Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:26

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51

defiant

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:06

polthemol

Peilingen en mogelijke coalities

In dit topic kunnen zetelpeilingen voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen gedeeld en besproken worden. Ook is hier ruimte om te speculeren over eventuele coalities die wel of juist niet mogelijk gemaakt worden door de peilingen.

Er zijn in Nederland meerdere organisaties die peilingen uitvoeren. Daarnaast zijn er organisaties die peilingen verzamelen of afgeleide resultaten publiceren. Dit zijn onder andere:Mochten er aanvullingen of aanmerkingen op de lijst zijn, stuur dan een van de AWM mods gerust een DM of tag ons in het topic.

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:35
@DaniëlWW2
Wat denk je hierover, SP wil met CDA in een kabinet en hierdoor lijkt een weg vrij voor centrum links zonder VVD.
https://nos.nl/artikel/25...eder-geval-gl-pvda-en-cda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Superman schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:21:
@DaniëlWW2
Wat denk je hierover, SP wil met CDA in een kabinet en hierdoor lijkt een weg vrij voor centrum links zonder VVD.
https://nos.nl/artikel/25...eder-geval-gl-pvda-en-cda
Ik denk dat de SP zich geen zorgen hoeft te maken over regeringsdeelname. Ze hebben zichzelf volledig buitenspel gezet met hun weigering rondom de defensieverhogingen. Niet alleen voor het CDA, maar ook voor GL-PvdA. En let maar op, die kaart gaat gespeeld worden om de SP electoraal verder leeg te trekken, vanuit GL-PvdA.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In de regering zie ik ze ook niet komen, maar toch zou het denk ik wel goed zijn als de SP wat groter zou worden, zodat ze tegenwicht kunnen bieden in de oppositie. Het is immers traditioneel toch al een protest-partij vanuit het verleden. Zeg maar een beetje de PVV maar dan zonder de extreem-rechtse/semi-fascistische ideeën van die laatste partij.

Als ze daarmee wat stemmen kunnen wegtrekken van de PVV denk ik dat dat een betere balans aan de oppositie kan geven, doordat de SP op veel vlakken een wat normaler standpunt inneemt dan PVV.

De SP is tenminste nog enigszins constructief i.t.t. PVV die behoorlijk destructief zijn (2 kabinetten opgeblazen...) en weinig tot geen realistisch haalbare punten hebben.

Ik persoonlijk zou overigens liefst een brede middencoalitie zien van GL/PVDA + D66 + CDA + evt CU.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 13-09-2025 14:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:31
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:12:
Ik denk dat de SP zich geen zorgen hoeft te maken over regeringsdeelname. Ze hebben zichzelf volledig buitenspel gezet met hun weigering rondom de defensieverhogingen. Niet alleen voor het CDA, maar ook voor GL-PvdA. En let maar op, die kaart gaat gespeeld worden om de SP electoraal verder leeg te trekken, vanuit GL-PvdA.
Op het moment dat ze aan de onderhandelingstafel mogen aanschuiven, gaat het zeer voordelig voor GL/PvdA zijn om de optie van een SP-coalitie open te houden. Hoe meer kanten je op kunt, hoe beter. Nu denk ik inderdaad dat, als puntje bij paaltje komt, de SP niet in de regering komt, maar ik zou het dom vinden als ze de SP zouden uitsluiten.

Nu maakt GL/PvdA aan de lopende band strategische fouten de laatste tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@wildhagen @CVTTPD2DQ Maar waar moeten die extra zetels van de SP dan vandaan komen?
Grootste kans is namelijk dat ze van GL-PvdA komen en niet van de PVV. Zou dat wel gebeuren, dan heb je inderdaad een andere discussie. Een GL-PvdA rond de 30 en SP rond de 20 zou een sterk blok zijn. Maar ik heb er een hard hoofd in of de SP dat gaat halen.

Haal je dat niet, dan je dus twee linkse partijen die in dezelfde vijver vissen en beiden buitenspel gezet kunnen worden of uitgespeeld kunnen worden tegen elkaar, omdat niet eentje de grootste is en het initiatief kan nemen voor een coalitie of zelfs onmisbaar is. Dit is ook waarom GL en PvdA eindelijk gaan fuseren. Ze hebben zich jarenlang laten uitspelen tegen elkaar, zeker toen de PvdA zo nodig met Rutte in een kabinet moest gaan zitten.

Daarnaast heb je ook het klassieke probleem met linkse politiek. Het is altijd kijken vanuit idealen en (te) vaak elkaar bevechten op (kleine) details. En zo win je dus nooit. Juist aan de ene kant GL en PvdA en aan de andere kant de SP zijn hier schuldig aan. Zowel dat de SP te veel op haar idealen leunt (wat ze zowel siert en uitsluit) als dat er een verleden is met voornamelijk de PvdA. Je zal toch eerst eens dat initiatief moeten krijgen. Kijk, ik ben ook niet de grootste Timmermans fan. Voornamelijk als lijsttrekker vind ik hem niet erg aanspreken, maar als premier wel en daar gaat het mij om. Want het zou toch eens fijn zijn om een premier te hebben die wel kan regeren, ervaring heeft met bestuur in deze tijden en ook wat visie heeft. In dat aspect staat Timmermans gewoon mijlenver voor op iedereen, ook Bontenbal. Daarnaast ben ik het ook echt niet altijd eens met alle standpunten van GL-PvdA. Maar ik volg een simpele filosofie in deze: Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.

Een andere manier zou zijn als GL-PvdA, SP en PvdD een fractie zouden vormen in de Tweede Kamer. Desnoods met wat lossere fractiediscipline of een soort open democratisch model waarbij de grootste partij de fractievoorzitter levert en wat hoofdlijnen uitzet qua koers. Maar voornamelijk om er een blok van te maken in plaats van elkaar eindeloos in de weg te zitten zodat geen enkele partij de grootste kan worden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:31
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:02:
Dit is ook waarom GL en PvdA eindelijk gaan fuseren. Ze hebben zich jarenlang laten uitspelen tegen elkaar, zeker toen de PvdA zo nodig met Rutte in een kabinet moest gaan zitten.
Daarmee doe je de verkiezingsuitslag geen recht; een regering met PvdA en VVD was eigenlijk onvermijdelijk, en daar hoefden eigenlijk geen politieke partners bij. GroenLinks was weggevaagd; denk je dat de PvdA heeft aangedrongen om GL en de SP mee te laten doen?

De roep om "samenwerking" kwam pas nadat de PvdA (na het kabinet Rutte-II) door de kiezer werd afgestraft, en kleiner werd dan zowel de SP en GL.

Kwam dat door het "vechten" tussen de partijen, of gewoon omdat de PvdA in Rutte-II een snoeihard bezuinigingsprogramma heeft doorgevoerd?

Het is een volgens mij meer symptomatisch dat de PvdA, ondanks een uitstervend ledenbestand en een geschiedenis van waardeloos bestuur denkt een soort inherent recht te hebben om een grote middenpartij te zijn. Eventueel maar door GroenLinks op te slokken.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:31:
[...]

Daarmee doe je de verkiezingsuitslag geen recht; een regering met PvdA en VVD was eigenlijk onvermijdelijk
Misschien was die coalitie onvermijdelijk. Maar het probleem was dat ze in die coalitie het neoliberale beleid niet hebben afgebogen maar hebben doorgezet. De sociale werkplaatsen, de zorg: de rode draad was VVD beleid met her en der wat breed uitgemeten compensaties.

En het ergste: Samsom heeft veel van die keuzes, onder andere het tornen aan de vrije artsenkeuze, uitgelegd als "noodzakelijk". In plaats van compromissen uit te leggen werd beleid van de politieke tegenstander verdedigd. Ik heb hem dat tot op de dag van vandaag niet kunnen vergeven.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:12:
[...]

Ik denk dat de SP zich geen zorgen hoeft te maken over regeringsdeelname. Ze hebben zichzelf volledig buitenspel gezet met hun weigering rondom de defensieverhogingen. Niet alleen voor het CDA, maar ook voor GL-PvdA.
Die tegenstelling over de NAVO uitgaven wordt wat mij betreft schromelijk overdreven. Om even te chargeren: het is wat mij betreft geneuzel over cijfertjes en daar moet je uit kunnen komen
En let maar op, die kaart gaat gespeeld worden om de SP electoraal verder leeg te trekken, vanuit GL-PvdA.
Dat zou een blunder van jewelste zijn: echt links zwart maken om rechts te bestrijden

[ Voor 41% gewijzigd door D-e-n op 20-09-2025 17:40 ]

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:35

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:02:
@wildhagen @CVTTPD2DQ Maar waar moeten die extra zetels van de SP dan vandaan komen?
Grootste kans is namelijk dat ze van GL-PvdA komen en niet van de PVV. Zou dat wel gebeuren, dan heb je inderdaad een andere discussie. Een GL-PvdA rond de 30 en SP rond de 20 zou een sterk blok zijn. Maar ik heb er een hard hoofd in of de SP dat gaat halen.
Is dat wel zo? In de laatste decennia hebben we de SP zien decimeren. De winst van PVV en veel later NSC en BBB lijkt deels bij de SP te zijn gehaald. Maar een bron erbij gezocht: Omroep Brabant. Volgens de Volkskrant richt de SP haar peilen nu ook vooral op de PVV:
Dijk gelooft er juist in dat PVV-kiezers die tevergeefs hoopten op een socialer beleid nu voor zijn partij kunnen kiezen. ‘Die mensen is een rad voor ogen gedraaid’, zegt de SP’er. ‘Onder de bezielende leiding van Wilders en de VVD zijn miljarden weggegeven aan aandeelhouders en vermogenden, terwijl er is bezuinigd op onderwijs, zorg, kinderen en ouderen.’

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zes weken is een eeuwigheid en de waan van de dag (zoals het weer!) is van belang. Desondanks, als ik de huidige peilingen erop na hou [1], dan is het CDA die de meeste troeven in handen heeft. Bontenbal (een intelligente meneer met fatsoen; wat een verademing...) zal de poot stijf moeten houden om niet met PVV in zee te gaan. Want VVD zie ik het gewoon met droge ogen weer doen, al dan niet met een clone (FvD, JA21). Gezien Bontenbal zich met CDA nadrukkelijk profileert als centrumpartij met fatsoen verwacht ik ook dat daar de sleutel ligt voor een stabiel centrumkabinet. Daarbij zal Bontenbal van rechts maar ook links nog meer afsnoepen omdat peilingen strategisch stemmen in de hand speelt en PVV buitenspel staat (daar op stemmen heeft dus nauwelijks strategische invloed). Na Paars II waren ook CDA en LPF de grote winnaars.

JA21 heeft goed gekeken naar wat Trump-Musk flikte begin dit jaar met DOGE en wil hier hetzelfde. Met een dergelijke sociale afbraak ontstaat op nationaal niveau en internationaal niveau een gigantische chaos. Daar springen dan andere partijen op in. Denk aan Rusland en China. Vandaar dat ik hen zie als variant van PVV. Niet hetzelfde, maar wel dezelfde melodietjes met migratie als rode haring voor de daadwerkelijke issues.

Rest me nog te zeggen: hopelijk valt Bontenbal niet zo tegen zoals Balkenende. Als hij het in het eerste kabinet goed doet, dan zie ik hem de komende jarwn minister-president worden. Dan hebben we iemand met ern wetenschappelijke achtergrond als minister-president, en dat kan niet anders dan beter uitpakken dan het huidige rommeltje.

[1] Referentie post https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl van vandaag (gebruikt Ipsos en Verian/EenVandaag).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

@Jerie afgaande op de laatste peilingen is een coalitie zonder de PVV of VVD niet mogelijk. Dus er moet nog flink wat veranderen aan de verdeling van de zetels.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Jerie schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:17:
Daarbij zal Bontenbal van rechts maar ook links nog meer afsnoepen omdat peilingen strategisch stemmen in de hand speelt
Als een kabinet met enige linkse signatuur wil krijgen betekent strategisch stemmen dat je gewoon GL/PvdA moet stemmen. Het is echt jammer dat ze Timmermans als verlosser op het schild hebben gehesen want die man is vast een goede politicus en bruggenbouwer maar wel jarenlang door rechts gedemoniseerd en daarom totaal geen stemmentrekker. Had er iemand weg gezet die wat feller is, a la Jimmy Dijk of zo.

Mijn stem gaat in ieder geval naar GL/PvdA en die van m'n moeder ook aangezien ik die mij laat machtigen omdat ze zelf vanwege haar leeftijd geen zin meer heeft om te gaan stemmen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:34
Aboutaleb of Klaver vind ik uit GL/PvdA stal inderdaad een stuk aansprekender.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
*knip* offtopic/rant.

[ Voor 98% gewijzigd door defiant op 04-10-2025 21:34 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:51
Dat de VVD alles dat niet rechts is uitsluit is een schande en ze zouden zich kapot moeten schamen. Het lijkt wel alsof sommige partijen willen dat Nederland onbestuurbaar is.

Zolang je de verkiezingen maar "wint" en daarna de zondvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:54

Croga

The Unreasonable Man

emeralda schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:32:
Dat de VVD alles dat niet rechts is uitsluit is een schande en ze zouden zich kapot moeten schamen. Het lijkt wel alsof sommige partijen willen dat Nederland onbestuurbaar is.

De VVD sluit *alles* uit. Niet alleen niet-rechts, ook wel-rechts. Vandaar ook dat ze in alle peilingen op groot verlies staan.
De VVD is straks de D'66 van extreem rechts geworden; eigenlijk niet meer relevant maar niet on-relevant genoeg om volledig te negeren.

En met de huidige peilingen lijkt ze dat nog te lukken ook. Niemand wil meer met de PVV aan het werk aangezien die absoluut onbetrouwbaar zijn gebleken en niet geschikt om ook maar enig bestuur te doen. Dan blijft over PvdA/GL met CDA; die missen dan nog ergens in de trend van 25 zetels wat VVD en D'66 bij elkaar kunnen brengen. En zolang de VVD zich dan beseft dat Dilan ook al lang niet meer geschikt is voor behoorlijk bestuur zou dat nog best stabiel kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:19
emeralda schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:32:

Het grote probleem van de VVD is dat hun stelling niet houdbaar is. VVD stelt niet te willen samenwerken met PVV. VVD stelt niet te willen samenwerken met GL/PvdA. Dat betekent concreet dat het een positie in de oppositie ambieert. Maar, niets wijst er op dat de VVD daar op afstevent, het leunt nog steeds op het feit dat het deelnam in de afgelopen vijf kabinetten, en het weet dat het voor iedere denkbare coalitie onmisbaar is.

Alles wijst er op dat de VVD pas na de verkiezingen wil kiezen wat het wil gaan doen. Als het dat binnenskamers al wel heeft gedaan, lijkt het ze er alles aan gelegen om daar niet mee naar buiten te treden. Dat betekent dus concreet dat de PVV zeer zeker nog niet is uitgesloten. Ook is een constructie waarin de PVV, met hun rechtse rakkers, de macht pakt - en gedoogsteun van de VVD accepteert, niet uitgesloten. Zo goed als dat er in de ambiguïteit de mogelijkheid dat er uiteindelijk stiekem toch met GL/PvdA wordt samengewerkt niet is uitgesloten. Mensen die graag op de VVD willen stemmen kunnen dat dus rechtvaardigen door in hun hoofd dat te koppelen aan de door hun gewenste uitkomst.

De stellingname van VVD schat ik op dit moment in als je reinste kiezersbedrog - zeer bewust, en met oog op electoraal gewin.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:35

Zewatanejo

Fine Thanks!

Helixes schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Het grote probleem van de VVD is dat hun stelling niet houdbaar is. VVD stelt niet te willen samenwerken met PVV. VVD stelt niet te willen samenwerken met GL/PvdA. Dat betekent concreet dat het een positie in de oppositie ambieert. Maar, niets wijst er op dat de VVD daar op afstevent, het leunt nog steeds op het feit dat het deelnam in de afgelopen vijf kabinetten, en het weet dat het voor iedere denkbare coalitie onmisbaar is.

Alles wijst er op dat de VVD pas na de verkiezingen wil kiezen wat het wil gaan doen. Als het dat binnenskamers al wel heeft gedaan, lijkt het ze er alles aan gelegen om daar niet mee naar buiten te treden. Dat betekent dus concreet dat de PVV zeer zeker nog niet is uitgesloten. Ook is een constructie waarin de PVV, met hun rechtse rakkers, de macht pakt - en gedoogsteun van de VVD accepteert, niet uitgesloten. Zo goed als dat er in de ambiguïteit de mogelijkheid dat er uiteindelijk stiekem toch met GL/PvdA wordt samengewerkt niet is uitgesloten. Mensen die graag op de VVD willen stemmen kunnen dat dus rechtvaardigen door in hun hoofd dat te koppelen aan de door hun gewenste uitkomst.

De stellingname van VVD schat ik op dit moment in als je reinste kiezersbedrog - zeer bewust, en met oog op electoraal gewin.
Ja, je kunt de one-liners nu al schrijven inderdaad:
  • "Partijen moeten nu over hun schaduw heenstappen"
  • "Het land moet bestuurd worden"
  • "Je kan die 2,5 miljoen PVV-stemmers niet negeren"

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Pagina: 1