All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Situatie:
Ik heb een EVbox Elvi laadpunt met MID meter, tot eind mei nog gekoppeld aan 50five backend t.b.v. verrekening laadkosten. In juni zal die koppeling komen te vervallen en wil ik 't laadpunt via OCPP aan HA hangen om wat slimmer te kunnen laden. Over 50five zie ik hier veel negatieve berichten, bij mij loopt de verrekening van de laadkosten na wat opstartproblemen vorig jaar prima. Ik heb toegang tot de 50five app en portal en via de portal kan ik diverse rapporten downloaden waaronder een zogenaamd "Obelis" rapport waarin elke laadsessie met de volgende details staan:
/f/image/UQphLnoseFZsBFdhJB6yvoTT.png?f=fotoalbum_large)
In post van @Sonicfreak zag ik de optie om te registeren bij ere-registratie.nl omdat die de mogelijkheid biedt om zelf een uitdraai van de geladen kWh te sturen. Is dat dan dit "Obelis" rapport?
Ik zie dat ook laadloon.nl dit ook accepteert maar die zijn blijkbaar niet duidelijk in hun communicatie over BTW over de 20% commissie. Zeres lijkt ook wel interessant (lage commissie), maar niet helemaal duidelijk of handmatige aanlevering mogelijk blijft. Over eerste kwartaal wel lijkt. Iemand hier die daar meer over weet?
Ik neem aan dat ik een soortgelijk rapport ook kan genereren als ik 't laadpunt via OCPP aan HA heb hangen maar dan is 't waarschijnlijk mooier om een OCPP proxy te gaan gebruiken om dat de laadsessies aan te sturen vanuit HA en daarna ook de laadsessie via OCPP aan 1 van de inboekdienstverleners te versturen.
Iemand al zo'n setup met OCPP proxy, HA OCPP aansturing en OCPP laadsessieregistratie actief?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Hier wordt verzocht: "Voor het totaal volume van deze laadpaal voor dit kwartaal in."
Met als invulveld: "Totaal volume (kWh)"
Weet iemand wat hier ingevuld dient te worden?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Maar misschien kan je ook gewoon de stand van vandaag invullen. En wellicht kun je die op 31-03 dan weer wijzigen?
Ergens in hun FAQ staat dat ze in Q2 waarschijnlijk de MID meter gaan uitlezen dus dan wordt vanzelf gecorrigeerd wat je in Q1 na 14-03 geladen hebt?
Je hoeft niks te uploaden of zo, dus je kunt lukraak wat invullen lijkt het ? Ik vraag me ook af of Zeres zelf geen probleem krijgen als deelnemers nu een veel hoger verbruik invullen en vervolgens dus meer uitbetaald krijgen dan waar ze recht op hebben?
Of vindt hier nog een controleslag plaats?
[ Voor 3% gewijzigd door 996 op 14-03-2026 16:58 ]
Ik kan je zeggen dat de export die ik vanuit 50five maak gebaseerd op de laadsessies van mijn laadpunt bij ere-registratie.nl gewoon geaccepteerd wordt.blb4 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:22:
Wat adviseren jullie mij te doen?
Situatie:
Ik heb een EVbox Elvi laadpunt met MID meter, tot eind mei nog gekoppeld aan 50five backend t.b.v. verrekening laadkosten. In juni zal die koppeling komen te vervallen en wil ik 't laadpunt via OCPP aan HA hangen om wat slimmer te kunnen laden. Over 50five zie ik hier veel negatieve berichten, bij mij loopt de verrekening van de laadkosten na wat opstartproblemen vorig jaar prima. Ik heb toegang tot de 50five app en portal en via de portal kan ik diverse rapporten downloaden waaronder een zogenaamd "Obelis" rapport waarin elke laadsessie met de volgende details staan:
[Afbeelding]
In post van @Sonicfreak zag ik de optie om te registeren bij ere-registratie.nl omdat die de mogelijkheid biedt om zelf een uitdraai van de geladen kWh te sturen. Is dat dan dit "Obelis" rapport?
Ik zie dat ook laadloon.nl dit ook accepteert maar die zijn blijkbaar niet duidelijk in hun communicatie over BTW over de 20% commissie. Zeres lijkt ook wel interessant (lage commissie), maar niet helemaal duidelijk of handmatige aanlevering mogelijk blijft. Over eerste kwartaal wel lijkt. Iemand hier die daar meer over weet?
Ik neem aan dat ik een soortgelijk rapport ook kan genereren als ik 't laadpunt via OCPP aan HA heb hangen maar dan is 't waarschijnlijk mooier om een OCPP proxy te gaan gebruiken om dat de laadsessies aan te sturen vanuit HA en daarna ook de laadsessie via OCPP aan 1 van de inboekdienstverleners te versturen.
Iemand al zo'n setup met OCPP proxy, HA OCPP aansturing en OCPP laadsessieregistratie actief?
Ik kreeg ook een mail van hen deze week dat als een export niet geaccepteerd wordt dat ze dan kunnen kijken om het wel werkend te krijgen.
Voor de vraag of dat met de andere oplossing ook gaat werken, kan ik geen antwoord geven want ik zit nog bij 50five.
Wel grappig, de webinterface bij Ecotap ziet er precies hetzelfde uit als jouw screenshot. Je kunt veel verschillende exports maken.blb4 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:22:
Wat adviseren jullie mij te doen?
Situatie:
Ik heb een EVbox Elvi laadpunt met MID meter, tot eind mei nog gekoppeld aan 50five backend t.b.v. verrekening laadkosten.
[Afbeelding]
Bij Zeres heb ik net ingelogd en handmatig het verbuik van 1 januari totnutoe ingevuld. Hoefde niet eens een export te uploaden....
Ergens in hun FAQ staat wel dat ze vanaf Q2 uit willen lezen via de backoffice.
Dan zou ik exact 1 dag de mogelijkheid hebben om hier de juiste stand in te voeren. Kan, maar lijkt niet logisch.RichieB schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:41:
@nmgn231 Het lijkt me dat je daar het totaal aantal geladen kWh van 1-1-2026 t/m 31-3-2026 in moet vullen. Of kan jij iets anders bedenken?
Hier een 2019 audi etron met over de afgelopen 17000km een gemiddeld verbruik van 25,4kWh/100km en de afgelopen 2 maand 28 en 30 kWh/100km. de 30 omdat ik met de aanhanger een verbruik van 400Wh/km had.asing schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:20:
[...]
Weet niet wat jij rijdt dat 25kWh/100km verbruikt maar ik zit op de 15.
Ik heb hier een victron EVCS vervangen voor een peblar business, vooral omdat ik het schema aanpassen van de victron elke dag omslagtig vond en hij vaak de thuis accu voorang gaf met laden op de auto. Ik wilde ook een slot op de stekker en met de locale api kan ik lokaal als het net wegvalt de laadsnelheid omlaag zetten en het laden stoppen als de thuisaccu onder een bepaald percentage komt.Sport_Life schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:18:
Zijn er mensen die overwegen hun laadpaal te vervangen voor een Mid gecertificeerde laadpaal?
Dit heb ik naar voren gehaald ivm de ERE regeling en met 550kWh gemiddeld per maand heb je snel de eerste knaken te pakken.
[ Voor 3% gewijzigd door bassiexp op 14-03-2026 18:45 ]
10kWp | 64kWh, 13,5kw victron ess | 2019 E-tron 50
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik zie graag een aanbod van je tegemoet met 5% commissiezonoskar schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:22:
Wat moet zo'n inboekpartij allemaal doen? Of ben ik de enige die 25% kosten die de meeste partijen hanteren nogal hoog vind? Je zou verwachten dat ales automatisch gaat.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Laat ik het omdraaien voor je, een MID meter mag en kan zijn totalen niet resetten, dan voldoet deze niet meer aan de MID eisen en is dus onbetrouwbaarPr088 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:27:
[...]
Het is fraudeleus om een tweedehands laadpaal/MID-meter aan te schaffen die niet is gereset en dus verkeerde beginstanden laat zien. Is vergelijkbaar met het tellerdraaien in de autobranche.
In de topicwarming staat duidelijk: Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g
Deze laadpaal heeft een een interne MID meter, dus geschikt om ERE certifcaten mee te verhandelen. In de ZAPTEC app maak je een export en dat bestand zet je in de portal van ZERES.
Sinds deze maand ben ik dus aangesloten bij ZERES en heb mijn gegevens ingevoerd in hun portal. Bij ZERES sluit je een contract af voor een jaar en kijk ik deze nieuwe hype eerst een jaar aan.
Het invullen is nog geen paar minuten werk en je ziet gelijk hoeveel ERE certificaten je aan ZERES geeft. ZERES gaan de markt voor mij op en de vlag gaat pas echt uit als het geld op mijn bankrekening staat. En daar pakt ZERES een paar procent van.
Omslachtig. Bij lekkerland wordt dat automatisch gedaan.KEY Systems schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:28:
Ik heb de Noorse ZAPTEC GO 2 met ZAPTEC Sence P1 aan de wand hangen. Zelf aangesloten en pompt via de load-balancer met 11 kW mijn auto vol met energie.
Deze laadpaal heeft een een interne MID meter, dus geschikt om ERE certifcaten mee te verhandelen. In de ZAPTEC app maak je een export en dat bestand zet je in de portal van ZERES.
Sinds deze maand ben ik dus aangesloten bij ZERES en heb mijn gegevens ingevoerd in hun portal. Bij ZERES sluit je een contract af voor een jaar en kijk ik deze nieuwe hype eerst een jaar aan.
Het invullen is nog geen paar minuten werk en je ziet gelijk hoeveel ERE certificaten je aan ZERES geeft. ZERES gaan de markt voor mij op en de vlag gaat pas echt uit als het geld op mijn bankrekening staat. En daar pakt ZERES een paar procent van.
Bij inboekdienstverleners die alleen op basis van OCPP werken en nog niet bekend hebben gemaakt of (en hoe) oude sessies ook kunnen worden ingeboekt, zal je alleen het verbruik vanaf het moment van de koppeling kunnen inboeken.
Het is nieuw, alle systemen, support etc moet worden opgebouwd, dat kost geld. Daarnaast hebben we een notoir onbetrouwbare overheid dus die investeringen kun je ook niet zomaar uitsmeren. Daarom nooit voor meer dan 1 jaar je commitment geven aan een leverancier, de kans is groter dat als alles draait die kosten zullen gaan Dalenzonoskar schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:22:
Wat moet zo'n inboekpartij allemaal doen? Of ben ik de enige die 25% kosten die de meeste partijen hanteren nogal hoog vind? Je zou verwachten dat ales automatisch gaat.
Daarnaast heb ik een vof en rijd de auto zakelijk, heb ook zonnepanelen. Ben benieuwd hoe dit gaat uitmaken. Nog meer zzp’ers en vof?
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
Ik overweeg dit maar vraag me af hoe 'zeker' het is dat dit in de toekomst nog blijft, is hier niets over bekend? Ben verder namelijk erg tevreden met mijn Zappi v2.1.
Ik heb min Wallbox Copper SB vervangen door een Zaptec Go 2. Met twee ev’s heb ik ingeschat dat dat wel oplevert. Heb de oude lader nog te koop staan. Als ik die kwijt raak is het helemaal interessantCard Nox schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:17:
Zijn hier veel mensen die een nieuwe paal hebben gekocht specifiek voor ERE certificaten?
Ik overweeg dit maar vraag me af hoe 'zeker' het is dat dit in de toekomst nog blijft, is hier niets over bekend? Ben verder namelijk erg tevreden met mijn Zappi v2.1.
Offtopic tipje waar waarschijnlijk meer Tweakers hier wat aan hebben: in België is van deze regeling geen sprake en daardoor liggen de tweedehands prijzen veel hoger. Zo ook van mijn lader verlost. http://2dehands.be Verzending ligt rond de €20.sanzut schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:21:
[...]
Ik heb min Wallbox Copper SB vervangen door een Zaptec Go 2. Met twee ev’s heb ik ingeschat dat dat wel oplevert. Heb de oude lader nog te koop staan. Als ik die kwijt raak is het helemaal interessant
Je stelt bijna dezelfde vraag als @Sport_Life vrijdag. De antwoorden daarop kan je vast ook wel vinden.Card Nox schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:17:
Zijn hier veel mensen die een nieuwe paal hebben gekocht specifiek voor ERE certificaten?
[…]
Maximus, zal deze even antwoorden en wat meer duiding geven ook ter info voor andere lezers. Ons streven was altijd om eerst inzicht te geven alvorens aanmelders een machtiging kunnen tekenen. Zodat je weet waar je aan toe bent. Daarom hebben we eerst de accounts geopend voor aanmelders met een laadpunt waarmee we direct kunnen koppelen.Maximus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:23:
Heb mij een dikke maand geleden aangemeld bij Lekkerladen.com, alleen nog niets gehoord van een account. Wat is de lead time voor een account, want zou graag de zaken willen instellen.
Een aantal backoffices hebben nu tenders uitgeschreven (denk aan de wat grotere) voor inboekdienstverleners alvorens ze de koppeling mogelijk maken. Daar zal nog wel een tijdje overheen gaan. Om terug te komen bij je vraag, we hadden bij deze partijen meer snelheid verwacht, maar het is wat het is. Daarom bouwen we een flow waarbij je je sessies kan uploaden. Echter ook deze manier moet voldoen aan de standaarden voor de verificateur en vergt dus stevige testing. Lang verhaal kort, aankomende weken zodra we je op een nette manier inzicht kunnen geven, net als voor de automatische koppelingen, komt je account eraan.
Dat impliceert dat niet iedere inboekdienstverlener toegang gaat krijgen tot alle backoffices? Benieuwd wat dat voor invloed gaat hebben op processen, kosten, klanten en de inboekdienstverleners...Bob Lieftink schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:08:
[...]
Maximus, zal deze even antwoorden en wat meer duiding geven ook ter info voor andere lezers. Ons streven was altijd om eerst inzicht te geven alvorens aanmelders een machtiging kunnen tekenen. Zodat je weet waar je aan toe bent. Daarom hebben we eerst de accounts geopend voor aanmelders met een laadpunt waarmee we direct kunnen koppelen.
Een aantal backoffices hebben nu tenders uitgeschreven (denk aan de wat grotere) voor inboekdienstverleners alvorens ze de koppeling mogelijk maken. Daar zal nog wel een tijdje overheen gaan. Om terug te komen bij je vraag, we hadden bij deze partijen meer snelheid verwacht, maar het is wat het is. Daarom bouwen we een flow waarbij je je sessies kan uploaden. Echter ook deze manier moet voldoen aan de standaarden voor de verificateur en vergt dus stevige testing. Lang verhaal kort, aankomende weken zodra we je op een nette manier inzicht kunnen geven, net als voor de automatische koppelingen, komt je account eraan.
Helder, dank! Ik wacht rustig af.Bob Lieftink schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:08:
[...]
Maximus, zal deze even antwoorden en wat meer duiding geven ook ter info voor andere lezers. Ons streven was altijd om eerst inzicht te geven alvorens aanmelders een machtiging kunnen tekenen. Zodat je weet waar je aan toe bent. Daarom hebben we eerst de accounts geopend voor aanmelders met een laadpunt waarmee we direct kunnen koppelen.
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
En daarmee neem je de onzekerheid dat dit alles niet doorgaat op de koop toe ?RichieB schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Ik heb mij niet-MID Tesla Wall Charger in januari direct vervangen door een Peblar Business zodra ik van ERE hoorde. Hierdoor heb ik nu al 1880 kWh geregistreerd die ik gegarandeerd kan inboeken.
Dank voor je uitleg ! Alleen niemand heeft hier iets aan zonder MID meter, klopt dat ? Ook niet met terugwerkende kracht .Bob Lieftink schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:08:
[...]
Nee , dit kost al snel 1500 euro met installatie . Als dit hele ERE niet door gaat is het toch zeer zonde van de investering .Card Nox schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:17:
Als je de aansluiting al hebt, dus een paal vervangt, kost dat €850-925 minus de restwaarde. Je hoeft geen installateur te zijn, het is een kwestie van 5 draadjes inprikken. En als je upgrade van een simpelere paal heb je ook andere voordelen zoals laden op zonnestroom en V2G/H ready.MaStar schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:17:
[...]
Nee , dit kost al snel 1500 euro met installatie . Als dit hele ERE niet door gaat is het toch zeer zonde van de investering .
Maar ERE is al live toch, mensen verdienen er nu al geld aan?MaStar schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:17:
[...]
Nee , dit kost al snel 1500 euro met installatie . Als dit hele ERE niet door gaat is het toch zeer zonde van de investering .
Mijn vraag was een glazenbol vraag, maw: niemand die het weet hoe lang het blijft.
Mbt de 'business case'
€1.500 incl. installatie (wellicht minder als je bestaande infra kunt herbruiken) - €300 voor je huidige paal = €1.200
€1.200 / €0,10 per kWh = 12.000kWh
Dus afhankelijk van hoeveel je rijd en je verbruik kan het langer of korter duren:
Weinig km & zuinig (worst case): 12.000kWh / 13kWh/100km = 92.000km / 10.000km pj = ~9 jaar
Veel km & niet zuinig (best case): 12.000kWh / 21kWh/100km = 57.000km / 60.000km pj = ~1 jaar
Gemiddeld km & gemiddeld verbruik (gemiddeld): 12.000kWh / 17kWh/100km = 70.500km / 18.000km pj = ~4 jaar
Persoonlijke km & persoonlijk verbruik (onze case):
€1.300 incl. installatie - €300 voor je huidige paal = €1.000
€1.000 / €0,10 per kWh = 10.000kWh
10.000kWh / 15kWh/100km = 67.000km / 26.000km pj = ~2,5 jaar
Voor mij persoonlijk zou ik graag een langere kabel willen zodat ik de auto's niet hoef te ruilen, dat is voor mij persoonlijk ook nog wat waard.
[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 17-03-2026 10:45 ]
Lees het topic even door, of anders het blauwe blokje op deze pagina: https://www.emissieautori...ssiereductie-eenheden-ereCard Nox schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:42:
[...]
Maar ERE is al live toch, mensen verdienen er nu al geld aan?
Mijn vraag was een glazenbol vraag, maw: niemand die het weet hoe lang het blijft.
Mbt de 'business case'
€1.500 incl. installatie (wellicht minder als je bestaande infra kunt herbruiken) - €300 voor je huidige paal = €1.200
€1.200 / €0,10 per kWh = 12.000kWh
Dus afhankelijk van hoeveel je rijd en je verbruik kan het langer of korter duren:
Weinig km & zuinig (worst case): 12.000kWh / 13kWh/100km = 92.000km / 10.000km pj = ~9 jaar
Veel km & niet zuinig (best case): 12.000kWh / 21kWh/100km = 57.000km / 60.000km pj = ~1 jaar
Gemiddeld km & gemiddeld verbruik (gemiddeld): 12.000kWh / 17kWh/100km = 70.500km / 18.000km pj = ~4 jaar
Persoonlijke km & persoonlijk verbruik (onze case):
€1.300 incl. installatie - €300 voor je huidige paal = €1.000
€1.000 / €0,10 per kWh = 10.000kWh
10.000kWh / 15kWh/100km = 67.000km / 26.000km pj = ~2,5 jaar
Voor mij persoonlijk zou ik graag een langere kabel willen zodat ik de auto's niet hoef te ruilen, dat is voor mij persoonlijk ook nog wat waard.
En zolang die wet er niet is, kan alles zomaar een jaartje uitgesteld worden, aangepast, teruggedraaid, wat dan ook. Nu investeren is dus een gok nemen niet alleen voor nu, maar ook voor de looptijd en aanpassingen die gaandeweg in de regeling gemaakt worden. De overheid heeft geen goede reputatie als het gaat om lange termijn beleid.
Daarnaast is ook de waarde van de ERE een marktprijs, of die dus 20ct, 10ct of 1ct is is aan de markt. Daarmee zitten in alle elementen van je berekening met een kleine of grote mate van onzekerheid... Ik zou dus afwachten tot er in ieder geval wetgeving is en idealiter ook wat meer beeld op hoe de ERE markt zich ontwikkelt.
De beurs is ook altijd gokken, en toch wordt daar goed geld verdiend. Inzetten op deze regeling lijkt daarmee vergeleken redelijk safe te zijn, zeker als je bedenkt dat de vraag naar deze certificaten naar verwachting alleen maar toe zal nemen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik snap je en zeg ook niet dat het teruggedraaid wordt of wat dan ook, alleen de manier waarop sommigen er hier mee rekenen als een voldongen feit is gewoon onjuist. Daarnaast is de startdatum ook nog niet vast. Het is een beetje business cases schrijven op los zand.Glashelder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:03:
De overheid heeft inderdaad geen goede reputatie maar de Eerste Kamer houdt over het algemeen eigenlijk alleen maar wetten tegen als men daar goede redenen voor heeft. In het geval van deze regeling lijken die er niet te zijn. Strikt gezien is het een gok - het is er immers nog niet door - maar het is meer een educated guess dan echt je maandsalaris op rood zetten.
De beurs is ook altijd gokken, en toch wordt daar goed geld verdiend. Inzetten op deze regeling lijkt daarmee vergeleken redelijk safe te zijn, zeker als je bedenkt dat de vraag naar deze certificaten naar verwachting alleen maar toe zal nemen.
Je vergelijking met de beurs is daarom een goede: Er is een reden dat veel mensen niet naar de beurs gaan maar gewoon hun geld op een spaarrekening zetten...
[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 17-03-2026 11:18 ]
Offtopic, maar die reden is gebaseerd op emotie: die discussie is al vaker gevoerd op dit forum maar historisch gezien is het gewoon oliedom om veel geld op een spaarrekening te zetten omdat je typisch gezien gewoon geld inlevert ten opzichte van inflatie. Al helemaal als je je geld op een spaarrekening bij de grootbanken zet. Die rente loopt gewoon heel ver achter bij de inflatiecijfers. De beurs daarentegen had afgelopen jaren cijfers ver boven de inflatiecijfers.Sander schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:17:
Ik snap je en zeg ook niet dat het teruggedraaid wordt of wat dan ook, alleen de manier waarop sommigen er hier mee rekenen als een voldongen feit is gewoon onjuist. Daarnaast is de startdatum ook nog niet vast. Het is een beetje business cases schrijven op los zand.
Je vergelijking met de beurs is daarom een goede: Er is een reden dat veel mensen niet naar de beurs gaan maar gewoon hun geld op een spaarrekening zetten...
Dus, net zo min als dat er een reden is om niet naar de beurs te gaan, is er op dit moment ook nauwelijks een reden om te denken dat deze hele regeling niet door zou gaan..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het is de uitvoering van een Europese richtlijn. Er kan nog heel veel aangepast gaan worden aan de Nederlandse wet, maar dat particulieren ook ERE mogen laten verhandelen gaat hoe dan ook door.MaStar schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:08:
[...]
En daarmee neem je de onzekerheid dat dit alles niet doorgaat op de koop toe ?
Volgens mij is particulieren aan de ERE laten meedoen geen verplichting vanuit de EU-richtlijn.RichieB schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:53:
[...]
Het is de uitvoering van een Europese richtlijn. Er kan nog heel veel aangepast gaan worden aan de Nederlandse wet, maar dat particulieren ook ERE mogen laten verhandelen gaat hoe dan ook door.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
De EV ERE's (nu ook voor particulieren) bestaan pas vanaf 1-1-26. (en officieel is de wet nog niet door de 1e kamer). daarom kun je die pas vanaf 1-1-26 indienen.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Ik heb twee laadpalen. De eerste is aangemeld (status ingezonden) bij Tap Electric. Nu overweeg ik om de kansen/risico’s te spreiden en de tweede paal aan te melden bij Zeres.
Weet iemand of dat uitdagingen geeft aangezien beide op zelfde netaansluiting (ean nummer) zitten?
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 17-03-2026 19:32 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |
Stomme vraag dat dacht ik dus ook, alleen de configuratie start dus niet. Iets met installer account nodig voor de charge max. Hoe heb jij hier omheen gewerkt?bokkow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 06:38:
[...]
Yep, van het weekend gedaan, simpelweg kap er af, oude chargeberry er uit, nieuwe er in, nieuwe kap er op. Aanmelden in de Easee app en klaar. 👌🏻
Ok niet meer nodig. Eerste keer inloggen met account lukte niet, dus dacht maak een nieuw account aan. Was niet nodig uiteindelijk in kunnen loggen via andere weg en nu was het gelukt.
[ Voor 17% gewijzigd door Louwke op 17-03-2026 20:50 ]
Untappd: Louwke80
Ik zou die vraag even rechtstreeks aan zeres stellen. Ze gaan uit van je MID data, dus zou moeten kunnen zou je zeggen. Maar misschien zit dat administratief wat in de weg.ErikVers schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:31:
Mede tweakers, vraag;
Ik heb twee laadpalen. De eerste is aangemeld (status ingezonden) bij Tap Electric. Nu overweeg ik om de kansen/risico’s te spreiden en de tweede paal aan te melden bij Zeres.
Weet iemand of dat uitdagingen geeft aangezien beide op zelfde netaansluiting (ean nummer) zitten?
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Jouw EAN is jouw unieke code in het inboekregister, dus als deze door twee inboekdienstverleners wordt gebruikt, wordt die geflagged. Bij het inboekregister denkt men dan dat je bij twee inboekdienstverleners met dezelfde paal hebt ingeschreven. Dus dit zal voor issues zorgen bij de inboekdienstverlener die als tweede begint in te boeken.mrme12345 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:06:
[...]
Ik zou die vraag even rechtstreeks aan zeres stellen. Ze gaan uit van je MID data, dus zou moeten kunnen zou je zeggen. Maar misschien zit dat administratief wat in de weg.
Ok dan dus beter maar beide op zelfde dienstverlener te blijven. Je zou denken dat combinatie van ean+id paal het inboek nummer zou zijn. Wat gebeurd er bijvoorbeeld met een verkochte laadpaal? Dan kan paal id ook meerder keren voorbij komen.Bob Lieftink schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:13:
[...]
Jouw EAN is jouw unieke code in het inboekregister, dus als deze door twee inboekdienstverleners wordt gebruikt, wordt die geflagged. Bij het inboekregister denkt men dan dat je bij twee inboekdienstverleners met dezelfde paal hebt ingeschreven. Dus dit zal voor issues zorgen bij de inboekdienstverlener die als tweede begint in te boeken.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |
De onzekerheid hier is denk ik vooral de ROI. Met de handelsprijzen en mogelijke investering in een nieuwe laadpaal. Wat voor sommige dus 1500 euro kan zijn .Glashelder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:37:
[...]
Dus, net zo min als dat er een reden is om niet naar de beurs te gaan, is er op dit moment ook nauwelijks een reden om te denken dat deze hele regeling niet door zou gaan..
Ik heb nu een zelfbouw laadpaal. Welliswaar voorzien van een MID meter in de kast, maar waarschijnlijk niet goed genoeg. (Heb nog een beetje hoop... zal wel naief zijn...)
Maar een koopdoos die hetzelfde kan (1fase, 3fase, automatisch laden wanneer er zon over is, geintegreerd in mijn domoticz systeem en volledig onder mijn controlle) ga ik vrijwel zeker nooit terug verdienen.
Uiteindelijk valt het wel mee, het was leuk om het zelf te doen en heb daardoor al meer bespaard dan ik met ERE de komende tijd zou kunnen verdienen....
Schuift die termijn van terugwerkende kracht eigenlijk ook op als het besluit langer duurt ? Stel de overheid wacht nog 1 of 2 jaar met dit besluit. Tot hoever reiken dan de huidige laadsessies ?Sander schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:17:
[...]
Ik snap je en zeg ook niet dat het teruggedraaid wordt of wat dan ook, alleen de manier waarop sommigen er hier mee rekenen als een voldongen feit is gewoon onjuist. Daarnaast is de startdatum ook nog niet vast. Het is een beetje business cases schrijven op los zand.
Aanvullend ik zag inderdaad nu ook dat je maar één ERE inboekdienstverlener mag hebben. Wel mag je meerdere palen activeren.Bob Lieftink schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:13:
[...]
Jouw EAN is jouw unieke code in het inboekregister, dus als deze door twee inboekdienstverleners wordt gebruikt, wordt die geflagged. Bij het inboekregister denkt men dan dat je bij twee inboekdienstverleners met dezelfde paal hebt ingeschreven. Dus dit zal voor issues zorgen bij de inboekdienstverlener die als tweede begint in te boeken.
[ Voor 11% gewijzigd door MaStar op 17-03-2026 21:51 ]
Eén per EAN neem ik aan.ErikVers schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:43:
[...]
Aanvullend ik zag inderdaad nu ook dat je maar één ERE inboekdienstverlener mag hebben.
Correct; één inboekdienstverlener per ean.
Wel meerdere laadpalen per ean.
Daarnaast tip; bij lopende aanvraag paal 1 op je ean nummer krijg je niet laadpaal 2 aanvraag erdoor dit heeft vermoedelijk met lock op ean code te maken tijdens proces in behandeling. Krijg enkel melding dat mislukt maar na wat googlen verwacht dat door die lock tijdens aanvraag komt. Wacht het wel ff paar dagen af 👍
Een beetje EV vrachtwagen (waar deze regeling dus meestal al benut wordt voor de businesscase sinds 2015) zal een factor 10-25 meer ERE’s kunnen genereren. Alle publieke laadpunten dragen ook al jaar en dag bij. Ik denk dat het toevoegen van particuliere potentieel maar een kleine toevoeging is.MaStar schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:51:
Een andere reden om te wachten is dat de daadwerkelijke waarde is echt afhankelijk van vraag en aanbod. Iedereen met een laadpaal in Nederland zal zich aanmelden en dan zal het aanbod enorm zijn tov de vraag vermoed ik zo. En de regelgeving kan nog wel een jaar duren mogelijk .
M3P - M3LR - 6320Wp
Daar heb je een punt . En wat te bedenken van zonnepanelen etc ?bokkow schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:12:
[...]
Een beetje EV vrachtwagen (waar deze regeling dus meestal al benut wordt voor de businesscase sinds 2015) zal een factor 10-25 meer ERE’s kunnen genereren. Alle publieke laadpunten dragen ook al jaar en dag bij. Ik denk dat het toevoegen van particuliere potentieel maar een kleine toevoeging is.
Wat zou een reden zijn waarom de overheid dit wetsvoorstel niet goed zal keuren ? Omdat het gratis geld is voor mensen met geld ?
Niets. Er zijn nog een paar openstaande vragen van BBB Eerste Kamer leden welke niet van het kaliber goed/af-keur zijn. Meer een formaliteit om het nog een keer te laten passeren. Het is nu ook al heel lang een stimulans om de businesscase rond te rekenen voor zakelijke partijen die ik hierboven al noem, dat zal het nu ook zijn voor particulieren. Tja, gratis geld.. dit is meer gericht stimuleren (eigenlijk niet eens de reden), dan de zoveelste subsidie die direct uit de staatskas moet komen.MaStar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:36:
[...]
Daar heb je een punt . En wat te bedenken van zonnepanelen etc ?
Wat zou een reden zijn waarom de overheid dit wetsvoorstel niet goed zal keuren ? Omdat het gratis geld is voor mensen met geld ?
M3P - M3LR - 6320Wp
Precies, en toch ook alle publieke laadpaalaanbieders, zij konden toch ook al mee doen met de voorloper van deze regeling. Zeker de snellaad locaties zetten flink wat kW’s om, dus flink de moeite.bokkow schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:12:
[...]
Een beetje EV vrachtwagen (waar deze regeling dus meestal al benut wordt voor de businesscase sinds 2015) zal een factor 10-25 meer ERE’s kunnen genereren. Alle publieke laadpunten dragen ook al jaar en dag bij. Ik denk dat het toevoegen van particuliere potentieel maar een kleine toevoeging is.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik snap echt niet waarom mensen 1500 euro aan een laadpaal uitgeven terwijl er prima palen te krijgen zijn van 300 euro met OCPP, MID en modbus communicatie..MaStar schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:40:
[...]
De onzekerheid hier is denk ik vooral de ROI. Met de handelsprijzen en mogelijke investering in een nieuwe laadpaal. Wat voor sommige dus 1500 euro kan zijn .
Met dat laatste integreer je het ding in Home Assistant voor mooie features zoals laden op zonnestroom.
Kun je een paar voorbeelden geven van dit soort palen voor €300,-? De 2e hands markt zal intussen ook wel aardig overspannen zijn? Die 1500,- is vaak incl. Installatie en aanpassingen in de meterkast. Hoewel ik dus € 1900,- kwijt was voor een nieuwe paal (inclusief installatie, meterkast aanpassingen en echte paal). Voor mij was het geen vervanging maar 1e aanschaf vanwege aanschaf BEV. Ik wilde graag een kwalitatief goed product, met goede features qua load balancing en PV laden, zonder cloud afhankelijkheid met goede support qua nieuwe ontwikkelingen (en geen zelfbouw ook i.v.m erkenning door inboek dienstverleners).Glashelder schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:06:
[...]
Ik snap echt niet waarom mensen 1500 euro aan een laadpaal uitgeven terwijl er prima palen te krijgen zijn van 300 euro met OCPP, MID en modbus communicatie..
Met dat laatste integreer je het ding in Home Assistant voor mooie features zoals laden op zonnestroom.
En als het dan ook nog in eigen land wordt gefabriceerd geeft dat een nog beter gevoel
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 18-03-2026 08:41 ]
Yep, mijn non-MID laadpaal (Easee Charge Up) staat al 25+ keer op Marktplaats voor rond de €300. Ik denk niet dat iemand die nog gaat kopen. Ik wacht, misschien een beetje naïef, af op de inruilactie van Lekkerladen, als die gaat komen...Batilan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Kun je een paar voorbeelden geven van dit soort palen voor €300,-? De 2e hands markt zal intussen ook wel aardig overspannen zijn?
Untappd: Louwke80
Inderdaad precies wat ik bedoel. De niet MID laadpalen worden nu volop gedumpt en zijn voor 'een habbekrats' te krijgen. @Glashelder had het echter over een MID gecertificeerde (en ik neem aan door inboek partijen erkende paal aangezien we hier in het ERE topic zitten, òf hij moet een businesscase zien om voor weinig een laadpaal te scoren waarbij de besparing op niet ERE geschikte laadpaal opwegen tegen de ERE inkomstenKnul schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:45:
[...]
Yep, mijn non-MID laadpaal (Easee Charge Up) staat al 25+ keer op Marktplaats voor rond de €300. Ik denk niet dat iemand die nog gaat kopen. Ik wacht, misschien een beetje naïef, af op de inruilactie van Lekkerladen, als die gaat komen...
Ik heb zelf een Webasto Unite hangen. Af fabriek MID gecertificeerd, en heeft modbus waarmee je in home assistant kan integreren.. of je doet zoals ik en bouwt een eigen appBatilan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Kun je een paar voorbeelden geven van dit soort palen voor €300,-? De 2e hands markt zal intussen ook wel aardig overspannen zijn? Die 1500,- is vaak incl. Installatie en aanpassingen in de meterkast. Hoewel ik dus € 1900,- kwijt was voor een nieuwe paal (inclusief installatie, meterkast aanpassingen en echte paal). Voor mij was het geen vervanging maar 1e aanschaf vanwege aanschaf BEV. Ik wilde graag een kwalitatief goed product, met goede features qua load balancing en PV laden, zonder cloud afhankelijkheid met goede support qua nieuwe ontwikkelingen (en geen zelfbouw ook i.v.m erkenning door inboek dienstverleners).
En als het dan ook nog in eigen land wordt gefabriceerd geeft dat een nog beter gevoel
Om een beetje idee van volume te geven, dit is dan wel een hele grote maar toch, post van gisteren:bokkow schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:12:
[...]
M3P - M3LR - 6320Wp
Eén van de reviews op bol.com schrijft:Glashelder schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Ik heb zelf een Webasto Unite hangen. Af fabriek MID gecertificeerd, en heeft modbus waarmee je in home assistant kan integreren.. of je doet zoals ik en bouwt een eigen app
Is dat geen probleem?Deze wallbox heeft wel een MID meter maar kan niet communiceren voor verrekening omdat de bijbehorende app niet meer bestaat. Webasto heeft deze productlijn afgestoten en dus ook de ondersteuning. Dus als je wilt verrekenen met werkgever of ERE is dit een absolute miskoop!
Nee, want hij heeft gewoon OCPP en die kan je koppelen met elke aanbieder naar keus. Maar ik heb zojuist een tweede besteld.. als ie hangt zal ik laten weten of het een probleem isorf schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Eén van de reviews op bol.com schrijft:
[...]
Is dat geen probleem?
https://shop.cfos-emobili...power-brain-wallbox-solar
Ik was klaar met mijn ev box elvi en dus een zaptec go2 besteld. Deze wilde ik al langer ivm de mogelijkheden 1fase laden en biderectioneel van mijn huidige auto, zodra wergeving dit toestaat.Batilan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:56:
[...]
Inderdaad precies wat ik bedoel. De niet MID laadpalen worden nu volop gedumpt en zijn voor 'een habbekrats' te krijgen. @Glashelder had het echter over een MID gecertificeerde (en ik neem aan door inboek partijen erkende paal aangezien we hier in het ERE topic zitten, òf hij moet een businesscase zien om voor weinig een laadpaal te scoren waarbij de besparing op niet ERE geschikte laadpaal opwegen tegen de ERE inkomsten).
Alleen nu haalde ik de Elvi open, blijkt het een mid goedgekeurde meter te bevatten 🫣🙈
Dus die komt binnenkort op marktplaats.
Dus tip ze zijn er wel en misschien dumpt iemand wel ook een elvi met variant incl mid gecertificeerde meter (deze was toen optioneel kom ik nu achter) dan ben je voor weinig geld klaar. Tap integratie in app werkt iig.
Tenzij ze het niet beschikbaar maken voor particulieren , of verwacht je dat niet ?bokkow schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:19:
[...]
Niets. Er zijn nog een paar openstaande vragen van BBB Eerste Kamer leden welke niet van het kaliber goed/af-keur zijn. Meer een formaliteit om het nog een keer te laten passeren. Het is nu ook al heel lang een stimulans om de businesscase rond te rekenen voor zakelijke partijen die ik hierboven al noem, dat zal het nu ook zijn voor particulieren. Tja, gratis geld.. dit is meer gericht stimuleren (eigenlijk niet eens de reden), dan de zoveelste subsidie die direct uit de staatskas moet komen.
Lekkerladen.nl verwacht meer updates rond juni/juli.
Alle dienstverlening zit rond 25% marge volgens mij op dit moment . Verwacht iemand dat er nog andere aanbieders komen waar dit gaat veranderen ?Maurice- schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:08:
Wat leuk dat je een topic bent gestart, ik zocht er net naar! In dit artikel wat achtergrondinformatie van twee grote spelers.
Transparantie in marge is tot op heden ver te zoeken bij de diverse tussenpersonen. Verstandig om nog even te wachten met registreren denk ik.
[Afbeelding]
Hoe zie je dat voor je als je dat plaatst binnen het kader van waar de Eerste Kamer voor bedoeld is?MaStar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:36:
[...]
Tenzij ze het niet beschikbaar maken voor particulieren , of verwacht je dat niet ?
Lekkerladen.nl verwacht meer updates rond juni/juli.
Er ligt een wetsvoorstel en dat is reeds goedgekeurd door de Tweede Kamer. Het proces van het maken van een wet is daarmee in principe klaar tenzij er echt grote bezwaren zijn.. een wet is niet uitvoerbaar, tegen de grondwet, etc.. Daar is in deze allemaal geen sprake van. Er sneuvelen sowieso maar weinig wetten in de Eerste Kamer en als het gebeurd zijn het vaak wat meer controversiële onderwerpen zoals over asiel enzo.
Dat is inderdaad wel een mooie prijs, ik begrijp dat Webasto ze niet langer maakt en de laadpalen zijn overgenomen door Ampure. Ook best wel compact en zo te zien ook goede integratie mogelijkheden. (had ik allemaal uit dit topic kunnen halenGlashelder schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Ik heb zelf een Webasto Unite hangen. Af fabriek MID gecertificeerd, en heeft modbus waarmee je in home assistant kan integreren.. of je doet zoals ik en bouwt een eigen app
Toch heb ik geen spijt van mijn aanschaf, ik koop de laadpaal voor een langere tijd, wil ook graag een vaste laadkabel, en support en garantie zijn allemaal goed op orde, en ook uiterlijk vind ik de Peblar een van de mooiste laadpalen. Maar als je een goede businesscase zoekt lijkt de Webasto Unite me een van de beste aanbiedingen. Goed dat ie weer een keer ter sprake komt
Hij kan ze gegarandeerd inboeken, ben benieuwd welke partij hij heeft.MaStar schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:08:
[...]
En daarmee neem je de onzekerheid dat dit alles niet doorgaat op de koop toe ?
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Hier één die ik van de week zag, zit op 20% en alles ziet er op de website wel profi uit.MaStar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Alle dienstverlening zit rond 25% marge volgens mij op dit moment . Verwacht iemand dat er nog andere aanbieders komen waar dit gaat veranderen ?
En ze zeggen een MID meter te leveren voor laadpalen zonder gecertificeerde meter.
https://joulo.nl/
[ Voor 10% gewijzigd door RandomNick op 18-03-2026 17:20 ]
Geen idee hoe ze dat gaan doen dat automatisch uit onze Wallbox maar lijk allemaal positief te gaan en snelle reactie op mijn vragen.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken en wat ermee bespaard kan gaan worden.
Abonnement voor 1 jaar afgesloten. Binnenkort de andere laadpaal vervangen voor een exemplaar met MID meter ingebouwd voor de andere auto.
Die jongens hebben een eigen white-label kWh MID meter gekocht. Net als HW bij Eastron langs geweest?RandomNick schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Hier één die ik van de week zag, zit op 20% en alles ziet er op de website wel profi uit.
En ze zeggen een MID meter te leveren voor laadpalen zonder gecertificeerde meter.
Ik ben nog een beetje voorzichtig, ken de club totaal niet. Maar voor € 75 een MID meter leveren zou mij wel veel werk schelen voor een schijntje. (150 euro en 50% korting bij aanmelding).
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Welke inboeker heb je gekozen?Kevin1990 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:21:
Bij ons zijn de documenten die ik heb geupload door de inboeker goedgekeurd. Het automatisch ophalen van data werkt nog niet. Daar zijn ze mee bezig maar positief dnek ik. Even gevraagd of ik de data handmatig moet inboeken of niet.
Geen idee hoe ze dat gaan doen dat automatisch uit onze Wallbox maar lijk allemaal positief te gaan en snelle reactie op mijn vragen.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken en wat ermee bespaard kan gaan worden.
Abonnement voor 1 jaar afgesloten. Binnenkort de andere laadpaal vervangen voor een exemplaar met MID meter ingebouwd voor de andere auto.
Laadloon.nl is 20% en Zeres 19% of 18% als je dit topic goed doorneemt. Dus ruim beneden de 25%MaStar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Alle dienstverlening zit rond 25% marge volgens mij op dit moment . Verwacht iemand dat er nog andere aanbieders komen waar dit gaat veranderen ?
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Dat is interessant en voor mij zeker de moeite om verder te kijken dan lekkerladen.nl die 25% hanteert . Best veel helaas .mrme12345 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:55:
[...]
Laadloon.nl is 20% en Zeres 19% of 18% als je dit topic goed doorneemt. Dus ruim beneden de 25%
Zeres ziet er goed uit ook
[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 18-03-2026 21:08 ]
En vervolgens zie je dit bij de faqRandomNick schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Hier één die ik van de week zag, zit op 20% en alles ziet er op de website wel profi uit.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Tahoe, iPhone 16 Pro, iPad Pro 11 inch
Precies wat ze zelf ook in hun faq aangeven, zie mijn vorige post.mcmiles schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:14:… echter dit is toch niet toegestaan?
Deze partij heeft zichzelf meteen gediskwalificeerd voor mij.
[ Voor 19% gewijzigd door wickydude op 18-03-2026 22:19 ]
Den Hartog.
Genoeg aanbieders dus blijft een gok. Maar goed contact en alles snel geregeld en dat geeft vertrouwen.
[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 18-03-2026 23:17 ]
Op basis waarvan kiezen jullie deze?
Ik heb een Alfen paal met MID meter, maar zónder backoffice.
Dus ik moet de csv files aan kunnen leveren.
Maar hoe weten ze dat die bestanden authentiek zijn?
Volgens mij moet je dan gewoon de pdf inleveren? daar staat het periodetotaal op.Tweak_ers schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 06:38:
Maar hoe weten ze dat die bestanden authentiek zijn?
Is toch ook zo fraude gevoelig als wat, daarom snap ik de vraag van @Tweak_ers wel..Black Sparrow schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:55:
[...]
Volgens mij moet je dan gewoon de pdf inleveren? daar staat het periodetotaal op.
Wie zegt hen dat ik die PDF niet zelf heb gemaakt of gewijzigd?
*sowieso
AFAIK loop je als consument ook gewoon het risico op een audit waarbij ze de meterstand van je MID meter bekijken. Onderdeel van de MID standaard is dat de meter een niet te resetten teller bijhoudt.DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:02:
[...]
Is toch ook zo fraude gevoelig als wat, daarom snap ik de vraag van @Tweak_ers wel..
Wie zegt hen dat ik die PDF niet zelf heb gemaakt of gewijzigd?
Als jij zelf PDFjes gaat manipuleren dan valt dat vanzelf op. Sowieso verwacht ik dat men goed gaat kijken naar patronen.
Ik snap wat je zegt maar wie gaat dat precies controleren dan? Welke instantie heeft er mankracht om dit te doen? Zo'n PDF aanleveren lijkt mij zo ontzettend fraudegevoelig. Vraag me af of dat voldoende gaat zijn.Glashelder schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:10:
[...]
AFAIK loop je als consument ook gewoon het risico op een audit waarbij ze de meterstand van je MID meter bekijken. Onderdeel van de MID standaard is dat de meter een niet te resetten teller bijhoudt.
Als jij zelf PDFjes gaat manipuleren dan valt dat vanzelf op. Sowieso verwacht ik dat men goed gaat kijken naar patronen.
*sowieso
Ik denk niet dat er ooit (afgezien van een persmoment) een auditor op huisbezoek gaat bij mensen. Wat wint hij ermee? Voor 2000kWh aan onechte certificaten als hij een keer de juiste controleert? Dat is 200 euroGlashelder schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:10:
[...]
AFAIK loop je als consument ook gewoon het risico op een audit waarbij ze de meterstand van je MID meter bekijken. Onderdeel van de MID standaard is dat de meter een niet te resetten teller bijhoudt.
Het gaat helemaal nergens over wil ik maar zeggen.
M3P - M3LR - 6320Wp
Gezien alle berichten over een losse kWh meter, heb ik geen goed gevoel bij deze aanbieder, de kWh meter die aangeboden word komt over een met de Estron kWh meter die door Home wizard word verkocht allen stukken duurder dan de HW kWh meterRandomNick schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Heb een Zappi V2 die 4 jaar oud is, vooral fijn is de vaste kabel en het switchen tussen 1 en 3 fasen. Vraag me af of ik het nog terug zou verdienen als ik hem vervang voor een Zaptec Go 2 of een Easee Charge Max.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
75 euro is toch een prima prijs?Peterhardenberg schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:35:
[...]
Gezien alle berichten over een losse kWh meter, heb ik geen goed gevoel bij deze aanbieder, de kWh meter die aangeboden word komt over een met de Estron kWh meter die door Home wizard word verkocht allen stukken duurder dan de HW kWh meter
Lijkt mij ook fraudegevoelig. De inboeker is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens en als ik zo rondkijk kunnen de gevolgen van een onjuiste administratie voor de inboeker ernstig zijn.. dikke boetes of ontzeggen van toegang tot de regeling.DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:14:
[...]
Ik snap wat je zegt maar wie gaat dat precies controleren dan? Welke instantie heeft er mankracht om dit te doen? Zo'n PDF aanleveren lijkt mij zo ontzettend fraudegevoelig. Vraag me af of dat voldoende gaat zijn.
Het lijkt mij dat er daarmee een behoorlijke druk ligt op de inboeker om te zorgen voor juiste gegevens. Ik vermoed zelf eigenlijk dat binnen relatief korte tijd alleen laadpalen mee mogen doen die een OCPP backend hebben. Dat gezegd hebbende lijkt het dus ook verstandig om als consument te kiezen voor een partij die niet zo losjes met de regels om gaat..
In het wetsvoorstel staat ook:
NEa kan tot 5 jaar na inboeken ambtshalve de hoeveelheid corrigeren bij falende verificatie
Ik wil mijn newmotion laadpaal (zakelijk 50five) koppelen aan plugchoice alleen lukt dat niet.
Iemand hier die dat wel gelukt is en mij wat verder kan helpen mogelijk?
3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration
[ Voor 161% gewijzigd door teacher op 20-03-2026 16:50 ]
[ Voor 99% gewijzigd door wickydude op 19-03-2026 09:52 ]
Een laadpaal kan maar 1 OCPP connectie hebben.timvanloon schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:53:
Goedemorgen allemaal hier, ben ook geïnteresseerd geraakt in ERE's.
Ik wil mijn newmotion laadpaal (zakelijk 50five) koppelen aan plugchoice alleen lukt dat niet.
Iemand hier die dat wel gelukt is en mij wat verder kan helpen mogelijk?
Plugchoice kan, maar moet dan als enige aan de laadpaal gekoppeld zijn, en kan dan als OCPP proxy dienen waar de backoffice dan mee kan verbinden.
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.