• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-03 16:19
Migrator schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:53:
(Eindelijk?) wat meer in de media wat @defiant al veel vaker heeft opgemerkt: dit kabinet heeft compleet geen plan voor het vinden van meerderheden voor het beleid:

Oppositie: kabinet-Jetten mist plan voor Kamersteun
Gaat de strategie misschien zijn om met proefballonnetjes de steun te krijgen?
Kabinet wil 'plan xyz' uitvoeren, mist steun voor een meerderheid.
Kabinet roept 'we willen extra onderwijs op scholen voor verantwoord met de natuur omgaan'. Meerderheid is in zicht, want o.a. PvdD wil dit wel.
Kabinet sluit onderhandse deal met SGP, Christenunie, BBB: dat laatste plan gaat van tafel en in ruil geven ze steun voor 'plan xyz'.

En dat herhalen tot de volgende verkiezingen?

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-03 16:33
Dat lijkt me een plan waar de oppositie niet graag aan mee werkt. Ik denk eigenlijk dat ze om tafel moeten met bijvoorbeeld JA21. Of GLPVDA. Over de grote lijnen zal je toch wat stevigere steun moeten hebben. Het belastingplan zal namelijk ook een meerderheid moeten hebben. En ik geloof niet dat links zal instemmen met een belastingplan dat rechts beleid gaat uitvoeren met steun van rechts. En die steun zal er toch moeten komen.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:47
Bestseller schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:14:
Is het plan niet vooral het land op slot houden en de boel laten klappen wanneer het gunstig is qua peilingen? Want ze weten allemaal dat ze als minderheid niets kunnen bereiken en hun regeerplannen zo controversieel zijn dat er geen meerderheid bereikt gaat worden, zonder dat het 1 van de 3 enorm pijn gaat doen en dus liever de stekker eruit gaat trekken dan akkoord gaan. We hebben een minderheidskabinet dat vooral bezig is met een schaakspel tegen elkaar.
En als het dan klapt laten we dan als kiezer een keer na gaan denken en zorgen dat er niet zo'n versplinterd landschap ontstaat en gewoon niet meer gaan zoeken bij het nieuwste smaakje van de dag maar gewoon een keer jezelf serieus verdiepen in wat partijen in hun verkieizingsprogramma hebben staan. Een kiesdrempel is geen optie want daarme negeer je tegenwoordig al snel 20% van de kiezers (dus nog meer ontevredenheid).

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Migrator schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:53:
(Eindelijk?) wat meer in de media wat @defiant al veel vaker heeft opgemerkt: dit kabinet heeft compleet geen plan voor het vinden van meerderheden voor het beleid:

Oppositie: kabinet-Jetten mist plan voor Kamersteun

Tekenend is dat wat mij betreft dat JA21 ook nog gelooft dat het mogelijk is om op verschillende onderwerpen andere meerderheid te zoeken, zonder daarbij in acht te nemen dat beleid en met name de financiering allemaal verwoven is. Maar zelfs die insteek die aansluit bij de illusie van het kabinet is niet genoeg om betrokken te worden blijkbaar.
Ik heb het al gezegd toen deze coalitie aantrad; natuurlijk is er geen ‘plan’. Men gaat rekken tot de Provinciale Staten verkiezingen van volgend jaar, in de hoop dat er dan een rechtse meerderheid in de Eerste Kamer komt.

Zegt ook veel, naast het regeerakkoord, over hoezeer de VVD deze coalitie in een houdgreep heeft.

It’s the economy, stupid!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:20

DropjesLover

Dit dus ->

Misschien moeten er al beter coalities voor de verkiezingen gesmeed worden, zodat kiezers beter weten waar ze werkelijk voor stemmen.

Zo werkt het in extreem versplinterde grote landen als Italië ook.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24
DropjesLover schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:25:
Misschien moeten er al beter coalities voor de verkiezingen gesmeed worden, zodat kiezers beter weten waar ze werkelijk voor stemmen.

Slecht idee. Mensen weten nu al niet meer dat ze op een persoon stemmen en niet een partij. Als er dan ook nog een coalitie bijzit dan denkt men dat er alleen/uitsluitend op een coalitie gestemd wordt.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:19
DropjesLover schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:25:

Het probleem is gewoon dat je niet weet van te voren op welke variant je moet stemmen.
Je weet gewoon van te voren niet hoeveel zetels iedere partij krijgt en dus welke variatie je op moet stemmen.

Stel in dit scenario had je als optie: D66, CDA, VVD (minderheid), maar blijkt dat D66 zoveel zetels zou krijgen dat ze VVD niet nodig hebben. Oftewel je moet dan eigenlijk elke combinatie kunnen stemmen?

Alleen al van onze huidige coalitie:
  1. D66 alleen
  2. CDA alleen
  3. VVD alleen
  4. D66, CDA
  5. D66, VVD
  6. D66, CDA, VVD (de coalitie)
  7. CDA, VVD
Dan wordt de stemlijst dus nog langer dan hij nu is :D
Laten uitrekenen:
We hebben 18 partijen die meededen aan alle kieskringen (20 stuks), daar ga ik even vanuit.
De zetelverdeling neem ik niet mee (gezien het voor de verkiezingen het geval is).
Stel we hebben de regel dat er maximaal 2 partijen aan een coalitie mee mogen doen, dan heb je al 153 combinaties!
Bij 3 partijen hebben wij het al over 816 keuzes :)

[ Voor 30% gewijzigd door Ryur op 24-03-2026 18:03 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:13
Om te lachen: Zonet een reclamespotje op NPO1 in de zendtijd van de politieke partijen waarin de PVV oproept om toch vooral op 18 maart te gaan stemmen......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:20

DropjesLover

Dit dus ->

Ryur schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:56:
[...]

Het probleem is gewoon dat je niet weet van te voren op welke variant je moet stemmen.
Je weet gewoon van te voren niet hoeveel zetels iedere partij krijgt en dus welke variatie je op moet stemmen.

Stel in dit scenario had je als optie: D66, CDA, VVD (minderheid), maar blijkt dat D66 zoveel zetels zou krijgen dat ze VVD niet nodig hebben. Oftewel je moet dan eigenlijk elke combinatie kunnen stemmen?

Alleen al van onze huidige coalitie:
  1. D66 alleen
  2. CDA alleen
  3. VVD alleen
  4. D66, CDA
  5. D66, VVD
  6. D66, CDA, VVD (de coalitie)
  7. CDA, VVD
Dan wordt de stemlijst dus nog langer dan hij nu is :D
Laten uitrekenen:
We hebben 18 partijen die meededen aan alle kieskringen (20 stuks), daar ga ik even vanuit.
De zetelverdeling neem ik niet mee (gezien het voor de verkiezingen het geval is).
Stel we hebben de regel dat er maximaal 2 partijen aan een coalitie mee mogen doen, dan heb je al 153 combinaties!
Bij 3 partijen hebben wij het al over 816 keuzes :)
Of al vooraf coalities cq lijstverbindingen.
Dus D66+GL+PvdA+Volt als een blok. Of PVV+Ja21+FvD+VVD, of BBB+CDA. Een stem op 1 van die partijen is een stem voor dat blok.

Zonder alle opties en mogelijke combinaties.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik denk dat vooral linkse mensen dit aan het hart gaat; wat moet links doen om mensen hun vertrouwen terug te winnen en weer te groeien?

De (volgens mij) nr.7 van GLPvdA Rotterdam heeft daar zo zijn eigen idee over. En ik moet zeggen dat ik me wel kan vinden in hetgeen hij zegt. Hij windt er ook geen doekjes om, integendeel. :)

It’s the economy, stupid!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:35
dawg schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:15:
Ik denk dat vooral linkse mensen dit aan het hart gaat; wat moet links doen om mensen hun vertrouwen terug te winnen en weer te groeien?

De (volgens mij) nr.7 van GLPvdA Rotterdam heeft daar zo zijn eigen idee over. En ik moet zeggen dat ik me wel kan vinden in hetgeen hij zegt. Hij windt er ook geen doekjes om, integendeel. :)

[YouTube: Hoe links voor het eerst in 10 jaar won in Rotterdam (en wat de rest kan leren)]
Ik denk dat PVDA/GL 2 lijstrekkers moeten hebben, 1 voor de grachtengordel en studenten GL en een voor de zogenaamde arbeiders en havenslaven vanuit de PVDA. Ik denk namelijk dat PVDA en GL een andere achterban hebben waarbij het ene niet aansluit bij het andere, terwijl beide in de kamer toch goed kunnen samenwerken. Ik vraag mij af of de samenvoeging in general wel zo positief was want de uitslagen liegen er niet om.

Ik vind deze persoon een ideale kandidaat voor de PVDA is die de arbeiders/laag opgeleiden goed kan aanspreken omdat hij dej volkse taal spreekt(met een groot Rotterdams accent) en ook weet wat er bij deze mensen speelt omdat hij zelf uit een lastige situatie komt met het vroege overlijden van zijn vader.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Links heeft een breder probleem dan alleen maar welk poppetje de lijsttrekker is, en welke toon ze aanslaan. Kijk naar de SP die gewoon wegkwijnt, het is absoluut mijn partij niet meer met hun Rusland-standpunten, maar het is uiteindelijk wel gewoon een prima partij voor de "arbeider". En je kan Jimmy Dijk er moeilijk van betichten dat het een elitaire bal is.

Overigens zal dat eerste filmpje in de link van @dawg juist vooral de jongeren bereiken, lekker vlot, lekker flitsend. Daar ga je weinig mensen ouder dan, mwah, 35 echt mee over streep trekken. En vergeet ook niet dat dit soort shorts extreem algoritme/bubbel-gevoelig zijn.

Henk die een beetje doorklikt op [insert social media naar keuze] en vooral interesse toont in Leefbaar-filmpjes gaat zo'n PVDA short letterlijk nooit zien. Na minder dan een uurtje clicken en scrollen zit je al in een metersdikke bubbel.

Niet dat ze dan maar niks moeten doen omdat het toch allemaal ruk is, maar er is simpelweg niet 1 magische oplossing. Het moet op alle fronten gewoon praktisch perfect, en zelfs dan loop je nog achter, omdat de populairste media in Nederland [kneiter]rechts zijn. Ook hier weer zie je de bubbel, voor zoveel mensen is De Telegraaf hun standaard nieuwsbron, zelfs als ze niet eens zélf echt rechts zijn, maar ze nemen de talkingpoints wel over.

People as things, that’s where it starts.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:56
spijkerhoofd schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:48:
[...]

Ik denk dat PVDA/GL 2 lijstrekkers moeten hebben, 1 voor de grachtengordel en studenten GL en een voor de zogenaamde arbeiders en havenslaven vanuit de PVDA. Ik denk namelijk dat PVDA en GL een andere achterban hebben waarbij het ene niet aansluit bij het andere, terwijl beide in de kamer toch goed kunnen samenwerken. Ik vraag mij af of de samenvoeging in general wel zo positief was want de uitslagen liegen er niet om.

Ik vind deze persoon een ideale kandidaat voor de PVDA is die de arbeiders/laag opgeleiden goed kan aanspreken omdat hij dej volkse taal spreekt(met een groot Rotterdams accent) en ook weet wat er bij deze mensen speelt omdat hij zelf uit een lastige situatie komt met het vroege overlijden van zijn vader.
offtopic:
Niet om het een of ander, maar aan de grachtengordel woon je toch vooral als je flink kapitaal hebt? Daar zullen vast wat principiële GL stemmers onder zijn, maar wordt er eigenlijk gewoon een boeman gemaakt van een “ver van het volk” demografie die, zonder enige vorm van onderbouwing, net zo goed VVD of BVNL aangemeten zou kunnen worden?
Geen gek idee overigens, maar, ga je met een dergelijke interne verdeeldheid ook niet een weg in die haaks staat op het hele fusie-idee?

Mij lijkt het, ook in navolging op het eerste gedeelte, eerder van voordeel als men eens wegkomt van het idee dat klimaat en leefomgeving een soort van luxe voor welgestelden is, terwijl het eigenlijk thema’s zijn die juist ook de kinderen van Jan met de pet treffen en betreffen. In die lijn, vegetariërs zijn geen rare mensen uit een vreemd milieu, hippies of stadse nieuw-denkenden. Het zijn je buren, kinderen, vrienden of familie. En daaronder dus ook gewoon zorgmedewerkers, leraren en fabrieksmedewerkers.

Het elitaire frame komt zekere (geclaimde) “volks”partijen erg goed uit, waar exploitatie en vervuiling helaas nog altijd synoniem zijn voor welvaart.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:35
Cid Highwind schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 01:11:
[...]
offtopic:
Niet om het een of ander, maar aan de grachtengordel woon je toch vooral als je flink kapitaal hebt? Daar zullen vast wat principiële GL stemmers onder zijn, maar wordt er eigenlijk gewoon een boeman gemaakt van een “ver van het volk” demografie die, zonder enige vorm van onderbouwing, net zo goed VVD of BVNL aangemeten zou kunnen worden?
offtopic:
Grachtengordel is wat onhandig omschreven...
Geen gek idee overigens, maar, ga je met een dergelijke interne verdeeldheid ook niet een weg in die haaks staat op het hele fusie-idee?
Ik denk dat het geen interne verdeeldheid is, maar dat PVDA/GL met een totaal verschillende achterban te maken heeft, terwijl beide kanten voor een groot gedeelte baat hebben bij een gedeeltelijk programma.
Mij lijkt het, ook in navolging op het eerste gedeelte, eerder van voordeel als men eens wegkomt van het idee dat klimaat en leefomgeving een soort van luxe voor welgestelden is, terwijl het eigenlijk thema’s zijn die juist ook de kinderen van Jan met de pet treffen en betreffen. In die lijn, vegetariërs zijn geen rare mensen uit een vreemd milieu, hippies of stadse nieuw-denkenden. Het zijn je buren, kinderen, vrienden of familie. En daaronder dus ook gewoon zorgmedewerkers, leraren en fabrieksmedewerkers.
Voor Jan met de Pet is het milieu niet probleem nummer 1, maar eerder kan ik de energierekening en het autorijden nog betalen. Dat voor Jan met de Pet zijn probleem opgelost kan worden door een verdere verduurzaming in zijn omgeving is mooi meegenomen voor het milieu, maar dan zouden we voor Jan met de Pet ervoor moeten zorgen dat zijn huurwoning of de wat oudere jaren 70 doorzonwoning fors verduurzaamd zonder dat hij er in zijn portomonee er wat van voelt, en dan zou Jan met de Pet een (plugin) hybride of wellicht zelfs een EV tot zijn beschikking moeten komen, dus zou je verhuurders sneller moeten dwingen tot iig zonnepanelen, forse verduurzaming en wellicht een hybride warmtepomp. Ook zou je de BPM van hybrides en EV weg moeten laten zodat Jan met de Pet gemakkelijker een duurzame auto kan kopen. Ook zouden we een we de saldering moeten handhaven en een verbod op de terugleverboete moeten invoeren(of beter de nutsbedrijven weer een overheidsaangelegenheid moeten maken).

Maar dan moet je wel de verkiezingen willen winnen, en met types als de Rotterdamse meneer kom je bij Jan met de Pet een heel eind.
Het elitaire frame komt zekere (geclaimde) “volks”partijen erg goed uit, waar exploitatie en vervuiling helaas nog altijd synoniem zijn voor welvaart.
Nou ja, de beelden liegen er niet om en GL laat het zelf ook zo overkomen door de bakfietserij, veganistisch uitstralen etc. En dat is niet erg, want het werkt des te beter bij de GL stemmer. Binnen PVDA/GL zouden ze moeten accepteren. Trouwens, GL doet zelf genoeg om het elitaire over te laten komen wat weer voer is voor de rechtse partijen zoals dit filmje van de GL raadslid:

https://www.youtube.com/watch?v=XBkk8GMSaW4

Deze uitspraken van deze mevrouw vind ik behoorlijk uit de hoogte en elitair overkomen...

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:56
spijkerhoofd schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 01:35:
[...]
offtopic:
Grachtengordel is wat onhandig omschreven...
[...]

Ik denk dat het geen interne verdeeldheid is, maar dat PVDA/GL met een totaal verschillende achterban te maken heeft, terwijl beide kanten voor een groot gedeelte baat hebben bij een gedeeltelijk programma.

[...]

Voor Jan met de Pet is het milieu niet probleem nummer 1, maar eerder kan ik de energierekening en het autorijden nog betalen. Dat voor Jan met de Pet zijn probleem opgelost kan worden door een verdere verduurzaming in zijn omgeving is mooi meegenomen voor het milieu, maar dan zouden we voor Jan met de Pet ervoor moeten zorgen dat zijn huurwoning of de wat oudere jaren 70 doorzonwoning fors verduurzaamd zonder dat hij er in zijn portomonee er wat van voelt, en dan zou Jan met de Pet een (plugin) hybride of wellicht zelfs een EV tot zijn beschikking moeten komen, dus zou je verhuurders sneller moeten dwingen tot iig zonnepanelen, forse verduurzaming en wellicht een hybride warmtepomp. Ook zou je de BPM van hybrides en EV weg moeten laten zodat Jan met de Pet gemakkelijker een duurzame auto kan kopen. Ook zouden we een we de saldering moeten handhaven en een verbod op de terugleverboete moeten invoeren(of beter de nutsbedrijven weer een overheidsaangelegenheid moeten maken).

Maar dan moet je wel de verkiezingen willen winnen, en met types als de Rotterdamse meneer kom je bij Jan met de Pet een heel eind.

[...]

Nou ja, de beelden liegen er niet om en GL laat het zelf ook zo overkomen door de bakfietserij, veganistisch uitstralen etc. En dat is niet erg, want het werkt des te beter bij de GL stemmer. Binnen PVDA/GL zouden ze moeten accepteren. Trouwens, GL doet zelf genoeg om het elitaire over te laten komen wat weer voer is voor de rechtse partijen zoals dit filmje van de GL raadslid:

https://www.youtube.com/watch?v=XBkk8GMSaW4

Deze uitspraken van deze mevrouw vind ik behoorlijk uit de hoogte en elitair overkomen...
Dat raadslid komt gewoon algemeen dom over. Makkelijk schoppen voor rechts Nederland. Laten we wel wezen, de markt in grote steden is groot genoeg om niet te willen negeren. Een klusbus is sowieso nodig. Die schrijf je over jaren en dus honderden, zoniet duizenden klussen af. Als jouw klus dan een tientje duurder wordt, dat is toch geneuzel in de marge ten opzichte van manuren en materiaalkosten?

Het is in Nederland volstrekt normaal dat iedere ochtend de diesels van Twente naar Rotterdam karren en vice versa zeg maar, daar is een zekere mate van progressie/progressiviteit afdwingen toch eigenlijk niet hetgeen wat wereldvreemd is?

Ik snap wel dat voor velen milieu gewoon sluitpost is, omdat men liever de rekening doorschuift naar de volgende generatie dan zelf ook maar iets te willen doen aan het leven op te grote (ecologische) voet. Maar het frame dat dat meteen elitair moet zijn, vind ik echt een dooddoener wat enkel de politieke polarisatie ten behoeve van behoud van de status quo dient.

(Waarop Jan met de pet waarschijnlijk stelt dat mijn stelling de bevestiging van een elitaire houding is, of “hautain”, afhankelijk van de kring)

Dat frame doorprikken zal ook een hoop helpen voor de acceptatie denk ik. Maar goed dan dien je dus wel politici te hebben die dat ook zo uit kunnen leggen, dat het ook kansen biedt en een kwestie van doorpakken is zodat je er werkelijk de vruchten van plukt.

Met dezelfde mentaliteit als de geïnterviewde kluslui hadden we nu immers ook nog altijd met loodhoudende benzine rondgereden en auto’s zonder prijsopdrijvende onzin zoals gordels.
Pagina: 1 ... 36 37 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid