Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

Niet geheel mee eens. Je kiest er zelf voor om in een segment te shoppen. Ik heb in zomer 2021 een woning gekocht. Ik heb bewust een maandlasten grens aangehouden. Dat zat ruim een ton onder wat ik maximaal kon lenen.
*knip* Niet op de persoon aub.

[ Voor 44% gewijzigd door darkrain op 19-10-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Nu online
Zwelgje schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Loonsverhogingen compenseren dit verlies wel weer, dat is vele malen hoger dan die 400 euro (ook nog een uitgesmeerd over enkele jaren)
Blijven de overige prijzen zoals boodschappen en zorgkosten gelijk dan? Want meestal is loonsverhoging net genoeg om dat op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:19
Bestseller schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:43:
Blijven de overige prijzen zoals boodschappen en zorgkosten gelijk dan? Want meestal is loonsverhoging net genoeg om dat op te vangen.
... Maar behalve inflatiecorrectie ontvangen de meeste mensen óók een beloning voor hun toename in kennis, kunde en ervaring. Veel mensen groeien door naar betere functies, met meer verantwoordelijkheid. En als dat niet zo is, kunnen de meeste mensen wel bij een ander bedrijf solliciteren die ze dat wél biedt.

Dat maakt doorheen de carrière van de meeste mensen wel een groot verschil.

Edit: los daarvan is het weginfleren van schulden natuurlijk ook wel een ding, welke de relatieve waarde van de schuld steeds verder daalt. En, daarmee ook de rente en aflossing.

[ Voor 12% gewijzigd door Helixes op 19-10-2025 11:04 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:52
Het probleem met het afschaffen van HRA is het cumulatieve effect van meerdere dingen die het leven duurder maken die nu samenkomen. Inflatie is al jaren hoog, er worden regelingen afgebouwd/afgeschaft (denk saldering, MRB EV's etc.), de absurde huizenprijzen (waardoor mensen vaker maximaal moeten lenen), wantrouwen in politiek (komt de besparing echt wel weer terug bij de mensen?), veel mensen houden het zelfs met loonstijging niet bij. Ik denk dat daar de angst ligt, want een enkele regeling die wordt afgebouwd valt zelden op.

Voor mij persoonlijk maakt het niet veel uit, al loop ik de komende jaren behoorlijk wat mis (want EV/hypotheek/zonnepanelen), maar we moeten niet onderschatten dat dit een groot effect zal hebben op veel gezinnen. We zien hier weer een direct gevolg van politieke geklungel de laatste decennium, want dit had tien jaar geleden al ingezet moeten worden.

@Helixes ik vind je reactie veel te makkelijk, heel ver van de gemiddelde werknemer in NL.

[ Voor 5% gewijzigd door mister_S op 19-10-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:12
Bestseller schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:43:
[...]

Nee dat laatste klopt niet. Je onderschat de loonstijging.

CAO loonsverhoging https://www.cbs.nl/nl-nl/...kt/ontwikkeling-cao-lonen

Maar je onderschat de loonstijging. Veel mensen gaan jaarlijks harder omhoog in salaris dankzij een treedje erbij binnen hun salarisschaal.

Modaal inkomen is van 33.000 in 2015 naar 46.500 nu gegaan. Jaarlijks 3,5% erbij

En in veel sectoren kun je ook nog eens behoorlijke sprongen maken door van werkgever te wisselen of promotie te maken. Ik ben een keer 25% omhoog gegaan doordat een werkgever meer salaris bood voor hetzelfde werk.

Hierdoor daalt de invloed van de HRA op je persoonlijke financiën.

De VVD begint ook over starters als het gaat om de argumenten voor de HRA. Maar ik kan me best voorstellen dat HRA afbouwen kan gaan op een manier die starters minder treft, bv door het bedrag te maximaliseren of door een startersvrijstelling te geven of wat dan ook.

De politieke realiteit is dat maatregelen (voor/tegen HRA) gewoon onderhandelingspunten zijn. Ga er maar vanuit dat geen enkele partij, inclusief de VVD, beloftes kan waarmaken, tenzij ze de meerderheid hebben.

We leven in een coalitieland. De VVD weet dat ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Kalentum op 19-10-2025 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:37
De samenvatting is dat je niet 3 decennia neo liberaal & derde weg beleid zonder pijn kan afschaffen. Wat niet onlogisch is. We zitten met een enorm probleem als samenleving omdat er niets gedaan wordt om nu pijn te nemen en de brede welvaart te verbeteren. Iedereen is een boekhouder van zijn eigen stukje wereld.

De grap is dat we steeds tegen onze eigen belangen instemmen al decennia lang. Omdat we nu eenmaal niet allemaal tot de top 5% kunnen behoren maar gewoon middelmaat zijn. En dat is prima.

Een goed georganiseerde samenleving met grote brede welvaart vereist inspanning en een bepaalde visie. Die ontbreekt al decennia. Het is pappen en nathouden en vooral veel pleisters plakken.

Ondertussen hoopt dood geld zich op bij steeds minder mensen. Met alle gevolgen van dien.
Zeker omdat we nu populisten hebben die A zeggen en exact het tegenovergestelde stemmen bij wetsvoorstellen om vooral hun eigen problemen in stand te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
mister_S schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:05:
@Helixes ik vind je reactie veel te makkelijk, heel ver van de gemiddelde werknemer in NL.
De gemiddelde Nederlander bestaat niet, sorry. En als die wel bestaat zul je die toch echt even moeten duiden. Bovendien mag je die claims dan ook wel met bronnen onderbouwen.

In meerderheid geldt dat voor de gezinnen waarbei beide niet kunnen genieten van een carrière ook niet in de gelukkige positie komen zich een huis te kunnen veroorloven. Dat is natuurlijk zeer kwalijk, en oneerlijk. Het wegnemen van de HRA zou die situatie wellicht iets eerlijker kunnen maken - maar dat is een ander onderwerp. Bovendien zijn dit niet de stemmers op de VVD, waar we het over hadden.

Statistieken laten zien dat loonstijging doorheen de carrière in het gemiddelde nog steeds wel geldt.

bron

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Ik wil wel graag aangeven dat IAO-lonen, en zelfstandigen niet zijn meegenomen in deze statistieken. Misschien hebben de meeste mensen die een hypotheek hebben juist wel een CAO-gebonden inkomen, maar deze statistiek zegt dus niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:52
De stijging van de modale salaris de laatste tien jaar (~33%) houdt de inflatie maar net bij. Hier komt dan nog de afschaffing van allerlei regelingen straks dus bij. Dat vind ik persoonlijk niet te onderschatten.
Dat veel mensen een opwaartse mobiliteit hebben in hun werk en/of maar moeten overstappen voor een hoger loon, vind ik een sterke mening. Ik zie dat niet bij een groot deel van de werknemers, misschien heb ik steeds in de verkeerde sectoren gewerkt :)

[ Voor 4% gewijzigd door mister_S op 19-10-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
mister_S schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:36:
De stijging van de modale salaris de laatste tien jaar (~33%) houdt de inflatie maar net bij. Hier komt dan nog de afschaffing van allerlei regelingen straks dus bij. Dat vind ik persoonlijk niet te onderschatten.
Dat veel mensen een opwaartse mobiliteit hebben in hun werk en/of maar moeten overstappen voor een hoger loon, vind ik een sterke mening. Ik zie dat niet bij een groot deel van de werknemers, misschien heb ik steeds in de verkeerde sectoren gewerkt :)
Maak dat dan eens concreet. Welke sectoren zijn hier van uitgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
mister_S schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:36:
Tel daarbij op dat niet iedereen (de meesten niet) de vaardigheden hebben om maar te blijven groeien. En zo de inflatie te verslaan. Op een gegeven moment zit je gewoon aan je plafond van wat je kan. Of heb je het gewoon lekker naar je zin.

Heitinga is een prima assistent trainer maar heeft niet de capaciteiten voor hoofdtrainer. Bijvoorbeeld 😉

Je hebt nu eenmaal limieten als mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
CornermanNL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Tel daarbij op dat niet iedereen (de meesten niet) de vaardigheden hebben om maar te blijven groeien. En zo de inflatie te verslaan. Op een gegeven moment zit je gewoon aan je plafond van wat je kan. Of heb je het gewoon lekker naar je zin.

Heitinga is een prima assistent trainer maar heeft niet de capaciteiten voor hoofdtrainer. Bijvoorbeeld 😉

Om even in periodieken te denken (CAO terminologie): hoeveel mensen blijven in hun periodiek hangen?

Ik weet niet beter dan dat mensen extra stapjes loonsverhoging krijgen bij normaal functioneren, bovenop de loonstrijging. En ja dat stopt wel, maar juist als je het meest afhankelijk bent van de HRA (eerste 10 jaar van je werkende bestaan) dan kun je nog wel wat loonstappen omhoog zonder dat je promotie maakt.

En zelfs als je in je salaristrede blijft hangen, dan nog krijg je vaak nog wel iets van loonsverhoging (CAO loonsverhoging). Maar je hypotheekbetalingen veranderen niet (bruto), dus het belang van je HRA neemt af jaar na jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
CornermanNL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Er is behalve verticale groei, ook horizontale groei hoor.

Ik merk dat de kennis van persoonlijke financiën, carrière en hr-processen niet heel goed ontwikkeld is in dit topic. Dat is niet erg, maar ik heb ook niet het gevoel dat dit er het topic naar is. Als mensen er oprecht geïnteresseerd in zijn, moeten we misschien eens een boompje opzetten bij de buren van Persoonlijke financiën.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Alleen focussen op de HRA is wat flauw, je moet ook kijken naar wat partijen vervolgens doen met al dat geld.

GL-PvdA heeft, zoals gewoonlijk, weer de beste cijfers voor praktisch iedereen.

Ja, misschien betaal je meer A, maar als B goedkoper wordt, boeit dat weinig.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
RobinHood schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:53:
Alleen focussen op de HRA is wat flauw, je moet ook kijken naar wat partijen vervolgens doen met al dat geld.

GL-PvdA heeft, zoals gewoonlijk, weer de beste cijfers voor praktisch iedereen.

Ja, misschien betaal je meer A, maar als B goedkoper wordt, boeit dat weinig.
Eens hoor, maar sommige mensen zijn heel gevoelig voor het 'ze komen aan de HRA' argument.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53
Kalentum schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Eens hoor, maar sommige mensen zijn heel gevoelig voor het 'ze komen aan de HRA' argument.
Het lijkt ook een hele effectieve manier om het onderwerp te veranden zodat het niet meer gaat om over het weglopen van Wilders en het tegenwerken van zijn eigen voorstellen waardoor niemand meer met hem een regering zou moeten vormen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Nu.nl voelt (verrassend!) Caroline van der Plas stevig aan de tand.
De Raad van State functioneert toch goed?

"Uhm... Ja. Nou ja, functioneert het goed... Ik moet echt heel erg op mijn woorden passen, want anders word ik als staatsrechtelijk ondermijnend gezien. De Raad van State functioneert goed, maar de vraag is of ze zich met politiek moeten bezighouden."

Het is een college van de Staat en hun onafhankelijkheid staat in de grondwet. Als je dat in twijfel trekt, dan moet je wel goede argumenten hebben.

"Het enige wat we vragen is of de benoemingen van de leden van de staatsraden via de Tweede Kamer kunnen lopen, omdat de Kamer dan wat meer inzicht heeft in de personen die worden benoemd."
Het moge dudielijk zijn, ook de BBB is een staatsgevaarlijke partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Als de Kamer Bosma kan selecteren als Kamervoorzitter, dan stel ik voor ze niet verantwoordelijk te maken voor het kiezen van de RvS-leden.

Sowieso is het een ernstige politisering van dat lichaam - dat juist zeer apolitiek dient te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
autje schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:18:
Nu.nl voelt (verrassend!) Caroline van der Plas stevig aan de tand.

[...]

Het moge dudielijk zijn, ook de BBB is een staatsgevaarlijke partij.
Op het moment dat Van der Plas haar uitspraken en wensen bewust kleiner maakt en onnozele vragen begint te stellen, moet je op gaan letten.

"Ik volg slechts de procedure"
"Het enige wat ik vraag"

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 19-10-2025 12:35 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestseller
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

Niet geheel mee eens. Je kiest er zelf voor om in een segment te shoppen. Ik heb in zomer 2021 een woning gekocht. Ik heb bewust een maandlasten grens aangehouden. Dat zat ruim een ton onder wat ik maximaal kon lenen.
De gemiddelde woningprijs in 2021 was ook bijna 200.000 goedkoper dan in 2025.

Plus de rente was in jouw tijd 1,19% tegenover 3,5% nu.

Dat je in jouw geval 1 ton beneden de maximale capaciteit kon kopen: is nu al lang niet meer mogelijk.

Daarom zal de HRA afschaffing voor jou misschien peanuts zijn. Maar voor de huidige starter dezoveelste nagel op de kist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Joris748 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:34:
[...]

Op het moment dat Van der Plas haar uitspraken en wensen bewust kleiner maakt en onnozele vragen begint te stellen, moet je op gaan letten.

"Ik volg slechts de procedure"
"Het enige wat ik vraag"
Precies. Meerdere keren antwoorden in de trant van "Ik moet het misschien niet zeggen." Maar ondertussen heeft ze het wel gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:36
JeroenNietDoen schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:52:
[...]

Snap ik, inmiddels een beetje nuance aangebracht.

[...]

Nee, als je afhankelijk bent van HRA dan heb je een veel te ruime hypotheek genomen. Door die HRA past het net binnen je maandlasten.
Als iedereen gedaan had als ik, dan hadden ze geen probleem.

Ik denk dat ook best wel eens. Hadden ze maar hun best gedaan op school, net als ik. Hadden ze maar geen dure auto gekocht, net als ik. Hadden ze maar. Zulke redenering klinken misschien best logisch, maar je denkt dan teveel vanuit jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Bestseller schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:36:

Dat je in jouw geval 1 ton beneden de maximale capaciteit kon kopen: is nu al lang niet meer mogelijk.

Daarom zal de HRA afschaffing voor jou misschien peanuts zijn. Maar voor de huidige starter dezoveelste nagel op de kist.
Dit is allemaal waar. Niet hoeven lenen tot de max is in bepaalde mate een privilege, zeker.

Maar het zou toch wel heel fijn zijn als je nou eens een keer concreet een voorbeeld uit zou kunnen werken van, laten we zeggen, een starter die dit jaar 500k heeft betaald en 3,5% rente op zijn hypo heeft. De HRA afbouw begint op zijn vroegst in fiscaal jaar 2027, en laten we voor het gemak het meest gehoorde 15 jaar lineaire afbouw aannemen.

Wat gaat het deze mensen kosten? Wanneer gaat het ze het meeste pijn doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
Helixes schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

Dit is allemaal waar. Niet hoeven lenen tot de max is in bepaalde mate een privilege, zeker.

Maar het zou toch wel heel fijn zijn als je nou eens een keer concreet een voorbeeld uit zou kunnen werken van, laten we zeggen, een starter die dit jaar 500k heeft betaald en 3,5% rente op zijn hypo heeft. De HRA afbouw begint op zijn vroegst in fiscaal jaar 2027, en laten we voor het gemak het meest gehoorde 15 jaar lineaire afbouw aannemen.

Een starter hoeft niet te starten in een woning van 500k, die kan ook in een appartement van ongeveer de helft starten. Door al te gaan voor 500k zal het cijfer hoger uitvallen dan voor een starter werkelijk relevant zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Transportman schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:09:
Een starter hoeft niet te starten in een woning van 500k, die kan ook in een appartement van ongeveer de helft starten. Door al te gaan voor 500k zal het cijfer hoger uitvallen dan voor een starter werkelijk relevant zal zijn
De.... Woningmarkt van Stef Blok en Mona Keijzer voorzien niet echt in heel veel woningen van 250k helaas. De NHG- grens is niet voor niets opgerekt naar 450k.

Maar andere voorbeelden zijn ook prima hoor. Maximale hypotheek NHG dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Helixes schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

Stel er gebeurt 15 jaar niets met de HRA en in 2040 stopt het ineens dan loopt zo iemand ongeveer 20.000 netto mis. Uiteraard is vrijwel iedereen die het überhaupt wil afschaffen voor geleidelijk afbouwen, dus is dat bedrag hoger. Echter, sterk afhankelijk dus van de mate van afbouw. Tussen de 20k en 40k netto zul je reëel mislopen bij HRA afbouw met een huis van 5,5 ton die je dit jaar afsluit voor 3,5% rente. Zelf gespeeld met de independer rekentool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
Helixes schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

De.... Woningmarkt van Stef Blok en Mona Keijzer voorzien niet echt in heel veel woningen van 250k helaas. De NHG- grens is niet voor niets opgerekt naar 450k.

Zeker, zulke woningen zijn jammer genoeg niet heel ruim beschikbaar, maar ze zijn er wel. Het wordt ook nauwelijks gebouwd, een beetje nieuwbouw kost al veel meer of je hebt een bezemkast.
Piet_Piraat7 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Stel er gebeurt 15 jaar niets met de HRA en in 2040 stopt het ineens dan loopt zo iemand ongeveer 20.000 netto mis. Uiteraard is vrijwel iedereen die het überhaupt wil afschaffen voor geleidelijk afbouwen, dus is dat bedrag hoger. Echter, sterk afhankelijk dus van de mate van afbouw. Tussen de 20k en 40k netto zul je reëel mislopen bij HRA afbouw met een huis van 5,5 ton die je dit jaar afsluit voor 3,5% rente. Zelf gespeeld met de independer rekentool.
Dus +- 1k per jaar als er geen compensatie of iets is via andere belastingen of andere wegen. Als je als persoon echt afhankelijk bent van die 1000 euro heb je sowieso een probleem omdat je dan eigenlijk geen buffer hebt voor een keer een tegenslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:36
Helixes schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Gelukkig hebben enkele journalisten dat (een stukje) uitgezocht:

https://nos.nl/collectie/...t-uit-voor-je-maandbedrag

Geïsoleerd is de impact vrij fors: binnen 4 jaar scheelt het minstens 100 euro per maand. Geïsoleerd kijken schiet echter niet op, een deel hiervan zal gecompenseerd worden via de inkomstenbelasting. De vraag blijft, hoeveel kost het nou echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bestseller schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Ik kocht mijn huis in 2010 met 5,15% rente. Die is later idd een tijdje 1,3% geweest, wat de woningprijzen enorm heeft opgedreven en is nu weer rond de 3,5.
Die veranderingen in rente doen meer dan afschaffing van de HRA in 15-20 jaar tijd.
Ik heb destijds ook gewoon 6% overdrachtsbelasting mogen betalen wat kort daarna 2% werd en nu helemaal gratis is voor starters. Heeft dat de starter geholpen? Nee, de huizen werden gewoon een klap duurder want de starter kon meer bieden.

Houd er rekening mee dat iedereen verplicht moet aflossen om HRA te genieten. Tegen de tijd dat HRA weg is, is je lening ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Transportman schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:30:
[...]
Dus +- 1k per jaar als er geen compensatie of iets is via andere belastingen of andere wegen. Als je als persoon echt afhankelijk bent van die 1000 euro heb je sowieso een probleem omdat je dan eigenlijk geen buffer hebt voor een keer een tegenslag.
Volgens mij zegt niemand echt afhankelijk te zijn van die 1000 netto per jaar. Het is echter wel de zoveelste tegenslag voor veel mensen.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste