Erfbelasting kun je natuurlijk ook zien als uitgestelde vermogensbelasting (zo zullen ze het wel wegpraten)Derby schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:19:
[...]
Een rapport van het centraal plan bureau.
[...]
Lijkt mij positief. Zeker in het licht dat de ongelijkheid elk jaar groeit. Een hogere erfbelasting zet daar een rem op.
[...]
Dat laatste vind ik raar. Mensen die geloven in de maakbaarheid van het eigen succes willen wel dat geld waar zij niks voor hebben hoeven doen lager belast wordt.
Ik hoop alleen niet dat dit een afleidingsmanoeuvre wordt om dan maar geen vermogensbelasting in te voeren.
Grappig:
Maar er is geen eigen inspanning meer want de persoon die die inspanning heeft geleverd is overleden. Juist de overtuiging van de overledenen zou moeten zijn: doe het net zo als ik ook zelf maar met eigen inspanning!Daarentegen zijn mensen die geloven dat succes vooral voortkomt uit eigen inspanning vaker voorstander van lagere erfbelasting.
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
Dit is de zoveelste halve oplossing voor een veel groter probleem wat we niet oplossen.Derby schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:19:
[...]
Een rapport van het centraal plan bureau.
[...]
Lijkt mij positief. Zeker in het licht dat de ongelijkheid elk jaar groeit. Een hogere erfbelasting zet daar een rem op.
[...]
Dat laatste vind ik raar. Mensen die geloven in de maakbaarheid van het eigen succes willen wel dat geld waar zij niks voor hebben hoeven doen lager belast wordt.
Ik hoop alleen niet dat dit een afleidingsmanoeuvre wordt om dan maar geen vermogensbelasting in te voeren.
Ons belastingstelsel is hopeloos veroudert, veel te ingewikkeld en beloond mensen veel te weinig die echt werken. Een radicaal nieuw belastingstelsel zou een hele hoop problemen makkelijk op moeten kunnen lossen. Mensen zouden moeten kunnen leven zonder toeslagen en zonder subsidies. Mensen zouden een eerlijk loon moeten kunnen krijgen en daar alles van moet kunnen betalen.
Nickname KasPlantje.
wel een hoop wat ? lijkt me meer doemdenken. en m.n. een hoop complotdenken wat hier mogelijk achter zit.DevWouter schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Wat als 1% van de tijd de machines foutief uitprinten? Wat als de teller 1% van de tijd fout zit? Hoeveel mensen gaan de afwijking melden? Wat als de uitslagprinter stiekem de gegevens doorseint? Wat als iemand meerdere kaartjes uitprint? Hoe ga je verzekeren dat de machine niet stiekem gehackt is op afstand? Tijdens transport? Tijdens plaatsing? Tijdens het stemmen zelf?
sorry, daarvoor heb je systemen voor die dit ook met de kleinste afwijking kunnen constateren.
kijk maar naar de vliegtuigindustrie, waar meerdere systemen elkaar controleren en bij afwijkingen de piloot informeren.
nee, het klopt wat je zegt, maar juist dat is door systemen veel beter te contoleren dan een simpele rode potlood ( want wordt er bij de mensen die kleurenblind zijn dit wel gecontroleerd of zij de stem wel juist zien ?, volgens mij vind er namelijk geen medische controle plaats voor mensen die moeten gaan tellen, en het aantal mensen met (ernstige) kleurenblindheid is veel groter dan de door jou genoemde 1%.
nee, want we worden helemaal geen controle uitgevoerd qua aantallen stemmen, dat gebeurt pas bij tellen van de stemmen zelf, dus als er tussendoor wat stemmen verdwijnen of zoek geraakt zijn (onbedoeld) komen ze daar nooit achter.Ik ben compleet voor digitaal, maar het voordeel/nadeel van digitaal is dat je heel snel problemen/oplossingen kan verspreiden. En hoewel ik in de bovenstaande rijtje een zeer riante 1% aan hou kan je waarschijnlijk het stemproces beïnvloeden bij 0,01%. Een paar stemmen weg halen bij verschillende kandidaten en toekennen aan een extreem figuur kan leiden dat er iemand in de kamer komt die in werkelijkheid geen enkele stem heeft gehad (want lijsttrekkers, voorkeursstemmen, etc).
nee, het huidig handmatig tellen zit zo vol fouten, maar dat wordt blijkbaar gewoon getolereerd.
dat had niets met de telling te maken, maar met beïnvloeding vooraf.Het voordeel van analoog is dat eventuele problemen (zoals de stemfraude in Gorinchem) altijd lokaal blijven. Met potlood stemmen heeft ook als voordeel dat er niet signalen naar buiten gaan (tenzij je zo stom bent om een stem-selfie te maken). Het feit dat het op papier gaat heeft als voordeel dat ballot stuffing direct opgemerkt wordt.
klopt, maar juist daartegen kun je systemen opzetten om dat juist te voorkomen.Als je een beetje denkt als een bad actor dan zie je heleboel opties bij digitaal stemmen.
Zoals elke complotdenker zal aangeven: Het is complot denken tot dat het echt gebeurd.Jan-tweak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:40:
[...]
wel een hoop wat ? lijkt me meer doemdenken. en m.n. een hoop complotdenken wat hier mogelijk achter zit.
Een wat rationeler persoon zal zich afvragen hoeveel risico we willen nemen met de democratie. Bedenk ook dat de laatste paar verkiezingen er elke keer duidelijke aanwijzingen waren dat landen zoals Rusland de stemming wilde beïnvloeden. Voor hun is een zwakker systeem zeer aantrekkelijk.
Het probleem is dat die systemen niet bestaan of in elk geval niet dezelfde garanties geven als het huidige systeem.[...]
klopt, maar juist daartegen kun je systemen opzetten om dat juist te voorkomen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn
Erfbelasting is belasting over de transactie. Ik zou het eerder vergelijken met tolbelasting uit de middeleeuwen dan met vermogensbelasting.squashedraven schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:36:
[...]
Erfbelasting kun je natuurlijk ook zien als uitgestelde vermogensbelasting (zo zullen ze het wel wegpraten)
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn
Ey douchbaks! Velen van jullie deze reclame inmiddels gezien en laatst in het nieuws wordt ook de nadruk gelegd op airco's die teveel stroom zouden gebruiken en potentiële koudemiddelen lekken...want dat zou niet duurzaam zijn. Dus de Nederlandse burger moet zuiniger omgaan met water en stroom... logisch toch?
Maar dat geld natuurlijk niet voor multi-nationals! Equinix gaat in Amsterdam-zuid een nieuw datacenter bouwen die maar liefst 274 miljoen koelwater per jaar nodig heeft en ongoddelijke hoeveelheden stroom gaat gebruiken :-). Nota Bene, in één van de meest linkste gemeente van Nederland.
Of je even wilt stoppen met douchen en je airco gebruiken svp. Nu wil ik niet als beginnend-grijs wordende burger veel zeuren, maar dit gaat natuurlijk niet de goede kant op zo. Waarom zou je als overheid burgers aansturen op klimaatbeleid en datzelfde beleid vervolgens voor een pepernoot weggeven aan een multinational. Dan kun je als burger de klimaat/duurzaamheid boodschap toch niet meer serieus nemen?
Maar dat geld natuurlijk niet voor multi-nationals! Equinix gaat in Amsterdam-zuid een nieuw datacenter bouwen die maar liefst 274 miljoen koelwater per jaar nodig heeft en ongoddelijke hoeveelheden stroom gaat gebruiken :-). Nota Bene, in één van de meest linkste gemeente van Nederland.
Of je even wilt stoppen met douchen en je airco gebruiken svp. Nu wil ik niet als beginnend-grijs wordende burger veel zeuren, maar dit gaat natuurlijk niet de goede kant op zo. Waarom zou je als overheid burgers aansturen op klimaatbeleid en datzelfde beleid vervolgens voor een pepernoot weggeven aan een multinational. Dan kun je als burger de klimaat/duurzaamheid boodschap toch niet meer serieus nemen?
Ze moeten een eventuele verhoging van de erfbelasting wel samen brengen met een gelijktijdige verlaging van de belasting op arbeid.
Anders is het alleen maar nog meer belasting, en daar krijg je de handen niet voor op elkaar.
Anders is het alleen maar nog meer belasting, en daar krijg je de handen niet voor op elkaar.
ligt de oorzaak niet eerder bij die mensen die ("zo stom") zijn om zich te laten beïnvloeden in plaats van zelf na te denken.DevWouter schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:50:
[...]
Zoals elke complotdenker zal aangeven: Het is complot denken tot dat het echt gebeurd.![]()
Een wat rationeler persoon zal zich afvragen hoeveel risico we willen nemen met de democratie. Bedenk ook dat de laatste paar verkiezingen er elke keer duidelijke aanwijzingen waren dat landen zoals Rusland de stemming wilde beïnvloeden. Voor hun is een zwakker systeem zeer aantrekkelijk.
het het huidig systeem is foutloos? alleen die keuze voor rood zegt eigenlijk al genoeg (en nee, dat is zeker niet vanwege de link met links, maar vooral met mensen die kleurenblind zijn)[...]
Het probleem is dat die systemen niet bestaan of in elk geval niet dezelfde garanties geven als het huidige systeem.
Weet je, ik ben niet zo heel erg van deze vergelijking. We zullen in Nederland - en de rest van de Wereld - beter moeten leren omgaan met niet-hernieuwbare grondstoffen en -bronnen. Dat de overheid burgers verzoekt daar in ieder geval over na te denken spreekt voor zich. Let wel: Ze verplichten de burger niks.Grunwold schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:52:
Velen van jullie deze reclame inmiddels gezien en laatst in het nieuws wordt ook de nadruk gelegd op airco's die teveel stroom zouden gebruiken en potentiële koudemiddelen lekken...want dat zou niet duurzaam zijn. Dus de Nederlandse burger moet zuiniger omgaan met water en stroom... logisch toch?
Maar goed, bedrijven worden het zelfde gevraagd. En - ze verplichten bedrijven ook niks. Dus in die zin worden we gelijk behandeld?
Ik ben inderdaad voor strengere regels. Ik ben voor inperken van de ongebreidelde groei van airco's (zeker als die niet ook een verwarmingsfunctie kunnen hebben). Ik ben voor het inperken van ongebreidelde groei van datacentra. Ik ben voor het afstappen van het modernistische ideaal dat meer digitalisering meer beter is, en daar mag je AI onder rekenen.
Maar betekent dat, dat we hard moeten ingrijpen? Het lijkt nu met de zachte, liberale hand te gebeuren - burgers en bedrijven vriendelijk verzoeken duurzaamheid in het achterhoofd te houden. Jij lijkt voor dwang te zijn. Maar - dwang voor wie? Moeten bedrijven worden gedwongen voordat burgers mogen worden verzocht?
Zeg het maar.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
airico's gebruiken juist helemaal niet veel stroom ten opzichte van hun functie (COP van 6 is redelijk normaal) en airco's lekken vrijwel geen koudemiddel, zeker de huidige modellen. Een lekkage wijst eigenlijk op een foute installatie, en nee die moet je dus ook niet zelf doen.Grunwold schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:52:
Ey douchbaks! Velen van jullie deze reclame inmiddels gezien en laatst in het nieuws wordt ook de nadruk gelegd op airco's die teveel stroom zouden gebruiken en potentiële koudemiddelen lekken...want dat zou niet duurzaam zijn. Dus de Nederlandse burger moet zuiniger omgaan met water en stroom... logisch toch?
Ja. En als je nu kunt vertellen hoe je omgaat met de gevolgen van hoe die mensen zich gedragen, dan heb je gelijk een probleem waar mensen zich al jaren het hoofd over breken opgelostJan-tweak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:10:
[...]
ligt de oorzaak niet eerder bij die mensen die ("zo stom") zijn om zich te laten beïnvloeden in plaats van zelf na te denken.
Dat zit wel Schnorr.
In een individualiserende samenleving hebben we teveel nadruk weten te leggen op negatieve vrijheden. Dat is lastig, want dat is niet (alleen) gebeurd binnen de context van alleen de Nederlandse politiek en de Nederlandse maatschappij. Maar, we hebben er ook weinig aan gedaan om die tendens te stoppen. Mogelijk, ook, omdat die veel mensen veel welvaart heeft gebracht.Stukfruit schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:21:
Ja. En als je nu kunt vertellen hoe je omgaat met de gevolgen van hoe die mensen zich gedragen, dan heb je gelijk een probleem waar mensen zich al jaren het hoofd over breken opgelost
Ik zou graag meer focus zien op maatschappij, samenleving en positieve vrijheden.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Gezien de ernst van de klimaatcrisis is aanpak nationaal nodig, dus heel droog zou ik zeggen zowel burger als bedrijf tegerlijkertijd... Maar het gaat mij ook om de boodschap, op Links hebben we echt een imago probleem en dit soort halve boodschappen gaan gewoon niet werken.Helixes schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:13:
[...]
Maar betekent dat, dat we hard moeten ingrijpen? Het lijkt nu met de zachte, liberale hand te gebeuren - burgers en bedrijven vriendelijk verzoeken duurzaamheid in het achterhoofd te houden. Jij lijkt voor dwang te zijn. Maar - dwang voor wie? Moeten bedrijven worden gedwongen voordat burgers mogen worden verzocht?
Zeg het maar.
Jan-tweak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:13:
[...]
airico's gebruiken juist helemaal niet veel stroom ten opzichte van hun functie (COP van 6 is redelijk normaal) en airco's lekken vrijwel geen koudemiddel, zeker de huidige modellen. Een lekkage wijst eigenlijk op een foute installatie, en nee die moet je dus ook niet zelf doen.
[...]
offtopic:
Dat weet ik
... Sterker nog een Airco is een warmtepomp, waarvan je de verdamper gebruikt i.p.v. de condensor. Zelfde apparaat, maar je gebruikt een andere kant. Andersom wordt het wel aangemerkt als "duurzaam". Opzich ook logisch want
C.O.Pw = C.O.Pk + 1
Maar dat is niet hoe de boodschap wordt ingeschoten. En ja als alles in de toekomst propaan R290 wordt dan zijn eventuele lekkages ook niet bepaald ernstig.. maar goed mild OT.
Dat weet ik
C.O.Pw = C.O.Pk + 1
Maar dat is niet hoe de boodschap wordt ingeschoten. En ja als alles in de toekomst propaan R290 wordt dan zijn eventuele lekkages ook niet bepaald ernstig.. maar goed mild OT.
[ Voor 37% gewijzigd door Grunwold op 07-07-2026 11:35 ]
is dat nu juist niet iets waar je heel veel zelf op kunt doen, ook bv in je keuze in het stemhokje. ?Helixes schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:25:
[...]
In een individualiserende samenleving hebben we teveel nadruk weten te leggen op negatieve vrijheden. Dat is lastig, want dat is niet (alleen) gebeurd binnen de context van alleen de Nederlandse politiek en de Nederlandse maatschappij. Maar, we hebben er ook weinig aan gedaan om die tendens te stoppen. Mogelijk, ook, omdat die veel mensen veel welvaart heeft gebracht.
Ik zou graag meer focus zien op maatschappij, samenleving en positieve vrijheden.
Sorry, links bashen gaat deze discussie niet vlottrekken. Sowieso is de mening van één persoon gelijktrekken aan de gehele populatie een beetje flauw.Grunwold schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:30:
Gezien de ernst van de klimaatcrisis is aanpak nationaal nodig, dus heel droog zou ik zeggen zowel burger als bedrijf tegerlijkertijd... Maar het gaat mij ook om de boodschap, op Links hebben we echt een imago probleem en dit soort halve boodschappen gaan gewoon niet werken.
Ik kan me toch tevreden stellen met het feit dat je met mij in ieder geval de neoliberale notie van negatieve vrijheden boven het gemeengoed verwerpt. En ja, ik ben wel met je eens dat links - en dan bedoel ik de politieke beweging die zich in de passieve democratie en het bestuur mengt - er niet altijd goed genoeg in is geweest om bepaalde beslissingen uit te leggen. En nee, ik ben niet tevreden over alle keuzes die worden gemaakt, ongeacht de uitleg.
Maar dan maar geen gehoor geven aan overigens redelijke oproepen omdat het beleid niet consistent "voelt" is ook een beetje het kind met het badwater weggooien. En/of dat smaldeel dat er toch al geen zin in had voeden met zaken die in de onderbuik landen.
Geen zorgen, ik doe mijn best.Jan-tweak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:34:
is dat nu juist niet iets waar je heel veel zelf op kunt doen, ook bv in je keuze in het stemhokje. ?
Helaas vertegenwoordig ik slechts zo 0,00001% van het electoraat....
nee, nationaal is veel te weinig, dit is een probleem voor de hele wereld, alleen zijn er mensen en vooral bedrijven die juist dit als een risico zien ( m.n. in hun kortzichtig winst gedrag) en de lobby die zij inzetten om dat te beinvloeden.Grunwold schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:30:
[...]
Gezien de ernst van de klimaatcrisis is aanpak nationaal nodig,
overigens moeten we de invloeden van de oorlogen qua milieu niet onderschatten.
aan de andere kant heb je wel weer gelijk, nationaal hebben we het in eigen hand, dus daar kunnen we het verschil maken ( hoe klein dat in de wereld dan ook moge zijn, maar daar gaat wel een signaalwerking vanaf.
om een voorbeeld te noemen, onze landbouwsector is voornamelijk op export gericht, eigen voedselveiligheid speelt daarin totaal geen rol, bedenk dat ruim 85% van de landbouwproductie naar het buitenland gaat, dus 50% reductie bij de boeren is voor ons totaal geen probleem, echter pak hier met name de giga bedrijven aan want juist die zijn volledig gefocusseerd op export (daar verdien je geld mee) en juist de kleinschalige boeren moet je instant houden.
dat dit m.n. prijn gaat doen bij de voederindustrie en banken is hun eigen zorg, maar daarmee heb je wel het grote probleem in één keer opgelost.
dus alle giga stallen / bedrijven verbieden, en dan ook echt alle.
dus heel droog zou ik zeggen zowel burger als bedrijf tegerlijkertijd... Maar het gaat mij ook om de boodschap, op Links hebben we echt een imago probleem en dit soort halve boodschappen gaan gewoon niet werken.
[...]offtopic:
Dat weet ik... Sterker nog een Airco is een warmtepomp, waarvan je de verdamper gebruikt i.p.v. de condensor. Zelfde apparaat, maar je gebruikt een andere kant. Andersom wordt het wel aangemerkt als "duurzaam". Opzich ook logisch want
C.O.Pw = C.O.Pk + 1
Ik ben dit op zich met je eens - maar dit is het Politiek NL-topic. We moeten ook niet de vergissing maken in, over en voor Nederland geen afspraken te maken omdat het een wereldwijd probleem is. Het is én wereldwijd; én op Europees niveau; én op nationaal niveau; én op provinciaal niveau; én op gemeentelijk niveau. En dan hópen dat het samen genoeg is, en dat anderen hun plicht eveneens vervullen.Jan-tweak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:59:
nee, nationaal is veel te weinig, dit is een probleem voor de hele wereld, alleen zijn er mensen en vooral bedrijven die juist dit als een risico zien ( m.n. in hun kortzichtig winst gedrag) en de lobby die zij inzetten om dat te beinvloeden.
Maar laten we ons hier focussen op de Nederlandse politiek.
Edit: Ik voeg daar graag aan toe dat Nederland in het verleden een verantwoordelijkheid heeft als natie die rijk is, en rijk is geworden door middel van kolonialisme en gebruik van fossiele brandstoffen. We hebben onze portie CO2 méér dan uitgestoten, dus in de afbouw zullen we ook voorop moeten lopen.
[ Voor 15% gewijzigd door Helixes op 07-07-2026 12:52 ]
Omdat dit juridisch gezien niet mag...Jan-tweak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:40:
[...]
nee, want we worden helemaal geen controle uitgevoerd qua aantallen stemmen, dat gebeurt pas bij tellen van de stemmen zelf, dus als er tussendoor wat stemmen verdwijnen of zoek geraakt zijn (onbedoeld) komen ze daar nooit achter.
nee, het huidig handmatig tellen zit zo vol fouten, maar dat wordt blijkbaar gewoon getolereerd.
Wij mogen de stembus niet openen tot het tellen van de stemmen (behalve in zeer uitzonderlijke omstandigheden en pas na toestemming, dit wordt dan ook opgeschreven in het procesverbaal: dit heb ik 1 keer meegemaakt: omdat de vellen zo groot waren dat de stembakken geen nieuwe vellen meer kon aannemen en wij kregen geen nieuwe stembakken).
Aanvullend is het ook de taak van de stembureauleden om te controleren dat men ook daadwerkelijk het stembiljet doen in de stembus; er is een kans dat iemand er in 10 tegelijkertijd in zou kunnen doen maar dat gaat echt opvallen (zeker met de huidige behangrollen).
Het aantal getelde stembiljetten (die bij een eerste telling alleen op basis van partij is) moet overeenkomen met het aantal stempassen; als daar een aanzienlijk verschil in zit worden de stembiljetten weer opnieuw geteld. Bij een verschil van een enkel of 2 stemmen wordt dit overlegd met onze aanspreekpunt bij de Gemeente in kwestie.
De volgende dag wordt vervolgens alles weer opnieuw geteld: wij tellen sowieso niet onze eigen stembureau, aanvullend tellen wij het aantal per partij nogmaals, controleren wij of er niet per abuis nog een stembiljet van een andere partij is toegevoegd en pas dan gaan wij per partij de stemmen per persoon aangeven en dat wordt door 2 personen gedaan (4 ogen principe).
De meeste fouten die wij tegenkomen zijn primair dat er een stembiljet van partij X bij partij Y terecht is gekomen en-of dat een stembiljet onterecht als geldig of ongeldig is verklaar tijdens de 1e telling. Tot op heden heb ik nooit meegemaakt dat er meer of minder stemmen zjin uitgebracht tov het procesverbaal.
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid