Cid Highwind schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 01:11:
[...]
offtopic:
Niet om het een of ander, maar aan de grachtengordel woon je toch vooral als je flink kapitaal hebt? Daar zullen vast wat principiële GL stemmers onder zijn, maar wordt er eigenlijk gewoon een boeman gemaakt van een “ver van het volk” demografie die, zonder enige vorm van onderbouwing, net zo goed VVD of BVNL aangemeten zou kunnen worden?
offtopic:
Grachtengordel is wat onhandig omschreven...
Geen gek idee overigens, maar, ga je met een dergelijke interne verdeeldheid ook niet een weg in die haaks staat op het hele fusie-idee?
Ik denk dat het geen interne verdeeldheid is, maar dat PVDA/GL met een totaal verschillende achterban te maken heeft, terwijl beide kanten voor een groot gedeelte baat hebben bij een gedeeltelijk programma.
Mij lijkt het, ook in navolging op het eerste gedeelte, eerder van voordeel als men eens wegkomt van het idee dat klimaat en leefomgeving een soort van luxe voor welgestelden is, terwijl het eigenlijk thema’s zijn die juist ook de kinderen van Jan met de pet treffen en betreffen. In die lijn, vegetariërs zijn geen rare mensen uit een vreemd milieu, hippies of stadse nieuw-denkenden. Het zijn je buren, kinderen, vrienden of familie. En daaronder dus ook gewoon zorgmedewerkers, leraren en fabrieksmedewerkers.
Voor Jan met de Pet is het milieu niet probleem nummer 1, maar eerder kan ik de energierekening en het autorijden nog betalen. Dat voor Jan met de Pet zijn probleem opgelost kan worden door een verdere verduurzaming in zijn omgeving is mooi meegenomen voor het milieu, maar dan zouden we voor Jan met de Pet ervoor moeten zorgen dat zijn huurwoning of de wat oudere jaren 70 doorzonwoning fors verduurzaamd zonder dat hij er in zijn portomonee er wat van voelt, en dan zou Jan met de Pet een (plugin) hybride of wellicht zelfs een EV tot zijn beschikking moeten komen, dus zou je verhuurders sneller moeten dwingen tot iig zonnepanelen, forse verduurzaming en wellicht een hybride warmtepomp. Ook zou je de BPM van hybrides en EV weg moeten laten zodat Jan met de Pet gemakkelijker een duurzame auto kan kopen. Ook zouden we een we de saldering moeten handhaven en een verbod op de terugleverboete moeten invoeren(of beter de nutsbedrijven weer een overheidsaangelegenheid moeten maken).
Maar dan moet je wel de verkiezingen willen winnen, en met types als de Rotterdamse meneer kom je bij Jan met de Pet een heel eind.
Het elitaire frame komt zekere (geclaimde) “volks”partijen erg goed uit, waar exploitatie en vervuiling helaas nog altijd synoniem zijn voor welvaart.
Nou ja, de beelden liegen er niet om en GL laat het zelf ook zo overkomen door de bakfietserij, veganistisch uitstralen etc. En dat is niet erg, want het werkt des te beter bij de GL stemmer. Binnen PVDA/GL zouden ze moeten accepteren. Trouwens, GL doet zelf genoeg om het elitaire over te laten komen wat weer voer is voor de rechtse partijen zoals dit filmje van de GL raadslid:
https://www.youtube.com/watch?v=XBkk8GMSaW4
Deze uitspraken van deze mevrouw vind ik behoorlijk uit de hoogte en elitair overkomen...