• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:23
Een Euro partij VOLT gaat mij iets te ver. Wellicht dat ik dan beter iets kan opschuiven naar rechts i.p.v. D66.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:24:
Een Euro partij VOLT gaat mij iets te ver. Wellicht dat ik dan beter iets kan opschuiven naar rechts i.p.v. D66.
Laat je vooral leiden door je voorkeur vd inhoud van een partij, ipv naar mogelijke strategische gevolgen.

Bij Rutte 2 was er een enorm strategische strijd, half NL koos VVD, half NL koos PvdA. Niet vanwege de inhoud, maar om te voorkomen dat de ander aan de macht kwam. Het gevolg: ze gingen samen aan de slag, niemand kreeg wat ze wilden...

• JeroenNietDoen
pirke schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Laat je vooral leiden door je voorkeur vd inhoud van een partij, ipv naar mogelijke strategische gevolgen.

Bij Rutte 2 was er een enorm strategische strijd, half NL koos VVD, half NL koos PvdA. Niet vanwege de inhoud, maar om te voorkomen dat de ander aan de macht kwam. Het gevolg: ze gingen samen aan de slag, niemand kreeg wat ze wilden...
Neej, tuurlijk stem ik gewoon op wat ik wil ;)

• JeroenNietDoen
@NMH @defiant Kunnen we vandaag in dit topic een peiling krijgen wat iedereen gestemd heeft :?

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
JeroenNietDoen schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 06:50:
@NMH @defiant Kunnen we vandaag in dit topic een peiling krijgen wat iedereen gestemd heeft :?
Nadat de stembussen gesloten zijn om beïnvloeding te voorkomen.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:37
Cheezborger schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:39:
Het vervelende is alleen dat als Geert Wilders met de PVV de grootste wordt, we eerst tot aan kerst gaan verkennen of een kabinet met Wilders mogelijk is. Daarna gaan we in januari bekijken welke formatie er dan mogelijk is, gebaseerd op de tweede in de ranking. Kortom, we gaan sowieso tijd verliezen.
Nee hoor. De informateur zal al te horen krijgen van VVD, CDA, GL/PvdA en D66 dat ze niet met PVV gaan regeren, dus de onderhandeling zal niet eens gestart worden.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:12
marana schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:58:
[...]

Nee hoor. De informateur zal al te horen krijgen van VVD, CDA, GL/PvdA en D66 dat ze niet met PVV gaan regeren, dus de onderhandeling zal niet eens gestart worden.
Mee eens, en bovendien gaat de kamer over de informatieopdracht, en daar is dan geen meerderheid voor een combi met PVV al dan niet als gedoogpartner.
De vraag blijft, als een PVV stem een verloren stem is, gaat men dan niet stemmen of juist rechts anders. In het eerste geval profiteert iedereen, in het tweede vermoed ik dat JA21 nog een stuk groter kan worden want ook salonfähig.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Cheezborger schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:39:
Het vervelende is alleen dat als Geert Wilders met de PVV de grootste wordt, we eerst tot aan kerst gaan verkennen of een kabinet met Wilders mogelijk is. Daarna gaan we in januari bekijken welke formatie er dan mogelijk is, gebaseerd op de tweede in de ranking. Kortom, we gaan sowieso tijd verliezen.
Dat ligt er natuurlijk maar aan hoe duidelijk de fractievoorzitters zijn tijdens de verkenning. Als er duidelijk wordt aangegeven dat een samenwerking met de PVV zo goed als onmogelijk is dan is die route voor de verkenner alles behalve logisch zeker als er wel werkbare alternatieven zijn.

Als een coalitie met de PVV niet voor de hand ligt hoef je daar geen maanden over te praten. Maar goed, daar hebben alle partijen een rol in, als je een deur open laat - zoals de NSC destijds - dan kan je inderdaad een lange formatie krijgen

• Napo
  • Niet online
marana schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:58:
[...]

Wel de connotatie dat ik mijn hand niet in het vuur zou steken voor het statement vanuit de VVD over niet samenwerken met de PVV, dat statement is namelijk significant minder expliciet dan het niet samenwerken met de GL/PvdA. Daarmee loop je dus wel het risico vanwege de welbekende "verantwoordelijkheid nemen", "landsbelang", of welk containerbegrip dan ook dat ze alsnog zo'n lange procedure ingaan.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:29
Napo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Wel de connotatie dat ik mijn hand niet in het vuur zou steken voor het statement vanuit de VVD over niet samenwerken met de PVV, dat statement is namelijk significant minder expliciet dan het niet samenwerken met de GL/PvdA. Daarmee loop je dus wel het risico vanwege de welbekende "verantwoordelijkheid nemen", "landsbelang", of welk containerbegrip dan ook dat ze alsnog zo'n lange procedure ingaan.
Ik denk dat het al dan niet opstappen van Yesilgöz een goede graadmeter kan zijn voor de manier waarop de VVD de onderhandelingen ingaat:
Als Yesilgöz blijft, is dat een teken dat de VVD éérst alle mogelijkheden op rechts wil uitpluizen. Als dat echt niet lukt, pas ergens ná de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026, willen ze over een kabinet met GLPvdA gaan onderhandelen.
  • Voordeel hiervan is dat ze dan kunnen roepen dat de VVD haar 'rug recht houdt' door een coalitie met GLPvdA uit te blijven sluiten.
  • Nadeel is het risico dat de VVD op 18 maart '26 door de kiezer afgestraft wordt omdat ze de formatie traineren.
Als Yesilgöz opstapt, kan dat een teken zijn dat de VVD wel in een middenkabinet met GLPvdA wil stappen.
  • Voordeel is dat de VVD dan veel kan uitonderhandelen, vanwege het electorale risico dat ze nemen.
  • Nadeel is dat iedereen ter rechterzijde van de VVD begint over 'kiezersbedrog', 'windvanen' etc...
Ik heb (alleen) gisteren naar het einddebat gekeken. Misschien komt het omdat ik niet zo'n fan van Yesilgöz (en de VVD) ben, maar ik kreeg het gevoel dat zij meer met het 'spel' (wie gaat met wie) bezig was, dan met de inhoud. En dergelijke ideeënarmoede herken ik uit de jaren negentig, toen het CDA te lang in het kabinet had gezeten en uit 2002, het jaar dat de PvdA fors verloor. Een partij die te lang in het centrum van de macht zit, kan niet meer voorbij dan de Haagse kaasstolp kijken, lijkt het wel.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

De 1e verkiezingen in Nederland die op Polymarket gaan plaatsvinden. Afgelopen maanden hebben we kunnen zien dat in veel l landen insider trading plaatsvond op de exit polls en de percentages wild omhoog schoten vlak voor publiceren exit polls naar de juiste ratios.

Deze zelfverklaarde Rus nam grote posities in op D66 https://polymarket.com/@gopfan2 en tegen PVV. Zou die in het computertje van Maurice zitten of gewoon een geluksvogel?

Hoe dan ook, vanavond 20:45 gaan we meemaken hoe betrouwbaar de ANP medewerkers en hun firewalls zijn.

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-10 17:43
Ik durf wel in te zetten op GLPvdA-D66-CDA-VVD als coalitie. Mijn gewenste volgorde ook, welke volgorde het wordt durf ik me niet aan te branden. Aan een kabinet voor de kerst ook niet. Denk dat Pasen al een hele uitdaging wordt.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:37
doltishDuke schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:04:
Ik durf wel in te zetten op GLPvdA-D66-CDA-VVD als coalitie.
Ik hoop heel erg dat VVD niet nodig is, en vervangen kan worden door een kleinere partij, bijv CU.

• JeroenNietDoen
Malarky schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:36:
De 1e verkiezingen in Nederland die op Polymarket gaan plaatsvinden. Afgelopen maanden hebben we kunnen zien dat in veel l landen insider trading plaatsvond op de exit polls en de percentages wild omhoog schoten vlak voor publiceren exit polls naar de juiste ratios.

Deze zelfverklaarde Rus nam grote posities in op D66 https://polymarket.com/@gopfan2 en tegen PVV. Zou die in het computertje van Maurice zitten of gewoon een geluksvogel?
Even voor mijn beeldvorming, Polymarket, wat is dat? Soort wedkantoor :?

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

JeroenNietDoen schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, Polymarket, wat is dat? Soort wedkantoor :?
Grootste anonieme wedkantoor. Iedereen kan en mag er wedden zonder enige vorm van verificatie (dankzij crypto), waardoor er veel insider trading plaatsvindt. Polymarket verdiend zelf niet direct geld aan de inzet, alle inzet gaat naar de spelers onderling dat maakt het platform uniek en interessant.

[ Voor 16% gewijzigd door Malarky op 29-10-2025 12:34 ]

• Bernard0343
marana schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Ik hoop heel erg dat VVD niet nodig is, en vervangen kan worden door een kleinere partij, bijv CU.
Als er de CU een alternatief kan zijn voor de VVD, zou de formatie nog wel eens heel interessant kunnen worden. De VVD moet dan kiezen om ofwel tweede viool te spelen in een rechtse oppositie, met als risico overstemd te worden door Wilders en Ja21. Ofwel ze kiezen voor kabinetsdeelname, maar kunnen dan veel minder binnenhalen, want er is een alternatief voor de VVD.

Overigens, deelname van zowel de VVD als de CU aan een middenkabinet lost wel een ánder probleem op. Deze coalitie heeft, dankzij de CU, 38 zetels in de Eerste Kamer. Dus een meerderheid in beide kamers.

Gaat trouwens niet gebeuren, maar wel een leuk gedachte experiment: Stel de PvdA wordt de grootste partij in een middenkabinet. Maar Frans Timmermans schuift een 'elder Statesperson' (Femke Halsema, Wouter Bos, Paul Rosemuller of Diederik Samsom) naar voren als kandidaat-premier. Wat doet dat met de bereidheid van de VVD om in een kabinet te stappen?

Nogmaals, gaat niet gebeuren, iets met ego's waarschijnlijk. Maar het zou, imho, een geweldige move van Timmermans zijn.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:43
Bernard0343 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:51:
Gaat trouwens niet gebeuren, maar wel een leuk gedachte experiment: Stel de PvdA wordt de grootste partij in een middenkabinet. Maar Frans Timmermans schuift een 'elder Statesperson' (Femke Halsema, Wouter Bos, Paul Rosemuller of Diederik Samsom) naar voren als kandidaat-premier. Wat doet dat met de bereidheid van de VVD om in een kabinet te stappen?

Nogmaals, gaat niet gebeuren, iets met ego's waarschijnlijk. Maar het zou, imho, een geweldige move van Timmermans zijn.
Ah, ja. Elder statesmen zoals Ronald Plasterk, of Dick Schoof :+

Ik heb varianten op die optie wel eerder genoemd. Mensen hier zijn het niet allemaal met me eens, maar het begon er allemaal mee dat Yesilgöz uitsloot plaats te nemen in een Kabinet met Timmermans. Die belemmering kan ogenschijnlijk worden weggenomen door iets te doen aan de aanwezigheid van Yesilgöz in zo'n kabinet; of die van Timmermans. Of, natuurlijk, beide. In de laatste twee gevallen zul je dus weer met een zetbaas in de weer moeten.

De vraag is dan toch echt wel wie dat zou willen doen. Ik denk dat het meest recente voorbeeld nog te vers in het geheugen ligt - een leider zonder electoraal mandaat is eigenlijk te zwak om een Ministersploeg voor te zitten. Je zult met echt een gigantisch sterk profiel moeten komen om dat gat te vullen - iemand die bovendien het risico wil nemen zijn opgebouwde politieke kapitaal weg te spoelen.

Ik zie het, kortom, eigenlijk niet voor me. De enige die ik daar misschien toe in staat acht is Ahmed Aboutaleb. En, die wil inderdaad niet. Maar - hij is er verder niet langer van afhankelijk als het allemaal mislukt.

[ Voor 14% gewijzigd door Helixes op 29-10-2025 14:38 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-10 13:01
Ik durf wel in te zetten op GLPvdA-D66-CDA-VVD als coalitie. Mijn gewenste volgorde ook, welke volgorde het wordt durf ik me niet aan te branden. Aan een kabinet voor de kerst ook niet. Denk dat Pasen al een hele uitdaging wordt.
*knip* wij verwachten onderbouwing en geen onderbuik

[ Voor 24% gewijzigd door darkrain op 29-10-2025 14:55 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lijkt me ook een prima coalitie hoewel het beter zou zijn als de VVD er niet bij zou zitten imho. Die hebben de laatste 20 jaar er een iets te grote puinhoop van gemaakt allemaal.

Zelfs al zou het een makkelijke formatie worden zou voor de kerst praktisch niet mogelijk zijn. Sowieso moet formeel eerst de KIesraad nog de definitieve uitslag vast stellen. Dat gebeurt over een week, dus dan is het al 5-6 november.

Sowieso heb je van 19 devember tot 12 januari al het kerstreces, dus dan gebeurt er niets

Dan moet er eerst verkend worden, daarna informeren, en daarna formeren. Dat zou nooit allemaal lukken voor 19 december, dat is net 5-6 weken na het definitief worden van de uitslag.

Ik denk dat we, met de huidige voorspelde uitslagen, we al heel blij mogen zijn als we in juni-juli 2026 een nieuw kabinet hebben. En het zou me geenszins verbazen als het pas na de zomervakantie 2026 zal worden.

Virussen? Scan ze hier!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

ST10©DE

Dus.............

*knip* Reactie op geknipt bericht

[ Voor 61% gewijzigd door darkrain op 29-10-2025 14:57 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

wildhagen schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:54:
[...]

Lijkt me ook een prima coalitie hoewel het beter zou zijn als de VVD er niet bij zou zitten imho. Die hebben de laatste 20 jaar er een iets te grote puinhoop van gemaakt allemaal.

Zelfs al zou het een makkelijke formatie worden zou voor de kerst praktisch niet mogelijk zijn. Sowieso moet formeel eerst de KIesraad nog de definitieve uitslag vast stellen. Dat gebeurt over een week, dus dan is het al 5-6 november.

Sowieso heb je van 19 devember tot 12 januari al het kerstreces, dus dan gebeurt er niets

Dan moet er eerst verkend worden, daarna informeren, en daarna formeren. Dat zou nooit allemaal lukken voor 19 december, dat is net 5-6 weken na het definitief worden van de uitslag.

Ik denk dat we, met de huidige voorspelde uitslagen, we al heel blij mogen zijn als we in juni-juli 2026 een nieuw kabinet hebben. En het zou me geenszins verbazen als het pas na de zomervakantie 2026 zal worden.
Ik zou het als burger echt geen gek idee vinden als we zouden zeggen: Eerst een kabinet, dán pas reces.

We hoeven het immers ook niet te proberen om een project half af te laten liggen en lekker een maand naar Thailand te gaan, "deadline? boeiend, klant kan wachten" :X

Zelfde met het debiel lange wachten tussen het vallen van een kabinet en eindelijk eens verkiezingen omdat er nog een reces gedaan moet worden. Als je de politiek weer dienstbaar wil maken, zouden dat echt serieus goede veranderingen zijn.

People as things, that’s where it starts.

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-10 17:43
RobinHood schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Ik zou het als burger echt geen gek idee vinden als we zouden zeggen: Eerst een kabinet, dán pas reces.

We hoeven het immers ook niet te proberen om een project half af te laten liggen en lekker een maand naar Thailand te gaan, "deadline? boeiend, klant kan wachten" :X

Zelfde met het debiel lange wachten tussen het vallen van een kabinet en eindelijk eens verkiezingen omdat er nog een reces gedaan moet worden. Als je de politiek weer dienstbaar wil maken, zouden dat echt serieus goede veranderingen zijn.
Ben ik niet met je eens en valt wat mij betreft een beetje onder dezelfde categorie als het gemopper op wachtgeld.

Actief politicus zijn, be it Kamerlid of Minister, is een baan. Een behoorlijk pittige baan ook nog eens met onregelmatige werktijden en helaas tegenwoordig ook bedreigingen en veel invloed op het privéleven.

Daar horen goede arbeidsvoorwaarden tegenover te staan. Dat is bijvoorbeeld een reces. Nodig net zoals bijvoorbeeld een bouwvak nodig is, als iedereen zijn vakanties op eigen houtje gaat plannen wordt de boel onwerkbaar. Daar hoort, om hem er maar even bij te trekken, ook wachtgeld bij aangezien je door externe invloeden je baan vrij abrubt kwijt kunt raken.

Een zware baan vereist goede arbeidsvoorwaarden.

Of vanuit de andere invalshoek: pay peanuts, get monkeys. En we hebben voldoende monkeys gehad recentelijk.

• Bernard0343
Helixes schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

Ah, ja. Elder statesmen zoals Ronald Plasterk, of Dick Schoof :+

Ik heb varianten op die optie wel eerder genoemd. Mensen hier zijn het niet allemaal met me eens, maar het begon er allemaal mee dat Yesilgöz uitsloot plaats te nemen in een Kabinet met Timmermans. Die belemmering kan ogenschijnlijk worden weggenomen door iets te doen aan de aanwezigheid van Yesilgöz in zo'n kabinet; of die van Timmermans. Of, natuurlijk, beide. In de laatste twee gevallen zul je dus weer met een zetbaas in de weer moeten.

De vraag is dan toch echt wel wie dat zou willen doen. Ik denk dat het meest recente voorbeeld nog te vers in het geheugen ligt - een leider zonder electoraal mandaat is eigenlijk te zwak om een Ministersploeg voor te zitten. Je zult met echt een gigantisch sterk profiel moeten komen om dat gat te vullen - iemand die bovendien het risico wil nemen zijn opgebouwde politieke kapitaal weg te spoelen.

Ik zie het, kortom, eigenlijk niet voor me. De enige die ik daar misschien toe in staat acht is Ahmed Aboutaleb. En, die wil inderdaad niet. Maar - hij is er verder niet langer van afhankelijk als het allemaal mislukt.
Het grote verschil tussen een partijloze- en een premier met 'enige afstand' tot de politiek, is het partijlidmaatschap. Nogmaals, de kans op een premier die niét op dit moment een baantje heeft als lijsttrekker, lijkt me, op dit moment, héél klein. Maar mocht, in mijn voorbeeld, Timmermans een partijcoryfee naar voren schuiven, heeft deze, in tegenstelling tot de partijloze premier Schoof, een fractie en een partij achter zich staan. Timmermans zal een partijgenoot niet snel laten vallen. Dat zal hem het partijleiderschap kosten en daarmee iedere kans op premierschap rond 2029.

Overigens, Wouter Bos heeft in 2003 Job Cohen als premierskandidaat naar voren geschoven. Dus dit ís eerder gebeurd.

RobinHood schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Dat de Kámer met reces gaat, betekent niét dat de onderhandelingen ook twee weken stilliggen. Die zullen gewoon doorgaan en als het moet, kan de Kamer teruggeroepen worden van reces.
Daarnaast, ergens half februari barst de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen los. Het zou electoraal mogelijk slimmer zijn hiervóór de onderhandelingen afgerond te hebben. Twee redenen:
  • Onderhandelen in campagnestand is lastig.
  • De daadkracht van snel formeren straalt dan op de coalitiepartijen af. Doet het, mogelijk, goed in de campagne.
Maar toegegeven, in drieëneenhalve maand een coalitie in elkaar sleutelen, kán, maar is de laatste decennia weinig vertoond. En de oppositie zal natuurlijk los gaan alle bittere pillen die óók in een regeerakkoord verstopt zitten. Want tja, het compromis zoeken, is toch wel het allerergste wat coalitiepartijen kunnen doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Bernard0343 op 29-10-2025 15:47 ]

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-10 12:39
doltishDuke schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:29:
[...]

Ben ik niet met je eens en valt wat mij betreft een beetje onder dezelfde categorie als het gemopper op wachtgeld.

Actief politicus zijn, be it Kamerlid of Minister, is een baan. Een behoorlijk pittige baan ook nog eens met onregelmatige werktijden en helaas tegenwoordig ook bedreigingen en veel invloed op het privéleven.

Daar horen goede arbeidsvoorwaarden tegenover te staan. Dat is bijvoorbeeld een reces. Nodig net zoals bijvoorbeeld een bouwvak nodig is, als iedereen zijn vakanties op eigen houtje gaat plannen wordt de boel onwerkbaar. Daar hoort, om hem er maar even bij te trekken, ook wachtgeld bij aangezien je door externe invloeden je baan vrij abrubt kwijt kunt raken.

Of vanuit de andere invalshoek: pay peanuts, get monkeys. En we hebben voldoende monkeys gehad recentelijk.
Dat ben ik dan weer niet met je eens. Want dat kan dan toch ook gewoon met een WW gedaan worden? Waarom is daar een andere regeling voor, die bovendien veel langer is dan een WW uitkering?
Doordat een politicus al ver boven modaal zit, vind ik dat daar ook wel meer van verwacht mag worden wat betreft financiële weerbaarheid. Gewoon lekker de WW in via "niet verwijtbaar ontslagen" of hoe dat ook heet en als je niet rondkomt, dan zien we de aanvraag voor bijstand wel langskomen. Ik snap dit onderscheidt tussen wachtgeld en WW totaal niet.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

doltishDuke schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:29:

Ja, leuk, in de zorg heb je ook al die problemen voor een veel minder hoog salaris. En dan kun je ook niet zomaar een maand de hort op. Zeker niet als er een crisis is.

Juist bij politici kan het prima dat ze vrij random vakantie nemen, dan neemt je nummer 2 gewoon waar.

People as things, that’s where it starts.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-10 08:14
dehardstyler schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Want dat kan dan toch ook gewoon met een WW gedaan worden? Waarom is daar een andere regeling voor, die bovendien veel langer is dan een WW uitkering?
Doordat een politicus al ver boven modaal zit, vind ik dat daar ook wel meer van verwacht mag worden wat betreft financiële weerbaarheid. Gewoon lekker de WW in via "niet verwijtbaar ontslagen" of hoe dat ook heet en als je niet rondkomt, dan zien we de aanvraag voor bijstand wel langskomen. Ik snap dit onderscheidt tussen wachtgeld en WW totaal niet.
De kans dat je als gewone werknemer ontslagen wordt is (buiten slecht functioneren om) niet zo groot. De kans dat je als volksvertegenwoordiger na verloop van tijd werkloos wordt, is een gegeven.

Je wilt daarnaast ook voorkomen dat persoonlijke financiële overwegingen mee gaan spelen in het al-dan-niet steunen van een bepaald wetsvoorstel, bijvoorbeeld "als ik hier niet mee instem, dan valt de regering, komen er verkiezingen en ben ik m'n baan, en dus inkomen, kwijt, dus laat ik maar voor stemmen"

• Napo
  • Niet online
RobinHood schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:40:
[...]

Ja, leuk, in de zorg heb je ook al die problemen voor een veel minder hoog salaris. En dan kun je ook niet zomaar een maand de hort op. Zeker niet als er een crisis is.

Juist bij politici kan het prima dat ze vrij random vakantie nemen, dan neemt je nummer 2 gewoon waar.
Daarin moet de kiezer dan ook de volksvertegenwoordiger aanspreken op het gedrag. Bij een democratische partij laat je de persoon de volgende keer van de kieslijst ( of plaats je hem lager op de lijst ). Dat dat bij sommige partijen niet mogelijk is of de partij daar te weinig mee doet is niet een manco van het systeem maar een manco met betrekking tot hoe de kiezer met dit soort gedrag om gaat.

Als de nummer 22 van de VVD, PVV, D66, GL/PVDA structureel niet aanwezig is zouden leden in staat moeten zijn om bij een volgende verkiezing hem lager op de lijst te laten plaatsen. En dat kunnen die leden.

En het zomaar overnemen voor een vakantie, zeker bij inhoudelijke dossiers gaat dat niet zo gemakkelijk en al helemaal niet bij de kleinere partijen omdat die al een vrij volle portefeuille heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Napo op 29-10-2025 16:40 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:41

Fiber

Beaches are for storming.

RobinNL schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:33:
Om het lijstje compleet te maken, hier de laatste peiling.
[Afbeelding]
Probleem met die peilingen is onder anderen dat ze er de laatste jaren structureel vrij ver naast zitten vergeleken met de echte uitslag. Een partij als de PVV doet het vaak beter dan de peilingen, en een partij als D66 doet het vaak slechter dan de peilingen. Al hoop ik natuurlijk dat het dit jaar omgekeerd is, maar ik ben er wel bang voor. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
Fiber schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:18:
[...]

Probleem met die peilingen is onder anderen dat ze er de laatste jaren structureel vrij ver naast zitten vergeleken met de echte uitslag. Een partij als de PVV doet het vaak beter dan de peilingen, en een partij als D66 doet het vaak slechter dan de peilingen. Al hoop ik natuurlijk dat het dit jaar omgekeerd is, maar ik ben er wel bang voor. O-)
Die kans is idd aanwezig, al hoor ik in m'n omgeving nu wel meer dat mensen D66 gaan stemmen. Ik zie het me wel voor me dat ze mogelijk nog de grootste kunnen worden. Fingers crossed!

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, als ik zo kijk naar al die peilingen, dan weet ik het ook echt niet meer.
Maar dat GL-PvdA geprojecteerd staat op zetelbehoud van 25 tot een verlies naar 23, tja. Als ze die 25 halen en daarmee de grootste of een na grootste, dan is de schade nog beperkt. Maar als dat niet lukt, dan gaat er denk ik gedoe ontstaan over Timmermans zijn leiderschap.

We hebben net een bizar incompetent rechts kabinet gehad dat fors lijkt te gaan worden. Maar dan niks winnen of alsnog verliezen is wel heel pijnlijk. Dan zou toch duidelijk moeten zijn dat veel mensen, Timmermans niet willen. Of ze hem gewoon niet mogen, niet begrijpen of dat het door de demonisering komt, is verder irrelevant. Bij links hoort niemand groter te zijn dan de idealen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

wiekrijgtderestzetel.nl is er ook weer bij.

Directe updates op ANP en NOS feed met automatisch verrekening van alle restzetels.

[ Voor 15% gewijzigd door Malarky op 29-10-2025 20:57 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:20
Eerste exit poll;
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2025/10/29/1287504/1024x576a.jpg
Als grootste kanshebber zie ik D66, VVD, CDA en JA21. Al zal de favoriet van D66 een combinatie zijn met VVD, GLPvdA en CDA gok ik.

Edit; Eerste update van de exit poll is hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door TheBrut3 op 29-10-2025 21:33 ]

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-10 01:29
TheBrut3 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:09:
Eerste exit poll;
[Afbeelding]
Als grootste kanshebber zie ik D66, VVD, CDA en JA21. Al zal de favoriet van D66 een combinatie zijn met VVD, GLPvdA en CDA gok ik.
Eerste waar ik aan moest denken, zal als rijksambtenaar vast mijn cv oppoetsen.

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-10 01:29
DaniëlWW2 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:33:
Tja, als ik zo kijk naar al die peilingen, dan weet ik het ook echt niet meer.
Maar dat GL-PvdA geprojecteerd staat op zetelbehoud van 25 tot een verlies naar 23, tja. Als ze die 35 halen en daarmee de grootste of een na grootste, dan is de schade nog beperkt. Maar als dat niet lukt, dan gaat er denk ik gedoe ontstaan over Timmermans zijn leiderschap.

We hebben net een bizar incompetent rechts kabinet gehad dat fors lijkt te gaan worden. Maar dan niks winnen of alsnog verliezen is wel heel pijnlijk. Dan zou toch duidelijk moeten zijn dat veel mensen, Timmermans niet willen. Of ze hem gewoon niet mogen, niet begrijpen of dat het door de demonisering komt, is verder irrelevant. Bij links hoort niemand groter te zijn dan de idealen.
Universeel eerste reactie die ik kreeg op mijn voornemen links te stemmen: " toch niet Timmermans, die nare man" of een variant hierop.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Meestal komt er een exitpoll om 21:00, om 21:45 en om 01:00, tenminste in recente jaren.

• hotymoty
TheBrut3 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:09:
Eerste exit poll;
[Afbeelding]
Dat laatste zal niet gebeuren: VVD wil niet met GL regeren en als Jetten premier wil worden, dan zal hij mee moeten gaan met VVD. En zij willen centrum rechts: dus met JA21

• Bernard0343
hotymoty schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

Dat laatste zal niet gebeuren: VVD wil niet met GL regeren en als Jetten premier wil worden, dan zal hij mee moeten gaan met VVD. En zij willen centrum rechts: dus met JA21
D66 zal weinig zin hebben in een kabinet waarin zij de enige progressieve partij zijn. Dus zij zullen écht geen zin in Ja21 hebben.

• hotymoty
Bernard0343 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:34:
[...]

D66 zal weinig zin hebben in een kabinet waarin zij de enige progressieve partij zijn. Dus zij zullen écht geen zin in Ja21 hebben.
Ze hebben geen keus, zeker niet als hij Jetten premier wil worden. Via links is simpelweg niet mogelijk om een coalitie te vormen (gelukkig).

• Bernard0343
hotymoty schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Ze hebben geen keus, zeker niet als hij Jetten premier wil worden. Via links is simpelweg niet mogelijk om een coalitie te vormen (gelukkig).
Hij heeft altijd een keus ;). Vraag is natuurlijk hoe stabiel Ja21 is. Daarnaast, Ja21 en D66 liggen heel ver uit elkaar.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:38
hotymoty schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Ik weet het niet. Naar mijn idee is een samenwerking van D66 met Ja21 minder makkelijk mogelijk dan VVD met GL/PVDA. VVD en PvdA hebben vaak genoeg in een coalitie gezeten.
Ook CDA heeft gevoelsmatig minder trek in samenwerken met Ja21 dan GL/PvdA lijkt me. En D66 en CDA zijn wel de winnaars en die hebben t traditioneel daarmee t meest in de melk te brokkelen.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:12
Bernard0343 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:43:
[...]

Hij heeft altijd een keus ;). Vraag is natuurlijk hoe stabiel Ja21 is. Daarnaast, Ja21 en D66 liggen heel ver uit elkaar.
Maar JA21 heeft in ieder geval zijn verkiezingsprogramma laten doorrekenen. En qua zetels zijn ze, als het de combi D66-VVD-CDA-JA21 wordt de kleinste. Dus zoveel invloed hebben ze nu ook weer niet om bv te gaan dwarsliggen. En het PVV geluid, de ontevredenheid van een aanzienlijk deel van de bevolking, kan verwoord worden door JA21. Dus misschien moet D66-CDA hen gewoon een kans geven om te laten zien niet een PVV 2.0 te zijn. En wel stabiel te kunnen regeren. Ervaring neemt J. Eerdmans wel mee en in de debatten vond ik hem geen dissonant.

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
mv_ak schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:10:
[...]
En qua zetels zijn ze, als het de combi D66-VVD-CDA-JA21 wordt de kleinste. Dus zoveel invloed hebben ze nu ook weer niet om bv te gaan dwarsliggen.
Ik denk dat ze nog best wel wat kunnen eisen als het neer komt op 'alleen met ons kan je door', omdat er geen andere mogelijkheden zijn.

• Bernard0343
mv_ak schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

Maar JA21 heeft in ieder geval zijn verkiezingsprogramma laten doorrekenen. En qua zetels zijn ze, als het de combi D66-VVD-CDA-JA21 wordt de kleinste. Dus zoveel invloed hebben ze nu ook weer niet om bv te gaan dwarsliggen. En het PVV geluid, de ontevredenheid van een aanzienlijk deel van de bevolking, kan verwoord worden door JA21. Dus misschien moet D66-CDA hen gewoon een kans geven om te laten zien niet een PVV 2.0 te zijn. En wel stabiel te kunnen regeren. Ervaring neemt J. Eerdmans wel mee en in de debatten vond ik hem geen dissonant.
Het is niet zo dat de kleinste coalitiepartners de minste invloed heeft. Uiteindelijk moet er tot 76 geteld worden. Er was iets met de doorrekening van Ja21. Verder, hoe stabiel is Ja21? Is er een Coenradie en een Nanninga vleugel?
Overigens, het opstappen van Timmermans verandert de dynamiek ook.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:28

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bernard0343 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:14:
[...]

Het is niet zo dat de kleinste coalitiepartners de minste invloed heeft. Uiteindelijk moet er tot 76 geteld worden. Er was iets met de doorrekening van Ja21. Verder, hoe stabiel is Ja21? Is er een Coenradie en een Nanninga vleugel?
Overigens, het opstappen van Timmermans verandert de dynamiek ook.
Yep. De combinatie CDA, D66, VVD en JA21 heeft ook als effect dat er een ideologisch groter verschil is tussen D66 en JA21.

Dat Timmermans opgestapt is inderdaad een gamechanger, de haat tussen VVD en GLPVDA was vooral omdat er tussen de lijsttrekkers er geen liefde was. En het voordeel van GLPVDA-variant is je dan de winnaars in het midden zitten en dus een stabiel motorblok vormt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Gemeenten druppelen eindelijk binnen, hoewel afgelopen jaren ook eigenlijk altijd vanaf 23:20: https://wiekrijgtderestzetel.nl/

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Gedachte experiment met 5 partijen. Vast niet heel stabiel, maar goed. Stel dat vvd de poot stijf houdt en niet met glpvda verder wil. Dan zou d66 de vvd in kunnen wisselen voor ja21 + een andere kleine partij. Bijvoorbeeld de CU. Je krijgt dan d66, glpvda, cda, cu en ja21 met een krappe meerderheid van 76 zetels.

Verre van ideaal, maar het maakt wel dat je dit onder de neus van de vvd zou kunnen wrijven als mogelijk alternatief.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

cleef schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:05:
Gedachte experiment met 5 partijen. Vast niet heel stabiel, maar goed. Stel dat vvd de poot stijf houdt en niet met glpvda verder wil. Dan zou d66 de vvd in kunnen wisselen voor ja21 + een andere kleine partij. Bijvoorbeeld de CU. Je krijgt dan d66, glpvda, cda, cu en ja21 met een krappe meerderheid van 76 zetels.

Verre van ideaal, maar het maakt wel dat je dit onder de neus van de vvd zou kunnen wrijven als mogelijk alternatief.
Een coalitie van 4 partijen is al niet/nauwelijks stabiel te krijgen, met 5 wordt het dan helemaal onmogelijk, zeker als je er een onstabiele en bestuurs-onervaren partij als JA21 erbij zet.

En D66 en JA21 liggen elkaar totaal niet. JA21 is gewoon een PVV Light, maar dan nog conservatiever. Als D66 daarmee in zee gaat weten ze zeker dat ze bij de volgende verkiezingen maximaal 5 zetels overhouden...

Virussen? Scan ze hier!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AwySrSFwrw5bNxyWUUxL1Sj3Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gndVwyEnPQ3dlIvEcejkJyNx.jpg?f=fotoalbum_large

Zou pvda-gl vvd cda en d66 realistisch zijn?

Centrum rechts ziet er nu niet goed uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 30-10-2025 07:27 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04

The Third Man

The Third Jellyfish

Laat staan dat GlPvdA ook niet met JA21 wil samenwerken. Mensen vergeten snel dat dat een Forum en Leefbaar cq LPF afsplitsing is, niet een soort atheïstisch CDA…

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:52
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:18:
Een coalitie van 4 partijen is al niet/nauwelijks stabiel te krijgen,
Dat heeft voornamelijk te maken met de verschillen tussen de partijen, en de mogelijkheden van partijen om zich te profileren. In de VVD+D66+CDA+GLPVDA coalitie kan de laatste zich profileren op links, de eerste op rechts. Mits je daar ruimte voor laat is iedereen wel tevreden.

En nee, het kabinet gaat niet noodzakelijk de vier jaar vol maken, maar dat boeit ook niemand. Zolang er geen wappies over een "Nieuwe bestuurscultuur" 8)7 beginnen en Jetten gewoon in de stijl van Rutte/Balkenende/Kok alles strak uit het Torentje leidt komt het wel goed.

In een centrum-rechts kabinet krijg je dat je meerdere partijen hebt die de rechtsbuiten willen zijn. Dat is veel vervelender.

[ Voor 8% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 30-10-2025 07:31 ]

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-10 21:42
Ik zie dat het midden duidelijk heeft gewonnen. GL-PvdA-D66-CDA-VVD zijn perfect in balans, traditionele bestuurspartijen met goede mensen, en delen kernwaarden zoals respect voor de grondwet, de EU, NAVO etc. Ook op het gebied van grote vraagstukken zoals Ukraine en Klimaat zijn ze het principieel eens, alleen de uitvoering niet.

Het zal voor zoals GL-PvdA als VVD even slikken zijn, maar het is vooral VVD marketing die het zichzelf moeilijk maakt. Inhoudelijk en qua stabiliteit gaat over rechts niet makkelijker zijn, alleen de marketing is een probleem. In de EK met Vd Sanden erbij heb je dan ook een meerderheid, eventueel af en toe Volt bellen.

Het is bijna een kabinet van nationale eenheid. Deze 4 hebben altijd hun mond vol over populisten en extremisten, nou, nu is er het mandaat om te laten zien hoe het wel moet. Het vorige kabinet was op alle manieren een ramp en de mensen die er voor verantwoordelijk waren zijn allemaal weg (behalve Yesilguz, maar dat komt wel). Mooi dat de volgende generatie het eindelijk over kan nemen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:28:
[...]

Dat heeft voornamelijk te maken met de verschillen tussen de partijen, en de mogelijkheden van partijen om zich te profileren. In de VVD+D66+CDA+GLPVDA coalitie kan de laatste zich profileren op links, de eerste op rechts. Mits je daar ruimte voor laat is iedereen wel tevreden.
Ja klopt en die coalitie lijkt me ook de enige 4 partijen coalitie die ook maar een benadering van stabiliteit zal hebben.

Een 5 (of zelfs nog meer, ik zag gisteren al ideeën van coalities met 6 of 7 partijen....) partijen coalitie gaat niks worden. Los van het elkaar de tent uitvechten moet dan iederen zoveel water bij de wijn doen dat er van de partijprogramma's niets overblijft. Dan kan de kiezer daar weer over gaan klagen....

Virussen? Scan ze hier!

• Napo
  • Niet online
ph4ge schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:31:
Ik zie dat het midden duidelijk heeft gewonnen. GL-PvdA-D66-CDA-VVD zijn perfect in balans, traditionele bestuurspartijen met goede mensen, en delen kernwaarden zoals respect voor de grondwet, de EU, NAVO etc.
Respect voor de grondwet en de VVD? Daar zitten toch wel scheuren in als je kijkt naar het laatste jaar.

• ph4ge
Napo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:32:
Respect voor de grondwet en de VVD? Daar zitten toch wel scheuren in als je kijkt naar het laatste jaar.
Ik zie dat echt als goedkope marketing van Yesilguz. Zo'n Antifa motie is ongelooflijk dom en kinderachtig, maar als niet-VVD stemmer zie ik ook wel in dat dat slechts praatjes waren van een slechte politicus en niet waar de VVD voor staat.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Napo
  • Niet online
ph4ge schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:38:
[...]

Ik zie dat echt als goedkope marketing van Yesilguz. Zo'n Antifa motie is ongelooflijk dom en kinderachtig, maar als niet-VVD stemmer zie ik ook wel in dat dat slechts praatjes waren van een slechte politicus en niet waar de VVD voor staat.
De vraag is dan wel hoe NoVA tot de conclusie komt dat er een flinke set voorstellen in de risicozone zit m.b.t. rechtsstatelijkheid. Dat is niet enkel de marketing van de partijleider.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:57

Bezulba

Formerly known as Eendje

ph4ge schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:38:
[...]

Dit klinkt in mijn oren als Amerikanen die blijven roepen dat Trump niet echt een republikein is maar toch op die partij blijven stemmen.

Als je zulke moties indient dan sta je daar als partij gewoon achter en als je het dan gaat goedpraten als "marketing" sluit je je ogen gewoon voor de realiteit, dat de VVD gewoon eng naar rechts is geschoven waar dit soort onzin meer oplevert dan dat je er mee verliest. Is dat wat je wil als "echte" VVD'er?

When you're at a bar with Nazi's and you don't kick them out, you're in a Nazi bar. Dat idee dus.

blup

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04

The Third Man

The Third Jellyfish

@Bezulba misschien advocaat van de duivel maar is niet gewoon een hoop VVD achterban naar rechts opgeschoven? Je bent toch niet ‘echter’ als je in het verleden blijft hangen?

Niet anders dan hoe D66 ook niet meer hetzelfde gedraagt als eind jaren ‘60.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:45
Gistermiddag VVD politici gesproken die echt heilig geloven dat de partij haar poot stijf gaat houden. Ik heb mijn twijfels.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:26

Thompson

Beeromaniac

PLAE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:27:
Gistermiddag VVD politici gesproken die echt heilig geloven dat de partij haar poot stijf gaat houden. Ik heb mijn twijfels.
Alsin, niet met PVV of GL-PvdA samenwerken? Dan zouden ze, met de huidige stand van zaken, een 5-partijen kabinet forceren als je een meerderheid wil. Succes...

Beeromaniac

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:45
Ja dat bedoelde ik (niet met glpvda)

[ Voor 33% gewijzigd door PLAE op 30-10-2025 08:29 ]

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:58
als PVV en D66 gelijke zetels krijgen, wie mag dan aan de bak om een coalitie te vormen?

• Helixes
PLAE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:27:
Dan wil ik wel héél graag weten wat, zo 24 uur later, dan precies het plan van die VVD-politici is met Nederland. Hopen dat CU nog een keertje mee wil doen, met hun drie schamele zeteltjes? Gedoogsteun voor een coalitie met Wilders?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

targaryanwolf schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:50:
als PVV en D66 gelijke zetels krijgen, wie mag dan aan de bak om een coalitie te vormen?
Degene met de meeste stemmen lijkt me. Op dit moment is dat D66, maar dat kan nog veranderen.

Virussen? Scan ze hier!

• Helixes
targaryanwolf schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:50:
De traditie schrijft voor dat de grootste partij het als eerste mag proberen. Maar, in realiteit besluit de Kamer. Zij stellen de informateur aan, en geven hem een opdracht mee.

Ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld een neutrale informateur zonder specifieke opdracht wordt aangesteld om te verkennen wat er zoal mogelijk is.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:04
Het is nu een beetje wachten of de VVD in ruil voor (het premierschap?, of iets) een goede post de populistische veren wat afschudt en mee wil doen met een centrum rechts kabinet.

En dan is het afwachten welke en of er gedegen plannen komen voor de grootste problemen. Eens kijken of er al gegokt kan worden op de duur van de formatie.

• JeroenNietDoen
Helixes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:54:
[...]

De traditie schrijft voor dat de grootste partij het als eerste mag proberen. Maar, in realiteit besluit de Kamer. Zij stellen de informateur aan, en geven hem een opdracht mee.
Wilders heeft al aangegeven dat te gaan traineren mocht het D66 zijn. Dus pas als echt elke stem geteld is. Dat kan nog wel even duren dus.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:35
Thompson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:28:
[...]

Alsin, niet met PVV of GL-PvdA samenwerken? Dan zouden ze, met de huidige stand van zaken, een 5-partijen kabinet forceren als je een meerderheid wil. Succes...
Hoezo forceren? Een centrumrechts kabinet is prima te vormen zonder GLPvDA door D66 + VVD + CDA + JA21 te pakken ( 75 zetels ) en dan nog een kleine partij te kiezen die het beste aansluit bij D66 ( en de rest ). Als je de zetels van alle rechtse partijen bij elkaar optelt moeten ze bijna wel een centrum rechtskabinet vormen, anders laten ze echt veel burgers vallen

Ik ben al lang blij dat Timmermans iig is opgestapt, dat vond ik maar een naar persoon. Maar GLPvDA in het kabinet zou ik niet erg blij van worden

[ Voor 10% gewijzigd door hollandnick op 30-10-2025 09:03 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Helixes
JeroenNietDoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:01:
Wilders heeft al aangegeven dat te gaan traineren mocht het D66 zijn. Dus pas als echt elke stem geteld is. Dat kan nog wel even duren dus.
Wat wil hij doen precies? Naar het Hooggerechtshof om een hertelling in Florida af te dwingen?

De Kamer wordt beëdigd, en kiest een informateur. PVV zou zich mogen onthouden van stemming, maar dat betekent alleen maar dat andere partijen daar een grotere stem in hebben. Het enige wat ik kan bedenken is dat Bosma zich laat inspireren door Mike Johnson, en ik denk niet dat de PVV dat de moeite waard zal gaan vinden.

• Helixes
hollandnick schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:02:
Hoezo forceren? Een centrumrechts kabinet is prima te vormen zonder GLPvDA door D66 + VVD + CDA + JA21 te pakken ( 75 zetels ) en dan nog een kleine partij te kiezen die het beste aansluit bij D66 ( en de rest ). Als je de zetels van alle rechtse partijen bij elkaar optelt moeten ze bijna wel een centrum rechtskabinet vormen, anders laten ze echt veel burgers vallen
Met een coalitie laat je altijd krap de helft van het land links (of rechts) liggen. Het is een beetje hoe coalitievorming werkt.

• ph4ge
[...]

Ik ben al lang blij dat Timmermans iig is opgestapt, dat vond ik maar een naar persoon. Maar GLPvDA in het kabinet zou ik niet erg blij van worden
D66 en JA21 is water en vuur, JA21 is een afsplitsing van FvD en zijn minimaal zo extreem als Wilders, dus dan kan D66 net zo goed gewoon met PVV samenwerken. Dan heb je in ieder geval niet 5+ partijen nodig zonder EK minderheid die elkaar alleen maar een jaar lang de tent uit gaan vechten.

Het midden heeft het mandaat. Voor zover het zinnig is om over links-rechts te spreken, we hebben inmiddels niet voor niets een stuk of 15 partijen in de kamer, maar rechts heeft zn kans gehad en heeft flink verloren. Yezilgus moet gewoon de marketing loslaten en naar de inhoud kijken. Op alle grote onderwerpen, Grondwet, klimaat, EU, NATO, Ukraine, etc. zitten de 4 centrum partijen gewoon veel dichter bij elkaar dan de coalitie die jij voorstelt.

De stille gematigde meerderheid heeft gesproken en is even een beetje klaar met het circus van de afgelopen jaren.

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 30-10-2025 09:15 ]

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:26

Thompson

Beeromaniac

[...]

Ow ja dat ben ik met je eens hoor. Maar een stabiel kabinet vormen met 5 partijen, waarvan 1 semi-kleine (JA21) en nog een echt kleine erbij, ik denk niet dat die de 4 jaar halen.

Er is nog teveel naar PVV en FvD gegaan i.p.v. JA21 :9

Beeromaniac

• hollandnick
ph4ge schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
D66 en JA21 is water en vuur, JA21 is een afsplitsing van FvD en zijn minimaal zo extreem als Wilders, dus dan kan D66 net zo goed gewoon met PVV samenwerken. Dan heb je in ieder geval niet 5+ partijen nodig zonder EK minderheid die elkaar alleen maar een jaar lang de tent uit gaan vechten.

Het midden heeft het mandaat. Voor zover het zinnig is om over links-rechts te spreken, we hebben inmiddels niet voor niets een stuk of 15 partijen in de kamer, maar rechts heeft zn kans gehad en heeft flink verloren. Yezilgus moet gewoon de marketing loslaten en naar de inhoud kijken. Op alle grote onderwerpen, Grondwet, klimaat, EU, NATO, Ukraine, etc. zitten de 4 centrum partijen gewoon veel dichter bij elkaar dan de coalitie die jij voorstelt.

De stille gematigde meerderheid heeft gesproken en is even een beetje klaar met het circus van de afgelopen jaren.
Dat ze extreem zijn is natuurlijk wel echt jouw mening en ze zijn echt niet zo inhoudsloos als de PVV. Ook de FvD met het nieuwe bewind ( ofja bewind, gezicht ) doet het een stuk beter en is veel genuanceerder dan het ooit is geweest. Zou ik direct op 1 van de partijen stemmen, nee dat niet. JA21 is wat dat betreft, ook al bestaan ze volgens mij nog pas 2 jaar, een stuk meer geordend en weten ze wel wat ze willen. Hun programma bestaat ook niet uit 1 A4tje :P

Of ze de 4 jaar gaan halen is inderdaad maar de vraag. Maar dat is met elke coalitie. Heel veel vertrouwen in de politiek heb ik al jaren niet meer.
Thompson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

Ow ja dat ben ik met je eens hoor. Maar een stabiel kabinet vormen met 5 partijen, waarvan 1 semi-kleine (JA21) en nog een echt kleine erbij, ik denk niet dat die de 4 jaar halen.

Er is nog teveel naar PVV en FvD gegaan i.p.v. JA21 :9
Ja de reden daarvoor is waarschijnlijk dat er veel protest stemmen waren in 2023. Daarnaast zag ik gisteravond in het nieuws dat ongeveer 7 of 9% van de PVV stemmen überhaupt niet zijn gaan stemmen dit jaar. Niet slim vind ik maar ik denk dat ze helemaal klaar waren met de poppenkast en het getouwtrek

[ Voor 17% gewijzigd door hollandnick op 30-10-2025 09:26 ]

• Bernard0343
Ik denk dat een coalitie van centrumrechts met Ja21 en nóg een kleinere partij op de rechterflank een recept voor gelazer is. Daarnaast, zal D66 dan, bij volgende verkiezingen, haar winst weer kunnen inleveren bij GLPvdA en Volt.

Maar als we toch over een kabinet met vijf partijen willen nadenken: D66, VVD, GLPvdA, CDA en de ChristenUnie. Dat heeft als voordeel dat deze coalitie óók een meerderheid heeft in de Eerste Kamer.

• hollandnick
Bernard0343 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:27:
Ik denk dat een coalitie van centrumrechts met Ja21 en nóg een kleinere partij op de rechterflank een recept voor gelazer is. Daarnaast, zal D66 dan, bij volgende verkiezingen, haar winst weer kunnen inleveren bij GLPvdA en Volt.

Maar als we toch over een kabinet met vijf partijen willen nadenken: D66, VVD, GLPvdA, CDA en de ChristenUnie. Dat heeft als voordeel dat deze coalitie óók een meerderheid heeft in de Eerste Kamer.
Ik denk dat je het puntje abortus even vergeet. De CU gaat nooit lukken in dit geval

• Bernard0343
hollandnick schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat je het puntje abortus even vergeet. De CU gaat nooit lukken in dit geval
Waarom niet? In Rutte III en IV werkten D66 en CU prima samen. Ondanks de medisch-ethische meningsverschillen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bernard0343 op 30-10-2025 09:31 ]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:26
hollandnick schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:23:
[...]
Ook de FvD met het nieuwe bewind ( ofja bewind, gezicht ) doet het een stuk beter en is veel genuanceerder dan het ooit is geweest.
Het FvD heeft helemaal geen nieuw bewind. Baudet staat gewoon op 2 en hij en zijn vrienden zijn daar nog steeds gewoon de baas. Mevrouw de Vos is een schaamlap, een mediagenieker lokkertje, om te verbloemen wat die club nog steeds is: een groep Poetin minnende, complottheorieën verspreidende, racistische, gezellig met White Power babbelende, wetenschap ontkennende, leraren bedreigende en vrouwonvriendelijke fascisten. En het is een schande voor de journalistiek dat die er met regelmaat weer intrapt.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:55
D-e-n schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

Het FvD heeft helemaal geen nieuw bewind. Baudet staat gewoon op 2 en hij en zijn vrienden zijn daar nog steeds gewoon de baas. Mevrouw de Vos is een schaamlap, een mediagenieker lokkertje, om te verbloemen wat die club nog steeds is: een groep Poetin minnende, complottheorieën verspreidende, racistische, gezellig met White Power babbelende, wetenschap ontkennende, leraren bedreigende en vrouwonvriendelijke fascisten. En het is een schande voor de journalistiek dat die er met regelmaat weer intrapt.
Klopt, de gedachte dat een half miljoen mensen daar in is getrapt maakt me aardig ziek.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• hollandnick
[...]

Nou zeg je reactie mag wat gematigder en zo erg is het echt niet. Maar we gaan offtopic want het gaat hier niet om haat spuwen maar mogelijke coalities

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:20
[...]

Precies, Van Meijeren staat ook gewoon nog op 3. en met 6 zetels komt van Houwelingen ook terug.

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:20
Met de huidige stand, staat de mogelijke coalitie van de D66,CDA,VVD,Ja21 op 75, geen meerderheid.

Dat opent de deur, en maakt D66,PvdA,CDA,VVD een grotere optie, het word lastiger voor VVD om de boot af te houden, en geeft D66 meer hefboom om dat te forceren.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
hollandnick schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Nou zeg je reactie mag wat gematigder en zo erg is het echt niet. Maar we gaan offtopic want het gaat hier niet om haat spuwen maar mogelijke coalities
We hebben het hier over een club die zelf haat spuwt op iedere mogelijke manier. Omdraaien helpt niet met het verminderen daarvan.

Ze hebben er zo te zien wat in lopen knippen om het ergste eruit te halen, maar ze doen nog steeds aan dit soort dingen.

Mensen vertellen dat homoseksualiteit een ziekte en gestoord is lijkt mij wel onder haat te vallen. De enige club die moet matigen is FvD, want ondanks hun sneeuwvlokjesgedrag gaan ze opvallend vaak over de schreef en steken ze niet onder stoelen of banken dat ze helemaal niet zo vriendelijk zijn als jij hier wil stellen.

Dat zit wel Schnorr.

• Bernard0343
[...]

Als het topic mogelijke coalities is, zullen we er dan van uitgaan dat D66 absoluut niet in een coalitie zal stappen met PVV, FvD en/of SGP? Ja21 zal voor veel leden van D66 al een brug te ver zijn, maar kan, volgend jaar zomer, als de VVD zijn poot stijf blijft houden, in beeld komen.

Overigens wéét de VVD, als geen ander, dat er voor hen veel te halen is in de 'middencoalitie'. Ik vraag me af wanneer het moment zich aandient dat GLPvdA uit de onderhandelingen stapt, omdat D66 en CDA akkoord willen gaan met een regeerakkoord dat neerkomt op het verkiezingsprogramma van de VVD met een ander kaftje.

[ Voor 26% gewijzigd door Bernard0343 op 30-10-2025 10:08 ]

• JeroenNietDoen
De winst van FVD zegt overigens wel duidelijk iets. Het betekent dat ongeveer 330.000 (4 * 88.000) mensen geradicaliseerd zijn.

En dat is een zorgwekkende trend...

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoewel de discussie hierboven compleet off-topic gaat lijkt het me wel een punt voor de formatie: Het lijkt mij bijzonder als een partij met duidelijke diversiteitsstandpunten en een LGBTQI+ partijleider (D66) samen zou gaan werken met een partij die diversiteit als een ziekte beschouwt (FvD). Evenzo op het vlak van klimaat, waarbij FvD verkondigt dat ze "niet geloven in de klimaatcrisis". (wat overigens wel erg de kop in het zand steken is, dat doet JA21 in mijn ogen beter, niet ontkennen maar een andere aanpak aandragen, jezelf wapenen tegen hoger water en een extremer klimaat)

Ik zet mijn geld in op de middencoalitie (GL/PVDA, D66, VVD, CDA), maar dat hangt er vooral vanaf of Yesilgoz zonder Timmermans open staat voor die samenwerking. Het zal me niets verbazen als dat een (voorbedachte) reden is van Timmermans om te vertrekken, de partij in ieder geval een plek in de coalitie gunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 30-10-2025 10:07 ]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:26
[...]

Zo erg is het wel. Discussies over ras en IQ of het melden van "linkse leraren" komt rechtstreeks uit het fascistisch handboek. Daar komt nog bij: als iemand Poetin omarmt mag je er tevens vanuit gaan dat hij of zij hetzelfde zou doen als Poetin mocht hij of zij in die machtspositie komen. En als het anno 2025 "haat" is om dit soort politiek af te keuren dan zijn we erg afgegleden. En dat is nooit offtopic. Het recht van ieder mens om zichzelf te zijn en niet te hoeven leven onder de tirannie van anderen is nooit offtopic.

• Bernard0343
pagani schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:02:
Ik zet mijn geld in op de middencoalitie (GL/PVDA, D66, VVD, CDA), maar dat hangt er vooral vanaf of Yesilgoz zonder Timmermans open staat voor die samenwerking. Het zal me niets verbazen als dat een (voorbedachte) reden is van Timmermans om te vertrekken, de partij in ieder geval een plek in de coalitie gunnen.
Dit was geen vooropgezet plan vanuit de partij / de fractie of het campagneteam. Maar de partijcultuur van de partij van Timmermans een beetje kennende; zijn positie binnen de partij zou door de verkiezingsuitslag verzwakt zijn. De messen zouden niet direct getrokken worden, maar hij zou de volgende verkiezingen geen partijleider meer zijn. Daarnaast, een fusiepartij met een zwakke leider is een recept voor gezeik, afsplitsingen en wat dies meer zij. De fractie zal een nieuwe leider kiezen, ik vermoed Klaver of Moorman. Mogelijk is dat een 'tussenpaus' en zal de volgende lijsttrekker van GLPvdA een nieuw gezicht zijn. Mocht GLPvdA aan het kabinet deelnemen, is het interessant om te zien welke bewindspersonen zij gaan leveren.

En Timmermans? Hij is een prima kandidaat-minister van Buitenlandse Zaken (als hij daar nog zin in heeft...).

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:36
Nu optie JA21 weg is (geen meerderheid meer) moeten VVD en PvdA-GL maar samen uitkomen. Is een kabinet D66/CDA niet mogelijk met gedoogsteun van PvdA-GL en VVD?

• Bernard0343
Superman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:35:
Nu optie JA21 weg is (geen meerderheid meer) moeten VVD en PvdA-GL maar samen uitkomen. Is een kabinet D66/CDA niet mogelijk met gedoogsteun van PvdA-GL en VVD?
Nee, dat gaat 'm niet worden. Minderheidskabinetten, extraparlementaire kabinetten, zakenkabinetten en al dat andere dat niet (direct) op de steun van de meerderheid in (in ieder geval) de Tweede Kamer kan rekenen, zijn leuke gedachtenexperimenten voor talkshowhosts en ereleden van NSC, maar leveren geen stabiel kabinet op. Zeker niet in de huidige samenstelling van de Tweede Kamer en in de huidige 'cultuur' in onze volksvertegenwoordiging, waar men graag kiest voor een kortstondig succesje, in plaats van een breed gedragen compromis.

En als we dan tóch voor een minderheidskabinet gaan, laten we het dan ook gelijk goed doen. Een kabinet van DENK, Volt en 50Plus met Eddy van Hijum als premier. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Bernard0343 op 30-10-2025 10:46 ]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:28
Dat lijkt me een nog ingewikkelder constructie dan dat die vier gewoon samen een kabinet vormen :)

Of je moet die gedoogconstructie zó dichttimmeren met afspraken dat het eigenlijk alsnog een kabinet is met een regeerakkoord, alleen noem je het niet zo.

Het meest voor de hand liggend lijkt mij een kabinet D66/CDA/VVD/PvdA/GL, jammer dat Yesilgoz er nog zit maar nu Timmermans weg is geeft dat mogelijk ruimte voor deze optie (ondanks de retoriek van VVD). Ik zie eigenlijk niet echt andere, realistische/levensvatbare opties. Want ook nieuwe verkiezingen (wat ik gisteravond al hoorde opperen) gaan geen ander beeld opleveren.

En VVD wilde toch een centrumrechts kabinet? Me dunkt dat D66/CDA/VVD/PvdA/GL dat is, of zou VVD echt al zó ver geradicaliseerd zijn naar rechts dat ze CDA en D66 als links beschouwen?

• hollandnick
D-e-n schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Zo erg is het wel. Discussies over ras en IQ of het melden van "linkse leraren" komt rechtstreeks uit het fascistisch handboek. Daar komt nog bij: als iemand Poetin omarmt mag je er tevens vanuit gaan dat hij of zij hetzelfde zou doen als Poetin mocht hij of zij in die machtspositie komen. En als het anno 2025 "haat" is om dit soort politiek af te keuren dan zijn we erg afgegleden. En dat is nooit offtopic. Het recht van ieder mens om zichzelf te zijn en niet te hoeven leven onder de tirannie van anderen is nooit offtopic.
*knip* dit behoeft onderbouwing met gedegen bronnen

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 11:00 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waarom zou GL-PvdA en VVD zo gek zijn om daar aan mee te werken? Dan hebben ze geen of nauwelijks invloed op het beleid, maar ze worden er wel voor afgestraft (vanwege de steun).

Ze zouden wel gek zijn, als ze ook beiden in een normale meerderheidscoalitie kunnen komen om zoiets te doen.

Virussen? Scan ze hier!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:28
Ik vind het nogal een aantijging, dat "links" (wie is dat eigenlijk? Ik ben ook links) docenten wil ontslaan omdat ze joods zijn... dat mag je best een beetje onderbouwen. Of intrekken natuurlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 11:00 ]

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:05

jdh009

FP ProMod
Zou mooi zijn als er water bij de wijn gedaan wordt door beide partijen en er gestreefd wordt naar een meerderheidskabinet. Iets met verantwoordelijkheid nemen en landsbelang om de problemen nu echt op te lossen...

Door de verandering van gisteravond kunnen inderdaad veel van de opties van vannacht gisteravond niet meer:
jdh009 in "De Tweede Kamerverkiezingen 2025: Actualiteiten en info"

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Stukfruit
  • Niet online
Boycotten of vragen is geen extreem links...

[ Voor 50% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 11:00 ]

Dat zit wel Schnorr.

• hollandnick
Stukfruit schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Boycotten of vragen is geen extreem links...
*knip* onnodige generalisering zonder onderbouwing en staat volledig los van politieke partijen

[ Voor 39% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 11:04 ]

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:36
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:42:
[...]

Waarom zou GL-PvdA en VVD zo gek zijn om daar aan mee te werken? Dan hebben ze geen of nauwelijks invloed op het beleid, maar ze worden er wel voor afgestraft (vanwege de steun).

Ze zouden wel gek zijn, als ze ook beiden in een normale meerderheidscoalitie kunnen komen om zoiets te doen.
Vooral omdat VVD nu moeilijk doet vergeet niet dat ze eerder gedoogsteun wilden verlenen bij die vorige kabinet. https://nos.nl/collectie/...-mogelijk-wel-gedoogsteun

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Superman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Vooral omdat VVD nu moeilijk doet vergeet niet ze eerder gedoogsteun wilden verlenen bij die vorige kabinet. https://nos.nl/collectie/...-mogelijk-wel-gedoogsteun
VVD draait echt wel bij hoor. Principes zijn bij die partij niet zo'n thema, als ze er zelf belang bij hebben om in het pluche te komen gooien ze alle uitspraken net zo hard overboord als het op dat moment net even wat beter uitkomt.

Dat heeft de VVD in het verleden wel vaker laten zien bij diverse zaken.

Virussen? Scan ze hier!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:05

jdh009

FP ProMod
Superman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Vooral omdat VVD nu moeilijk doet vergeet niet ze eerder gedoogsteun wilden verlenen bij die vorige kabinet. https://nos.nl/collectie/...-mogelijk-wel-gedoogsteun
Is dat moeilijk doen niet ook deels een toneelstukje om hun achterban gerust te stellen en tactisch je kaarten uit te spelen, terwijl ze achter de schermen gewoon ruimte laten voor gedoogsteun of samenwerking als het politiek uitkomt? Het kwam mij destijds meer over als een tactische zet dan als een principieel standpunt.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Stukfruit
  • Niet online
Reken voor de grap eens uit wat ongeveer het minimale schadebedrag zal zijn van een samenleving waarin men mensen monddood of echt dood wil maken en hier de middelen voor krijgt.

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 30-10-2025 11:04 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:38

Croga

The Unreasonable Man

jdh009 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:49:
Is dat moeilijk doen niet ook deels een toneelstukje om hun achterban gerust te stellen en tactisch je kaarten uit te spelen, terwijl ze achter de schermen gewoon ruimte laten voor gedoogsteun of samenwerking als het politiek uitkomt? Het kwam mij destijds meer over als een tactische zet dan als een principieel standpunt.
Yup. Dit is van alle tijden en iedere keer lang niet zo hard als het gebracht wordt.

Houdt er overigens ook rekening mee dat Rob al heeft laten vallen samen met GL/PvdA te gaan kijken naar wat er mogelijk is. D'66 ligt nou eenmaal dichter bij GL/PvdA dan welke andere partij dan ook. Voor D'66 is dat de logische eerste stap, daarna CDA en daarna op zoek naar hoe ze dat kunnen vullen.

Het kan natuurlijk zijn dat de huidige schattingen nog behoorlijk bijgesteld gaan worden maar ik zie als eerste optie niets anders verschijnen dan D'66/CDA/GL-PvdA/VVD. Terug naar Paars.

Persoonlijk ben ik blij dat Nederland toont dat we nog niet helemaal afgegleden zijn. Hoewel het natuurlijk vooral te danken is aan versplintering op extreem rechts is dit best een nobele uitslag. Niet zo leuk als de laatste schattingen lieten zien maar by far niet zo slecht als het had kunnen zijn.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.