defiant schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Een andere verklaring is dat D66 op sociaal economisch gebied meer overeenkomsten hebben dan verschillen hebben met de VVD.
Ik heb het
verkiezingsprogramma er eens bij gepakt:
[...]
Steun voor verkorting/bezuiniging op de WW.
[...]
Steun voor korte doorbetaling bij ziekte.
[...]
Met niet zoveel woorden is er wel ruimte voor de inperking van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.
[...]
Ideologisch is lagere belastingen voor werkenden ook een VVD standpunt.
[...]
D66 staat ideologisch achter het verhaal dat een lagere eigen bijdrage leidt tot langere wachtlijsten en hogere premies, waardoor er ook geen bezwaren zijn tegen het eigen risico als principe.
[...]
Steun voor bezuinigingen op de AOW, er staat niets over de verhoging van de AOW leeftijd in het programma zo ver ik kan zien.
Het probleem is niet zozeer het programma, ik denk dat D66 qua ideologie vergelijkbaar is met de VVD in de jaren 90 onder Dijkstal, d.w.z sociaal economisch rechts van het midden op sociaal maatschappelijk vlak progressief. Ik denk zeker dat er ruimte is voor zo'n partij in Nederland, ik denk alleen dat er een significante groep is die dit niet weet.
Het kernprobleem wat we mijns inziens hebben in Nederland is dat mensen maar zeker ook de journalistiek ten eerste beleid niet meer weten te koppelen aan een ideologie en ten tweede ook regelmatig verkeerde ideologische label plakt op politieke partijen of zelfs het complete overton window proberen te verschuiven.
Als je D66 ziet als een partij die sociaal economisch rechts op het midden staat, dan zou het huidige regeerakkoord geen verrassing moeten zijn. Sterker, D66 kiezers zouden erg tevreden moeten zijn. Toch zie je dat D66 vaak gelabeld wordt als een linkse partij, als je kijkt naar de argumentatie daarvoor dan noemt men vaak progressieve standpunten zoals steun voor LHBTI+ gemeenschappen. Maar dat is niet links, maar progressief. En dat was de VVD in de jaren 90 ook.
Bovenstaande kan nog worden verklaart door onwetendheid bij mensen zelf, maar de journalistiek zou beter moeten weten. Dit is imho erg schadelijk in democratische zin, want een democratie staat of valt dat mensen een bewuste keuze maken voor hun stem. Mensen denken dat ze beleid A krijgen, maar B geleverd krijgen worden vanzelf wantrouwend. Want ze waren overtuigd dat ze voor A gekozen hadden.
Nog problematischer is het bewust verschuiven van ideologische labels zoals je veelal ziet bij autoritaire partijen. Dat heeft niets meer met ideologie te maken, maar het neerzetten van mensen en partijen als tegenstander. D.w.z. de framing dat alles waar men op tegen is neerzetten als "links", "elitair" (of een andere label).
Zou kunnen, maar toen ik 'de kieswijzer' deed kwam er bij mij D66 uit, en ik beschouw mezelf progressief-centrumlinks. VVD was ver te zoeken in mijn lijst. Die stonden ergens onderaan bij de rechtspopulisten. Gelukkig heb ik er niet naar geluisterd en ben ik voor iemand op centrumlinks gegaan met jarenlange ervaring op internationaal politiek hoog niveau. Je kunt vast wel raden wie dat was; het doet er voor de discussie niet toe.
Nou weet ik natuurlijk niet in hoeverre mijn antwoorden stroken met de gemiddelde zwevende, centrumlinkse kiezer. Dat is wel van belang. We doen nog wel eens lacherig over 'zwevende kiezers' maar dat iemand zweeft, zegt nog niets over waar tussen die twijfelt en/of wat de doorslag geeft (overigens in de artikelen online hierover kom ik soms twijfels of afwegingen in interviews tegen waarbij ik denk ??? of ?!?!, maar het is en blijft zeer persoonlijk, en dat moet je minstens proberen te respecteren). Ik vind het juist mooi dat iemand niet van te voren vooringenomen is. Denk even aan al het volk dat traditioneel Republikein stemt, maakt niet uit wie de kandidaat is. Die hebben deze keer op een kat in de zak gestemd, ofwel op een trojaans paard, hoe je wilt.
Ik weet dat ik het met GL op een specifiek punt fundamenteel
oneens ben, en dat is kernenergie (n.a.v. de Fukushima ramp is er e.e.a. besloten in Europa over dit vlak; ten gunste van een zekere meneer Vladimir Poetin). Ook dat er niet bezuinigd mag worden op de zorg, ben ik het
oneens met GL-PvdA, maar dat is wel heel moeilijk, en doet pijn. Ik vind het belangrijk dat iedereen
naar draagkracht de collectieve pijn voelt van het verdwijnen van de Pax Americana, en compleet niet bezuinigen op zorg (terwijl zoals elders al eerder aangegeven bijv. de laatste levensjaren van iemand enorm prijzig zijn voor de maatschappij) is dan m.i. onrealistisch.
D66 doet wat ze eigenlijk in het verleden ook deden: ze hebben bepaalde paradepaardjes die ze zeer belangrijk beschouwen, zoals onderwijs (voorheen medisch-ethische zaken). Tijdens een onderhandeling zijn dat dealbreakers. Yesilgoz heeft die paradepaardjes ook. Zo heeft zij een bepaalde dealbreaker, waaronder HRA want die wil haar achterban absoluut behouden. Maar als je wilt bezuinigen moet dat geld ergens vandaan komen, en het is dan wel zo eerlijk om dan de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen (allen naar draagkracht). Bovendien is het wel zo eerlijk om een gratis cadeautje (HRA) af te schaffen.
Het gekke vind ik dan nog wel, dat de huidige informateur van D66 huize is. Dat is dan toch wel hoogst opmerkelijk?
Robkazoe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:47:
[...]
De titel van het Volkskrant artikel luidt: "Een oppositie die Jettens uitgestoken hand niet aanneemt, kan daar ook op afgerekend worden.". Specifiek wordt er verwezen naar het volgende:
[...]
Het is toch eigenlijk ook best grappig. D66 en CDA maken een eerste ontwerp/plan tot een regeerakkoord. Niet dat zij een meerderheid hadden, dus moesten ze op zoek naar een extra coalitiegenoot. Yesilgoz zei: Leuk, maar daar doen we niets mee. Volgens mij zijn ze weer helemaal opnieuw begonnen bij pagina 1 met het huidige akkoord. Maar nu heb je wel een mooi rechts akkoord, drie partijen en nog steeds geen meerderheid.
Dus moeten er meer partijen aansluiten en dan wordt er automatisch naar PvdAGL en Ja21 gekeken. Nu is het voor Ja21 denk ik niet heel lastig om dit akkoord te accepteren. Die zullen proberen om het rechtse akkoord nog iets rechtser te maken (hardere eisen aan asiel stellen, nog kleinere overheid, meer geldt naar justitie en veiligheid). Maar dat komt wel goed denk ik.
Voor PvdAGL wordt dit natuurlijk wel een duivels dilemma. Want de duidelijke keuze die deze regering maakt, staan zo'n beetje haaks op waar die partij voor staat. Afbreken van de sociale vangnetten, amper lastenverhoging bij de rijken/bedrijven, bezuinigingen bij de zorg. En dan gaat Jetten hierboven roepen: Je kan afgerekend worden als je geen steun geeft aan onze plannen.
Hold the phone: Als Jetten nou echt hoopt dat PvdAGL zich hierbij gaat aansluiten, dan had hij er toch zelf voor moeten zorgen dat de plannen veel meer naar het midden toe zou moeten gaan. Op Nieuwsuur zeiden ze ook al: Deze plannen gaan niet 1 op 1 overgenomen worden, er zit nog genoeg wisselgeld in. Maar het voelt toch een beetje als: Je hoeft de hendel niet over te halen beste PvdAGL, maar als je de riemen vast kunt maken en de elektroden op het hoofd en ledematen kunt plakken dan zijn wij jullie erg dankbaar. Je kunt wel zeggen, we willen 8 miljard bezuinigen op de zorg maar als jullie meedoen dan worden het er misschien maar 4 of 5 miljard. Maar het is nog steeds een bezuiniging op de zorg, iets waarvan PvdAGL vooraf had geroepen daar gaan wij niet aan tornen.
Het enige punt waarvan je kan roepen, daar gaat PvdAGL nog wel mee akkoord is het stikstofproblematiek. Alleen voor stikstof wil dit kabinet 20 miljard euro uittrekken. Alleen dat geld moet voornamelijk komen uit lastenverhogingen en de afbouw van de sociale vangnetten/zorg. In welke wereld zouden wij boos moeten zijn als PvdAGL hier niet aan mee wil werken?
De grap is: D66 werd vandaag al meerdere keren beschimpt dat ze geen ruggengraat hebben en toch meelopen met de VVD. PvdAGL heeft ook een behoorlijk hoog verantwoordelijkheidsgevoel en het zou mij niets verbazen als de coalitie denkt of weet: Met een paar kleine aanpassingen gaan die ook wel akkoord.
Het is morgen wachten op de reactie van Klaver. Maar als ik PvdAGL was, had ik mijn handen er vanaf gehaald en gewoon keihard oppositie gevoerd. Of opgeëist dat er weer een blanco akkoord komt waar alles weer opnieuw onderhandeld wordt, net als toen de VVD aansloot.
Bij deze post moest ik toch denken aan een diff tussen het akkoord van Jetten en Bontenbal, versus dat toen VVD aanschoof. Dan kun je namelijk de signatuur van VVD objectief meten (met de kanttekening verschillende stadia in het proces). Doe het desnoods met een LLM; prompt engineering is een vak
Over diff'en gesproken:
Bij deze URL:
https://d66.nl/wp-content...programma-2025-2030-2.pdf
Is ook een versie 1:
https://d66.nl/wp-content...programma-2025-2030-1.pdf
Deze kun je
diff'en. Het verschil qua grootte is enorm. Ik kwam vooral verschillen tegen qua opmaak, maar helemaal op het einde moet ik het nog even goed vergelijken. De gegeneerde diff was in mijn geval overigens 48 MB:
code:
1
2
3
| 48 MB diff.pdf
998 KB D66-Verkiezingsprogramma-2025-2030-1.pdf
3.9 MB D66-Verkiezingsprogramma-2025-2030-2.pdf |
Het lijkt mij trouwens lachen als Klaver zegt: wij willen graag meedenken, maar het eerste wetsvoorstel dat we gaan steunen is afschaffing HRA. Daarmee brengen we geld in het laadje en daarna praten we met veel plezier verder
Je moet tit-for-tat durven spelen, ook (of misschien wel juist) als de stakes high zijn. Anders ga je verliezen, zoals Jetten heeft verloren. Ik vind het oprecht jammer. Ik had Bontenbal en met name Jetten hoger zitten. Yesilgoz niet, maar die had ik dan ook nooit bij onderhandelingen willen hebben, puur vanwege haar nareizigers leugens. Wat dat betreft had
Wijers de_persoon_aangezien_voor_Wijers ook gewoon gelijk. Het maakt dat ik ook vraagtekens zet bij hoe Jetten internationaal zijn rug recht denkt te houden, al moet je hem ook een kans geven hierin te groeien. Z'n Engels is in ieder geval het probleem niet, en een vriendelijke houding hoeft hij ook niet te faken; die lijkt hij van nature te hebben. Misschien is dat ook het probleem bij Jetten...
hij is te aardig. Hoe dan ook, we gaan het meemaken: een D66 premier, en een homoseksuele premier. Al is Jetten natuurlijik zoveel meer, is dat toch wel een unicum. Ik ben nieuwsgierig, en van nature wil ik een nieuwe leider van een org ook een kans geven (ook als ik het niet eens ben met een of ander). Ja, ook mevrouw Faber mocht zich voor mij bewijzen. Ik kende haar niet eens voor ze aantrad. Zelfde m.b.t. Klever. Ja, beide van horen zeggen.