asing schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:55:
[...]
Ik vind het een enorm zwak betoog. Alsof windenergie niet bestaat en de wind 's nachts niet waait. Of dat we stroom importeren uit een land met een overschot aan windenergie of waterkrachtcentrales.
Hij noemt als tegenargument dat hij na een dag op zonnestroom laden z'n auto niet vol heeft. Waarom is dat een doel? Er zitten hier Tweakers die dat op een zonnige dag zeker gaat lukken, zelfs als ze een EV met 100+ kWh accu hebben.
Maar zelfs met een bescheidener installatie kun je op een zonnige dag vaak de helft van een gemiddelde EV accu opladen. En als je niet elke dag je accu van 100% naar 0% rijdt (wat bijna niemand doet), dan hebben we toch pure (milieu-)winst? Uiteraard moet er wel een incentive blijven bestaan om zoveel mogelijk met (eigen) zonnestroom te laden.
Bij een EV is de kans groot dat er groen in de stroommix zit (zoals @
mrme12345 schrijft), bij een diesel weet je 100% zeker dat dat niet zo is. Als er al gegreenwashed wordt, is dat dus maar voor max 50%. Ik zeg: winst.
Tja, dat 100% zonneladen en schakelen tussen 1 en 3-fasen doet een Zappi V2.1 dus al jaren, en visualiseert dat in de software ook veel mooier. Ik twijfel ernstig om €1K neer te tellen voor een Peblar Business. Wil dan sowieso een vaste kabel,
maar zie ook geen elegante manier om die op te hangen, zoals bij de Zappi (Edit: ik zie dat je
'm er gewoon omheen kunt wikkelen, net als bij de Zappi). Weer een lastige keuze in de energietransitie
[
Voor 4% gewijzigd door
TCMR op 22-03-2026 08:09
]