CornermanNL schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:37:
[...]
Blufpoker spelen en het ego van Jetten om minister president te worden zal ongetwijfeld ook meespelen. Bovendien zit D66 gewoon heel erg in dezelfde ideologie als de VVD. Het leven is maakbaar, als je naar wil kan alles. Als je maar hard werkt.
Dat de definitie van hard werken die deze partijen hebben vaak heel wat anders is dan het beeld dat de meeste mensen hebben bij hard werken is wat anders.
Evenals het feit dat hard werken je maar zover brengt. En dat om als individu te kunnen floreren er een heel goed ingerichte maatschappij moet zijn waarin de toegang die nodig is op diverse gebied (scholing, zorg, zekerheid in bestaan, letterlijke infrastructuur enzovoort) zo goed mogelijk is voor iedereen. Kansengelijkheid is van levensbelang voor een duurzaam welvarende samenleving.
Dat vergeten de kiezers omdat ze enorm geloven in zelfredzaamheid, het “ik heb alles zelf gedaan mantra” en dat ieder ander met minder goed gedeelde kaarten ook maar “gewoon” zo hard moet gaan werken dan komt alles. Immers vroeger had ik ook weleens wat en ook ik heb tegenslag gekend en kijk naar mij, ik ben er toch ook weer bovenop. Maar ja er is tegenslag en tegenslag zeg maar.
Partijen als D66 en de VVD zitten in die neo liberale ideologie. Maar ook de PvdA heeft er last van gehad met het derde weg denken.
Je ziet het aan de bezuinigingen op de sociale zekerheid. Dat gaat helemaal uit van deze ideologie, maar gaat totaal voorbij aan wat een set aan collectieve verzekeringen doet voor een samenleving. De verzekerings technische kant zeg maar.
Het is puur, ow maar als je maar wil kan je wel werken. Ik geef het door aan de volledig verlamde medemens als ik hem zie hoor, weet je wat jij moet doen. Gewoon harder werken, en ter motivatie kort ik je inkomen alvast even. Voor het geval dat je een motivatie probleem hebt.
Voor een deel te verklaren met survivorship bias, met als kers op de taart domrechts. Tegen beter weten in voor (ogenschijnlijk) eigenbelang gaan. VVD is hier heer en meester in: het uitspelen van middeninkomens tegen de lage inkomens. En waarom? Waar is men bang voor? Die bankiersbonus was ook opmerkelijk. Zowel bonus zelf, als timing.
Het is ook mijn stellige overtuiging dat PVV en FvD eigenlijk maar één hoofddoel heeft: klassiek links zo klein mogelijk houden. De manier waarop is over de rug van, en Rutte heeft dat uitbesteed aan. Bovendien zorgt die rechterklank voor het overton window.
Als je er even over nadenkt geldt eigenlijk voor BBB hetzelfde. Het is verdeel en heers. BBB vindt migratie als thema dan ook prima als bliksemafleider. Al snap ik dat we het er allen niet meer over willen hebben. Die ballentent is immers voorlopig voor de zijlijn.
In ieder geval moet je bij slachtoffers van oplichting niet aan 'victim blaming' doen. Je moet naar de verhalen luisteren. Neem hierbij ook de slachtoffers van Trump is beschouwing. In de VS ging het goed mis met rechtspopulisme, en dat wil men hier absoluut niet. Althans, Bontenbal en Jetten; VVD vond Schoof I wel prima...
Jawel, maar wees eerlijk: had je dit niet verwacht met Yesilgöz? Kijk ik hoopte op niet, maar een donderslag bij heldere hemel is het niet.
Ik denk eigenlijk.. hmm, ik zie niet welke pijnlijke compromissen Yesilgöz heeft gemaakt? Moet ik dan denken aan aanpak stikstofcrisis?
Of eigenlijk zie je bij Bontenbal en Jetten in hun gezamenlijke opzet ook al harde compromissen staan.
De oplossing is helaas niet enkel naar het zuur in de plannen te kijken. Daarmee stimuleer je dat partijen daar oneerlijk vaag over gaan zijn; dat wekt populisme in de kaart, en dat wist zowel Jetten als Bontenbal.
Vervolgens laat Yesilgöz ze komen met een voorlopig voorstel, en dan komt ze er keihard in met harde eisen (zoals behoud HRA als dealbreaker). Haar timing en strategie moeten perfect geweest zijn. Rutte mag tevreden zijn over zijn protégé.
We wisten ook dat Defensie uitgaven flink omhoog moesten (verkwanselen kost je naderhand extra, die krijg je als boemerang terug). Heel af en toe komen ze hier afgelopen tijd ook voorbij: de 'belachelijk dat we meer uitgeven aan Defensie' reacties. Vaak niet zo goed onderbouwd, maar komt neer op 'er is geen noodzaak want Rusland zwak', 'stop met de casus Oekraïne' (zonder de gigantische gevolgen in te willen zien, plus sunk cost fallacy is men vreemd

). Wat dat betreft verstandig dat we VS betalen voor hun materieel. Dat geeft ze incentive om door te gaan. Intrinsiek hebben ze die immers niet meer. Zo gestoord is de huidige regering aldaar.
Kijk je naar de geopolitiek dan is dit
niet het moment dat je rechtspopulistisch af moet willen slaan. Omdat je nu een ruggengraat moet krijgen jegens VS
en dat al moest jegens Poetin (te meer omdat VS niet meer meedoet). Dat is denk ik extra motivatie waarom Jetten en Bontenbal graag willen. Yesilgöz vindt het allemaal wel best: VVD doet toch wel mee, en komt er altijd zonder kleerscheuren uit. Soort van teflon

al is dat eigenlijk geen compliment...