Als de strafbaarstelling van illegaliteit en het helpen van een illegaal persoon er niet in zouden staan zou ik mee willen gaan om belangrijkere punten binnen te halen voor D66 en voor de wet te stemmen als mede D66 stemmer, maar die punten over illegaliteit vind ik veel te ver gaan.hamsteg schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:00:
[...]
Normaal ga ik helemaal met je en de D66 mee, in dit met de Novelle beperkte groep, niet. Ik stem D66 maar ik zag kansen om belangrijkere punten voor D66 binnen te halen. Ik blijf dit een gemiste kans vinden.
Hoe zie jij een zelfde wet tot stand komen? Zowel het CDA als D66 zitten al aan de grens van wat ze acceptabel kunnen vinden. Dat verandert niet. Ik verwacht een wet voor de bühne die bijvoorbeeld iets wil doen aan daadwerkelijk ernstig criminele illegalen en that's it.hamsteg schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:54:
[...]
je hebt gelijk, dat geef ik ook aan idd maar meer binnenkort komen er wetten die grotendeels hetzelfde zijn. Tel je knopen.
Als ... elke verkeersovertreding wordt ook niet bekeurd. Met dit soort what-ifs kan ik niets.
In mijn ogen was dit de eerste kans juist om wel de PVV met name weg te kunnen zetten.
Agree to disagree.
Het is vooral de VVD die zich nu twee maal aan dezelfde wet vergaloppeerd heeft . De eerste keer dat het amendement het gehaald had en waarmee de wet het draagvlak in de eerste kamer ging missen. En nu bij de formatie gegokt dat de PVV voor zou stemmen. Iets met ezels en stenen.
Het is toch eigenlijk achterlijk dat de Nederlandse politiek maar gegijzeld blijft worden door een relatief onbelangrijk onderwerp (zeker gezien de toestand in de wereld op dit moment) alleen maar omdat er een schreeuwlelijk al jaren vanaf de zijlijn staat te blaten.
Als die tijd die hier aan wordt besteed zou ook besteed kunnen worden aan vraagstukken als hoe we onafhankelijk worden van boevenlanden, hoe we de vergrijzing gaan aanpakken, hoe houden we de zorg betaalbaar. Al die echt belangrijke dingen worden alleen maar naar voren geschoven totdat het niet houdbaar meer is. Ook als je het puur rationeel bekijkt: de hoeveelheid geld dat met de belangrijkste zaken gemoeid is, is vele malen meer dan het hele asieldossier. Alleen al aan AOW wordt (nu!) minstens 10x zoveel uitgegeven dan aan asielzoekers.
Als die tijd die hier aan wordt besteed zou ook besteed kunnen worden aan vraagstukken als hoe we onafhankelijk worden van boevenlanden, hoe we de vergrijzing gaan aanpakken, hoe houden we de zorg betaalbaar. Al die echt belangrijke dingen worden alleen maar naar voren geschoven totdat het niet houdbaar meer is. Ook als je het puur rationeel bekijkt: de hoeveelheid geld dat met de belangrijkste zaken gemoeid is, is vele malen meer dan het hele asieldossier. Alleen al aan AOW wordt (nu!) minstens 10x zoveel uitgegeven dan aan asielzoekers.
[ Voor 50% gewijzigd door R_Zwart op 22-04-2026 21:30 ]
Hiermee stel je wel voor dat D66 politiek had moet bedrijven op basis van waar het marketing team van de PVV mee komt aandragen. Maar ik denk hoe dan ook dat de PVV er een spin aan had gegeven.hamsteg schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:54:
In mijn ogen was dit de eerste kans juist om wel de PVV met name weg te kunnen zetten.
Vanuit een oogpunt van politieke marketing heb je waarschijnlijk gelijk, maar politiek is breder dan alleen marketing en op dit moment kan de PVV dit niet inzetten. Tegen de tijd dat er verkiezingen zijn zal dit amper impact hebben.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid