• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:02
Bananenplant schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Maar stel dat je een verplegende bent in een ziekenhuis. De stad waar het ziekenhuis staat is te duur voor je, net als de populaire forenzenplaatsen in de omtrek die goede ov-verbindingen hebben. Daarnaast ben je co-ouder en gaan je kinderen daar naar school, want dat is afgesproken met je ex die een garagebedrijf in het dorp heeft.

Dan is het weinig constructief om maar te zeggen dat je ander werk of een andere woning moet zoeken.
Mja... In Nederland ben je niet vaak meer dan 25 km verwijderd van het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Er zijn vast plekken, maar je zult er je best voor moeten doen. Ik ben met je eens dat oproepen tot meer thuiswerken weinig zin heeft voor deze groep mensen. Maar, over de breedte, zul je zien dat deze persoon zo €1, misschien €2 per dag extra kwijt is aan brandstof.

En ik wil niet per se die €2 per dag bagetalliseren, maar de inflatiegolf die nu maar weer eens op ons af dreigt te komen zal die paar euro doen laten verbleken, helaas.

Wat ik wel wil zeggen is dat er een onevenredig grote bijdrage wordt gevraagd van de laptopklasse, waar het aankomt op het laten staan van de auto. Dat is waar de winst voor de maatschappij te halen valt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:52
HEY_DUDE schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:13:
[...]
Ook dan vermoed ik dat er eerder helicopter geld beschikbaar wordt gemaakt zoals ten tijde van Oekraïne. De VVD zal het wel weer veel te lastig vinden om een gerichte regeling op te tuigen.
Dat is ook lastig. Het is niet specifiek de VVD die dat lastig vindt. Ook Pro NL en de SP hebben daar geen handige oplossingen voor.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:19
Waarom gebruik je nu al een naam die in de geruchten over de fusie van GL-PvdA langskomt?

Ik vind het gebruik van "progressief" in de naam overigens de meest slecht denkbare optie die mogelijk is. Het gaat mee in het frame van deze tijd waarbij cultuur belangrijker wordt gemaakt dan de economie en de inrichting van die economie. Terwijl juist dat laatste hetgeen is waar linkse partijen een taak hebben. Want de allerrijksten worden steeds rijker, kapitaal wordt belangrijker gemaakt dan arbeid en de uitverkoop van het publieke domein is nog steeds niet gestopt.

• D-e-n
HEY_DUDE schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:13:
[...]
Ook dan vermoed ik dat er eerder helicopter geld beschikbaar wordt gemaakt zoals ten tijde van Oekraïne. De VVD zal het wel weer veel te lastig vinden om een gerichte regeling op te tuigen.
Maar voor de duidelijkheid: een korting op de accijnzen is dus allesbehalve helikopter geld maar een gerichte steun aan de automobilist. Een hele groep niet auto-bezittende burgers aan de onderkant passeer je dan bewust.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:45

hneel

denkt er het zijne van

Helixes schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Mja... In Nederland ben je niet vaak meer dan 25 km verwijderd van het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Er zijn vast plekken, maar je zult er je best voor moeten doen.
Nou daar hoef ik helemaal mijn best niet voor te doen. Even checken op Google Maps. Voor mij is het 25.6 km naar het ziekenhuis.
En als ik naar mijn ouders in Zeeland kijk: 30.4 km. (En over het OV daar hoeven we niet te hebben.)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:17
hneel schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Nou daar hoef ik helemaal mijn best niet voor te doen. Even checken op Google Maps. Voor mij is het 25.6 km naar het ziekenhuis.
En als ik naar mijn ouders in Zeeland kijk: 30.4 km. (En over het OV daar hoeven we niet te hebben.)
Gemiddelde voor Nederland is 4,8 km.

• alexbl69
  • Laatst online: 12:49
W1ck1e schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:00:
[...]
Als de bovenkant wordt gesponsord dan gaat die meer sparen en oppotten. Dat sijpelt niet naar beneden door. Trickle-down werkt niet.
Jawel. Want geld dat bij de bank staat gestald wordt niet in een geldpakhuis gestort, maar gaat ook weer de economie in.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Kalentum schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:23:
[...]
Kleine nuancering: het betreft hier de gemiddelde afstand tot een ziekenhuis of buitenpolikliniek (in 2023).
En voor het gemak ook de bron: https://longreads.cbs.nl/...ziekenhuis-of-buitenpoli/

In sommige regio's maakt dat nogal een verschil, zie ook de twee kaarten hier: https://www.vzinfo.nl/zie.../regionaal/bereikbaarheid

Verder hangt het ook nog af van het moment van de dag, want niet alle ziekenhuizen zijn (o.a. vanwege bezuinigingen/fusies/personeelstekort) de hele dag open. Dus 's nachts kan die afstand hoger liggen.

[ Voor 33% gewijzigd door skimine op 21-03-2026 11:39 ]

• hneel
  • Laatst online: 12:45

hneel

denkt er het zijne van

Kalentum schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:23:
[...]
Leuk, maar wat heb ik daar aan?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
alexbl69 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Jawel. Want geld dat bij de bank staat gestald wordt niet in een geldpakhuis gestort, maar gaat ook weer de economie in.
Als ik de sparen vs zelf beleggen discussies moet geloven niet. Daar wordt vaak een beetje neergekeken op sparen.

• D-e-n
alexbl69 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:35:
[...]

De huidige staat van met name landen als de VS en het VK laat volgens mij zien dat trickle down niet werkt. En het is logisch dat het niet werkt: want waar de modale burger elke euro extra direct zal uitgeven in de economie zullen mensen met heel veel geld vooral bezit vergaren.

En dan komt men inderdaad vaak met het riedeltje waarbij vermogende beleggers en spaarders worden neergezet als nobele idealisten die investeren in de economie maar uiteindelijk kan een investering alleen maar worden terugverdiend als er burgers zijn die er geld aan uitgeven.

• D-e-n
W1ck1e schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:43:
[...]

Als ik de sparen vs zelf beleggen discussies moet geloven niet. Daar wordt vaak een beetje neergekeken op sparen.
Dat soort discussies zijn dan ook, net als de discussies over het middeninkomen, vaak vooral klaagzangen van een beperkte in een bubbel levende groep

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:51

HaterFrame

Well... Poo came out!

hneel schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:38:
[...]

Leuk, maar wat heb ik daar aan?
Precies, en voor je daar bent tegenwoordig? Klein voorbeeldje: Moeders belt, voelt zich echt niet goed. Buiten kantooruren. Niemand in de buurt die kan helpen, ambulance komt niet dus naar de huisartsenpost. Ik mag vanuit Enschede naar Oldenzaal (26km), de huisartsenpost in Oldenzaal is tegenwoordig gesloten en mag dus naar Hengelo (17km) en de arts daar verwijst door naar ziekenhuis in Enschede (27km). Overigens zit de huisartsenpost in het ziekenhuis in Hengelo, maar het ziekenhuis is tegenwoordig gesloten in de avond en nacht. Leuk dat die gemiddelde afstand dan 4,8 km is. Ondertussen ben je wel weer 70km verder voordat je er bent. Typisch voorbeeld hoe gebonden je bent aan eigen vervoer in het Oosten van het land. Oh en ik werk op een locatie die niet te bereiken is met het OV, en ook al reed dat wel kon het nog niet in verband met onregelmatige tijden. En 60km per dag fietsen zie ik ook niet echt zitten.

I am the great Cornholio!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
In economisch opzicht zijn hogere energieprijzen dempend of zelfs krimpend voor economische groei, energie is namelijk de belangrijkste input voor de economie. Zonder energie is er geen economie, immers zonder energie kunnen dan we nauwelijks iets maken, transporteren en gebruiken.

Hogere energieprijzen vernietigen welvaart en zorgt voor een substitutie effect in de economie of zelfs het compleet wegvallen van de vraag. Of je nu 1.50 of 3.00 euro betaald voor een liter benzine, je krijgt er dezelfde hoeveel energie voor terug, maar het kost alleen meer. Terwijl die 3 euro wel ten koste gaat van het besteedbaar inkomen.

Je ziet hierdoor dat hogere energieprijzen bovengemiddeld de lagere inkomens hard raken, die komen direct in aanraking met het substitutie effect of het wegvallen van de vraag. Arbeid kan opeens steeds minder gaan lonen omdat de kosten hogere zijn dan de opbrengsten. Mensen kunnen gedwongen worden tot demand destruction, waardoor je een golf effect krijgt door de hele economie.

D.w.z. als mensen steeds minder kopen, dan leidt tot ook tot krimp van andere sectoren in de economie. Hier zie je de ideologische keuze terug komen in de politiek van vraag of aanbodzijde economische denken. De aanbodzijde economische school (Chicago school supply side economics) gaat er vanuit dat als een grotere aanbod is, dit tevens zorgt voor meer economische groei. Terwijl vraagzijde economische denken er vanuit gaat dat je juist vraag moet stimuleren voor economische groei (Keynesiaanse school). Je zag door de decennia heen de invloed van de Chicago school op andere/nieuwe economische en politieke scholen zoals het neoliberalisme/derde weg sociaal democratie en fiscaal conservatisme.

Zulke economische en politieke denkwijzen beïnvloeden direct en indirect het beleid van politici als het gaat om economische vraagstukken tijdens crisis. Een van de opvallendste verschillen was die van de VS en EU tijdens de financiële crisis van 2008. De EU koos ervoor om de crisis te absorberen met bezuinigingen en krimpen van overheidsbudgetten met z.g.n. begrotingsdiscipline, de gevolgen van de crisis werden grotendeels neergelegd door overheid en burgers. De VS ging juist Keynesiaans te werk en stimuleerde de economie.

Zie ook:
Why has Europe's economy done worse than the US? (2014)
How are we to explain these differences? The United States was, after all, the epicenter of the world financial crisis and recession in 2008. But US policy-makers responded to the recession with different policies. Most important was monetary policy: the Federal Reserve lowered short-term interest rates to about zero in 2008 and has kept them there since.
After some stimulus in both areas, the eurozone governments also engaged in more and earlier budget tightening than the United States did; and the International Monetary Fund (IMF) has shown a clear relationship (Figure 6) between this fiscal tightening and reduced GDP growth.
Nu is uiteraard een bankencrisis iets totaal anders dan een energiecrisis, maar dit dient wel als voorbeeld dat verschillend beleid kan zorgen voor fundamenteel andere uitkomsten.

Een energiecrisis moet je imho gebruiken om demand destruction en vernietiging van welvaart om te buigen naar investeringen in alternatieve energiesoorten. Subsidieer bijvoorbeeld zo min mogelijke fossiele brandstoffen, maar zorg dat er meer geld gaat naar investeringen in duurzame energie en kernenergie. Dat zijn investeringen die ook toekomstige return-on-investment hebben in de lokale economie, terwijl fossielenbrandstoffen inkomsten veelal naar buitenlandse partijen verdwijnen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid