The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Allicht, maar die (vaak zeer luide) kern kan je wel zo klein mogelijk houden/maken door de gematigden eerst los te weken.Joris748 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:50:
[...]
En dan krijgen ze kritiek omdat ze de doelpaaltjes blijven verzetten. De eis is vanaf het begin duidelijk geweest en dat was: "geen racistische karikatuur meer". En volgens mij hebben de meeste sinterklaas comités uiteindelijk wel ongeveer jouw stappenplan gevolgd
Dat conflict was er toch wel gekomen, omdat er een groep blijft die geen verandering wil. Om wat voor reden dan ook.
Met harde maatregelen gaan bij een fors grotere groep de hakken in het zand en elk argument maakt dat ze zich dieper ingraven, die hele grotere groep.
Dat zijn de lessen van de corona tijd.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Bij stap 1 gaan de hakken al in het zand en wordt er vervolgens zoveel mogelijk getraineerd. Bij sommige zaken kan je beter de pleister er in één keer vanaf trekken.DropjesLover schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:44:
[...]
In stapjes. Bijv. Eerst de gouden oorbellen en rode lippenstift. Daar was zeker een meerderheid voor, de karikatuur er af.
2 jaar later minder zwart maar naar bruin ofzo.
2 jaar later kroeshaar er af
2 jaar later roetveeg
Zelfde resultaat, zelfde tijdspanne, fors minder conflict.
Rustig afbouwen doen we ook met hra (van 49,5% naar 37%, met invoeren motorrijtuigbelasting op EV's en afschaffing saldering op een tijd in de toekomst zetten en daarmee basta. Dat is namelijk goed bestuur.
In 1x onder invloed van een andere politieke wind leidt alleen maar tot onrust en polarisatie.
Oh wacht...
Intentionally left blank
Helemaal eens. Ik vond de toon van een aantal actievoerders enkel wat militant.Joris748 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:21:
[...]
Dat was niet mijn intentie om te suggereren dat je roomwit en conservatief bent. Excuses als het zo overgekomen is.
Ik probeerde aan te geven dat de wereld groter is dan Nederland alleen en dat sommige van onze gebruiken in dat licht wel een update kunnen gebruiken. Al is het maar om landgenoten met een andere achtergrond zich meer welkom te laten voelen.
Hoewel je gelijk hebt zijn wij toch weer voor een benzine auto gegaan. Meerdere redenen:
- Hij moet de vouwwagen/ caravan (misschien) met gemak kunnen trekken ook door de heuvels en bergen
- Hij moet betaalbaar zijn
- Ik wilde geen "oude" EV waar de garantie vanaf fabriek (vaak 8 jaar/ xx.000 km) al bijna was bereikt
EV's met trekhaak en een fatsoenlijk trekgewicht van +- 1500kg zijn er niet/nauwelijks zeker niet als het betaalbaar moet zijn. Ik ga geen 25k of meer stukslaan op een EV auto omdat we dat geld niet hebben liggen voor een auto. Een te oude EV ook geen optie omdat ik geen gezeik wil met accupakketten, elektronica gelieerd hieraan en de mogelijke enorme kosten als er iets kapot gaat.
Nieuwe EV's zijn ook alleen voor de lease elite weggelegd. Zag laatst een reclame toevallig voor een Peugeot EV van 50k nieuw.... Geen particulier die dat gaat kopen toch?
Daarom "gewoon" weer een ICE van 12K (wat ik al meer dan genoeg vond) uit 2020 dus 2e hands gekocht
[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 10-05-2026 21:11 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Welke actievoerders je ook pakt, van extreem links tot extreem rechts en van extreem boven tot extreem beneden; overal heb je een aantal die zich niet kan beheersen.Marcel a schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:39:
[...]
Helemaal eens. Ik vond de toon van een aantal actievoerders enkel wat militant.
[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Agent op 10-05-2026 22:19 ]
Als je een goede vergelijking wil maken, dan is het extreem links en extreem rechts of gebruik dan Defend Nederland oid voor extreem rechts.Shadow_Agent schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:10:
[...]
Welke actievoerders je ook pakt, van XR tot extreem rechts: overal heb je een aantal die zich niet kan beheersen.
Door expliciet een bepaalde groepering zoals XR aan te duiden geef je expliciet al aan dat dat je grens is
Ik snap je zorgen met betrekking tot een 2e hands EV, maar... Bij een brandstofauto heb je dezelfde dingen. Garantie die afloopt, net zo veel (zo niet meer) electronica en software, reparaties zijn ook duur.Shadow_Agent schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:08:
[...]
Hoewel je gelijk hebt zijn wij toch weer voor een benzine auto gegaan. Meerdere redenen:
- Hij moet de vouwwagen/ caravan (misschien) met gemak kunnen trekken ook door de heuvels en bergen
- Hij moet betaalbaar zijn
- Ik wilde geen "oude" EV waar de garantie vanaf fabriek (vaak 8 jaar/ xx.000 km) al bijna was bereikt
EV's met trekhaak en een fatsoenlijk trekgewicht van +- 1500kg zijn er niet/nauwelijks zeker niet als het betaalbaar moet zijn. Ik ga geen 25k of meer stukslaan op een EV auto omdat we dat geld niet hebben liggen voor een auto. Een te oude EV ook geen optie omdat ik geen gezeik wil met accupakketten, elektronica gelieerd hieraan en de mogelijke enorme kosten als er iets kapot gaat.
Nieuwe EV's zijn ook alleen voor de lease elite weggelegd. Zag laatst een reclame toevallig voor een Peugeot EV van 50k nieuw.... Geen particulier die dat gaat kopen toch?
Daarom "gewoon" weer een ICE van 12K (wat ik al meer dan genoeg vond) uit 2020 dus 2e hands gekochtWel met in het achterhoofd dat dit wel eens de laatste keer geweest kan zijn dat we een benzine auto kochten
Onze 2e auto zou op termijn een EV kunnen worden maar zolang die rijdt, rijdt ie maar even door nog
Blijft over aanschafprijs en trekgewicht, en dat snap ik absoluut.
Een geheel nieuwe (groter dan A segment) auto kopen is altijd al van het prijsniveau geweest "dat kan toch geen mens nieuw betalen"...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
In Nederland ligt de hypotheekrenteaftrek onder druk: politieke partijen als D66, VVD en CDA bekijken maatregelen omdat de regeling mogelijk een miljardenverlies voor de schatkist veroorzaakt. Centraal staat daarnaast de zogenoemde 30-jaarstermijn voor hypotheken; ook die termijn kan korter worden of anders vormgegeven om de kosten te drukken. De opties die rondgaan omvatten onder meer het beperken of geleidelijk afbouwen van aftrek, het verkorten van de periode waarin aftrek mag plaatsvinden en inkomensafhankelijke knipjes, met als doel de overheidsfinanciën te herstellen.
Waarbij tijdens de verkiezingen nog gesproken werd over compensatie door belastingverlaging op het moment dat de hypotheekrenteaftrek werd afgeschaft, lijkt het nu op enkel een lastenverhoging neer te komen. Het wisselgeld moet namelijk gebruikt worden om de andere te plannen te kunnen financieren.
Iets met een betrouwbare overheid…
Maar er zal vast een meerderheid voor komen: het klinkt namelijk lekker populistisch: we lossen een tekort op door de lasten te verhogen.
Ik heb geen idee, maar jij ook niet, en niemand hier niet.
Maar toch wordt er nu al pagina's lang gesteld dat kiezers dom zijn omdat ze tegen hun belang zouden stemmen. Eerder onderbouwde je dat door te stellen dat het programma van GL/PvdA financieel het beste uit zou pakken, en impliceert daarmee dat kiezers niet capabel genoeg zijn omdat ze niet enkel het belang van hun portemonnee laten prevaleren. Een ander zegt een paar PVV'ers te kennen die zich laten leiden door een hekel aan buitenlanders, maar dat betekent toch niet per definitie dat elke PVV stemmer zo denkt?
Feit is dat we meer dan 13,4 miljoen stemgerechtigden in dit land hebben, en dat niemand weet waarom hij/zij op welke partij stemt, of juist niet stemt. Daarom hebben we met z'n allen afgesproken dat er maar 1 maatstaf is om een stem te beoordelen: het zo goed mogelijk respecteren van wat al die mensen gestemd hebben.
En dus niet op basis van een interpretatie achteraf van wat die mensen misschien bedoeld hadden met hun stem. Of wat volgens een kleine groep personen 'beter' zou zijn voor al die mensen.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
<knip> Niet generaliseren en graag onderbouwen.alexbl69 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:28:
[...]
Een ander zegt een paar PVV'ers te kennen die zich laten leiden door een hekel aan buitenlanders, maar dat betekent toch niet per definitie dat elke PVV stemmer zo denkt?
[ Voor 20% gewijzigd door darkrain op 11-05-2026 08:39 ]
Hier precies zo.Piet_Piraat7 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:40:
@alexbl69 daarbij is de financiële maatstaaf om te bepalen of men slim stemt natuurlijk ook wel vreemd te hanteren en niet te kijken naar andere aspecten. Financieel ben ik beter af om op een partij te stemmen die de HRA ongemoeid laat, maar toch vind ik als huiseigenaar dat de HRA weg moet.
Als mijn doel enkel zou zijn om mijn eigen financiële situatie te behouden/verbeteren zou ik heel anders moeten stemmen dan ik nu doe. Ergo: ik stem een beetje linkser dan financieel goed voor me is.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Wederom een aanname. Heb je elke PVV stemmer die vraag gesteld? Zo niet, dan weet je het niet.
[ Voor 25% gewijzigd door darkrain op 11-05-2026 08:39 ]
Ander mooi voorbeeld is de saldering waar al jaren bekend was dat die afgebouwd ging worden, het telkens maar uitgesteld werd en nu zonder afbouw de stekker eruit getrokken gaat worden
Uiteraard kun je struisvogelpolitiek bedrijven met dit soort uitspraken maar het is een feit (door diverse onderzoeken) dat het overgrote deel aangetrokken wordt door de anti-immigratie retoriek.alexbl69 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:40:
[...]
Wederom een aanname. Heb je elke PVV stemmer die vraag gesteld? Zo niet, dan weet je het niet.
Jouw 2 onderwerpen, afschaffen HRA & afbouwen saldering, zijn voorbeelden van zaken waarvan verwacht kan/kon worden dat het gaat/ging of moet/moest gebeuren.squashedraven schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:56:
Eigenlijk losstaand van de stelling of de HRA goed is of niet is het wel van de zotte dat tijdens campagnetijd er wordt gesproken over HRA laten bestaan (of compenseren) en in het regeerakkoord wordt genoemd dat de hypotheekrente aftrek blijft bestaan, maar dat ze er nu toch schijnbaar vanaf willen. Hoe kun je met zulke besluiten van hogerhand nu goede financiële beslissingen nemen als burger zijnde?
Ander mooi voorbeeld is de saldering waar al jaren bekend was dat die afgebouwd ging worden, het telkens maar uitgesteld werd en nu zonder afbouw de stekker eruit getrokken gaat worden
Met uitstellen wordt alleen maar bereikt dat het zodra het start sneller moet worden gerealiseerd. Beter is het volgens mij dan vroeg te beginnen zodra het besef er is dat het moet gebeuren, Zodat de pijn verdeeld wordt over langere tijd
Het gaat er mij meer om dat eigenlijk van de ene op de andere week een draai wordt gemaakt die financiele impact heeft op huishoudens. Was tijdens vormen kabinet afgesproken we gaan HRA op deze en deze manier afbouwen had ik het prima gevonden, zelfde voor saldering maar nu wordt er iets gezegd en een paar week later ineens wat anders.W1ck1e schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:05:
[...]
Jouw 2 onderwerpen, afschaffen HRA & afbouwen saldering, zijn voorbeelden van zaken waarvan verwacht kan/kon worden dat het gaat/ging of moet/moest gebeuren.
Met uitstellen wordt alleen maar bereikt dat het zodra het start sneller moet worden gerealiseerd. Beter is het volgens mij dan vroeg te beginnen zodra het besef er is dat het moet gebeuren, Zodat de pijn verdeeld wordt over langere tijd
Heb je mijn post van een paar dagen terug gemist, over het CPB-rapport over groeiende ongelijkheid, en het commentaar dat de VVD-marketing blijft doorliegen over een "nivelleringsmachine"?alexbl69 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:28:
[...]
Ik heb geen idee, maar jij ook niet, en niemand hier niet.
Maar toch wordt er nu al pagina's lang gesteld dat kiezers dom zijn omdat ze tegen hun belang zouden stemmen. Eerder onderbouwde je dat door te stellen dat het programma van GL/PvdA financieel het beste uit zou pakken, en impliceert daarmee dat kiezers niet capabel genoeg zijn omdat ze niet enkel het belang van hun portemonnee laten prevaleren. Een ander zegt een paar PVV'ers te kennen die zich laten leiden door een hekel aan buitenlanders, maar dat betekent toch niet per definitie dat elke PVV stemmer zo denkt?
Heb je gemist hoe de VVD een paar jaar terug voor electoraal gewin een kabinet heeft laten klappen op migratie? Heb je gemist hoe het publieke debat telkens richting culturele thema's wordt getrokken, maar hoe we rijkdom verdelen eigenlijk nooit ter discussie staat?
Begin 2024 heeft Jesse Frederik bij de Correspondent een stuk geschreven over wat PVV-kiezers motiveert. In een periode waarin helemaal plat werd geanalyseerd waarom de PVV gewonnen had, wat mensen daar toch toe gedreven had, bleek dat verreweg de grootste drijfveer hiervoor simpelweg migratie was. Uit het onderzoek bleek ook dat PVV-kiezers op sociaal-economisch vlak qua standpunten een stuk dichter bij GL/PvdA zitten dan bij de PVV. Maar migratie was simpelweg de doorslaggevende factor.
Maar goed, het is een terechte vraag of de kiezer wel onbekwaam is. Wellicht ben ik naïef om te denken dat mensen die xenofoob zijn (alles rechts van de VVD) of dat mensen die het rechtvaardig vinden dat wie al veel heeft steeds meer krijgt (VVD) tot heroverweging te bewegen zouden zijn als je een keer een goed gesprek met ze hebt en bereid zijn om verder te kijken dan alleen naar het belang van hun eigen groepje.
VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .
Ik vind dit altijd een gek argument, je koopt een bepaalde auto omdat je een keer per jaar een caravan moet trekken, de rest van het jaar is deze keuze niet van toepassing. Wellicht kan een auto huren die een caravan kan trekken wel beter? Of waarom geen camper aanschaffen ipv een caravan?Shadow_Agent schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:08:
[...]
Een nieuwe renault 4 en de nieuwe ID Polo kost 25k, dus lang niet alle EV's kost minstens 50k. Daarnaast jonge tweedehands EV's kun je prima kopen, de meeste merkdealers doen metingen hoe goed de accu is, zelfs EV's van 5 jaar oud hebben amper last van accudenegeratie.Nieuwe EV's zijn ook alleen voor de lease elite weggelegd. Zag laatst een reclame toevallig voor een Peugeot EV van 50k nieuw.... Geen particulier die dat gaat kopen toch?
Dat begrijp ik.squashedraven schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:11:
[...]
Het gaat er mij meer om dat eigenlijk van de ene op de andere week een draai wordt gemaakt die financiele impact heeft op huishoudens. Was tijdens vormen kabinet afgesproken we gaan HRA op deze en deze manier afbouwen had ik het prima gevonden, zelfde voor saldering maar nu wordt er iets gezegd en een paar week later ineens wat anders.
Kijk even naar wiens gecommuniceerde plannen nu worden uitgevoerd, en van wie niet. Die laatste kan nu zeggen "kijk eens we hebben ons best voor jullie gedaan" (terwijl ze wellicht het nooit serieus wilden, dus voor de buhne).
Uit het niet verre verleden, volgens mij: betreffende het afschaffen van het eigen risico: er was een partij die zei: "dat kan niet", en er was een partij die zei "dat gaan we regelen", en vervolgens "oh, nee, toch niet"
De PVV is een partij die geen niet-Westerse migranten en moslims in het land wil hebben. En als die hier al zijn, hun te demoniseren en het leven zuur te maken.alexbl69 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:40:
[...]
Het kan goed zijn dat er mensen zijn die niet om die reden op PVV stemmen, maar ze weten dondersgoed waar de partij voor staat. Dus die kant van de PVV steun je dan ook, het maakt niet uit of dat de reden sas van je stem.
Maar hoeveel van deze HRA heb je al gebruikt?Piet_Piraat7 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:40:
@alexbl69 daarbij is de financiële maatstaaf om te bepalen of men slim stemt natuurlijk ook wel vreemd te hanteren en niet te kijken naar andere aspecten. Financieel ben ik beter af om op een partij te stemmen die de HRA ongemoeid laat, maar toch vind ik als huiseigenaar dat de HRA weg moet.
Zoals het nu besproken wordt gaat de HRA zonder compensatie afgeschaft worden.
Als starter zou mij dat een enorme lastenverzwaring opleveren, nadat ik al krom lig om de dure woning te betalen en het achterstallige onderhoud te doen, wat boomers hebben laten liggen. Dezelfde boomers die vol van de HRA geprofiteerd hebben en een woning met maximale winst verkocht hebben.
het grote verschil met jouw voorbeeld is dat het 1 in het regeerakkoord staat en het andere nooit in het regeerakkoord heeft gestaan.W1ck1e schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:18:
[...]
Dat begrijp ik.
Kijk even naar wiens gecommuniceerde plannen nu worden uitgevoerd, en van wie niet. Die laatste kan nu zeggen "kijk eens we hebben ons best voor jullie gedaan" (terwijl ze wellicht het nooit serieus wilden, dus voor de buhne).
Uit het niet verre verleden, volgens mij: betreffende het afschaffen van het eigen risico: er was een partij die zei: "dat kan niet", en er was een partij die zei "dat gaan we regelen", en vervolgens "oh, nee, toch niet"
Mijn punt van mijn voorbeeld was het verschil tussen "realistisch" en "voor de buhne". Los van al dan niet in een regeerkkoord.squashedraven schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:25:
[...]
het grote verschil met jouw voorbeeld is dat het 1 in het regeerakkoord staat en het andere nooit in het regeerakkoord heeft gestaan.
Niet relevant voor mijn punt van enigzins onbetrouwbaar beleid dusW1ck1e schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:30:
[...]
Mijn punt van mijn voorbeeld was het verschil tussen "realistisch" en "voor de buhne". Los van al dan niet in een regeerkkoord.
Wij verschillen van mening, en dat is prima.squashedraven schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:36:
[...]
Niet relevant voor mijn punt van enigzins onbetrouwbaar beleid dusgezien tijdens campagnetijd er altijd wel zaken voor de buhne worden voorgespiegeld wat dan niet terugkomt of zwaar afgezwakt in het regeerakkoord.
Meer dan 10 jaar geleden beschouwde ik de HRA al als een bonus waarvan je niet afhankelijk moet zijn. Sowieso daalt je aftrek al doordat je annuïtitair moet aflossen. En geen enkele partij stelt voor om de regeling cold turkey af te schaffen. Je aftrek daalt dus alleen wat sneller dan eerst.Bestseller schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:23:
[...]
Als starter zou mij dat een enorme lastenverzwaring opleveren, nadat ik al krom lig om de dure woning te betalen en het achterstallige onderhoud te doen, wat boomers hebben laten liggen. Dezelfde boomers die vol van de HRA geprofiteerd hebben en een woning met maximale winst verkocht hebben.
Dit punt staat al zo lang op de agenda dat het geen verrassing zou moeten zijn dat de HRA een keer afgebouwd gaat worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Bananenplant op 11-05-2026 08:44 ]
Zucmantaks, nu 💰 !
Ik wil niet teveel offtopic gaan maar een camper is geen optie. Wij willen (met kind erbij) tijdens een vakantie er op uit gaan en dan wil je niet een camper mee moeten nemen. Dat is echt totaal anders camperen en niet aan ons besteed. Misschien ooit als ik met pensioen mag rond m'n 73e?spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:17:
[...]
Ik vind dit altijd een gek argument, je koopt een bepaalde auto omdat je een keer per jaar een caravan moet trekken, de rest van het jaar is deze keuze niet van toepassing. Wellicht kan een auto huren die een caravan kan trekken wel beter? Of waarom geen camper aanschaffen ipv een caravan?
[...]
Een nieuwe renault 4 en de nieuwe ID Polo kost 25k, dus lang niet alle EV's kost minstens 50k. Daarnaast jonge tweedehands EV's kun je prima kopen, de meeste merkdealers doen metingen hoe goed de accu is, zelfs EV's van 5 jaar oud hebben amper last van accudenegeratie.
Polo is natuurlijk een kleine auto; daar passen wij als familie niet in. Ik zelf ook niet trouwens
Maar goed; ontopic weer!
@darkraintjubbie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:49:
[...]
[mbr]<knip> Niet generaliseren en graag onderbouwen.[/mbr]
<knip> commentaar op moderatie mag in DM...
[ Voor 44% gewijzigd door darkrain op 11-05-2026 09:05 ]
Ik heb niet elke BBB, JA21, PVV of FVD stemmer de vraag gesteld, maar wel mensen binnen mijn sociale cirkel die op deze partijen hebben gestemd. Daarbij komen wel een paar zaken prominent naar voren (van hoog naar laag):alexbl69 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:40:
[...]
- (Tegen gaan van) Migratie en-of
- (Onzin van) Vergroening, stikstof en-of verduurzaming en-of
- Onvrede over reguliere partijen (politiek) en-of
- Geen vertrouwen in Europa
Vervolgens wordt gedacht dat de huidige crisissen "zo maar" even kan worden opgelost en is vaak amper benul over verdragen/wetgeving en anders moeten we deze verdragen maar gewoon opzeggen. Vaak wordt ook aangegeven dat de aangedragen punten een primaire reden zijn voor hogere kosten in de samenleving al dan niet uitgaven van de overheid.
Sociaal economische punten in de partijprrogramma van deze partijen zijn amper een punt van aandacht, net zoals de betaalbaarheid van keuzes in hun partijprogramma; vaak gaat het om beperkingen die ze (denken te) ervaren door migranten (ongeacht of het gaat om vluchtelingen, arbeidsmigranten en-of gewoon in Nederland geboren personen met een multiculturele achtergrond), verduurzaming/stikstof, de politieke elite en-of door Europese wet- en regelgeving.
Als je nog steeds in het dorp woont dat in je bio staat, dan had je vast veel gesprekken (ik kom oorspronkelijk uit Heerde (koerberg/hoornerveen, voordat het villawijken werden). In Heerde heeft boerenpartij (restant van de oude) gewoon wederom de gemeenteraadsverkiezingen gewonnen, maar radicaal rechts doet het sowieso erg goed daar. Ik ga niet eens met m'n familie in discussie daarover (die er nog wonen).nwagenaar schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:40:
[...]
Ik heb niet elke BBB, JA21, PVV of FVD stemmer de vraag gesteld, maar wel mensen binnen mijn sociale cirkel die op deze partijen hebben gestemd. Daarbij komen wel een paar zaken prominent naar voren (van hoog naar laag):
- (Tegen gaan van) Migratie en-of
- (Onzin van) Vergroening, stikstof en-of verduurzaming en-of
- Onvrede over reguliere partijen (politiek) en-of
- Geen vertrouwen in Europa
Vervolgens wordt gedacht dat de huidige crisissen "zo maar" even kan worden opgelost en is vaak amper benul over verdragen/wetgeving en anders moeten we deze verdragen maar gewoon opzeggen. Vaak wordt ook aangegeven dat de aangedragen punten een primaire reden zijn voor hogere kosten in de samenleving al dan niet uitgaven van de overheid.
Sociaal economische punten in de partijprrogramma van deze partijen zijn amper een punt van aandacht, net zoals de betaalbaarheid van keuzes in hun partijprogramma; vaak gaat het om beperkingen die ze (denken te) ervaren door migranten (ongeacht of het gaat om vluchtelingen, arbeidsmigranten en-of gewoon in Nederland geboren personen met een multiculturele achtergrond), verduurzaming/stikstof, de politieke elite en-of door Europese wet- en regelgeving.
Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.
Ik woon er niet meer, ik woon sinds 8 jaar in Kampen. Maar uiteraard nog steeds veel familie wonen in Gemeente Heerde en Epe welke ook met regelmaat zie. Overigens is het in Kampen niet minder erg qua stemmers op radicaal/alt rechts oid, deze partijen hebben ook flink wat stemmen gescoord tijdens de afgelopen Tweede Kamer en Gemeenteraads verkiezingen (kan het weten, ben altijd vrijwilliger op een stembureau en met het tellen van de stemmen op die avond en-of de volgende dag).Adlermann schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:16:
[...]
Als je nog steeds in het dorp woont dat in je bio staat, dan had je vast veel gesprekken (ik kom oorspronkelijk uit Heerde (koerberg/hoornerveen, voordat het villawijken werden). In Heerde heeft boerenpartij (restant van de oude) gewoon wederom de gemeenteraadsverkiezingen gewonnen, maar radicaal rechts doet het sowieso erg goed daar. Ik ga niet eens met m'n familie in discussie daarover (die er nog wonen).
Wat dat betreft probeer ik ook zo weinig mogelijk over deze zaken te praten, het zorgt alleen maar voor frustratie en brengt dan ook weer zo'n bepaalde sfeer op feestjes, verjaardagen, etc.
Overigens blijf ik mij verbazen dat dit soort partijen in de biblebelt enorm goed scoren, je zou denken dat de uitingen van dit soort partijen toch haaks staan op religie als het gaat om barmhartigheid, etc.
Grote delen van de Bible Belt zijn wel minder kerkelijk (Heerde / Epe is net wel / net niet bible belt). Maar het calvinistische, groepsdruk, groepscultuur, en zulke zaken zijn extreem levendig daar nog. Dat zal zeker bijdragen daaraan. Gooi dat ook eens een soort generationele minderwaardigheidscomplex overheen en het gaat lekker.nwagenaar schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:29:
[...]
Ik woon er niet meer, ik woon sinds 8 jaar in Kampen. Maar uiteraard nog steeds veel familie wonen in Gemeente Heerde en Epe welke ook met regelmaat zie. Overigens is het in Kampen niet minder erg qua stemmers op radicaal/alt rechts oid, deze partijen hebben ook flink wat stemmen gescoord tijdens de afgelopen Tweede Kamer en Gemeenteraads verkiezingen (kan het weten, ben altijd vrijwilliger op een stembureau en met het tellen van de stemmen op die avond en-of de volgende dag).
Wat dat betreft probeer ik ook zo weinig mogelijk over deze zaken te praten, het zorgt alleen maar voor frustratie en brengt dan ook weer zo'n bepaalde sfeer op feestjes, verjaardagen, etc.
Overigens blijf ik mij verbazen dat dit soort partijen in de biblebelt enorm goed scoren, je zou denken dat de uitingen van dit soort partijen toch haaks staan op religie als het gaat om barmhartigheid, etc.
Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.
Ik denk dat het heel goed is om met iedereen, en dus ook die mensen, in gesprek te blijven. En ik denk ook dat het goed is voor de samenleving als geheel als we dat blijven doen. En het is natuurlijk prima om informatie die je hoort tegen te spreken. Maar aan de andere kant is het ook goed om te luisteren. En iedereen die rechts van de VVD stemt op voorhand xenofoob noemen en ook met die instelling je gesprek starten gaat denk ik minder goed helpenBananenplant schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:17:
Maar goed, het is een terechte vraag of de kiezer wel onbekwaam is. Wellicht ben ik naïef om te denken dat mensen die xenofoob zijn (alles rechts van de VVD) of dat mensen die het rechtvaardig vinden dat wie al veel heeft steeds meer krijgt (VVD) tot heroverweging te bewegen zouden zijn als je een keer een goed gesprek met ze hebt en bereid zijn om verder te kijken dan alleen naar het belang van hun eigen groepje.
Ik doe geen gok naar jouw intentie, maar je hebt het weer over vernielingen en jij trok XR in de discussie, dus dan mag je het ook onderbouwenPiet_Piraat7 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:23:
[...]
Zucht... aannames. Nergens praat ik goed wat ze doen, ik ben ook tegen vernielingen. Mijn punt is dat demonstreren zonder impact geen zin heeft. Welke vorm men daarvoor kiest ga ik niet over en keur ik ook niet goed, maar de beweegreden is te begrijpen. Het werkt blijkbaar.
Nogmaals, dat was niet mijn vraag.Welke vergelijking zal ik dan maken?
Je kan het geweld ook veroordelen zonder vergelijking.DevWouter schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:49:
Waarom heb mensen die vergelijking nodig?
[ Voor 4% gewijzigd door DevWouter op 11-05-2026 11:05 ]
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dan moet je wel het Wikipedia: Gelijkheidsbeginsel op de juiste manier toepassen.spijkerhoofd schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:40:
[...]
Het schuurt niet tegen de wet, het overtreed de wet, dat is totale anarchisme waar streng tegenop getreden moet worden!
In Nederland hebben we een Wikipedia: Representatieve democratie met een rede, dit is zodat elke burger invloed heeft. Bij een directe democratie zal de "democratische meerderheid" meer macht hebben, maar daarbij heb je ook de Wikipedia: Tirannie van de meerderheid waardoor minderheden continue aan invloed verliezen tot dat de democratie waar in je leefde plots een dictatuur is geworden.spijkerhoofd schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:03:
Ik vind dat met burgelijke ongehoorzaamheid mensen die gepakt worden ook gestraft moeten worden, het past niet binnen een democratie waarin wetten en regels met een democratische meerderheid gemaakt word zomaar opzij gezet kan worden. We leven niet in een dictatuur, we kunnen regeringen wegstemmen als het niet bevalt.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Wel eens voor 3 weken een auto proberen te huren in het hoogseizoen? Dan heb je gelijk je antwoord. En een camper kopen? Mensen die dat kunnen betalen (alleen al wegenbelasting/onderhoud) kunnen een grote bak ook zo aftikken.spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:17:
[...]
Ik vind dit altijd een gek argument, je koopt een bepaalde auto omdat je een keer per jaar een caravan moet trekken, de rest van het jaar is deze keuze niet van toepassing. Wellicht kan een auto huren die een caravan kan trekken wel beter? Of waarom geen camper aanschaffen ipv een caravan?
[...]
Een nieuwe renault 4 en de nieuwe ID Polo kost 25k, dus lang niet alle EV's kost minstens 50k. Daarnaast jonge tweedehands EV's kun je prima kopen, de meeste merkdealers doen metingen hoe goed de accu is, zelfs EV's van 5 jaar oud hebben amper last van accudenegeratie.
Het probleem met een bepaalde soort mensen is dat ze vooral overtuigd zijn zonder kennis van zaken. En dan kan je onderscheid maken tussen mensen die bereid zijn om kennis op te doen of die weigeren om kennis op te doen.Dennis schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:48:
[...]
Ik denk dat het heel goed is om met iedereen, en dus ook die mensen, in gesprek te blijven. En ik denk ook dat het goed is voor de samenleving als geheel als we dat blijven doen. En het is natuurlijk prima om informatie die je hoort tegen te spreken. Maar aan de andere kant is het ook goed om te luisteren. En iedereen die rechts van de VVD stemt op voorhand xenofoob noemen en ook met die instelling je gesprek starten gaat denk ik minder goed helpen.
Dan kunnen wij (als in jij en ik) wel bereid zijn om het gesprek aan te gaan, maar dat vereist welwillendheid van beide kanten. En ik vermoed dat de personen waar @Bananenplant het overheeft niet bereid zijn om een dialoog te voeren of om hun kijk op de wereld bij te stellen naar de feitelijkheden.
Het is ook in mijn beleving de reden dat ze altijd zo verschrikkelijk boos op de wereld zijn. Ze willen gelijk krijgen maar kunnen het nooit hebben. Je kan wel willen dat 2+2 gelijk is aan 5, maar het blijft 4. Daarom is geweld ook zo "heerlijk". Zolang iedereen zegt dat je de mooiste kleren hebt hoeft men zich niet te schamen dat ze naakt over straat gaan. Tot dat iemand naar de keizer wijst en roept dat die naakt is.
Side note: Ik snap eigenlijk niet waarom het verhaal pas eindigt bij het ontdekken dat de kleermakers er vandoor zijn met de rijkdommen. Naar mijn idee begint dan pas het verhaal. (Wikipedia: De nieuwe kleren van de keizer)
Wel grappig, gisteravond op moederdag had iemand geopperd dat wij in Nederland geen echte democratie hadden en dat we het Zwitserse model moeten hanteren: want dan waren (bijvoorbeeld) de asielwetten van Faber wel aangenomen.
Dit terwijl een artikel op RTL onlangs (bron: Steun voor vluchtelingen ondanks protesten) aangaf dat de meeste Nederlanders (weliswaar vanuit het RTL Nieuwspanel) aangaf dat de meeste Nederlanders wel gewoon voor opvang en spreiding zijn van asielzoekers.
Dus ik opperde ook dat de onregelmatigheden van onlangs en de DPG/Facebook-comments geen daadwerkelijke representatie is van de Nederlandse bevolking en dat het grootste gedeelte gewoon zich stil houden in deze discussie waardoor dat de kans groot is dat een meerderheid geen issues hebben met de instroom van asielzoekers.
Overigens heb ik ook aangegeven dat een referendum per definitie niet betekent dat alle wetten door de burger zal worden bepaald (simpelweg omdat het land dan onbestuurbaar gaat worden) en dat het - gezien het huidige poliserende en populistische klimaat - het simpelweg voor mij niet invoerbaar is (iig, niet in Nederland); we zijn te gevoelig voor onderbuik en emotie ipv gedegen en onderbouwend onze keuzes te bepalen als het gaat om zaken als migratie, verduurzaming, etc met bijbehorende consequenties.
Ik denk dat veel mensen ook te veel redeneren uit hun eigen situatie en dus oplossingen voorstellen waarbij ze vooral denken hunzelf te kunnen helpen. Ook gok ik dat een significant gedeelte van de bevolking (ter wereld, niet alleen Nederland) nooit bereid is om barmhartig/compassie te tonen voor een ander en ik vermoed dat het zo'n 20~30% is. Ik zou er eigenlijk eens onderzoek naar moeten doen maar ik vrees dat het getal erger is dan het feit dat 10% van de mensen sociopathische eigenschappen heeft.nwagenaar schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:42:
@DevWouter
Wel grappig, gisteravond op moederdag had iemand geopperd dat wij in Nederland geen echte democratie hadden en dat we het Zwitserse model moeten hanteren: want dan waren (bijvoorbeeld) de asielwetten van Faber wel aangenomen.
Dit terwijl een artikel op RTL onlangs (bron: Steun voor vluchtelingen ondanks protesten) aangaf dat de meeste Nederlands (weliswaar vanuit het RTL Nieuwspanel) aangaf dat de meeste Nederlanders wel gewoon voor opvang en spreiding zijn van asielzoekers.
Dus ik opperde ook dat de onregelmatigheden van onlangs en de DPG/Facebook-comments geen daadwerkelijke representatie is van de Nederlandse bevolking en dat het grootste gedeelte gewoon zich stil houden in deze discussie en dat de kans groot is dat ze geen issues hebben met de instroom van asielzoekers.
Overigens heb ik ook aangegeven dat een referendum per definitie niet betekent dat alle wetten door de burger zal worden bepaald (simpelweg omdat het land dan onbestuurbaar gaat worden) en dat het - gezien het huidige poliserende en populistische klimaat - het simpelweg voor mij niet invoerbaar is (iig, niet in Nederland); we zijn te gevoelig voor onderbuik en emotie ipv gedegen en onderbouwend onze keuzes te bepalen als het gaat om zaken als migratie, verduurzaming, etc met bijbehorende consequenties.
Kijkend naar Zwitserland komen de belangrijkste wetten niet in aanmerking voor een refendum. In Zwitserland gaat men eens in de zoveel tijd naar de stembus om over heel zaken te stemmen in een keer en de meeste referenda zijn vooral lokaal van belang. In Zwitserland worden de meeste zaken ook per kanton geregeld ipv landelijk, dat maakt dat refenenda daar werken.nwagenaar schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:42:
@DevWouter
Dit terwijl een artikel op RTL onlangs (bron: Steun voor vluchtelingen ondanks protesten) aangaf dat de meeste Nederlanders (weliswaar vanuit het RTL Nieuwspanel) aangaf dat de meeste Nederlanders wel gewoon voor opvang en spreiding zijn van asielzoekers.
Dus ik opperde ook dat de onregelmatigheden van onlangs en de DPG/Facebook-comments geen daadwerkelijke representatie is van de Nederlandse bevolking en dat het grootste gedeelte gewoon zich stil houden in deze discussie waardoor dat de kans groot is dat een meerderheid geen issues hebben met de instroom van asielzoekers.
Kijkend naar Nederland, als de asielwet word weggestemd is het risico dat de extreem rechtse stemmer het als complot zien en erkennen de uitslag niet, want op feestboek staat...
Meer democratie betekend niet dat het vertrouwen in de politiek terug komt.
Dat is zeker waar, gebeurt dat nu niet?DevWouter schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:20:
[...]
Dan moet je wel het Wikipedia: Gelijkheidsbeginsel op de juiste manier toepassen.
Hierom ben ik tegen burgelijke ongehoorzaamheid, omdat onze wetten vanuit de representatieve democratie plaatsvind. Iedere burger kan voldoende invloed uitoefenen met het stemgedrag. Daarboven hebben we een goed werkende rechtstaat waar burgers en organisaties de staat voor de rechter kunnen slepen en eisen dat de overheid de eigen wetten naleeft, ook waar zij internationaal gezien getekend hebben bij het kruisje. Goed voorbeeld is de Urgenda rechtzaak, Urgenda heeft het stikstofprobleem op de kaart gezet en de overheid is gedwongen om daarop te acteren.In Nederland hebben we een Wikipedia: Representatieve democratie met een rede, dit is zodat elke burger invloed heeft. Bij een directe democratie zal de "democratische meerderheid" meer macht hebben, maar daarbij heb je ook de Wikipedia: Tirannie van de meerderheid waardoor minderheden continue aan invloed verliezen tot dat de democratie waar in je leefde plots een dictatuur is geworden.
Dat heeft meerdere redenen.Bananenplant schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:54:
[...]
Als ik het me goed herinner had bij de afgelopen Kamerverkiezingen het doorgerekende verkiezingsprogramma van GL/PvdA voor de grootste groep de gunstigste koopkrachtcijfers. Toch hebben ze geen klinkende overwinning behaald.
Ten eerste is er een groep die en hoogopgeleid is en niet met de portemonnee hoeven te stemmen.
Ikzelf stem ook niet met de portemonnee, omdat prijsstijgingen mij niet echt raken.
Daarnaast is er een grotere groep lager opgeleide mensen met weinig geld die, door hun lagere opleiding, niet gewend zijn om door feiten te lezen zelf een mening kunnen vormen en makkelijk manipuleerbaar zijn. Daar spelen veel extreem rechtse populistische partijen op in.
De uitspraak in spijkerhoofd in "De landelijke Nederlandse politiek 2026" generaliseert twee verschillende voorbeelden die DropjesLover in "De landelijke Nederlandse politiek 2026" benoemt terwijl het meteen oproept om beide zo zwaar mogelijk te straffen. Uitgaand dat we ze hier hetzelfde zijn, niet dat ze dat zijn, maar generalisatie doet dat werk voor ons, zou het nog steeds verschillende straffen moeten opleveren omdat de ernst anders is.
Hierom ben ik tegen burgelijke ongehoorzaamheid, omdat onze wetten vanuit de representatieve democratie plaatsvind. Iedere burger kan voldoende invloed uitoefenen met het stemgedrag. Daarboven hebben we een goed werkende rechtstaat waar burgers en organisaties de staat voor de rechter kunnen slepen en eisen dat de overheid de eigen wetten naleeft, ook waar zij internationaal gezien getekend hebben bij het kruisje. Goed voorbeeld is de Urgenda rechtzaak, Urgenda heeft het stikstofprobleem op de kaart gezet en de overheid is gedwongen om daarop te acteren.
Helaas, Urgenda is voor mij juist een voorbeeld waarom Nederland een probleem heeft. Een private partij moest de staat aanklagen om het verantwoordelijk te houden voor het naleven van een verdrag. Aanvankelijk was er vooral geluid vanuit de politiek en rechtsgeleerdheid om de rechtszaak onontvankelijk te verklaren. Tegenstanders van de rechtszaak, niet zozeer tegenstanders van het klimaat, waren vooral van mening dat een private partij onwenselijk is om de staat verantwoordelijk te houden. Ik meen me te herinneren dat de uiteindelijk reden dat de zaak toegelaten werd was omdat de beklaagde de rechten van de mens als argument aanvoerde.
En dit alles is nog los van het feit dat de overheid de uitspraak niet nageleefd heeft. Zie ook Tata Steel en energie verbruik data centers.
Ehh... Iets te kort door de bocht. Het is niet zo zeer geld of opleidingsniveau wat het probleem is, maar de gebrek aan mogelijkheden. Zo is beschikbare tijd ook een factor, maar stress ook een goeie. Het is ook de reden waarom populistische partijen makkelijk kunnen scoren met korte berichten: Het kost weinig tijd om te consumeren en gebrek aan volledigheid maakt het makkelijk om mensen paniekerig te maken.fisherman schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:15:
[...]
Dat heeft meerdere redenen.
Ten eerste is er een groep die en hoogopgeleid is en niet met de portemonnee hoeven te stemmen.
Ikzelf stem ook niet met de portemonnee, omdat prijsstijgingen mij niet echt raken.
Daarnaast is er een grotere groep lager opgeleide mensen met weinig geld die, door hun lagere opleiding, niet gewend zijn om door feiten te lezen zelf een mening kunnen vormen en makkelijk manipuleerbaar zijn. Daar spelen veel extreem rechtse populistische partijen op in.
Geef je minder bedeelde de mogelijkheid (lees: kalmte, tijd, en geld) dan zijn ze prima in staat om zich in te lezen en tot een gewogen conclusie te komen. Het opleidingsniveau is hoogstens een beperking voor de snelheid van het consumeren en de hoeveelheid moeite het consumeren van kennis kost.
Kort door de bocht dit zijn ook de mensen waarvan je kan zeggen dat die vroeger PVDA stemdenfisherman schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:15:
[...]
Toen riepen de rechtse partijen 20 jaar geleden hetzelfde dat alleen lager opgeleide mensen links stemden
Tijden veranderen zeg maar
Politieke tijden zijn verandert door opleiding, welvaart en ontzuiling; waar je vroeger (en ik pak even gemakshalve tot halverwege jaren 80) als niet Christelijke arbeider relatief standaard nog stemde op de PVDA (vaak ook omdat vader dit ook deed) en je de LTS niet af hoefde te maken voor een baan, is dit in eind jaren 80 en-of in de jaren '90 echt aanzienlijk veranderd.bie100 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:37:
[...]
Kort door de bocht dit zijn ook de mensen waarvan je kan zeggen dat die vroeger PVDA stemden
Toen riepen de rechtse partijen 20 jaar geleden hetzelfde dat alleen lager opgeleide mensen links stemden
Ik weet nog dat mijn vader in de jaren '90 zei dat ik niet in de bouw moest gaan werken en moest gaan voor een kantoorbaan, dan werkte je niet in de regen en was het loon beter
Ik ben het ermee eens dat het twee verschillende straffen zijn. Echter zijn de blokkeerfriezen terecht bestraft, maar waarom hoeven de snelwegblokkeerders van XR uberhaupt niet voor de rechter te komen? XR overtreed toch ook de wet?DevWouter schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:19:
[...]
De uitspraak in spijkerhoofd in "De landelijke Nederlandse politiek 2026" generaliseert twee verschillende voorbeelden die DropjesLover in "De landelijke Nederlandse politiek 2026" benoemt terwijl het meteen oproept om beide zo zwaar mogelijk te straffen. Uitgaand dat we ze hier hetzelfde zijn, niet dat ze dat zijn, maar generalisatie doet dat werk voor ons, zou het nog steeds verschillende straffen moeten opleveren omdat de ernst anders is.
Ik vind dit juist een probleem, dat de politiek zich met een rechtzaak bemoeid buiten de muren van de rechtzaal. Verder denk ik hierin juist dat de trias politica hierin juist goed werkt.[offtopic]
Aanvankelijk was er vooral geluid vanuit de politiek en rechtsgeleerdheid om de rechtszaak onontvankelijk te verklaren. Tegenstanders van de rechtszaak, niet zozeer tegenstanders van het klimaat, waren vooral van mening dat een private partij onwenselijk is om de staat verantwoordelijk te houden. Ik meen me te herinneren dat de uiteindelijk reden dat de zaak toegelaten werd was omdat de beklaagde de rechten van de mens als argument aanvoerde.
Alleen al qua veiligheid vind ik dat een snelweg blokkeren de letter van de wet gevolgd moet worden, hoe lang nog voordat er echt een dodelijk ongeluk gebeurt? Ook zien we steeds meer dat de burger het recht in eigen handen neemt, ze gaan zelf door de blokkade heen rijden, we zien steeds meer schermutselingen omdat mensen het zat zijn dat ze overlast ondervinden van deze blokkades.Inhoudelijker: Alleen stemrecht is onvoldoende om democratie te waarborgen. Demonstraties en mogelijkheden voor burgerlijke ongehoorzaamheid moeten mogelijk zijn. Uiteraard moet misbruik van deze mogelijkheden gevolgen hebben. Misschien een beetje paradoxaal, in recht kennen ze het concept: De letter van de wet en de geest van de wet. En beide hebben ruimte nodig.
Ook XR demonstranten komen geregeld voor de rechter. Zo moeten 6 demonstranten zich in augustus voor de rechter verdedigen voor hun aandeel in de blokkade van de A12 bij Utrecht onlangs. En afaik gebeurd dat wel vaker, en komen ze er ook niet altijd zonder straf vanaf.spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:29:
[...]
Ik ben het ermee eens dat het twee verschillende straffen zijn. Echter zijn de blokkeerfriezen terecht bestraft, maar waarom hoeven de snelwegblokkeerders van XR uberhaupt niet voor de rechter te komen? XR overtreed toch ook de wet?
Intentionally left blank
Gedeeltelijk wel mee eens. Een deel hangt zeker samen met het geduld dat je moet kunnen opbrengen om je te verdiepen in de materie door betrouwbare bronnen te lezen en daarover kritisch na te denken.DevWouter schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Ehh... Iets te kort door de bocht. Het is niet zo zeer geld of opleidingsniveau wat het probleem is, maar de gebrek aan mogelijkheden. Zo is beschikbare tijd ook een factor, maar stress ook een goeie. Het is ook de reden waarom populistische partijen makkelijk kunnen scoren met korte berichten: Het kost weinig tijd om te consumeren en gebrek aan volledigheid maakt het makkelijk om mensen paniekerig te maken.
Geef je minder bedeelde de mogelijkheid (lees: kalmte, tijd, en geld) dan zijn ze prima in staat om zich in te lezen en tot een gewogen conclusie te komen. Het opleidingsniveau is hoogstens een beperking voor de snelheid van het consumeren en de hoeveelheid moeite het consumeren van kennis kost.
Feitelijk is dat ook de voornaamste eigenschap die je moet bezitten om te kunnen studeren, naast een bepaalde mate van intelligentie natuurlijk. Als je heel intelligent bent, maar niet het geduld kunt opbrengen om te (be)studeren, gaat het niet makkelijk lukken om wat te leren. Ook een eigen mening vormen op basis van informatie/statistieken is dan heel lastig natuurlijk.
Er werd toen heel anders gestemd. Van huis uit stond het toen vaak al vast wat je stemde en dacht je daar verder weinig over na. Veel mensen stemden wat hun familie stemden of stemden op partijen obv het beroep dat ze uitoefenden.bie100 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:37:
[...]
Kort door de bocht dit zijn ook de mensen waarvan je kan zeggen dat die vroeger PVDA stemden
Dat werkt tegenwoordig natuurlijk niet meer zo.
Met demonstreren overtreed je de wet niet natuurlijk. Vandalisme of andere vormen van beschadiging, daarmee overtreed je de wet. Een stap verder is aanvallen van hulpdiensten en bommen gebruiken, wat je nu ook soms ziet. Dat is gewoon een vorm van terrorisme. Daar zouden de hulpdiensten ook naar moeten kunnen handelen. Dat doen ze helaas nog niet. Ik denk dat het zo over is met die agressie als ze zo op zouden treden, zoals in andere landen.spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:29:
[...]
Ik ben het ermee eens dat het twee verschillende straffen zijn. Echter zijn de blokkeerfriezen terecht bestraft, maar waarom hoeven de snelwegblokkeerders van XR uberhaupt niet voor de rechter te komen? XR overtreed toch ook de wet?
Met demonstreren overtreed je de wet inderdaad niet, met een snelwegblokkeren overtreed je de wet wel.fisherman schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:30:
[...]
Met demonstreren overtreed je de wet niet natuurlijk. Vandalisme of andere vormen van beschadiging, daarmee overtreed je de wet. Een stap verder is aanvallen van hulpdiensten en bommen gebruiken, wat je nu ook soms ziet. Dat is gewoon een vorm van terrorisme. Daar zouden de hulpdiensten ook naar moeten kunnen handelen. Dat doen ze helaas nog niet. Ik denk dat het zo over is met die agressie als ze zo op zouden treden, zoals in andere landen.
Top, dan zijn we het eens.spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:29:
[...]
Ik ben het ermee eens dat het twee verschillende straffen zijn.
Nederland kent geen trias politica. We gedragen ons wel alsof waardoor het er op lijkt.[...]
Ik vind dit juist een probleem, dat de politiek zich met een rechtzaak bemoeid buiten de muren van de rechtzaal. Verder denk ik hierin juist dat de trias politica hierin juist goed werkt.
Het blokkeren van een weg om anderen (op een redelijk intimiderende wijze) te verhinderen te demonstreren is wat anders dan demonstreren. Dat Justitie daar anders mee om gaat is logisch.spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:29:
[...]
[...]
Ik vind dit juist een probleem, dat de politiek zich met een rechtzaak bemoeid buiten de muren van de rechtzaal. Verder denk ik hierin juist dat de trias politica hierin juist goed werkt.
[...]
Alleen al qua veiligheid vind ik dat een snelweg blokkeren de letter van de wet gevolgd moet worden, hoe lang nog voordat er echt een dodelijk ongeluk gebeurt? Ook zien we steeds meer dat de burger het recht in eigen handen neemt, ze gaan zelf door de blokkade heen rijden, we zien steeds meer schermutselingen omdat mensen het zat zijn dat ze overlast ondervinden van deze blokkades.
Dit op één hoop gooien maakt je leven misschien makkelijker, maar is niet terecht.
Inzake ongelijkheid: hier heb je ook weer een voorbeeld van je hoe rijken parasiteren op de samenleving, en door wiens dreigementen we ons niet zouden moeten laten gijzelen.
Zucmantaks, nu 💰 !
Het is niet enkel de ongelijkheid, ik mis vanuit de overheid een plan om mensen die ontslagen worden door AI fatsoenlijk naar een andere baan te begeleiden, of beter gezegd, de sterk veranderende arbeidsmarkt, banen die verdwijnen en vooral bestaanszekerheid die op de tocht staat. Ipv de arbeidsmarkt flexibel te maken en mensen de tijd te geven om zich te laten omscholen willen ze de WW verkorten waardoor omscholing vanuit de WW onmogelijk gemaakt word.Bananenplant schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:29:
HooksForFeet in 'Nederlands techbedrijf Bird ontslaat 20 procent van personeel vanwege AI'
Inzake ongelijkheid: hier heb je ook weer een voorbeeld van je hoe rijken parasiteren op de samenleving, en door wiens dreigementen we ons niet zouden moeten laten gijzelen.
Laat ik voorop stellen dat ik voor afschaffing ben van de HRA.Bestseller schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:23:
[...]
Dat boomers het vooral voor zichzelf goed geregeld hebben maakt het fiscaliseren van de AOW een goed idee. Daarnaast is het afromen van het boomergeld door een serieuze erfbelasting ook een top idee om dat boomergeld te laten bijdragen aan de hele maatschappij. Zorgt ook meteen voor lagere inflatie. Nu nog politici die een ruggengraat hebben.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Hier begrijp ik niet zoveel van eerlijk gezegd. Waarom verwachten mensen op het moment dat het ze uitkomt ineens zoveel van de overheid terwijl ze op andere momenten roepen dat de overheid niets voor elkaar krijgt?spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:40:
[...]
Het is niet enkel de ongelijkheid, ik mis vanuit de overheid een plan om mensen die ontslagen worden door AI fatsoenlijk naar een andere baan te begeleiden, of beter gezegd, de sterk veranderende arbeidsmarkt, banen die verdwijnen en vooral bestaanszekerheid die op de tocht staat. Ipv de arbeidsmarkt flexibel te maken en mensen de tijd te geven om zich te laten omscholen willen ze de WW verkorten waardoor omscholing vanuit de WW onmogelijk gemaakt word.
Ik ben voor een directe (niet vrijblijvende) begeleiding naar andere werk bij werkloosheid. Geen gezeur over passende arbeid. Je raakt werkeloos en doet het op dat moment met de banen die beschikbaar zijn.
Dan zal in veel gevallen een jaar WW al te lang zijn is mijn verwachting.
Ik denk dat dit voorstel wel een goede manier is om mensen zo snel mogelijk in de WIA te krijgen. Of moet het werk dermate vervelend zijn dat ze zelf ontslag nemen? En daarna? Bijstand?Marcel a schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:09:
[...]Ik ben voor een directe (niet vrijblijvende) begeleiding naar andere werk bij werkloosheid. Geen gezeur over passende arbeid. Je raakt werkeloos en doet het op dat moment met de banen die beschikbaar zijn.
Directe begeleiding naar ander passend werk, betaald door de werkgever. Die wil tenslotte van dat persoon af. Dat lijkt mij wel te werken. Dan komt een groot deel van de verantwoordelijkheid weer bij de probleem veroorzaker te liggen.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Doordat je jezelf zo tegenover je medelanders opstelt ga je niet zoveel voor elkaar krijgen ben ik bang. De ander veroorzaakt jouw probleem en de ander moet het ook voor je gaan oplossen. Ik denk dat de ander zal zeggen 'Derby, succes met je leven en zoek het maar lekker zelf uit'.Derby schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:47:
[...]
Laat ik voorop stellen dat ik voor afschaffing ben van de HRA.
Dat boomers het vooral voor zichzelf goed geregeld hebben maakt het fiscaliseren van de AOW een goed idee. Daarnaast is het afromen van het boomergeld door een serieuze erfbelasting ook een top idee om dat boomergeld te laten bijdragen aan de hele maatschappij. Zorgt ook meteen voor lagere inflatie. Nu nog politici die een ruggengraat hebben.
Een goed passende en goedbetaalde baan is ook in het belang van de maatschappij, waarschijnlijk méér dan ietsje sneller aan de slag gaan in een slecht passende baan.Marcel a schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:09:
Geen gezeur over passende arbeid.
Gezien het mes aan twee kanten snijd vind ik dat werkgevers direct werklozen moet aannemen die door het UWV naar die werkgever gestuurd word, en dan geen gezeur over passende arbeid. Werkgevers moeten het doen met de werklozen die op dat moment beschikbaar zijn.Marcel a schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:09:
[...]
Hier begrijp ik niet zoveel van eerlijk gezegd. Waarom verwachten mensen op het moment dat het ze uitkomt ineens zoveel van de overheid terwijl ze op andere momenten roepen dat de overheid niets voor elkaar krijgt?
Ik ben voor een directe (niet vrijblijvende) begeleiding naar andere werk bij werkloosheid. Geen gezeur over passende arbeid. Je raakt werkeloos en doet het op dat moment met de banen die beschikbaar zijn.
Dan zal in veel gevallen een jaar WW al te lang zijn is mijn verwachting.
Denk jij trouwens dat werkgevers zitten te wachten op werklozen die een maand later alweer vertrekken omdat zij een passende baan gevonden hebben? Denk jij dat werkgevers blij worden van mensen die met Chinese vrijwilligheid bij een werkgever moeten werken en zich amper inzetten en ongeintresseerd rondlopen?
Tja dat jij een hok koopt met veel achterstallig onderhoud daar ben je toch echt zelf bij. Overigens als ik denk dat ik binnen afzienbare tijd deze keet verkoop om mij te ruste te leggen reken er dan niet op dat ik er ook nog maar één druppel verf etc. opsmeer, dat zit mijn tijd wel uit zal ik denken.Bestseller schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:23:
[...]
Maar hoeveel van deze HRA heb je al gebruikt?
Zoals het nu besproken wordt gaat de HRA zonder compensatie afgeschaft worden.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ergo, dankzij de mogelijkheid van omscholingen zorg je dat de banen waar flinke tekorten in zijn zoals de zorg en onderwijs zijinstromers krijgen. Er zijn veel mensen die via de WW zo in een krapteberoep terecht zijn gekomen.eamelink schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:15:
[...]
Een goed passende en goedbetaalde baan is ook in het belang van de maatschappij, waarschijnlijk méér dan ietsje sneller aan de slag gaan in een slecht passende baan.
Jij gaat er van uit dat de werkgever die iemand ontslaat de veroorzaker van het probleem is. *knip* s.v.p. niet de ander veroordelen/woorden in de mond leggen, maak een topic report aan als je dit vind..Derby schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:14:
[...]
Ik denk dat dit voorstel wel een goede manier is om mensen zo snel mogelijk in de WIA te krijgen. Of moet het werk dermate vervelend zijn dat ze zelf ontslag nemen? En daarna? Bijstand?
Directe begeleiding naar ander passend werk, betaald door de werkgever. Die wil tenslotte van dat persoon af. Dat lijkt mij wel te werken. Dan komt een groot deel van de verantwoordelijkheid weer bij de probleem veroorzaker te liggen.
In Nederland is het al lang gebruik dat iemand bij ontslag geld mee krijgt. Van de werkgever. We kunnen dat geld best reserveren voor dit doel. Hebben we gelijk dekking voor ons plan. Derby en ik zijn er uit: WW kan terug naar een jaar en de transitievergoeding wordt ingezet om te begeleiden naar werk.
Hoezo passend? Je bent werkloos. Er zijn banen, maar die 'passen' niet. En dan? Geeft dat het recht om werkloos te zijn?
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 11-05-2026 23:16 ]
Hoezo? Welk belang is gediend? *knip* maak hiervoor s.v.p. een topic report aan/voegt niets toe.eamelink schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:15:
[...]
Een goed passende en goedbetaalde baan is ook in het belang van de maatschappij, waarschijnlijk méér dan ietsje sneller aan de slag gaan in een slecht passende baan.
[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 11-05-2026 22:53 ]
Er zijn al lang werkgevers die iedereen die solliciteert aannemen. Vanzelfsprekend kan dit niet overal, maar dit is al de praktijk in een aantal situaties. Wat dit met passende arbeid te maken heeft begrijp ik niet helemaal en dat sturen van het UWV komt op mij al helemaal zo hopeloos over. Hoe diep ben je op de huidige vrij krappe arbeidsmarkt gezonken dat je je zou moeten laten sturen door het UWV?spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:22:
[...]
Gezien het mes aan twee kanten snijd vind ik dat werkgevers direct werklozen moet aannemen die door het UWV naar die werkgever gestuurd word, en dan geen gezeur over passende arbeid. Werkgevers moeten het doen met de werklozen die op dat moment beschikbaar zijn.
Denk jij trouwens dat werkgevers zitten te wachten op werklozen die een maand later alweer vertrekken omdat zij een passende baan gevonden hebben? Denk jij dat werkgevers blij worden van mensen die met Chinese vrijwilligheid bij een werkgever moeten werken en zich amper inzetten en ongeintresseerd rondlopen?
Op dit vlak kunnen we echt wat leren van de VS. Werkloosheid is het probleem van de werkloze. Passende arbeid? Ik denk dat er niet eens een vertaling voor bestaat.
Als je gelijk een baan moet aanpakken die je ongelukkig maakt, terwijl met iets meer tijd je misschien een baan had kunnen vinden waar je wel gelukkig in bent, wat voor effect verwacht dat dit heeft op je productiviteit en verzuim? Op je gezinsleven?Marcel a schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:37:
[...]
Hoezo? Welk belang is gediend? Ik heb er net een ban van een maand opzitten o.a. omdat ik zaken niet onderbouw, maar vooruit.... Hoe kom je hier bij?
Zucmantaks, nu 💰 !
Ja het geeft je het recht om werkloos te zijn, immers heb je flink bijgedragen aan de WW pot, dan mag je er toch ook uithalen waar je recht op hebt? Als de WW rechten gekort word dan wil ik ook een deel van dat geld terug! En niet passende banen betekend dat mensen door solliciteren, wat betekend dat deze mensen ook snel weer weg kunnen gaan, of je zit als werkgever met een ongeintreseerd iemand die geen stap harder gaat werken omdat hij nul plezier heeft in zijn werk, daar zit een werkgever niet op te wachten lijkt mij.Marcel a schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:35:
[...]
Hoezo passend? Je bent werkloos. Er zijn banen, maar die 'passen' niet. En dan? Geeft dat het recht om werkloos te zijn?
Niemand moet een baan aanpakken. Dat is je denkfout. Als je bang bent dat een baan je ongelukkig maakt, maar dat is het enige soort werk dat er is moet je als een idioot aan de slag om te zorgen dat je een andere baan kan accepteren. Het is maar goed dat ik niet bij het UWV werk, want ik zou heel erg weinig geduld hebben met dit slachtoffergedrag.Bananenplant schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:44:
[...]
Als je gelijk een baan moet aanpakken die je ongelukkig maakt, terwijl met iets meer tijd je misschien een baan had kunnen vinden waar je wel gelukkig in bent, wat voor effect verwacht dat dit heeft op je productiviteit en verzuim? Op je gezinsleven?
*knip* diskwalificatie, reageer s.v.p. inhoudelijk en onderbouwd.spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:44:
[...]
Ja het geeft je het recht om werkloos te zijn, immers heb je flink bijgedragen aan de WW pot, dan mag je er toch ook uithalen waar je recht op hebt? Als de WW rechten gekort word dan wil ik ook een deel van dat geld terug! En niet passende banen betekend dat mensen door solliciteren, wat betekend dat deze mensen ook snel weer weg kunnen gaan, of je zit als werkgever met een ongeintreseerd iemand die geen stap harder gaat werken omdat hij nul plezier heeft in zijn werk, daar zit een werkgever niet op te wachten lijkt mij.
[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 11-05-2026 23:05 ]
Jij hebt het over niet vrijblijvende begeleiding, dat gebeurt nu al door het UWV. Het UWV bemiddeld ook mensen naar een andere baan actief en zorgt dat het voor werklozen en werkgevers aan elkaar gematcht word, en ja dan hebben we het over passende arbeid. Iemand met een master degree die in een magazijn gezet word heeft een grote kans op mentaal ziek worden en in een bore out terecht te komen, dan ben je als maatschappij verder van huis.Marcel a schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:43:
[...]
Er zijn al lang werkgevers die iedereen die solliciteert aannemen. Vanzelfsprekend kan dit niet overal, maar dit is al de praktijk in een aantal situaties. Wat dit met passende arbeid te maken heeft begrijp ik niet helemaal en dat sturen van het UWV komt op mij al helemaal zo hopeloos over. Hoe diep ben je op de huidige vrij krappe arbeidsmarkt gezonken dat je je zou moeten laten sturen door het UWV?
Op dit vlak kunnen we echt wat leren van de VS. Werkloosheid is het probleem van de werkloze. Passende arbeid? Ik denk dat er niet eens een vertaling voor bestaat.
En haal de VS er niet bij, wij in Europa hebben gelukkig andere normen en waarden en dat wil ik graag zo houden. *knip* maak het s v.p. niet persoonlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 11-05-2026 22:58 ]
De WW is geen 'recht op werkloos zijn'. de WW is een verzekering om te voorkomen dat je niet financieel in de afgrond belandt bij een ontslag en geld krijgt om het gat tussen twee banen te overbruggen.spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:44:
[...]
Ja het geeft je het recht om werkloos te zijn, immers heb je flink bijgedragen aan de WW pot, dan mag je er toch ook uithalen waar je recht op hebt?
Dan wil ik ook een fors mindere afdracht van de WW, want minder rechten betekend dat ik minder wil betalen.
[ Voor 32% gewijzigd door defiant op 11-05-2026 23:06 ]
En dat degenen die een premie betaald hebben voor een verzekering daarna recht hebben op een uitkering volgens de voorwaarden die bij die verzekering horen lijkt me ook volkomen logisch.
En als je niet begrijpt wat het maatschappelijk belang is van passend werk dan denk ik dat je niets te zoeken hebt in deze discussie
Onderdeel van een verzekering is dat als je er voor betaald hebt en je hebt het nodig dat je ook krijgt waar je jaren voor betaald hebt. Onderdeel van de WW is ook dat je in de tijd krijgt om een nieuwe baan te vinden die passend is. Ik ben overigens nooit werkloos geweest en wil dat graag zo houden...Marrtijn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:53:
[...]
De WW is geen 'recht op werkloos zijn'. de WW is een verzekering om te voorkomen dat je niet financieel in de afgrond belandt bij een ontslag en geld krijgt om het gat tussen twee banen te overbruggen.
*knip* hou het s.v.p. inhoudelijk. Alsof we het ons kunnen veroorloven in deze tijd om mensen met een Master titel ver onder z'n niveau te laten werken? Als iemand een relevante master heeft en hij of zij heeft relevante werkervaring opgedaan dan is hij waardevol voor een werkgever. Jij slaat dat plat tot een diploma waaraan je rechten kan ontlenen. Als iemand een master heeft en niet zelfstandig aan een baan kan komen ben ik bang dat het toch dat baantje in het magazijn wordt.spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:53:
[...]
Jij hebt het over niet vrijblijvende begeleiding, dat gebeurt nu al door het UWV. Het UWV bemiddeld ook mensen naar een andere baan actief en zorgt dat het voor werklozen en werkgevers aan elkaar gematcht word, en ja dan hebben we het over passende arbeid. Iemand met een master degree die in een magazijn gezet word heeft een grote kans op mentaal ziek worden en in een bore out terecht te komen, dan ben je als maatschappij verder van huis.
En haal de VS er niet bij, wij in Europa hebben gelukkig andere normen en waarden en dat wil ik graag zo houden.*knip*
*knip* reactie op mbr'ed post/maak hier s.v.p. een topic report voor..
[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 11-05-2026 23:00 ]
Je bent dus principieel helemaal niet zo tegen die inkorting, maar je wilt er dan minder voor betalen?spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:56:
[...]
Dan wil ik ook een fors mindere afdracht van de WW, want minder rechten betekend dat ik minder wil betalen.
Je zegt het letterlijk zelf:Marcel a schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:47:
[...]
Niemand moet een baan aanpakken. Dat is je denkfout.
Je raakt werkeloos en doet het op dat moment met de banen die beschikbaar zijn.
Dus. Stel dat je een beroep hebt waar best regelmatig vacatures in zijn, maar waarvoor je soms wel even geduld moet hebben. Hoe ga je "als een idioot aan de slag" om te zorgen dat die vacatures ineens sneller komenAls je bang bent dat een baan je ongelukkig maakt, maar dat is het enige soort werk dat er is moet je als een idioot aan de slag om te zorgen dat je een andere baan kan accepteren.
Dan kun je nauwelijks bijkomen van de stress van je ontslag, heb je gelijk een nieuwe stressor van werk dat je totaal niet ligt... Nee, dan begin je lekker fris aan je volgende baan zodra je die gevonden hebt
Zucmantaks, nu 💰 !
*knip* hou het s.vp. inhoudelijk. de VS kan juist veel leren van Nederland en Europa op dit vlak. En gezien de enorme verontwaardiging vanuit de publieke opinie voor het versoberen van onze sociale zekerheid kan ik zeggen dat de meeste mensen in Nederland toch liever niet de situatie in de VS willen, gelukkig maar!
Amerika en Europa verschillen als dag en nacht met elkaar, we hebben totaal verschillende normen en waarden. Als je in Amerika zegt dat je 35 betaalde vakantiedagen hebt krijgen ze een hartaanval! Ik ken persoonlijk redelijk wat Amerikanen die naar Europa zijn gekomen vanwege de fijne arbeidsomstandigheden.
[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 11-05-2026 23:03 ]
Of het geeft je een goed gevoel dat je toch nog wat bijdraagt ipv zitten afwachten tot je iets geschikts vindt.Bananenplant schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:08:
[...]
Je zegt het letterlijk zelf:
[...]
[...]
Dus. Stel dat je een beroep hebt waar best regelmatig vacatures in zijn, maar waarvoor je soms wel even geduld moet hebben. Hoe ga je "als een idioot aan de slag" om te zorgen dat die vacatures ineens sneller komen? Hersenloos werk doen in de tussentijd?
Dan kun je nauwelijks bijkomen van de stress van je ontslag, heb je gelijk een nieuwe stressor van werk dat je totaal niet ligt... Nee, dan begin je lekker fris aan je volgende baan zodra je die gevonden hebt.
Geestdodende werk kan juist een zeer geschikte manier zijn om van stress af te komen. Als ik gestresst bent ga ik vaak bij mijn ouders langs met de kloofbijl om ze weer even aan wat brandhout te helpen. Niks brengt de geest meer tot rust dan fysieke arbeid
Ik ben principieel wel tegen de inkorting, maar als we gaan korten wil ik daar ook minder voor betalen, dan zorg ik zelf wel voor een vorm van verzekering dat ik een jaar of meer kan overbruggen. Als ik de middelen niet gebruik kan ik een paar jaar eerder met pensioen...Marcel a schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:03:
[...]
Je bent dus principieel helemaal niet zo tegen die inkorting, maar je wilt er dan minder voor betalen?
Ik denk niet dat je ouders je houden aan contracturen waarop jij geacht wordt daar hout te gaan hakken.squashedraven schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:11:
[...]
Geestdodende werk kan juist een zeer geschikte manier zijn om van stress af te komen. Als ik gestresst bent ga ik vaak bij mijn ouders langs met de kloofbijl om ze weer even aan wat brandhout te helpen. Niks brengt de geest meer tot rust dan fysieke arbeid
Zucmantaks, nu 💰 !
Nee maar ritme en regelmaat kan nooit kwaad.Bananenplant schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:17:
[...]
Ik denk niet dat je ouders je houden aan contracturen waarop jij geacht wordt daar hout te gaan hakken.
Dat is wel een beetje een dooddoener, vind je niet? Genoeg mensen die mentale klachten van hun werk krijgen, dat is een groeiend probleem, ondanks het ritme en de regelmaat van het hebben van zulk werk.squashedraven schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:18:
[...]
Nee maar ritme en regelmaat kan nooit kwaad.
Zucmantaks, nu 💰 !
eamelink schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:57:
Iedereen heeft het recht om werkloos te zijn; we hebben immers geen werkplicht.
Klop maar niet het recht om werkeloos te blijven en als je weigert om een baan aan te nemen dan korten ze je gewoon
En daarbij het UWV beoordeelt of werk passend is
Geen zorgen, de WW premie wordt door de werkgever betaald. Maar goed, het is niet uit te sluiten dat dat indirect op het loon wordt ingehouden. En in geval van verkorting vd WW zou een werkgever de gedaalde kosten ook kunnen verrekenen met het loon van de achterblijvende werknemers. Want zo zijn zespijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:12:
[...]
Ik ben principieel wel tegen de inkorting, maar als we gaan korten wil ik daar ook minder voor betalen, dan zorg ik zelf wel voor een vorm van verzekering dat ik een jaar of meer kan overbruggen. Als ik de middelen niet gebruik kan ik een paar jaar eerder met pensioen...
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Nee dat is geen dooddoener. Mentale klachten komen over het algemeen door te veel druk. Niet door te weinig. En als het daar wel door komt moet je zorgen dat je niet in die baan blijft hangen. Jullie blijven je maar als slachtoffer opstellen. Als je je werk niet interessant vindt moet je zorgen dat je iets anders kan gaan doen. Je moet niet verwachten dat de samenleving jouw probleem oplost danwel tijdelijk financiert.Bananenplant schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:25:
[...]
Dat is wel een beetje een dooddoener, vind je niet? Genoeg mensen die mentale klachten van hun werk krijgen, dat is een groeiend probleem, ondanks het ritme en de regelmaat van het hebben van zulk werk.
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:12:
[...]
Ik ben principieel wel tegen de inkorting, maar als we gaan korten wil ik daar ook minder voor betalen, dan zorg ik zelf wel voor een vorm van verzekering dat ik een jaar of meer kan overbruggen. Als ik de middelen niet gebruik kan ik een paar jaar eerder met pensioen...
[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 11-05-2026 23:20 ]
Daar hebben veel mensen meerdere banen. Die zullen dan wel een goed pensioen opbouwen. Oh, wacht....
[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 11-05-2026 23:21 ]
Geen land is perfect. In Nederland is dit overigens ook een probleem. Mensen met meerdere banen die nog steeds niet rond kunnen komen. Daarom kan ik slecht tegen gemekker over passend werk. Luxe problemen. Armoede is een probleem.W1ck1e schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:43:
[...]
Daar hebben veel mensen meerdere banen. Die zullen dan wel een goed pensioen opbouwen. Oh, wacht....
Het is geen recht dat je kunt innen, het is geen verzekering, het is een sociaal vangnet. We hopen dat we het nooit nodig hebben en betalen mee aan de ongelukkige die helaas uitvallen. Het is een transitie-vangnet zodat je tijd krijgt om dingen op orde te maken.spijkerhoofd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:58:
[...]
Onderdeel van een verzekering is dat als je er voor betaald hebt en je hebt het nodig dat je ook krijgt waar je jaren voor betaald hebt. Onderdeel van de WW is ook dat je in de tijd krijgt om een nieuwe baan te vinden die passend is. Ik ben overigens nooit werkloos geweest en wil dat graag zo houden...
In de opvatting omtrend de WW ligt hier wel het probleem, ik heb er recht op en zal dat gebruiken ook!
Dit Nederlandse vangnet is met twee jaar heel ruim, nergens in Europa is het vergelijkbaar (zitten wel een paar trappetjes in van plichten, in het tweede jaar ook omscholing). Zijn zij nu zo dom? Ik wil niet meteen bezuinigen maar na een jaar moet het roer wel radicaal om, leuk dat je een universitaire degree hebt maar we hebben chauffeurs te kort of aardbijplukkers, je gaat maar een baan oppakken die de gemeenschap nodig heeft (en waar mogelijk wel rekening houdt met je kwaliteiten). Bevalt je dit niet dan solliciteer je zelf maar vanuit die baan en niet vanuit de WW naar je ideale baan. Van mij mag daar zwaardere pressie en dwang op. Tering naar de nering, sowieso staat het ronduit beter op je CV als je e.e.a. heb geprobeerd voordat je weer in je interessegebied solliciteert. Iemand die die echt stil valt, na twee à drie jaar, krijg je niet meer aan het werk en dat moet je voorkomen want die kosten echt veel geld.
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
Eens!Marcel a schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:40:
[...]
Nee dat is geen dooddoener. Mentale klachten komen over het algemeen door te veel druk. Niet door te weinig. En als het daar wel door komt moet je zorgen dat je niet in die baan blijft hangen. Jullie blijven je maar als slachtoffer opstellen. Als je je werk niet interessant vindt moet je zorgen dat je iets anders kan gaan doen. Je moet niet verwachten dat de samenleving jouw probleem oplost danwel tijdelijk financiert.
Eigenverantwoording is een kwaliteit die steeds minder wordt gebezigd. Te vaak worden sociale voorzieningen gezien als ontsnapping in plaats van zelf actie te nemen.
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
Of door saai, repetitief werk. Of door betekenisloos werk. Of door een mismatch tussen werk en persoonlijke waarden. Of door een giftige werkcultuur.Marcel a schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:40:
[...]
Nee dat is geen dooddoener. Mentale klachten komen over het algemeen door te veel druk. Niet door te weinig.
Ja, dat heet dus passend werk. En daar gaat het de hele tijd al over: even wat ademruimte na ontslag zodat je de gelegenheid hebt weer iets passends te vinden in plaats van dat je gelijk gedwongen wordt om iets aan te pakken waar je misschien wel doodongelukkig van wordt.En als het daar wel door komt moet je zorgen dat je niet in die baan blijft hangen. Jullie blijven je maar als slachtoffer opstellen. Als je je werk niet interessant vindt moet je zorgen dat je iets anders kan gaan doen. Je moet niet verwachten dat de samenleving jouw probleem oplost danwel tijdelijk financiert.
Ik betaal belasting uit arbeid en ik heb er in die hoedanigheid totaal geen probleem mee als dat geld deels wordt aangewend om te zorgen dat mensen die ademruimte krijgen. Ik zou zelf namelijk ook zo behandeld willen worden. En dat heeft niets met je opstellen als een "slachtoffer" te maken.
Zucmantaks, nu 💰 !
Jij hebt het over ‘ademruimte’. Even pauze. Dat is een heel andere behoefte. Waarom gebruik je het woord gedwongen? Dat is heel erg raar. Niemand kan je dwingen om wel of geen werk te accepteren. Jij bent alleen bang dat het consequenties gaat hebben als je dat niet doet. En ja, als jij saai werk een probleem vindt, moet je zorgen dat je leuk werk vindt. En als je het niet erg vindt moet je dan niet een ww uitkering gaan aanvragen als dat even niet lukt.
Ademruimte, mee eens en dat verschilt per persoon. Ik ben daar geweest echter, gelukkig, liep de reintegratie via een commercieel traject en werden langzaam maar zeker (met stapjes terug) de duimschroevn weer aangedraaid richting een werkleven (regelmatig en zwaar begeleid).Bananenplant schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:12:
[...]
Of door saai, repetitief werk. Of door betekenisloos werk. Of door een mismatch tussen werk en persoonlijke waarden. Of door een giftige werkcultuur.
[...]
Ja, dat heet dus passend werk. En daar gaat het de hele tijd al over: even wat ademruimte na ontslag zodat je de gelegenheid hebt weer iets passends te vinden in plaats van dat je gelijk gedwongen wordt om iets aan te pakken waar je misschien wel doodongelukkig van wordt.
Ik betaal belasting uit arbeid en ik heb er in die hoedanigheid totaal geen probleem mee als dat geld deels wordt aangewend om te zorgen dat mensen die ademruimte krijgen. Ik zou zelf namelijk ook zo behandeld willen worden. En dat heeft niets met je opstellen als een "slachtoffer" te maken.
Meer en meer lijkt die ademruimte gelijk te worden aan de maximale duur: "omdat ik daar recht op heb". Met deze mentaliteit heb ik persoonlijk problemen maar erger, eenmaal echt uit het arbeidsproces kom je niet meer terug en draait de samenleving op voor de kosten voor de rest van het leven.
Van mij mag er meer druk op terugkeer naar werk, ik weet alleen niet of inkorten van de WW dat doel zal bereiken, bezuinigen zal alleen maar leiden tot meer uitval en dus meer kosten. Ik persoonlijk zou meer moeite steken in het eerste jaar, daar valt winst te halen ... maar dat betekent eerst investeren voordat je gaat reduceren.
Het is een kreet die bijvoorbeeld uwv gebruikt om werkzoekenden een baan te laten accepteren of hun uitkering te korten.Marcel a schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:31:
Nee dat heet geen passend werk. Passend werk is een term die gebruikt wordt om banen te kunnen weigeren omdat een uitkeringsgerechtigde ze niet passend vind.
...
Je lijkt te suggereren dat dat erg is? Na anderhalf jaar mag dat toch ook?W1ck1e schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:35:
[...]Het is een kreet die bijvoorbeeld uwv gebruikt om werkzoekenden een baan te laten accepteren of hun uitkering te korten.
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid