RobinHood schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:14:
[...]
Maar alle autoritaire leiders die we nu in het westen hebben, laten helaas zien dat kunde/kennis niet nodig is om het land langzaam de nek om te draaien.
Kijk naar het vorige kabinet, dat zat vol met prutsers, en die hebben heel wat schade kunnen veroorzaken in heel weinig tijd.
Geef een PVV - Ja21 - BBB - FvD 4 jaar de tijd en je bent daarna 20 jaar bezig met reparaties.
Volgens enkele peilingen verliezen de meeste van deze partijen zetels:
- VVD: 5 zetels minder tov de TK2025 uitslag (22 naar 17)
- PVV: 9 zetels minder tov de TK2025 uitslag (26 naar 17)
- BBB: 3 zetels minder tov de TK2025 uitslag(4 naar 1)
De groeiers qua alt-right (of welke term je er ook aan geeft) zijn:
- JA21: 9 zetels meer naar 18 zetels
- FVD: 10 zetels meer naar 17 zetels
- DNA: 1 zetel
De huidige coalitiepartners leveren ook fors in: VVD zou dus 5 zetels minder krijgen, CDA ook 5 zetels minder en D66 zou zelfs 7 zetels minder krijgen. PRO daarentegen zou 5 zetels erbij krijgen en VOLT zou er 2 zetels meer halen.
Als we even alle rechtse partijen (dus VVD en verder naar rechts) nu bij elkaar optellen zouden ze nu 71 zetels kunnen halen, dit is nog steeds net geen meerderheid (gelukkig).
Even afgezien dat ik dit persoonlijk erg verschrikkelijk vindt dat we deze harde verrechtsing zien in Nederland (FvD 10 zetels, ondanks alle nieuws over hun extreem rechtse sympathie

), zijn er nog behoorlijk wat onderlinge en fundamentele verschillen in de praktijk (lees: wanneer ze in de 2e kamer gaan stemmen op ammandementen, wetsvoorstellen, etc) waardoor ik niet een alt-right beweging zo snel zie gebeuren.
Want zelfs al zouden ze wel een meerderheid hebben, met 6 partijen verwacht ik geen stabiele cohesie omdat ze onderling toch behoorlijk averechts zijn (wel pun intended

) op (voor hun) fundamentele onderdelen waar ik niet zo 1,2,3 een compromis zie gebeuren.
Dat ze op migratievlak en op sociaal economisch vlak redelijk in lijn zijn, is dat bijvoorbeeld niet op arbeidsmigratie bijvoorbeeld. Dit zie je ook op andere vlakken en daar zie ik ze niet zo 1,2,3 samenwerken (knocks on wood).