• Hans72
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-04 13:37
Matched: eneco
Heeft iemand enige idee hoe de gevestigde BO's zoals Eflux, 50five of eneco hier op gaan reageren? Want zij doen al je laadkostenbeheer dus ERE is een relatief simpele stap (en extra omzet) . Klinkt mij als veiligere optie dan alle cowboys en snelle Henkie's die nu op staan.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-04 14:21
Hans72 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:06:
Heeft iemand enige idee hoe de gevestigde BO's zoals Eflux, 50five of eneco hier op gaan reageren? Want zij doen al je laadkostenbeheer dus ERE is een relatief simpele stap (en extra omzet) . Klinkt mij als veiligere optie dan alle cowboys en snelle Henkie's die nu op staan.
Alsof 50five geen cowboys zijn...

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:01
Paar posts boven je staat een reactie van Tap. Je zou de andere ook kunnen vragen. Het moet niet zo moeilijk te zijn om dit voor 10% als dienst aan te bieden lijkt me.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 16:55
Hi all,

Ik heb een Peblar Business Eneco branded.
Ik kan inloggen (en heb toegang via HA tot de paal)

Ik kan een export draaien maar deze bevat echt alleen laad informatie, niks over wat voor paal het is.

Weet iemand of dat afdoende is dan?

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-04 14:21
GoTHaan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:11:
Hi all,

Ik heb een Peblar Business Eneco branded.
Ik kan inloggen (en heb toegang via HA tot de paal)

Ik kan een export draaien maar deze bevat echt alleen laad informatie, niks over wat voor paal het is.

Weet iemand of dat afdoende is dan?
Bij mijn Peblar overzichten wordt bovenaan het serienummer vermeld en direct daaronder het type meter (Indicatief of MID)....

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:41
Is inderdaad deze podcast. Toevallig gisteren ook geluisterd.

Vraag me wel af. Ik kan mijn laadfacturen downloaden in het portal (MijnLaden) van Eneco, ik heb een Alfen laadpal (met mid meter)
Hoef ik dan alleen mijn Serienummer door te geven met een foto van het laadpaal zelf en that's it?

Bij ere-registratie staat ook op de site:
Een energiefactuur aan het einde van het jaar. Deze factuur wordt enkel gebruikt als dubbel verificatiepunt om de hoeveelheid geladen kWh’s aan te tonen
bron: https://ere-registratie.n...caten-voor-particulieren/

Moet ik dan naast die backoffice (van MijnLaden Eneco) ook een factuur van mijn eigen stroomleverancier meesturen?

En, tweede vraag, is tot het einde van het jaar, als bedrijven gaan uitbetalen, pas duidelijk wie de cowboys zijn en welke bedrijven een beetje te vertrouwen zijn? Of valt daar nu al wat nuttigs over te zeggen?
Mede in het kader datalekken etc wil ik wel proberen om niet bij de eerste de beste mijn gegevens achter te laten om er later achter te komen dat al je data in een local hosted mySQL omgeving staat met een self-signed SSL certifaat.

[ Voor 17% gewijzigd door DonJunior op 13-02-2026 14:41 ]

*sowieso

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik kreeg van lekkerladen op 14 februari een nieuwsbrief dat ze willen kijken naar een handmatige import via een CSV file. Dus ik heb nu mijn CSV file uit mijn Eneco backoffice opgestuurd. Kreeg binnen 3 minuten een antwoord dat ze er naar gaan kijken.

• GVR
  • Registratie: November 2004

GVR

rens-br schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:34:
Ik kreeg van lekkerladen op 14 februari een nieuwsbrief dat ze willen kijken naar een handmatige import via een CSV file. Dus ik heb nu mijn CSV file uit mijn Eneco backoffice opgestuurd. Kreeg binnen 3 minuten een antwoord dat ze er naar gaan kijken.
Ja hier ook al aangeleverd en in behandeling vanuit de 50five backoffice

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 15:18
rens-br schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:34:
Ben benieuwd naar het antwoord. Zit zelf ook bij eneco.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
addictive_rhymz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Ben benieuwd naar het antwoord. Zit zelf ook bij eneco.
Ze gingen er naar kijken.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik heb contact opgenomen met 50five en ze gevraagd wat ze van plan zijn en ze lijken vanaf (ergens in) Mei iets aan hun klanten aan te willen bieden (met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2026). Dit is geen officiële aankondiging en de details zijn ook nog niet duidelijk. Ik zit te twijfelen of ik hier op ga wachten of het anders ga regelen.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik probeer hier voor mezelf ook al een tijdje helder te krijgen hoe ik m'n (privé) laadpaal veilig kan gaan voorzien van een soort van 'tweede back-office' (lees: Een Inboeker) zonder dat ik daarmee de facturering middels de huidige Back-Office (Eneco E-Mobility) in de weg ga zitten.

De laadpaal is door m'n werkgever aangeschaft (en is dus niet als onderdeel van m'n zakelijk leasecontract opgenomen) maar is daarna bij plaatsing / oplevering direct voor de volle 100% mijn privé eigendom geworden. Gaat er dus iets aan stuk, hardware al dan niet software matig .... Dan is dat dus ook écht MIJN probleem.

Laadpaal is overigens een Alfen EVE Single Pro (waar ik uiteraard volledig toegang toe heb, ook softwarematig) en deze wordt gevoed vanop m'n Essent huisaansluiting / energiecontract. Eneco E-Mobilty is daarnaast de partij welke de doorbelasting aan m'n werkgever verzorgd en deze heeft dus ook volledig toegang tot de laadpaal. Ik kan zélf vervolgens het tarief instellen wat ik per kWh wens te ontvangen waarbij Eneco E-Mobilty dat bedrag vervolgens met de nodige opcenten doorbelast aan m'n werkgever.

Ik zou dus eigenlijk het liefst zien dat Eneco E-Mobility de afhandeling van de 'ERE Certificaten' voor me ging verzorgen, maar da's voorlopig nog 'Wishful Thinking', ben ik bang voor.... :*)

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 08-03-2026 15:25 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Will_M schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:32:
Ik probeer hier voor mezelf ook al een tijdje helder te krijgen hoe ik m'n (privé) laadpaal veilig kan gaan voorzien van een soort van 'tweede back-office' (lees: Een Inboeker) zonder dat ik daarmee de facturering middels de huidige Back-Office (Eneco E-Mobility) in de weg ga zitten.
[...]
Laadpaal is overigens een Alfen EVE Single Pro
[...]
Die specifieke vraag kan je beter stellen in [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie
Hint: kijk eens naar een OCPP proxy zoals plugchoice.com

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 08-03-2026 17:03 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

De laadpaal is door m'n werkgever aangeschaft (en is dus niet als onderdeel van m'n zakelijk leasecontract opgenomen) maar is daarna bij plaatsing / oplevering direct voor de volle 100% mijn privé eigendom geworden. Gaat er dus iets aan stuk, hardware al dan niet software matig .... Dan is dat dus ook écht MIJN probleem.

Laadpaal is overigens een Alfen EVE Single Pro (waar ik uiteraard volledig toegang toe heb, ook softwarematig) en deze wordt gevoed vanop m'n Essent huisaansluiting / energiecontract. Eneco E-Mobilty is daarnaast de partij welke de doorbelasting aan m'n werkgever verzorgd en deze heeft dus ook volledig toegang tot de laadpaal. Ik kan zélf vervolgens het tarief instellen wat ik per kWh wens te ontvangen waarbij Eneco E-Mobilty dat bedrag vervolgens met de nodige opcenten doorbelast aan m'n werkgever.

Ik zou dus eigenlijk het liefst zien dat Eneco E-Mobility de afhandeling van de 'ERE Certificaten' voor me ging verzorgen, maar da's voorlopig nog 'Wishful Thinking', ben ik bang voor.... :*)
https://www.eneco-emobili...rdien-geld-met-thuisladen
Houd deze pagina dus goed in de gaten, want binnenkort volgt hier meer informatie met een aanmeldmogelijkheid.
Misschien toch nog niet zo'n 'wishful thinking'? :)

YASH! - Yet Another Smart Home

• DonJunior
Mijn schoonbroertje werkt bij Eneco en kwam hier uit zichzelf mee, dat ik met mijn paal (Alfen Eve SP) ook wel iets zou kunnen inzake ERE certificaten. Alleen hij raadde mij aan om nog heel even te wachten met aanmelden.
Morning. Yes dat kan ook via ons straks, alleen hoeveel je krijgt is nog niet bekend. Volgens mij gaan we naar een percentage van de opbrengst toe en niet naar een vast bedrag per kWh. Sowieso zou ik nog lekker even wachten met je ergens inschrijven, want de komende tijd wordt dit allemaal nog duidelijker en kun je dan de beste keuze maken qua opbrengst. Het gaat sowieso op kalenderjaar en met terugwerkende kracht.
We wachten dus geduldid een en ander af..

*sowieso

• Bochovep
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 03-04 10:36
Devke schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:47:
Zonneplan even gebeld en gevraagd of ze iets gaan doen op dit gebied met ERE's. Volgens de medewerker staat er niets op de planning hiervoor. Ter info.
Ook ter info: Essent heeft hier ook nog niets voor op de agenda staan. In tegenstelling tot Eneco, zoals eerder in dit topic aangegeven is.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wishful Thinking..... Maar je kunt jezelf er nu inmiddels ook al voor aanmelden (bij Eneco) :9

Wel druk daar (denk ik). Het aanmeld schermpje blijft 'laden' .....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• addictive_rhymz
Will_M schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:45:
[...]

Wishful Thinking..... Maar je kunt jezelf er nu inmiddels ook al voor aanmelden (bij Eneco) :9

Wel leuk maar ze zeggen nog niks over commissies.

• PTish
  • Nu online
Will_M schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:34:
[...]

Dat zelfde geldt ook voor alle 'andere inboekers' welke er momenteel her en der inmiddels al opgedoken zijn voor zover ik weet.

@PTish vemelde dat linkje hier afgelopen maandag overigens al maar toen stond er nog veel minder info dan dat er nu inmiddels, nét twee dagen later, al weer te vinden is.... (y)
Even contact gehad met Eneco. Ze zeggen nog niets over hun mogelijke commisie. Wel geven ze aan dat de aanmelding geen machtiging is. De volledige reactie;
Wat is de status?
De regelgeving en praktische uitwerking zijn nog in ontwikkeling. Daarom werken wij stap voor stap: we willen dit goed en zorgvuldig inrichten, zodat het straks klopt met de definitieve wetgeving en processen.

Wat kunt u nu alvast doen?
Op onze website vindt u uitleg over ERE’s en kunt u zich alvast aanmelden. Dit is nog géén machtiging; het is bedoeld om uw interesse vast te leggen zodat we u kunnen informeren zodra de machtiging en het volledige proces operationeel zijn.

LINK: https://www.eneco-emobili...rdien-geld-met-thuisladen

Waarom via Eneco eMobility?
Als u een Eneco eMobility-laadoplossing gebruikt, kunnen wij dit straks zoveel mogelijk geautomatiseerd en binnen één keten organiseren. In de basis hoeft u uiteindelijk alleen de machtiging te tekenen zodra die beschikbaar is, wij verzorgen dan de rest (dataverwerking, verificatie, registratie/inboeking en de afhandeling).

Bij veel andere partijen moet u vaak zelf gegevens aanleveren, bijvoorbeeld door laaddata te exporteren (bijv. CSV/XML) en te uploaden. Via Eneco eMobility blijft dit juist centraal en controleerbaar geregeld.

Heeft het zin om pas later in het jaar te tekenen?
Ja, omdat de ERE-inboeking per kalenderjaar wordt bepaald, is er doorgaans geen “nu of nooit”. Als de machtigingsflow later in het jaar live is en u dan tekent, is het (mits de laaddata compleet is en de definitieve regels dat toelaten) mogelijk om het betreffende kalenderjaar alsnog mee te nemen.

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-04 10:39
Will_M schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:45:
[...]

Aangezien ik een Eneco Emobility klant ben, en ook een paal via hun (Alfen) toch maar eens aangemeld. Eens zien wat eruit gaat komen. Ik laad voor 95% van de tijd thuis, en familie laad ook regelmatig hier. Dus maar eens zien wat Eneco gaat doen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• bigger
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-04 14:18
Wicked-Game schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Aangezien ik een Eneco Emobility klant ben, en ook een paal via hun (Alfen) toch maar eens aangemeld. Eens zien wat eruit gaat komen. Ik laad voor 95% van de tijd thuis, en familie laad ook regelmatig hier. Dus maar eens zien wat Eneco gaat doen.
Enig idee wat Eneco als commissie hanteert? Dat kan ik niet terugvinden op hun site.

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-04 10:39
bigger schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Enig idee wat Eneco als commissie hanteert? Dat kan ik niet terugvinden op hun site.
Klopt is ook nog niet bekend, maar goed het is een aanmelding en nog niet definitief. Dat is pas na de mail die ze gaan zenden naar de aangemelde klanten. Als Eneco EMobility klant is het wel handig als ik dit allemaal via een partij kan laten verlopen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:34
Ik zit ook bij eneco emobility. Heb me aangemeld bij Zeres, maar ook net bij Eneco. Even benieuwd naar hun comissie. Denk niet dat het voordeliger zal zijn dan Zeres, dus dan blijf ik daar.

Stop chasing the dream, you're already living it

• addictive_rhymz
Wicked-Game schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:28:
[...]

Klopt is ook nog niet bekend, maar goed het is een aanmelding en nog niet definitief. Dat is pas na de mail die ze gaan zenden naar de aangemelde klanten. Als Eneco EMobility klant is het wel handig als ik dit allemaal via een partij kan laten verlopen.
Zelfde situatie hier. Ben ook benieuwd wat Eneco gaat doen. Kan geen 2e OCPP provider ernaast zetten dus dat wordt of via Eneco ERE doen of excel exports ergens uploaden.

• DonJunior
bigger schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Wat ik (van mn schoonbroer heb begrepen (die werkt daar)) is het volgende:
En laatste wat ik begreep is dat we een percentage verdeling willen doen. Dus dan is je opbrengst afhankelijk van de marktopbrengst.

*sowieso

• TomvdG
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:11
Wat ik van een vriend van mij begreep, is dat je bij Vattenfall een laadpaal door hun geplaatst zou moeten hebben en daar dan ook stroom afneemt. Dan zou je als 'externe' dat dus niet kunnen doen.

Zelfde geldt vermoedelijk voor Eneco eMobility. Ik dacht; ik ben toch klant bij Eneco [Energie] maar eMobility staat daar dus weer los van. Ik heb hen benadert voor meer info omtrent eventuele percentage kosten die zij dan inhouden maar daar konden ze mij geen antwoord op geven.
Aangezien ik mijn laadpaal niet door/via hun heb laten plaatsen kan ik waarschijnlijk ook niet via hun de ERE afhandeling regelen.

Zou wel jammer zijn, dan heb ik alles onder 'één' dak.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYLPkyqKN4DLrhb3Y2lGuhvLWXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clqP2GcGDystPr4KectdkvnA.jpg?f=fotoalbum_large

Vattenfall en Eneco gingen al voor, Zonneplan is nu ook als leverancier van plan ERe inboek dienstverlening te bieden. Typisch wel dat hun eigen laadpaal hier niet voor in aanmerking komt 😅

M3P - M3LR - 6320Wp

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:22
dinandus schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:49:
Vattenfall meldt onder meer dat je je eigen laadpaal kunt aanmelden, ze zouden open staan ook andere merken laadpalen toe te voegen, wel we wachten af. Sowieso hoe het straks door de 1e kamer komt, en mijn EV komt naar verwachting medio mei.
Het gaat wel door de Eerste Kamer komen, de laatste BBB vragen staan gepland voor de plenaire sessie van 24 maart, trouwens. En dat is meer een formaliteit dan iets anders.

Maar wat ik hierboven bedoelde, zowel Vattenfall als Eneco bieden ook zelf laadpalen waarmee je ERE’s kunt laten registreren, Zonneplan’s eigen laadpaal ondersteunt dit niet.

M3P - M3LR - 6320Wp

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-04 23:01

johanm3

Het kan altijd slechter

bokkow schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:28:
[Afbeelding]

Vattenfall en Eneco gingen al voor, Zonneplan is nu ook als leverancier van plan ERe inboek dienstverlening te bieden. Typisch wel dat hun eigen laadpaal hier niet voor in aanmerking komt 😅
Interessant!

Heb mij net bij Zeres aangemeld. Maar heeft 14 dagen bedenktermijn.
Dus ben benieuwd wat die hogere vergoeding in houdt.

De link voor meer informatie op de website werkt niet goed. Je komt dan in een aanmeldscherm voor nieuwe klanten van energie.
Juist omdat ik al klant ben bij Zonneplan zou het fijn zijn als alles onder 1 dak zit.

Gadgets fan

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
bokkow schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:28:
[Afbeelding]

Paar dagen geleden een medewerker daar gesproken. "Het stond niet op de roadmap" 🙈. Dank voor delen. Ben klant daar met dynamisch energiecontract.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• DonJunior
osluis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:31:
ZIjn er hier ook mensen die prive een laadpaal hebben staan, maar dat de laadpaal gekoppeld is met de backoffice van een werkgever?

Mijn werkgever heeft een overeenkomst met Q8 waarbij ik een laadpas heb, thuis kan laden met verschillende passen en vervolgens een vergoeding krijg uitgekeerd vanuit Q8.

Ik vraag mij af hoe een automatische koppeling met mijn laadpaal (Alfen Single Pro) dan in zijn werk gaat. Gaat dat elkaar bijten? Of gaat dat zonder problemen werken? Ik heb er geen bezwaar tegen om data manueel te laden, maar als het automatisch kan zonder dat de inboeker en de backoffice elkaar in de weg zitten heeft dat uiteraard wel de voorkeur.
Ik heb eenzelfde constructie met laden en laadpas. Paal is van mijn (afbetaald uit vorige lease) maar hangt wel aan de backoffice van Eneco. Dat is precies de reden dat ik bij hen (straks, met de tijd) ga inschrijven.
Eigenlijk zou je eens moeten polsen of dat niet Q8, in jouw geval, niet ook zoiets op de roadmap heeft staan.

*sowieso

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:49
DonJunior schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Ik heb eenzelfde constructie met laden en laadpas. Paal is van mijn (afbetaald uit vorige lease) maar hangt wel aan de backoffice van Eneco. Dat is precies de reden dat ik bij hen (straks, met de tijd) ga inschrijven.
Eigenlijk zou je eens moeten polsen of dat niet Q8, in jouw geval, niet ook zoiets op de roadmap heeft staan.
Maar waarom niet gewoon bij willekeurige inboeker die Q8, Eneco en in mijn geval 50five gewoon kan koppelen. Dan kan het ook.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:39
Eneco e-mobility als backoffice provider geeft aan tot €0,10 per kWh te vergoeden, maar dat lijkt een maximum, dus zou zelfs nog minder kunnen worden.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 12:33

Fiets

A.K.A. Bambi

Ik zag net dat Eneco Emobility dit ook aan wil gaan bieden: https://www.eneco-emobili...-thuisladen#klantvoordeel

Alleen is het niet duidelijk welk percentage ze zelf dan houden of wat de extra kosten zijn.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• DonJunior
Fiets schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:02:
Ik zag net dat Eneco Emobility dit ook aan wil gaan bieden: https://www.eneco-emobili...-thuisladen#klantvoordeel

Alleen is het niet duidelijk welk percentage ze zelf dan houden of wat de extra kosten zijn.
Dat was al een aantal keer voorbij gekomen.

Zoekfunctie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

[ Voor 13% gewijzigd door DonJunior op 03-04-2026 12:11 ]

*sowieso

• PTish
  • Nu online
Volgens mij is "het probleem" vooral dat mensen nu al keuzes proberen te maken terwijl er nog onvoldoende duidelijk is en we nog tot het einde van het jaar hebben. Nu de wet er doorheen is, kunnen alle partijen afspraken duidelijk gaan maken.

Daarnaast zijn er ook nog partijen (zoals bijvoorbeeld Eneco eMobility) die nog in opkomst zijn. Wie weet zijn er nog meer partijen.

Pagina: 1

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.