Dan schiet je voorstellingsvermogen te kort. WantAvK schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:05:
[...]
Met name de Ferrari's. Nogmaals is er hier iemand die op die momenten NIET op het puntje van zijn stoel zat? Kan het me niet voorstellen.
Met bijkomend probleem dat juist een persoon als Russell kampioen kan worden. Niet enkel om de betere auto, maar omdat je een stukje kwaliteit niet hoeft te hebben.
Russell was altijd al een snelle coureur. Maar nooit een echte racer. Zodra hij moest inhalen was het wachten op de boordradio. "Degene voor me ging teveel naar rechts, naar links, remde waar ik het niet verwachte, ik kreeg geen ruimte", etc.
Nu met de overtake mode, kan hij ook overal voorbij. Als er niets verandert, gaan we ook een ander type coureurs zien de komende jaren.
en voor de goede orde, natuurlijk kan die man rijden. Maar vergeleken met veel van de andere 22, is hij risico-avers.
Russell was altijd al een snelle coureur. Maar nooit een echte racer. Zodra hij moest inhalen was het wachten op de boordradio. "Degene voor me ging teveel naar rechts, naar links, remde waar ik het niet verwachte, ik kreeg geen ruimte", etc.
Nu met de overtake mode, kan hij ook overal voorbij. Als er niets verandert, gaan we ook een ander type coureurs zien de komende jaren.
en voor de goede orde, natuurlijk kan die man rijden. Maar vergeleken met veel van de andere 22, is hij risico-avers.
vind russel beetje vergelijkbaar met prost - als kijkt naar rijeigenschappen en kunde; berekend, terughoudend, pick you battles etc. Russel kan echt wel sturen, heeft in de klasses voor F1 dat ook duidelijk bewezen.PWM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:48:
Met bijkomend probleem dat juist een persoon als Russell kampioen kan worden. Niet enkel om de betere auto, maar omdat je een stukje kwaliteit niet hoeft te hebben.
en voor de goede orde, natuurlijk kan die man rijden. Maar vergeleken veel van de andere 22, is hij risico-avers.
Ik vind het grappig om te zien hoe raar sommigen reageren op de huidige regelgeving. Dingen kunstmatig noemen die al jaren kunstmatig waren.
Men heeft al jaren in de quali moeten managen. Nu is de batterij wat meer dan vroeger, maar dat was daarvoor ook al wel. Daarnaast kun je niet vol op je banden gaan, want dan zijn ze in de derde sector niks meer waard. Ook je remmen moeten opgewarmd zijn en je moet net genoeg brandstof meenemen. DRS of boost, maakt vrij weinig uit, je maakt al jaren niet meer alleen het verschil als rijder en als je kijkt hoe motoren geprogrammeerd worden (herinneren we de problemen nog van auto's die niet meer wisten waar ze op de baan waren? Max was er nog een paar keer door uitgevallen, meen ik). Programmeurs bepalen al jaren het grootste deel van de verschillen tussen auto's, daar is dit jaar niet anders in. In indycar en andere plekken heb je ook al push-to-pass, daar werkt het ook gewoon prima. Weten wanneer je met minimale effort kunt besparen, is ook al jaren onderdeel van het racen (al sinds dat we pitstops gebruiken om sneller te zijn dan de rest). Dus ik zie niet hoe het huidige systeem zoveel anders is dan daarvoor.
En over het uitremmen, ik weet het niet. Dit is toch ook gewoon onderdeel van het remmen? Ze moeten allemaal harvesten, dus uiteindelijk komt een hardere remactie ook weer terug. Ik heb liever dat er nog een kans is op meer actie, dan dat je alweer een hele ronde kunt gaan koffiedrinken omdat je al weet dat de andere auto geen kans heeft. Dat klakkeloos achter elkaar blijven rijden zonder acties van de afgelopen jaren, was ik al wel beu.
Ik ben een Verstappenfan en vind het jammer om te zien wat er nu gebeurt met die auto van hem, maar alsnog heb ik meer plezier met de 2 races gehad dan voorgaande jaren. En of auto's nou banden moeten sparen, brandstof moeten sparen of de batterij moeten laden/sparen, maakt mij werkelijk geen fluit uit. Het is de limiet, hoe dan ook. Bovendien is de techniek die men nu gebruikt interessant, de software in volle ontwikkeling en er gebeuren nog eens wat onverwachte dingen op de baan. F1 hoort die technologische ontwikkelingen te hebben en het onverwachte toe te voegen, anders is het geen F1 meer. En waar Ferrari/Mercedes los zijn van de rest, is het middenveld interessanter dan ooit.
Men heeft al jaren in de quali moeten managen. Nu is de batterij wat meer dan vroeger, maar dat was daarvoor ook al wel. Daarnaast kun je niet vol op je banden gaan, want dan zijn ze in de derde sector niks meer waard. Ook je remmen moeten opgewarmd zijn en je moet net genoeg brandstof meenemen. DRS of boost, maakt vrij weinig uit, je maakt al jaren niet meer alleen het verschil als rijder en als je kijkt hoe motoren geprogrammeerd worden (herinneren we de problemen nog van auto's die niet meer wisten waar ze op de baan waren? Max was er nog een paar keer door uitgevallen, meen ik). Programmeurs bepalen al jaren het grootste deel van de verschillen tussen auto's, daar is dit jaar niet anders in. In indycar en andere plekken heb je ook al push-to-pass, daar werkt het ook gewoon prima. Weten wanneer je met minimale effort kunt besparen, is ook al jaren onderdeel van het racen (al sinds dat we pitstops gebruiken om sneller te zijn dan de rest). Dus ik zie niet hoe het huidige systeem zoveel anders is dan daarvoor.
En over het uitremmen, ik weet het niet. Dit is toch ook gewoon onderdeel van het remmen? Ze moeten allemaal harvesten, dus uiteindelijk komt een hardere remactie ook weer terug. Ik heb liever dat er nog een kans is op meer actie, dan dat je alweer een hele ronde kunt gaan koffiedrinken omdat je al weet dat de andere auto geen kans heeft. Dat klakkeloos achter elkaar blijven rijden zonder acties van de afgelopen jaren, was ik al wel beu.
Ik ben een Verstappenfan en vind het jammer om te zien wat er nu gebeurt met die auto van hem, maar alsnog heb ik meer plezier met de 2 races gehad dan voorgaande jaren. En of auto's nou banden moeten sparen, brandstof moeten sparen of de batterij moeten laden/sparen, maakt mij werkelijk geen fluit uit. Het is de limiet, hoe dan ook. Bovendien is de techniek die men nu gebruikt interessant, de software in volle ontwikkeling en er gebeuren nog eens wat onverwachte dingen op de baan. F1 hoort die technologische ontwikkelingen te hebben en het onverwachte toe te voegen, anders is het geen F1 meer. En waar Ferrari/Mercedes los zijn van de rest, is het middenveld interessanter dan ooit.
Het probleem is dat de dingen die ze tot dit jaar moesten managen voor iedereen gelijk waren. De banden komen van een leverancier bijvoorbeeld. Dat is bij de energy store en software wel anders. Die komt bij iedereen van een andere leverancier wat zorgt voor een ongelijk speelveld.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:00:
Ik vind het grappig om te zien hoe raar sommigen reageren op de huidige regelgeving. Dingen kunstmatig noemen die al jaren kunstmatig waren.
"When you grow up your heart dies"
Brandstof en olie is nooit gelijk geweest. Software van de motoren is nooit gelijk geweest. Versnellingsbakken zijn nooit gelijk geweest. Aero pakketten zijn nooit gelijk geweest. Kwaliteit van coureurs en managers zijn nooit gelijk geweest. Dus hoe is het de ene keer wel een probleem en de andere keer niet? Bovendien is de ene band de andere niet en zitten ook daar verschillen in.sjaool schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Het probleem is dat de dingen die ze tot dit jaar moesten managen voor iedereen gelijk waren. De banden komen van een leverancier bijvoorbeeld. Dat is bij de energy store en software wel anders. Die komt bij iedereen van een andere leverancier wat zorgt voor een ongelijk speelveld.
Wat mij betreft gaat het ook niet alleen om dit seizoen, maar over de hele aanloop hiernaartoe. En deze eerste races zijn wel het uithangbord van wat er allemaal verkeerd is gegaan.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:00:
Dingen kunstmatig noemen die al jaren kunstmatig waren.
Ik had al een gruwelijke hekel aan DRS. Ook dat vond ik vanaf het begin al compleet kunstmatig en niet in de F1 thuishorende. Tanken bij pitstops hadden ze nooit moeten afschaffen. Er hadden altijd minimaal 2 bandenleveranciers moeten zijn. De fuelflow rules zijn absurd en hadden nooit ingesteld mogen worden. Ga zo maar door.
Tot het vorige seizoen was het nog (net!) te doen. Dit seizoen niet meer. En vooral omdat het er ook niet meer snel uitziet. Je ziet gewoon dat ze niet meer op het scherpst van de snede rijden. En die keren dat ze dan wel spinnen is het vaak omdat er iets misgaat met harvesting waardoor ie teveel op de achterkant afremt (of juist in de EPO gaat). Totaal willekeurig en niets aan te doen als coureur.
Over die brandstoffen; hebben we ooit nog eens iets gehoord van die niet-goedgekeurde brandstoffen van sommige aanbieders?Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:15:
[...]
Brandstof en olie is nooit gelijk geweest. Software van de motoren is nooit gelijk geweest. Versnellingsbakken zijn nooit gelijk geweest. Aero pakketten zijn nooit gelijk geweest. Kwaliteit van coureurs en managers zijn nooit gelijk geweest. Dus hoe is het de ene keer wel een probleem en de andere keer niet? Bovendien is de ene band de andere niet en zitten ook daar verschillen in.
RobertMe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:05:
[...]
Ik heb hier reacties gelezen dat als je klaagt dat je een refund krijgt. Deze workaround zou dan dus niet nodig hoeven te zijn (+ je krijgt 100% terug i.p.v. een verrekening + die losse maand).
:strip_exif()/f/image/HfiLXDgSmKx9HKg1heGLVB9S.png?f=user_large)
Kijken wat ze zeggen
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik meen dat Mercedes toch op het laatste moment goedkeuring kreeg?MikeyMan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:37:
[...]
Over die brandstoffen; hebben we ooit nog eens iets gehoord van die niet-goedgekeurde brandstoffen van sommige aanbieders?
Omdat die onderdelen niets met managen tijdens het racen van doen hebben. Ook hebben de coureurs daar verder weinig tot geen invloed op. Banden zijn voor een groot deel afhankelijk van de wagen maar ook van hoe een coureur ermee omgaat.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:15:
[...]
Brandstof en olie is nooit gelijk geweest. Software van de motoren is nooit gelijk geweest. Versnellingsbakken zijn nooit gelijk geweest. Aero pakketten zijn nooit gelijk geweest. Kwaliteit van coureurs en managers zijn nooit gelijk geweest. Dus hoe is het de ene keer wel een probleem en de andere keer niet? Bovendien is de ene band de andere niet en zitten ook daar verschillen in.
[ Voor 9% gewijzigd door sjaool op 16-03-2026 12:53 ]
Maar als je al vind dat een coureur banden moet managen, waarom ben je er dan tegen dat ie ook de batterij moet managen? Dat ie meer moet harvesten om op andere plekken meer energie te kunnen spenderen? Waarom is het ineens zo'n groot probleem?sjaool schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:50:
[...]
Omdat die onderdelen niets met managen tijdens het racen van doen hebben. Ook hebben de coureurs daar verder weinig tot geen invloed op. Banden zijn voor een groot deel afhankelijk van de wagen maar ook van hoe een coureur ermee omgaat.
En waar bij Indycar ook eerst wat tegenstand op push-to-pass was, is dat nu ook minder omdat de actie op de baan er prima mee om gaat en mijns inziens is dat met F1 net zo. Het is niet meer een optocht waar je elke ronde op dezelfde plek een actie ziet en mensen veel meer kunnen wisselen wanneer ze een actie wagen. En zodra ze die wagen hebben ze wellicht teveel energie gebruikt waardoor ze weer moeten verdedigen in de volgende paar bochten. Het gevecht is dus ook niet meteen voorbij.
@Martinspire met banden kun je er nog iets aan strategie op los laten. 1, 2 of 3 keer stoppen, verschillende compounds. Tien snelle rondjes rijden als dat nodig is.
Met de batterij is het een fenomeen dat elke bocht en elk recht stuk langs komt. Zonder een benefit waar je later duurzaam iets mee kan. Heel ander spelletje.
Met de batterij is het een fenomeen dat elke bocht en elk recht stuk langs komt. Zonder een benefit waar je later duurzaam iets mee kan. Heel ander spelletje.
Het argument van tanken zie ik vaker voorbij komen. Ik was juist blij toen dat weer afgeschaft werd. Juist in de tijd van het tanken zag je veel treintjes zonder inhalen. Juist toen was het lastig om in te halen en veel coureurs wachtten ook hun strategie af om voorbij hun voorganger te komen ipv inhalen op de baan.thijs42 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:26:
[...]
Ik had al een gruwelijke hekel aan DRS. Ook dat vond ik vanaf het begin al compleet kunstmatig en niet in de F1 thuishorende. Tanken bij pitstops hadden ze nooit moeten afschaffen. Er hadden altijd minimaal 2 bandenleveranciers moeten zijn. De fuelflow rules zijn absurd en hadden nooit ingesteld mogen worden. Ga zo maar door.
Ik hou ook niet van het kunstmatige en vind het ook wel te extreem nu. Blijft wel apart om die auto's voor einde van rechte stuk al in te zien zakken met topsnelheid. En verschil tussen deployment en niet is te groot. In sprintrace is wel apart dat Hamilton op gegeven moment bijna seconde achterlag op zijn voorganger en ineens toch weer er volledig naast zat. Maar coureurs moeten ook nog wennen aan wat beste werkt. En misschien kan er nog wat aangepast worden aan de auto's om het minder extreem te maken. En ondanks het kunstmatige heb ik me toch ook nog best vermaakt met de races gisteren en vorige week.
Zoals genoemd, in Indycar heb je ook push to pass en zo'n systeem vind ik best prima. Dat kan je zowel aanvallend als verdedigend inzetten, dus is voor iedereen gelijk (in tegenstelling tot DRS bijvoorbeeld). Dus je moet het ook strategisch inzetten. En de verschillen daar zijn ook weer niet zo groot dat je er enorme gaten mee dicht kan rijden.
Maar DRS is de intentie ook altijd van geweest dat je er naast kunt komen en het onder het remmen moet af maken (en hierop zijn ook de DRS zones over de jaren aangepast).Tomcatter_31 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:15:
Zoals genoemd, in Indycar heb je ook push to pass en zo'n systeem vind ik best prima. Dat kan je zowel aanvallend als verdedigend inzetten, dus is voor iedereen gelijk (in tegenstelling tot DRS bijvoorbeeld). Dus je moet het ook strategisch inzetten. En de verschillen daar zijn ook weer niet zo groot dat je er enorme gaten mee dicht kan rijden.
Deze overstake en boost zorgen er niet voor dat je er naast komt maar creëren een wave-by. (Wat Alonso dan ook maar deed, zwaaien naar de auto's die hem inhaalde).
En daardoor is het nu ook "saaier". DRS zorgde vaak voor actie in de remzone waar er wel "gevochten" kon worden. En dat is nu niet meer aan de orde.

Alonso ook not amused
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Laat even weten... hier idem;
Mijn boefje is liev!
Klopt, maar met DRS had je ook vaak genoeg dat auto's er gewoon langsreden en er al ver voor het rempunt voorbij waren. Dus met DRS was het ook vaak genoeg gewoon voorbij rijden ipv echt inhalen.RobertMe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:41:
[...]
Maar DRS is de intentie ook altijd van geweest dat je er naast kunt komen en het onder het remmen moet af maken (en hierop zijn ook de DRS zones over de jaren aangepast).
Deze overstake en boost zorgen er niet voor dat je er naast komt maar creëren een wave-by. (Wat Alonso dan ook maar deed, zwaaien naar de auto's die hem inhaalde).
En daardoor is het nu ook "saaier". DRS zorgde vaak voor actie in de remzone waar er wel "gevochten" kon worden. En dat is nu niet meer aan de orde.
Misschien kan het nu ook nog verder getweaked worden dat de effecten minder extreem zijn.
Uiteraard. Daarom schrijf ik ook dat de intentie anders was (en ze ook elk jaar aan deden tweaken v.w.b. lengte van de zones).Tomcatter_31 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Klopt, maar met DRS had je ook vaak genoeg dat auto's er gewoon langsreden en er al ver voor het rempunt voorbij waren. Dus met DRS was het ook vaak genoeg gewoon voorbij rijden ipv echt inhalen.
Maar dat kan weer alleen door de vermogens terug te schroeven en dan zouden ze potentieel ook weer vermogen per... straight mode zone? moeten aanpassen. En dat maakt het er voor de kijker nog onduidelijker op. En nu zie je al niks van overtake mode (voor die volledige ronde na het detectiepunt) of tijdelijke boost door de knop in te drukken.Misschien kan het nu ook nog verder getweaked worden dat de effecten minder extreem zijn.
Zoals ik al zei, omdat de banden maar door een leverancier worden geleverd. Die situatie is voor iedereen hetzelfde.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:02:
[...]
Maar als je al vind dat een coureur banden moet managen, waarom ben je er dan tegen dat ie ook de batterij moet managen? Dat ie meer moet harvesten om op andere plekken meer energie te kunnen spenderen? Waarom is het ineens zo'n groot probleem?
DRS was dan ook al net zo'n gedrocht waar iedereen maar al te graag vanaf wilde. En we hebben in principe nog steeds een soort van DRS met de active aero. Alleen daar heeft de coureur dus weer geen invloed op.Tomcatter_31 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Klopt, maar met DRS had je ook vaak genoeg dat auto's er gewoon langsreden en er al ver voor het rempunt voorbij waren. Dus met DRS was het ook vaak genoeg gewoon voorbij rijden ipv echt inhalen.
Misschien kan het nu ook nog verder getweaked worden dat de effecten minder extreem zijn.
Ik denk dat dat nog wel gaat veranderen. F1 is een formule klasse, dus een teamsport. Het verschil wordt niet alleen op de baan gemaakt maar (zeker nu in het begin van een nieuw reglement vooral) in de fabriek. Ontwerpers + engineers + strategie-experts hebben er al jaren werk opzitten, de coureurs een stuk minder (ondanks de sims en tests).MikeyMan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:04:
@Martinspire met banden kun je er nog iets aan strategie op los laten. 1, 2 of 3 keer stoppen, verschillende compounds. Tien snelle rondjes rijden als dat nodig is.
Op technisch vlak zal er zeker nog veel verbeterd worden, maar vooral qua strategie en tactiek op de baan is het spel pas echt net begonnen en ik verwacht dat dat nog veel meer zal evolueren de komende maanden. Niet alleen in hoe coureurs omgaan met de batterij, maar ook in software, gear ratios en whatever er nog meer invloed heeft op hoe dit nieuwe systeem ingezet kan worden. Als er meer finesse mogelijk blijkt in hoe energy deployment net genoeg levert om iemand voorbij te gaan, met nog wat reserve voor verdediging een bocht later, wordt het spelletje alweer anders. En verdedigend net zo: net genoeg inzetten om er voor te blijven, zonder een bocht later het haasje te zijn omdat je leeg bent.
Als die balans altijd doorslaat naar "er voorbij is te makkelijk", dan is er een structureel probleem. Maar of dat echt zo is, zal denk ik nog moeten blijken. We zitten op dag 15 van een jarenlang traject.
Desondanks kan ik me prima voorstellen dat coureurs en fans dit spel minder fraai vinden dan het spel van vorig seizoen, puur omdat het nu anders werkt. Fair enough, nietwaar? Misschien trekt dat bij, misschien niet. Time will tell.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken