rik86 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:43:
En dan niet alleen wat vind ik, of wat vind Tweakers, maar hoe krijgen we Γ©n het merendeel van de Nederlanders mee in een gemaakte keuze, maar ook hoe verhoud zich dat tot de rest van de wereld? Een gratis basisinkomen voor iedereen? Dat trekt geheid gelukszoekers aan. Niemand meer een uitkering bij ziekte o.i.d.? Dat roept een reactie op van vakbonden, maar ik vermoed ook zomaar vanuit o.a. de EU.
Toch even over dat UBI he. Ik vind het een fascinerend concept.
hier een bespreking van een proef die in Duitsland heeft plaats gevonden, tussen 2021 en 2024. Beperkte groep mensen, stuk of 122, maar toch. Er staan interessante zaken in het stuk:
One concern voiced by critics is that receiving a basic income could make people less inclined to work. But the Grundeinkommen study suggests that may not be the case at all. It found that receiving a basic income was not a reason for people to quit their jobs. On average, study participants worked 40 hours a week and stayed in employment β identical to the studyβs control group, which received no payment.
there is no evidence that Basic Income reduces economic and labour market activity,β (...) βOn the contrary, it gives workers the economic security to take good risks and avoid bad ones in their working lives.β
βWe know that increasing the amount, security and predictability of income improves key outcomes in health, activity, entrepreneurship, education and almost all other areas of life,β said Johnson.
(en denk dan even terug aan de opmerkingen over (mentale) gezondheid, burnouts, etc in dit topic)
βGovernments would be well-advised to see it as an investment in long-term population health,β
Er is een mooie tegenstelling tussen wat we willen dat werkt en wat in de praktijk lijkt te werken. Ik moet denken aan Halden Prison in Noorwegen bijvoorbeeld. Het voelt absurd: geen tralies, eigen kamers, muziekstudioβs, respectvolle bejegening. Het kost ook geld. Het systeem gaat er niet van uit dat βmensen kapot gecontroleerd moeten wordenβ maar: bijna iedereen komt ooit weer vrij. Behandel je mensen als beesten, dan krijg je beestachtig gedrag terug, behandel je ze als mensen, dan oefen je precies het gedrag dat je buiten wilt zien. (Dit werkt trouwens op kinderen - meestal - precies zo). Het resultaat is aantoonbaar lagere recidive, minder slachtoffers op de lange termijn, en uiteindelijk zelfs lagere maatschappelijke kosten.
Of het onderwijs in Finland. Weinig toetsen, korte schooldagen, hoge autonomie voor leraren, veel vertrouwen. Dat voelt voor veel mensen enorm soft: waar is de druk, waar is de controle, waar is de competitie, etc, etc? Maar juist doordat stress laag is en motivatie intrinsiek wordt aangesproken leren kinderen dieper en duurzamer. Het systeem is niet goedkoop, maar verspilt weinig aan wantrouwen, bureaucratische controle en reparatie achteraf.
Daarnaast, maar dat is echt enorm persoonlijk, heb ik in Nederland altijd het idee dat lijden verplicht-inclusief is. Iedereen
moet een beetje lijden. Het is onvoorstelbaar dat mensen zonder straf, zonder pijn, zonder beperkingen ook gelukkig kunnen zijn of zelfs kunnen functioneren. Het aloude Calvinistische gedachtengoed zit er nog vuistdiep in. Of zoals mijn moeder (en velen anderen) altijd zei: niet klagen maar dragen en vragen om meer.
Het UBI is daar ook een voorbeeld van denk ik. Hoe KUN je het in je hoofd halen om mensen gratis geld te geven - (terwijl we allemaal iets van het hele toeslagensysteem, het belastingsysteem, etc vinden) terwijl er in ieder geval hele concrete aanwijzingen zijn dat je het op zijn minst eens zou moeten bekijken. En dat is heel minimaal gezegd.