Ik zeg nergens dat mensen in de zorg niets doen, ergo zorgmedewerkers werken hun snot voor hun ogen, en daar zit een deel van de issues, ziekteverzuim door overwerk is daar eerder regel dan uitzondering. Het is idd vooral door de wet en regelgeving, en de regeldruk vanuit de zorgverzekeraars dat er veel geld en tijd aan de strijkstok blijft hangen. Mijn tante heeft 30 jaar in de zorg gewerkt, haar verhaal is dat toen ze begon half jaren 80 dat ze 90% van haar tijd aan het bed stond, in 2015 was dat gedaald was naar minder dan 60%, het is voor haar de reden om te stoppen in de zorg en vervroegd met pensioen te gaan.alexbl69 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:01:
[...]
De zorg is ook niet zozeer dat al die mensen 'niets' doen, maar dat door alle wet- en regelgeving het algehele systeem niet efficiënt werkt. Er zijn zoveel zaken zo ongelooflijk complex in dit land, waardoor er veel arbeidsuren benodigd zijn om die complexiteit het hoofd te bieden.
In het bedrijfsleven zie je veel meer dat men zo efficiënt mogelijk werkt. Die impuls mis je grotendeels bij de overheid en semi-overheid (publieke omroep bijvoorbeeld). Wil niet zeggen dat dat perse beter is overigens, de dienstverlening van met name midden- en grote bedrijven is - vind ik persoonlijk - flink uitgehold de afgelopen 2 decennia.
Maar er zou wel een middenweg te vinden moeten zijn.
Ik waag dat te betwijfelen. Mijn partner werkt in de buurtzorg en ik zie dat zij met regelmaat last heeft van een cultuur van eindeloze formulieren, management om het management, controledrift en neiging tot het over het personeel uutstorten van overbodige workshops. Maar ik heb toch sterk het idee dat al dit soort trucjes rechtstreeks uit het bedrijfsleven komen. In de bouw had je ook een tijdje dat aannemers allemaal "lean" moesten gaan bouwen waar allerlei beunhazen een graantje van mee probeerden te pikken.alexbl69 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:01:
[...]
In het bedrijfsleven zie je veel meer dat men zo efficiënt mogelijk werkt.
De roep van een kleinere overheid komt vooral uit de rechts populistische hoek, maar komen inderdaad niet met contrete voorstellen. VVD spreekt al 20 jaar van een kleinere overheid, maar juist onder de regering van de VVD is de overheid gigantisch vergroot, mede door de eigen regels. En een kleinere overheid is een utopie gezien de enorme veranderingen op alleen al IT gebied plaatsvind. Overheid, en zeker het UWV en de belastingdienst werkt met zwaar verouderde systemen, simpele veranderingen in de belastingwetgeving is niet mogelijk, laat staan een grote modernisering van het gehele belastingstelsel waar zowel links als rechts om vraagt.Napo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:21:
[...]
Ook dit is wel een simplificatie van het bedrijfsleven. Ook daar zie je de nodige inefficiente zeker bij organisaties die de grote van een uitvoeringsorganisatie zoals het UWV ( 22.000 ). Je ziet wel dat de doorzettingskracht bij reorganisaties groter kan zijn ( en het proces van outsourcing sneller wordt belopen ) maar of dat allemaal nu zo efficient is.
De vraag die je overigens ook kan stellen is of je als overheid de doelstelling moet hebben om efficient ( in de zin van kleinere overheid ) te zijn. Je moet eigenlijk terug naar de taakstelling van de overheid en die moet je zo efficient mogelijk inrichten maar beleidsvorming ( en voor de tweedekamer wetsvorming ) is niet iets wat zo snel mogelijk zou moeten gebeuren maar juist zo gedegen mogelijk.
De roep om een kleinere overheid moet dan eigenlijk ook wel beter onderbouwt worden hoe je dat beoogt. Welke taakstelling ga je anders inrichtingen ( of laten vallen ) om het met minder mensen te doen en als je stelt dat er nu te veel mensen zijn voor de taakstelling daar ook de doorrekening doen waar je kan beperken zonder de uitkomst schade aan te richten.
Waar het bedrijfsleven fors investeert in de IT, Rabobank investeert 2 miljard in AI, ING heeft een uitmuntende IT dienstverlening, qua IT lopen zij voor op de rabobank en ver voor op de ABN AMRO bank, en kleinere spelers die grote waarde vertegenwoordigen zoals AFAS, Elastic en Blueriq verkopen hun iT diensten over de hele wereld krijgt de overheid enkel te maken met bezuinigingen want de politiek is bang voor de publieke opinie! Klinkt gek maar de dictatuur in China zorgt er wel voor dat Chinese steden geheel elektrisch rijden en dat Smog zo goed als verleden tijd is.
https://www.nu.nl/economi...ai-na-miljardenwinst.html
Nou ja Nederland werken we weldegelijk bijzonder efficient. Kijken naar de productie van de Nederlandse werknemer is die fors hoger dan bijv. in Spanje, Frankrijk, Italië en Griekenland terwijl Nederlandse werknemers de minste uren van Europa werken, 30 uur gemiddeld. De reden dat ondanks minder uren gemiddeld onze productie op pijl blijft komt vooral door de hoge inzet van automatisering en robotisering, op onze eigen wijzen werken we al behoorlijk lean.D-e-n schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:33:
[...]
Ik waag dat te betwijfelen. Mijn partner werkt in de buurtzorg en ik zie dat zij met regelmaat last heeft van een cultuur van eindeloze formulieren, management om het management, controledrift en neiging tot het over het personeel uutstorten van overbodige workshops. Maar ik heb toch sterk het idee dat al dit soort trucjes rechtstreeks uit het bedrijfsleven komen. In de bouw had je ook een tijdje dat aannemers allemaal "lean" moesten gaan bouwen waar allerlei beunhazen een graantje van mee probeerden te pikken.
De reden dat Lean veelal onvoldoende werkt is dat de implementatie vaak slecht word bedacht en uitgevoerd, want Japan is kampioen Lean werken. Daarom zijn bijv. de auto's uit Japan en Korea fors goedkoper dan Europese varianten en stukken betrouwbaarder, de productie is bijzonder efficient. In Japan is een bekend gezegde: Henri Ford vond de lopende band uit, Japanners hebben de lopende band flink verbeterd.
Misschien zou het goed zijn als er bij wetgeving ook nagedacht werd over de operationele kosten gedurende langere termijn. Een soort TCO (total costs of ownership) voor wetten en regels.
Dan gaat de discussie over wat je wil regelen en hoeveel geld je er voor over hebt.
Dan gaat de discussie over wat je wil regelen en hoeveel geld je er voor over hebt.
A'dam PVOutput
De uitmuntende IT dienstverlening van de ING zou ik toch wel wat connotaties kunnen plaatsen. Zeker als je kijkt naar de storingen en daarmee de beschikbaarheid die geraakt wordt van bijvoorbeeld de internetbankieren omgeving. Legacy omgevingen die al lang vervangen hadden moeten worden maar dat keer op keer op de lange baan wordt geschoven. Daarbij zie je ook daar dat de nearshoring en offshoring keuzes niet altijd optimaal werken.spijkerhoofd schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:46:
[...]
Waar het bedrijfsleven fors investeert in de IT, Rabobank investeert 2 miljard in AI, ING heeft een uitmuntende IT dienstverlening, qua IT lopen zij voor op de rabobank en ver voor op de ABN AMRO bank, en kleinere spelers die grote waarde vertegenwoordigen zoals AFAS, Elastic en Blueriq verkopen hun iT diensten over de hele wereld krijgt de overheid enkel te maken met bezuinigingen want de politiek is bang voor de publieke opinie!
Daarbij niet zeggende dat het slechter is dan de overheid maar uitmuntend is weer een ander uiterste. Het investeren in AI klinkt leuk maar de vraag is wat ze daar effectief mee willen gaan doen. De business cases die ik binnen andere commerciële bedrijven langs horen komen lijken vooral gericht op het 'pimpen' van het CV van de bestuurder dan dat het daadwerkelijk verandering bewerkstelligd ( laat staan of dat binnen de risk appetite van de organisatie past en of de beoogde ROI behaald wordt ).
Ik denk dat het merendeel van mijn collega's (500+, zakelijke dienstverlener) echt wel hard werkt. De vraag is, doen ze allemaal nuttig werk/ werk dat waarde toevoegt? En zeker wanneer je uitzoomt. Want gegeven de omstandigheden is het noodzakelijk werk, maar als ik zie hoe druk we zijn met het voldoen aan wet- en regelgeving, hoeveel we vast moeten leggen voor certificeringen/ jaarrekeningcontroles etc., dan zijn we daar echt wel in aan het doorslaan denk ik. En ook hoe druk we zijn omdat we ergens in de processen dingen heel inefficiënt doen, daar valt ook nog echt veel te winnen.spijkerhoofd schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:36:
[...]
Ik werk zelf altijd kantoorbanen gehad, zelfs jaren bij het UWV gewerkt maar mijn beeld is juist dat er gewoon hard gewerkt word en dat weinig werknemers geen of weinig waarde toevoegen. Wel is het zo dat vooral het UWV, banken en verzekeraars een grotere vergadercultuur heeft dan mijn vorige werkgever, maar in general heb ik weinig mensen gezien die niks toevoegen. Overigens zie ik juist dat bedrijven minder AI gebruiken omdat de kosten te hoog zijn: https://www.bright.nl/nie...t-toch-wel-veel-geld.html.
Er zijn juist veel kantoorbanen geschrapt vanwege automatisering, vooral op MBO niveau administratieve medewerker bijv. is zo goed als alles geautomatiseerd, daar komen echter andere kantoorbanen voor terug. Ook AI zelf zorgt aan de ene kant voor minder banen maar en komen ook andere banen weer erbij op kantoren. Data, data management, data kwaliteit zijn belangrijkere aspecten geworden vanwege het gebruik van AI.
Wil je gericht mensen omscholen moet de overheid en UWV meer gaan doen wil je werklozen omscholen naar krapteberoepen, en daarom vind ik de verkorting van de WW heel slecht, mensen krijgen te weinig tijd om zich om te scholen. Maar ook de werkgevers die krapteberoepen aanbieden moeten het werk aantrekkelijk maken, zeker in de zorg en in de bouw en de techniek.
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid