Na jarenlang idioot hoge bezuizinigen. We hebben op de pof geleefd, dat geld moet ergens vandaan komen. Trump gaat ons niet meer helpen. En in ons eentje kunnen we het ook niet; we zullen minstens op Europees niveau moeten samenwerken. Als er daadwerkelijk een oorlog komt met Rusland, dan zullen we overigens op moeten schalen naar een oorlogseconomie, en dat doet nog veel meer pijn.
PWM schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:02:
[...]
A. Je kan ook in 10 jaar afbouwen, dan had het wel degelijk nu uitgemaakt
B. Als je alles wat pas op lange termijn gaat helpen, achterwege laat, verandert er nooit iets
Die HRA is gewoon een gedrocht die weg moet. Zelfs als je de meest bange cententeller ter wereld bent, kan een 30 jaars afbouw je niet in de weg zitten. Maar alsnog doen we dat dus niet.
Na aflevering in
De kamer van Klok 16 Jan j.l.
De kamer van Klok: Economisch wordt dit een kneiterrechts kabinet was mijn vermoeden al bevestigd, dus voor mij komt dit alles niet als groot nieuws. Ergens wel stom: je wilt m.i. dat de schok keihard aankomt. (Daarom doen ze dat lekken ook, denk ik.)
Nederland is egocentrisch en bang. Zo stemmen mensen. Bij de armen heb je populistisch- en extreemrechts die zorgen dat links nooit groot kan worden. Want die weten met succes verdeel en heers toe te passen met een afleidingsmaneuvre over migratie (waardoor een zogenaamd sociaal-links PVV structureel bepaalde stemmen weg heeft getrokken bij links). Dat was al zo toen de LPF aan de macht kwam, en rechtse rakkers weten dit ook: ze lachen je gewoon uit (maar ze spelen met vuur). Dat is het spelletje dat de VVD al heel lang speelde, en toen partijen zoals PVV en FvD groter werden konden ze de boel nogmaals rekken (met dank aan
CDA NSC). VVD is immers wel content met de status quo. De VVD heeft dan ook nauwelijks compromissen hoeven te maken.
Yesilgöz is de grote winnaar van deze verkiezingen, maar eigenlijk is dat geen grote verrassing (ze had ook een troef: de VVD regeert nu toch wel met BBB). Als CDA en D66 linksaf waren geslagen (met GL-PvdA) dan hadden ze nooit enig rechtse partij meegekregen. Dus als je het land niet op slot wilt houden, zul je vervelende compromissen moeten maken. En nee, ik heb niet makkelijk praten, het raakt onze thuissituatie ook hard. Wat denk je trouwens dat dit alles met de huizenmarkt gaat doen? Ik zie niet in hoe die van het slot gaat met deze plannen. Komen de plannen over de nieuwe stad van Jetten ook naar voren in de plannen?
Die plannen over de IVA die waren trouwens al aanbeveeld in een rapport. De aanbeveling was toen al trek ze gelijk. Dat komt dan neer op de meest gunstige afschaffen. Die herkeuringen ieder jaar gaat wel lukken want men hoeft niet meer dat onderscheid van te voren te maken tussen IVA en WGA.
Wat ik zo ontzettend stuitend vind, is dat er aan de rechterkant van de samenleving geen offers gebracht worden. Dat we er allemaal op achteruit gaan omdat we in Defensie moeten investeren, vind ik logisch. Maar met het gebrek van aanpakken HRA & RR schuift het kabinet die problemen nogmaals op de lange baan, en dat is laf
en oneerlijk.
Zo hoorde ik in een podcast laatst een reclame. Dat we maar moeten stoppen met veel electriciteit gebruik tussen 4 en 9. Ja, dat snap ik. Maar zet dan het dure tarief op de plekken waar de vraag het hoogst is, en zorg ervoor dat grootgebruikers veel betalen. Want een kleingebruiker die kan niet anders, en zet bovendien weinig zoden aan de dijk. En dat brengt me tot dat stukje 'eigen verantwoordelijkheid' en 'victim blaming' dat ik ook terugzie bij recycling. Bij recycling moet de burger eigen steentje bijdragen.
Dat over die 'meer speeltuinen' moest ik trouwens wel om lachen. Speeltuinen hebben we zat, maar.
Ze liggen vol met:
1) In de zomer jointjes, sigaretten, zakjes leeg eten.
2) In de winter vuurwerk, dat ook vrolijk wordt afgestoken.
3) Hele jaar door met hondendrollen.
4) Daarnaast worden de toestellen nog gesloopt ook, met aanstekers e.d.
Het is simpel: geen
extra speeltuin bouwen, en ook niet de huidige speeltuinen restoreren. Zet er een camera neer en beboet de eikels die dit flikken. Spreek de ouders er op aan, en zorg dat de jeugd iets fatsoenlijks te doen heeft i.p.v. buiten een beetje rondhangen.
Bovendien rijden auto's hier (ondanks drempels) vrolijk 50 waar je 30 mag, en dan heb ik het nog niet over het water dat gevaarlijk is voor kinderen. Bovendien zijn sommige kinderen introvert. Die willen graag even in eenzaamheid zijn na school i.p.v. geforceerd naar buiten.
Anyhow, in ieder geval is het goede nieuws dat extreemrechts (zoals Trump) weer even is uitgesteld