• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:32
Mania-92 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Bij Rutte 1 t/m IV vind ik inderdaad ook dat de VVD volledig is meegegaan met PvdA/Groenlinks/D66 beleid. En daar is dit kabinet inderdaad niets anders in. Dus daarom dat ik zeg dat de VVD wéér een kabinet ingaat waarbij het alles waar voor het campagne heeft gevoerd de kliko in heeft gedonderd. Maargoed het werkt. Want de VVD campaigned al jaren (minimaal sinds Rutte 1 inderdaad) op rechts beleid en voert vervolgens links uit, maar mens stemt er op.
De kabinetten van Rutte die links beleid hebben uitgevoerd? Kun je dat specificeren? Hebben ze dat op sociaal gebeid gedaan of op progressief gebied? Wat zijn de groepen die het meeste baat hebben gehad van het beleid in de jaren onder Rutte?

Ik vraag het maar even, want ik geloof niet dat mijn realiteit overeenkomt met die van jou.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:39
R_Zwart schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Ik heb wel eens ergens cijfers gezien dat de gemiddelde VVD kiezer (en VVD-leden trouwens ook) ca. anderhalf keer modaal verdiend. Die zijn bang dat ze onder "links" slechter af zijn.... VVD wordt pas interesant als je salaris een flink stuk in het hoogste tarief valt. En dan bedoel ik flink, niet een salaris van een ton of zo.
Volgens mij is salaris niet het juiste woord. Inkomen echter wel. Eigenaren en beleggers hebben dat namelijk.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
noslen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:28:
Wat ik ook niet begrijp zijn de bezuinigingen op de Rijksoverheid. Kabinet Schoof heeft al gezorgd voor een taakstelling van 22% op rijksambtenaren verspreid over een aantal jaar. Komt deze bezuiniging daar dan nog bovenop?
Slimmer werken door taken en/of regels te schrappen en meer te automatiseren juich ik toe, maar ordinair inkrimpen is een slechte zet.
Bezuinigen, dus wat gaat er gebeuren? Iedere organisatie gaat zijn IT buiten de deur plaatsen om de IT afdeling in te kunnen krimpen, en vervolgens valt iedereen over elkaar heen als de gekozen partijen daarvoor toch niet zo handig zijn.

En ik moet nog maar zien of de Nederlandse Digitale Dienst waar ze het over hebben echt van de grond gaat komen, mijn ervaringen met centrale IT binnen de overheid zijn over het algemeen niet heel positief. Gebrek aan kennis of afstemming over organisaties heen, waardoor je altijd blijft zitten met net niet situaties waar je gigantisch veel tijd (en geld) aan kwijt bent om het maar werkend te krijgen binnen je eigen onderdeel. En dan komt er vervolgens een kabinet dat alle ambtenaren weer op de nullijn wil zetten, dat trekt echt geen personeel.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:09
Mijn eerste indruk is dat de VVD stevig zijn stempel heeft weten te drukken op het akkoord. Je bent immers zelf helemaal verantwoordelijk voor je eigen geluk, dus zorg dat je gezond blijft en dat je niets overkomt.

Tegen beter weten in had ik gehoopt dat er beleid voorgesteld zou worden dat het populisme een beetje de wind uit de zeilen had kunnen nemen. Met name de keuze rondom ziektekosten en arbeidsongeschiktheid spelen populisten echter eerder in de kaart.

Voor degenen die zich niet vinden in de flinke verhoging voor defensie: het is niet alleen Oekraïne, maar de hele geopolitieke situatie vraagt om een stevige defensie. Amerika kun je immers niet meer als bondgenoot beschouwen.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:07
Mania-92 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Bij Rutte 1 t/m IV vind ik inderdaad ook dat de VVD volledig is meegegaan met PvdA/Groenlinks/D66 beleid. En daar is dit kabinet inderdaad niets anders in. Dus daarom dat ik zeg dat de VVD wéér een kabinet ingaat waarbij het alles waar voor het campagne heeft gevoerd de kliko in heeft gedonderd. Maargoed het werkt. Want de VVD campaigned al jaren (minimaal sinds Rutte 1 inderdaad) op rechts beleid en voert vervolgens links uit, maar mens stemt er op.
ik mag je niet persoonlijk richten, maar in wat voor parallelle wereld leef jij? Rute kabinetten Links.?
Ik vraag mij af of je dan wel goed weet wat links als rechts is.
Klimaat beleid of iig niet ontkennen is niet links. mensen grotendeels zelf laten dokken voor al die maatregelen is ook gewoon rechts. Links klimaat beleid zou zijn zoals in Frankrijk waar je je hele huis kan laten isoleren voor 2 euro bijvoorbeeld.
De sociale zekerheid uitkleden, zorg uitkleden zijn niet links.
Progressief op medisch ethische vraag stukken, is niet links.
enzovoort.

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:12

orvintax

www.fab1an.dev

Cranberry schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:37:
Voor degenen die zich niet vinden in de flinke verhoging voor defensie: het is niet alleen Oekraïne, maar de hele geopolitieke situatie vraagt om een stevige defensie. Amerika kun je immers niet meer als bondgenoot beschouwen.
Daarnaast wilt investeren in defensie niet alleen zeggen het aankopen van bommen en granaten. Je kunt dat geld ook gebruiken voor het weerbaar maken van infrastructuur, technologiën met civiele toepassingen etc.

https://dontasktoask.com/

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:51
Transportman schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Bezuinigen, dus wat gaat er gebeuren? Iedere organisatie gaat zijn IT buiten de deur plaatsen om de IT afdeling in te kunnen krimpen, en vervolgens valt iedereen over elkaar heen als de gekozen partijen daarvoor toch niet zo handig zijn.

En ik moet nog maar zien of de Nederlandse Digitale Dienst waar ze het over hebben echt van de grond gaat komen, mijn ervaringen met centrale IT binnen de overheid zijn over het algemeen niet heel positief. Gebrek aan kennis of afstemming over organisaties heen, waardoor je altijd blijft zitten met net niet situaties waar je gigantisch veel tijd (en geld) aan kwijt bent om het maar werkend te krijgen binnen je eigen onderdeel. En dan komt er vervolgens een kabinet dat alle ambtenaren weer op de nullijn wil zetten, dat trekt echt geen personeel.
Ik denk dat het ook best wel moeilijk is om 1 digitaal beleid te maken dat voor alle ministeries werkt. Slecht een klein deel is van toepassing op alle ministeries. De rest is behoorlijk specifiek. Uitkeringsinstanties hebben hele andere requirements dan bijvoorbeeld defensie. Alleen werkplek ICT zou je nog kunnen standaardiseren binnen de hele overheid (al zullen zelfs daar uitdagingen bij zitten - ik werk bij een bedrijf met ca. 40.000 medewerkers dan daar is het al geen one size fits all).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Malfunctions schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:43:
Met dit akkoord heeft D66 zich er iig van verzekerd dat alle zwevende kiezers met een enigszins linkse/sociale achtergrond bij de volgende verkiezingen weer weg zijn. Wat mij betreft ongelofelijk dat je campagne voert onder de slogan 'het kan wél' en dan met dit akkoord naar buiten komt.

Ik kan niet begrijpen dat ze zich er zo in hebben laten naaien door de VVD. Petje af voor hoe die het spel strategisch hebben gespeeld, maar voor de ontwikkelingen in de maatschappij is dit zum kotzen. Als je het goed hebt is er niks aan de hand. Heb je het wat minder, dan wordt je hier aan alle kanten gepakt.
Het zijn vooral de zwevende kiezers zelf die zich hebben laten naaien.
D66 is gewoon een verlengstuk van VVD. Dat waren ze zowel in Rutte3 als Rutte4. Die stemmers die op het laatste moment besloten PvdA/GL links te laten liggen en strategisch te stemmen voor uiteindelijk "de grootste" hebben zichzelf in de vingers gesneden.
D66 is er niet voor de gewone man, maar voor degene met het geld. Dat hebben ze tijdens Rutte3 en Rutte4 ook wel bewezen met alle subsidies op vergroening. Die werd vooral weggegeven aan de mensen die het zonder subsidie ook wel konden betalen, en dan op zo'n manier dat vooral het bedrijfsleven er goed rijk van wordt.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:40
Als zorgkosten een probleem zijn weet ik nog wel wat dingen:
  • Private equity in de zorg verbieden.
  • Fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden regelen en de inhuur van ZZP'ers aan banden leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bananenplant op 30-01-2026 15:44 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:43
Met dit akkoord heeft D66 zich er iig van verzekerd dat alle zwevende kiezers met een enigszins linkse/sociale achtergrond bij de volgende verkiezingen weer weg zijn. Wat mij betreft ongelofelijk dat je campagne voert onder de slogan 'het kan wél' en dan met dit akkoord naar buiten komt.

Ik kan niet begrijpen dat ze zich er zo in hebben laten naaien door de VVD. Petje af voor hoe die het spel strategisch hebben gespeeld, maar voor de ontwikkelingen in de maatschappij is dit zum kotzen. Als je het goed hebt is er niks aan de hand. Heb je het wat minder, dan wordt je hier aan alle kanten gepakt.
In de eerdere topics is wel eens langsgekomen hoe D66 zich in dezelfde netwerken bevindt als de VVD. Getuige ook het eerdere faciliteren van VVD-beleid. En hetzelfde geldt voor het CDA. In die zin is het natuurlijk weinig verbazingwekkend dat het voorgestelde coalitieakkoord zo VVD-zwaar oogt.

Wat betreft het strategische spel vanuit de VVD: daar zijn ze al lang en breed bezig met 'the long game' en de benodigde beeldvorming.

(Mocht iemand hier nog een beter geformuleerde bron/post hebben over deze netwerkenstructuren dan houd ik mij aanbevolen ;))

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:06
_JGC_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:40:
[...]

D66 is gewoon een verlengstuk van VVD. Dat waren ze zowel in Rutte3 als Rutte4. Die stemmers die op het laatste moment besloten PvdA/GL links te laten liggen en strategisch te stemmen voor uiteindelijk "de grootste" hebben zichzelf in de vingers gesneden.
Ik ben er hier helaas 1 van. Weliswaar geen D66 maar CDA gestemd, maar nooit kunnen vermoeden dat ik er keihard VVD beleid voor terug zou krijgen.

Wat heeft Bontenbal nou eigenlijk binnengehengeld, behalve die "vrijheidsbijdrage". Wat ook weer centen kost linksom of rechtsom.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchOwnage op 30-01-2026 15:46 ]

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:43
Bananenplant schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:43:
Als zorgkosten een probleem zijn weet ik nog wel wat dingen:

- Private equity in de zorg verbieden.
- Fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden regelen en de inhuur van ZZP'ers aan banden leggen.
En voor de langere termijn: meer inzetten op preventie.
Denk aan het van jongs af aan sturen op gezond eten en een gezonde levensstijl.
Verbeteren van mentale gezondheid: inperken social media, minder prestatiedruk, betere omstandigheden voor minima, etc.
Een schonere leefomgeving: luchtvervuiling, PFAS, microplastics, pesticiden, etc.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:03
Vrietje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:39:
[...]

De sociale zekerheid uitkleden, zorg uitkleden zijn niet links.
Nou links heeft in het verleden ook stevig bezuinigd op sociale zekerheid vooral onder wim kok als minister van Financiën

De zogenaamde WAO-crisis

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
DutchOwnage schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Ik ben er hier helaas 1 van. Weliswaar geen D66 maar CDA gestemd, maar nooit kunnen vermoeden dat ik er keihard VVD beleid voor terug zou krijgen.

Wat heeft Bontenbal nou eigenlijk binnengehengeld, behalve die "vrijheidsbijdrage". Wat ook weer centen kost linksom of rechtsom.
Weliswaar niet op een coalitiepartij gestemd, maar dit is idd wel het overheersende gevoel. Hoe zorg je voor nog meer ontevreden kiezers?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• defiant
  • Laatst online: 20:37

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
R_Zwart schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:27:
Ik heb wel eens ergens cijfers gezien dat de gemiddelde VVD kiezer (en VVD-leden trouwens ook) ca. anderhalf keer modaal verdiend. Die zijn bang dat ze onder "links" slechter af zijn.... VVD wordt pas interesant als je salaris een flink stuk in het hoogste tarief valt. En dan bedoel ik flink, niet een salaris van een ton of zo.
Dat is het middenklasse dilemma, d.w.z. de midden groep is zo groot dat het moeilijk is om mensen in die groep daarin selectief te bevoordelen. Echter het word die groep wel voorgehouden dat het mogelijk is, maar uiteindelijk als die middenklasse dezelfde overheidsdienstverlening wil dan lukt het gewoon niet om die groep meer geld over te houden. Want bezuinigingen gaan vaak gepaard met directe en indirecte kosten die privaat moeten worden opgebracht wil je dezelfde dienstverlening.

Bezuinigingen op de zorg zorgen voor hogere zorgpremies en minder dienstverlening. Dit kan je uiteraard ook geheel privaat inkopen, zoals ouderenzorg, maar dat is financieel erg ontoegankelijk voor de middenklasse.
Wat kost wonen in één van onze zorgvilla’s?
De kosten per maand variëren tussen € 4.500 voor de kleine appartementen en € 7.000+ voor de grote appartementen.
Kijk je naar verdere bezuinigingen en privatisering zoals in Amerika dan zijn de kosten nog veel hoger:
Nursing Home Costs in 2026
Semiprivate room costs range from $5,808 per month in Texas to $32,220 per month in Alaska.
Private room costs range from $7,519 per month in Texas to $32,220 per month in Alaska
Hetzelfde met onderwijs, je kan hierop besparen, maar als men de eigen kinderen selectief wil bevoordelen dan is dat financieel vaak velen malen duurder dan meer belasting betalen. Zie bijvoorbeeld:
De tarieven van een particuliere school
De tarieven van particuliere basisscholen lopen uiteen van circa €13.800,- tot circa €19.000,- per schooljaar.
Bij een particuliere school in het voorgezet onderwijs is in de onderbouw € 14.495,- het minimale tarief en dat kan oplopen tot € 29.800,- per jaar.
Als je een selectief voordeel wil behalen met met bezuinigingen op onderwijs en privaat lesgeven dan dan is dat ontoegankelijk voor de gemiddelde middenklasse, zeker als je meer kinderen hebt.

De middenklasse heeft dus juist baat bij collectieve voorzieningen, juist omdat men individueel te weinig verdient om het privaat te bekostigen. Dat was het hele idee achter de verzorgingsstaat opbouw na de tweede wereldoorlog. Voor de rijkere klassen was dit nooit een probleem, die konden dit altijd al wel betalen.

Het kan uiteraard wel, maar dan moet de middenklasse veel meer gaan verdienen dan dat men nu doet. Veel partijen aan de economische rechterkant zetten juist in op loonmatiging.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tja, er kan nu wel zuur gereageerd worden dat het niet sociaal genoeg is, maar de overgrote meerderheid heeft niet gestemd op sociaal. De meesten op "ikke, ikke, ikke" icm "de buitenlander krijgt meer dan ik, dus die moeten maar weg".
Dan help je dus partijen in het zadel die voor minder overheid en meer belastingvoordeel voor de welgestelden gaan.

En dat zal ook wel zo blijven, want alle rechtse media (Telegraaf, SBS etc) zal ook dit kabinet weer gaan framen als "het linkse kabinet van D66, waar rechts is tegengewerkt / buitengesloten", en elke concessie met GL/PvdA als een "ramp voor Nederland" zal worden besproken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-01-2026 15:56 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
R_Zwart schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Verbieden hoeft niet, maar je kunt het wel fiscaal aanpakken. Niets staat de overheid in de weg om crypto compleet anders te belasten. Waar bij normaal vermogen de winst wordt belast, zou je voor crypto prima het hele bezit kunnen belasten. Moet je even uitzoeken hoe dat zou moeten maar het kan.

[...]

Inderdaad. En je kunt ook iets bedenken dat als je vermogen uit de EU naar elders verplaatst je eerst langs de belastingdienst moet. Dan zou het zomaar weer aantrekkelijker kunnen zijn om je vermogen hier te laten.
Draai de bewijslast om: iemand zet een miljoen EUR om in BTC. Dan is dat het vermogen dat belast wordt. Wanneer iemand dat vermogen niet heeft, dan moet diegene bewijzen dat dat ook zo is; niet andersom. Je wilt privacy? Dat kan, maar dan moet je ook netjes betalen. Dat doet men structureel niet; dus dan kun je de bewijslast omdraaien.
Als je dan ook nog zorgt dat je geen belasting hoeft te betalen als je investeert in maatschappelijk nuttigere zaken dan kan je aardig sturen als overheid.
Dan krijg je dingen als greenwashing, maar inderdaad. Je kunt het op die manier ook aantrekkelijker maken om in Europa te investeren. Want eigenlijk moet je al die mensen die veel geld bezitten laten investeren in Europa, terwijl ze dat nu voornamelijk en teveel in VS doen. Begin allereerst maar met big tech minder aantrekkelijk te maken om in te investeren.

Mijn overtuiging is dat dit haalbaar is als er een wil is.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:05
_JGC_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:40:
[...]

D66 is er niet voor de gewone man, maar voor degene met het geld. Dat hebben ze tijdens Rutte3 en Rutte4 ook wel bewezen met alle subsidies op vergroening. Die werd vooral weggegeven aan de mensen die het zonder subsidie ook wel konden betalen, en dan op zo'n manier dat vooral het bedrijfsleven er goed rijk van wordt.
Zwevende kiezers kunnen zich moeilijk genaaid voelen. Die wisten vooraf dus al niet hoe ze politiek staan. Dan kan je moeilijk teleurgesteld zijn in enig resultaat. Dat kan eigenlijk alleen als je niet zweeft.

Ik hoop alleen dat men eens gaat beseffen dat strategisch stemmen gewoon, plat gezegd, dom is. Dan weet je 100% zeker dat je stem niet vertegenwoordigd wordt zoals de stemmer dat graag ziet.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:37
Weinig voor de hardwerkende Nederlander en de zorgbehoevenden krijgen een flinke financiële rechtse te verduren, maar we zijn gelukkig van het meest rechtse kabinet ooit af, toch? CDA en D66 hebben echt alle praatjes van een eerlijker land meteen bij het grof vuil gezet.

[ Voor 20% gewijzigd door Marrtijn op 30-01-2026 15:59 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:44
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:55:
Tja, er kan nu wel zuur gereageerd worden dat het niet sociaal genoeg is, maar de overgrote meerderheid heeft niet gestemd op sociaal. De meesten op "ikke, ikke, ikke" icm "de buitenlander krijgt meer dan ik, dus die moeten maar weg".
Dan help je dus partijen in het zadel die voor minder overheid en meer belastingvoordeel voor de welgestelden gaan.

En dat zal ook wel zo blijven, want alle rechtse media (Telegraaf, SBS etc) zal ook dit kabinet weer gaan framen als "het linkse kabinet van D66, waar rechts is tegengewerkt / buitengesloten", en elke concessie met GL/PvdA als een "ramp voor Nederland" zal worden besproken ;)
De meeste mensen snappen niet dat ikke ikke ikke alleen kan met een heel fors vermogen en niet dat zaken als werkloosheid, arbeidsongeschiktheid bijna niet individueel te verzekeren zijn en collectief sowieso goedkoper zijn.

Maar het narratief, als je wil kan je werken en “uitkeringstrekkers” zijn mensen die niet willen viert hoogtij. Al decennia.

Mensen hebben geen idee van hun eigen risicoprofiel.

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:55:
Vind ik een onterechte opmerking. Ik volg dit topic nu al even en voor mijn gevoel zijn de mensen hier een stuk linkser dan de gemiddelde kiezer.
Ooh daar zijn ze al volop mee bezig. Toen de formatie van start ging was het al meteen een "kneiterlinks" kabinet.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Als D66 extreem teleurgesteld in dit programma. Ik had heel graag wat economische hervormingen gezien maar dit is gewoon VVD politiek.

- HRA wordt niet aan getornd.
- Rekeningrijden wordt niet ingevoerd.
- Geen extra belasting op vermogen.
- Wel een Vrijheidsbijdrage voor de werkenden (wat dus lasten verhoging is).
- Erfrecht blijft zoals het is.

Het is gewoon stok oude VVD economie met nul innovatie, vooruitgang of progressieve punten.

Dit kabinet moet meerderheden gaan zoeken. Op stikstof na heeft PvdAGL hier helemaal niets te zoeken. Het gedroomde midden kabinet is verder weg dan ooit. Helemaal nu er naast Ja21 ook nog de welwillende afsplitsing van de PVV is. Die slikken dit soort VVD-programmas als zoete koek.

En ik hoor het iedereen nog zeggen: maar het is de premiersbonus meer dan waard. Laat mij niet lachen. Als we een jaar verder zijn, dan zal D66 op 10 zetels max peilen.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:01

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Mania-92 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:11:
Onder de streep zullen de overheidsuitgaven flink toenemen. Dat kan ik moeilijk op wat voor manier dan ook als rechts opvatten. De gemiddelde VVD stemmer gaat ook volgend jaar gewoon wéér méér betalen.
Toenemende overheidsuitgaven is bij uitstek rechts. Doorgerekende plannen onder links zijn vaak beter en leiden tot minder overheidsuitgaven.

En als je een andere mening bent toegedaan, dan is het simpele 'toenemende overheidsuitgaven zijn zowel links als rechts' gewoon een feit.

Dit dus.

• Jerie
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:25:
[...]

Wat is dan je voorstel? Want je kunt mekkeren op mensen die kritiek hebben maar als je zelf geen alternatief aandraagt of voorbeelden van partijen die wel goed plannen hebben komen we ook niet verder. Niets doen lijkt me in elk geval beter dan wat er nu voorligt en waar we de afgelopen tien jaar mee bezig zijn geweest.

[...]

Je legt het niet willen meewerken aan bezuinigingen uit als het niet over de houdbaarheid van de zorg willen praten. Dat is ook een gevalletje "iemand iets in de mond leggen"
Mijn alternatief is:

1) De zorg inderdaad duurder maken, maar het zwaartepunt bij de meest vermogenden. Dat komt neer op hogere belasting voor de vermogenden. Hierbij zou ik ook AOW'ers helaas aanpakken omdat daar veel te behalen valt, en die generatie op te grote pof hebben geleefd.

2) HRA zou ik binnen vijf jaar afschaffen, onder het mom van 'met de salderingsregeling kon het ook ineens heel snel'. Dan is vijf jaar nog redelijk, en je moet het ook in verhouding zien t.o.v. allen die nu lijden als huurder, waarvan akte. Eigenlijk zou HRA zelfs negatief moeten zijn; we betalen daar immers allen aan mee.

3) Ook RR (en puntenrijbewijs voor alle automobilisten, boetes op basis van draagkracht naar Fins systeem) kunnen ze prima invoeren, maar is niet populair bij de achterban.

De huizenmarkt moet ook echt van het slot af. We hebben notabene kraken strafbaar gesteld omdat we de woningnood gingen aanpakken (terwijl een dak boven je hoofd een mensenrecht is). Dat was toen al een goede grap _O- en ingehaald door de waarheid...

Helaas is bovenstaande al direct 'extreemlinks' voor de VVD. Dat mag men vinden, daarom willen ze ook niet met GL-PvdA en D66. Want dan waren er delen van bovenstaande wel doorheen gekomen. Maar dat is dan de keuze van de VVD.

Wat dit betreft echt een teleurstelling dat de rijken geen enkele lastenverhoging krijgen. Dat valt me zwaar tegen van Bontenbal's CDA en met name D66 (ik kan wel mooi I told you so zeggen tegen de mensen in mijn kringen die op deze partijen stemmen; bij VVD'ers is discussie toch al nutteloos, dat is op verjaardagen zo'n grote olifant in de huiskamer, haha). Ik had verwacht dat ze toch wel iets van bovenstaande hadden kunnen bewerkstelligen.

..maar daarom heeft Yesilgöz de verkiezingen ook gewonnen... :'( eigenlijk heeft ze het handig uitgespeeld middels de druk van extreem- en radicaalrechts, en laten we eerlijk zijn: t.o.v. Schoof I of Trump II zijn deze kabinetsplannen een verademing.. maar de lat ligt daarbij niet zo hoog... en de uitslag was ook in haar voordeel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:39
Robkazoe schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:04:
Als D66 extreem teleurgesteld in dit programma. Ik had heel graag wat economische hervormingen gezien maar dit is gewoon VVD politiek.

- HRA wordt niet aan getornd.
- Rekeningrijden wordt niet ingevoerd.
- Geen extra belasting op vermogen.
- Wel een Vrijheidsbijdrage voor de werkenden (wat dus lasten verhoging is).
- Erfrecht blijft zoals het is.

Het is gewoon stok oude VVD economie met nul innovatie, vooruitgang of progressieve punten.

Dit kabinet moet meerderheden gaan zoeken. Op stikstof na heeft PvdAGL hier helemaal niets te zoeken. Het gedroomde midden kabinet is verder weg dan ooit. Helemaal nu er naast Ja21 ook nog de welwillende afsplitsing van de PVV is. Die slikken dit soort VVD-programmas als zoete koek.

En ik hoor het iedereen nog zeggen: maar het is de premiersbonus meer dan waard. Laat mij niet lachen. Als we een jaar verder zijn, dan zal D66 op 10 zetels max peilen.
Mijn vriendin (ook D66 gestemd) is ook teleurgesteld over de uitkomst. Ik heb als vanouds SP gestemd. Niet tevreden met dit resultaat.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
ZieMaar! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:32:
Ik ben erg benieuwd naar het totale plaatje en zou eigenlijk willen wachten tot ik dat gezien heb, voor ik echt een mening vorm. En uiteindelijk is het in de basis natuurlijk nog niets zeggend, want voor de wijzigingen is het maar afwachten of er meerderheden te vinden zijn. Meestemmen met de verhoging van het eigen risico gaat je ver achtervolgen in de toekomst, bijvoorbeeld.

We wachten af, maar ik zou verrast zijn als de kansenongelijkheid verminderd, de middeninkomens er daadwerkelijk op vooruit gaan en de kinderarmoede echt af zal nemen.
:-(

Het kadootje van de HRA wordt wel mooi verpakt in de verkorting van de WW, de verlaging van het max dagloon, het verhogen van het ER etc. Ik zou niet zeggen dat dit een akkoord is voor de gewone, hardwerkende Nederlander is. Zeker niet als je ziek of werkeloos raakt.

Gelukkig wordt de overdrachtsbelasting voor investeerders op woningen wel verlaagd. Ik zie echt weinig D66 terug in het akkoord. Ik denk ook dat het een lastig te realiseren akkoord is (dit is moeilijk te steunen voor zowel rechtse als linkse oppositie).

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:46

DropjesLover

Dit dus ->

Met de slogan "het kan wél" kan ik helemaal niks ontdekken wat nu echt een doorbraak is ten opzichte van afgelopen decennia.
Alles riekt enorm naar meer van hetzelfde VVD-beleid, status quo behouden en hopen dat alles vanzelf over gaat, met hier en daar een klein sociaal zoethoudertje.

Dat de hra (met lange overgangstermijn en compensatie in de loonbelasting) er niet af is vind ik schandalig. Als huisbezitter zijnde.
Al heb ik ook een vriend die kort geleden gekocht heeft (600k @ 4%) en voor wie de hra domweg 10k/jaar is, wat ze als gezin met 2 jonge kinderen goed kunnen gebruiken, na 3 dure huurwoningen in de afgelopen 5 jaar...
Mijn situatie is anders, ook jong gezin, maar woning van 450k @ 1,4% lever de hra ons nog geen 2k op wat we jaarlijks uit laten betalen bij de belastingteruggave en makkelijker kunnen missen... Dus die compensatie in de loonbelasting was ons extra goed uitgekomen :P

Ik ben er wel mee eens dat de zorgkosten omlaag moeten door domweg niet meer alle behandelingen en dure medicijnen voor te schrijven, tegen een absoluut minimale beter behanding. Niet die enige behandeling die nodig is, maar wel die nieuwere behandeling die 1,6% beter zou werken maar wel 5x zo duur is. Want dat vind ik niet bijzonder sociaal en eigenlijk meer individualistisch ikke-ikke-ikke.
Ziek zijn is geen keuze, maar botte pech (en geluk) is ook onderdeel van het leven.

De betere doorstroming op de woningmarkt krijg je alleen voor elkaar met... meer woningen (of minder inwoners). Niet door huren voor "scheef"huurders te verhogen. Die opbrengsten komen immers alleen bij de woningeigenaren terecht zonder dat er woongenotverhogingen oid tegenover staan. En de "scheef"huurders kunnen toch nergens anders terecht. Puur VVD.

Beperking van de WW van 2 naar 1 jaar. Ik snap hem an sich wel, maar een jaar vliegt voorbij wanneer je serieus ziek wordt. Daarbij heb ik eerder eens gelezen dat de WW vroeger 1 jaar was, maar is dat in ruil voor belastingverlaging voor bedrijven verlengd naar 2 jaar. Echter, dat kan ik nu nergens terugvinden.
Hoe dan ook is verkorting van de WW een verlaging van het risico voor bedrijven afwimpelen op de samenleving. Daar zie ik geen belastingverhoging oid voor bedrijven voor terug (sowieso nergens niet: VVD). Bedrijven mogen iemand dus compleet een burnout ed in helpen. Volledig herstel duurt niet zelden meer dan een jaar...

Men wil zich ook richten op gerichtere arbeidsmigranten toestaan. Maar voor al die mensen is nu wel een baan. VVD beleid is ook dat enorme distributiecentra gewoon gebouwd moeten worden, want bedrijvigheid (en lage loon arbeidsmigranten).
Laat ik hem dan omkeren daar, welke arbeidsmigranten gaat deze regering dan weren? Welke bedrijven gaat men de eeuwige groei ontzeggen?
Met de VVD zo sterk er in doorschemerend weet ik het antwoord wel :/

Het is geen Wilders "minder minder minder"
Wel VVD "meer meer meer" van hetzelfde.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 30-01-2026 16:31 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Jerie
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:30:
Tis natuurlijk ook weer zo indien GL/PvdA/SP etc niet willen meewerken links het weer heeft gedaan!!!
Yesilgös krijgt wat mij betreft de Nobelprijs voor meest sneaky politicus.
Die had ze al vanwege de nareizigers ;)

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Waardeloos zoals het nu wordt voorgeschoteld, Rutte heeft NL zo goed als gesloopt en Jetten maakt het nu af als hij de kans krijgt met deze plannen. Ik ben blij dat ik nooit op deze sloophamers heb gestemd. BAH wat een rotzooi maken ze ervan !!

[ Voor 8% gewijzigd door Winkiller op 30-01-2026 16:25 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:55
orvintax schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Daarnaast wilt investeren in defensie niet alleen zeggen het aankopen van bommen en granaten. Je kunt dat geld ook gebruiken voor het weerbaar maken van infrastructuur, technologiën met civiele toepassingen etc.
NAVO afspraak was toch dat 3.5% echt naar defensie moet en dat 1.5% meer flexibel mag worden ingezet op gebied van veiligheid? Volgens mij zou je dan zelfs nog wat naar politie kunnen schuiven.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jerie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Die had ze al vanwege de nareizigers ;)
Hoho... Het waren de nareizigers op de nareizigers he!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@DropjesLover ww is werkeloosheid, arbeidsongeschiktheid kent de WIA

Niet dat dat het akkoord minder asociaal maakt, maar toch :)

[ Voor 31% gewijzigd door ZieMaar! op 30-01-2026 16:30 ]

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
DropjesLover schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:17:
Met de slogan "het kan wél" kan ik helemaal niks ontdekken wat nu echt een doorbraak is ten opzichte van afgelopen decennia.
Dat is de slogan dan ook niet meer, het is nu "aan de slag". Als in, hou je mond en werk door. :P

Het is een teken hoever we afgegleden zijn dat dit hele "akkoord" zo uit de koker van de VVD van een paar jaar terug had kunnen komen, zonder "hulp" van andere partijen. Maar de VVD van nu is zover opgeschoven dat dit akkoord blijkbaar somehow een tempering is van het VVD beleid en vol staat met handreikingen (?).

En dan heeft de VVD zogenaamd verloren bij de verkiezingen. En dan zijn er alsnog mensen die denken dat dit een links akkoord is, want er wordt geld uitgegeven, en zoiets doet rechts niet, ergo.

Tja, toch telkens maar naar de stembus tegen beter weten in. "Aan mij lag het niet" is het beste dat ik eruit kan slepen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Het eigen risico gaat omhoog van 385 naar 460 euro. Dat is gunstiger voor jongeren omdat daardoor de ziektekostenpremies minder stijgen en zij door een lagere zorgbehoefte minder kans hebben dat zij dat eigen risico moeten betalen. Maar als je 40 jaar van je leven meegewerkt hebt aan de welvaart in dit land en nu ziek en oud bent mag je leegbloeden en doodgaan van onze overheid. :?

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Dat de hra (met lange overgangstermijn en compensatie in de loonbelasting) er niet af is vind ik schandalig. Als huisbezitter zijnde.
Al heb ik ook een vriend die kort geleden gekocht heeft (600k @ 4%) en voor wie de hra domweg 10k/jaar is, wat ze als gezin met 2 jonge kinderen goed kunnen gebruiken, na 3 dure huurwoningen in de afgelopen 5 jaar...
Mijn situatie is anders, ook jong gezin, maar woning van 450k @ 1,4% lever de hra ons nog geen 2k op wat we jaarlijks uit laten betalen bij de belastingteruggave en makkelijker kunnen missen... Dus die compensatie in de loonbelasting was ons extra goed uitgekomen :P
Ziedaar dus 2 van de hoofdoorzaken van de niet te betalen koop en huurwoningen. Dure huurhuizen want men kon lekker speculeren/investeren het volk met een ietwat hoger inkomen moet ergens wonen. Dan maar dure huur. Hebben ze lekker van kunnen profiteren de investerings-toko's/speculanten/whatever/uitschot. Daar was dus een halt toegeroepen. En doodleuk mag het weer...

En tja HRA blijft bestaan. Dus meer lenen dan je daadwerkelijk zou kunnen met alleen je inkomen. Banken werken daar natuurlijk graag aan mee. Die kunnen een hogere hypotheek in de computer inkloppen (kijk nou gratis geld, want echt risico lopen we toch niet als bank zijnde) En hup daar gaan de prijzen van (de toch al schaarse) huizen omhoog. Onbetaalbaar dus ja we hebben die HRA echt wel nodig hoor. 8)7 Daar is het dus nooit voor bedoeld.

Types VVD dus. Haha links lullen (kijk eens we doen wat het woningtekort/markt) Maar uiteindelijk ordinair rechts zakken vullen voor de achterban.

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 30-01-2026 17:34 ]

• CornermanNL
ZieMaar! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:30:
@DropjesLover ww is werkeloosheid, arbeidsongeschiktheid kent de WIA

Niet dat dat het akkoord minder asociaal maakt, maar toch :)
Wat ik nu over de WIA lees is dat ze afstappen van kijken naar ziek zijn en zoveel mogelijk in gaan zetten op re integratie. Banen die er amper zijn overigens, nu al. Ook hier weer het zelfredzaamheid narratief en als je maar wil kan je wel werken dogma. De werkelijkheid voor veel chronisch zieken is helaas heel anders.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Maar dat was ook vrijwel direct bekend al na de uitslag, toen gaf iedere analist al aan. Dat "het jetten effect" wel eens heel erg tegen zou kunnen gaan vallen maar dat de marketing erachter perfect zijn werk heeft gedaan.

Dus dit kan je niet heel erg verbazen.

Persoonlijk vind ik dit een super slecht akkoord, het is gewoon een volledige algehele lasten verhoging, voor het midden segment. Had rekening rijden maar ingevoerd en de HRA afgeschaft, en alhoewel niet heel menselijk vind ik dat er ook aanzienlijk minder moet richting de Oekraine en het Asiel beleid.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:02
TheBrut3 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:23:
[...]

NAVO afspraak was toch dat 3.5% echt naar defensie moet en dat 1.5% meer flexibel mag worden ingezet op gebied van veiligheid? Volgens mij zou je dan zelfs nog wat naar politie kunnen schuiven.
Pensioenrechten militairen van omslagstelsel naar kapitaaldekking? Secundair effect nieuw pensioenstelsel dat toch al moest. Kosten later naar nu halen. Verantwoorden als voldoen aan NAVO norm. Maar of dat zo mag tellen weet ik niet.

• Jerie
  • Niet online
Inmiddels heeft onze Tijs(zonderH) de plannen doorgespit met ^F cyber: review: Nieuw kabinet zet in op digitale autonomie en versoepeling van de AVG

Het is me nog steeds onduidelijk wat ze nou precies willen veranderen aan de AVG.
Estland wordt vaak als voorbeeld van een digitale overheid gezien, onder andere omdat veel overheidszaken daar digitaal geregeld kunnen worden. Nederland is daar overigens al beter in dan veel andere landen. Estland stemt ook digitaal.
Hopelijk ziet men af van het laatste :X

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb het nog niet voorbij zien komen in dit topic, maar er komen ook minder heffingskortingen:
Er komen minder heffingskortingen, zoals de arbeidskorting en de algemene heffingskorting. Welke precies gaan sneuvelen is nog niet bekend.
Minder korting op inkomstenbelasting dus. Dus samen met de eigen bijdrage voor defensie zal iedereen dit direct voelen in het salaris.

March of the Eagles

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

CornermanNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Wat ik nu over de WIA lees is dat ze afstappen van kijken naar ziek zijn en zoveel mogelijk in gaan zetten op re integratie. Banen die er amper zijn overigens, nu al. Ook hier weer het zelfredzaamheid narratief en als je maar wil kan je wel werken dogma. De werkelijkheid voor veel chronisch zieken is helaas heel anders.
Zo kijken ze nu al. (Gevolg van een vorige hervorming wat gewoon een bezuiniging was) Ze kijken wat je loon was en wat je nu zou kunnen doen voor werk en wat dan je loon zou zijn. Merendeel kon in de koekjesfabriek of kippenslachterij gaan staan. Want ja dat kun je met een burnout/depressie/autisme echt wel hoor. 7(8)7 Vraag je vervolgens waar die koekjesfabriek is omdat je dan daar volgens hun 'diagnose' kunt werken en wil gaan solliciteren, dan geven ze niet thuis (ziedaar de banen die er niet zijn). Nee meneer zo werkt het niet :')

Het gaat simpelweg het nog meer aanscherpen worden van wanneer je wel of niet kunt werken vanuit oogpunt overheid/UWV. Ze gaan je echt niet helpen en begeleiden naar werk.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:41
Goed dat ik er niet weer in ben gestonken D66 te stemmen.
Mensen die dit nu nog steeds een linkse partij durven noemen mogen ze opnemen in de GGZ zolang deze regering dat niet nog extra hebben stukbezuinigd.

Feestje voor de rijken, dat programma.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:53:
Goed dat ik er niet weer in ben gestonken D66 te stemmen.
Mensen die dit nu nog steeds een linkse partij durven noemen mogen ze opnemen in de GGZ zolang deze regering dat niet nog extra hebben stukbezuinigd.

Feestje voor de rijken, dat programma.
D66 is sowieso nooit links geweest. Ze hadden ooit wat centrumlinkse (dus niet links!) standpunten, maar ook daar is al tijden weinig meer van over. D66 is op alle belangrijke thema's tegenwoordig gewoon een centrum-rechtse partij.

Virussen? Scan ze hier!

• LZ86
wildhagen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:54:
[...]

D66 is sowieso nooit links geweest. Ze hadden ooit wat centrumlinkse (dus niet links!) standpunten, maar ook daar is al tijden weinig meer van over. D66 is op alle belangrijke thema's tegenwoordig gewoon een centrum-rechtse partij.
Dat weten jij en ik natuurlijk al lang.

Maar het frame van veel (extreem) rechtse lui is al tijden dat d66 links zou zijn. Dat kan nu wel definitief de prullenbak in.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
LZ86 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Maar het frame van veel (extreem) rechtse lui is al tijden dat d66 links zou zijn. Dat kan nu wel definitief de prullenbak in.
Idd, en voornamelijk framing vanuit conservatieve hoek omdat D66 progressiever is.

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

LZ86 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:55:
[...]

D66 is knetterlinks, er gaat 20 miljard naar stikstof!! /s

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:16
ManiacsHouse schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Het gaat simpelweg het nog meer aanscherpen worden van wanneer je wel of niet kunt werken vanuit oogpunt overheid/UWV. Ze gaan je echt niet helpen en begeleiden naar werk.
"Ik houd je handje niet vast, ik ben niet het arbeidsbureau..." (Hier is een stapelwebsites,... zoek het uit...)

• Joris748
  • Nu online
W1ck1e schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Mijn vriendin (ook D66 gestemd) is ook teleurgesteld over de uitkomst. Ik heb als vanouds SP gestemd. Niet tevreden met dit resultaat.
Niemand is tevreden. Voor de D66 stemmer niet groen/progressief genoeg, voor de CDA stemmer niet sociaal genoeg, voor de radicaalrechtse stemmer niet rechts genoeg, de linkse oppositiestemmer blijft met nog legere handen achter. Alleen de VVD stemmer is weer even tevreden.

Het had zo mooi kunnen zijn met centrumrechts kabinet met D66, CDA, GL-PvdA en VVD.

Dankjewel Yesilgoz :(

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:20
Mensen noemen ww als verslechtering voor mensen die ziek worden maar daar gelden toch heel andere termijnen? Collega's die bij mijn werkgever langdurig ziek zijn, zijn gewoon nog in dienst en werken aan hun herstel, dan komt op een gegeven moment de poortwachter (volgensmij na 2 jaar?) en dan komt er een vervolg met ontslag waarin ww misschien een rol gaat spelen (niet eens als je arbeidsongeschikt blijft). Dus die verslechtering van ww speelt voornamelijk voor "gezonde" mensen die ontslagen worden en nieuw werk moeten vinden, begrijp ik het dan goed? Dan vind ik een periode van een jaar voor iemand die verder geen ziekte heeft best een prima periode om een nieuwe baan te vinden.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:29

Het lijkt wel of je je mening als feiten formuleert.
'laten naaien door de VVD". De VVD is een partij waar veel mensen op hebben gestemd.
'is dit zum kotzen'. Je bedoelt vast 'vind ik zum kotzen'.

'Heb je het wat minder? '. De welvaart in Nederland is ongekend hoog, zeker internationaal vergeleken (geen mening maar een feit). En ik zie dat mensen aan alle kanten kansen worden geboden, in plaats van gepakt.

Homo sapiens non urinat in ventum

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
CornermanNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Volgend mij is het advies van experts om de IVA af te schaffen, omdat het erg veel tijd kost voor een verzekeringsarts om de duurzaamheid vast te stellen (de IVA is er voor als gje door je ziekte nooit meer aan het werk komt, als er een kans op herstel is, dan is het de WGA). Het voorstel is om dan mensen nog wel 100% af te keuren, maar niet gelijk tot in eeuwigheid. Concreet zou dat in de praktijk betekenen dat je een herkeuring krijgt als er iets verandert in je situatie (een verbetering dus). Dat is allemaal ergens niet zo gek, als het blijkbaar heel moeilijk is om de duurzaamheid van arbeidsongeschiktheid vast te stellen.

Wat gelijk meekomt: IVA is 75% van je laatst verdiende loon. WIA 70%. Dat wordt dus al 5% lager, maar zeker als je wat meer verdient, dan krijg je de verlaging van het maximum dagloon van 20% er ook nog bij. Dat is niet wat de experts adviseren, maar gewoon een harde bezuiniging ten koste van een kwetsbare groep mensen. Het is ook niet dat je, als je nu ziek bent maar toch werkt, je zelf nog iets kan regelen nu. Je bent gewoon financieel de spreekwoordelijke sigaar. Maar goed, moet je natuurlijk maar niet ziek worden :+ .

Normaal krijg je, als je door ziekte ontslagen wordt (na 24 maanden als je werkgever geen eigen risicodrager is), dan nog iets van compensatie in de vorm van een transitievergoeding, maar ook die wordt volgens mij aan banden gelegd.

Ik snap echt dat er bezuinigd moet worden. Maar werkelijk elke euro inkomsten wordt minder belast dan de inkomsten die je hebt als werknemer. Gratis geld (voor de ontvanger) wordt (fors) minder belast. Maar goed, aan die knop wordt wederom niet gedraaid. Het wordt allemaal weer afgewenteld op de werkende man met een salaris onder een ton ofzo. En precies die groep stemt voor een groot deel VVD. Onvoorstelbaar.
offtopic:
tnx @anandus , aangepast

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 30-01-2026 17:13 . Reden: WIA —> WGA ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
De soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend, het zijn allemaal plannetjes die ze hebben maar gezien ze geen meerderheid hebben moet voor alles steun worden gezocht, dus kan een groot deel van de plannen al de prullenbak in, enorm verwaterd of uitgeruild voor andere plannen

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Joris748 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Niemand is tevreden. Voor de D66 stemmer niet groen genoeg, voor de CDA stemmer niet sociaal genoeg, voor de radicaalrechtse stemmer niet rechts genoeg, de linkse oppositiestemmer blijft met nog legere handen achter. Alleen de VVD stemmer is weer even tevreden.

Het had zo mooi kunnen zijn met centrumrechts kabinet met D66, CDA, GL-PvdA en VVD.

Dankjewel Yesilgoz :(
Nee bedankt:) Dat zou echt geen centrumrechts kabinet zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Lynix op 30-01-2026 17:05 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

XWB schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:50:
Ik heb het nog niet voorbij zien komen in dit topic, maar er komen ook minder heffingskortingen:

[...]

Minder korting op inkomstenbelasting dus. Dus samen met de eigen bijdrage voor defensie zal iedereen dit direct voelen in het salaris.
Jamaar, werken moet lonen!

Immers:

"De overheid moet dingen makkelijker maken in plaats van moeilijker. En bovenal willen we eraan bijdragen dat de onderwijzer, de politieman, de verpleegkundige, de winkelier en al die andere mensen die ons land elke dag draaiende houden hun eigen toekomst met een gevoel van zekerheid tegemoet kunnen zien."

Ja, met een kortere WW, hogere belastingen, verhogen eigen risico, scheefhuurboete omdat je geen huis koophuis kan betalen, schrappen belastingatrek voor zorgkosten en wat al niet meer heb je als Jan met de Pet inderdaad wel een gevoel van zekerheid over de toekomst: De zekerheid dat je er op achteruit gaat.
Dit is weer eentje in het rijtje "ik verwachtte niks, maar ben toch teleurgesteld". Ik zie er érg weinig D66 in terug, althans, in hoe D66 zich presenteert. Veel D66 stemmers zullen zich toch wel weer achter de oren krabben over waarom er toch zo'n rechts beleid is uitgerold.

Misschien dat sommige punten, waar er juist opvallend veel of opvallend weinig wordt gedaan, bedacht zijn als aas voor de linkse of radicaal-rechtse partijen. Hopen dat Ja21 hapt op migratie, en in ruil daarvoor wat minder geld naar stikstof. Of andersom, Dat GL-PvdA hapt op de stikstofdoelen, maar dan het twee-status-stelsel [waarvan iedere kenner zegt dat het een dom idee is...] van tafel wil hebben.

Wat mij betreft gaat GL-PvdA lekker achterover leunen en laten ze dit stelletje lekker in hun eigen sop gaar koken. Constructief zijn met zo'n rechts-conservatief kabinet gaat je niks opleveren als links-progressieve partij.

People as things, that’s where it starts.

• R_Zwart
ZieMaar! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:03:
[...]
, maar zeker als je wat meer verdient, dan krijg je de verlaging van het maximum dagloon van 20% er ook nog bij.
Dat wordt inderdaad, net als bij de hoogte van de WW, meestal niet vermeld. En dat "wat meer" is niet bij salarissen van 100K+, dat begint al veel eerder. Als je van 2x modaal ineens naar 70/75% van het maximum dat je kunt krijgen terugvalt is dat dichter bij 50% van je laatstverdiende loon.

(ik ben dan ook blij dat mijn werkgever het voor ons bijverzekert tot het werkelijke salaris).

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
PatrickC schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:25:
[...]

“Het geluk heeft gezond te zijn”. Ik snap waarom je dit zegt, want voor een deel klopt dat natuurlijk helemaal. Maar voor een groot aantal mensen geldt ook dat je er zelf veel aan kunt doen om gezond(er) te blijven door genoeg te bewegen en gezond te eten. Als ik zie hoeveel mensen (zelfs jonge kinderen al) obese zijn en weinig tot niets aan beweging/sport doen, met een hoger risico voor de gezondheid, terwijl ze net zoveel zorgpremie betalen als iemand die er wel alles aan doet, dan is de keus die je nu hebt om vrijwillig meer eigen risico to betalen, de enige optie.
Uiteraard is gezond eten en voldoende bewegen belangrijk, dat zal niemand ontkennen. Maar recent onderzoek toont aan dat gezond oud worden voor een groot deel afhangt van je genen.

Onze genen zijn de belangrijkste factor voor onze levensduur, blijkt uit nieuw onderzoek
Onze levensduur hangt voor 55 procent af van onze genen en minder van voeding, beweging, et cetera. En toch loont het om gezonde keuzes te maken. “Met een gezonde levensstijl maak je meer kans om fit en zelfstandig oud te worden.”

Kunnen we met een vezelrijke voeding, traplopen en gezonde lucht ons leven verlengen? Of zijn het toch vooral onze genen die bepalen wanneer het ‘op’ is en we doodgaan? Een studie die zopas in het vaktijdschrift Science is verschenen, werpt een nieuw licht op de vraag waarom sommige mensen vlot de 90 halen, terwijl anderen geen tien jaar van hun pensioen mogen genieten. De levensduur wordt voor ongeveer 55 procent door onze genen bepaald, berekenden de onderzoekers.

Dat cijfer ligt veel hoger dan bij eerdere studies. Die schatten het belang van onze genen voor de levensduur op slechts 20 tot 25 procent (sommige studies zelfs nog minder). Daardoor leefde bij onderzoekers en artsen lang het idee dat vooral levensstijl en omgeving bepalen of iemand een lang leven gegund is. Volgens de nieuwste analyse zijn daarentegen onze genen de belangrijkste factor voor onze levensduur.
Dat wil niet zeggen dat je dan maar ongezond moet leven, maar e.e.a. is dus wel genetisch geprogrammeerd.
De 55 procent uit de nieuwe studie is volgens De Spiegeleer ook plausibeler dan de oude percentages. “Het nieuwe cijfer sluit veel beter aan bij wat we voor de rest over verouderingsprocessen weten. Als mensen verouderen, verliezen ze onder meer spierkracht en -massa. Rond de helft van dat verlies is genetisch geprogrammeerd, wat in lijn ligt met het effect van genen op de levensduur.”

Het belang van een gezonde levensstijl voor een lang leven blijkt nu minder groot dan gedacht, maar volgens De Spiegeleer is dat geen argument om er minder mee bezig te zijn. “Ook als je ‘maar’ 20 of 30 procent van je levensduur zelf in de hand hebt door de keuzes die je maakt, heb je in mijn ogen nog altijd een behoorlijk grote invloed op je leven.”

Ook Jos Tournoy, professor geriatrie aan het UZ Leuven, beklemtoont dat een gezonde levensstijl blijft lonen. “Deze studie gaat over de leeftijd waarop je sterft, niet over hoe gezond je bent in de laatste fase van je leven. Met een gezonde levensstijl heb je meer kans om een fitte en zelfstandige oudere te worden.”
Het originele artikel is hier te lezen.

March of the Eagles

• R_Zwart
RobinHood schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Wat mij betreft gaat GL-PvdA lekker achterover leunen en laten ze dit stelletje lekker in hun eigen sop gaar koken. Constructief zijn met zo'n rechts-conservatief kabinet gaat je niks opleveren als links-progressieve partij.
En dan weer een paar jaar naar de kloten?

• anandus
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Volgend mij is het advies van experts om de IVA af te schaffen, omdat het erg veel tijd kost voor een verzekeringsarts om de duurzaamheid vast te stellen (de IVA is er voor als je door je ziekte nooit meer aan het werk komt, als er een kans op herstel is, dan is het de WIA).
offtopic:
Bij kans op herstel heet het WGA. Zowel IVA als WGA vallen onder de WIA.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• ArthurMorgan
  • Niet online
En wat er ook nog bijkomt bij de WIA is de herkeuring om de paar jaar. Dat kan echt enorm belastend zijn als je weinig tot niets meer kunt. (Waar de UWV de tijd en de mensen vandaan moet halen voor al die herkeuringen laat ik dan nog even erbuiten.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Joris748
  • Nu online
Lynix schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Hoe kan een kabinet met conservatief rechts (VVD), progressief rechts (D66), centrumrechts (CDA) en centrumlinks (GL-PvdA) ooit op centrum, laat staan centrumlinks of links uit kunnen komen?

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:04

mr thee

Idioot op het internet

Benieuwd of men in dit kabinet van "stilstand en achteruitgang" de nodige crisissen gaat oplossen (nee natuurlijk niet :F)

• MneoreJ
  • Nu online
squashedraven schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:04:
De soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend, het zijn allemaal plannetjes die ze hebben maar gezien ze geen meerderheid hebben moet voor alles steun worden gezocht, dus kan een groot deel van de plannen al de prullenbak in, enorm verwaterd of uitgeruild voor andere plannen
Ja en nee -- want veel van deze plannen zijn "meer van hetzelfde". Daar is de facto al steun voor door gewoon lekker niks te doen, of schoorvoetend te tekenen bij het kruisje voor +0.x% "want we moeten toch wat". Men roept nog een paar keer "innovatie", schuift het bedrijfsleven nog wat meer geld toe (want wie moet er anders iets gedaan krijgen in Nederland), iedereen wordt het wel eens dat we toch iets moeten doen met Defensie en dat er bij de zorg nog wel wat geschraapt kan worden want dat deden we toch al, en zo kabbelt Nederland vrolijk voort.

Dit akkoord is brol, maar het verwateren ervan is ook niet per se een positief ding. Noem me maar een pessimist als ik denk dat precies de dingen die nog een beetje uit zouden maken afgezwakt gaan worden en de rest er morrend doorheen geloodst wordt. :P

Wel kunnen we weer een enorme poppenkast tegemoet zien in de Kamer ja, want met een minderheidskabinet kan plotseling iedere partij een glansrol gaan spelen met individuele toneelstukjes. Liefhebbers van drama kunnen hun hart weer op gaan halen.

[ Voor 9% gewijzigd door MneoreJ op 30-01-2026 17:12 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Jan Smit
RobinHood schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:06:
[...]

'ik krijg mijn zin niet dus ik ga lekker dwars doen, en op de grond stampen als een kleuter en alles blokkeren, ook al die mensen die gestemd hebben op de coalitie-partijen. Want ik krijg m'n zin niet'.

• Lynix
  • Nu online
Jan Smit schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:10:
[...]

'ik krijg mijn zin niet dus ik ga lekker dwars doen, en op de grond stampen als een kleuter en alles blokkeren, ook al die mensen die gestemd hebben op de coalitie-partijen. Want ik krijg m'n zin niet'.
Klinkt wel als een Klaver ding.. Net zoals zijn Instagram post over Rutte onlangs.

• Joris748
  • Nu online
[...]

Heb je het nu over de modus operandus van Yesilgoz?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Dat is toch wat de stemmer wil? Of iig een flink deel van de stemmers.

Kijk naar de PVV. Die doen precies wat jij beschrijft, en moet je eens kijken hoeveel mensen daarop stemmen/stemden. Die willen dat soort dingen dus gewoon.

Virussen? Scan ze hier!

• anandus
  • Niet online
Inderdaad. Ik zie dit akkoord meer als een schets. Een akkoord geschreven met potlood.
Er zal veel, héél veel koehandel plaatsvinden om dingen door de kamer te krijgen (oppositiepartijen zullen hun huid duur verkopen en willen er echts iets voor terugzien), waardoor dingen behoorlijk zullen veranderen, verdwijnen of erbij komen.

In de praktijk zal weinig zo uitpakken zoals hier beschreven is. Het geeft meer aan in welke richting dit kabinet denkt dan wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.

Ik ben vooral benieuwd naar de zorgversobering, want daar is echt nauwelijks een meerderheid voor (in ieder geval niet op links of bij de PVV, JA21 wilde volgens mij ook meer geld naar zorg.)

[ Voor 14% gewijzigd door anandus op 30-01-2026 17:14 ]

• Lynix
  • Nu online
wildhagen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Kijk naar de PVV. Die doen precies wat jij beschrijft, en moet je eens kijken hoeveel mensen daarop stemmen/stemden. Die willen dat soort dingen dus gewoon.
Een groot deel van de stemmers wou over rechts en dat is wat er nu gebeurd.
anandus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:12:
[...]

Inderdaad. Ik zie dit akkoord meer als een schets. Een akkoord geschreven met potlood.
Er zal veel, héél veel koehandel plaatsvinden om dingen door de kamer te krijgen, waardoor dingen behoorlijk zullen veranderen, verdwijnen of erbij komen.

In de praktijk zal weinig zo uitpakken zoals hier beschreven is. Het geeft meer aan in welke richting dit kabinet denkt dan wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.
Zo zie ik het ik ook.

[ Voor 38% gewijzigd door Lynix op 30-01-2026 17:12 ]

• ArthurMorgan
  • Niet online
[...]

Is dat niet waarom mensen op die partij gestemd hebben? Zou toch raar zijn als de PvdA/GL VVD beleid zouden steunen omdat er mensen op de VVD gestemd hebben?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Kalentum
  • Laatst online: 20:33
Winkiller schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:40:
Het eigen risico gaat omhoog van 385 naar 460 euro. Dat is gunstiger voor jongeren omdat daardoor de ziektekostenpremies minder stijgen en zij door een lagere zorgbehoefte minder kans hebben dat zij dat eigen risico moeten betalen. Maar als je 40 jaar van je leven meegewerkt hebt aan de welvaart in dit land en nu ziek en oud bent mag je leegbloeden en doodgaan van onze overheid. :?
Dat hangt er vanaf

150 euro risico per behandeling

Maar wat is dan een behandeling?

Ik heb vorig jaar ruimschoots mijn eigen risico opgesoupeert. Maar ja 1 aandoening, is dat 1 behandeling? Dan is de kans vrij groot je alleen maar 150 euro zelf moet betalen.

• Jerie
  • Niet online
Zolang mensen die baat hebben bij een sociaal-economisch links beleid op extreemrechtse (bij monde voor de aap uit de mouw komt 'radicaalrechtse') partij stemmen is dit denk ik ook het maximaal haalbare.

Hierdoor ga je voor allerlei rechtse plannen wel degelijk een meerderheid vinden. Die bezuinigingen kunnen ze makkelijk over rechts erdoorheen knallen. Zeker nu met Markuszower.

Wat is Jetten's Engels trouwens een verademing t.o.v. dat van Rutte <3 daar ben ik ook het meest nieuwsgierige naar: hoe gaat Jetten het internationaal doen? Helaas verwacht ik dat de linkse zwevende kiezer D66 af gaat straffen. En dan krijg je hoe dan ook geen Jetten II.

In ieder geval krijgen we binnenkort al een referendum over Jetten I: de Provinciale Staten verkiezingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 30-01-2026 17:15 ]

• Jan Smit
ArthurMorgan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:09:
En wat er ook nog bijkomt bij de WIA is de herkeuring om de paar jaar. Dat kan echt enorm belastend zijn als je weinig tot niets meer kunt. (Waar de UWV de tijd en de mensen vandaan moet halen voor al die herkeuringen laat ik dan nog even erbuiten.)
Zeker belastend ja.
Wat ook belastend is, is de hoge druk van niet-participeren met de hoge druk op de maatschappij.

En een stukje voorgeschiedenis: de erfenissen van bepaald beleid heeft geleid tot een WAO (voorloper WIA) waar meer dan 900.000 mensen rond 2002-2003 in zaten. Nederland is ziek, was toen de gevleugelde uitspraak.

Dus een beleid passend bij beperkte instroom en juiste uitstroom kan alleen maar goed zijn. Voor de maatschappij en ook voor diegenen die WIA 'genieten'.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

R_Zwart schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:08:
[...]

En dan weer een paar jaar naar de kloten?
Die jaren gaan dat sowieso wel.

Zeker de VVD heeft vrij duidelijk gemaakt niet echt te willen samenwerken met GL-PvdA, en in de plannen zie ik ook maar 1 ding waar GL-PvdA steun aan zou kunnen leveren, en dat is het stikstofdossier. Al het andere gaat lijnrecht in tegen wat iedere sociaaldemocraat wil.

Waarom zou je zo'n kabinet steunen? Zoals de bekende Oost-Duitse grap: ophangen en opnieuw kiezen :P

• LZ86
Lynix schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:12:
[...]

Een groot deel van de stemmers wou over rechts en dat is wat er nu gebeurd.
Tegen eigen belang in door die ireëele angstcampagnes tegen links ja.

Men krijgt waarop het op gestemt heeft. Dat de extreem rechtse / populistische stemmer hier het meeste last van krijgt is dan licht tevredenmakend. Maarja, ze worden nu nog bozer want ze worden genaaid en gaan nog extremer stemmen.

En het is natuurlijk allemaal de schuld van links 8)7

• Jan Smit
wildhagen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Ik kan me dat niet voorstellen. Een partij die, door de keuzes van het volk, niet in de regering komt kan zich kleuterachtig opstellen. Of constructief en haar best doen er iets van te maken.
Een achteroverleunenhouding gaat je niets opleveren, dat klopt.
Meedoen en je best doen gaat je wel wat opleveren.

• Janpietertje89
Kalentum schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Dat hangt er vanaf

Ik heb vorig jaar ruimschoots mijn eigen risico opgesoupeert. Maar ja 1 aandoening, is dat 1 behandeling? Dan is de kans vrij groot je alleen maar 150 euro zelf moet betalen.
Kan 1 behandeling 1 dbc zorgproduct zijn? Zou opzich mooi zijn.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:07
Lynix schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Idd krijg je een centrum kabinet . Even kut voor links als voor rechts . Komt er centrumlinks of links uit dan had de onderhandelaar van Glpvda een standbeeld bij de partij kantoren verdient.

• anandus
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:09:
En wat er ook nog bijkomt bij de WIA is de herkeuring om de paar jaar.
In theorie. Er zijn veel te weinig keuringsartsen. En nieuwe keuringen hebben voorang op herkeuringen (lijkt mij), dus die herkeuringen komen helemaal onderaan de stapel te liggen, volgens mij vinden ze op het moment nauwelijks plaats.

• Janpietertje89
Jan Smit schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:17:
[...]

Ik kan me dat niet voorstellen. Een partij die, door de keuzes van het volk, niet in de regering komt kan zich kleuterachtig opstellen. Of constructief en haar best doen er iets van te maken.
Opzich kan achterover leunen best wat opleveren, namelijk een onhoudbare situatie voor dit kabinet.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
XWB schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Uiteraard is gezond eten en voldoende bewegen belangrijk, dat zal niemand ontkennen. Maar recent onderzoek toont aan dat gezond oud worden voor een groot deel afhangt van je genen.

Onze genen zijn de belangrijkste factor voor onze levensduur, blijkt uit nieuw onderzoek

[...]

Dat wil niet zeggen dat je dan maar ongezond moet leven, maar e.e.a. is dus wel genetisch geprogrammeerd.

[...]

Het originele artikel is hier te lezen.
Dat je genen ook bepalen hoe oud je wordt, is zeker waar. Ik heb helaas zelf ook van nabij meegemaakt dat iemand die super gezond leefde al op zeer jonge leeftijd overleed door deze genen. Maar het valt ook niet te ontkennen dat er bijvoorbeeld een sterk verband is tussen obesitas en diabetes type 2. En het percentage mensen dat obesitas heeft, is sterk toegenomen, met name ook bij onze kinderen, wat in de toekomst tot extra hoge zorgkosten gaat leiden naast de vergrijzing. Daarom is het goed om te lezen dat in dit regeerakkoord iets wordt gedaan aan preventie, met name bij de jeugd.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Jan Smit schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Zeker belastend ja.
Wat ook belastend is, is de hoge druk van niet-participeren met de hoge druk op de maatschappij.

En een stukje voorgeschiedenis: de erfenissen van bepaald beleid heeft geleid tot een WAO (voorloper WIA) waar meer dan 900.000 mensen rond 2002-2003 in zaten. Nederland is ziek, was toen de gevleugelde uitspraak.

Dus een beleid passend bij beperkte instroom en juiste uitstroom kan alleen maar goed zijn. Voor de maatschappij en ook voor diegenen die WIA 'genieten'.
En vandaar dat er dus een Wia kwam omdat het allemaal anders/beter moest. (lees goedkoper/bezuiniging) Wat dus een beperkte en/of juiste instroom moest gaan genereren. Die Wia is er, en nu moet de instroom nog beperkter en juister? Complete onzin, dat begrijp je zelf toch ook wel? Dit is gewoon bezuinigen onder het mom van blabla beter en efficiënter maar eigenlijk pakken we gewoon een groep die het meest kwetsbaar is.
Hoe raar ziek moet je in je hoofd zijn eigenlijk? Als een Yesilgös zijnde dat je echt denkt 'ik ga zieke mensen nog verder uitknijpen en regelen dat ze op papier helemaal niet ziek zijn zodat ze nergens of minder rechten hebben.'. ;(

Wat voel jij dan voor persoonlijke druk op de maatschappij van mensen die gebruik maken van ons sociale stelsel? Ik neem het maar even breed, want het gaat niet alleen over het nog meer uitkleden van de Wia maar ook de WW, Wmo. Bijstand heb ik nog niet direct is over voorbij zien komen, of heb ik iets gemist?

[ Voor 10% gewijzigd door ManiacsHouse op 30-01-2026 17:26 ]

• Jan Smit
Kalentum schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Dat hangt er vanaf

Huisartsenzorg telt niet mee in je eigen risico.
Dus het gaat om specialistische (=2e lijns) zorg.
Daar worden behandelingen gedeclareerd mbv een DBC/DOT.
Dat is bijvoorbeeld 'linker heup' (Operatie aan bekken / heup / bovenbeen)
Daar betaal je dan 150 euro voor.

In de huidige situatie betaal je je eigen risico helemaal vol, ook voor één behandeling.
Dus mensen met één chronische aandoening betaalden (tot heden) hun volledige eigen risico aan die ene behandeling, want specialisten zijn KEI duur. En die mensen zijn goedkoper uit rond hun eigen bijdrage, volgens de nieuwe plannen.

Ook hier zul je zien dat er heel weinig mensen in één dbc behandeld worden; veelal is er sprake van multimorbiditeit. Dus wat het gaat schelen voor je eigen risico... ik vraag het me af.

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:16
Jan Smit schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Het lijkt wel of je je mening als feiten formuleert.
'laten naaien door de VVD". De VVD is een partij waar veel mensen op hebben gestemd.
'is dit zum kotzen'. Je bedoelt vast 'vind ik zum kotzen'.

'Heb je het wat minder? '. De welvaart in Nederland is ongekend hoog, zeker internationaal vergeleken (geen mening maar een feit). En ik zie dat mensen aan alle kanten kansen worden geboden, in plaats van gepakt.
Dat er veel mensen op de VVD hebben gestemd is waar, maar dat de VVD het voor elkaar heeft gekregen *hun* beleid door te drukken is eigenlijk niet zo logisch. Zelfs de extreem-rechtse PVV is voor sociale vangnetten en zorg.

En de welvaart in NL is wellicht hoog, maar veel mensen hebben het moeilijk, dus die welvaart kan wellicht beter worden verdeeld. Dit hangt ook weer samen met mensen die tegen hun eigen belang stemmen op bijvoorbeeld PVV of VVD.
offtopic:
Bij genominaliseerde werkwoorden is het tegenwoordig (geloof ik) de regel een hoofdletter te zetten, dus zum Kotzen. Het was overduidelijk, dat het bericht waarop je reageert een mening brengt en niet een mening als feit wil verkopen. Ik ben het met het sentiment van dat bericht eens, dat het regeerakkoord op veel punten zum Kotzen is. Maar het verwijt dat je maakt is dat ook een beetje.

• Kalentum
  • Laatst online: 20:33
Janpietertje89 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Kan 1 behandeling 1 dbc zorgproduct zijn? Zou opzich mooi zijn.
Oh het is een bestaand plan
https://www.internetconsultatie.nl/slimmereigenrisico/b1

Inderdaad per DBC

• Jan Smit
ManiacsHouse schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:22:
[...]

En vandaar dat er dus een Wia kwam omdat het allemaal anders/beter moest. (lees goedkoper/bezuiniging) Wat dus een beperkte en/of juiste instroom moest gaan genereren. Die Wia is er, en nu moet de instroom nog beperkter en juister? Complete onzin, dat begrijp je zelf toch ook wel? Dit is gewoon bezuinigen onder het mom van blabla beter en efficiënter maar eigenlijk pakken we gewoon een groep die het meest kwetsbaar is.
Hoe raar ziek moet je in je hoofd zijn eigenlijk? Als een Yesilgös zijnde dat je echt denkt 'ik ga zieke mensen nog verder uitknijpen en regelen dat ze op papier helemaal niet ziek zijn zodat ze nergens of minder rechten hebben.'. ;(
Dat is niet iets dat Yesilguz in haar eentje bedenkt. Dat is partijbeleid en gesteund/gevorm door vele kiezers.
Maar goed.
Waarom is overbodige instroom beperken onzin?
Juist degenen die *terecht* in de wia zitten hebben niets te vrezen.

Degenen die onterecht in de wia zitten moeten als de wiede weerga snel aan het werk zodat de WIA regeling zonder problemen er kan zijn voor hen die het *echt* nodig hebben.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Jan Smit schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:17:
[...]

Klinkt als meewerken aan beleid waar je niet achter staat omdat het alternatief nog slechter zou zijn. Ik zou het niet doen als partij, blijf er zo ver mogelijk bij vandaan een laat mensen maar de gevolgen van hun keuzes voelen.

• Jan Smit
Transportman schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Klinkt als meewerken aan beleid waar je niet achter staat omdat het alternatief nog slechter zou zijn. Ik zou het niet doen als partij, blijf er zo ver mogelijk bij vandaan een laat mensen maar de gevolgen van hun keuzes voelen.
Als een regeringspartij steun nodig heeft, dan kan de oppositie haar eigen eisen ook op tafel leggen (het beroemde polderen). Dat bedoel ik met constructief meewerken.

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Jan Smit schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Dat is niet iets dat Yesilguz in haar eentje bedenkt. Dat is partijbeleid en gesteund/gevorm door vele kiezers.
Maar goed.

Degenen die onterecht in de wia zitten moeten als de wiede weerga snel aan het werk zodat de WIA regeling zonder problemen er kan zijn voor hen die het *echt* nodig hebben.
Zucht
Het komt bij mij over dat je nog nooit met het Wia/ziektewet-bijltje gehakt hebt. Daar is geen sprake van terecht/overbodig/onterecht maar meer kwestie van cijfers en regels die voornamelijk maar 1 kant op wijzen. En dat is niet dat kant van menselijke maat en daadwerkelijk bezien hoe iemand er bij zit.

Feit dat echt en terecht tussen * staan geeft mij het gevoel dat zelfs de ECHT zieken die TERECHT gebruik maken van ons sociale stelsel alsnog met een argwanende blik worden bekeken...

• _JGC_
  • Nu online
DutchOwnage schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:44:
[...]

CDA is ook al jarenlang een verlengstuk van VVD, maar dan met meer focus op boeren. CDA zat in Rutte1, 3 en 4 en daarvoor mochten ze de premier leveren en voerden ze ook al afbraakbeleid.
Ik had alleen meer verwacht van Bontenbal dan alleen mooie praatjes.

Dit is nou uiteindelijk waarom het populisme groeit: de kiezer wordt voor de gek gehouden. A zeggen en B doen, elke keer weer. Vind je het gek dat die kiezer dan bij een populist uitkomt?

• MneoreJ
  • Nu online
Jan Smit schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:25:
Maar goed.

Ja, dat is de truc, niet? "Overbodige" instroom is uiteraard verkeerd, en wie het "echt" nodig heeft heeft niets te vrezen.

Hoe we die termen concreet in moeten vullen blijft meestal onderbelicht. In plaats daarvan is het doel om linksom of rechtsom X miljard te bezuinigen door de dingen op papier bij te stellen. Er kan namelijk altijd wel wat van af, al dan niet door te strooien met termen als "regeltjesdruk", "efficiëntie" en "kijken naar wat iemand écht kan" (maar met minder geld, somehow).

En als je niet ziek bent is elke zieke er een teveel, een potentiële klaploper die nog niet 100% bewezen heeft dat die de Nederlandse maatschappij geen onrecht aandoet door niet gewoon lekker mee te werken.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:23
Ik vind het ook wel teleurstellend. Ik heb geen enkel probleem met de broekriem strakker trekken en we leven nou eenmaal in vreemde tijden, maar dit is gewoon een doorzetting van Rutte. Waar is de D66 input? Dit zou ik wel willen horen van Jetten (hopelijk wordt dit ook gevraagd door een goede journalist). Waar is de andere koers? Wat gaat er veranderen dan t.o.v. de laatste 15 jaar?

Wat ik wel hoopvol vond was het proces, normaler en respectvoller. Hopelijk trekken de oppositie partijen dit iets naar links en rechts wanneer nodig, en krijgen we een redelijk stabiel vier jaar. Laat die schreeuwlelijk maar zijn ding doen zoals de afgelopen 25 jaar en ga er samen voor.

• Robkazoe
  • Nu online
https://d66.nl/congres123/

Het volgende d66 congres is eind februari in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen. Iets zegt mij dat dat niet het enige is wat besproken gaat worden...

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

_JGC_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:33:

Dit is nou uiteindelijk waarom het populisme groeit: de kiezer wordt voor de gek gehouden. A zeggen en B doen, elke keer weer. Vind je het gek dat die kiezer dan bij een populist uitkomt?
Precies, en ik als echte ras-optimist denk ik: Is dat nou een bug, of een feature?

Feit is namelijk wel dat in Nederland populisme bijna alleen maar aan de rechterkant te vinden is. Toevallig dezelfde kant als het CDA en VVD. Toevallig ook partijen die geen probleem zien in het samenwerken met die populisten.

Nu weet ik niet of het een doelbewuste strategie is, want dat is wel heel cynisch [en niet te bewijzen], maar het komt wel mooi uit natuurlijk.
MneoreJ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:34:
[...]

Ja, dat is de truc, niet? "Overbodige" instroom is uiteraard verkeerd, en wie het "echt" nodig heeft heeft niets te vrezen.

Hoe we die termen concreet in moeten vullen blijft meestal onderbelicht. In plaats daarvan is het doel om linksom of rechtsom X miljard te bezuinigen door de dingen op papier bij te stellen. Er kan namelijk altijd wel wat van af, al dan niet door te strooien met termen als "regeltjesdruk", "efficiëntie" en "kijken naar wat iemand écht kan" (maar met minder geld, somehow).
Precies, mijn werk zou bijna net zo goed gedaan kunnen worden door iemand die vanaf zijn nek verlamd is. Met text-to-speech en eyetracking kom je echt heel ver, dus als je die logica volgt kun je maandag iedere verlamde uit de WIA gooien en NT2 docent maken. Hebben we zelfs een tekort aan, dus da's mooi twee vliegen in 1 klap *O*

Kijken naar wat iemand wél kan is, mits onironisch bedoeld, natuurlijk hoe het zou moeten werken. Arbeidsongeschikt is bijna niemand, en iets doen met je leven is goed voor iedereen. Maar dan moet je dus wel écht de menselijke maat gaan nemen en echt werk maken van "wat kan iemand in jouw positie nog wel", en accepteren dat je dan soms 3 mensen met een beperking het werk van 1 gezond iemand laat doen.

Maar dan moet je inderdaad niet aankomen met "oh, je kan in deze hypothethische koekjesfabriek part-time als dozenvouwer werken, volgens ons levert je dat nog 80% van het minimumloon op, dus gefeliciteerd, je bent niet arbeidsongeschikt, toedeloe!"

Die laatste manier is alleen vast wel een stuk goedkoper, want je kan het anno nu gewoon in een AI gooien zodat je letterlijk "computer says no" krijgt.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Tegelijkertijd klaagt men over personeelstekort. Maar als je solliciteert krijg je te horen dat er ruim 100 sollicitanten zijn.
Er is geen personeelstekort, er is budget tekort om mensen aan te nemen.

En @RobinHood arbeidsongeschikt zijn helaas genoeg mensen. Duurzame inzetbaarheid wordt strak naar gekeken. Val je elk jaar een paar maanden uit wegens gezondheidsredenen wordt je al snel buiten gewerkt en de UWV hoek in gedrukt.

Dat nu de WW gehalveerd gaat worden en de IVA eraf tornt serieus aan de verzorgingsstaat die we hadden. Het gaat steeds meer op Amerika lijken. En dat is niet positief.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• CornermanNL
Grote probleem is ook dat collectieve verzekeringen (we moeten eens af van dat negatief geladen “uitkeringen”) dempend werkt in tijden van economische neergang. Mensen kunnen langer de rekeningen betalen en bezig blijven met zich concentreren op het vinden van nieuw werk. Mocht dat door de economische omstandigheden langer duren dan is er niet gelijk een probleem.

Straks wel, zeker als je kijkt naar wat mensen verdienen en wat ze zelf verzekerd hebben (spoiler, bijna niets).

Maarja iedereen met een beetje salaris lijkt te denken dat die risico’s voor hun niet bestaan. Ze stemmen alsof ze 25 miljoen in een investeringsbedrijf hebben zitten en daarnaast nog een riant betaalde baan. Maar zo is het niet.

Maar wij vinden het als maatschappij kennelijk prima dat onze verzekeringen tegen onheil worden uitgekleed en we daar niet voldoende voor worden gecompenseerd in inkomen dan wel mogelijkheden om vermogen op te bouwen (zie VRH 2028).

En zo is straks de eerste de beste recessie een langdurige ellende dankzij het slopen van verzekeringen. Maar blijkbaar ziet helemaal niemand dat in.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dennis1812 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:04:

En @RobinHood arbeidsongeschikt zijn helaas genoeg mensen. Duurzame inzetbaarheid wordt strak naar gekeken. Val je elk jaar een paar maanden uit wegens gezondheidsredenen wordt je al snel buiten gewerkt en de UWV hoek in gedrukt.
Klopt, in het huidige systeem ben je dan inderdaad dan "arbeidsongeschikt", ondanks dat je zeg 75% van de tijd wel kan werken. "Onrendabel" "te lastig" en dat soort termen dekken de lading beter, gezien vanuit de werkgever dan.

Natuurlijk zijn er talloze beroepen/posities waar duurzame inzetbaarheid super belangrijk is. Maar er zijn ook posities waarbij dat veel minder het geval is, of waar het op zich geen probleem is als je 3 part timers in plaats van 1 full timer hebt [afgezien van de financiën dan]

Dat is waar ik op doel.

Ik heb zelf in de molen gezeten, ik ken mensen die er in zitten, en er wordt echt gewoon niet met mensen gewerkt. Als het UWV mij als mens had behandeld, en had gekeken naar wat ik wel kon, had ik jaren eerder een baan gehad. Maar nee, je wordt met doodgemaakt met een blije mus en veel plezier met de rest van je leven.

Maarja, de hoe en wat achter het UWV gaat vrij rap offtopic hier.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Het UWV als organisatie functioneert al jaren niet meer. Dat staat niet ter discussie denk ik en is zelfs het UWV het ruimschoots mee eens.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
70 jaar
De vakbonden reageren afwijzend. "Onacceptabel, onnodig en oneerlijk", aldus vakbond FNV. "Op deze wijze kunnen we het Malieveld vast reserveren", reageert vakbond CNV.

Piet Fortuin, voorzitter van vakbond CNV, zegt dat de coalitie met deze maatregelen "een bom onder het pensioenakkoord" legt. "Zorgvuldig gemaakte afspraken met de polder worden met één pennenstreek teniet gedaan", stelt Fortuin.

De vakbonden vrezen dat mensen met een zwaar beroep hierdoor langer moeten werken. De coalitiepartijen zeggen dat ze nog in gesprek willen met werkgevers en werknemers, met name over de zware beroepen.
Als het zover komt, kunnen we flinke demonstraties verwachten de komende tijd. Het Malieveld kun je alvast permanent reserveren zo.

https://www.ftm.nl/artike...den&utm_source=linkbutton

Als er veel demonstraties van vakbonden komen, dan verwacht ik dat dit wederom de VVD zal irriteren.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik weet nog niet wat ik er van vind. Het lijkt een hoge inzet voor onderhandelingen met oppositiepartijen (lees: GLPvdA).

Maar dat toch vooral kwetsbare mensen niet geheel ontzien worden is al 20 jaar staande praktijk.

Ik had nochtans wel iets verwacht van het verkleinen van de vermogensongelijkheid.

Maar goed. Eerst eens zien. Stikstof & digitale autonomie is makkelijk opgeschreven natuurlijk. Praktijk vaak weerbarstig.

Maar bovenal is het oude wijn in nieuwe zakken met partijen die afwisselend al 50 jaar regeren.

It’s the economy, stupid!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Jan Smit schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:23:
[...]

Huisartsenzorg telt niet mee in je eigen risico.
Dus het gaat om specialistische (=2e lijns) zorg.
Daar worden behandelingen gedeclareerd mbv een DBC/DOT.
Dat is bijvoorbeeld 'linker heup' (Operatie aan bekken / heup / bovenbeen)
Daar betaal je dan 150 euro voor.

In de huidige situatie betaal je je eigen risico helemaal vol, ook voor één behandeling.
Dus mensen met één chronische aandoening betaalden (tot heden) hun volledige eigen risico aan die ene behandeling, want specialisten zijn KEI duur. En die mensen zijn goedkoper uit rond hun eigen bijdrage, volgens de nieuwe plannen.

Ook hier zul je zien dat er heel weinig mensen in één dbc behandeld worden; veelal is er sprake van multimorbiditeit. Dus wat het gaat schelen voor je eigen risico... ik vraag het me af.
Ik ben helaas een van de personen met meerdere chronische aandoeningen, waarvan 1 zeer zeldzaam (patient 250 sinds 1969) is en weinig over bekend is, voor mij is het eigen risico al op zodra ik op 1 janauri mijn medicijnen ga bestellen voor de komende 2 maanden.
Ik ben hier dan ook absoluut niet gelukkig mee, en ik vrees dat de vergoeding die ze hebben gereserveerd alleen bij de minima terecht komen en ik daar geen recht op heb gezien ik niet tot die groep behoor doordat ik werk, en net boven de minima grens verdien (met maar 10 euro)

Ik zal dus enorm achteruit gaan, doordat ik chronisch ziek ben, iets waar als ik het had kunnen kiezen niet voor had gekozen.

Voron V0.2 | Prusa Core One+

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid