Dan schiet je voorstellingsvermogen te kort. WantAvK schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:05:
[...]
Met name de Ferrari's. Nogmaals is er hier iemand die op die momenten NIET op het puntje van zijn stoel zat? Kan het me niet voorstellen.
Met bijkomend probleem dat juist een persoon als Russell kampioen kan worden. Niet enkel om de betere auto, maar omdat je een stukje kwaliteit niet hoeft te hebben.
Russell was altijd al een snelle coureur. Maar nooit een echte racer. Zodra hij moest inhalen was het wachten op de boordradio. "Degene voor me ging teveel naar rechts, naar links, remde waar ik het niet verwachte, ik kreeg geen ruimte", etc.
Nu met de overtake mode, kan hij ook overal voorbij. Als er niets verandert, gaan we ook een ander type coureurs zien de komende jaren.
en voor de goede orde, natuurlijk kan die man rijden. Maar vergeleken met veel van de andere 22, is hij risico-avers.
Russell was altijd al een snelle coureur. Maar nooit een echte racer. Zodra hij moest inhalen was het wachten op de boordradio. "Degene voor me ging teveel naar rechts, naar links, remde waar ik het niet verwachte, ik kreeg geen ruimte", etc.
Nu met de overtake mode, kan hij ook overal voorbij. Als er niets verandert, gaan we ook een ander type coureurs zien de komende jaren.
en voor de goede orde, natuurlijk kan die man rijden. Maar vergeleken met veel van de andere 22, is hij risico-avers.
vind russel beetje vergelijkbaar met prost - als kijkt naar rijeigenschappen en kunde; berekend, terughoudend, pick you battles etc. Russel kan echt wel sturen, heeft in de klasses voor F1 dat ook duidelijk bewezen.PWM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:48:
Met bijkomend probleem dat juist een persoon als Russell kampioen kan worden. Niet enkel om de betere auto, maar omdat je een stukje kwaliteit niet hoeft te hebben.
en voor de goede orde, natuurlijk kan die man rijden. Maar vergeleken veel van de andere 22, is hij risico-avers.
Ik vind het grappig om te zien hoe raar sommigen reageren op de huidige regelgeving. Dingen kunstmatig noemen die al jaren kunstmatig waren.
Men heeft al jaren in de quali moeten managen. Nu is de batterij wat meer dan vroeger, maar dat was daarvoor ook al wel. Daarnaast kun je niet vol op je banden gaan, want dan zijn ze in de derde sector niks meer waard. Ook je remmen moeten opgewarmd zijn en je moet net genoeg brandstof meenemen. DRS of boost, maakt vrij weinig uit, je maakt al jaren niet meer alleen het verschil als rijder en als je kijkt hoe motoren geprogrammeerd worden (herinneren we de problemen nog van auto's die niet meer wisten waar ze op de baan waren? Max was er nog een paar keer door uitgevallen, meen ik). Programmeurs bepalen al jaren het grootste deel van de verschillen tussen auto's, daar is dit jaar niet anders in. In indycar en andere plekken heb je ook al push-to-pass, daar werkt het ook gewoon prima. Weten wanneer je met minimale effort kunt besparen, is ook al jaren onderdeel van het racen (al sinds dat we pitstops gebruiken om sneller te zijn dan de rest). Dus ik zie niet hoe het huidige systeem zoveel anders is dan daarvoor.
En over het uitremmen, ik weet het niet. Dit is toch ook gewoon onderdeel van het remmen? Ze moeten allemaal harvesten, dus uiteindelijk komt een hardere remactie ook weer terug. Ik heb liever dat er nog een kans is op meer actie, dan dat je alweer een hele ronde kunt gaan koffiedrinken omdat je al weet dat de andere auto geen kans heeft. Dat klakkeloos achter elkaar blijven rijden zonder acties van de afgelopen jaren, was ik al wel beu.
Ik ben een Verstappenfan en vind het jammer om te zien wat er nu gebeurt met die auto van hem, maar alsnog heb ik meer plezier met de 2 races gehad dan voorgaande jaren. En of auto's nou banden moeten sparen, brandstof moeten sparen of de batterij moeten laden/sparen, maakt mij werkelijk geen fluit uit. Het is de limiet, hoe dan ook. Bovendien is de techniek die men nu gebruikt interessant, de software in volle ontwikkeling en er gebeuren nog eens wat onverwachte dingen op de baan. F1 hoort die technologische ontwikkelingen te hebben en het onverwachte toe te voegen, anders is het geen F1 meer. En waar Ferrari/Mercedes los zijn van de rest, is het middenveld interessanter dan ooit.
Men heeft al jaren in de quali moeten managen. Nu is de batterij wat meer dan vroeger, maar dat was daarvoor ook al wel. Daarnaast kun je niet vol op je banden gaan, want dan zijn ze in de derde sector niks meer waard. Ook je remmen moeten opgewarmd zijn en je moet net genoeg brandstof meenemen. DRS of boost, maakt vrij weinig uit, je maakt al jaren niet meer alleen het verschil als rijder en als je kijkt hoe motoren geprogrammeerd worden (herinneren we de problemen nog van auto's die niet meer wisten waar ze op de baan waren? Max was er nog een paar keer door uitgevallen, meen ik). Programmeurs bepalen al jaren het grootste deel van de verschillen tussen auto's, daar is dit jaar niet anders in. In indycar en andere plekken heb je ook al push-to-pass, daar werkt het ook gewoon prima. Weten wanneer je met minimale effort kunt besparen, is ook al jaren onderdeel van het racen (al sinds dat we pitstops gebruiken om sneller te zijn dan de rest). Dus ik zie niet hoe het huidige systeem zoveel anders is dan daarvoor.
En over het uitremmen, ik weet het niet. Dit is toch ook gewoon onderdeel van het remmen? Ze moeten allemaal harvesten, dus uiteindelijk komt een hardere remactie ook weer terug. Ik heb liever dat er nog een kans is op meer actie, dan dat je alweer een hele ronde kunt gaan koffiedrinken omdat je al weet dat de andere auto geen kans heeft. Dat klakkeloos achter elkaar blijven rijden zonder acties van de afgelopen jaren, was ik al wel beu.
Ik ben een Verstappenfan en vind het jammer om te zien wat er nu gebeurt met die auto van hem, maar alsnog heb ik meer plezier met de 2 races gehad dan voorgaande jaren. En of auto's nou banden moeten sparen, brandstof moeten sparen of de batterij moeten laden/sparen, maakt mij werkelijk geen fluit uit. Het is de limiet, hoe dan ook. Bovendien is de techniek die men nu gebruikt interessant, de software in volle ontwikkeling en er gebeuren nog eens wat onverwachte dingen op de baan. F1 hoort die technologische ontwikkelingen te hebben en het onverwachte toe te voegen, anders is het geen F1 meer. En waar Ferrari/Mercedes los zijn van de rest, is het middenveld interessanter dan ooit.
Het probleem is dat de dingen die ze tot dit jaar moesten managen voor iedereen gelijk waren. De banden komen van een leverancier bijvoorbeeld. Dat is bij de energy store en software wel anders. Die komt bij iedereen van een andere leverancier wat zorgt voor een ongelijk speelveld.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:00:
Ik vind het grappig om te zien hoe raar sommigen reageren op de huidige regelgeving. Dingen kunstmatig noemen die al jaren kunstmatig waren.
"When you grow up your heart dies"
Brandstof en olie is nooit gelijk geweest. Software van de motoren is nooit gelijk geweest. Versnellingsbakken zijn nooit gelijk geweest. Aero pakketten zijn nooit gelijk geweest. Kwaliteit van coureurs en managers zijn nooit gelijk geweest. Dus hoe is het de ene keer wel een probleem en de andere keer niet? Bovendien is de ene band de andere niet en zitten ook daar verschillen in.sjaool schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Het probleem is dat de dingen die ze tot dit jaar moesten managen voor iedereen gelijk waren. De banden komen van een leverancier bijvoorbeeld. Dat is bij de energy store en software wel anders. Die komt bij iedereen van een andere leverancier wat zorgt voor een ongelijk speelveld.
Wat mij betreft gaat het ook niet alleen om dit seizoen, maar over de hele aanloop hiernaartoe. En deze eerste races zijn wel het uithangbord van wat er allemaal verkeerd is gegaan.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:00:
Dingen kunstmatig noemen die al jaren kunstmatig waren.
Ik had al een gruwelijke hekel aan DRS. Ook dat vond ik vanaf het begin al compleet kunstmatig en niet in de F1 thuishorende. Tanken bij pitstops hadden ze nooit moeten afschaffen. Er hadden altijd minimaal 2 bandenleveranciers moeten zijn. De fuelflow rules zijn absurd en hadden nooit ingesteld mogen worden. Ga zo maar door.
Tot het vorige seizoen was het nog (net!) te doen. Dit seizoen niet meer. En vooral omdat het er ook niet meer snel uitziet. Je ziet gewoon dat ze niet meer op het scherpst van de snede rijden. En die keren dat ze dan wel spinnen is het vaak omdat er iets misgaat met harvesting waardoor ie teveel op de achterkant afremt (of juist in de EPO gaat). Totaal willekeurig en niets aan te doen als coureur.
Over die brandstoffen; hebben we ooit nog eens iets gehoord van die niet-goedgekeurde brandstoffen van sommige aanbieders?Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:15:
[...]
Brandstof en olie is nooit gelijk geweest. Software van de motoren is nooit gelijk geweest. Versnellingsbakken zijn nooit gelijk geweest. Aero pakketten zijn nooit gelijk geweest. Kwaliteit van coureurs en managers zijn nooit gelijk geweest. Dus hoe is het de ene keer wel een probleem en de andere keer niet? Bovendien is de ene band de andere niet en zitten ook daar verschillen in.
RobertMe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:05:
[...]
Ik heb hier reacties gelezen dat als je klaagt dat je een refund krijgt. Deze workaround zou dan dus niet nodig hoeven te zijn (+ je krijgt 100% terug i.p.v. een verrekening + die losse maand).
:strip_exif()/f/image/HfiLXDgSmKx9HKg1heGLVB9S.png?f=user_large)
Kijken wat ze zeggen
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik meen dat Mercedes toch op het laatste moment goedkeuring kreeg?MikeyMan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:37:
[...]
Over die brandstoffen; hebben we ooit nog eens iets gehoord van die niet-goedgekeurde brandstoffen van sommige aanbieders?
Omdat die onderdelen niets met managen tijdens het racen van doen hebben. Ook hebben de coureurs daar verder weinig tot geen invloed op. Banden zijn voor een groot deel afhankelijk van de wagen maar ook van hoe een coureur ermee omgaat.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:15:
[...]
Brandstof en olie is nooit gelijk geweest. Software van de motoren is nooit gelijk geweest. Versnellingsbakken zijn nooit gelijk geweest. Aero pakketten zijn nooit gelijk geweest. Kwaliteit van coureurs en managers zijn nooit gelijk geweest. Dus hoe is het de ene keer wel een probleem en de andere keer niet? Bovendien is de ene band de andere niet en zitten ook daar verschillen in.
[ Voor 9% gewijzigd door sjaool op 16-03-2026 12:53 ]
Maar als je al vind dat een coureur banden moet managen, waarom ben je er dan tegen dat ie ook de batterij moet managen? Dat ie meer moet harvesten om op andere plekken meer energie te kunnen spenderen? Waarom is het ineens zo'n groot probleem?sjaool schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:50:
[...]
Omdat die onderdelen niets met managen tijdens het racen van doen hebben. Ook hebben de coureurs daar verder weinig tot geen invloed op. Banden zijn voor een groot deel afhankelijk van de wagen maar ook van hoe een coureur ermee omgaat.
En waar bij Indycar ook eerst wat tegenstand op push-to-pass was, is dat nu ook minder omdat de actie op de baan er prima mee om gaat en mijns inziens is dat met F1 net zo. Het is niet meer een optocht waar je elke ronde op dezelfde plek een actie ziet en mensen veel meer kunnen wisselen wanneer ze een actie wagen. En zodra ze die wagen hebben ze wellicht teveel energie gebruikt waardoor ze weer moeten verdedigen in de volgende paar bochten. Het gevecht is dus ook niet meteen voorbij.
@Martinspire met banden kun je er nog iets aan strategie op los laten. 1, 2 of 3 keer stoppen, verschillende compounds. Tien snelle rondjes rijden als dat nodig is.
Met de batterij is het een fenomeen dat elke bocht en elk recht stuk langs komt. Zonder een benefit waar je later duurzaam iets mee kan. Heel ander spelletje.
Met de batterij is het een fenomeen dat elke bocht en elk recht stuk langs komt. Zonder een benefit waar je later duurzaam iets mee kan. Heel ander spelletje.
Het argument van tanken zie ik vaker voorbij komen. Ik was juist blij toen dat weer afgeschaft werd. Juist in de tijd van het tanken zag je veel treintjes zonder inhalen. Juist toen was het lastig om in te halen en veel coureurs wachtten ook hun strategie af om voorbij hun voorganger te komen ipv inhalen op de baan.thijs42 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:26:
[...]
Ik had al een gruwelijke hekel aan DRS. Ook dat vond ik vanaf het begin al compleet kunstmatig en niet in de F1 thuishorende. Tanken bij pitstops hadden ze nooit moeten afschaffen. Er hadden altijd minimaal 2 bandenleveranciers moeten zijn. De fuelflow rules zijn absurd en hadden nooit ingesteld mogen worden. Ga zo maar door.
Ik hou ook niet van het kunstmatige en vind het ook wel te extreem nu. Blijft wel apart om die auto's voor einde van rechte stuk al in te zien zakken met topsnelheid. En verschil tussen deployment en niet is te groot. In sprintrace is wel apart dat Hamilton op gegeven moment bijna seconde achterlag op zijn voorganger en ineens toch weer er volledig naast zat. Maar coureurs moeten ook nog wennen aan wat beste werkt. En misschien kan er nog wat aangepast worden aan de auto's om het minder extreem te maken. En ondanks het kunstmatige heb ik me toch ook nog best vermaakt met de races gisteren en vorige week.
Zoals genoemd, in Indycar heb je ook push to pass en zo'n systeem vind ik best prima. Dat kan je zowel aanvallend als verdedigend inzetten, dus is voor iedereen gelijk (in tegenstelling tot DRS bijvoorbeeld). Dus je moet het ook strategisch inzetten. En de verschillen daar zijn ook weer niet zo groot dat je er enorme gaten mee dicht kan rijden.
Maar DRS is de intentie ook altijd van geweest dat je er naast kunt komen en het onder het remmen moet af maken (en hierop zijn ook de DRS zones over de jaren aangepast).Tomcatter_31 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:15:
Zoals genoemd, in Indycar heb je ook push to pass en zo'n systeem vind ik best prima. Dat kan je zowel aanvallend als verdedigend inzetten, dus is voor iedereen gelijk (in tegenstelling tot DRS bijvoorbeeld). Dus je moet het ook strategisch inzetten. En de verschillen daar zijn ook weer niet zo groot dat je er enorme gaten mee dicht kan rijden.
Deze overstake en boost zorgen er niet voor dat je er naast komt maar creëren een wave-by. (Wat Alonso dan ook maar deed, zwaaien naar de auto's die hem inhaalde).
En daardoor is het nu ook "saaier". DRS zorgde vaak voor actie in de remzone waar er wel "gevochten" kon worden. En dat is nu niet meer aan de orde.

Alonso ook not amused
Laat even weten... hier idem;
Mijn boefje is liev!
Klopt, maar met DRS had je ook vaak genoeg dat auto's er gewoon langsreden en er al ver voor het rempunt voorbij waren. Dus met DRS was het ook vaak genoeg gewoon voorbij rijden ipv echt inhalen.RobertMe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:41:
[...]
Maar DRS is de intentie ook altijd van geweest dat je er naast kunt komen en het onder het remmen moet af maken (en hierop zijn ook de DRS zones over de jaren aangepast).
Deze overstake en boost zorgen er niet voor dat je er naast komt maar creëren een wave-by. (Wat Alonso dan ook maar deed, zwaaien naar de auto's die hem inhaalde).
En daardoor is het nu ook "saaier". DRS zorgde vaak voor actie in de remzone waar er wel "gevochten" kon worden. En dat is nu niet meer aan de orde.
Misschien kan het nu ook nog verder getweaked worden dat de effecten minder extreem zijn.
Uiteraard. Daarom schrijf ik ook dat de intentie anders was (en ze ook elk jaar aan deden tweaken v.w.b. lengte van de zones).Tomcatter_31 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Klopt, maar met DRS had je ook vaak genoeg dat auto's er gewoon langsreden en er al ver voor het rempunt voorbij waren. Dus met DRS was het ook vaak genoeg gewoon voorbij rijden ipv echt inhalen.
Maar dat kan weer alleen door de vermogens terug te schroeven en dan zouden ze potentieel ook weer vermogen per... straight mode zone? moeten aanpassen. En dat maakt het er voor de kijker nog onduidelijker op. En nu zie je al niks van overtake mode (voor die volledige ronde na het detectiepunt) of tijdelijke boost door de knop in te drukken.Misschien kan het nu ook nog verder getweaked worden dat de effecten minder extreem zijn.
Zoals ik al zei, omdat de banden maar door een leverancier worden geleverd. Die situatie is voor iedereen hetzelfde.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:02:
[...]
Maar als je al vind dat een coureur banden moet managen, waarom ben je er dan tegen dat ie ook de batterij moet managen? Dat ie meer moet harvesten om op andere plekken meer energie te kunnen spenderen? Waarom is het ineens zo'n groot probleem?
DRS was dan ook al net zo'n gedrocht waar iedereen maar al te graag vanaf wilde. En we hebben in principe nog steeds een soort van DRS met de active aero. Alleen daar heeft de coureur dus weer geen invloed op.Tomcatter_31 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Klopt, maar met DRS had je ook vaak genoeg dat auto's er gewoon langsreden en er al ver voor het rempunt voorbij waren. Dus met DRS was het ook vaak genoeg gewoon voorbij rijden ipv echt inhalen.
Misschien kan het nu ook nog verder getweaked worden dat de effecten minder extreem zijn.
Ik denk dat dat nog wel gaat veranderen. F1 is een formule klasse, dus een teamsport. Het verschil wordt niet alleen op de baan gemaakt maar (zeker nu in het begin van een nieuw reglement vooral) in de fabriek. Ontwerpers + engineers + strategie-experts hebben er al jaren werk opzitten, de coureurs een stuk minder (ondanks de sims en tests). Het totaalpakket van ontwerp/engineering/strategie en stuurmanskunst bepaalt wie kampioen wordt. WCC is daarom ook relevanter dan WDC (behalve voor veel fansMikeyMan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:04:
@Martinspire met banden kun je er nog iets aan strategie op los laten. 1, 2 of 3 keer stoppen, verschillende compounds. Tien snelle rondjes rijden als dat nodig is.
Op technisch vlak zal er zeker nog veel verbeterd worden, maar vooral qua strategie en tactiek op de baan is het spel pas echt net begonnen en ik verwacht dat dat nog veel meer zal evolueren de komende maanden. Niet alleen in hoe coureurs omgaan met de batterij, maar ook in software, gear ratios en whatever er nog meer invloed heeft op hoe dit nieuwe systeem ingezet kan worden. Als er meer finesse mogelijk blijkt in hoe energy deployment net genoeg levert om iemand voorbij te gaan, met nog wat reserve voor verdediging een bocht later, wordt het spelletje alweer anders. En verdedigend net zo: net genoeg inzetten om er voor te blijven, zonder een bocht later het haasje te zijn omdat je leeg bent.
Als die balans altijd doorslaat naar "er voorbij is te makkelijk", dan is er een structureel probleem. Maar of dat echt zo is, zal denk ik nog moeten blijken. We zitten op dag 15 van een jarenlang traject.
Desondanks kan ik me prima voorstellen dat coureurs en fans dit spel minder fraai vinden dan het spel van vorig seizoen, puur omdat het nu anders werkt. Fair enough, nietwaar? Misschien trekt dat bij, misschien niet. Time will tell.
[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 16-03-2026 15:58 ]
Er is een verschil tussen banden 10-30 rondes managen en een batterij 3 bochten managen. Dat tweede heeft veel sneller invloed op wat nu op de baan aan het gebeuren is, bijvoorbeeld met het stuivertje wisselen tussen twee coureurs. Dat maakt een race fundamenteel anders.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:02:
[...]
Maar als je al vind dat een coureur banden moet managen, waarom ben je er dan tegen dat ie ook de batterij moet managen? Dat ie meer moet harvesten om op andere plekken meer energie te kunnen spenderen? Waarom is het ineens zo'n groot probleem?
Het is een verandering in mindset denk ik: 1 actie in 1 bocht bestaat niet meer, je bent er pas echt voorbij als je qua batterij weer hetzelfde zit als diegene die je net voorbij gegaan bent. Acties kunnen dus een halve ronde duren en pas veel later worden 'besloten'.
Bij DRS zag je overigens wel wanneer iemand dit gebruikte. Nu heb je een overtake knop die je mag gebruiken als je binnen 1 sec achter iemand zit, maar daar is niets van te zien. Ik heb iig nergens een icoontje gezien oid om dit aan te geven en op de auto zit ook geen lampje ofzo.
Ook die batterij indicator is niet representatief aangezien je een maximale hoeveelheid elektrische energie mag gebruiken in een ronde. Dus de accu kan 50% vol zitten, maar de rijder mag er niets van gebruiken omdat ie al aan de limiet zat. Allemaal erg verwarrend/ontransparant vind ik.
Ook die batterij indicator is niet representatief aangezien je een maximale hoeveelheid elektrische energie mag gebruiken in een ronde. Dus de accu kan 50% vol zitten, maar de rijder mag er niets van gebruiken omdat ie al aan de limiet zat. Allemaal erg verwarrend/ontransparant vind ik.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Er stond soms boost en overtake onderin beeld, als de auto binnen een seconde kwam dan werd het overtake logo groen, maar werd maar sporadisch gebruikt afgelopen race.zonoskar schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:02:
Bij DRS zag je overigens wel wanneer iemand dit gebruikte. Nu heb je een overtake knop die je mag gebruiken als je binnen 1 sec achter iemand zit, maar daar is niets van te zien. Ik heb iig nergens een icoontje gezien oid om dit aan te geven en op de auto zit ook geen lampje ofzo.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
volgens mij was er veel kunstmatig in beeld gebracht - of juist niet;ArcticWolf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:41:
[...]
Er stond soms boost en overtake onderin beeld, als de auto binnen een seconde kwam dan werd het overtake logo groen, maar werd maar sporadisch gebruikt afgelopen race.
- die “Max speed” sticker om terugval in km te maskeren
- tijden niet met achter de komma uitgeschreven: s,xxx maar s,x
- batterij / boost indicatie
- sector tijden gemist
- die aws-change to overtake
- intervallen zijn beperkt getoond
- beeld / camera wisselen bij rechte stukken
- geluid was al om te janken. Porsche en GP2 meer lawaai
- gebruikte banden was regelmatig in beeld; leuk - maar hoeveel pitstop zijn er gemaakt?
note heb niet de gehele race gezien, baseer dit op mijn ervaring (ga 20-30min)
Vind het geluid van deze generatie ook niet om aan te horen, de vorige generatie met MGU-H was nog beter vreemd genoeg.himlims_ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:27:
[...]
volgens mij was er veel kunstmatig in beeld gebracht - of juist niet;
- die “Max speed” sticker om terugval in km te maskeren
- tijden niet met achter de komma uitgeschreven: s,xxx maar s,x
- batterij / boost indicatie
- sector tijden gemist
- die aws-change to overtake
- intervallen zijn beperkt getoond
- beeld / camera wisselen bij rechte stukken
- geluid was al om te janken. Porsche en GP2 meer lawaai
- gebruikte banden was regelmatig in beeld; leuk - maar hoeveel pitstop zijn er gemaakt?
note heb niet de gehele race gezien, baseer dit op mijn ervaring (ga 20-30min)
Aantal pitstops hebben ze een paar keer laten zien... maar veel te weinig idd.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Die snap ik niet. Het is dit jaar ontegenzeggelijk harder en rauwer allemaal.ArcticWolf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:32:
[...]
Vind het geluid van deze generatie ook niet om aan te horen, de vorige generatie met MGU-H was nog beter vreemd genoeg.
Aantal pitstops hebben ze een paar keer laten zien... maar veel te weinig idd.
Echt? Tijdens Melbourne vond ik het geluid irritant hard/schel bij de onboards, dat hebben ze gelukkig wel aangepast maar veel harder is het niet geworden tov de vorige generatie... kan ook bijna niet omdat deze motoren (enkel de ICE) 400pk minder hebbenMikeyMan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:05:
[...]
Die snap ik niet. Het is dit jaar ontegenzeggelijk harder en rauwer allemaal.
Dit is pas hard en rauw:
De mguh is er vanaf. Dat dempte het nodige geluid.ArcticWolf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:11:
[...]
Echt? Tijdens Melbourne vond ik het geluid irritant hard/schel bij de onboards, dat hebben ze gelukkig wel aangepast maar veel harder is het niet geworden tov de vorige generatie... kan ook bijna niet omdat deze motoren (enkel de ICE) 400pk minder hebben![]()
Dit is pas hard en rauw:
[YouTube: Fernando Alonso Reunited With Renault R25 | 2020 Abu Dhabi Grand Prix]
Niet zoals vroeger uiteraard, maar wel een stuk beter dan vorige regels.
Vind 2025 toch beter klinken hoor, maar misschien vind ik de 2025 "pitch" persoonlijk prettiger, geen idee...MikeyMan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:13:
[...]
De mguh is er vanaf. Dat dempte het nodige geluid.
Niet zoals vroeger uiteraard, maar wel een stuk beter dan vorige regels.
YouTube: F1 2026 vs F1 2025 Engine Sound Comparaison (Every Car)
Met de 2014 motor generatie hebben ze er ook vele jaren over gedaan om de motor microfoon op exact de goed plek te krijgen voor wat beter geluid.ArcticWolf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:16:
[...]
Vind 2025 toch beter klinken hoor, maar misschien vind ik de 2025 "pitch" persoonlijk prettiger, geen idee...
YouTube: F1 2026 vs F1 2025 Engine Sound Comparaison (Every Car)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ze hebben halverwege dat tijdperk wel de uitlaat aangepast. Ben zelf live bij de GP van Monza in 2018 geweest en heb die hele race zonder oordoppen gekeken (tribune 6C), de support klasses (F2 en Porsche Cup) was niet te doen zonder oordoppenYakuzA schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:19:
[...]
Met de 2014 motor generatie hebben ze er ook vele jaren over gedaan om de motor microfoon op exact de goed plek te krijgen voor wat beter geluid.
Geen idee of ze toen al de uitlaat hadden aangepast...
Dit is ook ongeveer wat ik ervaar. Ik vind het lastiger te begrijpen wat ik nou precies zie en wat ik kan verwachten. Iemand die binnen DRS kwam, daarvan wist je: die gaat deze of volgende ronde wat proberen. Nu kan iemand op 2 seconden naderen, om ineens terug te vallen naar 3 sec en dan weer naar 2. Zonder dat daar verder een actie op volgt of zonder dat duidelijk is waar dat verval door komt. Daardoor vind ik het lastig om een strategie te achterhalen en te bedenken wat volgende stappen kunnen of zullen zijn. Dat wordt misschien wel beter als de indicatoren op het scherm komen en dan ook kloppen, maar nu geeft het mij het gevoel naar een nieuwe sport te kijken die ik niet begrijp. Wat best leuk kan worden, maar ik hield al ca 35 jaar van de oude sport, die begreep ik en die is nu met de nieuwe regels verdwenen.zonoskar schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:02:
Ugh, Montoya gaat zich er ook mee bemoeien, die vind dat coureurs niet zo kritisch moeten zijn, noemt o.a. Verstappen bij naam en anders moet de FIA maar boetes uitdelen.
Klinkt mij nogal achterhaalt en dictatoriaal, ik dacht dat Colombia inmiddels ook wel verder was.
Klinkt mij nogal achterhaalt en dictatoriaal, ik dacht dat Colombia inmiddels ook wel verder was.
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Ach die laat geen kans onbenut om Verstappen af te kraken. Waar die haat vandaan komt?Mad-Matt schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:22:
Ugh, Montoya gaat zich er ook mee bemoeien, die vind dat coureurs niet zo kritisch moeten zijn, noemt o.a. Verstappen bij naam en anders moet de FIA maar boetes uitdelen.
jaloezie gok ikToke_gt schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:31:
[...]
Ach die laat geen kans onbenut om Verstappen af te kraken. Waar die haat vandaan komt?
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Ach, hij vond zich ook al altijd beter dan SchumacherMad-Matt schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:22:
Montoya? Die werkt tegenwoordig toch als pundit bij F1TV.Mad-Matt schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:22:
Kan dus net zo goed voor de kerk van een ander preken.
Misschien zit er nog wat oud zeer jegens de familie?
Ik voel bijna weer de plaatsvervangende schaamte.
[ Voor 15% gewijzigd door Piggen op 16-03-2026 20:15 ]
Nou dat verklaard wat. De RB22 is iets van 20kg zwaarder dan de Alpine of McLaren...
The Red Bull is 20 kg heavier compared to the Alpine and 19 kg heavier compared to the McLaren. The Red Bull currently weighs 798.5 kg (Excluding fuel) (minimum driver weight 82 kg)
— Stormy³ (@StormyMv33) 16 maart 2026
This explains the high deg and lack of pace (Spotted by @MaxleclercVerst)) pic.twitter.com/9Sdovqqh1P
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Apart, AMuS wist eerder nog te vertellen dat Mercedes, Ferrari en Red Bull op het minimumgewicht zouden zitten en dat McLaren juist zwaarder was.DaniëlWW2 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:43:
Nou dat verklaard wat. De RB22 is iets van 20kg zwaarder dan de Alpine of McLaren...
[X]
Ik begrijp dat iemand fotos's heeft weten te maken van het FIA weegproces. Die zijn ook terug te zien in het Twitter / X bericht.
[ Voor 32% gewijzigd door Chocoball op 16-03-2026 22:23 ]
Ik mis nog steeds waarom dat een probleem zou zijn.Bundin schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:01:
[...]
Er is een verschil tussen banden 10-30 rondes managen en een batterij 3 bochten managen. Dat tweede heeft veel sneller invloed op wat nu op de baan aan het gebeuren is, bijvoorbeeld met het stuivertje wisselen tussen twee coureurs. Dat maakt een race fundamenteel anders.
Het is een verandering in mindset denk ik: 1 actie in 1 bocht bestaat niet meer, je bent er pas echt voorbij als je qua batterij weer hetzelfde zit als diegene die je net voorbij gegaan bent. Acties kunnen dus een halve ronde duren en pas veel later worden 'besloten'.
Leclerc en Hamilton waren ook op andere tijden aan het deployen, dat was toch prima om te kijken?
Dat Russell er alsnog voorbij kwam, had meer te maken met dat het teveel van de banden lijkt te vergen, dan dat het aan de batterij ligt. Om nog niet te spreken dat ze door die acties meer op het vuil kwamen.
En uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van strategie om die energie op een goed moment te deployen. Die lessen leren ze nu allemaal. Ik verwacht dat het met een race of 7 wel weer wat meer stabiliseert. Vergeet niet, ze hebben met deze auto's nog niet veel ervaring met het rijden achter andere auto's en wat dat met hun eigen grip en energie doet. Maar voor 2 races die het voorheen vooral van de DRS moesten hebben, vond ik het verfrissend om te zien dat ze eens op andere plekken inhalen, dat ze eens moeten verdedigen op plekken om te zorgen dat ze de volgende bocht er ook voor blijven (of juist niet). Dat ze iemand energie laten verbruiken op momenten waar zij expres dat niet doen.
Het is wat mij betreft nu meer een schaakpartij en je hebt als partij die ingehaald wordt nog meer kans om je te verdedigen.
Neem kwalificatie. Daar zijn banden geen factor, gewicht door brandstof ook niet. Dat was voorheen volle bak gaan, nog net binnen de lijnen kleuren en een tijd neerzetten. Niks managen, gas erop tot het gaatje. Nu zie je ook in die ene snelle ronde energy harvesting want de batterij houdt het geen hele ronde. De topsnelheid zakt zichtbaar terug op plaatsen waar dat in het verleden niet gebeurde.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:16:
[...]
Ik mis nog steeds waarom dat een probleem zou zijn.
Het is nog steeds 'zo snel als kan' wanneer je kijkt naar de hele ronde, maar 'zo snel als het moet voor de batterij' wanneer je kijkt naar een moment. Voor de klassering is het de juiste manier, het maximaliseert het resultaat waar het om gaat. Maar het ziet er voor de kijker niet uit wanneer aan het eind van het rechte stuk de snelheid ineens met tientallen km/h terugloopt omdat er opgeladen moet worden, terwijl de coureur nog steeds vol gas geeft. Een dip in snelheid niet omdat het nodig is om de wagen binnen de lijnen te houden en goed in/uit de bocht te komen, maar omdat batterij. En dat vinden een hoop mensen een slecht verhaal.
En we zijn het eens, over een hele race gezien is het een extra instrument waar je als team/coureur een verschil kan maken. Maar wel met gevoelsmatig kunstmatig langzaam rijden op bepaalde momenten. Ook dat is niet nieuw, hele seizoenen is langzamer gereden om een extra pitstop te vermijden, maar daar word je niet meermaals per ronde aan herinnerd door snelheidsverschillen. Als het hele veld de hele tijd consequent langzamer gaat, valt het minder op.
Het gaat dus niet om tragere rondetijden dan voorheen, maar om zichtbare momenten waar overduidelijk niet het maximale uit het materiaal wordt gehaald voor snelheid op dat moment. Dat is wennen en niet iedereen zal het nieuwe produkt te pruimen vinden. Al denk ik (zoals eerder gepost) dat met ontwikkeling van tactiek en strategie de scherpe kantjes er echt nog wel af gaan.
[ Voor 10% gewijzigd door Bundin op 16-03-2026 22:52 ]
Banden waren wel degelijk een factor, als je in het begin van je ronde teveel van je banden vroeg had je in de laatste sector niets meer over. De ene auto had daar meer last van de ander, maar het was zeker iets waar ze rekening mee moesten houden.Bundin schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:49:
[...]
Neem kwalificatie. Daar zijn banden geen factor, gewicht door brandstof ook niet. Dat was voorheen volle bak gaan, nog net binnen de lijnen kleuren en een tijd neerzetten. Niks managen, gas erop tot het gaatje. Nu zie je ook in die ene snelle ronde energy harvesting want de batterij houdt het geen hele ronde. De topsnelheid zakt zichtbaar terug op plaatsen waar dat in het verleden niet gebeurde.
Het is nog steeds 'zo snel als kan' wanneer je kijkt naar de hele ronde, maar 'zo snel als het moet voor de batterij' wanneer je kijkt naar een moment. Voor de klassering is het de juiste manier, het maximaliseert het resultaat waar het om gaat. Maar het ziet er voor de kijker niet uit wanneer aan het eind van het rechte stuk de snelheid ineens met tientallen km/h terugloopt omdat er opgeladen moet worden, terwijl de coureur nog steeds vol gas geeft. Een dip in snelheid niet omdat het nodig is om de wagen binnen de lijnen te houden en goed in/uit de bocht te komen, maar omdat batterij. En dat vinden een hoop mensen een slecht verhaal.
En we zijn het eens, over een hele race gezien is het een extra instrument waar je als team/coureur een verschil kan maken. Maar wel met gevoelsmatig kunstmatig langzaam rijden op bepaalde momenten. Ook dat is niet nieuw, hele seizoenen is langzamer gereden om een extra pitstop te vermijden, maar daar word je niet meermaals per ronde aan herinnerd door snelheidsverschillen. Als het hele veld de hele tijd consequent langzamer gaat, valt het minder op.
Het gaat dus niet om tragere rondetijden dan voorheen, maar om zichtbare momenten waar overduidelijk niet het maximale uit het materiaal wordt gehaald voor snelheid op dat moment. Dat is wennen en niet iedereen zal het nieuwe produkt te pruimen vinden. Al denk ik (zoals eerder gepost) dat met ontwikkeling van tactiek en strategie de scherpe kantjes er echt nog wel af gaan.
Maar je ziet dat dus alleen als je naar de snelheidsmeter kijkt. Als je gewoon de onboard bekijkt valt het niet heel erg op en als je langs de baan zit nog veel minder. Uiteindelijk gaan ze nog steeds naar een maximumsnelheid voor de bocht, het enige verschil is het rechte stuk ervoor. Dus dat is al minder groot probleem imo. Sterker, het lijkt vast al meer op de normale rondetijden waar ze die lift-and-coast ook al voor 90% van de rondjes tijdens de race doen. De afstand waarop het gebeurd, vind ik trouwens ook nog wel meevallen. Ja ze stoppen eerder, maar zelfs op het lange stuk van China was het pas echt de laatste 200 meter of zo. En teams worden daar de komende maanden alleen maar beter in.Bundin schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:49:
[...]
Neem kwalificatie. Daar zijn banden geen factor, gewicht door brandstof ook niet. Dat was voorheen volle bak gaan, nog net binnen de lijnen kleuren en een tijd neerzetten. Niks managen, gas erop tot het gaatje. Nu zie je ook in die ene snelle ronde energy harvesting want de batterij houdt het geen hele ronde. De topsnelheid zakt zichtbaar terug op plaatsen waar dat in het verleden niet gebeurde.
Het gaat dus niet om tragere rondetijden dan voorheen, maar om zichtbare momenten waar overduidelijk niet het maximale uit het materiaal wordt gehaald voor snelheid op dat moment. Dat is wennen en niet iedereen zal het nieuwe product te pruimen vinden. Al denk ik (zoals eerder gepost) dat met ontwikkeling van tactiek en strategie de scherpe kantjes er echt nog wel af gaan.
Het ding is nu ook nog wel dat ze niet zoveel brandstof mee kunnen nemen omdat elke auto eigenlijk nog aan zijn maximum zit. Als ze meer mee kunnen nemen, kunnen ze ook op die manier extra brandstof verbruiken om de batterij te laden, bv. Verder verwacht ik dat de FIA ook nog wel een maatregel gaat nemen om de boel wat meer bij elkaar te brengen, daar hebben ze bovendien al wat maanden over na kunnen denken.
Overall vind ik het nog wel meevallen. Lift&Coast hoort al jaren bij F1 en deze batterij-zaken maken het meer zichtbaar, maar ik vind het niet zo dramatisch als sommigen erover doen.
Het is de derde race.... Ik heb een dikke 2 uur gekeken.NiaX schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:24:
Niet zo gek ook als je je oordeel al klaar hebt en na 15 minuten de race uit zet.
Da's leuk maar het concept blijft hetzelfde; Om die extra .5Mj te kunnen genereren zul je ergens langzamer moeten rijden. En die extra 0.5Mj heb je vervolgens weer nodig om dat langzamer rijden te compenseren. Netto nogsteeds geen verschil. Daarnaast is er een limiet aan wat er in de batterij past (4Mj) die niet groter wordt.AvAars schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:38:
Dan heb je overtake mode toch niet helemaal begrepen, want het is niet alleen geen knopje (het geldt automatisch voor een hele lap als je bij de detectie op 1s van je voorganger zit) maar het geeft niet alleen extra power om te gebruiken, het laat je die extra power ook regenereren.
Itt boost, wat wèl een knopje is en géén extra harvesting power geeft.
Als je je dan realiseert dat die 4Mj op het rechte stuk in China op grofweg 1/3e al leeg was maakt die 0.5Mj extra nauwelijks verschil; dat extra beetje topsnelheid ga je nauwelijks redden want voordat je daar zit is die batterij al leeg.
Echt onzin, tijdens kwali was het outlap en daarna 1 ronde knallen. Banden waren geen factor. Batterij was geen factor, lift and coast (ja zelfs tijdens de hotlap) was geen factor, knoppies en actieve aero rotzooi (ok, DRS, maar ook dat zoog anussen) was geen factor.Shinji schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:56:
[...]
Banden waren wel degelijk een factor, als je in het begin van je ronde teveel van je banden vroeg had je in de laatste sector niets meer over. De ene auto had daar meer last van de ander, maar het was zeker iets waar ze rekening mee moesten houden.
Alles is batterij management geworden, en niet meer tot het gaatje gaan, want tot het gaatje gaan betekend lege batterij.
Echt racen betekend voor mij tot het randje van de grip van de banden, tot het randje van mechanische grip, zo laat mogelijk remmen en voor de rest gas erop zolang de auto het houd en de rijder hem op het grijze spul weet te houden.
Simpel. F1 is dood.
Dan heb je blijkbaar niet opgelet, het is geen onzin. Regelmatig gezien en gehoord dat iemand een slechte/mindere derde sector had vanwege teveel vragen van de banden in het eerste deel van de ronde.Damian schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:18:
[...]
Echt onzin, tijdens kwali was het outlap en daarna 1 ronde knallen. Banden waren geen factor.
Wellicht op sommige circuits met bepaalde compounds dat het minder of geen issue was. Maar het kwam wel degelijk voor.
[ Voor 12% gewijzigd door Shinji op 17-03-2026 08:32 ]
Dat is het echt al jaren niet meer. Banden management is al jaren en ook voorheen was energie managen al iets wat gedaan werd alleen was het veel minder zichtbaar.Damian schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:18:
[...]
Echt racen betekend voor mij tot het randje van de grip van de banden, tot het randje van mechanische grip, zo laat mogelijk remmen en voor de rest gas erop zolang de auto het houd en de rijder hem op het grijze spul weet te houden.
Simpel. F1 is dood.
Sorry maar het is net wat jij zegt dat onzin is. Tuurlijk is er bandenmanagement. De outlap zo traag mogelijk om al niet teveel uit de banden te halen, eerste deel van de ronde niet te gek doen anders had je op het einde geen banden meer, ... En ook toen was er batterij management, hoewel natuurlijk veel minder dan er nu is. Op de juiste momenten een beetje extra pk's ter beschikking hebben, kan net het verschil maken. Het is wel zo dat het gemakkelijker te regelen was, zeker na een paar jaar ervaring.Damian schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:18:
[...]
Echt onzin, tijdens kwali was het outlap en daarna 1 ronde knallen. Banden waren geen factor. Batterij was geen factor, lift and coast (ja zelfs tijdens de hotlap) was geen factor, knoppies en actieve aero rotzooi (ok, DRS, maar ook dat zoog anussen) was geen factor.
Alles is batterij management geworden, en niet meer tot het gaatje gaan, want tot het gaatje gaan betekend lege batterij.
Simpel. F1 is dood.
Dus nu wordt er ook gegaan tot op het randje van de mogelijkheden van de banden maar met dat verschil dat de banden geen volledige ronde perfecte grip kunnen geven.
Er is ooit een moment gekomen dat het meer tijd opleverde om, tijdens een race, minder brandstof mee te nemen en op momenten zuiniger te rijden dan om vol te tanken en vol gas te geven. En dat was ook al zo in de "goede oude tijd".
Momenteel trek ik me op aan het feit dat auto's veel dichter achter elkaar kunnen rijden. Daarvoor zijn de nieuwe regels wel goed, de rest is afwachten hoe het evolueert. Het eerste jaar van de grond effect auto's konden ze ook dicht volgen, tot de ingenieurs het jaar erna veranderden van "hoe kan ik mijn auto het best downforce geven" naar "hoe kan ik ervoor zorgen dat de wagen na mijn wagen minder downforce heeft"
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
offtopic:
je ziet heb bij meer sporten; sleutelen aan de core, voor meer entertainment. eenzelfde soort wijzging in regels is bij de NBA doorgevoerd; afhankelijk van defense/offense zijn voorheen 'illigale' bewegingen ineens legitiem geworden. Hierdoor heeft speler meer mogelijkheden; wordt er meer gescored, maar de basis regels zijn gewijzigd .
je ziet heb bij meer sporten; sleutelen aan de core, voor meer entertainment. eenzelfde soort wijzging in regels is bij de NBA doorgevoerd; afhankelijk van defense/offense zijn voorheen 'illigale' bewegingen ineens legitiem geworden. Hierdoor heeft speler meer mogelijkheden; wordt er meer gescored, maar de basis regels zijn gewijzigd .
Niet gezien dat hij al geplaatst was, excuus.Toke_gt schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:31:
[...]
Ach die laat geen kans onbenut om Verstappen af te kraken. Waar die haat vandaan komt?
Video verwijderd.
[ Voor 23% gewijzigd door Pauillac op 17-03-2026 17:38 ]
Dan heb jij echt zitten slapen een aantal seizoenenDamian schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:18:
Echt onzin, tijdens kwali was het outlap en daarna 1 ronde knallen. Banden waren geen factor. Batterij was geen factor, lift and coast (ja zelfs tijdens de hotlap) was geen factor, knoppies en actieve aero rotzooi (ok, DRS, maar ook dat zoog anussen) was geen factor.
Simpel. F1 is dood.
Het concept van het veel eerder gas los/remmen om op te laden niet het push-to-the-max is wat het gaafste is. Maar het zijn net nieuwe regels. Auto's kunnen elkaar wel weer veel meer volgen zonder meteen alle grip te verliezen. Dat geeft hoop. En met een beetje mazzel gaat de FIA wel luisteren naar 'de wereld' zodat er aanpassingen komen en rijders niet meer 200 meter te vroeg vermogen kwijt zijn en gaan afremmen om te laden.
Exact expert nodig?
Ik chargeer het wellicht een beetje, dat geef ik toe, maar het is gewoon sinds het hybrid era niet echt beter geworden. Teveel management en te weinig racen. Nu in 2026 is dat natuurlijk compleet doorgeslagen.Crazy D schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:29:
[...]
Dan heb jij echt zitten slapen een aantal seizoenen
Het concept van het veel eerder gas los/remmen om op te laden niet het push-to-the-max is wat het gaafste is. Maar het zijn net nieuwe regels. Auto's kunnen elkaar wel weer veel meer volgen zonder meteen alle grip te verliezen. Dat geeft hoop. En met een beetje mazzel gaat de FIA wel luisteren naar 'de wereld' zodat er aanpassingen komen en rijders niet meer 200 meter te vroeg vermogen kwijt zijn en gaan afremmen om te laden.
En ga nou niet zeggen dat iets heel geks zeg, ik ben niet de enige die er zo in staat he
Hoop is uitgestelde teleurstelling. En 2022 konden de auto's elkaar ook beter volgen. In 2023 was het al minder en in 2025 konden ze niet meer volgen. Ga er dus maar vanuit dat het volgend jaar alweer minder is geworden.Crazy D schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:29:
Auto's kunnen elkaar wel weer veel meer volgen zonder meteen alle grip te verliezen. Dat geeft hoop.
Ben ik de enige die heel benieuwd is hoe dit seizoen eruit zou zien met de nieuwe auto's, maar met de motoren en accu's van afgelopen jaren?
Ik nie tin ieder geval. Het zijn nieuwe regels en dat komt vast wel goed.Mad-Matt schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:18:
Ben ik de enige die heel benieuwd is hoe dit seizoen eruit zou zien met de nieuwe auto's, maar met de motoren en accu's van afgelopen jaren?
Er zijn meerdere manieren om de problemen op te lossen en het blijft F1 met de meest technische knappe koppen. Als dit niet lukt dan is het ook geen F1.
Precies dat; men (f1/fom/fia/etc) zien ook wel dat dit niet werkt, fans klagen, drivers klagen. Kijkers zeggen abbo op etc.tlpeter schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:01:
[...]
Ik nie tin ieder geval. Het zijn nieuwe regels en dat komt vast wel goed.
Er zijn meerdere manieren om de problemen op te lossen en het blijft F1 met de meest technische knappe koppen. Als dit niet lukt dan is het ook geen F1.
Ongetwijfeld dat ze met een werkbare oplossing gaan komen, en dan zijn we de eerste 4-5 races ook zo weer vergeten.
Is het voor de zomer niet geregeld, dan vrees ik voor de koningsklasse
Maar tegelijkertijd waren Lewis en Charles wel enthousiast dat ze lekker geracet hebben. Op de vingers getikt dat ze positief moesten zijn, of vonden ze dat echt? Of was het sarcasme maar dan niet sarcastisch gesprokenDamian schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:31:
[...]
Ik chargeer het wellicht een beetje, dat geef ik toe, maar het is gewoon sinds het hybrid era niet echt beter geworden. Teveel management en te weinig racen. Nu in 2026 is dat natuurlijk compleet doorgeslagen.
En ga nou niet zeggen dat iets heel geks zeg, ik ben niet de enige die er zo in staat heAls prominente rijders, experts e.d. er net zo in staan voel ik me wel redelijk gerechtvaardigd eigenlijk...
Ik zeg ook niet dat ik dit het leukste vind. Maar vergeet niet, elk decennium is men negatief en "vroeger was het beter". Nou, kijk eens terug naar die geweldige Schumi-jaren. Hele veld op een ronde. Nummer 2 op 2 pitstops achterstand. Was dat nu echt zo geweldig? En toch kijkt men terug op die jaren alsof dat het mooiste was... (al waren er natuurlijk, zoals elk jaar, altijd wel echt mooie races maar ook genoeg mega saaie races, ook al mag je van Olav een race nooit saai noemen, nou gras zien groeien is in zijn ogen dan zeker ook niet saai....) En nu kijkt men terug op de hybrid jaren alsof dat zo geweldig was. Terwijl 10 jaar geleden daar flink over geklaagd werd...
Tijden veranderen. F1 verandert. Ze zijn nu helaas vrij drastisch verandert, en om het interessant te houden zullen ze nu wel snel wat moeten aanpassen. Maart de vraag is, interessant voor wie... voor de oude garde die het prima vind om 20 ronden lang "in spanning" te zitten of iemand nu wel of niet dichterbij komt, of voor de tik-tok generatie (voor wie ook de sprintraces zijn bedacht) die 20 seconden geen actie al saai vinden.
Ik hoop zeker dat ze aanpassingen vinden waardoor F1 relevant blijft (voor zover het dat was) voor straatauto's maar tegelijkertijd wel meer echt racen is. In ieder geval niet dat je 200 meter voor de bocht afremt omdat de puf eruit is, en iemand die net iets zuiniger is geweest net 3 meter langer gas kan geven en daardoor er langs kan rollen...
Het is wel voor iedereen gelijk en dat maakt het dan toch weer racen. Er zijn een paar teams die het heel goed hebben begrepen en een paar die de boot hebben gemist.
Exact expert nodig?
Wie afgelopen weekend heeft opgelet zag dat Ferrari met een kleine update naar China was gekomen. Het betreft een kleine winglet die op de centrale steun van de halo was gemonteerd. In de officiële FIA documentatie werd het onderdeel omschreven als niet circuitspecifiek en levert een kleine aerodynamische winst op. In rondetijd zou het minder dan honderdsten van een seconde opleveren.

Rode pijl voor duiding
Het onderdeel is tijdens de enige training en in de sprint ingezet en daarna was het weer verdwenen. Volgens "The Race" waren er achter de schermen gesprekken met de FIA gaande over de interpretatie van het reglement. Artikel C13.3 van de technisch reglement schrijft voor dat aankleding aan de halo is toegestaan, maar alleen binnen duidelijk omschreven geometrische grenzen. Met zo'n minimaal voordeel zou Ferrari elk risico hebben willen vermijden, zoals een mogelijk protest van concurrenten of een beslissing door de wedstrijdleiding. Een officiële verklaring is echter niet gegeven.
Innovatieve oplossingen op dit gebied zou snel navolging kunnen vinden, mogelijk met nog extremere varianten. Een definitieve uitspraak over de legaliteit moet blijkbaar nog komen, pas daarna zal Ferrari beslissen of de Halo winglets terugkomen.
Wat in ieder geval zal terugkeren is de zogenaamde Macarena achtervleugel van Ferrari. Zowel Leclerc als Hamilton reden tijdens de training in China met deze achtervleugel maar na een spin van Hamilton besloot het team de Macarena vleugel weer in te pakken. In Japan zal de speciale achtervleugel weer ingezet worden en als de prestaties en betrouwbaarheid het toelaten ook in de race ingezet worden.

Rode pijl voor duiding
Het onderdeel is tijdens de enige training en in de sprint ingezet en daarna was het weer verdwenen. Volgens "The Race" waren er achter de schermen gesprekken met de FIA gaande over de interpretatie van het reglement. Artikel C13.3 van de technisch reglement schrijft voor dat aankleding aan de halo is toegestaan, maar alleen binnen duidelijk omschreven geometrische grenzen. Met zo'n minimaal voordeel zou Ferrari elk risico hebben willen vermijden, zoals een mogelijk protest van concurrenten of een beslissing door de wedstrijdleiding. Een officiële verklaring is echter niet gegeven.
Innovatieve oplossingen op dit gebied zou snel navolging kunnen vinden, mogelijk met nog extremere varianten. Een definitieve uitspraak over de legaliteit moet blijkbaar nog komen, pas daarna zal Ferrari beslissen of de Halo winglets terugkomen.
Wat in ieder geval zal terugkeren is de zogenaamde Macarena achtervleugel van Ferrari. Zowel Leclerc als Hamilton reden tijdens de training in China met deze achtervleugel maar na een spin van Hamilton besloot het team de Macarena vleugel weer in te pakken. In Japan zal de speciale achtervleugel weer ingezet worden en als de prestaties en betrouwbaarheid het toelaten ook in de race ingezet worden.
https://www.auto-motor-un...upgrade-halo-fluegel-fia/
Er schijnt gespeculeerd te worden dat Aston Martin alweer op zoek is naar een nieuwe TP.
Wat zou er in de vacature staan? "Moet ervaring hebben met Newey als CTO / hoofd designer en ervaring hebben in een samenwerking met Honda"?
Wat zou er in de vacature staan? "Moet ervaring hebben met Newey als CTO / hoofd designer en ervaring hebben in een samenwerking met Honda"?
"Ervaring met het maken van selfies is een pré..?"RobertMe schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:54:
Er schijnt gespeculeerd te worden dat Aston Martin alweer op zoek is naar een nieuwe TP.
Hmmm was er maar een TP met veel ervaring, die ook met Newey heeft gewerkt dominant was met Honda.... Het liefst een ex-TP die naar eigen zeggen niets anders zou kunnenRobertMe schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:54:
Hamilton is positief omdat hij er lekker bij lijkt te zitten. Als dat voordeel verloren gaat begint hij vanzelf weer te klagen. russell idem dito.Crazy D schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:31:
[...]
Maar tegelijkertijd waren Lewis en Charles wel enthousiast dat ze lekker geracet hebben. Op de vingers getikt dat ze positief moesten zijn, of vonden ze dat echt? Of was het sarcasme maar dan niet sarcastisch gesproken
Ik zeg ook niet dat ik dit het leukste vind. Maar vergeet niet, elk decennium is men negatief en "vroeger was het beter". Nou, kijk eens terug naar die geweldige Schumi-jaren. Hele veld op een ronde. Nummer 2 op 2 pitstops achterstand. Was dat nu echt zo geweldig? En toch kijkt men terug op die jaren alsof dat het mooiste was... (al waren er natuurlijk, zoals elk jaar, altijd wel echt mooie races maar ook genoeg mega saaie races, ook al mag je van Olav een race nooit saai noemen, nou gras zien groeien is in zijn ogen dan zeker ook niet saai....) En nu kijkt men terug op de hybrid jaren alsof dat zo geweldig was. Terwijl 10 jaar geleden daar flink over geklaagd werd...
Tijden veranderen. F1 verandert. Ze zijn nu helaas vrij drastisch verandert, en om het interessant te houden zullen ze nu wel snel wat moeten aanpassen. Maart de vraag is, interessant voor wie... voor de oude garde die het prima vind om 20 ronden lang "in spanning" te zitten of iemand nu wel of niet dichterbij komt, of voor de tik-tok generatie (voor wie ook de sprintraces zijn bedacht) die 20 seconden geen actie al saai vinden.
Ik hoop zeker dat ze aanpassingen vinden waardoor F1 relevant blijft (voor zover het dat was) voor straatauto's maar tegelijkertijd wel meer echt racen is. In ieder geval niet dat je 200 meter voor de bocht afremt omdat de puf eruit is, en iemand die net iets zuiniger is geweest net 3 meter langer gas kan geven en daardoor er langs kan rollen...
Het is wel voor iedereen gelijk en dat maakt het dan toch weer racen. Er zijn een paar teams die het heel goed hebben begrepen en een paar die de boot hebben gemist.
Tjah dat wordt ook gezegd van Max. Hij klaagt omdat ie niet vooraan meedoet...Bvanham schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:12:
[...]
Hamilton is positief omdat hij er lekker bij lijkt te zitten. Als dat voordeel verloren gaat begint hij vanzelf weer te klagen. russell idem dito.
Exact expert nodig?
Da's kinda hetzelfde als wat ik al schreefWaah schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:01:
[...]
Hmmm was er maar een TP met veel ervaring, die ook met Newey heeft gewerkt dominant was met Honda.... Het liefst een ex-TP die naar eigen zeggen niets anders zou kunnen
Grap is uiteraard wel...
Ron Dennis? Ervaring net Newey (voordat die naar Red Bull ging) en dominant met Honda is de hele reden dat ze naar Honda gingen in 2015? (Omdat ze ooit samen dominant waren, in Senna tijdperk denk ik dan? Dat was IIRC met Honda, en de rood/witte livery)
Diegene hebben dan zeer slecht op gelet. Want Verstappen zei dit al in 2023.Crazy D schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:13:
[...]
Tjah dat wordt ook gezegd van Max. Hij klaagt omdat ie niet vooraan meedoet...
En als Verstappen helderziend zou zijn..., had die vorig jaar vast bij het kruisje getekend, voor Mercedes.
Mijn god, als je dit soort dingen ziet, maakt dit jaar alleen maar erger
https://www.instagram.com...igsh=MTl5YXd5YnpibW82aQ==
En zonder Instagram?Exocet schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:34:
Mijn god, als je dit soort dingen ziet, maakt dit jaar alleen maar erger
1000X beter dan die Dyssons van nuShinji schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:50:
[...]
My goodness wat een verschrikking dat geluid... Kattengejank
Jij bent meer fan van grasmaaiers?Shinji schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:50:
[...]
Ik vond de Honda voorgaande jaren wel goed klinken in elk geval. Dit jaar nog niet echt op gelet, maar af en toe werd er ook gezeikt op het geluid van Formule E maar dit lijkt daar best op (bij de niet-onboards).
RBR is 20 kg te zwaar. Er zijn fotos gemaakt van de weegbrug in china.
https://www.f1maximaal.nl...t-met-extreem-overgewicht
Op zich goed nieuws. Kilos weg halen is relatief makkelijk. Aan de andere kant weer een bevestiging dat Waché er een potje van maakt.
Op zich goed nieuws. Kilos weg halen is relatief makkelijk. Aan de andere kant weer een bevestiging dat Waché er een potje van maakt.
Sommige fans klagen, sommige coureurs klagen en sommige kijkers zeggen hun abo op (zeggen ze)himlims_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Precies dat; men (f1/fom/fia/etc) zien ook wel dat dit niet werkt, fans klagen, drivers klagen. Kijkers zeggen abbo op etc.
Ongetwijfeld dat ze met een werkbare oplossing gaan komen, en dan zijn we de eerste 4-5 races ook zo weer vergeten.
Is het voor de zomer niet geregeld, dan vrees ik voor de koningsklasse
Ik heb het gevoel dat tegenstanders vooral heel vocaal zijn. Daarbij ongetwijfeld een hoop die het echt kut vinden, maar ook een hoop fans die Max, Lando of iemand anders napapegaaien.
Ik heb mezelf goed vermaakt deze races. Ik vond DRS echt onzettend kut, dus ik vind het sowieso een verbetering. Leuk om acties op andere delen dan rechte stukken te zien. Lagere snelheden zie ik toch niet zo en dat sommige coureurs het niet zo leuk vinden, daar heb ik voor de buis ook geen last van.
Dan doeken ze het op of zo?Is het voor de zomer niet geregeld, dan vrees ik voor de koningsklasse
[ Voor 5% gewijzigd door Piggen op 17-03-2026 21:06 ]
@Piggen ben oprecht benieuwd wat je tegen DRS had wat met overtake etc is opgelost?
Inhaalacties op andere delen dan de (lange) rechte stukken. Ik vond het zo ontzettend lame. Wachten tot het rechte stuk, vleugeltje open en dan er voorbij. Niet dat het nu perfect is, maar ik vermaak me echt een stuk beter.Waah schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:04:
@Piggen ben oprecht benieuwd wat je tegen DRS had wat met overtake etc is opgelost?
Weghalen is anders best wel een dingetje.Lynx schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:00:
RBR is 20 kg te zwaar. Er zijn fotos gemaakt van de weegbrug in china.
Maar hebben ze net als Williams wellicht een crashtest niet gehaald en daardoor wat zwaarder dan anders?
Hoe dan...Shinji schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:50:
[...]
YouTube: Juan Pablo Montoya's record-breaking lap of Monza | 2004 Italian GP
YouTube: F1 Spa 2005 Qualifying Juan Pablo Montoya Pole Lap
Hoe kun je dit kattengejank noemen? Beste F1 geluid ooit.
Zelfs Hamilton krijgt een stijve
YouTube: Lewis Hamilton summing his Qualy up, his eyes got wide open when F1 ...
Ze hebben helaas alle Premiere TV video's van YouTube verwijderd dus de echt goede kwaliteit video's van het V10 tijdperk zijn weg...
[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 17-03-2026 20:32 ]
Zal zeker meespelen. Aan de andere kant maken ze er ookencht wel een sh.tshow van de afgelopen races. Het is heel knap om als niet autofabrikant met een eigen nieuwe motor enigzins competitief te zijn maar als je elektronica en software niet werkt zoals het hoort of dit niet goed duidelijk is snap ik dat hij baalt. Norris en Piastri zullen daar nog veel directer in zijn denk ik achter de schermen. Verstappen Egt het alleen gewoon, is niet diplomatiek maar lambiase snapt dit welCrazy D schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:13:
[...]
Tjah dat wordt ook gezegd van Max. Hij klaagt omdat ie niet vooraan meedoet...
Ik krijg altijd kippenvel als ik dit hoor. Ik ben bij 3 races geweest tijdens het V10 tijdperk en vooral de Nürburgring (als European Grand Prix) vergeet ik nooit meer. Wij stonden vlak voor bocht 13 en alles om je heen trilde als deze auto's langs kwamen. De grond, de lucht, je lichaam
Ik vind jou engShinji schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:50:
[...]
Ik hou denk ik gewoon meer van het laag. Filmpje net gekeken, maar die V8 vind ik fijner klinken. Net als van die American Muscle cars.Damian schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:15:
[...]
Ik vind jou eng
[YouTube: How We’re Wired to Love F1 V10s]
Ik kan me wel voorstellen dat het een hele belevenis is dat live mee te maken hoor, nooit gedaan. Maar puur via speakers vind ik de V10 niet per se heel mooi.
Qua geluid prefereer ik ook wel de oude multi cylinder motoren.
Tip mocht je dat nog live willen horen, boss gp, vorig jaar had ik geluk, de torro rosso Ferrari v10 klapte mee.
Tip mocht je dat nog live willen horen, boss gp, vorig jaar had ik geluk, de torro rosso Ferrari v10 klapte mee.
Zal de nostalgie zijn van de V10 op tv. Maar in het echt is de V10 zoveel luider. Zelf enkel de moderne F1 live gezien en dat was helemaal niet hard geluid vond ik. De F2 klinkt luider...Shinji schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:30:
[...]
Ik hou denk ik gewoon meer van het laag. Filmpje net gekeken, maar die V8 vind ik fijner klinken. Net als van die American Muscle cars.
Ik kan me wel voorstellen dat het een hele belevenis is dat live mee te maken hoor, nooit gedaan. Maar puur via speakers vind ik de V10 niet per se heel mooi.
Nu halen ze toch ook vooral in op de rechte stukken? En dan nog veel eerder ook en met groter verschil.Piggen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:08:
[...]
Inhaalacties op andere delen dan de (lange) rechte stukken. Ik vond het zo ontzettend lame. Wachten tot het rechte stuk, vleugeltje open en dan er voorbij. Niet dat het nu perfect is, maar ik vermaak me echt een stuk beter.
Alleen China rijden ze aan de buitenbocht er omheen, maar dat deden ze vorige jaren ook daar. En als ze elke ronde elkaar kunnen inhalen is inhalen ook ni3t speciaal of bijzonder meer.
Je mag het vinden hoor. Maar de reden dat ze buitenom makkelijk kunnen inhalen is omdat ze niet voluit rijden.
Thanks! Mijn vrouw en ik zaten al een tijdje te zoeken naar iets om onze dochters mee naartoe te nemen. De interesse begint inmiddels best wel vorm aan te nemen, maar ze hebben natuurlijk to-taal geen idee hoe snel een raceauto echt gaat. En voor deze prijs is dat best wel leuk. Ze zijn 4 en 7 dus 100-en euro's neerleggen is wat overdreven. Tickets meteen gekocht voor de zondag in AssenHumma Kavula schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:45:
Qua geluid prefereer ik ook wel de oude multi cylinder motoren.
[YouTube: 17 maart 2026]
Ik heb hetzelfde hoor. Vond jankende V10´s wel bijzonder klinker, maar niet per mooi of zo.Shinji schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:30:
[...]
Ik hou denk ik gewoon meer van het laag. Filmpje net gekeken, maar die V8 vind ik fijner klinken. Net als van die American Muscle cars.
Beetje offtopic, maar in het WEC is ook zo´n discussie: Cadillac V8 vs Aston Martin V12. Voor mij is het 100% de Cadillac. Ik ben ook twee keer naar het WEC geweest en je voelde hem gewoon
Graag gedaanlolgast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:00:
[...]
Thanks! Mijn vrouw en ik zaten al een tijdje te zoeken naar iets om onze dochters mee naartoe te nemen. De interesse begint inmiddels best wel vorm aan te nemen, maar ze hebben natuurlijk to-taal geen idee hoe snel een raceauto echt gaat. En voor deze prijs is dat best wel leuk. Ze zijn 4 en 7 dus 100-en euro's neerleggen is wat overdreven. Tickets meteen gekocht voor de zondag in Assen
Neem aub wel gehoor bescherming mee!
Ik heb echt mijn vingers in mijn oren moeten proppen en ik voelde het dreunen in mijn lichaam als ze langs kwamen.
-edit-
Sorry voor de off topic, ik houd nu op
[ Voor 3% gewijzigd door Humma Kavula op 17-03-2026 22:07 ]
gerucht gaat dat ook de intentie was , maar zijn manager Raymond zou mogelijk “te hoog” hebben ingezet / hand verspeeld blablablaRobertMe schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:15:
[...]
Diegene hebben dan zeer slecht op gelet. Want Verstappen zei dit al in 2023.
En als Verstappen helderziend zou zijn..., had die vorig jaar vast bij het kruisje getekend, voor Mercedes.
Weet het; geruchten heb je niets aan, maar vaak ligt de werkelijkheid daar niet ver vandaan. Misschien schrijft toto ooit nog zijn memoires, en lezen we het dan wel
Ik heb een paar keer meegeholpen als scrutineer bij de DTM in Zandvoort, dan sta je dus in de pitbox van een team. Ik had geen gehoorbescherming (vergeten), een van de monteur gaf wat doppen aan mij. Ik zei heel stoer 'ik wil het horen, want het is zoo vet', nou, nadat zo'n wagen 1x volgas vanaf de pitbox wegtrok heb ik ze maar op gedaanHumma Kavula schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:07:
[...]
Graag gedaan
Neem aub wel gehoor bescherming mee!
Ik heb echt mijn vingers in mijn oren moeten proppen en ik voelde het dreunen in mijn lichaam als ze langs kwamen.
-edit-
Sorry voor de off topic, ik houd nu op
Mooiste was toen ze 's avonds een demo rondje reden over het circuit met een echt Nascar, dat was echt by far het luidste wat ik ooit gehoord heb qua auto's haha
Vaak bu'j te bang!
Lijkt me niet - Wanneer blijkt dat “men er niets aan vind” en de bezoekersaantallen, abonnees en merchandise terugloopt . De winst en aandelen zakken. Dan gaat er echt wel een andere weg ingeslagen worden.
Maar zoals eerder schreef; is nog pril, en nieuw voor iedereen. Organisatie, teams en drivers zijn nog zoekende… als men een balans en werkwijze gevonden heeft, en ook drivers hun draai vinden. Misschien nog een tweak aan de regels. Zijn we deze dramatisch start van seizoen snel vergeten.
En wie weet, zien we straks veel meer knokken wanneer de marges kleiner worden. Zoals tussen de Ferrari’s in China
Het knokken en strijd wel ja, maar dat is allemaal binnen gebruik van tools die semi-automatisch bepalen wanneer je in "corner" of "straight" mode staat en hoever je je batterij hebt opgeladen.himlims_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:45:
[...]
Lijkt me niet - Wanneer blijkt dat “men er niets aan vind” en de bezoekersaantallen, abonnees en merchandise terugloopt . De winst en aandelen zakken. Dan gaat er echt wel een andere weg ingeslagen worden.
Maar zoals eerder schreef; is nog pril, en nieuw voor iedereen. Organisatie, teams en drivers zijn nog zoekende… als men een balans en werkwijze gevonden heeft, en ook drivers hun draai vinden. Misschien nog een tweak aan de regels. Zijn we deze dramatisch start van seizoen snel vergeten.
En wie weet, zien we straks veel meer knokken wanneer de marges kleiner worden. Zoals tussen de Ferrari’s in China
Ik vrees dat we de kwali's zoals die van Max in Saoedi Arabië waarbij alle coureurs stilvielen in de interviews omwille van de skills nooit meer gaan zien.
Deze auto's lenen zich niet om 1 ronde lang op de absolute limiet te rijden.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Canal+ heeft zich voor de grand prix van Japan laten inspireren door Mario Kart
Maar bij LeClerc etc wordt het als feit gebracht dat ze positief zijn vanwege hun positie nu, en bij Max is het steeds "ja misschien speelt dat ook mee, maar.....". Dat heet met 2 maten meten. Als je vooraan rijdt is het uiteraard leuker dan achteraan. En je hebt te dealen met hoe het nu is. Je kunt continue zeiken maar daar verandert het niet mee. Ik geloof wel dat Max ook niet heel enthousiast zou zijn als hij nu vooraan stond, maar ik weet zeker dat een deel van de negativiteit echt te maken heeft dat het gewoon kut gaat. En ik geloof ook wel dat de FIA vriendelijk doch dringend heeft verzocht om wat minder negatief te zijn trouwens. (maar ja, wat is de toegevoegde waarde van na elke zin aangeven dat je het kut vind? daar zijn mensen op een gegeven moment ook wel klaar mee).Bvanham schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:35:
[...]
Zal zeker meespelen. Aan de andere kant maken ze er ookencht wel een sh.tshow van de afgelopen races. Het is heel knap om als niet autofabrikant met een eigen nieuwe motor enigzins competitief te zijn maar als je elektronica en software niet werkt zoals het hoort of dit niet goed duidelijk is snap ik dat hij baalt. Norris en Piastri zullen daar nog veel directer in zijn denk ik achter de schermen. Verstappen Egt het alleen gewoon, is niet diplomatiek maar lambiase snapt dit wel
Exact expert nodig?
Hamilton en leclerc “vechten”. Maar in werkelijkheid zijn het twee auto”s die door beide coureurs gemakkelijk maximaal gereden kunnen worden en overtake mode zorgt dat ze om en om op kop rijden. Spannend… Russel reed er op z’n gemakkie achteraan om weg te rijden zo gauw de heren uitgestoeid waren. Ik had persoonlijk verwacht dat leclerc het duel zou winnen en om eerlijk te zijn zie ik het als een bevestiging van het falen van de regels dat de snellere coureur van de twee uiteindelijk achter eindigt.
Max is kritisch, windsor is kritisch, podcasts zijn kritisch. Het zou voor #3 mss beter zijn om een beetje milder te zijn en zijn geluid door stromannen te laten verkondigen. Maarja…zo werkt max niet.
Max is kritisch, windsor is kritisch, podcasts zijn kritisch. Het zou voor #3 mss beter zijn om een beetje milder te zijn en zijn geluid door stromannen te laten verkondigen. Maarja…zo werkt max niet.
Ik dus niet. DRS was al verschrikkelijk maar toe zag je nog uitremacties. Nu zijn het gewoon fly by's op de powerboost terwijl de ander zijn accu leeg is en die gaat er na de inhaalactie op een powerboost weer voorbij. Wat is daar nu leuk aan? Jojo racen door met een accu te spelen. Leuk voor de occasional fan maar de die hard fan zit zich op te vreten.Piggen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:08:
[...]
Inhaalacties op andere delen dan de (lange) rechte stukken. Ik vond het zo ontzettend lame. Wachten tot het rechte stuk, vleugeltje open en dan er voorbij. Niet dat het nu perfect is, maar ik vermaak me echt een stuk beter.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken