Maar wat je nu opschrijft, dus zonder eigen woorden, is een stukje duidelijker. Je gebruikte namelijk niet alle termen even correct. Je gebruikte de term populatie niet altijd corrrect en er ontbreken ook nuances in je post. Dat introduceert ruis op de lijn. Ik ga ook niet elk artikel volledig nalezen of het goed wordt overgenomen....
En ik maak zelf ook af en toe de fout om zelfaanmelding en zelfselectie door elkaar te gebruiken, ik fucking haat kwantitatief-onderzoek
Zelfaanmelding is de manier waarop onderzoeker/subject bij elkaar komen en zelfselectie is de bias om deel te nemen (accepteren) aan het onderzoek.
Het grote verschil tussen aselect en select is dus dat iedereen een gelijke kans heeft om onderdeel te worden van de sample. En daar kan nooit een
selfselect bij zitten.
Maar je kan ook met een
selecte steekproef zelfaanmelding eruit halen. Zelfaanmelding zegt alleen maar iets over het verkrijgen van de subjects (deelnmemers). Ze zijn ZELF gemotiveerd om mee te nemen en leggen dus zelf het contact. Dus beroepsrespondenten.
Ik kan een selecte sample krijgen door gewoon mensen uit te nodigen op basis van eigenschappen, zonder willekeurige selectie. Een selfselect leidt altijd tot een selecte steekproef, maar een selecte steekproef hoeft niet tot stand te komen door een zelfaanmelding. Maar ook hier heb je wel wat last van sampling bias hoor. Als ik mensen zelf uitnodig, kunnen ze ook extra gemotiveerd zijn om te reageren. Dat heb je altijd.
Alle kritiek op Den Hond is ook grotendeels van toepassing op eenvandaag. Ipsos is de enige die hun panel zonder zelfaanmelding tot stand laat komen (of een zeer beperkte groep).
Ipsos gebruikt dus random sampling / zelf uitnodigen om de
zelfaanmeldingt tegen te gaan, maar ook gecombineerd met kwalitatieve eigenschappen (dat is ook de enige manier). Maar ipsos zegt niets over dat iedereen een gelijke kans heeft om onderdeel te worden van de sample. De term aselect suggereert het wel, maar ik kan niet zien hoe. Alleen uitnodigen op basis van willekeurige selectie is ook niet genoeg namelijk.....
En ook hier heb je een kleine, maar lagere, kans op sampling bias. Als je dat goed wil doen, moet je dit dus ook corrigeren. En daar zie ik niets over bij ipsos. Maar goed, dat zullen ze vast wel doen hoor. Ik hanteer zelf ipsos ook als de beste. Ipsos had twee jaar terug een zware sampling bias en hun sample gaf niet goed de PVV-kiezer weer. Ze hebben ook hun methode aangepast (ze hebben twee panels samengegevoegd en de wegingen gecorrigeerd).
Maar surveys zijn een hell om correct te krijgen, gelukkig gebruik ik die nooit meer. Case based reasoning (case studies) is veel leuker
Er is voor peilingen geen perfecte methode, afgezien dan van het daadwerkelijke stemmen. Die van ipsos is methodologisch het beste, daarna die van eenvandaag (denk ik) en daarna die van Maurice. Maar ook eenvandaag heeft een self-select. Je kan je gewoon opgeven namelijk.
Je moet daarom ook nooit van een enkele peiling uit gaan, ze zijn allemaal niet goed. Daarom is peilingwijzer de beste manier. Die geeft wel een goede bandbreedte aan. Op basis van peilingwijzer kun je wel de rangordes bepalen en de trends herleiden.
Discussie:
Wat ik trouwens een veel interessantere discussie vind is de volgende: Maurice den Hond zit er bij het eindresultaat altijd relatief goed bij. Maar worden zijn peilingen dus gebruikt om de verkiezingen te beinvloeden?
Dus hij meet misschien niet correct, maar door z'n incorrecte metingen veranderen kiezers wel van mening en gaan strategischer stemmen. En hierdoor krijg je dus een soort sturend effect op de uitslag en daardoor lijken z'n peilingen correct-ish te zijn.
[
Voor 20% gewijzigd door
Adlermann op 25-10-2025 12:41
]