Graft schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:59:
[...]
Dat zou je denken ja. Maar eigenlijk is onze steeds langer levende “gezond” maar hulp behoevende ouderen onze grootste kostenpost.
Ik heb een keer een hele interessante lezing van gezondheidseconoom aan de VU Xander Koolman gehad. Hij stelt;
[...]
Hij schrijft ook verbied pesticiden en zorg voor minder obesitas.
Mensen met dementie nemen zeker een hoop kosten tot zich.
Oorzaken zijn nog niet in beton gegoten. Maar bij bijvoorbeeld Alzheimer is er al een een consensus dat beweging, gezond BMI, genoeg hersen uitdaging, gezond voedingspatroon bijdraagt aan het verlagen van de kans op Alzheimer.
Parkinson (vloeit helaas ook vaak door in dementie) is een directe lijn naar pesticiden te trekken.
Dus de voorstellen zullen op lange termijn zeker helpen.
En de patiënt met dementie en diens familie goed voorlichten gaat ook veel geld besparen.
Want 80+, obese, dementerend (in verpleeghuis en dan vallen en je heup breken is een slechte combinatie. Die vaker fataal afloopt dan je denkt meestal.
Maarja, voorheen liep ze nog! Dus wel ziekenhuis + OK. Een goede 10.000 verder ligt ze delirant in bed. Ontwikkeld hart en longproblemen. Nog eens 20.000 aan onderzoeken erop.
En uiteindelijk terug in een verpleeghuis waar je ook begon. Lopen doe je niet meer en je levensverwachting is niks meer.
Wel door een hel gegaan.
Er had ook een pijn blokkade gezet kunnen worden, doet je heup geen zeer meer. Ben je wel bedlegerig. Maar blijf je in de eigen omgeving en kan je samen met je familie toewerken naar het eind.
(Aanname) Een gelukkiger en prettig einde van je leven. En het scheelt aanzienlijk in kosten en personeel.
En ook in verdriet voor familie en patiënt.
En dit is niet een uitzonderingssituatie. Dit is dagelijks aan de hand. Daar kan winst gemaakt worden aan personeelsuren en aan geld.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.