JeroenNietDoen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:18:
Wat mij trouwens opvalt is dat in deze discussies eigenlijk bijna alle partijen wel voorbij komen. Behalve DENK dan. En wat ik zo apart vind aan DENK is dat zij als state funded ook gecategoriseerd worden als links, waar je ze rechts zou verwachten.
Hoe zit dat eigenlijk? Waarom wordt DENK gezien als links?
Denk heeft gewoon best wel wat linkse punten, als ik even snel door hun programma blader, veel focus op armoedebestrijding, shitload aan sociale huurwoningen, afschaffen eigen risico in de zorg + lagere premies, de Oranjes gaan belasting betalen, gratis OV voor lage inkomens etc.
In veel van die dingen is het eigenlijk net de SP, maar ze worden minder links en progressief neergezet omdat ze gewoon best wel conservatief zijn met veel dingen, natuurlijk ingegeven door het feit dat ze behoorlijk azen op de Islamitische stemmer. Denk aan een bedenktermijn bij abortus, geen geslachtsverandering bij jongeren, meer ruimte en minder controle voor bijzonder onderwijs, minder/slechtere seksuele voorlichting op scholen en natuurlijk veel aandacht voor moslimhaat, zoals een verbod op schennis van heilige boeken maar ook bijvoorbeeld "het verbieden van ernstige en onnodig grievende uitlatingen over religies, profeten of heilige teksten"
Al met al gewoon een beetje een vreemde mix van SP en Christenunie, met een scheutje SGP, en als geheim ingrediënt natuurlijk de lange arm van Istanboel.
Waarom we het niet over Denk hebben? Tja, waarom zou het wel over ze hebben? Ze zijn grotendeels zonde van de zetels. Ze waren wel goed scherp bij het Toeslagenschandaal, maar imho is dat ook meer een gevalletje "kapotte klok die 2x per dag goed staat" dan dat echt iets zegt over de kwaliteit van de partij. En het hielp dat bovengemiddeld veel allochtonen slachtoffer zijn geworden.
En het is natuurlijk niet echt een Tweakerspartij, net al dat hier praktisch niemand CU of SGP stemt, en zelfs bij het CDA hoor je vaak "jamaar, Christelijk...."
Voorts krijg zelfs ik toch wel kriebels van een partij die steevast Israël als
“Israël” / “Israëlische”
schrijft. Mét aanhalingstekens dus.
Grappig als het Moldavische media is die schrijft
"Het zogenaamde "parlement" in "republiek" Transnistria", maar dat is een afvallige provincie die door niemand erkent wordt en waarmee MD verder geen snode plannetjes heeft. Hooguit dat ze Roemeens moeten leren.
Maar wat Denk doet is toch wel een tandje of 24 erger. Misschien zelfs wel 25 tandjes.
Ander binnenlands politiek nieuws:
Ik snap de SP echt niet meer.
https://nos.nl/nieuwsuur/...niak-poetin-wel-begrijpen
Gast, je partij heeft er volgens mij nog nooit zo lang, zo beroerd voorgestaan als nu. Misschien moet je even een
vibe check doen, want zelfs de pacifisten van PvdD willen meer wapens. Volgens mij zijn de enige linksen die denken dat de oorlog magisch afloopt met een kopje thee en een pak spritsen, halve tankies die zelfs mijn tuinhekje al imperialistisch zouden noemen.
"Jamaar het komt door navo" is gewoon echt geen populair standpunt. Als de SP qua steun een grijze muis was geweest, hadden ze waarschijnlijk wel gewoon over hun echte plannen kunnen praten, maar nu gaat het bijna altijd over hun Oekraïne standpunt, en dat is geen punt waarmee je zieltjes wint.
Timmermans kan in zijn handen wrijven dat de enige echte concurrent op links zich zo in de voet schiet
Edit nummer 3:
Ik zei al dat we meer leuke uitspraken van de VVD konden verwachten, hier is er dus eentje:
De VVD wil ook niet meedoen aan een coalitie met GL-PvdA als het CDA en D66 daar wel aan willen deelnemen. Dat zei demissionair minister van Defensie Brekelmans (VVD) in het programma Café Kockelmann.
"Een kabinet met premier Bontenbal waar de heer Timmermans in zit is ook een links kabinet", zei Brekelmans. "Een kabinet met de heer Timmermans, daar gaan we niet inzitten, daar was Dilan Yesiolgöz heel duidelijk over."
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel stemmen je hiermee echt wint. De mensen die zó allergisch voor Timmermans zijn, zitten denk ik al hoog en droog bij de PVV en Ja21 en zullen, terecht, VVD niet op hun liberaal-blauwe ogen geloven écht niet "verantwoordelijkheid te nemen" en toch maar wel met PvdA in zee te gaan.
Durf er inmiddels wel bijna een kratje op te zetten dat voor de verkiezingen de VVD komt met "nee, we kunnen toch wel met de PVV"
En Wilders kreeg zelfs wat kritiek bij VI:
Commentator Johan Derksen noemde hem "een beetje goedkope volksmenner" door de uitspraken die Wilders doet over azc's.
https://nos.nl/collectie/...-vernield#UPDATE-89579477
Super schokkend? Nah, maar VI is best wel belangrijk voor die politieke hoek, als ze daar Wilders afvallen en Ja21 steunen, gaan ze dat wel merken.
[
Voor 32% gewijzigd door
RobinHood op 18-10-2025 01:57
]
People as things, that’s where it starts.