• wauswaus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-04 18:16
Laat maar - de bitdefender van mijn werkgever blokte hem...

"Software is like sex: it's better when it's free."

• pimmettjuh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:05
@stolker biedt Joulo die externe MID meter nog aan die eerder in dit topic werd besproken?
Dat voelt voor mij nog niet helemaal jofel aan aangezien dat expliciet niet is toegestaan.
Mooi vergelijk verder!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:50
MaStar schreef op zondag 22 maart 2026 @ 05:02:
[...]

En welke stappen moeten er dan genomen worden ?
Als het eenmaal door de eerste kamer is, geen. Dan weet je dat de wet ingaat, en deze is actief vanaf de dag van publicatie in de staatscourant.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
TCMR schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:51:
[...]

Hij noemt als tegenargument dat hij na een dag op zonnestroom laden z'n auto niet vol heeft. Waarom is dat een doel? Er zitten hier Tweakers die dat op een zonnige dag zeker gaat lukken, zelfs als ze een EV met 100+ kWh accu hebben.

Maar zelfs met een bescheidener installatie kun je op een zonnige dag vaak de helft van een gemiddelde EV accu opladen. En als je niet elke dag je accu van 100% naar 0% rijdt (wat bijna niemand doet), dan hebben we toch pure (milieu-)winst? Uiteraard moet er wel een incentive blijven bestaan om zoveel mogelijk met (eigen) zonnestroom te laden.

Bij een EV is de kans groot dat er groen in de stroommix zit (zoals @mrme12345 schrijft), bij een diesel weet je 100% zeker dat dat niet zo is. Als er al gegreenwashed wordt, is dat dus maar voor max 50%. Ik zeg: winst.
[...]
Zoals ik het lees bij Last Mile Solutions (betalingsprovider) geldt het niet alleen voor de laders thuis. Het geldt meteen ook voor laders die op je bedrijfsaansluiting zitten. Die laden dus wel overdag :) .
Tja, dat 100% zonneladen en schakelen tussen 1 en 3-fasen doet een Zappi V2.1 dus al jaren, en visualiseert dat in de software ook veel mooier. Ik twijfel ernstig om €1K neer te tellen voor een Peblar Business. Wil dan sowieso een vaste kabel, maar zie ook geen elegante manier om die op te hangen, zoals bij de Zappi (Edit: ik zie dat je 'm er gewoon omheen kunt wikkelen, net als bij de Zappi). Weer een lastige keuze in de energietransitie :+
Mijn werkgever heeft in 2019 al een paaltje bij mijn oprit gerealiseerd dus ik ben niet bezig met wat er nu op de markt is. Het linkje naar KetelKlets was een voorbeeld hoe het zou kunnen werken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:12
bokkow schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:28:
[Afbeelding]

Vattenfall en Eneco gingen al voor, Zonneplan is nu ook als leverancier van plan ERe inboek dienstverlening te bieden. Typisch wel dat hun eigen laadpaal hier niet voor in aanmerking komt 😅
Paar dagen geleden een medewerker daar gesproken. "Het stond niet op de roadmap" 🙈. Dank voor delen. Ben klant daar met dynamisch energiecontract.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• stolker
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04 21:43
pimmettjuh schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:55:
@stolker biedt Joulo die externe MID meter nog aan die eerder in dit topic werd besproken?
Dat voelt voor mij nog niet helemaal jofel aan aangezien dat expliciet niet is toegestaan.
Mooi vergelijk verder!
Ja, dat is nu intern onderwerp van discussie, maar lijkt erop dat we daarmee gaan stoppen, kan in 2026 nog een handige oplossing zijn voor mensen die nog moeten upgraden...

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-04 18:03
Waar haal je deze info van Zonneplan weg? Kan het op de site niet zo gauw vinden. Hun chatbot weet ook van niets

• Devke
Athome schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Waar haal je deze info van Zonneplan weg? Kan het op de site niet zo gauw vinden. Hun chatbot weet ook van niets
https://www.zonneplan.nl/energie/ere-certificaten

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-04 18:03
Top. Dank je.
Blijkbaar ben ik niet meer in staat om zelf dingen te kunnen vinden.

Heeft blijkbaar ook iets met de zoekmachine te maken. DuckDuckGo kan het niet voor mij vinden en Google geeft het direct als eerste resultaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Athome op 22-03-2026 15:12 ]

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-04 21:16
Lekker duidelijk dit:

Wanneer krijg ik uitbetaald?
Meld je aan via Zonneplan Energie. Zodra de regeling beschikbaar is kun je je aanmelding via de Zonneplan app. We verrekenen de opbrengst automatisch op je energierekening.

Er staat dus nog steeds niet wanneer. "op je energierekening". Dat betekent dus maandelijks??

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AA42 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Lekker duidelijk dit:

Meld je aan via Zonneplan Energie. Zodra de regeling beschikbaar is kun je je aanmelding via de Zonneplan app. We verrekenen de opbrengst automatisch op je energierekening.

Er staat dus nog steeds niet wanneer. "op je energierekening". Dat betekent dus maandelijks??
Welkom in de schimmige wereld genaamd 'Energiemarkt' waar eigenlijk nooit iets IS wat het LIJKT te zijn en waar, wanneer je het 'spelletje' als particulier zijnde, eindelijk enigszins dénkt de snappen de regels van het spel simpelweg vervolgens weer aangepast kunnen en ook gaan worden door deze of genen.

:-( 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 22-03-2026 17:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Devke
AA42 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Lekker duidelijk dit:

Don't shoot de messenger. Dit is altijd na te vragen. Of je dan het gewenste antwoord krijgt? De laatste medewerker die ik een weekje geleden gesproken heb die gaf aan dat het niet eens op de roadmap stond. Nu blijkt dus duidelijk van wel. Marketing dingetje? Kennisgebrek medewerker? Zeg het maar. Opzich is mijn ervaring met Zonneplan als leverancier prima.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-04 21:38
stolker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Ja, dat is nu intern onderwerp van discussie, maar lijkt erop dat we daarmee gaan stoppen, kan in 2026 nog een handige oplossing zijn voor mensen die nog moeten upgraden...
Nee, dat kan niet. Het overgangsrecht is niet van toepassing op particulieren. Die moeten vanaf het eerste moment een geïntegreerde MID-meter gebruiken.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:40
Wat is de haast eigenlijk met het vinden van een aanbieder? Is het niet beter even te wachten tot de hele wetgeving erdoor is en er daadwerkelijk werkende keten is met uitbetalingen voordat je je vastzet aan een aanbieder? Als ik het goed begrijp kun je tot mei of het eind van het jaar nog meedoen toch?

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:53
Belecthor schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:55:
Wat is de haast eigenlijk met het vinden van een aanbieder? Is het niet beter even te wachten tot de hele wetgeving erdoor is en er daadwerkelijk werkende keten is met uitbetalingen voordat je je vastzet aan een aanbieder? Als ik het goed begrijp kun je tot mei of het eind van het jaar nog meedoen toch?
Klopt , er is ook geen haast. Vooral nieuwsgierigheid denk ik . En bij veel aanbieders ga je ook nog niet direct een contract aan. Bijvoorbeeld bij Lekkerladen.nl krijg je pas een voorstel nadat alsnog ingeladen.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:40
MaStar schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:31:
[...]

Klopt , er is ook geen haast. Vooral nieuwsgierigheid denk ik . En bij veel aanbieders ga je ook nog niet direct een contract aan. Bijvoorbeeld bij Lekkerladen.nl krijg je pas een voorstel nadat alsnog ingeladen.
Goed! Ja, dan wacht ik nog even tot er zich wat meer aanbieders aandienen en er wat ervaringen zijn met uitbetalen. Misschien dat de commissies ook nog wel wat omlaag kunnen.

• asing
MaStar schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:31:
[...]

Zolang er geen wet is, kunnen ze eigenlijk nog niks aanbieden wat gestoeld is op die wet. Wel kunnen ze alvast alles gereed maken voor als de wet komt, oa het inschrijven van gegadigden. Als je in april pas reclame gaat maken voor je inboekdiensten dan ben je een beetje te laat zeg maar. :P

• MaStar
Belecthor schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Goed! Ja, dan wacht ik nog even tot er zich wat meer aanbieders aandienen en er wat ervaringen zijn met uitbetalen. Misschien dat de commissies ook nog wel wat omlaag kunnen.
Ja hier ook hoor. Zal pas los gaan na akkoord op dinsdag.

• stolker
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04 21:43
Sandro! schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:52: [...] Nee, dat kan niet. Het overgangsrecht is niet van toepassing op particulieren. Die moeten vanaf het eerste moment een geïntegreerde MID-meter gebruiken.
Klopt, voor particulieren moet de MID-meter in de laadpaal zitten. We zijn gestopt met de losse meter en kijken nu naar alternatieven om mensen zonder MID-paal zo voordelig mogelijk te laten upgraden. Wordt vervolgd.

• MartinL1984
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-04 13:42
cryptapix schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:58:
[...]

Ik heb navraag gedaan bij BlueCurrent. Ze rekenen met 10ct per kWh en een fee van 40%. Dat is toch wel echt heel flink.
yes klopt, net ook gevraagd en ze bevestigen dit. Al hun laappunten zijn wel MID gecertificeerd geven ze aan.
http://bluecurrent.nl/ere voor de mensen die dat willen weten en als ik dat tenminste mag delen hier...

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Vandaag de nieuwe Zaptec Go 2 aan de muur gekregen met Sense module. Tot zover een mooi klein ding. Ik heb me aangemeld bij Zeres, lijkt een prima partij, inboeken moet nog wel handmatig leek het zo (maar dat is prima - edit: vanaf april komt er een handleiding voor automatisch inboeken na wat ik ervan begreep). Ik heb de kortingscode "ENERGIENERDS" gebruikt voor 1% extra korting/winst. Die heb ik hier gevonden: https://energienerds.nl/index.php/2026/02/05/ere-registratie-thuisladen-vergelijking-aanbieders

[ Voor 8% gewijzigd door Kecin op 23-03-2026 23:02 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-04 21:24

Ethirty

Who...me?

Ik had me dit weekend ingeschreven en nu vond ik dit topic. Waar is hier geen topic over. :D

Ere-registratie lijkt me een nette partij, maar wat duur in vergelijking met anderen. Maar ik snap niet helemaal waarom ik me voor meerdere jaren moet committeren voor een prijs die in lijn is met de concurrentie. Heb een Shell paal met MID, dus volgens mij moet ik overal terecht kunnen, alleen 50five is nogal een … partij als het gaat om service en technologie.

En nu lees ik ook hoe de partijen in hun voorwaarden verstoppen of ze de commissie over bruto of netto opbrengsten rekenen. Uiteraard nooit op gelet als normale onoplettende consument.

Dus nu twijfel ik. Registratie niet afronden, andere partij kiezen, of toch beter nog even wachten?

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ethirty schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:42:
Ik had me dit weekend ingeschreven en nu vond ik dit topic. Waar is hier geen topic over. :D

Ere-registratie lijkt me een nette partij, maar wat duur in vergelijking met anderen. Maar ik snap niet helemaal waarom ik me voor meerdere jaren moet committeren voor een prijs die in lijn is met de concurrentie. Heb een Shell paal met MID, dus volgens mij moet ik overal terecht kunnen, alleen 50five is nogal een … partij als het gaat om service en technologie.

En nu lees ik ook hoe de partijen in hun voorwaarden verstoppen of ze de commissie over bruto of netto opbrengsten rekenen. Uiteraard nooit op gelet als normale onoplettende consument.

Dus nu twijfel ik. Registratie niet afronden, andere partij kiezen, of toch beter nog even wachten?
Je kan binnen 14 dagen je aanvraag nog stop zetten (herroepingsrecht). Dus je zit nog nergens aan vast als het geen 14 dagen terug is. Opzich mag je ook pas aanmelden op 31 dec en dan over heel 2026 terugvragen in 1 keer via een export :).

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

Kecin schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:51:
[...]

Je kan binnen 14 dagen je aanvraag nog stop zetten (herroepingsrecht). Dus je zit nog nergens aan vast als het geen 14 dagen terug is. Opzich mag je ook pas aanmelden op 31 dec en dan over heel 2026 terugvragen in 1 keer via een export :).
Tja, goed punt. En toch is er zo te zien, ondanks een continue aanwas van nieuwe partijen, een run op inschrijven. :D

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• georgk86
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 20:14
Ik heb mij aangemeld bij Zeres met onze Enphase IQ Charger 2.
Lijkt mij een van de betere aanbieders en gaat straks automatisch uitlezen zonder extra kosten lijkt het

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-04 08:34
stijnos1991 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:17:
Ik zie inmiddels de laadsessies bij TAP electric onder de ERE registratie. Al is de status van de aanvraag nog "Submitted" in het geel. Er zit zeker vooruitgang in en het is goed om in ieder geval te zien dat mijn laadsessies in aanmerking komen voor ERE!
Ik keek zojuist bij TAP Electric, en ik zie dat mijn lader nu "Actief" (in het groen) staat. Tot voor kort was dat "Ingezonden" (in het geel), dus ik ga er vanuit dat mijn laadpaal geaccepteerd is. Daarnaast staat er nu ook apart "Je kWh-saldo voor ERE's" met het totaal aantal kWh die in aanmerking komen voor ERE-certificaten.

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:06
Ethirty schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:11:
[...]

Tja, goed punt. En toch is er zo te zien, ondanks een continue aanwas van nieuwe partijen, een run op inschrijven. :D
En dat is het vreemde. Er zijn nog partijen in opkomst, partijen verschillen enorm wat betreft algemene voorwaarden en je hebt nog tot het einde van het jaar. Ik snap de haast bij iedereen niet. :)

YASH! - Yet Another Smart Home

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:06
8.4 Gevolgen beëindigen overeenkomst:
Klant heeft bij beëindiging van de overeenkomst, vanaf de datum van de beëindiging, geen rechten meer op de dienstverlening door *** of haar partners. *** heeft geen plichten meer naar de Klant en dienstverlening zoals en niet beperkt tot registratie, verhandeling of uitbetaling worden niet uitgevoerd voor de Klant. Klant heeft geen recht op enige vergoeding.

Klant kan ingeboekte gegevens bij de NEa niet veranderen. *** heeft geen plicht om mee te werken aan een verzoek tot wijzigen van gegevens van de Klant of van een inboeking bij de NEa of derden indien Klant dit verzoekt. Het recht op vergoeding of uitbetaling van reeds ingeboekte of verhandelde ERE’s is per de beëindigingsdatum vervallen. *** heeft het recht om gemaakte kosten voor de dienstverlening met eventuele opbrengsten te verrekenen.
Stel je contract met *** eindigt per 1 april 2027. Je hebt uiteraard nog informatie over maart 2027 aangeleverd, maar als ik het goed lees hebben zij geen plichten meer tot uitbetaling over maart 2027.

Lees ik dat nu verkeerd of is het echt zo? ChatGPT geeft me gelijk, maar ben benieuwd naar meer menselijke reacties.

naam van de partij even weggelaten om eerst te kijken wat het algemene gevoel is

YASH! - Yet Another Smart Home

• MaStar
PTish schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:41:
[...]

En dat is het vreemde. Er zijn nog partijen in opkomst, partijen verschillen enorm wat betreft algemene voorwaarden en je hebt nog tot het einde van het jaar. Ik snap de haast bij iedereen niet. :)
Je moet je toch voor 31 mei inschrijven om nog met terugwerkende kracht te kunnen boeken ?

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:24
MaStar schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 04:48:
[...]

Je moet je toch voor 31 mei inschrijven om nog met terugwerkende kracht te kunnen boeken ?
Nee dat is een hardnekkig gerucht wat ANWB de wereld in heeft geholpen. Je kunt je inschrijven tot en met Q1 volgend jaar ergens.

M3P - M3LR - 6320Wp

• MaStar
bokkow schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 06:42:
[...]

Nee dat is een hardnekkig gerucht wat ANWB de wereld in heeft geholpen. Je kunt je inschrijven tot en met Q1 volgend jaar ergens.
Dan beter even wachten . 25% afdracht is nogal hoog .

• MaStar
Weet iemand welk tijdstip het hamerstuk op de agenda staat vandaag?

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:38
MaStar schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:44:
Weet iemand welk tijdstip het hamerstuk op de agenda staat vandaag?
Die staat van 15.15 tot 16.45 op de agenda

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:45
PTish schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 00:16:
[...]

Stel je contract met *** eindigt per 1 april 2027. Je hebt uiteraard nog informatie over maart 2027 aangeleverd, maar als ik het goed lees hebben zij geen plichten meer tot uitbetaling over maart 2027.

Lees ik dat nu verkeerd of is het echt zo? ChatGPT geeft me gelijk, maar ben benieuwd naar meer menselijke reacties.

naam van de partij even weggelaten om eerst te kijken wat het algemene gevoel is
Het mandaat dat je een inboekdienstverlener geeft geldt per kalenderjaar (zoals het nu beschreven staat bij de NEa).

Of je nu kiest voor een partij die uitbetaald per kwartaal of per jaar, het mandaat zal dus per kalenderjaar zijn.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:00
twimj schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:50:
[...]

Die staat van 15.15 tot 16.45 op de agenda
Dat wordt een spike in de livestream bezoekers :P

• bokkow
MaStar schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Dan beter even wachten . 25% afdracht is nogal hoog .
Dat weet ik niet, lijkt me een aanname dat dit hoog is. Vergeet niet dat er best wat bij komt kijken als inboeker.

M3P - M3LR - 6320Wp

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:38
japie101 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Agenda is weer gewijzigd, gaat nu ergens tussen 13.45 en 16.45 zijn, ben wel beniewd maar lees het morgen wel wat het wordt...

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Elk jaar vindt er een verplichte inboekverificatie plaats door een door de NEa geaccrediteerde partij. Zelf ben ik bezig voor een kleine VvE met 20 laadpunten.
Behalve de 15% vergoeding van de opbrengsten van de ere's wordt er ook vermeld van 2200 euro inboekverificatie kosten (flowy.energy).
Enig idee wat er wordt gerekend als je thuis maar 1 laadpaal hebt?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:43
BartjeBoos schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:32:
Elk jaar vindt er een verplichte inboekverificatie plaats door een door de NEa geaccrediteerde partij. Zelf ben ik bezig voor een kleine VvE met 20 laadpunten.
Behalve de 15% vergoeding van de opbrengsten van de ere's wordt er ook vermeld van 2200 euro inboekverificatie kosten (flowy.energy).
Particulier rekenen ze alleen het percentage (18-25% ongeveer). Voor huiseigenaren is op individueel niveau ook geen controle / audit nodig. Je bent wel verplicht het gemiddelde percentage duurzaam opgewekte stroom te gebruiken (iets van 52%) die resulteert in ERE certificaten. Misschien kun je als VvE als je toch voor de audit betaalt ook met eigen zonneopwek hoger kunnen uitkomen dan 50% en daarmee meer certificaten scoren per kWh die door de laadpaal gaat.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Bezzerk
BartjeBoos schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:32:
Zeker, er staat een mooi overzicht in de TS.

Maar als je voor 20 laadpunten in de markt bent, zou ik toch wel even in contact treden met meerdere partijen/offertes opvragen.

• BartjeBoos
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Particulier rekenen ze alleen het percentage (18-25% ongeveer). Voor huiseigenaren is op individueel niveau ook geen controle / audit nodig. Je bent wel verplicht het gemiddelde percentage duurzaam opgewekte stroom te gebruiken (iets van 52%) die resulteert in ERE certificaten. Misschien kun je als VvE als je toch voor de audit betaalt ook met eigen zonneopwek hoger kunnen uitkomen dan 50% en daarmee meer certificaten scoren per kWh die door de laadpaal gaat.
Als consument ben je niet zo zeer verplicht om het gemiddelde percentage duurzaam opgewekte stroom te gebruiken. Er wordt door de NEA gerekend met het net gemiddelde duurzame energie van x jaar geleden.
Voor stroom door zonnepanelen moet je GVO's voor niet-netlevering regelen (bij verticer)

• BartjeBoos
  • Nu online
Bezzerk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:42:
[...]

Zeker, er staat een mooi overzicht in de TS.

Maar als je voor 20 laadpunten in de markt bent, zou ik toch wel even in contact treden met meerdere partijen/offertes opvragen.
Zo veel staat er niet over in het TS: "De kosten van de verificateur zijn het hoogst voor de inboekdienstverlener. Zij kunnen daar nog geen helderheid ingeven omdat zij hun verificatieprocessen en dus controles nog moeten finaliseren, "

In de algemene voorwaarde van de inboekdienstverleners staat ook voor consumenten dat de kosten die derde partijen (zoals de NEA) gewoon worden doorgerekend naar de klant.

• Bezzerk
BartjeBoos schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Zo veel staat er niet over in het TS: "De kosten van de verificateur zijn het hoogst voor de inboekdienstverlener. Zij kunnen daar nog geen helderheid ingeven omdat zij hun verificatieprocessen en dus controles nog moeten finaliseren, "

In de algemene voorwaarde van de inboekdienstverleners staat ook voor consumenten dat de kosten die derde partijen (zoals de NEA) gewoon worden doorgerekend naar de klant.
Je vroeg naar een situatie voor particulieren, daar refereerde ik naar met de TS. Voor particulieren is het verhaal rond verificatie ook rechttoe rechtaan met de MID-gecertificeerde laadpunten.

Voor je 20 laadpunten zou ik, zoals eerder aangegeven, toch informatie/offertes opvragen.

• BartjeBoos
  • Nu online
Bezzerk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Je vroeg naar een situatie voor particulieren, daar refereerde ik naar met de TS. Voor particulieren is het verhaal rond verificatie ook rechttoe rechtaan met de MID-gecertificeerde laadpunten.

Voor je 20 laadpunten zou ik, zoals eerder aangegeven, toch informatie/offertes opvragen.
U refereert naar iets waar niets duidelijk staat vermeld over mijn vraag.
Vorig week naar meerdere inboekdienstverleners een mail gestuurd en maar 20% gereageerd. Nog los van of ze antwoord geven op mijn vragen. In veel gevallen staat in de algemene voorwaarden (ook voor consumenten) vermeld dat ze eenzijdig de vergoeding mogen wijzigen (uiteraard mag je dan het contract beëindigen). Deze situatie kan zich voordoen als bijvoorbeeld de verplichte inboekverificatie kosten (ook voor consumenten) hoger zijn dan verwacht.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:17
ZIjn er hier ook mensen die prive een laadpaal hebben staan, maar dat de laadpaal gekoppeld is met de backoffice van een werkgever?

Mijn werkgever heeft een overeenkomst met Q8 waarbij ik een laadpas heb, thuis kan laden met verschillende passen en vervolgens een vergoeding krijg uitgekeerd vanuit Q8.

Ik vraag mij af hoe een automatische koppeling met mijn laadpaal (Alfen Single Pro) dan in zijn werk gaat. Gaat dat elkaar bijten? Of gaat dat zonder problemen werken? Ik heb er geen bezwaar tegen om data manueel te laden, maar als het automatisch kan zonder dat de inboeker en de backoffice elkaar in de weg zitten heeft dat uiteraard wel de voorkeur.

• Chillko
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-04 18:31
Batilan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:09:
[...]
.

EDIT: om het iets concreter te maken: een top of the line (en prijzig) alternatief is de Peblar business, een goedkoper alternatief is de Webasto Unite, die je met evcc ook 'slim' kunt maken. Daar tussen in zitten nog heel veel alternatieven, aangezien je al een SolarEdge omvormer hebt is wellicht de hieronder genoemde optie ook te overwegen, uiteindelijk kun je zelf het beste alternatief bepalen op basis van jouw situatie en je voorkeuren. Zelf heb ik alleen ervaring met de Peblar (en evcc), ik kan dus niets zeggen over de Webasto optie.
Bedankt nog! Ik ga uiteindelijk toch ook maar voor de Peblar business, ik doe op dit moment nog niks met home assistant en hoewel dit een mooi moment was om er in te stappen ben ik er ook wel even klaar mee, eerst de keuzestress van de auto en nu het opladen met alles wat er bij komt. :?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:45
osluis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:31:
ZIjn er hier ook mensen die prive een laadpaal hebben staan, maar dat de laadpaal gekoppeld is met de backoffice van een werkgever?

Mijn werkgever heeft een overeenkomst met Q8 waarbij ik een laadpas heb, thuis kan laden met verschillende passen en vervolgens een vergoeding krijg uitgekeerd vanuit Q8.

Ik vraag mij af hoe een automatische koppeling met mijn laadpaal (Alfen Single Pro) dan in zijn werk gaat. Gaat dat elkaar bijten? Of gaat dat zonder problemen werken? Ik heb er geen bezwaar tegen om data manueel te laden, maar als het automatisch kan zonder dat de inboeker en de backoffice elkaar in de weg zitten heeft dat uiteraard wel de voorkeur.
Ik heb eenzelfde constructie met laden en laadpas. Paal is van mijn (afbetaald uit vorige lease) maar hangt wel aan de backoffice van Eneco. Dat is precies de reden dat ik bij hen (straks, met de tijd) ga inschrijven.
Eigenlijk zou je eens moeten polsen of dat niet Q8, in jouw geval, niet ook zoiets op de roadmap heeft staan.

*sowieso

• MaStar
osluis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:31:

Ik heb dezelfde constructie. Paal van werkgever , afbetaald vanuit lease (nu dus gewoon mijn eigendom) en gekoppeld aan 50five backoffice voor de verrekening naar mijn bankrekening. Maar dat staat de ERE niet in de weg volgens mij. Iedereen kan bij mijn (openbare paal) laden en ik krijg als eigenaar gewoon uitbetaald via 50five. Daar zit mijn werkgever niet tussen, tenzij het via mijn laadpas gaat.

Elke kWh die straks op mijn paal geladen wordt , gaat gewoon mee naar de ERE dienstverlener om dus te verhandelen . Zie dat probleem niet ?

[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 24-03-2026 15:52 ]

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:16
Dat debat is wel in en intriest als je het mij vraagt hoor. Staatssecretaris Bertram kan niet eens vraag beantwoorden of een particulier wel mee kan doen met EREs. Nou is de vraagsteller ook niet bijster goed ingelezen blijkt wel, die vraagt doodleuk of je als particulier een bedrijf op moet richten 8)7

• MaStar
japie101 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Stream loopt vast nu.

Maar wat een amateuristische vragen vanuit BBB zeg met name A. (Andrea) van Langen-Visbeek. Die dacht dat het alleen voor zakelijke leaserijders is. “Dan heeft de leaserijder weer een voordeel”. Man man man, totaal geen verstand van zaken of zich ingelezen 8)7

En de staatssecretaris kon er ook geen antwoord op geven en moest dat nog navragen.

Vertegenwoordiging van ons land ? }:|

[ Voor 19% gewijzigd door MaStar op 24-03-2026 16:04 ]

• MaStar
WP_Pj schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:59:
Dat debat is wel in en intriest als je het mij vraagt hoor. Staatssecretaris Bertram kan niet eens vraag beantwoorden of een particulier wel mee kan doen met EREs. Nou is de vraagsteller ook niet bijster goed ingelezen blijkt wel, die vraagt doodleuk of je als particulier een bedrijf op moet richten 8)7
Dit dus 7(8)7

• WP_Pj
Kan me bijna niet indenken dat het een serieuze opmerking was, maar dat het bedoeld is voor een leuk filmpje zodat ze kunnen laten zien er echt voor de gewone man te zijn. Past precies in het rijtje met frames: "de particulier die heeft geïnvesteerd in zonnepanelen en nu stopt het salderen", "ERE is weer een voordeeltje voor de zakelijke rijder".

Met één zoekopdracht kan je in 30 seconden lezen hoe de hele regeling werkt, is dat teveel gevraagd voor een EK-lid?

• MaStar
WP_Pj schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:04:
Kan me bijna niet indenken dat het een serieuze opmerking was, maar dat het bedoeld is voor een leuk filmpje zodat ze kunnen laten zien er echt voor de gewone man te zijn. Past precies in het rijtje met frames: "de particulier die heeft geïnvesteerd in zonnepanelen en nu stopt het salderen", "ERE is weer een voordeeltje voor de zakelijke rijder".

Met één zoekopdracht kan je in 30 seconden lezen hoe de hele regeling werkt, is dat teveel gevraagd voor een EK-lid?
Ja , inderdaad . Zeer triest want het klopt niet wat ze stellen. Echt heel amateuristisch. Uiteindelijk was de reactie wel dat het om een aansluiting gaat maar ze het wel moest nazoeken.

• MaStar
DonJunior schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Ik heb eenzelfde constructie met laden en laadpas. Paal is van mijn (afbetaald uit vorige lease) maar hangt wel aan de backoffice van Eneco. Dat is precies de reden dat ik bij hen (straks, met de tijd) ga inschrijven.
Eigenlijk zou je eens moeten polsen of dat niet Q8, in jouw geval, niet ook zoiets op de roadmap heeft staan.
Maar waarom niet gewoon bij willekeurige inboeker die Q8, Eneco en in mijn geval 50five gewoon kan koppelen. Dan kan het ook.

• WP_Pj
MaStar schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:05:
[...]

Uiteindelijk was de reactie wel dat het om een aansluiting gaat maar ze het wel moest nazoeken.
Helaas liep de stream helemaal vast dus ik heb het antwoord helemaal gemist behalve dat Bertram het op moest zoeken. Ook echt een compleet gemiste kans om het mega simpel uit te leggen: iedereen met een netaansluiting kan meedoen zolang je een goedgekeurde laadpaal hebt. Dat had een ambtenaar toch wel in kunnen fluisteren?

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:30
stefxx schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:11:
[...]

Ik keek zojuist bij TAP Electric, en ik zie dat mijn lader nu "Actief" (in het groen) staat. Tot voor kort was dat "Ingezonden" (in het geel), dus ik ga er vanuit dat mijn laadpaal geaccepteerd is. Daarnaast staat er nu ook apart "Je kWh-saldo voor ERE's" met het totaal aantal kWh die in aanmerking komen voor ERE-certificaten.
Hier ook, mijn omgebouwde Newmotion met SmartEVSE en InePRO kWh meter zijn dan goed door het keuringsproces gekomen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mjAijtjKKCPUSTUOyzuhZlUKSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dwnWOR6w9MYjm3x7LDbpdtSE.png?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:54
Henry_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Hier ook, mijn omgebouwde Newmotion met SmartEVSE en InePRO kWh meter zijn dan goed door het keuringsproces gekomen :)

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies met omgebouwde?

• MaStar
Hoelaat wordt er nu gestemd ? 7(8)7

• WP_Pj
MaStar schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:03:
Hoelaat wordt er nu gestemd ? 7(8)7
De stemming is pas 31 maart. Er zijn namelijk ook nog 2 moties over RED III ingediend.

• MaStar
WP_Pj schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:04:
[...]

De stemming is pas 31 maart. Er zijn namelijk ook nog 2 moties over RED III ingediend.
Door BBB zeker , zonder enige nuance etc. We wachten af :)

• WP_Pj
Nee, ééntje van FvD. Waar die tweede motie is gebleven is me dan wel weer een raadsel

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:25
Kevin1990 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:54:
[...]

Wat bedoel je precies met omgebouwde?
beetje spoorzoeken - Henry_ in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

• Kevin1990
Oke maar dan snap ik de spelregel niet dat de meter in je lader moet zitten.
Want of die nou in je lader zit of meterkast op de groep van je laadpaal blijft hetzelfde.
De lader geeft de geladen energie en de MID meter ook. Als die met elkaar matchen zou het goed moeten zijn.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kevin1990 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:07:
[...]

Oke maar dan snap ik de spelregel niet dat de meter in je lader moet zitten.
Want of die nou in je lader zit of meterkast op de groep van je laadpaal blijft hetzelfde.
De lader geeft de geladen energie en de MID meter ook. Als die met elkaar matchen zou het goed moeten zijn.
Men probeert op een simpele manier om fraude tegen te gaan. Dan is een MID meter in de laadpaal een simpele methode omdat de drempel om te frauderen een stuk hoger wordt..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-04 12:26
Dat is goed nieuws. @Henry_ , heb je hem aangemeld als 'Newmotion', als 'SmartEVSE', als 'Inepro' of als 'zelfbouw' aangemeld?
Mijn eigen laadpaal is namelijk volledig zelfbouw, en vraag me af wat je als 'merk' hebt gebruikt.

• Kevin1990
Glashelder schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:26:
[...]

Men probeert op een simpele manier om fraude tegen te gaan. Dan is een MID meter in de laadpaal een simpele methode omdat de drempel om te frauderen een stuk hoger wordt..
Blijft hetzelfde toch in de laadpaal of in de meterkast.
Als je zowel de info uit de laadpaal en mid meter zouden ongeveer hetzelfde moeten aangeven.
Ik zie de meerwaarde van in de laadpaal er niet van in.
Meten hetzelfde op dezelfde manier. Zolang die maar op alleen de groep van de laadpaal is aangesloten.

• Fr33z
Kevin1990 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:01:
[...]

Blijft hetzelfde toch in de laadpaal of in de meterkast.
Als je zowel de info uit de laadpaal en mid meter zouden ongeveer hetzelfde moeten aangeven.
Ik zie de meerwaarde van in de laadpaal er niet van in.
Meten hetzelfde op dezelfde manier. Zolang die maar op alleen de groep van de laadpaal is aangesloten.
Jij of ik weten dat die 'eis' onzin is. Maar tokos als Tap willen gewoon die ERE-certificaten schuiven met zo weinig mogelijk gezeik. Dan is het makkelijkst om een stricte interpretatie van de regels aan te houden.

Meer of minder is t niet.

• Fr33z
Glashelder schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:26:
[...]

Precies. En natuurlijk blijft het niet feilloos, ik kan best een manier verzinnen om mijn warmtepomp op mijn laadpaal aan te sluiten bijv.... Als ik een zaptec go 2 heb bijv da krijg ik mooi die ERE certidicaten. Maar is wel fraude.

• Jeroen Vreeken
Fraude is inderdaad altijd mogelijk, maar een verschil tussen 'in de paal' en meterkast is natuurlijk wel de controleerbaarheid.
Het is redelijk makkelijk om te bewijzen dat er tussen de MID meter in een paal en de laadstekker niks 'vreemds' zit. Dat is een stuk moeilijker als er bij de meterkast een kabel 'verdwijnt' en bij de laadpaal een half huis verderop weer een kabel tevoorschijn komt.

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:30
Jeroen Vreeken schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:55:
Dat is goed nieuws. @Henry_ , heb je hem aangemeld als 'Newmotion', als 'SmartEVSE', als 'Inepro' of als 'zelfbouw' aangemeld?
Mijn eigen laadpaal is namelijk volledig zelfbouw, en vraag me af wat je als 'merk' hebt gebruikt.
Ik heb hem als Project EV vermeld, en foto's bijgesloten van het geheel zonder kap en een duidelijke foto van de Inepro meter.

• Kevin1990
Jeroen Vreeken schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:18:
Fraude is inderdaad altijd mogelijk, maar een verschil tussen 'in de paal' en meterkast is natuurlijk wel de controleerbaarheid.
Het is redelijk makkelijk om te bewijzen dat er tussen de MID meter in een paal en de laadstekker niks 'vreemds' zit. Dat is een stuk moeilijker als er bij de meterkast een kabel 'verdwijnt' en bij de laadpaal een half huis verderop weer een kabel tevoorschijn komt.
Als de eis zou zijn een laadpaal met MID meter ingebouwd af fabriek of een laadpaal met MID meter met laad sessies vam de laadpaal ben je klaar. Dan wordt het fraude gevoelige al een stuk minder.
Zolang de MID meter en laadsessies maar nagenoeg gelijk zijn.
Kromme regel in ieder geval. Volgens mij kan ik in onze Wallbox Quasar niet eens een MID meter kwijt.

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04 21:39
Ik kan me voorstellen dat we de MID meter als de kilometerteller van een auto in het dashboard moeten zien.
Ook daar vind fraude plaats (terugdraaien, vervangen etc), wat natuurlijk verboden is.

• stefxx
Waarom komt toch steeds het mogelijke fraude aspect hier terug? Frauderen kun je met van alles, dus ook hiermee. Ik zou zeggen, geniet van het gratis geld en maak het systeem niet kapot met deze onzin.

Boeksuggestie voor diegene die het niet los kunnen laten: De meeste mensen deugen van Rutger Bregman.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:24
Ik heb mij Alden laadpaal met backoffice aangesloten op mijn thuis netwerk zodat ik de functionaliteit van de paal beter kan benutten. Bijvoorbeeld door de functie Zonneladen te gebruiken op de paal. Als ik goed begrijp is er een generieke benuttingsfactor die wordt gehanteerd voor het % zonne energie. Zijn er nog mogelijk om meer Ere’s te behalen op basis van werkelijke geladen zonne-energie?

• Kevin1990
stefxx schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:18:
Waarom komt toch steeds het mogelijke fraude aspect hier terug? Frauderen kun je met van alles, dus ook hiermee. Ik zou zeggen, geniet van het gratis geld en maak het systeem niet kapot met deze onzin.

Boeksuggestie voor diegene die het niet los kunnen laten: De meeste mensen deugen van Rutger Bregman.
Ik wil het stukje frauderen niet aanwakkeren en daar gingen mijn berichten niet om
De plaats van de MID meter vanaf fabriek ingebouwd snap ik.
Maar ik snap niet waarom in de paal inbouwen soms dus wel word goedgekeurd en in de meterkast door vele niet.
Blijft hetzelfde ding wat meet. Bij correct aangesloten is er geen verschil van meting.

Hierdoor kopen veel mensen nu een nieuwe laadpaal wat in mijn ogen niet hoeft en krom is als een laadpaal waar achteraf een meter ingebouwd is wel wordt goedgekeurd.

• stefxx
MR. RHS schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:12:
Zijn er nog mogelijk om meer Ere’s te behalen op basis van werkelijke geladen zonne-energie?
Nee.

[ Voor 41% gewijzigd door stefxx op 24-03-2026 21:16 ]

• TheHound
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-03 21:28
Ik werd benaderd door mijn backoffice-provider van mijn laadpaal, Chargit, dat ze ook ERE-certificaten voor je kunnen gaan verkopen. Op zich handig als je al ergens klant bent voor iets, maar qua tarieven konden ze nog niets zeker zeggen maar lijken ze geen prijsvechter te worden. Ze gaven aan:
Deze liggen tussen de 20 en 25 % van de opbrengsten. Je kunt met de huidige marktprijzen rekenen op een netto-opbrengst (na aftrek van kosten) van € 0,10 per kWh.
In de komende maanden wordt er hopelijk meer duidelijk en zullen wij onze klanten uiteraard verder informeren.
.

• Fr33z
stefxx schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:18:

leuk maar je mist het punt. Meerdere mensen geven aan dat ze het stom vinden dat de ERE-afhandelaars een "eis" neerleggen die nogal streng lijkt, namelijk een MID-meter in de laadpaal zelf. We speculeerden over de reden waarom ze daar relatief streng op zijn wat vermoedelijk vooral gemak en controleerbaarheid is. Om daarna het punt te maken dat het als een onzinnige eis kan worden gezien want als je wilt is het nog steeds mogelijk om spelletjes te spelen.

TL/DR: de tussenpartij die je nodig hebt voor de certificaten-handel stelt eisen die niet voor iedereen leuk zijn en dat vinden sommige mensen stom (ik ook)

• stefxx
Fr33z schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:29:
[...]

leuk maar je mist het punt.
Zoek eens op "fraude" in dit topic en misschien snap je het dan. Dus... wie de schoen past...
Meerdere mensen geven aan dat ze het stom vinden dat de ERE-afhandelaars een "eis" neerleggen die nogal streng lijkt, namelijk een MID-meter in de laadpaal zelf.
Dat is geen eis vanuit de ERE-afhandelaars. Maar een eis van de NEA waar de afhandelaren aan moeten voldoen: https://www.emissieautori...ektriciteit-particulieren

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Fr33z schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:29:
[...]

leuk maar je mist het punt. Meerdere mensen geven aan dat ze het stom vinden dat de ERE-afhandelaars een "eis" neerleggen die nogal streng lijkt, namelijk een MID-meter in de laadpaal zelf. We speculeerden over de reden waarom ze daar relatief streng op zijn wat vermoedelijk vooral gemak en controleerbaarheid is. Om daarna het punt te maken dat het als een onzinnige eis kan worden gezien want als je wilt is het nog steeds mogelijk om spelletjes te spelen.

TL/DR: de tussenpartij die je nodig hebt voor de certificaten-handel stelt eisen die niet voor iedereen leuk zijn en dat vinden sommige mensen stom (ik ook)
Zal ik dan ook maar even een 'extra' MID meter in m'n groepenkast gaan monteren welke het verbruik van bijvoorbeeld de warmtepomp en airco-unit's hier thuis gaat monitoren (al dan niet náást het opgenomen vermogen van m'n EV Laadpaal)? Lekkere doorbelasting wordt dat dan....

Een MID meter is feitelijk niets meer (óf niets minder) dan een afzonderlijke kWh meter welke je vaak ook nog middels een 'S0 aansluiting' zelf uit kunt lezen, al dan niet per groep / fase(s), óf dus intern in specifiek één apparaat.

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:53

HermanGast

Exige GT3

De MID in de laadpaal, met vaste type 2 kabel/stekker voorkomt dat andere stroomverbruikers kWh gaan maken/tellen en daarmee misbruik kunnen maker van de regeling. MID meters zijn geijkt (nauwkeurig genoeg) voor gebruik voor verrekening.
Het zal vast niet lang duren voordat er een workaround bedacht wordt door mensen die hun thuisbatterij gaan laden via laadpalen… of na het laden van hun EV die gaan gebruiken als thuisbatterij.

[ Voor 8% gewijzigd door HermanGast op 24-03-2026 22:03 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• TomvdG
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:46
WP_Pj schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Nee, ééntje van FvD. Waar die tweede motie is gebleven is me dan wel weer een raadsel
https://www.eerstekamer.nl/moties_bij?key=vmo6ihqu4qyo

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 18:09

DefLite

Why so serious?

TheHound schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:24:
Ik werd benaderd door mijn backoffice-provider van mijn laadpaal, Chargit, dat ze ook ERE-certificaten voor je kunnen gaan verkopen. Op zich handig als je al ergens klant bent voor iets, maar qua tarieven konden ze nog niets zeker zeggen maar lijken ze geen prijsvechter te worden. Ze gaven aan:

[...]
.
Backoffice van ons bedrijf en dus van mij is hier ook Chargit.
Heb ook nog niks gezien qua tarieven maar 20% - 25% zou toch aardig in lijn zijn met andere partijen in TS?
Of zijn er al partijen bekend die er ver onder gaan zitten?

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb mij Alden laadpaal met backoffice aangesloten op mijn thuis netwerk zodat ik de functionaliteit van de paal beter kan benutten. Bijvoorbeeld door de functie Zonneladen te gebruiken op de paal. Als ik goed begrijp is er een generieke benuttingsfactor die wordt gehanteerd voor het % zonne energie. Zijn er nog mogelijk om meer Ere’s te behalen op basis van werkelijke geladen zonne-energie?
Niet voor particulieren.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 13:01
HermanGast schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:01:
De MID in de laadpaal, met vaste type 2 kabel/stekker voorkomt dat andere stroomverbruikers kWh gaan maken/tellen en daarmee misbruik kunnen maker van de regeling. MID meters zijn geijkt (nauwkeurig genoeg) voor gebruik voor verrekening.
Het zal vast niet lang duren voordat er een workaround bedacht wordt door mensen die hun thuisbatterij gaan laden via laadpalen… of na het laden van hun EV die gaan gebruiken als thuisbatterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iw58arcB0-jHS97hBFSNksCIJQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MphdRiWJcIa78Dhi8ueXgxDU.jpg?f=fotoalbum_large

• bokkow
Kan iemand dit vrij vertalen? Uiteraard heeft de FvD weinig op met verduurzaming en alles wat daar uit voortvloeit. Deze moties lijken mij meer belemmerend dan de vragen die nog open stonden vanuit de BBB voor vandaag.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:55
bokkow schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:28:
[...]

Kan iemand dit vrij vertalen? Uiteraard heeft de FvD weinig op met verduurzaming en alles wat daar uit voortvloeit. Deze moties lijken mij meer belemmerend dan de vragen die nog open stonden vanuit de BBB voor vandaag.
Ach een motie kan heel snel weggestemd zijn, aangezien in de 2e kamer bijna alle partijen voor de invoering stemden (m.u.v. BBB, PvdD en FVD die tegen stemden) zou de wet er normaal gesproken door moeten komen. Deze tegen stemmende partijen hebben nu 17 zetels in de 1e kamer, al zijn er ook nog wat 1-mans fracties van uitstappers, maar ik zie niet zo snel 38 of meer tegenstemmers opstaan

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bokkow schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:28:
[...]

Kemperman probeert vooral het (lokale) MKB te paaien :9

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-04 21:16
Kevin1990 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Ik wil het stukje frauderen niet aanwakkeren en daar gingen mijn berichten niet om
De plaats van de MID meter vanaf fabriek ingebouwd snap ik.
Maar ik snap niet waarom in de paal inbouwen soms dus wel word goedgekeurd en in de meterkast door vele niet.
Blijft hetzelfde ding wat meet. Bij correct aangesloten is er geen verschil van meting.

Hierdoor kopen veel mensen nu een nieuwe laadpaal wat in mijn ogen niet hoeft en krom is als een laadpaal waar achteraf een meter ingebouwd is wel wordt goedgekeurd.
je hebt gelijk maar dit is al tot in den treure maanden geleden hier bediscussieerd. De conclusie is: het zij zo. Accepteer het of doe niet mee.

• MaStar
Ik heb mij Alden laadpaal met backoffice aangesloten op mijn thuis netwerk zodat ik de functionaliteit van de paal beter kan benutten. Bijvoorbeeld door de functie Zonneladen te gebruiken op de paal.
Mag ik vragen wat daar nu , met saldering, het nut van is ? Los van congestie in de buurt vermijden .

• Jeroen Vreeken
Er zijn nog maar weinig contracten (en als ze er nog zijn lopen ze binnenkort af) waar je volledige saldering krijgt zonder terugleverkosten.
Het is dus interessant om zonder het net rechtstreeks naar de auto te gaan.

B.v. in mijn geval betaal ik zo'n 24cent om van het net af te nemen. Maar ik krijg maar 11cent voor wat ik terug lever. (13cent terugleverkosten).
Rechtstreeks naar de auto betekend dus gewoon 2x zo goedkoop rijden per kilometer.

• MaStar
Jeroen Vreeken schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:05:
Er zijn nog maar weinig contracten (en als ze er nog zijn lopen ze binnenkort af) waar je volledige saldering krijgt zonder terugleverkosten.
Het is dus interessant om zonder het net rechtstreeks naar de auto te gaan.

B.v. in mijn geval betaal ik zo'n 24cent om van het net af te nemen. Maar ik krijg maar 11cent voor wat ik terug lever. (13cent terugleverkosten).
Rechtstreeks naar de auto betekend dus gewoon 2x zo goedkoop rijden per kilometer.
Thanks ! Terugleverkosten hier € 0,07 ct op € 0,24 ct tarief . Ongeveer 1/3 dus. Over langere termijn wel de moeite misschien . Dank.

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 20:46

johanm3

Het kan altijd slechter

Iemand al kunnen achterhalen wat de vergoeding is die Zonneplan levert? In de app zie ik alleen staan’ met Zonneplan krijg je de beste vergoeding voor ERE’s

Klinkt opzicht goed…., maar iets concreter zou wel fijn zijn ;)

Update:
Als je doorklikt om na te gaan of je laadpaal geschikt is, wordt je doorverwezen naar Lekkerladen.nl. En die houden 25% provisie in.

[ Voor 24% gewijzigd door johanm3 op 25-03-2026 09:40 ]

Gadgets fan

• sjdjong
  • Registratie: Oktober 2005
@stolker ik zie nu bij jullie op de joulo.nl website ook staan onder https://joulo.nl/blog/eerste-kamer-stemt-ere-regeling (waar overigens staat dat er al gestemd zou zijn, want niet klopt ;) ):
± mei 2026 — Aanmeldingsdeadline. Wie zich vóór mei aanmeldt, telt laadsessies terug tot 1 januari 2026 mee. Na die datum vervalt de terugwerkende kracht voor dit jaar.
We hadden al eerder gezien dat ANWB dit stelde, maar meerdere tweakers spreken dit tegen.
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:28:
[...]

Ik heb al meerdere malen in dit topic aangeven: ANWB praat onzin. In de wetgeving staat nergens dat je voor 1 mei je moet aanmelden. Je kunt inderdaad met terugwerkende kracht inboeken, maar dat kan zeker het hele jaar nog.
Kun jij als inboekdienstverlener aangeven waarom jullie van mening zijn dat er tot (1) mei met terugwerkende kracht ingeboekt kan worden en daarna niet meer? Het maakt het er niet duidelijker op allemaal met inboekdienstverleners die elkaar tegenspreken...

• Bezzerk
sjdjong schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:56:
@stolker ik zie nu bij jullie op de joulo.nl website ook staan onder https://joulo.nl/blog/eerste-kamer-stemt-ere-regeling (waar overigens staat dat er al gestemd zou zijn, want niet klopt ;) ):
[...]
We hadden al eerder gezien dat ANWB dit stelde, maar meerdere tweakers spreken dit tegen.
[...]
Kun jij als inboekdienstverlener aangeven waarom jullie van mening zijn dat er tot (1) mei met terugwerkende kracht ingeboekt kan worden en daarna niet meer? Het maakt het er niet duidelijker op allemaal met inboekdienstverleners die elkaar tegenspreken...
De NEa zegt hier het volgende over;
Ondernemingen kunnen leveringen gedaan in jaar X inboeken tot 1 maart van jaar X+1.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bezzerk schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:18:
[...]

De NEa zegt hier het volgende over;

[...]
Leveranciers zullen maar al te graag selectieve informatie of verouderde informatie de wereld inslingeren om mensen over te halen om contracten nu te tekenen.

Geeft wel aan hoe sommige leveranciers in de wedstrijd zitten.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-04 12:50
HermanGast schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:01:
Doe ik al met mijn Nissan Leaf door 'm bidirectioneel te (ont)laden. Ik heb ook nog een domme Tesla Wall Connector (zonder MID meter) en ik ben niet van plan iets te gaan doen met ERE voorlopig.
Ik vind de percentages die de tussenpersonen pakken te gortig.

PV:13,5 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf (V2X) + 30 kWh Thuisaccu) = 100 kWh opslag

• Maarten8888
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-03 19:56
nu heb ik een wallbox pular plus van 1,5 jaar oud met een externe MID-meter en kom dus niet in aanmerking voor ERE-certificaten. Nu doet het mij een beetje pijn natuurlijk dat ik een relatief jonge laadpaal heb en goed geïnstalleerde MID-meter heb maar daardoor dus niet in aanmerking kom.
zijn er al partijen die laadpalen ombouwen zodat zij wel voldoen aan de eis? of zijn er al greenwashers die aanbieden palen zonder MID om te ruilen tegen palen met MID?

• BartjeBoos
  • Nu online
DefLite schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:26:
[...]

Backoffice van ons bedrijf en dus van mij is hier ook Chargit.
Heb ook nog niks gezien qua tarieven maar 20% - 25% zou toch aardig in lijn zijn met andere partijen in TS?
Of zijn er al partijen bekend die er ver onder gaan zitten?
Verstandig is ook om de algemene voorwaarde goed te lezen. Daar staat vaak in dat ze eenzijdige de vergoeding mogen wijzigen (als consument heb je dan nog wel het recht om de overeenkomst te beëindigen).
Verder kan het zijn dat ze behalve de vergoeding nog komen met ERE inboekverificatiekosten die door een derde partij wordt uitgevoerd.

• wocko
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 16:27
GadgetFrank schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Doe ik al met mijn Nissan Leaf door 'm bidirectioneel te (ont)laden. Ik heb ook nog een domme Tesla Wall Connector (zonder MID meter) en ik ben niet van plan iets te gaan doen met ERE voorlopig.
Ik vind de percentages die de tussenpersonen pakken te gortig.
Welke bidirectionele laadpaal gebruik je daarvoor dan? Tijdje terug ook naar gekeken voor mijn Leaf, maar ik kon maar 1 of 2 geschikte laadpalen vinden van zo'n 4 a 5000 euro per stuk, omdat een Leaf bij mijn weten een Chademo-kabel vergt voor bidirectioneel.
Pagina: 1 ... 19 ... 28 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan