Dit eerste stuk gaat over de wat "normalere" inkomsten- en vermogensgroep. De "Γ©chte toppers" komen aan het einde aan bod.
In beginsel ging het volgens mij om het stuk oneerlijkheid dat ontstaat als inkomsten uit vermogen minder belast worden dan die uit arbeid. Verder zijn inkomsten (in de breedste zin van het woord) de plek waar vermogensopbouw begint.
Daarom het voorstel om alle inkomsten gelijk te belasten. Of dat nou arbeidsloon, spaarrente, dividenden of overige rendementen zijn. Wat mij betreft zit daar ook een stuk premie volksverzekeringen in, dat komt nu namelijk
alleen uit box 1.
Dat houdt de boel ook redelijk simpel.
Vanuit ideologisch oogpunt is er natuurlijk wel wat voor te zeggen om toch iets te kunnen differentiëren om te sturen op bepaald soort inkomsten. Dus qua implementatie is het wel handig om de zaken niet letterlijk op één hoop te gooien om in de toekomst enige flexibiliteit te houden. Een invulling daarvoor zou kunnen zitten in de hoek van vrijstellingen of heffingskortingen. Maar dat maakt het gebeuren wel weer complexer.
Door niet gelijk naar de vermogensbelasting te grijpen voorkom je het "afstraffen" van sparen en het belasten van vermogen waar eigenlijk geen "voordeel" uit wordt gehaald.
Dit is maatschappelijk denk ik ook prima verkoopbaar: alle inkomsten belasten we hetzelfde.
Voordeel is ook dat bovenstaande gewoon voor iedereen geldt. En iedereen doet mee naar draagkracht (i.p.v. bij een fictief rendement/vermogensbelasting waar degene met een hoog rendement naar verhouding minder belast wordt dan degene met een laag rendement). Verder wordt de vermogensgroei gedempt door de inkomsten af te knijpen, wat op deze manier veel effectiever is dan door alleen te kijken naar het totale vermogen.
Maar het is op een gegeven moment wel mooi geweest met vermogensconcentratie. Daarvoor wil ik twee oplossingen voorstellen.
Allereerst: als iemand een zodanig grote berg bij elkaar kan sparen dan is er duidelijk een ruim overschot aan inkomsten. Dus dan moeten we inkomsten gewoon meer belasten. En dan bedoel ik wel aan de bovenkant, dus bijvoorbeeld een extra schijf introduceren vanaf 200k tegen 70%.
En als tweede voor de "toppers" inderdaad iets van vermogensbelasting/miljonairstaks. Eventueel met schijven, bijvoorbeeld: 50 miljoen 1%, 100 miljoen 2%, 200 miljoen 3%. Of nog wat drastischer (want het is wel oneerlijk om de opbouw te remmen maar wel de al bestaande bergen met rust te laten), om vermogens boven een bepaalde grens gewoon in de ban te doen: 99,99% vanaf een bepaalde grens.
Goed, de doeltreffendheid kan ik niet overzien; de belasting
ontduikers-
ontwijkers-optimizers

van de "toppers" zitten natuurlijk ook niet stil.
Overigens zal ik vast nog wel bepaalde grensgevallen zijn vergeten, maar dit gaat natuurlijk ook maar om wat hersenspinsels van mij.