[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:14

ITsEZ

parttime all-rounder

netappie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:15:
Ik denk dat de overheid nog niet door heeft dat veel EV's ook V2L hebben.
Het is weer super fraude gevoelig en doet werkelijk niks voor het milieu. Niemand gaat voor die paar centen een EV kopen en meer of harder rijden stimuleren lijkt mij ook niet de bedoeling.
Als je daadwerkelijk 10 cent per kWh krijgt is het een aardige opbrengst. Gaat de EV verbruikskosten aardig drukken, is meer dan 50% van mijn gemiddelde kWh tarief. Als je 50% korting geeft op benzine staan mensen uren in de rij.

What you see is always what you get.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:23
ITsEZ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Als je daadwerkelijk 10 cent per kWh krijgt is het een aardige opbrengst. Gaat de EV verbruikskosten aardig drukken, is meer dan 50% van mijn gemiddelde kWh tarief. Als je 50% korting geeft op benzine staan mensen uren in de rij.
Maar koop jij er een extra EV voor, ga je meer rijden of gaat het aantal afgenomen kWh's op een andere manier nuttig omhoog?

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

netappie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:58:
[...]

Maar koop jij er een extra EV voor, ga je meer rijden of gaat het aantal afgenomen kWh's op een andere manier nuttig omhoog?
Het is meer reden om een EV te kopen, en een reden om geen brandstof auto te kopen aangezien de ERE’s gekocht moeten worden door brandstof producenten. In theorie gaat de brandstof prijs daar dus mee omhoog.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:11
Het is weer super fraude gevoelig en doet werkelijk niks voor het milieu. Niemand gaat voor die paar centen een EV kopen en meer of harder rijden stimuleren lijkt mij ook niet de bedoeling.
Gewoon weer net als onze Oosterburen, weer een aankoop subsidie, in het leven roepen voor de stimulering voor de EV verkoop aan uitsluitend de particuliere markt.
Dat zet veel meer zoden aan de dijk.
De Duitse regeling gaat uit van 3000 tot maximaal 6000 Euro bij aankoop.
Dat zou onze nieuwe "groene" regering ook per omgaande weer kunnen invoeren, om het aantal verkochte EV`s bij de particulier flink te stimuleren.

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:07

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

rogervdh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Daar ben ik ook aan het denken. Is ook prima zelf te doen trouwens. De Peblar Home en Business hebben echt dezelfde vorm, kwestie van openschroeven, de 5 draden (L1, L2, L3, N en PE) loskoppelen, eventueel ethernet disconnecten en vervolgens hetzelfde weer aansluiten op de Business. Boorgaten, etc. zijn gewoon te hergebruiken. Scheelt wellicht in de kosten.
Sterker nog, als ik naar de installatievideo kijk van Peblar, dan hoef je eigenlijk alleen maar het "deurtje" te vervangen. De rest kan je laten hangen. Dan is het dus alleen nog de kabel vastschroeven van de laadkabel, ethernetkabel (indien van toepassing) erin, en stroom vanaf de base inklikken in het "deurtje" en klaar is Kees.
Kan je de rest laten zitten.

Dit kan ik zelfs nog wel zelf doen denk ik.

• netappie
ITsEZ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Het is meer reden om een EV te kopen, en een reden om geen brandstof auto te kopen aangezien de ERE’s gekocht moeten worden door brandstof producenten. In theorie gaat de brandstof prijs daar dus mee omhoog.
Ik weet niet of dit echt iemand gaat overtuigen. Ik zie het vooral als een hoop administratieve onzin waar vooral tussenpartijen geld mee opstrijken en ambtenaren straks weer miljoenen aan manuren moeten besteden om de fraudeurs op te sporen.

Beter maken ze gewoon even een aparte MRB tabel voor EV's die het gewicht blijvend compenseert. Dan bestel ik morgen een EV.

• bokkow
  • Laatst online: 23:50
netappie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ik weet niet of dit echt iemand gaat overtuigen. Ik zie het vooral als een hoop administratieve onzin waar vooral tussenpartijen geld mee opstrijken en ambtenaren straks weer miljoenen aan manuren moeten besteden om de fraudeurs op te sporen.

Beter maken ze gewoon even een aparte MRB tabel voor EV's die het gewicht blijvend compenseert. Dan bestel ik morgen een EV.
Dus ERE’s zijn niet interessant genoeg maar MRB wel?

Op basis van 100% benzine MRB heb je het break even point tussen EV en benzine al rond 5000km per jaar. En daar komt dit bovenop.

M3P - M3LR - 6320Wp

• netappie
bokkow schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Dus ERE’s zijn niet interessant genoeg maar MRB wel?

Op basis van 100% benzine MRB heb je het break even point tussen EV en benzine al rond 5000km per jaar. En daar komt dit bovenop.
Alleen als je toch al een nieuwe auto ging kopen. Ik tuf nog wel even verder door, want de hogere MRB van een gelijkwaardige vervanger qua binnenruimte scheelt (na de tijdelijke korting) al meer dan ik nu aan brandstof tank, de verzekering zou ook €500 per jaar duurder worden en een eigen laadpaal is een investering die ik er ook niet uit ga halen met deze regeling. En dan heb ik de aanschaf van die nieuwe EV nog niet meegerekend.

• zjwamerjong
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:58
Ik ben helemaal nieuw met de ERE-registratie. Maar ben je verplicht om dit via een partij de registraties te verkrijgen of kun je dit ook zelf regelen?
Het percentage vind ik nogal aanzienlijk aangezien het om een aantal centen gaat.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:14
zjwamerjong schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:58:
Ik ben helemaal nieuw met de ERE-registratie. Maar ben je verplicht om dit via een partij de registraties te verkrijgen of kun je dit ook zelf regelen?
Ja je kunt het ook zelf. Als je tenminste een bedrijf bent, en je minimaal 2.000.000 KWh inboekt per jaar ;)

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:01
ITsEZ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Van iedereen reactie, lijstje is nu compleet :)
Volgens mij kloppen de kosten van 750 voor een audit bij particulieren niet:
“Voor particulieren willen we de fysieke audit voorkomen, dit ligt nu bij de NEa als verzoek, waardoor deze kosten aanzienlijk lager worden en mogelijk € 150,- per jaar.”

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:58
Sandro! schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:54:
[...]

Voorheen had Peblar de Home, Home Plus en Business. De eerste twee hadden een vaste kabel en de Business een socket. De Business is nu ook verkrijgbaar met vaste kabel en is dus eigenlijk wat de Home Plus was, incl. MID-gecertificeerde meter. Dus het productaanbod is nog hetzelfde, e.e.a. heeft alleen een andere naam gekregen.
Ik dacht dat de Business ook hardware matig voorbereid is op bidirectioneel laden en de Home versies niet...

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:35
Ik heb zojuist mijn Alfen laadpaal verbonden met een HomeAssistant OCPP server. Heb eerst nog geprobeerd om PlugChoice te koppelen, maar dat lukte niet 1-2-3 qua authenticatie. Met HomeAssistant ben ik in ieder geval niet afhankelijk van een externe provider.
Volgens de support van LekkerLaden is een CSV- of XML-export voldoende om aan te leveren voor de declaratie. Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar dat is; met zo'n export zou toch theoretisch gezien gesjoemeld kunnen worden?

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:10

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
WishmasterNL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:17:
[...]

Sterker nog, als ik naar de installatievideo kijk van Peblar, dan hoef je eigenlijk alleen maar het "deurtje" te vervangen. De rest kan je laten hangen. Dan is het dus alleen nog de kabel vastschroeven van de laadkabel, ethernetkabel (indien van toepassing) erin, en stroom vanaf de base inklikken in het "deurtje" en klaar is Kees.
Kan je de rest laten zitten.

Dit kan ik zelfs nog wel zelf doen denk ik.
Klopt, het lijkt inderdaad enkel een andere printplaat te zijn. Verder waarschijnlijk ook een andere laadkabel (maar die zit sowieso aan het deurtje vast). Ik heb 5 x 4 mm2 van de aadlekautomaat naar de laadpaal gelegd en de Peblar Home heeft slechts 5 x 1,5 mm2 van de laadpaal naar de auto (2,5 mm2 had ik wel verwacht). De Business kan 22 kW aan en dan lijkt me die 1,5 mm2 toch wat weinig. Maar laadkabel zit aan het deurtje vast dus die wordt meevervangen. Fluitje van een cent.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• AA42
wian schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:28:
[...]

De goedkoopste die ik heb gevonden (waarbi expliciet staat dat de MID voldoet aan de eisen) is de Tesla Wall Connector voor 570 euro. Ook te koppelen aan Home Assistant.
Maar werkt niet met evcc tenzij je een Tesla aansluit en kan zo te zien ook niet tussen 1 en 3 fasen schakelen en dan nog het feit dat je ene meneer Musk sponsort....

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:39
ITsEZ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Van iedereen reactie, lijstje is nu compleet :)
Misschien leuk voor Pepper Platina leden als jullie zelf inboekingsdienstverlener worden met schappelijke marges? :>

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

meridin schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:11:

Volgens de support van LekkerLaden is een CSV- of XML-export voldoende om aan te leveren voor de declaratie.
Linkje? Dat zou voor mij de doorslaggevende factor zijn, dan maak ik per kwartaal een uitdraai uit de peblar ipv allerlei machtigingen waar ik niet op zit te wachten.

Wise enough to play the fool

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:35
teacher schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:29:
Linkje? Dat zou voor mij de doorslaggevende factor zijn, dan maak ik per kwartaal een uitdraai uit de peblar ipv allerlei machtigingen waar ik niet op zit te wachten.
Ik heb dit bericht gekregen van de support, dus heb geen linkje, maar ik quote:
Er zijn een paar opties: U kunt de sessies straks bij ons handmatig per periode uploaden middels een CSV of XML file (dan is het aan u welke backoffice/ verwerker) u kiest.

U kunt ook kijken voor een koppeling met Plugchoice. Dit is gratis en zij halen de laadsessies naar boven en wij koppelen we straks met hen.

• AA42
WishmasterNL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 00:41:
Dit is op zich best interessant.
Sinds februari een Peblar Home welke in de meterkast langs een Homewizard 3fase meter gaat.
Dit kan dus gebruikt worden tot volgend jaar.

Ik rijd ongeveer 40K KM per jaar en laad ongeveer 8000 kWh/jaar thuis.

Zit er nu zelfs aan te denken om de Peblar Business te laten installeren en de Home dus te laten vervangen.
Dat is eigenlijk plug & play want de achterbak van de Home kan blijven zitten. Als je niet echt 2 linkerhanden hebt is dat doodeenvoudig zelf te doen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

meridin schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Ik heb dit bericht gekregen van de support, dus heb geen linkje, maar ik quote:

[...]
Top!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:42
Bob Lieftink schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:28:
[...]

Thanks voor het opmerken. Developers zijn nu data aan het migreren. Zoals bij 50five, duurt het bij ons ook wat langer 8)7 . Zodra alles werkt ontvang je weer een update van ons en kan je zien wat je opbrengsten zijn vanaf 1-1-2026.
Ik heb op het Zaptec dashboard lekker laden verwijderd van de geautoriseerden en getracht opnieuw te autoriseren. Opnieuw autoriseren lukte niet. Staat nu niet meer genoemd als geautoriseerde. Gaat dat nog wel goedkomen?

• AA42
Je hebt helemaal gelijk.

Dat betekent nog niet dat ik er geen gebruik van ga maken!

• AA42
meridin schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:11:
Ik heb zojuist mijn Alfen laadpaal verbonden met een HomeAssistant OCPP server. Heb eerst nog geprobeerd om PlugChoice te koppelen, maar dat lukte niet 1-2-3 qua authenticatie. Met HomeAssistant ben ik in ieder geval niet afhankelijk van een externe provider.
Volgens de support van LekkerLaden is een CSV- of XML-export voldoende om aan te leveren voor de declaratie. Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar dat is; met zo'n export zou toch theoretisch gezien gesjoemeld kunnen worden?
Als dat zo is: Mijn Peblar Home (zonder MID meter) produceert keurige CSVs...... hoe checken ze dan of ik een Home of een Business versie heb?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dan staat er op de export dat er een mid meter aanwezig is.

• bokkow
  • Laatst online: 23:50
teacher schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:21:
Tja dat is onmogelijk anders toe te voegen natuurlijk :+

M3P - M3LR - 6320Wp

• AA42
teacher schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:21:
Tsja, een CSV is vrij makkelijk te bewerken....

Ik zie inderdaad bij "Metertype" Indicatief staan. Daar staat dus anders MID ? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door AA42 op 19-01-2026 23:33 ]

• netappie
AA42 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Als dat zo is: Mijn Peblar Home (zonder MID meter) produceert keurige CSVs...... hoe checken ze dan of ik een Home of een Business versie heb?
Ik neem aan dat er een ingehuurde externe consultant alle laadpalen komt controleren met zijn dieselbus.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:06
Vraag; ik heb nu een Easee home 22kW. Deze heeft een kWh meter die lekkerladen kan uitlezen, maar niet MID gecertificeerd.

Ik heb ook een Homewizard kWh meter die enkel op de laadpaal staat aangesloten.

In 2026 zou die externe kWh meter dus geschikt zijn, alleen vanaf 2027 dus echt een laadpaal nodig met MID gecertificeerde meter er in?
Easee charge max bijvoorbeeld.

• AA42
Niet DIN maar MID gecertificeerd.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:25
AA42 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:31:
[...]

Tsja, een CSV is vrij makkelijk te bewerken....

Ik die inderdaad bij "Metertype" Indicatief staan. Daar staat dus anders MID ? ;)
Ben serieus wel benieuwd hoe ze dit soort dingen checken.
Misschien dat de persoon van LekkerLaden die hier actief is wat meer info kan delen.

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 19-01-2026 23:16 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• AA42
Ik ook, want ik kan nu nog mijn Peblar Home terugsturen en een Business bestellen, maar die €314 meerprijs bespaar ik me graag uit ;)

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Maurice- schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Misschien leuk voor Pepper Platina leden als jullie zelf inboekingsdienstverlener worden met schappelijke marges? :>
Zal wel lastiger zijn dan het lijkt gok ik. De IT kant zal opzich prima te doen zijn, maar het hele compliance en finance aspect is waarschijnlijk waar de uitdaging ligt.

Ik ga er ergens vanuit dat Green Choice of een soortgelijke partij ook wel een dienst gaat leveren. Dan komt er vanzelf wat meer concurrentie.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:43
AA42 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:15:
Ik zat hetzelfde te denken :+
Heeft iemand met een Peblar business toevallig een CSV'tje die ze kunnen delen, of desnoods alleen de header? For science uiteraard. Is te vinden in de webinterface bij het history knopje op het dashboard. En obfuscate vooral je serienummer..

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:00
Ik heb een easee charge lite. De goedkoopste easee charge max kan ik vinden bij BOL (869). Met 5% wissel cadeaukaart korting 826. Moet hij nog wel geinstalleerd worden. Mensen ervaringen met easee omruil?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste