Nee, strikt juridisch niet maar je weer best wat ik bedoel. We laten mensen ook een testament maken waarin opgetekend kan worden hoe de erflater wil dat de erfenis verdeeld wordt. Als de fiscus daar (meer) van afknabbelt zie ik dat toch als het belasten van het geld van de erflaterZieMaar! schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:32:
[...]
Bij een erfenis worden de ouders niet belast.
Ik zie accijns op rookwaar en alcohol als straf. En velen met mij. De overheid geeft ook grif toe dat ze gedrag wil sturen met subsidies en belastingen. En ik ben overigens ook volledig voor belasting op rookwaar (en ook wel op alcohol).Sowieso; als je belastingen als straffen ziet, dan hebben we best een groot verschil in perceptie van hoe een land en haar begroting functioneert.
Als je een zeer groot deel van (de top van) een erfenis gaat wegbelasten denk ik dat dat invloed kan hebben op de wil om vermogen te verbrassen.
Overigens zie ik ook wel brood in de argumenten om te verhogen hoor: hoe hoger de erfenis hoe minder het met een zuinige verstandige instelling van de erflaters te maken heeft en hoe minder ik de noodzaak zie om geen hogere schijven in te voeren. Daarom had ik het ook bewust over Jans en Jan Modaal.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof