• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:49

ITsEZ

parttime all-rounder

netappie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:15:
Ik denk dat de overheid nog niet door heeft dat veel EV's ook V2L hebben.
Het is weer super fraude gevoelig en doet werkelijk niks voor het milieu. Niemand gaat voor die paar centen een EV kopen en meer of harder rijden stimuleren lijkt mij ook niet de bedoeling.
Als je daadwerkelijk 10 cent per kWh krijgt is het een aardige opbrengst. Gaat de EV verbruikskosten aardig drukken, is meer dan 50% van mijn gemiddelde kWh tarief. Als je 50% korting geeft op benzine staan mensen uren in de rij.

What you see is always what you get.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-02 07:00
ITsEZ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Als je daadwerkelijk 10 cent per kWh krijgt is het een aardige opbrengst. Gaat de EV verbruikskosten aardig drukken, is meer dan 50% van mijn gemiddelde kWh tarief. Als je 50% korting geeft op benzine staan mensen uren in de rij.
Maar koop jij er een extra EV voor, ga je meer rijden of gaat het aantal afgenomen kWh's op een andere manier nuttig omhoog?

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

netappie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:58:
[...]

Maar koop jij er een extra EV voor, ga je meer rijden of gaat het aantal afgenomen kWh's op een andere manier nuttig omhoog?
Het is meer reden om een EV te kopen, en een reden om geen brandstof auto te kopen aangezien de ERE’s gekocht moeten worden door brandstof producenten. In theorie gaat de brandstof prijs daar dus mee omhoog.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:56
Het is weer super fraude gevoelig en doet werkelijk niks voor het milieu. Niemand gaat voor die paar centen een EV kopen en meer of harder rijden stimuleren lijkt mij ook niet de bedoeling.
Gewoon weer net als onze Oosterburen, weer een aankoop subsidie, in het leven roepen voor de stimulering voor de EV verkoop aan uitsluitend de particuliere markt.
Dat zet veel meer zoden aan de dijk.
De Duitse regeling gaat uit van 3000 tot maximaal 6000 Euro bij aankoop.
Dat zou onze nieuwe "groene" regering ook per omgaande weer kunnen invoeren, om het aantal verkochte EV`s bij de particulier flink te stimuleren.

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-02 22:20

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

rogervdh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Daar ben ik ook aan het denken. Is ook prima zelf te doen trouwens. De Peblar Home en Business hebben echt dezelfde vorm, kwestie van openschroeven, de 5 draden (L1, L2, L3, N en PE) loskoppelen, eventueel ethernet disconnecten en vervolgens hetzelfde weer aansluiten op de Business. Boorgaten, etc. zijn gewoon te hergebruiken. Scheelt wellicht in de kosten.
Sterker nog, als ik naar de installatievideo kijk van Peblar, dan hoef je eigenlijk alleen maar het "deurtje" te vervangen. De rest kan je laten hangen. Dan is het dus alleen nog de kabel vastschroeven van de laadkabel, ethernetkabel (indien van toepassing) erin, en stroom vanaf de base inklikken in het "deurtje" en klaar is Kees.
Kan je de rest laten zitten.

Dit kan ik zelfs nog wel zelf doen denk ik.

• netappie
ITsEZ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Het is meer reden om een EV te kopen, en een reden om geen brandstof auto te kopen aangezien de ERE’s gekocht moeten worden door brandstof producenten. In theorie gaat de brandstof prijs daar dus mee omhoog.
Ik weet niet of dit echt iemand gaat overtuigen. Ik zie het vooral als een hoop administratieve onzin waar vooral tussenpartijen geld mee opstrijken en ambtenaren straks weer miljoenen aan manuren moeten besteden om de fraudeurs op te sporen.

Beter maken ze gewoon even een aparte MRB tabel voor EV's die het gewicht blijvend compenseert. Dan bestel ik morgen een EV.

• bokkow
  • Laatst online: 23:34
netappie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ik weet niet of dit echt iemand gaat overtuigen. Ik zie het vooral als een hoop administratieve onzin waar vooral tussenpartijen geld mee opstrijken en ambtenaren straks weer miljoenen aan manuren moeten besteden om de fraudeurs op te sporen.

Beter maken ze gewoon even een aparte MRB tabel voor EV's die het gewicht blijvend compenseert. Dan bestel ik morgen een EV.
Dus ERE’s zijn niet interessant genoeg maar MRB wel?

Op basis van 100% benzine MRB heb je het break even point tussen EV en benzine al rond 5000km per jaar. En daar komt dit bovenop.

M3P - M3LR - 6320Wp

• netappie
bokkow schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Dus ERE’s zijn niet interessant genoeg maar MRB wel?

Op basis van 100% benzine MRB heb je het break even point tussen EV en benzine al rond 5000km per jaar. En daar komt dit bovenop.
Alleen als je toch al een nieuwe auto ging kopen. Ik tuf nog wel even verder door, want de hogere MRB van een gelijkwaardige vervanger qua binnenruimte scheelt (na de tijdelijke korting) al meer dan ik nu aan brandstof tank, de verzekering zou ook €500 per jaar duurder worden en een eigen laadpaal is een investering die ik er ook niet uit ga halen met deze regeling. En dan heb ik de aanschaf van die nieuwe EV nog niet meegerekend.

• zjwamerjong
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-01 14:33
Ik ben helemaal nieuw met de ERE-registratie. Maar ben je verplicht om dit via een partij de registraties te verkrijgen of kun je dit ook zelf regelen?
Het percentage vind ik nogal aanzienlijk aangezien het om een aantal centen gaat.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:58
zjwamerjong schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:58:
Ik ben helemaal nieuw met de ERE-registratie. Maar ben je verplicht om dit via een partij de registraties te verkrijgen of kun je dit ook zelf regelen?
Ja je kunt het ook zelf. Als je tenminste een bedrijf bent, en je minimaal 2.000.000 KWh inboekt per jaar ;)

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-02 15:59
ITsEZ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Van iedereen reactie, lijstje is nu compleet :)
Volgens mij kloppen de kosten van 750 voor een audit bij particulieren niet:
“Voor particulieren willen we de fysieke audit voorkomen, dit ligt nu bij de NEa als verzoek, waardoor deze kosten aanzienlijk lager worden en mogelijk € 150,- per jaar.”

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-02 13:08
Sandro! schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:54:
[...]

Voorheen had Peblar de Home, Home Plus en Business. De eerste twee hadden een vaste kabel en de Business een socket. De Business is nu ook verkrijgbaar met vaste kabel en is dus eigenlijk wat de Home Plus was, incl. MID-gecertificeerde meter. Dus het productaanbod is nog hetzelfde, e.e.a. heeft alleen een andere naam gekregen.
Ik dacht dat de Business ook hardware matig voorbereid is op bidirectioneel laden en de Home versies niet...

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:41
Ik heb zojuist mijn Alfen laadpaal verbonden met een HomeAssistant OCPP server. Heb eerst nog geprobeerd om PlugChoice te koppelen, maar dat lukte niet 1-2-3 qua authenticatie. Met HomeAssistant ben ik in ieder geval niet afhankelijk van een externe provider.
Volgens de support van LekkerLaden is een CSV- of XML-export voldoende om aan te leveren voor de declaratie. Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar dat is; met zo'n export zou toch theoretisch gezien gesjoemeld kunnen worden?

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:37

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
WishmasterNL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:17:
[...]

Sterker nog, als ik naar de installatievideo kijk van Peblar, dan hoef je eigenlijk alleen maar het "deurtje" te vervangen. De rest kan je laten hangen. Dan is het dus alleen nog de kabel vastschroeven van de laadkabel, ethernetkabel (indien van toepassing) erin, en stroom vanaf de base inklikken in het "deurtje" en klaar is Kees.
Kan je de rest laten zitten.

Dit kan ik zelfs nog wel zelf doen denk ik.
Klopt, het lijkt inderdaad enkel een andere printplaat te zijn. Verder waarschijnlijk ook een andere laadkabel (maar die zit sowieso aan het deurtje vast). Ik heb 5 x 4 mm2 van de aadlekautomaat naar de laadpaal gelegd en de Peblar Home heeft slechts 5 x 1,5 mm2 van de laadpaal naar de auto (2,5 mm2 had ik wel verwacht). De Business kan 22 kW aan en dan lijkt me die 1,5 mm2 toch wat weinig. Maar laadkabel zit aan het deurtje vast dus die wordt meevervangen. Fluitje van een cent.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• AA42
wian schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:28:
[...]

De goedkoopste die ik heb gevonden (waarbi expliciet staat dat de MID voldoet aan de eisen) is de Tesla Wall Connector voor 570 euro. Ook te koppelen aan Home Assistant.
Maar werkt niet met evcc tenzij je een Tesla aansluit en kan zo te zien ook niet tussen 1 en 3 fasen schakelen en dan nog het feit dat je ene meneer Musk sponsort....

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:31
[...]

Misschien leuk voor Pepper Platina leden als jullie zelf inboekingsdienstverlener worden met schappelijke marges? :>

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

meridin schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:11:

Volgens de support van LekkerLaden is een CSV- of XML-export voldoende om aan te leveren voor de declaratie.
Linkje? Dat zou voor mij de doorslaggevende factor zijn, dan maak ik per kwartaal een uitdraai uit de peblar ipv allerlei machtigingen waar ik niet op zit te wachten.

Wise enough to play the fool

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:41
teacher schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:29:
Linkje? Dat zou voor mij de doorslaggevende factor zijn, dan maak ik per kwartaal een uitdraai uit de peblar ipv allerlei machtigingen waar ik niet op zit te wachten.
Ik heb dit bericht gekregen van de support, dus heb geen linkje, maar ik quote:
Er zijn een paar opties: U kunt de sessies straks bij ons handmatig per periode uploaden middels een CSV of XML file (dan is het aan u welke backoffice/ verwerker) u kiest.

U kunt ook kijken voor een koppeling met Plugchoice. Dit is gratis en zij halen de laadsessies naar boven en wij koppelen we straks met hen.

• AA42
WishmasterNL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 00:41:
Dit is op zich best interessant.
Sinds februari een Peblar Home welke in de meterkast langs een Homewizard 3fase meter gaat.
Dit kan dus gebruikt worden tot volgend jaar.

Ik rijd ongeveer 40K KM per jaar en laad ongeveer 8000 kWh/jaar thuis.

Zit er nu zelfs aan te denken om de Peblar Business te laten installeren en de Home dus te laten vervangen.
Dat is eigenlijk plug & play want de achterbak van de Home kan blijven zitten. Als je niet echt 2 linkerhanden hebt is dat doodeenvoudig zelf te doen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

meridin schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Ik heb dit bericht gekregen van de support, dus heb geen linkje, maar ik quote:

[...]
Top!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:20
Bob Lieftink schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:28:
[...]

Thanks voor het opmerken. Developers zijn nu data aan het migreren. Zoals bij 50five, duurt het bij ons ook wat langer 8)7 . Zodra alles werkt ontvang je weer een update van ons en kan je zien wat je opbrengsten zijn vanaf 1-1-2026.
Ik heb op het Zaptec dashboard lekker laden verwijderd van de geautoriseerden en getracht opnieuw te autoriseren. Opnieuw autoriseren lukte niet. Staat nu niet meer genoemd als geautoriseerde. Gaat dat nog wel goedkomen?

• AA42
Je hebt helemaal gelijk.

Dat betekent nog niet dat ik er geen gebruik van ga maken!

• AA42
meridin schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:11:
Ik heb zojuist mijn Alfen laadpaal verbonden met een HomeAssistant OCPP server. Heb eerst nog geprobeerd om PlugChoice te koppelen, maar dat lukte niet 1-2-3 qua authenticatie. Met HomeAssistant ben ik in ieder geval niet afhankelijk van een externe provider.
Volgens de support van LekkerLaden is een CSV- of XML-export voldoende om aan te leveren voor de declaratie. Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar dat is; met zo'n export zou toch theoretisch gezien gesjoemeld kunnen worden?
Als dat zo is: Mijn Peblar Home (zonder MID meter) produceert keurige CSVs...... hoe checken ze dan of ik een Home of een Business versie heb?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dan staat er op de export dat er een mid meter aanwezig is.

• bokkow
teacher schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:21:
Tja dat is onmogelijk anders toe te voegen natuurlijk :+

M3P - M3LR - 6320Wp

• AA42
teacher schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:21:
Tsja, een CSV is vrij makkelijk te bewerken....

Ik zie inderdaad bij "Metertype" Indicatief staan. Daar staat dus anders MID ? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door AA42 op 19-01-2026 23:33 ]

• netappie
AA42 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Als dat zo is: Mijn Peblar Home (zonder MID meter) produceert keurige CSVs...... hoe checken ze dan of ik een Home of een Business versie heb?
Ik neem aan dat er een ingehuurde externe consultant alle laadpalen komt controleren met zijn dieselbus.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:00
Vraag; ik heb nu een Easee home 22kW. Deze heeft een kWh meter die lekkerladen kan uitlezen, maar niet MID gecertificeerd.

Ik heb ook een Homewizard kWh meter die enkel op de laadpaal staat aangesloten.

In 2026 zou die externe kWh meter dus geschikt zijn, alleen vanaf 2027 dus echt een laadpaal nodig met MID gecertificeerde meter er in?
Easee charge max bijvoorbeeld.

• AA42
Niet DIN maar MID gecertificeerd.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:37
AA42 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:31:
[...]

Tsja, een CSV is vrij makkelijk te bewerken....

Ik die inderdaad bij "Metertype" Indicatief staan. Daar staat dus anders MID ? ;)
Ben serieus wel benieuwd hoe ze dit soort dingen checken.
Misschien dat de persoon van LekkerLaden die hier actief is wat meer info kan delen.

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 19-01-2026 23:16 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• AA42
Ik ook, want ik kan nu nog mijn Peblar Home terugsturen en een Business bestellen, maar die €314 meerprijs bespaar ik me graag uit ;)

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Maurice- schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Misschien leuk voor Pepper Platina leden als jullie zelf inboekingsdienstverlener worden met schappelijke marges? :>
Zal wel lastiger zijn dan het lijkt gok ik. De IT kant zal opzich prima te doen zijn, maar het hele compliance en finance aspect is waarschijnlijk waar de uitdaging ligt.

