• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Señor Sjon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:47:
[...]

Vanaf 2031 wordt het toch een chaos omdat niemand de Bijleenregeling heeft geregistreerd en vanaf 2013 met verplicht aflossen de bedragen ook elk jaar anders zijn. Good luck with that one. Dat is met één relatie en één hypotheek nog wel te doen, maar in 30 jaar tijd gebeurt er veel in het leven van mensen.
Net als met een hoop andere zaken wordt ook hier al jaren voor gewaarschuwd.

https://www.volkskrant.nl...emaal-gestreden~b45004a3/
Volgens de Amsterdamse hoogleraar bestuur en economie aan de Vrije Universiteit, Raymond Gradus, zijn er maar twee mogelijke oplossingen voor het probleem. Óf het kabinet-Jetten gaat alsnog op korte termijn de hypotheekrenteaftrek versoberen. Dan worden de extra kosten die in 2031 ontstaan verdeeld over alle huizenbezitters en kunnen starters via de inkomstenbelasting worden gecompenseerd. Óf het kabinet-Jetten doet niets. Dan kan een oude generatie huizenbezitters, die via aflossingsvrije hypotheken vaak al maximaal heeft geprofiteerd van de regeling, jaren langer blijven aftrekken. De extra kosten van bijna 1 miljard euro per jaar zullen ten koste gaan van de algemene middelen. Gradus noemt die optie ‘zeer onrechtvaardig’.

Toch valt rond Financiën te horen dat de kwestie waarschijnlijk op de lange baan wordt geschoven en uiteindelijk ‘verdwijnt in de techniek’. Door voorzichtig te draaien aan het tarief van de eerste belastingschijf, te ‘spelen met de heffingskortingen’ en andere fiscale regelingen kunnen de kosten van de hypotheekrenteaftrek alsnog worden getemperd voor de schatkist.

[ Voor 55% gewijzigd door dawg op 04-02-2026 17:08 ]

It’s the economy, stupid!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:59:
[...]

Dit argument is al vaker weerlegt:
  • HRA zal worden afgebouwd, niet per direct afgeschaft
  • HRA neemt al af over de tijd bij een hypotheek (omdat huiseigenaren aflossen)
  • Inflatie dempt de gevolgen
In de praktijk zal het betekenen dat de hypotheeklasten over de jaren minder zullen dalen, dan met behoud HRA.
Ware het niet dat een heel groot deel van de huizenbezitters een flink deel van de hypotheek aflossingsvrij heeft.
Brazos schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:03:
[...]

De lastenverzwaring worden ook gedempt doordat de huizenprijzen wat zouden dalen, en de rentes wat zullen dalen.
De huizenprijs daalt. wat heb ik daaraan als ik niet verhuis? Anders dat worst case de verhouding hypotheek/woz waarde verandert en je daardoor nog een opslag op je rente percentage krijgt?
Ik kan het financieel prima hebben, mij maakt het niet uit als ze de HRA stoppen. Maar wat jullie stellen is toch echt wel te kort door de bocht voor de korte termijn. Dus willen ze geen enorme lasten verzwaring dan zal die afbouw van de HRA dus echt over een flinke termijn uitgesmeerd moeten worden en dan zijn de inkomsten de eerste tijd dus ook niet bepaald hoog.

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Findail schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Even over dit voorbeeld: de nieuwe situatie klopt niet, voor zover ik weet wordt het percentage van iemands arbeidsongeschiktheid bepaald op het originele loon (maatmanloon), niet op het 'max dagloon'.

Bron.
Thanx _/-\o_
Ik heb het aangepast.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:47

hamsteg

Species 5618

dawg schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Nee, het gaat om belasten van bezit. Liquide vermogen is veel te mobiel om te kunnen belasten.

En ik zei al; wanneer een individu door zijn vermogen verregaande invloed kan uitoefenen op het openbaar bestuur, dan heeft diegene simpelweg teveel vermogen. Democratie, één man één stem. Dus niet één man het gewicht van een miljoen stemmen.
Ik ben vel tegen belasten van bezit, niet omdat het mij persoonlijk zou raken maar juist omdat het oneerlijkheid in de hand werkt. Een boer bezit veel omdat hij anders geen uitloop heeft, hij kan daarzelf niet van eten. Een MKB-er bezit veel maar daar kan hij niet van eten. Bezit is jaloezie, het moet gaan om de inkomsten, de vermeerdering in elke vorm, die gewoon op één hoog tarief wordt belast.

Tweede deel is heel idealistisch, zou ik ook willen, maar geld=macht en iemand met veel geld krijgt de overheid simpelweg niet te pakken. Iemand met veel geld koopt veel kennis om te zorgen dat zijn kapitaal niet wordt aangetast. Deze buitencategorie van mensen zijn gewoon niet te pakken, moeten we voor deze categorie iedereen laten bloeden die 'miljonair' is?

Uitzondering in deze discussie is erfbelasting, hier volg ik volmondig de SP. Het niet belasten moet gaan om eigen bezit, niet verkregen bezit. Bedrijfsoverdracht bij MKB-er is hierin een moeilijk hangijzer.

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 04-02-2026 17:47 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:25
Waar haal je dat vandaan?

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:26
De Filosoof Aristoteles maar die zei

jaloezie is pijn die wordt veroorzaakt door het geluk van anderen

Mand

• Bananenplant
  • Laatst online: 20:25
bie100 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:09:
[...]

jaloezie is pijn die wordt veroorzaakt door het geluk van anderen
En hoe verschillen inkomen en vermogen hierin?

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:47:
[...]

Vanaf 2031 wordt het toch een chaos omdat niemand de Bijleenregeling heeft geregistreerd en vanaf 2013 met verplicht aflossen de bedragen ook elk jaar anders zijn. Good luck with that one. Dat is met één relatie en één hypotheek nog wel te doen, maar in 30 jaar tijd gebeurt er veel in het leven van mensen.

[...]

Eerlijk, ik denk dat er helemaal niks daalt, want het aanbod zal alleen maar verder opdrogen. Bouwen wordt niet opeens mogelijk gemaakt. Men is bv nog in ontkenning over hoe destructief de Hugowetten waren m.b.t. de huursector, er is heel wat investerend vermogen de sector uit.
Heb al vaker gewaarschuwd dat dit een potentiële toeslagenaffaire 2.0 wordt. Mensen krijgen HRA, maar kunnen vervolgens niet bewijzen dat er recht op hebben. Of weten idd niet eens dat ze geen HRA meer krijgen.

Daarom was afbouw van de HRA een mooie gelegenheid geweest om dat te voorkomen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:26
Bananenplant schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:12:
[...]

En hoe verschillen inkomen en vermogen hierin?
Weet ik het ik ik zeg gewoon wat Aristoteles zei meer niet eigenlijk :)

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

toolkist schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Ware het niet dat een heel groot deel van de huizenbezitters een flink deel van de hypotheek aflossingsvrij heeft.

[...]
Daar heb ik al helemaal geen medelijden mee.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid