WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het gedoe met de Digid hoster is nog niet eens voorbij of ze zijn al druk bezig met het voorbereiden van de volgende kritieke afhankelijkheid in de opvolger van Digid.

https://www.ftm.nl/artike...t-zonder-amerikaanse-tech
Gedoodverfd opvolger van DigiD is niet te gebruiken zonder Gmail-account of Apple-ID
NL Wallet, de aankomende digitale identiteitsapp van de overheid, is afhankelijk van software van Apple en Google, blijkt uit onderzoek van Follow the Money. In een reactie zegt het ministerie te ‘bestuderen’ of er mogelijkheden zijn de app alsnog minder afhankelijk te maken van Amerikaanse techgiganten.
‘Gebruik van de Nederlandse digitale wallet-app is helemaal veilig, tenzij Google of Apple samenspannen met die man in het Witte Huis.’
Volgens een woordvoerder van staatssecretaris Aerdts is om veiligheidsredenen voor de software van Google en Apple gekozen. ‘Die voorzien in ondersteuning en bescherming van een grote gebruikersgroep en zijn om die reden eerst geïmplementeerd.’

Er wordt momenteel niet gewerkt aan een wallet-versie die bruikbaar is zonder account bij Apple of Google, zegt deze woordvoerder. Al sluit hij niet uit dat dit in de toekomst nog kan veranderen.
Github repo: https://github.com/MinBZK/nl-wallet

[ Voor 41% gewijzigd door Caayn op 02-06-2026 08:10 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Persoonlijke note. Ik snap dat ze met Apple en Google accounts het voor een grote groep gebruikers makkelijk willen maken. Maar ik vindt het merkwaardig dat ze überhaupt deze eis durven te stellen anno 2026. Digid bewijst dat het prima kan zonder Big Tech account.

[ Voor 25% gewijzigd door Caayn op 02-06-2026 08:22 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:03
GerGio schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:10:
[...]

Naar mijn mening is het vuurwerk verbod een schoolvoorbeeld van hoe slecht het gesteld is met de handhaving van regels en wetten en hoe onwijs blind de politiek is.

We hadden al een vuurwerkverbod voor 364 dagen. Daar werd niet eens een beetje op gehandhaafd. Het afgelopen jaar heeft de tweede kamer een paar dagen weggegooid met compleet nutteloze discussies over die ene dag dat we wel vuurwerk mochten afsteken. Nu hebben we dan dadelijk een algemeen vuurwerkverbod en wat gaat er precies veranderen. Volgens mij helemaal niks.

Want de hoeveelheid vuurwerk die ik afgelopen weken afgestoken heb zien worden bij demonstraties tijdens het vuurwerkverbod is een teken dat als er niet gehandhaafd wordt dit echt totaal nutteloos is.

Besteed dan je tijd aan nuttige dingen.
Hoe gaat Nederland stoppen met Roken, overstappen op duurzame energie? Dat gaat stukje bij beetje. Vuurwerk zal de zelfde weg gaan. Het is milieuvervuilend van heb ik jou daar, levert enorm veel overlast op, en geeft veel gewonden. We moeten naar andere "tradities" In Spanje duurt het ook nog wel even voor er geen stierengevechten zijn, en het Dolfinarium is ook nog open. We moeten niet bij elke verandering/verbetering in de maatschappij verwachten dat dat in 2 dagen geregeld is.

Bij rellen is de vraag of je op vuurwerk wilt handhaven of dat andere zaken meer aandacht verdienen.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
GerGio schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:10:
en wat gaat er precies veranderen. Volgens mij helemaal niks.
Jawel, de mensen die zich wel kunnen gedragen worden nu gestraft.

Ik zit er met het vuurwerkverbod een beetje dubbel in moet ik zeggen. Het verbod met als reden handhaving en geweld tegen de politie vind ik echt het slechtste argument ooit. Het gaat ook niets helpen, want de relschoppers komen toch wel aan vuurwerk.

De andere kant is het medische letsel. Áls je het dan verbiedt, gebruik dat dan als argument. Mijn vrouw werkt in het ziekenhuis en als je hoort wat voor slachtoffers van vuurwerk er allemaal binnenkomen rond de jaarwisseling (en dan meestal kinderen/jongeren). Dat vind ik dan eigenlijk veel erger.

• Dennis
  • Nu online
HvdBent schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:43:
We moeten naar andere "tradities"
Maar de vraag is wie zegt dat? Vind jij dat? En als daar geen (politieke) meerderheid voor is, moet dat dan alsnog?

• HvdBent
Dennis schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Maar de vraag is wie zegt dat? Vind jij dat? En als daar geen (politieke) meerderheid voor is, moet dat dan alsnog?
Ik denk dat we een stille meerderheid hebben, dat is een belangrijk deel van het probleem. Een minderheid schreeuwt zo hard dat ze een meerderheid zijn dat de politiek haar oren er naar laat hangen. Terwijl de echte meerderheid niet gehoord wordt.

• Dennis
  • Nu online
HvdBent schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:06:
Ik denk dat we een stille meerderheid hebben, dat is een belangrijk deel van het probleem. Een minderheid schreeuwt zo hard dat ze een meerderheid zijn dat de politiek haar oren er naar laat hangen. Terwijl de echte meerderheid niet gehoord wordt.
Maar ja, we hebben nou eenmaal een politiek systeem waar volksvertegenwoordigers beslissen en waar geen directe democratie is. Doorgaans wordt dat geroemd, omdat de burger niet in staat zou zijn beslissingen te nemen over ingewikkelde kwesties.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

HvdBent schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:06:
[...]

Dat is al meermaals onderzocht; er is inderdaad een meerderheid voor een vuurwerkverbod: https://www.ipsos.com/nl-nl/meeste-nederlanders-positief-over-vuurwerkverbod

Intentionally left blank

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
HvdBent schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:43:
[...]

Hoe gaat Nederland stoppen met Roken, overstappen op duurzame energie? Dat gaat stukje bij beetje. Vuurwerk zal de zelfde weg gaan. Het is milieuvervuilend van heb ik jou daar, levert enorm veel overlast op, en geeft veel gewonden. We moeten naar andere "tradities" In Spanje duurt het ook nog wel even voor er geen stierengevechten zijn, en het Dolfinarium is ook nog open. We moeten niet bij elke verandering/verbetering in de maatschappij verwachten dat dat in 2 dagen geregeld is.

Bij rellen is de vraag of je op vuurwerk wilt handhaven of dat andere zaken meer aandacht verdienen.
Zijn punt is (als ik het juist interpreteer) niet zozeer het vuurwerk zelf, maar meer dat het zinloos is om al maar meer dingen te verbieden terwijl er totaal niet op gehandhaafd wordt of kan worden.

Ook hier een een dubbel gevoel over. Ben namelijk van mening dat als iets verboden is je het als fatsoenlijke burger ook 'gewoon' niet moet doen. Als elk regeltje (wettelijk of fatsoens-) enkel nageleefd zou worden als er voldoende handhaving is wordt de maatschappij er niet leefbaarder op.

Maar zoals @GerGio terecht aangeeft houdt een heel groot deel van de bevolking zich nu al niet aan het vuurwerkverbod zoals dat nu geldt (ook hier is het elk weekend en bij elke gelegenheid weer 'kermis'), dus wat het verbieden van de laatste paar uur dat het nu nog wel mag in de praktijk gaat veranderen is mij ook een raadsel.

Net als @Dennis vind ik het 'gewelds' argument ook niet al te sterk. Het geweld wordt voor 99% gepleegd middels illegaal vuurwerk en/of op tijden dat er al een vuurwerkverbod geldt. Daar gaat dit verbod niets aan veranderen.

Zie eerder het gevaar dat vuurwerk - a la drugs - genormaliseerd blijft, en burgers die het dus toch willen hebben zich dus op de illegale handel gaan richten. Maar dat ze in plaats van een goedgekeurd en getest betrouwbaar product met een wettelijk begrensde hoeveelheid kruit en geluid nu een Cobra-6 in handen hebben.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Dennis schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Maar ja, we hebben nou eenmaal een politiek systeem waar volksvertegenwoordigers beslissen en waar geen directe democratie is. Doorgaans wordt dat geroemd, omdat de burger niet in staat zou zijn beslissingen te nemen over ingewikkelde kwesties.
Ook politiek is er een meerderheid; immers hebben zowel tweede als eerste kamer voor het wetsvoorstel van een algemeen vuurwerkverbod gestemd. Alleen de VVD wilde daarbij een compensatieregeling voor vuurwerkverkopers, en een uitzondering voor verenigingen. Blijkbaar is dat laatste in het wetsvoorstel dus volgens de Raad van State te soepel geformuleerd wat de effectiviteit van de wet belemmert.

Intentionally left blank

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:47
@alexbl69

Dat is exact mijn punt.

Als ik iets mis in de politiek is het dat we te veel kijken naar hoe we een brand kunnen blussen en niet kijken naar de oorzaak van de brand.

Fat bikes zijn zo'n zelfde discussie. Het is in essentie gewoon een elektrische fiets. Die is op zichzelf staand geen probleem. Het probleem is het gedrag wat veel jongeren tonen op deze fietsten, maar dit gedrag tonen ze ook als ze niet op die fiets zitten.

Dan kunnen we wel weer dagen gaan praten en een halve wet maken om de fat bikes te verbieden, maar het gedrag blijft en daarmee dus het probleem. Dan moeten we kijken wat we er maatschappelijk iets aan kunnen doen. Dat begint bij jezelf, ik zeg er rustig wat van als er iets niet kan.

Nickname KasPlantje.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:16
GerGio schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:41:
@alexbl69

Dan moeten we kijken wat we er maatschappelijk iets aan kunnen doen. Dat begint bij jezelf, ik zeg er rustig wat van als er iets niet kan.
Fijn dat je dat doet, helaas schiet dat ernstig te kort in de maatschappij. Het is ieder voor zich en het straatbeeld verpaupert enorm. Genoeg nieuws voorbeelden van op de stranden de afgelopen dagen.

• HvdBent
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Fijn dat je dat doet, helaas schiet dat ernstig te kort in de maatschappij. Het is ieder voor zich en het straatbeeld verpaupert enorm. Genoeg nieuws voorbeelden van op de stranden de afgelopen dagen.
Zwerfafval is nu minder dan in de jaren 80, rellen? ook minder, ik kan me nog herinneren dat je elke week weer voetbalellende had. Ja soms zijn de rellen gewelddadiger (vuurwerk) maar het algemene beeld dat het minder gaat met de maatschappij geloof ik niet zo in. Elke tijd kent andere uitdagingen. Nu is sociale media en AI de boosdoener, datgene dat de mensen uit elkaar speelt. Maar vroeger waren er andere oorzaken. Ja het zou fijn zijn als er meer en daadkrachtiger gehandhaafd kan worden, maar daar zijn niet genoeg mensen voor, en het geld ontbreekt. We moeten ook niet doorschieten (in China word iedereen in grote steden 24-7 gevolgd)

Wat goed zou zijn is als we als maatshappij een stip op de horizon zetten, en weer iets van een visie ontwikkelen op wat is nou de maatschappij die we met zijn allen willen.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:54
GerGio schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:41:
Fat bikes zijn zo'n zelfde discussie. Het is in essentie gewoon een elektrische fiets. Die is op zichzelf staand geen probleem. Het probleem is het gedrag wat veel jongeren tonen op deze fietsten, maar dit gedrag tonen ze ook als ze niet op die fiets zitten.
Wat ik wel interessant vind is dat we dit probleem in Nederland al een keertje hebben gehad. Brom- en snorfietsen zijn begonnen als fietsen - met een tweetakt benzinemotor. Die waren in eerste instantie niet gereguleerd. Wat je zag is dat dat heeft geleid tot een wildgroei, en bromnozems. Brommers gingen steeds minder op fietsen lijken, en steeds meer op motoren, of een geheel eigen categorie. Dat is toen dus gereguleerd door de overheid in twee categorieën, met verzekeringsplicht en helmplicht en een minimumleeftijd en later ook een rijbewijs. Regulering vanuit de overheid, kortom.

Heel erg lang waren de electrische hulpfietsen een bijzonder zware ondingen met een loodakku en lichte trapondersteuning en misschien 8 km range. Mijn grootmoeder had zo'n fiets - van Sparta. Verschillende technologische revoluties hebben die markt op hun kop gezet. En wat denk je? Electrische fietsen beginnen op brommers te lijken! Mensen - kinderen - op electrische fietsen gaan zich gedragen als de bromnozems van weleer. Er is, kortom, niks veranderd.

Alleen nu lukt het de overheid niet langer om dat te reguleren. Dat zegt iets over onze relatie met de politiek, en met de overheid. Meer nog dan iets anders. Terwijl we weten wat we moeten doen - we hebben het namelijk eerder gedaan.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:04
Caayn schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:00:
Het gedoe met de Digid hoster is nog niet eens voorbij of ze zijn al druk bezig met het voorbereiden van de volgende kritieke afhankelijkheid in de opvolger van Digid.

https://www.ftm.nl/artike...t-zonder-amerikaanse-tech
[...]
Github repo: https://github.com/MinBZK/nl-wallet
Ja het blokkeren van de overname van Solvinity is natuurlijk een goede ontwikkeling. Maar er moet nog een hoop meer gebeuren wil het geloofwaardig worden dat dit onderwerp daadwerkelijk als belangrijk wordt gezien.

Zie ook de btw-administratie.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32

FreakNL

Well do ya punk?

/edit
Sorry zie nu pas de modbreak.

[ Voor 75% gewijzigd door FreakNL op 02-06-2026 10:25 ]

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:03
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Ik zie vrij weinig verpaupering als ik eerlijk ben. Het land is zeer veilig, bepaalde verpauperde wijken in bijv. Amsterdam zijn zodanig opgeknapt dat het nu een toeristische trekpleister is. Slechts 2 veiligheidsissues op de stranden de afgelopen dagen op een totale strandlijn van 523 kilometer. Woninginbraken zijn spectaculair afgenomen net als geweldsdelicten.

https://www.clo.nl/indica...-woninginbraken-2010-2024

Jeugdcriminaliteit is meer dan gehalveerd vergeleken met 2006:
https://www.wodc.nl/onder...lingen-jeugdcriminaliteit

Mensen die dat anders ervaren praten vooral vanuit de onderbuik, sociale media en rechtse programma's en kranten proberen via individuele casussen een beeld te creeren dat het helemaal niet zo is, gelukkig zeggen de harde cijfers hele andere dingen.

• Piet_Piraat7
spijkerhoofd schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Mensen die dat anders ervaren praten vooral vanuit de onderbuik, sociale media en rechtse programma's en kranten proberen via individuele casussen een beeld te creeren dat het helemaal niet zo is, gelukkig zeggen de harde cijfers hele andere dingen.
Ik had niet anders verwacht hier, gelukkig heb ik ook eigen ogen :)

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:19
[...]

Ik zie vrij weinig verpaupering als ik eerlijk ben. Het land is zeer veilig, bepaalde verpauperde wijken in bijv. Amsterdam zijn zodanig opgeknapt dat het nu een toeristische trekpleister is. Slechts 2 veiligheidsissues op de stranden de afgelopen dagen op een totale strandlijn van 523 kilometer. Woninginbraken zijn spectaculair afgenomen net als geweldsdelicten.

Niet helemaal correct. Het aantal jeugdige verdachten bij zware misdrijven (overvallen, brandstichting, explosieven bezit (poging tot) doodslag, etc..) neemt al jaren toe. Het totale aantal jeugdige verdachten neemt dan wel af, maar degene die overblijven plegen wel steeds vaker zware misdrijven.

• HvdBent
chrisO schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Niet helemaal correct. Het aantal jeugdige verdachten bij zware misdrijven (overvallen, brandstichting, explosieven bezit (poging tot) doodslag, etc..) neemt al jaren toe. Het totale aantal jeugdige verdachten neemt dan wel af, maar degene die overblijven plegen wel steeds vaker zware misdrijven.
Dat ligt aan het probleem dat de jeugdzorg tekort schiet in het beschermen van kwetsbare jongeren. Via Social media worden deze jongeren makkelijk geronseld. Daar moet justitie met slimme oplossingen achteraan

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32

FreakNL

Well do ya punk?

HvdBent schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Dat ligt aan het probleem dat de jeugdzorg tekort schiet in het beschermen van kwetsbare jongeren. Via Social media worden deze jongeren makkelijk geronseld. Daar moet justitie met slimme oplossingen achteraan
*knip*, als je een linkje plaatst, wil je dan ook even een samenvatting of citaat geven?

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 02-06-2026 16:37 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:42
De andere oppositiepartijen zagen dezelfde problemen, maar hebben zich in de debatten laten overtuigen door staatssecretaris Van Rijn dat de wet ondanks de snelheid wel zorgvuldig zal worden ingevoerd. Bovendien wordt de wet op verzoek van de oppositie na 3 jaar geëvalueerd in plaats van na vijf jaar.
Dat artikel stamt uit 2013. Dan zou je zeggen dat men in 2018/2019 tot de conclusie had moeten komen dat het niet werkte en zou het nu wel teruggedraaid moeten zijn...

Maargoed, afgebroken in Rutte2 samen met de PvdA. Dat tekenen bij het kruisje heeft ze toen heel veel stemmen gekost. Net zoals D66 en CDA dat in het huidige kabinet doet.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 02-06-2026 16:37 ]

• Helixes
Je kunt daarover twisten, en het is lastig het écht te weten. Maar, ik zie vooral dat een gebrek aan sociale mobiliteit leidt tot dit carrièrepad. Immers, de kans bij om langs legitieme route een redelijk bestaan op te bouwen is gewoon beperkt, of kan zelfs onmogelijk lijken. In die omstandigheden is het gewoonweg makkelijk recruteren voor criminelen. Onder Rutte is ons ingepeperd dat als we maar hard genoeg werken, het wel goed komt. Maar dat is tegelijk ook onwaar gebleken - of in ieder geval niet waar genoeg - voor een hele generatie.

Voordat je politie en justitie opdraagt daar wat aan te doen, zul je ook moeten kijken naar het resultaat van het pamperen van de meerderheid en de middenklasse.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• HvdBent
Helixes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Je kunt daarover twisten, en het is lastig het écht te weten. Maar, ik zie vooral dat een gebrek aan sociale mobiliteit leidt tot dit carrièrepad. Immers, de kans bij om langs legitieme route een redelijk bestaan op te bouwen is gewoon beperkt, of kan zelfs onmogelijk lijken. In die omstandigheden is het gewoonweg makkelijk recruteren voor criminelen. Onder Rutte is ons ingepeperd dat als we maar hard genoeg werken, het wel goed komt. Maar dat is tegelijk ook onwaar gebleken - of in ieder geval niet waar genoeg - voor een hele generatie.

Voordat je politie en justitie opdraagt daar wat aan te doen, zul je ook moeten kijken naar het resultaat van het pamperen van de meerderheid en de middenklasse.
Oh daar heb je zeker gelijk in, heb nu geen tijd voor hele epistels, maar het is een veelkoppig monster. De problemen veranderen met de tijd, en soms kom je langs een station dat al eerder gepasseerd is. De samenleving is met de globalisering en social media best onrustiger geworden, en sommige personen zijn gewoon vatbaarder voor verslavingen, of bijvoorbeeld het gevoel ergens bij te horen. Ik heb laatst een hele dag tegenover een familielid gezeten met een beperkt verstandelijk vermogen, was de hele tijd in de weer met allerlei apps om foto's te veranderen leuke kattenoortjes e.d. en was daar helemaal blij mee. Ik heb zoiets van doe iets zinnigs met je leven. Vroeger werkte ze bij een sociale werkplaats, maar ja die bestaan nauwelijks nog..... Er word wel eens een kind weggegooid met het badwater. En met mijn opmerking we moeten bedenken welke maatschappij we willen houdt ook in hoeveel geld gaat er naar welk deel van zorg, en wat willen we daar dan mee

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:27
[...]

Nee, het ligt aan de jongeren die blijkbaar snel geld willen en daar (soms letterlijk) over lijken voor gaan. Jeugdzorg kan helpen dit te voorkomen, maar ze verantwoordelijk houden voor het ontsporen van tuig gaat in mijn ogen echt een brug te ver.

• HvdBent
Marrtijn schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Nee, het ligt aan de jongeren die blijkbaar snel geld willen en daar (soms letterlijk) over lijken voor gaan. Jeugdzorg kan helpen dit te voorkomen, maar ze verantwoordelijk houden voor het ontsporen van tuig gaat in mijn ogen echt een brug te ver.
hoe word iemand tuig? En wat kan je daar aan doen? Ik had vroegah op de Mavo klasgenoten die niet wilden deugen, ze hadden weinig vrienden en verveelden zich (kinderen van Amerikaans basispersoneel van de vliegbasis Soesterberg) In Amerika al 2e rangs burgers, en hier woonden ze in hun eigen Amerikaanse wijk. Maar niet met zo veel dus weinig kans op vrienden..... Een van die jongens kwam eens met een autoradio de klas in. Waarop de leraar zij, he die komt uit mijn auto @#&#&&#* Je zet hem vanmiddag netjes terug, en betaalt een nieuw raam. Kreeg nog een dreun met de lineaal kado....

Hoe gaan we nu met dat soort jongeren om? Slaan mag niet meer, en hoe zorgen we ervoor dat zo iemand wel vrienden krijgt (de juiste) of meekomt in de groep. Ik ben voor gemengde wijken, jong, oud, arm en rijk redelijk gemengd. Met goede sociale voorzieningen (jeugdhonk, ouderensoos, leuke activiteiten) Maar wie organiseert en betaalt dat? Wat mij betreft mag de gemeente daar best een steen aan bijdragen. Maar dat is mijn visie...

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:37
[...]

Dit is misschien een beetje een "wappie"-post, maar ik kan persoonlijk zelf niet zo heel veel meer met dit soort cijfers. Concrete casus hier in de wijk: Vuurwerkoverlast. Wij hebben van pakweg september t/m februari last van vuurwerkoverlast in de wijk.

Nu kan ik vuurwerkoverlast melden op een aantal manieren:
- Via de gemeente met een online kaart/meldingsysteem
- Via de politie online
- Via de politie telefonisch
Vervolgens gebeurt er helemaal niets mee. "Dank voor het melden. Het is goed dat we de meldingen krijgen want dan kunnen wij daar mogelijk iets mee doen." Ja, hallo. Ik meld wetsovertredingen/overlast en we moeten bij gods gratie hopen dat er mogelijk eens een keer een politieagent gaat rondlopen door de wijk?

Maar dat is een beetje het vervelende. Ik heb een hond die vier keer per dag eruit gaat en ik zie veel gebeuren in de wijk. Ik zie de vuurwerkoverlast, ik zie alle illegale fatbikes voorbij rijden (met gashandel/zonder te trappen of die veel te hard gaan), ik zie auto's die door de wijk heen racen/illegaal geparkeerd staan, ik zie de straatoverlast. Maar ik zie ook dat er nooit een politieagent, wijkagent of boa door de wijk heen loopt. Dat kan stom toeval zijn natuurlijk, maar na 7 jaar 4x per dag zeg 15 minuten per keer de hond uitlaten met random routes door de wijk heen, ...

Afijn. Concretere situatie. Vorige november hadden mijn buurman en ik 5 kinderen (begin middelbare school leeftijd) op het oog die op een schoolpleintje cobra's zaten af te steken. Politie gebeld en ondertussen de groep in de gaten gehouden. De jongens peerde hem ervandoor. Wij de groep achtervolgen, kwijtraken, weer teruggevonden uiteindelijk weer kwijtgeraakt in een spanne van 45 minuten. Maar, waar blijft nu de politie? Ondertussen 2x gebeld met de meldkamer maar "er waren op dat moment geen agenten beschikbaar dan wel de prioriteiten lagen anders".

Wat moet ik nu hier precies mee? Melden doet allang niets meer dus waarom zou ik? Ja om de statistieken op orde te houden en te zien dat het toch allemaal slechter gaat dan uit de cijfers blijkt. En zelfs als je heterdaadjes hebt, sta je er alleen voor.

En hoe worden problemen nu precies opgelost? Niet. En omdat mensen toch vrij zijn omdat de pakkans zo goed als 0 is, verpaupert de zooi alleen maar verder. Maar gelukkig gaat het goed met de statistieken...

• Marrtijn
HvdBent schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Hoe gaan we nu met dat soort jongeren om? Slaan mag niet meer, en hoe zorgen we ervoor dat zo iemand wel vrienden krijgt (de juiste) of meekomt in de groep. Ik ben voor gemengde wijken, jong, oud, arm en rijk redelijk gemengd. Met goede sociale voorzieningen (jeugdhonk, ouderensoos, leuke activiteiten) Maar wie organiseert en betaalt dat? Wat mij betreft mag de gemeente daar best een steen aan bijdragen. Maar dat is mijn visie...
Er zijn meer dan genoeg tieners die zich vervelen die niet in de drugshandel gaan.. Prima en valide standpunt dat de overheid nog meer geld in jeugdzorg of gemeentesubsidies moet stoppen, maar dat maakt ze nog niet verantwoordelijk voor ontsporende jongeren.

• _JGC_
@Robkazoe Vuurwerk... dat hadden we vroeger ook, maar toen waren het strijkers en carbidbussen. Verschil met nu is dat de politie toen nog kwam, maar of het veel uithaalde... nee, de jeugd wist precies wie er belde en waren alweer weg voor politie kwam.
Fatbikes... wie had er niet een opgevoerde Puch of Honda MT5. Hard rijden met auto's? Van alle tijden.

Verschil met nu is dat er aanslagen gepleegd worden met cobra's terwijl je vroeger hooguit het raam van het bushokje of de telefooncel opblies met je strijkers.

• spijkerhoofd
Robkazoe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Dit is misschien een beetje een "wappie"-post, maar ik kan persoonlijk zelf niet zo heel veel meer met dit soort cijfers. Concrete casus hier in de wijk: Vuurwerkoverlast. Wij hebben van pakweg september t/m februari last van vuurwerkoverlast in de wijk.

- Via de politie online
Vervolgens gebeurt er helemaal niets mee. "Dank voor het melden. Het is goed dat we de meldingen krijgen want dan kunnen wij daar mogelijk iets mee doen." Ja, hallo. Ik meld wetsovertredingen/overlast en we moeten bij gods gratie hopen dat er mogelijk eens een keer een politieagent gaat rondlopen door de wijk?

Maar dat is een beetje het vervelende. Ik heb een hond die vier keer per dag eruit gaat en ik zie veel gebeuren in de wijk. Ik zie de vuurwerkoverlast, ik zie alle illegale fatbikes voorbij rijden (met gashandel/zonder te trappen of die veel te hard gaan), ik zie auto's die door de wijk heen racen/illegaal geparkeerd staan, ik zie de straatoverlast. Maar ik zie ook dat er nooit een politieagent, wijkagent of boa door de wijk heen loopt. Dat kan stom toeval zijn natuurlijk, maar na 7 jaar 4x per dag zeg 15 minuten per keer de hond uitlaten met random routes door de wijk heen, ...

Afijn. Concretere situatie. Vorige november hadden mijn buurman en ik 5 kinderen (begin middelbare school leeftijd) op het oog die op een schoolpleintje cobra's zaten af te steken. Politie gebeld en ondertussen de groep in de gaten gehouden. De jongens peerde hem ervandoor. Wij de groep achtervolgen, kwijtraken, weer teruggevonden uiteindelijk weer kwijtgeraakt in een spanne van 45 minuten. Maar, waar blijft nu de politie? Ondertussen 2x gebeld met de meldkamer maar "er waren op dat moment geen agenten beschikbaar dan wel de prioriteiten lagen anders".

Wat moet ik nu hier precies mee? Melden doet allang niets meer dus waarom zou ik? Ja om de statistieken op orde te houden en te zien dat het toch allemaal slechter gaat dan uit de cijfers blijkt. En zelfs als je heterdaadjes hebt, sta je er alleen voor.

En hoe worden problemen nu precies opgelost? Niet. En omdat mensen toch vrij zijn omdat de pakkans zo goed als 0 is, verpaupert de zooi alleen maar verder. Maar gelukkig gaat het goed met de statistieken...
Tja niks wat jij hier beschrijft hebben wij hier in de buurt. Sinds 1 januari geen vuurwerk gehoord, geen last van fatbikes, mensen rijden hier netjes op de fatbikes, geen straatraces, zelfs motoren hoor je hier amper. Zelfs onze hangjongeren gedragen zich netjes en maken geen overlast. Overlast en criminaliteit komt vooral lokaal voor, vandaar dat ik anekdotische bewijzen niet serieus kan nemen, ook die van mijzelf niet, daarom hebben we statestieken die vooral laten zien dat we in een gaaf landje wonen met een hoge veiligheid.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
[...]

Nee, het ligt aan de jongeren die blijkbaar snel geld willen ...
Dat die jongeren snel geld willen ligt wellicht aan het beeld dat ze voorgespiegeld krijgen in de media/reclames. Waardoor ze denken dat alles ook voor hen meteen haalbaar is.
Waarmee ik niet bedoel dat zij zelf niet mede verantwoordelijk zijn voor hun handelingen.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 02-06-2026 12:47 ]

• Helixes
Tja daar hadden we het natuurlijk ook al over.

De vraag is wel een beetje waarom ze zich daartoe wenden. Afdoen met te concluderen dat dat is omdat dat zo is is mij een beetje te kort door de bocht.

• Robkazoe
  • Laatst online: 14:37
spijkerhoofd schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Tja niks wat jij hier beschrijft hebben wij hier in de buurt. Sinds 1 januari geen vuurwerk gehoord, geen last van fatbikes, mensen rijden hier netjes op de fatbikes, geen straatraces, zelfs motoren hoor je hier amper. Zelfs onze hangjongeren gedragen zich netjes en maken geen overlast. Overlast en criminaliteit komt vooral lokaal voor, vandaar dat ik anekdotische bewijzen niet serieus kan nemen, ook die van mijzelf niet, daarom hebben we statestieken die vooral laten zien dat we in een gaaf landje wonen met een hoge veiligheid.
Leuke statistieken maar als ik geen meldingen meer maak en mijn buurman dat ook niet meer doet en de politie niet in de wijk te vinden is om een proces verbaal te schrijven, dan woon ik statisch gezien in de beste wijk van Nederland zonder overlast. Maar dat rijmt niet met het eerdere verhaal.

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49

Kid Buu

Huh, Pietje?

W1ck1e schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:38:
[...]

Dat die jongeren snel geld willen ligt wellicht aan het beeld dat ze voorgespiegeld krijgen in de media/reclames. Waardoor ze denken dat alles ook voor hen meteen haalbaar is.
Waarmee ik niet bedoel dat zij zelf niet mede verantwoordelijk zijn voor hun handelingen.
Dat is zeker een grote factor, vooral social media schept toch wel een onrealistisch verwachtingsbeeld. Jongeren zoeken naar short cuts met get rich quick schemes.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Robkazoe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Leuke statistieken maar als ik geen meldingen meer maak en mijn buurman dat ook niet meer doet en de politie niet in de wijk te vinden is om een proces verbaal te schrijven, dan woon ik statisch gezien in de beste wijk van Nederland zonder overlast. Maar dat rijmt niet met het eerdere verhaal.
Daarom is bij criminaliteit dan ook vaak de vraag "Bent u dit jaar slachtoffer geweest van criminaliteit", want inderdaad, niet alle criminaliteit wordt gemeld want ik weet ook wel dat politie niet 5 rechercheurs op mijn zaak van de gestolen stationsfiets zet.

Maar als ik de vraag krijg of ik slachtoffer ben geweest van criminaliteit, kan ik gewoon antwoorden met "ja"

Plus dat niet alles gemeld hoeft te worden natuurlijk. Het moordcijfer is niet gedaald omdat de slachtoffers de politie niet meer bellen :+

People as things, that’s where it starts.

• spijkerhoofd
Robkazoe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Vanuit de statestieken komen acties uit de politiek. Als mensen geen meldingen maken of aangifte doen krijgen we vanzelf 0 criminaliteit en zal de overheid nog meer bezuinigen op politie en justitie, daarom zijn meldingen en aangiftes doen zo belangrijk. En nogmaals jouw anekdotisch verhaal is slechts anekdotisch, het zegt niks over de staat van het land qua criminaliteit. Want tegenover jouw anekdotisch verhaal staat mijn anekdotisch verhaal.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Vanuit de statistieken komen acties uit de politiek. Als mensen geen meldingen maken of aangifte doen krijgen we vanzelf 0 criminaliteit en zal de overheid nog meer bezuinigen op politie en justitie, daarom zijn meldingen en aangiftes doen zo belangrijk.
Daarom moet je ook niet naar de statistiek alleen kijken maar ook naar de context ervan. Aangiftebereidheid is daarin een factor maar zo zijn er velen.

Dat bijvoorbeeld het aantal aangiftes voor fietsendiefstal zijn gestegen kan diverse oorzaken hebben. één open deur is de verzekeringskwestie en het stijging aan aantal verzekerde fietsen ( en dan specifiek de elektrische ). Voor je generieke onverzekerde fiets is aangifte eigenlijk alleen iets voor de statistiek ( wat overigens ook kan helpen bij de inzet ) want er wordt amper tot geen capaciteit vrij gemaakt om hier prioriteit aan te geven.

• Piet_Piraat7
Napo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:46:
[...]

Daarom moet je ook niet naar de statistiek alleen kijken maar ook naar de context ervan. Aangiftebereidheid is daarin een factor maar zo zijn er velen.
Aangifte bereidheid is een belangrijke. Straatintimidatie is sinds 2024 strafbaar bijvoorbeeld, maar;

Straatintimidatie is sinds vorig jaar strafbaar, maar ruim een jaar na de invoering van de wet blijkt dat er nauwelijks aangifte is gedaan. Toch is het probleem nog steeds groot: honderden minderjarige jongeren zeggen tegen NOS Stories dat ze het afgelopen jaar seksueel geïntimideerd zijn.

Twee op de drie jonge vrouwen wordt weleens lastiggevallen op straat. Op 1 juli 2024 werd de Wet seksuele misdrijven ingevoerd en zo'n 300 mensen deden daarna melding of aangifte van seksuele intimidatie in het openbaar. Tot nu toe zijn er 24 mensen veroordeeld.

Jongeren vinden dat een te grote stap, denken dat er toch niks mee wordt gedaan of schamen zich om hun verhaal te delen. "Ik ben bang dat ik dan zelf nog meer in de problemen zou kunnen komen", zegt bijvoorbeeld de 14-jarige Roos.

Puur kijkend naar statistieken of het straatbeeld achteruit is gegaan heeft dan ook weinig nut.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Robkazoe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:06:
[...]

- Via de politie online

Er is een gigantisch personeelstekort bij de politie.
Gelukkig stuurt de centralist naar hogere prio meldingen.
Niet uitlegbaar als ze dat niet doen.
99% van de vuurwerk afsteken is allang weg voor de politie er is. En anders is het een stevig gesprek en door.

Juist die statistiek door meldingen aan gemeente/0900-8844 of meld misdaad anoniem zijn belangrijk.
Elke melding waar geen agent heen kan is ook relevant om te weten. Mede daarmee kan het personeelsgebrek bewezen worden. Waarmee er hopelijk meer geld komt voor werving.

Je moet ook niet elke sollicitant aannemen, velen sneuvelen op de fitheidstest of psychologie test.
Het is balanceren op maximaal opleiden en je basisteam niet overvragen met nieuwe aspirant collegas. Want je moet ook een kwalitatieve opleiding kunnen bieden.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Marrtijn

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:46

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Dan zijn de nummer 1 en 2 van de kieslijst van de afgelopen verkiezingen niet in de kamer. Geeft vertrouwen zo'n partij :X

Sys Specs

• _JGC_
Danfoss schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Dan zijn de nummer 1 en 2 van de kieslijst van de afgelopen verkiezingen niet in de kamer. Geeft vertrouwen zo'n partij :X
Tja... als je buitengesloten wordt en alleen oppositie mag voeren waarbij je het idee hebt dat je gewoon je tijd aan het uitzitten bent tot de volgende verkiezingen, dan is zo'n baantje bij de gemeente Amsterdam waar je wel wat kunt betekenen gewoon een logische keuze.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik heb veel liever iemand die uit de kamer stapt die dat niet wil dan iemand die helemaal niet wil maar toch blijft zitten om welke reden dan ook. Dus ja, dit geeft inderdaad vertrouwen.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja. Als enige Kamerlid die een hoofddoek draagt begrijp ik wel dat ze klaar is met dat rechtsextremistische gejank in de Kamer. Beetje hetzelfde als de reden waarom Lamyae Aharouay stopte als parlementair journalist bij NRC.

Beetje goedkope reactie van u.

It’s the economy, stupid!

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid