Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:52

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Joris748 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

Ik zou het eerder als Stockholm-syndroom benoemen ;) Tegen beter weten in op een partij blijven stemmen, waarvan je eigenlijk kunt weten dat die niet goed voor je is.
Dat zou impliceren dat een partij je gijzelt. Ik weet dat de democratie onder druk staat, maar het is nog niet zo erg :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
jip_86 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:50:
Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om ergens op te stemmen. Wat voor de een een dealbreaker is kan voor de ander juist een pro zijn. Vind zelf ook dat je het nooit honderd procent eens kan zijn met een partij en dat je dan soms maar bepaalde standpunten op de koop toe moet nemen.
Ik stem vooral op een partij op ideologische gronden en ik kijk of het verkiezingsprogramma en stemgedrag daarmee overeenkomen. Zodat ik vertegenwoordigd wordt door een partij die nieuwe vraagstukken beoordeelt op basis van hun ideologie en daar naar handelen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:25
Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om ergens op te stemmen. Wat voor de een een dealbreaker is kan voor de ander juist een pro zijn. Vind zelf ook dat je het nooit honderd procent eens kan zijn met een partij en dat je dan soms maar bepaalde standpunten op de koop toe moet nemen.
Inderdaad. Ik heb los van kieswijzers weleens van die 'hoe stemt een partij' dingen ingevuld. In alle gevallen komt er zo'n 60-70% match uit in de hoogste gevallen en de laagste gevallen zitten alsnog op de 30-40% overeenkomst. Een totale match of totale mismatch is lastig te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
DevWouter schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:53:
[...]

Dat zou impliceren dat een partij je gijzelt. Ik weet dat de democratie onder druk staat, maar het is nog niet zo erg :+
In zekere zin worden kiezers gegijzeld door ze te laten geloven dat Nederland ophoudt te bestaan, als ze op een partij stemmen die waarschijnlijk hun belangen beter behartigt ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik snap niet waarom mensen zich zo aan een partij vastklampen alsof het hun ouders en herder zijn. Het is een politieke partij, net als andere partijen die zich enigszins in het verlengde van jouw ideeën opstellen.
Nederland is een vrij uniek land in die zin dat het brede politieke landschap erg veel duplicaten partijen bevatten. Je ziet het in het kieskompas, je kan erachter komen met stemwijzers, voor iedere politieke voorkeur is er vrijwel altijd een partij die er vlakbij zit. Je hoeft je dus niet vast te klampen aan de dogma van de partij, je kan zo elke keer opnieuw bepalen of je wegingen met de partij van keuze overeenkomen of net niet.
Ik zit bij de PvdAGl, maar met 1 verkeerde scheet zit ik bij de PvdD (of SP, indien ik sociaal vlak laat spreken). En op rechts is VVD links vergelijkbaar met CDA en vlak op rechts met de PVV. Wil je iets conservatiever komt de CU?SGP en dergelijke in beeld.

Dus hoe mensen zich bij de FvD vastklampen, dat snap ik niet. Je kan moeiteloos overstappen naar minder gekke partijleiding van soortgelijke stramien. In Nederland hoef je je niet in het keurslijf van een partij te laten gieten, je kan zo zelfs op nuances de partij bijsturen.

En het werkt, als bv een partij als het CDA gaat lopen beunen, zoals de behandeling van Omtzigt, dan rennen de kiezers weg. De kleine partij kan zich herschikken en maatregelen nemen (of niet) en de kiezers komen terug. Dat fenomeen zal de komende tijd ook bij de VVD plaatsvinden; kiezers gaan weg naar een ander, de partij kan zijn prioriteiten herbepalen ipv blijven hangen in Douwe-Bob-schandalen. De praktijk is dat het voor de kiezer zelf niet negatief uitpakt, dat uitstapje van een andere partij want die zit qua beleid vaak dichtbij het origineel. PvdD-stemmers die het gerommel rond Ouwehand/bestuur in 2023 niet leuk vonden konden bij PvDAGL hun milieu-visie parkeren, het is niet dat het klimaat substantieel slechter af was bij de andere partij (deels, Schoof1 was drama voor milieu)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:20
Klopt, alleen als die redenaties gestoeld zijn op incorrecte informatie/frames/etc. dan vormt dat (naar mijn mening) wel een probleem. En juist dat is momenteel denk ik een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:55:
[...]

Inderdaad. Ik heb los van kieswijzers weleens van die 'hoe stemt een partij' dingen ingevuld. In alle gevallen komt er zo'n 60-70% match uit in de hoogste gevallen en de laagste gevallen zitten alsnog op de 30-40% overeenkomst. Een totale match of totale mismatch is lastig te vinden.
Hier hetzelfde, welke ik ook gebruik en alleen kijkende naar partijen welke nu al zetels hebben:
Best scorende partij op 61%, minst scorende partij (SGP) op 27%, nemen we de SGP niet mee is de minst scorende al 42% :+
VVD en GL/PVDA overigens binnen één procentpunt van elkaar qua score terwijl die van de grotere partijen zo'n beetje zover uit elkaar liggen als maar kan. Helpt allemaal niet echt bij het vormen van een oordeel dus.

Ik ga sowieso wel stemmen, als is het maar om te zorgen dat mijn stem niet naar een populistische partij gaat, maar twijfel meer dan ooit; elke partij heeft wel grote thema's waar ik niet achter sta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-10 21:38

Don Quijote

El Magnifico

dawg schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
Bas Erlings (voormalig VVD-spindoctor en onderzoeker) heeft laten zien dat mensen hun stemkeuze bepalen op basis van heel arbitraire zaken en meestal niet weloverwogen op inhoudelijke gronden. Hij verwijst daarvoor naar onderzoek van Daniël Kahneman (Thinking, fast and slow).
Dat is ook duidelijk te zien. Vooral hoe sterk “issue ownership” verankerd zit in de mensen. VVD = sterke Economie, beter koopkracht, beter voor ondernemers. Terwijl ook nu weer de doorberekeningen laten zien dat GLPvdA op al die vlakken beter scoort. Maar dat dringt zal niet als zodanig doordringen op de bevolking; waardoor mensen voor wie “sterke economie” top of mind is, in grote mate toch weer op de VVD uitkomen. Idem met migratie waar je met de PVV een duidelijke “issue owner” hebt. Onderwijs D66, Verzorgingsstaat PvdA, en vroeger agrarisch belang CDA. Die laatste is interessant omdat het laat zien dat issue ownership kan veranderen (BBB) maar het is vrij zeldzaam.

Wat er daadwerkelijk in de programma’s staat boeit veel minder. Wat ze daadwerkelijk doen en stemmen ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:06
Ik ben wel benieuwd hoe de VVD een regering voor zich ziet…

Ze sluiten PVV en PvdA/GL uit; met de meest recente 1-vandaag peiling:
Wat houd je dan over? VVD, D66, CDA en JA21 geeft 64 zetels; stop daar een Volt, BBB en SGP bij en je zit op 75 zetels. Evt een CU? Dan op 78 zetels, maar CU, SGP en D66 in 1 kabinet? Zie ik niet zo snel gebeuren…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ben meer benieuwd of de woorden van de VVD over het uitsluiten van Timmermans echt waarde hebben. Indien Yeşilgöz de bons krijgt heb je goede kans dat met de nieuwe VVD prima zaken te doen valt (of niet).

Ik kan mij maar weinig druk maken over dat soort uitspraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:44

marapuru

db.

Delerium schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:40:
Ik ben meer benieuwd of de woorden van de VVD over het uitsluiten van Timmermans echt waarde hebben. Indien Yeşilgöz de bons krijgt heb je goede kans dat met de nieuwe VVD prima zaken te doen valt (of niet).

Naar mijn idee is bijna geen enkel statement dat enkele weken dan wel dagen voor de verkiezingen wordt gemaakt met een korreltje zout te nemen. Het is zo langzamerhand een eindsprint aan het worden en dan komen uitspraken tot een soort climax.

En daar komt nog eens bij dat sommige lijsttrekkers wellicht al weten dat ze hun beste tijd gehad hebben. Dan kunnen ze vanuit de ik persoon ook makkelijker dingen roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
rik86 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:36:

Wat houd je dan over? VVD, D66, CDA en JA21 geeft 64 zetels; stop daar een Volt, BBB en SGP bij en je zit op 75 zetels. Evt een CU? Dan op 78 zetels, maar CU, SGP en D66 in 1 kabinet? Zie ik niet zo snel gebeuren…
Het vorige Belgische kabinet telde ook 7 partijen. Bijnaam: kibbelkabinet. Ja, je voelt de bui al hangen met zoveel partijen...

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-10 20:23

Denk dat je beter over combinaties zonder de vvd kan speculeren dan een 6-7 partijen kabinet
Kijk Glpvda ,cda,d66,ja21 zijn 75 zetels als ik het goed heb dus ja dan kan je klein partij bij shoppen. Sp zou kunnen voor het evenwicht ietsje linkser te maken. Maar ik zie een groot gat tussen ja21 en Glpvda op alle vlakken. En met de sp op sociaal economisch vlak. Dus het hangt af hoe graag die in een kabinet wilt. Nu is het Eerdmans, die ken ik als wethouder en zijn enige principe lijkt te zijn als het maar rechts is.

Maar goed over rechts verwacht ik dat de vvd en cda als het puntje bij paaltje komt uit “landsbelang” gewoon met Wilders gaan weer. Maar mocht dat niet gebeuren: is er volgens mij geen meerderheid te halen door wie wie uitsluit.
Of je zit weer op 7 partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:38
Er is een apart topic over mogelijke coalities: Peilingen en mogelijke coalities

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36

crisp

Devver

Pixelated

Vrietje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:58:
[...]

Denk dat je beter over combinaties zonder de vvd kan speculeren dan een 6-7 partijen kabinet
Kijk Glpvda ,cda,d66,ja21 zijn 75 zetels als ik het goed heb dus ja dan kan je klein partij bij shoppen. Sp zou kunnen voor het evenwicht ietsje linkser te maken. Maar ik zie een groot gat tussen ja21 en Glpvda op alle vlakken. En met de sp op sociaal economisch vlak. Dus het hangt af hoe graag die in een kabinet wilt. Nu is het Eerdmans, die ken ik als wethouder en zijn enige principe lijkt te zijn als het maar rechts is.

Maar goed over rechts verwacht ik dat de vvd en cda als het puntje bij paaltje komt uit “landsbelang” gewoon met Wilders gaan weer. Maar mocht dat niet gebeuren: is er volgens mij geen meerderheid te halen door wie wie uitsluit.
JA21 zit in dezelfde rechts-radicale hoek als PVV, BBB en FvD. Ik snap niet waarom mensen denken dat die partij wel zou passen in een centrumkabinet...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-10 20:23
crisp schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:03:
[...]

JA21 zit in dezelfde rechts-radicale hoek als PVV, BBB en FvD. Ik snap niet waarom mensen denken dat die partij wel zou passen in een centrumkabinet...
Omdat Eerdmans best wel type is die al zijn principes opzij zet om minister te mogen zijn.
Maar idd qua programma zie ik ze ook niet passen in een centrum kabinet. Maar er blijft niet veel over

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Vrietje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

Omdat Eerdmans best wel type is die al zijn principes opzij zet om minister te mogen zijn.
Maar idd qua programma zie ik ze ook niet passen in een centrum kabinet. Maar er blijft niet veel over
crisp schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:03:
[...]

Hun partijprogramma is ook niet duidelijk. Zie o.a. YouTube: JA21-programma bevat andere informatie dan dat ze aan het CPB geven ... ze laten het tegenovergestelde doorrekenen dan wat in het programma staat 8)7

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Echt bizar dat Yesilgöz PvdA/GL uitsluit. In 2023 had ze met hele principiele redenen Wilders niet op voorhand uitgesloten. Iets met, wachten waarmee hij komt en over je eigen schaduw stappen enzo :/

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:32

Zewatanejo

Fine Thanks!

Herman schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:32:
Echt bizar dat Yesilgöz PvdA/GL uitsluit. In 2023 had ze met hele principiele redenen Wilders niet op voorhand uitgesloten. Iets met, wachten waarmee hij komt en over je eigen schaduw stappen enzo :/
Na de verkiezingen ligt alles weer open. En heeft de VVD geen actieve herinnering meer aan beloftes zoals deze.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Vrietje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:58:
[...]

Hoe is het landsbelang als je met een partij in zee gaat die wegloopt? Dan zijn er binnen twee jaar weer verkiezingen en een land dat lam ligt.
Kun je beter een linkse coalitie hebben met wat linkse splinterpartijen die genoeg voor hun achterban binnen kunnen halen om elkaar te tolereren in plaats van wat rechts/midden meuk die het juiste moment afwacht om elkaar pootje te lichten voor eigen gewin. Sowieso is een linkse coalitie de weg naar het vooruit helpen van ons land.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Herman schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:32:
Ik denk eerder dat dit een kwestie is van kiezers op rechts farmen. GL-PVDA vinden veel mensen op rechts te links. Die willen niet dat de partijen waar ze op stemmen met GL-PVDA in zee gaan. Door nu net te doen alsof je GL-PVDA uitsluit, kan je zwevers overtuigen om misschien toch maar niet op PVV te stemmen.

Na de verkiezingen wordt Yesilgöz gewipt en dan kan de VVD zeggen dat dat de woorden van Yesilgöz waren.

VVD heeft heel wat te herpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
evilution schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:35:
[...]
Kun je beter een linkse coalitie hebben met wat linkse splinterpartijen die genoeg voor hun achterban binnen kunnen halen om elkaar te tolereren in plaats van wat rechts/midden meuk die het juiste moment afwacht om elkaar pootje te lichten voor eigen gewin. Sowieso is een linkse coalitie de weg naar het vooruit helpen van ons land.
Links komt aan 49 zetels. 53 als je DENK meetelt. Dat is niet genoeg. CDA zit hoe dan ook in de mix.

Tenzij een minderheidskabinet. Maar is dat haalbaar in de gepolariseerde politieke landschap :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

DevWouter schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:39:

Overigens, nog een ander "feitje", waarschijnlijk gaat dit jaar een stuk minder mensen stemmen. Meestal zijn dat de zwevende kiezers, en gezien het merendeel rechts is, zal de impact van rechts ook minder zijn.
Sleep 'm even hierheen.

Misschien komt het omdat ik geen TV kijk, maar het valt mij sowieso op dat de verkiezingen eigenlijk niet echt lijken te leven.

Normaal staat het platteland hier vol met CDA en BBB-borden, nu heb ik 1 GL-PvdA bord gezien, bij een boer zelfs.

Ik zie bijna geen posters in bushokjes of in die reclame-houders rond lantaarnpalen. Ik zie geen posters in de ramen, ik zie geen nieuwe politieke stickers. Ik heb nog geen blaadjes in de bus gekregen, ik ben nog geen campaigners tegengekomen. Eerder had mijn dorp een aanplakbord voor de verkiezingen, nu is er helemaal niks.

Natuurlijk, dat is allemaal analoog en het kost geld, terwijl het vast niet zoveel oplevert, maar toch. Ik heb echt het idee dat het veel minder leeft. Mijn leerlingen vragen er bijv. ook bijna niet naar, ook dat was eerder wel anders. Werd ik echt doodgegooid met vragen over partijen en politiek, ook door mensen die helemaal nog niet mochten stemmen.

Komt dat gewoon omdat ik toch een beetje onder een steen leef hier in het Friese platteland, of merken anderen dat ook?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:28
JeroenNietDoen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:54:
[...]

Ik denk eerder dat dit een kwestie is van kiezers op rechts farmen. GL-PVDA vinden veel mensen op rechts te links. Die willen niet dat de partijen waar ze op stemmen met GL-PVDA in zee gaan. Door nu net te doen alsof je GL-PVDA uitsluit, kan je zwevers overtuigen om misschien toch maar niet op PVV te stemmen.

Na de verkiezingen wordt Yesilgöz gewipt en dan kan de VVD zeggen dat dat de woorden van Yesilgöz waren.

VVD heeft heel wat te herpakken.
Ik vermoed eerder dat ze gewoon zoals gewoonlijk keihard staat te liegen. Als Geert straks weer de grootste is en als eerste mag proberen te formeren stapt ze gewoon weer in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:25
RobinHood schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 01:17:
[...]
Komt dat gewoon omdat ik toch een beetje onder een steen leef hier in het Friese platteland, of merken anderen dat ook?
Ik merk het ook. Het all time lage vertrouwen in de politiek helpt ook niet mee. Men heeft geen interesse meer in die poppenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
RobinHood schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 01:17:
[...]

Ik zie hier (Roosendaal, Noord-Brabant) hetzelfde. Er heeft hier een dag of 5 zo'n bord gestaan waar alle partijen een eigen vak hebben. Ik heb daar alleen gedurende één dag pamfletten van CDA en D66 op gezien.

Op de 2e dag vond de PVV het nodig om hun pamflet te hangen in alle vakken (dus ook over die van CDA en D66 heen). Dat werd op dag 3 verwijderd (denk door de gemeente, geen idee). Toen was het hele bord dus leeg.

Toen verschenen er op dag 4 pamfletten van FvD, vergezeld van nogal wat hakenkruizen. Dat is op dag 5 opgelost door het hele bord maar weg te halen, wederom door de gemeente (denk ik dan)....

Dat bord is dus een week geleden oid weggehaald, en sindsdien zie ik nergens meer pamfletten.

En dat was dus maar één bord, normaal gesproken zie ik tijdens mijn wandelingen een stuk of 4-5 van die borden in verkiezingstijd, maar nu dus nog maar één (en die is inmiddels dus ook weg).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Ik vind de combi ja21 en d66 net zo bijzonder, dat zal nooit gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
HvdBent schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Ik vind de combi ja21 en d66 net zo bijzonder, dat zal nooit gebeuren
CDA en JA21 in één kabinet zie ik persoonlijk ook niet snel gebeuren. Tenzij Bontebal natuurlijk alle geboekte zetelwinst én zijn geloofwaardigheid (en die van het CDA als partij) meteen in het rioolputje wil gooien, want ik denk dat veel CDA-kiezers niet op een behoorlijk extremistische partij (qua standpunten) als JA21 zitten te wachten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:34

Precies dit. De woorden van Yeşilgöz zijn (zoals gewoonlijk) hol. Wat ik er van begrijp is dat ze persoonlijk samenwerking met en/of onder Timmermans uitsluit, omdat ze geen klijk zouden hebben. Dan zijn er dus twee opties. Ofwel - VVD stapt in een kabinet, en Yeşilgöz wordt fractievoorzitter. Danwel stapt Yeşilgöz en er komt een andere partijleider. Dat laatste staat bovenaan iedere bingokaart voor de verkiezingsavond.

Dus er verandert niets, anders dan hetgeen Yeşilgöz altijd al aan het doen is. Stoken tegen Links, en GL/PvdA. Als je dat cadeau'tje uitpakt, blijft er niet veel meer over dan holle frasen en opgeklopte lucht.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:26
XWB schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

[...]

Hun partijprogramma is ook niet duidelijk. Zie o.a. YouTube: JA21-programma bevat andere informatie dan dat ze aan het CPB geven ... ze laten het tegenovergestelde doorrekenen dan wat in het programma staat 8)7
Echt té bizar dit... en ik mag hopen dat dit Eerdmans tot vervelens toe voor de voeten wordt geworpen, bij elke gelegenheid.

Want nu weet dus niemand wat nou eigenlijk het programma is van JA21... datgene dat ze aan de kiezers vertellen? Of datgene dat ze aan het CPB vertellen? Of misschien nog weer iets heel anders?

Wat krijg je nou precies als je op JA21 stemt? Dat weet je dus niet. En niet vanwege "ja coalitie, water bij de wijn, compromissen sluiten..." maar simpelweg omdat JA21 inherent onbetrouwbaar is, en geen programma heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
migchiell schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:26:
Echt té bizar dit... en ik mag hopen dat dit Eerdmans tot vervelens toe voor de voeten wordt geworpen, bij elke gelegenheid.
Wat mij zo verbaasd is dat, zelfs met alle leugens en valsheden, Eerdmans nog steeds zo 8% van het electoraat aan zich weet te binden. Oude wijsheden leren dat politici die een te vrije loop nemen met de werkelijkheid daarop worden afgestraft. Dat soort zaken behoren gewoon tot het verleden.

We leven écht in een post-truth tijdperk :r

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
Helixes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

..

Dus er verandert niets, anders dan hetgeen Yeşilgöz altijd al aan het doen is. Stoken tegen Links, en GL/PvdA. Als je dat cadeau'tje uitpakt, blijft er niet veel meer over dan holle frasen en opgeklopte lucht.
Het niet alleen Yesilgoz denk ik, maar ook een deel van de partijtop. Anders was ze allang weggeweest, al neemt het gemor meer en meer toe (https://www.rtl.nl/nieuws...uitslag-ik-houd-mijn-hart). Jammer dat het allemaal anoniem moet, dat zegt ook wel iets over de sfeer en cultuur in de partij.

Ik zat de CPB berekeningen nog eens goed te bekijken: vreemd genoeg zit de grootste koopkracht verbetering bij de lage inkomens. De hogere inkomens (“de hardwerkende Nederlander”) komen er het slechtst vanaf, mede doordat de grens van het toptarief in box 1 niet geïndexeerd wordt (maar volgens mij zelfs verlaagd wordt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
ZieMaar! schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:12:
Het niet alleen Yesilgoz denk ik, maar ook een deel van de partijtop. Anders was ze allang weggeweest, al neemt het gemor meer en meer toe (https://www.rtl.nl/nieuws...uitslag-ik-houd-mijn-hart). Jammer dat het allemaal anoniem moet, dat zegt ook wel iets over de sfeer en cultuur in de partij.
De VVD onder Rutte is een beetje verworden tot een hypemachine voor de leider. Dat is wel wat Yeşilgöz geërfd heeft. Hoewel ik persoonlijk niet denk dat ze die toewijding verdient, is dat nog steeds de modus waarin de partij een beetje vast lijkt te zitten. En, wat er ook gebeurd - de leider afvallen in verkiezingstijd is nu eenmaal electorale zelfmoord. Het is beter dat in stilte en binnenskamers te doen - het feit dat er toch dingen naar buiten komen is een veeg teken. Laten we zeggen dat VVD'ers wel pragmatisch genoeg zijn om daarvan te zijn doordrongen.

Sowieso heeft pragmatisme daar zolang ik me kan herinneren de voorkeur gehad boven principes, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:34

Dat geldt natuurlijk ook voor de uitspraak dat ze de PVV uitsluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
ZieMaar! schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:12:
[...]

Ik zat de CPB berekeningen nog eens goed te bekijken: vreemd genoeg zit de grootste koopkracht verbetering bij de lage inkomens. De hogere inkomens (“de hardwerkende Nederlander”) komen er het slechtst vanaf, mede doordat de grens van het toptarief in box 1 niet geïndexeerd wordt (maar volgens mij zelfs verlaagd wordt)
Opvallende quote uit het door jou gelinkte artikel. Dit gaat over Bente Becker.
Ook wijst hij erop dat lijsttrekker Yeşilgöz zo druk is dat de vicefractievoorzitter feitelijk de baas is. "Zij is kneiterrechts. Dan krijg je fouten als het steunen van de antifa-motie."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
Ach, wie neemt de VVD/Yesilgöz nog serieus? Bij elke nieuwe peiling blijven ze gelijk of leveren ze in. Ze blijft wild om zich heen slaan door van alles en nog wat als breekpunt, uitsluiting en wat dan ook te maken. De redelijke mensen vinden onderdak bij CDA of D66. De mensen die wat willen met immigratie gaan naar JA21 of de PVV. En ook als ondernemer kun je net zo goed op JA21 stemmen. Ondertussen is de VVD de 5e partij in de peilingen en het zal niet lang meer duren of JA21 gaat er overheen en dan zijn ze de 6e partij in de prognoses. Dan is de VVD net zo relevant als de SP om maar iets op te noemen.

Yesilgöz naar huis toe sturen is te laat. Maar met het hele verkiezingsplan van de VVD schieten ze zichzelf vooral in de voet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Helixes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

Precies dit. De woorden van Yeşilgöz zijn (zoals gewoonlijk) hol. Wat ik er van begrijp is dat ze persoonlijk samenwerking met en/of onder Timmermans uitsluit, omdat ze geen klijk zouden hebben. Dan zijn er dus twee opties. Ofwel - VVD stapt in een kabinet, en Yeşilgöz wordt fractievoorzitter. Danwel stapt Yeşilgöz en er komt een andere partijleider. Dat laatste staat bovenaan iedere bingokaart voor de verkiezingsavond.
De electorale strategie van de VVD was in het verleden altijd uitgekiend, maar inherent tegenstrijdig omdat er 2 verschillen tegenstrijdige stromingen actief zijn binnen de VVD: conservatisme en liberalisme. Al vanuit de oorsprong historisch gezien eeuwen terug zijn die 2 stromingen elkaar tegenpool.

Door het toch te doen kon de VVD electoraal profiteren van die 2 kiezersgroepen, liberaal rechts op het vlak van economie en open samenleving, met conservatieve stemmen met name als het gaat om migratie/integratie.

Maar het probleem is dat open rechts liberale samenleving nooit kon leveren op het vlak van migratie/integratie. Liberalisme is voor open grenzen en internationalisering en het openstellen van arbeidsmarkten, waardoor migratie altijd aanwezig is in relatief grote mate. En in de liberale individuele samenleving met veel vrijheden is de keerzijde dat je nauwelijks middelen hebt voor integratie, iedereen is qua levensstijl zo vrij mogelijk.

Maar het was altijd al de vraag in hoeverre VVD deze inherente tegenstrijdigheid kon handhaven naarmate de achterban steeds luider tastbare en zichtbare resultaten verlangen op de conservatieve standpunten van migratie/integratie. Maar de VVD kon die resulteren nooit leveren zonder afscheid te nemen van de liberale stroming.

Je ziet dat op dat vlak zichzelf in een hoek hebben gemanoevreed, de kiezer verlangde wel resultaten. Lang werd gedacht dat als je het debat maar theoretisch houdt op het vlak "het probleem mogen benoemen" dat er niets aan het dossier gedaan hoefde te worden. Maar benoemen staat nog mijlenver van daadwerkelijk het tastbaar en zichtbaar leveren van resulteren hierop.

Je ziet dat die breuklijn nu op een ongunstig moment naar voren komt voor de VVD, immers het is relatief druk met conservatieve tot zelfs autoritaire partijen op rechts die allemaal bijna hetzelfde zeggen over migratie/integratie en allemaal naar dezelfde kiezers hengelen.

De VVD zet nu volop in op de conservatieve agenda, maar sleept natuurlijk decennia van historie mee waarin nooit iets waargemaakt is van die agenda. De partijen aan rechterzijde van de VVD zetten toch traditioneel veel harder in op die conservatieve standpunten.

En als de VVD kiezer andere partijen aan de linker zijde wil uitsluiten, is dat dan ook zekerheid? Yesilgoz zegt het wel, maar als ze verliest komt er misschien weer een liberaal die het juist wel doet. Kan de rechtse kiezer die zulke partijen wil uitsluiten de VVD hierop dan vertrouwen? De kiezer die dit wil zal meer naar rechts kunnen gaan voor meer zekerheid. En tegenovergesteld, de liberale kiezer die dit juist niet wil kan daarentegen nog altijd terecht bij D66 of Volt en de minder conservatieve kiezer bij het CDA.

Dan kan je je afvragen: wat is hier de winnende strategie voor de VVD?

Persoonlijk denk ik het voor de VVD, maar ook voor het politieke landschap, beter zou zijn als de VVD afscheid zou nemen van of het liberalisme of het conservatisme. Dit gebeurd waarschijnlijk vanzelf doordat 1 stroming waarschijnlijk vanzelf vertrekt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
defiant schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:53:

Persoonlijk denk ik het voor de VVD, maar ook voor het politieke landschap, beter zou zijn als de VVD afscheid zou nemen van of het liberalisme of het conservatisme. Dit gebeurd waarschijnlijk vanzelf doordat 1 stroming waarschijnlijk vanzelf vertrekt.
Door niet te kiezen, ben ik bang dat de VVD al gekozen heeft. D66 en CDA absorberen de relatieve smaldelen van de liberale en gematigde kant. We hebben ze beide ook ietwat naar rechts zien opschuiven om dat de faciliteren.

Het zal lastig zijn voor de VVD dat op een geloofwaardige manier weer om te keren. De ruimte die er altijd was op rechts, gepositioneerd als een gematigde partij op die flank, is tegen de tijd dat VVD zich belangrijke vragen begint te stellen inmiddels opgesoupeerd.

Aan de andere kant wil ik het ook niet helemaal uitsluiten. Als VVD bescheiden diens kans afwacht, komt er vanzelf een moment waarop D66 de regering instapt en de helft van diens stemmers verliest (regeren is halveren) - en CDA heeft ook recent een bewogen electorale historie. Beide partijen zijn door magere jaren moeten gaan om weer enigszins relevant te worden. VVD zal mogelijk hetzelfde moeten doen als het kiest voor de liberale vleugel.

De vraag is alleen of ze dat geduld hebben. Ik weet niet of ze er de partij naar zijn. Aan de andere kant... met een goed ontwikkeld landschap op conservatief-rechts, is het nog maar de vraag of het de wolven van het lijf weet te weren. Er is bijvoorbeeld al een redelijk alternatief voor PVV op de markt, dat in de peilingen bijna net zo groot is als zij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:42
Robkazoe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:15:
Overigens hebben grote partijen altijd wel flanken gehad. Met Yesilgöz was het van het begin af aan al duidelijk dat zij iemand was van de rechter flank van de VVD. Dat zij de VVD zo dicht tegen de PVV aan laat schuren is niet zo heel gek. De vraag is wat er na de verkiezingen gaat gebeuren. Yesilgöz zal dit niet overleven. Een nieuwe leider moet VVD weer een smoel gaan geven. En dan is de vraag wat er gaat gebeuren?

Double Down op migratie? Dan is het hopen dat je zetels kan afsnoepen bij PVV/JA21 om weer relevant te worden. Zou erg opportunistisch zijn. Maar het zou mij dan niets verbazen als er een afsplitsing komt met de wat meer linker flank van het oude VVD die de liberale waarden hoog willen houden.

Of ze noemen het een gefaald experiment van Yesilgöz. Wachten op een nieuwe leider, koers wijzigen en weer terug naar de centrum rechtse positie. Qua migratie ga je het toch niet winnen van PVV want dat is hun trademark. Maar om die rechter flank tevreden te houden, zal er altijd wel ergens in hoofdstuk 5 van het programma staan dat ze tegen migratie zijn.
vind het wel een lastige. Ik stem al 25 jaar VVD maar ga dat 100% zeker niet meer doen dit jaar. VVD is volledig door de mand gevallen door Dilan te blijven steunen. Ze hadden haar er gewoon 1 jaar terug uit moeten gooien.
Ik heb nu echt nog geen idee. 3 verschillende stemwijzers ingevuld. Komt alle 3 wat anders uit. Wel telkens VVD, JA21, D66, PVV in de top 4
PVV is geen optie. Veel te links op immigratie na en steunen israel. Plus wilders is een trol.
JA21 goede match met mijn keuzes, helaas erg slecht uit de verf gekomen mbt doorrekenen en hoe eerdemans daar stond met bek vol tanden. Steunen helaas ook Israel.
Houd ik D66 over. Voor mij eigenlijk te links. Rob Jetten is wel gegroeid laatste jaren.

Andere Ex VVDers hier? en wat gaan jullie doen?

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@anti elppa al je rechtse partijen wil kan je ook nog kijken naar CU, FVD, SGP, BVNL, BBB en 50Plus. Zijn allemaal ook redelijk rechts te noemen qua ideeën en beleid op de zwaardere thema's.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
defiant schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:53:
[...]

De electorale strategie van de VVD was in het verleden altijd uitgekiend, maar inherent tegenstrijdig omdat er 2 verschillen tegenstrijdige stromingen actief zijn binnen de VVD: conservatisme en liberalisme. Al vanuit de oorsprong historisch gezien eeuwen terug zijn die 2 stromingen elkaar tegenpool.

Door het toch te doen kon de VVD electoraal profiteren van die 2 kiezersgroepen, liberaal rechts op het vlak van economie en open samenleving, met conservatieve stemmen met name als het gaat om migratie/integratie.

Maar het probleem is dat open rechts liberale samenleving nooit kon leveren op het vlak van migratie/integratie. Liberalisme is voor open grenzen en internationalisering en het openstellen van arbeidsmarkten, waardoor migratie altijd aanwezig is in relatief grote mate. En in de liberale individuele samenleving met veel vrijheden is de keerzijde dat je nauwelijks middelen hebt voor integratie, iedereen is qua levensstijl zo vrij mogelijk.

Maar het was altijd al de vraag in hoeverre VVD deze inherente tegenstrijdigheid kon handhaven naarmate de achterban steeds luider tastbare en zichtbare resultaten verlangen op de conservatieve standpunten van migratie/integratie. Maar de VVD kon die resulteren nooit leveren zonder afscheid te nemen van de liberale stroming.

Je ziet dat op dat vlak zichzelf in een hoek hebben gemanoevreed, de kiezer verlangde wel resultaten. Lang werd gedacht dat als je het debat maar theoretisch houdt op het vlak "het probleem mogen benoemen" dat er niets aan het dossier gedaan hoefde te worden. Maar benoemen staat nog mijlenver van daadwerkelijk het tastbaar en zichtbaar leveren van resulteren hierop.

Je ziet dat die breuklijn nu op een ongunstig moment naar voren komt voor de VVD, immers het is relatief druk met conservatieve tot zelfs autoritaire partijen op rechts die allemaal bijna hetzelfde zeggen over migratie/integratie en allemaal naar dezelfde kiezers hengelen.

De VVD zet nu volop in op de conservatieve agenda, maar sleept natuurlijk decennia van historie mee waarin nooit iets waargemaakt is van die agenda. De partijen aan rechterzijde van de VVD zetten toch traditioneel veel harder in op die conservatieve standpunten.

En als de VVD kiezer andere partijen aan de linker zijde wil uitsluiten, is dat dan ook zekerheid? Yesilgoz zegt het wel, maar als ze verliest komt er misschien weer een liberaal die het juist wel doet. Kan de rechtse kiezer die zulke partijen wil uitsluiten de VVD hierop dan vertrouwen? De kiezer die dit wil zal meer naar rechts kunnen gaan voor meer zekerheid. En tegenovergesteld, de liberale kiezer die dit juist niet wil kan daarentegen nog altijd terecht bij D66 of Volt en de minder conservatieve kiezer bij het CDA.

Kiezen voor conservatisme, zal de dood worden voor de VVD. Dat is ten eerste niet verenigbaar met hun eigen naam. Ten tweede zijn de religiepartijen daar veel beter in want niets zo conservatief als een eeuwenoud boek. En ten derde als je conservatief wil zijn op het punt van cultuurbehoud/migratie, dan zal de PVV dat in principe altijd overwinnen. De enige manier hoe ze dat kunnen winnen, is als Geert stopt en de PVV implodeert. Dan hopen dat je de inboedel (kiezers) van de PVV kan overnemen. Maar dat zou wel een behoorlijk zwaktebod zijn van VVD. Dan ga je dus niet uit van eigen kracht maar van het falen van een ander. Want zolang Geert leeft, zal de PVV altijd de anti immigratiepartij blijven.

Volgens mij gedijd de VVD het beste als ondernemerspartij en als partij voor de vermogende Nederlanders. Het gaat ondanks alles gewoon goed met Nederland. Er is een behoorlijk grote groep mensen met 1,5/2x of meer aan modaal inkomen of met een berg oud geld. Liberaal zijn door in te zetten op een kleine overheid en de lasten te verlagen voor ondernemers en de 'rijke' Nederlander. Conservatief te zijn op het gebied van asiel maar wel voorstander zijn van de arbeidsmigrant. Volgens mij kun je daar prima 20+ zetels mee scoren elke verkiezing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
wildhagen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:16:
@anti elppa al je rechtse partijen wil kan je ook nog kijken naar CU, FVD, SGP, BVNL, BBB en 50Plus. Zijn allemaal ook redelijk rechts te noemen qua ideeën en beleid op de zwaardere thema's.
CU= ga hier maar niet neerzetten wat ik van geloof vind
FVD= baudet is nog gestoorder dan wilders
SGP= ga hier maar niet neerzetten wat ik van geloof vind
BVNL= ken ik niet, maar klinkt erg klein, stem liever niet op kleine clubjes
BBB= Ik ben zwaar voor stevig reduceren veeteelt in NL. Mag gerust 50% minder. Gaat niet echt samen met deze club
50plus= niet echt in verdiept.

Thanks iig voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat het CDA opveert is meer door het mislukte NSC verhaal. Die twintig zetels erbij komt exact overeen met de twintig zetels waarmee NSC de kamer binnen kwam. Dus ik zie niet in hoe het CDA nu de wind in de zeilen heeft. De vaste achterban is inherent afnemend door de vergrijzing. Voor landbouw, een andere reden waarom men op het platteland koos voor het CDA is er nu de BBB. Zit je meer op het geloof zie daar CU en SGP.

Maar de VVD heeft niet langer profijt van zich opstellen als het redelijk alternatief voor de PVV. Er zijn teveel partijen die in diezelfde vijver vissen. Ja21, fvd, van haga. Men kwam er eerder mee weg doordat Rutte de partij overeind hield. Maar Yesilgoz kan niet die positie overnemen. Dat krijg je als je elke mogelijke opvolger vakkundig de partij uitwerkt. Nee, de vvd zal het verlies moeten incasseren zoals Cohen niet werkte voor de PvdA, werkt Yesilgoz niet voor de VVD. Uithuilen en opnieuw proberen. Daags na de uitslagenavond lezen we ongetwijfeld de kop 'Yesilgoz stapt terug' Er is geen eer aan te behalen om na het tijdperk Rutte en tweemaal mislukte PVV experimenten nog eens aan te schuiven voor een kabinet.

Blijf het wel frappant vinden dat de doorsnee vvd kiezer ondanks alles blijft komen met: tina. Ben je klassiek liberaal ingesteld kan je D66 of libertaire partij overwegen. Ben je conservatief kan je aanschuiven bij BVNL, CDA, PVV, JA21. Er is altijd een alternatief. En geen een partij komt 100% overeen met je eigen voorkeuren. Ik zit ergens tussen PvdD, PvdA-GL, D66 in. Zoek liever een sociaal liberale partij die wat pragmatische omgaat met het klimaat vraagstuk. Heb op alledrie wel gestemd bij verschillende verkiezingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
anti elppa schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

CU= ga hier maar niet neerzetten wat ik van geloof vind
FVD= baudet is nog gestoorder dan wilders
SGP= ga hier maar niet neerzetten wat ik van geloof vind
BVNL= ken ik niet, maar klinkt erg klein, stem liever niet op kleine clubjes
BBB= Ik ben zwaar voor stevig reduceren veeteelt in NL. Mag gerust 50% minder. Gaat niet echt samen met deze club
50plus= niet echt in verdiept.

Thanks iig voor het meedenken
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of je rechts-conservatief of rechts-liberaal bent.

Als rechts-liberaal kom je bij D66 uit of evt bij Volt. Als rechts-conservatief bij het lijstje wat je hierboven opsomt en CDA niet te vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Joris748 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of je rechts-conservatief of rechts-liberaal bent.

Als rechts-liberaal kom je bij D66 uit of evt bij Volt. Als rechts-conservatief bij het lijstje wat je hierboven opsomt en CDA niet te vergeten.
Thanks. Ja D66 staat nu op 1 bij mij laatste week. Maar niet heel overtuigend. Ga ook maar eens wat debatten volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36

crisp

Devver

Pixelated

anti elppa schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

PVV is geen optie. Veel te links op immigratie na en steunen israel. Plus wilders is een trol.
Nee, PVV praat links maar doet rechts.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
crisp schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Nee, PVV praat links maar doet rechts.
mwa zie dat echt andersom. Ze zijn rechts op heel dat asiel gebeuren. Maar rest hebben ze echt veel linkse standpunten. Daarom komt ppv ook nooit in de top 3 bij mij als ik een kieswijzer invul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
anti elppa schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

mwa zie dat echt andersom. Ze zijn rechts op heel dat asiel gebeuren. Maar rest hebben ze echt veel linkse standpunten. Daarom komt ppv ook nooit in de top 3 bij mij als ik een kieswijzer invul.
PVV is toch echt rechts.

Het is nota bene een directe afsplitsing van de VVD, en het grootste deel van hun partijprogramma (als je die 5 kantjes A4 zo wil noemen...) is bijna eenkopie van die van de VVD.

Zie je ook aan hun stemgedrag. Op vrijwel alle punten stemmen ze met de VVD mee.

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 17-10-2025 11:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste