Soms mag je als onderdeel van je bachelor een pre-master als minor doen. Dat betekent dat je hem wel halen moet, anders haal je je bachelor dus ook niet. Toen ze haar pre-master niet halen kon, heeft ze ook maar besloten haar scriptie links te laten liggen en is ze een part-time bachelor aan de Erasmus Universiteit begonnen, ook niet afgemaakt.
Kortom, ze heeft wel gewoon 5 jaar lang gestudeerd, alleen is in alles gefaald. Je bent een behoorlijke kneus als je dat met 'niet afgerond' op je CV durft te zetten, en dat heeft ze dus ook niet durven toe te geven. Ze is alleen even vergeten dat er dan helemaal niks overblijft om te vermelden, en door de jaren op te geven dat ze ingeschreven stond wek je de suggestie dat je ook het diploma behaald hebt.
Andyk125 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:33:
Of ze is bij de selectieprocedure niet volledig eerlijk geweest over haar kwalificaties, of de gemeenten Rotterdam, Amsterdam en het UWV moeten eens goed kijken naar hun wervings- en benoemingsprocedures. Blijkbaar worden daar niet dezelfde standaarden gehanteerd als in het bedrijfsleven.
Mijn ervaring is dat ze bij de overheid juist strenger zijn op kwalificaties dan in het bedrijfsleven. Ik heb meerdere vrienden die zich (met een MBO 3/4 opleiding) van de werkvloer opgewerkt hebben tot directeur-functies, en daar goed geld aan verdienen. Ze zijn absoluut capabel en voor directeurs functies zijn ook geen papieren vereist.
Bij de overheid word je voor zover mij bekend vanaf schaal 10/11 simpelweg niet uitgenodigd of uitgesloten van sollicitaties. Genoeg collegas die in deeltijd een HBO papiertje gehaald hebben om zo toegang te krijgen tot schaal 12/13 functies, en deze mevrouw heeft het tot het bestuur van het UWV weten te schoppen met alleen een HAVO diploma, yeah right.
DropjesLover schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:46:
Nee, maar er zijn wel degelijk mensen die zonder opleiding toch zeer capabel blijken te zijn, of succesvol ondernemer.
En anderen met een hoge opleiding, PhD en allerlei nevenactiviteiten nog steeds incapabel zijn.
Blindstaren op een cv en "meetbare" waardes is zeker geen garantie voor de juiste persoon op de juiste positie.
Daar gaat de discussie niet over toch?
Voor de rest zijn het wel edge-cases dat iemand toch zéér capabel is in een bepaald werkveld, maar geen enkele relevante opleiding heeft. Sommige beroepen vereisen kwalificaties om uberhaupt ervaring op te kunnen doen (bijv. medische zorg, of elektrotechniek). Je kunt ook prima leren programmeren zonder opleiding, net als dat een informatica-opleiding niets zegt over je kwaliteiten als programmeur (zelf ook meerdere IT afgeronde studies, maar verder dan 'Hello World' kom ik niet).
Het zijn vooral management/directie functies waar je zonder papieren best goed tot je recht kan komen. Je kunt alles weten van een onderwerp, maar binnen 5 jaar is inhoudelijke kennis verouderd en uiteindelijk draait het om hoe goed je met mensen om kunt gaan (en hoe goed je kunt lullen). Dat kon deze vrouw schijnbaar als de beste.
[
Voor 26% gewijzigd door
Ypuh op 17-02-2026 15:59
]