• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-04 17:04
johanm3 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:36:
Iemand al kunnen achterhalen wat de vergoeding is die Zonneplan levert?

Update:
Als je doorklikt om na te gaan of je laadpaal geschikt is, wordt je doorverwezen naar Lekkerladen.nl. En die houden 25% provisie in.
kiki geeft mij het antwoord: directe uitbetaling op je energierekening en 80% van de opbrengst. Dus 20% provisie?

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

EvtK schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:28:
[...]

kiki geeft mij het antwoord: directe uitbetaling op je energierekening en 80% van de opbrengst. Dus 20% provisie?
Hmm, als in de app inderdaad "Zonneplan krijg je de beste vergoeding voor ERE’s" staat dan klopt dat niet. Zeres doet het voor 19% met de kortingscode.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:08
Kecin schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Hmm, als in de app inderdaad "Zonneplan krijg je de beste vergoeding voor ERE’s" staat dan klopt dat niet. Zeres doet het voor 19% met de kortingscode.
Iemand nog een kortingscode in DM?
Zeres lijkt het meest aantrekkelijk qua fees.

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-04 15:22
Met de code ENERGIENERDS (gevonden via Google) kom je uit op 18% zelfs.

Vind Joulo interessanter, 1% korting per referral die je daar aanbrengt, standaard 20%.
2 referrals moet wel lukken :)

Daarnaast is de koppeling met de paal direct te doen, moet bij Zeres nog ontwikkeld worden.
Vind de interface net wat lekkerder, maar dat is een kwestie van smaak.

[ Voor 5% gewijzigd door NeoPhire op 25-03-2026 13:57 ]

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:10
MaStar schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:50:
[...]

Zie deze pagina van Energienerds
Code is dan ENERGIENERDS

https://energienerds.nl/i...n-vergelijking-aanbieders

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-04 15:55

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Henry_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:21:
[...]

Ik heb hem als Project EV vermeld, en foto's bijgesloten van het geheel zonder kap en een duidelijke foto van de Inepro meter.
Waar heb jij je aangemeld?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:28
MaStar schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:50:
[...]

Waarom al die moeite voor de "aantrekkelijkste" fee als in de algemene voorwaarde staat: " Zeres behoudt zich het recht voor om deze Algemene Voorwaarden op elk moment te wijzigen"
Ze kunnen dus tussentijds de fee verhogen ...

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 16:55
Bij TAP electric waar ik ook het beheer van de paal heb ondergebracht.

• MaStar
NeoPhire schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:56:
Met de code ENERGIENERDS (gevonden via Google) kom je uit op 18% zelfs.

Vind Joulo interessanter, 1% korting per referral die je daar aanbrengt, standaard 20%.

Daarnaast is de koppeling met de paal direct te doen, moet bij Zeres nog ontwikkeld worden.
Vind de interface net wat lekkerder, maar dat is een kwestie van smaak.
Interessant! Krijgen beide partijen de 1% of alleen degene die aanmeld . Site ziet er ook goed uit .

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:49
BartjeBoos schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Waarom al die moeite voor de "aantrekkelijkste" fee als in de algemene voorwaarde staat: " Zeres behoudt zich het recht voor om deze Algemene Voorwaarden op elk moment te wijzigen"
Tarieven (fee) worden juridisch vaak gezien als een kernbeding van de overeenkomst.
Kernbedingen kun je niet eenzijdig wijzigen zonder duidelijke afspraak én zonder grenzen.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-04 21:38
NeoPhire schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:56:
Ik vind hen echt een enorm hoog cowboygehalte hebben. Een externe MID-meter aanbieden terwijl al lang duidelijk is dat er geen overgangsrecht is voor particulieren, onjuiste informatie in het blog dat hier eerder is gelinkt. What's next? Fouten gemaakt bij inboeken of verificatie waardoor de hele batch wordt afgekeurd? 18% van € 0 is niet veel.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-04 12:50
wocko schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Welke bidirectionele laadpaal gebruik je daarvoor dan? Tijdje terug ook naar gekeken voor mijn Leaf, maar ik kon maar 1 of 2 geschikte laadpalen vinden van zo'n 4 a 5000 euro per stuk, omdat een Leaf bij mijn weten een Chademo-kabel vergt voor bidirectioneel.
Zie deze nieuwsbrief. Ik heb thuis inderdaad een Chademo kabel hangen naast mijn Type 2 lader 8)
Ik doe mee aan de Urgenda pilot. Je kunt je inschrijven, zeker als je van plan bent je Leaf nog niet te verkopen.
Ik heb voor deze pilot een hybride 10 kW GoodWe omvormer, een 'interfacebox' en een Chademo kabel gekocht.

PV:13,5 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf (V2X) + 30 kWh Thuisaccu) = 100 kWh opslag

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 22:12
Volgende week word bij ons een Zaptec go 2 geplaatst voor een hybride Skoda Kodiaq, nu las ik het een en andere over ERE certificaten.
Geldt dit ook als je zakelijk laad op je eigen oprit?
Nu heb ik heel wat pagina's gelezen en de conclusie getrokken dat Zeres de beste partij hiervoor is.

Opstelling vanaf volgende week.
Frank energie met alle slimme functies
Zaptec go 2
20Kwh Alphaess thuis batterij
20x 410wp zonnepanelen

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik ben totaal nieuw in deze handel buiten de frank energie handel xD

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17

GVR

XethaX schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:08:
Volgende week word bij ons een Zaptec go 2 geplaatst voor een hybride Skoda Kodiaq, nu las ik het een en andere over ERE certificaten.
Geldt dit ook als je zakelijk laad op je eigen oprit?
Nu heb ik heel wat pagina's gelezen en de conclusie getrokken dat Zeres de beste partij hiervoor is.

Opstelling vanaf volgende week.
Frank energie met alle slimme functies
Zaptec go 2
20Kwh Alphaess thuis batterij
20x 410wp zonnepanelen

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik ben totaal nieuw in deze handel buiten de frank energie handel xD
Ja
Nee

Wat had je zelf al gelezen?

• XethaX
GVR schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:31:
[...]

Ja
Nee

Wat had je zelf al gelezen?
Aanmelden bij een platform (zeres waarschijnlijk)
1x per jaar worden je KwH's uitgelezen doormiddel van een koppeling met de paal of backofficesysteem.
Ka-ching?!? O-)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De winst is al wel weg met de aanschaf van die thuisbatterij :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03:45
Tip voor diegene enkel naar de fee kijken; gooi eens de algemene voorwaarden van meerdere partijen in bijv Gemini. Dan krijg je ook een vergelijking op wat je afspreekt in de kleine lettertjes. Daar zit echt wel degelijk een verschil. Vraag expliciet naar de sterke punten en de risico's voor jou als consument.

Uiteraard nooit 100% op AI vertrouwen, maar het kan je wel helpen.

YASH! - Yet Another Smart Home

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:29
XethaX schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:42:
[...]

Aanmelden bij een platform (zeres waarschijnlijk)
1x per jaar worden je KwH's uitgelezen doormiddel van een koppeling met de paal of backofficesysteem.
Ka-ching?!? O-)
Wat voor dingen worden uitgelezen?

M3P - M3LR - 6320Wp

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03:45
bert pit schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:45:
[...]

Tarieven (fee) worden juridisch vaak gezien als een kernbeding van de overeenkomst.
Kernbedingen kun je niet eenzijdig wijzigen zonder duidelijke afspraak én zonder grenzen.
Dat gaat voor mij juridisch boven mijn pet, maar ik vind dat dan bijvoorbeeld in de AV van laadloon netjes verwoord;
Voor consumenten: Wijzigingen worden minimaal twee (2) maanden van tevoren gecommuniceerd via het
klantportaal en per e-mail. Wijzigingen die nadelig zijn voor de consument geven de consument het recht om
binnen één (1) maand na kennisgeving kosteloos op te zeggen, ongeacht de contractduur, met onmiddellijke
ingang of per de ingangsdatum van de wijziging. Reeds ingeboekt laadverbruik wordt afgerekend tegen de oude
voorwaarden.
Ook Den hartog doet dat netjes, in een andere vorm. (Artikel 7.2 verwijst naar de niveaus in vergoedingen);
Wij mogen deze voorwaarden eenzijdig wijzigen, behalve artikel 7.2 (tenzij in uw voordeel, of in overeenstemming met de alinea hieronder). Wij informeren u elektronisch ten minste één maand vóór de ingangsdatum van de wijziging. Wanneer de voorgenomen wijziging tot gevolg heeft dat aan u een prestatie wordt verschaft die wezenlijk afwijkt van de oorspronkelijke prestatie en/of uw positief wezenlijk verslechtert, mag u de overeenkomst opzeggen per de ingangsdatum van de wijziging.
Wij mogen artikel 7.2 wijzigen als dat noodzakelijk is door:
- gewijzigde wet- en regelgeving;
- gewijzigde of nieuwe eisen van de NEa of andere toezichthouders;
- wijzigingen in verificatie- of toezichtpraktijk,
in welk geval dezelfde opzeggingsregeling geldt als voor andere wijzigingen van deze voorwaarden.

YASH! - Yet Another Smart Home

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:59
PTish schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:07:
Tip voor diegene enkel naar de fee kijken; gooi eens de algemene voorwaarden van meerdere partijen in bijv Gemini. Dan krijg je ook een vergelijking op wat je afspreekt in de kleine lettertjes. Daar zit echt wel degelijk een verschil. Vraag expliciet naar de sterke punten en de risico's voor jou als consument.

Uiteraard nooit 100% op AI vertrouwen, maar het kan je wel helpen.
Is dit niet een goed idee om in de startpost van dit topic te zetten?

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03:26
johanm3 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:36:
Iemand al kunnen achterhalen wat de vergoeding is die Zonneplan levert? In de app zie ik alleen staan’ met Zonneplan krijg je de beste vergoeding voor ERE’s

Klinkt opzicht goed…., maar iets concreter zou wel fijn zijn ;)

Update:
Als je doorklikt om na te gaan of je laadpaal geschikt is, wordt je doorverwezen naar Lekkerladen.nl. En die houden 25% provisie in.
Waar zie je die laadpaal check dan in de app? Im heb geen Zonneplan laadpaal. Kan in de app ook even de check niet vinden.

7-10 ct kWh vergoeding krijg je bij Zonneplan. Dat staat weer op hun website.

Edit: Updaten van de app naar de laaste versie was de oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 26-03-2026 08:22 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• XethaX
Glashelder schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:36:
[...]

De winst is al wel weg met de aanschaf van die thuisbatterij :P
Zeker niet, door die batterij heb ik volgend jaar zonder solderen als nog winst per jaar ipv dik betalen door boetes/teruglevering.
Certificaten is gewoon extra leuk meegenomen aangezien de werkgever de Kwh's betaald.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PTish schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:24:
[...]

Dat gaat voor mij juridisch boven mijn pet, maar ik vind dat dan bijvoorbeeld in de AV van laadloon netjes verwoord;

[...]

Ook Den hartog doet dat netjes, in een andere vorm. (Artikel 7.2 verwijst naar de niveaus in vergoedingen);

[...]
Leuk dat je als consument mag opzeggen, maar is het niet zo dat de regels (die de emissieautoriteit handhaaft) zeggen dat je als consument een inboeker per jaar kiest? Oftewel.. laadloon wijzigt de voorwaarden en dan verlies je de mogelijkheid om ERE certificaten te claimen? Beetje wassen neus dan.. die opzegmogelijkheid :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-04 16:15
Eneco e-mobility als backoffice provider geeft aan tot €0,10 per kWh te vergoeden, maar dat lijkt een maximum, dus zou zelfs nog minder kunnen worden.

• BartjeBoos
bert pit schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:45:
[...]

Daar zit nu echt wel een groot verschil. De ere vergoeding is "dynamisch". Als de ere vergoeding erg laag is kan ieder weldenkend mens inzien dat de procentuele fee voor de inboekdienstverlener omhoog gaat. Verder heeft zo'n inboekdienstverlener te maken met externe kosten zoals een verplichte inboekverificatie van jouw laadpaal door een door de NEa geaccrediteerde partij.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:49
BartjeBoos schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Daar zit nu echt wel een groot verschil. De ere vergoeding is "dynamisch". Als de ere vergoeding erg laag is kan ieder weldenkend mens inzien dat de procentuele fee voor de inboekdienstverlener omhoog gaat. Verder heeft zo'n inboekdienstverlener te maken met externe kosten zoals een verplichte inboekverificatie van jouw laadpaal door een door de NEa geaccrediteerde partij.
Mijn reactie was op de fee. Die kunnen ze mijns inziens niet zomaar wijzigen en ik leg uit waarom. Onder fee wordt verstaan het percentage dat de inboekdienstverlener inhoudt. Ik denk niet dat ze dat zomaar kunnen wijzigen. Iets anders is het tarief van het ERE certificaat, het tarief is dynamisch, dat is een soort black box.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• BartjeBoos
bert pit schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:14:
[...]

Mijn reactie was op de fee. Die kunnen ze mijns inziens niet zomaar wijzigen en ik leg uit waarom. Onder fee wordt verstaan het percentage dat de inboekdienstverlener inhoudt. Ik denk niet dat ze dat zomaar kunnen wijzigen. Iets anders is het tarief van het ERE certificaat, het tarief is dynamisch, dat is een soort black box.
Dat kunnen ze dus wel degelijk omdat vooraf al wordt gecommuniceerd dat de voorwaarde die de NEA aangeeft nog niet helemaal duidelijk/ defenitief zijn. Ook kan de fee wijzigen door veranderende btw tarieven, wet en regelgeving etc.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
BartjeBoos schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Dat kunnen ze dus wel degelijk omdat vooraf al wordt gecommuniceerd dat de voorwaarde die de NEA aangeeft nog niet helemaal duidelijk/ defenitief zijn. Ook kan de fee wijzigen door veranderende btw tarieven, wet en regelgeving etc.
Wat een jas-tas-redenatie. Als wetgeving verandert is dat geen eenzijdige wijziging van algemene voorwaarden maar een wetswijziging die voor een ieder geldt. BTW is een component en een vast gegeven, de btw verandert als component niet, hij verandert hooguit van hoogte; voor iedereen gelijk, en is ook geen verandering in de algemene voorwaarden.

• BartjeBoos
Bezzerk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:50:
[...]

Wat een jas-tas-redenatie. Als wetgeving verandert is dat geen eenzijdige wijziging van algemene voorwaarden maar een wetswijziging die voor een ieder geldt. BTW is een component en een vast gegeven, de btw verandert als component niet, hij verandert hooguit van hoogte; voor iedereen gelijk, en is ook geen verandering in de algemene voorwaarden.
Dat is het dus wel. Als Nea de regels verandert (die nu niet eens definitief zijn) wat als gevolg kan hebben dat het voor een inboekdienstverlener duurder wordt. Dan kan zo'n inboekdienstverlener fee kosten verhogen.

Maar daar ging het in mijn eerste reactie niet zo zeer om. Mijn punt was toen: waarom zo druk maken over de hoogte van de fee als inboekdienstverleners in de voorwaarde zetten dat ze gedurende de looptijd die kunnen veranderen.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:44
BartjeBoos schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Dat is het dus wel. Als Nea de regels verandert (die nu niet eens definitief zijn) wat als gevolg kan hebben dat het voor een inboekdienstverlener duurder wordt. Dan kan zo'n inboekdienstverlener fee kosten verhogen.

Maar daar ging het in mijn eerste reactie niet zo zeer om. Mijn punt was toen: waarom zo druk maken over de hoogte van de fee als inboekdienstverleners in de voorwaarde zetten dat ze gedurende de looptijd die kunnen veranderen.
Vreemde term 'fee'. Ben ik nog niet bij inboekers tegengekomen, daar gaat het over een 'commissie' (oftwel een provisie) , een 'fee' is ook heel wat anders dan een commissie en met de percentages van gem. 20 - 25% aan de hoge kant (naar mijn idee is dat 90% marge wat daar in zit).

De inboeker kan van alles in zijn voorwaarden zetten maar dat wil helemaal niet zeggen dat dit dan ook juridisch afgedicht is, dat zou wat wezen zeg, straks zet er eentje in zijn voorwaarden dat je blauwe sokken aan moet hebben op het moment dat je de overeenkomst aangaat.Voorwaarden zijn in die zin dan ook zeker niet heiig. Het moment dat je de overeenkomst met elkaar aangaat dan is dat het moment waarop het door de inboeker gehanteerde commissie perecentage geldt. Ik ben nog geen inboeker tegen gekomen die de kosten (is dat de fee die je bedoeld?) apart in rekening brengt. Als zijn kosten verhogen gaat gaat dat gewoon van de marge uit de commissie. Het kan dan niet zo zijn dat een maand later die commissie ineens met 5% omhoog gaat omdat de inboeker minder krijgt voor de verhandelde certificaten, of dat zijn kosten hoger zijn dan verwacht. Wat wel kan is dat bv. na een jaar er een inflatie correctie wordt toegepast, maar dat is dan voor het kosten deel (dus het bruto deel voordat de commissie eraf gaat).

Het is wat mij betreft nog niet zo transparant als dat het zou moeten zijn. De beurs waarop verhandeld wordt is niet openbaar en sommige partijen handelen onderling (direct met een afnemer als Shell bv.) dus de ene inboeker kan meer voor een certicaat krijgen dan de ander.

• BartjeBoos
GM15 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Vreemde term 'fee'. Ben ik nog niet bij inboekers tegengekomen, daar gaat het over een 'commissie' (oftwel een provisie) , een 'fee' is ook heel wat anders dan een commissie en met de percentages van gem. 20 - 25% aan de hoge kant (naar mijn idee is dat 90% marge wat daar in zit).

De inboeker kan van alles in zijn voorwaarden zetten maar dat wil helemaal niet zeggen dat dit dan ook juridisch afgedicht is, dat zou wat wezen zeg, straks zet er eentje in zijn voorwaarden dat je blauwe sokken aan moet hebben op het moment dat je de overeenkomst aangaat.Voorwaarden zijn in die zin dan ook zeker niet heiig. Het moment dat je de overeenkomst met elkaar aangaat dan is dat het moment waarop het door de inboeker gehanteerde commissie perecentage geldt. Ik ben nog geen inboeker tegen gekomen die de kosten (is dat de fee die je bedoeld?) apart in rekening brengt. Als zijn kosten verhogen gaat gaat dat gewoon van de marge uit de commissie. Het kan dan niet zo zijn dat een maand later die commissie ineens met 5% omhoog gaat omdat de inboeker minder krijgt voor de verhandelde certificaten, of dat zijn kosten hoger zijn dan verwacht. Wat wel kan is dat bv. na een jaar er een inflatie correctie wordt toegepast, maar dat is dan voor het kosten deel (dus het bruto deel voordat de commissie eraf gaat).

Het is wat mij betreft nog niet zo transparant als dat het zou moeten zijn. De beurs waarop verhandeld wordt is niet openbaar en sommige partijen handelen onderling (direct met een afnemer als Shell bv.) dus de ene inboeker kan meer voor een certicaat krijgen dan de ander.
"Vreemde term 'fee'. Ben ik nog niet bij inboekers tegengekomen, daar gaat het over een 'commissie'".
Tuurlijk, maak daar een discussie van. Hoe je iets noemt: fee of commissie

"commissie en met de percentages van gem. 20 - 25% aan de hoge kant".
Zonder onderbouwing is het zinloos of het hoog is. Het is niet de discussie.
Vergeet niet dat ze ook de ERE inboekverificatiekosten e.d. voor je laadpaal moeten betalen.

Ook zijn de voorwaarde die de Nea hanteert niet definitief.

Los van of de inboeker zijn commissie percentage wettelijk mag verhogen of niet. Dat is niet de discussie.
Ze zetten het in de voorwaarde. En is het dan de moeite waard om de overeenkomst te beëindigen.

Mijn punt was: of de hoogte van de fee/ commissie zo belangrijk is als ze in de algemene voorwaarde zetten dat ze het mogen aanpassen. Los van dat de voorwaarde die de NEA gaat hanteren nog niet definitief zijn en de werkelijke vergoeding die men krijgt bij een inboeker

• GM15
[quote]BartjeBoos schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:28:
[...]
Tuurlijk, maak daar een discussie van. Hoe je iets noemt: fee of commissie
Ah, ik begrijp dat je die term zelf verzonnnen hebt. Verwarrend want het zijn twee verschillende dingen. Sommige inboekers benoemen nml. wel de kosten in de berekening apart van de provisie en of dit op de bruto of netto opbrengsten van toepassing is.
Los van of de inboeker zijn commissie percentage wettelijk mag verhogen of niet. Dat is niet de discussie.
Ze zetten het in de voorwaarde. En is het dan de moeite waard om de overeenkomst te beëindigen.

Mijn punt was: of de hoogte van de fee/ commissie zo belangrijk is als ze in de algemene voorwaarde zetten dat ze het mogen aanpassen. Los van dat de voorwaarde die de NEA gaat hanteren nog niet definitief zijn en de werkelijke vergoeding die men krijgt bij een inboeker
Het is uiteraard altijd verstandig de voorwaarden te lezen voordat je een overeenkomst sluit met een partij. Even los van of die voorwaarden juridisch houdbaar zijn.

• BartjeBoos
GM15 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:51:
[quote]BartjeBoos schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:28:
[...]

[...]

Ah, ik begrijp dat je die term zelf verzonnnen hebt. Verwarrend want het zijn twee verschillende dingen. Sommige inboekers benoemen nml. wel de kosten in de berekening apart van de provisie en of dit op de bruto of netto opbrengsten van toepassing is.

[...]

Het is uiteraard altijd verstandig de voorwaarden te lezen voordat je een overeenkomst sluit met een partij. Even los van of die voorwaarden juridisch houdbaar zijn.
Pfff wat doe je moeilijk en maak je over alles een losse disscussie van ...

Oorspronkelijke reactie waar ik op reageerde:
"MaStar schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:50:
[...]

"Iemand nog een kortingscode in DM?
Zeres lijkt het meest aantrekkelijk qua fees."

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:52
Het is helemaal niet raar als bedrijven een risico afdekken in de voorwaarden. Het is pas raar als ze hun voorwaarden gaan wijzigen zonder goede reden. Als jouw inboeker opeens fees/commissies gaat verhogen terwijl de rest van de markt dit niet doet dan is het snel gebeurd met je goede naam. Je huidige kla tenbestand loopt snel leeg en nieuwe aanwas wordt beperkt.

Dus ja, theoretisch kunnen ze opeens voorwaarden veranderen. Maar in de praktijk is het met een makkelijke overstapmarkt erg onhandig.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
@VySio Ik denk dat je onderschat hoe mak en volgzaam de meeste consumenten zijn. Wat je beschrijft doen banken al jaren met bijv. spaarrekeningen. Daar blijven ook gewoon miljarden euro’s op staan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• GM15
[b]BartjeBoos in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"BartjeBoos schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:04

Omdat 18 of 25% nogal wat kan schelen op jaarbasis. Dus dat ‘loont’ zeker de moeite.

• MaStar
GM15 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:11:
[...]

Omdat 18 of 25% nogal wat kan schelen op jaarbasis. Dus dat ‘loont’ zeker de moeite.
Een , en zeker over 5 jaar. Partijen zoals Lekkerladen.nl hebben naar mijn mening een te hoge fee.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:04
Tja wat is een hoge %? Kan maar zo zijn dat ze uiteindelijk onderling gaan concurreren. Of je bent "ge vender lockt" zoals ik laadpaal van mijn werkgever. Maar goed, elke cent is er eentje. Zowiezo bizar verhaal dit überhaupt.

• MaStar
flaskk schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:29:
Tja wat is een hoge %? Kan maar zo zijn dat ze uiteindelijk onderling gaan concurreren. Of je bent "ge vender lockt" zoals ik laadpaal van mijn werkgever. Maar goed, elke cent is er eentje. Zowiezo bizar verhaal dit überhaupt.
Wat is er bizar ?

• flaskk
Dat mensen met een thuislader een voordeel hebben. Ik had liever gezien dat bijvoorbeeld mrb wat omlaag ging voor ev's en dat betaald werd met de ere's dat had meer impact gemaakt.

Bij mij is juist averechts, ik ga nu snachts laden op mijn eigen paal terwijl ik voorheen overdag laad op kantoor met voornamelijk zonne energie..

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:30
flaskk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:42:
[...]

Dat mensen met een thuislader een voordeel hebben. Ik had liever gezien dat bijvoorbeeld mrb wat omlaag ging voor ev's en dat betaald werd met de ere's dat had meer impact gemaakt.

Bij mij is juist averechts, ik ga nu snachts laden op mijn eigen paal terwijl ik voorheen overdag laad op kantoor met voornamelijk zonne energie..
Dus de huidige situatie is beter? Nu hebben alleen grote commerciële partijen voordeel met HBEs.
Het is niet iets nieuws he, het gaat alleen anders worden.

Toevoeging: Het is geen belasting maatregel. De MRB komt in de zakken van de overheid. De EREs komen uit de zakken van diegenen die "vervuilen". Dus zeg grote bedrijven die iets in de olie en gas doen. Ik vind het JUIST goed dat fossiel uitstoten niet simpelweg kapot belast wordt, maar dat er ook een andere manier is om gedragsverandering in gang te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door V_ger op 28-03-2026 09:11 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• bokkow
[...]

‘s Nachts is overigens grosso modo ook prima, sterker; in de winter beter dan overdag. En vergeet niet dat het ‘s nachts ook waait.

Ik vind dit wel een gerichte prima oplossing, het duurzame gedrag van de EV rijder (specifiek zelfs) wordt beloond door de vervuiler. Bij verlagen van MRB wordt het weer een subsidie want het komt uit de staatskas en daarnaast gaat iedereen dan zoals voorheen huilen dat EV’s enkel worden gereden door lage mrb (want kunnen niet meer rekenen sinds diesel niet meer interessant is)

M3P - M3LR - 6320Wp

• MaStar
[...]

Er is niets mis met in de nacht laden. Daarmee ontzie je het net ook . En in de nacht is er geen congestie . Beter nog eigenlijk.

En vanuit grotere perspectief is het een aantrekkelijke regeling om bijvoorbeeld een elektrische auto te kopen of las bedrijf te investeren in laadpalen. Die nog altijd duurder zijn dan benzine bakken. Je moet het zien als een subsidie. Eindelijk een steun voor duurzaam laden in plaats van de verziekende fossiele energie.

[ Voor 11% gewijzigd door MaStar op 28-03-2026 09:23 ]

• BartjeBoos
GM15 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:11:
[...]

Serieus? Is de hoogte van de commissie nou echt het belangrijkste? Het gaat er eerder om hoe veel je er aan verdient onderaan de streep. Ik betaal liever 25% commissie bij een ere vergoeding van 10 cent/ kWh dan 18% bij een ere vergoeding van 9 cent/ kWh of lager.

Verder is er nog heel veel onduidelijk over de regels die Nea gaat hanteren en de kosten die er bij komen kijken.

• flaskk
V_ger schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:57:
[...]

Toevoeging: Het is geen belasting maatregel. De MRB komt in de zakken van de overheid. De EREs komen uit de zakken van diegenen die "vervuilen".
Ik snap je helemaal, maar ik bedoel dus dat de vervuilers de ere's betalen aan de overheid en de overheid hier weer de korting betaald op de mrb en/of bijtelling. Dan heeft iedereen met een EV er voordeel aan. Niet alleen een selectieve groep met een mid laadpaal op eigen grond waarvan ook ~20% naar de inboekers gaat.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
flaskk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:15:
[...]

Ik snap je helemaal, maar ik bedoel dus dat de vervuilers de ere's betalen aan de overheid en de overheid hier weer de korting betaald op de mrb en/of bijtelling. Dan heeft iedereen met een EV er voordeel aan. Niet alleen een selectieve groep met een mid laadpaal op eigen grond waarvan ook ~20% naar de inboekers gaat.
Laten we dat maar niet doen. Als je denkt dat de overheid zulke dingen efficienter kan doen heb je het mis.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
[...]

Aan de andere kant, als jij met een thuis-laadpaal thuis gaat laden dan is er weer een plekje vrij voor iemand die dat niet kan en afhankelijk is van de beschikbaarheid van de laadpaal op het werk of een paal onderweg.

Het is ook niet dat er 's nachts geen groene energie beschikbaar is, er is altijd nog windenergie. Dus je hebt altijd een groene component in je stroom zitten.

Daarnaast is het beter als de overheid zich buiten de financiële afhandeling van deze maatregel houd. Op een gegeven moment zien ze hoeveel geld er in de regeling omgaat en dan wordt het ineens afgeroomd. En hoe wil de overheid bepalen hoeveel kWh er per paal geladen wordt? Dat wordt een beetje lastig. :+

En waar je de mist in gaat is dat de regels Europees zijn vastgelegd. Dat kan je dan niet ineens anders gaan doen als Nederland. 8)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• GM15
BartjeBoos schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Serieus? Is de hoogte van de commissie nou echt het belangrijkste? Het gaat er eerder om hoe veel je er aan verdient onderaan de streep. Ik betaal liever 25% commissie bij een ere vergoeding van 10 cent/ kWh dan 18% bij een ere vergoeding van 9 cent/ kWh of lager.

Verder is er nog heel veel onduidelijk over de regels die Nea gaat hanteren en de kosten die er bij komen kijken.
Ik zeg nergens dat dit het belangrijkste is maar dat het de moeite loont om mee te nemen in je beslissing met welke partij je in zee gaat. En je 'betaald' geen commissie. Dit percentage wordt afgeroomd door de inboeker over de opbrengsten. En die inboeker is er dus bij gebaat om zoveel mogelijk voor z'n certificaten te krijgen. Net als jij en dan scheelt 18 of 25% nogal.

Maar goed er is idd nog zoveel onduidelijk, rustig afwachten, nog tijd genoeg om een keuze te maken. 👍

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 16:02
asing schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:01:
[...]

Aan de andere kant, als jij met een thuis-laadpaal thuis gaat laden dan is er weer een plekje vrij voor iemand die dat niet kan en afhankelijk is van de beschikbaarheid van de laadpaal op het werk of een paal onderweg.

Het is ook niet dat er 's nachts geen groene energie beschikbaar is, er is altijd nog windenergie. Dus je hebt altijd een groene component in je stroom zitten.

Daarnaast is het beter als de overheid zich buiten de financiële afhandeling van deze maatregel houd. Op een gegeven moment zien ze hoeveel geld er in de regeling omgaat en dan wordt het ineens afgeroomd. En hoe wil de overheid bepalen hoeveel kWh er per paal geladen wordt? Dat wordt een beetje lastig. :+

En waar je de mist in gaat is dat de regels Europees zijn vastgelegd. Dat kan je dan niet ineens anders gaan doen als Nederland. 8)
Volgens mij is dit een duurzame kroeg discussie. Voor dit topic is de ere regeling (met alle onduidelijkheden en vragen daaromtrent) een gegeven. Discussies over al dan niet een goede en juiste regeling verzanden vaak in ellenlange discussies waarin de deelnemers het niet eens worden en uiteindelijk weinig tot geen nieuwe inzichten in de regeling zelf opleveren.

• BartjeBoos
GM15 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Ik zeg nergens dat dit het belangrijkste is maar dat het de moeite loont om mee te nemen in je beslissing met welke partij je in zee gaat. En je 'betaald' geen commissie. Dit percentage wordt afgeroomd door de inboeker over de opbrengsten. En die inboeker is er dus bij gebaat om zoveel mogelijk voor z'n certificaten te krijgen. Net als jij en dan scheelt 18 of 25% nogal.

Maar goed er is idd nog zoveel onduidelijk, rustig afwachten, nog tijd genoeg om een keuze te maken. 👍
"En je 'betaald' geen commissie. Dit percentage wordt afgeroomd door de inboeker over de opbrengsten"
Niet echt belangrijk bij het onderwerp maar je "betaalt" wel de commissie. Immers jouw ere certificaten worden verkocht voor bijvoorbeeld 9 cent/ kWh. Dat bedrag ontvang je minus de commissie omdat je dat bent overeengekomen.

Als de marktprijs van ere's tussen de 8 tot 12 cent/ kWh ligt zal een inboeker met lage commissie sneller verkopen bij een relatief lage prijs. Tijd kost geld

• GM15
BartjeBoos schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Als de marktprijs van ere's tussen de 8 tot 12 cent/ kWh ligt zal een inboeker met lage commissie sneller verkopen bij een relatief lage prijs. Tijd kost geld
:) Vreemde redenering hou je erop na. Een inboeker die een lager commissie percentage hanteert heeft juist baat bij een hogere opbrengst :)

• charlygolf
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 21:00
Ik heb nu een Tesla Wall Connector Gen 3 MID, en hij werkt als laadpaal gewoon goed.
ik heb echter geen idee hoe ik de 'ondertekende' csv bestanden te pakken kan krijgen. In mijn Tesla App kan ik csv's downloaden van de laadsessies, maar daar zit geen enkele beveiliging in.

Volgens de handleiding bestaan er ook geauthoriseerde csv bestanden, die bij Tesla op de site geverifieerd kunnen worden.

Heeft iemand het wel werkend met een Tesla Wall Connector MID, of sturen we uiteindelijk gewoon foto's van de meterwaarde aan de zijkant in als bewijs?

alvast bedankt,

Guy

Dit komt uit de handleiding, maar dit werkt bij mij dus (nog) niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POlxzYfiGQggx_k5hp9ygpxjHSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rO3ode0Nr8QgKgPHgyWImBXf.png?f=fotoalbum_large

• Devke
WishmasterNL schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Hier de "Welkom bij Lekker Laden" mail ontvangen op 19-01. En dat was het. Alleen wat tussentijdse updates, verder niks.

Aangemeld met een Peblar (Business) laadpaal, mocht dat verschil maken.
Ik probeer via Zonneplan bij Lekker Laden aan te melden (alles voor een jaartje onder 1 dak) maar ik zie de Peblar Business niet in het lijstje staan.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
BartjeBoos schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:31:
[...]

"En je 'betaald' geen commissie. Dit percentage wordt afgeroomd door de inboeker over de opbrengsten"
Niet echt belangrijk bij het onderwerp maar je "betaalt" wel de commissie. Immers jouw ere certificaten worden verkocht voor bijvoorbeeld 9 cent/ kWh. Dat bedrag ontvang je minus de commissie omdat je dat bent overeengekomen.

Sorry maar dit slaat nergens op, ook een inboeker met een lage commissie is gebaat bij een hoge opbrengst. Des te hoger zijn commissie ook is. Dus ze hebben allemaal baat bij een zo'n hoog mogelijke prijs per ERE, des te hoger hun commissie in absoluut bedrag.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• LtMarx
  • Laatst online: 22-04 06:57

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Devke schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:20:
[...]

Ik probeer via Zonneplan bij Lekker Laden aan te melden (alles voor een jaartje onder 1 dak) maar ik zie de Peblar Business niet in het lijstje staan.
hier ook, hij geeft aan dat peblar nog niet automatisch kunnen worden uitgelezen.

• TFHfony
  • Laatst online: 21:45

TFHfony

Professional Weirdo

Bij ere-certificaten.nl werkt inmiddels de upload functie om de logs uit je Alfen laadpaal te uploaden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-ssZ0_Vt7kaAuEPRnlwh1Pjhrc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FtiKQ21X90aqyVYwN1IdyJqK.png?f=user_large
Dat is mooi, want dan hoef ik dus inderdaad geen backend in te (laten) stellen :)

[ Voor 25% gewijzigd door TFHfony op 28-03-2026 20:10 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

TFHfony schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:33:
Bij ere-certificaten.nl werkt inmiddels de upload functie om de logs uit je Alfen laadpaal te uploaden:
[Afbeelding]
Dat is mooi, want dan hoef ik dus inderdaad geen backend in te (laten) stellen :)
Waar heb je dan die Mid meter nog voor nodig als je de data eenvoudig kunt uploaden?
Het is duidelijk dat dit allemaal nog in de kinderschoenen staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-03-2026 19:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Devke
LtMarx schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:23:
[...]

hier ook, hij geeft aan dat peblar nog niet automatisch kunnen worden uitgelezen.
Ze zijn er inderdaad mee bezig. Heb er een mailtje over gehad. Ze gaan ermee aan de slag na het weekend. To be continued. Ik zal het resultaat posten hier.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:33
Hoevaak wordt daar wel niet naar gevraagd?

De MID meter is gewoon een verplichting om zoveel mogelijk fraude tegen te gaan. Het gaat wel om de kWh die puur in je auto gaan, en niet die ergens anders voor kunnen worden gebruikt.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Sport_Life schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:38:
[...]

Waar heb je dan die Mid meter nog voor nodig als je de data eenvoudig kunt uploaden?
Controle mogelijkheid? En ook geen idee of deze data uit deze meter komt en of de correctheid dan op een of andere manier geborgd is. Maar... Ik ben niet ontevreden als dit zou kloppen. Dit is mijn data t/m gisteren.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
charlygolf schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:33:
Ik heb nu een Tesla Wall Connector Gen 3 MID, en hij werkt als laadpaal gewoon goed.
ik heb echter geen idee hoe ik de 'ondertekende' csv bestanden te pakken kan krijgen. In mijn Tesla App kan ik csv's downloaden van de laadsessies, maar daar zit geen enkele beveiliging in.

Volgens de handleiding bestaan er ook geauthoriseerde csv bestanden, die bij Tesla op de site geverifieerd kunnen worden.

Heeft iemand het wel werkend met een Tesla Wall Connector MID, of sturen we uiteindelijk gewoon foto's van de meterwaarde aan de zijkant in als bewijs?

alvast bedankt,

Guy

Dit komt uit de handleiding, maar dit werkt bij mij dus (nog) niet.
[Afbeelding]
Moet dit misschien via de MONTA app?:
https://www.tesla.com/nl_...r/charging-reimbursements

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-04 21:38
[...]

Waarom zit er een gecertificeerde meter in een benzinepomp? Omdat jij zeker wil weten dat als er 5L op het display staat, er ook 5L benzine je tank in is gepompt. Vraag je iedere keer voordat je gaat tanken of je de meter mag inspecteren? Nee, maar bij vermoeden of meldingen van ongeregeldheden kun je in ieder geval controleren of die 5L inderdaad geleverd wordt.

Waarom moet er een gecertificeerde meter in een laadpaal zitten voor EREs? Omdat de NEa zeker wil weten dat als jij zegt dat je 5000 kWh in je auto hebt gestopt, er ook daadwerkelijk 5000 kWh in je auto is gegaan. Net zoals met benzinepompen zal dat niet bij iedere laadsessie worden gecontroleerd, maar als er helemaal geen gecertificeerde meter in de paal zit, is het helemaal niet te controleren. En zoals eerder besproken: het verhoogt de drempel tot frauderen. Ja, je kunt prima een aangepaste csv uploaden, maar als de inboekdienstverlener twijfelt aan je verhaal, is er een onafhankelijke meter die het verhaal kan staven of ontkrachten.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

En wellicht een tikkie offtopic: Er hangt ook een MID meter in mijn meterkast.
MID Meter meterkast: 16695kWh
MID Meter in de Alfen Eve Single S Line: 16385kWh
310kWh in 4 1/2 jaar zo'n beetje aan gebruik door de laadpaal (Dus bijna 70kWh per jaar) aan standby/verlies ten opzichte van wat er daadwerkelijk de auto in gaat.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sandro! schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:09:
[...]

Waarom zit er een gecertificeerde meter in een benzinepomp? Omdat jij zeker wil weten dat als er 5L op het display staat, er ook 5L benzine je tank in is gepompt. Vraag je iedere keer voordat je gaat tanken of je de meter mag inspecteren? Nee, maar bij vermoeden of meldingen van ongeregeldheden kun je in ieder geval controleren of die 5L inderdaad geleverd wordt.

Waarom moet er een gecertificeerde meter in een laadpaal zitten voor EREs? Omdat de NEa zeker wil weten dat als jij zegt dat je 5000 kWh in je auto hebt gestopt, er ook daadwerkelijk 5000 kWh in je auto is gegaan. Net zoals met benzinepompen zal dat niet bij iedere laadsessie worden gecontroleerd, maar als er helemaal geen gecertificeerde meter in de paal zit, is het helemaal niet te controleren. En zoals eerder besproken: het verhoogt de drempel tot frauderen. Ja, je kunt prima een aangepaste csv uploaden, maar als de inboekdienstverlener twijfelt aan je verhaal, is er een onafhankelijke meter die het verhaal kan staven of ontkrachten.
Sorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk.
Ik ben verbaasd dat je kennelijk eenvoudig een csv bestand kan uploaden, dat maakt het frauderen wel erg makkelijk/laagdrempelig (voor sommige mensen).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• BartjeBoos
[...]

Ieder jaar moeten alle inboekingen geverifieerd worden door een geaccrediteerde instantie (website Nea).
De inboekingen vinden uitsluitend plaats na positieve verificatie door een erkende verificateur (https://ere-registratie.nl/algemene-voorwaarden/).

• GM15
TFHfony schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:19:
310kWh in 4 1/2 jaar zo'n beetje aan gebruik door de laadpaal (Dus bijna 70kWh per jaar) aan standby/verlies ten opzichte van wat er daadwerkelijk de auto in gaat.
Dat is best netjes hoe dicht beide meters bij elkaar zitten, een MID meter mag max 1% afwijken, dan ook nog het verlies over de kabel tussen die 2 punten met 16+ duizend kWh.

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-04 12:41
TFHfony schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:19:
Prima toch?
Dat is een verbruik van 8W van de laadpaal voor leds/scherm/besturing/relais etc.
Ga maar eens verder meten in je huis wat andere apparaten wel niet verbruiken… kun je nog wel eens van schrikken dan ben ik bang.

• bokkow
VW-Bart schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Prima toch?
Dat is een verbruik van 8W van de laadpaal voor leds/scherm/besturing/relais etc.
Ga maar eens verder meten in je huis wat andere apparaten wel niet verbruiken… kun je nog wel eens van schrikken dan ben ik bang.
Hmmm… Dat weet ik niet. Ik heb mijn laadpaal als enige groep achter een SAP. In die SAP lees ik het P1 signaal uit en wanneer er niet wordt geladen dan wordt er door de meter ook niets geregistreerd; 0W.

M3P - M3LR - 6320Wp

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Devke schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:42:
[...]

Ze zijn er inderdaad mee bezig. Heb er een mailtje over gehad. Ze gaan ermee aan de slag na het weekend. To be continued. Ik zal het resultaat posten hier.
Die zonneplan ERE afhandeling via lekkerladen is fijn om geintegreerd te hebben, maar de afdracht aan zonneplan/lekkerladen en de schatting van zonneplan dat je 'maar' 7-10 ct krijgt per ere certificaat vind ik nogal bijzonder in vergelijking met andere schattingen.
https://www.zonneplan.nl/energie/ere-certificaten

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
LtMarx schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Die zonneplan ERE afhandeling via lekkerladen is fijn om geintegreerd te hebben, maar de afdracht aan zonneplan/lekkerladen en de schatting van zonneplan dat je 'maar' 7-10 ct krijgt per ere certificaat vind ik nogal bijzonder in vergelijking met andere schattingen.
Misschien is het intussen aangepast (maar lijkt me sterk), maar er staat toch:

Met een vergoeding tussen de 7 en 10 cent per geladen kWh

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Devke
LtMarx schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Als in de slider op 1000 kWh laden zet dan zou dat bij Lekker Laden 111 euro opleveren (schatting). Bij Zonneplan tussen de 70 en 100 euro. Ook een schatting. Jammer is dat je bij Lekker Laden het minimum niet ziet. Dat was iets lekkerder vergelijken. Het gat tussen bv 70 en 111 is dan wel groot. Tussen 100 en 111 zou voor mij een reden kunnen zijn het te integreren binnen Zonneplan. Alles onder in dak. Misschien dat @Bob Lieftink hier iets over kan zeggen?

• BartjeBoos
ZeRoC00L schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Misschien is het intussen aangepast (maar lijkt me sterk), maar er staat toch:

Met een vergoeding tussen de 7 en 10 cent per geladen kWh
De 7 tot 10 cent is de "bonus" (zoals ze het zelf noemen) na aftrek van de fee/ commissie.
Stukje tekst van hun website: "Direct uitbetaald op je energiefactuur van Zonneplan: Je hoeft zelf geen declaraties of facturen in de gaten te houden. Wij verrekenen jouw ERE's volledig automatisch als bonus op je energierekening van Zonneplan."
Blijft altijd nog wel een schatting/ voorspelling ...

[ Voor 4% gewijzigd door BartjeBoos op 29-03-2026 10:20 ]

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

bokkow schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:16:
[...]

Hmmm… Dat weet ik niet. Ik heb mijn laadpaal als enige groep achter een SAP. In die SAP lees ik het P1 signaal uit en wanneer er niet wordt geladen dan wordt er door de meter ook niets geregistreerd; 0W.
Met welke laadpaal? Hier meet mijn SAP 6W als sluipverbruik van een NewMotion laadpaal.

• bokkow
FAQ schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:21:
[...]

Met welke laadpaal? Hier meet mijn SAP 6W als sluipverbruik van een NewMotion laadpaal.
Dat zou kunnen natuurlijk! Heeft die NewMotion ook niet een always-on displaytje? Bij mij gaat het om een Easee Charge (eerst Lite, nu Max) en zelfs de loadbalancer haalt zn prik niet van de SAP

M3P - M3LR - 6320Wp

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

VW-Bart schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Prima toch?
Zeker prima. Ik klaag toch ook niet? De paal gebruikt zelf 3,5 - 3,8W volgens de specificaties, dus daar heb je al de helft. De rest zal verlies zijn op de 5 a 6 meter kabel tussen de meterkast en laadpaal wat ik ook niet zo gek vindt op de hoeveelheid stroom die er al doorheen gegaan is.

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Als in de slider op 1000 kWh laden zet dan zou dat bij Lekker Laden 111 euro opleveren (schatting). Bij Zonneplan tussen de 70 en 100 euro. Ook een schatting. Jammer is dat je bij Lekker Laden het minimum niet ziet. Dat was iets lekkerder vergelijken. Het gat tussen bv 70 en 111 is dan wel groot. Tussen 100 en 111 zou voor mij een reden kunnen zijn het te integreren binnen Zonneplan. Alles onder in dak. Misschien dat @Bob Lieftink hier iets over kan zeggen?
Punt is dat er bijvoorbeeld hier gerekend wordt met tussen de 0,21-0,41 ct per ERE certificaat:
https://ere-registratie.nl/calculator/

Zeres rekent met 0,46 EUR:
https://www.zeres.nl/ere-berekening

Ik snap dat het koffiedik kijken is maar de schattingen lopen wel heel erg uiteen allemaal.

[ Voor 10% gewijzigd door LtMarx op 29-03-2026 12:18 ]

• Devke
LtMarx schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:16:
[...]

Punt is dat er bijvoorbeeld hier gerekend wordt met tussen de 0,21-0,41 ct per ERE certificaat:
https://ere-registratie.nl/calculator/

Zeres rekent met 0,46 EUR:
https://www.zeres.nl/ere-berekening

Ik snap dat het koffiedik kijken is maar de schattingen lopen wel heel erg uiteen allemaal.
Je geeft hier de ERE prijs. Ik heb het over vergoeding per kWh. Wellicht geeft dit een mooi vergelijk. https://energienerds.nl/i...n-vergelijking-aanbieders

Zie vergoeding per kWh.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
snip: niet constructief

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 29-03-2026 15:10 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 16:02
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 83% gewijzigd door We Are Borg op 29-03-2026 15:12 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:56
TFHfony schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:33:
[Afbeelding]
30 ct per ere?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Geen idee of dat een inschatting is (zijn er namelijk al echt prijzen?) en of dit voor/na aftrek van hun provisie is.
Het ging er mij meer om om te laten zien dat het werkt. Hoe een en ander echt gaat werken weet denk ik nog niemand.

• bokkow
TFHfony schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:42:
[...]

Geen idee of dat een inschatting is (zijn er namelijk al echt prijzen?) en of dit voor/na aftrek van hun provisie is.
Het ging er mij meer om om te laten zien dat het werkt. Hoe een en ander echt gaat werken weet denk ik nog niemand.
Mwa, je zou natuurlijk kunnen kijken hoe HBE’s werkten, dan kun je een voorstelling maken van hoe ERE’s werken. Hou rekening met 50,4% aan duurzame energiemix.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
Iemand al bij Joulo aangemeld? Het is mij niet duidelijk of de persoon die mijn referral gebruikt ook -1% op de fee krijgt. Lijkt erop dat je de specifieke actievoorwaarden pas kan raadplegen na het aanmelden.

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:58:
[...]

Je geeft hier de ERE prijs. Ik heb het over vergoeding per kWh. Wellicht geeft dit een mooi vergelijk. https://energienerds.nl/i...n-vergelijking-aanbieders

Zie vergoeding per kWh.
Dit vind ik een hele goeie.

Je hoort allemaal verschillende bedragen per kWh of per ERE, maar het zijn allemaal uiteenlopende schattingen en zegt helemaal niks. Geen van die partijen weet wat de prijs van ERE's gaat doen. Veel maken daarin een te mooie voorstelling van zaken. Volgens mij is die fee hetgeen waar je goed op kunt vergelijken, zoals ook al mooi opgenomen in de TS.

Over de TS. Zonneplan lijkt daarin te missen. Zij werken wel via Lekkerladen maar wel met een andere fee, namelijk 20% ipv 25%. Misschien een idee die toe te voegen?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:58:
[...]

Zie vergoeding per kWh.
B. Laadpunt op je eigen aansluiting
Het laadpunt moet:

op jouw huisaansluiting zitten
door jou worden gebruikt
op jouw adres geregistreerd zijn
Publieke of gedeelde laadpunten komen niet in aanmerking.
Waar halen ze dit nu weer vandaan? Dus omdat mijn buren ook bij mij opladen voldoe ik niet aan de voorwaarden? Dit is de eerste keer dat ik zoiets lees.

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 00:01
Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:02:
[...]

[...]

Waar halen ze dit nu weer vandaan? Dus omdat mijn buren ook bij mij opladen voldoe ik niet aan de voorwaarden? Dit is de eerste keer dat ik zoiets lees.
Lijkt me bijzonder lastig te controleren ;-) Wel zal de totale afname wellicht afwijken van normaal eigen gebruik, waardoor wellicht vragen worden gesteld, maar verder zie ik niet hoe ze dat onderscheid gaan maken.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Devke
jorick570 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:40:
[...]

Dit vind ik een hele goeie.

Je hoort allemaal verschillende bedragen per kWh of per ERE, maar het zijn allemaal uiteenlopende schattingen en zegt helemaal niks. Geen van die partijen weet wat de prijs van ERE's gaat doen. Veel maken daarin een te mooie voorstelling van zaken. Volgens mij is die fee hetgeen waar je goed op kunt vergelijken, zoals ook al mooi opgenomen in de TS.

Over de TS. Zonneplan lijkt daarin te missen. Zij werken wel via Lekkerladen maar wel met een andere fee, namelijk 20% ipv 25%. Misschien een idee die toe te voegen?
Ik mis even waar 20% fee van Zonneplan staat. Waar heb je dat gezien? Lees ik er nu gewoon overheen?

Je moet idd iets te vergelijken hebben vind ik. Het liefst 1 maatstaf. Namelijk de opbrengst per kWh. Die zijn het best te checken op eigen laadpaal. Het is nieuw allemaal voor particulieren.

• Devke
[...]

[...]

Mijn buren laden sws niet bij mij. Sterker nog ze hebben een eigen laadpaal of ze rijden gewoon nog benzine. Geen hinder van hier dus in welk opzicht dan ook.

• -PeeWee-
Het is gewoon afwachten wat het precies wordt. Wat we wel weten:

1) Het zijn inkomsten die je nu NIET krijgt, zonder eigen investering
2) Voorstel wordt voor zover ik weet morgen over gestemd, daarna zal er nog enige tijd overheen gaan om te zien wat het praktisch wordt
3) Redelijke verwachting is rond de 10c per kWh netto.

Oftewel, wat het ook uiteindelijk wordt, je krijgt extra inkomsten en je hoeft er vrij weinig voor te doen.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
-PeeWee- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:32:
Wat we wel weten:

1) Het zijn inkomsten die je nu NIET krijgt, zonder eigen investering

Oftewel, wat het ook uiteindelijk wordt, je krijgt extra inkomsten en je hoeft er vrij weinig voor te doen.
Laten we niet doen alsof het merendeel een paal met ingebouwde MID-meter heeft/had.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

-PeeWee- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Lijkt me bijzonder lastig te controleren ;-) Wel zal de totale afname wellicht afwijken van normaal eigen gebruik, waardoor wellicht vragen worden gesteld, maar verder zie ik niet hoe ze dat onderscheid gaan maken.
Tsja, het gaat er meer om waar ze dit nu weer vandaan halen of wat er exact bedoeld word. Ik heb Claude er even op losgelaten:
● Onderzoeksresultaat: "Gedeelde laadpunten komen niet in aanmerking"

Kort antwoord: deze bewering is een oversimplificatie waarvoor geen officiële bron te vinden is. Gedeelde laadpunten worden niet categorisch uitgesloten.

Wat de officiële bronnen zeggen

De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), de toezichthouder op dit gebied, sluit gedeelde laadpunten nergens expliciet uit. De NEa stelt als voorwaarden voor particulieren:

1. Een laadpaal met een geïntegreerde MID-gecertificeerde kWh-meter
2. Je bent eigenaar van de netaansluiting op je adres
3. Registratie via een inboekdienstverlener

De onderliggende Regeling energie vervoer maakt onderscheid tussen:
- Exclusieve aansluitingen (alleen voor laden) — eenvoudigste route
- Niet-exclusieve aansluitingen (bijv. gedeeld met huishoudelijk verbruik) — hier gelden strengere eisen aan het bemeterde leverpunt (MID-meter moet in de laadpaal zelf zitten), maar het is niet uitgesloten

VvE's en gedeelde situaties

Meerdere bronnen bevestigen dat VvE's en gedeelde laadoplossingen wel kunnen deelnemen:

- EV Update schrijft expliciet: VvE of gedeelde laadsituaties "kan, maar alles (eigendom, aansluiting en machtiging) moet glashelder zijn"
- De NEa vermeldt dat VvE's kunnen deelnemen mits de laadpaal een MID-meter heeft
- Ohme EV bevestigt dat niet-exclusieve aansluitingen onder "extra eisen" vallen, niet onder een uitsluiting

Wat er waarschijnlijk aan de hand is

Het artikel op energienerds.nl vereenvoudigt de regels. De praktische drempel voor gedeelde laadpunten is inderdaad hoog (eigendom, machtiging, administratieve scheiding moeten allemaal kloppen), maar dat is iets anders dan een categorische uitsluiting. Het artikel
noemt geen bron voor de bewering, en die bron is er ook niet — de officiële regelgeving sluit gedeelde laadpunten niet uit.

Conclusie

De bewering "gedeelde laadpunten komen niet in aanmerking" is niet onderbouwd door officiële bronnen. De NEa en de Regeling energie vervoer sluiten gedeelde laadpunten niet uit, maar stellen wel aanvullende eisen. Het is een vereenvoudiging die feitelijk onjuist is.

Sources:
- https://www.emissieautori...ektriciteit-particulieren
- https://www.emissieautori...ie/inboeken-elektriciteit
- https://www.evupdate.nl/e...en-2026-dit-moet-je-weten
- https://www.evconsult.nl/nieuws/ere-e-en-red3-vanaf-2026/
- https://ohme-ev.com/nl/bl...d-verdienen-mid-laadpaal/
- https://www.oplaadspecial...t-het-voor-jouw-situatie/
- https://wetten.overheid.nl/BWBR0041050
AI, dus korreltje zout, maar sluit aan bij wat ik van de regeling tot nu toe begrepen heb.

Typisch dat zoveel partijen maar hun eigen eisen verzinnen.. de ANWB kwam ook al eerder met 1 mei als uiterste datum van inschrijving 8)7 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 30-03-2026 09:47 ]

• -PeeWee-
Maurice- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:43:
[...]

Laten we niet doen alsof het merendeel een paal met ingebouwde MID-meter heeft/had.
Voor hen die het niet hebben, is het net als elke andere investering, wat moet ik investeren en hoe lang duurt dit om het terug te verdienen. Feit blijft, het is een inkomstenbron die voorheen niet beschikbaar was.

Het feit dat er een gecertificeerde meter in moet zitten lijkt me niet meer dan logisch. Of het dan de investering waard is huidige palen te vervangen, is voor iedereen een eigen afweging en sterk afhankelijk van je eigen verbruik per jaar. Op de lange termijn is het volgens mij altijd een goede investering.

Of het merendeel een ingebouwde meter heeft, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Denk wel dat de meeste laadpalen hierin zijn voorzien, maar het goedkope segment (<1000,-) kan ik me voorstellen van niet.
Na een korte search zijn alle laadpalen in de mid-range (tussen de 700-1200) bijna altijd voorzien van een MID meter. Alleen in het goedkope segment (400-600) is het minder gebruikelijk (prijs moet ergens vandaan komen)

[ Voor 22% gewijzigd door -PeeWee- op 30-03-2026 10:04 ]

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:21
[...]

[...]

Betekent dat jouw buren hun kWh niet zelf mogen inboeken. dat is alles volgens mij.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-04 22:13
-PeeWee- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Voor hen die het niet hebben, is het net als elke andere investering, wat moet ik investeren en hoe lang duurt dit om het terug te verdienen. Feit blijft, het is een inkomstenbron die voorheen niet beschikbaar was.

Het feit dat er een gecertificeerde meter in moet zitten lijkt me niet meer dan logisch. Of het dan de investering waard is huidige palen te vervangen, is voor iedereen een eigen afweging en sterk afhankelijk van je eigen verbruik per jaar. Op de lange termijn is het volgens mij altijd een goede investering.

Of het merendeel een ingebouwde meter heeft, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Denk wel dat de meeste laadpalen hierin zijn voorzien, maar het goedkope segment (<1000,-) kan ik me voorstellen van niet.
Na een korte search zijn alle laadpalen in de mid-range (tussen de 700-1200) bijna altijd voorzien van een MID meter. Alleen in het goedkope segment (400-600) is het minder gebruikelijk (prijs moet ergens vandaan komen)
Precies dit, wij hadden een paal zonder MID. Die hebben we verkocht en eentje met voor terug gekocht. Ja het kost 1 - 1,5 jaar om deze terug te verdienen met puur ERE's uitgaande van 10ct per kWh maar paal zal gelukkig een stuk langer mee gaan.

Nu hopen dat de overheid het niet weer allemaal op de schop gaat gooien. Helaas is de glazen bol stuk dus we zullen het gaan zien.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:01
Breadrun schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Precies dit, wij hadden een paal zonder MID. Die hebben we verkocht en eentje met voor terug gekocht. Ja het kost 1 - 1,5 jaar om deze terug te verdienen met puur ERE's uitgaande van 10ct per kWh maar paal zal gelukkig een stuk langer mee gaan.

Nu hopen dat de overheid het niet weer allemaal op de schop gaat gooien. Helaas is de glazen bol stuk dus we zullen het gaan zien.
Dat laatste weet je nooit bij de overheid, ik ben nog steeds boos op ze dat ik mijn dak vol heb gelegd met panelen waarna ze vervolgens een jaar later met de terugleverkosten op de proppen kwamen

edit: terugleverkosten (en dan vooral het niet tegenhouden hiervan)

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 30-03-2026 11:43 ]

• BartjeBoos
Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Dat laatste weet je nooit bij de overheid, ik ben nog steeds boos op ze dat ik mijn dak vol heb gelegd met panelen waarna ze vervolgens een jaar later met de terugleververgoeding op de proppen kwamen
Eigenlijk een ander onderwerp: terugleververgoeding is ingevoerd door de energieleveranciers en niet de overheid.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:06

de Peer

under peer review

BartjeBoos schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Eigenlijk een ander onderwerp: terugleververgoeding is ingevoerd door de energieleveranciers en niet de overheid.
julle bedoelen terugleverkosten. Met de terugleververgoeding moet je juist erg blij zijn!
De (destijds) hoge terugleververgoeding was juist de reden om mijn dak maximaal vol te leggen. cashen.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 30-03-2026 11:11 ]

• -PeeWee-
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 30-03-2026 11:50 . Reden: Je hebt offtopic en je hebt dit.... ]

• BartjeBoos
de Peer schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:10:
[...]

julle bedoelen terugleverkosten. Met de terugleververgoeding moet je juist erg blij zijn!
De (destijds) hoge terugleververgoeding was juist de reden om mijn dak maximaal vol te leggen. cashen.
Zowel teruglever-vergoeding als -kosten zijn energieleverancier afhankelijk en komt niet door de overheid.
"Salderen" waar u het over heeft is juist wel gekomen door de overheid en vervalt per 1 jan 2027.
Terugleververgoeding (hoe laag of negatief) blijft

• -PeeWee-
BartjeBoos schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Zowel teruglever-vergoeding als -kosten zijn energieleverancier afhankelijk en komt niet door de overheid.
"Salderen" waar u het over heeft is juist wel gekomen door de overheid en vervalt per 1 jan 2027.
Terugleververgoeding (hoe laag of negatief) blijft
Waarvoor er dus nu een batterij tussen geplaatst is om als buffer te gaan dienen (per 1 jan 2027).

Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.