D-e-n schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 00:05:
[...]
Maar mijn punt van kritiek is dus dat dit aankomende kabinet helemaal niks nieuws doet. Ze doet precies wat vrijwel alle kabinetten Rutte ook gedaan hebben. Klagende verhuurders tegemoet komen, huiseigenaren pamperen, rechten van werknemers inperken, zorg duurder maken voor de zwakkeren, luchtvaart paaien, uitkeringen verminderen: gewoon klassiek Rutte beleid. Dat heeft al die tijd niet gewerkt dus wie houden we voor de gek als we denken dat dat nu wel gaat werken?
Dat is wel heel goed voor de plusjes zie ik, maar ook heel selectief.
Zorg gaat
meer geld naartoe, de groei wordt alleen getemperd. Dat wordt gespind als bezuinigen, maar de facto gaan we nog steeds meer geld uit geven aan zorg. Het eigen risico gaat omhoog, maar zorgtoeslag, die 4,5 miljoen huishoudens (meer dan de helft) krijgen gaat
ook omhoog. Mensen zonder toeslagen draaien er voor op dus, niet de 50% laagste inkomens. Verder wordt huishoudelijke hulp inkomensafhankelijk en mag je steunzolen niet meer aftrekken, lees ik.
Dat de AOW leeftijd omhoog gaat valt ook slecht lees ik. De oplossing is eerder doodgaan of meer sparen, beide zien we ook niet zitten. Ik zit dus vooral met de vraag: hoe dan?
Ergens vergeten we elke keer weer dat we enorm vergrijzen, AOW door werkenden betaald wordt en dit systeem niet werkt als meer mensen pensioen krijgen dan werken. Overigens: als je nu 30 bent overleef je de vergrijzing en zijn er meer meer werkenden tijdens jouw pensioen en kan die datum weer omlaag. In theorie in ieder geval.
En zo kun je nog wel doorgaan, al lijkt niemand geïnteresseerd in de realiteit lijkt het.
Zolang we met zijn allen publieke taken als wonen of zorg maar blijven zien als markt en maar blijven denken dat we de problemen met reguliere marktprikkels kunnen aanpakken zal het van kwaad tot erger gaan. En helaas is deze manier er van denken zo goed ingeramd dat het heel moeilijk is er vanaf te komen
Dat is onwaar, want men houdt de eigenwoning subsidie HRA gewoon overeind. Wonen is een van de meest gesubsidieerde dingen in Nederland en daarmee alles behalve een functionerende markt. Er is 1 uitzondering: als je geen huurtoeslag krijgt en geen koophuis hebt, dan val je er nu tussen en ben je overgeleverd aan de huisjesmelkers, die min of meer gedwongen zijn hun investering te verkopen. Idem met grondspeculatie, vergunning, etc, het is gereguleerd tot het punt dat we effectief nauwelijks meer bijbouwen.
Dus hoe is wonen overgeleverd aan 'de markt' dan?
De zorg idem: zorgverzekeraars hebben geen winstoogmerk, DBC's zijn vastgelegd met het ministerie van volksgezondheid, medicijnprijzen idem, er wordt niets overgelaten aan de markt, behalve wat schimmige thuiszorg instanties of welvarende maatschap van cardiologen. En een ziekenhuis an sich zijn doorgaans ook private stichtingen met als hoofddoel zorg leveren. Gek genoeg kun je steeds vaker
goedkoper en beter terecht bij een prive kliniek die ook nog eens vergoed wordt. Kijk, dat is de markt, die concurreert met de niet-zo-markt.
Kortom: jouw perceptie van 'de markt' zal anders zijn dan de mijne, want anders begrijp ik niet zo goed waar je op doelt. Verder ontgaat het gros van de mensen dat we ondanks 'jaren Rutte ellende' Nederland in de top 3 of top 5 staat van alle staatjes qua gezondheid, welvaart, geluk, zorg, pensioen en zelfs op nummer 1 qua
beste plek om op te groeien op de gehele planeet. Ben dus iets minder sceptisch, op basis van die feiten. En nee we hoeven zeker niet bij de pakken neer te gaan zitten en ik hoef ook zeker geen Rutte terug, maar het kan zeker (veel) slechter.. zie afgelopen kabinet, bijvoorbeeld.
@
Robkazoe gaat de belasting op niet gerealiseerde vermogensgroei wel gewoon door dus? Want dat zou je punt naar boven moeten verplaatsen in je lijs: mensen met vermogen gaan dan belasting betalen over
fictieve winst op aandelen en andere bezittingen. LinkedIn staat er al maanden vol mee in ieder geval.
@
Jobjl ware het niet dat mensen uit Bulgarije, Polen, Roemenië, Spanje, Griekenland en wellicht ook uit India straks wel gewoon aan Nederlandse loonsysteem vastzitten en dus niet in ene goedkoper zijn. Dus ook daar zit denk ik de vraag of de zorg terecht is, naast dat elke werkgever met een sponsorvisum mensen uit India hier kan laten werken en dit de laatste jaren enorm is teruggelopen wegens oplopende salarissen in India zelf. Los van dat ik begrijp dat over het uitwisselen van mensen nog geen definitieve overeenkomst is gesloten, maar dat weet ik niet zeker.
Qua 'makkelijker mensen ontslaan' en kortere WW weet ik niet zo goed wat de impact gaat zijn. Nu er wel werk in overvloed is lijkt dit niet zo'n enorm probleem, zeker omdat de WW het eerste jaar omhoog gaat begreep ik. Goede prikkel om meteen weer aan de slag te gaan. De keerzijde van het huidige systeem is immers ook dat je met een VSO eruit kunt en dan 2 jaar WW kunt krijgen, iets wat ik bij de klanten waar ik kom veelvuldig zag gebeuren (ook al is dat geen statistiek). Tis in ieder geval niet verzonnen door de vakbonden, zoveel is wel duidelijk.
[
Voor 17% gewijzigd door
NiGeLaToR op 31-01-2026 10:12
]