• wauswaus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:00
Laat maar - de bitdefender van mijn werkgever blokte hem...

"Software is like sex: it's better when it's free."

• pimmettjuh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:18
@stolker biedt Joulo die externe MID meter nog aan die eerder in dit topic werd besproken?
Dat voelt voor mij nog niet helemaal jofel aan aangezien dat expliciet niet is toegestaan.
Mooi vergelijk verder!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
MaStar schreef op zondag 22 maart 2026 @ 05:02:
[...]

En welke stappen moeten er dan genomen worden ?
Als het eenmaal door de eerste kamer is, geen. Dan weet je dat de wet ingaat, en deze is actief vanaf de dag van publicatie in de staatscourant.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
TCMR schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:51:
[...]

Hij noemt als tegenargument dat hij na een dag op zonnestroom laden z'n auto niet vol heeft. Waarom is dat een doel? Er zitten hier Tweakers die dat op een zonnige dag zeker gaat lukken, zelfs als ze een EV met 100+ kWh accu hebben.

Maar zelfs met een bescheidener installatie kun je op een zonnige dag vaak de helft van een gemiddelde EV accu opladen. En als je niet elke dag je accu van 100% naar 0% rijdt (wat bijna niemand doet), dan hebben we toch pure (milieu-)winst? Uiteraard moet er wel een incentive blijven bestaan om zoveel mogelijk met (eigen) zonnestroom te laden.

Bij een EV is de kans groot dat er groen in de stroommix zit (zoals @mrme12345 schrijft), bij een diesel weet je 100% zeker dat dat niet zo is. Als er al gegreenwashed wordt, is dat dus maar voor max 50%. Ik zeg: winst.
[...]
Zoals ik het lees bij Last Mile Solutions (betalingsprovider) geldt het niet alleen voor de laders thuis. Het geldt meteen ook voor laders die op je bedrijfsaansluiting zitten. Die laden dus wel overdag :) .
Tja, dat 100% zonneladen en schakelen tussen 1 en 3-fasen doet een Zappi V2.1 dus al jaren, en visualiseert dat in de software ook veel mooier. Ik twijfel ernstig om €1K neer te tellen voor een Peblar Business. Wil dan sowieso een vaste kabel, maar zie ook geen elegante manier om die op te hangen, zoals bij de Zappi (Edit: ik zie dat je 'm er gewoon omheen kunt wikkelen, net als bij de Zappi). Weer een lastige keuze in de energietransitie :+
Mijn werkgever heeft in 2019 al een paaltje bij mijn oprit gerealiseerd dus ik ben niet bezig met wat er nu op de markt is. Het linkje naar KetelKlets was een voorbeeld hoe het zou kunnen werken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:17
bokkow schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:28:
[Afbeelding]

Vattenfall en Eneco gingen al voor, Zonneplan is nu ook als leverancier van plan ERe inboek dienstverlening te bieden. Typisch wel dat hun eigen laadpaal hier niet voor in aanmerking komt 😅
Paar dagen geleden een medewerker daar gesproken. "Het stond niet op de roadmap" 🙈. Dank voor delen. Ben klant daar met dynamisch energiecontract.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• stolker
  • Registratie: April 2022
pimmettjuh schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:55:
@stolker biedt Joulo die externe MID meter nog aan die eerder in dit topic werd besproken?
Dat voelt voor mij nog niet helemaal jofel aan aangezien dat expliciet niet is toegestaan.
Mooi vergelijk verder!
Ja, dat is nu intern onderwerp van discussie, maar lijkt erop dat we daarmee gaan stoppen, kan in 2026 nog een handige oplossing zijn voor mensen die nog moeten upgraden...

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02
Waar haal je deze info van Zonneplan weg? Kan het op de site niet zo gauw vinden. Hun chatbot weet ook van niets

• Devke
Athome schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Waar haal je deze info van Zonneplan weg? Kan het op de site niet zo gauw vinden. Hun chatbot weet ook van niets
https://www.zonneplan.nl/energie/ere-certificaten

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02
Top. Dank je.
Blijkbaar ben ik niet meer in staat om zelf dingen te kunnen vinden.

Heeft blijkbaar ook iets met de zoekmachine te maken. DuckDuckGo kan het niet voor mij vinden en Google geeft het direct als eerste resultaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Athome op 22-03-2026 15:12 ]

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:26
Lekker duidelijk dit:

Wanneer krijg ik uitbetaald?
Meld je aan via Zonneplan Energie. Zodra de regeling beschikbaar is kun je je aanmelding via de Zonneplan app. We verrekenen de opbrengst automatisch op je energierekening.

Er staat dus nog steeds niet wanneer. "op je energierekening". Dat betekent dus maandelijks??

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AA42 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Lekker duidelijk dit:

Meld je aan via Zonneplan Energie. Zodra de regeling beschikbaar is kun je je aanmelding via de Zonneplan app. We verrekenen de opbrengst automatisch op je energierekening.

Er staat dus nog steeds niet wanneer. "op je energierekening". Dat betekent dus maandelijks??
Welkom in de schimmige wereld genaamd 'Energiemarkt' waar eigenlijk nooit iets IS wat het LIJKT te zijn en waar, wanneer je het 'spelletje' als particulier zijnde, eindelijk enigszins dénkt de snappen de regels van het spel simpelweg vervolgens weer aangepast kunnen en ook gaan worden door deze of genen.

:-( 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 22-03-2026 17:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Devke
AA42 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Lekker duidelijk dit:

Don't shoot de messenger. Dit is altijd na te vragen. Of je dan het gewenste antwoord krijgt? De laatste medewerker die ik een weekje geleden gesproken heb die gaf aan dat het niet eens op de roadmap stond. Nu blijkt dus duidelijk van wel. Marketing dingetje? Kennisgebrek medewerker? Zeg het maar. Opzich is mijn ervaring met Zonneplan als leverancier prima.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53
stolker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Ja, dat is nu intern onderwerp van discussie, maar lijkt erop dat we daarmee gaan stoppen, kan in 2026 nog een handige oplossing zijn voor mensen die nog moeten upgraden...
Nee, dat kan niet. Het overgangsrecht is niet van toepassing op particulieren. Die moeten vanaf het eerste moment een geïntegreerde MID-meter gebruiken.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:19
Wat is de haast eigenlijk met het vinden van een aanbieder? Is het niet beter even te wachten tot de hele wetgeving erdoor is en er daadwerkelijk werkende keten is met uitbetalingen voordat je je vastzet aan een aanbieder? Als ik het goed begrijp kun je tot mei of het eind van het jaar nog meedoen toch?

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:40
Belecthor schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:55:
Wat is de haast eigenlijk met het vinden van een aanbieder? Is het niet beter even te wachten tot de hele wetgeving erdoor is en er daadwerkelijk werkende keten is met uitbetalingen voordat je je vastzet aan een aanbieder? Als ik het goed begrijp kun je tot mei of het eind van het jaar nog meedoen toch?
Klopt , er is ook geen haast. Vooral nieuwsgierigheid denk ik . En bij veel aanbieders ga je ook nog niet direct een contract aan. Bijvoorbeeld bij Lekkerladen.nl krijg je pas een voorstel nadat alsnog ingeladen.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:19
MaStar schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:31:
[...]

Klopt , er is ook geen haast. Vooral nieuwsgierigheid denk ik . En bij veel aanbieders ga je ook nog niet direct een contract aan. Bijvoorbeeld bij Lekkerladen.nl krijg je pas een voorstel nadat alsnog ingeladen.
Goed! Ja, dan wacht ik nog even tot er zich wat meer aanbieders aandienen en er wat ervaringen zijn met uitbetalen. Misschien dat de commissies ook nog wel wat omlaag kunnen.

• asing
MaStar schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:31:
[...]

Zolang er geen wet is, kunnen ze eigenlijk nog niks aanbieden wat gestoeld is op die wet. Wel kunnen ze alvast alles gereed maken voor als de wet komt, oa het inschrijven van gegadigden. Als je in april pas reclame gaat maken voor je inboekdiensten dan ben je een beetje te laat zeg maar. :P

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:40
Belecthor schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Goed! Ja, dan wacht ik nog even tot er zich wat meer aanbieders aandienen en er wat ervaringen zijn met uitbetalen. Misschien dat de commissies ook nog wel wat omlaag kunnen.
Ja hier ook hoor. Zal pas los gaan na akkoord op dinsdag.

• stolker
  • Registratie: April 2022
Sandro! schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:52: [...] Nee, dat kan niet. Het overgangsrecht is niet van toepassing op particulieren. Die moeten vanaf het eerste moment een geïntegreerde MID-meter gebruiken.
Klopt, voor particulieren moet de MID-meter in de laadpaal zitten. We zijn gestopt met de losse meter en kijken nu naar alternatieven om mensen zonder MID-paal zo voordelig mogelijk te laten upgraden. Wordt vervolgd.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.