alexbl69 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:54:
[...]
Tja, waarom rijden al die busjes elke ochtend naar het westen? De (reeds torenhoge) transportrekening plus de uren van iedereen in die busjes wordt gewoon doorberekend, en desondanks zijn er in het westen blijkbaar onvoldoende praktische geschoolde werkers om aan de vraag te voldoen.
Waarom dat zo is? Is mij een raadsel. Natuurlijk zijn de woonlasten in het westen hoger dan bij ons in oosten, maar ik kan je verzekeren dat het inkomen van de praktisch geschoolden hierin al lang niet meer het probleem is. Een elektromonteur verdient inmiddels meer dan een accountant bij een financiële instelling.
Ik denk dat het komt door welvaart, bijbehorende verandering in de samenleving en ruimte (of eigenlijk beperkte ruime als het gaat om de Randstad).
Door de toename van welvaart in de jaren '90 is de instroom op praktische opleidingen (LTS of VBO, tegenwoordig het VMBO) aanzienlijk verminder. Door de schaarste aan personeel met een bouwkundige opleiding zie je nu dat een loodgieter beter kan verdienen dan een accountant bijvoorbeeld en-of dat arbeidsmigranten worden ingezet.
Ik vermoed daarbij ook dat er buiten de randstad en in het oosten meer bouwbedrijven zijn en daardoor ook meer arbeiders zijn die werken in de bouwsector (iig waar ik vandaan kwam waren enorm veel bouwgerelateerde bedrijven, stratenmakerbedrijven en grote aannemers waarbij de werknemers wonen in de buurt) terwijl de prijzen van huisvesting en levensonderhoud hier over het algemeen lager zjin (gemiddeld gezien zijn de lonen dus ook een stukje lager tov de Randstad) maar ook dat er hier betere bedrijfsmatige mogelijkheden zijn voor expansie tov Amsterdam bijvoorbeeld. Aanvullend vermoed ik ook dat arbeidsmigranten meer worden gehuisvest buiten de Randstad.
Als je als bedrijf lagere loonkosten hebt en-of lagere bedrijfsmatige huisvestingskosten hebt dan geeft het betere mogelijkheden voor uitbrengen van lagere bids en dan is de kans groter dat je een opdracht krijgt.
Overigens heb ik van enkele personen gehoord dat ook de CO2-uitstoot van bedrijfswagens wordt meegenomen in bepaalde bouwprojecten, dus een lagere bid voor een opdracht is niet per definitie een 100% garantie dat je hem ook krijgt; een bedrijf dat een hoger bedrag vraagt voor een opdracht maar uit Abcoude komt ipv Hengelo (oid) kan daarom nog steeds de opdracht in Amsterdam winnen omdat deze minder uitstoot realiseert.
Shadow_Agent schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Overigens die GL vrouw die dan maar voorstelt om met een "kar" de stad in te gaan.... Zij kan toch ook wel snappen dat je niet als bouwvakker met een karretje de halve binnenstad door gaat lopen en dat tig keer omdat je nooit alles in één keer mee kunt nemen?
Wat betreft de discussie over het tegenhouden van dieselbusjes/bedrijfsbussen uit de binnensteden en-of de zin/onzin van milieuzones; de reels met een kruiwagen vol met meuk in de tram of hun spul in de elektrische bakfiets proppen komen me enorm bekend voor en vaak worden daarbij de Linkse partijen in de gemeenteraad belachelijk gemaakt voor deze keuze (ondanks dat ook lokale overheden moeten voldoen aan verplichtingen op gebied van verlaging van de CO2-uitstoot).
Even praktisch gezien: momenteel mogen (bedrijfsmatige) voertuigen met Emissieklasse 5 nog /m 2027 en Emissieklasse 6 nog t/m 2029 rondrijden in de binnensteden met een milieuzone aanuiding. Aanvullend zijn er ook mogelijkheden voor (tijdelijke) ontheffingen (weliswaar afhankelijk van de stad/gemeente).
Voor de duidelijkheid: sinds 2015 is Emissieklasse 6 (of EURO6) al de norm voor voertuigen (met andere woorden, deze norm is nu 11 jaar oud) en Emissieklasse 5 (EURO5) is verplicht sinds 2011 (nu 15 jaar oud).
Goed, ik weet dat er meer dan genoeg (bouw)bedrijven zijn geweest die in 2024/2025 nog een diesel bedrijfsbus hebben gekocht ivm de BPM-verhoging per 2025; deze is per 2025 op basis van CO2-uitstoot en daarbij zijn ook nog een redelijk voorraad bussen in 2025 verkocht die in 2024 nog op kenteken zijn gezet zodat ze vielen onder de oude BPM-regel.
Desondanks weten ondernemers al jaren dat deze eisen er aan zouden komen en over het algemeen worden zakelijke bedrijfsauto's doorgaans in 5 jaar afgeschreven. Vanaf 2030 moeten bedrijfswagens dus uitstootvrij zijn (vermoedelijk moeten ze voldoen aan Emissieklasse 7 die dit jaar zal worden geintroduceerd) en tegen die tijd zouden ook de in 2024/2025 aangeschafte busjes dus boekhoudtechnisch afgeschreven moeten zijn.
En ja: ik weet dat voertuigen ook gewoon na 5 jaar afschrijving gewoon blijven rijden en dat dit ook wordt gedaan (gemiddeld leeftijd van bedrijfsbusjes is iets jonger dan 10 jaar). En ja, ik weet dat de huidige EV-varianten van busjes/vrachtwagens niet optimaal zijn als het gaat om range, trekken van volgeladen aanhangwagens en-of dat het laden op locatie een issue is (zeker op locaties waar nieuw gebouwd wordt).
Desondanks zijn we nog 3 tot 4 jaar weg van de nieuwe eisen bij milieuzones (die primair in een beperkt aantal grote steden worden doorgevoerd en niet voor heel Nederland gaat gelden, dus die emissieklasse 6 bus mag na 2029 gewoon naar een bouwplaats ergens anders in Nederland) en daarbij worden veel grote bouwprojecten buiten de ringen/binnensteden uitgevoerd terwijl de bedrijfsmatige EV's steeds beter worden als het gaat om range, snelladen en maximale lading (of trekvermogen).
Praktisch zie je nu ook dat door de BPM-wijziging van 2025 het gat tussen een diesel of EV-variant van een bedrijfsbus aanzienlijk heeft verkleind. Daarbij vermoed ik dat de overheid tegen die tijd (weer) een vorm van subsidie op zal gaan realiseren (wat er al was, maar door Kabinet Schoof is dit de nek omgedraaid) om de overstap naar uitstootvrije bedrijfswagens te verzachten (iig, op financieel gebied dan).
Persoonlijk vind ik de hele discussie over het beperken van diesel-bedrijfswagens in de binnenstad van een beperkt aantal steden binnen Nederland erg uit zijn verband is getrokken en ik denk ook niet dat we straks kruiwagens in de trams gaan zien of dat ze gebruik gaan maken van bakfietsen oid.
[
Voor 3% gewijzigd door
nwagenaar op 25-03-2026 12:34
]