ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Is hetgeen je uit VRM kan halen niet goed genoeg als ondersteuning bij meting via SAP?!null schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:16:
Zoals ik het nu begrijp moet de data nog steeds uit de laadpalen te halen zijn, dus met een backend wat onze Victron laadpalen niet hebben. En dat de SAP data gebruikt wordt om dat te verifiëren.
Met andere woorden, je hebt SAP + laadpaal met backend nodig.
En gaat het voor ons alsnog niet werken.
Edit2: Lekkerladen werkt nog niet met SAP hebben ze verteld, en dan nog moet er iets uit laadpalen komen aan informatie.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Zou in theorie kunnen, maar die haalt zijn meting ook niet uit de laadpaal en in mijn geval uit dezelfdd SAP meter (waar niet 1 maar 3 laadpalen op zitten).RikHa schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Is hetgeen je uit VRM kan halen niet goed genoeg als ondersteuning bij meting via SAP?
Het moeten kWh (niet vermogen) cijfers uit de laadpaal zelf zijn (ook zonde MID) en een partij moet die backoffice dan integreren.
Volgens mij kan het niet, en als het kan dan zal het niet snel gebeuren.
Ik ga even kijken wat deze regeling in de praktijk doet, en daar dan later wel op inspringen met MID paal of palen.
En ik wil de SAP aansluiting ook nog voor andere dingen gebruiken.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Die specifieke vraag kan je beter stellen in [Alfen Laadpaal] Ervaringen & DiscussieWill_M schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:32:
Ik probeer hier voor mezelf ook al een tijdje helder te krijgen hoe ik m'n (privé) laadpaal veilig kan gaan voorzien van een soort van 'tweede back-office' (lees: Een Inboeker) zonder dat ik daarmee de facturering middels de huidige Back-Office (Eneco E-Mobility) in de weg ga zitten.
[...]
Laadpaal is overigens een Alfen EVE Single Pro
[...]
Hint: kijk eens naar een OCPP proxy zoals plugchoice.com
[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 08-03-2026 17:03 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Inlezen is idd een kunst, een gecertificeerde MID meter in de laadpaal is verplicht.zeren schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:45:
Hallo, ik zou graag wat meer informatie willen over welk merk oplader ik moet installeren. Ik heb contact opgenomen met twee bedrijven en één bood me een Peblar met MID aan en een ander een Ratio zonder MID. Het bedrijf dat me een offerte voor Ratio gaf, zegt dat ik als particulier geen gebruik kan maken van de MID en dat deze daarom niet nuttig is.
Als iemand aanbevelingen heeft voor andere bedrijven die er een voor mij kunnen installeren in het noorden, laat het me dan weten!
De reden waarom ik mijn BMW Wallbox 2 Plus maar in de verkoop heb gedaan....baal baal.
Ik heb vandaag een Easee Charge Max besteld voor € 604,15 (netto/incl. €9,08 DPD verzendkosten) het was de scherpste prijs die ik kon vinden en deze (Noorse) laadpaal is V2G voorbereid.
De inboekaanbieders zijn wat mij betreft momenteel nog niet duidelijk tav de fee/doorberekende kosten voor het voeren van de laadboekhouding, gelukkig is daar geen haast mee aangezien er met terugwerkende kracht ingeboekt kan worden.
Is er iemand die ervaring heeft met de additionele Easee Equaliser ??
Waar? Kan het me bijna niet voorstellen, 750 is het laagste dat ik vind en dan nog eens 150 er af?KJM schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:58:
Ik heb vandaag een Easee Charge Max besteld voor € 604,15 (netto/incl. €9,08 DPD verzendkosten) het was de scherpste prijs die ik kon vinden en deze (Noorse) laadpaal is V2G voorbereid.
Ja ik.Is er iemand die ervaring heeft met de additionele Easee Equaliser ??
Maar misschien kunnen we hier over doorgaan in het gewone thuisladen topic of per pb.
Wise enough to play the fool
Lijkt me ook sterk. Ben benieuwd. Vrees dat het niet de 'Max' versie is.ASW1 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:12:
[...]
Waar? Kan het me bijna niet voorstellen, 750 is het laagste dat ik vind en dan nog eens 150 er af?
Ondertussen € 571,91 ex BTWAllewijn schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:43:
[...]
Lijkt me ook sterk. Ben benieuwd. Vrees dat het niet de 'Max' versie is.
en @AllewijnASW1 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:12:
[...]
Waar? Kan het me bijna niet voorstellen, 750 is het laagste dat ik vind en dan nog eens 150 er af?
[...]
Ja ik.
Maar misschien kunnen we hier over doorgaan in het gewone thuisladen topic of per pb.
Hij post prijzen ex. btw. Dit was bij Proshop. Nu nog iets goedkoper voor 692,01 (incl. btw
Wel jammer, heb 'm vrijdag bij Galaxus besteld voor 714,57 (incl. 4% korting via CashbackXL), maar voor 15 euro heb ik geen zin om 'm terug te gaan sturen..
@KJM Plaats dan een linkje naar de winkel ipv alleen te roepen dat 'ie nog goedkoper is geworden.
[ Voor 6% gewijzigd door S_Chief op 08-03-2026 22:33 ]
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 08-03-2026 23:35 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik begrijp dat er ingebouwde MID meters nodig zijn in de laadpalen. Ik hoop dat dit eventueel nog veranderd.
Wij hebben een Wallbox Quasar en een Eaee charge lite 11kW. Helaas beide zonder ingeboude MID meters.
Ik hoop dat er toch iets komt waardoor er toch gebruik gemaakt kan worden hiervoor.
We hebben nu een EV en nog een hybride maar deze wordt op termijn vervangen voor nog een EV.
Ik heb van dit topic een aantal pagina's gelezen maar tot op heden alleen mogelijk als er een interne MID meter in zit toch?
Lees de tekst in de gele balk boven de quickreply nog even een keer, zou ik zeggenKevin1990 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:30:
afgelopen weekend werd ik getipt over de ERE certificaten.
Ik begrijp dat er ingebouwde MID meters nodig zijn in de laadpalen. Ik hoop dat dit eventueel nog veranderd.
Wij hebben een Wallbox Quasar en een Eaee charge lite 11kW. Helaas beide zonder ingeboude MID meters.
Ik hoop dat er toch iets komt waardoor er toch gebruik gemaakt kan worden hiervoor.
We hebben nu een EV en nog een hybride maar deze wordt op termijn vervangen voor nog een EV.
Ik heb van dit topic een aantal pagina's gelezen maar tot op heden alleen mogelijk als er een interne MID meter in zit toch?
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Heel dom...wickydude schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:33:
[...]
Lees de tekst in de gele balk boven de quickreply nog even een keer, zou ik zeggen
Bedankt. Die vlieger gaat dus niet op.
Wel jammer aangezien 1 EV al 7000kWh heeft geladen in 2025
@teacher - Is het misschien handig om "het grote laadpaal topic" in de warning op te nemen? Ik zat alweer mis met deze post, sorry! Ik kan dat topic overigens nu ook niet vinden
[ Voor 21% gewijzigd door Kecin op 09-03-2026 13:04 ]
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Zelfde bij mij met registratie eind januari. Ik heb net mailcontact gehad met Mark van TAP en hij geeft het volgende aan:stijnos1991 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:40:
Ik heb me geregistreerd bij Tap Electric voor de ERE certificaten maar de status van mijn aanmelding is nog altijd "Submitted" (of ingezonden in het NL). Aanvraag gedaan op 26-2-2026. Zijn er hier gebruikers die al verder in het proces zijn?
Ik zie laadsessies trouwens wel netjes verschijnen op de website. Autorisatie staat uit dus het is plug & charge bij mij.
"Helaas kan ik niet aangeven wanneer we een update over de ERE mandaten hebben. We zijn momenteel met onze partner bezig om deze te verwerken. Zodra dit gedaan is, zullen we je een e-mail sturen met meer informatie.
Het is voor nu het belangrijkste dat je de sessies ziet in het portaal onder "Laadsessies". Als de sessies daar verschijnen, zullen ze aan het ERE mandaat toegevoegd worden."
https://www.eneco-emobili...rdien-geld-met-thuisladenWill_M schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:32:
Ik probeer hier voor mezelf ook al een tijdje helder te krijgen hoe ik m'n (privé) laadpaal veilig kan gaan voorzien van een soort van 'tweede back-office' (lees: Een Inboeker) zonder dat ik daarmee de facturering middels de huidige Back-Office (Eneco E-Mobility) in de weg ga zitten.
De laadpaal is door m'n werkgever aangeschaft (en is dus niet als onderdeel van m'n zakelijk leasecontract opgenomen) maar is daarna bij plaatsing / oplevering direct voor de volle 100% mijn privé eigendom geworden. Gaat er dus iets aan stuk, hardware al dan niet software matig .... Dan is dat dus ook écht MIJN probleem.
Laadpaal is overigens een Alfen EVE Single Pro (waar ik uiteraard volledig toegang toe heb, ook softwarematig) en deze wordt gevoed vanop m'n Essent huisaansluiting / energiecontract. Eneco E-Mobilty is daarnaast de partij welke de doorbelasting aan m'n werkgever verzorgd en deze heeft dus ook volledig toegang tot de laadpaal. Ik kan zélf vervolgens het tarief instellen wat ik per kWh wens te ontvangen waarbij Eneco E-Mobilty dat bedrag vervolgens met de nodige opcenten doorbelast aan m'n werkgever.
Ik zou dus eigenlijk het liefst zien dat Eneco E-Mobility de afhandeling van de 'ERE Certificaten' voor me ging verzorgen, maar da's voorlopig nog 'Wishful Thinking', ben ik bang voor....
Misschien toch nog niet zo'n 'wishful thinking'?Houd deze pagina dus goed in de gaten, want binnenkort volgt hier meer informatie met een aanmeldmogelijkheid.
Omdat het antwoord daar niet bij stond heb ik het per email gevraagd aan Den Hartog.bokkow schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:57:
Dit lijkt meer en meer op een ERE helpdesk dan een discussie topic. @Kris neem op zn minst de laatste paar pagina’s door.
Antwoord: Je kan zelf handmatig een export maken via de Laadpaal app (in mijn geval MyEve of Eve Connect) en deze straks inladen in de ERE portal van Den Hartog. Deze wordt vervolgens door hen gecheckt.
Misschien ook goed om 'handmatig' toe te voegen bij Den Hartog in de startpost?
Mijn schoonbroertje werkt bij Eneco en kwam hier uit zichzelf mee, dat ik met mijn paal (Alfen Eve SP) ook wel iets zou kunnen inzake ERE certificaten. Alleen hij raadde mij aan om nog heel even te wachten met aanmelden.PTish schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:04:
[...]
https://www.eneco-emobili...rdien-geld-met-thuisladen
[...]
Misschien toch nog niet zo'n 'wishful thinking'?
We wachten dus geduldid een en ander af..Morning. Yes dat kan ook via ons straks, alleen hoeveel je krijgt is nog niet bekend. Volgens mij gaan we naar een percentage van de opbrengst toe en niet naar een vast bedrag per kWh. Sowieso zou ik nog lekker even wachten met je ergens inschrijven, want de komende tijd wordt dit allemaal nog duidelijker en kun je dan de beste keuze maken qua opbrengst. Het gaat sowieso op kalenderjaar en met terugwerkende kracht.
*sowieso
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb nog geen inboeker gekozen, maar met wie ik heb gesproken accepteert 'm, desnoods met exports en een foto van de MID. Bij Tap Electric kun je 'm zelfs kiezen als lader..Allewijn schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:35:
[...]
Maar is hij al geaccepteerd door een inboekdienstverlener? Welke heb je gekozen?
Want ik zie heel het merk NextBlue/dit type bij geen enkele inboekdienstverlener op hun site/in de lijsten genoemd.
Het is iig fysiek een model model. Die zou wel een opvolger kunnen zijn voor mijn fraaie Tesla TWC3.
Het oog wil ook wat...
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.