If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Jij bent vlot, ik ben zelf nog bezig. Of had je hem al eerder gevonden?alexbl69 schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:05:
[...]
Hier rechts-conservatief, net rechtsonder de VVD
De stellingen laten wat ruimte om na te denken of onderzoek te doen naar huidige situatie, als je een accuraat resultaat wil.
Vast omdat ik nog best vaak "neutraal" heb gekozen.
People as things, that’s where it starts.
Ik vond de vragen ook goed
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Zelf zit ik op midden rechts
:strip_exif()/f/image/ZZQ6BZ3LsAafspov3Ia4ZMt5.jpg?f=fotoalbum_large)
En 2023
:strip_exif()/f/image/ZH8PGaIVO2d6n3NDJYaKnSBn.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Superman op 28-09-2025 23:13 ]
Heb diezelfde tabel aangepast naar zetelaantal volgens de laatste peilingwijzer.Superman schreef op zondag 28 september 2025 @ 23:06:
BBB is wel helemaal naar rechts opgeschoven
Zelf zit ik op midden rechts
[Afbeelding]
En 2023[Afbeelding]
De inhoud van de cirkel geeft het aantal zetels weer.
:strip_exif()/f/image/sxmZE0YJxpippxUU8QUIstrT.png?f=user_large)
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
:strip_exif()/f/image/Htn95GSFroLfCbt0dhCPwODN.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/irVUlMQPCk6YNwyRf42xTNnO.png?f=user_large)
Zoals vorig jaar weer heerlijk in het midden. Heb nog altijd geen flauw benul waar ik dit jaar op wil/ga stemmen, een blanco biljet is ook nog altijd een (jammerlijke) optie..
Maar goed, dit zijn ook maar 30 vragen welke nu de aandacht krijgen. Ik ga iig even wat samenvattingen doornemen.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
:strip_exif()/f/image/Z8wY1cYchKBQK6KcVj2NL7KP.png?f=user_large)
Ik vind de vraagstelling echter zeer irritant. Alleen maar meer-/minder-vragen. Dat is helemaal niet relevant. Het gaat om het doel. Nogal gepolariseerde test, zo.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Behalve de BBB zie je de polarisatie wel terug, Volt en D66 bijvoorbeeld. CDA kruipt nog verder richting midden midden.Superman schreef op zondag 28 september 2025 @ 23:06:
BBB is wel helemaal naar rechts opgeschoven
Met deze vragen ben ik blijkbaar zelf rechtser geworden. Valt me tegen.
/f/image/I2u3KHmzgPoPg9KA6wNopOXD.png?f=fotoalbum_large)
O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!
:strip_exif()/f/image/6ukUSM3W2k6OowqMMYRk53lX.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/9QdtKcwjdc1atZua0zg0F6mg.png?f=user_large)
[ Voor 49% gewijzigd door DonChaot op 30-09-2025 13:47 ]
Ik doe met je mee, rechts progressief. Al ben ik iets meer midden progressief eigenlijk:dixet schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:41:
Rechts-progressief zoals altijd. Precies waar geen enkele partij zit[Afbeelding]
/f/image/vJ6pbgVy45R8hXisqmxRzLab.png?f=fotoalbum_large)
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Dan stem je toch op een andere volksvertegenwoordiger? Je stemt in principe (Ja praktijk/theorie, maar toch) namelijk niet op een partij maar op een persoon.Slappyjoez schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:56:
Pinnetje precies op het CDA. Voel alleen weinig voor Bontenbal tot nog toe.
Misschien wel goed om in zo'n geval ook nog even wat anders stemhulpen mee te nemen om te kijken of je daar ook op die manier "valt".
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Al had ik bij een hoop stellingen neutraal geantwoord, waarbij afhankelijk van de verdere uitleg ik beide uiteindes op zou kunnen gaan.
SGP en CDA vallen af vanwege de link met geloof. VVD valt af, die hebben het lang genoeg mogen proberen.
Dus wat ik van te voren eigenlijk al dacht; JA21. Hoop wel dat ze nog wat meer richting het midden willen bewegen zodat ze kans maken om mee te doen.
Beeromaniac
Ik hoor veel linkse mensen over gratis openbaar vervoer (gebruik ik nooit), gratis kinderopvang (maken we gebruik van, maar ik betaal er graag voor), gratis tandartscontrole, afschaffen eigen risico, gratis dit, gratis dat. Ik denk niet dat dat goede ontwikkelingen zijn.
De asielbusiness van het COA kost Nederland miljarden per jaar, dus ik snap wel dat partijen als de PVV groot worden.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
En ben inderdaad ook klaar met VVD of van die nieuwe/populistische partijen die alleen maar roeptoeteren op een specifiek onderwerp (en zelfs dat niet waar kunnen maken).
Dit heeft mij ook lang tegen gehouden, maar CDA gaat meer uit van Christelijke waarden/normen als naastenliefde en rechtvaardigheid.Thompson schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:22:
SGP en CDA vallen af vanwege de link met geloof.
In dat opzicht kun je BBB of GroenLinks ook Christelijk noemen. Het CDA heeft zeker niet geloof als hoofdpunt, het speelt amper een bijrol.
Waarschijnlijk passen ze de naam niet graag aan, maar hun beleid is wel met de tijd mee.
Ik ben zelf atheïstisch, maar de hoofdlijnen van het Christendom zijn geen slechte basis voor een samenleving.
Alleen bij SGP en ChristenUnie willen ze af van abortuswet en af van stemrecht voor vrouwen en verplichtte kerkbezoeken of bijbel-les op school (als ze de kans krijgen).
CDA is gelukkig een stuk minder extreem.
[ Voor 8% gewijzigd door Accretion op 29-09-2025 18:28 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xFnMHiZhAOOTjnisT1LDCzfW.jpg?f=user_large)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Klopt daarom heb ik lange tijd getwijfeld. Misschien dat ik adhv debatten of doorrekening van de cijfers toch nog naar het CDA overstap maar ik acht de kans klein. Ook omdat ik CDA wel met GL-PvdA zie gaan en dat heb ik liever niet, dus dan liever JA21 groter.Accretion schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:27:
Ik zat exact tussen VVD en CDA.
En ben inderdaad ook klaar met VVD of van die nieuwe/populistische partijen die alleen maar roeptoeteren op een specifiek onderwerp (en zelfs dat niet waar kunnen maken).
[...]
Dit heeft mij ook lang tegen gehouden, maar CDA gaat meer uit van Christelijke waarden/normen als naastenliefde en rechtvaardigheid.
In dat opzicht kun je BBB of GroenLinks ook Christelijk noemen. Het CDA heeft zeker niet geloof als hoofdpunt, het speelt amper een bijrol.
Waarschijnlijk passen ze de naam niet graag aan, maar hun beleid is wel met de tijd mee.
Ik ben zelf atheïstisch, maar de hoofdlijnen van het Christendom zijn geen slechte basis voor een samenleving.
Alleen bij SGP en ChristenUnie willen ze af van abortuswet en af van stemrecht voor vrouwen en verplichtte kerkbezoeken of bijbel-les op school (als ze de kans krijgen).
CDA is gelukkig een stuk minder extreem.
Beeromaniac
Waar heb je dat vandaan dat ze dat willen? Ik zie dat nergens terug?Accretion schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:27:
...
...
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
:strip_exif()/f/image/GrKMg3mBqymCJqRu9FYp7Kvk.png?f=user_large)
Elke partij die te laf was om maar een vinger uit te steken richting Israël over de slachting die ze aanrichten in Gaza had sowieso een no go geweest. Ergo, het grootste gedeelte van het rechts conservatief spectrum.
Vroeger vaak VVD gestemd, maar die zijn ver afgedreven van waar ik voor sta, of ik ben veranderd. Meer vermogensbelasting voor de allerrijkste past ook niet echt in hun straatje natuurlijk.
Lijkt op de mijne:Yaksa schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:49:
Wederom GL/PvdA. En ik had toch best expliciete antwoorden gegeven.
[Afbeelding]
/f/image/0utqUqtwjM0Y88jtP0ppKBuC.png?f=fotoalbum_large)
Alleen jammer dat ik die Frans Timmermans niet kan uitstaan...
Inhoudelijk neig ik toch naar Volt, maar die zijn zo klein en gaan het verschil niet maken vrees ik.
Als ik nu zou moeten kiezen met het mes op de keel dan zou het wellicht CDA worden. Ben wel een fan van Henri Bontenbal. D66 maakt ook nog een kans, maar die hebben het verpest met Sigrid Kaag en Rob Jetten is ook niet mijn echte favoriet.
Voor mijn portemonnee zou ik wellicht SP moeten stemmen, maar dat gaat om diverse redenen toch ook niet gebeuren. Als ik het echt niet meer weet is er altijd nog de Partij voor de Dieren. Beetje naïef, maar wel belangrijk om ons scherp te houden op gebied van milieu en dierenwelzijn en mensenrechten.
Anyway, ik ga er nog eens goed over nadenken. Heb eigenlijk maar een paar echte prioriteiten: Ik ben absoluut voor kernenergie, vind dat we Oekraïne nog veel meer moeten steunen, die 5 procent voor defensie moet er echt komen en wettelijk vastgelegd worden. Verder moet er serieus geïnvesteerd worden in infrastructuur, wegen, bruggen, spoor, energie netwerk, etc En in in woningbouw natuurlijk. En als dat dan ten koste van de boeren gaat dan is dat jammer maar helaas.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
PvdD heeft een enigszins misleidende naam. Het is ondertussen uitgegroeid tot een partij met een programma dat echt wel breder gaat dan alleen de paar genoemde punten.
Verder zou ik zeker aanraden om voor de paar partijen waar je nog tussen twijfelt de verkiezingsprogramma's na te lopen wat betreft de door jou genoemde prioriteiten. En het kan ook nuttig zijn om te kijken hoe partijen in het verleden op bepaalde moties gestemd hebben.
/f/image/LRUfHkfU7NuDmmf8Coe5vP7I.png?f=fotoalbum_large)
Gek genoeg scoor ik redelijk dicht bij christelijke partijen, maar aangezien ze (vrouwen)rechten zoals beschikking over het eigen lichaam niet in de stemwijzer hebben meegenomen geeft dat wat vertekening.
Ik zie CU zelf als progressief rechts, maar ga er dus niet op stemmen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En als je zo redeneert dan wordt het er natuurlijk nooit beter op.Fiber schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:25:
[...]
Inhoudelijk neig ik toch naar Volt, maar die zijn zo klein en gaan het verschil niet maken vrees ik.
[...]
Een beetje gechargeerd misschien maar: "Ik wil wel fan zijn van Sparta, maar daar valt geen titel mee te vieren, dus juich ik toch maar voor Feyenoord"
https://www.kieskompas.nl...laring_september_2025.pdf
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Als ik kijk wat de partijen zelf zeggen waar ze voor verwacht ik eerder dat het probleem daar ontstaat. Bij de meeste partijen zijn het nogal simpele standpunten en dan kom je als stemwijzer op minder diverse vragen/antwoorden uit.Uniciteit schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:07:
Interessant om weer zo'n stemwijzer te doen! Ik constateer net zoals een aantal anderen wel dat de kwaliteit van de stellingen niet zo heel goed is. Ik vrees dat de makers daardoor (onbedoeld) veel sturen.
Hier trouwens links progressief. Naar verwachting, het wordt tijd dat we eens echt gaan regeren en stoppen met dat populistische geneuzel
[removed]
Klopt wel hoor. En ik heb ook wel eens op een kleine partij als Volt gestemd hoor.FiscBiker schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:16:
[...]
En als je zo redeneert dan wordt het er natuurlijk nooit beter op.
Een beetje gechargeerd misschien maar: "Ik wil wel fan zijn van Sparta, maar daar valt geen titel mee te vieren, dus juich ik toch maar voor Feyenoord"
Maar om in de voetbal analogie te blijven zie ik het meer zo: Ik ben fan van Sparta, maar ik steun Feyenoord omdat ik absoluut niet wil dat Ajax kampioen wordt...
En sowieso, de perfecte partij bestaat niet, die zou ik zelf moeten oprichten, en zelfs dan zou er nog van alles aan mankeren en zouden er ook nog compromissen gesloten moeten worden.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Best aardig gemaakt door ene Randal Peelen. Met 27 stellingen, berekening en uitslag. Alleen geen mooi grafiekje. Is nog in ontwikkeling lijkt het.
Ik kreeg advies NSC met 80%.Deze website is gemaakt door Randal Peelen en bedoeld voor vermaak. Hoewel de informatie met zorg is samengesteld, kan deze fouten bevatten en is niet gegarandeerd juist of afgestemd met politieke partijen.
[ Voor 3% gewijzigd door Soldaatje op 29-09-2025 22:58 ]
Bij Kieskompas zit ik tussen PVDD en GL/PvdA, bij NerdWijzer scoort GL/PvdA het hoogst met 81,5%.
En dat klopt in mijn geval ook zeker. Al hecht ik verder weinig waarde hieraan, het zegt namelijk niet zoveel gezien de beperkingen in die stemwijzers.
De vorige verkiezingen stemde ik op PVDD, de komende verkiezingen ga ik stemmen op GL/PvdA.
PS: De lijsttrekker vind ik minder belangrijk, het gaat vooral om de plannen en de achterliggende ideeën.
Edit: Jammer dat er geen nieuwe StemmenTracker komt voor de komende verkiezingen. Ze hebben blijkbaar niet voldoende materiaal om 30 stellingen te maken.
https://home.stemmentracker.nl/
[ Voor 23% gewijzigd door Baseman77 op 30-09-2025 10:36 ]
Beetje zelfde schuitje. Ik stem vaak 'geen mening' omdat het mij letterlijk niet boeit. Neem de stelling over Nederlandse koloniale verleden op school, wat een onzindingen. Als je verkeerd kiest drijf je af van een partij. Wapenleveringen aan israel ook zoiets, we doen niet veel daarin (we forwarden vooral), kan mij het boeien wat we leveren. Die lui komen er toch wel aan, linksom of rechtsom.franssie schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:12:
Ik zit dus net in dat quadrant waar geen enkele partij zit - ik zal er dus maar zelf eentje oprichten
[Afbeelding]
Gek genoeg scoor ik redelijk dicht bij christelijke partijen, maar aangezien ze (vrouwen)rechten zoals beschikking over het eigen lichaam niet in de stemwijzer hebben meegenomen geeft dat wat vertekening.
Wat mij wel boeit is continuiteit van onze samenleving, houdbaarheid van hoe we leven en zorgen dat dit in de toekomst goed, gezond en veilig blijft. Investeren in defensie is goed, bedrijven het land uit jagen met hoge belasting is niet goed, maar de vervuiler laten betalen wel. Kortom: ik zoek een unicorn partij
Belangrijkste is wel dat boeren verplicht uitgekocht worden, is nu wel eens klaar met stikstofgeneuzel. Zooitje weilanden omtoveren tot Nederland, we produceren genoeg vlees en zuivel, we moeten ook nog ergens wonen. Oh, en sneller asielaanvragen afhandelen. Dat gedoe met tig jaar procederen moet over zijn. Nee is nee en niet zes keer in beroep kunnen gaan maakt het voor iedereen beter. Maar dit zijn dingen waar geen enkele partij over eens is qua beide stellingen. Dus het wordt strategisch stemmen denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 30-09-2025 11:35 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dit is exact de mijne. Na lang rechts gestemd te hebben schuif ik de laatste jaren steeds meer naar links. Dat zal het dit jaar ook wel worden.franssie schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:12:
Ik zit dus net in dat quadrant waar geen enkele partij zit - ik zal er dus maar zelf eentje oprichten
[Afbeelding]
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Jammer dat de Stemmentracker er niet is, die vind ik altijd veruit het interessantst (en kwam altijd goed overeen met wat ik al wilde stemmen).
https://www.volkskrant.nl...eede-kamer-2025~v1477077/
Liege, liege, liegebeest!
In principe valt dit wel goed bij de meeste linkse partijen. Dit is nl. niets meer of minder dan investeren in de asielafhandeling. Sowieso maakt 5 keer in beroep gaan nog weinig uit als je zorgt dat er iedere keer binnen een paar weken een uitspraak komt.Nox schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:34:
[...]
Oh, en sneller asielaanvragen afhandelen. Dat gedoe met tig jaar procederen moet over zijn. Nee is nee en niet zes keer in beroep kunnen gaan maakt het voor iedereen beter. Maar dit zijn dingen waar geen enkele partij over eens is qua beide stellingen. Dus het wordt strategisch stemmen denk ik.
[removed]
Daar kom ik op dezelfde partijen uit (links progressief). Ik blijf het alleen apart vinden dat er 7 vragen en maar 3 over wonen en 3 over stikstof klimaat. Op de een of andere manier zijn de non-issues schijnbaar belangrijker dan de echte problemen.Liegebeest schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:32:
De Volkskrant hebben een alternatief voor Stemmentracker, de Stem Checker
Wel een leuke stemhulp trouwens. Deze is ten minste gebaseerd op wat er gedaan wordt ipv wat er gezegd wordt dat ze gaan doen.
[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 30-09-2025 12:53 ]
[removed]
Ah, die had ik nog niet gezien, dank.Liegebeest schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:32:
De Volkskrant hebben een alternatief voor Stemmentracker, de Stem Checker
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yNgCfgF2Kw7hMsr8aNvPXfWe.jpg?f=user_large)
Overigens weet ik nog niet waar ik op ga stemmen...
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
/f/image/VFKUOAQbYVHJcX3lfQE0ZXkh.png?f=fotoalbum_large)
Meer spot-on dan wat ik eigenlijk verwachtte
Ook met het aan/uit zetten van minder belangrijke thema's blijf ik op deze positie.
En ook bij de Volkskrant:
:strip_exif()/f/image/kWuFgyq6adjHcqZQi9nF1UUr.png?f=user_large)
Terwijl ik me nou niet een bijzonder linkse deuger vind, maar er moet toch echt wat met de woningmarkt en klimaat/milieu. Zeg ik als huizenbezitter in loondienst, met vrouw van elders uit de EU (dus 3x per jaar vliegen naar familie).
[ Voor 33% gewijzigd door DropjesLover op 30-09-2025 19:52 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Aangezien de rechtse partijen radicaler worden, zit ik dus eigenlijk mooi op iets links van het centrum, en zo zie ik mezelf ook.
[ Voor 23% gewijzigd door dawg op 30-09-2025 13:50 ]
:strip_exif()/f/image/IFY7T98saLVKrfs5X0stmEOJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat rechts en conservatief zou ik mijzelf wel noemen, maar SGP is dan wat mij betreft weer een hele andere orde van conservatief
Zonder vragen die ingaan over ' typisch religieuze waarden ' gaat dat er ook niet uitgefilterd worden.
Aan de andere kant is een partij vinden die helemaal aansluit op jouw normen en waarden een utopie.
In iedergeval voor mij wel de moeite waard om toch eens serieus naar het programma van de SGP te kijken, als ik klaarblijkelijk zo dichtbij hun sta volgens het kieskompas.
In vino veritas, in aqua sanitas
Maar kijk deze atheist eens even christelijk zijn
:strip_exif()/f/image/LEg1qZeNJPVUar3GF9peqPwA.png?f=user_large)
Er zit meer nuance in, en hoe meer nuance ik kan aanbrengen hoe dichter alles bij elkaar komt. Maar het blijft wel redelijk (ahum) aan de rechterkant. Maar dankzij de nuances staat opeens het CDA ook erg hoog.
/f/image/W25b9NQR9xFPYtCajLe9DeyY.png?f=fotoalbum_large)
Kon deze vrij invullen, maar net als die andere stemwijzer, te veel raakvlakken waar ik niet echt match kan vinden met de partijen, dit geval net 60%DonChaot schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:49:
Het AD staat ook online, ik heb hem via https://www.bndestem.nl/p...onze-kieswijzer~aa9b9236/. Ik vermoed dat het achter een paywall zit,
:strip_exif()/f/image/tNtyJUNlobE3VKUov91VGaB1.png?f=user_large)
Merk ook dat je al snel een 'afwijking' krijgt als partij voor neutral kiest en jij duidelijke keuze maakt.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Of maar één lid hebbenskimine schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:50:
@Fiber Ik zou niet teveel fixeren op de lijsttrekkers, partijen zijn vaak veel meer dan dat (behalve als ze maar één zetel binnenhalen).
Sowieso lijkt de sprong van links van PvdA/GL naar CDA niet, inhoudelijk gezien. Stem dan niet op Timmermans maar op de onderste op de lijst, of de eerste vrouw, of de laatste vrouw, of de eerste vrouw die op een waarschijnlijk onverkiesbare plek staat, of een random iemand op de lijst die niet Timmermans is
Mijn uitslag is precies zoals verwacht, en ook al mijn hele leven gelijk. Traditioneel wissel ik af tussen PvdA en GL, dat dilemma is nu opgelost, maar ik vind Volt ook wel interessant. Wat me een vorige keer heeft tegengehouden op hen te stemmen is dat ze in Europees verband minder progressief zijn dan in Nederland, als ik me goed herinner wat er iets met abortus toen.
:strip_exif()/f/image/gdVTcYKp43mY1CifzAjTAAL9.png?f=user_large)
meer taakstraf of meer mensen op een cel? wat is dat nou weer voor keuze.... waar is meer cellen met meer personeel? etc.
waar is en bezuinigen en belasting verhogen als optie? etc.
Is dit hoe the partijen er vandaag de dag instaan? zucht.
Waarschijnlijk ben jij stabiel, maar schuiven de rechtse partijen op naar rechts, waardoor je vanzelf linkser gaat lijkenP_de_B schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:38:
[...]
Dit is exact de mijne. Na lang rechts gestemd te hebben schuif ik de laatste jaren steeds meer naar links. Dat zal het dit jaar ook wel worden.
Dat is denk ik een groot gedeelte van de verklaring, maar ik ben zelf ook wel linkser gaan denken naar mate ik ouder (en wijzer?) wordt.migchiell schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:29:
[...]
Waarschijnlijk ben jij stabiel, maar schuiven de rechtse partijen op naar rechts, waardoor je vanzelf linkser gaat lijken
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
:strip_exif()/f/image/XT1znN5c27c9yfyLEI4KSplJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Even die van bndestem / nu.nl ingevuld en yarrr matey! Nooit geweten dat de piratenpartij het nogmaals probeert. Ooit een keer op gestemd toen het antisleepnet debat liep. Maar ze haalden nooit de kiesdrempel. Maargoed daarna PvdD verbaast me niks. Heb deze stemwijzer wat extremer ingevuld. En vaker op PvdD gestemd. Met voorkeur op Ouwehand.
Zeker nog bij de provinciale staten. Die hele heisa en opkomst van de BBB daarmee was voor mij PvdD mijn proteststem. Met weinig effect want de BBB won overweldigend in de provincie. Al wist de PvdD er wel zetels bij te halen. Dus wie weet dat ik hun de voorkeur geef boven het allegaartje PvdA / GL. Meer uitgesproken, vind Ouwehand ook een betere debater dan Timmermans.
Stemwijzer:
:strip_exif()/f/image/VJeAt2mvHEh8t4ERQ8f6lW2Z.jpg?f=fotoalbum_large)
KiesKompas:
:strip_exif()/f/image/DQqNOTbscLNzUtn6P6MTxUpj.jpg?f=fotoalbum_large)
AD:
/f/image/V2P7uWqHntuFHXFjrH6Uzgto.png?f=fotoalbum_large)
Volkskrant:
:strip_exif()/f/image/i58SWXLBZRBUnzvNfKtWloD2.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me aan kieskompas opvalt:
- Volt en D66 zijn flink naar links opgeschoven
- D66 is ook minder progressief geworden lijkt het
- PVV eindelijk meer naar rechts, want eerder stonden ze dichterbij de middenlijn, alleen maar omdat ze het goed voor hebben met de ouderen en de zorg....
Ik vind overigens wel dat ze bij de Stemwijzer zelf sommige vragen op een "omgekeerde manier" stellen, dat voor verwarring kan zorgen. Deze 2 vragen bijvoorbeeld:
/f/image/uUKgSLmkZ0LmfcIcN2md7hEV.png?f=fotoalbum_large)
Beiden kun je mijns inziens makkelijker stellen:
- Bijstandsuitkering moet evenredig omhoog als het minimum loon omhoog gaat.
- Euthanasie moet worden toegestaan voor mensen die psychisch lijden (uiteraard met een verdere info erbij wat psychisch lijden inhoudt).
In ieder geval had ik al eens eerder gezegd dat ik zo ontzettend weinig vertrouwen heb in hoe de politiek nu werkt, dat ik twijfel of links is opgewassen tegen al deze rechtse normeringen die afgelopen 20 jaar langzaam erdoor zijn gedrukt en het écht kunnen omkeren met daden ipv woorden...
Ik ben iemand die op de eerste plaats een partij kiest die het beste past bij mijn kernwaardes, niet iemand die op de eerste plaats een premier kiest. Ik hekel sowieso het stramien van tegenwoordig dat men denkt "Rutte....tja wie moet het anders doen"...Alsof alleen rechtse premiers capabel zijn....
Ik heb daar een idee over waarom men daar zo over denkt, maar dat gaat te ver voor dit topic denk ik.
Ik zweef dus tussen GL/PvdA en PvdD en ik wil dat links gewoon wint, maar ik voel me niet goed bij strategisch stemmen. Dus ik denk dat ik toch voor PvdD ga. Ik vind Esther Ouwehand echt een voorbeel van iemand die kernwaardes en moralen uitstraalt...Of ik haar geschikt vind als premier (niet dat dat gaat gebeuren met hun relatief kleine zetelaantal...) weet ik niet. Zij is iemand die het hart op de tong heeft zitten, wat ik heel erg waardeer, maar iemand met zulke (hoge) goeie moralen waarbij alles aan het hart gaat, heeft een geweten...en vaak moet je van goeie huize komen om overeind blijven als álles tegenzit of tegenwerkt. En daarmee betrap ik mezelf er dus op het vooroordeel in me te dragen dat zij (of eender welke linkse kandidaat) minder in staat zouden zijn om het premierschap aan te kunnen vanwege hun morele kompas/geweten/empathie.
Tegelijkertijd zou ik dan ook kunnen zeggen dat het voor zulke (extreem) rechtse politiek waar het nu naartoe aan het gaan is ook geen empathie benodigt om keuzes te maken, want het is altijd economische winst en marktwerking wat we vooral moeten blijven verheiligen...
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
De partijen waar mijn pin bij Kieskompas het dichtste bij staat staan bij Stemwijzer helemaal onderaan.
Bij mij valt dat wel mee. Ik kom bij beiden uit op links progressief. De ene komt uit bij D66/Denk en de andere bij PvdA-GL/Volt/PvdD.m-vw schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:09:
Nou Kieskompas en Stemwijzer zijn het niet bepaald eens met elkaar.
De partijen waar mijn pin bij Kieskompas het dichtste bij staat staan bij Stemwijzer helemaal onderaan.
Denk valt sowieso af. D66 ook niet geheel happy mee.
Zonder de fusie zou ik zeker op PvdA stemmen. Volt vind ik moeilijk. Misschien moet ik me daar toch wat meer in verdiepen.
PvdD ben ik erg gecharmeerd van maar ik blijf toch last hebben van de naam en daarmee het feit dat ik nog steeds het beeld van een one-issue partij heb. Toch vind ik dat onderwerp erg belangrijk, het klimaat is mijns inziens het allerbelangrijkste onderwerp de komende 30 jaar. HRA, migratie, gratis kinderopvang etc is allemaal geneuzel in de marge wat dat betreft. In dat opzicht zou ik dus ook blij moeten zijn met de fusie PvdA-GL maar ik vind GL gevoelsmatig toch een ding..
[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 01-10-2025 20:13 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JGrC2cyCiTeOGwb1ztzw0VOw.jpg?f=user_large)
Kieskompas = GLPvdA
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UDnskd6Nih3D1jjuTxyNBF9r.jpg?f=user_large)
Stemwijzer = GLPvdA
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PjrOtKKZSX0SK2tUWlZq1LlH.jpg?f=user_large)
Geen idee waarom ik ze nog invul. Ik lees toch de programma's in ieder geval vluchtig door.
Het is elke keer hetzelfde. Vroeger moest ik nog wat moeite doen om tussen deze twee te kiezen.

Zit ook altijd wel redelijk dichtbij PvdD. Denk peins ik niet eens over vanwege het gedrag van de Kamerleden aldaar en dingen die nooit terugkomen in dit soort beperkte advieswijzers.
Het is ook altijd zo rond de 80 a 85%. Want elke keer als het om onderwerpen zoals defensie of kernenergie gaat, dan wijk ik fors af. Dan trekt het altijd naar D66. Maar met D66 weet ik ook het oude mantra van "links praten, rechts beleid voeren". Dus voor iedereen die meer in die rechts progressieve hoek zit, dat is D66.
[ Voor 68% gewijzigd door DaniëlWW2 op 01-10-2025 20:50 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik zit echt in het centrum, afhankelijk van de stelling ga ik naar links, rechts, progressief of conservatief.FreakNL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:12:
[...]
Bij mij valt dat wel mee. Ik kom bij beiden uit op links progressief. De ene komt uit bij D66/Denk en de andere bij PvdA-GL/Volt/PvdD.
Denk valt sowieso af. D66 ook niet geheel happy mee.
Zonder de fusie zou ik zeker op PvdA stemmen. Volt vind ik moeilijk. Misschien moet ik me daar toch wat meer in verdiepen.
PvdD ben ik erg gecharmeerd van maar ik blijf toch last hebben van de naam en daarmee het feit dat ik nog steeds het beeld van een one-issue partij heb. Toch vind ik dat onderwerp erg belangrijk, het klimaat is mijns inziens het allerbelangrijkste onderwerp de komende 30 jaar. HRA, migratie, gratis kinderopvang etc is allemaal geneuzel in de marge wat dat betreft. In dat opzicht zou ik dus ook blij moeten zijn met de fusie PvdA-GL maar ik vind GL gevoelsmatig toch een ding..
Blijkbaar maken de gekozen stellingen voor mij echt een verschil, zelfs als het binnen een bepaald domein is.
SGP wil abortus niet plat verbieden, maar flink aan banden leggen. Daarbij willen ze zaken waarvan psychologen nu juist zeggen dat ze traumatiserend zijn voor vrouwen, zoals bijvoorbeeld bedenktijd en het verplicht registreren van de reden voor de abortus, en ze willen dat de grens van 24 weken wordt verlaagd. https://sgp.nl/standpunten/abortustimovd schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:10:
[...]
Waar heb je dat vandaan dat ze dat willen? Ik zie dat nergens terug?
De CU wil abortus verbieden in alle gevallen behalve medisch noodzakelijke gevallen. Dus geen abortus bij ongewenste zwangerschap. https://www.christenunie.nl/standpunt/abortus
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik weet dat het tijd kost om naar de motivering van partijen en de standpunten van partijen bij de stelling te gaan lezen, maar het is gewoon belangrijk. Ik weet dat Nuance tijd kost, maar alstublieft neem die tijd.
/f/image/K44LzoDzDrAipQ32RmfNmqdz.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een van de meest duidelijke voorbeelden waarom die stellingen en de antwoorden dubieus zijn als lijdraad voor je kies gedrag. Want A of B wekt de indruk dat er geen C of D is, maar partijen vinden wel C of D, en moeten toch voor A of B kiezen, en dan krijg je dit soort monsters van % berekeningen. Waar jij niet op kan vertrouwen.
Hier kun je de resultaten van stemhulpen zoals het Kieskompas delen, reageren op andermans resultaat, etc. Inhoudelijke discussie over bijvoorbeeld de kwaliteit en de vraagstelling van de stemhulpen mag in De Tweede Kamerverkiezingen 2025: Actualiteiten en info.