• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:35

Gallus

Cheesy

Ik heb mij onlangs ook aangemeld (status 'ingezonden') bij Tap Electric, maar zie nog geen laadsessies verschijnen op de ERE-pagina in de portal. Met enige moeite de chatbot overtuigd dat het niet komt doordat ik geen laadpas van Tap gebruik (gebruik backoffice moet voldoende zijn). Maandag kijkt er een medewerker mee.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:16
Wat adviseren jullie mij te doen?

Situatie:
Ik heb een EVbox Elvi laadpunt met MID meter, tot eind mei nog gekoppeld aan 50five backend t.b.v. verrekening laadkosten. In juni zal die koppeling komen te vervallen en wil ik 't laadpunt via OCPP aan HA hangen om wat slimmer te kunnen laden. Over 50five zie ik hier veel negatieve berichten, bij mij loopt de verrekening van de laadkosten na wat opstartproblemen vorig jaar prima. Ik heb toegang tot de 50five app en portal en via de portal kan ik diverse rapporten downloaden waaronder een zogenaamd "Obelis" rapport waarin elke laadsessie met de volgende details staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpUcPDU9a6avOvV9uw2i7t_pRbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UQphLnoseFZsBFdhJB6yvoTT.png?f=fotoalbum_large

In post van @Sonicfreak zag ik de optie om te registeren bij ere-registratie.nl omdat die de mogelijkheid biedt om zelf een uitdraai van de geladen kWh te sturen. Is dat dan dit "Obelis" rapport?
Ik zie dat ook laadloon.nl dit ook accepteert maar die zijn blijkbaar niet duidelijk in hun communicatie over BTW over de 20% commissie. Zeres lijkt ook wel interessant (lage commissie), maar niet helemaal duidelijk of handmatige aanlevering mogelijk blijft. Over eerste kwartaal wel lijkt. Iemand hier die daar meer over weet?

Ik neem aan dat ik een soortgelijk rapport ook kan genereren als ik 't laadpunt via OCPP aan HA heb hangen maar dan is 't waarschijnlijk mooier om een OCPP proxy te gaan gebruiken om dat de laadsessies aan te sturen vanuit HA en daarna ook de laadsessie via OCPP aan 1 van de inboekdienstverleners te versturen.

Iemand al zo'n setup met OCPP proxy, HA OCPP aansturing en OCPP laadsessieregistratie actief?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• nmgn231
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:13
Ik heb zojuist de inloggegevens ontvangen van mijn Zeres account.

Hier wordt verzocht: "Voor het totaal volume van deze laadpaal voor dit kwartaal in."
Met als invulveld: "Totaal volume (kWh)"

Weet iemand wat hier ingevuld dient te worden?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:32
@nmgn231 Het lijkt me dat je daar het totaal aantal geladen kWh van 1-1-2026 t/m 31-3-2026 in moet vullen. Of kan jij iets anders bedenken?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:49

996

Ik vul dit op 31-03 in zodat ik de eerste uitkering zoveel mogelijk van het 1e kwartaal krijg uitbetaald, dat lijkt me het handigst.
Maar misschien kan je ook gewoon de stand van vandaag invullen. En wellicht kun je die op 31-03 dan weer wijzigen?
Ergens in hun FAQ staat dat ze in Q2 waarschijnlijk de MID meter gaan uitlezen dus dan wordt vanzelf gecorrigeerd wat je in Q1 na 14-03 geladen hebt?

Je hoeft niks te uploaden of zo, dus je kunt lukraak wat invullen lijkt het ? Ik vraag me ook af of Zeres zelf geen probleem krijgen als deelnemers nu een veel hoger verbruik invullen en vervolgens dus meer uitbetaald krijgen dan waar ze recht op hebben?
Of vindt hier nog een controleslag plaats?

[ Voor 3% gewijzigd door 996 op 14-03-2026 16:58 ]

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-03 19:13
blb4 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:22:

Situatie:
Ik heb een EVbox Elvi laadpunt met MID meter, tot eind mei nog gekoppeld aan 50five backend t.b.v. verrekening laadkosten. In juni zal die koppeling komen te vervallen en wil ik 't laadpunt via OCPP aan HA hangen om wat slimmer te kunnen laden. Over 50five zie ik hier veel negatieve berichten, bij mij loopt de verrekening van de laadkosten na wat opstartproblemen vorig jaar prima. Ik heb toegang tot de 50five app en portal en via de portal kan ik diverse rapporten downloaden waaronder een zogenaamd "Obelis" rapport waarin elke laadsessie met de volgende details staan:
[Afbeelding]

In post van @Sonicfreak zag ik de optie om te registeren bij ere-registratie.nl omdat die de mogelijkheid biedt om zelf een uitdraai van de geladen kWh te sturen. Is dat dan dit "Obelis" rapport?
Ik zie dat ook laadloon.nl dit ook accepteert maar die zijn blijkbaar niet duidelijk in hun communicatie over BTW over de 20% commissie. Zeres lijkt ook wel interessant (lage commissie), maar niet helemaal duidelijk of handmatige aanlevering mogelijk blijft. Over eerste kwartaal wel lijkt. Iemand hier die daar meer over weet?

Ik neem aan dat ik een soortgelijk rapport ook kan genereren als ik 't laadpunt via OCPP aan HA heb hangen maar dan is 't waarschijnlijk mooier om een OCPP proxy te gaan gebruiken om dat de laadsessies aan te sturen vanuit HA en daarna ook de laadsessie via OCPP aan 1 van de inboekdienstverleners te versturen.

Iemand al zo'n setup met OCPP proxy, HA OCPP aansturing en OCPP laadsessieregistratie actief?
Ik kan je zeggen dat de export die ik vanuit 50five maak gebaseerd op de laadsessies van mijn laadpunt bij ere-registratie.nl gewoon geaccepteerd wordt.
Ik kreeg ook een mail van hen deze week dat als een export niet geaccepteerd wordt dat ze dan kunnen kijken om het wel werkend te krijgen.

Voor de vraag of dat met de andere oplossing ook gaat werken, kan ik geen antwoord geven want ik zit nog bij 50five.

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:49

996

blb4 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:22:

Situatie:
Ik heb een EVbox Elvi laadpunt met MID meter, tot eind mei nog gekoppeld aan 50five backend t.b.v. verrekening laadkosten.
[Afbeelding]

Wel grappig, de webinterface bij Ecotap ziet er precies hetzelfde uit als jouw screenshot. Je kunt veel verschillende exports maken.
Bij Zeres heb ik net ingelogd en handmatig het verbuik van 1 januari totnutoe ingevuld. Hoefde niet eens een export te uploaden....
Ergens in hun FAQ staat wel dat ze vanaf Q2 uit willen lezen via de backoffice.

• nmgn231
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:13
RichieB schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:41:
@nmgn231 Het lijkt me dat je daar het totaal aantal geladen kWh van 1-1-2026 t/m 31-3-2026 in moet vullen. Of kan jij iets anders bedenken?
Dan zou ik exact 1 dag de mogelijkheid hebben om hier de juiste stand in te voeren. Kan, maar lijkt niet logisch.

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:17
asing schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:20:
[...]

Weet niet wat jij rijdt dat 25kWh/100km verbruikt maar ik zit op de 15.
Hier een 2019 audi etron met over de afgelopen 17000km een gemiddeld verbruik van 25,4kWh/100km en de afgelopen 2 maand 28 en 30 kWh/100km. de 30 omdat ik met de aanhanger een verbruik van 400Wh/km had.
Sport_Life schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:18:
Zijn er mensen die overwegen hun laadpaal te vervangen voor een Mid gecertificeerde laadpaal?
Ik heb hier een victron EVCS vervangen voor een peblar business, vooral omdat ik het schema aanpassen van de victron elke dag omslagtig vond en hij vaak de thuis accu voorang gaf met laden op de auto. Ik wilde ook een slot op de stekker en met de locale api kan ik lokaal als het net wegvalt de laadsnelheid omlaag zetten en het laden stoppen als de thuisaccu onder een bepaald percentage komt.

Dit heb ik naar voren gehaald ivm de ERE regeling en met 550kWh gemiddeld per maand heb je snel de eerste knaken te pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door bassiexp op 14-03-2026 18:45 ]

10kWp | 64kWh, 13,5kw victron ess | 2019 E-tron 50

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat moet zo'n inboekpartij allemaal doen? Of ben ik de enige die 25% kosten die de meeste partijen hanteren nogal hoog vind? Je zou verwachten dat ales automatisch gaat.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:16
zonoskar schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:22:
Wat moet zo'n inboekpartij allemaal doen? Of ben ik de enige die 25% kosten die de meeste partijen hanteren nogal hoog vind? Je zou verwachten dat ales automatisch gaat.
Ik zie graag een aanbod van je tegemoet met 5% commissie :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:43
Pr088 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Het is fraudeleus om een tweedehands laadpaal/MID-meter aan te schaffen die niet is gereset en dus verkeerde beginstanden laat zien. Is vergelijkbaar met het tellerdraaien in de autobranche.
In de topicwarming staat duidelijk: Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Laat ik het omdraaien voor je, een MID meter mag en kan zijn totalen niet resetten, dan voldoet deze niet meer aan de MID eisen en is dus onbetrouwbaar

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

• KEY Systems
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:29
Ik heb de Noorse ZAPTEC GO 2 met ZAPTEC Sence P1 aan de wand hangen. Zelf aangesloten en pompt via de load-balancer met 11 kW mijn auto vol met energie.

Deze laadpaal heeft een een interne MID meter, dus geschikt om ERE certifcaten mee te verhandelen. In de ZAPTEC app maak je een export en dat bestand zet je in de portal van ZERES.

Sinds deze maand ben ik dus aangesloten bij ZERES en heb mijn gegevens ingevoerd in hun portal. Bij ZERES sluit je een contract af voor een jaar en kijk ik deze nieuwe hype eerst een jaar aan.

Het invullen is nog geen paar minuten werk en je ziet gelijk hoeveel ERE certificaten je aan ZERES geeft. ZERES gaan de markt voor mij op en de vlag gaat pas echt uit als het geld op mijn bankrekening staat. En daar pakt ZERES een paar procent van. 8)7
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.