• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Ach ja, het komt wel vaker voor dat (beoogde/zittende) politici liegen over hun cv of anderszins. Ik heb even wat historie opgeduikeld:
Charl Schwietert, staatssecretaris VVD Liegen over cv
Philomena Bijlhout, staatssecretaris VVD Liegen over deelname milities
Halbe Zijlstra, Minister van Buitenlandse Zaken VVD Liegen over een bijeenkomst in een datsja
Tara Singh Varma, Kamerlid GroenLinks Liegen dat zij aan kanker zou lijden
Eibert Meester, lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal PvdA, Liegen over verzetsdaden in WO2
Geen uitputtende lijst trouwens.

In de praktijk moeten deze politici vertrekken. We gaan het zien!

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

We hadden het laatst over diensten en marktwerking in publieke diensten. Eentje die bij mij niet zo op de radar stond was deze: https://nos.nl/artikel/2602660-geen-passende-lesmethodes-in-speciaal-onderwijs-16-jarigen-leren-uit-boekjes-groep-3

Lesmateriaal op scholen is blijkbaar overgeleverd aan marktpartijen en omdat die geen droog brood zien in speciaal onderwijs lesmethodes is dat er gewoon niet....

Dit zouden dus dingen moeten zijn die de overheid heeft, al is het een "basisversie" per onderwijs niveau waar dan eventueel marktpartijen een "sausje" over kunnen gieten zodat de vrijheid van basisschool keuze mogelijk blijft ofzo. (Ik zoek nu niet naar een uitgewerkte oplossing, maar hoofddoel is om aan te geven dat niet alles aan de markt over gelaten kan worden)

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

Wimo. schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:48:
[...]

De vergelijking is vals inderdaad. Daarnaast hebben we het over beschermde titels en , nog erger, functies op extreem hoog niveau met enorme impact op de samenleving. Pure fraude.
Ik weet niet zo zeer of het fraude is of gewoon desinteresse. Het NRC artikel stelt dat ze namelijk haar werkelijke opleidingshistorie feitelijk heeft besproken en daarmee in ieder geval voor haar sollicitatie niet heeft gefraudeerd. Het boeide D66 blijkbaar niet voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door HollovVpo1nt op 16-02-2026 12:00 ]

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27

FunkyTrip

Funky vidi vici!

nwagenaar schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:49:
Ik ken meer dan genoeg personen die wel hun P hebben gehaald op hun HBO-opleiding, maar deze niet hebben afgemaakt terwijl ze wel die periode als bewijs van opleiding in hun profiel hebben staan.
Het zegt wel degelijk iets over de integriteit van zo iemand.

Dit dus.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:11

Wimo.

Shake and Bake!

HollovVpo1nt schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Ik weet niet zo zeer of het fraude is of gewoon desinteresse. Het NRC artikel stelt dat ze namelijk haar werkelijke opleidingshistorie feitelijk heeft besproken en daarmee in ieder geval voor haar sollicitatie niet heeft gefraudeerd. Het boeide D66 blijkbaar niet voldoende.
Afgelopen week heeft Van Berkel na vragen van de Volkskrant wisselende verklaringen afgelegd en diverse malen onjuiste informatie aangeleverd over haar opleidingen. Ze leverde drie keer een nieuw cv in, nadat haar was gevraagd om bewijzen te overleggen over de door haar gevolgde opleidingen. Elke keer bleken de door haar gevolgde opleidingen korter of van een lager niveau te zijn dan ze aanvankelijk beweerde
De waarheid was toch lastig te beschrijven blijkbaar. Ik ben wel blij dat deze manier van 'transparant zijn'
gewoon geaccepteerd wordt bij de overheid. Scheelt me toch wat opleidingen..

Zonder enige schaamte: https://www.algemenebestu...-lid-raad-van-bestuur-uwv

Op dezelfde pagina: "Werken als topambtenaar, past dat bij jou?" Nu nog niet, maar over 15m wel!

[ Voor 17% gewijzigd door Wimo. op 16-02-2026 12:26 ]

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
HollovVpo1nt schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:59:
[...]

"Ik was niet aan het liegen, ik vond de waarheid gewoon niet interessant."

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Dennis1812 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:44:
Liegen over diplomas zou in elke andere functie direct ontslag betekenen in je proefperiode.

Maar van politici accepteren we dit gewoon?
Blijft toch bijzonder hoe normale regels niet gelden als je verantwoordelijk wordt voor besturen van een land.
Zo ver ik kan lezen is er niet gelogen over diploma’s. Ze gaf aan op haar CV een master te hebben gevolgd zonder deze af te maken. Dit blijkt alleen geen master te zijn maar een pre-master die ze ook niet heeft afgemaakt. Volgens mij heeft ze niet geclaimd diploma’s te bezitten of de master te hebben afgemaakt.

• HollovVpo1nt
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

HEY_DUDE schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:10:
[...]

Zo ver ik kan lezen is er niet gelogen over diploma’s. Ze gaf aan op haar CV een master te hebben gevolgd zonder deze af te maken. Dit blijkt alleen geen master te zijn maar een pre-master die ze ook niet heeft afgemaakt. Volgens mij heeft ze niet geclaimd diploma’s te bezitten of de master te hebben afgemaakt.
Vind ik nog steeds liegen. Een pre-master is een toets of je überhaupt aan een master kunt deelnemen. Haal je je pre-master niet, dan is het exit. Dus ik vind onderscheid tussen je pre-master afmaken of je master afmaken weldegelijk groot. Het is gewoon een schandalige leugen en dit moet niet beloond worden.

• HEY_DUDE
  • Nu online
HollovVpo1nt schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:17:
[...]

Vind ik nog steeds liegen. Een pre-master is een toets of je überhaupt aan een master kunt deelnemen. Haal je je pre-master niet, dan is het exit. Dus ik vind onderscheid tussen je pre-master afmaken of je master afmaken weldegelijk groot. Het is gewoon een schandalige leugen en dit moet niet beloond worden.
Ik vind ook dat het in orde moet zijn. Maar er is wel een verschil in liegen over diploma’s en onvolledigheid of (opzettelijke) fouten bij niet afgeronde studies. Welke als het goed is geen impact hebben op je CV.

Een CV gaat toch over wat je wel voor elkaar hebt gekregen. En je hebt wat uit te leggen over de zaken die je niet afrondt. Het maakt voor je geschiktheid weinig uit of je nou een master of pre master niet heb afgerond. Mits de rest van je CV wel op orde is met afgeronde opleidingen.

Verder vind ik dat politici een voorbeeld functie hebben en derhalve mag ze best opstappen. Maar de gevallen uit het verleden waarmee hier vergeleken wordt zijn wel van een andere orde.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Uit het AD:
Voordat zij Kamerlid werd, was Van Berkel onder andere topambtenaar voor de gemeente Amsterdam en tussen september 2019 en september 2025 lid van de raad van bestuur van uitkeringsinstantie UWV. Daar ging de afgelopen jaren het nodige mis met het vaststellen van de juiste hoogte van de uitkeringen van arbeidsongeschikten.
Naar mijn mening moet ze misschien even in de spiegel kijken en beseffen dat het UWV zo'n fout niet zou pikken.

• HollovVpo1nt
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

HEY_DUDE schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Ik vind ook dat het in orde moet zijn. Maar er is wel een verschil in liegen over diploma’s en onvolledigheid of (opzettelijke) fouten bij niet afgeronde studies. Welke als het goed is geen impact hebben op je CV.

Een CV gaat toch over wat je wel voor elkaar hebt gekregen. En je hebt wat uit te leggen over de zaken die je niet afrondt. Het maakt voor je geschiktheid weinig uit of je nou een master of pre master niet heb afgerond. Mits de rest van je CV wel op orde is met afgeronde opleidingen.

Verder vind ik dat politici een voorbeeld functie hebben en derhalve mag ze best opstappen. Maar de gevallen uit het verleden waarmee hier vergeleken wordt zijn wel van een andere orde.
Dat is onzin. Als je na je HBO-bachelor door wil stromen naar een WO-master moet je bijna altijd een pre-master/schakeljaar doorlopen. Dit is een vereiste voordat je aan een WO-mater mag beginnen en daar heb je ook niet onbeperkt de tijd voor. Als je een pre-master voortijdig afkapt kan het suggereren dat je niet over het niveau beschikt om aan een WO-mster te beginnen. Dus het maakt weldegelijk uit voor je geschiktheid, omdat het suggereert dat je al toegelaten bent tot een WO-master. Ik heb zelf een technische achtergrond en ik ken zat mensen die gesneuveld zijn bij de pre-master.

[ Voor 3% gewijzigd door HollovVpo1nt op 16-02-2026 14:00 ]

• Winst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:54
Als ik bij een sollicitatie het voor elkaar krijg om in een periode van 3 dagen aanpassingen te maken aan de door mij eerder gecommuniceerde gevolgde opleidingen en de daarvan behaalde resultaten... dan kan ik wel raden wat de uitkomst zal zijn.

Winst = Papie = ZeroT0ne

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:46
W1ck1e schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:43:
Uit het AD:

[...]

Naar mijn mening moet ze misschien even in de spiegel kijken en beseffen dat het UWV zo'n fout niet zou pikken.
Dat is nogal een understatement. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun uitkering kwijtraken, verlaagd zien worden of een boete krijgen door fouten of onvolledigheden. Dat kan gaan om eigen fouten, maar ook om situaties waarin achteraf blijkt dat de beoordeling of berekening door het UWV zelf niet klopte.

Erg jammer dat politici niet volgens dezelfde standaarden hoeven te functioneren als gewone burgers, die niet eens zulke hoge opleidingen hebben genoten. Echt schandalig, en het laat goed zien hoe slecht ons Nederlandse stelsel in elkaar zit en dat politici blijkbaar nooit persoonlijk aansprakelijk zijn voor hun incompetentie.

Wat ik persoonlijk het ergste vind, en waarom ik van mening ben dat haar integriteit en het vertrouwen compleet weg zijn, is het volgende stukje uit het NRC-artikel: “De Volkskrant stelt dat Van Berkel na vragen ‘wisselende verklaringen’ gaf en meermaals foutieve informatie over haar opleidingen aanleverde. Elke keer bleken de door haar gevolgde opleidingen korter of van een lager niveau te zijn dan ze aanvankelijk beweerde.”

Fouten kunnen worden gemaakt, maar als je meermaals foutieve informatie aanlevert over je opleidingen, dan is dat naar mijn mening bewust. Iemand op zo'n hoog niveau moet toch kunnen begrijpen dat dit grote consequenties kan hebben? Dan zorg je er toch voor dat je bij het eerste keer aanleveren van de informatie het juiste aanlevert? Ik zie niet in hoe D66 haar hierin kan verdedigen, ook al doen ze dat wel. Ze is totaal niet geschikt om te besturen als zelfs iets ogenschijnlijks eenvoudigs niet correct kan worden aangeleverd.

Statements als deze van de woordvoerder van D66: “dat het voor Van Berkel om een persoonlijk roerige periode ging, waardoor het moeilijk voor haar was precies terug te halen wanneer ze wat studeerde. Daarover wil hij verder niet uitweiden.” maken het alleen maar erger. Het laat zien dat de partij blijkbaar geen hoge standaarden hanteert voor integriteit en professionaliteit bij iemand die zulke belangrijke functies moet vervullen. Terwijl van mensen die bijvoorbeeld arbeidsongeschikt of ziek zijn, of zelf een moeilijke periode doormaken, vanuit de politiek wél wordt verwacht dat ze hoge standaarden en professionaliteit naleven, omdat daar anders grote, soms zelfs levensveranderende consequenties aan verbonden zijn. Geen wonder dat het vertrouwen in de politiek bijna volledig weg is.

• W1ck1e
  • Nu online
Andyk125 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:24:

Dat is nogal een understatement. ...
Dat besef ik. Ik ben niet zo van de stellige uitspraken. Ik heb niet alle info. Die wil ik ook niet.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:46
W1ck1e schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:27:
[...]

Dat besef ik. Ik ben niet zo van de stellige uitspraken. Ik heb niet alle info. Die wil ik ook niet.
Dat begrijp ik, misschien was mijn reactie wat fel, maar dit is helaas de realiteit. Met de koers van het regeerakkoord en hoe vooral kwetsbare burgers worden geraakt voor een klein bezuinigingsbedrag, mag je verwachten dat degenen die verantwoordelijk zijn hoge standaarden hanteren.

Als dit soort mensen ons beleid ‘verbeteren’, dreigt een nieuwe toeslagenaffaire. In de politiek wordt keer op keer met twee maten gemeten, en dat is zorgelijk. De politiek is er voor de burgers, niet tegen hen, al begint het daar steeds meer op te lijken. Zelfs de meest kwetsbaren in onze samenleving zijn niet meer veilig.

[ Voor 11% gewijzigd door Andyk125 op 16-02-2026 14:46 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

W1ck1e schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:43:
Uit het AD:

[...]

Ik ben vooral benieuwd naar deze sollicitaties. Haar positie nu is eenvoudig op te lossen, ze zal geen staatssecretaris worden. Ik neem aan dat bij D66 niemand is die denkt dat dat nog een goed idee is.

Maar als zij haar vorige functies zichzelf ook ingelogen heeft lijkt het me dat er juridische stappen moeten volgen.

• W1ck1e
  • Nu online
PWM schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:50:
...
Maar als zij haar vorige functies zichzelf ook ingelogen heeft lijkt het me dat er juridische stappen moeten volgen.
Naar mijn mening is dat alleen relevant wanneer zij fouten heeft gemaakt die anderen wel met de benodigde papieren niet zouden hebben gemaakt.

• PWM
  • Niet online

PWM

W1ck1e schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Naar mijn mening is dat alleen relevant wanneer zij fouten heeft gemaakt die anderen wel met de benodigde papieren niet zouden hebben gemaakt.
Ja, als ze Account Manager geweest was, lijkt me dat een prima insteek.

Maar plaatsvervangend algemeen directeur bij de gemeente Amsterdam en lid van de Raad van Bestuur bij het UWV, is toch wel echt hele andere koek.

• W1ck1e
  • Nu online
PWM schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:00:
[...]

Ja, als ze Account Manager geweest was, lijkt me dat een prima insteek.

Maar plaatsvervangend algemeen directeur bij de gemeente Amsterdam en lid van de Raad van Bestuur bij het UWV, is toch wel echt hele andere koek.
Waar zouden die juridische stappen dan toe moeten leiden ?

• PWM
  • Niet online

PWM

W1ck1e schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:03:
[...]

First and foremost: Tonen aan de Nederlandse bevolking dat je niet wegkomt met dit soort dingen. Het UWV is zelf zeer streng op de juistheid van gegevens die je indient. Verder hangt de strafbaarheid natuurlijk wel af van de manier waarop erover gelogen heeft en of ze dingen ook op papier heeft gedaan.

Dit soort dingen is gewoon enorm schadelijk voor het vertrouwen in de politiek.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:44

DevWouter

Creator of Todo2d.com

W1ck1e schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:03:
[...]

Fraude is een economisch delict. Bedenk dat anderen mensen de beloning afstemmen op basis van wat ze aangeboden wordt.
Statements als deze van de woordvoerder van D66: “dat het voor Van Berkel om een persoonlijk roerige periode ging, waardoor het moeilijk voor haar was precies terug te halen wanneer ze wat studeerde. Daarover wil hij verder niet uitweiden.” maken het alleen maar erger.
Dat is inderdaad bullshit.
1. Het gaat om afgeronde opleidingen
2. Het probleem is niet "wanneer"
3. Dit is standaard informatie die op je CV staat en makkelijk terug te vinden is.
4. De persoonlijke omstandigheden zijn geen excuus voor het aanbieden van onjuiste informatie.
5. De meeste opleidingen vereisen een behoorlijke investering van tijd en vergeet je daarom ook niet zomaar.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:04
[...]

Dat is nogal een understatement. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun uitkering kwijtraken, verlaagd zien worden of een boete krijgen door fouten of onvolledigheden. Dat kan gaan om eigen fouten, maar ook om situaties waarin achteraf blijkt dat de beoordeling of berekening door het UWV zelf niet klopte.

Erg jammer dat politici niet volgens dezelfde standaarden hoeven te functioneren als gewone burgers, die niet eens zulke hoge opleidingen hebben genoten. Echt schandalig, en het laat goed zien hoe slecht ons Nederlandse stelsel in elkaar zit en dat politici blijkbaar nooit persoonlijk aansprakelijk zijn voor hun incompetentie.

Wat ik persoonlijk het ergste vind, en waarom ik van mening ben dat haar integriteit en het vertrouwen compleet weg zijn, is het volgende stukje uit het NRC-artikel: “De Volkskrant stelt dat Van Berkel na vragen ‘wisselende verklaringen’ gaf en meermaals foutieve informatie over haar opleidingen aanleverde. Elke keer bleken de door haar gevolgde opleidingen korter of van een lager niveau te zijn dan ze aanvankelijk beweerde.”

Fouten kunnen worden gemaakt, maar als je meermaals foutieve informatie aanlevert over je opleidingen, dan is dat naar mijn mening bewust. Iemand op zo'n hoog niveau moet toch kunnen begrijpen dat dit grote consequenties kan hebben? Dan zorg je er toch voor dat je bij het eerste keer aanleveren van de informatie het juiste aanlevert? Ik zie niet in hoe D66 haar hierin kan verdedigen, ook al doen ze dat wel. Ze is totaal niet geschikt om te besturen als zelfs iets ogenschijnlijks eenvoudigs niet correct kan worden aangeleverd.

Statements als deze van de woordvoerder van D66: “dat het voor Van Berkel om een persoonlijk roerige periode ging, waardoor het moeilijk voor haar was precies terug te halen wanneer ze wat studeerde. Daarover wil hij verder niet uitweiden.” maken het alleen maar erger. Het laat zien dat de partij blijkbaar geen hoge standaarden hanteert voor integriteit en professionaliteit bij iemand die zulke belangrijke functies moet vervullen. Terwijl van mensen die bijvoorbeeld arbeidsongeschikt of ziek zijn, of zelf een moeilijke periode doormaken, vanuit de politiek wél wordt verwacht dat ze hoge standaarden en professionaliteit naleven, omdat daar anders grote, soms zelfs levensveranderende consequenties aan verbonden zijn. Geen wonder dat het vertrouwen in de politiek bijna volledig weg is.
Wie herinnert zich nou niet welke studie hij of zij gevolgd heeft en/of wel of niet afgerond? Dan moet het wel een heel erg roerige tijd geweest zijn, waardoor er problemen met het geheugen zijn.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• PWM
  • Niet online

PWM

DevWouter schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Fraude is een economisch delict. Bedenk dat anderen mensen de beloning afstemmen op basis van wat ze aangeboden wordt.
Lid van Raad van Bestuur UWV: max 262.000,- (in 2016 verdienden ze al 200k+, dus die 262 lijkt niet ondenkbaar)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:18

Dennis1812

Amateur prutser

En elk ander wordt direct afgestraft.

Vervolging zou zich moeten richten op terugbetaling salaris en het hebben van een strafblad zodat ze niet meer in dit soort functies terug kan komen.

Dan kan ze wellicht een functie zoeken waarbij ze minder verantwoordelijkheid heeft. Want als ze niet eens kan onthouden wat ze heeft gestudeerd dan lijkt mij verantwoordelijkheid niet het beste om te geven.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
nwagenaar schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:42:
@HollovVpo1nt
Precies eigenlijk wat je aangeeft; het (flink) aandikken van een CV op LinkedIn is meer regel dan uitzondering :+
..en dus trekken allen die eerlijk zijn aan het kortste eind. Nice world we livin' in.

Aangezien het tegenwoordig eenvoudiger is te controleren (je kunt bijv. diverse revisies van CV achterhalen, of bronnen checken) raad ik het af. Zeker bij hoge bomen zeg ik FAFO.

De brutaliteit van sommigen is ook stuitend. Zoals Britt Dekker met haar theorie. Past wel binnen het vooroordeel, dan dan weer wel :+

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:48
Wimo. schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:05:
[...]

[...]

De waarheid was toch lastig te beschrijven blijkbaar. Ik ben wel blij dat deze manier van 'transparant zijn'
gewoon geaccepteerd wordt bij de overheid. Scheelt me toch wat opleidingen..

Zonder enige schaamte: https://www.algemenebestu...-lid-raad-van-bestuur-uwv

Op dezelfde pagina: "Werken als topambtenaar, past dat bij jou?" Nu nog niet, maar over 15m wel!
Die link naar de website UWV zegt toch gewoon alles. Onderstaande is zo'n grove misinterpretatie van de realiteit dat dit zeker bewust moet zijn gebeurd. Er is echt no way dat je onbewust onderstaande zaken laat schrijven over jezelf terwijl je een pre-master hebt gedaan en een propedeuse niet afgerond en je hoogste opleidingsniveau met een diploma de HAVO is.

"Ik heb rechten gestudeerd" betekent in nederland gewoon dat je je diploma hebt behaald. Er is echt no way dat iemand in Nederland dit ooit anders zou interpreteren.
Nathalie van Berkel studeerde Nederlands recht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:40
Het is slecht, maar ik moet wel hard lachen om deze soap. Het eerste beeld dat ik van deze D66 politica zag op tv was een fragment waarin een journalist haar vroeg of ze al iets kon vertellen over het formeren. Ze gaf een raar antwoord en kwam erg hautain over. Ik dacht direct van, jemig, de arrogantie spat ervanaf zeg.

En dan lees je een paar weken later dit.
De reactie van D66 in de media vind ik gewoon zwak. Maar ja wat kunnen we nou verwachten van deze bijzondere partij.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:10
PWM schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Ik neem aan dat bij D66 niemand is die denkt dat dat nog een goed idee is.
Kijkend naar het regeeraccoord (vol goede ideeeen) vind ik dat een gewaagde stelling....

Ik moet zeggen dat ik alle moderne titels ook nauwelijks meer volg. Dat gezegd, heb ik 'gewoon' propedeuse XYZ op mijn CV staan. Zou geen moment twijfelen of ik die heb afgerond of niet. En als ik dan een vertaling naar de huidige namen zou doen, zou ik dat 3x checken om te zorgen dat het correct is...

[ Voor 34% gewijzigd door ijdod op 16-02-2026 17:10 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:13
Van de week een goed stuk van Lubach naar aanleiding van dit artikel:

https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Met een uitleg waarom en vooral met welke mensen FVD zich inlaat.

https://nos.nl/artikel/25...kerstgala-jongerentak-fvd

De NOS had eerder al een artikel geplaatst en FVD is zelf extreem rechts met remigratieplannen, maar op de nieuwjaarsborrel kwamen toch een paar NeoNazies:

De Duitser Severin Köhler is door AFD als te extreem neergezet en uit de partij gezet, hij houd ook contacten met Oostenrijker Sellner:
Sellner praat geregeld over omvolking, een complottheorie die beweert dat niet-witte migranten doelbewust naar Europa worden gehaald om de witte bevolking te vervangen. De Oostenrijker is daarom een Duits inreisverbod opgelegd.
Een andere eregast was de Sloveen Zan Zalec, die al jaren zou optrekken met neonazi's. Hij postte in 2020 op Instagram een foto van zichzelf met leden van een neonazigroep.

Ook John H was een eregast:
John A. is ook lid van Active Club Dietsland. Dat is een van de rechts-extremistische vechtclubs waar de AIVD sinds enkele jaren voor waarschuwt. Die groepen bereiden zich volgens de inlichtingendienst voor op de in hun ogen "onvermijdelijke rassenstrijd".
Zowel partijleider Lidewij de Vos als jongeren FVD voorzitter Iem Al Biyati nemen geen afstand.
Voorzitter Iem Al Biyati van de jongerentak van FVD zegt in de Volkskrant hier niets van te weten. "Wat is een active club? Wat wordt daarmee bedoeld? (...) Zegt mij niets." Ze zegt toch dat het goed zou kunnen dat leden van die clubs op het gala waren. "Er waren 300 man."

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14
Trishul schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:57:
De reactie van D66 in de media vind ik gewoon zwak.
Ik snap het, maar ik kan me ook voorstellen dat D66 dit eerst intern wil bespreken en morgen ook samen met haar. Dus ik geef ze het voordeel van de twijfel en wacht morgen even af :). Het is ook niet chic als deze dame via de media moet horen dat haar baan niet meer doorgaat.

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik denk juist dat D66 verwacht dat ze zichzelf terugtrekt (of druk uitvoert om haar daartoe te bewegen).

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Dennis schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Ik snap het, maar ik kan me ook voorstellen dat D66 dit eerst intern wil bespreken en morgen ook samen met haar. Dus ik geef ze het voordeel van de twijfel en wacht morgen even af :). Het is ook niet chic als deze dame via de media moet horen dat haar baan niet meer doorgaat.
Tegelijkertijd kan je je afvragen of ze echt zo naïef is dat ze denkt dat dit geen reden is voor ontslag.
Zeker als oud UWV medewerker..

Dit had meneer Jetten met 1 telefoontje kunnen regelen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Minister Heijnen wil beleggen in de EU makkelijker maken.

Eerst beleggen flink onaantrekkelijker maken en dan klagen dat er niet genoeg geld uit de kapitaalmarkt naar bedrijven gaat en dat we bedrijven wegjagen.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:53
PWM schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:16:
Ik denk juist dat D66 verwacht dat ze zichzelf terugtrekt (of druk uitvoert om haar daartoe te bewegen).
Ze heeft zichzelf net teruggetrokken, haar situatie was ook echt onhoudbaar: https://nos.nl/liveblog/2...ich-terug#UPDATE-92381940

Je CV een beetje mooier voorstellen dan dat het is doet iedereen wel, maar er complete diploma's en studies bij bedenken is wel van een andere orde.

• HollovVpo1nt
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

Transportman schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:34:
[...]

Ze heeft zichzelf net teruggetrokken, haar situatie was ook echt onhoudbaar: https://nos.nl/liveblog/2...ich-terug#UPDATE-92381940

Je CV een beetje mooier voorstellen dan dat het is doet iedereen wel, maar er complete diploma's en studies bij bedenken is wel van een andere orde.
En ze staat ook in het viezer van een volgende werkgever. Ben heel benieuwd wat haar volgende stap wordt. Als potentieel nieuwe werkgever haal je ook wel onrust binnen.

[ Voor 9% gewijzigd door HollovVpo1nt op 16-02-2026 18:38 ]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het terugtrekken was ook het enige dat ze nog kon doen nu ze zo hard door de mand is gevallen.
Blijkbaar hebben haar eerdere werkgevers haar "diploma's" niet gecontroleerd en haar op haar eerlijke ogen vertrouwd. Lijkt me toch bij die topbanen dat je het een en ander eens natrekt van een kandidaat.
Na haar havo-opleiding deed Van Berkel achtereenvolgens een hbo-studie, een studie Nederlands recht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden. Alleen heeft zij al die studies nooit afgerond. Voor de hbo-studie haalde ze alleen haar propedeuse, de studie rechten werd voortijdig beëindigd. Voor de universitaire master bestuurskunde doorliep ze alleen een toelatingstraject, zonder dat af te maken.

Dat stond echter niet vermeld in officiële overheidspublicaties en op Van Berkels openbare cv op socialemediaplatform Linkedin. Ook stond Van Berkel in een overzicht van een onderwijsstichting waar ze toezichthouder was, ten onrechte als doctorandus aangeduid.
Altijd eerlijk geweest’
Nadat de Volkskrant melding maakte van Van Berkels studieverleden, benadrukte ze dat ze nooit heeft willen suggereren dat ze haar opleidingen wél heeft afgerond. Ook zei ze niet te hebben gecontroleerd of haar opleiding op andere websites wel goed vermeld stond.
https://www.gelderlander....uidelijkheid-cv~a9811b70/

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Over de vermogensrendementsheffing:

https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen-werk/10594316/econoom-bas-jacobs-gekrijs-over-nieuwe-box-3-regels-volkomen-onterecht
Dus het gaat hier om de problemen van de dertig procent rijkste mensen', verwacht de econoom. 'Discussies over de middenklasse die wordt gepakt zijn te kort door de bocht', stelt hij.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wel gunstig dat het UWV hun shit een beetje op orde heeft. Die zijn verder niet zo van de cv's ook.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2026 18:57 ]

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
En Nathalie van Berkel treedt terug: NRC

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

HollovVpo1nt schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:37:
[...]

En ze staat ook in het viezer van een volgende werkgever. Ben heel benieuwd wat haar volgende stap wordt. Als potentieel nieuwe werkgever haal je ook wel onrust binnen.
Ze is 2e kamer lid dus kan ze in ieder geval zolang het kabinet zit lekker plucheplakken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• PWM
  • Niet online

PWM

Wat een vreemd stuk. Ik heb nog niet geluisterd, dus misschien dat het interview anders is. Maar deze geschreven samenvatting is echt van Havo ( :p ) niveau. Sowieso een zeer vreemde redenering dat 60% niets aan beleggen heeft. En dat 1800,- vrijstelling daarmee ook ruim voldoende is.

En natuurlijk is het onwenselijk dat "rijken" de belasting uitstellen. Maar in dit plan betaalt een flink deel van Nederland over 2025 belasting over flinke crypto winsten en zijn ze in februari een veelvoud kwijt aan waardedaling, die natuurlijk niet aftrekbaar zijn.

• HEY_DUDE
  • Nu online
Ze heeft zich terecht terug getrokken. Terecht politici hebben een voorbeeld functie en moeten van onbesproken gedrag zijn. Mag dit een voorbeeld zijn voor alle partijen hoe hier mee om te gaan.

Verder maak ik me wat zorgen om de werkomgeving van sommige tweakers. Je CV licht je toe tijdens sollicitatie zeker onduidelijkheden. En ik mag hopen dat diploma’s gecheckt worden. Bij een normale baan kun je dat prima in het gesprek over eens worden hoe niet afgemaakte studies verwoord worden. Fraude, schade vergoeding etc vind ik echt te zwaar aangezet.

• PWM
  • Niet online

PWM

HEY_DUDE schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:57:
Fraude, schade vergoeding etc vind ik echt te zwaar aangezet.
Bij iemand die op basis van leugens bij 1 van de belangrijkste overheidsorganisaties van het land een uiterst belangrijke rol vervult, lijken mij deze kwalificaties prima op zijn plek. Los van 250k salaris, is haar handelen van invloed op een groot deel van de Nederlanders.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
PWM schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:56:
[...]

Wat een vreemd stuk. Ik heb nog niet geluisterd, dus misschien dat het interview anders is. Maar deze geschreven samenvatting is echt van Havo ( :p ) niveau. Sowieso een zeer vreemde redenering dat 60% niets aan beleggen heeft. En dat 1800,- vrijstelling daarmee ook ruim voldoende is.

En natuurlijk is het onwenselijk dat "rijken" de belasting uitstellen. Maar in dit plan betaalt een flink deel van Nederland over 2025 belasting over flinke crypto winsten en zijn ze in februari een veelvoud kwijt aan waardedaling, die natuurlijk niet aftrekbaar zijn.
Misschien als neveneffect een goede rem op investeringen in zeer volatiele crypto.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• PWM
  • Niet online

PWM

Joris748 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:13:
[...]

Misschien als neveneffect een goede rem op investeringen in zeer volatiele crypto.
Goud en Zilver hetzelfde laken een pak. En natuurlijk mocht de AI bubbel een keertje barsten in Januari, kan je buiten je enorme verlies, ook nog over een oude waarde belasting aftikken.

EDIT: Overigens weet ik niet wat een juiste oplossing is. En misschien is dit wel het beste plan. Maar het gemak waar deze persoon de boel mee plat slaat is wel opvallend.

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 16-02-2026 19:17 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
evilution schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:51:
[...]

Ze is 2e kamer lid dus kan ze in ieder geval zolang het kabinet zit lekker plucheplakken.
Tja die 10.133,92 bruto per maand is toch lekker :+

• HEY_DUDE
  • Nu online
PWM schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:11:
[...]

Bij iemand die op basis van leugens bij 1 van de belangrijkste overheidsorganisaties van het land een uiterst belangrijke rol vervult, lijken mij deze kwalificaties prima op zijn plek. Los van 250k salaris, is haar handelen van invloed op een groot deel van de Nederlanders.
Op het CV staat nu premaster niet voltooid. Daar stond master niet voltooid. Beide waar en niet per se gelogen. Bovendien als je naar het CV kijkt een niet belangrijke toevoeging. Iedereen die niet voltooid op een CV zet heeft iets uit te leggen.

https://www.parlement.com/biografie/n-nathalie-van-berkel

Iemand een linkje van de CV van voor de aanpassing waarin duidelijk fraude blijkt?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
bie100 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:18:
[...]

Tja die 10.133,92 bruto per maand is toch lekker :+
Weet niet of ze in de kamer blijft, maar zo niet, krijgt ze toch lekker 2 jaar wachtgeld van 8K per maand als ze vertrekt. Installatie nieuwe 2e kamer was 12 november, 3 maand later was vorige week. Goede timing.
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid