@
wildhagen @
CVTTPD2DQ Maar waar moeten die extra zetels van de SP dan vandaan komen?
Grootste kans is namelijk dat ze van GL-PvdA komen en niet van de PVV. Zou dat wel gebeuren, dan heb je inderdaad een andere discussie. Een GL-PvdA rond de 30 en SP rond de 20 zou een sterk blok zijn. Maar ik heb er een hard hoofd in of de SP dat gaat halen.
Haal je dat niet, dan je dus twee linkse partijen die in dezelfde vijver vissen en beiden buitenspel gezet kunnen worden of uitgespeeld kunnen worden tegen elkaar, omdat niet eentje de grootste is en het initiatief kan nemen voor een coalitie of zelfs onmisbaar is. Dit is ook waarom GL en PvdA eindelijk gaan fuseren. Ze hebben zich jarenlang laten uitspelen tegen elkaar, zeker toen de PvdA zo nodig met Rutte in een kabinet moest gaan zitten.
Daarnaast heb je ook het klassieke probleem met linkse politiek. Het is altijd kijken vanuit idealen en (te) vaak elkaar bevechten op (kleine) details. En zo win je dus nooit. Juist aan de ene kant GL en PvdA en aan de andere kant de SP zijn hier schuldig aan. Zowel dat de SP te veel op haar idealen leunt (wat ze zowel siert en uitsluit) als dat er een verleden is met voornamelijk de PvdA. Je zal toch eerst eens dat initiatief moeten krijgen. Kijk, ik ben ook niet de grootste Timmermans fan. Voornamelijk als lijsttrekker vind ik hem niet erg aanspreken, maar als premier wel en daar gaat het mij om. Want het zou toch eens fijn zijn om een premier te hebben die wel kan regeren, ervaring heeft met bestuur in deze tijden en ook wat visie heeft. In dat aspect staat Timmermans gewoon mijlenver voor op iedereen, ook Bontenbal. Daarnaast ben ik het ook echt niet altijd eens met alle standpunten van GL-PvdA. Maar ik volg een simpele filosofie in deze: Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.
Een andere manier zou zijn als GL-PvdA, SP en PvdD een fractie zouden vormen in de Tweede Kamer. Desnoods met wat lossere fractiediscipline of een soort open democratisch model waarbij de grootste partij de fractievoorzitter levert en wat hoofdlijnen uitzet qua koers. Maar voornamelijk om er een blok van te maken in plaats van elkaar eindeloos in de weg te zitten zodat geen enkele partij de grootste kan worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.