• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:29
sjoerd-p schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:09:
Even een gedachtespinsel: waarom zou je wachten met aanmelden? Zeres gaat bijvoorbeeld naar verwachting in mei al de eerste EREs op de markt brengen om te gelde te maken. Als iedereen wacht tot het einde van het jaar en het dan met terugwerkende kracht doet, gaan de marktprijzen toch enorm omlaag omdat er opeens veel meer aanbod van ERE is? Dus kan het geen kwaad Q1 al in te stappen? Of maak ik nu een denkfout?
Eerder is hier genoemd dat de impact van de particuliere markt van ERE zeer beperkt is.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MaStar schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Eerder is hier genoemd dat de impact van de particuliere markt van ERE zeer beperkt is.
Het is allemaal vraag en aanbod. Grote bedrijven die ERE's nodig hebben zullen deze niet in 1x op einde van het jaar dicht zetten. Dat is een te groot prijsrisico voor ze. Dus ze zullen dat gespreid over het jaar doen. Net zoals het aanbod steeds meer gespreid over het jaar vanuit de particulieren naar de markt gaat en zal groeien. Maar ook de verplichtingen van de bedrijven groeien elk jaar (zeker als ze niet aan hun duurzaamheidseisen voldoen).

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-04 15:32
ik heb me uiteindelijk bij ere-registratie.nl voor 1 jaar aangemeld met mijn NewMotion Home Advanced 2.x die bij 50five op een gratis account zit.
maar eens even kijken naar hoe anderen hun ervaringen gaan zijn, dan daarna bepalen of ik beter af ben bij anderen of dat ik ook mn paal beter kan flashen en dan tapelectric.

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
hrigteri schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:49:
ik heb me uiteindelijk bij ere-registratie.nl voor 1 jaar aangemeld met mijn NewMotion Home Advanced 2.x die bij 50five op een gratis account zit.
maar eens even kijken naar hoe anderen hun ervaringen gaan zijn, dan daarna bepalen of ik beter af ben bij anderen of dat ik ook mn paal beter kan flashen en dan tapelectric.
Precies dezelfde situatie hier. Ben benieuwd hoelang het jou duurde op respons van ere-registratie.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:17
Wanneer beginnen eigenlijk de eerste uitbetalingen nu de wet goedgekeurd is in de eerste kamer?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:11
Belecthor schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:28:
Wanneer beginnen eigenlijk de eerste uitbetalingen nu de wet goedgekeurd is in de eerste kamer?
Ligt aan je beheerder, van TAP kreeg ik gisteren een mail dat ze 1x per jaar uitbetalen en dat de uitbetaling op 31 maart 2027 is.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Volgens mij betaald vrijwel elke aanbieder jaarlijks uit, dus dat zal waarschijnlijk 2027 ergens zijn.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:33
Net contact gehad met Bob van Lekkerladen. Mijn vraag was of er zicht was op een automatische koppeling met de occp leverancier 50five. Helaas blijkt 50five niet te reageren op verzoeken. Dat kan dus nog wel even duren.

*Zo ken ik 50five. Problemen veroorzaken door gewoon weg afwezig te zijn of niet te reageren. De klant heeft er last van. Ik heb zelf nog nooit een correct antwoord op mijn vraag ontvangen. Als ik überhaupt reactie krijg,
*zodra het kan, ben ik weg bij 50five. Gezien de historie cq trackrecord.

-=> het zal uiteindelijk wel een export worden via de portal.

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 01-04-2026 09:55 ]

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-04 08:42
miicker schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:41:
[...]
Volgens mij betaald vrijwel elke aanbieder jaarlijks uit, dus dat zal waarschijnlijk 2027 ergens zijn.
Zeres doet het per kwartaal. Eerste transacties verwacht in mei van dit jaar, dacht ik. Kan het nu zo snel niet meer terugvinden.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:27
avdwerf schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:20:
[...]

Weet niet of ik dat hier zo mag noemen, maar ik heb hem bij slimmelaadpunt.nl besteld. Daar was hij 930 euro en kreeg via de chat na vraag om korting een code van -50 euro.
Bedankt voor de tip! Zojuist ook een business 7.5m gekocht voor 965 euro, hopelijk heb ik dat 500 euro verschil snel terugverdiend.

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
sjoerd-p schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:11:
[...]

Zeres doet het per kwartaal. Eerste transacties verwacht in mei van dit jaar, dacht ik. Kan het nu zo snel niet meer terugvinden.
In de offerte van Zeres voor een vve staat: "Het inboeken, verhandelen en uitbetalen kan plaatsvinden nadat de NEa het register voor energie (voor inboeken) heeft geopend. De NEa heeft aangegeven dit in het tweede kwartaal van 2026 te doen".
Geen woord over "mei". Wel dat ze inderdaad per kwartaal uitbetalen.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-04 15:18
BartjeBoos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:24:
[...]

In de offerte van Zeres voor een vve staat: "Het inboeken, verhandelen en uitbetalen kan plaatsvinden nadat de NEa het register voor energie (voor inboeken) heeft geopend. De NEa heeft aangegeven dit in het tweede kwartaal van 2026 te doen".
Net aangemeld bij Zeres. Eerste kWh's vanaf 1 jan t/m vandaag moet je nog handmatig invullen. Daarmee bedoel ik het totaal, dus niet elke individuele laadsessie. Maar vanaf 2e kwartaal gaan ze dat geautomatiseerd doen.

Heb ze net aan de telefoon gehad, het is een 1 jarig contract maar het contract kost geen geld. Bevestigingsmail is ook al binnen.

Och ja, je moet toch wat he.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:19
internet4me schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:54:
Net contact gehad met Bob van Lekkerladen. Mijn vraag was of er zicht was op een automatische koppeling met de occp leverancier 50five. Helaas blijkt 50five niet te reageren op verzoeken. Dat kan dus nog wel even duren.

*Zo ken ik 50five. Problemen veroorzaken door gewoon weg afwezig te zijn of niet te reageren. De klant heeft er last van. Ik heb zelf nog nooit een correct antwoord op mijn vraag ontvangen. Als ik überhaupt reactie krijg,
*zodra het kan, ben ik weg bij 50five. Gezien de historie cq trackrecord.

-=> het zal uiteindelijk wel een export worden via de portal.
Ik heb helaas geen keus om naar een ander te gaan, mijn werkgever regelt dat allemaal, maar ik heb soortgelijke ervaringen met 50five. Bij mij hadden ze een fout gemaakt bij het registeren van laadsessies en de uitbetaling daarvan. Herhaaldelijk heb ik gemaild met het verzoek om het op te lossen, maar ik kreeg geen reactie. Na anderhalve maand kreeg ik een nota waarmee de fout gecorrigeerd was, maar nog steeds had ik geen reactie ontvangen van de klantenservice. Ik heb ze daarop gemaild met de vermelding dat het eindelijk in orde was. Eind verhaal zou je denken..... 4 weken nadat het gecorrigeerd was (inmiddels zijn we in totaal al 2.5 maanden verder) kreeg ik opeens voor het eerst een reactie. Mij werd op zeer onvriendelijke toon verzocht om niet nogmaals te vragen om een uitbetaling van verbruik wat ze al vergoed hadden. Ze deden net alsof ik de boel probeerde te flessen en aan hun kant alles in orde was. Nadat ik ze op vrij directe wijze te verstaan heb gegeven dat het klantenservice een puinhoop is en dat ik het niet normaal vond om op een dergelijke manier aangesproken te worden kreeg ik excuses aangeboden. Ik kan ze absolute niet aanbevelen.

[ Voor 0% gewijzigd door osluis op 01-04-2026 11:14 . Reden: typo ]

• BartjeBoos
  • Nu online
Just_A_User schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:10:
[...]

Net aangemeld bij Zeres. Eerste kWh's vanaf 1 jan t/m vandaag moet je nog handmatig invullen. Daarmee bedoel ik het totaal, dus niet elke individuele laadsessie. Maar vanaf 2e kwartaal gaan ze dat geautomatiseerd doen.

Heb ze net aan de telefoon gehad, het is een 1 jarig contract maar het contract kost geen geld. Bevestigingsmail is ook al binnen.
De oorspronkelijke reactie ging over "Wanneer beginnen eigenlijk de eerste uitbetalingen nu de wet goedgekeurd is in de eerste kamer?".
Voor consumenten kost het bij zeres inderdaad geen geld (behalve de commissie) voor ondernemers/ vve's wel.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Den Hartog betaald in april 2027 uit over het jaar 2026.
Daarna betalen ze per kwartaal.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-04 22:13
Net ook aangemeld bij Zeres. Met de actiecode is het 18% en zo te zien dit jaar al per kwartaal. Gaan volgend jaar wel weer eens verder kijken als het nodig is.

• sjoerd-p
Breadrun schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:48:
Net ook aangemeld bij Zeres. Met de actiecode is het 18% en zo te zien dit jaar al per kwartaal. Gaan volgend jaar wel weer eens verder kijken als het nodig is.
En bij Zeres krijg je nog korting per jaar, dus volgend jaar wordt het 17% voor je ;-)

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• BartjeBoos
  • Nu online
sjoerd-p schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:51:
[...]

En bij Zeres krijg je nog korting per jaar, dus volgend jaar wordt het 17% voor je ;-)
Blijft grappig hoe men reageert op een lage commissie.

In de voorwaarde van Zeres: "De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst."

Bij laadloon bijvoorbeeld: Laadloon.nl brengt een commissie van twintig procent (20%) in rekening over de bruto opbrengst van de
gerealiseerde ERE’s. Deze commissie dekt onder meer administratie, registratie, verificatie, certificering en
uitbetaling.

Dus een wezenlijk verschil tussen een commissie over netto- of bruto- opbrengst.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:45
BartjeBoos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:29:
[...]

In de voorwaarde van Zeres: "De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst."

Bij laadloon bijvoorbeeld: Laadloon.nl brengt een commissie van twintig procent (20%) in rekening over de bruto opbrengst van de
gerealiseerde ERE’s. Deze commissie dekt onder meer administratie, registratie, verificatie, certificering en
uitbetaling.

Dus een wezenlijk verschil tussen een commissie over netto- of bruto- opbrengst.
Daarom is het handig de kat uit de boom te kijken en dankbaar zijn als mensen hun eerste tussenresultaten willen delen.
Het verschil zoals je hierboven stelt zou ongeveer gelijk kunnen zijn wanneer de bedrijfsvoering ongeveer 2 á 3% van de bruto opbrengst kost. Het zou ook helemaal anders kunnen zijn.

• sjoerd-p
BartjeBoos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:29:
[...]

Zeres is daar heel transparant over en heeft zelfs de volgende voorbeeldberekening op de site staat voor particulieren:
20.000 km rijden, thuis laden: 5 km rijden per kWh = 4.000 kWh stroom

4.000 kWh ≈ 1.317 ERE’s

De formule van de ERE berekening van de NEa staat op onze website bij vraag & antwoord

1.317 ERE’s x verkoopopbrengst van € 0,45 ≈ € 593,-

De verkoopprijs is € 0,46 en verkoopkosten op de emissiemarkt zijn ongeveer 1,5%

Onze commissie is 19% inclusief 21% btw ≈ € 113,-

Netto-opbrengst (uitbetaling) voor u: € 480,- per jaar

Dit is € 0,12 per kWh
En dus nog één procent meer met de extra kortingscode. En nog een procent meer het jaar daarna. Maar tegen die tijd kijk ik wel hoe de wereld eruit ziet.

Inmiddels ook antwoord van Zeres dat een SmartEVSE paal mét MID meter gewoon voldoet en dat foto van de meter op beginstand en eindstand voldoende is voor het netto verbruik die periode. En dat er wellicht nog een koppeling met Tap Electric komt om het automatisch uit te lezen, maar dat ze eerst koppelingen bouwen met de APi's van de fabrikanten i.p.v. CPO's. Het serienummer mocht ik zelf kiezen, maar heb ik de SmartEVSE serienummer voor gekozen.

Mijn zelfbouw-paal met MID meter in een New Motion behuizing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2MLQpWOqKNzQ3hBsM3DnJ3Rzu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5CnIdxSqN4o3MgAycYKkam1.jpg?f=fotoalbum_large

• BartjeBoos
  • Nu online
sjoerd-p schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:49:
[...]

Zeres is daar heel transparant over en heeft zelfs de volgende voorbeeldberekening op de site staat voor particulieren:
[...]
Is dat wel zo?
19% commissie klinkt toch heel iets anders dan het rekenvoorbeeld laat zien.
Behalve de verkoopkosten van 1,5% worden ook nog eerst de transactie- en administratie kosten verrekend.

Als ze als voorbeeld nemen van een ere prijs van 46 cent en dat levert een vergoeding van 12 cent op per kWh op. Is dat toch eerder 21% totale kosten door Zeres

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:19
BartjeBoos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:30:
[...]

Is dat wel zo?
Behalve de verkoopkosten van 1,5% worden ook nog eerst de transactie- en administratie kosten verrekend.

Als ze als voorbeeld nemen van een ere prijs van 46 cent en dat levert een vergoeding van 12 cent op per kWh op. Is dat toch eerder 21% totale kosten door Zeres
20.215% op het totaal om precies te zijn, mits de 1.5% stand houdt.
[edit]
Zeres zegt daarover het volgende:
Deze bedragen ongeveer 1.0% tot 1.5% % van de verkoopwaarde. Zeres heeft, als grootste ERE-inboekdienstverlener met grotere volumes, lagere verkoopkosten dan andere inboekdienstverleners.

[ Voor 17% gewijzigd door osluis op 01-04-2026 15:14 ]

• mrme12345
  • Niet online
BartjeBoos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:30:
[...]

Is dat wel zo?

Jij blijft wel steeds hetzelfde, niet onderbouwd herhalen he. Ik heb al berekening gedeeld waaruit blijkt dat dit niet zo is en 3x uitgelegd en berekening Zeres gedeeld enz. Wat is je intentie.......en Zeres is transparant. Ik heb van andere inboekers nog niet zo'n uitgebreide specificatie gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door mrme12345 op 01-04-2026 15:10 ]

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Blik1984 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:38:
[...]
Ligt aan je beheerder, van TAP kreeg ik gisteren een mail dat ze 1x per jaar uitbetalen en dat de uitbetaling op 31 maart 2027 is.
Ook apart, ik zit eveneens bij TAP, maar krijg helemaal geen nieuwsbrieven over ERE. Je wilt toch een beetje op de hoogte gehouden worden over de ontwikkelingen. Aanvraag blijft ook op "Ingezonden" staan, wellicht is dat de reden.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• Blik1984
rogervdh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:46:
[...]

Ook apart, ik zit eveneens bij TAP, maar krijg helemaal geen nieuwsbrieven over ERE. Je wilt toch een beetje op de hoogte gehouden worden over de ontwikkelingen. Aanvraag blijft ook op "Ingezonden" staan, wellicht is dat de reden.
Kijk even in je spam-mailbox, mijn mailtje met bevestiging stond daar, gisteren ontvangen. In de web-applicatie staat de aanvraag al wel als goedgekeurd, maar in de app bij mij ook nog als ingezonden.

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:02

johanm3

Het kan altijd slechter

Ik heb mij 2 weken terug ook aangemeld bij Zeres. De aanmeldingsmail netjes ontvangen. Hierin staat dat in april er meer informatie komt over hoe je je laadpaal door ze kan laten uitlezen.
Tot en met 31 maart heb ik handmatig mijn kWh's opgevoerd en een bijlage toegevoegd met een usage rapport van mijn Zaptec laadpaal.

Nu is het wachten ;)

Gadgets fan

• Ernie007
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:54
Wellicht heeft dit invloed op de prijs van EREs?

https://nos.nl/l/2608687

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:13
Ernie007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:29:

Die gaat lager worden als dat doorgaat.

• MaStar
onzenuub schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:39:
[...]

Die gaat lager worden als dat doorgaat.
Bedankt meneer Trump :)
Prijs zal inderdaad flink zakken dan - minder rendabel .

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bedrijven moeten meer verduurzamen, weet je wat we maken gewoon de certificaten goedkoper 8)7.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:13

Steef

GoT's Most Eaten

Het zal de waarde van de certificaten drukken, voor de consument betekent dit dat de rendabiliteit van een (vaak duurdere) laadpaal met MID meter lager uit zal komen. Het duurt dus langer voor je die er weer uit hebt.

Daarnaast remt het de verduurzaming van de industrie; CO2 rechten worden goedkoper waardoor bedrijven per euro meer CO2 kunnen produceren.

[ Voor 14% gewijzigd door Steef op 01-04-2026 19:01 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• neek
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13:45
BartjeBoos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:24:
[...]

Heb inderdaad ook de NEa gesproken, zij geven aan dat het register voor verhandeling nog gebouwd moet worden. Dit naar aanleiding van dat de wet nog niet definitief was. Dus of het echt realistisch is dat diverse inboekdienstverleners beweren aankomend kwartaal uit te betalen betwijfel ik.

snip: spam

[ Voor 21% gewijzigd door We Are Borg op 01-04-2026 19:22 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

neek schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:00:
[...]

Heb inderdaad ook de NEa gesproken, zij geven aan dat het register voor verhandeling nog gebouwd moet worden. Dit naar aanleiding van dat de wet nog niet definitief was. Dus of het echt realistisch is dat diverse inboekdienstverleners beweren aankomend kwartaal uit te betalen betwijfel ik.

[mbr]snip: spam[/]
Ik heb jaren voor de overheid gewerkt en dat ze nu pas gaan beginnen aan de bouw durf ik wel uit te sluiten. Dat ding staat allang. Zo'n proces duurt tot ruim voorbij einde van dit jaar als ze nu nog moeten starten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BartjeBoos
  • Nu online
mrme12345 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:08:
[...]

Jij blijft wel steeds hetzelfde, niet onderbouwd herhalen he. Ik heb al berekening gedeeld waaruit blijkt dat dit niet zo is en 3x uitgelegd en berekening Zeres gedeeld enz. Wat is je intentie.......en Zeres is transparant. Ik heb van andere inboekers nog niet zo'n uitgebreide specificatie gezien.
Lastig he, goed lezen ...
Mijn punt blijft is dat niet enkel de hoogte van de commissie/ fee bepalen is.
Dat gaf ik al eerder duidelijk aan door: "In de voorwaarde van Zeres: "De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst.

uitbetaling."

Dat zeres eerst 1,5% verkoopkosten rekent en daarna nog de standaard commissie van 19% daar bovenop rekent staat niet echt duidelijk op hun website bij de voorbeeld berekening. Je gaat er al snel vanuit dat het al inbegrepen is in de commissie. Staat wel in de voorwaarde maar daar staat ook dat er nog eventuele transactie en of administratiekosten zijn ...|

Nogmaals (als je mijn mijn punt niet begrijpt:) dat niet enkel de hoogte van de commissie/ fee bepalen is.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een bepaalde partij goed of slecht is. Ik geef ook helemaal geen voorkeur voor een partij aan. Daarvoor zijn o.a. niet alle regels die de Nea gaat hanteren duidelijk.

• mrme12345
  • Niet online
BartjeBoos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:01:
[...]

Lastig he, goed lezen ...
Mijn punt blijft is dat niet enkel de hoogte van de commissie/ fee bepalen is.
Dat gaf ik al eerder duidelijk aan door: "In de voorwaarde van Zeres: "De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst.

uitbetaling."

Dat zeres eerst 1,5% verkoopkosten rekent en daarna nog de standaard commissie van 19% daar bovenop rekent staat niet echt duidelijk op hun website bij de voorbeeld berekening. Je gaat er al snel vanuit dat het al inbegrepen is in de commissie. Staat wel in de voorwaarde maar daar staat ook dat er nog eventuele transactie en of administratiekosten zijn ...|

Nogmaals (als je mijn mijn punt niet begrijpt:) dat niet enkel de hoogte van de commissie/ fee bepalen is.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een bepaalde partij goed of slecht is. Ik geef ook helemaal geen voorkeur voor een partij aan. Daarvoor zijn o.a. niet alle regels die de Nea gaat hanteren duidelijk.
Ja prima joh, lees mijn reacties nog een x zou ik zeggen en laat eens een andere inboeker zien die zo transparant is als Zeres. Ben benieuwd. Iets met spijkers en laag water.....maar verder, laten we dit maar zitten zo, hier schiet niemand wat mee op.

• BartjeBoos
  • Nu online
mrme12345 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:03:
[...]

Ja prima joh, lees mijn reacties nog een x zou ik zeggen en laat eens een andere inboeker zien die zo transparant is als Zeres. Ben benieuwd. Iets met spijkers en laag water.....maar verder, laten we dit maar zitten zo, hier schiet niemand wat mee op.
knip, reageer vriendelijk of reageer niet
Mijn punt blijft dat niet enkel de hoogte van de commissie/ fee bepalen is.
Los van welke inboeker transparant is of überhaupt in deze situatie transparant kan zijn doordat de Nea nog dingen moet besluiten/ bepalen.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 04-04-2026 19:43 ]

• neek
Glashelder schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:48:
[...]

Ik heb jaren voor de overheid gewerkt en dat ze nu pas gaan beginnen aan de bouw durf ik wel uit te sluiten. Dat ding staat allang. Zo'n proces duurt tot ruim voorbij einde van dit jaar als ze nu nog moeten starten.
Dit is wat degene in kwestie aan de andere kant van de telefoon mij bevestigde. Ik denk dat de basis vanuit de HBE staat, maar waarom zou je bouwen aan iets wat nog geen zekerheid is. In die zin snap ik de reactie wel.

Overig apart dat mijn post als 'spam' wordt aangemerkt omdat ik de knip knip benoem, zie hier zoveel bedrijfsnamen voorbij komen :?

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 02-04-2026 09:01 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

neek schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:22:
[...]

Dit is wat degene in kwestie aan de andere kant van de telefoon mij bevestigde. Ik denk dat de basis vanuit de HBE staat, maar waarom zou je bouwen aan iets wat nog geen zekerheid is. In die zin snap ik de reactie wel.
Simpel: het proces van bouwen van deze applicaties is een zeer langdurig proces. En het gaat hier om een wet die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van kracht zou gaan zijn. De NEA is verantwoordelijk voor de uitvoering en dient gewoon ervoor te zorgen dat ze op tijd klaar zijn. Die verantwoordelijkheid wordt altijd uiterst serieus genomen. Doorgaans weten ze al ruim van tevoren dat zo'n wet eraan zit te komen.

Wij hadden altijd wel meerdere projecten in ontwikkleling waarvan nog niet zeker was of de wet het ging halen.
Overig apart dat mijn post als 'spam' wordt aangemerkt omdat ik de snip benoem, zie hier zoveel bedrijfsnamen voorbij komen :?
Je eigen bedrijf? ;)

[ Voor 0% gewijzigd door We Are Borg op 02-04-2026 19:57 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Blik1984 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:19:
[...]

Kijk even in je spam-mailbox, mijn mailtje met bevestiging stond daar, gisteren ontvangen. In de web-applicatie staat de aanvraag al wel als goedgekeurd, maar in de app bij mij ook nog als ingezonden.
Inderdaad, je hebt gelijk. Ik kijk meestal in de Tap app en daar staat nog steeds "Ingezonden". Wel gek dat beide niet synchroon lopen/dezelfde data als bron gebruiken. Maar op de website staat inderdaad "Actief":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KraN_I_q3GfBKb_vyNhh0sQ7sOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ngMPALqE2l1LCs0wIq9E85Hc.png?f=fotoalbum_large

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• checkdiz
  • Niet online
Sonicfreak schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Ik kan je zeggen dat de export die ik vanuit 50five maak gebaseerd op de laadsessies van mijn laadpunt bij ere-registratie.nl gewoon geaccepteerd wordt.
Ik kreeg ook een mail van hen deze week dat als een export niet geaccepteerd wordt dat ze dan kunnen kijken om het wel werkend te krijgen.

Voor de vraag of dat met de andere oplossing ook gaat werken, kan ik geen antwoord geven want ik zit nog bij 50five.
Weet jij of iemand anders toevallig over welke periode je de export mag indienen? gaat dat in vanaf goedkeuring inschrijving of vanaf 1.1.2026?

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-04 22:19
Is het ondertussen al duidelijk hoe het zit met leaserijders en een kWh vergoeding? Ik lees ondertussen her en der wat op websites van aanbieders maar ik concludeer dat iedereen wat anders roept.

Het kamerstuk geeft ook geen uitsluitsel. Klopt mijn conclusie dat er een toeslagen-wet door de kamer is gekomen met een onduidelijke belasting component die mogelijk tot terugvordering leidt...?

Technisch is het allemaal niet zo spannend..

[ Voor 5% gewijzigd door Kameelstok op 01-04-2026 21:35 ]

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:46
checkdiz schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:03:
[...]

Weet jij of iemand anders toevallig over welke periode je de export mag indienen? gaat dat in vanaf goedkeuring inschrijving of vanaf 1.1.2026?
Met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026.

• neek
Glashelder schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:31:
[...]

Simpel: het proces van bouwen van deze applicaties is een zeer langdurig proces. En het gaat hier om een wet die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van kracht zou gaan zijn. De NEA is verantwoordelijk voor de uitvoering en dient gewoon ervoor te zorgen dat ze op tijd klaar zijn. Die verantwoordelijkheid wordt altijd uiterst serieus genomen. Doorgaans weten ze al ruim van tevoren dat zo'n wet eraan zit te komen.

Wij hadden altijd wel meerdere projecten in ontwikkleling waarvan nog niet zeker was of de wet het ging halen.

[...]

Je eigen bedrijf? ;)
haha wat, knip knip ? Nee, maar had het best eens willen proberen!

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 02-04-2026 09:01 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01
[knip]

[ Voor 97% gewijzigd door Brent op 02-04-2026 10:13 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BartjeBoos
  • Nu online
Kameelstok schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:34:
Is het ondertussen al duidelijk hoe het zit met leaserijders en een kWh vergoeding? Ik lees ondertussen her en der wat op websites van aanbieders maar ik concludeer dat iedereen wat anders roept.

Het kamerstuk geeft ook geen uitsluitsel. Klopt mijn conclusie dat er een toeslagen-wet door de kamer is gekomen met een onduidelijke belasting component die mogelijk tot terugvordering leidt...?

Men hoort een marktconform prijs in te stellen. Los van de ere vergoeding.
De definitieve ere vergoeding krijg je pas achteraf.

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:34
Ik lees in dit topic veel over het met terugwerkende kracht inboeken van kWh's. Ik had daar met Tap contact over om mijn eerder ingeladen energie om te zetten in ERE's. Dat kan niet bij Tap. Ze werken alleen met direct geregistreerde data via een ocpp-koppeling, of data via een Tap-laadpas.

Hun argumentatie: "De reden hiervoor is de strenge controle van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). Zij eisen een waterdichte bewijslast. Als wij data uit het verleden zouden importeren (bijvoorbeeld via een CSV-export uit een ander portaal), kunnen wij niet met 100% zekerheid garanderen dat die data aan alle technische audit-eisen voldoet. Als een auditor die data later afkeurt, wordt er voor die hele periode niets uitgekeerd.

Andere partijen kiezen er soms voor om dat risico wel te nemen of werken met handmatige uploads, maar bij Tap kiezen we voor de meest betrouwbare route. Zo weten we zeker dat de kWh's die je in je overzicht ziet staan, ook daadwerkelijk goedgekeurd en uitbetaald worden."

Mocht je dus bij Tap je ERE's willen registeren, dan kan je dat maar beter zsm doen. Overigens vind ik hun redenering helemaal niet slecht, dit voorkomt fraude.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Stolpert schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:48:
Ik lees in dit topic veel over het met terugwerkende kracht inboeken van kWh's. Ik had daar met Tap contact over om mijn eerder ingeladen energie om te zetten in ERE's. Dat kan niet bij Tap. Ze werken alleen met direct geregistreerde data via een ocpp-koppeling, of data via een Tap-laadpas.

Hun argumentatie: "De reden hiervoor is de strenge controle van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). Zij eisen een waterdichte bewijslast. Als wij data uit het verleden zouden importeren (bijvoorbeeld via een CSV-export uit een ander portaal), kunnen wij niet met 100% zekerheid garanderen dat die data aan alle technische audit-eisen voldoet. Als een auditor die data later afkeurt, wordt er voor die hele periode niets uitgekeerd.

Andere partijen kiezen er soms voor om dat risico wel te nemen of werken met handmatige uploads, maar bij Tap kiezen we voor de meest betrouwbare route. Zo weten we zeker dat de kWh's die je in je overzicht ziet staan, ook daadwerkelijk goedgekeurd en uitbetaald worden."

Mocht je dus bij Tap je ERE's willen registeren, dan kan je dat maar beter zsm doen. Overigens vind ik hun redenering helemaal niet slecht, dit voorkomt fraude.
Als je een mid-meter in je paal hebt zitten dan kunnen ze die, zodra ze gekoppeld zijn, gedetailleerd uitlezen. Ook de history, dus dit vind ik een vreemde houding van Tap.

*sowieso

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:34
Hmmm ja goeie, ik ga toch nog eens informeren hoe dit nou zit.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Kameelstok schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:34:

Ik las bij LastMileSolutions dat de werknemer de rechtmatige eigenaar is van de electriciteitsaansluiting en om die reden ook recht heeft op de ERE opbrengsten. LMS zou dan naast de payment provider ook de inboekdienstverlener worden. Niet alleen voor de werknemer, die de opbrengsten dan via de normale geldstroom zou ontvangen, maar ook de paaltjes die in het bezig zijn van de werkgever.

Ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief en wacht even af.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:09
Stolpert schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:48:
[...]
Precies, ik houd alle berichten hier van inboekdienstverleners waar je CSV file kan uploaden, of zelfs een foto van je MID-meter, goed in de gaten. Daar ga ik mijn kW-uurtjes dus niet door laten inboeken.. want als die praktijken worden afgekeurd bij een audit zijn alle klanten die daar dir jaar inboeken de dupe.
Ik heb mijn laadpaal precies om deze reden in januari direct via OCPP gekoppeld aan Tap. Alles vanaf dag 1 netjes geregistreerd en inboekbaar.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wordt het tijd voor een peiling gekozen ERE inboekdienstverlener? ;-)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:17
DonJunior schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:51:
[...]

Als je een mid-meter in je paal hebt zitten dan kunnen ze die, zodra ze gekoppeld zijn, gedetailleerd uitlezen. Ook de history, dus dit vind ik een vreemde houding van Tap.
De MID-meter houdt in principe maar 1 getal bij en dat is het aantal kWh wat er sinds de inbedrijfstelling doorheen is gegaan. Historie wordt wel of niet in een ander deel van de laadpaal of in de backend bijgehouden en daar heb je dus te maken met allerlei verschillende systemen.
Alle mechanismen behalve fysiek de meter bekijken op een bepaald tijdstip, bieden ruimte voor gesjoemel. Maar ik snap dat ze ergens een grens moeten trekken, het moet wel praktisch uitvoerbaar zijn.

• checkdiz
  • Niet online
asing schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:05:
[...]

Ik las bij LastMileSolutions dat de werknemer de rechtmatige eigenaar is van de electriciteitsaansluiting en om die reden ook recht heeft op de ERE opbrengsten. LMS zou dan naast de payment provider ook de inboekdienstverlener worden. Niet alleen voor de werknemer, die de opbrengsten dan via de normale geldstroom zou ontvangen, maar ook de paaltjes die in het bezig zijn van de werkgever.

Interessant wie de 'rechtmatige' ontvanger gaat zijn van ERE opbrengsten, in geval van het thuis laden van leaseauto.
Wat als de laadpaal prive bezit is, en je ook nog prive auto's met de auto laadt.

• Kameelstok
asing schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:05:
[...]

ere-registratie.nl geeft dan weer het volgende aan:
"De winst van de ERE’s wordt dus bij uitbetaling via ere-registratie.nl niet gezien als verkapt loon. De werknemer dient dit wel zelf bij zijn aangifte inkomstenbelasting op te geven."

Alphabet adviseert werkgevers: "Het is belangrijk om te weten dat als een werkgever een vergoeding uitbetaalt voor thuisladen, dit bedrag in principe gebaseerd moet zijn op de totale kosten van laden. Eventuele inkomsten uit ERE-certificaten kunnen invloed hebben op de hoogte van deze vergoeding."

Dat je als eigenaar van de stroomaansluiting het geld krijgt staat vast. Maar daarna..

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
RichieB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:47:
[...]

Precies, ik houd alle berichten hier van inboekdienstverleners waar je CSV file kan uploaden, of zelfs een foto van je MID-meter, goed in de gaten. Daar ga ik mijn kW-uurtjes dus niet door laten inboeken.. want als die praktijken worden afgekeurd bij een audit zijn alle klanten die daar dir jaar inboeken de dupe.

[...]

..
Zit zelf (verplicht) bij 50five. Ik acht de kans dat zij niet welwillend zijn om ere-registratie.nl m'n paal uit te laten lezen groter. Dus dan liever met een csv file.

• asing
  • Nu online
Kameelstok schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:50:
[...]

ere-registratie.nl geeft dan weer het volgende aan:
"De winst van de ERE’s wordt dus bij uitbetaling via ere-registratie.nl niet gezien als verkapt loon. De werknemer dient dit wel zelf bij zijn aangifte inkomstenbelasting op te geven."

Alphabet adviseert werkgevers: "Het is belangrijk om te weten dat als een werkgever een vergoeding uitbetaalt voor thuisladen, dit bedrag in principe gebaseerd moet zijn op de totale kosten van laden. Eventuele inkomsten uit ERE-certificaten kunnen invloed hebben op de hoogte van deze vergoeding."

Dat je als eigenaar van de stroomaansluiting het geld krijgt staat vast. Maar daarna..
Dat is wel een beetje gek. Als je dus je eigen EV koopt, en je eigen MID paal hebt dan is het niet belast en als de payment processor ook inboekdienstverlener is en je EV is geleased dan is het ineens inkomen?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
asing schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:18:
[...]

Dat is wel een beetje gek. Als je dus je eigen EV koopt, en je eigen MID paal hebt dan is het niet belast en als de payment processor ook inboekdienstverlener is en je EV is geleased dan is het ineens inkomen?
Als je werkgever hierdoor meer betaalt dan de daadwerkelijke kosten is het loon. Dat wordt altijd belast.

• asing
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:23:
[...]

Als je werkgever hierdoor meer betaalt dan de daadwerkelijke kosten is het loon. Dat wordt altijd belast.
Dat was niet zoals ik het las. Normaal heb je een inboekdienstverlener nodig. Die handelt voor jou in de ERE certificaten. Nu is de inboekdienstverlener ook de payment processor.

Dus....

500kWh a 25 cent -> factuur werkgever + uitbetaling medewerker
500kWh ERE certificaten -> verkopen op de ERE markt en uitbetalen medewerker die ook eigenaar is van de aansluiting

De ERE vergoeding komt dan niet uit de zak van de werkgever.

• BartjeBoos
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:23:
[...]

Belasting dienst ziet vergoedingen voor laadstroom en ere's als onbelaste vergoeding voor gemaakte energiekosten, en niet als belastbaar inkomen. Je kan daarbij zelfs een deel netwerkkosten in meenemem gezien het feit dat je vanaf 2028 variabele netwerkkosten krijgt.
Zowel voor de stroom als ere's wordt er btw betaald.
De werkgever kan je moeilijk dwingen om de laadpaal aan de melden bij een inboeker om zo een lagere kWh vergoeding af te dwingen.

• Wolly
  • Niet online
BartjeBoos schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:39:
[...]

Belasting dienst ziet vergoedingen voor laadstroom en ere's als onbelaste vergoeding voor gemaakte energiekosten, en niet als belastbaar inkomen. Je kan daarbij zelfs een deel netwerkkosten in meenemem gezien het feit dat je vanaf 2028 variabele netwerkkosten krijgt.
Zowel voor de stroom als ere's wordt er btw betaald.
De werkgever kan je moeilijk dwingen om de laadpaal aan de melden bij een inboeker om zo een lagere kWh vergoeding af te dwingen.
Ik denk niet dat de belastingdienst vergoedingen voor bedragen boven gemaakte kosten vrijstelt van loonbelasting.
Dat heeft weinig met btw te maken, dat is een andere belasting.

• Kameelstok
Wolly schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:50:
[...]
Ik denk niet dat de belastingdienst vergoedingen voor bedragen boven gemaakte kosten vrijstelt van loonbelasting.
Dat lijkt mij ook niet. Maar dan zou je dus 40-50% inkomstenbelasting moeten betalen over de ERE "winst". Totdat je werkgever zegt "doe mij het voordeel" wat ook niet onrealistisch is.

• BartjeBoos
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:50:
[...]

Belasting dienst ziet vergoedingen voor laadstroom en ere's als onbelaste vergoeding voor gemaakte energiekosten, en niet als belastbaar inkomen.
De hoogte van de ere vergoeding staat los van een redelijke (consumenten) stroomprijs.
Als de belastingdienst "bijvoorbeeld" 32 cent/ kWh een redelijke vergoeding vindt dan hoef je er naderhand de prijs niet de verlagen of inkomstenbelasting over te betalen als je 10 cent/ kWh aan ere's voor krijgt

Verder geef ik aan dat de belastingdienst over de verkochte stroom en de ere's btw ontvangt. Ja, dat staat los van de vergoeding.

• Wolly
  • Niet online
Kameelstok schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:03:
[...]

Dat lijkt mij ook niet. Maar dan zou je dus 40-50% inkomstenbelasting moeten betalen over de ERE "winst". Totdat je werkgever zegt "doe mij het voordeel" wat ook niet onrealistisch is.
Zie ook onder het kopje Beschouwing alhier: https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/

En Ten slotte:
Een hogere of een lagere vergoeding dan de werkelijke kostprijs kan een effect hebben op de hoogte van het loon. Dit is ter beoordeling aan de inspecteur.

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 02-04-2026 21:08 ]

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Kameelstok schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:03:
[...]

"doe mij het voordeel" wat ook niet onrealistisch is.
Tja, dan ben je wel beetje karig als werkgever, als we die vlieger oplaten, dan kan de werkgever ook een korting op de kilometervergoeding vragen als je met je prive EV zakelijk rijdt.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Administratief is het gewoon allemaal nauwelijks te bolwerken. De goedkoopste oplossing is het gewoon bij de werknemer te laten.

Moet je je voorstellen dat de belastingdienst rekening moet gaan houden met de verschillende scenario's:
- Prive auto geen ERE's
- Prive auto wel ERE's
- Leasebak geen ERE's
- Leasebak wel ERE's
- Leasebak wel ERE's waarbij de werkgever de ERE's ontvangt
- Leasebak wel ERE's waarbij de werkgvers geen ERE's ontvangt en er dus loonbelasting betaald moet worden

Voor dat beetje kleingeld allemaal veel te duur om af te handelen. Krijg je dan straks ook een aanslag als je een laadpaal hebt en besluit geen ERE's te verhandelen?

Ik hoop dat men het gewoon ziet als een beloning voor gewenst gedrag.. elektrisch rijden wat minder uitstoot tot gevolg heeft.

• BartjeBoos
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:05:
[...]

Zie ook onder het kopje Beschouwing alhier: https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/

En Ten slotte:

[...]
Daar staat niet de vergoeding van ere's die je achteraf krijgt vermeld. Omdat het 2 losse vergoedingen zijn.

• Wolly
  • Niet online
BartjeBoos schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:19:
[...]

Daar staat niet de vergoeding van ere's die je achteraf krijgt vermeld. Omdat het 2 losse vergoedingen zijn.
Want de werkelijke kostprijs wordt niet mede bepaald door een ERE vergoeding op basis van het aantal geladen kWh?

• Kameelstok
BartjeBoos schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:19:
[...]
Nee, de ERE staat daar niet vermeld omdat die ten tijde van het opstellen van dit advies (2024) niet bestond. De hamvraag is dus of bij een nieuw advies de ERE wel in dit rijtje komt te staan. Bij zorgvuldig ingevoerd wetgeving hoort dat m.i. op voorhand bekend te zijn, zeker als de groep zo groot is.

• GadgetKoen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-04 15:35
Zie nog weinig in het nieuws over de stemming van 31 Maart.
Terwijl er toch echt staat dat de wet nu is aangenomen; dat betekend dat we nu echt een stap verder zijn.
De Moties lijken ter kennisgeving aangenomen, de partijen die die moties hebben ingediend hebben tegen gestemd maar dit heeft niet mogen baten ;-)

https://www.eerstekamer.n..._implementatie_onderdelen
'De Eerste Kamer heeft het voorstel op 31 maart 2026 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.'

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:59
GadgetKoen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:01:
Zie nog weinig in het nieuws over de stemming van 31 Maart.
Terwijl er toch echt staat dat de wet nu is aangenomen; dat betekend dat we nu echt een stap verder zijn.
De Moties lijken ter kennisgeving aangenomen, de partijen die die moties hebben ingediend hebben tegen gestemd maar dit heeft niet mogen baten ;-)

https://www.eerstekamer.n..._implementatie_onderdelen
'De Eerste Kamer heeft het voorstel op 31 maart 2026 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.'
De wet moet eerst in de staatscourant worden gepubliceerd waarmee hij daadwerkelijk geactiveerd wordt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Staatscourant

• GadgetKoen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-04 15:35
aard01 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:04:
[...]

De wet moet eerst in de staatscourant worden gepubliceerd waarmee hij daadwerkelijk geactiveerd wordt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Staatscourant
Eens, Dat gaat dus gebeuren omdat de stemming achter de rug is; er is geen weg meer terug toch?

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:13

Steef

GoT's Most Eaten

GadgetKoen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:29:
[...]

Eens, Dat gaat dus gebeuren omdat de stemming achter de rug is; er is geen weg meer terug toch?
Het gaat gebeuren.

Wanneer het echt inzetbaar is en wat de uiteindelijke waarde van de certificaten zal zijn blijft voorlopig koffiedik kijken.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-04 19:19

Waar de meeste onder ons reageerde dat de opbrengsten minder zullen worden interpreteer ik het artikel toch anders.
Het plan leidt waarschijnlijk niet direct tot lagere prijzen waar bedrijven van profiteren, maar op de langere termijn kan het wel verdere prijsstijgingen van certificaten en energie afremmen. En het geeft Europese bedrijven meer tijd en ruimte om te verduurzamen.
Dus de verwachte opbrengsten blijven gewoon hetzelfde, alleen zullen ze een langere tijd niet gaan stijgen.

Waar ik mij meer zorgen over maak is:
Het is waarschijnlijk niet het laatste voorstel om het emissiehandelssysteem aan te pakken. In juli wordt het hele systeem onder de loep genomen. Dat leidt er mogelijk toe dat er meer en langer rechten op de markt komen.
Er stond blijkbaar reeds iets op de planning om de zaak onder handen te nemen.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• BartjeBoos
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:45:
[...]

Want de werkelijke kostprijs wordt niet mede bepaald door een ERE vergoeding op basis van het aantal geladen kWh?
Ja, omdat het 2 verschillende vergoedingen zijn. Waarbij de waarde van ere's achteraf wordt bepaald (tot zelfs in Q1 van het jaar daarop). Verder hoef je als leaserijder aan een marktconforme stroomprijs voor consumenten te houden (inclusief netwerkkosten). Dus als de gemiddelde marktprijs 30 cent/ kWh is mag je dat gewoon hanteren ook al heb jezelf een dynamisch contract en betaal je veel minder.
Over ere's wordt de consument door de belastingdienst alleen formeel wel gezien als btw-ondernemer. De btw is bij ere's verlegt naar de inboeker. Ook zullen veel consumenten met een laadpaal thuis zich niet aanmelden voor ere's.

• BartjeBoos
  • Nu online
Kameelstok schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:23:
[...]

Nee, de ERE staat daar niet vermeld omdat die ten tijde van het opstellen van dit advies (2024) niet bestond. De hamvraag is dus of bij een nieuw advies de ERE wel in dit rijtje komt te staan. Bij zorgvuldig ingevoerd wetgeving hoort dat m.i. op voorhand bekend te zijn, zeker als de groep zo groot is.
In 2024 ja, daar staat de ODE nog vermeld terwijl deze al in 2023 was afgeschaft.
Over ere's wordt de consument door de belastingdienst alleen formeel wel gezien als btw-ondernemer.
Net als bij terugleveren van stroom via zonnepanelen.

• Tasminos
  • Niet online
Poll: Voor welke ERE inboekdienstverlener heb jij gekozen?
Den Hartog
ere-registratie
Joule
Laadloon
Lekker Laden
Tap Green Credits
Zeres
Overig...
Ik wacht nog even
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407520&layout=2&sort=org

edit: Er lijkt iets mis te gaan met cache van polls op het tweakers forum. Ik heb het druk op werk en kan dit niet verder uitzoeken. Dit is voor nu dus de directe link naar de poll voor wie interesse heeft in de resultaten:

https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407520

[ Voor 22% gewijzigd door Tasminos op 04-04-2026 12:11 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:56
Tasminos schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:47:
Toch maar zelf de stoute schoenen aangetrokken.-)

Poll: Voor welke ERE inboekdienstverlener heb jij gekozen?
Er mist een belangrijke optie. Namelijk "Ik wacht nog even"

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Tasminos
  • Niet online
V_ger schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:51:
[...]

Er mist een belangrijke optie. Namelijk "Ik wacht nog even"
Nieuwe poll aangemaakt omdat ik de bestaande niet mag wijzigingen. Dank voor de tip en excuus voor diegene die al hadden gestemd. Even nog een keer klikken.-)

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:11

Fiets

A.K.A. Bambi

Ik zag net dat Eneco Emobility dit ook aan wil gaan bieden: https://www.eneco-emobili...-thuisladen#klantvoordeel

Alleen is het niet duidelijk welk percentage ze zelf dan houden of wat de extra kosten zijn.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Fiets schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:02:
Ik zag net dat Eneco Emobility dit ook aan wil gaan bieden: https://www.eneco-emobili...-thuisladen#klantvoordeel

Alleen is het niet duidelijk welk percentage ze zelf dan houden of wat de extra kosten zijn.
Dat was al een aantal keer voorbij gekomen.

Zoekfunctie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

[ Voor 13% gewijzigd door DonJunior op 03-04-2026 12:11 ]

*sowieso

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:45
Aurora schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:50:
[...]

Waar de meeste onder ons reageerde dat de opbrengsten minder zullen worden interpreteer ik het artikel toch anders.

[...]

Dus de verwachte opbrengsten blijven gewoon hetzelfde, alleen zullen ze een langere tijd niet gaan stijgen.

Waar ik mij meer zorgen over maak is:

[...]

Er stond blijkbaar reeds iets op de planning om de zaak onder handen te nemen.
Als de prijzen niet dalen maar door een lagere ambitie/doelstelling hoef je er minder te kopen ben je ook minder kwijt, en levert het dus minder op.
Maar ik las er ook in dat als de ambitie naar beneden bijgesteld wordt, de regeling langer nodig is, dus het loont langer, helaas niet eerder uit de kosten maar wellicht wel langer opbrengst.

• MaStar
osluis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:13:
[...]

Ik heb helaas geen keus om naar een ander te gaan, mijn werkgever regelt dat allemaal, maar ik heb soortgelijke ervaringen met 50five.
Ik zit helaas ook vast aan 50Five ! Helaas is een automatische koppeling via Lekker laden niet mogelijk.

• MaStar
Welke code ? Ik ga ook voor Zeres

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:33
MaStar schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:35:
[...]

Ik zit helaas ook vast aan 50Five ! Helaas is een automatische koppeling via Lekker laden niet mogelijk.
Ik zit ook bij 50five, maar zie niet zozeer wat die er mee te maken hebben. Zij beheren de laadpaal, maar het is MIJN laadpaal. Ik kan lees toegang geven aan wie ik wil.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• MaStar
-PeeWee- schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:51:
[...]

Ik zit ook bij 50five, maar zie niet zozeer wat die er mee te maken hebben. Zij beheren de laadpaal, maar het is MIJN laadpaal. Ik kan lees toegang geven aan wie ik wil.
Dat werkt dus niet via Lekkerladen

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:33
MaStar schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:57:
[...]

Dat werkt dus niet via Lekkerladen
NOG Niet.
Lekkerladen is er wel mee bezig net zoals alle andere inboekers.
Echter 50five werkt nog niet mee. (Niet verrassend!)

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:29
Kreeg deze mailing net van Laadloon:

Hallo Geim!

We zitten niet stil en hebben een paar belangrijke updates.
Groei en verkoop
We gaan hard richting de 4000 aanmeldingen, dank daarvoor!
Op basis van onze eerste deals verwachten we voor Q1 en Q2 een vergoeding van minimaal €0,125 per kWh. Dit is een indicatie na kosten, maar geeft wel een goed beeld van waar we nu staan.
We zetten deze eerste deals bewust in om onze eerste deelnemers extra goed te belonen, jullie dus!
Wetgeving is rond
De nieuwe regels voor elektriciteit in transport zijn afgelopen dinsdag door de Eerste Kamer aangenomen.
Kort gezegd: dit gaat door!
Wat er nu gebeurt:
• Publicatie in het Staatsblad volgt binnenkort
• Uitwerking (AMvB en ministeriële regeling) komt er direct achteraan
• Inwerkingtreding met terugwerkende kracht vanaf januari 2026
Platform komt eraan
Ons platform komt over 4–6 weken live.
Dan kun je:
• je laadpaal en EAN registreren
• je verbruik voor Q1 indienen
• of je laadpaal koppelen
Tot die tijd hoef je niets te doen. Ook geen bewijsstukken te mailen.
Gefaseerde onboarding
We onboarden deelnemers gefaseerd om kwaliteit en controle te waarborgen.
Je ontvangt vanzelf een uitnodiging.
Je mist niets — voor juli wordt er nog niet ingeboekt.

Hieronder alvast een kleine voorbeschouwing van ons platform:

[Paar plaatjes]

Automatisch uitlezen
We breiden automatisch uitlezen verder uit.
Easee en Zaptec werken al.
Integraties met Ohme en PlugChoice zijn in ontwikkeling.
Via PlugChoice kunnen straks in de praktijk bijna alle laadpalen worden gekoppeld, ook als ze al in een backoffice zitten.
Daarnaast testen we een koppeling via OCPP om dit verder op te schalen.
Voor jou betekent dit: minder handmatig werk en minder kans op fouten.
NEa en planning
Het Register Energie Vervoer van de Nederlandse Emissieautoriteit komt dit jaar later online (verwachting: medio juni).
Dat hangt samen met de nieuwe wetgeving.
Wij gebruiken die tijd om alles zorgvuldig neer te zetten.
De Nederlandse Emissieautoriteit werkt de exacte eisen voor particulieren nog verder uit.
Samengevat
• Sterke markt en eerste concrete prijsindicaties
• Wetgeving ligt vast
• Platform komt eraan
• Planning sluit aan op de NEa
• Goede positie in de markt met actieve interesse van ERE-afnemers
Bedankt!
Volg ons op LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/laadloon-nl/
Heb je vragen of feedback?
vragen@laadloon.nl
Komt deze mail in je spam terecht? Sleep hem even naar je inbox, dan ontvang je onze updates gewoon.
Hartelijke groet,
Ludo & Berend
Laadloon.nl

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:19
Niek_ schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:38:
Iemand al bij Joulo aangemeld? Het is mij niet duidelijk of de persoon die mijn referral gebruikt ook -1% op de fee krijgt. Lijkt erop dat je de specifieke actievoorwaarden pas kan raadplegen na het aanmelden.
Ik heb me zojuist aangemeld bij Joulo en ik weet niet of jij het al had gedaan maar dit staat er nu op de website bij referrals:
Nodig vrienden uit en verlaag samen jullie servicekosten.

Dus als jij iemand een referral geeft dan krijg zowel jij als hij korting.

Verder is alles wel gelikt, goede koppeling met de Tesla Wall Connector etc.

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:42
Gyrolion schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:33:
[...]

Ik heb me zojuist aangemeld bij Joulo en ik weet niet of jij het al had gedaan maar dit staat er nu op de website bij referrals:
Nodig vrienden uit en verlaag samen jullie servicekosten.

Dus als jij iemand een referral geeft dan krijg zowel jij als hij korting.

Verder is alles wel gelikt, goede koppeling met de Tesla Wall Connector etc.
Let wel dat de korting pas ingaat, nadat je referral ook een uitbetaling heeft ontvangen:
13.4 Een referral is pas actief wanneer de uitgenodigde alle volgende stappen heeft voltooid: (a) een Joulo-account aanmaken, (b) een laadpaal koppelen aan het Platform, (c) de ERE-registratie voltooien, en (d) ten minste één uitbetaling via Joulo ontvangen. Zolang niet aan alle voorwaarden is voldaan, geldt de korting niet.

13.5 Indien de uitgenodigde op enig moment stopt met het laten registreren van ERE-credits via Joulo of de Overeenkomst beëindigt, vervalt de bijbehorende korting voor beide partijen.
En uitbetaling is per kwartaal of jaar:
5.3 Uitbetaling vindt plaats per kwartaal of per jaar; de exacte betaalperiode is afhankelijk van auditpartijen en voorwaarden. Uitbetaling geschiedt uiterlijk 30 dagen na afloop van de betaalperiode.

YASH! - Yet Another Smart Home

• BB_Elektro
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-04 01:08
BartjeBoos schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:20:
[...]
Ook zullen veel consumenten met een laadpaal thuis zich niet aanmelden voor ere's.
Waar baseer je dat op? Waarom zouden consumenten dit extra'tje laten liggen? Ik neem aan dat je met "consumenten" mensen zonder leasebak bedoeld? Ik heb een eigen EV en eigen laadpaal en ga zeker meedoen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:55
BB_Elektro schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:23:
[...]

Waar baseer je dat op? Waarom zouden consumenten dit extra'tje laten liggen? Ik neem aan dat je met "consumenten" mensen zonder leasebak bedoeld? Ik heb een eigen EV en eigen laadpaal en ga zeker meedoen.
Omdat het "gedoe" is, voor slechts een tientje of nog minder per maand in veel gevallen.
Sommige mensen verplaatsen niet eens hun geld naar de spaarrekening...

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
mitsumark schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:28:
[...]

Omdat het "gedoe" is, voor slechts een tientje of nog minder per maand in veel gevallen.
😂 Tientje of minder zeg je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeC-06W3TeIMtmePfuXYoSIMbsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GR2MXJ0YQib3eDmHhCKHQNW5.jpg?f=fotoalbum_large

De week dat ik lucht kreeg dat dit naar particulieren kwam hing er een MID bemeterde laadpaal. Die rekensom was best makkelijk te maken met 7500kWh per jaar.

En ik zou mn geld niet verplaatsen naar een spaarrekening, zonde om het daar voor geen klap te laten niksnutten

M3P - M3LR - 6320Wp

• Blik1984
mitsumark schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:28:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen doen om wat extra geld te krijgen. Uiteindelijk kost het, zeker als je al een MID-gecertificeerde paal hebt, nauwelijks moeite om te regelen.

En voor de meeste mensen is het echt wel meer dan een tientje, je moet in de range van 10k per jaar zitten om slechts een tientje per maand terug te krijgen. De meeste mensen met een elektrische auto zijn lease-rijders en/of mensen die vaak wat meer rijden. Die gaan echt wel dit buitenkansje grijpen

ik denk overigens niet dat het dermate veel is dat het een echt negatief effect gaat hebben op de prijs van een HBE

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:33
Is ook een beetje bekendheid. Weinig mensen weten ervan. Daarnaast beschikt lang niet iedereen over een eigen laadpaal.

Maar uiteraard, deze kans laten we natuurlijk niet liggen. Is gratis geld, vinden we natuurlijk altijd goed.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:55
bokkow schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:34:
[...]

😂 Tientje of minder zeg je?
[Afbeelding]

De week dat ik lucht kreeg dat dit naar particulieren kwam hing er een MID bemeterde laadpaal. Die rekensom was best makkelijk te maken met 7500kWh per jaar.
Waar kijk ik naar, de mogelijke verdiensten over 3 jaar? Of denk je 24ct per kWh te ontvangen?

7500kWh is niet gemiddeld, dat het daarmee logisch is snapt iedereen.

Ik zou mezelf niet eens gemiddeld willen noemen, met 2500kWh verdeeld over 2 EV's (en nog een beetje buiten de eigen laadpaal om, op vakanties), en dan hebben we het misschien over 2 tientjes per maand (meer ga ik in ieder geval niet van uit).

• bokkow
  • Nu online
Bij 15k kilometers per jaar zal je al rond 2500-3000kWh zitten. Ik weet niet waar je die 24ct vandaan trekt, ik verwacht 8-10ct per kWh, en zoals ik al zei heb ik deze MID bemeterde paal opgehangen sinds het horen over deze regeling voor consumenten. 7500kWh is ongeveer 40k kilometers per jaar, ook niet wereldschokkend veel, de meeste leaserijders zullen ook eerder richting 40k kilometers dan 15k kilometers zitten.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50
BB_Elektro schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:23:
[...]

Omdat rijders zonder leaseauto vaak geen MID paal hebben (en ook geen behoefte hebben om erin te investeren met alle onzekerheid van dien)? En omdat er leaserijders zijn die helemaal geen zin hebben in eventueel gedoe met de belastingdienst over een paar honderd euro onbelast loon. In mijn omgeving van beide scenario's meerdere voorbeelden.

• bokkow
  • Nu online
Maurice- schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:22:
[...]

Omdat rijders zonder leaseauto vaak geen MID paal hebben (en ook geen behoefte hebben om erin te investeren met alle onzekerheid van dien)? En omdat er leaserijders zijn die helemaal geen zin hebben in eventueel gedoe met de belastingdienst over een paar honderd euro onbelast loon. In mijn omgeving van beide scenario's meerdere voorbeelden.
En in mijn omgeving legio voorbeelden van mensen met eigen EV, eigen laadpaal en vervangen voor MID bemeterde variant. Kijk voor de grap eens op marktplaats. Nee, dit loopt best aardig ook voor mensen die wel moeten investeren. Was ik leaserijder dan had ik er geen seconde over nagedacht, die paal is MID bemeterd en gratis geld. Belastingdienst succes.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-04 21:38
Je hebt ook nog de vooruitdenkende consumenten zonder leasebak, zoals ondergetekende. Hier hangt een Peblar Business 22 kW, met MID-meter. Niet omdat ik nu met 22 kW kan of wil laden, of omdat ik mijn kWh moet verrekenen met mijn werkgever, maar het verschil in prijs tussen de Business en Home/Plus was zo klein dat ik het liever nu uitgaf dan later de hele unit te moeten vervangen als onze situatie zou veranderen: toch een lease-EV (vrouwlief heeft nu een ICE van de zaak), 7 kW laden op 1 fase (icm zonnepanelen), noem maar op. Er ligt ook 6mm2 kabel naar de paal. Kost allemaal vooraf iets meer, scheelt achteraf. En nu blijkt dat een goede keuze te zijn geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Sandro! op 04-04-2026 08:09 ]

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:20

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Code? Wait wat?
Ik heb bij zeres ook alles ingevuld. Ook aantal kwh afgelopen kwartaal. Ik zie toegekende ere. Maar wat dan? Mis ik iets?
Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.