• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

-PeeWee- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Hoewel ik natuurlijk graag een stabiel beleid zie van de overheid, is het volleggen van het dak met ZP die meer produceren dan je feitelijk nodig hebt, volledig gedreven op winst ;-)

Helaas is die business case nu anders.
Na 2027 wil je nog steeds zoveel mogelijk panelen omdat je dan eerder en later in het jaar meer zelfvoorzienend bent.

Feitelijk is met eindigen van salderen juist de stelling dat je je hoeveelheid panelen moet matchen aan je verbruik dood.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Feitelijk is met eindigen van salderen ook de stelling dat je je hoeveelheid panelen moet matchen aan je verbruik dood.
ja, 'jaarverbruik' heeft vrijwel geen betekenis meer. Verbruik door de dag heen echter wel en daar zou je dan je aantal panelen op willen dimensioneren. En dan kom je (als het goed is) hoger uit qua aantal panelen, en zal vaak de beschikbare ruimte op het dak de beperkende factor zijn.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:29
-PeeWee- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Voor hen die het niet hebben, is het net als elke andere investering, wat moet ik investeren en hoe lang duurt dit om het terug te verdienen. Feit blijft, het is een inkomstenbron die voorheen niet beschikbaar was.

Het feit dat er een gecertificeerde meter in moet zitten lijkt me niet meer dan logisch. Of het dan de investering waard is huidige palen te vervangen, is voor iedereen een eigen afweging en sterk afhankelijk van je eigen verbruik per jaar. Op de lange termijn is het volgens mij altijd een goede investering.

Of het merendeel een ingebouwde meter heeft, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Denk wel dat de meeste laadpalen hierin zijn voorzien, maar het goedkope segment (<1000,-) kan ik me voorstellen van niet.
Na een korte search zijn alle laadpalen in de mid-range (tussen de 700-1200) bijna altijd voorzien van een MID meter. Alleen in het goedkope segment (400-600) is het minder gebruikelijk (prijs moet ergens vandaan komen)
Maar je zou ook gewoon een externe MID meter kunnen goedkeuren en fatsoenlijke steekproeven uitvoeren. Zoals hier ook al meermaals besproken is frauderen ook met een ingebouwde MID meter gemakkelijk. Degenen met een dure paal zijn veelal leasers die het van hun werkgever moesten, voor privé rijders was er geen motivatie om een dergelijk dure paal aan te schaffen als er ook slimme palen zijn voor minder (Peblar Home, Wallbox Pulsar Plus etc). Zij moeten dus een prima paal vervangen om ook aanspraak te kunnen maken en daar vind ik wel wat van.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:57
BartjeBoos schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Zowel teruglever-vergoeding als -kosten zijn energieleverancier afhankelijk en komt niet door de overheid.
"Salderen" waar u het over heeft is juist wel gekomen door de overheid en vervalt per 1 jan 2027.
Terugleververgoeding (hoe laag of negatief) blijft
Laat ik het anders verwoorden, want je hebt gelijk. De salderingslevering zou worden afgebouwd over 7 jaar, en die hebben ze vrij plotseling direct volledig de nek omgedraaid, niet echt betrouwbaar van de overheid. De terugleverkosten is idd bedacht vanuit de energielevernacier en ik vind het vrij schandalig dat de overheid hier geen stokje voor steekt.

Ik vind in beide gevallen dat de overheid hier een andere betrouwbaardere rol had kunnen en moeten spelen, en dat hebben ze nagelaten. Dus ook in het geval van de ERE certificaten, heel veel verder dan 1-2 jaar vooruitkijken moet je denk ik niet doen en willen.

• Blik1984
de Peer schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:29:
[...]

ja, 'jaarverbruik' heeft vrijwel geen betekenis meer. Verbruik door de dag heen echter wel en daar zou je dan je aantal panelen op willen dimensioneren. En dan kom je (als het goed is) hoger uit qua aantal panelen, en zal vaak de beschikbare ruimte op het dak de beperkende factor zijn.
Niet helemaal, want als je vervolgens weer teveel teruglevert over de dag heen dan betaal je daar vervolgens weer terugleverkosten voor

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Laat ik het anders verwoorden, want je hebt gelijk. De salderingslevering zou worden afgebouwd over 7 jaar, en die hebben ze vrij plotseling direct volledig de nek omgedraaid, niet echt betrouwbaar van de overheid. De terugleverkosten is idd bedacht vanuit de energielevernacier en ik vind het vrij schandalig dat de overheid hier geen stokje voor steekt.

Ik vind in beide gevallen dat de overheid hier een andere betrouwbaardere rol had kunnen en moeten spelen, en dat hebben ze nagelaten. Dus ook in het geval van de ERE certificaten, heel veel verder dan 1-2 jaar vooruitkijken moet je denk ik niet doen en willen.
"De salderingslevering zou worden afgebouwd over 7 jaar"
Ruim 10 jaar geleden had de overheid het al over het afbouwen van salderen. Dat je tot 2027 voor 100% kan salderen is juist meegenomen.
Voor ere's waren er hbe's waar consumenten geen gebruik van konden maken. De komst van ere's zijn dus een voordeel voor consumenten. Niet alles zo negatief maken.

• Blik1984
BartjeBoos schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Ruim 10 jaar geleden had de overheid het al over het afbouwen van salderen. Dat je tot 2027 voor 100% kan salderen is juist meegenomen.
Voor ere's waren er hbe's waar consumenten geen gebruik van konden maken. De komst van ere's zijn dus een voordeel voor consumenten. Niet alles zo negatief maken.
Ik koop niet zo heel veel voor de geschiedenis rondom het salderen. Als ik in 2023 een besluit maak om zonnepanelen te kopen en mijn dak vol leg met panelen omdat er van de overheid een belofte is dat ze afbouwen over 7 jaar, dan ga ik er vanuit dat ze zich daaraan houden. Vandaar dus dat ik zeg alleen dat je niet voor de volle 100% op de betrouwbaarheid van de overheid moet vertrouwen rondom dit soort regelingen, en daar ook rekening mee moet houden in je besluitvorming.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:49:
[...]

Niet helemaal, want als je vervolgens weer teveel teruglevert over de dag heen dan betaal je daar vervolgens weer terugleverkosten voor
Daar is een simpele oplossing voor: je omvormer moet de opwek afstemmen op het verbruik.

Maar bijna nooit is dat nodig want slechts bij enkele partijen betaal je meer voor teruglevering dan je vergoed krijgt. Als je die partijen vermijdt dan krijg je nog altijd 1 of 2 cent voor een kWh. Uitzetten en/of afstemmen op eigen verbruik kost je dan nog altijd een klein bedrag (<50 euro).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Ik koop niet zo heel veel voor de geschiedenis rondom het salderen. Als ik in 2023 een besluit maak om zonnepanelen te kopen en mijn dak vol leg met panelen omdat er van de overheid een belofte is dat ze afbouwen over 7 jaar, dan ga ik er vanuit dat ze zich daaraan houden. Vandaar dus dat ik zeg alleen dat je niet voor de volle 100% op de betrouwbaarheid van de overheid moet vertrouwen rondom dit soort regelingen, en daar ook rekening mee moet houden in je besluitvorming.
UHHH? Er is nooit de belofte gemaakt door de overheid dat afbouwen van salderen tot 2030 zou zijn.
Alleen een "voorstel" wat later op werd tegen gestemd. Dat salderen zou worden afgebouwd of in 1 keer zou worden afgeschaft was al jaren eerder voorspeld en aangegeven door de overheid.
Probleem zit hem eerder bij de commerciële bedrijven die willen mee profiteren zoals de installateurs van zonnepanelen en nu de inboekdienstverleners van ere's. Die beloven gouden bergen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zullen we het weer over ERE's hebben? ;)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:49:
[...]

met de nadruk op 'als'. Terugleveren is een keuze.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:46
Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Laten we het inderdaad maar weer over ERE's hebben :+

De geschiedenis zegt dat er in 2023 een wetsvoorstel lag om de salderingsregeling af te bouwen wat nog niet door de 1e kamer was goedgekeurd. In de jaren daarvoor 'rommelde' het sowieso al m.b.t. afschaffen van saldering (ik meen dat de afbouw eerst al ergens in 2022 van start zou gaan). Dus het verbaasde mij persoonlijk helemaal niet dat het uiteindelijk toch weer anders ging.

En ja, met die vervelende democratie in ons land (ergo verkiezingen, kabinetsvallen en beëdigingen) kan beleid zomaar opeens weer veranderen. Zo hebben we in 2022, 2024 en 2026 nieuwe kabinetten gekregen.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:33
Batilan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:45:
[...]

De geschiedenis zegt dat er in 2023 een wetsvoorstel lag om de salderingsregeling af te bouwen wat nog niet door de 1e kamer was goedgekeurd. In de jaren daarvoor 'rommelde' het sowieso al m.b.t. afschaffen van saldering (ik meen dat de afbouw eerst al ergens in 2022 van start zou gaan). Dus het verbaasde mij persoonlijk helemaal niet dat het uiteindelijk toch weer anders ging.

En ja, met die vervelende democratie in ons land (ergo verkiezingen, kabinetsvallen en beëdigingen) kan beleid zomaar opeens weer veranderen. Zo hebben we in 2022, 2024 en 2026 nieuwe kabinetten gekregen.
En dit heeft ook allemaal betrekking op ERE of hoort dit ergens anders thuis?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:39
Blik1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Dat laatste weet je nooit bij de overheid, ik ben nog steeds boos op ze dat ik mijn dak vol heb gelegd met panelen waarna ze vervolgens een jaar later met de terugleverkosten op de proppen kwamen

edit: terugleverkosten (en dan vooral het niet tegenhouden hiervan)
Die laatste toevoeging is natuurlijk meer dan terecht. De overheid dwingt geen terugleverkosten af, dat doet je energieleverancier. En get over it. Je zonnepanelen renderen (als je een fatsoenlijk contract hebt, check dynamisch) nog steeds, zelfs op basis van dit laatste jaartje saldering.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-PeeWee- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Voor hen die het niet hebben, is het net als elke andere investering, wat moet ik investeren en hoe lang duurt dit om het terug te verdienen. Feit blijft, het is een inkomstenbron die voorheen niet beschikbaar was.

Het feit dat er een gecertificeerde meter in moet zitten lijkt me niet meer dan logisch. Of het dan de investering waard is huidige palen te vervangen, is voor iedereen een eigen afweging en sterk afhankelijk van je eigen verbruik per jaar. Op de lange termijn is het volgens mij altijd een goede investering.

Of het merendeel een ingebouwde meter heeft, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Denk wel dat de meeste laadpalen hierin zijn voorzien, maar het goedkope segment (<1000,-) kan ik me voorstellen van niet.
Na een korte search zijn alle laadpalen in de mid-range (tussen de 700-1200) bijna altijd voorzien van een MID meter. Alleen in het goedkope segment (400-600) is het minder gebruikelijk (prijs moet ergens vandaan komen)
Dat geldt misschien wel voor de huidige (nieuwe) laders. Al die duizenden die er al hangen zijn natuurlijk een ander verhaal. Ook een beetje contra productief om die nu en masse te gaan vervangen.

• GM15
  • Laatst online: 18:07
BartjeBoos schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Dat geldt maar voor een (zeer!) beperkte groep consumenten, niet iedereen heeft een eigen laadpaal om van ERE's te kunnen profiteren.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Om de discussie weer even on-topic te krijgen:
Ik heb een New Motion Home Advanced 2.1 omgebouwd met SmartEVSE controller. De MID gecertificeerde Inepro kWh meter is behouden gebleven en ik heb een OCPP koppeling naar Tap Electric.
1) Volgens wat ik kan vinden voldoet mijn laadpaal dus. Al hebben sommige websites het over het MID gecertificeerd zijn van de laadpaal, wat volgens mij niet bestaat. Het gaat puur om de MID gecertificeerde meter die erin zit, toch?
2) Bij partijen waar ik me aanmeld, moet ik een merk/type en serienummer opgeven. Hoe doen anderen dat? Ik kan het originele serienummer en New Motion tyoe gebruiken, maar inmiddels is dat dus een SmartEVSE controller. Die staat nooit in de lijstjes. Qua serienummer heb ik nu drie opties: serienummer van de "kast" van mijn laadpaal. Van de buitenkant zichtbaar en uniek. Serienummer van de MID meter. Of serienummer van de SmartEVSE controller. Wat zouden jullie doen?
3) Op zich zouden foto's van de MID meter genoeg moeten zijn, toch? Maar ik kan als backup ook nog een export van Tap Electric doen (ik doe niet aan zakelijk verrekenen, ben een privé rijder, maar leek me wel handig om incidenteel gastgebruik mogelijk te maken én een overzicht van al mijn laadsessies te hebben bij Tap).
4) Ik wacht het nog even af, maar ondanks dat het makkelijker is om bij Tap gelijk de ERE's te verrekenen, komt Zeres er volgens mijn persoonlijke mening beter uit (geen meerjarencontract, scherpe 18% fee, ervarign in andere energiemarkten met verhandelen van certificaten). Volgens mij hoef ik later dit jaar pas een keuze te maken en wacht ik dus af tot Zeres het eerste kwartaal al verrekend heeft voor anderen voordat ik ze de opdracht geef Q1 en Q2 tegelijk voor mij te verhandelen. Ergens voor 1 juli dus. Of nog later als ik Q1 tot en met Q3 tegelijk wil laten doen. Zolang ik de laadsessies en beginfoto van de MID meter heb, hoef ik nu geen haast te maken, toch?

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GM15 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Dat geldt maar voor een (zeer!) beperkte groep consumenten, niet iedereen heeft een eigen laadpaal om van ERE's te kunnen profiteren.
Er komen echter steeds meer gemeentes bij waar een Verlengd Privaat Aansluitpunt (VPA) is toegestaan.. Dus voor steeds meer consumenten komt dit wel binnen handbereik. 1 op 3 gemeentes staan dit inmiddels op een of andere manier toe.

Blijft over mensen die voor de deur geen openbare plekken hebben.. maar je kan niet iedereen bedienen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Glashelder op 30-03-2026 13:49 ]

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:03
sjoerd-p schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Ik heb een New Motion Home Advanced 2.1 omgebouwd met SmartEVSE controller. De MID gecertificeerde Inepro kWh meter is behouden gebleven en ik heb een OCPP koppeling naar Tap Electric.
1) Volgens wat ik kan vinden voldoet mijn laadpaal dus. Al hebben sommige websites het over het MID gecertificeerd zijn van de laadpaal, wat volgens mij niet bestaat. Het gaat puur om de MID gecertificeerde meter die erin zit, toch?
2) Bij partijen waar ik me aanmeld, moet ik een merk/type en serienummer opgeven. Hoe doen anderen dat? Ik kan het originele serienummer en New Motion tyoe gebruiken, maar inmiddels is dat dus een SmartEVSE controller. Die staat nooit in de lijstjes. Qua serienummer heb ik nu drie opties: serienummer van de "kast" van mijn laadpaal. Van de buitenkant zichtbaar en uniek. Serienummer van de MID meter. Of serienummer van de SmartEVSE controller. Wat zouden jullie doen?
3) Op zich zouden foto's van de MID meter genoeg moeten zijn, toch? Maar ik kan als backup ook nog een export van Tap Electric doen (ik doe niet aan zakelijk verrekenen, ben een privé rijder, maar leek me wel handig om incidenteel gastgebruik mogelijk te maken én een overzicht van al mijn laadsessies te hebben bij Tap).
4) Ik wacht het nog even af, maar ondanks dat het makkelijker is om bij Tap gelijk de ERE's te verrekenen, komt Zeres er volgens mijn persoonlijke mening beter uit (geen meerjarencontract, scherpe 18% fee, ervarign in andere energiemarkten met verhandelen van certificaten). Volgens mij hoef ik later dit jaar pas een keuze te maken en wacht ik dus af tot Zeres het eerste kwartaal al verrekend heeft voor anderen voordat ik ze de opdracht geef Q1 en Q2 tegelijk voor mij te verhandelen. Ergens voor 1 juli dus. Of nog later als ik Q1 tot en met Q3 tegelijk wil laten doen. Zolang ik de laadsessies en beginfoto van de MID meter heb, hoef ik nu geen haast te maken, toch?
1. Het gaat om een af fabriek geintegreerde MID meter. Dus de lader inclusief MID meter heeft dan een MID certificaat. Zelf inbouwen van een MID meter is per definitie niet geintegreerd. Kun je over klagen maar het is niet anders. Komt de laadpaal niet met een MID certificaat, kun je hem niet voor ERE gebruiken.
Zie voor voorbeeld de Peblar website: https://peblar.com/nl/blog/faq-ere-certificates onder het kopje "waar kan ik het bewijs vinden...".
Andere fabrikanten hebben ook zulke certificaten.
2. Ik zou een andere lader kopen
3. Zie 1.
4. ik zou ook rustig afwachten

[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 30-03-2026 14:27 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:47
Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Er komen echter steeds meer gemeentes bij waar een Verlengd Privaat Aansluitpunt (VPA) is toegestaan.. Dus voor steeds meer consumenten komt dit wel binnen handbereik. 1 op 3 gemeentes staan dit inmiddels op een of andere manier toe.

Blijft over mensen die voor de deur geen openbare plekken hebben.. maar je kan niet iedereen bedienen ;)
Volgens mij gaat dit ook niet zozeer om “iedereen te bedienen “ in de zin van aanbod aan ERE’s creëren, maar aan een oplossing voor een potentieel gebrek aan ERE’s de komende jaren.

Elk land binnen de EU moet deze regelgeving op landelijk niveau organiseren. Ze zijn niet over landsgrenzen te verhandelen.
Dat geeft NL wel weinig kans om aanbod te creëren ten opzichte van de vraag naar certificaten, die vraag die steeds verder zal groeien.

• CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:37
Ik heb precies dezelfde situatie. Ik heb mijn laadpaal volgens mij als 'Other' aangemeld en in het vakje waarbij je de naam op kon geven 'SmartEVSE' gezet, ook omdat 'Shell/Newmotion' niet in het lijstje stond. Heb wel het serienummer van de Newmotion gebruikt en foto's van de omgebouwde binnenkant ingestuurd. Na een paar weken in de wachtstand te hebben gestaan bij Tap, staat mijn ERE aanmelding inmiddels op 'Active'.

Even afwachten hoe het uiteindelijk gaat lopen, maar volgens mij staat nergens dat de MID meter vanaf fabriek geintegreerd moet zijn. Ik heb er vertrouwen in dat mijn situatie gewoon aan de voorwaarden voldoet. Volgens mij gaat het er vooral om dat bij een controle eenvoudig vastgesteld kan worden dat er niet een aftapping van de bekabeling naar andere apparaten loopt, wat natuurlijk lastiger is bij een MID meter in de meterkast.

• CyberEspresso
wickydude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:01:
[...]
1. Het gaat om een af fabriek geintegreerde MID meter.
Waar staat dat? Ik heb dat nergens kunnen terugvinden.

• wickydude
CyberEspresso schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Is in dit topic meermaals ter sprake gekomen. ff teruglezen.

• Bezzerk
CyberEspresso schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Bij de NEa, die hierop toezicht houdt.
Wanneer komt u in aanmerking
U komt in aanmerking als u:

een laadpaal heeft met geïntegreerde kWh-meter bij u thuis;
eigenaar bent van de netaansluiting op uw adres;
een laadpaal heeft met een MID-gecertificeerde meter.
In enkele gevallen komen situaties zonder MID-gecertificeerde meter ook in aanmerking*.

Twijfelt u? Neem contact op met een inboekdienstverlener. Die beoordeelt uw situatie.

* Uitzondering zonder MID-meter
In enkele gevallen komen laadpalen zonder MID-gecertificeerde meter ook in aanmerking. Dat is alleen het geval wanneer de netbeheerder een afsplitsing heeft gemaakt, waarachter alléén het verbruik van de laadpaal plaatsvindt. Dat heet een (exclusief) allocatiepunt. Een allocatiepunt vraagt u aan bij uw netbeheerder. Vraag uw inboekdienstverlener of uw situatie geschikt is.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

We kunnen er wederom een hele discussie over gaan houden maar nergens staat dat de MID meter af fabriek geleverd moet zijn. Ook kan het zo zijn dat inboekers het eisen, prima. Maar het staat niet zwart op wit op die manier in de regels.

[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 30-03-2026 15:08 ]

• CyberEspresso
Bezzerk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:03:
[...]
Bij de NEa, die hierop toezicht houdt.
[...]
Okee, het ging mij specifiek over het *fabriek* gedeelte. Je quote nu de NEa die aangeeft dat de MID meter geintegreerd moet zijn. Mijn MID meter is geintegreerd, eigenlijk zelfs al 'af fabriek', behalve dat ik de Newmotion printplaat eruit heb gehaald en heb vervangen door een SmartEVSE controller.

We kunnen een hele discussie hebben over hoe de term 'geintegreerd' moet worden geïnterpreteerd, maar ik lees nergens dat zelfbouw of zelfombouw is uitgesloten.

• sjoerd-p
  • Nu online
wickydude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:01:
[...]

1. Het gaat om een af fabriek geintegreerde MID meter. Dus de lader inclusief MID meter heeft dan een MID certificaat. Zelf inbouwen van een MID meter is per definitie niet geintegreerd. Kun je over klagen maar het is niet anders. Komt de laadpaal niet met een MID certificaat, kun je hem niet voor ERE gebruiken.
Zie voor voorbeeld de Peblar website: https://peblar.com/nl/blog/faq-ere-certificates onder het kopje "waar kan ik het bewijs vinden...".
Andere fabrikanten hebben ook zulke certificaten.
Interessant! En heb ik nog nergens kunnen vinden. Heb je daar een bron voor? Ik lees in de concept wettekst en dergelijke dat het om een geïntegreerde MID meter moet gaan en daar voldoe ik aan. Dus ik lees graag even terug waar jij je kennis hebt opgedaan, want dat zou me erg helpen.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• CyberEspresso
wickydude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:00:
[...]
Is in dit topic meermaals ter sprake gekomen. ff teruglezen.
Heb gezocht op *fabriek*. Ik lees alleen de opvattingen van andere tweakers die denken te weten wat de definitie van 'geintegreerd' betekent, zonder verdere onderbouwing.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:39
GM15 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Ik durf nog wel de stelling aan dat de meeste EV-rijders die privé een EV hebben aangeschaft ook een eigen laadpaal hebben. Vaak helaas niet voorzien van MID meter.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• onzenuub
  • Laatst online: 18:33
Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:07:
We kunnen er wederom een hele discussie over gaan houden maar nergens staat dat de MID meter af fabriek geleverd moet zijn. Ook kan het zo zijn dat inboekers het eisen, prima. Maar het staat niet zwart op wit op die manier in de regels.
Dus glashelder is t niet volgens jou ? :P

• Bezzerk
Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:07:
We kunnen er wederom een hele discussie over gaan houden maar nergens staat dat de MID meter af fabriek geleverd moet zijn. Impliciet kan dat wellicht zo bedoeld zijn, maar het staat niet in de regels.
Het staat je vrij je situatie voor te leggen aan een inboekdienstverlener die meegaat in die redenatie, staat ook bij die asterisk, die kennelijk als enige uitzondering geldt, en ik daarom in de quote opgenomen heb.

Ik ben degenen die melden dat ze in zee gaan met een inboekdienstverlener die hierin wel mee willen gaan heel dankbaar.
Ik kies een andere zodat ik daarop niet het risico loop dat ik een inboekdienstverlener mandaat geef die later worden berispt door de NEa en potentieel inboekingen gaat diskwalificeren.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

onzenuub schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Dus glashelder is t niet volgens jou ? :P
Voor mij is glashelder dat het niet in de regels staat maar ik heb begrip voor inboekdienstverleners die het niet toestaan vooralsnog. Waar deze partijen aan moeten gaan voldoen is nog onduidelijk begrijp ik van bijv. TAP (waar ik zelf mee heb gesproken). Daarom kiezen de meeste voor een strikte aanpak. Logisch ook want hoeveel mensen hebben nu een zelfbouwlaadpaal met een MID meter in de laadpaal.. dat zal slechts een zeer, zeer klein aantal zijn.
Bezzerk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Het staat je vrij je situatie voor te leggen aan een inboekdienstverlener die meegaat in die redenatie, staat ook bij die asterisk, die kennelijk als enige uitzondering geldt, en ik daarom in de quote opgenomen heb.

Ik ben degenen die melden dat ze in zee gaan met een inboekdienstverlener die hierin wel mee willen gaan heel dankbaar.
Ik kies een andere zodat ik daarop niet het risico loop dat ik een inboekdienstverlener mandaat geef die later worden berispt door de NEa en potentieel inboekingen gaat diskwalificeren.
Voor mij niet nodig. Ik heb twee Webasto Unite's hangen en die hebben gewoon MID meters erin zitten.

• wickydude
Het gaat er niet om welke uitleg iedereen er zelf aan geeft.
Het gaat er om wat de NEa en de inboekers vinden.

Maar nog 1 poging dan:
Als ik een losse laadpaal en een losse kwh meter koop, zijn die dus niet geIntegreerd.
DYI toevoegen is niet hetzelfde als integreren. Een Peblar bijvoorbeeld, en ook de andere waarschijnlijk, hebben de meetcomponenten op de printplaat zitten. ze stoppen er geen Eastron kwh meter in.
Heb je een losse kwh meter in je paal geknutseld, kun je die er dus ook weer uit halen. Ergo: niet geintegreerd als in "deel uitmakend van".
Dit stukje van Peblar is misschien ook verhelderend: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwpIYmaJSQ6mFtOU6obVSo1agv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wu2QgiOwWLkPnzOgSgfk6ElS.png?f=fotoalbum_large

• CyberEspresso
wickydude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:18:
Ergo: niet geintegreerd als in "deel uitmakend van".
Dat klopt niet. De Newmotion heeft letterlijk een losse MID meter op DIN-rails af fabriek ingebouwd en staat bij verschillende aanbieders ook als geschikt op het lijstje. Dus losse MID meter = niet geintegreerd gaat niet op.

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:41

Maar nog 1 poging dan:
Als ik een losse laadpaal en een losse kwh meter koop, zijn die dus niet geIntegreerd.
DYI toevoegen is niet hetzelfde als integreren. Een Peblar bijvoorbeeld, en ook de andere waarschijnlijk, hebben de meetcomponenten op de printplaat zitten. ze stoppen er geen Eastron kwh meter in.
Heb je een losse kwh meter in je paal geknutseld, kun je die er dus ook weer uit halen. Ergo: niet geintegreerd als in "deel uitmakend van".
Dit stukje van Peblar is misschien ook verhelderend: [Afbeelding]
Met een Easee heb je wel geluk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNGh1c8KSQGNZ53sTm9-NJchXLU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GTbodeEURBJpPOKrUIj6vMHa.png?f=user_large

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar nog 1 poging dan:
Dit stukje van Peblar is misschien ook verhelderend: [Afbeelding]
Je verzint hier gewoon je eigen interpretatie van 'geïntegreerd'.

Mijn laadpaal heeft een af fabriek geleverde Klefr 6934 erin zitten en die is gewoon MID goedgekeurd. Zou niet voldoen aan jouw definitie van 'geïntegreerd'.

Maar uiteindelijk gaat het er inderdaad om wat de inboekers accepteren. We kunnen wel gelijk hebben maar als geen enkele inboeker je zelfbouw paal accepteert dan ben je alsnog nergens.

• wickydude
Tja, probeer ik het enigzins overzichtelijk/simpel te houden.... :D
Anders gezegd: Jij hebt een laadpaal waar dan een MID meter inzat toen je hem uit de doos haalde. Die maakt dan dus deel uit van je laadpaal zoals die geproduceerd is. Dat zie ik ook als geintegreerd (af fabriek).
Als het goed is is er dan ook ergens een certificaat van de laadpaal waarin het MID gedeelte genoemd is.

Dat is waar de inboeker op af gaat.

• Bezzerk
Njee... ;)
dit is meer marketingpraat hoor... Je dient "gewoon" de duurdere (duurste?) Easee te kopen en die kun je dan relatief eenvoudig wisselen met je huidige versie. Die versie die je al hebt hangen kun je niet inleveren tegen een cash-back of korting oid. Je kunt hem hooguit zelf vervangen ten opzichte van kosten maken voor een elektricien wat wellicht wat in de kosten scheelt.

En Easee heeft een tevreden klant behouden natuurlijk... Als mensen twijfelen te willen overstappen naar een ander merk zou dit zo'n moment zijn natuurlijk.

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:41
Bezzerk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:37:
[...]

Njee... ;)
dit is meer marketingpraat hoor... Je dient "gewoon" de duurdere (duurste?) Easee te kopen en die kun je dan relatief eenvoudig wisselen met je huidige versie. Die versie die je al hebt hangen kun je niet inleveren tegen een cash-back of korting oid. Je kunt hem hooguit zelf vervangen ten opzichte van kosten maken voor een elektricien wat wellicht wat in de kosten scheelt.

En Easee heeft een tevreden klant behouden natuurlijk... Als mensen twijfelen te willen overstappen naar een ander merk zou dit zo'n moment zijn natuurlijk.
Lol wist ik niet. Ja de backplate laten hangen en die nieuwe Max/Pro binnenkant er in schuiven kan bijna iedereen ja.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:26
Zijn de stem resultaten al bekend?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
MaStar schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:15:
Zijn de stem resultaten al bekend?
Zal moeilijk gaan als er nog niet gestemd is. Staat voor morgen op de agenda. Zie https://www.eerstekamer.nl/plenaire_vergadering/20260331

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:46
Ik heb precies dezelfde setup. Ik heb hem gewoon bij Tap aangemeld via OCPP en hij werd automatisch herkend as SmartEVSE en fabrikant Stegen Electronics. Heb zelf het serienummer van de SmartEVSE en duidelijke foto's bijgevoegd van de paal en de meter en toen stond die een minuut later op "active"

• sjoerd-p
  • Nu online
ikke26 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:28:
[...]

Ik heb precies dezelfde setup. Ik heb hem gewoon bij Tap aangemeld via OCPP en hij werd automatisch herkend as SmartEVSE en fabrikant Stegen Electronics. Heb zelf het serienummer van de SmartEVSE en duidelijke foto's bijgevoegd van de paal en de meter en toen stond die een minuut later op "active"
Top. Ik kan dus eventueel nog besluiten naar Tap te gaan. Maar gezien hun hoge kosten, had ik eigenlijk Zeres op het oog. Maar die hebben nog niet gereageerd op mijn vraag of mijn laadpaal voldoet en welk serienummer ik dan door zou moeten geven.

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.