• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Marcel a schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:56:
[...]

Ik weet niet of dit al in die discussie genoemd is, maar die afbouw is allang ingezet. Hij lijkt nu even op pauze gezet. Je doet net alsof Nederland helemaal niets gedaan heeft om deze ontwrichtende aftrekpost te beperken. Het tegendeel is waar.
Klopt maar nog lang niet ver genoeg.

It’s the economy, stupid!

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:08
dawg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:57:
[...]

Klopt maar nog lang niet ver genoeg.
Tsja, dat wil ik best met je eens zijn, maar het is dan ook ingrijpend om dit af te schaffen. Het zou kunnen dat er zelfs een meerderheid in de kamer is die voor volledige afschaffing is op termijn.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:56
Marcel a schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Tsja, dat wil ik best met je eens zijn, maar het is dan ook ingrijpend om dit af te schaffen. Het zou kunnen dat er zelfs een meerderheid in de kamer is die voor volledige afschaffing is op termijn.
Een verandering die niet ingrijpend is, kan je achterwege laten. Het probleem is dat gedaan wordt alsof het hoogst ingrijpend is voor Jan met de pet, of diens kinderen. Dat hoeft niet, maar de suggestie alleen al heeft er tot op heden altijd voor gezorgd dat het debat wordt doodgeslagen.

Hetzelfde effect zie je op het gebied van erfbelasting of bijvoorbeeld migratie. Door enkel in extremen te spreken en voorstanders van verandering af te schetsen alsof ze enkel genoegen nemen met volledige afschaffing van vandaag op morgen (of in het geval van migratie juist het absoluut tegenovergestelde hiervan), valt er letterlijk geen zinnig politiek debat over te voeren.

Uiteraard volledig in het voordeel van degenen die baat hebben bij instandhouding van het systeem. En dat zijn onder de streep dus juist niet Jan en z'n kinderen. Wat dus ook de reden is waarom men hier altijd zo graag op aanstuurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Cid Highwind op 07-05-2026 16:06 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Marcel a schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Tuurlijk is dat ingrijpend, mensen leunen erop. Daarom ook in ~20 jaar o.i.d. afbouwen.

It’s the economy, stupid!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:22
dawg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:43:
[...]

Wellicht valt dat nog te bezien want de hra zal afgebouwd worden over enkele decennia, en niet ineens van de een op de andere dag in zijn geheel afgeschaft worden.
Sorry @dawg dit lijkt me geen wijs idee. De juiste tijd om dit door te voeren was in 2020 voor de corona crisis, toen de rentes langdurig laag stonden. Het sneller afschaffen van de HRA zorgt ervoor dat veel gezinnen in 1 klap honderden euro’s achteruit gaan.

Daar gaan we op links geen verkiezingen mee winnen. En mag het gezegd worden? De middenklasse / jongere is vaak al het bokje. Dus het geld moet echt hogerop gevonden gaan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Grunwold op 07-05-2026 17:54 ]

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:08
Grunwold schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:50:
[...]

Sorry @dawg dit lijkt me geen wijs idee. De juiste tijd om dit door te voeren was in 2020 voor de corona crisis. Het sneller afschaffen van de HRA zorgt ervoor dat veel gezinnen in 1 klap honderden euro’s achteruit gaan (en banken miljoenen erop vooruit 🙃)

Daar gaan we op links geen verkiezingen mee winnen. En mag het gezegd worden? De middenklasse / jongere is vaak al het bokje.
Waarom gaan banken er op vooruit?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Grunwold schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:50:
[...]

Sorry @dawg dit lijkt me geen wijs idee. De juiste tijd om dit door te voeren was in 2020 voor de corona crisis. Het sneller afschaffen van de HRA zorgt ervoor dat veel gezinnen in 1 klap honderden euro’s achteruit gaan (en banken miljoenen erop vooruit 🙃)

Daar gaan we op links geen verkiezingen mee winnen. En mag het gezegd worden? De middenklasse / jongere is vaak al het bokje.
Niet waar. Niemand wil het in één keer schrappen en het gaat gepaard met andere zaken. Lees de koopkrachtplaatjes en luister niet naar Yesilgoz. Of lees iets terug in dit topic.

• Grunwold
Marcel a schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:52:
[...]

Waarom gaan banken er op vooruit?
Nee, dat had ik fout. De bank heeft er verder niks mee te maken. Het is via belasting aftrekbaar.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:59
Grunwold schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:55:
[...]

Nee, dat had ik fout. De bank heeft er verder niks mee te maken. Het is via belasting aftrekbaar.
De bank vindt het heel fijn dat mensen meer kunnen lenen omdat ze HRA hebben. Kassa!

• Grunwold
ZieMaar! schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:54:
[...]

Niet waar. Niemand wil het in één keer schrappen en het gaat gepaard met andere zaken. Lees de koopkrachtplaatjes en luister niet naar Yesilgoz. Of lees iets terug in dit topic.
Het is niet relevant maar ik stem PvDA, niet VVD.

Met respect je gaat er geen verkiezingen mee winnen. Dus hoe willen we Links beleid krijgen als Links niet gaat winnen? Je hebt gelijk hoor, maar hoe ga je de gewone kiezer daarmee overtuigen?
DutchCommando schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:59:
[...]

De bank vindt het heel fijn dat mensen meer kunnen lenen omdat ze HRA hebben. Kassa!
The house always wins

[ Voor 17% gewijzigd door Grunwold op 07-05-2026 18:07 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:29
Grunwold schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Met respect je gaat er geen verkiezingen mee winnen. Dus hoe willen we Links beleid krijgen als Links niet gaat winnen? Je hebt gelijk hoor, maar hoe ga je de gewone kiezer daarmee overtuigen?
Breed uitmeten hoe rechts beleid via allerlei wegen niet in het belang van gewone mensen is.

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid