• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

W1ck1e schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:08:
@RobinHood Volgens mij is het zo dat wanneer de oude garde de nieuwe aanwinst respecteert en vice versa ze beiden van de ander kunnen leren. Beiden moeten dan wel open staan voor die kennis van het bedrijf (cultuur/werkwijze/enz) vs nieuwe ontwikkelingen.
Tja, in de gevallen die ik heb gezien klinkt dit op papier heel erg mooi, maar blijft er heel weinig van over in de praktijk.

En misschien komt het omdat ik de "jonge" millennial ben, maar de problemen lijken vaker bij de oude rotten te liggen dan bij de jonge honden. "Zo doen we dat niet meer, er zijn snellere/betere/veiligere methodes" wint het niet van "zo doe ik al 40 jaar!"

Ik bedoel het absoluut niet arrogant, maar ik heb van mijn oude collega's vooral geleerd hoe ik het niet moet doen. Ik heb nog altijd veel meer aan jonge vakgenoten.

People as things, that’s where it starts.


  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
RobinHood schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Tja, in de gevallen die ik heb gezien klinkt dit op papier heel erg mooi, maar blijft er heel weinig van over in de praktijk.

En misschien komt het omdat ik de "jonge" millennial ben, maar de problemen lijken vaker bij de oude rotten te liggen dan bij de jonge honden. "Zo doen we dat niet meer, er zijn snellere/betere/veiligere methodes" wint het niet van "zo doe ik al 40 jaar!"

Ik bedoel het absoluut niet arrogant, maar ik heb van mijn oude collega's vooral geleerd hoe ik het niet moet doen. Ik heb nog altijd veel meer aan jonge vakgenoten.
Afhankelijk van waarom jij aangenomen bent komt "Zo doen we dat niet meer, er zijn snellere/betere/veiligere methodes" wellicht toch arrogant over.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
RobinHood schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Tja, in de gevallen die ik heb gezien klinkt dit op papier heel erg mooi, maar blijft er heel weinig van over in de praktijk.

En misschien komt het omdat ik de "jonge" millennial ben, maar de problemen lijken vaker bij de oude rotten te liggen dan bij de jonge honden. "Zo doen we dat niet meer, er zijn snellere/betere/veiligere methodes" wint het niet van "zo doe ik al 40 jaar!"

Ik bedoel het absoluut niet arrogant, maar ik heb van mijn oude collega's vooral geleerd hoe ik het niet moet doen. Ik heb nog altijd veel meer aan jonge vakgenoten.
Het hangt geheel af in welke beroepen je werkt. In de beroepen die weinig innoveren zoals Timmerman kunnen jongeren veel leren van ouderen, echter in innoverende beroepen zoals in de gehele IT merk ik inderdaad dat veel ouderen hopeloos achterlopen, DevOps, Agile, Cloud etc. willen ze niet aan beginnen. Bij bedrijven waar slap management zit houden deze ouderen nieuwe werkwijzes tegen en kan een bedrijf behoorlijk achterlopen wat grote gevolgen heeft voor het bedrijf zelf. Bij bedrijven waar sterke managers met een visie aan het roer staat is er geen ruimte voor de ouderen om tegen te werken, ze vliegen er ondanks 30 dienstjaren er gewoon uit.

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:50:
... Bij bedrijven waar sterke managers met een visie aan het roer staat is er geen ruimte voor de ouderen om tegen te werken, ze vliegen er ondanks 30 dienstjaren er gewoon uit.
Mijn laatste werkgever zorgde ervoor dat oude medewerkers werden bijgeschoold. N=1

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
W1ck1e schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Mijn laatste werkgever zorgde ervoor dat oude medewerkers werden bijgeschoold. N=1
De meeste werkgevers bieden dat aan, maar als de ouderen daar geen gebruik van willen maken, of enkel mopperen. Ook hier geld N=1

  • bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:20
RobinHood schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Tja, in de gevallen die ik heb gezien klinkt dit op papier heel erg mooi, maar blijft er heel weinig van over in de praktijk.

En misschien komt het omdat ik de "jonge" millennial ben, maar de problemen lijken vaker bij de oude rotten te liggen dan bij de jonge honden. "Zo doen we dat niet meer, er zijn snellere/betere/veiligere methodes" wint het niet van "zo doe ik al 40 jaar!"

Ik bedoel het absoluut niet arrogant, maar ik heb van mijn oude collega's vooral geleerd hoe ik het niet moet doen. Ik heb nog altijd veel meer aan jonge vakgenoten.
Maak je geen zorgen er komt een tijd dat je zelf ook een ouwe zeikerd bent :+ en die tijd gaat snel

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
bie100 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:01:
[...]

Maak je geen zorgen er komt een tijd dat je zelf ook een ouwe zeikerd bent :+ en die tijd gaat snel
Dat is zeker waar, ik hoop dat ik tzt zelf kan kiezen om met pensioen te gaan...

  • emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-06 22:06
Die documentaire over FvD was toch wel snoeihard. *knip*, dit draagt niet zoveel bij.


Hoe kun je überhaupt in de samenleving functioneren als je dat soort gedachtengoed aanhangt?

[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 15-06-2026 17:00 ]


  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Dat is zeker waar, ik hoop dat ik tzt zelf kan kiezen om met pensioen te gaan...
En laat jij je dan 1 jaar voorafgaand aan je pensioen nog door je werkgever zeggen "je moet nog even die cursus doen om bij te blijven" als je dat niet wilt of zeg je dan "bekijk het maar" ? en concentreer jij je dan op jouw ouderwetse werk en taken en zorg je ervoor dat jouw kennis niet met jou verdwijnt als je het bedrijf verlaat ?

  • RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

spijkerhoofd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:50:
[...]

Het hangt geheel af in welke beroepen je werkt. In de beroepen die weinig innoveren zoals Timmerman kunnen jongeren veel leren van ouderen
En zelfs in dat soort beroepen hoor ik wel van kennissen dat de oudjes het bijvoorbeeld lang niet zo nauw nemen met veiligheid, of dat ze vrij continu machines in storing/de vernieling helpen :X

En de technieken die ze mogelijk zouden kunnen leren? Vaak zijn die al bijgebracht op school door inderdaad iemand uit de praktijk. Alleen bij echt serieus ambachtelijk werk, zoals restauraties van antiek wordt dat een dingetje.

Ik wil ook zeker niet doen alsof de vers-van-school-lichting het perfect weet, maar die groep staat zo ver af van iemand die al 40 jaar het werk doet, dat het vaak gewoon niet echt opschiet. De groep in het midden is waar je het van moet hebben. Genoeg ervaring dat ze de trucjes allemaal al lang kennen, maar nog fris genoeg om ook nog mee te willen gaan met vernieuwing.

En natuurlijk zijn er ook krasse 60-plussers die wel met alle lol en plezier iedere training volgen en lekker meekomen, maar dat lijken toch wel de uitzonderingen te zijn.
bie100 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:01:
[...]

Maak je geen zorgen er komt een tijd dat je zelf ook een ouwe zeikerd bent :+ en die tijd gaat snel
Hee, ik ben een docent, ik ben nu al een jonge zeikerd :+

People as things, that’s where it starts.


  • FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:12

FunkyTrip

Funky vidi vici!

RobinHood schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Tja, in de gevallen die ik heb gezien klinkt dit op papier heel erg mooi, maar blijft er heel weinig van over in de praktijk.

En misschien komt het omdat ik de "jonge" millennial ben, maar de problemen lijken vaker bij de oude rotten te liggen dan bij de jonge honden. "Zo doen we dat niet meer, er zijn snellere/betere/veiligere methodes" wint het niet van "zo doe ik al 40 jaar!"

Ik bedoel het absoluut niet arrogant, maar ik heb van mijn oude collega's vooral geleerd hoe ik het niet moet doen. Ik heb nog altijd veel meer aan jonge vakgenoten.
Maar dat is N=1. Ik ben 50+ en ik merk juist precies het omgekeerde (ook N=1). Jonge honden hebben geen enkele werkethos meer, werken langzaam, weinig echte kennis om dieper te analyseren. Alles vragen aan chatGPT en het antwoord in de code proppen zonder te kijken of het echt klopt of beter kan.

En dat bedoel ik echt niet arrogant :P

Vraag me af hoe dat in de politiek gaat. Leren jonge poltici van ouderen? Andersom? Bij de politiek heb ik het idee dat netwerken en jaren ervaring wel weer een flinke pre heeft boven 'nieuwe technieken' gezien het allemaal niet zo veranderlijk is, behalve dan het feit dat je mailbox tegenwoordig vol zit met bedreigingen.

[ Voor 13% gewijzigd door FunkyTrip op 15-06-2026 15:38 ]

Dit dus.


  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
FunkyTrip schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:35:
[...]

Maar dat is N=1. Ik ben 50+ en ik merk juist precies het omgekeerde (ook N=1). Jonge honden hebben geen enkele werkethos meer, werken langzaam, weinig echte kennis om dieper te analyseren. Alles vragen aan chatGPT en het antwoord in de code proppen zonder te kijken of het echt klopt of beter kan.

En dat bedoel ik echt niet arrogant :P

Vraag me af hoe dat in de politiek gaat. Leren jonge poltici van ouderen? Andersom? Bij de politiek heb ik het idee dat netwerken en jaren ervaring wel weer een flinke pre heeft boven 'nieuwe technieken' gezien het allemaal niet zo veranderlijk is, behalve dan het feit dat je mailbox tegenwoordig vol zit met bedreigingen.
Wat bedoel je met werkethos? Wat mis je bij de jongeren generatie op dat gebied?

  • NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De huidige discussie heeft weinig meer te maken met de landelijke politiek. Graag terug naar het onderwerp.

  • CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-06 21:35
emeralda schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:08:
Die documentaire over FvD was toch wel snoeihard. [mbr]*knip*, dit draagt niet zoveel bij.[/mbr]

Hoe kun je überhaupt in de samenleving functioneren als je dat soort gedachtengoed aanhangt?
Dat soort mensen zijn er altijd geweest, maar ze hebben hun ideeën voor zich gehouden, omdat het in veel gevallen betekende dat je je carrièreperspectieven kon vergeten, en soms zelfs vriendschappen kon beschadigen

Het clubje mensen rond 'FvD' durft steeds meer, ze hebben ook hun sociale netwerk en relaties binnen de eigen kring, dus de sociale consequenties van hun meningen uitspreken gelden voor hen steeds minder.

En omdat ze zichtbaar zijn en durven te zijn, durven andere mensen met deze meningen dat ook steeds meer. De aandacht die de media hier aan geven, ook al is dat kritische aandacht, draagt daar alleen maar aan bij.

  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

https://www.ed.nl/politie...jfers-ontbraken~a06f5b83/
Het ministerie van Justitie en Veiligheid wist al vóór de val van het laatste kabinet-Rutte in juli 2023 dat er geen betrouwbare cijfers waren over de omstreden nareis op nareis van asielzoekers. Desondanks sprak toenmalig minister Yesilgöz van ‘heel veel’ en ‘duizenden’ asielzoekers die van die methode misbruik maakten.
Dat blijkt uit vele tientallen nieuwe documenten die dinsdag openbaar worden. De stukken verschijnen na een beroep op de Wet Open Overheid (Woo) dat deze site al in juni 2024 deed. Of de informatie over de nareiscijfers ook de toenmalig minister heeft bereikt, is onbekend.

Begin juli 2023 loopt de spanning in het kabinet-Rutte IV hoog op. Het kabinet van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie steggelt over strenge asielmaatregelen. Op 4 juli appt een ambtenaar van het ministerie naar een collega bij de IND of die de cijfers van nareis op nareis kan doorsturen. Nog diezelfde dag mailt de IND-ambtenaar terug, blijkt uit een tijdlijn van de nareis-op-nareisaffaire: die cijfers zijn ‘nog op geen enkele wijze deelbaar’.

Op 7 juli valt het kabinet. Een dag later begint demissionair VVD-minister Dilan Yesilgöz van Justitie en Veiligheid bij het tv-programma Op1 over nareis op nareis door asielzoekers. Ze stelt dat er ‘heel veel’ mensen misbruik maken van de nareisregeling. In de verkiezingscampagne die op de kabinetsval volgt spreekt Yesilgöz, inmiddels VVD-lijsttrekker, van ‘duizenden mensen‘.
Ik vind dit aftredenswaardig. Gaat ze natuurlijk niet doen want daar is haar ego & zelfoverschatting te immens voor.

It’s the economy, stupid!


  • whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:08
dawg schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:45:
https://www.ed.nl/politie...jfers-ontbraken~a06f5b83/

[...]


[...]

Ik vind dit aftredenswaardig. Gaat ze natuurlijk niet doen want daar is haar ego & zelfoverschatting te immens voor.
Ze hoeft niet af te treden. Niet als lijsttrekker want het is niet alsof de rest van de vvd top het niet wist. En niet als minister want Jetten wil niet nu al stoppen als minpres, en ik zie Bontenbal de boel hier ook niet over opblazen.

  • Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50
dawg schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:45:
Ik vind dit aftredenswaardig.
Ze heeft waarschijnlijk gejokt. Maar het is niet zeker of ze die gegevens had en ze heeft ook de kamer niet verkeerd geïnformeerd.

  • Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Ze heeft waarschijnlijk gejokt. Maar het is niet zeker of ze die gegevens had en ze heeft ook de kamer niet verkeerd geïnformeerd.
Als ze de gegevens niet had had ze die uitspraken niet op die manier moeten doen, al helemaal niet als demissionair minister buiten de kamer. Als ze gelogen heeft dan kan je haar integriteit in twijfel trekken en daarmee ook concluderen dat ze wellicht niet de persoon voor die functie is ( en daarbij ook voor de huidige functie ).

Je kan veel redenen vinden om haar in haar positie te houden maar het enige wat we daarmee bereieken is dat de lat van bewindspersonen keer op keer omlaag gaat ( en die is in rap tempo omlaag aan het gaan )

  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dennis schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Ze heeft waarschijnlijk gejokt. Maar het is niet zeker of ze die gegevens had en ze heeft ook de kamer niet verkeerd geïnformeerd.
Wat @Napo al zegt; het zegt iets over de integriteit.

Daarnaast niet waarschijnlijk, zo interpreteer ik het in het artikel. Daarnaast is het in dat kader ook meer dan een leugen, het is misleiding om stemmen te winnen. En dat zegt weer iets over hoe iemand in de politiek zit, met welke instelling , mate van oprechtheid.

It’s the economy, stupid!


  • Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50
dawg schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:57:
Wat @Napo al zegt; het zegt iets over de integriteit.
Zeker. Maar helaas is de werkelijkheid dat we van dit soort dingetjes al niet meer zo opkijken.
Daarnaast niet waarschijnlijk, zo interpreteer ik het in het artikel. Daarnaast is het in dat kader ook meer dan een leugen, het is misleiding om stemmen te winnen. En dat zegt weer iets over hoe iemand in de politiek zit, met welke instelling , mate van oprechtheid.
Nou of dat waarschijnlijk is kan niet worden hardgemaakt. Het artikel zegt daar niets over, dus dat is dan inderdaad een interpretatie. Het enige dat je kunt stellen is dat Yesilgoz dat aantal "duizenden" heeft gebruikt waar toen (2023 en de aansluitende verkiezingscampagne) nog geen cijfers over waren dus dat het ongefundeerd was, maar het is helemaal niet gezegd dat zij op dat moment al wist dat die aantallen lager waren. Ze had dat woord duizenden in ieder geval niet in de mond moeten nemen omdat ze daar geen zekerheid over had.

  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dennis schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Zeker. Maar helaas is de werkelijkheid dat we van dit soort dingetjes al niet meer zo opkijken.
We? Beter spreekt u voor uzelf, ik persoonlijk vind liegen als bewindspersoon een doodzonde. Ik vond dat gelieg van Rutte ook altijd beschamend en schandalig.
Nou of dat waarschijnlijk is kan niet worden hardgemaakt. Het artikel zegt daar niets over, dus dat is dan inderdaad een interpretatie. Het enige dat je kunt stellen is dat Yesilgoz dat aantal "duizenden" heeft gebruikt waar toen (2023 en de aansluitende verkiezingscampagne) nog geen cijfers over waren dus dat het ongefundeerd was, maar het is helemaal niet gezegd dat zij op dat moment al wist dat die aantallen lager waren. Ze had dat woord duizenden in ieder geval niet in de mond moeten nemen omdat ze daar geen zekerheid over had.
https://nos.nl/artikel/25...maar-deed-het-niet-bewust
Demissionair minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid erkent dat ze een fout heeft gemaakt door te spreken over "duizenden" asielzoekers die gebruik hebben gemaakt van zogenaamde gestapelde gezinshereniging. Maar dat zegt ze niet bewust te hebben gedaan.

"Ik heb het verkeerde getal genoemd bij het verkeerde onderwerp", zei de minister in de Tweede Kamer in het debat over haar 'nareis op nareis'-uitspraken.
Die cijfers waren naar alle waarschijnlijkheid nog niet bekend toen ze aan tafel zat. Dan zou ze dus liegen over het feit dat ze gelogen heeft.

It’s the economy, stupid!


  • Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50
dawg schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:40:
We? Beter spreekt u voor uzelf, ik persoonlijk vind liegen als bewindspersoon een doodzonde. Ik vond dat gelieg van Rutte ook altijd beschamend en schandalig.
Ik ook. Maar ik bedoelde 'we' als maatschappij. Het feit dat liegen geen consequenties lijkt te hebben bevestigt (m.i.) precies mijn punt. Ik zie nog geen demonstratie die bewindslieden oproept te vertrekken omdat ze gelogen hebben. Het lijkt zo normaal (nee, dat is het inderdaad niet) dat we er niet meer van opkijken.
https://nos.nl/artikel/25...maar-deed-het-niet-bewust

[...]

Die cijfers waren naar alle waarschijnlijkheid nog niet bekend toen ze aan tafel zat. Dan zou ze dus liegen over het feit dat ze gelogen heeft.
Ze heeft zelf sowieso nooit gezegd dat ze gelogen heeft dus kan ze daar ook niet over liegen. En anders volg ik het niet meer :+ .

  • HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:26
Dennis schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Zeker. Maar helaas is de werkelijkheid dat we van dit soort dingetjes al niet meer zo opkijken.


[...]

Nou of dat waarschijnlijk is kan niet worden hardgemaakt. Het artikel zegt daar niets over, dus dat is dan inderdaad een interpretatie. Het enige dat je kunt stellen is dat Yesilgoz dat aantal "duizenden" heeft gebruikt waar toen (2023 en de aansluitende verkiezingscampagne) nog geen cijfers over waren dus dat het ongefundeerd was, maar het is helemaal niet gezegd dat zij op dat moment al wist dat die aantallen lager waren. Ze had dat woord duizenden in ieder geval niet in de mond moeten nemen omdat ze daar geen zekerheid over had.
Als je argumenten gebruikt om een kabinet op te blazen, dan ben je totaal ongeschikt als je argumenten gebruikt die niet juist zijn. Het gaat er niet om wat ze wist, het gaat erom wat ze had MOETEN weten. Het is een enorme fout en er zijn ook nooit excuses aangeboden voor het opblazen van een kabinet op basis van onjuiste cijfers of argumenten.

Een politicus moet niet makkelijk weg komen met dat je zaken niet weet. Je zit daar omdat je zaken MOET weten en je een heel ambtenaren apparaat hebt die dat ondersteunt.

  • Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50
HEY_DUDE schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:31:
Als je argumenten gebruikt om een kabinet op te blazen, dan ben je totaal ongeschikt als je argumenten gebruikt die niet juist zijn.
Maar is dat wel zo? In dit radiofragment van BNR wordt gezegd dat ze de uitspraken pas voor het eerst deed één dag NA de val van het kabinet.
Een politicus moet niet makkelijk weg komen met dat je zaken niet weet. Je zit daar omdat je zaken MOET weten en je een heel ambtenaren apparaat hebt die dat ondersteunt.
Als cijfers er niet zijn, dan zijn ze er niet hè. Ik wil ook wel graag sommige dingen weten maar ja als daar geen informatie over bekend is. Maar goed dan komen we weer terug op wat we hierboven al constateerden: dan had ze het er überhaupt niet over moeten hebben.

  • nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:30

nwagenaar

God, root. What's the differen

@HEY_DUDE

Ik ben vanuit moreel aspect het volledig met jou eens.

Punt is dat dit geen consequenties (meer) gaat hebben en daarbij is dit een logisch gevolg van populistische uitingen door politici en de achterban slikt het als zoete koek.

Overigens laat diverse polls zien dat ze steeds meer minder populair wordt bij de achterban (van de VVD).

Voor de buhne zegt de leiderschap van de VVD nog steeds dat ze achter haar staan, maar tijdens de afgelopen verkiezingen was er al redelijk intern gemor bij de VVD-leden alleen werd het als onverstandig gezien om een leidschapswissel te doen zo vlak voor de verkiezingen. Vervolgens was de uitkomst boven verwachting, dus heeft ze het voordeel van de twijfel gekregen.

De polls van nu laat zien dat zowel zij minder populair is als voorheen en dat ook de VVD zetels zou verliezen (aan JA21); je hoeft geen waarzegger te zijn waar dit tot gaat leiden: leiderschapswissel en-of de stekker uit het kabinet wordt getrokken.

Mijn Neo Geo MVS collectie


  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 22:45
dawg schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:45:
https://www.ed.nl/politie...jfers-ontbraken~a06f5b83/

[...]


[...]

Ik vind dit aftredenswaardig. Gaat ze natuurlijk niet doen want daar is haar ego & zelfoverschatting te immens voor.
Hoe bitter het ook is het te moeten aanschouwen wanneer je zelf juist wel voor integriteit staat, is dit natuurlijk mosterd na de maaltijd.

Er wordt enkel bevestigd wat al lang bekend was. Dat dit de VVD en xenofoob-rechts in het algemeen geen windeieren heeft gelegd en Yesilgöz, nota bene zelf onderdeel van het geclaimde probleem, met wederom een regeringsdeelname werd beloond, spreekt boekdelen over zowel het politieke landschap, als de gemiddelde kiezer zelf.

  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:32

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
nwagenaar schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:36:
De polls van nu laat zien dat zowel zij minder populair is als voorheen en dat ook de VVD zetels zou verliezen (aan JA21); je hoeft geen waarzegger te zijn waar dit tot gaat leiden: leiderschapswissel en-of de stekker uit het kabinet wordt getrokken.
weinig verrassend. Ook Yesilgoz/VVD heeft de Weimarrepubliek niet goed bestuurd en zal straks verbaasd zijn hoe het allemaal toch zo ver kon komen. Het overton-venster schuift weer een stukje naar rechts qua verloop van kiezers.

Ik vrees met grote vrezen voor de komende verkiezingen in ieder geval: grofweg een 46 zetels van de stemmen gaat naar behoorlijk extreme partijen (fvd, pvv, ja21, bbb). Als de VVD van haar 22 zetels nu kiezers gaat verliezen aan die kant, is de kans groot dat men hetzelfde gedrag gaat vertonen als toen men met de PVV samen in een kabinet ging: standpunten van die extreme flanken overnemen in de hoop kiezers te houden, maar de facto het vooral erger maken. Men is straks niet meer ver van een kamermeerderheid met zeer rechts tot extreem-rechtse en radicaal rechtse partijen op die wijze met heel wat onzalige partijprogramma's en verwerpelijk gedachtengoed/ideologie.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:28

Stoney3K

Flatsehats!

polthemol schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:03:
[...]

weinig verrassend. Ook Yesilgoz/VVD heeft de Weimarrepubliek niet goed bestuurd en zal straks verbaasd zijn hoe het allemaal toch zo ver kon komen. Het overton-venster schuift weer een stukje naar rechts qua verloop van kiezers.

Ik vrees met grote vrezen voor de komende verkiezingen in ieder geval: grofweg een 46 zetels van de stemmen gaat naar behoorlijk extreme partijen (fvd, pvv, ja21, bbb). Als de VVD van haar 22 zetels nu kiezers gaat verliezen aan die kant, is de kans groot dat men hetzelfde gedrag gaat vertonen als toen men met de PVV samen in een kabinet ging: standpunten van die extreme flanken overnemen in de hoop kiezers te houden, maar de facto het vooral erger maken. Men is straks niet meer ver van een kamermeerderheid met zeer rechts tot extreem-rechtse en radicaal rechtse partijen op die wijze met heel wat onzalige partijprogramma's en verwerpelijk gedachtengoed/ideologie.
En dan hoeft er maar één verkeerd ding te gebeuren (zoals extreme rellen bij een AZC of zo) waar de PVV dan 'links' de schuld van kan geven om extremere maatregelen door te voeren.

De enige 'redeeming quality' die ik hier kan bedenken, is dat we geen gevaarlijke gek hebben die machtslustig én kundig genoeg is om de macht in zijn eentje naar zich toe te trekken als Grote Leider.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud


  • RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Stoney3K schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:12:
[...]

En dan hoeft er maar één verkeerd ding te gebeuren (zoals extreme rellen bij een AZC of zo) waar de PVV dan 'links' de schuld van kan geven om extremere maatregelen door te voeren.

De enige 'redeeming quality' die ik hier kan bedenken, is dat we geen gevaarlijke gek hebben die machtslustig én kundig genoeg is om de macht in zijn eentje naar zich toe te trekken als Grote Leider.
Maar alle autoritaire leiders die we nu in het westen hebben, laten helaas zien dat kunde/kennis niet nodig is om het land langzaam de nek om te draaien.

Kijk naar het vorige kabinet, dat zat vol met prutsers, en die hebben heel wat schade kunnen veroorzaken in heel weinig tijd.

Geef een PVV - Ja21 - BBB - FvD 4 jaar de tijd en je bent daarna 20 jaar bezig met reparaties.

People as things, that’s where it starts.


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@RobinHood Hoe zie jij die 4 partijen een coalitie vormen dan?

Inmiddels weet iedereen dat een coalitie met PVV betekent dat Wilders de baas is en die 75 andere zetels geen inbreng hebben.
Dan FvD en JA21 samen in een coalitie? Ze zijn niet voor niks afgesplitst.

  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:32

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:04:
@RobinHood Hoe zie jij die 4 partijen een coalitie vormen dan?

Inmiddels weet iedereen dat een coalitie met PVV betekent dat Wilders de baas is en die 75 andere zetels geen inbreng hebben.
Dan FvD en JA21 samen in een coalitie? Ze zijn niet voor niks afgesplitst.
qua ideologie dragen ze veel overeenkomstige punten uit. Het risico hiermee is dus dat ze elkaar wel kunnen vinden in dat gedeelde belang vanaf dat er kans is die punten erdoor te duwen waarin ze elkaar vinden.

Bedenk ook dat een PVV en FvD met name een democratie niet als doel zien, het is slechts een vervelend middel wat je kunt gebruiken om je zin te krijgen, de onderhevige wetgeving, rechten en met name plichten hebben ze lak aan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Jullie vergeten Mona Keijzer, die in haar eentje toch behoorlijk wat stemmen weet te trekken, en Markuszower. Het is moeilijk om in te schatten hoe hij het zal doen maar veel vertrouwen in mijn medelanders als het gaat om stemgedrag heb ik niet.

It’s the economy, stupid!


  • hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:22

hamsteg

Species 5618

polthemol schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:00:
[...]
qua ideologie dragen ze veel overeenkomstige punten uit. Het risico hiermee is dus dat ze elkaar wel kunnen vinden in dat gedeelde belang vanaf dat er kans is die punten erdoor te duwen waarin ze elkaar vinden.
Ze gaan elkaar nooit vinden. Het voordeel van deze grote ego's is dat ze geen water bij de wijn willen doen, (voor hun linkse) media geen millimeter ruimte willen geven voor kritische vragen, anderen geen successen gunnen en zelf anarchistisch het grote resultaat willen claimen. Het versplintert niet voor niets zo erg aan de rechter flank, allemaal willen ze koning zijn. De VVD als enige partij heeft niet een inspirerende leider maar een stel ballo's die het directe financiële eigenbelang als drijfveer hebben.

De VVD heeft een sleutelpositie in de blokkade van een richting het centrum/centrum-links georiënteerd kabinet. Zolang de potentiële VVD kiezer zich angsten aan laat praten (het zogenaamde asiel probleem, het zogenaamde werkgevers probleem, de box 3 problematiek, de HRA, belastinghervorming) en denkt dat de VVD voor 'hun' belangen spreekt, zullen wij waardeloze kabinetten hebben met doekjes voor het bloeden om de linker deel van het kabinet happy te houden en daarmee het gehele kabinet bij elkaar houden.

Zodra een probleem echt aangepakt dreigt te worden en de VVD moet toegeven, laten ze het kabinet vallen als een baksteen en gaan ze weer rechts campagne voeren. Het sentiment in het huidige kiezerslandschap is rechts en daarmee is het uitsluiten van de VVD bij elke kabinetsvorming nagenoeg onmogelijk. Zolang de pijn niet echt bij de kiezer ligt, zullen we vage kabinetten houden: ondanks ons gemopper, hebben we het over de breedte gewoon te goed en is er voor de kiezer geen noodzaak tot grote verandering.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 25-06-2026 14:12 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.


  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

https://www.trouw.nl/poli...kamer-voorkomen~bb87202e/
De verkiezing van de Eerste Kamer moet drastisch van opzet veranderen, vindt het kabinet. De politieke rol van de Eerste Kamer is te groot geworden ten opzichte van de Tweede Kamer. Het kabinet wil de verkiezingen anders organiseren, meer in slow-motion.

Met een grondwetswijziging wil het kabinet de schokgolven ‘dempen’ die verkiezingen geregeld veroorzaken. De Eerste Kamer heeft een steeds zwaarder gewicht gekregen.
Per verkiezing zal nog maar de helft van de senatoren van stoel wisselen. De andere helft van de senatoren wordt vervolgens gekozen in de volgende verkiezingen, drie jaar later in plaats van de huidige vier. In de uitslag kunnen er nog steeds grote aardverschuivingen zijn, maar die zullen minder effect hebben op hoe de Eerste Kamer eruit komt te zien en stemt.

Het idee is een wens van de coalitie van D66, VVD en CDA en is afgesproken in het coalitieakkoord. “Een update van de parlementaire democratie”, zegt minister Pieter Heerma van Binnenlandse Zaken in een toelichting. “Er is al jaren discussie over de rol van de Eerste Kamer en hoe die de ‘chambre de réflection’ kan zijn, zoals het bedoeld is.”

Volgens de minister is het wenselijk om de politieke bewegingen in de Eerste Kamer ‘wat te dempen’ door per verkiezing nog maar de helft van de senatoren te vervangen.
De eerste stap op weg naar een grondwetswijziging is al gezet. Toenmalige coalitiepartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie loodsten het in 2020 door de Tweede Kamer. Daarna werd het stil.
Artikel gaat verder. Ik weet nog niet wat ik hiervan vind. Ergens is het in de huidige tijd wel goed dat de Eerste Kamer een rem kan zijn, maar aan de andere kant is het ook lastig werkbaar zoals het de laatste jaren is. Verder wil men de Eerste Kamer ook terugzendrecht geven, wat me dan wel weer zinvol lijkt.

Toch zou ik meer zien in het uitbreiden van de Tweede Kamer naar 225 leden ongeveer.

[ Voor 11% gewijzigd door dawg op 25-06-2026 14:25 ]

It’s the economy, stupid!


  • HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:04

HollovVpo1nt

I like gadgets

dawg schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:19:
https://www.trouw.nl/poli...kamer-voorkomen~bb87202e/

[...]


[...]


[...]

Artikel gaat verder. Ik weet nog niet wat ik hiervan vind. Ergens is het in de huidige tijd wel goed dat de Eerste Kamer een rem kan zijn, maar aan de andere kant is het ook lastig werkbaar zoals het de laatste jaren is.

Toch zou ik meer zien in het uitbreiden van de Tweede Kamer naar 225 leden ongeveer.
Dom voorstel. Het probleem is niet de mensen die er zitten, maar hoe het gebruikt wordt. Niks sluit uit dat de zittende senatoren wél gewoon een verlengstuk van de Tweede Kamer blijven.

De Eerste Kamer is gewoon een soort hoger beroep op wetsvoorstellen geworden voor partijen die het niet eens waren met aangenomen wetsvoorstel. De controlerende taak van de Eerste Kamer is volledig vernietigd door hoe het gebruikt wordt, niet door het aantal nieuwe of oude senatoren.

  • emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-06 22:06
Tsja het land bestuurbaar houden is niet hel heilige doel van politici hé.


Partijen hebben idealen en een visie en het is niet hun taak om bij het kruisje te tekenen als ze denken dat het land naar de haaien gaat.

  • Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 18:43

Lordy79

Fundamentalist

Een 4 jaars horizon voor een parlement is niet al te veel. Als daar ook nog een indirecte senaatsverkiezing tussendoor fietst dan wordt de politiek nóg meer korte termijn.
Dus wat mij betreft zet je een hogere drempel in bij de eerste kamer: als 2/3e tegen een wet stemt, wordt ie verworpen.
Dan is het een stuk moeilijker om politiek te bedrijven als eerste kamer. En als er een achterlijk wetsvoorstel komt dat technisch niet klopt, zou die 2/3e meerderheid wel te vinden moeten zijn, toch?

Of je schaft de EK gewoon helemaal af.

Maar dít voorstel vind ik onzalig en nodeloos ingewikkeld.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof


  • mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06 23:47
Elke partij zal in de eerste kamer politiek bedrijven, in de huidige politieke sfeer. Een oplossing daarvoor is niet 'meer verkiezingen' of een hogere drempel. Een oplossing is een mentaliteitsverandering in de gehele politiek.

En natuurlijk vind dit kabinet, met een minderheid in de Tweede Kamer en een minderheid in de Eerste Kamer, het een probleem dat er op 2 momenten onderhandeld moet worden. Dit was bekend, de oplossing ook: over links hoeft er maar 1x onderhandeld te worden. Maar ja, "dat doet geen recht aan de uitslag" dus kan iedereen even bij het kruisje tekenen?

  • Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:28

Stoney3K

Flatsehats!

Lordy79 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:48:
Een 4 jaars horizon voor een parlement is niet al te veel. Als daar ook nog een indirecte senaatsverkiezing tussendoor fietst dan wordt de politiek nóg meer korte termijn.
Dus wat mij betreft zet je een hogere drempel in bij de eerste kamer: als 2/3e tegen een wet stemt, wordt ie verworpen.
Dan is het een stuk moeilijker om politiek te bedrijven als eerste kamer. En als er een achterlijk wetsvoorstel komt dat technisch niet klopt, zou die 2/3e meerderheid wel te vinden moeten zijn, toch?

Of je schaft de EK gewoon helemaal af.

Maar dít voorstel vind ik onzalig en nodeloos ingewikkeld.
EK afschaffen prima, maar daar dan wel een Constitutioneel Hof voor terug. Want de rol van de Eerste Kamer is wel om de toetsen of een wetsvoorstel ook volgens de grondwet er doorheen mag. Niet of er politieke achterban voor is (daarvoor is de volksvertegenwoordiging).

Schrap je dus de Eerste Kamer, dan moet je wel ervoor zorgen dat rechters direct aan de grondwet kunnen toetsen of dat een Constitutioneel Hof dat kan. Op dit moment is dat in de grondwet verboden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud


  • Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 18:43

Lordy79

Fundamentalist

Stoney3K schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Schrap je dus de Eerste Kamer, dan moet je wel ervoor zorgen dat rechters direct aan de grondwet kunnen toetsen of dat een Constitutioneel Hof dat kan. Op dit moment is dat in de grondwet verboden.
Het probleem met een Cons.Hof (CH) vind ik dat het niet democratisch is. Het CH kan dan onder het mom van 'ongrondwettelijk' een wet blokkeren, terwijl dat nu slechts kan door 2e en 1e kamer die beide (al dan niet indirect) zijn gekozen door de bevolking. Als het CH volledig a-politiek is, werkt dat uitstekend, maar die garantie is er niet. Bovendien zou een geblokkeerde wet ertoe kunnen leiden dat er bepaalde krachten in bevolking of parlement zijn die het CH gaan betichten van politieke motivatie, al dan niet terecht.

Ten slotte hebben we ook al een Raad van State. Die heeft geen blokkeringsrecht maar wel een adviesrecht en als iets ongrondwettelijk is, dan neem ik aan dat zij dit ook in hun advies zullen meenemen. Dat weet ik trouwens niet maar is een aanname van mijn kant.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof


  • hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:22

hamsteg

Species 5618

mavamal schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:06:
Elke partij zal in de eerste kamer politiek bedrijven, in de huidige politieke sfeer. Een oplossing daarvoor is niet 'meer verkiezingen' of een hogere drempel. Een oplossing is een mentaliteitsverandering in de gehele politiek.

En natuurlijk vind dit kabinet, met een minderheid in de Tweede Kamer en een minderheid in de Eerste Kamer, het een probleem dat er op 2 momenten onderhandeld moet worden. Dit was bekend, de oplossing ook: over links hoeft er maar 1x onderhandeld te worden. Maar ja, "dat doet geen recht aan de uitslag" dus kan iedereen even bij het kruisje tekenen?
Eens.

We zijn gewoon doorgeslagen met het polderen en stellen in elk overleg weer alles ter discussie. Je zou op één punt kunnen hervormen en dat is door de EK alleen nog maar ja of nee oordelen te laten geven met expliciete uitleg per kamer-lid en te verbieden dat er (wederom) onderhandelingen plaatsvinden over aanpassing van een wet die door de tweede kamer is aangenomen. Er mag gewoon niet over een wet onderhandeld zolang als deze tussen de TW en de EK hangt. Dit zal in het begin misschien veel wetten blokkeren maar op een gegeven moment zullen partijen ter verantwoording worden geroepen en zal de individuele uitleg er bij gepakt worden. Dan zal de functie van de EK weer langzaam verschuiven en meer controlerend worden.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.


  • Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:28

Stoney3K

Flatsehats!

Lordy79 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:04:
[...]

Het probleem met een Cons.Hof (CH) vind ik dat het niet democratisch is. Het CH kan dan onder het mom van 'ongrondwettelijk' een wet blokkeren, terwijl dat nu slechts kan door 2e en 1e kamer die beide (al dan niet indirect) zijn gekozen door de bevolking. Als het CH volledig a-politiek is, werkt dat uitstekend, maar die garantie is er niet. Bovendien zou een geblokkeerde wet ertoe kunnen leiden dat er bepaalde krachten in bevolking of parlement zijn die het CH gaan betichten van politieke motivatie, al dan niet terecht.

Ten slotte hebben we ook al een Raad van State. Die heeft geen blokkeringsrecht maar wel een adviesrecht en als iets ongrondwettelijk is, dan neem ik aan dat zij dit ook in hun advies zullen meenemen. Dat weet ik trouwens niet maar is een aanname van mijn kant.
Een CH zou dan alleen voor individuele uitspraken zijn. Die moet dan onderdeel worden van de rechtsprekende macht, niet de wetgevende macht.

Zo'n hof kan dus wel uitspraken doen om individuele zaken te toetsen aan de grondwet, maar niet om hele wetten te schrappen.

En als de rechtspraak gepolitiseerd wordt dan zitten we met een heel ander probleem. De VS is daar een heel goed voorbeeld van.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 25-06-2026 16:37 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud


  • Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 18:43

Lordy79

Fundamentalist

Stoney3K schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:36:
[...]

Een CH zou dan alleen voor individuele uitspraken zijn. Die moet dan onderdeel worden van de rechtsprekende macht, niet de wetgevende macht.

Zo'n hof kan dus wel uitspraken doen om individuele zaken te toetsen aan de grondwet, maar niet om hele wetten te schrappen.
Ik snap het. Maar dan zou een CH pas een uitspraak doen nadat er al een heleboel leed is geleden. Dat lijkt me nóg onwenselijker dan een CH dat een wet die door regering en parlement is aangenomen toetst en schrapt/blokkeert.
En als de rechtspraak gepolitiseerd wordt dan zitten we met een heel ander probleem. De VS is daar een heel goed voorbeeld van.
Inderdaad!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof


  • HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:26
Dennis schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:33:
[...]

Maar is dat wel zo? In dit radiofragment van BNR wordt gezegd dat ze de uitspraken pas voor het eerst deed één dag NA de val van het kabinet.


[...]

Als cijfers er niet zijn, dan zijn ze er niet hè. Ik wil ook wel graag sommige dingen weten maar ja als daar geen informatie over bekend is. Maar goed dan komen we weer terug op wat we hierboven al constateerden: dan had ze het er überhaupt niet over moeten hebben.
Ik weet ook niet welke argumenten er binnenskamers gebruikt zijn om het kabinet op te blazen. Maar als je kort daarna met dit argument komt mag je veronderstellen dat dit in iedergeval een rol speelt.

Over de cijfers:

Er wonen 100 kabouters in mijn tuin (cijfers zijn er niet).

Gewoon geen populistische bullshit roepen.


Dit is toch een kul redenering.

  • Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:04:
[...]

Ten slotte hebben we ook al een Raad van State. Die heeft geen blokkeringsrecht maar wel een adviesrecht en als iets ongrondwettelijk is, dan neem ik aan dat zij dit ook in hun advies zullen meenemen. Dat weet ik trouwens niet maar is een aanname van mijn kant.
Moet het kabinet wel het wetsvoorstel willen aanpassen, en dat is niet iets wat per definitie de realiteit is zoals we als exponent in het vorige kabinet hebben kunnen zien: https://www.rtl.nl/nieuws...ate-wetten-ook-aangenomen
Stoney3K schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:36:
[...]
En als de rechtspraak gepolitiseerd wordt dan zitten we met een heel ander probleem. De VS is daar een heel goed voorbeeld van.
En ook deze weg belopen sommige politici al door de positie van rechters door uitspraken in twijfel te trekken, het is niet voor niets dat er al geruime tijd gesproken wordt over 'D66-rechters'. Ook aan die tak van de trias politica wordt gezaagd.

  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:32

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
hamsteg schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:09:
[...]
Ze gaan elkaar nooit vinden. Het voordeel van deze grote ego's is dat ze geen water bij de wijn willen doen, (voor hun linkse) media geen millimeter ruimte willen geven voor kritische vragen, anderen geen successen gunnen en zelf anarchistisch het grote resultaat willen claimen. Het versplintert niet voor niets zo erg aan de rechter flank, allemaal willen ze koning zijn. De VVD als enige partij heeft niet een inspirerende leider maar een stel ballo's die het directe financiële eigenbelang als drijfveer hebben.

De VVD heeft een sleutelpositie in de blokkade van een richting het centrum/centrum-links georiënteerd kabinet. Zolang de potentiële VVD kiezer zich angsten aan laat praten (het zogenaamde asiel probleem, het zogenaamde werkgevers probleem, de box 3 problematiek, de HRA, belastinghervorming) en denkt dat de VVD voor 'hun' belangen spreekt, zullen wij waardeloze kabinetten hebben met doekjes voor het bloeden om de linker deel van het kabinet happy te houden en daarmee het gehele kabinet bij elkaar houden.

Zodra een probleem echt aangepakt dreigt te worden en de VVD moet toegeven, laten ze het kabinet vallen als een baksteen en gaan ze weer rechts campagne voeren. Het sentiment in het huidige kiezerslandschap is rechts en daarmee is het uitsluiten van de VVD bij elke kabinetsvorming nagenoeg onmogelijk. Zolang de pijn niet echt bij de kiezer ligt, zullen we vage kabinetten houden: ondanks ons gemopper, hebben we het over de breedte gewoon te goed en is er voor de kiezer geen noodzaak tot grote verandering.
ik ga mijn geld er niet op inzetten dat ze elkaar nooit kunnen vinden :) We hebben kunnen zien hoe groot de schade was met de PVV en nog maakt het weinig tot niets uit, want JA21 was de volgende die opeens acceptabel zou zijn voor de VVD.

Je ziet ook dat er steeds meer samenwerking is binnen de rechterflank, ook binnen de EU. Ik vrees dus dat wanneer er qua zetels een tipping point gaat komen, men pragmatisch wel voor elkaar kiest en dan nog wat meer schade aan kunnen gaan richten.

Maar zelfs als dat niet gebeurt: je bent een gigantisch aantal zetels effectief kwijt waardoor hun effect en invloed groot is.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:49
polthemol schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:52:
[...]

want JA21 was de volgende die opeens acceptabel zou zijn voor de VVD
Ik hoop dat we ooit in een periode komen waarin de VVD niet bepaalt wie er wel en niet mee doen. Het lijkt de afgelopen jaren alsof de VVD allesbepalend is hier. Vrij frustrerend als je er nooit op hebt gestemd.

  • nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:30

nwagenaar

God, root. What's the differen

RobinHood schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Maar alle autoritaire leiders die we nu in het westen hebben, laten helaas zien dat kunde/kennis niet nodig is om het land langzaam de nek om te draaien.

Kijk naar het vorige kabinet, dat zat vol met prutsers, en die hebben heel wat schade kunnen veroorzaken in heel weinig tijd.

Geef een PVV - Ja21 - BBB - FvD 4 jaar de tijd en je bent daarna 20 jaar bezig met reparaties.
Volgens enkele peilingen verliezen de meeste van deze partijen zetels:
  • VVD: 5 zetels minder tov de TK2025 uitslag (22 naar 17)
  • PVV: 9 zetels minder tov de TK2025 uitslag (26 naar 17)
  • BBB: 3 zetels minder tov de TK2025 uitslag(4 naar 1)
De groeiers qua alt-right (of welke term je er ook aan geeft) zijn:
  • JA21: 9 zetels meer naar 18 zetels
  • FVD: 10 zetels meer naar 17 zetels
  • DNA: 1 zetel
De huidige coalitiepartners leveren ook fors in: VVD zou dus 5 zetels minder krijgen, CDA ook 5 zetels minder en D66 zou zelfs 7 zetels minder krijgen. PRO daarentegen zou 5 zetels erbij krijgen en VOLT zou er 2 zetels meer halen.

Als we even alle rechtse partijen (dus VVD en verder naar rechts) nu bij elkaar optellen zouden ze nu 71 zetels kunnen halen, dit is nog steeds net geen meerderheid (gelukkig).

Even afgezien dat ik dit persoonlijk erg verschrikkelijk vindt dat we deze harde verrechtsing zien in Nederland (FvD 10 zetels, ondanks alle nieuws over hun extreem rechtse sympathie 8)7), zijn er nog behoorlijk wat onderlinge en fundamentele verschillen in de praktijk (lees: wanneer ze in de 2e kamer gaan stemmen op ammandementen, wetsvoorstellen, etc) waardoor ik niet een alt-right beweging zo snel zie gebeuren.

Want zelfs al zouden ze wel een meerderheid hebben, met 6 partijen verwacht ik geen stabiele cohesie omdat ze onderling toch behoorlijk averechts zijn (wel pun intended :+) op (voor hun) fundamentele onderdelen waar ik niet zo 1,2,3 een compromis zie gebeuren.

Dat ze op migratievlak en op sociaal economisch vlak redelijk in lijn zijn, is dat bijvoorbeeld niet op arbeidsmigratie bijvoorbeeld. Dit zie je ook op andere vlakken en daar zie ik ze niet zo 1,2,3 samenwerken (knocks on wood).

Mijn Neo Geo MVS collectie


  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:29:
[...]

Ik hoop dat we ooit in een periode komen waarin de VVD niet bepaalt wie er wel en niet mee doen. Het lijkt de afgelopen jaren alsof de VVD allesbepalend is hier. Vrij frustrerend als je er nooit op hebt gestemd.
Voor VVD is deze zetelverdeling een zegen. Ze kunnen de midden- en linkse partijen ermee chanteren. Om het zo te zeggen.

It’s the economy, stupid!


  • Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:28

Stoney3K

Flatsehats!

Napo schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:37:
En ook deze weg belopen sommige politici al door de positie van rechters door uitspraken in twijfel te trekken, het is niet voor niets dat er al geruime tijd gesproken wordt over 'D66-rechters'. Ook aan die tak van de trias politica wordt gezaagd.
Dat is iets anders. Populistische partijen lopen uitspraken die ze niet zinnen te framen als 'politiek', vaak omdat ze vinden dat een straf bijvoorbeeld te mild is.

Dat is een heel andere situatie dan rechters die ook werkelijk uitspraken doen uit een politieke motivatie (zoals in de VS regelmatig gebeurt, bijvoorbeeld uitspraken over abortus). In Nederland is Vrouwe Justitia nog altijd blind.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud


  • 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Stoney3K schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:38:
In Nederland is Vrouwe Justitia nog altijd blind.
Daarover gesproken, dat valt tegen:
Heeft een verdachte geen baan, is die praktisch opgeleid of heeft die een laag inkomen en/of geen koophuis? Dan is de kans groot dat deze persoon in het Nederlandse strafrecht anders wordt behandeld dan iemand met een meer geprivilegieerde achtergrond. Verdachten met een lage sociaal-economische positie krijgen gemiddeld hogere straffen opgelegd dan mensen met een meer geprivilegieerde achtergrond. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek naar ‘klassenjustitie’, ongelijke behandeling op basis van iemands achtergrondkenmerken. Het rapport daarover, van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC), werd dinsdag gepubliceerd.

Verdachten met een gunstige sociaal-economische positie krijgen minder vaak een celstraf en eerder een geldboete, blijkt uit de WODC-analyse. Verdachten met de zwakste maatschappelijke positie worden volgens het rapport veroordeeld tot 18 dagen extra onvoorwaardelijke gevangenisstraf, 36 uur extra taakstraf of 900 euro extra boete ten opzichte van verdachten met de meeste vinkjes.

[...]
bron: Nieuw onderzoek naar klassenjustitie: hogere straffen voor verdachten met een lage sociaal-economische positie (NRC, cadeaulink)

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?


  • Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-06 18:00
Een Constitutioneel hof is ook gewoon een politiek orgaan, waar de weg van het land valt of staat bij de politieke meningen van de leden van het hof. Afhankelijk hoe je dat inricht, als je denkt aan levenslang of langduring zoals in de VS, dan heb je dus een politiek orgaan dat de hele agenda bepaald voor decennia.

Ik ben niet tegen het principe van een CH maar we moeten ons niet blindstaren dat dit om rechtspraak gaat en dus a-politiek is. Nee, ook een CH is een politiek orgaan dat valt en staat bij de filosophy en ideologie van de rechters die het hof bekleden. Het is niet voor niets dat voor politiek gevoelige besluiten in de VS het altijd 5-4 en nu 6-3.

  • alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:03
Jos_V schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:42:
Een Constitutioneel hof is ook gewoon een politiek orgaan, waar de weg van het land valt of staat bij de politieke meningen van de leden van het hof. Afhankelijk hoe je dat inricht, als je denkt aan levenslang of langduring zoals in de VS, dan heb je dus een politiek orgaan dat de hele agenda bepaald voor decennia.

Ik ben niet tegen het principe van een CH maar we moeten ons niet blindstaren dat dit om rechtspraak gaat en dus a-politiek is. Nee, ook een CH is een politiek orgaan dat valt en staat bij de filosophy en ideologie van de rechters die het hof bekleden. Het is niet voor niets dat voor politiek gevoelige besluiten in de VS het altijd 5-4 en nu 6-3.
Een CH hoeft niet door de politiek benoemd te worden zoals in de VS, dit kan de rechterlijke macht ook zelf doen als je het zo inricht.

  • emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-06 22:06
mavamal schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:06:
Elke partij zal in de eerste kamer politiek bedrijven, in de huidige politieke sfeer. Een oplossing daarvoor is niet 'meer verkiezingen' of een hogere drempel. Een oplossing is een mentaliteitsverandering in de gehele politiek.

En natuurlijk vind dit kabinet, met een minderheid in de Tweede Kamer en een minderheid in de Eerste Kamer, het een probleem dat er op 2 momenten onderhandeld moet worden. Dit was bekend, de oplossing ook: over links hoeft er maar 1x onderhandeld te worden. Maar ja, "dat doet geen recht aan de uitslag" dus kan iedereen even bij het kruisje tekenen?
Dagelijkse herinnering dat het de VVD was die Pro uitsloot.

Het is rechts, de zelfbenoemde schatbewaarder van de Nederlandse cultuur, die het poldermodel in de badkuip heeft verzopen.

  • Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50
Ik vond dat een interessant onderzoek, maar vooral dit stukje (bij de NOS):
Ook speelt mee op welk moment in het strafproces een zaak wordt afgerond, bijvoorbeeld bij de politie, het OM of de rechter. Hoe verder een zaak in die keten komt, hoe groter de kans op zwaardere straffen en hoe zichtbaarder de zaak wordt in het strafrecht.
Dat is namelijk een 180 graden draai ten opzichte van een wat ouder onderzoek naar strafbeschikkingen. Toen bleek dat het doorgaans loont om in verzet te gaan tegen een strafbeschikking en deze dus voor te laten komen bij de rechter.

  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:43
Maar is dat politiek of heeft het een andere oorzaak? Bijvoorbeeld slechtere, of minder gemotiveerde, advocaten?

  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:43
nwagenaar schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:36:
[...]

Volgens enkele peilingen verliezen de meeste van deze partijen zetels:
  • VVD: 5 zetels minder tov de TK2025 uitslag (22 naar 17)
  • PVV: 9 zetels minder tov de TK2025 uitslag (26 naar 17)
  • BBB: 3 zetels minder tov de TK2025 uitslag(4 naar 1)
De groeiers qua alt-right (of welke term je er ook aan geeft) zijn:
  • JA21: 9 zetels meer naar 18 zetels
  • FVD: 10 zetels meer naar 17 zetels
  • DNA: 1 zetel
De huidige coalitiepartners leveren ook fors in: VVD zou dus 5 zetels minder krijgen, CDA ook 5 zetels minder en D66 zou zelfs 7 zetels minder krijgen. PRO daarentegen zou 5 zetels erbij krijgen en VOLT zou er 2 zetels meer halen.

Als we even alle rechtse partijen (dus VVD en verder naar rechts) nu bij elkaar optellen zouden ze nu 71 zetels kunnen halen, dit is nog steeds net geen meerderheid (gelukkig).

Even afgezien dat ik dit persoonlijk erg verschrikkelijk vindt dat we deze harde verrechtsing zien in Nederland (FvD 10 zetels, ondanks alle nieuws over hun extreem rechtse sympathie 8)7), zijn er nog behoorlijk wat onderlinge en fundamentele verschillen in de praktijk (lees: wanneer ze in de 2e kamer gaan stemmen op ammandementen, wetsvoorstellen, etc) waardoor ik niet een alt-right beweging zo snel zie gebeuren.

Want zelfs al zouden ze wel een meerderheid hebben, met 6 partijen verwacht ik geen stabiele cohesie omdat ze onderling toch behoorlijk averechts zijn (wel pun intended :+) op (voor hun) fundamentele onderdelen waar ik niet zo 1,2,3 een compromis zie gebeuren.

Dat ze op migratievlak en op sociaal economisch vlak redelijk in lijn zijn, is dat bijvoorbeeld niet op arbeidsmigratie bijvoorbeeld. Dit zie je ook op andere vlakken en daar zie ik ze niet zo 1,2,3 samenwerken (knocks on wood).
Daar waar je alt-right bedoelde je eigenlijk extreem-rechts. Stop de tijd.
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid