancing via de lokale API van de Homewizard P1 (en ook op zonneoverschot laden o.b.v. P1 info, inclusief automatisch switchen tussen 1 fase en 3 fase laden).
Doe wel mee als er upgrade komt of om daarnaar te vragen.Badname2 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:43:
[...]
Hier ook een Zappi 2.3, zullen we anders maar eens met grote groep mensne hun emailen zodat ze wat actie zetten op een upgrade module oid?
Is met 2 goedkope EVs hier en 15k km per stuk wel echt HEEL jammer dit mis te lopen.
Heb zelfde situatie met 2 EV (prive), Zappi en nog wat meer km.
Dus als er een upgrade kan komen voor overzichtelijk bedrag, of nog mooier gewoon de meter die er al in zit certificeren dan heb ik daar wel wat voor over.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Idem hier. Zappi 2.1. Voor dit jaar kan ik nog een MID meter in de kast bouwen. Dat is zo gefixed en kost niet zoveel. Met ruim 4000KW per jaar speel ik daar minimaal quitte.eltron schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:08:
[...]
Doe wel mee als er upgrade komt of om daarnaar te vragen.
Heb zelfde situatie met 2 EV (prive), Zappi en nog wat meer km.
Dus als er een upgrade kan komen voor overzichtelijk bedrag, of nog mooier gewoon de meter die er al in zit certificeren dan heb ik daar wel wat voor over.
Lees ik in evupdate.nl een artikel over ERE's. Begin ik te zoeken naar informatie, vind ik dit topic. Lees ik het helemaal door, en intussen is het wel duidelijk dat een MID meter verplicht is, én ingebouwd moet zijn. Rapportering lijkt niet immens moeilijk. Maar dan toch vroeg ik mij nog een aantal dingen af:
- Er werd vooral in het begin gesproken over het nemen van een foto van de tellerstand van de MID meter in de laadpaal. Hebben MID meters dan allemaal een display? (mijn MID-uitgeruste laadpaal heeft aan de buitenkant namelijk geen display)
- Ook een csv- bestand als bewijs is toch maar magertjes, want makkelijk editeerbaar enerzijds, en anderzijds kan de informatie uit de ene CSV totaal verschillend zijn van die in een andere CSV, zowel qua formaat als qua inhoud. Hoe gaan die diensten-aanbieders dat dan aanpakken, dit moet toch een poespas van onderling verschillende CSV formaten opleveren?
- Als je nu een laadpaal hebt met een OCPP- mogelijkheid, dan is de rapportering toch ineens helemaal in orde? Hoe wordt dan wel gecheckt of de doorgestuurde waardes afkomstig zijn van een laadpaal mét gecertificeerde MID meter (tenzij OCPP een MID-gecertificeerde meter impliceert)?
- Ik lees nergens dat het EAN een Nederlands EAN nummer moet zijn. En Vlamingen hebben net zo goed een EAN. Wetende dat die ERE een Europese veiling is, kunnen dan ook eventueel Vlamingen/Belgen aan die veiling deelnemen via die Nederlandse wetgeving (of heeft iemand er weet van of er gelijkaardige wetgeving in de maak is voor de Belgische markt)?
Model 3 LR AWD (model 2023)
Ik heb er in ieder geval een mailtje aan gewaagdBadname2 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:43:
[...]
Hier ook een Zappi 2.3, zullen we anders maar eens met grote groep mensne hun emailen zodat ze wat actie zetten op een upgrade module oid?
Hi all,
Ik heb een Peblar Business Eneco branded.
Ik kan inloggen (en heb toegang via HA tot de paal)
Ik kan een export draaien maar deze bevat echt alleen laad informatie, niks over wat voor paal het is.
Weet iemand of dat afdoende is dan?
Ik heb een Peblar Business Eneco branded.
Ik kan inloggen (en heb toegang via HA tot de paal)
Ik kan een export draaien maar deze bevat echt alleen laad informatie, niks over wat voor paal het is.
Weet iemand of dat afdoende is dan?
Heb je deze alleen vervangen vanwege de ERE certificaten of was er ook een andere reden? Ik heb een Easee Home ooit gekocht voor 1350 euro (excl. installatie) en die doet het nog prima. Heb een backoffice bij e-flux dat zou ook voldoen lees ik zo her en der in dit topic (export csv). Persoonlijk kijk ik nog even de kat uit de boom maar ben wel benieuwd naar de beweegreden. Met 7000 kWh supercharges sessies en thuis 2750 kWh (2025) is het verkrijgen/ verkopen van die ERE certificaten wel interessant natuurlijk, supercharger ga ik zo min mogelijk doen omdat het niet meer gratis isbokkow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:42:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Oid op 21-01-2026 10:09 ]
Ik heb ook een Elvi thuis en zag die niet in de lijst staan bij ere-registratie. Heb ze gecontact dit weekend en heb de reactie terug dat er inderdaad een MID meter in de Elvi zit en dat ze hem gaan toevoegen aan de lijst. Geen idee hoe lang dit duurt.AA42 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:06:
[...]
DM komt er straks aan. Maar er zit echt een Siemens MID meter in hoor
[Afbeelding]
Hoe heb je laadsessies kunnen uploaden? Ik heb een excel uit de Zaptec Go 2 portal kunnen trekken, maar hij accepteert/herkent de excel koprijen niet, ik heb deze exact aangehouden zoals die staan in de faq.Sonicfreak schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:47:
Ik heb vandaag een mail gekregen van ere-registratie.nl dat ik kan inloggen. Meteen maar even een uitdraai van mijn laadsessies geüpload en dat ziet er al veelbelovend uit met de laadsessies van 1 januari tot vandaag.
[Afbeelding]
Zit je ook bij ere-registratie.nl? Ik heb vanuit de 50five omgeving een uitdraai gemaakt en die in de omgeving van ere-registratie.nl geüpload. Dit kun je doen bij tabblad mijn oplaadgeschiedenis.Teknoman360 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Hoe heb je laadsessies kunnen uploaden? Ik heb een excel uit de Zaptec Go 2 portal kunnen trekken, maar hij accepteert/herkent de excel koprijen niet, ik heb deze exact aangehouden zoals die staan in de faq.
Bij mij accepteert de site wel de Excel uitdraai van 50five.
Wijziging voor de TS @rogervdh
ere-registratie hanteert nu ook een looptijd afhankelijke commissie:
1 jaar: 27,5%
3 jaar: 25%
5 jaar: 22,5%
Zoals gevonden onderaan https://app.ere-registratie.nl/aanmelden
ere-registratie hanteert nu ook een looptijd afhankelijke commissie:
1 jaar: 27,5%
3 jaar: 25%
5 jaar: 22,5%
Zoals gevonden onderaan https://app.ere-registratie.nl/aanmelden
majime-it.nl
Ik heb contact gehad met Myenergi m.b.t. de Zappi v2.1.
Er zit geen MID-meter in (wat we al wisten) en er staat niets op de planning m.b.t. het certificeren van de desbetreffende Zappi.
Mogelijk komt er een nieuwe versie uit waarbij dit wel mogelijk is maar daar valt nog niets over te zeggen momenteel.
Er zit geen MID-meter in (wat we al wisten) en er staat niets op de planning m.b.t. het certificeren van de desbetreffende Zappi.
Mogelijk komt er een nieuwe versie uit waarbij dit wel mogelijk is maar daar valt nog niets over te zeggen momenteel.
Ja, ik heb vanochtend de inlogcodes gekregen. Wat ik mistte was een TransactioninternalID kolom. Lekker dan, dat komt niet bij de uitdraai van de Go 2 portal. Daarom een kleinere uitdraai gemaakt over 2026 en dan met de hand de ID's erin gekopieerd. Nu wel geaccepteerd!Sonicfreak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:24:
[...]
Zit je ook bij ere-registratie.nl? Ik heb vanuit de 50five omgeving een uitdraai gemaakt en die in de omgeving van ere-registratie.nl geüpload. Dit kun je doen bij tabblad mijn oplaadgeschiedenis.
Bij mij accepteert de site wel de Excel uitdraai van 50five.
[ Voor 0% gewijzigd door Teknoman360 op 21-01-2026 12:00 . Reden: sp ]
Dat.Maurice- schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:01:
[...]
En wat gaat een werkgever opeisen als ik zowel zakelijk als privé laad met een laadpaal die ik zelf heb betaald? Gaat deze dan eerst de dagwaarde van mijn paal aftrekken () van de gerealiseerde inkomsten?
Het blijven leuke discussies. De “subsidie/vergoeding” is voor de ean eigenaar. Niet voor eigenaar van de auto of van de eigenaar van de laadpaal.
Als de werkgever moeilijk doet. Stel je gewoon voor dat hij ook een deel van de zonnepanelen vergoed. Hij gebruikt deze kWh’s ook. Men moet dan 2 kanten op flexibel zijn.
Zelfde als met de energiekosten vergoeding van de overheid. Dit is op basis van de elektriciteit. (Ofwel ean aansluiting).Wil hij daar ook een deel van hebben.
Als het zover komt, weet je precies wat je aan je werkgever hebt. Namelijk helemaal niks.
[ Voor 11% gewijzigd door internet4me op 21-01-2026 12:44 ]
Even nieuwsgierig: ik heb keuzestress, een van mijn absolute minpunten. Wil alles echt 30 keer checken en dan vind ik het nog lastig om dan te kiezen.
Wat is voor jou de reden geweest om voor een bepaalde aanbieder te gaan? Ik las ergens dat het gunstiger kán zijn wanneer je niet eens per jaar een uitbetaling hebt maar dat het ook per maand of kwartaal kan. Zo kun je sneller ingrijpen als het niet klopt.
Verder: prima topic!
Wat is voor jou de reden geweest om voor een bepaalde aanbieder te gaan? Ik las ergens dat het gunstiger kán zijn wanneer je niet eens per jaar een uitbetaling hebt maar dat het ook per maand of kwartaal kan. Zo kun je sneller ingrijpen als het niet klopt.
Ik wacht nog even af totdat er wat meer duidelijk is/de wet door de kamer is etc. Aangezien het toch met terugwerkende kracht kan, helemaal prima.Emootje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:37:
Even nieuwsgierig: ik heb keuzestress, een van mijn absolute minpunten. Wil alles echt 30 keer checken en dan vind ik het nog lastig om dan te kiezen.
Ik zou zelf iig NOOIT een commitment aangaan voor 3 of zelfs 5 jaar voor iets wat zo in de kinderschoenen staat.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik denk daar toch heel anders over. Ik heb voor 5 jaar gekozen. Het is een extraatje in mijn ogen oftewel gratis geld.V_ger schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:40:
[...]
Ik wacht nog even af totdat er wat meer duidelijk is/de wet door de kamer is etc. Aangezien het toch met terugwerkende kracht kan, helemaal prima.
Ik zou zelf iig NOOIT een commitment aangaan voor 3 of zelfs 5 jaar voor iets wat zo in de kinderschoenen staat.
Als ik ervoor zou moeten betalen dan was het een ander verhaal. En ja, ik weet dat je betaalt doordat er provisie ingehouden wordt, maar met betalen bedoel ik dat je bijvoorbeeld maandelijks voor een abonnement of dienst betaalt en dat is hier niet het geval naar mijn mening.
Misschien biedt iedereen en zijn moeder het volgend jaar wel aan voor 5%. Weet jij veel, dan is het wel gratis geld maar kan het wellicht nog gratiserder.Sonicfreak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:07:
[...]
Ik denk daar toch heel anders over. Ik heb voor 5 jaar gekozen. Het is een extraatje in mijn ogen oftewel gratis geld.
Als ik ervoor zou moeten betalen dan was het een ander verhaal. En ja, ik weet dat je betaalt doordat er provisie ingehouden wordt, maar met betalen bedoel ik dat je bijvoorbeeld maandelijks voor een abonnement of dienst betaalt en dat is hier niet het geval naar mijn mening.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat zou kunnen, maar dan zullen de huidige aanbieders hun tarieven ook moeten aanpassen en zullen die ook rond die 5% gaan zitten. Anders krijgen ze minder nieuwe klanten en stappen huidige klanten over naar een andere aanbieder na de looptijd. Zo werkt concurrentie en marktwerking nu eenmaal.V_ger schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:14:
[...]
Misschien biedt iedereen en zijn moeder het volgend jaar wel aan voor 5%. Weet jij veel, dan is het wel gratis geld maar kan het wellicht nog gratiserder.
Precies! En dus zou je je in mijn ogen niet voor 3 of 5 jaar vast moeten leggen. Dat was het punt.Sonicfreak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:17:
[...]
Dat zou kunnen, maar dan zullen de huidige aanbieders hun tarieven ook moeten aanpassen en zullen die ook rond die 5% gaan zitten. Anders krijgen ze minder nieuwe klanten en stappen huidige klanten over naar een andere aanbieder na de looptijd. Zo werkt concurrentie en marktwerking nu eenmaal.
JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:59:
Wat betreft de opbrengsten die worden voorgespiegeld: ik zou er niet te veel naar kijken. Ik ga straks (als er wat meer duidelijkheid is tussen de aanbieder en of dit definitief door de EK komt) puur kiezen op basis van marge van de aanbieder.
Als dit breed bekend wordt (zal vast gebeuren) en iedereen gaat massaal zijn laadpaal koppelen (want is super simpel), dan zal er naar mijn idee megaveel aanbod van die ERE-certificaten ontstaan. En aangezien de prijs voor die certificaten een marktprijs is, zal die vervolgens dalen bij veel aanbod.
Ik zie het dan vooral als leuke meevaller maar zou er niet mijn installatie op aanpassen. Zeker niet in het eerste jaar.
vergis je niet er zijn zat bedrijven die maar al te graag certificaten kopen om toch iets vies te kunnen produceren. als jij straks doormiddel van deze certificaten wel iets kan maken terwijl dat eerst niet mocht. dan kan het zo maar zijn dat die certificaten veel geld waard gaan worden. aka aflatensysteem
Overigens heb ik makkelijk praten met een Zaptec Go 2 die dus wel al ondersteund wordt.
Ik blijf dit topic met veel interesse volgen!
Ik begrijp er niets van waarom mensen hier zitten te stressen of druk voelen om nu al een keuze te maken.
Je hebt nog minstens tot het einde van het jaar de tijd om je ergens aan te melden, en de vergoeding wordt dan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 toegekend.
Eerst maar eens zien of en hoe dit door de 1e kamer komt en zich verder ontwikkelt bij de aanbieders.
Tegen die tijd zal er ook meer consensus ontstaan over wat de meest gunstige opties voor particulieren zijn.
Je hebt nog minstens tot het einde van het jaar de tijd om je ergens aan te melden, en de vergoeding wordt dan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 toegekend.
Eerst maar eens zien of en hoe dit door de 1e kamer komt en zich verder ontwikkelt bij de aanbieders.
Tegen die tijd zal er ook meer consensus ontstaan over wat de meest gunstige opties voor particulieren zijn.
Dit is wel een lekkere meevaller. Ik laad ruim 14.000kWh per jaar thuis via een Alfen paal.
Daltarief is momenteel 13 cent per kWh. Als ERE's daar nog 10 cent teruggeven laad ik voor 3 cent per kWh gemiddeld. En als ik laad op de zonnepanelen leveren die "gratis" stroom waar ik ook nog is 10 cent voor terug krijg.
Wellicht hang ik er nog een laadpaal naast, dan kan de buurman ook laden - maar dan wel tegen 30 cent per kWh. Dat betaald zijn werkgever dan toch. Voor de werkgever nog steeds goedkoper dan de 50 cent per kWh aan de publieke laadpaal.
Zie enkel wel veel startups - daar vertrouw ik niet op dat ze na een jaar nog bestaan. Dus liever een partij welke per maand uitbetaald.
Daltarief is momenteel 13 cent per kWh. Als ERE's daar nog 10 cent teruggeven laad ik voor 3 cent per kWh gemiddeld. En als ik laad op de zonnepanelen leveren die "gratis" stroom waar ik ook nog is 10 cent voor terug krijg.
Wellicht hang ik er nog een laadpaal naast, dan kan de buurman ook laden - maar dan wel tegen 30 cent per kWh. Dat betaald zijn werkgever dan toch. Voor de werkgever nog steeds goedkoper dan de 50 cent per kWh aan de publieke laadpaal.
Zie enkel wel veel startups - daar vertrouw ik niet op dat ze na een jaar nog bestaan. Dus liever een partij welke per maand uitbetaald.
[ Voor 8% gewijzigd door Shoot_me507 op 21-01-2026 13:36 ]
13 cent per kWh in daluren met of zonder energiebelasting? Welk contract heb je dan?Shoot_me507 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:36:
Dit is wel een lekkere meevaller. Ik laad ruim 14.000kWh per jaar thuis via een Alfen paal.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960
past een (kleine) MID écht niet "in de zappi" ??
(ps: en hoe dan als je via je 3F paal 1F gaat laden?? zonnestroom??)
(ps: en hoe dan als je via je 3F paal 1F gaat laden?? zonnestroom??)
[ Voor 41% gewijzigd door Hansieo op 21-01-2026 14:05 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Zappi is naast een nieuwe laadpaal bezig met een mid meter module gecertificeerd te krijgen, maar die zou 700 euro gaan kosten. Dan moet ik met 2 EVs minimaal 2 jaar de regeling en de 10 cent markt in stand blijven om deze terug te verdienen.
Beetje te spannend nu...
Beetje te spannend nu...
Zie er al een paar de opmerking maken over 10 cent, maar jezelf niet te blij, denk dat het alleen maar tegen zal vallen.
Als het wel op 10 cent uitkomt is het alleen een meevaller.
Als het wel op 10 cent uitkomt is het alleen een meevaller.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Trouwens een andere vraag voor mensen met de Zappi: hebben jullie ook in de zomer met 8 panelen dat je in 'zonnenstroom only eco modus' maar met 2,5 kWH laad? Echt mega sloom dus? Of is er iets mis met mn opstelling?
Hierdoor is op zonnenstroom alleen laden beetje far fetched?
Hierdoor is op zonnenstroom alleen laden beetje far fetched?
Vandebron incl belastingen, 3 jaar vast. Gelukje van begin vorig jaar. Nu met de nieuwe energiebelasting nog is 1,5 cent goedkoper.rogervdh schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:41:
[...]
13 cent per kWh in daluren met of zonder energiebelasting? Welk contract heb je dan?
Hier 13,82 cent incl. energiebelasting en btw om precies te zijnrogervdh schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:41:
[...]
13 cent per kWh in daluren met of zonder energiebelasting? Welk contract heb je dan?
(Vandebron, een collectieve inkoop via VEH zo'n 1,5 jaar geleden). Spuit elf zie ik.
OCPP =/= MID. Ik had lang geleden een Wallbox Pulsar zonder MID kWh-meter, maar had daar wel een backoffice aan gekoppeld via ocpp. De declaraties werden dan dus op basis van de 'schatting' van de Wallbox gedaan.flupp schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:53:
• Als je nu een laadpaal hebt met een OCPP- mogelijkheid, dan is de rapportering toch ineens helemaal in orde? Hoe wordt dan wel gecheckt of de doorgestuurde waardes afkomstig zijn van een laadpaal mét gecertificeerde MID meter (tenzij OCPP een MID-gecertificeerde meter impliceert)?
Dus er zal alsnog ergens een controle op type laadpaal plaatsvinden aanvullend aan de doorgegeven kWh door de backoffice via ocpp.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Tap Electric als laadpaalbeheerder wordt bij -mijn weten in ieder geval- zelf geen inboekdienstverlener. Ze kunnen alleen wel faciliteren in het doorsturen van de laadgeschiedenis naar de inboekdienstverlener.Sandro! schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:45:
[...]
Niet bij Tap de backoffice-provider, maar wellicht wel bij Tap de ERE-inboeker. Ik dacht ergens (hier?) gelezen te hebben dat er maar één partij tegelijkertijd mag inboeken per EAN, dus dan zou ik voor 2026 een andere partij moeten gebruiken en dan in 2027 de overstap moeten maken naar Tap.
Eens, maar een aantal van ons moeten wel een keuze maken als we nu geen MID-meter hebben (in paal of meterkast) en ook geen backoffice oid. Het overgrote merendeel hier is lease rijder volgens mij, maar ik ben toevallig particulier eigenaar van een EV met eigen laadpaal en juist omdat er de optie is met terugwerkende kracht een vergoeding te kunnen krijgen, probeer ik (via dit topic) duidelijkheid te krijgen wat wijsheid is en zo snel mogelijk te voldoen aan de voorwaarden.ASW1 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:33:
Ik begrijp er niets van waarom mensen hier zitten te stressen of druk voelen om nu al een keuze te maken.
Eerst maar eens zien of en hoe dit door de 1e kamer komt en zich verder ontwikkelt bij de aanbieders.![]()
Er zullen vast ook andere personen zijn die hun EV of hybride thuis laden (mogelijk via granny charger) waarbij deze regeling weldegelijk een stimulans kan zijn om eea te vernieuwen.
majime-it.nl
Zojuist ook de Peblar Business met 5 meter kabel besteld. Voor diegene die vlak bij de (Duitse) grens wonen is deze voor € 933,32 te bestellen bij Wallboxdiscounter en dan in een GLS pakketshop over de grens te laten leveren. Komend weekend even de Peblar Home door de Business verwisselen en dan maar hopen dat de ERE's wat gaan opleveren en ik minimaal de laadpaal terug ga verdienen.
Ik wilde sowieso een tweede laadpaal, alleen jammer dat ik niet op beide ERE's kan verdienen.
Een kennis van mij is nog opzoek, woon je toevallig in Kerkdriel?bokkow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:01:
[...]
Complete Easee Charge Max gekocht he, de Charge Lite staat op marktplaats 😅
Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e-Niro 64 kWh
Morgen word hier de Peblar Business geleverd.
Even het binnenwerk overzetten op de huidige Peblar Home en klaar.
De huidige Peblar Home staat inmiddels te koop.
Even het binnenwerk overzetten op de huidige Peblar Home en klaar.
De huidige Peblar Home staat inmiddels te koop.
Even op een vreemde manier gedacht, wat als je nu een laadpaal achter een laadpaal zet? met Plug&Charge? en je hebt 2 laadpalen met MIDMeter, als je ze allebei registreert? 2 keer opstrijken?
Dat je de 2e paal voed via de de 1e weet geen mens natuurlijk.
Dat je de 2e paal voed via de de 1e weet geen mens natuurlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door marciej123 op 21-01-2026 15:01 ]
@marciej123 Ik heb begrepen dat je maar 1x ERE kan doen per EAN. Dus 2x indienen zal niet lukken. En 2 lijsten met exact dezelfde sessies gaat ook opvallen natuurlijk.
[ Voor 26% gewijzigd door RichieB op 21-01-2026 15:31 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb telefonisch contact gehad met Den Hartog, ik post even wat daar aangegeven wordt:
Voor 2026 wordt nog geaccepteerd dat de MID meter buiten de laadpaal zit zoals bv in de meterkast, daarna moet de MID meter in de laadpaal zitten. Ze willen zelfs accepteren dat wanneer het technisch kan je zelf een MID in een bestaande laadpaal plaatst (ik vraag met af of dat mag).
Ze hebben hebben een een fee afhankelijk van de contractduur, bij 1 jaar 25%, bij 5 jaar 15%
Voor 2026 wordt nog geaccepteerd dat de MID meter buiten de laadpaal zit zoals bv in de meterkast, daarna moet de MID meter in de laadpaal zitten. Ze willen zelfs accepteren dat wanneer het technisch kan je zelf een MID in een bestaande laadpaal plaatst (ik vraag met af of dat mag).
Ze hebben hebben een een fee afhankelijk van de contractduur, bij 1 jaar 25%, bij 5 jaar 15%
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Yes, klopt!JanHenk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Hier 13,82 cent incl. energiebelasting en btw om precies te zijnKeerzijde is terugleverkosten.
(Vandebron, een collectieve inkoop via VEH zo'n 1,5 jaar geleden). Spuit elf zie ik.
Met mijn verbruik ga ik ook nog is dik over de 10.000kWh heen. Meer richting de 20.000kWh. Dan daalt de energiebelasting met nog is 2,5 cent per kWh na de 10.000. Dus wellicht kom ik gemiddeld dan uit rond de 12,5 cent per kWh in de daluren. Met een beetje ERE's claimen zal het dan bijna gratis laden zijn
Ik zit te kijken op de website van lekkerladen. Ik heb een Bluebuilt laadpaal, maar die staat er niet bij tussen de opties. Nu is Bluebuilt een whitelabel Peblar, maar betekent dit dat het dus sowieso al niet kan?
Want ik kan niet 'anders' kiezen, en ik kan ook niet met goed fatsoen zeggen Peblar als het in realiteit Bluibuilt is, ook al is het dezelfde paal, ergens zal alsnog wel iets staan in op te halen data dat het op papier geen Peblar is.
Want ik kan niet 'anders' kiezen, en ik kan ook niet met goed fatsoen zeggen Peblar als het in realiteit Bluibuilt is, ook al is het dezelfde paal, ergens zal alsnog wel iets staan in op te halen data dat het op papier geen Peblar is.
[ Voor 35% gewijzigd door Just_A_User op 21-01-2026 16:09 ]
@Just_A_User Als ik hier kijk, verkoopt Peblar ook whitelabel palen van het product "Home Basic" en die hebben dus géén MID-meter.
Ik kan dus niet met 100% zekerheid te zeggen dat die "Bluebuilt" paal er dus één heeft. Ik acht het wel waarschijnlijk, maar niet zeker.
Is jouw paal een 22 kW paal? Want dan heeft ie wél zeker een MID-meter.
Het merk maakt natuurlijk niet uit, als we zeker weten dat ie MID gekeurd is op basis van de productkenmerken, dan moet het kunnen. Alleen nog even de inboekdienstverlener overtuigen
Ik kan dus niet met 100% zekerheid te zeggen dat die "Bluebuilt" paal er dus één heeft. Ik acht het wel waarschijnlijk, maar niet zeker.
Het merk maakt natuurlijk niet uit, als we zeker weten dat ie MID gekeurd is op basis van de productkenmerken, dan moet het kunnen. Alleen nog even de inboekdienstverlener overtuigen
Ja, het is een 22 kW paal. Nou ja, maar dat is 't 'm dus. Ik zit te kijken, bij ere-registratie staat Peblar er niet eens tussen.JanHenk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:17:
@Just_A_User Als ik hier kijk, verkoopt Peblar ook whitelabel palen van het product "Home Basic" en die hebben dus géén MID-meter.
Reactie gekregen van lekkerladen, die stelt dat de palen van Coolblue geen mid meter hebben?
Gebeld met Coolblue; Bluebuilt laadpalen hebben per definitie een MID meter volgens Coolblue energie-medewerker.
[ Voor 10% gewijzigd door Just_A_User op 21-01-2026 16:31 ]
Even uit nieuwsgierigheid, vind je het niet vervelend om 5 jaar te tekenen, terwijl je nog niet zeker bent van de markt en of de partij kan/gaat leveren?Sonicfreak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:07:
[...]
Ik denk daar toch heel anders over. Ik heb voor 5 jaar gekozen. Het is een extraatje in mijn ogen oftewel gratis geld.
Op het moment dat de kWh worden ingeboekt bij de overheid en de EAN staat al in het register wordt de inboeking afgekeurd en zal de eigenaar van de EAN dus geflagged worden. En afhankelijk van de communicatie tussen de inboekdienstverleners waarschijnlijk worden uitgeslotenRichieB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:30:
@marciej123 Ik heb begrepen dat je maar 1x ERE kan doen per EAN. Dus 2x indienen zal niet lukken. En 2 lijsten met exact dezelfde sessies gaat ook opvallen natuurlijk.
Nou, contact gehad met andere partij. Die stellen dat de paal naar aan 100% grenzende waarschijnlijkheid (hij heeft 'm opgezocht op de website van Coolblue) een MID meter heeft, maar daar is het merk niet eens zo zeer van belang, want ik kan ook gewoon een download maken van de laadinfo, en die vervolgens aanbieden.
ERE-registratie.nl, waar ik het ook (aan de chat) heb gevraagd, stellen gewoon dat als je niet een van de merken hebt die zij op hun website hebben staan, dat het dan niet kan. Zij hebben er dus ook geen Peblar tussen staan, dus volgens die logica zou je met een Peblar laadpaal daar ook niet terecht kunnen.
ERE-registratie.nl, waar ik het ook (aan de chat) heb gevraagd, stellen gewoon dat als je niet een van de merken hebt die zij op hun website hebben staan, dat het dan niet kan. Zij hebben er dus ook geen Peblar tussen staan, dus volgens die logica zou je met een Peblar laadpaal daar ook niet terecht kunnen.
1 van de 2 bij een andere partij registreren?RichieB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:30:
Ik zag dit voorbij komen hier:JanHenk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:15:
[...]
Tap Electric als laadpaalbeheerder wordt bij -mijn weten in ieder geval- zelf geen inboekdienstverlener. Ze kunnen alleen wel faciliteren in het doorsturen van de laadgeschiedenis naar de inboekdienstverlener.
Magnetronkip in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
Dat wekt bij mij toch de indruk dat zij zelf aan het kijken zijn wat de mogelijkheden zijn. Best logisch ook, zij houden de kWh toch al bij en hebben je betaalgegevens al. Dan houd je alles ook overzichtelijk bij één partij in plaats van meerdere portals etc. te moeten raadplegen voor alle info.
Ja die percentages, interessant, maar zeggen niet zoveel als niet duidelijk is waarvan.Srednier schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:02:
Ik heb telefonisch contact gehad met Den Hartog, ik post even wat daar aangegeven wordt:
en als nog apart kosten worden gerekend voor bijvoorbeeld de audit, neemt de vergelijkbaarheid nog verder af.
Stel partij A is succesvol op de Era markt en realiseert 20ct/kwh en rekent 25% commissie: netto dus 15ct als er geen verdere kosten zijn. Partij B is wat minder succesvol en komt uit op 5ct maar rekent slechts 10% commissie: netto opbrengst is dan 4,5ct. Ga ik toch liever voor partij A, ondanks de (veel) hogere commissie.
Het akelige is dat je dit niet weet en zeker niet 5 jaar vooruit. Pas na enige tijd ontstaat een meer stabiele meer voorspelbare markt.
En ondertussen wemelt het natuurlijk ook van andere verschillen waardoor de transparantie ver te zoeken is. De ene partij doet veel moeite om iedereen door de hoepel te laten springen, maar af en toe gaat er toch een streep door. De ander gaat voor zeker en kom je niet eens door de ballottage (MID certificering en wijze van aanleveren etc.).
Het zal nog wel even wild west blijven.
En als ik de tijd die ik inmiddels aan het volgen van dit forum had besteed aan declarabele uren, had ik al veel meer verdiend dan die emissiecerticaten gaan opleveren
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Nee hoor, daar ben ik niet bang voor. De partij waar ik geregistreerd heb, doet het al een tijdje voor de zakelijke markt.Bob Lieftink schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:20:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid, vind je het niet vervelend om 5 jaar te tekenen, terwijl je nog niet zeker bent van de markt en of de partij kan/gaat leveren?