• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:46
HvdBent schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:04:
Ik zit zelf in een klankbordgroep energietransitie in een middelgrote stad, bijna alle huizen kunnen het best worden aangesloten op een warmtenet, bijna nergens is een warmtepomp beter. De angst voor warmtenetten is groot door de slechte ervaringen met commercieel ge-exploiteerde netten in de polder, maar bij de huidige technieken (meer warmte winnen uit passieve bronnen, en een minimaal overheidsaandeel van 51% is de angst voor hoge prijzen ongegrond) Nu de mensen nog overtuigen......
Zolang je de facto met een monopolist zit én de tarieven alsnog aan de gasprijs zijn gekoppeld zie ik weinig voordelen. Ben het wel met je eens dat de nieuwe warmtewet een klein stapje vooruit is, maar inderdaad na Tilburg en Veldhoven hoef ik zo'n ding niet in mijn huis.

Ik sla nog liever een eigen bodemwarmtepomp dan dat ik afhankelijk ben van zo'n collectief gedrocht :*).

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
HvdBent schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:04:
[...]
De angst voor warmtenetten is groot door de slechte ervaringen met commercieel ge-exploiteerde netten in de polder, maar bij de huidige technieken (meer warmte winnen uit passieve bronnen, en een minimaal overheidsaandeel van 51% is de angst voor hoge prijzen ongegrond) Nu de mensen nog overtuigen......
De angst is zeker niet ongegrond, bijna elke warmtenetten betaal je net zoveel als met een gasaansluiting. Door de monopoly van de levernacier. Je kunt niet overstappen naar een goedkopere of groenere aanbieder, wat bij gas en elektriciteit wel kan.

https://www.eigenhuis.nl/...verwarmen/stadsverwarming
Vaste kosten: gemiddeld € 827,91 incl. btw per jaar.
Alleen het vastrecht is al flink meer als mijn gehele energierekening met een warmtepomp, mijn totale energierekening was 355 euro...

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:12
Bestseller schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:26:
[...]
We hebben ooit een verdrag getekend waarin staat dat we geen belasting en accijns zullen heffen op kerosine voor de luchtvaart.
Dat verdrag kan met voortschrijdend inzicht dus ook worden veranderd. Zou je dan voor zijn? En als het gezien de mening van de huidige Amerikaanse regering globaal niet kan kun je het Europees en voor binnenlandse vluchten natuurlijk wel doen. Ben je daar dan wel voorstander van?

Want het blijft natuurlijk raar om één tak uit te zonderen van een brandstofbelasting.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
En alleen beter voor het milieu als er restwarmte van de industrie wordt gebruikt..en of die er over 10 jaar nog is is gewoon uiterst onzeker.. Warmtenetten aanleggen is gewoon gruwelijk duur.
anders.moet je 70+ graden water gaan maken terwijl je het in een huis via een warmtepomp veel efficienter kan (lagere temperatuur). En een cv ketel heeft hetzelfde rendement als de.centrale opwarming en dan heb je geen transportverliezen.

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:34
_JGC_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:30:
@Bestseller We hebben ook ooit een verdrag getekend met CO2 doelstellingen.
Klopt. Wil je dat verdrag dan ook afschaffen?

We zullen andere manieren moeten zoeken om de CO2 te verminderen…

En laat dat een wijze les zijn wanneer er weer een verdrag wordt ondertekend dat niet volledig wordt doordacht.

• spijkerhoofd
  • Nu online
Bestseller schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:19:
[...]

Klopt. Wil je dat verdrag dan ook afschaffen?

We zullen andere manieren moeten zoeken om de CO2 te verminderen…

En laat dat een wijze les zijn wanneer er weer een verdrag wordt ondertekend dat niet volledig wordt doordacht.
Het een sluit het ander niet uit, want we zouden ook het aantal vluchten boven Europa kunnen halveren of met 75% laten krimpen, daarmee voeren we het verdrag over de CO2 uit zonder het verdrag over kerosine in de weg zitten.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Europese Commissie wil vaste thuiswerkdag in strijd tegen hoge energieprijzen

https://nos.nl/artikel/26...tegen-hoge-energieprijzen

Hebben veel werknemers al..

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:46
Deezers schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:37:
Europese Commissie wil vaste thuiswerkdag in strijd tegen hoge energieprijzen
Supergoed idee! In plaats van dat we een paar bedrijven moeten verwarmen moeten alle werknemers individueel hun huis warm houden in de winter.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Dennis schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:46:
[...]

Supergoed idee! In plaats van dat we een paar bedrijven moeten verwarmen moeten alle werknemers individueel hun huis warm houden in de winter.
Als de Iran problemen (al) zijn opgelost is er komend najaar gewoon weer een nieuw probleem hoor. Denk dat de EU nu vooral denkt aan minder dag transport, dus je auto thuislaten.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Dennis schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:34:
[...]

Zolang je de facto met een monopolist zit én de tarieven alsnog aan de gasprijs zijn gekoppeld zie ik weinig voordelen. Ben het wel met je eens dat de nieuwe warmtewet een klein stapje vooruit is, maar inderdaad na Tilburg en Veldhoven hoef ik zo'n ding niet in mijn huis.

Ik sla nog liever een eigen bodemwarmtepomp dan dat ik afhankelijk ben van zo'n collectief gedrocht :*).
Een bodemwarmtepomp heeft ook niet altijd rendement.
De koppeling met de gasprijs gaat er een keer af En het is een monopolist waar je middels een democratisch principe gewoon invloed op hebt (de gemeenteraad) Het bedrijf zit er alleen in voor de professionaliteit van het dagelijks bestuur.

• spijkerhoofd
  • Nu online
Dennis schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:46:
[...]

Dat is natuurlijk onzin, in de helft van Europa staat de kachel uit vanwege het warmere weer en dat zal straks geheel zijn. De komenden maanden kunnen we best als kantoorwerkers geheel thuis werken omdat dit vooral olieproducten bespaard. In september zouden we overnieuw kunnen kijken wat we dan gaan doen...

• spijkerhoofd
  • Nu online
Deezers schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:56:
[...]

Als de Iran problemen (al) zijn opgelost is er komend najaar gewoon weer een nieuw probleem hoor. Denk dat de EU nu vooral denkt aan minder dag transport, dus je auto thuislaten.
De Europese Commissie zou ook kunnen beginnen met de wet die het verbied om na 2030 auto's met brandstofmotor te handhaven. En wellicht extra subsidies voor EV's maar dan op EU niveau.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Scheurbuik schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:15:
En alleen beter voor het milieu als er restwarmte van de industrie wordt gebruikt..en of die er over 10 jaar nog is is gewoon uiterst onzeker.. Warmtenetten aanleggen is gewoon gruwelijk duur.
anders.moet je 70+ graden water gaan maken terwijl je het in een huis via een warmtepomp veel efficienter kan (lagere temperatuur). En een cv ketel heeft hetzelfde rendement als de.centrale opwarming en dan heb je geen transportverliezen.
Restwarmte van industrie is hoofdzakelijk van de waterzuivering, er kan warmte gewonnen worden uit rioolwater, en uit oppervlaktewater. De netten zullen doorgaans als lage temperatuurnetten worden uitgevoerd, met naverwarming in de meterkast. Tenminste in de situaties waar ik over meedenk.
Op het industrieterrein kunnen hubs ontstaan waar bedrijven restwarmte kunnen aanbieden, dan ben je minder gebonden aan de levensduur van individuele bedrijven. Is voor bedrijven weer een aanzet om duurzamer met warmte om te gaan.
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid