Kid Buu schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:17:
[...]
Data na 2024 is hier nog niet beschikbaar, maar kan er dan wel gesproken worden over een dalende trend? Wellicht van de absolute piek gezien, maar ook als ik jouw link bekijk is de instroom nog behoorlijk hoog t.o.v. alle voorgaande jaren met uitzondering van 2015. En dat bevat nog niet de data van 2026, waar het dusver lijkt op te lopen t.o.v. 2025.
Ik vermoed - en dat is een persoonlijke aanname - dat dit komt doordat er nog geen eenduidige cijfers zijn omdat deze processen nog lopen (al dan niet als gevolg van bezwaar). Officieel gezien moet een asielaanvraag binnen 3 tot 6 maanden zijn afgerond, alleen is de praktijk dat dit 20 tot 24 maanden duurt.
Pas als iemand na het proces de asielstatus krijgt dan heb je een tijdelijke verblijfsvergunning voor 5 jaar (na 5 jaar moeten ze een aanvraag doen voor een verlenging van hun tijdelijke verblijfsvergunning), dan zouden ze (in theorie) moeten doorstromen vanuit locaties als Ter Apel en hun intrede moeten krijgen in de (nood)opvanglocaties binnen Nederland alvorens ze doorstromen naar eigen huisvesting in een gemeente waar de spreidingswet - die het vorige kabinet zou terugtrekken - in zou moeten helpen.
Effectief hebben we al geruime tijd een verstopte trechter:
- Vanuit eerdere bezuinigingen en-of Europese afspraken zijn andere intake locaties indertijd gesloten
- Vanuit eerdere bezuinigingen en-of Europese afspraken zijn opvanglocaties indertijd gesloten
- Door COVID19 en eerdere bezuinigingen is het aantal FTE in de asielketen zodanig afgenomen en aanvragen duren nu praktisch gezien 20 tot 24 maanden
- Doorstroming van statushouders loopt niet of amper
- Land van herkomst werken niet mee met de opvang van asielaanvragers die terug moeten
De theorie vanuit diverse politieke partijen is dat de instroom beperken er (uiteindelijk) voor zou moeten gaan zorgen dat deze verstopte trechter weer gaat lopen, ware het niet dat zelfs met een afname van 99% het aantal asielvragen we nog steeds onvoldoende (nood)opvanglocaties hebben voor de doostroom voor de huidige groep asielzoekers met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd (laat staan huisvesting in gemeentes, want ja we hebben ook een woningcrisis) en onvoldoende FTE tot hun beschikking hebben om de achterstand van lopende aanvragen goed weg te kunnen werken.
En vanuit betrokkenen binnen de asielketen is op diverse manieren al behoorlijke kritiek geuit op de 3 asielwetten die gisteren zijn behandeld. Vanuit mijn persoonlijke mening waren deze wetten voor de buhne om aan te tonen "kijk ons eens streng zijn, we luisteren echt naar jullie zorgen" terwijl de praktische uitvoerbaarheid en handhaving op z'n minst wat discutabel zou zijn.
Ook het Europese Asiel- en Migratiepact klinkt - in theorie - als een acceptabele verscherping van asielprocessen binnen Europa dat een meerderheid kan vinden op zowel links als rechts. Grootste punt is, is dat je nog steeds afhankelijk bent van andere lidstaten qua uitvoering en dan praat ik nog niet over dat vele landen in Europa (net zoals Nederland) te weinig FTE hebben om de "snellere" processen in de praktijk te kunnen realiseren omdat dit nog steeds door de landen zelf moet worden uitgevoerd.
Persoonlijk vind ik daarom dat deze Europese wetgeving is in feite voor de buhne is en simpelweg bedoelt is om de wind uit de zeilen te halen van extreem/alt-rechtse partijen die steeds populairder worden in de Europese lidstaten.