PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
ja, 'jaarverbruik' heeft vrijwel geen betekenis meer. Verbruik door de dag heen echter wel en daar zou je dan je aantal panelen op willen dimensioneren. En dan kom je (als het goed is) hoger uit qua aantal panelen, en zal vaak de beschikbare ruimte op het dak de beperkende factor zijn.Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Feitelijk is met eindigen van salderen ook de stelling dat je je hoeveelheid panelen moet matchen aan je verbruik dood.
Maar je zou ook gewoon een externe MID meter kunnen goedkeuren en fatsoenlijke steekproeven uitvoeren. Zoals hier ook al meermaals besproken is frauderen ook met een ingebouwde MID meter gemakkelijk. Degenen met een dure paal zijn veelal leasers die het van hun werkgever moesten, voor privé rijders was er geen motivatie om een dergelijk dure paal aan te schaffen als er ook slimme palen zijn voor minder (Peblar Home, Wallbox Pulsar Plus etc). Zij moeten dus een prima paal vervangen om ook aanspraak te kunnen maken en daar vind ik wel wat van.-PeeWee- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:55:
[...]
Voor hen die het niet hebben, is het net als elke andere investering, wat moet ik investeren en hoe lang duurt dit om het terug te verdienen. Feit blijft, het is een inkomstenbron die voorheen niet beschikbaar was.
Het feit dat er een gecertificeerde meter in moet zitten lijkt me niet meer dan logisch. Of het dan de investering waard is huidige palen te vervangen, is voor iedereen een eigen afweging en sterk afhankelijk van je eigen verbruik per jaar. Op de lange termijn is het volgens mij altijd een goede investering.
Of het merendeel een ingebouwde meter heeft, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Denk wel dat de meeste laadpalen hierin zijn voorzien, maar het goedkope segment (<1000,-) kan ik me voorstellen van niet.
Na een korte search zijn alle laadpalen in de mid-range (tussen de 700-1200) bijna altijd voorzien van een MID meter. Alleen in het goedkope segment (400-600) is het minder gebruikelijk (prijs moet ergens vandaan komen)
Laat ik het anders verwoorden, want je hebt gelijk. De salderingslevering zou worden afgebouwd over 7 jaar, en die hebben ze vrij plotseling direct volledig de nek omgedraaid, niet echt betrouwbaar van de overheid. De terugleverkosten is idd bedacht vanuit de energielevernacier en ik vind het vrij schandalig dat de overheid hier geen stokje voor steekt.BartjeBoos schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:23:
[...]
Zowel teruglever-vergoeding als -kosten zijn energieleverancier afhankelijk en komt niet door de overheid.
"Salderen" waar u het over heeft is juist wel gekomen door de overheid en vervalt per 1 jan 2027.
Terugleververgoeding (hoe laag of negatief) blijft
Ik vind in beide gevallen dat de overheid hier een andere betrouwbaardere rol had kunnen en moeten spelen, en dat hebben ze nagelaten. Dus ook in het geval van de ERE certificaten, heel veel verder dan 1-2 jaar vooruitkijken moet je denk ik niet doen en willen.
Niet helemaal, want als je vervolgens weer teveel teruglevert over de dag heen dan betaal je daar vervolgens weer terugleverkosten voorde Peer schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:29:
[...]
ja, 'jaarverbruik' heeft vrijwel geen betekenis meer. Verbruik door de dag heen echter wel en daar zou je dan je aantal panelen op willen dimensioneren. En dan kom je (als het goed is) hoger uit qua aantal panelen, en zal vaak de beschikbare ruimte op het dak de beperkende factor zijn.
"De salderingslevering zou worden afgebouwd over 7 jaar"Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Laat ik het anders verwoorden, want je hebt gelijk. De salderingslevering zou worden afgebouwd over 7 jaar, en die hebben ze vrij plotseling direct volledig de nek omgedraaid, niet echt betrouwbaar van de overheid. De terugleverkosten is idd bedacht vanuit de energielevernacier en ik vind het vrij schandalig dat de overheid hier geen stokje voor steekt.
Ik vind in beide gevallen dat de overheid hier een andere betrouwbaardere rol had kunnen en moeten spelen, en dat hebben ze nagelaten. Dus ook in het geval van de ERE certificaten, heel veel verder dan 1-2 jaar vooruitkijken moet je denk ik niet doen en willen.
Ruim 10 jaar geleden had de overheid het al over het afbouwen van salderen. Dat je tot 2027 voor 100% kan salderen is juist meegenomen.
Voor ere's waren er hbe's waar consumenten geen gebruik van konden maken. De komst van ere's zijn dus een voordeel voor consumenten. Niet alles zo negatief maken.
Ik koop niet zo heel veel voor de geschiedenis rondom het salderen. Als ik in 2023 een besluit maak om zonnepanelen te kopen en mijn dak vol leg met panelen omdat er van de overheid een belofte is dat ze afbouwen over 7 jaar, dan ga ik er vanuit dat ze zich daaraan houden. Vandaar dus dat ik zeg alleen dat je niet voor de volle 100% op de betrouwbaarheid van de overheid moet vertrouwen rondom dit soort regelingen, en daar ook rekening mee moet houden in je besluitvorming.BartjeBoos schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:00:
[...]
"De salderingslevering zou worden afgebouwd over 7 jaar"
Ruim 10 jaar geleden had de overheid het al over het afbouwen van salderen. Dat je tot 2027 voor 100% kan salderen is juist meegenomen.
Voor ere's waren er hbe's waar consumenten geen gebruik van konden maken. De komst van ere's zijn dus een voordeel voor consumenten. Niet alles zo negatief maken.
Daar is een simpele oplossing voor: je omvormer moet de opwek afstemmen op het verbruik.Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:49:
[...]
Niet helemaal, want als je vervolgens weer teveel teruglevert over de dag heen dan betaal je daar vervolgens weer terugleverkosten voor
Maar bijna nooit is dat nodig want slechts bij enkele partijen betaal je meer voor teruglevering dan je vergoed krijgt. Als je die partijen vermijdt dan krijg je nog altijd 1 of 2 cent voor een kWh. Uitzetten en/of afstemmen op eigen verbruik kost je dan nog altijd een klein bedrag (<50 euro).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
UHHH? Er is nooit de belofte gemaakt door de overheid dat afbouwen van salderen tot 2030 zou zijn.Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:26:
[...]
Ik koop niet zo heel veel voor de geschiedenis rondom het salderen. Als ik in 2023 een besluit maak om zonnepanelen te kopen en mijn dak vol leg met panelen omdat er van de overheid een belofte is dat ze afbouwen over 7 jaar, dan ga ik er vanuit dat ze zich daaraan houden. Vandaar dus dat ik zeg alleen dat je niet voor de volle 100% op de betrouwbaarheid van de overheid moet vertrouwen rondom dit soort regelingen, en daar ook rekening mee moet houden in je besluitvorming.
Alleen een "voorstel" wat later op werd tegen gestemd. Dat salderen zou worden afgebouwd of in 1 keer zou worden afgeschaft was al jaren eerder voorspeld en aangegeven door de overheid.
Probleem zit hem eerder bij de commerciële bedrijven die willen mee profiteren zoals de installateurs van zonnepanelen en nu de inboekdienstverleners van ere's. Die beloven gouden bergen
met de nadruk op 'als'. Terugleveren is een keuze.Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:49:
[...]
Niet helemaal, want als je vervolgens weer teveel teruglevert over de dag heen dan betaal je daar vervolgens weer terugleverkosten voor
Laten we het inderdaad maar weer over ERE's hebbenBlik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:26:
[...]
Ik koop niet zo heel veel voor de geschiedenis rondom het salderen. Als ik in 2023 een besluit maak om zonnepanelen te kopen en mijn dak vol leg met panelen omdat er van de overheid een belofte is dat ze afbouwen over 7 jaar, dan ga ik er vanuit dat ze zich daaraan houden. Vandaar dus dat ik zeg alleen dat je niet voor de volle 100% op de betrouwbaarheid van de overheid moet vertrouwen rondom dit soort regelingen, en daar ook rekening mee moet houden in je besluitvorming.
De geschiedenis zegt dat er in 2023 een wetsvoorstel lag om de salderingsregeling af te bouwen wat nog niet door de 1e kamer was goedgekeurd. In de jaren daarvoor 'rommelde' het sowieso al m.b.t. afschaffen van saldering (ik meen dat de afbouw eerst al ergens in 2022 van start zou gaan). Dus het verbaasde mij persoonlijk helemaal niet dat het uiteindelijk toch weer anders ging.
En ja, met die vervelende democratie in ons land (ergo verkiezingen, kabinetsvallen en beëdigingen) kan beleid zomaar opeens weer veranderen. Zo hebben we in 2022, 2024 en 2026 nieuwe kabinetten gekregen.
En dit heeft ook allemaal betrekking op ERE of hoort dit ergens anders thuis?Batilan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:45:
[...]
De geschiedenis zegt dat er in 2023 een wetsvoorstel lag om de salderingsregeling af te bouwen wat nog niet door de 1e kamer was goedgekeurd. In de jaren daarvoor 'rommelde' het sowieso al m.b.t. afschaffen van saldering (ik meen dat de afbouw eerst al ergens in 2022 van start zou gaan). Dus het verbaasde mij persoonlijk helemaal niet dat het uiteindelijk toch weer anders ging.
En ja, met die vervelende democratie in ons land (ergo verkiezingen, kabinetsvallen en beëdigingen) kan beleid zomaar opeens weer veranderen. Zo hebben we in 2022, 2024 en 2026 nieuwe kabinetten gekregen.
Die laatste toevoeging is natuurlijk meer dan terecht. De overheid dwingt geen terugleverkosten af, dat doet je energieleverancier. En get over it. Je zonnepanelen renderen (als je een fatsoenlijk contract hebt, check dynamisch) nog steeds, zelfs op basis van dit laatste jaartje saldering.Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:51:
[...]
Dat laatste weet je nooit bij de overheid, ik ben nog steeds boos op ze dat ik mijn dak vol heb gelegd met panelen waarna ze vervolgens een jaar later met de terugleverkosten op de proppen kwamen
edit: terugleverkosten (en dan vooral het niet tegenhouden hiervan)
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dat geldt misschien wel voor de huidige (nieuwe) laders. Al die duizenden die er al hangen zijn natuurlijk een ander verhaal. Ook een beetje contra productief om die nu en masse te gaan vervangen.-PeeWee- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:55:
[...]
Voor hen die het niet hebben, is het net als elke andere investering, wat moet ik investeren en hoe lang duurt dit om het terug te verdienen. Feit blijft, het is een inkomstenbron die voorheen niet beschikbaar was.
Het feit dat er een gecertificeerde meter in moet zitten lijkt me niet meer dan logisch. Of het dan de investering waard is huidige palen te vervangen, is voor iedereen een eigen afweging en sterk afhankelijk van je eigen verbruik per jaar. Op de lange termijn is het volgens mij altijd een goede investering.
Of het merendeel een ingebouwde meter heeft, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Denk wel dat de meeste laadpalen hierin zijn voorzien, maar het goedkope segment (<1000,-) kan ik me voorstellen van niet.
Na een korte search zijn alle laadpalen in de mid-range (tussen de 700-1200) bijna altijd voorzien van een MID meter. Alleen in het goedkope segment (400-600) is het minder gebruikelijk (prijs moet ergens vandaan komen)
Dat geldt maar voor een (zeer!) beperkte groep consumenten, niet iedereen heeft een eigen laadpaal om van ERE's te kunnen profiteren.BartjeBoos schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:00:
[...]
"De salderingslevering zou worden afgebouwd over 7 jaar"
Ik heb een New Motion Home Advanced 2.1 omgebouwd met SmartEVSE controller. De MID gecertificeerde Inepro kWh meter is behouden gebleven en ik heb een OCPP koppeling naar Tap Electric.
1) Volgens wat ik kan vinden voldoet mijn laadpaal dus. Al hebben sommige websites het over het MID gecertificeerd zijn van de laadpaal, wat volgens mij niet bestaat. Het gaat puur om de MID gecertificeerde meter die erin zit, toch?
2) Bij partijen waar ik me aanmeld, moet ik een merk/type en serienummer opgeven. Hoe doen anderen dat? Ik kan het originele serienummer en New Motion tyoe gebruiken, maar inmiddels is dat dus een SmartEVSE controller. Die staat nooit in de lijstjes. Qua serienummer heb ik nu drie opties: serienummer van de "kast" van mijn laadpaal. Van de buitenkant zichtbaar en uniek. Serienummer van de MID meter. Of serienummer van de SmartEVSE controller. Wat zouden jullie doen?
3) Op zich zouden foto's van de MID meter genoeg moeten zijn, toch? Maar ik kan als backup ook nog een export van Tap Electric doen (ik doe niet aan zakelijk verrekenen, ben een privé rijder, maar leek me wel handig om incidenteel gastgebruik mogelijk te maken én een overzicht van al mijn laadsessies te hebben bij Tap).
4) Ik wacht het nog even af, maar ondanks dat het makkelijker is om bij Tap gelijk de ERE's te verrekenen, komt Zeres er volgens mijn persoonlijke mening beter uit (geen meerjarencontract, scherpe 18% fee, ervarign in andere energiemarkten met verhandelen van certificaten). Volgens mij hoef ik later dit jaar pas een keuze te maken en wacht ik dus af tot Zeres het eerste kwartaal al verrekend heeft voor anderen voordat ik ze de opdracht geef Q1 en Q2 tegelijk voor mij te verhandelen. Ergens voor 1 juli dus. Of nog later als ik Q1 tot en met Q3 tegelijk wil laten doen. Zolang ik de laadsessies en beginfoto van de MID meter heb, hoef ik nu geen haast te maken, toch?
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
Er komen echter steeds meer gemeentes bij waar een Verlengd Privaat Aansluitpunt (VPA) is toegestaan.. Dus voor steeds meer consumenten komt dit wel binnen handbereik. 1 op 3 gemeentes staan dit inmiddels op een of andere manier toe.GM15 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Dat geldt maar voor een (zeer!) beperkte groep consumenten, niet iedereen heeft een eigen laadpaal om van ERE's te kunnen profiteren.
Blijft over mensen die voor de deur geen openbare plekken hebben.. maar je kan niet iedereen bedienen
[ Voor 27% gewijzigd door Glashelder op 30-03-2026 13:49 ]
1. Het gaat om een af fabriek geintegreerde MID meter. Dus de lader inclusief MID meter heeft dan een MID certificaat. Zelf inbouwen van een MID meter is per definitie niet geintegreerd. Kun je over klagen maar het is niet anders. Komt de laadpaal niet met een MID certificaat, kun je hem niet voor ERE gebruiken.sjoerd-p schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Om de discussie weer even on-topic te krijgen:
Ik heb een New Motion Home Advanced 2.1 omgebouwd met SmartEVSE controller. De MID gecertificeerde Inepro kWh meter is behouden gebleven en ik heb een OCPP koppeling naar Tap Electric.
1) Volgens wat ik kan vinden voldoet mijn laadpaal dus. Al hebben sommige websites het over het MID gecertificeerd zijn van de laadpaal, wat volgens mij niet bestaat. Het gaat puur om de MID gecertificeerde meter die erin zit, toch?
2) Bij partijen waar ik me aanmeld, moet ik een merk/type en serienummer opgeven. Hoe doen anderen dat? Ik kan het originele serienummer en New Motion tyoe gebruiken, maar inmiddels is dat dus een SmartEVSE controller. Die staat nooit in de lijstjes. Qua serienummer heb ik nu drie opties: serienummer van de "kast" van mijn laadpaal. Van de buitenkant zichtbaar en uniek. Serienummer van de MID meter. Of serienummer van de SmartEVSE controller. Wat zouden jullie doen?
3) Op zich zouden foto's van de MID meter genoeg moeten zijn, toch? Maar ik kan als backup ook nog een export van Tap Electric doen (ik doe niet aan zakelijk verrekenen, ben een privé rijder, maar leek me wel handig om incidenteel gastgebruik mogelijk te maken én een overzicht van al mijn laadsessies te hebben bij Tap).
4) Ik wacht het nog even af, maar ondanks dat het makkelijker is om bij Tap gelijk de ERE's te verrekenen, komt Zeres er volgens mijn persoonlijke mening beter uit (geen meerjarencontract, scherpe 18% fee, ervarign in andere energiemarkten met verhandelen van certificaten). Volgens mij hoef ik later dit jaar pas een keuze te maken en wacht ik dus af tot Zeres het eerste kwartaal al verrekend heeft voor anderen voordat ik ze de opdracht geef Q1 en Q2 tegelijk voor mij te verhandelen. Ergens voor 1 juli dus. Of nog later als ik Q1 tot en met Q3 tegelijk wil laten doen. Zolang ik de laadsessies en beginfoto van de MID meter heb, hoef ik nu geen haast te maken, toch?
Zie voor voorbeeld de Peblar website: https://peblar.com/nl/blog/faq-ere-certificates onder het kopje "waar kan ik het bewijs vinden...".
Andere fabrikanten hebben ook zulke certificaten.
2. Ik zou een andere lader kopen
3. Zie 1.
4. ik zou ook rustig afwachten
[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 30-03-2026 14:27 ]
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Volgens mij gaat dit ook niet zozeer om “iedereen te bedienen “ in de zin van aanbod aan ERE’s creëren, maar aan een oplossing voor een potentieel gebrek aan ERE’s de komende jaren.Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:48:
[...]
Er komen echter steeds meer gemeentes bij waar een Verlengd Privaat Aansluitpunt (VPA) is toegestaan.. Dus voor steeds meer consumenten komt dit wel binnen handbereik. 1 op 3 gemeentes staan dit inmiddels op een of andere manier toe.
Blijft over mensen die voor de deur geen openbare plekken hebben.. maar je kan niet iedereen bedienen
Elk land binnen de EU moet deze regelgeving op landelijk niveau organiseren. Ze zijn niet over landsgrenzen te verhandelen.
Dat geeft NL wel weinig kans om aanbod te creëren ten opzichte van de vraag naar certificaten, die vraag die steeds verder zal groeien.
Ik heb precies dezelfde situatie. Ik heb mijn laadpaal volgens mij als 'Other' aangemeld en in het vakje waarbij je de naam op kon geven 'SmartEVSE' gezet, ook omdat 'Shell/Newmotion' niet in het lijstje stond. Heb wel het serienummer van de Newmotion gebruikt en foto's van de omgebouwde binnenkant ingestuurd. Na een paar weken in de wachtstand te hebben gestaan bij Tap, staat mijn ERE aanmelding inmiddels op 'Active'.sjoerd-p schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Even afwachten hoe het uiteindelijk gaat lopen, maar volgens mij staat nergens dat de MID meter vanaf fabriek geintegreerd moet zijn. Ik heb er vertrouwen in dat mijn situatie gewoon aan de voorwaarden voldoet. Volgens mij gaat het er vooral om dat bij een controle eenvoudig vastgesteld kan worden dat er niet een aftapping van de bekabeling naar andere apparaten loopt, wat natuurlijk lastiger is bij een MID meter in de meterkast.
Waar staat dat? Ik heb dat nergens kunnen terugvinden.wickydude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:01:
[...]
1. Het gaat om een af fabriek geintegreerde MID meter.
Is in dit topic meermaals ter sprake gekomen. ff teruglezen.CyberEspresso schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:58:
[...]
Waar staat dat? Ik heb dat nergens kunnen terugvinden.
Bij de NEa, die hierop toezicht houdt.CyberEspresso schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:58:
[...]
Waar staat dat? Ik heb dat nergens kunnen terugvinden.
Wanneer komt u in aanmerking
U komt in aanmerking als u:
een laadpaal heeft met geïntegreerde kWh-meter bij u thuis;
eigenaar bent van de netaansluiting op uw adres;
een laadpaal heeft met een MID-gecertificeerde meter.
In enkele gevallen komen situaties zonder MID-gecertificeerde meter ook in aanmerking*.
Twijfelt u? Neem contact op met een inboekdienstverlener. Die beoordeelt uw situatie.
* Uitzondering zonder MID-meter
In enkele gevallen komen laadpalen zonder MID-gecertificeerde meter ook in aanmerking. Dat is alleen het geval wanneer de netbeheerder een afsplitsing heeft gemaakt, waarachter alléén het verbruik van de laadpaal plaatsvindt. Dat heet een (exclusief) allocatiepunt. Een allocatiepunt vraagt u aan bij uw netbeheerder. Vraag uw inboekdienstverlener of uw situatie geschikt is.
[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 30-03-2026 15:08 ]
Okee, het ging mij specifiek over het *fabriek* gedeelte. Je quote nu de NEa die aangeeft dat de MID meter geintegreerd moet zijn. Mijn MID meter is geintegreerd, eigenlijk zelfs al 'af fabriek', behalve dat ik de Newmotion printplaat eruit heb gehaald en heb vervangen door een SmartEVSE controller.Bezzerk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:03:
[...]
Bij de NEa, die hierop toezicht houdt.
[...]
We kunnen een hele discussie hebben over hoe de term 'geintegreerd' moet worden geïnterpreteerd, maar ik lees nergens dat zelfbouw of zelfombouw is uitgesloten.
Interessant! En heb ik nog nergens kunnen vinden. Heb je daar een bron voor? Ik lees in de concept wettekst en dergelijke dat het om een geïntegreerde MID meter moet gaan en daar voldoe ik aan. Dus ik lees graag even terug waar jij je kennis hebt opgedaan, want dat zou me erg helpen.wickydude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:01:
[...]
1. Het gaat om een af fabriek geintegreerde MID meter. Dus de lader inclusief MID meter heeft dan een MID certificaat. Zelf inbouwen van een MID meter is per definitie niet geintegreerd. Kun je over klagen maar het is niet anders. Komt de laadpaal niet met een MID certificaat, kun je hem niet voor ERE gebruiken.
Zie voor voorbeeld de Peblar website: https://peblar.com/nl/blog/faq-ere-certificates onder het kopje "waar kan ik het bewijs vinden...".
Andere fabrikanten hebben ook zulke certificaten.
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
Heb gezocht op *fabriek*. Ik lees alleen de opvattingen van andere tweakers die denken te weten wat de definitie van 'geintegreerd' betekent, zonder verdere onderbouwing.wickydude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:00:
[...]
Is in dit topic meermaals ter sprake gekomen. ff teruglezen.
Ik durf nog wel de stelling aan dat de meeste EV-rijders die privé een EV hebben aangeschaft ook een eigen laadpaal hebben. Vaak helaas niet voorzien van MID meter.GM15 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Dat geldt maar voor een (zeer!) beperkte groep consumenten, niet iedereen heeft een eigen laadpaal om van ERE's te kunnen profiteren.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dus glashelder is t niet volgens jou ?Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:07:
We kunnen er wederom een hele discussie over gaan houden maar nergens staat dat de MID meter af fabriek geleverd moet zijn. Ook kan het zo zijn dat inboekers het eisen, prima. Maar het staat niet zwart op wit op die manier in de regels.
Het staat je vrij je situatie voor te leggen aan een inboekdienstverlener die meegaat in die redenatie, staat ook bij die asterisk, die kennelijk als enige uitzondering geldt, en ik daarom in de quote opgenomen heb.Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:07:
We kunnen er wederom een hele discussie over gaan houden maar nergens staat dat de MID meter af fabriek geleverd moet zijn. Impliciet kan dat wellicht zo bedoeld zijn, maar het staat niet in de regels.
Ik ben degenen die melden dat ze in zee gaan met een inboekdienstverlener die hierin wel mee willen gaan heel dankbaar.
Ik kies een andere zodat ik daarop niet het risico loop dat ik een inboekdienstverlener mandaat geef die later worden berispt door de NEa en potentieel inboekingen gaat diskwalificeren.
Voor mij is glashelder dat het niet in de regels staat maar ik heb begrip voor inboekdienstverleners die het niet toestaan vooralsnog. Waar deze partijen aan moeten gaan voldoen is nog onduidelijk begrijp ik van bijv. TAP (waar ik zelf mee heb gesproken). Daarom kiezen de meeste voor een strikte aanpak. Logisch ook want hoeveel mensen hebben nu een zelfbouwlaadpaal met een MID meter in de laadpaal.. dat zal slechts een zeer, zeer klein aantal zijn.
Voor mij niet nodig. Ik heb twee Webasto Unite's hangen en die hebben gewoon MID meters erin zitten.Bezzerk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:14:
[...]
Het staat je vrij je situatie voor te leggen aan een inboekdienstverlener die meegaat in die redenatie, staat ook bij die asterisk, die kennelijk als enige uitzondering geldt, en ik daarom in de quote opgenomen heb.
Ik ben degenen die melden dat ze in zee gaan met een inboekdienstverlener die hierin wel mee willen gaan heel dankbaar.
Ik kies een andere zodat ik daarop niet het risico loop dat ik een inboekdienstverlener mandaat geef die later worden berispt door de NEa en potentieel inboekingen gaat diskwalificeren.
Het gaat er om wat de NEa en de inboekers vinden.
Maar nog 1 poging dan:
Als ik een losse laadpaal en een losse kwh meter koop, zijn die dus niet geIntegreerd.
DYI toevoegen is niet hetzelfde als integreren. Een Peblar bijvoorbeeld, en ook de andere waarschijnlijk, hebben de meetcomponenten op de printplaat zitten. ze stoppen er geen Eastron kwh meter in.
Heb je een losse kwh meter in je paal geknutseld, kun je die er dus ook weer uit halen. Ergo: niet geintegreerd als in "deel uitmakend van".
Dit stukje van Peblar is misschien ook verhelderend:
Dat klopt niet. De Newmotion heeft letterlijk een losse MID meter op DIN-rails af fabriek ingebouwd en staat bij verschillende aanbieders ook als geschikt op het lijstje. Dus losse MID meter = niet geintegreerd gaat niet op.wickydude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:18:
Ergo: niet geintegreerd als in "deel uitmakend van".
Met een Easee heb je wel geluk:wickydude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:18:
Het gaat er niet om welke uitleg iedereen er zelf aan geeft.
Maar nog 1 poging dan:
Als ik een losse laadpaal en een losse kwh meter koop, zijn die dus niet geIntegreerd.
DYI toevoegen is niet hetzelfde als integreren. Een Peblar bijvoorbeeld, en ook de andere waarschijnlijk, hebben de meetcomponenten op de printplaat zitten. ze stoppen er geen Eastron kwh meter in.
Heb je een losse kwh meter in je paal geknutseld, kun je die er dus ook weer uit halen. Ergo: niet geintegreerd als in "deel uitmakend van".
Dit stukje van Peblar is misschien ook verhelderend: [Afbeelding]
Je verzint hier gewoon je eigen interpretatie van 'geïntegreerd'.wickydude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:18:
Het gaat er niet om welke uitleg iedereen er zelf aan geeft.
Maar nog 1 poging dan:
Dit stukje van Peblar is misschien ook verhelderend: [Afbeelding]
Mijn laadpaal heeft een af fabriek geleverde Klefr 6934 erin zitten en die is gewoon MID goedgekeurd. Zou niet voldoen aan jouw definitie van 'geïntegreerd'.
Maar uiteindelijk gaat het er inderdaad om wat de inboekers accepteren. We kunnen wel gelijk hebben maar als geen enkele inboeker je zelfbouw paal accepteert dan ben je alsnog nergens.
Anders gezegd: Jij hebt een laadpaal waar dan een MID meter inzat toen je hem uit de doos haalde. Die maakt dan dus deel uit van je laadpaal zoals die geproduceerd is. Dat zie ik ook als geintegreerd (af fabriek).
Als het goed is is er dan ook ergens een certificaat van de laadpaal waarin het MID gedeelte genoemd is.
Dat is waar de inboeker op af gaat.
Njee...Breadrun schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:25:
[...]
Met een Easee heb je wel geluk:
[Afbeelding]
dit is meer marketingpraat hoor... Je dient "gewoon" de duurdere (duurste?) Easee te kopen en die kun je dan relatief eenvoudig wisselen met je huidige versie. Die versie die je al hebt hangen kun je niet inleveren tegen een cash-back of korting oid. Je kunt hem hooguit zelf vervangen ten opzichte van kosten maken voor een elektricien wat wellicht wat in de kosten scheelt.
En Easee heeft een tevreden klant behouden natuurlijk... Als mensen twijfelen te willen overstappen naar een ander merk zou dit zo'n moment zijn natuurlijk.
Lol wist ik niet. Ja de backplate laten hangen en die nieuwe Max/Pro binnenkant er in schuiven kan bijna iedereen ja.Bezzerk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:37:
[...]
Njee...![]()
dit is meer marketingpraat hoor... Je dient "gewoon" de duurdere (duurste?) Easee te kopen en die kun je dan relatief eenvoudig wisselen met je huidige versie. Die versie die je al hebt hangen kun je niet inleveren tegen een cash-back of korting oid. Je kunt hem hooguit zelf vervangen ten opzichte van kosten maken voor een elektricien wat wellicht wat in de kosten scheelt.
En Easee heeft een tevreden klant behouden natuurlijk... Als mensen twijfelen te willen overstappen naar een ander merk zou dit zo'n moment zijn natuurlijk.
Zal moeilijk gaan als er nog niet gestemd is. Staat voor morgen op de agenda. Zie https://www.eerstekamer.nl/plenaire_vergadering/20260331MaStar schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:15:
Zijn de stem resultaten al bekend?
Ik heb precies dezelfde setup. Ik heb hem gewoon bij Tap aangemeld via OCPP en hij werd automatisch herkend as SmartEVSE en fabrikant Stegen Electronics. Heb zelf het serienummer van de SmartEVSE en duidelijke foto's bijgevoegd van de paal en de meter en toen stond die een minuut later op "active"sjoerd-p schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Top. Ik kan dus eventueel nog besluiten naar Tap te gaan. Maar gezien hun hoge kosten, had ik eigenlijk Zeres op het oog. Maar die hebben nog niet gereageerd op mijn vraag of mijn laadpaal voldoet en welk serienummer ik dan door zou moeten geven.ikke26 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:28:
[...]
Ik heb precies dezelfde setup. Ik heb hem gewoon bij Tap aangemeld via OCPP en hij werd automatisch herkend as SmartEVSE en fabrikant Stegen Electronics. Heb zelf het serienummer van de SmartEVSE en duidelijke foto's bijgevoegd van de paal en de meter en toen stond die een minuut later op "active"
Wat ik persoonlijk een redelijk onderbelicht scenario vind: wat als de prijs van ERE's instort en de aanbieders puur gericht op de particuliere markt hun kosten er volgend jaar niet mee kunnen dekken? Dan zit je volgens mij veiliger bij een aanbieder als Tap die het erbij doet en een andere bron van inkomsten heeft en dus niet zomaar omvalt.sjoerd-p schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:31:
[...]
Top. Ik kan dus eventueel nog besluiten naar Tap te gaan. Maar gezien hun hoge kosten, had ik eigenlijk Zeres op het oog. Maar die hebben nog niet gereageerd op mijn vraag of mijn laadpaal voldoet en welk serienummer ik dan door zou moeten geven.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk: dan zou de ERE regeling in één jaar zijn doel bereikt hebben en rijdt het merendeel van Nederland elektrischMaurice- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:49:
[...]
Wat ik persoonlijk een redelijk onderbelicht scenario vind: wat als de prijs van ERE's instort en de aanbieders puur gericht op de particuliere markt hun kosten er volgend jaar niet mee kunnen dekken? Dan zit je volgens mij veiliger bij een aanbieder als Tap die het erbij doet en een andere bron van inkomsten heeft en dus niet zomaar omvalt.
Dus niet handel met certificaten nodig zeg maar.
En dat niet alleen maar heeft ook het bedrijfsleven geen ERE's meer nodig en dus al hun bedrijfsprocessen verduurzaamd......terwijl ze juist elk jaar een hogere target krijgen. Dus nee, niet erg realistich.Batilan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:55:
[...]
Dat lijkt me onwaarschijnlijk: dan zou de ERE regeling in één jaar zijn doel bereikt hebben en rijdt het merendeel van Nederland elektrisch
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
alles kan als ze opportunistisch genoeg zijn ;-) maar nee dat is niet de verwachting, morgen wordt er gestemd en er zijn niet veel partijen met bezwaren. Dus ik verwacht dat het zonder problemen er door heen komt.Whiskey48 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:22:
Vraag, met de stijgende benzine prijzen ... Zou dit voor de 1e kamer niet een reden zijn om de ERE's niet goed te keuren? Dit omdat er al een stimulans is ontstaan om elektrisch te rijden?
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Dat duurde behoorlijk lang bij ons , maar is nu groenStolpert schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:24:
Hoe lang duurt acceptatie bij Tap? Ik heb m vorige week aangemeld maar hij blijft steeds op ingezonden staan.
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Nee, het is een Europese wet die wij verplicht moeten implementeren in onze wet. Daarnaast is de oorlog in Iran hopelijk een tijdelijke situatie en als het kabinet nu al niet ingrijpt op de accijnzen dan doen ze hier ook niks mee.Whiskey48 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:22:
Vraag, met de stijgende benzine prijzen ... Zou dit voor de 1e kamer niet een reden zijn om de ERE's niet goed te keuren? Dit omdat er al een stimulans is ontstaan om elektrisch te rijden?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik was in het begin 'beta tester' (al stelde dat ook totaal niks voor), maar staat hier nog steeds op "Ingezonden". Laadsessies zijn wel keurig zichtbaar.mversluis schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:33:
[...]
Dat duurde behoorlijk lang bij ons , maar is nu groen
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Daar ben ik ook benieuwd naar Tap is al mijn backoffice provder, dus vanuit het perspectief "gemak" zou dat de makkelijkste weg zijn. Maar Zeres lijkt ook serieus en met een klein beetje extra werk een stuk meer opbrengst te verwachten? 18% commissie bij Zeres, 25% bij Tap?maqr schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:04:
Ik zie veel mensen hier zich aanmelden bij Tap, waarom zou ik dat doen als Zeres lagere kosten heeft? Gewoon interesse, zie ik iets over het hoofd?
Ik had het van de chatbot, maar zie dat ze het ook hier hebben staan bij de laatste FAQ:Devke schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:29:
[...]
Ik mis even waar 20% fee van Zonneplan staat. Waar heb je dat gezien? Lees ik er nu gewoon overheen?
https://www.zonneplan.nl/energie/ere-certificaten
Hoe wordt de ERE-laadbonus berekend?
De ERE-laadbonus wordt zo berekend:
kWh-verbruik × conversiefactor (NEa) × ERE-marktprijs × 80% = jouw ERE-laadbonus
Je krijgt dus 80% van de opbrengst van de ERE-certificaten. 20% van het bedrag wordt gebruikt voor de dienstverlening van Zonneplan en Lekkerladen.
De marktprijs en conversiefactor variëren, dus het bedrag is niet elke keer hetzelfde. De conversiefactor wordt bepaald door de NEa op basis van hoe duurzaam de energie is. Voor 2026 is die vastgesteld op 50,5%.
Ik heb voor Tap gekozen omdat ik daar al zo'n anderhalf jaar klant ben voor openbaar laden. Ze waren altijd snel met support en ik vind hun app echt top.maqr schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:04:
Ik zie veel mensen hier zich aanmelden bij Tap, waarom zou ik dat doen als Zeres lagere kosten heeft? Gewoon interesse, zie ik iets over het hoofd?
Het scheelt inderdaad wat met bijv Zeres. Maar Tap ken ik inmiddels als een hele betrouwbare partij die ik dus een deel van mij ERE's gun. Wel voor een jaarcontract gekozen. Zie dan wel weer hoe de aanbiedersmarkt er dan voor staat.
M3P - M3LR - 6320Wp
Denk dat de vraag is of de Tesla wall connector OCPP ondersteund? Dat is in ieder geval de wijze van communiceren die ik overal voorbij zie komen. Ik lees wisselende verhalen over de ondersteuning hiervoor.mavical schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:33:
Ik heb vandaag de wallconnecter 3 mid van Tesla binnen gekregen. Ik heb gebeld met Tesla om uit te vragen of derde partijen zoals bijv Zeres de laafinformatie kunnen ophalen. Bij Tesla is bekend dat vaak zaken worden dichtgezet. Tesla kon daar nog geen duidelijk antwoord opgeven. Wordt uitgezocht. Vraag voor mij is nu of de wallconnector terug sturen en een andere aanschaffen. Iemand die wellicht al meer informatie hierover weet? Ik wil dat er ingelezen wordt zonder kosten van een derde partij.
Bron: Stemming Implementatie onderdelen richtlijn hernieuwbare energie (RED III) die betrekking hebben op de vervoerssector
[ Voor 74% gewijzigd door WishmasterNL op 31-03-2026 16:08 ]
Die 7% verschil is uiteindelijk maar 1-2 tientjes op jaarbasis. Dus als mensen goede ervaringen hebben met TAP is het niet gek dat ze dan liever kiezen voor een partij waar ze ervaring mee hebbensjoerd-p schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:10:
[...]
Daar ben ik ook benieuwd naar Tap is al mijn backoffice provder, dus vanuit het perspectief "gemak" zou dat de makkelijkste weg zijn. Maar Zeres lijkt ook serieus en met een klein beetje extra werk een stuk meer opbrengst te verwachten? 18% commissie bij Zeres, 25% bij Tap?
Klopt hoor, het zou natuurlijk mooier zijn als je voor een paar honderd euro een nieuw binnenwerk kon kopen. Misschien dat ik er toch eens een mailtje aan waar richting de marketing van Easee. Want ik zou uit principe graag de ERE's declareren. Maar met een investering van circa 900 Euro is me het dat net niet waard.Bezzerk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:37:
[...]
Njee...![]()
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Easee charge max kun je kopen voor een kleine 800 kopen, ik verkocht mijn Lite voor 300. Al met al een investering van 500 euro. Verwacht dat in 2-3 jaar er wel uit te hebbenbert pit schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:47:
[...]
Klopt hoor, het zou natuurlijk mooier zijn als je voor een paar honderd euro een nieuw binnenwerk kon kopen. Misschien dat ik er toch eens een mailtje aan waar richting de marketing van Easee. Want ik zou uit principe graag de ERE's declareren. Maar met een investering van circa 900 Euro is me het dat net niet waard.
Precies hetzelfde gedaan hier.Louwke schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Easee charge max kun je kopen voor een kleine 800 kopen, ik verkocht mijn Lite voor 300. Al met al een investering van 500 euro. Verwacht dat in 2-3 jaar er wel uit te hebben
Zelfde trucje met m'n peblar home gedaan. Business gekocht, met kortingscode 880 euro en de home via marktplaats voor 450 verkocht. Prima te overzien, nu rustig afwachten wat er gaat gebeuren en later dit jaar ergens een inboeker kiezen.Louwke schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Easee charge max kun je kopen voor een kleine 800 kopen, ik verkocht mijn Lite voor 300. Al met al een investering van 500 euro. Verwacht dat in 2-3 jaar er wel uit te hebben
Waar heb je die business gekocht met kortingscode? Ik wil hem deze week ook gaan bestellen en hetzelfde doen met mijn home.avdwerf schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:48:
[...]
Zelfde trucje met m'n peblar home gedaan. Business gekocht, met kortingscode 880 euro en de home via marktplaats voor 450 verkocht. Prima te overzien, nu rustig afwachten wat er gaat gebeuren en later dit jaar ergens een inboeker kiezen.
Vraag voor jezelf, hoe zouden de instanties moeten controleren dat jouw Excel valide is?Fab1Man schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:24:
Ik heb momenteel een MID laadpaal, maar ik ben hier niet bepaald tevreden over qua functionaliteit en werking. Ik zit dus sterk erover na te denken om deze te vervangen met bijv. een Peblar Business. Kan ik dan ook aanspraak maken op de geladen sessies van de huidige laadpaal, als die niet meer verbonden is, al dan niet met een Excel uitdraai?
Stel je krijgt een steekproef (noem maar wat) hoe ga jij dan aantonen dat die paal (die jij in het hoekje van je schuur hebt bewaard (gok ik dan zo)) deze waarden heeft geladen?
Lijkt me niet echt waterdicht om een Excel aan te leveren.
*sowieso
Ik wil het best anders aanleveren, al dan niet koppelen met een backoffice net voordat ik de laadpaal omruil, maar als dat in de basis al helemaal niet gaat dan hoef ik een dergelijke route natuurlijk niet te bewandelen.DonJunior schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:38:
[...]
Vraag voor jezelf, hoe zouden de instanties moeten controleren dat jouw Excel valide is?
Stel je krijgt een steekproef (noem maar wat) hoe ga jij dan aantonen dat die paal (die jij in het hoekje van je schuur hebt bewaard (gok ik dan zo)) deze waarden heeft geladen?
Wellicht kan je de huidige laadpaal aanmelden bij instantie A en je nieuwe bij instantie B?Fab1Man schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:40:
[...]
Ik wil het best anders aanleveren, al dan niet koppelen met een backoffice net voordat ik de laadpaal omruil, maar als dat in de basis al helemaal niet gaat dan hoef ik een dergelijke route natuurlijk niet te bewandelen.
Dan hoef je bij instantie A alleen de historische data uit te laten meten terwijl je bij instantie B de nieuwe data kan laten koppelen.
Weet niet of je dan bij instantie A de laadpaal online moet houden. Maar goed ook dat zou je kunnen doen met een simpele stekker en het ding in je hoek van de schuur laten liggen.
*sowieso
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik had een Tesla Wall Connector met ingebouwde mid-meter gekocht maar later pas gerealiseerd dat load balancing niet standaard ondersteund word. Dus nu opzoek naar een nieuwe laadpaal waar ik op dit moment nog helemaal geen laadpaal heb.k0enf0rNL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:18:
[...]
Waar heb je die business gekocht met kortingscode? Ik wil hem deze week ook gaan bestellen en hetzelfde doen met mijn home.
Dat gaat niet, elke eigenaar van de aansluiting (EAN) mag maar één inboeker hebben, per jaar.DonJunior schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:44:
[...]
Wellicht kan je de huidige laadpaal aanmelden bij instantie A en je nieuwe bij instantie B?
Dan hoef je bij instantie A alleen de historische data uit te laten meten terwijl je bij instantie B de nieuwe data kan laten koppelen.
Weet niet of je dan bij instantie A de laadpaal online moet houden. Maar goed ook dat zou je kunnen doen met een simpele stekker en het ding in je hoek van de schuur laten liggen.
Je kunt dus voor de maximale opbrengst best even je huidige lader laten staan en pas overstappen van lader zodra die gegevens zijn ingeboekt. Daarna kun je je nieuwe lader aanmelden (of -tijdelijk- beide laders naast elkaar laten bestaan).
Of voor maatwerk in contact treden met de inboekdienstverlener naar keuze en de situatie nu al voorleggen.
Uitgaande dat je een 3 * 25A @230V (17,25kW) aansluiting hebt, wat is je verwachting van load balancing?Bobo221 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:45:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik had een Tesla Wall Connector met ingebouwde mid-meter gekocht maar later pas gerealiseerd dat load balancing niet standaard ondersteund word. Dus nu opzoek naar een nieuwe laadpaal waar ik op dit moment nog helemaal geen laadpaal heb.
Ter illustratie:
Ik heb thuis qua grootverbruikers een bodemwarmtepomp, 2 elektrische ovens, Quooker, wasmachine, warmtepompdroger.
De enige keer dat bij mij de meterkast protesteerde was toen ik opzettelijk de grenzen opzocht i.v.m. negatieve energieprijzen mijn auto aan het laden was met 11kW, beide ovens een hittereinigingsprogramma draaiden en de wasmachine en droger gelijktijdig aanstonden. Pas toen ging ik over de 17kW heen.
Maar daarom heeft de warmtepomp zelf ook een setje CT spoelen om te balancen
Beetje off-topic, maar 17 kW lukt hier gemakkelijk als de auto al 11 kW voor z'n rekening neemt. Als hier de inductie kookplaat, oven én friteuse (alleen die is al 3,2 kW) aan staan, dan gaat het al hard (heb ik het nog niet over de warmtepomp, warmtepompboiler, wasmachine, etc.). Dan heb je vrij gemakkelijk overbelasting op één van de drie fase (de last is toch nooit 100% mooi verdeeld). Tot nu één keer gehad, dat de C25 van Enexis tripte (gelukkig slechts kwestie van knopje omhoog zetten).Barpij schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:04:
[...]
Uitgaande dat je een 3 * 25A @230V (17,25kW) aansluiting hebt, wat is je verwachting van load balancing?
Ter illustratie:
Ik heb thuis qua grootverbruikers een bodemwarmtepomp, 2 elektrische ovens, Quooker, wasmachine, warmtepompdroger.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Mijn auto kan tot 32A laden op 1 fase, maar mijn aansluiting is 3x25A. Die 32A lukt dus alleen als de zon schijnt. Als de elektrische oven aanstaat dan kom ik niet verder dan 16A.Barpij schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:04:
[...]
Uitgaande dat je een 3 * 25A @230V (17,25kW) aansluiting hebt, wat is je verwachting van load balancing?
Ter illustratie:
De enige keer dat bij mij de meterkast protesteerde was toen ik opzettelijk de grenzen opzocht i.v.m. negatieve energieprijzen mijn auto aan het laden was met 11kW, beide ovens een hittereinigingsprogramma draaiden en de wasmachine en droger gelijktijdig aanstonden. Pas toen ging ik over de 17kW heen.
Hoe controleren ze het als je MID meter defect raakt?DonJunior schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:38:
[...]
Vraag voor jezelf, hoe zouden de instanties moeten controleren dat jouw Excel valide is?
Oftewel, dit is oncontroleerbaar en er gaat echt niemand langskomen voor zo'n diepgaande inspectie.
Weet niet of ik dat hier zo mag noemen, maar ik heb hem bij slimmelaadpunt.nl besteld. Daar was hij 930 euro en kreeg via de chat na vraag om korting een code van -50 euro.k0enf0rNL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:18:
[...]
Waar heb je die business gekocht met kortingscode? Ik wil hem deze week ook gaan bestellen en hetzelfde doen met mijn home.
Goed nieuws ! En nu wachten tot we alle aanbieders in kaart brengen ?WishmasterNL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:43:
En zojuist is het wetsvoorstel door de Eerste Kamer gekomen
Bron: Stemming Implementatie onderdelen richtlijn hernieuwbare energie (RED III) die betrekking hebben op de vervoerssector
Je zou ook eens kunnen kijken of je laadpaal ondersteuning heeft voor modbus of anderzijds een API heeft.Fab1Man schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:24:
Ik heb momenteel een MID laadpaal, maar ik ben hier niet bepaald tevreden over qua functionaliteit en werking. Ik zit dus sterk erover na te denken om deze te vervangen met bijv. een Peblar Business. Kan ik dan ook aanspraak maken op de geladen sessies van de huidige laadpaal, als die niet meer verbonden is, al dan niet met een Excel uitdraai?
Mijn domme laadpaal laadt hier ook gewoon op zonnestroom. Dat stuur ik aan via een zelfgebouwde tool via modbus. EVCC kan dat bij veel laadpalen.
Via OCPP kom ik best een eind en ik heb EVCC draaien, maar er is telkens wat met de laadpaal. Ik heb vorige week in EVCC "Solar" charging aangezet en de laadpaal trekt gewoon 10kW (want de auto zou dat vragen, en niet 11kW...), terwijl de zonnepanelen helemaal niet zoveel kunnen leveren of op vol vermogen aan het leveren waren, dus daar bewandeld de laadpaal weer z'n eigen route. De OCPP measureands worden server-side aangepast omdat de organisatie zoiets als current_import niet wil bijhouden, oftewel ik kreeg lange tijd geen live laadsnelheid via OCPP. Ik ben echt klaar met dat ding.Glashelder schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:36:
[...]
Je zou ook eens kunnen kijken of je laadpaal ondersteuning heeft voor modbus of anderzijds een API heeft.
Mijn domme laadpaal laadt hier ook gewoon op zonnestroom. Dat stuur ik aan via een zelfgebouwde tool via modbus. EVCC kan dat bij veel laadpalen.
Wie is er verantwoordelijk voor dat je lader correct werkt? De inboeker of de eigenaar van de laadpaal?Wolly schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:18:
[...]
Hoe controleren ze het als je MID meter defect raakt?
Oftewel, dit is oncontroleerbaar en er gaat echt niemand langskomen voor zo'n diepgaande inspectie.
De inbreker?Peterhardenberg schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:46:
[...]
Wie is er verantwoordelijk voor dat je lader correct werkt? De inbreker of de eigenaar van de laadpaal?
E.a. lijkt me wat de intentie is geweest. Overigens heb ik bij E-flux gemerkt dat ze e.a. wel filteren, zelfs wat via OCPP binnenkomt. Mijn laadpaal heeft ooit een sessie gestart waarbij de meterValue blijkbaar op 0 stond. Aan het einde van de sessie stond ie wel op 4450 kWh. Dat was een laadsessie van 3 uur waarbij er 4450 kWh is geladen
Dat werd netjes geautomatiseerd weggefilterd met de melding dat de waardes wel heel onrealistisch waren.
Update m.b.t. aanmelden via Zonneplan en Lekker Laden.
De afgelopen dagen contact gehad met Lekker Laden over het aanmelden via Zonneplan. Aanmelden met een Peblar-laadpaal via Zonneplan ging nog niet, maar dit is inmiddels opgelost. Via Zonneplan kun je je nu ook aanmelden bij Lekker Laden.Wel moet je met een Peblar-laadpaal de kWh’s nog handmatig aanleveren. Ze zijn bezig om dit te automatiseren, maar dat gaat nog enige tijd duren.
@Bob Liefting bevestigde ook dat aanmelden later ook prima kan. Indienen kan met terugwerkende kracht tot 1-1-2026.
Ik had beloofd hier nog even op terug te komen een paar dagen geleden.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
En mocht er wel iemand langskomen is het toch prima uit te leggen met de aankoop bon van de nieuwe lader.Wolly schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:18:
[...]
Aannames.Wolly schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:18:
[...]
Net als dat ik niet geloof dat men Excel sheets zal accepteren. Dat kan ieder persoon met minimale computer kennis namaken en indienen zonder enige vorm van controle. Ergo als ze een mid-meter verplichten gaat het inleveren via Excel natuurlijk nooit gebeuren.
*sowieso
Want dat lijkt me wel noodzakelijk om met terugwerkende kracht een vergoeding te kunnen claimen.
Met een OCPP koppeling kun je (gedetailleerde) historie ophalen.ASW1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:31:
Hoe weten ze nou eigenlijk wat de stand van de MID meter was op 1 januari 2026?
Want dat lijkt me wel noodzakelijk om met terugwerkende kracht een vergoeding te kunnen claimen.
Heb bij navraag begrepen bij een niet nader genoemde partij in dit topic dat ze gewoon csv bestanden accepteren.DonJunior schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:26:
[...]
Aannames.
Net als dat ik niet geloof dat men Excel sheets zal accepteren. Dat kan ieder persoon met minimale computer kennis namaken en indienen zonder enige vorm van controle. Ergo als ze een mid-meter verplichten gaat het inleveren via Excel natuurlijk nooit gebeuren.
Ik heb me niet laten verleiden door de minste
Fee ik vind privacy en security ook erg belangrijk
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
En als je al met een of andere OCPP back end gekoppeld bent, heb je dan nog keuze of hoe moet ik dat technisch voor me zien?GM15 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:38:
[...]
Met een OCPP koppeling kun je (gedetailleerde) historie ophalen.
OCPP biedt geen ondersteuning om oude sessies op te halen ofzo.. die zitten dan gewoon in de backend die je toen der tijd had.ASW1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:11:
[...]
En als je al met een of andere OCPP back end gekoppeld bent, heb je dan nog keuze of hoe moet ik dat technisch voor me zien?
Een ERE verwerker kan wel een koppeling aanleggen met een backend maar dat is dan geen OCPP.
Ze zouden zomaar eens langs kunnen komen en ter plaatsen vragen om een nieuwe excel te downloaden. Leg hetgeen je aangeleverd hebt naast de nieuwe download en als daar een verschil in zit heb je gefraudeerd. Soms moet je het niet veel moeilijker maken dan het is.DonJunior schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:26:
[...]
Aannames.
Vergelijkbaar hier. App werkt super, backoffice werkte recent ook uitstekend, support is uitstekend. Tja kost een paar euro's maar dat gun ik ze want ik weet dat ik hier geen problemen ga krijgen.Stolpert schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:05:
[...]
Ik heb voor Tap gekozen omdat ik daar al zo'n anderhalf jaar klant ben voor openbaar laden. Ze waren altijd snel met support en ik vind hun app echt top.
Het scheelt inderdaad wat met bijv Zeres. Maar Tap ken ik inmiddels als een hele betrouwbare partij die ik dus een deel van mij ERE's gun. Wel voor een jaarcontract gekozen. Zie dan wel weer hoe de aanbiedersmarkt er dan voor staat.
Dat gezegd hebbende vond ik het vervelend dat ik geen echte bevestiging van ERE aanvraag bij ze heb ontvangen of een bevestiging dat de aanvraag is goedgekeurd. Hierover een berichtje gestuurd en vandaag een nette mail in de mailbox met: "Successful registration for Tap Green Credits".
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ik begrijp er helemaal niets meer van. Heb nu een koppeling met Tibber. Kan ik dan overal terecht om mijn lader uit te laten lezen of anderszins in aanmerking te komen voor de ERE's of kan dat alleen bij Tibber?Glashelder schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:20:
[...]
OCPP biedt geen ondersteuning om oude sessies op te halen ofzo.. die zitten dan gewoon in de backend die je toen der tijd had.
Een ERE verwerker kan wel een koppeling aanleggen met een backend maar dat is dan geen OCPP.
En wat als ik wissel; ik wil hem soms ook op TAP electric kunnen zetten zodat men tegen vergoeding kan laden.
Ja. Althans, mijn Easee zal bij Tibber in aansturing blijven en daarnaast kun je een partij authoriseren om het uit te lezen. Zit elkaar niet in de wegASW1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:01:
[...]
Ik begrijp er helemaal niets meer van. Heb nu een koppeling met Tibber. Kan ik dan overal terecht om mijn lader uit te laten lezen of anderszins in aanmerking te komen voor de ERE's of kan dat alleen bij Tibber?
En wat als ik wissel; ik wil hem soms ook op TAP electric kunnen zetten zodat men tegen vergoeding kan laden.
M3P - M3LR - 6320Wp
Dat ligt eraan of Tibber de mogelijkheid biedt om exports te maken of een automatische koppeling met een ERE verwerker.ASW1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:01:
[...]
Ik begrijp er helemaal niets meer van. Heb nu een koppeling met Tibber. Kan ik dan overal terecht om mijn lader uit te laten lezen of anderszins in aanmerking te komen voor de ERE's of kan dat alleen bij Tibber?
Wat dat wisselen betreft: ik heb daarover contact met lekkerladen, TAP en Zeres en afgezien van de laatste is het lastig geeft men aan. TAP gaf eerst aan dat ze alleen sessies gingen accepteren die zij zelf via OCPP hebben binnen gekregen. Het laatste bericht vandaag is dat men er toch nog op terug gaat komen. Zeres geeft aan dat de CPO voor hun niet uitmaakt.
Belangrijkste: je kan maar 1 verwerker per kalenderjaar kiezen! Dus als je al wisselt moet je zorgen dat de verwerker de CPO ondersteund.
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan