• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Delerium schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Ik heb mijn hooivork weer keurig teruggelegd. Ik ga mij echt niet inzetten voor mensen waarvan de WW van 6600 per maand naar 5000 euro per maand afgetopt wordt. Het is een sociaal vangnet, niet bedoeld om mensen in hun villa te houden. Ik kan mij voorstellen dat je bij WW niet perse een knetterende inkomensdaling wilt hebben maar anderzijds moet dat geld wel worden opgebracht.
Jan modaal komt nooit in aanmerking voor dit soort bedragen maar blijkbaar levert het wel goed geld op.
Ja, het is een sociaal vangnet maar je ziet een combinatie van factoren.

Woningen worden duurder met daarbij ook de kosten die er nodig zijn ( en daarmee minder ruimte om een buffer op te bouwen ). Met €6.600 kan je amper over een villa spreken, dan kom je tegenwoordig terecht afhankelijk van de regio in een rijtjeshuis of appartement terecht. Als je dan te kort gewerkt hebt en onvoldoende buffer ( onverstandig maar het komt voor ) jaag je met een beetje risico mensen op kosten en zonder dak met uiteindelijk grotere gevolgen van dien. Moet men maar richten op de maximale terugval maar succes met het vinden van een woning die binnen dat budget past in de huidige woningmarkt.

Je mag je afvragen of je die zekerheid - en daarmee onzekerheid toevoegt - weg moet willen nemen en wat daarin het effect gaat zijn op de samenleving.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:38:
[...]

Het gaat voor mij sowieso te laat komen. Als het al doorgaat, want het is een onzalige idee. Plek is er nu al matig.

Maar ik snap nog steeds de opmerking niet dat bij gratis opvang de vrije dagen ineens uit eigen zak zouden komen.

Zou liever zien dat ze eens netto laten betalen voor dat spul ipv toeslagen rondpompen en in het proces private equity sponsoren.

@Delerium niet willen betalen om mensen in hun villa te houden klinkt mooi. Maar waar moeten ze aan heen denk je? Het is niet alsof iemand die een huis van een miljoen heeft ineens kan besparen op de vaste lasten.

Dat nog los van de gedane 'inleg'.
Dat je de kinderopvang gewoon moet betalen op het moment dat je vrij neemt omdat het daarvoor gewoon niet bedoeld is.

Qua toeslagen kan ik natuurlijk niet anders dan beamen. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pjot1 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:46:
[...]

Dat je de kinderopvang gewoon moet betalen op het moment dat je vrij neemt omdat het daarvoor gewoon niet bedoeld is.

Qua toeslagen kan ik natuurlijk niet anders dan beamen. :)
Och... Ik heb ze meegemaakt die in pyjama en badjas de kinderen kwamen brengen om weer lekker terug naar bed te gaan :X

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:18
Delerium schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Ik heb mijn hooivork weer keurig teruggelegd. Ik ga mij echt niet inzetten voor mensen waarvan de WW van 6600 per maand naar 5000 euro per maand afgetopt wordt. Het is een sociaal vangnet, niet bedoeld om mensen in hun villa te houden. Ik kan mij voorstellen dat je bij WW niet perse een knetterende inkomensdaling wilt hebben maar anderzijds moet dat geld wel worden opgebracht.
Jan modaal komt nooit in aanmerking voor dit soort bedragen maar blijkbaar levert het wel goed geld op.
De uitkering is maximaal 70% van die 6600
EUR. Die 6600 EUR is het maximale salaris waarop een uitkering wordt berekend.

Je hooivork mag weer weg. Je hebt het over een korting van 4600 EUR naar 3600 EUR. Dat zijn al hele andere bedragen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

πŸ‡ͺπŸ‡Ί πŸ‡³πŸ‡±

R_Zwart schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:01:
Ik vind dat de oppositie wel een beetje aan makkelijk scoren doet als het om de AOW leeftijd gaat. Uiteindelijk moet het wel betaald worden door mensen die nog werken. En als die verhouding schever wordt dan hij al is, kunnen jongeren zich en blauw betalen aan een huis en torenhoge premies betalen om de AOW onveranderd te laten bestaan zoals vandaag.

Als je goede oppositie voert kom je met constructieve alternatieven. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met het budget voor de AOW vast te zetten. Als iedereen dan besluit om vroeger te stoppen met werken dan is het gevolg een lagere AOW uitkering. Werk je langer door dan wordt de AOW hoger. Win-win tussen de generaties zou je zeggen.
Het gaat ze niet zozeer om de AOW zelf maar het feit dat daar met het pensioenakkoord al afspraken over gemaakt zijn en de aanstaande coalitie dus afspraken niet nakomt. Dat is onbetrouwbaar bestuur.

It’s the economy, stupid!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:55:
[...]

Och... Ik heb ze meegemaakt die in pyjama en badjas de kinderen kwamen brengen om weer lekker terug naar bed te gaan :X
Dat is inderdaad een stukje waar ik me wel aan kan ergeren.
Is hier in de buurt ook zo'n stel beide partime, elk mooi een dag vrij om op de bank de sociale media de hele dag door te scrollen en dan zo tegen etenstijd de kinderen eens ophalen uit de opvang.
En dan klagen dat de tuin zoveel werk is...
Je ligt Goddomme allebei hele dagen op de bank het druk te hebben met je scherm te poetsen.
Maar ze weten wel maximaal uit te pluizen waar ze allemaal recht op hebben.
En ergens is dat hun goed recht ook nog.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:01:
[...]

Dat is inderdaad een stukje waar ik me wel aan kan ergeren.
Is hier in de buurt ook zo'n stel beide partime, elk mooi een dag vrij om op de bank de sociale media de hele dag door te scrollen en dan zo tegen etenstijd de kinderen eens ophalen uit de opvang.
En dan klagen dat de tuin zoveel werk is...
Je ligt Goddomme allebei hele dagen op de bank het druk te hebben met je scherm te poetsen.
Maar ze weten wel maximaal uit te pluizen waar ze allemaal recht op hebben.
En ergens is dat hun goed recht ook nog.
Dat probeer ik dus te insinueren. :)

De overheid kan zoveel simpeler! Heb je een fulltime baan, kinderopvang gratis met een x aantal vakantiedagen en de rest zelf betalen!

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Ronald.42
  • Niet online
pjot1 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:06:
[...]

De overheid kan zoveel simpeler! Heb je een fulltime baan, kinderopvang gratis met een x aantal vakantiedagen en de rest zelf betalen!
Wij hebben er alleen gebruik van gemaakt als er echt geen andere optie was.
Dus dat is bijna op 2 handen te tellen.
Wij zijn wat dat betreft van menig dat we ze zelf op deze aardkloot hebben neergezet en daardoor dus ook verantwoordelijk bent voor hun opvoeding opvang etc.
Op zich is het niet verkeerd dat ze daar even rond hebben kunnen rennen in het kader van er is ook wat anders dan thuis.
Maar ik zie ook wel dat er een slag is die ze smorgens onderweg naar werk afzet en ze rond etenstijd ophaald om ze na het eten zo snel mogelijk in bed te leggen.
Of zelfs op hun vrije dag ze er heen brengt want we hebben er recht op.

Het zal hopelijk geen groot getal zijn maar ze zijn er wel.
Maar mischjen ben ik ook gewoon een net niet boomer die gewoon altijd thuis bij pa of ma terecht kon, niks geen opvang.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pjot1 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:06:
[...]

Mjah, nog los van het capaciteitsvraag stuk, wat ze ook al niet opgelost gaan krijgen. Ik ben nooit zo'n fan van gratis. Je merkt dat de waarde dan vaak niet meer ervaren wordt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
Hier werkt de kinderopvang met een contract met vaste dagen en is een dag ruilen meestal niet mogelijk. Dus of je je kind nu wel of niet brengt als je die dag vrij bent: je betaalt 'm en je krijgt er ook toeslag voor.

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Ik heb even gekeken naar de gevolgen van de verlaging van het maximumdagloon.
Dan kan @Delerium opnieuw beoordelen wat te doen met de hooivork ;)
De bedragen met 2 cijfers achter de komma suggereren véél meer precisie dan er daadwerkelijk is. Maar je moet toch wat.

Arjan
Arjan is een gearriveerde ICT’er die precies het huidige maximumdagloon verdient. Dat is nu € 304,25, dat is per jaar € 79.409,25. En dat is een maandsalaris van € 6.127,26 (met 8% vakantiegeld, maar geen 13e maand of andere extraatjes). Netto is dat (wat meer dan) € 4000 (afhankelijk van hoeveel pensioenpremie Arjan afdraagt).
Arjan gaat op een stoel staan om iets hoog uit een kast te pakken. Hij valt met stoel en al achterover en komt hard op zijn achterhoofd terecht: hersenletsel!
(Ik heb dit scenario echt tweemaal meegemaakt bij kennissen. EΓ©n keer was het zelfs alleen maar de onderste traptrede waar iemand onhandig van af schoof).
Na twee ziektejaren blijkt dat het echt slecht gaat met Arjan. Hij kan maar een paar uurtjes per dag buiten zijn verduisterde slaapkamer vertoeven, zijn motoriek is slecht, hij praat langzaam en nauwelijks verstaanbaar, zijn concentratievermogen is ronduit belabberd en cognitief is hij erg achteruitgegaan.

Arjan wordt voor 80-100% arbeidsongeschikt verklaard, en hij krijgt WGA.

Oude situatie
Arjan ontvangt 70% van zijn salaris. Dat is bruto per maand € 4.289,08. De berekening naar netto is lastig, omdat er geen pensioen meer wordt opgebouwd, en dus geen premie wordt ingehouden. Maar Arjan houdt netto relatief minder over omdat hij geen arbeidskorting krijgt. Als hij zelf pensioen zou willen opbouwen, is het richtbedrag netto ca € 2725.

Nieuwe situatie
Arjan ontvangt 70% van het maximumdagloon, dat € 243,40 zou worden. Dat is bruto per maand € 3.180,91, en netto (bij een eigen pensioenvoorziening) ongeveer € 2160.

Bronnen: UWV, Bruto-Netto calculator.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:31:
Hier werkt de kinderopvang met een contract met vaste dagen en is een dag ruilen meestal niet mogelijk. Dus of je je kind nu wel of niet brengt als je die dag vrij bent: je betaalt 'm en je krijgt er ook toeslag voor.
Vaste dagen... Vaste uren...

11,5 uur per dag, contractueel. Als ze acht uur per dag maken is het veel.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:25

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Vaste dagen... Vaste uren...

11,5 uur per dag, contractueel. Als ze acht uur per dag maken is het veel.
Onze Bso heeft nog een ruiluren systeem als je ze voor 8:30 ziekmeld of ze een dag afgemeld zijn. En die kan je meestal zelfs nog opnemen.

Kinderdagverblijf van de jongste moet je ze 3 weken vooraf ziekmelden of afmelden wil je ruiluren krijgen.
En als je die al krijgt zijn ze niet in te zetten omdat er geen plek is..
Tja. Ik stuur ze ook wel eens als ik vrij ben.
Onze vaste opvangdagen zijn als mijn vrouw werkt. Gezien onregelmatig rooster van mijn kant met alle voorkomende diensten is daar geen opvang structuur op te bouwen.
Dus soms zitten ze er en ben ik thuis. En heel soms ben ik dan aan het gamen of zelfs een middagslaapje aan het houden (dan moet ik wel nachtdienst draaien erna meestal).

Ik betaal grof geld voor die dag.
Meestal doe ik boodschappen/tuinieren/dokters bezoeken en weet ik het wat.
Maarja. Totaal gebrek aan flexibiliteit maakt dat ik soms vrij ben.

Moet ik mij dan daarom ineens schuldig gaan voelen?
Ben ik niet van plan eigenlijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Ronald.42
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:08:
[...]

Onze Bso heeft nog een ruiluren systeem als je ze voor 8:30 ziekmeld of ze een dag afgemeld zijn. En die kan je meestal zelfs nog opnemen.

Kinderdagverblijf van de jongste moet je ze 3 weken vooraf ziekmelden of afmelden wil je ruiluren krijgen.
En als je die al krijgt zijn ze niet in te zetten omdat er geen plek is..
Tja. Ik stuur ze ook wel eens als ik vrij ben.
Onze vaste opvangdagen zijn als mijn vrouw werkt. Gezien onregelmatig rooster van mijn kant met alle voorkomende diensten is daar geen opvang structuur op te bouwen.
Dus soms zitten ze er en ben ik thuis. En heel soms ben ik dan aan het gamen of zelfs een middagslaapje aan het houden (dan moet ik wel nachtdienst draaien erna meestal).

Ik betaal grof geld voor die dag.
Meestal doe ik boodschappen/tuinieren/dokters bezoeken en weet ik het wat.
Maarja. Totaal gebrek aan flexibiliteit maakt dat ik soms vrij ben.

Moet ik mij dan daarom ineens schuldig gaan voelen?
Ben ik niet van plan eigenlijk.
Nee maar er is een verschil tussen naar eer en geweten het zo goed mogelijk plannen of gewoon max gebruik maken van waar je recht op hebt.

Dat maakt die hele discussie ook zo lastig.
Wij kregen in rekening wat er gebruikt werd en last minute was er ook altijd wel plek.

Nu moet je dus schijnbaar reserveren en weet ik veel wat.
En als je dan onverwacht vrij bent maar die dag toch moet betalen en de jeugd vind het volgens mij ook niet erg om daar te zijn met leeftijdsgenoten.
Tja dat snap ik dan ook wel weer.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:32
Hm, met die tulpentaks zit er zowaar nog een zinnig idee tussen :o !

β€οΈβ€πŸ©Ή Bezuinigen op armen en zieken πŸ€• ? Welnee, Zucmantaks, nu πŸ’° !

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ronald.42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:17:
[...]

Nee maar er is een verschil tussen naar eer en geweten het zo goed mogelijk plannen of gewoon max gebruik maken van waar je recht op hebt.

Dat maakt die hele discussie ook zo lastig.
Wij kregen in rekening wat er gebruikt werd en last minute was er ook altijd wel plek.

Nu moet je dus schijnbaar reserveren en weet ik veel wat.
En als je dan onverwacht vrij bent maar die dag toch moet betalen en de jeugd vind het volgens mij ook niet erg om daar te zijn met leeftijdsgenoten.
Tja dat snap ik dan ook wel weer.
Ik ben niet onverwacht vrij.
Mijn rooster is 2 maanden vooraf ongeveer bekend.
Maar op die 2 maanden vooraf kan ik alleen nog dagen cancelen (en wel betalen uiteraard)
Dagen erbij gaat meestal niet.

Je betaald ze hoe dan ook. Maar bij niet afnemen ben je eigenlijk geld in de prullenbak aan het doen.
Wat je elke opvangdag al doet. Ze rekenen 11.5uur.
Onze dochter zit er 8-9 uur. Dus elke dag geef ik al minstens 2.5u cadeau. Per week 7.5u aan geld in de prullenbak.

Het is een totaal inflexibel systeem.
De BSO is wat flexibeler. Maar laat ik ze de woensdag meestal wel gaan. Ongeacht of ik vrij ben. Dan gaan ze altijd iets leuks doen. Binnenspeeltuin of attractiepark of dierentuin etc. Als ik ze dan thuis houdt heb ik een boos kind.

Als er een manier is hoe opvanguren en opvang flexibeler kan tegen dezelfde uurprijzen zouden mijn kinderen minder gaan en heb ik minder toeslag nodig.
Er is een soort flexibel abonnement wat uiteindelijk geen enkele zekerheid biedt. Maar dan betaal je 5 euro extra per uur. Die volle 5 euro valt ook boven de toeslag grens. Dan kan je beter vaste dagen afgestemd op werkdagen van de andere ouder doen. (Die in ons geval 3 dagen werkt en de rest aangevuld krijgt met een WIA WGA).

• Ronald.42
  • Niet online
Bananenplant schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:20:
Hm, met die tulpentaks zit er zowaar nog een zinnig idee tussen :o !
Ze verwachten er 328 miljoen mee op te halen.
Ik vraag me dan af hoe zo'n berekening eruitziet.
Ze hebben nu xxx miljoen en als we de btw verhogen wordt het xxx miljoen want de verkoop blijft gelijk, zoiets?

• Ronald.42
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:25:
[...]

Ik ben niet onverwacht vrij.
Mijn rooster is 2 maanden vooraf ongeveer bekend.
Maar op die 2 maanden vooraf kan ik alleen nog dagen cancelen (en wel betalen uiteraard)
Dagen erbij gaat meestal niet.

Je betaald ze hoe dan ook. Maar bij niet afnemen ben je eigenlijk geld in de prullenbak aan het doen.
Wat je elke opvangdag al doet. Ze rekenen 11.5uur.
Onze dochter zit er 8-9 uur. Dus elke dag geef ik al minstens 2.5u cadeau. Per week 7.5u aan geld in de prullenbak.

Het is een totaal inflexibel systeem.
De BSO is wat flexibeler. Maar laat ik ze de woensdag meestal wel gaan. Ongeacht of ik vrij ben. Dan gaan ze altijd iets leuks doen. Binnenspeeltuin of attractiepark of dierentuin etc. Als ik ze dan thuis houdt heb ik een boos kind.

Als er een manier is hoe opvanguren en opvang flexibeler kan tegen dezelfde uurprijzen zouden mijn kinderen minder gaan en heb ik minder toeslag nodig.
Er is een soort flexibel abonnement wat uiteindelijk geen enkele zekerheid biedt. Maar dan betaal je 5 euro extra per uur. Die volle 5 euro valt ook boven de toeslag grens. Dan kan je beter vaste dagen afgestemd op werkdagen van de andere ouder doen. (Die in ons geval 3 dagen werkt en de rest aangevuld krijgt met een WIA WGA).
Crisis, dat is dus in een aantal jaren ook aardig veranderd of het was hier in het buitengebied altijd al wat makkelijker dat kan natuurlijk ook.
Maar wij maakten er toch al minimaal gebruik van dus dat kan mijn beeld ook aangetast hebben.

Wat ik dan hier zie is dat ze beide een vaste dag vrij hebben maar wel de jeugd kwijt willen.
Want ja het hele weekend zit je er ook al mee _O-
Ik krijg daar echt jeuk van maar mischien zijn zij ook niet echt representatief wat dat betreft :+

Nou ja goed morgenochtend moeten we het ook nog maar even zien.
Code oranje beide scholen beginnen later de één om 10 en de andere 10:45.
En wij zouden beiden morgenochtend respectievelijk om 06:45 en 8:00 vertrekken.
Ik in de auto als eerste en dan de zoon die red zichzelf wel en moeders gaat meestal.met de jongste op de fiets samen langs haar school en door naar werk.
Morgenochtend maar even zien hoe de wereld erbij ligt.
Dan kom ik wat later de wereld draait ook wel door zonder mij.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ronald.42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:35:
[...]

Crisis, dat is dus in een aantal jaren ook aardig veranderd of het was hier in het buitengebied altijd al wat makkelijker dat kan natuurlijk ook.
Maar wij maakten er toch al minimaal gebruik van dus dat kan mijn beeld ook aangetast hebben.

Wat ik dan hier zie is dat ze beide een vaste dag vrij hebben maar wel de jeugd kwijt willen.
Want ja het hele weekend zit je er ook al mee _O-
Ik krijg daar echt jeuk van maar mischien zijn zij ook niet echt representatief wat dat betreft :+

Nou ja goed morgenochtend moeten we het ook nog maar even zien.
Code oranje beide scholen beginnen later de één om 10 en de andere 10:45.
En wij zouden beiden morgenochtend respectievelijk om 06:45 en 8:00 vertrekken.
Ik in de auto als eerste en dan de zoon die red zichzelf wel en moeders gaat meestal.met de jongste op de fiets samen langs haar school en door naar werk.
Morgenochtend maar even zien hoe de wereld erbij ligt.
Dan kom ik wat later de wereld draait ook wel door zonder mij.
Ik heb echt het geloof dat de aangehaalde casussen niet de meerderheid is. Maar wederom een kleine groep die het voor een grote groep gaat verpesten vanwege beeldvorming.
Net als nu met de IVA gebeurd. Een enkeling slibt erdoor en daarom moet de IVA eraf en de WIA lager en strenger en meer keuren! Er zal maar 1 iemand frauderen. We gaan €200.000 investeren om €10.000 aan fraude terug te krijgen. Dat idee.

Overigens zit ik niet eens in de randstad qua opvang. Zuid Oost Brabant. In Gemert om precies te zijn. Dus ook de ASML effecten vallen hier wel mee. Collegas uit Veldhoven hebben daar wel meer last van.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
olympusdenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Die 80% is compleet verzonnen. Dat is precies het "communisme!!" gekraai waar ik over poste olympusdenk in "De Nederlandse politiek 2026: regeerakkoord" -- excuus maar echt geen enkele partij stelt het voor, geen één econoom bepleit het, het staat nergens op tafel. Laat het even tot je bezinken: mensen delen hier hun persoonlijke ervaring met arbeidsongeschiktheid, en jouw bijdrage is een verzonnen getal als schrikbeeld.

En het wrange is: voor gewone werkenden met een bovenmodaal salaris is dat schrikbeeld al bijna realiteit. Effectief ~50% IB plus maximale inkomensafhankelijke zorgbijdrage, plus inkomensafhankelijke pensioenopbouw, plus hogere premies β€” op arbeid. Voor mensen die net boven de middenklasse uitkomen, geen zes nullen op de rekening. De realiteit is dat de grote vermogens eerder 80% belasting ontwijken dan bijdragen.

Wat wΓ©l concreet voorgesteld wordt: de Zucman-tax die Servor zelf linkte β€” een mondiale minimumbelasting op miljardairs van 2%. Twee procent. Niet 80% op gewone werkenden, maar 2% op grote vermogens -- en het voorstel gaat zelfs pas in vanaf negen nullen op de bankrekening. DΓ‘t ligt op tafel.

Het schrikbeeld is fictief. De scheefgroei is reΓ«el.
Wow heel relaas om een grapje - dus JA het is verzonnen. Weet niet waarom je de rest vd post niet begreep maar heb er maar een disclaimer bij gezet. Blijkbaar nodig.

Dit topic is wel heel speciaal moet ik zeggen. Tevens gooit je goed gelikte bericht ook nog eens vermogens Γ©n inkomens op 1 hoop maar toch weer niet, voor de zoveelste keer. Is het Γ©cht zo moeilijk? :N

You’re barking up the wrong tree, zeggen ze dan in het engels.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-02-2026 22:26 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
R_Zwart schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:01:

Als je goede oppositie voert kom je met constructieve alternatieven. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met het budget voor de AOW vast te zetten.
Je kunt ook zeggen dat AOW geen universeel recht meer is, maar net als met toeslagen, kortingen etc. inkomens- en vermogensafhankelijk.

De huidige generatie gepensioneerden legt dubbel beslag op de jonge werkenden. Eerst mogen die zich inkopen in een huis voor een enorme generationele waardeoverdracht, en vervolgens de AOW opbrengen voor relatief veel ouderen. Mensen die bijvoorbeeld veel winst hebben gemaakt op een woning kunnen eerst de woning opeten voordat ze AOW ontvangen. Op die manier blijft de boel ook betaalbaar, en hebben de huidige werkenden wellicht ook nog een oudedagsvoorziening in de toekomst.

Want de afbraak is nu makkelijk, maar over 20-30 jaar is er niets meer in dit land qua voorzieningen op de huidige koers en is het ieder voor zich. Dan heb je dus gewoon een probleem als je je hele leven voor een ander hebt moeten betalen. Geld dat je achteraf nodig had voor jezelf.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:10
D-e-n schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Maar ons huidige zorgsysteem werkt natuurlijk aanzuigend voor wat betreft de behandeling van de lichtere aandoeningen. Het is met name interessant voor privΓ©klinieken waarbij de "makkelijkere" gevallen veel winstgevender zijn dan de zware gevallen. FTM had laatst nog een artikel over de booming business van ADHD-klinieken waarbij je toch het idee kreeg dat veel mensen relatief snel dat etiketje kregen als ware het "U vraagt en wij draaien".

Denk ook aan oogoperaties. Leuk dat je overal terecht kunt voor het laseren van je ogen. Maar terwijl de laserkliniek dikke winst maakt zit het reguliere ziekenhuis opgescheept met de complexere behandelingen.

Als we willen sturen op basis van jouw stelling moeten we allereerst het systeem aanpassen maar dat past niet in het nog steeds overheersende dogma dat de markt goed is en concurrentie heilig.
Ik kan dit helaas bevestigen, ik werk in een ziekenhuis die gespecialiseerd is in orthopedie, wij krijgen veel minder simpele operaties door klinieken als Bergman, hun nemen alleen de perfecte patienten aan, en zodra er iets afwijkends is worden de patienten naar ons toegestuurd.
Vervolgens moeten wij dezelfde operatie uitvoeren, voor hetzelfde geld als waar de Bergman klinieken het voor doet, terwijl wij meer voorbereidingen, apparatuur en andere overige zaken moeten regelen. Deze situatie is al jaren aan de gang, en waar wij blij mogen zijn als we 1-3% winst halen op een operatie, haalt een Bergman kliniek met gemak het dubbele, of nog zelfs meer.

Voron V0.2 | Prusa Core One+

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:09

DropjesLover

Dit dus ->

dawg schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:56:
[...]

Het gaat ze niet zozeer om de AOW zelf maar het feit dat daar met het pensioenakkoord al afspraken over gemaakt zijn en de aanstaande coalitie dus afspraken niet nakomt. Dat is onbetrouwbaar bestuur.
Scheelt dat iedereen die ik van mijn generatie (nu 35-40 jaar oud) spreek er eigenlijk al cynisch/gekscherend niet van uit gaat dat we pensioen krijgen en indien wel tegen die tijd de pensioensleeftijd ruim 70+ is.
Dus deze plannen... Niet verrassend :')

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• NiGeLaToR
DropjesLover schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:52:
[...]

Scheelt dat iedereen die ik van mijn generatie (nu 35-40 jaar oud) spreek er eigenlijk al cynisch/gekscherend niet van uit gaat dat we pensioen krijgen en indien wel tegen die tijd de pensioensleeftijd ruim 70+ is.
Dus deze plannen... Niet verrassend :')
Betekent dus ook dat je ouder wordt ;)
Als je dat (collectief) weet te voorkomen, ga je eerder met pensioen d:)b

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:09

DropjesLover

Dit dus ->

NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Betekent dus ook dat je ouder wordt ;)
Als je dat (collectief) weet te voorkomen, ga je eerder met pensioen d:)b
Het getal is rond die leeftijd behoorlijk arbitrair geworden.

Ik ken nu al mensen van 60 die (met een niet zwaar beroep) helemaal op zijn. Digitaal onhandig, lichamelijke problemen (maar niet ernstig genoeg), altijd mopperen.
Ik ken ook mensen van 70+ die nog uitermate scherp, fit, digitaal zeer vaardig zijn.

Ouder worden en gezond ouder worden zijn twee verschillende dingen.
Ikzelf word liever minder oud, die laatste jaren dementerend of kwakkelend.... Ik hoop toch echt dat voltooid leven tegen die tijd beter geregeld is.

Of een pandemie die alle ouderen wegvaagt, maar dat is ook zowat.

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 03-02-2026 23:07 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• NiGeLaToR
DropjesLover schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:04:
[...]

Het getal is rond die leeftijd behoorlijk arbitrair geworden.

Ik ken nu al mensen van 60 die (met een niet zwaar beroep) helemaal op zijn. Digitaal onhandig, lichamelijke problemen (maar niet ernstig genoeg), altijd mopperen.
Ik ken ook mensen van 70+ die nog uitermate scherp, fit, digitaal zeer vaardig zijn.
I know en dat is absoluut een valide argument. Betaalbaarheid is dat helaas ook. Heb saar niet per se een antwoord op, behalve dat we een enorme zure appel te verteren hebben. Bij gebrek aan visie gaan we het sowieso meemaken.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]
Als je die vleermuis nu alvast laag vliegen en ons bijten of iets dergelijks is het hele AOW probleem opgelost.
En als mensen niet ziek worden van de ziektes maar echt binnen 30-90 min overlijden legt het ook geen druk op IC bedden.

De SEH en ziekenhuizen kunnen met wat hulp dat aan.
Of er daarna een epidemie van PTSS is zien we daarna wel weer.

Moet een aardig virusje zijn.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:49

Thompson

Beeromaniac

dawg schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:56:
[...]

Ik heb destijds de discussie niet meegekregen. Maar vraag me af of er toen partijen waren die eerlijk durfden te zeggen dat een 1:1 stijging eigenlijk nodig is omdat het anders onbetaalbaar wordt? Waarschijnlijk was die 2/3e stijging al zwaar bevochten omdat we liever helemaal geen stijging wouden zien, wil niet zeggen dat er niet meer nodig was.

Zelfde probleem zie je nu met klimaat/stikstof. Er is 10-20 jaar geleden al te weinig gedaan, daarom moeten we nu rigoreuze maatregelen nemen, eigenlijk nog rigoreuzer dan nu voorgesteld. Vind ook niemand leuk, maarja in het verleden vonden we het schijnbaar ook al niet leuk.

Ik ben zelf 36 en zal dus het nodige merken van de AOW stijging maar ben er zeker niet op tegen.

Beeromaniac

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Daar heeft Netflix een hele show over gemaakt ;)
Maar inderdaad, dat is ook zowat. Maar wat zijn straks sowieso 'ouderen'? Als je 70 bent, ben je nog gewoon aan het werk immers. Je valt dan nog onder de 'jonge oudere' of iets.

[ Voor 16% gewijzigd door FunkyTrip op 03-02-2026 23:46 ]

Dit dus.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:34
Bananenplant schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:19:
[...]
Ik snap die fixatie op het belasten van rendement eigenlijk niet zo. Waarom niet het vermogen zelf? Dan hoef je ook geen discussie te hebben over al dan niet behaald rendement.
Dit eerste stuk gaat over de wat "normalere" inkomsten- en vermogensgroep. De "Γ©chte toppers" komen aan het einde aan bod.
In beginsel ging het volgens mij om het stuk oneerlijkheid dat ontstaat als inkomsten uit vermogen minder belast worden dan die uit arbeid. Verder zijn inkomsten (in de breedste zin van het woord) de plek waar vermogensopbouw begint.

Daarom het voorstel om alle inkomsten gelijk te belasten. Of dat nou arbeidsloon, spaarrente, dividenden of overige rendementen zijn. Wat mij betreft zit daar ook een stuk premie volksverzekeringen in, dat komt nu namelijk alleen uit box 1.

Dat houdt de boel ook redelijk simpel.

Vanuit ideologisch oogpunt is er natuurlijk wel wat voor te zeggen om toch iets te kunnen differentiëren om te sturen op bepaald soort inkomsten. Dus qua implementatie is het wel handig om de zaken niet letterlijk op één hoop te gooien om in de toekomst enige flexibiliteit te houden. Een invulling daarvoor zou kunnen zitten in de hoek van vrijstellingen of heffingskortingen. Maar dat maakt het gebeuren wel weer complexer.

Door niet gelijk naar de vermogensbelasting te grijpen voorkom je het "afstraffen" van sparen en het belasten van vermogen waar eigenlijk geen "voordeel" uit wordt gehaald.

Dit is maatschappelijk denk ik ook prima verkoopbaar: alle inkomsten belasten we hetzelfde.

Voordeel is ook dat bovenstaande gewoon voor iedereen geldt. En iedereen doet mee naar draagkracht (i.p.v. bij een fictief rendement/vermogensbelasting waar degene met een hoog rendement naar verhouding minder belast wordt dan degene met een laag rendement). Verder wordt de vermogensgroei gedempt door de inkomsten af te knijpen, wat op deze manier veel effectiever is dan door alleen te kijken naar het totale vermogen.
Maar het is op een gegeven moment wel mooi geweest met vermogensconcentratie. Daarvoor wil ik twee oplossingen voorstellen.

Allereerst: als iemand een zodanig grote berg bij elkaar kan sparen dan is er duidelijk een ruim overschot aan inkomsten. Dus dan moeten we inkomsten gewoon meer belasten. En dan bedoel ik wel aan de bovenkant, dus bijvoorbeeld een extra schijf introduceren vanaf 200k tegen 70%.

En als tweede voor de "toppers" inderdaad iets van vermogensbelasting/miljonairstaks. Eventueel met schijven, bijvoorbeeld: 50 miljoen 1%, 100 miljoen 2%, 200 miljoen 3%. Of nog wat drastischer (want het is wel oneerlijk om de opbouw te remmen maar wel de al bestaande bergen met rust te laten), om vermogens boven een bepaalde grens gewoon in de ban te doen: 99,99% vanaf een bepaalde grens. 8)

Goed, de doeltreffendheid kan ik niet overzien; de belastingontduikers-ontwijkers-optimizers :r van de "toppers" zitten natuurlijk ook niet stil.
Overigens zal ik vast nog wel bepaalde grensgevallen zijn vergeten, maar dit gaat natuurlijk ook maar om wat hersenspinsels van mij. :+
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
β€’ Geen memes, dit is een discussie topic.
β€’ Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
β€’ Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid