• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:13

Piggen

Lekker bakkie

sjaool schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:20:
[...]

Ik dus niet. DRS was al verschrikkelijk maar toe zag je nog uitremacties. Nu zijn het gewoon fly by's op de powerboost terwijl de ander zijn accu leeg is en die gaat er na de inhaalactie op een powerboost weer voorbij. Wat is daar nu leuk aan? Jojo racen door met een accu te spelen. Leuk voor de occasional fan maar de die hard fan zit zich op te vreten.
Prima om het niet met me eens te zijn, maar ga niet lopen gatekeepen en me dan een ¨occasional fan¨ noemen. Ik heb sinds 1996 nauwelijks een race gemist man.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47
Heb er een tijd over na moeten denken waarom het racen nu niet lijkt te 'kloppen'.

Als je oppervlakkig naar de races kijkt lijkt er niet zoveel aan de hand. Er zijn veel meer overtakes dan in de voorgaande seizoenen, en de rondetijden benaderen die van vorig jaar al aardig. Maar toch voelt het alsof er iets 'mis' is.

Een aantal redenen zijn al genoemd:

Bochten
Tot dit seizoen waren de bochten het belangrijkst. De manier waarop je een bocht nam bepaalde hoe snel je het volgende rechte stuk - waarop je constant accelereerde - op kwam en bepaalde de bandendegradatie.

Dat is compleet gewijzigd. Door het veel hogere elektronische vermogen en het dus direct beschikbare enorme koppel is de acceleratie uit de bochten extreem veel sneller geworden. Dusdanig snel dat de exit snelheid minder belangrijk is geworden. Daarnaast accelereer je niet meer het hele rechte stuk, maar ga je veel eerder van je 'gas' af om de batterij weer op te laden. Met name snelle bochten worden niet meer op de (grip) limiet gereden omdat het laden van de batterij belangrijker is.

Geen 'multi-lap' strategie
Tot dit seizoen had een coureur de keuze om meerdere snelle ronden af te wisselen met meerdere meer behoudende ronden. Hier kon een hele strategie op gebouwd worden, met name voor of na pitstops van jezelf of concurrenten.

Dat kan nu niet meer. De enige variatie die mogelijk is is binnen de ronde zelf. Je kunt ervoor kiezen een (mini) sector sneller te gaan, maar zal dat bekopen in de daarop volgende sectoren omdat je batterijniveau te laag is. Andersom geldt ook: je kunt een sector langzamer gaan (en meer batterij laden/sparen), waarna je daarna een mini (sector) sneller kunt. Een tactiek die misschien van pas komt in een direct gevecht op de baan, maar zinloos om een tactiek over meerdere ronden tegen een andere tegenstander op te zetten.

Maar het is toch spectaculair, al die inhaalacties?
Is ook al genoeg over gezegd. Als een coureur met een volle batterij een collega in de acceleratiefase probleemloos inhaalt, en in het daarop volgende rechte stuk weer door diezelfde collega in wordt gehaald omdat zijn eigen batterij leeg is geldt dat als 2 inhaalacties. Leuk voor de statistieken, maar er zijn weinig racefans die daar opgewonden van raken.

Daarnaast zitten we nu nog (gelukkig?) in een fase dat door onbekendheid met en onbetrouwbaarheid van de nieuwe systemen meerdere snellere coureurs gedwongen worden tot op het oog spectaculaire inhaalraces. Zodra die kinderziekten er uit zijn en iedereen na een ronde op haar 'natuurlijke' positie rijdt is dat ook verleden tijd.

Hoe is die saaiheid aan te tonen?
Heb hier lang m'n hoofd over gebroken. Er begon me iets te dagen toen ik zag dat de (kwalificatie) tijden van Verstappen en Hadjar telkens zo dicht bij elkaar lagen. Verstappen staat erom bekend altijd flink sneller te zijn dan z'n teamgenoten, iets dat vele van z'n voormalige directe collega's al de kop heeft gekost.

Maar nu dus niet. Nu is het natuurlijk mogelijk dat Hadjar net als Verstappen een 'godlike' coureur is, en dat wil ik zeker niet uitsluiten, maar dan nog. De huidige Verstappen met 11 seizoenen ervaring en 4 wereldtitels op zak zou in mijn optiek de Verstappen van 2016 in z'n eerste races in een Red Bull ook zeker nog makkelijk moeten kunnen verslaan. Dus hetzij Hadjar is nog veel beter dan Verstappen, of er is nog iets anders aan de hand.

Begon te vermoeden dat het wel eens aan de auto kon liggen. En dan niet alleen de Red Bull, maar alle auto's. Bijna alle coureurs klagen dat wat ze nu moeten doen weinig meer met racen te maken heeft, en meer met het op het juiste moment indrukken van de juiste knopjes. Hun kwaliteit als coureur zou dan ook niet meer het onderscheid kunnen maken.

Om te kijken of dit klopt heb ik de race charts (achterstand op de leider) van verschillende coureurs bekeken. Hiermee kun je zien in hoeverre de rondetijden van coureurs van hetzelfde team van elkaar verschillen.

Heb daarvoor de race in China in 2025 en 2026 gebruikt...
Team20252026
Red BullAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJwPgvfW80864rH1vb-nYr8rg74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5z3wYa1lBBuYqyDQZQ3cjAqB.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaZjPVj_ku0u-EBFE6i3CL8kYlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9QNCw0fPHXF9TT2V2GWJKfW.png?f=fotoalbum_large
FerrariAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OweQqWyk3QOg2rEmTgHIVbDpkc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NjTaiUiL7ak4U8t8gbOC37Lu.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omvIgpxxq52_jk7vKGmvEQ_8eio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3pACzpFTIycwqneBEUMSaR7Y.png?f=fotoalbum_large
MercedesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo2YuQ0ywiiUWVRYf9PcC5sAahk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iku5FsZs9jALEchQXzhQqh32.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_3zxPhpll2y-yLujbpW-mfHfoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K3jOG1PY5LuIQ9TcOWxySwFl.png?f=fotoalbum_large
Heb McLaren niet mee kunnen nemen omdat ze dit jaar niet gestart zijn.

Wat zeggen deze grafieken?

Ze zeggen dat Verstappen nog wel sneller is dan Hadjar, maar het verschil is veel kleiner dan met Liam Lawson vorig jaar.

De grafieken van Ferrari en met name Mercedes zijn echter veelzeggender.

Bij Ferrari eindigde men vorig jaar weliswaar praktisch gelijk, maar je kunt heel mooi de verschillende strategieën van Hamilton en Leclerc zien. In 2026 zit er elke ronde bijna geen verschil tussen de twee.

Bij Mercedes is het helemaal bizar. Vorig jaar was Russel over de hele race sneller dan Antonelli. In de editie van dit jaar heeft hij echter in de tweede helft van de race constant dezelfde rondetijd gereden als z'n teamgenoot. De dip op het eind is enkel te danken aan het feit dat Antonelli zich verremde 3 ronden voor het eind.

Wat zegt ons dit? Dit zegt ons in mijn optiek dat de invloed van de coureur dramatisch verminderd is, en dat de snelheid primair door de auto wordt bepaald. Er is altijd al discussie over welk deel van de performance van de auto en welk deel van de coureur komt, maar denk dat je gerust kunt stellen dat deze verhouding met het huidige reglement volledig is doorgeslagen richting de auto. De invloed van de coureur is nog nooit zo klein geweest.

Resume
Dat is mijns inziens ook de reden dat veel coureurs hiertegen te hoop lopen. Hun kwaliteiten zijn niet meer onderscheidend, en ze vinden het dus ook saai.

Een gevolg hiervan zou kunnen zijn dat de F1 grid niet langer hoeft te bestaan uit de beste coureurs, en dat opent voor Liberty Media ook weer nieuwe kansen. De F1 wordt nu nog gedomineerd door West-Europese coureurs (en een Australiër :) ), simpelweg omdat ons continent de bakermat van de racesport is. Europa is de beste voedingsbodem voor jong talent, en dat blijkt dus ook in de F1.

Maar commercieel is dat natuurlijk niet perse het interessantst. Voor de organisatoren is het bijvoorbeeld veel lucratiever als er eindelijk eens een Chinees op het podium staat. Of een coureur uit het Midden Oosten, Afrika of India.

Door de mindere faciliteiten in die gebieden wordt racetalent nu echter nog niet benut, waardoor men ook geen vertegenwoordiging heeft in de F1. Tenminste, in de F1 zoals we die tot dit jaar kenden.

De huidige auto's zijn echter zo veel eenvoudiger te rijden dat de lat om er een fatsoenlijke race in te kunnen rijden een stuk lager is komen te liggen. Als je maar op tijd de juiste knopjes in drukt en met de juiste (lage) snelheid door de bochten gaat kun je een coureur met veel meer racecraft waarschijnlijk moeiteloos bijhouden.

Vermoed dat 'hogere krachten' deze nieuwe formule helaas niet te veel gaan veranderen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Piggen schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Prima om het niet met me eens te zijn, maar ga niet lopen gatekeepen en me dan een ¨occasional fan¨ noemen. Ik heb sinds 1996 nauwelijks een race gemist man.
Dat heb ik dus nergens beweerd. Ik zei alleen dat het leuk was voor de occasional fan. Het had erger gekund en het DTS fan kunnen noemen. :+

De actie leuk alleen je weet dat het geen echte actie is van de coureur. Ze drukken op een knopje en sturen. Dat is geen racen. Ik verwacht uitremacties en inhaalacties op pure kracht. Niet omdat ieman toevallig een boost heeft en de andere niet. Het is allemaal erg kunstmatig en dat is er de afgelopen jaren teveel in geslopen. F1 hoort om racen te gaan en soms wat ontwikkelen maar ze zijn nu doorgeslagen met het vergroten van het elekrische deel. Dat laatste werd al een paar jaar voor gewaarschuwd door o.a. Max.

"When you grow up your heart dies"

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:45:
Heb er een tijd over na moeten denken waarom het racen nu niet lijkt te 'kloppen'.

Als je oppervlakkig naar de races kijkt lijkt er niet zoveel aan de hand. Er zijn veel meer overtakes dan in de voorgaande seizoenen, en de rondetijden benaderen die van vorig jaar al aardig. Maar toch voelt het alsof er iets 'mis' is.

Bochten
Tot dit seizoen waren de bochten het belangrijkst. De manier waarop je een bocht nam bepaalde hoe snel je het volgende rechte stuk - waarop je constant accelereerde - op kwam en bepaalde de bandendegradatie.

Dat is compleet gewijzigd. Door het veel hogere elektronische vermogen en het dus direct beschikbare enorme koppel is de acceleratie uit de bochten extreem veel sneller geworden. Dusdanig snel dat de exit snelheid minder belangrijk is geworden. Daarnaast accelereer je niet mee het hele rechte stuk, maar ga je veel eerder van je 'gas' af om de batterij weer op te laden. Met name snelle bochten worden niet meer op de (grip) limiet gereden omdat het laden van de batterij belangrijker is.

Tot dit seizoen had een coureur de keuze om meerdere snelle ronden af te wisselen met meerdere meer behoudende ronden. Hier kon een hele strategie op gebouwd worden, met name voor of na pitstops van jezelf of concurrenten.

Dat kan nu niet meer. De enige variatie de mogelijk is is binnen de ronde zelf. Je kunt ervoor kiezen een (mini) sector sneller te gaan, maar zal dat bekopen in de daarop volgende sectoren omdat je batterijniveau te laag is. Andersom geldt ook: je kunt een sector langzamer gaan (en meer batterij laden/sparen), waarna je daarna een mini (sector) sneller kunt. Een tactiek die misschien van pas komt in een direct gevecht op de baan, maar zinloos om een tactiek over meerdere ronden tegen een andere tegenstander op te zetten.

Is ook al genoeg over gezegd. Als een coureur met een volle batterij een collega in de acceleratiefase probleemloos inhaalt, en in het daarop volgende rechte stuk weer door diezelfde collega in wordt gehaald omdat zijn eigen batterij leeg is geldt dat als 2 inhaalacties. Leuk voor de statistieken, maar er zijn weinig racefans die daar opgewonden van raken.

Daarnaast zitten we nu nog (gelukkig?) in een fase dat door onbekendheid met en onbetrouwbaarheid van de nieuwe systemen meerdere snellere coureurs gedwongen worden tot op het oog spectaculaire inhaalraces. Zodra die kinderziekten er uit zijn en iedereen na een ronde op haar 'natuurlijke' positie rijdt is dat ook verleden tijd.

Heb hier lang m'n hoofd over gebroken. Er begon me iets te dagen toen ik zag dat de (kwalificatie) tijden van Verstappen en Hadjar telkens zo dicht bij elkaar lagen. Verstappen staat erom bekend altijd flink sneller te zijn dan z'n teamgenoten, iets dat vele van z'n voormalige directe collega's al de kop heeft gekost.

Maar nu dus niet. Nu is het natuurlijk mogelijk dat Hadjar net als Verstappen een 'godlike' coureur is, en dat wil ik zeker niet uitsluiten, maar dan nog. De huidige Verstappen met 11 seizoenen ervaring en 4 wereldtitels op zak zou in mijn optiek de Verstappen van 2016 in z'n eerste races in een Red Bull ook zeker nog makkelijk moeten kunnen verslaan. Dus hetzij Hadjar is nog veel beter dan Verstappen, of er is nog iets anders aan de hand.

Begon te vermoeden dat het wel eens aan de auto kon liggen. En dan niet alleen de Red Bull, maar alle auto's. Bijna alle coureurs klagen dat wat ze nu moeten doen weinig meer met racen te maken heeft, en meer met het op het juiste moment indrukken van de juiste knopjes. Hun kwaliteit als coureur zou dan ook niet meer het onderscheid kunnen maken.

Om te kijken of dit klopt heb ik de race charts (achterstand op de leider) van verschillende coureurs bekeken. Hiermee kun je zien in hoeverre de rondetijden van coureurs van hetzelfde team van elkaar verschillen.

Team20252026
Red Bull[Afbeelding][Afbeelding]
Ferrari[Afbeelding][Afbeelding]
Mercedes[Afbeelding][Afbeelding]
Het McLaren niet mee kunnen nemen omdat ze dit jaar niet gestart zijn.

Ze zeggen dat Verstappen nog wel sneller is dan Hadjar, maar het verschil is veel kleiner dan met Liam Lawson vorig jaar.

Bij Ferrari eindigde men vorig jaar weliswaar praktisch gelijk, maar je kunt heel mooi de verschillende strategieën van Hamilton en Leclerc zien. In 2026 zit er elke ronde bijna geen verschil tussen de twee.

Bij Mercedes is het helemaal bizar. Vorig jaar was Russel over de hele race sneller dan Antonelli. In de editie van dit jaar heeft hij echter in de tweede helft van de race constant dezelfde rondetijd gereden als z'n teamgenoot. De dip op het eind is enkel te danken aan het feit dat Antonelli zich verremde 3 ronden voor het eind.

Wat zegt ons dit? Dit zegt ons in mijn optiek dat de invloed van de coureur dramatisch verminderd is, en dat de snelheid primair door de auto wordt bepaald. Er is altijd al discussie over welk deel van de performance van de auto en welk deel van de coureur komt, maar denk dat je gerust kunt stellen dat deze verhouding met het huidige reglement volledig is doorgeslagen richting de auto. De invloed van de coureur is nog nooit zo klein geweest.

Resume
Dat is mijns inziens ook de reden dat veel coureurs hiertegen te hoop lopen. Hun kwaliteiten zijn niet meer onderscheidend, en ze vinden het dus ook saai.

Een gevolg hiervan zou kunnen zijn dat de F1 grid niet langer hoeft te bestaan uit de beste coureurs, en dat opent voor Liberty Media ook weer nieuwe kansen. De F1 wordt nu nog gedomineerd door West-Europese coureurs (en een Australiër :) ), simpelweg omdat ons continent de bakermat van de racesport is. Europa is de beste voedingsbodem voor jong talent, en dat blijkt dus ook in de F1.

Maar commercieel is dat natuurlijk niet perse het interessantst. Voor de organisatoren is het bijvoorbeeld veel lucratiever als er eindelijk eens een Chinees op het podium staat. Of een coureur uit het Midden Oosten, Afrika of India.

Door de mindere faciliteiten in die gebieden wordt racetalent nu echter nog niet benut, waardoor men ook geen vertegenwoordiging heeft in de F1. Tenminste, in de F1 zoals we die tot dit jaar kenden.

De huidige auto's zijn echter zo veel eenvoudiger te rijden dat de lat om er een fatsoenlijke race in te kunnen rijden een stuk lager is komen te liggen. Als je maar op tijd de juiste knopjes in drukt en met de juiste (lage) snelheid door de bochten gaat kun je een coureur met veel meer racecraft waarschijnlijk moeiteloos bijhouden.

Vermoed dat 'hogere krachten' deze nieuwe formule helaas niet te veel gaan veranderen.
Dank hiervoor, vrijwel volledig eens. Ik denk echter met het laatste stuk dat het niet zo zeer het feit is dat de auto's eenvoudiger te besturen zijn maar dat de regelementen ervoor zorgen dat er veel minder op de limiet gereden hoeft te worden in de bochten en daardoor het onderscheidend vermogen van een coureur vrijwel volledig verdwenen is. Zolas je ook stelt, de auto is volledig bepalend dit seizoen.

Daar komt ook nog bij dat er momenteel enorme gaten tussen de teams zitten, waardoor het veld verdeeld in teams rondrijd op het circuit.

• Piggen
  • Laatst online: 22:13

Piggen

Lekker bakkie

sjaool schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Dat heb ik dus nergens beweerd. Ik zei alleen dat het leuk was voor de occasional fan. Het had erger gekund en het DTS fan kunnen noemen. :+

De actie leuk alleen je weet dat het geen echte actie is van de coureur. Ze drukken op een knopje en sturen. Dat is geen racen. Ik verwacht uitremacties en inhaalacties op pure kracht. Niet omdat ieman toevallig een boost heeft en de andere niet. Het is allemaal erg kunstmatig en dat is er de afgelopen jaren teveel in geslopen. F1 hoort om racen te gaan en soms wat ontwikkelen maar ze zijn nu doorgeslagen met het vergroten van het elekrische deel. Dat laatste werd al een paar jaar voor gewaarschuwd door o.a. Max.
Bedankt dat je het nog even als een echte die-hard fan aan me uitlegt. Omdat je een paar van de flairs hebt, denk je kennelijk dat anderen uit een ei komen. Zoals ik al zei vond ik DRS enorm kut en dit beter. Niet goed of zo - ik wil gewoon auto´s die elkaar normaal kunnen volgen en inhalen - maar ik vermaak me vooralsnog meer dan ik eerder deed.
Ik: ik vermaak me
Jij: dit is leuk voor occasional fans, die-hard fans zitten zich op te vreten
Ergo: ik ben een accasional fan en geen die-hard

Maar draai er vooral omheen.

[ Voor 3% gewijzigd door Piggen op 18-03-2026 10:23 ]

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:30
Ik denk dat we pas echt kunnen beoordelen hoe de regels zijn effect hebben aan het eind van het seizoen. Alles is nu nog nieuw, de regels worden nog getweaked, de teams zoeken nog naar de juiste balans en de coureurs moeten nog hun draai vinden.

Wat mij nog het meeste stoort is hoe de sport wordt behandeld. Er worden bewust zaken niet getoond of verwijderd. Influencers, en nee niet de echte die hard fanaten, waren zeer positief over de nieuwe regels. Commentaren werden verwijderd. Geen on board audio tijdens de sessies en er lijkt bewust gekozen te worden om bepaalde momenten niet meer in beeld te brengen. (Einde rechte stuk)

Het stuivertje wisselen tussen Hamilton en Leclerc was mooi om te zien en liet het talent zien van beide coureurs. Met name de volwassenheid en respect naar elkaar toe. Het moet alleen niet zo zijn dat dit de race maakt. En dat is het helaas wel nu.

De starts zijn nu chaotisch, er zijn veel inhaalacties, de auto zijn iets minder betrouwbaar waardoor er dus meer kans is op een safety car en dus een herstart. Allemaal elementen die een samenvatting van een kwartier op youtube, tv, tiktok en dergelijke interessant maken. Net als in Indycar en als in Formula E. Pure entertainment. Het gaat pas opbreken op het moment dat het kampioenschap gedomineerd wordt door 1 team. Want dan kunnen alle acties nog zo leuk lijken maar zolang er geen echte strijd is haken mensen af totdat er weer strijd is.

Aan het einde van dit seizoen is het duidelijk is er 1 team dominant was, of de races gedurende het jaar beter en echter zijn geworden en of de twee meest interessante rijders nog mee blijven doen met het spelletje.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || My F1 website The Paddock Crew

• sjaool

sjaool

Piggen schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Ik: ik vermaak me
Jij: dit is leuk voor occasional fans, die-hard fans zitten zich op te vreten
Ergo: ik ben een accasional fan en geen die-hard

Maar draai er vooral omheen.
Als F1 liefhebber zou jij je dus zeker niet aangesproken moeten voelen. Die mensen bedoel ik dus niet met mijn opmerkingen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door sjaool op 18-03-2026 11:49 ]

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
alexbl69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:45:

Bochten

Dat is compleet gewijzigd. Door het veel hogere elektronische vermogen en het dus direct beschikbare enorme koppel is de acceleratie uit de bochten extreem veel sneller geworden. Dusdanig snel dat de exit snelheid minder belangrijk is geworden. Daarnaast accelereer je niet mee het hele rechte stuk, maar ga je veel eerder van je 'gas' af om de batterij weer op te laden. Met name snelle bochten worden niet meer op de (grip) limiet gereden omdat het laden van de batterij belangrijker is.

Dat kan nu niet meer. De enige variatie de mogelijk is is binnen de ronde zelf. Je kunt ervoor kiezen een (mini) sector sneller te gaan, maar zal dat bekopen in de daarop volgende sectoren omdat je batterijniveau te laag is. Andersom geldt ook: je kunt een sector langzamer gaan (en meer batterij laden/sparen), waarna je daarna een mini (sector) sneller kunt. Een tactiek die misschien van pas komt in een direct gevecht op de baan, maar zinloos om een tactiek over meerdere ronden tegen een andere tegenstander op te zetten.

Team20252026
Red Bull[Afbeelding][Afbeelding]
Ferrari[Afbeelding][Afbeelding]
Mercedes[Afbeelding][Afbeelding]
Het McLaren niet mee kunnen nemen omdat ze dit jaar niet gestart zijn.

Resume

Mooi compleet verhaal maar ik mis 1 invalshoek in vooral je laatste stukje. Je zegt dat de auto's makkelijker zijn te rijden op hun limiet waardoor de coureur minder verschil maakt. Tenminste dat is even mijn deels vrije vertaling.

Echter, ik zie dat de auto veel meer bewegen, glijden, snaps etcetera. Denk bijvoorbeeld aan Leclerc in Australië om Russell heen in ik geloof bocht 3. Dat was spectaculair om naar te kijken en dat had denk ik echt niet elke coureur zomaar kunnen doen?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:40
AtlAntA schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:57:
Je zegt dat de auto's makkelijker zijn te rijden op hun limiet waardoor de coureur minder verschil maakt. Tenminste dat is even mijn deels vrije vertaling.
Volgens mij is dat het omgekeerde van wat er speelt. Wat er speelt is dat het geen nut heeft om op de limiet te rijden, en het daardoor dus makkelijker is.

Leclerc heeft hier bv uitspraken over gedaan. Kwalificaties draaien nu om consistentie, terwijl hij voorheen in Q3 meer risico's nam wat hem vaak dus een hoge plek / bijzonder resultaat opleverde (en de naam dat het een goede qualifier is). Echter bereik je daar nu niks mee. Op de limiet rijden doe je veelal in de bochten (want grens van grip). Maar als je snel wilt zijn in de bochten zul je ook gas moeten geven, of op zijn minst minder afremmen. En gevolg daarvan is weer dat je de accu minder oplaad of meer ontlaad. En dat "verlies" aan accucapaciteit raakt je veel harder in de acceleratie fase dan dat je kunt winnen in de bochten.

Of zoals Alonso al in de Bahrein test zei "we moeten in bocht X de accu opladen, daardoor zijn we veel langzamer in die bocht en kan zelfs de kok rijden".

Het is dus niet dat ze makkelijker rijden op de limiet. Maar de limiet qua rondetijd is verplaatst van grip naar accu, ze daardoor nooit de daadwerkelijke aan de limiet van de auto (/grip) komen, en het dus "makkelijker" rijden is. Want ze hebben toch grip genoeg door de lagere snelheid.

En dat de maximale rondetijd gelimiteerd wordt door de accu, en niet meer door de grip, zegt dan weer niks over de grip in eventuele daadwerkelijke inhaalacties op de baan. Want ja, dan kun je potentieel wel de limiet van de grip bereiken, maar dat zegt dan tegelijkertijd dat je potentieel dus ook een nadeel van de accu daarna hebt en je dus een sitting duck bent later.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
sjaool schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:51:
[...]

De actie leuk alleen je weet dat het geen echte actie is van de coureur.
Misschien gewoon jouw mening niet proberen te projecteren richting een groep anderen, alsof die geen die hard fan kunnen zijn en het nu wel leuk kunnen vinden, maar het gewoon bij jouw persoonlijke mening laten.
Dus niks geen "occasional fan" of dat soort geneuzel, maar gewoon "andere fans".

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:08

hamsteg

Species 5618

De begrenzing dit seizoen is in hoofdzaak de technische capaciteit van de auto in een ronde (en dit herhaalt zich elke ronde); de begrenzing vorig seizoen was meer de coureur die strategisch de gehele rit indeelde en hier-en-daar op of over de max reed van natuurwetten (althans probeerde).

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• sjaool

sjaool

toolkist schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:39:
[...]

Misschien gewoon jouw mening niet proberen te projecteren richting een groep anderen, alsof die geen die hard fan kunnen zijn en het nu wel leuk kunnen vinden, maar het gewoon bij jouw persoonlijke mening laten.
Dus niks geen "occasional fan" of dat soort geneuzel, maar gewoon "andere fans".
En dat heb ik ook niet gedaan. Ik heb niemand die hier zou posten geclassificeerd als occasional of DTS fan. En mijn persoonlijke mening mag ik geven en die heb ik over de hele sport gedaan. Dat mensen zich dan aangesproken voelen is niet mijn probleem. ;)

Btw dit is een forum oftwel een discussie- en communityplatform. Je mag dus een eigen mening hebben. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door sjaool op 18-03-2026 12:58 ]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14
sjaool schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:54:
[...]

En dat heb ik ook niet gedaan. Ik heb niemand die hier zou posten geclassificeerd als occasional of DTS fan. En mijn persoonlijke mening mag ik geven en die heb ik over de hele sport gedaan. Dat mensen zich dan aangesproken voelen is niet mijn probleem. ;)

Btw dit is een forum oftwel een discussie- en communityplatform. Je mag dus een eigen mening hebben. ;)
Dat heb je eigenlijk wel:
Jojo racen door met een accu te spelen. Leuk voor de occasional fan maar de die hard fan zit zich op te vreten.
Hier mee zeg je dat wat het nu is leuk is voor de occasional fan maar niet voor de die-hard fans. Dus als je het nu leuk vind ben je geen die-hard fan maar een occasional fan.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

Ik lees mooie (soms lange) posts die goed aansluiten op wat ik eerder ook al gepost heb. Ik ben van mening dat iedereen vooral zelf moet beoordelen wat hij of zij ervan vindt en ik kan mij voorstellen dat de vele inhaalacties leuk gevonden worden door een grote groep mensen. Ook ik zie er de vermakelijkheid er wel van in, maar dan op dezelfde manier als een WWE wedstrijd. Het voelt niet aan als 'echt' en daarom heeft het voor mij niks met Formule 1 te maken. Maar 'nep' scoort nou eenmaal goed. Botox, siliconen, neppe uitlaten, nep motorgeluid, neppe versnellingen, nep vlees, een nep vrolijk leven op social media (om over AI op social media nog maar te zwijgen) en ga zo maar door. Het doet het allemaal super goed en ook de Formule1 moet eraan geloven, zo blijkt. Kritiek mag tegenwoordig niet gegeven worden, dan behoor tot de groep haters en als je niet uitkijkt wordt je nog voor erger uitgemaakt.

Ik ben blij voor hen die het leuk vinden, dat meen ik echt, maar mij kan het niet meer bekoren. Hopelijk trekt het bij en daarom blijf ik het op een afstandje volgen, maar iets zegt mij dat het ijdele hoop betreft.

Some infinities are bigger than others.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57

AvK

Ready Set Go

Op Motorsport.com staat een aardige column betreffende de altijd veranderende F1 door de jaren heen.
Lees veel herkenbaars over wat coureurs vonden, fans vonden enz over de diverse regelwijzigingen en hun effecten.

https://nl.motorsport.com...et-in-uitblinkt/10806055/

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
sjaool schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Dat doe je dus wel. Letterlijk
Leuk voor de occasional fan maar de die hard fan zit zich op te vreten.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:29
Major_ton schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:31:
Kritiek mag tegenwoordig niet gegeven worden, dan behoor tot de groep haters en als je niet uitkijkt wordt je nog voor erger uitgemaakt.
Valt hierboven ook op, je moet echt op je woorden letten bij het geven van je mening terwijl een mening juist het meest subjectieve is wat iemand kan hebben. Het is gewoon super persoonlijk of mensen de nieuwe F1 wel of niet leuk vinden en dan krijg je de meest uiteenlopende plempels hier.

Het is tegelijkertijd gewoon niet handig om keihard uitspraken te doen of anderen hier te kwalificeren als 'hardcore' 'casual' van afhankelijk van het wel of niet leuk vinden van de nieuwe regels, máár je kan ook doorschieten als mensen vervolgens over elkaar heen tuimelen om iemand terecht te wijzen.

Dat gezegd hebbende, wil ik mijzelf even excuseren voor een eerder gemaakte opmerking over mensen die het leuk vinden om 24/7 in hun RB tenu te lopen, dat gaat mij geen r**t aan natuurlijk wat iemand zelf draagt in zijn vrije tijd, ook al is dit niet mijn ding.

• Hugo
  • Laatst online: 10:30
Lord_Dain schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Valt hierboven ook op, je moet echt op je woorden letten bij het geven van je mening terwijl een mening juist het meest subjectieve is wat iemand kan hebben. Het is gewoon super persoonlijk of mensen de nieuwe F1 wel of niet leuk vinden en dan krijg je de meest uiteenlopende plempels hier.

Het is tegelijkertijd gewoon niet handig om keihard uitspraken te doen of anderen hier te kwalificeren als 'hardcore' 'casual' van afhankelijk van het wel of niet leuk vinden van de nieuwe regels, máár je kan ook doorschieten als mensen vervolgens over elkaar heen tuimelen om iemand terecht te wijzen.

Dat gezegd hebbende, wil ik mijzelf even excuseren voor een eerder gemaakte opmerking over mensen die het leuk vinden om 24/7 in hun RB tenu te lopen, dat gaat mij geen r**t aan natuurlijk wat iemand zelf draagt in zijn vrije tijd, ook al is dit niet mijn ding.
Heerlijk in de avond op bank in mijn Mercedes, McLaren of Verstappen hoodie. Ik ben fan van de sport en niet van een team of coureur.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || My F1 website The Paddock Crew

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lord_Dain schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:12:
[...]
Valt hierboven ook op, je moet echt op je woorden letten bij het geven van je mening terwijl een mening juist het meest subjectieve is wat iemand kan hebben.
mening geven is prima, alleen andere mensen of groepen mensen negatief typeren, of alvast de stropop op alle anderen framen is niet echt gewenst :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-03 16:59
precies, smeer NIVEA en neem ANNA mee :+

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:12
Nieuwe tralier voor Grand Prix van Japan
https://x.com/alexx_f1/st...en-met-mario-kart-trailer

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Major_ton schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:31:
Ik lees mooie (soms lange) posts die goed aansluiten op wat ik eerder ook al gepost heb. Ik ben van mening dat iedereen vooral zelf moet beoordelen wat hij of zij ervan vindt en ik kan mij voorstellen dat de vele inhaalacties leuk gevonden worden door een grote groep mensen. Ook ik zie er de vermakelijkheid er wel van in, maar dan op dezelfde manier als een WWE wedstrijd. Het voelt niet aan als 'echt' en daarom heeft het voor mij niks met Formule 1 te maken. Maar 'nep' scoort nou eenmaal goed. Botox, siliconen, neppe uitlaten, nep motorgeluid, neppe versnellingen, nep vlees, een nep vrolijk leven op social media (om over AI op social media nog maar te zwijgen) en ga zo maar door. Het doet het allemaal super goed en ook de Formule1 moet eraan geloven, zo blijkt. Kritiek mag tegenwoordig niet gegeven worden, dan behoor tot de groep haters en als je niet uitkijkt wordt je nog voor erger uitgemaakt.

Ik ben blij voor hen die het leuk vinden, dat meen ik echt, maar mij kan het niet meer bekoren. Hopelijk trekt het bij en daarom blijf ik het op een afstandje volgen, maar iets zegt mij dat het ijdele hoop betreft.
Eens, ik heb het afgelopen raceweekend in China helemaal niet gezien. Het is - inderdaad - niet echt racen meer, de skill om een auto op het randje te besturen is er niet meer. Bandenmanagement ging nog net want dat behelst meerdere rondes maar batterijmanagement.. ugh.

Het staat me helaas enorm tegen en ik persoonlijk hoop dat e.e.a. zo snel mogelijk aangepast dan wel veranderd wordt. Anders haak ik definitief af ben ik bang.

It’s the economy, stupid!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20

Chinese GP 2026 | Highlights | Comedy

• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:08
https://www.f1maximaal.nl...n-racefans-worden-beroofd

Ik denk dat deze column het hele verhaal wel aardig samenvat. De coureur bepaalt niet meer hoe hard de auto kan, dat doet de batterij. De oplossing lijkt mij simpel: Beperk de toegestane output van de batterij zodanig dat alle bochten weer voluit genomen kunnen worden.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-03 16:22
Koffie tegen het scherm aan. Puur goud dit _O-

• Major_ton
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

Dubbel geel sorry als dit al gepost is, maar dit maakt de meeste woorden overbodig waarom er zoveel kritiek is op het moment:

https://www.instagram.com...m5/?igsh=bmRodjBhdWdybjh5

Ik hoop dat de link werkt voor iedereen, want je ziet heel goed hoe de coureurs spreekwoordelijk gecastreerd zijn en de snelheid moeten halen uit het zo slim mogelijk omgaan met hun power-ups. Voor is mij is het werkelijk Formule 1 onwaardig. Noem het Formule H(ybrid) en laat de F1 weer lekker voluit gaan.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Poll: Ga je Suzuka (live) kijken?
Ja
Nee
Ik weet het nog niet
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407493&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Major_ton schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:50:
Dubbel geel sorry als dit al gepost is, maar dit maakt de meeste woorden overbodig waarom er zoveel kritiek is op het moment:

Ik hoop dat de link werkt voor iedereen, want je ziet heel goed hoe de coureurs spreekwoordelijk gecastreerd zijn en de snelheid moeten halen uit het zo slim mogelijk omgaan met hun power-ups. Voor is mij is het werkelijk Formule 1 onwaardig. Noem het Formule H(ybrid) en laat de F1 weer lekker voluit gaan.
Wat een extreem verschil in snelheid bij het accelereren uit de bocht. We zijn ver gekomen. De auto’s uit 2010 lijken wel diesels.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:45
Hij is briljant. Verwacht alleen niet dat ze er bij de FIA of Liberty Media om kunnen lachen :P

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Major_ton
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

Mog schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:52:
[...]

Wat een extreem verschil in snelheid bij het accelereren uit de bocht. We zijn ver gekomen. De auto’s uit 2010 lijken wel diesels.
Als je zo langzaam door de bocht gaat valt er daarna ook meer te accelereren natuurlijk. Geen idee of je nu aan het trollen bent..?

• Joris748
Mog schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:52:
[...]

Verklaar je nader? Alle auto's, behalve die uit 2026, schakelen 1 versnelling terug en gaan bijna vol gas de bochtencombinatie door. Zoveel is er daarna niet meer te accelereren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• alexbl69
Major_ton schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:50:

Eén van de commentaren: we went from V12 to 12V :+

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-03 16:22
Joris748 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:55:
[...]

Hij is briljant. Verwacht alleen niet dat ze er bij de FIA of Liberty Media om kunnen lachen :P
Of de legal department van Nintendo :P Zou wel moeten imo maar die zijn nogal streng wanneer het op hun IP aankomt.

• Joris748
JEightyFive schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:36:
[...]

Of de legal department van Nintendo :P Zou wel moeten imo maar die zijn nogal streng wanneer het op hun IP aankomt.
De marketingafdeling ziet het als gratis reclame :9

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

alexbl69 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:35:
[...]

deze is wel heeeel sterk _/-\o_

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Het klopt niet, maar het bekt wel lekker idd :+

PSN

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

YakuzA schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:58:
[...]

Het klopt niet, maar het bekt wel lekker idd :+
Klopt niet, maar iedereen die wel eens zo een 12V autotje voor peuters heeft zien rijden snapt wel wat er bedoeld wordt :P

De nieuwe pacecar? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOyWptcqqAXvw6BDdUjJt8YnWUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EUf4PxVJtjqOYofIkes442kX.png?f=fotoalbum_large

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Exocet
  • Niet online
Newey to step down as Aston Martin F1 team principal, Wheatley set to join from Audi
https://www.autosport.com...-team-principal/10806485/

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

mr thee

Prutser op het internet

Oke, riskant van Weathley, om naar het wespennest te gaan :|

"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"

• RobertMe
Ik zou ook niet weten waarom Wheatley bij Audi zou willen weggaan. Enige reden die ik mij kan bedenken is dat Zwitserland hem niet bevalt en die terug naar het VK wilt.

Maar AM is gewoon een grote shitzooi onder dictator Stroll. Er wordt elke keer maar weer iemand aangesteld en nog voordat er uberhaupt iets van een resultaat behaald kan zijn komt er alweer een ander. Of omdat Stroll de vorige niet bevalt omdat de resultaten uit blijven of omdat die vorige genoeg heeft van Stroll / iets beters gevonden heeft.

AM is dus gewoon het nieuwe Renault / Alpine geworden, en dan nóg slechter (qua management / leidinggevende). En nouja, ook qua prestaties.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Niet geheel verrassend als je het mij vraagt. Toen de oorspronkelijke aanstelling bekend werd gemaakt vroeg iedereen zich al af of Newey wel geschikt was als teambaas en waarom ze 'm niet gewoon op de techniek lieten focussen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:30
RobertMe schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:25:
Ik zou ook niet weten waarom Wheatley bij Audi zou willen weggaan. Enige reden die ik mij kan bedenken is dat Zwitserland hem niet bevalt en die terug naar het VK wilt.

Maar AM is gewoon een grote shitzooi onder dictator Stroll. Er wordt elke keer maar weer iemand aangesteld en nog voordat er uberhaupt iets van een resultaat behaald kan zijn komt er alweer een ander. Of omdat Stroll de vorige niet bevalt omdat de resultaten uit blijven of omdat die vorige genoeg heeft van Stroll / iets beters gevonden heeft.

AM is dus gewoon het nieuwe Renault / Alpine geworden, en dan nóg slechter (qua management / leidinggevende). En nouja, ook qua prestaties.
Squzie? Dictator Stroll? Het probleem van AM is Newey. De man is briljant ontwerper, geen teambaas en zeker geen time manager. Hij heeft er een shitshow van gemaakt en wordt via een achterdeur naar buiten gewerkt onder de noemer “mag werken aan de technische oplossing”

Newey aanstellen als teambaas is een fout van Stroll, dat hij dat nu oplost met die beoogde wissel is alleen maar de juiste beslissing

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:12
mr thee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:03:
Vlakbij ze huis.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• RobertMe
Holk schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:41:
[...]

Squzie? Dictator Stroll? Het probleem van AM is Newey. De man is briljant ontwerper, geen teambaas en zeker geen time manager. Hij heeft er een shitshow van gemaakt en wordt via een achterdeur naar buiten gewerkt onder de noemer “mag werken aan de technische oplossing”

Newey aanstellen als teambaas is een fout van Stroll, dat hij dat nu oplost met die beoogde wissel is alleen maar de juiste beslissing
Natuurlijk is Newey de verkeerde man voor die functie, dat heb ik hier toen ook meteen geschreven.

Maar daarvoor waren er Andy Cowell, toch ook geen koekenbakker, en Mike Krack (ok, redelijk onbekend?), en Otmar Schafnauer, etc etc. Het team is gewoon niet stabiel. En waar Force India altijd prima meedeed in het midfield en podiums pakte heeft Aston Martin, met een veeel groter budget, één goed seizoen gehad (of nouja, seizoensstart, en toen schrorte de ontwikkeling en werden ze bijgehaald), 2023.

Edit:
Is die hele Stroll niet het oude en "vergane" adagio aan het terughalen? "F1 is een prima manier om als miljardair miljonair te worden". Teams worden alleen maar meer waard door de toegenomen populariteit van de sport. Maar al die euro's / dollars / ponden die Stroll in het team gestoken heeft hebben volgens mij toch nog niks opgeleverd. Het team gaat alleen maar achteruit en is intussen echt het lachertje van get veld. Zelfs het nieuwe Cadillac heeft hun zaken beter op orde (incl performance).

Edit2:
En uiteraard..., wie heeft Newey op die positie gezet, waarvan iedereen kon zien dat dat niks ging worden? Juist, vast en zeker Stroll. En niet eens aangekondigd als interim, of samen met Andy Cowell in een overgangsperiode (want Cowell is er wel nog).

[ Voor 26% gewijzigd door RobertMe op 19-03-2026 18:19 ]

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20
RobertMe schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:25:
In de Italiaanse bron stond dat hij vanwege persoonlijke omstandigheden dichter bij huis (VK) wil zijn.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mr thee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:03:
In de zomerstop kan hij dan weer terug naar RBR :p

PSN

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

• alexbl69
RobertMe schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:12:
[...]

Natuurlijk is Newey de verkeerde man voor die functie, dat heb ik hier toen ook meteen geschreven.

Maar daarvoor waren er Andy Cowell, toch ook geen koekenbakker, en Mike Krack (ok, redelijk onbekend?), en Otmar Schafnauer, etc etc. Het team is gewoon niet stabiel. En waar Force India altijd prima meedeed in het midfield en podiums pakte heeft Aston Martin, met een veeel groter budget, één goed seizoen gehad (of nouja, seizoensstart, en toen schrorte de ontwikkeling en werden ze bijgehaald), 2023.

Edit:
Is die hele Stroll niet het oude en "vergane" adagio aan het terughalen? "F1 is een prima manier om als miljardair miljonair te worden". Teams worden alleen maar meer waard door de toegenomen populariteit van de sport. Maar al die euro's / dollars / ponden die Stroll in het team gestoken heeft hebben volgens mij toch nog niks opgeleverd. Het team gaat alleen maar achteruit en is intussen echt het lachertje van get veld. Zelfs het nieuwe Cadillac heeft hun zaken beter op orde (incl performance).

Edit2:
En uiteraard..., wie heeft Newey op die positie gezet, waarvan iedereen kon zien dat dat niks ging worden? Juist, vast en zeker Stroll. En niet eens aangekondigd als interim, of samen met Andy Cowell in een overgangsperiode (want Cowell is er wel nog).
Begrijp ook niet dat hij Newey teambaas heeft gemaakt. Het is voor iedereen met een beetje mensenkennis duidelijk dat hij geen leider is. Je moet hem laten doen waar hij goed in is (ontwerpen) en ervoor zorgen dat hij daarbij maximaal gefaciliteerd wordt en hij juist zo min mogelijk ruis om zich heen heeft.

Wellicht omdat hij al meer dan eens heeft aangegeven steeds minder voldoening te halen uit het enkel ontwerpen van F1 wagens dat ze zijn baan 'interessanter' wilden maken. Of misschien was het wel z'n eigen idee. Maar dan nog was het duidelijk dat dit niet zou gaan werken. Als je z'n boek leest is het direct duidelijk wat voor man het is. Een briljant ontwerper, maar hij duldt geen tegenspraak en is absoluut geen 'people manager'.

Had hem dan een side-project gegeven waarbij hij nog maar eens een auto kon ontwerpen welke hij wel leuk vindt, maar hij is in ieder geval de laatste man die je teammanager zou maken.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:57
alexbl69 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:40:
[...]

Begrijp ook niet dat hij Newey teambaas heeft gemaakt. Het is voor iedereen met een beetje mensenkennis duidelijk dat hij geen leider is. Je moet hem laten doen waar hij goed in is (ontwerpen) en ervoor zorgen dat hij daarbij maximaal gefaciliteerd wordt en hij juist zo min mogelijk ruis om zich heen heeft.

Wellicht omdat hij al meer dan eens heeft aangegeven steeds minder voldoening te halen uit het enkel ontwerpen van F1 wagens dat ze zijn baan 'interessanter' wilden maken. Of misschien was het wel z'n eigen idee. Maar dan nog was het duidelijk dat dit niet zou gaan werken. Als je z'n boek leest is het direct duidelijk wat voor man het is. Een briljant ontwerper, maar hij duldt geen tegenspraak en is absoluut geen 'people manager'.

Had hem dan een side-project gegeven waarbij hij nog maar eens een auto kon ontwerpen welke hij wel leuk vindt, maar hij is in ieder geval de laatste man die je teammanager zou maken.
Stroll doet me vooral denken aan de huidige eigenaar van Chelsea FC, Tom Boehly. Een rucksichtslose zakenman die zich niet laat hinderen door een gebrek aan kennis. Altijd probeert ie het met geld op te lossen, met eigenlijk één grote fout, niet willen toegeven dat het niet zal lukken om zoon Lance wereldkampioen te maken, hoeveel geld je er ook tegenaan gooit. Twee keer zaten ze goed qua auto toen ze de kampioen van het jaar ervoor kopieerden. Eerst de Roze Mercedes daarna de Green Bull. Tot de updates kwamen en ze niet begrepen waarom de auto slechter performde.

Ik blijf het een heel grote blunder vinden dat ze zonder te checken op personeelsverloop een overeenkomst met Honda aan zijn gegaan. Enige uit de geschiedenis wat dichter in de buurt komt is de teambaas van het Belgische team ENB die in de jaren 60 een Emeryson F1 chassis kocht in de hoop een super auto te hebben gekocht omdat de auto grote indruk maakte in een F2 race op Montlery. Hij wist niet dat coureur John Turner iedere ronde een chicane afsneed.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:42
himlims_ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:52:
Poll: Ga je Suzuka (live) kijken?
Ja
Nee
Ik weet het nog niet
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Poll lijkt niet te werken. Kan wel iets invullen maar zie het resultaat niet terug in de afbeelding..

*sowieso

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:25

Quad

Doof

DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:45:
[...]

Poll lijkt niet te werken. Kan wel iets invullen maar zie het resultaat niet terug in de afbeelding..
Is heel lang zk helaas, iets met caching van afbeeldingen.

https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407493
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407493

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• NiaX
  • Niet online
"Ze huis?" Wat

• Damian
  • Laatst online: 20:53

Damian

Insane Obtrusion

-nevermind, fake news-

[ Voor 95% gewijzigd door Damian op 20-03-2026 09:32 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:19
Newey is ook aandeelhouder bij Aston Martin en als je zijn boek leest, lijkt een van zijn grote frustraties toch ook te zijn dat hij nooit de baas was en overruled kon worden.
Bij Red Bull ondervingen ze dat door Horner ook de taak te geven Newey de ruimte te laten, het is niet voor niets dat Newey vertrok toen zijn input niet gebruikt werd.

Ik denk nog steeds dat Newey alleen bij Aston Martin gestart is omdat hij daar de eindverantwoordelijke van het hele project kon worden, en dat hij anders ergens anders was begonnen. Als je zoveel kennis en ervaring binnen kan halen door hem iets te geven waar je hem ook bij kan ondersteunen (en hoopt dat hij dat deel gewoon laat versloffen en uitbesteed aan een 'assistent'), dan doe je dat uiteraard.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:08

hamsteg

Species 5618

mavamal schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:56:
Newey is ook aandeelhouder bij Aston Martin en als je zijn boek leest, lijkt een van zijn grote frustraties toch ook te zijn dat hij nooit de baas was en overruled kon worden.
Bij Red Bull ondervingen ze dat door Horner ook de taak te geven Newey de ruimte te laten, het is niet voor niets dat Newey vertrok toen zijn input niet gebruikt werd.

Ik denk nog steeds dat Newey alleen bij Aston Martin gestart is omdat hij daar de eindverantwoordelijke van het hele project kon worden, en dat hij anders ergens anders was begonnen. Als je zoveel kennis en ervaring binnen kan halen door hem iets te geven waar je hem ook bij kan ondersteunen (en hoopt dat hij dat deel gewoon laat versloffen en uitbesteed aan een 'assistent'), dan doe je dat uiteraard.
Beetje vreemd natuurlijk, een team sport, wat F1 is, en Newly wil alleen zijn eigen zin doordrukken? Is dat ook de root cause van de huidige problemen? Soms wordt je niet overruled maar zijn er andere prioriteiten. Bijvoorbeeld een auto wel de race laten uitrijden met iets minder fancy techniek zodat je sponsoren happy zijn, i.p.v. hele mooie techniek die nog niet uitontwikkeld is en daardoor nu twee races mist?

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:19
hamsteg schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:19:
[...]
Beetje vreemd natuurlijk, een team sport, wat F1 is, en Newly wil alleen zijn eigen zin doordrukken? Is dat ook de root cause van de huidige problemen? Soms wordt je niet overruled maar zijn er andere prioriteiten. Bijvoorbeeld een auto wel de race laten uitrijden zodat je sponsoren happy zijn, i.p.v. hele mooie techniek die nog niet uitontwikkeld is en daardoor nu twee races mist?
Vooral oudere situaties. Bij Williams ging hij weg omdat hij geen inspraak had over de coureurs (en beloften hierover werden geschonden). Bij McLaren ging hij weg omdat Ron Dennis een matrix-leiding opgesteld had waar gestemd werd door alle afdelingshoofden, en hij overruled werd met de MP4/18. Bij Red Bull was er gedoe omdat Waché en de rest van het technische team een andere kant uitgingen dan hij, en toen vertrok Newey.

Je zou Newey kunnen zien als de briljante virtuoos die een onnavolgbare solo kan doen. Maar dat maakt nog geen goede dirigent.

Of Newey de oorzaak is van de huidige problemen is onbekend. Feit is dat Aston Martin vertraging opliep om te wachten tot hij kon starten, dat hij en de vorige in charge (Andy Cowell) allebei de situatie bij Honda verkeerd ingeschat hebben en dat hij kennelijk last minute bij Honda diverse wijzigingen verzocht heeft.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:24
mavamal schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Of Newey de oorzaak is van de huidige problemen is onbekend. Feit is dat Aston Martin vertraging opliep om te wachten tot hij kon starten, dat hij en de vorige in charge (Andy Cowell) allebei de situatie bij Honda verkeerd ingeschat hebben en dat hij kennelijk last minute bij Honda diverse wijzigingen verzocht heeft.
Wat ik ervan begrepen heb is dat Newey eerst zijn gardening leave moest uitzitten. Vervolgens wilde Honda weer graag F1 succes, terwijl ze hun hele F1 motor divisie ontbonden hadden en alleen nog assembleerde. Dus die moesten ook van scratch beginnen.

Al met al liep het hele project maanden vertraging op. Wat controversiële beslissingen later zijn ze waar ze nu zijn.

Edit : meer nieuws! Bruno Famin is vertrokken bij Alpine. Gerucht gaat dat het team in de verkoop gaat. Renault trekt zich terug. Ik ben benieuwd waar en wanneer Horner opduikt nu Audi een teambaas zoekt en Alpine een investeringskandidaat is. Hij mocht nog niks tot tegen de zomer maar dit opent deuren,

[ Voor 18% gewijzigd door asing op 20-03-2026 12:08 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Damian
  • Laatst online: 20:53

Damian

Insane Obtrusion

Top, dus Wheatley naar AM, en dan Horner naar Audi?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:24
Damian schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:55:
Top, dus Wheatley naar AM, en dan Horner naar Audi?
Het zou ook alpine kunnen zijn. Hij was er nog niet klaar mee zei hij.

Het zou wel goed zijn om wat meer karakter in de pitstraat te hebben. Flavio heeft dat maar is geen teambaas. Dts was ook flets na zijn vertrek.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Extigo
  • Laatst online: 20:07
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HD3M5HvW4AA2jB6?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HD3NLYPXMAAg-Gl?format=jpg&name=medium

[ Voor 3% gewijzigd door Extigo op 20-03-2026 16:01 ]

• Holk
Meer actie naast de baan dan op de baan :+

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:03

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Holk schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:16:
Meer actie naast de baan dan op de baan :+
Tenzij de batterij van Wheatly zometeen leeg is ..

I have usernames older than you.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ben ik nu de enige die hoopt dat Horner terugkomt (bij Audi) with a vengeance ? :o

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 20-03-2026 16:43 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Holk
Help!!!! schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:41:
Ben ik nu de enige die hoopt dat Horner terugkomt (bij Audi) with a vengeance ? :o
Lijkt me we een mooi team met basis om in te stappen

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:59

Internet Janny

He does it for free

Holk schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:48:
[...]

Lijkt me we een mooi team met basis om in te stappen
Minder leuk voor de vrouwelijke werknemers.

Zero compensation

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Want? Eens een dief altijd een dief?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik snap echt niet wat wheatley hier in stapt. Althans, professioneel.

De persoonlijke redenen zullen dus zwaarder tellen. Op zich genoeg mogelijkheden om er iets van te maken als stroll zich een beetje inhoudt. Maargoed, fabrikant met eigen motor lijkt me altijd te prefereren.

• Holk
Internet Janny schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Minder leuk voor de vrouwelijke werknemers.
Horner is vrijgesproken van grensoverschrijdend gedrag. Jou gedrag is meer verwerpelijk

• RobertMe
Holk schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Horner is vrijgesproken van grensoverschrijdend gedrag. Jou gedrag is meer verwerpelijk
offtopic:
Moest daar uiteindelijk niet nog een rechtzaak over komen (dit jaar)? Hij is alleen twee keer "vrijgesproken" bij een "onafhankelijk" onderzoek, dat betaald werd door Red Bull (Oostenrijk / drankenfabrikant, niet het F1 team).
En als die is vrijgesproken betekent natuurlijk ook nog niet dat het binnen normale fatsoensnormen is. Het kan ook grensoverschrijdend zijn zonder dat er "zwart op wit" een wettelijke basis is tot veroordeling. Als in: niet de grens van de wet over, maar wel de grens over van wat velen normaal vinden.

Alleen als blijkt dat alles wat gelekt is en de roddels totaal onwaar zijn denk ik dat je kunt stellen dat er écht niks aan de hand is ("en het vrouwelijk personeel zich geen zorgen hoeft te maken").

• Holk
RobertMe schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:41:
[...]
offtopic:
Moest daar uiteindelijk niet nog een rechtzaak over komen (dit jaar)? Hij is alleen twee keer "vrijgesproken" bij een "onafhankelijk" onderzoek, dat betaald werd door Red Bull (Oostenrijk / drankenfabrikant, niet het F1 team).
En als die is vrijgesproken betekent natuurlijk ook nog niet dat het binnen normale fatsoensnormen is. Het kan ook grensoverschrijdend zijn zonder dat er "zwart op wit" een wettelijke basis is tot veroordeling. Als in: niet de grens van de wet over, maar wel de grens over van wat velen normaal vinden.

Alleen als blijkt dat alles wat gelekt is en de roddels totaal onwaar zijn denk ik dat je kunt stellen dat er écht niks aan de hand is ("en het vrouwelijk personeel zich geen zorgen hoeft te maken").
Zucht }:|

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:40
Nou inderdaad. @RobertMe Hij is vrijgesproken, wat wil je dan nog meer: een shadow rechtspraak, waarin je vrijgesproken bent, maar toch 'een beetje' schuldig bent?

[ Voor 5% gewijzigd door rachez op 20-03-2026 19:03 ]

• RobertMe
rachez schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:01:
[...]

Nou inderdaad. @RobertMe Hij is vrijgesproken, wat wil je dan nog meer: een shadow rechtspraak, waarin je vrijgesproken bent, maar toch 'een beetje' schuldig bent?
Ik wil helemaal niks, heb toch niet te maken met de man.

Maar als iemand bewezen, ongevraagd, dickpics heeft gestuurd naar een collega (/uberhaupt "iemand") dan zou ik daar toch met een boog omheen lopen. Ook al vond een onderzoek (of rechter) het niet grensoverschrijdend. Ik persoonlijk heb daar wel een mening over. En in dit geval zullen de medewerkers van eender welk team waar Horner aan de slag zou kunnen gaan daar vast ook een mening over hebben.
En je mag hem toch een "vieze man vinden" op basis van (bewezen) zaken, ook al was het niet (wettelijk) te veroordelen.
offtopic:
Zie ook vandaag het nieuws van een opgepakte kindermisbruiker bij een kinderopvang. Die eerder al ontslagen was bij een andere kinderopvang "op verdenking van" (/was gezien door collega's) maar de politie / het OM er geen zaak in zag. En vervolgens doodleuk bij een andere kinderopvang aan de slag kan. Vervolgens weer "betrapt" wordt en nu wel gearresteerd. Op zijn minst wil je dan toch dat er extra toezicht is i.p.v. zo iemamd op zijm nieuwe werk weer meteen alleen te laten met kinderen.

• Holk
RobertMe schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:11:
[...]

Ik wil helemaal niks, heb toch niet te maken met de man.

Maar als iemand bewezen, ongevraagd, dickpics heeft gestuurd naar een collega (/uberhaupt "iemand") dan zou ik daar toch met een boog omheen lopen. Ook al vond een onderzoek (of rechter) het niet grensoverschrijdend. Ik persoonlijk heb daar wel een mening over. En in dit geval zullen de medewerkers van eender welk team waar Horner aan de slag zou kunnen gaan daar vast ook een mening over hebben.
En je mag hem toch een "vieze man vinden" op basis van (bewezen) zaken, ook al was het niet (wettelijk) te veroordelen.
offtopic:
Zie ook vandaag het nieuws van een opgepakte kindermisbruiker bij een kinderopvang. Die eerder al ontslagen was bij een andere kinderopvang "op verdenking van" (/was gezien door collega's) maar de politie / het OM er geen zaak in zag. En vervolgens doodleuk bij een andere kinderopvang aan de slag kan. Vervolgens weer "betrapt" wordt en nu wel gearresteerd. Op zijn minst wil je dan toch dat er extra toezicht is i.p.v. zo iemamd op zijm nieuwe werk weer meteen alleen te laten met kinderen.
Je weet echt niet wanneer je moet stoppen met praten he

• RobertMe
Holk schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:18:
[...]

Je weet echt niet wanneer je moet stoppen met praten he
Nope!

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls_2x.png

Edit:
Speciaal even opgezocht voor jou @Holk. In oktober '25 zou er een settlement van £3M zijn betaald. Dat is dus geen vrijspraak aangezien het niet is voorgekomen. Verder is er dan direct een intern onderzoek geweest kort daarna opgevolgd door een onafhankelijk onderzoek betaald door Red Bull. In beide gevallen is de claim dan afgewezen. Maar het is dus niet bij een rechter voorgekomen en dus ook geen vrijspraak "bij wet".

[ Voor 46% gewijzigd door RobertMe op 20-03-2026 19:37 ]

• Waah
  • Laatst online: 22:14
@RobertMe innocent until proven guilty.

• Extigo
  • Laatst online: 20:07
Pssst... [F1] Randzaken

• RobertMe
Uiteraard. Maar de claim dat die is vrijgesproken klopt dus ook niet, want er is helemaal geen uitspraak. Dus hij is wel onschuldig, maar niet vrij gesproken.

En het is natuurlijk mogelijk dat werknemers / werkneemsters bij Red Bull vertrokken zijn of bij een toekomstige werknemer vertrekken omdat dit gespeeld heeft. Hetzelfde als dat je elke baas een eikel kunt vinden en om die reden vertrekt, kun je ook vertrekken voor het feit dat dit gespeeld heeft en de persoon Horner "je niet ligt". Waarbij dus ook vaak genoeg (terecht of onterecht) is benoemd dat al die onrust bij RBR speelde (en Wheatley, Newey, ... vertrokken) omdat deze zaak speelde, ook dat allemaal zonder veroordeling (en dus impliciet onschuldig).
Hetzelfde als dat er, bv, veel zijn die hun Tesla verkocht hebben omdat Musk met Trump "werkt" en wel/niet/wel/niet de Hitler-groet deed. Ook daar is geen veroordeling maar zijn er veel die niet met (het imago rondom) de persoon geassocieerd willen worden.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ach, RobertMe heeft onlangs gezegd dat de nieuwe reglementen zo klote zijn dat hij gaat stoppen met kijken.
Zou hij ook stoppen met commentaar geven hier? Vrees van niet.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:29
Het is bij dit soort zaken echt verdomd moeilijk om te beoordelen wat en hoe. Kijk alleen al naar alles rondom ene NL zanger.. en het helpt ook niet dat 'in the heat of the moment' er soms wat kan zijn tussen twee mensen die beiden 'consent' hebben gegeven maar dat er achteraf iets gebeurt en daarna met een hoop modder gegooid wordt. Genoeg voorbeelden van mensen die achteraf spijt hebben laten we het zo zeggen..

Kortom, we weten het niet, alleen dat er misschien wat spannende kiekjes zijn gestuurd en buitenechtelijk gedoe, maar dat is wat mij betreft iets tussen 2 privé personen en zou het moeten blijven, tenzij er echt strafbare feiten zijn gepleegd; dan komt t vanzelf bij de rechter en die beslist.
AvK schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:25:
Ach, RobertMe heeft onlangs gezegd dat de nieuwe reglementen zo klote zijn dat hij gaat stoppen met kijken.
Zou hij ook stoppen met commentaar geven hier? Vrees van niet.
Denk je dat je alles hebt gehad.. laat mensen lekker in hun waarde man. :X

[ Voor 20% gewijzigd door Lord_Dain op 20-03-2026 21:28 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Lord_Dain schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:25:

Denk je dat je alles hebt gehad.. laat mensen lekker in hun waarde man. :X
Doe het niet heel vaak. Ben zeer vredelievend.... Maar zo nu en dan maak ik een uitzondering.

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken