mavamal schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:56:
[...]
Eindelijk niet meer mee moeten in de rat race. Niet meer verplicht op mijn tenen moeten lopen om maar mee te kunnen. Niet meer verplicht mijn kop volstampen met wetten en regels die alleen voor mijn werk van belang zijn, misschien zou ik eindelijk mentale energie overhouden om een andere taal te leren. Niet meer elke dag volledig kapot thuiskomen om als een zombie voor de TV te zitten voor ik in slaap val en morgen opnieuw mag.
Zo erg als ik het opschrijf is het allemaal nog niet, maar het scheelt niet heel veel.
Als je nog maar de helft van de tijd aan je huidige werkzaamheden wilt besteden zul je nog steeds dezelfde wetten en regels moeten kennen. Je zult dus net zoveel tijd zijn aan het leren van al die regels en wetten, en hebt dus een veelvoud minder tijd om ze toe te passen. Daarom zullen er extra mensen in dienst moeten worden genomen die precies hetzelfde doen om dat verlies aan capaciteit op te vangen. Die mensen krijgen ook allemaal 5.000 euro per maand, wat al bewijst dat dit onzalige plan nooit gaat werken.
Maar misschien denk je wel: of ik nu werk of niet, die 5.000 krijg ik toch wel, dus ik stop lekker met dit baantje. Maar wat koop je dan uiteindelijk nog voor die 5.000 euro? Want bijna niemand wil nog werken als je die centen toch al krijgt.
Wat je dan vervolgens krijgt is corruptie. Zeer grootschalige corruptie. Mensen blijven weliswaar werken, maar als je wat van ze gedaan wilt hebben zul je extra moeten betalen. Waarom zouden ze het anders voor je doen? Ze krijgen hun basisloon immers toch wel.
En dat is precies hoe de Sovjet Unie de hele façade decennialang in stand heeft gehouden: door totale corruptie van de top tot de werkvloer.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”