Een andere verklaring is dat D66 op sociaal economisch gebied meer overeenkomsten hebben dan verschillen hebben met de VVD.Robkazoe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:22:
[...]
Dit is wat mij betreft ook volledig toe te wijzen aan de slappe ruggengraat van Jetten. Na de verkiezingsuitslag wilde het overgrote deel van D66-stemmers een centrum coalitie met PvdAGL en VVD. Eerst wordt PvdAGL professioneel buitenspel gezet door VVD. En daarna wordt er een programma neergezet die zo guur rechts is dat er met PvdAGL ook niet meer te onderhandelen is. En dan sta je nu met lege handen. D66 heeft zijn zeteloverwicht totaal niet benut en het enige wat nu rest is Premier Jetten en bij de volgende verkiezingen zien dat D66 naar de slachtbank wordt gesleept.
Dit is gewoon echt heel slecht uitonderhandeld en D66 gaat daar de rekening voor gepresenteerd krijgen. En dat is volledig terecht.
Ik heb het verkiezingsprogramma er eens bij gepakt:
Steun voor verkorting/bezuiniging op de WW.We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in
inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
Steun voor korte doorbetaling bij ziekte.Om ondernemers te stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden wil D66 de
verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar
Met niet zoveel woorden is er wel ruimte voor de inperking van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.De Wia (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) werkt op dit moment onvoldoende. De instroom groeit, de regels zijn onduidelijk en mensen krijgen niet altijd waar ze recht ophebben. Fundamentele hervorming is nodig.
Ideologisch is lagere belastingen voor werkenden ook een VVD standpunt.Als je werkt, verdien je een goed en eerlijk loon. D66 zorgt daarom voor hogere lonen en lagere belastingen
D66 staat ideologisch achter het verhaal dat een lagere eigen bijdrage leidt tot langere wachtlijsten en hogere premies, waardoor er ook geen bezwaren zijn tegen het eigen risico als principe.Een algemene halvering klinkt goed, maar leidt tot langere wachtlijsten en hogere premies. [...] We verhogen het eigen risico van €385 euro niet en je betaalt niet meer dan €150 euro per behandeling.
Steun voor bezuinigingen op de AOW, er staat niets over de verhoging van de AOW leeftijd in het programma zo ver ik kan zien.Om onze plannen voor sociale zekerheid verantwoord te kunnen behalen, laten
we de AOW netto minder snel stijgen dan normaal bij een verhoging van het minimumloon.
Het probleem is niet zozeer het programma, ik denk dat D66 qua ideologie vergelijkbaar is met de VVD in de jaren 90 onder Dijkstal, d.w.z sociaal economisch rechts van het midden op sociaal maatschappelijk vlak progressief. Ik denk zeker dat er ruimte is voor zo'n partij in Nederland, ik denk alleen dat er een significante groep is die dit niet weet.
Het kernprobleem wat we mijns inziens hebben in Nederland is dat mensen maar zeker ook de journalistiek ten eerste beleid niet meer weten te koppelen aan een ideologie en ten tweede ook regelmatig verkeerde ideologische label plakt op politieke partijen of zelfs het complete overton window proberen te verschuiven.
Als je D66 ziet als een partij die sociaal economisch rechts op het midden staat, dan zou het huidige regeerakkoord geen verrassing moeten zijn. Sterker, D66 kiezers zouden erg tevreden moeten zijn. Toch zie je dat D66 vaak gelabeld wordt als een linkse partij, als je kijkt naar de argumentatie daarvoor dan noemt men vaak progressieve standpunten zoals steun voor LHBTI+ gemeenschappen. Maar dat is niet links, maar progressief. En dat was de VVD in de jaren 90 ook.
Bovenstaande kan nog worden verklaart door onwetendheid bij mensen zelf, maar de journalistiek zou beter moeten weten. Dit is imho erg schadelijk in democratische zin, want een democratie staat of valt dat mensen een bewuste keuze maken voor hun stem. Mensen denken dat ze beleid A krijgen, maar B geleverd krijgen worden vanzelf wantrouwend. Want ze waren overtuigd dat ze voor A gekozen hadden.
Nog problematischer is het bewust verschuiven van ideologische labels zoals je veelal ziet bij autoritaire partijen. Dat heeft niets meer met ideologie te maken, maar het neerzetten van mensen en partijen als tegenstander. D.w.z. de framing dat alles waar men op tegen is neerzetten als "links", "elitair" (of een andere label).
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert