AA42 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:04:
[...]
Dus ook als de laadpaal zelf volledig autonoom is (dus zonder backoffice of wat voor andere partij die mijn laadpaal uitleest) krijgen jullie info over mijn totaal verbruik via de slimme meter?
Niet dat ik daar bezwaar tegen heb, sterker nog ik begrijp dat volledig en natuurlijk wil ik het op de eerlijke manier doen.
Dat is volgens mij juist onderdeel van de machtiging die je af moet geven en staat zo ook in de wettekst. Zij dienen als inboekdienstverlener natuurlijk gewoon de systematiek van de wet te volgen én er moet een auditspoor zijn (met externe dossiertoetsing) op basis waarvan ze zich kunnen vergewissen dat de geladen energie ook in vervoer is gegaan.
In z'n algemeenheid en niet op jou (@
AA42) gericht:
Het is wel een beetje typisch Tweakers om alle uitzonderingen erbij te halen, omwegen te bedenken die wellicht, misschien, in het kader zouden passen. Maar de dienstverlener is degene die daarover uitspraken doet én zij zitten met de wettekst in de hand. Waar onder andere in staat, dat een laadpaal MID-gecertificeerd moet zijn. We kunnen er van alles van vinden, als techneuten zijnde, maar zo staat het er gewoon in.
Uiteraard zijn er wellicht mogelijkheden om 'vals te spelen', zoals V2L, waarbij misschien een minideel (op totaalniveau) alsnog niet naar vervoer is gegaan. Maar wij zijn hier niet diegene die daar een mening over moeten hebben in mijn optiek.
Overigens vind ik de topictitel geld 'verdienen' meteen neigen naar flink geld overhouden, maar het lijkt tot nu toe hooguit een gedeeltelijke compensatie van de laadkosten. We moeten nog maar afwachten wat de opbrengst wordt per kWh. En uiteraard ga ik straks commentaar krijgen van mensen die hun laadkosten vergoed krijgen door de baas, die alleen met dynamische negatieve tarieven laden, eigen zonnestroom die allang gratis is, etc. etc.

Ik denk dat het punt wel duidelijk is.
Voor mij is het nu duidelijk. Mijn Peblar Home gaat terug en ik bestel een Business. Het prijsverschil moet ik binnen een jaar terug kunnen verdienen. Iemand nog interesse in een nette Home Wizard 3 fase kWh meter?

Als je daar niet al te veel financiële nadeel van hebt, zou ik het ook doen.