Ik ga er ergens vanuit dat Green Choice of een soortgelijke partij ook wel een dienst gaat leveren. Dan komt er vanzelf wat meer concurrentie.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:59
AA42 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:15:
Ik zat hetzelfde te denken :+
Heeft iemand met een Peblar business toevallig een CSV'tje die ze kunnen delen, of desnoods alleen de header? For science uiteraard. Is te vinden in de webinterface bij het history knopje op het dashboard. En obfuscate vooral je serienummer..

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:57
Ik heb een easee charge lite. De goedkoopste easee charge max kan ik vinden bij BOL (869). Met 5% wissel cadeaukaart korting 826. Moet hij nog wel geinstalleerd worden. Mensen ervaringen met easee omruil?

• bokkow
Fredericm schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 00:07:
Ik heb een easee charge lite. De goedkoopste easee charge max kan ik vinden bij BOL (869). Met 5% wissel cadeaukaart korting 826. Moet hij nog wel geinstalleerd worden. Mensen ervaringen met easee omruil?
Yep, van het weekend gedaan, simpelweg kap er af, oude chargeberry er uit, nieuwe er in, nieuwe kap er op. Aanmelden in de Easee app en klaar. 👌🏻

M3P - M3LR - 6320Wp

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 00:40
pentaw1nz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:15:
[...]

Ben serieus wel benieuwd hoe ze dit soort dingen checken.
Misschien dat de persoon van LekkerLaden die hier actief is wat meer info kan delen.
Goedemorgen allen,

Dat is mogelijk, maar wel een beetje sneu als je dat doet :'( . Wij halen de energie die over de EAN gaat op en leggen deze naast de geladen kWh. Daarnaast is het voor ons makkelijk om te detecteren wat bijzonder gedrag is. Dus dan is het ook: one streak out. We hebben een lage foutmarge bij de verificateur dus gaan daarmee niet de opbrengsten van mensen die het wel eerlijk doen, benadelen. Als wij het type laadpaal niet uit kunnen lezen. Moet de persoon een foto aanleveren van het serienummer met locatie. En zo zijn er nog wel wat manieren om te controleren, maar zal niet alles prijs geven.
Maarja, helaas is er altijd ruimte om te rommelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bob Lieftink op 20-01-2026 08:03 ]

• lasharor
  • Laatst online: 18:54

lasharor

7 december 2004

JohanE schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie en heb dezelfde vraag. Ik heb me als geinteresseerde gemeld bij laadloon.nl. Die eisen in elk geval nog niet dat je een merk-paal hebt of dat het automatisch uit te lezen moet zijn. Echt aanmelden ga ik pas doen als 't allemaal duidelijker is...
Via Whatsapp krijg ik het volgende antwoord op de vraag met betrekking tot zelfbouwlaadpalen:
[09:27, 20-01-2026] De regelgeving is nog niet zo specifiek dat dit expliciet is toegestaan of verboden
[09:29, 20-01-2026] Dus vooralsnog is het prima!
Ik neem de gok wel.

• AA42
Bob Lieftink schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:59:
[...]

Goedemorgen allen,

Dat is mogelijk, maar wel een beetje sneu als je dat doet :'( . Wij halen de energie die over de EAN gaat op en leggen deze naast de geladen kWh. Daarnaast is het voor ons makkelijk om te detecteren wat bijzonder gedrag is. Dus dan is het ook: one streak out. We hebben een lage foutmarge bij de verificateur dus gaan daarmee niet de opbrengsten van mensen die het wel eerlijk doen, benadelen. Als wij het type laadpaal niet uit kunnen lezen. Moet de persoon een foto aanleveren van het serienummer met locatie. En zo zijn er nog wel wat manieren om te controleren, maar zal niet alles prijs geven.
Dus ook als de laadpaal zelf volledig autonoom is (dus zonder backoffice of wat voor andere partij die mijn laadpaal uitleest) krijgen jullie info over mijn totaal verbruik via de slimme meter?
Niet dat ik daar bezwaar tegen heb, sterker nog ik begrijp dat volledig en natuurlijk wil ik het op de eerlijke manier doen. Ik vind het alleen belachelijk dat mensen die het al netjes voor elkaar hebben qua MID meter op extra kosten gejaagd worden om hun lader te vervangen.
.
Zoals het er nu voorstaat mag je dus wel zelf een MID meter IN je paal plaatsen (zie bovenstaand bericht van lasharor).

Maar daarom is het des te pijnlijker dat de data van een losse MID kWh meter die aantoonbaar alleen op de laadpaal aangesloten is, desnoods in combinatie met de data uit de niet-gecertificeerde laadpaal zelf (met een afwijking van max. 1%, en die kan beide kanten op hè) niet voldoende zou zijn. M.i. is er nu een enorme niet-milieuvriendelijke impuls om veel laders te vervangen. Productie, vervoer en installatie daarvan kost ook weer co2 uitstoot en zo, schiet je toch een deel van het hele doel voorbij. En wat gebeurt er met al die niet MID gecertificeerde laders, die zijn totaal niet meer interessant, niets meer waard en eindigen dus op de elektronica afvalberg.

Maar goed ik begrijp heel goed dat jij de regels ook niet maakt maar belachelijk blijft het.

Voor mij is het nu duidelijk. Mijn Peblar Home gaat terug en ik bestel een Business. Het prijsverschil moet ik binnen een jaar terug kunnen verdienen. Iemand nog interesse in een nette Home Wizard 3 fase kWh meter? :)

[ Voor 15% gewijzigd door AA42 op 20-01-2026 10:12 ]

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:30
Bob Lieftink schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:59:
[...]

Goedemorgen allen,

Ben wel benieuwd hoe jullie mijn laadgedrag eventueel zien: ik het een thuisaccu (van Balansenergie, is ook een topic van) en die laadt op goedkope momenten en voorderest gebruik je alleen stroom uit de thuisaccu. Om de accu te ontzien en dubbele omzetverliezen te beperken zit er dus een heel specifiek laadschema achter. Voor wie die info niet heeft zal het er uit zien als heel vreemd gedrag (al wordt er netjes met een laadpas betaald door de werkgever dus die houdt het verbruik uiteraard ook in de gaten).

Lig je er in zo'n situatie dan zonder pardon uit of krijg je nog wel de kans om je laadgedrag te verklaren?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
AA42 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Dus ook als de laadpaal zelf volledig autonoom is (dus zonder backoffice of wat voor andere partij die mijn laadpaal uitleest) krijgen jullie info over mijn totaal verbruik via de slimme meter?
Niet dat ik daar bezwaar tegen heb, sterker nog ik begrijp dat volledig en natuurlijk wil ik het op de eerlijke manier doen.
Dat is volgens mij juist onderdeel van de machtiging die je af moet geven en staat zo ook in de wettekst. Zij dienen als inboekdienstverlener natuurlijk gewoon de systematiek van de wet te volgen én er moet een auditspoor zijn (met externe dossiertoetsing) op basis waarvan ze zich kunnen vergewissen dat de geladen energie ook in vervoer is gegaan.

In z'n algemeenheid en niet op jou (@AA42) gericht:
Het is wel een beetje typisch Tweakers om alle uitzonderingen erbij te halen, omwegen te bedenken die wellicht, misschien, in het kader zouden passen. Maar de dienstverlener is degene die daarover uitspraken doet én zij zitten met de wettekst in de hand. Waar onder andere in staat, dat een laadpaal MID-gecertificeerd moet zijn. We kunnen er van alles van vinden, als techneuten zijnde, maar zo staat het er gewoon in.

Uiteraard zijn er wellicht mogelijkheden om 'vals te spelen', zoals V2L, waarbij misschien een minideel (op totaalniveau) alsnog niet naar vervoer is gegaan. Maar wij zijn hier niet diegene die daar een mening over moeten hebben in mijn optiek.

Overigens vind ik de topictitel geld 'verdienen' meteen neigen naar flink geld overhouden, maar het lijkt tot nu toe hooguit een gedeeltelijke compensatie van de laadkosten. We moeten nog maar afwachten wat de opbrengst wordt per kWh. En uiteraard ga ik straks commentaar krijgen van mensen die hun laadkosten vergoed krijgen door de baas, die alleen met dynamische negatieve tarieven laden, eigen zonnestroom die allang gratis is, etc. etc. :+ Ik denk dat het punt wel duidelijk is.
Voor mij is het nu duidelijk. Mijn Peblar Home gaat terug en ik bestel een Business. Het prijsverschil moet ik binnen een jaar terug kunnen verdienen. Iemand nog interesse in een nette Home Wizard 3 fase kWh meter? :)
Als je daar niet al te veel financiële nadeel van hebt, zou ik het ook doen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Just_A_User
  • Laatst online: 21:28
Maar wat is hier nu het addertje onder het gras? Want er wordt wel gepraat over 10ct per kWh, en dat klinkt natuurlijk super, maar als dat straks nog maar 2ct is, wat schiet ik er dan mee op? Even los van dat het mooi mee genomen is natuurlijk, maar, je moet wel een partij dan weer toegang geven tot je (laad)data.

Wat zijn daar de vooruitzichten van?

Och ja, je moet toch wat he.

• AA42
Dat staat in de sterren geschreven....ff daar kijken ;)

• AA42
JanHenk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Dat is volgens mij juist onderdeel van de machtiging die je af moet geven en staat zo ook in de wettekst. Zij dienen als inboekdienstverlener natuurlijk gewoon de systematiek van de wet te volgen én er moet een auditspoor zijn (met externe dossiertoetsing) op basis waarvan ze zich kunnen vergewissen dat de geladen energie ook in vervoer is gegaan.

In z'n algemeenheid en niet op jou (@AA42) gericht:
Het is wel een beetje typisch Tweakers om alle uitzonderingen erbij te halen, omwegen te bedenken die wellicht, misschien, in het kader zouden passen. Maar de dienstverlener is degene die daarover uitspraken doet én zij zitten met de wettekst in de hand. Waar onder andere in staat, dat een laadpaal MID-gecertificeerd moet zijn. We kunnen er van alles van vinden, als techneuten zijnde, maar zo staat het er gewoon in.

Uiteraard zijn er wellicht mogelijkheden om 'vals te spelen', zoals V2L, waarbij misschien een minideel (op totaalniveau) alsnog niet naar vervoer is gegaan. Maar wij zijn hier niet diegene die daar een mening over moeten hebben in mijn optiek.

Overigens vind ik de topictitel geld 'verdienen' meteen neigen naar flink geld overhouden, maar het lijkt tot nu toe hooguit een gedeeltelijke compensatie van de laadkosten. We moeten nog maar afwachten wat de opbrengst wordt per kWh. En uiteraard ga ik straks commentaar krijgen van mensen die hun laadkosten vergoed krijgen door de baas, die alleen met dynamische negatieve tarieven laden, eigen zonnestroom die allang gratis is, etc. etc. :+ Ik denk dat het punt wel duidelijk is.

[...]

Als je daar niet al te veel financiële nadeel van hebt, zou ik het ook doen.
Ja nou ja, een mening geven mag toch wel even? Ben niet zo van "dit zijn de regels en hou je smoel". Ik wil als goed Nederlander eerst de redelijkheid ervan begrijpen en dat doe ik hier maar deels.
En oh ja, dat het "typisch Tweakers is" komt misschien omdat dit een Tweakers forum is? :*)

Maar mij zul je er verder niet over horen hoor, de Peblar Business is besteld en morgen hier. Even wisselen en ik kan me aanmelden...

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20
Ik vraag me af hoe hoog de verkooppiek van de Peblar Business inmiddels is. Die van mij komt ook morgen binnen. :*)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• AA42
LOL, ja ze zullen wel denken....

Waar heb je hem besteld?

• Gemeni
Nog even contact gehad met Zeres, die geven aan dat er nog wat onduidelijkheden zijn en dat ze nog de vraag bij NEa hebben liggen of een MID meter per laadpunt alsnog niet toegestaan wordt...

Ik wacht zelf dus nog even af met mijn Zappi tot de regeling helemaal duidelijk is...

• Gemeni
RichieB schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:26:
Ik vraag me af hoe hoog de verkooppiek van de Peblar Business inmiddels is. Die van mij komt ook morgen binnen. :*)
Volgens mij kan de Peblar Business niet je zonnepanelen opbrengst maximaliseren? Zelf zat ik eerder de Raedian NEO - 22 kW - Type 2 - 3 Fasen laadpaal met MID meter te overwegen als alternatief.

https://www.wallboxdiscou...aadpaal-22-kw-type-2.html

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:16
Gemeni schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:29:
[...]

Volgens mij kan de Peblar Business niet je zonnepanelen opbrengst maximaliseren? Zelf zat ik eerder de Raedian NEO - 22 kW - Type 2 - 3 Fasen laadpaal met MID meter te overwegen als alternatief.

https://www.wallboxdiscou...aadpaal-22-kw-type-2.html
De Peblar Business kan dat net zo goed als alle andere Peblars hoor... dus dat is geen argument.

• RichieB
AA42 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:26:
LOL, ja ze zullen wel denken....

Waar heb je hem besteld?
Charge24.nl met vaste kabel.. beste deal die ik kon vinden.

• JanHenk
  • Niet online
AA42 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Ja nou ja, een mening geven mag toch wel even? Ben niet zo van "dit zijn de regels en hou je smoel". Ik wil als goed Nederlander eerst de redelijkheid ervan begrijpen en dat doe ik hier maar deels.
En oh ja, dat het "typisch Tweakers is" komt misschien omdat dit een Tweakers forum is? :*)
Jij en ik snappen allebei wel dat een kWh-meter buiten de laadpaal maar er direct voor geplaatst, (nagenoeg) dezelfde info gaat geven als een kWh-meter ín de laadpaal. Ik maak de regels niet, maar ze zullen er hun motivatie voor hebben gehad (eenvoudiger te controleren bijvoorbeeld).

Ik ben wel van de wetten en regels trouwens, idem audit en controleerbaarheid, maar dat zal beroepsdeformatie zijn :+
Maar mij zul je er verder niet over horen hoor, de Peblar Business is besteld en morgen hier. Even wisselen en ik kan me aanmelden...
Ik heb hem op de zaak, zelf aangesloten, tot volle tevredenheid :) Zelfde partij als @RichieB trouwens.

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Laadkompas.nl geeft na vragen ook aan met ERE bezig te zijn en 'dit in het voorjaar afgerond te hebben.'

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-02 20:22
Ik volg dit topic nu even, zag dat er al flink wat info is maar toch is het mij niet helemaal duidelijk hoe het werkt.

Ik zag lekkerladen, zij ondersteunen mijn Peblar nog niet lijkt het. Maar ik gebruik TAP als backoffice voor de facturatie, moet dan de inboekdienstverlener niet gekoppeld worden aan TAP (zag in TAP dat ik read-only toegang kan aanmaken) ipv de Peblar zelf die in principe lokaal benaderbaar is (een van de redenen dat ik mijn Peblar Business heb gekozen)

• JanHenk
  • Niet online
Savagegek schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:40:
Ik volg dit topic nu even, zag dat er al flink wat info is maar toch is het mij niet helemaal duidelijk hoe het werkt.

Ik zag lekkerladen, zij ondersteunen mijn Peblar nog niet lijkt het. Maar ik gebruik TAP als backoffice voor de facturatie, moet dan de inboekdienstverlener niet gekoppeld worden aan TAP (zag in TAP dat ik read-only toegang kan aanmaken) ipv de Peblar zelf die in principe lokaal benaderbaar is (een van de redenen dat ik mijn Peblar Business heb gekozen)
Ik heb ook Tap als backoffice, zij komen hier "binnenkort" op terug. Dat wacht ik ook nog even af. Als ze koppelen, kunnen de transacties met terugwerkende kracht ingeboekt worden tot 1-1-26. Dus daar is geen haast bij. ;)

• AA42
RichieB schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Ah OK, ik bij Warmteservice, zelfde prijs. Heb prettige ervaringen met warmteservice met loodgieters spullen en betrouwbaar bedrijf.

• AA42
Savagegek schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:40:

Je mag ook de CSV's aanleveren vanuit de Peblar zelf is hier eerder gemeld. Dat ga ik doen, geen zin in direct uitlezen. Goed dat je de Business hebt gekozen anders had je dikke pech....

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:53
Bij zowel Ere registratie als bij lekker laden aangemeld... Maar helaas geen reactie tot nog toe ontvangen.

• Bob Lieftink
AA42 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Niet dat ik daar bezwaar tegen heb, sterker nog ik begrijp dat volledig en natuurlijk wil ik het op de eerlijke manier doen. Ik vind het alleen belachelijk dat mensen die het al netjes voor elkaar hebben qua MID meter op extra kosten gejaagd worden om hun lader te vervangen.
.
Zoals het er nu voorstaat mag je dus wel zelf een MID meter IN je paal plaatsen (zie bovenstaand bericht van lasharor).

Maar daarom is het des te pijnlijker dat de data van een losse MID kWh meter die aantoonbaar alleen op de laadpaal aangesloten is, desnoods in combinatie met de data uit de niet-gecertificeerde laadpaal zelf (met een afwijking van max. 1%, en die kan beide kanten op hè) niet voldoende zou zijn. M.i. is er nu een enorme niet-milieuvriendelijke impuls om veel laders te vervangen. Productie, vervoer en installatie daarvan kost ook weer co2 uitstoot en zo, schiet je toch een deel van het hele doel voorbij. En wat gebeurt er met al die niet MID gecertificeerde laders, die zijn totaal niet meer interessant, niets meer waard en eindigen dus op de elektronica afvalberg.

Maar goed ik begrijp heel goed dat jij de regels ook niet maakt maar belachelijk blijft het.

Ja thanks voor je antwoord. Ik ook, ik vind het echt belachelijk en kapitaal vernietiging. Zeker omdat de meeste meters ook al zijn ze niet MID-gecertificeerd gewoon binnen de foutnorm opereren. Maarja, wat je zegt we moeten het ermee doen.

• RandomNick
  • Laatst online: 22:26
Ik vraag me af hoe werkgevers bij zakelijke leaserijders die thuisladen hiermee omgaan.
Als zakelijke leaserijder (met een paal die in het vorige leasecontract al afgeschreven, en nu eigendom is) kijk ik met belangstelling naar deze regeling. Ik begrijp dat ik als huiseigenaar de eigenaar van de EAN aansluiting ben en dus de ERE kan claimen. Tegelijkertijd zullen werkgevers wellicht de opbrengsten (deels) willen hebben om laadkosten te reduceren. Zij betalen immers de daadwerkelijke geleverde energie waar het over gaat. Hier lees ik nog niet veel over, en ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

• Bob Lieftink
Tunestwo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:07:
Bij zowel Ere registratie als bij lekker laden aangemeld... Maar helaas geen reactie tot nog toe ontvangen.
Ook niet in de spam? Gisteren zijn alle mails verstuurd van aanmelders namelijk.

• RichieB
RandomNick schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:12:
Ik vraag me af hoe werkgevers bij zakelijke leaserijders die thuisladen hiermee omgaan.
[...]
Dat hebben we afgelopen zondag hier en verder besproken. Voorlopige conclusie:
Als je er dus voor kiest om de integrale kosten van een kWh door te berekenen dan moet je de ERE vergoeding (net als het prijsplafond) er weer van af trekken.

• Tunestwo
Bob Lieftink schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Ook niet in de spam? Gisteren zijn alle mails verstuurd van aanmelders namelijk.
Ook niet in spam, maar ach wacht rustig af :X Misschien morgen of vandaag oid.

• Sonicfreak
  • Laatst online: 28-02 10:00
Ik heb vandaag een mail gekregen van ere-registratie.nl dat ik kan inloggen. Meteen maar even een uitdraai van mijn laadsessies geüpload en dat ziet er al veelbelovend uit met de laadsessies van 1 januari tot vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYirH1MWR5IuAea9GPmskpZgBtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oheyQpb6dYe3ahtopjzsg1Kl.png?f=fotoalbum_large

• jhaand
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-01 13:35
Dat is balen mijn Peblar Home heeft dus geen MID gecertificeerde meter, dus kan niet mee doen. Of ik zit met zo'n ongunstige aanbieder.

Terwijl de Peblar Business wel een MID meter heeft en ook IPv6.
Dat valt me toch een beetje tegen.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-02 11:51
jhaand schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:04:
Dat is balen mijn Peblar Home heeft dus geen MID gecertificeerde meter, dus kan niet mee doen. Of ik zit met zo'n ongunstige aanbieder.

Terwijl de Peblar Business wel een MID meter heeft en ook IPv6.
Dat valt me toch een beetje tegen.
Wat heeft IPv6 er mee te maken? En ook de 'ongunstige aanbieder' kan je voor zover ik weet niet verder helpen, want je kunt niet MID-gecertificeerd aantonen hoeveel kWh je laadpaal verstookt heeft. Tenzij je een aparte MID-gecertificeerde kWh-meter hebt, maar dan is het na dit jaar ook afgelopen.

@tapelectric: Ik lees hier dat jullie ook naar de ERE-certificaten aan het kijken zijn. Ik heb op dit moment nog geen backoffice op mijn laadpaal. Wordt het bij jullie ook mogelijk een uitdraai te uploaden om de laadsessies vanaf 1 januari in te kunnen boeken of moet ik z.s.m. mijn paal aan jullie backoffice hangen?

• Tunestwo
Sonicfreak schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:47:
Ik heb vandaag een mail gekregen van ere-registratie.nl dat ik kan inloggen. Meteen maar even een uitdraai van mijn laadsessies geüpload en dat ziet er al veelbelovend uit met de laadsessies van 1 januari tot vandaag.

[Afbeelding]
Mooi dat het met terugwerkende kracht kan.

• Gemeni
japie101 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:30:
[...]

De Peblar Business kan dat net zo goed als alle andere Peblars hoor... dus dat is geen argument.
Ik kan daar niks over vinden, heb je een linkje naar meer informatie?

• Gemeni
RandomNick schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:12:
Als zakelijke leaserijder (met een paal die in het vorige leasecontract al afgeschreven, en nu eigendom is) kijk ik met belangstelling naar deze regeling. Ik begrijp dat ik als huiseigenaar de eigenaar van de EAN aansluiting ben en dus de ERE kan claimen. Tegelijkertijd zullen werkgevers wellicht de opbrengsten (deels) willen hebben om laadkosten te reduceren. Zij betalen immers de daadwerkelijke geleverde energie waar het over gaat. Hier lees ik nog niet veel over, en ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Ja, vanuit de belastingdienst zal de KWH vergoeding van je werkgever aangemerkt worden als verkapt loon als die hoger dan de daadwerkelijke kosten.

• JanHenk
  • Niet online
Sandro! schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:11:
[...]

@tapelectric: Ik lees hier dat jullie ook naar de ERE-certificaten aan het kijken zijn. Ik heb op dit moment nog geen backoffice op mijn laadpaal. Wordt het bij jullie ook mogelijk een uitdraai te uploaden om de laadsessies vanaf 1 januari in te kunnen boeken of moet ik z.s.m. mijn paal aan jullie backoffice hangen?
Mijn vermoeden is dat je geen historische laadsessies kan uploaden naar Tap, althans, dat heb ik nog nooit kunnen zien of vinden in hun backoffice.

Wellicht kun je bij de inboekdienstverlener van jouw keuze wél een knip maken: laadsessies vanaf 1-1 tot datum X met een export uit de laadpaal, en dan bij backoffice vanaf datum X tot 31-12. Dat zou ik wel logisch vinden.

Maar dan kun je wellicht ook gewoon volstaan met een export over het hele jaar. :P

• Just_A_User

[Afbeelding]
Maar dit is dan dus de bruto omzet, oftewel, 25% van die 46 euro tot nu toe gaat dan naar ere-registratie, dus € 11,5?

En de rest wordt per <tijdsbestek> aan jou uitgekeerd?

• Sonicfreak
Just_A_User schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Maar dit is dan dus de bruto omzet, oftewel, 25% van die 46 euro tot nu toe gaat dan naar ere-registratie, dus € 11,5?

En de rest wordt per <tijdsbestek> aan jou uitgekeerd?
Dat zou kunnen inderdaad of misschien is dit het bedrag waar de 25% al van ingehouden is?

• sonidodmassive
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-02 20:20
Helaas onlangs een Charge Amps Luna gekocht, iemand anders die deze ook heeft en wellicht advies heeft? Voor wat ik kan vinden heeft deze geen MID meter/certificaat.

• jhaand
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-01 13:35
Sandro! schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Wat heeft IPv6 er mee te maken? En ook de 'ongunstige aanbieder' kan je voor zover ik weet niet verder helpen, want je kunt niet MID-gecertificeerd aantonen hoeveel kWh je laadpaal verstookt heeft. Tenzij je een aparte MID-gecertificeerde kWh-meter hebt, maar dan is het na dit jaar ook afgelopen.
IPv6 wil ik meer voor mij thuis er gewoon ophebben. Nu had ik laatst met Peblar contact gehad en konden ze me niet verder helpen.

Blijkt het op de business versie van hun lader wel te zitten.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:02
Ik ga mij aanmelden bij laadloon, ik heb hier een Peblar home met losse Homewizard 3 fase MID meter. Op dit moment kan ik nog nergens terecht met deze opstelling. Ik ga maar eens aangeven dat ik gewoon losse MID-meter heb. Hopelijk worden de regels uitgebreid voor dit soort opstellingen.

Hopelijk melden er meer mensen zodat er in ieder geval een signaal word gestuurd naar verschillende partijen dat er wel vraag is.

• RandomNick
Gemeni schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Ja, vanuit de belastingdienst zal de KWH vergoeding van je werkgever aangemerkt worden als verkapt loon als die hoger dan de daadwerkelijke kosten.
De vraag was niet over de belastingdienst, de vraag was is of werkgevers de verdiensten van de ERE's niet 'opeisen' aangezien zij degenen zijn die de kWh's in de eerste plaats hebben betaald.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
duderuud schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Deze heb ik thuis. Webasto is overgenomen door Ampure en is met de Ampure Charger Setup app prima in te stellen hoor :)

Paal werkt perfect hier.

Mocht je er een loadbalancer voor nodig hebben, ik heb deze pas besteld (moet ik nog aansluiten) en moet er 100% mee werken.
Ik wil ook een nieuwe wallbox aanschaffen.
Redelijk was ik erover uit dat ik een Peblar Home wilde bestellen, maar nu de ERE-certificaten...

Even off topic een beetje voor iedereen die bij Bol.com de Webasto wil kopen.

Ik heb dus gekeken naar die Webasto Unite en naar de Peblar Business.
Sowieso heb ik bepaalde Kosten te maken (nieuwe YmVK kabel met 5 aders, aansluiting in de meterkast), dat is ongeacht welke of wat ik kies.
De webasto is voordelig, maar daarbij heb ik een extra laadkabel nodig (€60 (instapper) - €100+ (wat meer kwaliteit)), P1 converter én nog een actieve P1 splitter (€ 150) mijn HomeWizard wil ik graag blijven gebruiken). Al met al komt er bij zo'n Unite dus nog wel wat geld bij als je ook wilt load balancen (en niet iedereen wil elke dag zijn kabel meeslepen, etc)

Al met al is het een heel verschil (950 vs 300), maar eigenlijk is het dus eerder €990 vs €500-€550.
Nog steeds een heel verschil overigens. En ik heb zelf de P1 HomeWizard al, dus die valt dan weer eruit.

• RandomNick
RichieB schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Dat hebben we afgelopen zondag hier en verder besproken. Voorlopige conclusie:

[...]
Dit ging vooral over de fiscale kant van de zaak. Ik bedoel meer of werkgevers de ERE's en gerelateerde opbrengst niet zullen/kunnen opeisen omdat zij degenen zijn die de kWh's hebben betaald in de eerste plaats, en tevens de reden zijn dat je de ERE's uberhaupt kan claimen. Als je immers de zakelijke auto niet had gehad had je de energie niet verbruikt en dus ook de ERE's niet kunnen claimen. Het zou me niet verbazen als werkgevers contractueel gewoon gaan afdwingen dat de opbrengst van de ERE's bij hen gaat landen of dat je de opbrengst mag aftrekken van het tarief dat je hen in rekening brengt.

• WishmasterNL
  • Laatst online: 27-02 22:20

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

RichieB schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Hier ook net de bestelling geplaatst, maar dan bij warmteservice. Inschrijven op de nieuwsbrief geeft nog eens €5 korting en dan kom ik uit op €944.

Met mijn 8000 kWh/jaar laden kom ik hoop ik hem binnen een jaar terug te verdienen, uitgaande van €0,10.
Nu de "oude" Peblar Home paal zien te slijten...

• Gemeni
RandomNick schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:59:
[...]

De vraag was niet over de belastingdienst, de vraag was is of werkgevers de verdiensten van de ERE's niet 'opeisen' aangezien zij degenen zijn die de kWh's in de eerste plaats hebben betaald.
In theorie kan een werkgever zijn eigen beleid voeren, maar die moet voldoen aan wat de belastingdienst eist.

In de praktijk doet de werkgever wat de belastingdienst vraagt. Je mag als werkgever immers niet meer uitkeren dan de daadwerkelijke kosten.

Dus of de werkgever betaalt minder of de werkgever eist de vergoeding op.

In de praktijk zal de werkgever niet zo alert zijn, maar bij een controle kun je dus wel gezeur krijgen met de belastingdienst vermoed ik.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:30
RandomNick schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:59:
[...]

Doen ze dat ook bij Fastned, Allego, Ionity, Equans, etc.?
Nee? Waarom dan bij janmetdepet wel?

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• robinvdheide
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-02 16:23
[...]

Goedemiddag ITsEZ,
De actuele prijsstructuur staat in de calculator op hun website https://www.denhartogbv.c...istratie-en-inboekdienst/

Van wat ik nu kan zien, is dat nog net wat gunstiger dan hoe jij het nu in de matrix tabel hebt gezet.

• Just_A_User
Sonicfreak schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Dat zou kunnen inderdaad of misschien is dit het bedrag waar de 25% al van ingehouden is?
Tja, ik zit er ook aan te denken om me te registreren, maar ik heb een zakelijke laadpaal, en ik wil geen gedoe krijgen met mijn werkgever natuurlijk, want dat is het me niet waard.

• AA42
Gemeni schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Alle drie de versies van de Peblar (Home, Home Plus en Business) staan vermeld in de ondersteunde chargers bij evcc.io met 1p3p en mA sturing. Dat zegt genoeg.

Maar het is ook niet heel erg logisch om te denken dat de duurste uitvoering iets minder zou kunnen dan de goedkopere uitvoering(en)....

https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers

[ Voor 14% gewijzigd door AA42 op 20-01-2026 14:54 ]

• RichieB
V_ger schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Doen ze dat ook bij Fastned, Allego, Ionity, Equans, etc.?
Als je als bedrijf EV-laden inkoopt bij een ander bedrijf maak je afspraken over de prijs. Die betaal je. Of dat bedrijf daar winst mee maakt en door ERE-inkomsten later nog meer winst staat daar los van. Hooguit kan je bij een hernieuwing van het contract een lagere prijs afspreken.
Nee? Waarom dan bij janmetdepet wel?
Omdat een bedrijf alleen een onkostenvergoeding mag geven aan werknemers die de daadwerkelijke onkosten dekken. Door de ERE-inkomsten dalen de kosten en dus ook de vergoeding die je van je werkgever onbelast mag ontvangen.

• Sonicfreak
Just_A_User schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:42:
[...]

Tja, ik zit er ook aan te denken om me te registreren, maar ik heb een zakelijke laadpaal, en ik wil geen gedoe krijgen met mijn werkgever natuurlijk, want dat is het me niet waard.
Ik heb ook een laadpaal met zakelijke verrekening, maar ik heb ook privé een EV dus ik heb me gewoon aangemeld.
De laadpaal is mijn eigendom (en het energiecontract staat op mijn naam) dus wat dat betreft heb ik er geen problemen mee om mij aan te melden.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Bob Lieftink Is het aanleveren van de transactie export vanuit de Alfen ACE Installer voldoende? Ik zie dat mijn paal netjes alle sessies tot bijna een jaar terug heeft bijgehouden per kwartier. Als ik deze export kan opleveren is dat het meest simpele. Laat die audit maar komen :+

www.google.nl

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-02 15:53
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:13:
@Bob Lieftink Is het aanleveren van de transactie export vanuit de Alfen ACE Installer voldoende? Ik zie dat mijn paal netjes alle sessies tot bijna een jaar terug heeft bijgehouden per kwartier.
Ik hoop met je mee, aangezien hier ook een alfen paal heb, en dan mooi via die manier vanaf 1-1 ook kan mee doen. Ipv elk jaar de kap er moeten afhalen om een foto van de MID te maken, aangezien er geen backend achter zit (eigen beheer, via Home Assistant)

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb hier ook wel oren naar. Door dynamisch mijn accu's (32,2kWh) vol te laden en gebruik te maken van PV betaalde ik het afgelopen jaar 0,08 cent per kWh (excl. teruglevering), een return van 0,10 cent per kWh zorgt dus voor een winst van 0,02 cent per kWh voor het laden van auto's (excl. degradatie accu's). Nu heb ik een "domme" lader (wel een Homewizard meter erachter). Als ik hiervan gebruik moet maken moet ik dus mijn laadpaal vervangen voor zover ik het snap. Iemand tips voor een goedkope, goede laadpaal met een MDI meter? Ik wil niet 1500 euro investeren voor iets wat ik eigenlijk al heb. Ik zou denk ik wel een kWh meter in de laadpaal kunnen bouwen, maar dat is een frankenstein oplossing. Ik laadt een PHEV (daar gaat "maar" 18kWh in), maar wil eigenlijk nog wel een Tesla Model 3 als tweede auto, dan tikt het lekker aan.

Edit: ik moest trouwens even zoeken om te vinden dat ERE staat voor emissiereductie eenheden. Misschien kan dat in de TS @rogervdh ?

[ Voor 16% gewijzigd door Kecin op 20-01-2026 15:48 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:37
JanHenk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Jij en ik snappen allebei wel dat een kWh-meter buiten de laadpaal maar er direct voor geplaatst, (nagenoeg) dezelfde info gaat geven als een kWh-meter ín de laadpaal. Ik maak de regels niet, maar ze zullen er hun motivatie voor hebben gehad (eenvoudiger te controleren bijvoorbeeld).

Ik ben wel van de wetten en regels trouwens, idem audit en controleerbaarheid, maar dat zal beroepsdeformatie zijn :+

[...]

Ik heb hem op de zaak, zelf aangesloten, tot volle tevredenheid :) Zelfde partij als @RichieB trouwens.
Ze willen zich gewoon baseren op gegevens die uit een meter komen die door een professionele fabrikant is aangebracht.
Dus een laadpaal met ingebouwde MID meter direct uit de fabriek.

Niet eentje waar iemand het zelf in knutselt. Niet iedereen is een secure tweaker. Beun de beunhaas zal denken dit ook te kunnen. En nog laagdrempeliger voor fraudeurs.

Niet in de meterkast, om vergelijkbare redenen. Dat lijkt dus vanaf 2027 niet meer te worden geaccepteerd.

En dus ook geen zelfbouwlaadpalen.

Niemand verplicht je om je laadpaal te vervangen. En als de ERE certificaten zo lucratief voor je lijken (veel km, 100% elektrisch, vaak thuis laden) dan doe je dat wel en zet je je oude op marktplaats. Genoeg mensen die geen idee hebben van de ERE certificaten of voor wie het allemaal gedoe is. Dus die laadpaal kom je ook wel weer vanaf.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:16
Gemeni schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Jazeker, dit is "basis functionaliteit" bij Peblar, maar het staat ook gewoon in de gebruikershandleiding.
Dat is één document voor zowel de Home als de Business.
Die kun je hier vinden: https://peblar.com/hubfs/...20manual_NL.pdf?hsLang=en

De info die je zoekt staat in Hoofdstuk 4 "Slimme functies"

Maar goed, dit topic gaat niet over de functionaliteit van een specifieke lader, laten we weer ontopic verder gaan!

[ Voor 10% gewijzigd door japie101 op 20-01-2026 16:11 ]

• lasharor
  • Laatst online: 18:54

lasharor

7 december 2004

pentaw1nz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:46:
[...]

Ze willen zich gewoon baseren op gegevens die uit een meter komen die door een professionele fabrikant is aangebracht.
Dus een laadpaal met ingebouwde MID meter direct uit de fabriek.

Niet eentje waar iemand het zelf in knutselt. Niet iedereen is een secure tweaker. Beun de beunhaas zal denken dit ook te kunnen. En nog laagdrempeliger voor fraudeurs.

Niet in de meterkast, om vergelijkbare redenen. Dat lijkt dus vanaf 2027 niet meer te worden geaccepteerd.

En dus ook geen zelfbouwlaadpalen.

Niemand verplicht je om je laadpaal te vervangen. En als de ERE certificaten zo lucratief voor je lijken (veel km, 100% elektrisch, vaak thuis laden) dan doe je dat wel en zet je je oude op marktplaats. Genoeg mensen die geen idee hebben van de ERE certificaten of voor wie het allemaal gedoe is. Dus die laadpaal kom je ook wel weer vanaf.
Wie is "ze"? Het lijkt mij sterk dat de wetgever bepaalde specifiek laadpalen gaat opnemen.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-02 14:04
Kecin schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:42:
Ik heb hier ook wel oren naar. Door dynamisch mijn accu's (32,2kWh) vol te laden en gebruik te maken van PV betaalde ik het afgelopen jaar 0,08 cent per kWh (excl. teruglevering), een return van 0,10 cent per kWh zorgt dus voor een winst van 0,02 cent per kWh voor het laden van auto's (excl. degradatie accu's). Nu heb ik een "domme" lader (wel een Homewizard meter erachter). Als ik hiervan gebruik moet maken moet ik dus mijn laadpaal vervangen voor zover ik het snap. Iemand tips voor een goedkope, goede laadpaal met een MDI meter? Ik wil niet 1500 euro investeren voor iets wat ik eigenlijk al heb. Ik zou denk ik wel een kWh meter in de laadpaal kunnen bouwen, maar dat is een frankenstein oplossing. Ik laadt een PHEV (daar gaat "maar" 18kWh in), maar wil eigenlijk nog wel een Tesla Model 3 als tweede auto, dan tikt het lekker aan.

Edit: ik moest trouwens even zoeken om te vinden dat ERE staat voor emissiereductie eenheden. Misschien kan dat in de TS @rogervdh ?
Als je nu al een (11kw) laadpaal hebt staan dan kun je heel gemakkelijk een laadpaal kopen met een MID meter. Het verwisselen is alleen maar de "paal" wisselen. De kabel ligt al, de meterkast is al klaar etc. Dat is niet veel moeilijker dan een stopcontact aanleggen.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-02 14:04
bokkow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 06:38:
[...]

Yep, van het weekend gedaan, simpelweg kap er af, oude chargeberry er uit, nieuwe er in, nieuwe kap er op. Aanmelden in de Easee app en klaar. 👌🏻
Waar heb je die andere chargeberry gekocht? Ik heb ook een Lite maar wil voor weinig wel upgraden naar een versie met MID.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
Ecotap of LMS moet eens opschieten. Zo wordt het niks....

Zucht.

@Bob Lieftink kan je die gasten niet wat sneller laten werken ofzo xD

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:22

[Afbeelding]
454kWh?? dan maak jij dus best wel wat km's ??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:58:
[...]

Dat valt toch wel mee? Waarschijnlijk een onzuinige EV/een met dermate grote accu. Ik zit momenteel op 268 kWh geladen deze maand en slechts 568 km gereden :+ .

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
Ik zie de Zaptec Go 2 met MID meter hier voor maar €739, dat is best een scherpe prijs maar het lijkt me wel een beetje een hobbywinkeltje?
https://www.marktplaats.n...-739-met-installatie-1349

• Sonicfreak
Hansieo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:58:
[...]

Ik maak inderdaad best wat kilometers, maar dit is van 2 EV's.

• AA42
snip: graag via V&A

[ Voor 103% gewijzigd door We Are Borg op 24-01-2026 19:22 ]

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ColeJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Als je nu al een (11kw) laadpaal hebt staan dan kun je heel gemakkelijk een laadpaal kopen met een MID meter. Het verwisselen is alleen maar de "paal" wisselen. De kabel ligt al, de meterkast is al klaar etc. Dat is niet veel moeilijker dan een stopcontact aanleggen.
Ja klopt, ik heb nu nog een loadbalancer in de meterkast en een ethernetkabel die ik gebruik om die aan te sturen (geen internet signaal!). Dus inprincipe ligt dat er inderdaad (incl. ct-klemmen voor het balanceren).
ASW1 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:03:
Ik zie de Zaptec Go 2 met MID meter hier voor maar €739, dat is best een scherpe prijs maar het lijkt me wel een beetje een hobbywinkeltje?
https://www.marktplaats.n...-739-met-installatie-1349
Lijkt mij wel een prima installateur eigenlijk?

snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 20% gewijzigd door We Are Borg op 24-01-2026 19:22 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-02 11:51
JanHenk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Mijn vermoeden is dat je geen historische laadsessies kan uploaden naar Tap, althans, dat heb ik nog nooit kunnen zien of vinden in hun backoffice.

Wellicht kun je bij de inboekdienstverlener van jouw keuze wél een knip maken: laadsessies vanaf 1-1 tot datum X met een export uit de laadpaal, en dan bij backoffice vanaf datum X tot 31-12. Dat zou ik wel logisch vinden.

Maar dan kun je wellicht ook gewoon volstaan met een export over het hele jaar. :P
Niet bij Tap de backoffice-provider, maar wellicht wel bij Tap de ERE-inboeker. Ik dacht ergens (hier?) gelezen te hebben dat er maar één partij tegelijkertijd mag inboeken per EAN, dus dan zou ik voor 2026 een andere partij moeten gebruiken en dan in 2027 de overstap moeten maken naar Tap. Maar dan is de volgende vraag weer: als ik me nu aanmeld voor '1 jaar', is dat dan een kalenderjaar of 1 jaar vanaf aanmelden? Want in dat laatste geval zou ik ook weer laadsessies missen. Misschien maar gewoon Tap als backoffice er op gooien, dan mis ik slechts een kleine 50 kWh voor dit jaar.
jhaand schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:35:
[...]

IPv6 wil ik meer voor mij thuis er gewoon ophebben. Nu had ik laatst met Peblar contact gehad en konden ze me niet verder helpen.

Blijkt het op de business versie van hun lader wel te zitten.
Weet je zeker dat je IPv6 bedoelt, en dat het antwoord van Peblar daar ook op sloeg? Ik kan niet echt een logische reden te bedenken waarom dat alleen in de Business zou zitten. Om nou de hele netwerklaag van de firmware te gaan herschrijven om IPv6 er uit te halen voor het "consumentenmodel" klinkt wat overdreven :+
Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.