Dat is nogal een understatement. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun uitkering kwijtraken, verlaagd zien worden of een boete krijgen door fouten of onvolledigheden. Dat kan gaan om eigen fouten, maar ook om situaties waarin achteraf blijkt dat de beoordeling of berekening door het UWV zelf niet klopte.
Erg jammer dat politici niet volgens dezelfde standaarden hoeven te functioneren als gewone burgers, die niet eens zulke hoge opleidingen hebben genoten. Echt schandalig, en het laat goed zien hoe slecht ons Nederlandse stelsel in elkaar zit en dat politici blijkbaar nooit persoonlijk aansprakelijk zijn voor hun incompetentie.
Wat ik persoonlijk het ergste vind, en waarom ik van mening ben dat haar integriteit en het vertrouwen compleet weg zijn, is het volgende stukje uit het NRC-artikel: “De Volkskrant stelt dat Van Berkel na vragen ‘wisselende verklaringen’ gaf en meermaals foutieve informatie over haar opleidingen aanleverde. Elke keer bleken de door haar gevolgde opleidingen korter of van een lager niveau te zijn dan ze aanvankelijk beweerde.”
Fouten kunnen worden gemaakt, maar als je meermaals foutieve informatie aanlevert over je opleidingen, dan is dat naar mijn mening bewust. Iemand op zo'n hoog niveau moet toch kunnen begrijpen dat dit grote consequenties kan hebben? Dan zorg je er toch voor dat je bij het eerste keer aanleveren van de informatie het juiste aanlevert? Ik zie niet in hoe D66 haar hierin kan verdedigen, ook al doen ze dat wel. Ze is totaal niet geschikt om te besturen als zelfs iets ogenschijnlijks eenvoudigs niet correct kan worden aangeleverd.
Statements als deze van de woordvoerder van D66:
“dat het voor Van Berkel om een persoonlijk roerige periode ging, waardoor het moeilijk voor haar was precies terug te halen wanneer ze wat studeerde. Daarover wil hij verder niet uitweiden.” maken het alleen maar erger. Het laat zien dat de partij blijkbaar geen hoge standaarden hanteert voor integriteit en professionaliteit bij iemand die zulke belangrijke functies moet vervullen. Terwijl van mensen die bijvoorbeeld arbeidsongeschikt of ziek zijn, of zelf een moeilijke periode doormaken, vanuit de politiek wél wordt verwacht dat ze hoge standaarden en professionaliteit naleven, omdat daar anders grote, soms zelfs levensveranderende consequenties aan verbonden zijn. Geen wonder dat het vertrouwen in de politiek bijna volledig weg is.