• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:44
Het probleem is 2 ledig aan de ene kant de fictieve lijst van banen die je zou kunnen doen met je chronische ziekte of andere beperking / afstand tot de arbeidsmarkt. En wat bedrijven en overheden aan banen creëren voor die doelgroep. Dus in potentie kan die persoon in een rolstoel (even als voorbeeld er zijn tig gradaties in beperkingen) dat werk prima doen.

Tot je kijkt naar hoeveel moeite het kost om het gebouw waar die potentiële baan zich bevindt in te komen en wat een energie alleen dat al kost.

Dan nog het alleen al aan tafel komen voor een baan vanuit zo’n positie.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Trishul schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Als het zover komt, kunnen we flinke demonstraties verwachten de komende tijd. Het Malieveld kun je alvast permanent reserveren zo.

https://www.ftm.nl/artike...den&utm_source=linkbutton

Als er veel demonstraties van vakbonden komen, dan verwacht ik dat dit wederom de VVD zal irriteren.
Yesilgös hebben we toch al vaker betrapt op een Trumpje? Nu heeft ze het voor elkaar gekregen om er 1 in het regeerakkoord te plaatsen.
Wanneer kunnen we de eerste 'Henk is opgepakt, want hij was een gevaarlijke demonstrant' meme op de VVD-pagina verwachten? Of een 'Ingrid is een loser want ze is ziek en teert op jouw geld. Kijk naar Jan Willem, die was ook ziek maar heeft nu weer een dikke baan. Jan Willem is cool'

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:41
dawg schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:25:
Ik weet nog niet wat ik er van vind. Het lijkt een hoge inzet voor onderhandelingen met oppositiepartijen (lees: GLPvdA).

Maar dat toch vooral kwetsbare mensen niet geheel ontzien worden is al 20 jaar staande praktijk.

Ik had nochtans wel iets verwacht van het verkleinen van de vermogensongelijkheid.

Maar goed. Eerst eens zien. Stikstof & digitale autonomie is makkelijk opgeschreven natuurlijk. Praktijk vaak weerbarstig.

Maar bovenal is het oude wijn in nieuwe zakken met partijen die afwisselend al 50 jaar regeren.
Het leest inderdaad niet als iets wat een brug dient te slaan tussen beide flanken. Meer als “wanneer iemand mee wil doen in onze zandbak, wees vrij naar onze kant te zwemmen”.

Als dit gepresenteerd was als het partijprogramma van de VVD voor de aanstaande verkiezingen, had ik het ook geloofd.

Niet dat ik zat te hopen op wat token D66 zaken qua bestuurlijke vernieuwing of anders klein pils, maar het is vooral oerconservatief op zo mogelijk ieder vlak.

Afbouwen zorg en WW duur en het verhogen van de AOW leeftijd is natuurlijk wel een goede manier de gevolgen van de vergrijzing te bestrijden en daarmee de huizenmarkt te ontlasten. Dat D66 dáár me akkoord gaat snap ik dan wel, maar het is weer wat lastig te rijmen met het CDA.

Edit: het enige waar ik wel soort van blij mee ben is de onderkenning dat bezuinigen op asielbeleid niet de oplossing bleek te bieden (goh!), en dat men de knip wil trekken hier schoon schip te maken. Op zich niet verwonderlijk. Dit varkentje nu wassen neemt de wind uit de zeilen van Wilders wanneer dit kabinet de rekening gepresenteerd krijgt voor de andere hete hangijzers.

[ Voor 11% gewijzigd door Cid Highwind op 30-01-2026 18:41 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Ik ben helaas een van de personen met meerdere chronische aandoeningen, waarvan 1 zeer zeldzaam (patient 250 sinds 1969) is en weinig over bekend is, voor mij is het eigen risico al op zodra ik op 1 janauri mijn medicijnen ga betalen voor de komende 2 maanden.
Ik ben hier dan ook absoluut niet gelukkig mee, en ik vrees dat de vergoeding die ze hebben gereserveerd alleen bij de minima terecht komen en ik daar geen recht op heb gezien ik niet tot die groep behoor doordat ik werk, en net boven de minima grens verdien (met maar 10 euro)

Ik zal dus enorm achteruit gaan, doordat ik chronisch ziek ben, iets waar als ik het had kunnen kiezen niet voor had gekozen.
Herkenbaar. En ze willen ook nog snijden in welke medicijnen vergoed worden.
Om het nog slechter te maken

75 Euro eigen risico erbij betekent in mijn geval in januari 150 euro extra kosten (partner en ik). Alleen al aan medicatie. Januari is het op.

En we zijn vast niet de enige.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
CornermanNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:28:
Het probleem is 2 ledig aan de ene kant de fictieve lijst van banen die je zou kunnen doen met je chronische ziekte of andere beperking / afstand tot de arbeidsmarkt. En wat bedrijven en overheden aan banen creëren voor die doelgroep. Dus in potentie kan die persoon in een rolstoel (even als voorbeeld er zijn tig gradaties in beperkingen) dat werk prima doen.

Tot je kijkt naar hoeveel moeite het kost om het gebouw waar die potentiële baan zich bevindt in te komen en wat een energie alleen dat al kost.

Dan nog het alleen al aan tafel komen voor een baan vanuit zo’n positie.
Ik kan je zeggen, ik zit voor 20% aan een rolstoel verbonden, ik heb enorme geluk met de huidige baan bij een ziekenhuis, die daarvoor ook alle ruimte vrij laten en enorm gewild zijn om aanpassingen te doen zodat ik mijn werk kan doen, ik heb een WAJONG uitkering, en dispensatie regeling op het werk. Maar ondanks verdien ik toch net teveel om op andere zaken weer aanspraak te doen.
Het is zoals het is, ik vind deze verhoging wel enorme schok. Ik had liever gezien dat het bedrag hetzelfde bleef.

Voron V0.2 | Prusa Core One+

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:43
Jan Smit schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:25:
[...]
Dat is niet iets dat Yesilguz in haar eentje bedenkt. Dat is partijbeleid en gesteund/gevorm door vele kiezers.
Maar goed.
Waarom is overbodige instroom beperken onzin?
Juist degenen die *terecht* in de wia zitten hebben niets te vrezen.

Degenen die onterecht in de wia zitten moeten als de wiede weerga snel aan het werk zodat de WIA regeling zonder problemen er kan zijn voor hen die het *echt* nodig hebben.
We moeten inderdaad niet vergeten dat Yeşilgöz alleen het poppetje is, en niet degene in haar eentje de richting bepaalt. Trap echter ook niet in de val dat het partijbeleid gevormd wordt door de kiezers. Het beleid draait alleen om het grootkapitaal. Voor de kiezer is er een mooi marketing-verhaaltje.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:56
_JGC_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:33:
[...]
Dit is nou uiteindelijk waarom het populisme groeit: de kiezer wordt voor de gek gehouden. A zeggen en B doen, elke keer weer. Vind je het gek dat die kiezer dan bij een populist uitkomt?
Ik vind dat dan wel gek ja, iets met een ezel en een steen. Dat je een keer op een populist stemt kan ik nog wel begrijpen, maar als je keer op keer misleid wordt zou je denken dat je toch eens kijkt naar een redelijke linkse partij die geen populistische fabeltjes verkoopt.
CornermanNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:13:
[…]
En zo is straks de eerste de beste recessie een langdurige ellende dankzij het slopen van verzekeringen. Maar blijkbaar ziet helemaal niemand dat in.
Noem mij een cynicus maar ik vermoed dat onze politici dat heel goed begrijpen maar het misbruiken als hefboom effect. Sloop uitkeringen/verzekeringen, wat zijn de gevolgen;

- Mensen gaan frauderen/sjoemelen -> de populist kan zeggen, zie je wel, mensen misbruiken het, stem populisme dan lossen we het op
- Mensen raken gefrustreerd -> de populisten spelen in op de frustratie, stem populisme en we pakken je problemen aan
- Mensen gaan half ziek toch aan het werk -> zie je wel, het werkt, luie mensen nemen een baan nu we de uitkeringen hebben verkort, stem populisme als je wilt dat dit beleid wordt voortgezet
- Mensen worden wanhopig -> Je kunt wel in het leger, lever je vrijheid in voor onze democratie, #nationalisme

Ik zie het somber in met de plannen van Jetten 1, het is voortzetting van afbraakbeleid van de laatste 5 kabinetten en het zou me niets verbazen als dit net als de Labour in de UK en Biden in de USA een symbolisch lapmiddel is voor het land verder naar rechts gaat en de echte ellende begint.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:33:
[...]

Ik kan je zeggen, ik zit voor 20% aan een rolstoel verbonden, ik heb enorme geluk met de huidige baan bij een ziekenhuis, die daarvoor ook alle ruimte vrij laten en enorm gewild zijn om aanpassingen te doen zodat ik mijn werk kan doen, ik heb een WAJONG uitkering, en dispensatie regeling op het werk. Maar ondanks verdien ik toch net teveel om op andere zaken weer aanspraak te doen.
Het is zoals het is, ik vind deze verhoging wel enorme schok. Ik had liever gezien dat het bedrag hetzelfde bleef.
Hier ook chronisch ziek, 4x p/w dialyse in het ziekenhuis.

Eigen risico zie ik niet op €460 eindigen, daar zal nog wel over onderhandeld moeten worden. Zo uit mijn hoofd zijn het enkel SGP & JA21 die hoog eigen risico steunen, dus dat gaat denk ik nog wel zakken.

Erger vind ik dat ze de mogelijkheid eigen risico te maximeren niet hebben afgeschaft.

Voor de rest. Tja. Ik ben zo ontzettend blij dat ik nog WAO heb, wat een sterfhuisconstructie is waar niet meer naar gekeken wordt (en dus geen stress over inkomen, ondanks dat het sowieso geen vetpot is, integendeel). Met WIA/Wajong ben je echt slecht af, zeker wanneer je echt niet kan werken.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 30-01-2026 18:54 ]

It’s the economy, stupid!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:39
@Silvos Niet op de zaken vooruit lopen, pas bij "Jetten 2" zal er een "Jetten 1" zijn geweest ;)

• skimine
CornermanNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:13:
(...)
Maarja iedereen met een beetje salaris lijkt te denken dat die risico’s voor hun niet bestaan. Ze stemmen alsof ze 25 miljoen in een investeringsbedrijf hebben zitten en daarnaast nog een riant betaalde baan. Maar zo is het niet.
(...)
Daar hebben we weer de belofte van de 'uitgestelde beloning'.

"Wanneer ik rijk ben heb ik al die belastingvoordelen voor vermogenden ook nodig, dus die kunnen we nu niet afschaffen!" (Sjonnie, 43, Kassamedewerker)

• CornermanNL
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Ik ben helaas een van de personen met meerdere chronische aandoeningen, waarvan 1 zeer zeldzaam (patient 250 sinds 1969) is en weinig over bekend is, voor mij is het eigen risico al op zodra ik op 1 janauri mijn medicijnen ga betalen voor de komende 2 maanden.
Ik ben hier dan ook absoluut niet gelukkig mee, en ik vrees dat de vergoeding die ze hebben gereserveerd alleen bij de minima terecht komen en ik daar geen recht op heb gezien ik niet tot die groep behoor doordat ik werk, en net boven de minima grens verdien (met maar 10 euro)

Ik zal dus enorm achteruit gaan, doordat ik chronisch ziek ben, iets waar als ik het had kunnen kiezen niet voor had gekozen.
En dit geldt voor heel veel mensen die nu in de langdurige arbeidsongeschiktheid zitten. Niemand in deze positie kiest hiervoor of kan hier verbetering in aanbrengen, was het maar zo. Dan tekenen de mensen direct. Maar dit kabinet gaat er wel vol op bezuinigen. En de types als mevrouw Heineken en M. Verstappen (en duizenden zoals zij) lekker belasting ontwijken in Monaco.

Maar zij worden gezien als succesvol en een toegevoegde waarde aan onze samenleving. Aldus de VVD.

• skimine
Silvos schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:48:
[...]
Ik vind dat dan wel gek ja, iets met een ezel en een steen. Dat je een keer op een populist stemt kan ik nog wel begrijpen, maar als je keer op keer misleid wordt zou je denken dat je toch eens kijkt naar een redelijke linkse partij die geen populistische fabeltjes verkoopt.
Of men heeft oprecht het inzicht niet, of men is bang dat 'links' het enige wat ze nog wel hebben ook afpakt. Zie hier het effect van frames, demonisering van 'links' en het falen van ons medialandschap.
[...]
Noem mij een cynicus maar ik vermoed dat onze politici dat heel goed begrijpen maar het misbruiken als hefboom effect. Sloop uitkeringen/verzekeringen, wat zijn de gevolgen;

- Mensen gaan frauderen/sjoemelen -> de populist kan zeggen, zie je wel, mensen misbruiken het, stem populisme dan lossen we het op
- Mensen raken gefrustreerd -> de populisten spelen in op de frustratie, stem populisme en we pakken je problemen aan
- Mensen gaan half ziek toch aan het werk -> zie je wel, het werkt, luie mensen nemen een baan nu we de uitkeringen hebben verkort, stem populisme als je wilt dat dit beleid wordt voortgezet
- Mensen worden wanhopig -> Je kunt wel in het leger, lever je vrijheid in voor onze democratie, #nationalisme

Ik zie het somber in met de plannen van Jetten 1, het is voortzetting van afbraakbeleid van de laatste 5 kabinetten en het zou me niets verbazen als dit net als de Labour in de UK en Biden in de USA een symbolisch lapmiddel is voor het land verder naar rechts gaat en de echte ellende begint.
Sado-populisme

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Well played VVD. Je eigen -echte- achterban verwennen, verder de verzorgingsstaat verder slopen maar het ligt straks aan het kabinet Jetten.

Het feit dat de werkgeversvereniging het allemaal top vindt, moet toch iedereen die werknemer is, zorgen baren?

https://nos.nl/collectie/...e-keuzes#UPDATE-91933407:
De scherpste kritiek op het nieuwe kabinet komt van de vakbonden. We kunnen het Malieveld wel vast reserveren, zegt de CNV, vooruitlopend op protesten tegen het nieuwe beleid. De FNV noemt de plannen "onacceptabel, onnodig en oneerlijk".

De grootste werkgeversorganisatie VNO-NCW is vooral positief. "Er zijn echte keuzes gemaakt voor veiligheid, onafhankelijkheid en welvaart."

[ Voor 52% gewijzigd door ZieMaar! op 30-01-2026 19:10 ]

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:10
Kan iemand mij uitleggen hoe een VVD die een redelijke partij als Groenlinks/PVDA van het begin af uitsluit een regeerakkoord presenteert dat begint met samen, samen, samenwerken? Maar vooral waarom dit niet op elke voorpagina van elke krant compleet afgefikt wordt?

Laat maar ik weet de antwoorden eigenlijk al wel.

Gezien de afbraak van de zorgstaat en werknemersrechten, het schandelijke niet aanraken van de HRA en 0 actie op stikstof voor 20 miljard, dan wel weer logisch dat men links maar niet heeft uitgenodigd, zou tijdverspilling zijn geweest. Wat een armoedig akkoord. Zoals verwacht verraadt (VV)D'66 de normale Nederlander weer door veel stemmen links te trekken met lege beloftes.

erutangiS

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik had Perplexity even gevraagd om de minderheidskabinetten en constructies met gedoogsteun van de afgelopen 50 jaar op een rij te zetten. Al deze gevallen hebben de volledige termijn van vier jaar niet uitgezeten en zijn allemaal vroegtijdig gevallen.

Gezien de plannen van de nieuwe coalitie (D66-VVD-CDA, 66 zetels) is het niet aannemelijk dat Jetten l de vier jaar zal volmaken.

*knip*, graag een beter herleidbare bron dan AI (zie ook het AI beleid van Tweakers).

[ Voor 33% gewijzigd door NMH op 30-01-2026 20:17 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
En toch denk ik dat dit regeerakkoord een van de weinigen is waar wel naar de toekomst van ons land als geheel wordt gekeken. Het lijkt mij ook dat veel van plannen, wanneer daar over gestemd gaat worden in de TK, wel een meerderheid zouden kunnen krijgen. We moeten nou eenmaal aan de slag en dat kost geld, iedereen zal daarvoor, in meer of mindere mate, aan moeten meebetalen.
Dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken is in een democratie evident, maar daar heb je, als stemmer, maar mee te dealen. Ben je het niet met ze eens dan kun je binnenkort alweer je stem laten horen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Yaksa schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:15:
En toch denk ik dat dit regeerakkoord een van de weinigen is waar wel naar de toekomst van ons land als geheel wordt gekeken. Het lijkt mij ook dat veel van plannen, wanneer daar over gestemd gaat worden in de TK, wel een meerderheid zouden kunnen krijgen. We moeten nou eenmaal aan de slag en dat kost geld, iedereen zal daarvoor, in meer of mindere mate, aan moeten meebetalen.
Dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken is in een democratie evident, maar daar heb je, als stemmer, maar mee te dealen. Ben je het niet met ze eens dan kun je binnenkort alweer je stem laten horen.
Iedereen moet meebetalen. Behalve bedrijven. Die leven rent free in onze maatschappij.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dat gevoel krijg ik niet. We zitten hier met een enorm probleem op het gebied van stikstof, maar de grote boze olifant in de kamer, de intensieve veeteelt, worden best wel ontzien.
Aanpakken van de intensieve veeteelt biedt zoveel kansen voor woningbouw (ruimte + stikstofuitstoot budget), leefklimaat (minder vervuiling), enz.
In plaats daarvan gaan we gewoon door met hetzelfde beleid, maar dit keer ten koste van de verzorgingsstaat en chronisch zieken. Alles om maar de grootste bedrijven, groot vermogenden en landbouw te ontzien.

• CornermanNL
Ten koste van de zwaksten in de samenleving met de minste zelfredzaamheid en mogelijkheden en toegang om hun situatie te verbeteren. Iets waar al die D66 stemmers die PvdA te links vonden totaal niet bij stil stonden. Nederland wordt een land voor gezonde mensen met 7 vinken voor zover dit al niet zo was. Nu maar hopen en bidden dat het voor de grote middenmoot ook zo blijft, gezond en met een baan. Anders pech joh zoek het maar uit, maar het kan, het kan.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Cheezborger schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:11:
Ik had Perplexity even gevraagd om de minderheidskabinetten en constructies met gedoogsteun van de afgelopen 50 jaar op een rij te zetten. Al deze gevallen hebben de volledige termijn van vier jaar niet uitgezeten en zijn allemaal vroegtijdig gevallen.
Wat nog maar eens aantoont waarom je AI altijd moet controleren. :P De meeste van deze kabinetten waren rompkabinetten, expliciet gevormd als overgang na de val van het vorige kabinet. Het idee was nooit dat ze de volle 4 jaar vol zouden maken maar alleen een overgang zouden vormen naar een "echt" kabinet, en de omstandigheden waarin ze gevormd waren waren ook niet altijd vergelijkbaar (Biesheuvel-II bijvoorbeeld was gewoon het overblijfsel van Biesheuvel-I, ontstaan omdat DS'70 eruit gestapt was, maar je zou het net zo goed een enkel kabinet-Biesheuvel kunnen noemen).

Alleen Rutte-I was een echt minderheidskabinet dat niet gewoon op de winkel paste maar bedoeld was als stabiel vehikel, wat inderdaad niet zo goed uitpakte. Dat was echter wel echt een nieuw experiment met zijn "gedoogakkoord".

Op basis alleen hiervan is het niet goed te zeggen of het nu echt een probleem is dat dit een minderheidskabinet is of niet. Je kunt eerder kijken naar hoe stabiel de kabinetten zijn geweest over de afgelopen jaren, minderheid of niet (hint: ziet er niet zo goed uit).

Kanttekening daarbij wel: als je kijkt naar alle kabinetten ooit dan zijn de kabinetten die de nominale 4 jaar hebben volgemaakt sowieso dungezaaid, en Rutte-II is zelfs een van de langstzittende kabinetten ooit (naast alle andere kabinetten met Rutte, zelfs). Het voelt op de een of andere manier een stuk instabieler dan het daadwerkelijk is, waarschijnlijk omdat het veel langer voelt doordat er zo weinig daadwerkelijk voor elkaar komt. :P

[ Voor 13% gewijzigd door MneoreJ op 30-01-2026 19:44 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Kinderbijslag en kindgebonden budget worden samengevoegd.
Het vaste bedrag per kind gaat omhoog en het inkomensafhankelijke deel gaat omlaag.
8)7
De hogere inkomens krijgen dus meer kindgebonden budget. Dat gaat dus geld kosten. Heel bijzonder dit.
Maar chronisch zieken mogen de jaarlijkse toelage in september inleveren. :(

Een hoger basis bedrag voor iedereen lijkt mijn toch ook extra geld te kosten?
Ik zie de reden hiervan niet direct.

[ Voor 23% gewijzigd door ManiacsHouse op 30-01-2026 20:00 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cheezborger schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:11:

Gezien de plannen van de nieuwe coalitie (D66-VVD-CDA, 66 zetels) is het niet aannemelijk dat Jetten l de vier jaar zal volmaken.

[...]
De meerderheids kabinetten doen het wel goed?

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:51
1 ding kunnen we wel concluderen: het maakt niet wat uit er in een regeerakkoord staat, het is nooit goed. Vakbonden waren boos, maar politie (waar ook weer vakbondsleden werken) weer blij omdat er middelen komen om het werken te verbeteren. Zo is er altijd wel iets. Regeren is nu eenmaal vooral het verdelen van schaarse middelen (vooral geld).

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

ManiacsHouse schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:49:
Kinderbijslag en kindgebonden budget worden samengevoegd. Maar natuurlijk niet zonder de hogere inkomens daarmee ook nog even extra te spekken.

[...]
8)7
De hogere inkomens krijgen dus meer kindgebonden budget.
Hogere inkomens krijgen sowieso geen kgb.
Je trekt het uit z'n verband

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 30-01-2026 19:53 ]

• MneoreJ
  • Nu online
R_Zwart schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:51:
1 ding kunnen we wel concluderen: het maakt niet wat uit er in een regeerakkoord staat, het is nooit goed. Vakbonden waren boos, maar politie (waar ook weer vakbondsleden werken) weer blij omdat er middelen komen om het werken te verbeteren. Zo is er altijd wel iets. Regeren is nu eenmaal vooral het verdelen van schaarse middelen (vooral geld).
Ja, dat is een open deur. Iedereen die meer centjes krijgt is blij en iedereen die minder centjes krijgt niet. De enige zinvolle manier om een en ander te beoordelen is dan ook om te kijken naar wat we effectief voor het geld krijgen, niet hoeveel organisaties er blij of boos zijn. Je moet ook naar het grote plaatje kijken: of de politie blij is of niet vind ik persoonlijk een stuk minder boeiend dan wat we nou doen aan de grote schijtende olifant in de stikstofkamer, bijvoorbeeld, omdat daar zoveel meer van afhankelijk is (antwoord: als het even kan niks; we gaan zoals vanouds "innoveren" en proberen te rekken tot 2035 lees volgend kabinet, ondanks dat de rechter ons tot 2030 heeft gegeven).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:56
Het lijkt me onverstandig om de negatieve gevolgen van doelbewust afbraakbeleid te bagatelliseren met als argument dat er standaard wel wat te klagen valt. We zullen bijvoorbeeld zien hoe blij de politie is als de maatschappelijke onrust en onvrede verder toenemen door het verder onder druk zetten van de kansarmen en chronisch zieken om cadeautjes zoals de HRA voor de rijken te behouden.

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

de Peer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:52:
[...]

Klopt. Er zit een grens aan. Ik was in de war met kinderbijslag. :F

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Regeren is nu eenmaal vooral het verdelen van schaarse middelen (vooral geld).
In de laatste 25 jaar is de middengroep altijd de sigaar geweest en de hogere inkomens werden gespaard.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:32

Honesty

kattenneus!

CornermanNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:05:
[...]

En dit geldt voor heel veel mensen die nu in de langdurige arbeidsongeschiktheid zitten. Niemand in deze positie kiest hiervoor of kan hier verbetering in aanbrengen, was het maar zo. Dan tekenen de mensen direct. Maar dit kabinet gaat er wel vol op bezuinigen. En de types als mevrouw Heineken en M. Verstappen (en duizenden zoals zij) lekker belasting ontwijken in Monaco.

Maar zij worden gezien als succesvol en een toegevoegde waarde aan onze samenleving. Aldus de VVD.
wat ik las in het regeerakkoord was dat er juist voor deze een uitzondering gemaakt werd dus ER hoger voor gezonde mensen en juist minder voor de echt zieken ?

Festina lente

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Honesty schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:12:
[...]
wat ik las in het regeerakkoord was dat er juist voor deze een uitzondering gemaakt werd dus ER hoger voor gezonde mensen en juist minder voor de echt zieken ?
Nee, een max van 150 euro per behandeling.
Dus 3x medicijnen opsturen is alsnog 450 lappen.
En ergens een consultje en het is op..

Dus ipv 1 januari op wordt het 20 januari zeg maar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:32
D-e-n schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:52:
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het akkoord zo'n VVD-stempel zou hebben. En dan kan Jetten kletsen dat hij wil samenwerken maar voor de PvdA-GL valt er weinig te halen zo.
Nog zo'n VVD luchtje is de vrijheidsbijdrage voor bedrijven (zo lees ik in de budgetaire bijsluiter).

Er is sprake van een vrijheidsbijdrage voor burgers, onvoorwaardelijk en structureel 3,4 mjd / jaar. Er is ook een vrijheidsbijdrage voor bedrijven, structureel 50% vd bijdrage voor burgers, dus 1,7 mld per jaar.
Maar let wel, deze is nog niet onvoorwaardelijk:
Over de invulling zal overleg plaatsvinden met ondernemersorganisaties mede in het licht van het vestigingsklimaat.
Ja, ook ik zie met lede ogen in het nieuws dat diverse bedrijven in de Nederland, op de maasvlakte etc. besluiten te stoppen. Maar tegelijk de vrijheid in Nederland en de EU is ook in het belang van bedrijven. En voor het vestigingsklimaat zou je toch zeggen. Ik kan niet helpen daar de onzichtbare hand van de vvd in te herkennen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ZieMaar! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:08:
Well played VVD. Je eigen -echte- achterban verwennen, verder de verzorgingsstaat verder slopen maar het ligt straks aan het kabinet Jetten.

Het feit dat de werkgeversvereniging het allemaal top vindt, moet toch iedereen die werknemer is, zorgen baren?

https://nos.nl/collectie/...e-keuzes#UPDATE-91933407:

[...]
De 20% verder verlagen van de WIA in combinatie met het verkorten van de WW duur is een sloopkogel van heb ik jou daar.

De WW duur gaat vooral opbreken bij bepaalde groepen die niet snel van baan wisselen als bijvoorbeeld de gemiddelde 60+ bouwvakker.
2 jaar is lang, maar 1 jaar is dan wel ineens erg kort.

Daarnaast is voor veel groepen het nog beter om in de bijstand te komen dan de nieuwe WIA. Die is al 70%, gaat 20% vanaf en je hebt al minder heffingskortingen en cao verhogingen. Kortom dat wordt onmogelijk om zelfstandig van rond te komen. Hoe ziet men dat voor zich?

Dus hoe ze daar een meerderheid voor willen krijgen in de eerste, de tweede kamer en de werk- en werknemers organisaties / vakbonden mee willen krijgen.. De werkgevers hebben voordeel bij het IVA systeem en de overige vakbonden moeten wel heel veel toegeven.

Dus of de coalitiepartijen zetten nu heel hoog in om dadelijk toch bereid om wat water bij de wijn te doen. Of dit soort zaken en misschien ook andere blokken in het akkoord, gaan al heel gauw een regeringscrisis opleveren.

Tweakers Discord

• CornermanNL
De boodschap is eigenlijk, ben je chronisch ziek dan ben je een kostenpost voor de maatschappij en hopen we dat je zo spoedig mogelijk het tijdelijke voor het eeuwige verruild.

Ik vrees voor de rekensom van de alleenstaande chronisch zieke.

• MneoreJ
  • Nu online
mekkieboek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:22:
Over de invulling zal overleg plaatsvinden met ondernemersorganisaties mede in het licht van het vestigingsklimaat.
Da's een hele mooie inderdaad. Goh, ik vraag me af wat die ondernemersorganisaties gaan zeggen. Wat is waarschijnlijker:
1. Wij betalen maar de helft van wat de burger betaalt, terwijl we verhoudingsgewijs veel meer voordeel hebben. Klinkt prima, wij dragen graag ons steentje bij.
2. Als we meer belasting moeten betalen wordt ondernemen in Nederland onmogelijk! Dit moet van tafel anders gaan we allemaal verhuizen naar Moskou.
Waarop de VVD dan moet aankondigen, met spijt in het hart, dat het niet kon vanwege het vestigingsklimaat. Dat is het het enige klimaat waar de VVD elke mogelijke dreiging van verandering wel serieus neemt.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

de Peer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:52:
[...]

Toch heeft hij wel een beetje een punt.

Het KGB is inkomensafhankelijk en zit een grens aan. KBS krijgt iedereen en is een vast bedrag.

Dit wordt samengevoegd maar als ik hem goed lees ;
Kindregelingen eenvoudiger en zekerder
De partijen willen ook meer eenvoud en zekerheid voor gezinnen. De kinderbijslag en het kindgebonden budget worden samengevoegd tot één regeling, uitgevoerd door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Het vaste bedrag per kind gaat omhoog, terwijl het inkomensafhankelijke deel omlaaggaat.
Het vaste bedrag (ik lees maar even dat dat dan de KBS is? ) gaat omhoog. En het inkomensafhankelijke deel gaat naar beneden?

Hier profiteren dus vooral de rijken van die geen KGB krijgen. Zoals ik. Elke euro KBS staat op de spaarrekening van kind (die inmiddels al bijna 9 is). En bedankt.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Ik begrijp ook dat Nederland echt aan de slag moet gaan, alleen ze pakken het op de mensen met een ziekte of beperking, en op de middenklasse.
Als ze eens de hoogklasse gaan aanpakken, en eens goed gaan kijken naar de belasting, dan zullen ze denk ik meer aan inkomsten binnen krijgen.
Het verhogen leidt iedere keer ertoe dat meer mensen naar het buitenland gaan, er is een reden dat Kranenburg, Emmerich, Suderwick steeds meer Nederlanders te vinden zijn, en minder Duitsers. Er zijn tegenwoordig complete bustours die rijden vanuit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag etc naar Duitsland toe, vervolgens halen de mensen daar 1 jaar voorraad verzorgingsproducten, en andere dingen en rijden met de bus weer terug.
De prijzen in Nederland worden deels fictief hoog gehouden door de bedrijven, als door de belastingen en hoge lonen in Nederland. Het is een vicieuze cirkel die ze en wij met zijn alle zelf in stand blijven houden.

En ja, ik werk eraan mee. Maar ik ga niet 3x zoveel betalen voor mijn lichaamsverzorging, eten en drinken etc.

[ Voor 23% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 30-01-2026 20:52 ]

Voron V0.2 | Prusa Core One+

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

FreakNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Toch heeft hij wel een beetje een punt.

Het KGB is inkomensafhankelijk en zit een grens aan. KBS krijgt iedereen en is een vast bedrag.

Dit wordt samengevoegd maar als ik hem goed lees ;

[...]

Het vaste bedrag (ik lees maar even dat dat dan de KBS is? ) gaat omhoog. En het inkomensafhankelijke deel gaat naar beneden?

Hier profiteren dus vooral de rijken van die geen KGB krijgen. Zoals ik. Elke euro KBS staat op de spaarrekening van kind (die inmiddels al bijna 9 is). En bedankt.
Ik had het in eerste instantie anders gelezen. Maar zoals je het nu zegt gaat het 1 bedrag worden en gaat het vast bedrag (wat voorheen KBS was) omhoog en dus het inkomensafhankelijke deel (voorheen KGB) naar beneden... Voor mij die KGB ontvangt vanwege laag inkomen gaat het waarschijnlijk niet zoveel uit maken. Hoewel dat is dus afwachten hoeveel het inkomensafhankelijk deel naar beneden gaat. Maar de rijken krijgen nog even een bonus voor hun kinderen per maand... Maar wat ik al eerder aanhaalde de regeling voor chronisch zieken gaat er per direct uit. Inderdaad en bedankt... :(

Mocht het inkomensafhankelijke deel naar verhouding behoorlijk zakken... Dat is dit dus ook weer een verkapte bezuiniging over de rug van de lagere inkomens. En de hogere inkomens krijgen er wat bij. Wtf wie heeft dit bedacht?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

ManiacsHouse schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Ik had het in eerste instantie anders gelezen. Maar zoals je het nu zegt gaat het 1 bedrag worden en gaat het vast bedrag (wat voorheen KBS was) omhoog en dus het inkomensafhankelijke deel (voorheen KGB) naar beneden... Voor mij die KGB ontvangt vanwege laag inkomen gaat het waarschijnlijk niet zoveel uit maken. Hoewel dat is dus afwachten hoeveel het inkomensafhankelijk deel naar beneden gaat. Maar de rijken krijgen nog even een bonus voor hun kinderen per maand... Maar wat ik al eerder aanhaalde de regeling voor chronisch zieken gaat er per direct uit. Inderdaad en bedankt... :(

Mocht het inkomensafhankelijke deel naar verhouding behoorlijk zakken... Dat is dit dus ook weer een verkapte bezuiniging over de rug van de lagere inkomens. En de hogere inkomens krijgen er wat bij. Wtf wie heeft dit bedacht?
Inkomensbelasting gaat ook omhoog. Wellicht compenseert dat het wel ruim. Niet te snel conclusies trekken zonder de feiten te weten.
'de rijken' klinkt ook wel erg dramatisch. Zijn vaak ook gewoon mensen die best hard moeten werken om rond te komen tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 30-01-2026 20:52 ]

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Op dit moment is de arbeidskorting die we hier thuis samen krijgen €515/maand. Gaat dit nu helemaal weg? Of begrijp ik dit nu verkeerd..

Is een best bedrag hier, we houden elke maand ~€300 over, en we zijn al redelijk zuinig qua leven (gaan nooit uit etc).
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid