D-e-n schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:03:
@
Thompson
Er is genoeg geld in de wereld. Er is genoeg geld in Nederland. Alleen is het tering oneerlijk verdeeld. We laten ons echter al decennia voorliegen door de neoliberale machthebbers die ons voorhouden dat een andere inrichting van de maatschappij niet mogelijk is.
En ik zeg niet dat de bomen tot in de hemel groeien. Ik zeg niet dat het van vandaag op morgen kan. Ik zeg niet dat Nederland alles in zijn eentje kan veranderen. Maar alles begint met de wil om anders tegen de wereld aan te kijken. Alles begint met het besef dat de huidige inrichting van de maatschappij geen natuurwet is maar gebaseerd is op keuzes die de afgelopen decennia gemaakt zijn. We kunnen terug andere keuzes maken.
Ik ben er absoluut mee eens dat de inrichting anders kan en moet, maar het uitgangspunt dat er in de sociale lasten niet ingegrepen mag worden die kan ik niet volgen. Let op, ik zeg niet bezuinigen! De teneur die soms gebezigd wordt is dat alles wat 'is' moet blijven en er alleen meer meer geld naar toe moet om de extra wensen te betalen. Ik ben niet onmiddellijk tegen het verlagen van de WW duur maar dan dient er wel een traject na te zijn om mensen naar ander werk te helpen (en niet meteen bijstand); dit is voor mij één ondeelbare wet en dus niet eerst de WW slopen en dan ooit later (lees nooit) het verander traject in gang te zetten. We hebben zoveel potjes waar zoveel mensen alleen al aan werken, dus nog niet uitgekeerd krijgen, dat ik me wel eens afvraag of je niet alles gewoon op een hoop moet gooien en delen door de vraag; je krijgt er dan wel wat werklozen bij (de medewerkers).
Een kussen dient regelmatig opgeschud te worden om weer lekker te slapen, er gaat niets uit en toch ligt het daarna weer lekkerder; in dat perspectief vind ik dat je binnen elk ministerie altijd 'dat hebben we altijd zo gedaan' regelmatig moet beoordelen. In het sociale domein zijn genoeg voorzieningen die maar gedeeltelijk worden benut omdat je de weg moet weten, een groot deel krijgt het zomaar niet ... in feite weet de belastingdienst alles over je financiën dus waarom moet je dit expliciet zelf aanvragen (via de gemeente)? Onderwijs kan ook her-eiken (laptop versus boekenbudget), Defensie ook (tanks versus drones), Gezondheidszorg (10 miljard fraude?).
Ik ben het er mee eens dat bij de hoogste groepen meer geld vandaan moet worden gehaald maar wees ook reëel, al vraag je 10, 15% meer, dat gaat geen gigantische hoeveelheid naar binnen harken (en ik ben het er mee eens dat het wel moet hoor - iedereen in ieder geval gelijke belastinglast, bij voorkeur licht progressief). Dit is namelijk ook de reden waarom de 'middenklasse' altijd gepakt wordt - een klein procentpunt meer [sarcame]voelt niemand[/sarcasme] en levert structureel heel veel meer op.
Een vrije markt bestaat niet en alleen een overheid werkt ook niet. In het samenspel tussen deze twee moet de overheid wel altijd controleren en reguleren. Dit is de grootste fout vanuit de jaren 80,90 en 00 waar woorden als zelfregulering hebben laten zien hoe de financiëlewereld onderuit ging. Daarna zijn er harde piketpaaltjes gezet waar tegenwoordig weer aan getrokken wordt (omwille van bonusstructuren binnen banken). Binnen strakke kaders kan de markt heel goed dingen oppakken, maar die kaders moeten
altijd en
continue door de overheid bewaakt worden. Het dogma van een kleinere overheid laat zich exact weerspiegelen in het ministerie van Verkeer en Waterstaat - waar geen regie en geen kennis meer is met als resultaat dat er geen commerciële partij meer op grote projecten durft in te stappen ... [sarcasme]wat een fantastische winst is daar nu behaald[/sarcasme].
Besef dat we een hele welvarende maatschappij hadden met een hogere hoogste belastingschijf. Besef dat we een prima woningmarkt hadden zonder vrije huurmarkt. Vroeger is niet heilig maar de huidige tijd ook niet.
Deze relatie ben ik het mee oneens, te makkelijke correlatie. De jaren 50, 60 en 70 kenmerken zich door naoorlogse opbouw vanuit de middeninkomens, begin 80 zie je de kentering al aankomen (luxe bij de midden inkomens). Dit staat nagenoeg compleet los van de hoogste belastingschijf. Wat onverlet laat dat iedereen in mijn ogen minimaal procentueel evenveel zou moeten betalen. Elke vorm van inkomen/vermogensvermeerdering zou in mijn ogen daarom gelijk belast moeten worden.
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.