ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Is hetgeen je uit VRM kan halen niet goed genoeg als ondersteuning bij meting via SAP?!null schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:16:
Zoals ik het nu begrijp moet de data nog steeds uit de laadpalen te halen zijn, dus met een backend wat onze Victron laadpalen niet hebben. En dat de SAP data gebruikt wordt om dat te verifiëren.
Met andere woorden, je hebt SAP + laadpaal met backend nodig.
En gaat het voor ons alsnog niet werken.
Edit2: Lekkerladen werkt nog niet met SAP hebben ze verteld, en dan nog moet er iets uit laadpalen komen aan informatie.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Zou in theorie kunnen, maar die haalt zijn meting ook niet uit de laadpaal en in mijn geval uit dezelfdd SAP meter (waar niet 1 maar 3 laadpalen op zitten).RikHa schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Is hetgeen je uit VRM kan halen niet goed genoeg als ondersteuning bij meting via SAP?
Het moeten kWh (niet vermogen) cijfers uit de laadpaal zelf zijn (ook zonde MID) en een partij moet die backoffice dan integreren.
Volgens mij kan het niet, en als het kan dan zal het niet snel gebeuren.
Ik ga even kijken wat deze regeling in de praktijk doet, en daar dan later wel op inspringen met MID paal of palen.
En ik wil de SAP aansluiting ook nog voor andere dingen gebruiken.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Die specifieke vraag kan je beter stellen in [Alfen Laadpaal] Ervaringen & DiscussieWill_M schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:32:
Ik probeer hier voor mezelf ook al een tijdje helder te krijgen hoe ik m'n (privé) laadpaal veilig kan gaan voorzien van een soort van 'tweede back-office' (lees: Een Inboeker) zonder dat ik daarmee de facturering middels de huidige Back-Office (Eneco E-Mobility) in de weg ga zitten.
[...]
Laadpaal is overigens een Alfen EVE Single Pro
[...]
Hint: kijk eens naar een OCPP proxy zoals plugchoice.com
[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 08-03-2026 17:03 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Inlezen is idd een kunst, een gecertificeerde MID meter in de laadpaal is verplicht.zeren schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:45:
Hallo, ik zou graag wat meer informatie willen over welk merk oplader ik moet installeren. Ik heb contact opgenomen met twee bedrijven en één bood me een Peblar met MID aan en een ander een Ratio zonder MID. Het bedrijf dat me een offerte voor Ratio gaf, zegt dat ik als particulier geen gebruik kan maken van de MID en dat deze daarom niet nuttig is.
Als iemand aanbevelingen heeft voor andere bedrijven die er een voor mij kunnen installeren in het noorden, laat het me dan weten!
De reden waarom ik mijn BMW Wallbox 2 Plus maar in de verkoop heb gedaan....baal baal.
Ik heb vandaag een Easee Charge Max besteld voor € 604,15 (netto/incl. €9,08 DPD verzendkosten) het was de scherpste prijs die ik kon vinden en deze (Noorse) laadpaal is V2G voorbereid.
De inboekaanbieders zijn wat mij betreft momenteel nog niet duidelijk tav de fee/doorberekende kosten voor het voeren van de laadboekhouding, gelukkig is daar geen haast mee aangezien er met terugwerkende kracht ingeboekt kan worden.
Is er iemand die ervaring heeft met de additionele Easee Equaliser ??
Waar? Kan het me bijna niet voorstellen, 750 is het laagste dat ik vind en dan nog eens 150 er af?KJM schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:58:
Ik heb vandaag een Easee Charge Max besteld voor € 604,15 (netto/incl. €9,08 DPD verzendkosten) het was de scherpste prijs die ik kon vinden en deze (Noorse) laadpaal is V2G voorbereid.
Ja ik.Is er iemand die ervaring heeft met de additionele Easee Equaliser ??
Maar misschien kunnen we hier over doorgaan in het gewone thuisladen topic of per pb.
Wise enough to play the fool
Lijkt me ook sterk. Ben benieuwd. Vrees dat het niet de 'Max' versie is.ASW1 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:12:
[...]
Waar? Kan het me bijna niet voorstellen, 750 is het laagste dat ik vind en dan nog eens 150 er af?
Ondertussen € 571,91 ex BTWAllewijn schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:43:
[...]
Lijkt me ook sterk. Ben benieuwd. Vrees dat het niet de 'Max' versie is.
en @AllewijnASW1 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:12:
[...]
Waar? Kan het me bijna niet voorstellen, 750 is het laagste dat ik vind en dan nog eens 150 er af?
[...]
Ja ik.
Maar misschien kunnen we hier over doorgaan in het gewone thuisladen topic of per pb.
Hij post prijzen ex. btw. Dit was bij Proshop. Nu nog iets goedkoper voor 692,01 (incl. btw
Wel jammer, heb 'm vrijdag bij Galaxus besteld voor 714,57 (incl. 4% korting via CashbackXL), maar voor 15 euro heb ik geen zin om 'm terug te gaan sturen..
@KJM Plaats dan een linkje naar de winkel ipv alleen te roepen dat 'ie nog goedkoper is geworden.
[ Voor 6% gewijzigd door S_Chief op 08-03-2026 22:33 ]
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 08-03-2026 23:35 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik begrijp dat er ingebouwde MID meters nodig zijn in de laadpalen. Ik hoop dat dit eventueel nog veranderd.
Wij hebben een Wallbox Quasar en een Eaee charge lite 11kW. Helaas beide zonder ingeboude MID meters.
Ik hoop dat er toch iets komt waardoor er toch gebruik gemaakt kan worden hiervoor.
We hebben nu een EV en nog een hybride maar deze wordt op termijn vervangen voor nog een EV.
Ik heb van dit topic een aantal pagina's gelezen maar tot op heden alleen mogelijk als er een interne MID meter in zit toch?
Lees de tekst in de gele balk boven de quickreply nog even een keer, zou ik zeggenKevin1990 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:30:
afgelopen weekend werd ik getipt over de ERE certificaten.
Ik begrijp dat er ingebouwde MID meters nodig zijn in de laadpalen. Ik hoop dat dit eventueel nog veranderd.
Wij hebben een Wallbox Quasar en een Eaee charge lite 11kW. Helaas beide zonder ingeboude MID meters.
Ik hoop dat er toch iets komt waardoor er toch gebruik gemaakt kan worden hiervoor.
We hebben nu een EV en nog een hybride maar deze wordt op termijn vervangen voor nog een EV.
Ik heb van dit topic een aantal pagina's gelezen maar tot op heden alleen mogelijk als er een interne MID meter in zit toch?
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Heel dom...wickydude schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:33:
[...]
Lees de tekst in de gele balk boven de quickreply nog even een keer, zou ik zeggen
Bedankt. Die vlieger gaat dus niet op.
Wel jammer aangezien 1 EV al 7000kWh heeft geladen in 2025
@teacher - Is het misschien handig om "het grote laadpaal topic" in de warning op te nemen? Ik zat alweer mis met deze post, sorry! Ik kan dat topic overigens nu ook niet vinden
[ Voor 21% gewijzigd door Kecin op 09-03-2026 13:04 ]
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Zelfde bij mij met registratie eind januari. Ik heb net mailcontact gehad met Mark van TAP en hij geeft het volgende aan:stijnos1991 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:40:
Ik heb me geregistreerd bij Tap Electric voor de ERE certificaten maar de status van mijn aanmelding is nog altijd "Submitted" (of ingezonden in het NL). Aanvraag gedaan op 26-2-2026. Zijn er hier gebruikers die al verder in het proces zijn?
Ik zie laadsessies trouwens wel netjes verschijnen op de website. Autorisatie staat uit dus het is plug & charge bij mij.
"Helaas kan ik niet aangeven wanneer we een update over de ERE mandaten hebben. We zijn momenteel met onze partner bezig om deze te verwerken. Zodra dit gedaan is, zullen we je een e-mail sturen met meer informatie.
Het is voor nu het belangrijkste dat je de sessies ziet in het portaal onder "Laadsessies". Als de sessies daar verschijnen, zullen ze aan het ERE mandaat toegevoegd worden."
https://www.eneco-emobili...rdien-geld-met-thuisladenWill_M schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:32:
Ik probeer hier voor mezelf ook al een tijdje helder te krijgen hoe ik m'n (privé) laadpaal veilig kan gaan voorzien van een soort van 'tweede back-office' (lees: Een Inboeker) zonder dat ik daarmee de facturering middels de huidige Back-Office (Eneco E-Mobility) in de weg ga zitten.
De laadpaal is door m'n werkgever aangeschaft (en is dus niet als onderdeel van m'n zakelijk leasecontract opgenomen) maar is daarna bij plaatsing / oplevering direct voor de volle 100% mijn privé eigendom geworden. Gaat er dus iets aan stuk, hardware al dan niet software matig .... Dan is dat dus ook écht MIJN probleem.
Laadpaal is overigens een Alfen EVE Single Pro (waar ik uiteraard volledig toegang toe heb, ook softwarematig) en deze wordt gevoed vanop m'n Essent huisaansluiting / energiecontract. Eneco E-Mobilty is daarnaast de partij welke de doorbelasting aan m'n werkgever verzorgd en deze heeft dus ook volledig toegang tot de laadpaal. Ik kan zélf vervolgens het tarief instellen wat ik per kWh wens te ontvangen waarbij Eneco E-Mobilty dat bedrag vervolgens met de nodige opcenten doorbelast aan m'n werkgever.
Ik zou dus eigenlijk het liefst zien dat Eneco E-Mobility de afhandeling van de 'ERE Certificaten' voor me ging verzorgen, maar da's voorlopig nog 'Wishful Thinking', ben ik bang voor....
Misschien toch nog niet zo'n 'wishful thinking'?Houd deze pagina dus goed in de gaten, want binnenkort volgt hier meer informatie met een aanmeldmogelijkheid.
Omdat het antwoord daar niet bij stond heb ik het per email gevraagd aan Den Hartog.bokkow schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:57:
Dit lijkt meer en meer op een ERE helpdesk dan een discussie topic. @Kris neem op zn minst de laatste paar pagina’s door.
Antwoord: Je kan zelf handmatig een export maken via de Laadpaal app (in mijn geval MyEve of Eve Connect) en deze straks inladen in de ERE portal van Den Hartog. Deze wordt vervolgens door hen gecheckt.
Misschien ook goed om 'handmatig' toe te voegen bij Den Hartog in de startpost?
Mijn schoonbroertje werkt bij Eneco en kwam hier uit zichzelf mee, dat ik met mijn paal (Alfen Eve SP) ook wel iets zou kunnen inzake ERE certificaten. Alleen hij raadde mij aan om nog heel even te wachten met aanmelden.PTish schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:04:
[...]
https://www.eneco-emobili...rdien-geld-met-thuisladen
[...]
Misschien toch nog niet zo'n 'wishful thinking'?
We wachten dus geduldid een en ander af..Morning. Yes dat kan ook via ons straks, alleen hoeveel je krijgt is nog niet bekend. Volgens mij gaan we naar een percentage van de opbrengst toe en niet naar een vast bedrag per kWh. Sowieso zou ik nog lekker even wachten met je ergens inschrijven, want de komende tijd wordt dit allemaal nog duidelijker en kun je dan de beste keuze maken qua opbrengst. Het gaat sowieso op kalenderjaar en met terugwerkende kracht.
*sowieso
Ik heb nog geen inboeker gekozen, maar met wie ik heb gesproken accepteert 'm, desnoods met exports en een foto van de MID. Bij Tap Electric kun je 'm zelfs kiezen als lader..Allewijn schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:35:
[...]
Maar is hij al geaccepteerd door een inboekdienstverlener? Welke heb je gekozen?
Want ik zie heel het merk NextBlue/dit type bij geen enkele inboekdienstverlener op hun site/in de lijsten genoemd.
Het is iig fysiek een model model. Die zou wel een opvolger kunnen zijn voor mijn fraaie Tesla TWC3.
Het oog wil ook wat...
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Bij de keuze voor een inboekdienstverlener, wil ik natuurlijk voor "de voordeligste" gaan. Dit lijkt nu zeres (voor 1 jaar) te zijn. Is het verstandig om nog wat te wachten, of is dit al reeds een goede aanbieding? En als ik nu voor zeres ga (voor 1 jaar), kan ik dan volgend jaar een ander kiezen?
Verstandig? Dat weet je pas achteraf.sender schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:43:
Dit is een monstertopic en waarschijnlijk is de vraag al vaker gestled. Zo niet dan (n)(t)och (een keer).
Bij de keuze voor een inboekdienstverlener, wil ik natuurlijk voor "de voordeligste" gaan. Dit lijkt nu zeres (voor 1 jaar) te zijn. Is het verstandig om nog wat te wachten, of is dit al reeds een goede aanbieding? En als ik nu voor zeres ga (voor 1 jaar), kan ik dan volgend jaar een ander kiezen?
Goede aanbieding? Dat weet je pas achteraf.
Volgend jaar een ander kiezen? Ja
Neem het topic door en maak je eigen afweging.
[ Voor 3% gewijzigd door buzzlightyear op 09-03-2026 21:49 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ook ter info: Essent heeft hier ook nog niets voor op de agenda staan. In tegenstelling tot Eneco, zoals eerder in dit topic aangegeven is.Devke schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:47:
Zonneplan even gebeld en gevraagd of ze iets gaan doen op dit gebied met ERE's. Volgens de medewerker staat er niets op de planning hiervoor. Ter info.
Goedemiddag! Momenteel weten wij nog niet zeker of wij hiermee gaan beginnen, maar wij zijn hier zeker onderzoek naar aan het doen! Mocht Vandebron besluiten om hier wel mee te beginnen zullen wij dit uiteraard laten weten via de mail!
staat dit
" Aanmelden kan nu al, maar moet uiterlijk vóór mei "
Dat klopt toch niet? Je kan je toch ook na mei aanmelden?
Dat is wellicht een interpretatie van een operationle doorlooptijd. Je ziet het in ieder geval niet bij de wet-en regelgeving. Inboekers moeten wel laadpalen aanmelden bij NEa en je kunt met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2026 ERE's vergoed krijgen. Als je een mid laadpaal hebt en je wil gebruik maken van de regeling zou ik ook niet heel lang gaan wachten met aanmelden (wellicht nog maandje wachten tot behandeling in 1e kamer, ook al is dat meer hamerstuk is verwachting?helloitsme schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:27:
vraag: op de ANWB site https://www.anwb.nl/auto/...aadpalen/ere-certificaten
staat dit
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Ja, als je laadpunt al een geintegreerde MID meter heeft dan tellen de geladen kWh-tjes mee vanaf 01-01-2026. ZODRA DE REGELING ER DOOR ISTasminos schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:30:
Even voor de goede orde. Als je meter nu dus al een MID meter heeft dan kun je achteraf geladen hoeveelheid ook opgeven?
M3P - M3LR - 6320Wp
[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 13-03-2026 18:21 ]
[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 13-03-2026 18:22 ]
Dan zou dat in mijn geval zomaar eens uit mijn thuisbatterij kunnen komen. Ik heb deze juist specifiek aangeschaft om na 1 jan 2027 mijn PV opwek in de batterij te steken en daarna de auto ermee te laden. Auto gevuld en meter op 0.dinandus schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:24:
@Allewijn ze zullen denk ik uitgangspunt je gegevens uit je EAN slimme meter halen, en dan matchen de gegevens niet, je hebt dan een flink verschil in gebruikte stroom thuis en ineens een mega afname van de MID meter.
Heb je meer duidelijkheid kunnen krijgen?TwArbo schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:06:
Ik laad met een ABB Terra AC. Mijn lader staat nergens op een lijstje, dus ik heb geprobeerd het zelf even uit te zoeken.
[...]
Bron: https://www.emissieautori...ter-mid-gecertificeerd-is
In het CE-keurmerk van mijn laadpaal staat dit:
[Afbeelding]
Bron: https://library.e.abb.com...W813crsdc65Soh3ux1Tcicxsh
Als ik dit zo lees, dan heeft mijn laadpaal de juiste certificaten. Ik vermoed dat hij nergens op de lijstjes staat, omdat er geen backoffice connectie mogelijk is/geen publieke API beschikbaar is.
In hun productinformatie noemen ze ook MID-certificering en is deze laadpaal te koppelen met TAP.
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Hangt er een beetje van af hoe je het leest: "Belangrijk om te weten is dat er geen haast bij geboden is om je nu direct al aan te melden. Er is geen maximaal aantal deelnemers zoals bij de aanschafsubsidie en jezelf aanmelden moet vóór mei. Vergoeden gebeurt ook met terugwerkende kracht."helloitsme schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:27:
vraag: op de ANWB site https://www.anwb.nl/auto/...aadpalen/ere-certificaten
staat dit
Vóór mei aanmelden geldt dan voor de aanschafsubsidie
Aan het begin van de pagina staat dit:Bochovep schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:16:
[...]
Hangt er een beetje van af hoe je het leest: "Belangrijk om te weten is dat er geen haast bij geboden is om je nu direct al aan te melden. Er is geen maximaal aantal deelnemers zoals bij de aanschafsubsidie en jezelf aanmelden moet vóór mei. Vergoeden gebeurt ook met terugwerkende kracht."
Vóór mei aanmelden geldt dan voor de aanschafsubsidie
Wie thuis laadt, kan in 2026 geld terugverdienen per kilowattuur die via de eigen laadpaal wordt geladen. Dat komt door de nieuwe ERE‑certificaten: een systeem dat duurzame rijders beloont en de vervuiler laat betalen. Aanmelden kan nu al, maar moet uiterlijk vóór mei.
Ik zal wel iets heel onnozels vragen, maar heeft een MID-meter (bijv. die in een Eve Single Pro-line) überhaupt enig idee van datum/tijd? Mijn laadpaal is offline, dom en plug & charge. Hoe toon ik dan aan wat er vanaf 01-01-2026 geladen is?Allewijn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:55:
[...]
Daar staat natuurlijk op 1-1-2026 al een kwh (start)waarde in van de vorige gebruiker...
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dan wordt dat lastig als je paal 'dom' en 'offline' is. Je moet de data toch uit je laadpaal halen. Via ocpp, een backoffice (4G) of een lokale connectie. Er is dus altijd iets van een netwerk connectie nodig. Een MID meter heeft in de regel (ze zijn er dus wel) geen RTC (is geen verplichting). De koppeling tijd/meterstand wordt door de software in de laadpaal gedaan.Reinier schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:37:
[...]
Ik zal wel iets heel onnozels vragen, maar heeft een MID-meter (bijv. die in een Eve Single Pro-line) überhaupt enig idee van datum/tijd? Mijn laadpaal is offline, dom en plug & charge. Hoe toon ik dan aan wat er vanaf 01-01-2026 geladen is?
[ Voor 12% gewijzigd door GM15 op 11-03-2026 12:49 ]
Precies. Ik kan probleemloos een netwerkkabel (tijdelijk) aansluiten. Maar ik ben echt benieuwd of en hoe dat gaat werken qua betrouwbare aanlevering van laadgegevens. We gaan het zien.GM15 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:37:
[...]
Dan wordt dat lastig als je paal 'dom' en 'offline' is. Je moet de data toch uit je laadpaal halen. Via ocpp, een backoffice (4G) of een lokale connectie. Er is dus altijd iets van een netwerk connectie nodig. Een MID meter heeft in de regel (ze zijn er dus wel) geen RTC (is geen verplichting). De koppeling tijd/meterstand wordt door de software in de laadpaal gedaan.
Je zal wel op een bepaalde manier (netwerk)toegang moeten krijgen, anders heb je geen weg om gegevens eruit te halen.Reinier schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:37:
[...]
Ik zal wel iets heel onnozels vragen, maar heeft een MID-meter (bijv. die in een Eve Single Pro-line) überhaupt enig idee van datum/tijd? Mijn laadpaal is offline, dom en plug & charge. Hoe toon ik dan aan wat er vanaf 01-01-2026 geladen is?
Maar de Alfen heeft wel een geheugen voor alle laadsessies. Daarvoor hoeft er geen backoffice op te zitten. De MID-meter zelf heeft inderdaad geen weet van datum en tijd, die tikt gewoon (cumulatief) door.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Wishful Thinking..... Maar je kunt jezelf er nu inmiddels ook al voor aanmelden (bij Eneco)Will_M schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:32:
De laadpaal is door m'n werkgever aangeschaft (en is dus niet als onderdeel van m'n zakelijk leasecontract opgenomen) maar is daarna bij plaatsing / oplevering direct voor de volle 100% mijn privé eigendom geworden. Gaat er dus iets aan stuk, hardware al dan niet software matig .... Dan is dat dus ook écht MIJN probleem.
Laadpaal is overigens een Alfen EVE Single Pro (waar ik uiteraard volledig toegang toe heb, ook softwarematig) en deze wordt gevoed vanop m'n Essent huisaansluiting / energiecontract. Eneco E-Mobilty is daarnaast de partij welke de doorbelasting aan m'n werkgever verzorgd en deze heeft dus ook volledig toegang tot de laadpaal. Ik kan zélf vervolgens het tarief instellen wat ik per kWh wens te ontvangen waarbij Eneco E-Mobilty dat bedrag vervolgens met de nodige opcenten doorbelast aan m'n werkgever.
Ik zou dus eigenlijk het liefst zien dat Eneco E-Mobility de afhandeling van de 'ERE Certificaten' voor me ging verzorgen, maar da's voorlopig nog 'Wishful Thinking', ben ik bang voor....
Wel druk daar (denk ik). Het aanmeld schermpje blijft 'laden' .....
Wel leuk maar ze zeggen nog niks over commissies.Will_M schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:45:
[...]
Wishful Thinking..... Maar je kunt jezelf er nu inmiddels ook al voor aanmelden (bij Eneco)![]()
Wel druk daar (denk ik). Het aanmeld schermpje blijft 'laden' .....
Dat zelfde geldt ook voor alle 'andere inboekers' welke er momenteel her en der inmiddels al opgedoken zijn voor zover ik weet.addictive_rhymz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:00:
[...]
Wel leuk maar ze zeggen nog niks over commissies.
@PTish vemelde dat linkje hier afgelopen maandag overigens al maar toen stond er nog veel minder info dan dat er nu inmiddels, nét twee dagen later, al weer te vinden is....
Hypothetisch gelul. Het aantal mensen dat op de door jou gesuggereerde manier zou gaan frauderen is echt klein. Lees ook even de topic warnings.osluis schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:00:
[...]
Dan zou dat in mijn geval zomaar eens uit mijn thuisbatterij kunnen komen. Ik heb deze juist specifiek aangeschaft om na 1 jan 2027 mijn PV opwek in de batterij te steken en daarna de auto ermee te laden. Auto gevuld en meter op 0.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik denk dat ze deze bedoelen. Minimaal €2500 en alleen voor bedrijven.Blik1984 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:31:
Welke aanschafsubsidie?
Eeeeh hoezo hypotetisch gelul? Ik heb dit speciaal aangeschaft ivm de aanstaande salderingsregeling die komt te vervallen en hoezo is dat fraude? Dat is toch juist de essentie van de ERE certificaten.Pr088 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:35:
[...]
Hypothetisch gelul. Het aantal mensen dat op de door jou gesuggereerde manier zou gaan frauderen is echt klein. Lees ook even de topic warnings.
Ik ga heus niet de enige zijn die voor het merendeel PV opwek in de auto gaat steken.
Nee, maar waar het over ging was een tweedehands laadpunt met MID meter geintergreerd waar dan al 30MWh sinds 01-01-2026 staat en dat dit “logisch” moet kloppen met de EAN. Dus, hoeveel mensen met een berg PV, een moker grote batterij gaat dan alsnog ieder jaar een tweedehands MID bemeterde lader met 30MWh op de teller kopen om dan ook nog een paar centen extra te frauderen?osluis schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:12:
[...]
Eeeeh hoezo hypotetisch gelul? Ik heb dit speciaal aangeschaft ivm de aanstaande salderingsregeling die komt te vervallen en hoezo is dat fraude? Dat is toch juist de essentie van de ERE certificaten.
Ik ga heus niet de enige zijn die voor het merendeel PV opwek in de auto gaat steken.
Jammer dat er telkens naar de fraude mogelijkheden wordt gezocht. Grosso modo zijn het eerlijke mensen en daar moet dan ook maar zover vanuit gegaan kunnen worden vanuit inboekers.
M3P - M3LR - 6320Wp
Ja @Pr088 Deze opmerking van je snap ik ook niet helemaal. Ik heb hier hetzelfde. Ik wek met PV zon 16.000kWh op jaarbasis op en gebruik zon 5000kWh van het net. Hoezo is dat frauduleus icm ERE.osluis schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:12:
[...]
Eeeeh hoezo hypotetisch gelul? Ik heb dit speciaal aangeschaft ivm de aanstaande salderingsregeling die komt te vervallen en hoezo is dat fraude? Dat is toch juist de essentie van de ERE certificaten.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 30kWh LFP
Waar ik op reageerde was dat er gesteld werd dat verbruik op de MID meter overeen moest komen met de het verbruik in de meter in de meterkast. Ik kan je garanderen dat het merendeel van de mensen met een EV en zonnepanelen per 1 jan 2027 zo veel mogelijk PV opwek rechtstreeks in de EV steekt en daarmee inherent niet in de pas gaan lopen met de algemene meter, dus dat dit geen sluitend middel is om te controleren op fraude.bokkow schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:24:
[...]
Nee, maar waar het over ging was een tweedehands laadpunt met MID meter geintergreerd waar dan al 30MWh sinds 01-01-2026 staat en dat dit “logisch” moet kloppen met de EAN. Dus, hoeveel mensen met een berg PV, een moker grote batterij gaat dan alsnog ieder jaar een tweedehands MID bemeterde lader met 30MWh op de teller kopen om dan ook nog een paar centen extra te frauderen?
Jammer dat er telkens naar de fraude mogelijkheden wordt gezocht. Grosso modo zijn het eerlijke mensen en daar moet dan ook maar zover vanuit gegaan kunnen worden vanuit inboekers.
Punt is fraude opzoeken door een tweedehands MID bemeterde laadpaal met niet lokaal geladen MWh’s plaatsen om die dan ook te claimen.
M3P - M3LR - 6320Wp
Bij Den Hartog is de lader goedgekeurd na het aanleveren van de technische details. Ik upload nu gewoon de CSV export.wiljums schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:09:
[...]
Heb je meer duidelijkheid kunnen krijgen?
In hun productinformatie noemen ze ook MID-certificering en is deze laadpaal te koppelen met TAP.
[Afbeelding]
Wil je dit nog een beetje meer toelichten? Bedoel je iedere lader of een specifieke lader?TwArbo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:29:
[...]
Bij Den Hartog is de lader goedgekeurd na het aanleveren van de technische details. Ik upload nu gewoon de CSV export.
Even contact gehad met Eneco. Ze zeggen nog niets over hun mogelijke commisie. Wel geven ze aan dat de aanmelding geen machtiging is. De volledige reactie;Will_M schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:34:
[...]
Dat zelfde geldt ook voor alle 'andere inboekers' welke er momenteel her en der inmiddels al opgedoken zijn voor zover ik weet.
@PTish vemelde dat linkje hier afgelopen maandag overigens al maar toen stond er nog veel minder info dan dat er nu inmiddels, nét twee dagen later, al weer te vinden is....
Wat is de status?
De regelgeving en praktische uitwerking zijn nog in ontwikkeling. Daarom werken wij stap voor stap: we willen dit goed en zorgvuldig inrichten, zodat het straks klopt met de definitieve wetgeving en processen.
Wat kunt u nu alvast doen?
Op onze website vindt u uitleg over ERE’s en kunt u zich alvast aanmelden. Dit is nog géén machtiging; het is bedoeld om uw interesse vast te leggen zodat we u kunnen informeren zodra de machtiging en het volledige proces operationeel zijn.
LINK: https://www.eneco-emobili...rdien-geld-met-thuisladen
Waarom via Eneco eMobility?
Als u een Eneco eMobility-laadoplossing gebruikt, kunnen wij dit straks zoveel mogelijk geautomatiseerd en binnen één keten organiseren. In de basis hoeft u uiteindelijk alleen de machtiging te tekenen zodra die beschikbaar is, wij verzorgen dan de rest (dataverwerking, verificatie, registratie/inboeking en de afhandeling).
Bij veel andere partijen moet u vaak zelf gegevens aanleveren, bijvoorbeeld door laaddata te exporteren (bijv. CSV/XML) en te uploaden. Via Eneco eMobility blijft dit juist centraal en controleerbaar geregeld.
Heeft het zin om pas later in het jaar te tekenen?
Ja, omdat de ERE-inboeking per kalenderjaar wordt bepaald, is er doorgaans geen “nu of nooit”. Als de machtigingsflow later in het jaar live is en u dan tekent, is het (mits de laaddata compleet is en de definitieve regels dat toelaten) mogelijk om het betreffende kalenderjaar alsnog mee te nemen.
Het is fraudeleus om een tweedehands laadpaal/MID-meter aan te schaffen die niet is gereset en dus verkeerde beginstanden laat zien. Is vergelijkbaar met het tellerdraaien in de autobranche.sparkly schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:26:
[...]
Ja @Pr088 Deze opmerking van je snap ik ook niet helemaal. Ik heb hier hetzelfde. Ik wek met PV zon 16.000kWh op jaarbasis op en gebruik zon 5000kWh van het net. Hoezo is dat frauduleus icm ERE.
In de topicwarming staat duidelijk: Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Eigen zonnestroom door je laadpaal laten gaan is prima legaal. Al dat andere niet. En dat weet jij ook best wel.osluis schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:31:
[...]
Waar ik op reageerde was dat er gesteld werd dat verbruik op de MID meter overeen moest komen met de het verbruik in de meter in de meterkast. Ik kan je garanderen dat het merendeel van de mensen met een EV en zonnepanelen per 1 jan 2027 zo veel mogelijk PV opwek rechtstreeks in de EV steekt en daarmee inherent niet in de pas gaan lopen met de algemene meter, dus dat dit geen sluitend middel is om te controleren op fraude.
Ik beweer toch ook nergens dat het legaal is om een paal te kopen om vervolgens met de MID waarde van die paal te frauderen? Keur ik het goed? Moedig ik het aan? Stop ajb eens met mij woorden in de mond te leggen.Pr088 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:28:
[...]
Eigen zonnestroom door je laadpaal laten gaan is prima legaal. Al dat andere niet. En dat weet jij ook best wel.
dinandus schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:24:
@Allewijn ze zullen denk ik uitgangspunt je gegevens uit je EAN slimme meter halen, en dan matchen de gegevens niet, je hebt dan een flink verschil in gebruikte stroom thuis en ineens een mega afname van de MID meter.
Ik reageer:
Dan zou dat in mijn geval zomaar eens uit mijn thuisbatterij kunnen komen. Ik heb deze juist specifiek aangeschaft om na 1 jan 2027 mijn PV opwek in de batterij te steken en daarna de auto ermee te laden. Auto gevuld en meter op 0.
Ik suggereer helemaal niets. Bovenstaande post was mijn eerste post in dit topic. Ik denk dat je mij verwart met iemand anders.....Pr088 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:35:
[...]
Hypothetisch gelul. Het aantal mensen dat op de door jou gesuggereerde manier zou gaan frauderen is echt klein. Lees ook even de topic warnings.
Kunnen we er nu over ophouden? ik vind het ondertussen een beetje vervelend worden dat steeds de suggestie gewekt wordt dat ik fraude aanmoedig of het goedkeur.
[ Voor 14% gewijzigd door osluis op 12-03-2026 10:52 ]
Bedankt voor het doorsturen, op dit moment doen wij nu nog niet aan ERE-certificaten, maar we zijn er wel mee bezig.
Aangezien 1 van onze laadpalen in de app van onze energie leverancier staat heb ik de hoop dat het hierdoor ook zonder MID-meter volstaat.
Want wij hebben een P1 meter van Next Energy, plug in batterij en zij kunnen op afstand onze slimme meter uitlezen.
Daarnaast weet de energie leveancier ons PV systeem en ook de V2G laadpaal want deze zijn geregistreerd. (ik weet even niet meer welke site iets van mijn aansluiting uit mijn hoofd)
Is bovenstaande aannemelijk dat hieroor er zonder MID-meter in de laadpaal wellicht toch iets mogelijk is?
In een eedere post wordt er gesproken over Den Hartog met CSV bestanden. Niet veel meer info waar ik op reageerde voor iets meer informatie.
[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 13-03-2026 16:40 . Reden: inkoop acties zijn op tweakers niet toegestaan ]
Ter informatie: de NextEnergy app maakt gebruik van Jedlix, die mijn laadinstructies (tot x% opladen voor xx.xx uur op <datum>) met de dynamische tarieven van NextEnergy van vertaalt naar laadinstrucites die via Volkswagen servers worden doorgegeven naar mijn auto.
Zie mijn bericht hierboven. Net contact gehad met NE. Zij hebben het nog niet maar zijn ermee bezig. Ze gaven net wel aan dat het waarschijnlijk wel met MID-meter moet. Wellcht handig om net zoals mij contact op te nemen met NE. Ik heb dit via de chat gedaan. Hoe meer mensen hier vragen over hebben hoe groter ze in zullen zien dat er wellicht extra diensten voor NE inzitten die geld kunnen genereren voor NE.enieuwlaar schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:57:
Ik heb een 'domme' laadpaal, maar kan via mijn elektriciteitsleverancier (NextEnergy) mijn Volkswagen ID.3 slim laden via hun app. Van de laadsessies kan ik maandoverzichten downloaden met de gegevens van iedere laadsessie (aantal kWh en kosten). Is dit bruikbaar of kan dit bruikbaar gemaakt worden voor ERE certificaten?
Ter informatie: de NextEnergy app maakt gebruik van Jedlix, die mijn laadinstructies (tot x% opladen voor xx.xx uur op <datum>) met de dynamische tarieven van NextEnergy van vertaalt naar laadinstrucites die via Volkswagen servers worden doorgegeven naar mijn auto.
Nee, de wettelijke regeling eist een MID meter of een secundair allocatiepunt.Kevin1990 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:48:
Zojuist heb ik ook contact gehad met Next Energy. Dit is onze energie leverancier.
Bedankt voor het doorsturen, op dit moment doen wij nu nog niet aan ERE-certificaten, maar we zijn er wel mee bezig.
Aangezien 1 van onze laadpalen in de app van onze energie leverancier staat heb ik de hoop dat het hierdoor ook zonder MID-meter volstaat.
Want wij hebben een P1 meter van Next Energy, plug in batterij en zij kunnen op afstand onze slimme meter uitlezen.
Daarnaast weet de energie leveancier ons PV systeem en ook de V2G laadpaal want deze zijn geregistreerd. (ik weet even niet meer welke site iets van mijn aansluiting uit mijn hoofd)
Is bovenstaande aannemelijk dat hieroor er zonder MID-meter in de laadpaal wellicht toch iets mogelijk is?
In een eedere post wordt er gesproken over Den Hartog met CSV bestanden. Niet veel meer info waar ik op reageerde voor iets meer informatie.
Daar komt niemand omheen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Bedankt. En wat word bedoelt met secundair allocatiepunt?Glashelder schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:04:
[...]
Nee, de wettelijke regeling eist een MID meter of een secundair allocatiepunt.
Daar komt niemand omheen.
Wel een ander verhaal dan wat er eerder gemeld werd over Den Hartog.
Over een secundair allocatiepunt: paQ in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"Kevin1990 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:11:
[...]
Bedankt. En wat word bedoelt met secundair allocatiepunt?
Wel een ander verhaal dan wat er eerder gemeld werd over Den Hartog.
Waar wordt dan een ander verhaal verteld over Den Hartog? Volgens mij accepteren die klanten die een losse MID meter gebruiken die niet geïntegreerd zit in de meter of af fabriek is geleverd door de fabrikant van de laadpaal. Dat is wat anders dan helemaal geen MID meter? Die eis is volgens mij keihard: of een MID meter (vanaf 2027 moet die in de laadpaal zitten) of een secundair allocatiepunt waar alleen de laadpaal op zit.
Dit even verder uitgezocht, hier ook via werkgever Groendus. Via informatie bij Groendus blijkt dat ze 25% pakken.NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:23:
De zakelijke laadpaal oplossing bij ons is van Groendus en die bevestigen het te gaan faciliteren icm Ayvens. Nog even wachten en er is een machtiging voor nodig, maar dat gaan ze ook faciliteren. Wel de vraag tegen welke kosten, maargoed, dit is wel positief.
Van website Groendus:
"Kost ERE registratie geld?
Het aanmelden van jouw laadpunt voor ERE registratie is helemaal gratis. Om de rol van inboekdienstverlener goed te kunnen vervullen behoudt Groendus na het verhandelen van de ERE's een deel van de opbrengst (25%).
Als inboekdienstverlener zorgt Groendus dat ERE's volledig geautomatiseerd meerdere keren per jaar ingeboekt en verhandeld worden. Ook vindt er een audit plaats, om te controleren dat processen in lijn zijn met de wetgeving. Zo zorgen we dat jouw ERE's veilig en betrouwbaar worden ingeboekt. "
[ Voor 17% gewijzigd door Netsrek op 12-03-2026 11:17 ]
Ook voor particulieren moet deze dit jaar in de meter zitten zoals inmiddels al meerdere keren is bevestigd. De uitzondering was alleen voor zakelijk en eerder mis geïnterpreteerd door partijen.Glashelder schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:14:
[...]
Over een secundair allocatiepunt: paQ in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
Waar wordt dan een ander verhaal verteld over Den Hartog? Volgens mij accepteren die klanten die een losse MID meter gebruiken die niet geïntegreerd zit in de meter of af fabriek is geleverd door de fabrikant van de laadpaal. Dat is wat anders dan helemaal geen MID meter? Die eis is volgens mij keihard: of een MID meter (vanaf 2027 moet die in de laadpaal zitten) of een secundair allocatiepunt waar alleen de laadpaal op zit.
Enige wat vreemd is: de werkgever betaalt de kWh's, maar wij leveren ze - het lijkt erop dat de winst voor ons is nu, maar wellicht vergissen we ons en gaat dit uiteindelijk naar de werkgever?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Maurice- schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:19:
[...]
Ook voor particulieren moet deze dit jaar in de meter zitten zoals inmiddels al meerdere keren is bevestigd. De uitzondering was alleen voor zakelijk en eerder mis geïnterpreteerd door partijen.
Zelfs als je denkt dat je dit topic goed kent mis je nog dingen blijkbaar
Als je de quotes had gevolgd dan had je kunnen zien dat het gaat om een specifieke lader.Kevin1990 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:00:
[...]
Wil je dit nog een beetje meer toelichten? Bedoel je iedere lader of een specifieke lader?
Sinds begin dit jaar kunnen elektrische rijders profiteren van een nieuwe inkomstenbron: de ERE-vergoeding (Emissie Reductieeenheden).
Voor iedere laadsessie ontvang je een vergoeding voor de CO₂-besparing die je hiermee realiseert.
VZR heeft met inboekdienstverlener Zeres afspraken gemaakt over een gunstig vergoedingstarief. Zeres verzorgt de volledige technische en administratieve afhandeling bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
Hoe werkt het?
Het proces is volledig ingericht op gemak. Zeres leest bij vrijwel alle merken laadpalen de data automatisch uit via een koppeling (OCPP of API). In de meeste gevallen kan de laaddata zelfs met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 worden gebruikt voor uw vergoeding.
Zo meld je je aan:
Ga naar zeres.nl/aanmelden.
Gebruik de kortingscode VZR2026.
Gebruik bij de aanmelding het e-mailadres dat bij VZR bekend is.
Zeres controleert aan het einde van ieder kwartaal of u op die peildatum een actueel en geldig (betaald) lidmaatschap heeft bij VZR om de juiste vergoeding vast te stellen. Benieuwd naar een rekenvoorbeeld? Ga dan naar de actiepagina op onze website via de knop hieronder.
[ Voor 196% gewijzigd door We Are Borg op 13-03-2026 18:18 ]
Ik heb dit draaien met Home Assistant. Eigenlijk een dubbele ocpp koppeling met een ocpp proxy. Tap puur voor registratie van laadsessies en eigen ocpp voor beheer van laadpaal.CyBeRSPiN schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:37:
[...]
Dit blijft toch nog een vaag iets..
Wil eigenlijk mijn laadpaal ontkoppelen van een backend om zelf een OCPP server te draaien om PV overschot weg te kunnen laden ivm terugleverboete.
Van TAP heb ik nog geen bevestiging of die dat ook ondersteunen.
Lidmaatschap bij hen kan gratis, maar alleen met betaald lidmaatschap recht op deze 'aanbieding'Okasha schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:16:
VZR heeft een kortingsregeling aangekondigd, lidmaatschap bij hen is gratis:
Sinds begin dit jaar kunnen elektrische rijders profiteren van een nieuwe inkomstenbron: de ERE-vergoeding (Emissie Reductieeenheden).
Voor iedere laadsessie ontvang je een vergoeding voor de CO₂-besparing die je hiermee realiseert.
VZR heeft met inboekdienstverlener Zeres afspraken gemaakt over een gunstig vergoedingstarief. Zeres verzorgt de volledige technische en administratieve afhandeling bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
Hoe werkt het?
Het proces is volledig ingericht op gemak. Zeres leest bij vrijwel alle merken laadpalen de data automatisch uit via een koppeling (OCPP of API). In de meeste gevallen kan de laaddata zelfs met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 worden gebruikt voor uw vergoeding.
Zo meld je je aan:
Ga naar zeres.nl/aanmelden.
Gebruik de kortingscode VZR2026.
Gebruik bij de aanmelding het e-mailadres dat bij VZR bekend is.
Zeres controleert aan het einde van ieder kwartaal of u op die peildatum een actueel en geldig (betaald) lidmaatschap heeft bij VZR om de juiste vergoeding vast te stellen. Benieuwd naar een rekenvoorbeeld? Ga dan naar de actiepagina op onze website via de knop hieronder.
Welke proxy? En doe je ook het laadvermogen aanpassen via HA?Marcjeno1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:50:
[...]
Ik heb dit draaien met Home Assistant. Eigenlijk een dubbele ocpp koppeling met een ocpp proxy. Tap puur voor registratie van laadsessies en eigen ocpp voor beheer van laadpaal.
(Heb je dit al eens in een ander topic gedeeld? Want is hier beetje offtopic)
Met het gratis lidmaatschap is de commissie 17% ipv 19%.GVR schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:05:
[...]
Lidmaatschap bij hen kan gratis, maar alleen met betaald lidmaatschap recht op deze 'aanbieding'
Met het betaalde lidmaatschap 10%, dus volgens mij kan zo'n betaald lidmaatschap al gauw uit.
Volgens de berekening die ze op hun eigen website zetten wel. Lidmaatschap is 30 euro per jaar. Bij 30k km per jaar en een verbruik van 25kw/100km zou het 17 euro voordeel opleveren na aftrek van de kosten voor lidmaatschap. Persoonlijk vind ik dit verbruik wat hoog, dus mijn besparing zou aanzienlijk lager zijn.latje21 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:19:
[...]
Met het gratis lidmaatschap is de commissie 17% ipv 19%.
Met het betaalde lidmaatschap 10%, dus volgens mij kan zo'n betaald lidmaatschap al gauw uit.
[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 13-03-2026 16:43 . Reden: Geknipte qoute ]
Weet niet wat jij rijdt dat 25kWh/100km verbruikt maar ik zit op de 15.osluis schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:37:
[...]
Volgens de berekening die ze op hun eigen website zetten wel. Lidmaatschap is 30 euro per jaar. Bij 30k km per jaar en een verbruik van 25kw/100km zou het 17 euro voordeel opleveren na aftrek van de kosten voor lidmaatschap. Persoonlijk vind ik dit verbruik wat hoog, dus mijn besparing zou aanzienlijk lager zijn.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Een leuke ‘wij van wc eend’ berekening. Denk dat het kwartje toch net de andere kant opvalt. Maar goed dan heb je er wel ‘weer’ een nutteloos abonnement op een of andere site bij.osluis schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:37:
[...]
Volgens de berekening die ze op hun eigen website zetten wel. Lidmaatschap is 30 euro per jaar. Bij 30k km per jaar en een verbruik van 25kw/100km zou het 17 euro voordeel opleveren na aftrek van de kosten voor lidmaatschap. Persoonlijk vind ik dit verbruik wat hoog, dus mijn besparing zou aanzienlijk lager zijn.
[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 13-03-2026 16:44 ]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Ik citeer maar net uit hun eigen berekening he. Ik zit zelf tussen de 17 en 20kWh/100km. Vandaar dat ik zeg dat mij besparing lager gaat zijn.asing schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:20:
[...]
Weet niet wat jij rijdt dat 25kWh/100km verbruikt maar ik zit op de 15.
Op mijn werk werkte de gratis lidmaatschap aanmeldpagina nog. Die is nu verdwenen. Zouden ze dit hebben gedaan door toename van aanmeldingen voor de ERE bij Zeres?Okasha schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:15:
Sorry hier vind je de details: https://vzr.nl/acties/zer...f2-427c-9f8a-fcfa3119014e
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
zie punt 6 https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/
Ik zie mijn sessies er inderdaad ook bij staan. Deze gaan echter terug t/m 2024, dus het lijkt mij dat het merendeel van deze sessies uiteindelijk niet ingeboekt kunnen worden.stijnos1991 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:17:
Ik zie inmiddels de laadsessies bij TAP electric onder de ERE registratie. Al is de status van de aanvraag nog "Submitted" in het geel. Er zit zeker vooruitgang in en het is goed om in ieder geval te zien dat mijn laadsessies in aanmerking komen voor ERE!
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Die mensen wachten hopelijk nog gewoon even tot duidelijk is wat wel en niet wordt geaccepteerd... Wat bekend is, is nog steeds deels aan interpretatie onderhevig. Voor hetzelfde geld bedenken ze nog een overgangsregeling waardoor sommige palen niet vervangen hoeven te worden, het blijft NederlandSport_Life schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:18:
Zijn er mensen die overwegen hun laadpaal te vervangen voor een Mid gecertificeerde laadpaal?
[ Voor 30% gewijzigd door thalx op 14-03-2026 11:05 ]
Blbaa
Had een MID meter in de meterkast waardoor ik niet in aanmerking kwam met mijn privé EV maar toen kreeg mijn vriendin een zakelijke EV aangeboden (met, in dit geval gelukkig, een krankzinnig verbruik) en ben ik maar gegaan voor een Peblar Business. Ook omdat mijn Wallbox Pulsar Plus geen RFID lezer had wat niet erg handig is bij zakelijk/prive combi en de Peblar V2G ready is.Sport_Life schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:18:
Zijn er mensen die overwegen hun laadpaal te vervangen voor een Mid gecertificeerde laadpaal?
Als de regeling er definitief door is zal dat ook wat doen met de restwaarde van non-MID laders. Het blijft een gokje.
Ik heb mij niet-MID Tesla Wall Charger in januari direct vervangen door een Peblar Business zodra ik van ERE hoorde. Hierdoor heb ik nu al 1880 kWh geregistreerd die ik gegarandeerd kan inboeken.Sport_Life schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:18:
Netjes! Dan heb je met je Tesla sinds jan. al 11.000+ kilometer gereden? Of meerdere EV's er op?RichieB schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Ik heb mij niet-MID Tesla Wall Charger in januari direct vervangen door een Peblar Business zodra ik van ERE hoorde. Hierdoor heb ik nu al 1880 kWh geregistreerd die ik gegarandeerd kan inboeken.
Ik moet helaas ook afscheid gaan nemen van mijn TWC3. Te dom en geen mid helaas.
Want het is wel een erg fraaie lader qua looks en knopje op hendel om laadklep te ontgrendelen...
Wij hebben ook 1 leaseauto waar ik juist bewust een Zappi voor had aangeschaft omdat we die al hadden en ik geen branded paal wilde.Maurice- schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:12:
[...]
Had een MID meter in de meterkast waardoor ik niet in aanmerking kwam met mijn privé EV maar toen kreeg mijn vriendin een zakelijke EV aangeboden (met, in dit geval gelukkig, een krankzinnig verbruik) en ben ik maar gegaan voor een Peblar Business. Ook omdat mijn Wallbox Pulsar Plus geen RFID lezer had wat niet erg handig is bij zakelijk/prive combi en de Peblar V2G ready is.
Als de regeling er definitief door is zal dat ook wat doen met de restwaarde van non-MID laders. Het blijft een gokje.
Maar nu is het wel aantrekkelijk om die Zappi te vervangen door een nieuwe paal van de werkgever.
De prive auto is een PHEV die gebruiken we eigenlijk alleen voor vakanties en 1x per week als we beide naar kantoor moeten
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe werkgevers ermee omgaan, als we dit straks in mindering moeten brengen op de vergoeding dan heeft het allemaal geen zin meer.
Daar kun je natuurlijk heel creatief mee omgaan maar dat is niet mijn intentie..
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2026 12:44 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
/f/image/xgT9HJCKcf5Vh6aZ0inTXaxw.png?f=fotoalbum_large)