• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:26
Je kunt geen enkel voorbeeld geven van een vooraanstaande linkse politicus die vraagt om inmenging bij het personeelsbeleid van universiteiten. Van radicaal rechtse politici kan ik dat wel. Laten we ons hier bij de feiten houden en ons niet verlagen tot de drek op X waar activisten en hooligans het hoogste woord hebben

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 11:03 ]

• D-e-n
migchiell schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Of je moet die gedoogconstructie zó dichttimmeren met afspraken dat het eigenlijk alsnog een kabinet is met een regeerakkoord, alleen noem je het niet zo.
Zoals Schoof 1 bedoel je?

• D-e-n
jdh009 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:45:
Iets met verantwoordelijkheid nemen en landsbelang om de problemen nu echt op te lossen...
Ach. Dat horen we al jaren. Als verantwoordelijkheid nemen betekent dat je je eigen idealen, vooral op lange termijn, in de shredder moet gooien zou ik als linkse partij toch vriendelijk bedanken. Been there done that

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:28
Zó erg zal het toch snel meer worden, zó'n rampzalig kabinet dat zó weinig voor elkaar krijgt en waarin zó weinig onderling vertrouwen was...:X

Famous last words

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:38

Croga

The Unreasonable Man

migchiell schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:07:
Zó erg zal het toch snel meer worden, zó'n rampzalig kabinet dat zó weinig voor elkaar krijgt en waarin zó weinig onderling vertrouwen was...:X

Famous last words
Er is een hele belangrijke uitdaging;
Er zijn partijen die er alles aan gelegen is om problemen níet op te lossen omdat daarmee hun bestaansrecht onderuit gehaald wordt. PVV is zo'n partij, BBB is zo'n partij. In Schoof I hadden we daarnaast nog een partij waarvan de leider, hoe jammer dat ook is, niet stabiel genoeg was om leiding te geven.
De hamvraag is; heeft de VVD zich niet ook in dezelfde positie gebracht? Stel dat Nederland er achter komt dat we, zoals alle statistieken zeggen, géén migratie probleem hebben, gaat ze dat niet heel veel pluche kosten? En zijn ze bereid om de waarheid te laten floreren boven de leugens die ze de afgelopen jaren zelf in de wereld aan het helpen zijn?

Het risico van instabiliteit komt uit populisme; een stroming die zichzelf in stand moet houden door de problemen die ze fingeren níet op te lossen en zelfs niet de illusie te geven dat ze op te lossen zijn. D'66, CDA en GL/PvdA zitten niet in die hoek. Dilan Yesilgöz zit wél in die hoek en de VVD zal zich serieus moeten beraden of ze dat standpunt in willen blijven nemen.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:29
jdh009 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Is dat moeilijk doen niet ook deels een toneelstukje om hun achterban gerust te stellen en tactisch je kaarten uit te spelen, terwijl ze achter de schermen gewoon ruimte laten voor gedoogsteun of samenwerking als het politiek uitkomt? Het kwam mij destijds meer over als een tactische zet dan als een principieel standpunt.
jdh009 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Is dat moeilijk doen niet ook deels een toneelstukje om hun achterban gerust te stellen en tactisch je kaarten uit te spelen, terwijl ze achter de schermen gewoon ruimte laten voor gedoogsteun of samenwerking als het politiek uitkomt? Het kwam mij destijds meer over als een tactische zet dan als een principieel standpunt.
Op het moment dat de 'liberale' stroming (denk aan coryfeeën als Voorhoeve, Nijpels, Weisglas) het afgelegd heeft tegen de 'kruideniers' (Henk Kamp, Fred Teeven) dan zou het méér dan een toneelstukje kunnen zijn. Maar alls Yesilgöz zich (te lang) als 'Mrs. No' opstelt in onderhandelingen waar GLPvdA aan deelneemt, zullen een aantal van deze liberale mastodonten wel bij Buitenhof en Pauw en de Wit komen mopperen.

Ik zou dat trouwens wel vrij bizar vinden, de VVD heeft altijd prima kunnen samenwerken met de PvdA. Denk aan de paarse kabinetten en Rutte II. De kabinetten waarin de VVD samenwerkte met populistisch rechtse partijen (Balkenende I met de LPF, Rutte I en Schoof (I) met de PVV) waren een aanzienlijk korter leven beschoren. Kennelijk zijn Yesilgöz c.s. dát vergeten.

(en oh, voordat iemand begint over een 'ruk naar links' door de fusie van de PvdA met GroenLinks, dat valt érg mee).

[ Voor 3% gewijzigd door Bernard0343 op 30-10-2025 11:18 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:04
migchiell schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:07:
[...]

Famous last words
Precies, een groot deel van Nederland wil terug naar een niet bestaand beeld van de jaren 50, toen huizen nog voor het oprapen lagen en iedereen zijn bord vol met (v)reten lag en de ziekenhuizen leeg waren en je overal terecht kon. Ow ja en er waren geen buitenlanders, en de buurten vol met aangeharkte tuintjes enzovoort.

We staan stil, en dat is hetzelfde als hard achteruit rennen. We zijn het verleerd op problemen op te lossen en het liefst voor te willen lopen als we als land een probleem hebben. We zijn gaan geloven in een verleden dat nooit bestaan heeft en een heden waarin we denken dat de wereld ophoudt bij onze eigen ik.

Gevoed door sociale media en de afbraak van het gewoon met elkaar praten en elkaar tegenkomen. Uiteindelijk wil iedereen gewoon leuk leven, maar boos zijn op alles en iedereen is nu eenmaal makkelijker dan de handen uit de mouwen steken en af en toe gecontroleerd pijn lijden. Dat laatste kost wel minder energie en levert iets op. Het eerste geeft alleen de weg naar verdere afbraak.

Als je naar de standpunten kijkt, is er voor D66 een moeilijke taak om weg te komen van de negatieve kant van de medaille. Dan hebben we het nog niet eens over de haalbaarheid van de nodige compromissen. We missen gewoon een sterke liberale partij die wel wil meedenken en werken aan oplossingen, dan zou er weer "gewoon" gewerkt kunnen worden aan de (BV) Nederland.

Het is dat je nog een aardig draaiende economie hebt en wat parels in de techniek, maar anders had je er zeer slecht op gestaan als land nu. Eens kijken of de kiezers dan nog gaan mauwen dat x meer "krijgt" dan de ander.

We missen echt de werk mentaliteit als land, ondanks dat iedereen zo hard werkt. Best wel vreemd.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
CornermanNL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

Precies, een groot deel van Nederland wil terug naar een niet bestaand beeld van de jaren 50, toen huizen nog voor het oprapen lagen en iedereen zijn bord vol met (v)reten lag en de ziekenhuizen leeg waren en je overal terecht kon. Ow ja en er waren geen buitenlanders, en de buurten vol met aangeharkte tuintjes enzovoort.
Terwijl je weet dat dat beeld ook niet eens klopt als je zelf ergens rond die periode bent opgegroeid.

Halverwege tot zelfs nog richting het einde van de vorige eeuw stond je gewoon in een koude badkamer, lag er weinig meer dan stamppot op je bord, was een stukje vlees te duur en de behandelingen in het ziekenhuis of bij de tandarts blonken opvallend vaak uit in het gebrek aan kwaliteit.

Als je het zo bekijkt zijn we inderdaad snel terug aan het gaan naar die tijd :X

Dat zit wel Schnorr.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:05

jdh009

FP ProMod
D-e-n schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:07:
[...]

Ach. Dat horen we al jaren. Als verantwoordelijkheid nemen betekent dat je je eigen idealen, vooral op lange termijn, in de shredder moet gooien zou ik als linkse partij toch vriendelijk bedanken. Been there done that
Natuurlijk, maar in veel gevallen is niets doen net zo schadelijk of zelfs schadelijker dan toch de samenwerking aangaan op de punten waar de prioriteiten overlappen (in de zin dat beide partijen het probleem erkennen) en waarvan je allebei vindt dat ze aangepakt moeten worden. Daarover valt prima te onderhandelen en tot overeenstemming te komen, naar mijn mening.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37
Ik verwacht dat we uiteindelijk op D66-VVD-CDA-JA21 met gaan uitkomen met iets van afwisselende gedoogsteun vanuit SGP en/of BBB op onderwerpen.

Een kabinet met PVV en D66 gaat niet gebeuren. Een kabinet zal waarschijnlijk wel ofwel de PVV ofwel D66 moeten hebben.

VVD wil stabiel en centrumrechts. Stabiel kan niet met PVV. Dus dat betekent dat er hoe dan ook met D66 iets moet.

D66 wil liever GL/PVDA maar daar gaat de VVD voor liggen. Voor de vorm wel "even" onderhandelen maar dan exit.

Ik voorspel alvast even de weg naar de formatie:
1. November: Wilders gaat eerst proberen, dat mislukt.
2. December: D66 mag dan proberen, probeert iets met 4 partijen, 86 zetels: VVD GLPVDA CDA. Dat mislukt
3. Februari: D66 mag dan over rechts proberen, 75 zetels. JA21 en D66 willen heel graag, SGP en BBB halen wat puntjes binnen in ruil voor gedeeltelijke gedoogsteun.

Ik verwacht dat D66 eerst de PVV initiatief laat nemen, onder het motto 'dan zijn we daar in ieder geval vanaf'.

Mocht dit niet gebeuren, dan volgt er nog 1 poging om toch nog stap 2 te proberen en dan zouden we verkiezingen kunnen krijgen.

De sleutel ligt bij de VVD: stabiel, centrum-rechts, wat is het belangrijkste?

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-10 21:42
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:42:
Waarom zou GL-PvdA en VVD zo gek zijn om daar aan mee te werken? Dan hebben ze geen of nauwelijks invloed op het beleid, maar ze worden er wel voor afgestraft (vanwege de steun).

Ze zouden wel gek zijn, als ze ook beiden in een normale meerderheidscoalitie kunnen komen om zoiets te doen.
Ik denk ten eerste dat de partijen elkaar wat moeten gunnen. GL-PvdA zal bijv. echt wat op migratie moeten accepteren en de VVD zal de HRA uiteindelijk op moeten geven. Maar verder op de grote fundamentele onderwerpen staan ze niet zo ver uit elkaar als je de links-rechts frame los laat. Het verschil tussen centrum-links en centrum-rechts is niet groter dan centrum-rechts en extreem-rechts, maar het voordeel is wel dat je een brede steun in de TK hebt en capabele mensen hebt. (overigens is het verschil tussen extreem-links en extreem-rechts ook niet groot)

Deze 4 midden partijen hebben hun mond vol gehad over populisten en extremisten. Nu we eindelijk weer eens een brede steun voor het midden hebben kunnen ze echt laten zien hoe het anders kan. De Nederlander is uiteindelijk helemaal niet zo extreem en roept juist dat ze rust en stabiliteit willen. Het is ook fijn dat we 60 plussers als Wilders een keer achter ons gaan laten en 60 minners de kans krijgen, zijn generatie heeft de kans gehad en als je de geluiden in het land hoort zijn we niet blij met hoe ze het land overdragen aan de volgende generatie.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• migchiell
Kalentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:31:
Ik verwacht dat we uiteindelijk op D66-VVD-CDA-JA21 met gaan uitkomen met iets van afwisselende gedoogsteun vanuit SGP en/of BBB op onderwerpen.

Een kabinet met PVV en D66 gaat niet gebeuren. Een kabinet zal waarschijnlijk wel ofwel de PVV ofwel D66 moeten hebben.

VVD wil stabiel en centrumrechts. Stabiel kan niet met PVV. Dus dat betekent dat er hoe dan ook met D66 iets moet.

D66 wil liever GL/PVDA maar daar gaat de VVD voor liggen. Voor de vorm wel "even" onderhandelen maar dan exit.

Ik voorspel alvast even de weg naar de formatie:
1. November: Wilders gaat eerst proberen, dat mislukt.
2. December: D66 mag dan proberen, probeert iets met 4 partijen, 86 zetels: VVD GLPVDA CDA. Dat mislukt
3. Februari: D66 mag dan over rechts proberen, 75 zetels. JA21 en D66 willen heel graag, SGP en BBB halen wat puntjes binnen in ruil voor gedeeltelijke gedoogsteun.

Ik verwacht dat D66 eerst de PVV initiatief laat nemen, onder het motto 'dan zijn we daar in ieder geval vanaf'.

Mocht dit niet gebeuren, dan volgt er nog 1 poging om toch nog stap 2 te proberen en dan zouden we verkiezingen kunnen krijgen.

De sleutel ligt bij de VVD: stabiel, centrum-rechts, wat is het belangrijkste?
Als D66 de meest linkse partij is in een kabinet, en aan de andere kant VVD, JA21 en BBB elkaar gaan proberen te overtroeven op extreemrechtse standpunten :X :X :X

D66 is wel progressief maar zeker niet links. CDA is conservatief en ook niet links. VVD is in naam liberaal, maar ondertussen eigenlijk extreemrechts/populistisch geworden. JA21 en BBB zijn ook extreemrechts. Dat is geen centrumrechts kabinet.

Ik zie eigenlijk voor zowel D66 als CDA weinig reden om in zo'n kabinet te willen zitten. En eigenlijk voor de VVD ook niet, want die gaan het qua extreemrechts niet winnen van JA21 met Annabel "dobbern*egers" Nanninga, en qua populisme niet van JA21 en ook niet van BBB.

• D-e-n
Kalentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:31:
JA21 en D66 willen heel graag, SGP en BBB halen wat puntjes binnen in ruil voor gedeeltelijke gedoogsteun.
Ik zie niet in waarom D66 "graag" zou willen. JA21 heeft niks met het klimaat en is op vele progressieve punten tegengesteld aan D66. En als SGP en BBB nog meer. Ik denk ook dat het voor D66 juist topprioriteit is om BBB buiten alles te houden.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:58

FreakNL

Well do ya punk?

ph4ge schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Ik denk ten eerste dat de partijen elkaar wat moeten gunnen. GL-PvdA zal bijv. echt wat op migratie moeten accepteren en de VVD zal de HRA uiteindelijk op moeten geven. Maar verder op de grote fundamentele onderwerpen staan ze niet zo ver uit elkaar als je de links-rechts frame los laat. Het verschil tussen centrum-links en centrum-rechts is niet groter dan centrum-rechts en extreem-rechts, maar het voordeel is wel dat je een brede steun in de TK hebt en capabele mensen hebt. (overigens is het verschil tussen extreem-links en extreem-rechts ook niet groot)

Deze 4 midden partijen hebben hun mond vol gehad over populisten en extremisten. Nu we eindelijk weer eens een brede steun voor het midden hebben kunnen ze echt laten zien hoe het anders kan. De Nederlander is uiteindelijk helemaal niet zo extreem en roept juist dat ze rust en stabiliteit willen. Het is ook fijn dat we 60 plussers als Wilders een keer achter ons gaan laten en 60 minners de kans krijgen, zijn generatie heeft de kans gehad en als je de geluiden in het land hoort zijn we niet blij met hoe ze het land overdragen aan de volgende generatie.
Je bedoelt andersom denk ik? De VVD is pro-migratie. Het is juist de PvdA/GL die migratie wil ontmoedigen.

• Kalentum
D-e-n schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Ik zie niet in waarom D66 "graag" zou willen. JA21 heeft niks met het klimaat en is op vele progressieve punten tegengesteld aan D66. En als SGP en BBB nog meer. Ik denk ook dat het voor D66 juist topprioriteit is om BBB buiten alles te houden.
Verwacht je dan dat de VVD de verkiezingsbelofte over niet regeren met GL/PVDA gaat breken?

Of zie je nog andere mogelijkheden?

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:23
Kalentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Verwacht je dan dat de VVD de verkiezingsbelofte over niet regeren met GL/PVDA gaat breken?
"Ja, nee, dat was GL-PVDA met Timmermans. Maar Frans is er niet meer".

/teflonmode

• Kalentum
migchiell schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Als D66 de meest linkse partij is in een kabinet, en aan de andere kant VVD, JA21 en BBB elkaar gaan proberen te overtroeven op extreemrechtse standpunten :X :X :X

D66 is wel progressief maar zeker niet links. CDA is conservatief en ook niet links. VVD is in naam liberaal, maar ondertussen eigenlijk extreemrechts/populistisch geworden. JA21 en BBB zijn ook extreemrechts. Dat is geen centrumrechts kabinet.

Ik zie eigenlijk voor zowel D66 als CDA weinig reden om in zo'n kabinet te willen zitten. En eigenlijk voor de VVD ook niet, want die gaan het qua extreemrechts niet winnen van JA21 met Annabel "dobbern*egers" Nanninga, en qua populisme niet van JA21 en ook niet van BBB.
Politiek is de kunst van het mogelijke.

Ik verwacht dat sowieso D66 en CDA samen wat gaan doen. En ergens moet iemand over zijn/haar eigen schaduw springen.

Wat zie jij dan? Dat de VVD alsnog met de GL/PVDA wil?

• Kalentum
JeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

"Ja, nee, dat was GL-PVDA met Timmermans. Maar Frans is er niet meer".

/teflonmode
Het was makkelijker geweest als ook Yeşilgöz klop had gehad en eruit gebonjourd zou zijn.

• D-e-n
Kalentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Of zie je nog andere mogelijkheden?
Dat is iets anders. Maar dan wordt D66 in mijn ogen meer "gedwongen" in een situatie waar ze niet in willen zitten: samenwerken met een partij waarbij de progressieve kiezers minstens zoveel moeite hebben als Yesilgoz met Timmermans. Ik zei gisteren al: het premierschap kan een giftige pil voor Jetten blijken

• migchiell
Kalentum schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Politiek is de kunst van het mogelijke.

Ik verwacht dat sowieso D66 en CDA samen wat gaan doen. En ergens moet iemand over zijn/haar eigen schaduw springen.

Wat zie jij dan? Dat de VVD alsnog met de GL/PVDA wil?
Nou ja, dat wil de VVD niet, maar ik zie het wel als de meest realistische optie. En ook voor de VVD de beste optie, trouwens; in een centrumrechts kabinet kan de VVD zich profileren als vertolker van het (extreem)rechts gedachtegoed, en zodoende toch wat voeling houden met het electoraat aldaar. Hoewel ze vanuit die hoek ook wel veel kritiek zal krijgen, je hoort Wilders nu alweer raaskallen over hoe VVD haar ziel heeft verkocht aan het linkse gepeupel.

Maar goed, die kritiek ga je hoe dan ook krijgen, Wilders kan nou eenmaal niet anders dan schreeuwen hoe stom alles is, dat heeft hij in het afgelopen kabinet toch wel (nogmaals!) overtuigend bewezen lijkt me.

• Bernard0343
ph4ge schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

migchiell schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Nou ja, dat wil de VVD niet, maar ik zie het wel als de meest realistische optie. En ook voor de VVD de beste optie, trouwens; in een centrumrechts kabinet kan de VVD zich profileren als vertolker van het (extreem)rechts gedachtegoed, en zodoende toch wat voeling houden met het electoraat aldaar. Hoewel ze vanuit die hoek ook wel veel kritiek zal krijgen, je hoort Wilders nu alweer raaskallen over hoe VVD haar ziel heeft verkocht aan het linkse gepeupel.

Maar goed, die kritiek ga je hoe dan ook krijgen, Wilders kan nou eenmaal niet anders dan schreeuwen hoe stom alles is, dat heeft hij in het afgelopen kabinet toch wel (nogmaals!) overtuigend bewezen lijkt me.
Het behouden van de hypotheekrenteaftrek is, bij uitstek, een prachtige concessie die aan de VVD gedaan kan worden. Eventueel, om gezichtsverlies van D66, CDA en GLPvdA te voorkomen, wordt er een staatscomissie van wijze mensen benoemd die een jaar of vier, mag nadenken over de 'toekomst van de hypotheekrenteaftrek'. VVD blij, want deze hete aardappel is doorgeschoven naar een volgend kabinet. Er gaat extra geld naar defensie (3,5% en die 1,5%). Geen gerommel met de erf- en de vermogensbelasting en de VVD haalt dan echt heel erg veel binnen. Inhoudelijk krijgt de VVD exact wat ze willen.

Voor de VVD is dán de vraag, 'durven' ze dan in het kabinet te stappen, waarin ze inhoudelijk zoveel gewonnen hebben? Of zijn ze zó bang voor de conservatieve rechts-populistische partijen, dat ze per sé niet de meest 'rechtse' partij in de coalitie willen zijn?

...Maar dan moet er bezuinigd worden. Niet op onderwijs, dat is een kroonjuweel van D66. Ook niet op klimaatbeleid, ook een kroonjuweel van Jetten. Blijft de zorg over. Auw. Daarmee verliest Jetten de steun van GLPvdA. Ook deze partij moet iets 'te winnen' hebben bij kabinetsdeelname. En dát moeten
'wij', maar vooral Ron Jetten en Henri Bontenbal niet vergeten. Er komt namelijk een moment dat oppositie voeren voor GLPvdA aantrekkelijker wordt dan de bijwagen van een rechts kabinet zijn.

Nagekomen gedachte: De VVD kan veel winnen bij kabinetsdeelname, maar de punten die zij kunnen binnenhalen zij vooral fiscaal en economisch van aard. Weliswaar 'klassieke' VVD-stokpaardjes, maar de partijen ter rechterzijde van de VVD profileren zich vooral op migratie. En dáár liggen de standpunten van de VVD (veel) dichter bij D66 en CDA. Volgens mij is dát de klem waar de VVD bang voor is.

[ Voor 18% gewijzigd door Bernard0343 op 30-10-2025 12:15 ]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:28

DevWouter

Creator of Todo2d.com

migchiell schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Yep, ik hoor net ook dat de VVD blijft vasthouden aan het niet regeren met de GLPVDA ook al is Timmermans weg. Af en toe denk ik dat VVD wel heel graag in oppositie wilt zitten.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• migchiell
Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

[...]

Het behouden van de hypotheekrenteaftrek is, bij uitstek, een prachtige concessie die aan de VVD gedaan kan worden. Eventueel, om gezichtsverlies van D66, CDA en GLPvdA te voorkomen, wordt er een staatscomissie van wijze mensen benoemd die een jaar of vier, mag nadenken over de 'toekomst van de hypotheekrenteaftrek'. VVD blij, want deze hete aardappel is doorgeschoven naar een volgend kabinet. Er gaat extra geld naar defensie (3,5% en die 1,5%). Geen gerommel met de erf- en de vermogensbelasting en de VVD haalt dan echt heel erg veel binnen. Inhoudelijk krijgt de VVD exact wat ze willen.

Voor de VVD is dán de vraag, 'durven' ze dan in het kabinet te stappen, waarin ze inhoudelijk zoveel gewonnen hebben? Of zijn ze zó bang voor de conservatieve rechts-populistische partijen, dat ze per sé niet de meest 'rechtse' partij in de coalitie willen zijn?

...Maar dan moet er bezuinigd worden. Niet op onderwijs, dat is een kroonjuweel van D66. Ook niet op klimaatbeleid, ook een kroonjuweel van Jetten. Blijft de zorg over. Auw. Daarmee verliest Jetten de steun van GLPvdA. Ook deze partij moet iets 'te winnen' hebben bij kabinetsdeelname. En dát moeten
'wij', maar vooral Ron Jetten en Henri Bontenbal niet vergeten. Er komt namelijk een moment dat oppositie voeren voor GLPvdA aantrekkelijker wordt dan de bijwagen van een rechts kabinet zijn.
Ik vraag me af of de andere drie partijen zoveel concessies willen doen aan de VVD... want zoals jij het schetst krijgt de VVD dan eigenlijk op elk terrein precies wat ze wil. Waar zit de concessie van de VVD? Afbreukrisico lijkt de VVD niet te kunnen deren, getuige hun deelname in alle kabinetten sinds mensenheugenis, en het uitblijven van een forse terugval in stemmen.

Eigenlijk hebben D66, CDA, VVD en in iets mindere mate PvdA/GL elkaar bij de ballen, want ze zijn allemaal nodig voor een realistisch kabinet.
Er komt namelijk een moment dat oppositie voeren voor GLPvdA aantrekkelijker wordt dan de bijwagen van een rechts kabinet zijn.
Ik hoop van ganser harte dat dat moment vrij snel komt... want als kleinste partij in een kabinet, en enige linkse partij in dat kabinet loopt PvdA/GL wel een enorm risico dat ze gewoon (wéér!) VVD beleid moeten gaan uitvoeren/legitimeren, waardoor de linkse kiezers nog verder weglopen dan dat ze nu al gedaan hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door migchiell op 30-10-2025 12:20 ]

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34
Ik vind het trouwens knap how we na een volledig rechts kabinet die geen een enkel probleem heeft opglost en een grote bende is geweest en links heeft minder stemmen dan de vorige verkiezingen. Ik hoop niet dat PvdA/GL nogmaals in zee gaat met de VVD elke keer is dit ellende geweest en dat wordt het deze keer ook.

• migchiell
ArgantosNL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:29:
Ik vind het trouwens knap how we na een volledig rechts kabinet die geen een enkel probleem heeft opglost en een grote bende is geweest en links heeft minder stemmen dan de vorige verkiezingen. Ik hoop niet dat PvdA/GL nogmaals in zee gaat met de VVD elke keer is dit ellende geweest en dat wordt het deze keer ook.
Juist door de problemen niet op te lossen blijft (extreem)rechts groot. Dan blijven er immers problemen waarvan ze de schuld kunnen neerleggen bij links/woke/Europa/buitenlanders, en waarvoor dan uiteraard de oplossing van rechts moet komen. Zo lang als mensen daar massaal in blijven trappen zal het niet beter worden.

Maar geen probleem, klimaatverandering wacht heus wel eventjes totdat wij het onderling eens zijn geworden :X

• Bernard0343
migchiell schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Ik vraag me af of de andere drie partijen zoveel concessies willen doen aan de VVD... want zoals jij het schetst krijgt de VVD dan eigenlijk op elk terrein precies wat ze wil. Waar zit de concessie van de VVD? Afbreukrisico lijkt de VVD niet te kunnen deren, getuige hun deelname in alle kabinetten sinds mensenheugenis, en het uitblijven van een forse terugval in stemmen.

Eigenlijk hebben D66, CDA, VVD en in iets mindere mate PvdA/GL elkaar bij de ballen, want ze zijn allemaal nodig voor een realistisch kabinet.
En het lijkt alsof de VVD zich nu hyperbewust is van de 'dreiging' van populistisch rechts. Dát is het risico dat ze incalculeren.
DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Yep, ik hoor net ook dat de VVD blijft vasthouden aan het niet regeren met de GLPVDA ook al is Timmermans weg. Af en toe denk ik dat VVD wel heel graag in oppositie wilt zitten.
Daarmee kiest de VVD, uit puur lijfsbehoud, voor de vierde maal liever voor instabiele coalitie (met Ja21 en ??), dan voor een stabiele coalitie met drie partijen waarmee zij al (veel) vaker prima hebben kunnen samenwerken. En wat denken ze dan? Zelfs áls D66 met Ja21 in zee wil, dan moet er nog een vijfde partij bij. Dan kunnen we kiezen uit:
  • De SP of Partij voor de Dieren, onmogelijk.
  • De SGP, samen met D66, willen ze beiden niet.
  • De ChristenUnie, die zal niet met de Ja21 in een kabinet willen.
  • PVV, FvD, of BBB, dat willen D66 en het CDA niet.
  • Volt, gaat niet samen met D66.
  • 50Plus dan? Een partij met ruziënde bejaarden? Gaat 'm ook niet worden.
En alle kabinetten van D66, VVD, CDA, Ja21 en nog een kleintje hebben een meerderheid van maar een paar zetels. Die basis is wel héél smal. De 'grote coalitie' (dus met GLPvdA) zou nu 86 zetels in de Kamer hebben. Een veel stabielere meerderheid. Overigens, heeft GLPvdA óók heel wat de slikken (of ter verliezen) bij kabinetsdeelname. Maar het lijkt alsof zij wél bereid zijn om deze bittere pil te slikken.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:37

Nox

Noxiuz

migchiell schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

D66 en BBB zijn water en vuur. D66 is voor het krimpen van de veestapel, BBB, nou ja... you get the point. BBB wil dan een puntje toevoegen, en dat moet dan stikstof zijn als one-issue partij zijnde.

PvdA/GL die eens wat meer naar het midden kruipt en op asiel toegeeft, een VVD die idem doet en wat HRA-water bij de wijn doet en dan het cda wat gewoon doet wat cda altijd deed: regeren en er maar het beste van maken. D66 zal dan e.e.a. omtrent euthenasie en abortus op de lange termijn moeten schuiven als wisselgeld, dat heeft nu niet de hoogste prioriteit. CDA kan mooi een wat royalere uitkoopregeling gaan onderhandelen om hun eer als boerenpartij hoog te houden. Dan kan D66 welke toch toonbaar de grootste winnaar is (PVV is in feite een verliezer) het voortouw nemen. Als er in ieder geval 4 jaar geregeerd wordt en de grootste problemen een start krijgen van een oplossing dan zijn we als Nederlander in ieder geval tevreden. Het hoeft geen monsterdik regeringsplan te zijn, als het op hoofdlijnen maar de grootste problemen aanpakt en langzaam aan het treintje weer gaat rollen.

Dan kunnen we over 4 jaar hopelijk wat meer stemmen op de centrumpartijen zien zodat een kabinet met 3 of zelfs 2 partijen mogelijk is om er een sneltrein van te maken. Modder gooien, ruzie zoeken, elkaar zwart maken hebben we geen zin in, dus de populistische partijen hebben momenteel weinig in de melk te brokkelen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Bernard0343
Ik hoop daarom ook stiekem dat de PVV de eerste is die verkenner mag aanstellen. Kansloos, weet ik, maar dat geeft de andere partijen de gelegenheid om water bij de wijn te doen zonder al te veel gezichtsverlies.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Bernard0343
DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:47:
@Bernard0343
Ik hoop daarom ook stiekem dat de PVV de eerste is die verkenner mag aanstellen. Kansloos, weet ik, maar dat geeft de andere partijen de gelegenheid om water bij de wijn te doen zonder al te veel gezichtsverlies.
Wow! jij speelt een 3D, 4D, 16D schaakpartij! Behoorlijk briljant!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:43
Ik kan me 2010 nog herinneren, een jaar waarin PVV klom van 9 naar 24 zetels. Dat was het jaar dat Wilders bij hoog en bij laag bezwoer dat zo'n grote overwinning niet genegeerd kon en mocht worden. Uiteindelijk mocht hij dan toch meedoen in een gedoogconstructie.

In 2025 krimpt Wilders met 17 zetels - waar D66 de grote winnaar is met een plus van 17. Ik hoor hem graag zijn woorden herhalen.

Het geheugen is bijzonder kort, mensen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:07

Player1S

Probably out in the dark

DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:47:
@Bernard0343
Is het echt kansloos of is de aantrekkingskracht van het pluche toch groot genoeg voor bepaalde partijen?
Een NSC zei ook dat ze niet met de PVV wilden regeren....en zie hoe dat liep.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:51:
Ik kan me 2010 nog herinneren, een jaar waarin PVV klom van 9 naar 24 zetels. Dat was het jaar dat Wilders bij hoog en bij laag bezwoer dat zo'n grote overwinning niet genegeerd kon en mocht worden. Uiteindelijk mocht hij dan toch meedoen in een gedoogconstructie.

In 2025 krimpt Wilders met 17 zetels - waar D66 de grote winnaar is met een plus van 17. Ik hoor hem graag zijn woorden herhalen.

Het geheugen is bijzonder kort, mensen.
Je snapt toch wel dat dat alleen maar geld als de pvv wint en niet als anderen winnen? 8)7 O-)

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:26

Thompson

Beeromaniac

Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

En het lijkt alsof de VVD zich nu hyperbewust is van de 'dreiging' van populistisch rechts. Dát is het risico dat ze incalculeren.

[...]

Daarmee kiest de VVD, uit puur lijfsbehoud, voor de vierde maal liever voor instabiele coalitie (met Ja21 en ??), dan voor een stabiele coalitie met drie partijen waarmee zij al (veel) vaker prima hebben kunnen samenwerken. En wat denken ze dan? Zelfs áls D66 met Ja21 in zee wil, dan moet er nog een vijfde partij bij. Dan kunnen we kiezen uit:
  • De SP of Partij voor de Dieren, onmogelijk.
  • De SGP, samen met D66, willen ze beiden niet.
  • De ChristenUnie, die zal niet met de Ja21 in een kabinet willen.
  • PVV, FvD, of BBB, dat willen D66 en het CDA niet.
  • Volt, gaat niet samen met D66.
  • 50Plus dan? Een partij met ruziënde bejaarden? Gaat 'm ook niet worden.
En alle kabinetten van D66, VVD, CDA, Ja21 en nog een kleintje hebben een meerderheid van maar een paar zetels. Die basis is wel héél smal. De 'grote coalitie' (dus met GLPvdA) zou nu 86 zetels in de Kamer hebben. Een veel stabielere meerderheid. Overigens, heeft GLPvdA óók heel wat de slikken (of ter verliezen) bij kabinetsdeelname. Maar het lijkt alsof zij wél bereid zijn om deze bittere pil te slikken.
Waarom gaat Volt niet met D66? Die hebben toch vrij veel raakvlak?
Zou dat een prima toevoeging vinden en laat Dassen maar hard gaan op/voor een ministerie van digitale zaken.

Beeromaniac

• Helixes
Player1S schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:52:
Je snapt toch wel dat dat alleen maar geld als de pvv wint en niet als anderen winnen? 8)7 O-)
Normaal mag je aftreden als je 17 zetels verliest. Maar - dat soort dingen gelden alleen voor democratische partijen natuurlijk.

Het collectieve geheugen is kort. Maar soms heb ik het gevoel dat die extra kort is bij de populisten en hun achterban...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Normaal mag je aftreden als je 17 zetels verliest. Maar - dat soort dingen gelden alleen voor democratische partijen natuurlijk.

Het collectieve geheugen is kort. Maar soms heb ik het gevoel dat die extra kort is bij de populisten en hun achterban...
Nee voor populisten geld andere regels..... vinden ze.
Als ik een peroxide tax zou willen invoeren ben ik beledigend bezig richting wilders. Maar een kopvoddentax..... geen probleem

• Bernard0343
Thompson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:53:
[...]

Waarom gaat Volt niet met D66? Die hebben toch vrij veel raakvlak?
Zou dat een prima toevoeging vinden en laat Dassen maar hard gaan op/voor een ministerie van digitale zaken.
Drie dingen:
  • Centrum rechts + Ja21 + Volt = 76 zetels. Is wel een heel krappe meerderheid.
  • Leden van D66 zien samenwerking met Volt niet zitten.
  • Volt heeft, behalve een minister van digitale zaken, weinig te winnen. In de oppositie kunnen ze zich afzetten tegen D66.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Drie dingen:
  • Centrum rechts + Ja21 + Volt = 76 zetels. Is wel een heel krappe meerderheid.
  • Leden van D66 zien samenwerking met Volt niet zitten.
  • Volt heeft, behalve een minister van digitale zaken, weinig te winnen. In de oppositie kunnen ze zich afzetten tegen D66.
Alleen is Volt best wel centrum-links, meer nog dan GL-PvdA zeg maar.

Waarom zou die met een rechts kabinet samenwerken, en dan met name met een partij als JA21 die tegen zo ongeveer alles lijnrecht ingaat waar Volt zo ongeveer voor staat?

En los van die kwestie. Als je alleen aan een meerderheid kunt komen door een partij met welgeteld één zetel op te nemen, dan ben je wel op een basis van drijfzand bezig imho.

Tel daarbij op dat zowel Volt als JA21 geen (relevante) landelijke bestuurservaring hebben, en die basis van drijfzand wordt nóg wankeler... dat is bijne een recept voor pure instabiliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 30-10-2025 13:05 ]

Virussen? Scan ze hier!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:25
ArgantosNL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:29:
Ik vind het trouwens knap how we na een volledig rechts kabinet die geen een enkel probleem heeft opglost en een grote bende is geweest en links heeft minder stemmen dan de vorige verkiezingen.
Eigenlijk wel logisch toch? De problemen die bij de meerderheid leven komen overeen met de standpunten van rechtste partijen. Die problemen zijn niet opgelost, dus komen ze opnieuw uit bij rechtse partijen. Pas wanneer die zorgen zijn opgelost is er bij deze groep ruimte voor andere prioriteiten.

Dit zie je ook terug in de uitslagen. D66 deed de vorige keer mee met hoofdthema's 'klimaat, onderwijs en bestaanszekerheid'. Toen haalden ze 9 zetels. Ondertussen beloven ze oplossingen voor o.a. wonen en migratie. Wonen is zelfs nummer 1 in hun 5 grote doorbraken.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zie voor de VVD enkel ruimte om deel te nemen aan een middenkabinet onder de vlag 'fatsoenlijk alternatief' maar dan ontstaat opnieuw het risico van rechts ingehaald worden want alles zal door PVV en JA21 vanuit de oppositiebankjes worden afgemaakt in de media als linkse horror. De PVV-kiezer is, ook met algemene uitsluiting vooraf, niet voldoende terug naar de VVD dus een volgende verkiezing zal de VVD weer mee moeten op de populistische toer.

Voor GL-PvdA eigenlijk hetzelfde: meedoen want 'fatsoenlijk' maar daarna afgestraft worden voor een centrum-rechts+GL-PvdA kabinet met bijbehorende agenda. En ik vermoed dat de achterban van deze partij de VVD onder Rutte wel fatsoenlijk genoeg zou vinden, maar de huidige versie onder Yesilgoz niet. Damned if you do, damned if you don't.

D66 heeft natuurlijk ook vanalles te winnen want zonder VVD is er weinig mogelijk maar dat geldt net zo goed voor D66. En dan is de vraag of ze met JA21 willen en al helemaal of ze met 76 een avontuur willen aangaan. Ik gok twee keer nee. Zou bijzonder onverstandig zijn want de centrumvleugel rent dan weer net zo hard naar buiten.

Ik hoop op breed centrum met VVD en GL-PvdA maar denk dat de VVD niet wil en GL-PvdA dit niet zou moeten doen.

• Bundin
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Eigenlijk wel logisch toch? De problemen die bij de meerderheid leven komen overeen met de standpunten van rechtste partijen. Die problemen zijn niet opgelost, dus komen ze opnieuw uit bij rechtse partijen. Pas wanneer die zorgen zijn opgelost is er bij deze groep ruimte voor andere prioriteiten.

Dit zie je ook terug in de uitslagen. D66 deed de vorige keer mee met hoofdthema's 'klimaat, onderwijs en bestaanszekerheid'. Toen haalden ze 9 zetels. Ondertussen beloven ze oplossingen voor o.a. wonen en migratie. Wonen is zelfs nummer 1 in hun 5 grote doorbraken.
Het zijn niet de problemen, want een aantal daarvan vallen wel mee. Er is niet enorm veel op te lossen qua migratie, heel veel is aangepraat via (social) media en ieder klein issue wordt enorm opgeblazen. De 'echte' problemen: wonen, zorg, voldoende geld om een keer op vakantie te kunnen zijn compleet ondergesneeuwd in de media en dat heeft geleid tot eenzelfde toon in de kamerdebatten. Dat is wat de extreemrechtse flank in het zadel houdt. Het is veel makkelijker om ruimte te krijgen voor problemen en wij tegen zij dan voor successen en samenwerking.

Dus migratie was het onderwerp, of centrum/links nou wilde of niet. En dan wint de ver-rechtse flank (of verliest ze minder). Makkelijkere marketing + gewillige social media algoritmes + normalisering van 'platform voor iedereen dus ook de extreme flanken' op tv = profit.

Zie daarom mijn vorige post: dit gaat lang duren en daarna geen 4 jaar zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Bundin op 30-10-2025 13:17 ]

• sdk1985
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Alleen is Volt best wel centrum-links, meer nog dan GL-PvdA zeg maar.
Volt is letterlijk de meest progressieve partij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dWP0iRFMTFsoFUwghcMOHPajRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZJXWLYAhbZHOvLSKy1BmpyJ.png?f=fotoalbum_large

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

sdk1985 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Volt is letterlijk de meest progressieve partij.

[Afbeelding]
Ja precies. Met een CDA of desnoods 50Plus zie ik ze nog wel samen kunnen werken, maar alles rechts daarvan (JA21, VVD, PVV, FVD, BBB en SGP) zie ik toch niet echt gebeuren.

Dat is net zoiets als dat PVV of FVD met bijvoorbeeld de SP zouden gaan samenwerken. Dat zie ik ook pas gebeuren in hetzelfde jaar dat Pasen, Pinksteren én Kerst allemaal op dezelfde dag vallen.

Virussen? Scan ze hier!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
migchiell schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

Juist door de problemen niet op te lossen blijft (extreem)rechts groot. Dan blijven er immers problemen waarvan ze de schuld kunnen neerleggen bij links/woke/Europa/buitenlanders, en waarvoor dan uiteraard de oplossing van rechts moet komen. Zo lang als mensen daar massaal in blijven trappen zal het niet beter worden.

Maar geen probleem, klimaatverandering wacht heus wel eventjes totdat wij het onderling eens zijn geworden :X
Wat een onzin. Alsof de problemen tijdens die andere kabinetten de afgelopen 30 jaar wel zijn opgelost? Ik heb nieuws voor u: de grootste problemen van de afgelopen jaren zijn niet door rechts veroorzaakt (toeslagenaffaire, klimaatcrisis, etc).

• sdk1985
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Ja precies. Met een CDA of desnoods 50Plus zie ik ze nog wel samen kunnen werken, maar alles rechts daarvan (JA21, VVD, PVV, FVD, BBB en SGP) zie ik toch niet echt gebeuren.

Dat is net zoiets als dat PVV of FVD met bijvoorbeeld de SP zouden gaan samenwerken. Dat zie ik ook pas gebeuren in hetzelfde jaar dat Pasen, Pinksteren én Kerst allemaal op dezelfde dag vallen.
In het rechter hoekje zitten 91 zetels en in het linker hoekje zitten 59 zetels. Dus vanuit links oriënteren is bij deze uitslag voor mij niet voor de hand liggend. Wellicht even toen het leek dat D66 de grootste was, maar dat is nu veranderd.

Het kan eigenlijk aan beide kanten alleen een minderheidskabinet worden met gedoogsteun. Een meerderheid krijg je pas bij VVD, PVV, BBB, CDA en die partijen willen onderling niet. Althans dat is vooraf aangegeven. Voor overige combinaties lijken mij de standpunten te ver uit elkaar liggen.

• Bundin
  • Niet online
Nog een utopisch gedachtepinsel: een werkbare oplossing zou een daadwerkelijk constructieve opstelling van 'door het midden' zijn: met open vizier inzetten op daadwerkelijk progressie boeken op een aantal zaken als stikstof en wonen. Die successen samen vieren en uitdragen. En dat alles zonder op voorhand al explosieven in de fundering aan te brengen om de boel op een strategisch moment te laten klappen. Echt samen uit, samen thuis dus.

Problemen: de VVD zal terug moeten schuiven naar de lijn onder Rutte, dat wordt lastig met de huidige fractievoorzitter. GL-PvdA zal moeten weggeven, niet heel weinig ook. Kan dat? Er zitten uitgestelde bezuinigingen aan te komen en oplossingen kosten geld, dus een risico op afstraffing bij de volgende ronde. De media hebben enorme invloed en zijn door de bank genomen gekleurd, dus krijg je de kosten/baten wel voldoende uitgelegd aan de kiezer? En als laatste: het vergt over de eigen schaduw heenstappen van alle betrokkenen. Loslaten van de lijn van de afgelopen jaren. Daadwerkelijk keuzes maken en daar publiek verantwoording voor afleggen. Met de oppositie die alle ruimte heeft om ongefundeerd te schieten op alles wat beweegt.

A man can dream :)

Meer cynisch: VVD gaat mee maar plant alvast het opblazen van het kabinet nadat er wat successen geboekt zijn, zodat ze met de volgende verkiezingen "we hebben verantwoordelijkheid genomen en echt wat opgelost, dus we zijn beter dan de PVV, maar we gaan niet mee in deze linkse horror dus we stappen er nu uit en zijn dus nog steeds een valide alternatief voor die zelfde PVV stemmers.

En de rest is niet dom, die zullen de boel dus niet vertrouwen. En daarmee is het een onmogelijke opgave geworden...

[ Voor 19% gewijzigd door Bundin op 30-10-2025 13:39 ]

• sdk1985
Tja zowel D66 als groenlinkspvda zijn tov 2 jaar geleden gedraaid van klimaat naar woningtekorten in hun verkiezingsprogramma. Dus op gebied van wonen zou 1 van die 2 partijen mee kunnen doen als gedoogpartner van VVD+CDA(+klein grut).

• migchiell
MaZo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:28:
[...]
Wat een onzin. Alsof de problemen tijdens die andere kabinetten de afgelopen 30 jaar wel zijn opgelost? Ik heb nieuws voor u: de grootste problemen van de afgelopen jaren zijn niet door rechts veroorzaakt (toeslagenaffaire, klimaatcrisis, etc).
Door wie dan wel, volgens jou? In de meeste crises (naast de crises die je al noemt bv. ook stikstof en woningbouw) zijn toch vrij duidelijk de sporen van de VVD te ontwaren, al is het maar omdat die nou eenmaal al heel lang regeren.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Player1S schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

Is het echt kansloos of is de aantrekkingskracht van het pluche toch groot genoeg voor bepaalde partijen?
Een NSC zei ook dat ze niet met de PVV wilden regeren....en zie hoe dat liep.
Daarom ook “ik hoop”. Dus welkom in mijn kerk. :+

Om eerlijk te zijn weet ik niet wat we kunnen verwachten. Deze verkiezingen voelde voor mij toch heel anders dan die van de vorige jaren, heel veel op de persoon en extreem weinig inhoud.

Ook bij het “belangrijkste” onderwerp waren veel mensen in het publiek debat over eens dat het geen onderwerp is of dat althans de dat discussie vrijwel feitenvrij was.

Dus ik hoop, daar is dat woord weer, dat bij het vormen van de coalitie men wat inhoudelijker is, want anders is mijn vrees, de tegenhanger van hoop, dat we weer naar de stembussen mogen.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25
*knip* Stelling zonder onderbouwing/bronvermelding

[ Voor 86% gewijzigd door Mortum op 30-10-2025 13:53 ]

• Stukfruit
  • Niet online
[...]
De toeslagenaffaire is direct terug te leiden tot de forse aanscherping van het fraudebeleid rond 2002-2003:
In de regeerperiode van het eerste kabinet-Balkenende (2002-2003), een coalitie van CDA, Lijst Pim Fortuyn en VVD, werd besloten de aanpak van uitkeringsfraude fors aan te scherpen. Onder het motto "Breder, slimmer en meer" werd het fraudebeleid 'risicogestuurd', wat inhield dat mensen voortaan gericht zouden worden gecontroleerd op basis van kenmerken waarvan werd gedacht dat het de kans op fraude zou vergroten. Toenmalig staatssecretaris Mark Rutte verklaarde later dat dit een logisch vervolg was op het beleid dat door de twee eerdere paarse kabinetten Kok was ingezet. "Fraude was serieuze problematiek bij mijn aantreden. Er was heel veel aan de hand, er waren veel aanwijzingen voor fraude."[26]
Dat is redelijk rechts. Inclusief de voorloper van JA21.

Dan zou je nog kunnen zeggen dat het werd veroorzaakt door een links beleid qua uitkeringen enz, dus speciaal voor mensen die met zoiets aankomen uit hetzelfde artikel:
De zaak kreeg in de pers het stempel "Bulgarenfraude" en RTL kopte: 'Grootschalige fraude Bulgaren met toeslagen', waardoor de algemene indruk ontstond dat het om hoge aantallen ging.[26] Een journalist van de Volkskrant, die destijds veel over uitkeringen en fraude schreef merkte naderhand op: "Dan lijkt het alsof alle Bulgaren frauderen, maar dat was niet zo. Het ging maar om een kleine groep criminelen en het meeste geld was binnen een jaar weer terug uit Bulgarije." Daarnaast kwamen er andere verhalen over toeslagenfraude de wereld in en nam de pers zonder eigen onderzoek, een door de Abvakabo FNV genoemd bedrag over, dat de totale toeslagenfraude anderhalf miljard euro bedroeg. De vakbond had geen bron gegeven voor deze berekening, die achteraf onjuist bleek te zijn.[f][38]
De voorganger van clickbait dus:
Uiteindelijk bleek dat in de periode 2007-2013 805 Bulgaren ongeveer vier miljoen euro aan onterechte toeslagen ontvangen hadden, terwijl er in die periode 68 miljard euro totaal aan toeslagen was uitgekeerd. Volgens staatssecretaris Frans Weekers was in de meeste van de 805 gevallen sprake van nalatigheden in plaats van fraude.[8]
De klimaatcrisis is ontstaan door uitstoot van te veel schadelijke stoffen. Hoe zou dat door links beleid ontstaan kunnen zijn?

[ Voor 31% gewijzigd door Stukfruit op 30-10-2025 13:55 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:33

Mortum

Moderator Discord / TFV & AWM

Prutser!

Modbreak:We zien weer steeds meer stellingen gemaakt worden zonder onderbouwing of bronvermeldingen. Let hier op, dat voorkomt scheve gezichten bij moderatie

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

Wow! jij speelt een 3D, 4D, 16D schaakpartij! Behoorlijk briljant!
Probleem voor mij is dat ik de VVD niet goed kan inschatten in hoe dogmatisch ze zijn. De oude VVD zag ik als opportunistisch (in de positieve zin) en verantwoordelijk.

Maar ik zie ze ook in staat zijn om hun poot stijf te houden zodat vooral D66 water bij de wijn moet doen of dat D66 niet in het kabinet komt omdat ze geen politiek zelfmoord willen doen. Vervolgens kan de VVD gebruik maken van de andere minder competente partijen in de coalitie om zich voor te bereiden op de volgende verkiezingen.

Hier is ook het probleem waar elke partij mee te maken heeft: Er valt weinig te winnen bij deelname aan een kabinet, dus je zal alleen aantreden als je weet dat het exit scenario (val kabinet) in het voordeel van de eigen partij is.

Voor sommige partijen is dat simpel, BBB doet voor de tweede keer mee en GLPVDA zou het de eerste zijn. Maar voor partijen zoals D66, CDA en VVD is alleen deelname niet voldoende als prijs, die willen meer.

Ik hoop(!) dan ook dat men door krijgt dat het nu gaat om de coalitie een succes te maken en niet hun eigen deelname.

• D-e-n
[...]
Aan de toeslagenaffaire hebben meerdere partijen schuld maar ik kan me ene Henk K herinneren die daar toch een flinke vinger in de pap had. En waar de linkse minister (Asscher) de ballen had er consequenties aan te verbinden had bijvoorbeeld Rutte dat niet. En het mestprobleem werd met name door het CDA decennia genegeerd en de BBB houdt dat toch tot op de dag van vandaag vol

En laten we wel zijn: Nederland is altijd al een centrumrechts land geweest en zeker de laatste decennia was het voor de PvdA vooral aanschuiven en inbinden. De SP of een zelfstandig GL heeft nog nooit in het kabinet gezeten. Dus ja: als mensen boos zijn is het vreemd naar links te kijken.

• Bernard0343
Bundin schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:07:
Ik zie voor de VVD enkel ruimte om deel te nemen aan een middenkabinet onder de vlag 'fatsoenlijk alternatief' maar dan ontstaat opnieuw het risico van rechts ingehaald worden want alles zal door PVV en JA21 vanuit de oppositiebankjes worden afgemaakt in de media als linkse horror. De PVV-kiezer is, ook met algemene uitsluiting vooraf, niet voldoende terug naar de VVD dus een volgende verkiezing zal de VVD weer mee moeten op de populistische toer.

Voor GL-PvdA eigenlijk hetzelfde: meedoen want 'fatsoenlijk' maar daarna afgestraft worden voor een centrum-rechts+GL-PvdA kabinet met bijbehorende agenda. En ik vermoed dat de achterban van deze partij de VVD onder Rutte wel fatsoenlijk genoeg zou vinden, maar de huidige versie onder Yesilgoz niet. Damned if you do, damned if you don't.

D66 heeft natuurlijk ook vanalles te winnen want zonder VVD is er weinig mogelijk maar dat geldt net zo goed voor D66. En dan is de vraag of ze met JA21 willen en al helemaal of ze met 76 een avontuur willen aangaan. Ik gok twee keer nee. Zou bijzonder onverstandig zijn want de centrumvleugel rent dan weer net zo hard naar buiten.

Ik hoop op breed centrum met VVD en GL-PvdA maar denk dat de VVD niet wil en GL-PvdA dit niet zou moeten doen.
Het PvdA-smaldeel binnen GLPvdA zal al snel het landsbelang boven partijbelang stellen en graag vanaf dag één mee willen doen aan de vorming van een nieuw kabinet ('want je kan pas wat bereiken als je aan de onderhandelingstafel zit', zal het argument zijn). Maar 'hard to get' spelen, net als de Yeslgöz nu lijkt te doen, kan óók een strategie zijn. De boodschap kan ook de volgende zijn:
"Een centrumlinks kabinet heeft geen meerderheid. En de VVD wil niet met ons. Dus met de VVD om tafel gaan is, op dit moment, verspilling van tijd. Probeer het eerst maar over rechts. Lukt dat niet, mag je ons bellen. Maar hoe langer jullie wachten, hoe meer eisen wij hebben."

Dit is een risicovolle tactiek, stel dat rechts wél uitkomt, dan zit GLPvdA in de oppositiebankjes. Maar misschien heeft GLPvdA daar méér te winnen dan als de partij die de eerste vice-premier levert. Oppositie voeren tegen een rechts kabinet dat bezuinigt op de zorg, het eigen risico verhoogt, de wooncrisis niet opgelost krijgt, mogelijk de kloof tussen arm en rijk vergroot etc... zal niet héél moeilijk zijn.
Met (of door) deelname van Ja21 zal het migratie 'probleem' ook niet opgelost worden. Dit kan GLPvdA framen dat: "Rechts roept wel dat ze deze problemen kunnen oplossen, maar de rechtse kabinetten Rutte, Schoof en Jetten hebben geen deuk in een pakje boter geslagen. Tijd voor ándere, realistische oplossingen."
DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:56:
[...]

Probleem voor mij is dat ik de VVD niet goed kan inschatten in hoe dogmatisch ze zijn. De oude VVD zag ik als opportunistisch (in de positieve zin) en verantwoordelijk.

Maar ik zie ze ook in staat zijn om hun poot stijf te houden zodat vooral D66 water bij de wijn moet doen of dat D66 niet in het kabinet komt omdat ze geen politiek zelfmoord willen doen. Vervolgens kan de VVD gebruik maken van de andere minder competente partijen in de coalitie om zich voor te bereiden op de volgende verkiezingen.

Hier is ook het probleem waar elke partij mee te maken heeft: Er valt weinig te winnen bij deelname aan een kabinet, dus je zal alleen aantreden als je weet dat het exit scenario (val kabinet) in het voordeel van de eigen partij is.

Voor sommige partijen is dat simpel, BBB doet voor de tweede keer mee en GLPVDA zou het de eerste zijn. Maar voor partijen zoals D66, CDA en VVD is alleen deelname niet voldoende als prijs, die willen meer.

Ik hoop(!) dan ook dat men door krijgt dat het nu gaat om de coalitie een succes te maken en niet hun eigen deelname.
Dat is het gênante. Compromissen sluiten, polderen, de ander óók iets gunnen, was altijd de succesformule van de meest stabiele kabinetten. Maar deze succesformule wordt nu uitgelegd als een teken van zwakte. Als je nu in onderhandelingen niet álles binnenhaalt (en nog wat meer), wordt je op de socials en aan de talkshowtafels afgemaakt. Het belang van 'iedereen' boven het belang van 'de achterban' stellen, wordt veracht. En dat is bizar.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

Het PvdA-smaldeel binnen GLPvdA zal al snel het landsbelang boven partijbelang stellen en graag vanaf dag één mee willen doen aan de vorming van een nieuw kabinet ('want je kan pas wat bereiken als je aan de onderhandelingstafel zit', zal het argument zijn). Maar 'hard to get' spelen, net als de Yeslgöz nu lijkt te doen, kan óók een strategie zijn. De boodschap kan ook de volgende zijn:
"Een centrumlinks kabinet heeft geen meerderheid. En de VVD wil niet met ons. Dus met de VVD om tafel gaan is, op dit moment, verspilling van tijd. Probeer het eerst maar over rechts. Lukt dat niet, mag je ons bellen. Maar hoe langer jullie wachten, hoe meer eisen wij hebben."

Dit is een risicovolle tactiek, stel dat rechts wél uitkomt, dan zit GLPvdA in de oppositiebankjes. Maar misschien heeft GLPvdA daar méér te winnen dan als de partij die de eerste vice-premier levert. Oppositie voeren tegen een rechts kabinet dat bezuinigt op de zorg, het eigen risico verhoogt, de wooncrisis niet opgelost krijgt, mogelijk de kloof tussen arm en rijk vergroot etc... zal niet héél moeilijk zijn.
Met (of door) deelname van Ja21 zal het migratie 'probleem' ook niet opgelost worden. Dit kan GLPvdA framen dat: "Rechts roept wel dat ze deze problemen kunnen oplossen, maar de rechtse kabinetten Rutte, Schoof en Jetten hebben geen deuk in een pakje boter geslagen. Tijd voor ándere, realistische oplossingen."
Ik sluit me daarbij aan, ook omdat GLPvdA een "leiderschapscrisis", en tenzij het Klaver wordt (iets wat ik betwijfel) hebben ze geen sterk persoon die de spreekwoordelijk vuist hard kan maken in de onderhandeling.
[...]

Dat is het gênante. Compromissen sluiten, polderen, de ander óók iets gunnen, was altijd de succesformule van de meest stabiele kabinetten. Maar deze succesformule wordt nu uitgelegd als een teken van zwakte. Als je nu in onderhandelingen niet álles binnenhaalt (en nog wat meer), wordt je op de socials en aan de talkshowtafels afgemaakt. Het belang van 'iedereen' boven het belang van 'de achterban' stellen. En dat is bizar.
Ook hier sluit ik me bij aan, maar... we gaan hier uit van een situatie waarbij de formatie vooral voor de camera uit gevochten wordt (zoals 2 jaar terug, dat was een ramp), maar ik vermoed dat veel partijen dit keer wel alles achter de schermen willen uit vechten.

Je eigen kiezer verrassen is ook makkelijker uit te leggen als de vuile was niet buiten gehangen wordt.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25
[...]
Door wie zijn ze dan veroorzaakt?

Het is toch echt algemene kennis dat het kabinet den Uyl van 73-77 het laatste (centrum) linkse kabinet is wat ons land gehad heeft?

Wikipedia: Kabinet-Den Uyl

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 30-10-2025 14:21 ]

• Bernard0343
LZ86 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:14:
[...]

Door wie zijn ze dan veroorzaakt?

Het is toch echt algemene kennis dat het kabinet den Uyl van 73-77 het laatste (centrum) linkse kabinet is wat ons land gehad heeft?

Wikipedia: Kabinet-Den Uyl
Laten we daarnaast niet vergeten dat, sinds het aantreden van Balkenende I, in mei 2002, we veertien jaar rechtse kabinetten hebben gehad (inclusief kabinetten met PVV en LPF, alledrie een mislukking) en 'slechts' 8,5 jaar kabinetten waar de PvdA aan deelnam. Volgens mij heeft 'rechts' (CDA en VVD incluis) boter op het hoofd, problemen veroorzaken, deze niet oplossen en dan 'links' de schuld geven.

[rant]
De VVD wil in zee gaan met Joost Eerdmans. Deze man heeft meer partijen dan onderbroeken versleten. Hij begon bij het CDA, daarna LPF, Eén-NL, groep Eerdmans-van Schijndel, Leefbaar Capelle, Leefbaar Rotterdam, FvD en dan nu Ja21. Hij is een politieke jobhopper, stabiliteit is bij hem ver te zoeken. En dan de nummer twee en drie van Ja21, Annabel Nanninga en Ingrid Coenradie, kans is enorm dat die tegen elkaar uitvallen over de Islam en de partij daarin meeslepen. Tot slot, Diederik Boomsma, ex-CDA, ex-NSC en dan nu Ja21, mag ik deze meneer ook een opportunist vinden?

Ik begrijp niet dat Yesilgöz de woorden 'stabiliteit' en 'Ja21' in één zin geperst krijgt.
[/rant]

[ Voor 33% gewijzigd door Bernard0343 op 30-10-2025 15:24 ]

• Bundin
  • Niet online
Niet handelen en vooruitschuiven de laatste decennia heeft geleid tot steeds groter wordende problemen die steeds grotere investeringen vergen om tot een oplossing te komen. Want waarom bezuinigen en daarvoor afgestraft worden als je ook kan wegkijken en het het probleem van je opvolger en van de volgende generatie maken?

En als je politieke tegenstander dan een keer in een regering stapt is het zaak om dan de schuld wel bij die regering te beleggen, natuurlijk. En dat is de val voor 'links': nu niet willen meedoen is killing voor het landsbelang, wel meedoen betekent een doelwit op je rug.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:14:
[...]

Ik sluit me daarbij aan, ook omdat GLPvdA een "leiderschapscrisis", en tenzij het Klaver wordt (iets wat ik betwijfel) hebben ze geen sterk persoon die de spreekwoordelijk vuist hard kan maken in de onderhandeling.
Nouja, Klaver heeft bij de formering van R3 natuurlijk ook al met dit bijltje gehakt, ook met exact dezelfde partijen toevallig.

Daar heeft hij toen ook gewoon gezegd "Nee, bekijk het maar" omdat GL toen gewoon 0 onderhandelingsruimte kreeg op praktisch ieder vlak. De spin was toen ook migratie meen ik, maar dat was gewoon de eerste horde, ze zouden het ook nooit eens zijn geworden op het vlak van klimaat of sociale zaken.

Natuurlijk roepen bepaalde rechtse kiezers nog dat Klaver toen geen verantwoordelijkheid nam, maar ik ken geen enkele linkse kiezer die dat zegt. Die snappen allemaal dat dat gewoon R2 maar dan met GL was geworden.

Dus ik heb enige hoop dat hij dit goed kan aanpakken, echter, een slordige 24u geleden had ik ook hoop :+

People as things, that’s where it starts.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 23:16

Qwerty-273

Meukposter

Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:57:
En dan wil de VVD in zee gaan met Joost Eerdmans. Deze man heeft meer partijen dan onderbroeken versleten. Hij begon bij het CDA, daarna LPF, Eén-NL, groep Eerdmans-van Schijndel, Leefbaar Capelle, Leefbaar Rotterdam, FvD en dan nu Ja21. Hij is een politieke jobhopper, stabiliteit is bij hem ver te zoeken.
Het is natuurlijk voornamelijk de "Leefbaar" hoek waar hij in heeft gezeten.
LPF ontstond na een breuk van Pim met Leefbaar Nederland
Eén-NL ontstond uit Leefbaar Rotterdam
FvD is een behoorlijke stap rechts
En samen met Nanninga heeft hij eindelijk zijn eigen rechtse hoekje/partij neergezet (als je niet binnen een partij de macht naar je toe kan trekken dan is de oplossing om zelf iets te beginnen - zie ook de stap van Wilders uit de VVD).

Niet dat hij of zijn partij - of voorgaande partijen - mijn gedachtengoed vertegenwoordigen

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Bernard0343
Qwerty-273 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:26:
[...]

Het is natuurlijk voornamelijk de "Leefbaar" hoek waar hij in heeft gezeten.
LPF ontstond na een breuk van Pim met Leefbaar Nederland
Eén-NL ontstond uit Leefbaar Rotterdam
FvD is een behoorlijke stap rechts
En samen met Nanninga heeft hij eindelijk zijn eigen rechtse hoekje/partij neergezet (als je niet binnen een partij de macht naar je toe kan trekken dan is de oplossing om zelf iets te beginnen - zie ook de stap van Wilders uit de VVD).

Niet dat hij of zijn partij - of voorgaande partijen - mijn gedachtengoed vertegenwoordigen
Tja... Ik ben al een hele tijd lid van een politieke partij. Er zijn regelmatig momenten geweest dat ik des duivels was vanwege een keuze die 'mijn' partij maakte. Ik heb zélfs een paar keer op het punt gestaan mijn lidmaatschap op te zeggen. Maar overstappen naar een andere partij? Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. En als je naar de loopbaan van Eerdmans kijkt, hij wisselt van partij op het moment dat dit hem 'iets oplevert', een baantje om precies te zijn.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51

St@m

@ Your Service

Dus als je als werknemer een paar keer van bedrijf wisselt en uiteindelijk voor jezelf begint omdat het allemaal nèt niet past bij je, dan is het wel ok?
Maar als je dit nodig hebt om af te geven op Ja21 (bestaat dus ook alweer 5 jaar, maar laten we vooral focussen op de tijd dat ze bij FVD zaten, voor Thierry gek werd, en dat gebruiken in hun nadeel), be my guest.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Bernard0343
St@m schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:01:
Dus als je als werknemer een paar keer van bedrijf wisselt en uiteindelijk voor jezelf begint omdat het allemaal nèt niet past bij je, dan is het wel ok?
Maar als je dit nodig hebt om af te geven op Ja21 (bestaat dus ook alweer 4 jaar, maar laten we vooral focussen op de tijd dat ze bij FVD zaten, voor Thierry gek werd, en dat gebruiken in hun nadeel), be my quest.
Een politieke partij is geen werkgever.

Eerdmans is als een voetbalsupporter die alleen juicht voor de club die bovenaan het linkerrijtje staat, ongeacht welke club dit is. En nee, dan kom je op mij weinig betrouwbaar over.

[ Voor 4% gewijzigd door Bernard0343 op 30-10-2025 16:08 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

Een politieke partij is geen werkgever.

Eerdmans is als een voetbalsupporter juicht voor de club die bovenaan het linkerrijtje staat, ongeacht welke club dit is.
Prima. Zoals ik al zei, be my guest.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

St@m schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:01:
Maar als je dit nodig hebt om af te geven op Ja21 (bestaat dus ook alweer 4 / 5 jaar, maar laten we vooral focussen op de tijd dat ze bij FVD zaten, voor Thierry gek werd, en dat gebruiken in hun nadeel), be my quest.
Sorry, maar Baudet (en dus de FvD) was al knettergek toen Eerdmans er nog bij zat, en daar deed die laatste niks aan, die ging daar gewoon in mee.

Herinneren we de speech van Baudet na de verkieizingen in 2019 nog, waar Eerdmans achter stond?

Ook toen was het hoofdkwartier van de FvD al behekst door rondvliegende uilen (van Minerva of anderszins) die rare complotten achter elke boom zag?
"De kiezers in Nederland hebben net als de uil van Minerva hun vleugels uitgespreid, hebben hun ware macht getoond. De uil der wijzen is gaan vliegen en heeft de hele aardkring in beweging gebracht."

"Het is een masochistische ketterij, dit geseculariseerde zondvloedgeloof dat zich in onze tijd heeft meester gemaakt van de harten en geesten van onze bestuurders. Een manie vergelijkbaar met de doodscultus die ooit Paaseiland teisterde. "

"Wij moeten boeten, zo papegaaien de machtszoekende bestuurders van dit land de ecologische hoge priesters na. Het is pure oikofobie, pure zelfhaat."

"Ons land maakt deel uit van die beschavingsfamilie. Maar net als al die landen van onze boreale wereld, worden we kapotgemaakt door mensen die ons juist zouden moeten beschermen."
Zie De uil van Minerva en oikofobie; wat zei Baudet nou eigenlijk?

Dit was dus in maart 2019, terwijl JA21 pas in december 2020 is opgericht.

Virussen? Scan ze hier!

• St@m

St@m

@ Your Service

Haha, ok toen was ie ook al een beetje gek ja.
---

Edit: knap dat Eerdmans het nog een jaar heeft geprobeerd om er wat van te maken. (Zo kun je natuurlijk ook denken, maar laten we het negatief houden).

[ Voor 63% gewijzigd door St@m op 30-10-2025 16:13 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:30:
[...]
Wellicht even toen het leek dat D66 de grootste was, maar dat is nu verandert.
Zullen ze uiteindelijk ook wel worden, nu ze toch weer "flink" voor staan nu Amsterdam verwerkt is. De buitenlandse stemmen gaan dat verschil, gebaseerd op de vorige verkiezingen, waarschijnlijk alleen maar groter maken

• Stukfruit
  • Niet online
St@m schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:11:
Edit: knap dat Eerdmans het nog een jaar heeft geprobeerd om er wat van te maken. (Zo kun je natuurlijk ook denken, maar laten we het negatief houden).
Je zou bijna denken dat hij eigenlijk heel veel pech heeft gehad in het leven om steeds weer in die positie terecht te komen.

Dat zit wel Schnorr.

• Bernard0343
NSC is de grootste op St. Eustatius geworden. Kan Eddy van Hijum misschien gouverneur van dit tropische Texel worden, of gunnen we deze functie elders aan Pieter Omtzigt?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:14:
[...]

[...]

Ook hier sluit ik me bij aan, maar... we gaan hier uit van een situatie waarbij de formatie vooral voor de camera uit gevochten wordt (zoals 2 jaar terug, dat was een ramp), maar ik vermoed dat veel partijen dit keer wel alles achter de schermen willen uit vechten.

Je eigen kiezer verrassen is ook makkelijker uit te leggen als de vuile was niet buiten gehangen wordt.
Zou Moorman het niet kunnen? Vind het wel een goede eigenlijk.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:37:
NSC is de grootste op St. Eustatius geworden. Kan Eddy van Hijum misschien gouverneur van dit tropische Texel worden, of gunnen we deze functie elders aan Pieter Omtzigt?
Sint Eustatius heeft net 3204 inwoners, ik denk dat dat voor NSC / van Hijum net wat te min is. Denk dat van Hijum beter een 'functie elders' kan zien te regelen :P

Virussen? Scan ze hier!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:34

MAZZA

Barbie is er weer!

MikeyMan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:40:
[...]
Aboutaleb zal het wel niet meer willen.. Maar dat leek mij een hele goede kandidaat.

• Helixes
Marjolein Moorman heeft nog geen seconde in de Kamer gezeten. Ze is zeker een goeie - maar wellicht voor de toekomst. Ik denk dat het goed voor GL/PvdA zou zijn om iemand te kiezen die toch al iets meer voetstappen in Den Haag heeft liggen....

Edit: ik zou het wat raar vinden als Moorman, zonder ervaring, bijvoorbeeld de formatiegesprekken gaat voeren namens haar fractie. Je hoopt dan toch op iemand van iets meer gewicht/tegenwicht.
MAZZA schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:46:
Aboutaleb zal het wel niet meer willen.. Maar dat leek mij een hele goede kandidaat.
Aboutaleb zit nu natuurlijk niet in de Kamer, da's lastig fractievoorzitter worden. Het is ook niet dat je je, zonder verkiezingen, zomaar kan inserteren als Lid - dan had je al op de kieslijst moeten hebben staan.

Als je hem wilt voor de toekomst, dan kun je hem nu misschien een zware Ministerspost geven (aangenomen dat GL/PvdA mee mag doen) en dan hem het predicaat partijvoorzitter geven. De fractievoorzitter kan intussen iemand anders zijn - zoals bijvoorbeeld Klaver.

Edit: Maar dan nog denk ik dat de onderhandelingen voor de fractievoorzitter zijn, en niet voor de partijleider.

@DevWouter Je hebt gelijk, herschreven naar iets meer on-topic 8)

[ Voor 59% gewijzigd door Helixes op 30-10-2025 16:54 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

offtopic:
Dit is niet het topic om bepaalde personen te promoten. Het onderwerp was de mogelijke impact van een vertrekkende lijsttrekker op de mogelijke coalities. Welke personen een waardige opvolger zou zijn kan in het andere topic (cc: @MAZZA en @Helixes)
RobinHood schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:19:
[...]

Nouja, Klaver heeft bij de formering van R3 natuurlijk ook al met dit bijltje gehakt, ook met exact dezelfde partijen toevallig.

Daar heeft hij toen ook gewoon gezegd "Nee, bekijk het maar" omdat GL toen gewoon 0 onderhandelingsruimte kreeg op praktisch ieder vlak. De spin was toen ook migratie meen ik, maar dat was gewoon de eerste horde, ze zouden het ook nooit eens zijn geworden op het vlak van klimaat of sociale zaken.

Natuurlijk roepen bepaalde rechtse kiezers nog dat Klaver toen geen verantwoordelijkheid nam, maar ik ken geen enkele linkse kiezer die dat zegt. Die snappen allemaal dat dat gewoon R2 maar dan met GL was geworden.

Dus ik heb enige hoop dat hij dit goed kan aanpakken, echter, een slordige 24u geleden had ik ook hoop :+
Ik was dat gedoe tijdens Rutte3 vergeten. Bedankt dat je me er aan herinnerd.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MAZZA schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:46:
[...]

Aboutaleb lijkt me idd ook een hele goede kandidaat. Heeft enorm veel ervaring en heeft het uitstekend gedaan als burgemeester in een toch lastige stad met veel uitdagingen.

Virussen? Scan ze hier!

• St@m

St@m

@ Your Service

Stukfruit schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:32:
[...]

Je zou bijna denken dat hij eigenlijk heel veel pech heeft gehad in het leven om steeds weer in die positie terecht te komen.
Welke positie? Ik begrijp je niet.

Edit: overigens, als Pim niet was vermoord dan zat ie hoogstwaarschijnlijk gewoon nog bij LPF

[ Voor 14% gewijzigd door St@m op 30-10-2025 17:01 ]

• Bernard0343
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Marjolein Moorman heeft nog geen seconde in de Kamer gezeten. Ze is zeker een goeie - maar wellicht voor de toekomst. Ik denk dat het goed voor GL/PvdA zou zijn om iemand te kiezen die toch al iets meer voetstappen in Den Haag heeft liggen....

[...]

Aboutaleb zit nu natuurlijk niet in de Kamer, da's lastig fractievoorzitter worden. Het is ook niet dat je je, zonder verkiezingen, zomaar kan inserteren als Lid - dan had je al op de kieslijst moeten hebben staan.

Als je hem wilt voor de toekomst, dan kun je hem nu misschien een zware Ministerspost geven (aangenomen dat GL/PvdA mee mag doen) en dan hem het predicaat partijvoorzitter geven. De fractievoorzitter kan intussen iemand anders zijn - zoals bijvoorbeeld Klaver.
Marjolein Moorman is (ook) een prima kandidaat. Ik vermoed dat zij zéker een rol zal spelen bij eventuele coalitieonderhandelingen. Maar ik denk dat Jesse Klaver eerste viool zal spelen.

Aboutaleb is een goed politicus. Maar een leeftijdsgenoot van Timmermans. Hem partijvoorzitter* maken, is niet handig. Ahmed Marcouch zou deze rol (ook) op zich kunnen nemen. Al lijkt het mij voor de partij handiger als de volgende partijleider uit het GroenLinks smaldeel komt.

*=De partijvoorzitter houdt zich vooral met de partij bezig. Dat is geen springplank voor het partijleiderschap. Sterker nog, een partijvoorzitter die te dicht op de fractie zit, is een recept voor ruzie.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:01:
[...]

Marjolein Moorman is (ook) een prima kandidaat. Ik vermoed dat zij zéker een rol zal spelen bij eventuele coalitieonderhandelingen. Maar ik denk dat Jesse Klaver eerste viool zal spelen.

Aboutaleb is een goed politicus. Maar een leeftijdsgenoot van Timmermans. Hem partijvoorzitter* maken, is niet handig. Ahmed Marcouch zou deze rol (ook) op zich kunnen nemen. Al lijkt het mij voor de partij handiger als de volgende partijleider uit het GroenLinks smaldeel komt.

*=De partijvoorzitter houdt zich vooral met de partij bezig. Dat is geen springplank voor het partijleiderschap. Sterker nog, een partijvoorzitter die te dicht op de fractie zit, is een recept voor ruzie.
Het kan ook een duo voorzitterschap zijn, sterker nog, bij de verkennende gesprekken is het niet ongewoon dat er meer dan 1 persoon namens een partij het gesprek aangaat met de verkenner, maar vaak blijft deze wel buiten beeld bij dat soort gesprekken.

• Helixes

Sorry je hebt gelijk - ik bedoelde politiek leider. Er is inderdaad een verschil.

• Bernard0343
DevWouter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:04:
[...]

Het kan ook een duo voorzitterschap zijn, sterker nog, bij de verkennende gesprekken is het niet ongewoon dat er meer dan 1 persoon namens een partij het gesprek aangaat met de verkenner, maar vaak blijft deze wel buiten beeld bij dat soort gesprekken.
Als je even naar de kandidatenlijst kijkt, is het heel logisch dat Klaver en Moorman gaan onderhandelen. Maar ik denk dat Klaver fractievoorzitter wordt. Hij heeft de ervaring. Moorman zal aan de 'Haagse mores' moeten wennen.

Mócht GLPvdA ministers gaan leveren, hou dan goed in de gaten wie de zwaarste portefeuilles krijgen. Daar kán een nieuwe partijleider tussen zitten. Maar met welk gezicht GLPvdA nieuwe verkiezingen ingaat, dat merken we pas een maand of wat voor de nieuwe verkiezingen. En ja, ook dan zijn Klaver en Moorman prima kandidaten.

Voor jullie uit d'NRC geknipt, een analyse van Guus Valk over GLPvdA. Ik ga niet helemaal mee met zijn analyse, maar ik kan me, na het lezen hiervan, nog beter voorstellen dat een periode in de oppositie niet het slechtste voor deze partij is.

[ Voor 23% gewijzigd door Bernard0343 op 30-10-2025 18:32 ]

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-10 10:26
Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:14:
[...]

Voor jullie uit d'NRC geknipt, een analyse van Guus Valk over GLPvdA. Ik ga niet helemaal eens met zijn analyse, maar ik kan me, na het lezen hiervan, nog beter voorstellen dat een regeerperiode in de oppositie niet het slechtste voor deze partij is.
Volgens mij is het vrij gemakkelijk: Te veel mensen willen geen links, en dat straalt af op linkse partijen. Zelfs als GLPvdA alle stemmen van SP, Denk, PvdD en Volt erbij zou pakken wordt het blok gewoon te klein.
Oh hey dat staat ook precies in het artikel.

Uiteindelijk zullen linkse partijen de kiezer moeten overtuigen dat links niet eng is, niet hun portemonnee komt afpakken en (ook) oplossingen heeft. Op dit moment lijkt de kiezer daar niet voor open te staan.

Voor mij als keiharde socialist is dat een frustrerende realiteit. Gister vroeg mijn baas me nog op wie ik ging stemmen, dus uiteraard "Voor de meeste economische groei, de beste vooruitgang op klimaat en de meeste vooruitgang in koopkracht! (Volgens het CPB dan)". Begon hij erover dat hij ook op Ja21 zou stemmen want dat linkse blok gaat ons anders allemaal uitzuigen en wegjagen...

• Bernard0343
mavamal schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:32:
[...]

Volgens mij is het vrij gemakkelijk: Te veel mensen willen geen links, en dat straalt af op linkse partijen. Zelfs als GLPvdA alle stemmen van SP, Denk, PvdD en Volt erbij zou pakken wordt het blok gewoon te klein.
Oh hey dat staat ook precies in het artikel.

Uiteindelijk zullen linkse partijen de kiezer moeten overtuigen dat links niet eng is, niet hun portemonnee komt afpakken en (ook) oplossingen heeft. Op dit moment lijkt de kiezer daar niet voor open te staan.

Voor mij als keiharde socialist is dat een frustrerende realiteit. Gister vroeg mijn baas me nog op wie ik ging stemmen, dus uiteraard "Voor de meeste economische groei, de beste vooruitgang op klimaat en de meeste vooruitgang in koopkracht! (Volgens het CPB dan)". Begon hij erover dat hij ook op Ja21 zou stemmen want dat linkse blok gaat ons anders allemaal uitzuigen en wegjagen...
Ach ja, sociaal-democraat ben je niet voor de lol ;).

Inhoudelijk heeft links een goed verhaal (het beste, imho). Maar op een één of andere manier krijgen ze het niet 'verkocht'. Ik denk dat links een kans heeft gemist met migratie. Het verhaal had óók kunnen zijn: "Na decennia 'rechts' beleid, zijn de problemen alleen maar groter geworden. Zelfs de PVV, die 't 'wel effe zou fixen', bakte er niets van. Rechts heeft gefaald. Zullen we het nu eens héél anders doen?"

• Qwerty-273
  • Laatst online: 23:16

Qwerty-273

Meukposter

Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:41: hij wisselt van partij op het moment dat dit hem 'iets oplevert', een baantje om precies te zijn.
Klopt, het is in dat opzicht een pure opportunist. De swing van Yeşilgöz is in dat opzicht een stuk wijder, van de SP enkele jaren met uitstapjes bij de PvdA en GL om uiteindelijk bij de VVD te belanden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:45

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Zou Sharon Dijksma nog ambities hebben?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• MneoreJ
  • Laatst online: 17:35
Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:40:
Inhoudelijk heeft links een goed verhaal (het beste, imho). Maar op een één of andere manier krijgen ze het niet 'verkocht'. Ik denk dat links een kans heeft gemist met migratie. Het verhaal had óók kunnen zijn: "Na decennia 'rechts' beleid, zijn de problemen alleen maar groter geworden. Zelfs de PVV, die 't 'wel effe zou fixen', bakte er niets van. Rechts heeft gefaald. Zullen we het nu eens héél anders doen?"
Dat is het verhaal. Maar dat gelooft de kiezer niet. De kiezer gelooft dat de rechtse oneliners c.q. "oplossingen" ("grenzen dicht", "minder minder", "tuig keihard aanpakken", "we stappen uit Europa", noem het maar op) in de kern gewoon juist zijn, het moet alleen correct uitgevoerd worden. Nou kunnen de huidige rechtse partijen dat dus blijkbaar niet, maar natuurlijk moet je het al helemaal niet aan links overlaten, want die hebben in ieder geval niet de goede "oplossingen". Sterker nog links wil het land helemaal kapotmaken, want ze haten de hardwerkende Nederlander en vinden kansloze buitenlanders zieliger en belangrijker!!!

Daar is geen goed populistisch verhaal tegenover te zetten, en met zorgvuldige uitleg en cijfertjes en al dat soort saai spul kom je er sowieso niet. Links kan wel roepen dat rechts het verknoeit, maar de conclusie die de kiezer trekt is niet "we hebben meer links nodig" maar "we hebben beter rechts nodig".

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Bernard0343
MneoreJ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Dat is het verhaal. Maar dat gelooft de kiezer niet. De kiezer gelooft dat de rechtse oneliners c.q. "oplossingen" ("grenzen dicht", "minder minder", "tuig keihard aanpakken", "we stappen uit Europa", noem het maar op) in de kern gewoon juist zijn, het moet alleen correct uitgevoerd worden. Nou kunnen de huidige rechtse partijen dat dus blijkbaar niet, maar natuurlijk moet je het al helemaal niet aan links overlaten, want die hebben in ieder geval niet de goede "oplossingen". Sterker nog links wil het land helemaal kapotmaken, want ze haten de hardwerkende Nederlander en vinden kansloze buitenlanders zieliger en belangrijker!!!

Daar is geen goed populistisch verhaal tegenover te zetten, en met zorgvuldige uitleg en cijfertjes en al dat soort saai spul kom je er sowieso niet. Links kan wel roepen dat rechts het verknoeit, maar de conclusie die de kiezer trekt is niet "we hebben meer links nodig" maar "we hebben beter rechts nodig".
Ik denk dat als GLPvdA deelneemt aan de coalitie, dan krijgen zij de rekening gepresenteerd. Doen ze niet mee, betekent dit een stammenstrijd op rechts, want de rechtspopulistische oppositie zal zich willen profileren. Er is dan een kans voor een helder, links, verhaal dat zich afzet tegen rechts. Wél meedoen, betekent de klappen voor de rest opvangen, want dat is makkelijker scoren voor PVV, FvD etc....
Zewatanejo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Geen idee!

[ Voor 8% gewijzigd door Bernard0343 op 30-10-2025 19:44 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zewatanejo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Alsjeblieft niet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:17

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Aangezien er nu erg veel overlap is met De Tweede Kamerverkiezingen 2025: De uitkomst doen we deze dicht om de discussie centraal te houden.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.