Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:28
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 93% gewijzigd door NMH op 15-10-2025 10:18 ]

erutangiS

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:25
*knip*, reactie op geknipte reactie.

Als PvdA-GL al geradicaliseerd is, wat is BBB dan wel niet? Die liegen over de Raad van State, steunen naar terrorisme neigende boerenorganisaties (ps. de band tussen FDF en BBB is nog steeds innig) en dienen ondemocratische moties in die eerder waren afgeschoten. Of de VVD? Die liegt en liegt al jaren dat het een lieve lust is, vindt alle ondemocratische voorstellen van Wilders totaal geen probleem en zet een onhandige BN-er op het schavot vanwege een domme actie. Of JA21 dan? Daar zit een racistische mevrouw op twee en de nummer één zat nog vol op schoot bij Baudet toen iedereen al wist van het antisemitisme binnen die club. En als klap op de vuurpijl staat er in hun beginselprogramma dat discrimineren tussen burgers onderling helemaal oké is. Bordje "geen Joden/Marokkanen/moslims/witte Nederlanders" op de deur van je discotheek: van JA21 zou het moeten mogen.

Voordat rechts Nederland met woorden als radicaal schermt zou men eens aan de eigen zijde van het spectrum moeten kijken en bedenken hoe in hoeverre een deel van rechts Nederland misschien zelf in een geradicaliseerd konijnenhol is gekropen.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 15-10-2025 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Ps.
En ik wil met iedereen in discussie en wil met liefde ingaan tegen het soms ingebrachte idee dat alle kiezers op rechts buitenlander hatende racisten zijn en wil heus de problemen rond migratie bespreken maar als we zo gaan beginnen dan ben ik ook wel klaar met die open houding. Ik laat niet het hele politieke spectrum op links, waar ik zelf onderdeel van ben, als "radicaal" wegzetten.

(en dat even los van het feit, in mijn ogen dan, dat een radicale hervorming van de economie heel noodzakelijk zou zijn)

[ Voor 44% gewijzigd door D-e-n op 15-10-2025 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:44:
[...]

"De Rode Lijn" bracht 250.000 mensen op de been, waarmee het in de top 5 grootste protesten van de laatste 100 jaar staat. Ik denk dat je jezelf voor de gek houdt als je denkt dat dit sentiment onder een klein radicaal deel van de bevolking leeft.

Ik ken in mijn omgeving mensen die politiek eerder in het PVV-kamp zitten, die op dit issue resoluut van hun partij afwijken. Ik vermoed dat het niet genoeg is om hun stem anders te laten uitvallen, maar het is een breukvlak.

Het is bovendien een makkelijk issue om je op te profileren, want geheel rechts + christenunie zit in het veel moeilijker verdedigbare andere kamp. Ik denk dat de partijstrategen bij GLPvdA donders goed weten wat ze deden.
Ligt er aan waar ze stemmen vandaan willen halen. Van de VVD/FvD/PVV/JA21/BBB, van CDA/D66 of van SP/PvdD

Uit https://www.kieskompas.nl...merverkiezingen_2025.pdf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZiNvnI3Kp2skqE_pztm7xsCzeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dtcVLKYTlOyaGsUVzjkw8d0M.png?f=fotoalbum_large

Dus dan zie je dat het land hopeloos verdeeld is over hoe belangrijk immigratie maar ook Gaza is. Terwijl over de hele linie iedereen eigenlijk wel wonen en zorg belangrijk vindt.

En juist op dat laatste onderwerp (zorg) maakt GL/PvdA de keuze om niet of minder te bezuinigen. Dus waarom niet meer daarop profileren? Samen met wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:44:
[...]

"De Rode Lijn" bracht 250.000 mensen op de been, waarmee het in de top 5 grootste protesten van de laatste 100 jaar staat. Ik denk dat je jezelf voor de gek houdt als je denkt dat dit sentiment onder een klein radicaal deel van de bevolking leeft.

Ik ken in mijn omgeving mensen die politiek eerder in het PVV-kamp zitten, die op dit issue resoluut van hun partij afwijken. Ik vermoed dat het niet genoeg is om hun stem anders te laten uitvallen, maar het is een breukvlak.

Het is bovendien een makkelijk issue om je op te profileren, want geheel rechts + christenunie zit in het veel moeilijker verdedigbare andere kamp. Ik denk dat de partijstrategen bij GLPvdA donders goed weten wat ze deden.
Ik denk dat een deel van Nederland onderschat hoe breed de weerzin tegen de acties van Netanyahu en co is. Ik denk dat we in Nederland ook niet helemaal goed inschatten hoe de rest van Europa daar over denkt, bijvoorbeeld in Zuid-Europa. Even los wat je van het conflict zelf vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Kalentum schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:07:
[...]

En juist op dat laatste onderwerp (zorg) maakt GL/PvdA de keuze om niet of minder te bezuinigen. Dus waarom niet meer daarop profileren? Samen met wonen.
Wie zegt dat ze dat niet doen? Maar feit is: die ene motie krijgt meer aandacht dan een motie over zorg of wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:23
D-e-n schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:07:
Beeldvorming. Terwijl het programma en de lijsttrekker gewoon klassiek PvdA zijn. Ik denk eerder dat GL-ers bang moeten zijn dat hun GL wordt opgeslokt in een grotere partij
Het feit dat Timmermans van alle partijen het minste aantal partijstemmers trekt geeft toch te denken. Het artikel zegt daarover:
De relatief lage populariteit van Timmermans is volgens Noorlander onder andere te wijten aan de fusie tussen GroenLinks en PvdA: "Veel kiezers zien Timmermans als een soort overblijfsel van die partijfusie, maar hebben behoefte aan een fris nieuw gezicht. Dat komt misschien bij de volgende verkiezingen, maar voor nu moeten ze het doen met Timmermans."
Nou denk ik dat een deel ook verklaard kan worden doordat binnen linkse partijen meer kiezers wellicht principieel op een vrouw willen stemmen, maar ik denk dat de analyse van Noorlander ook wel klopt en dat een groot deel van de (hoorbare) achterban graag een meer activistische lijsttrekker wil.

En laten we ook wel eerlijk zijn: welke grote namen van de oude PvdA zijn nog actief binnen de partij? Op de TK lijst is het in ieder geval minimaal. Een Marjolein Moorman is er één, maar dan houdt het ook wel op. Een Kati Piri is meer bezig met Israël dan met een thema zoals verheffing van de arbeiders.

Een groot deel van de klassieke achterban van de PvdA zul je denk ik niet meer horen. Die passen wel op, na wat er in juni op het congres gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:17
D-e-n schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

Ik denk dat een deel van Nederland onderschat hoe breed de weerzin tegen de acties van Netanyahu en co is. Ik denk dat we in Nederland ook niet helemaal goed inschatten hoe de rest van Europa daar over denkt, bijvoorbeeld in Zuid-Europa. Even los wat je van het conflict zelf vindt.
Het is bijvoorbeeld vreemd dat het CDA voor een tweestaten-oplossing is, maar met de voorwaarde dat Hamas geen enkele rol mag spelen in het bestuur (let wel: van een op dat moment onafhankelijke, soevereine staat). *knip* Gaza/Israël is nog steeds een onderwerp wat wij hier niet toestaan. Standpunten van de Nederlandse politiek zijn wel toegestaan, de rest is off-topic

[ Voor 20% gewijzigd door Mortum op 15-10-2025 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01
Dennis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:17:
[...]

Het feit dat Timmermans van alle partijen het minste aantal partijstemmers trekt geeft toch te denken. Het artikel zegt daarover:

[...]

Nou denk ik dat een deel ook verklaard kan worden doordat binnen linkse partijen meer kiezers wellicht principieel op een vrouw willen stemmen, maar ik denk dat de analyse van Noorlander ook wel klopt en dat een groot deel van de (hoorbare) achterban graag een meer activistische lijsttrekker wil.

En laten we ook wel eerlijk zijn: welke grote namen van de oude PvdA zijn nog actief binnen de partij? Op de TK lijst is het in ieder geval minimaal. Een Marjolein Moorman is er één, maar dan houdt het ook wel op. Een Kati Piri is meer bezig met Israël dan met een thema zoals verheffing van de arbeiders.

Een groot deel van de klassieke achterban van de PvdA zul je denk ik niet meer horen. Die passen wel op, na wat er in juni op het congres gebeurde.
Sowieso is de oude bestuurs-PvdA met de Asschers, Timmermansen en Cohens ook wel een beetje dood. Types als Moorman en Piri zijn veel activistischer en polariserender in toon. Alleen De Hoop heeft nog een beetje de oude deëscalerende PvdA-vibes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:05
Geen onterecht punt wat je aanhaalt. Ik mag Timmermans maar zeker Groen Links is niet zo van de mannenbolwerken. Hoe je het ook wendt of keert, hij heeft geslacht, leeftijd en huidskleur die allen nogal conform zijn. Niet dat daar inherent iets mis mee is, ik zie hem als de juiste man voor de job, zeker binnen hun gelederen. Maar het is niet het politiek statement wat werkelijk aansluit het signaal wat de achterban hoog in het vaandel heeft staan.

Ik denk wel dat we het gebrek van voorkeur hierbij echter niet moeten verwarren met afkeur. Laat deze verkiezingen en de uitkomst er van maar wat nieuwe namen hoogborrelen. Dan kan Timmermans hopelijk over vier jaar het stokje wellicht doorgeven en als lijstduwer fungeren.

Tegelijkertijd is het wel do or die voor deze fusie als concept. Zowel nu, als in de komende vier jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
Kalentum schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:07:
[...]

Ligt er aan waar ze stemmen vandaan willen halen. Van de VVD/FvD/PVV/JA21/BBB, van CDA/D66 of van SP/PvdD

Uit https://www.kieskompas.nl...merverkiezingen_2025.pdf:

[Afbeelding]

Dus dan zie je dat het land hopeloos verdeeld is over hoe belangrijk immigratie maar ook Gaza is. Terwijl over de hele linie iedereen eigenlijk wel wonen en zorg belangrijk vindt.

Wat mij meer verbaast is dat zorg überhaupt geen hot topic is. Over 10-15 jaar slaat de vergrijzing keihard toe en zal de zorg compleet vastlopen en onbetaalbaar worden voor de overheid. Dit is een probleemdossier in de maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:23
Robkazoe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:28:
Wat mij meer verbaast is dat zorg überhaupt geen hot topic is. Over 10-15 jaar slaat de vergrijzing keihard toe en zal de zorg compleet vastlopen en onbetaalbaar worden voor de overheid. Dit is een probleemdossier in de maak.
Omdat veel mensen in het hier en nu leven, en niet over 10-15 jaar. Wellicht denkt een deel van het electoraat zo veel vooruit, maar een groter deel niet. Een onderwerp van iets dat over 15 jaar gaat spelen is dus niet boeiend voor veel mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
*knip* Gaza/Israël is nog steeds een onderwerp wat wij hier niet toestaan.

[ Voor 91% gewijzigd door Mortum op 15-10-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Omdat veel mensen in het hier en nu leven, en niet over 10-15 jaar. Wellicht denkt een deel van het electoraat zo veel vooruit, maar een groter deel niet. Een onderwerp van iets dat over 15 jaar gaat spelen is dus niet boeiend voor veel mensen.
Over 15 jaar nadenken als je vandaag moeite hebt met de rekeningen betalen ( en je de afhankelijkheid van de overheid nadelig ziet veranderen ) zorgt er voor dat je naar de korte termijn blijft kijken. Met wat vermogen kan je interen waar nodig en ook vooruit kijken naar wat beter is, dat gaat helaas niet voor eenieder op.

De actie van Wilders over de zorgpremie in het debat in 2023 is daarin tekenend ( het gebrek aan actie na het coalitieakkoord overigens ook )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:04

Mortum

Moderator Discord / TFV & AWM

Prutser!

Modbreak:Dicht voor overleg en opruimen

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:28

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:En we gaan weer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
D-e-n schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:00:
maar als we zo gaan beginnen dan ben ik ook wel klaar met die open houding. Ik laat niet het hele politieke spectrum op links, waar ik zelf onderdeel van ben, als "radicaal" wegzetten.
Dan neem ik aan dat je dat voor zowel rechts als links vindt. Dit kaartte ik gisteren namelijk ook aan, maar dan over rechtse partijen. En werd ik me een potje weggezet door velen.

Op die manier zijn we namelijk inderdaad vrij snel klaar met discussiëren. Laten we alsjeblieft ten behoeve van open dialoog niet vervallen in social media links vs rechts.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenNietDoen op 15-10-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

JeroenNietDoen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:44:
[...]
Dan neem ik aan dat je dat voor zowel rechts als links vindt.
Allereerst, kan je zelf definiëren wat radicaal dan is en wie dat predikaat verdient?

Ik bedoel, de meeste mensen die radicaal rechtse partijen zo noemen gebruiken de waarschuwingen van de AIVD en NCTB, niet omdat ze niet bevallen. Je hebt gisteren de VVD erbij proberen te lappen maar de VVD is vooralsnog niet radicaal. Wel bijna, maar niet daar.
Oerconservatief (SGP) of anti-migratie (bv SP) is ook niet perse radicaal. En de PvdA/Gl, die in zoveel stads en provinciebesturen zit, kan je maar moeilijk radicaal noemen, die kleuren netjes binnen de lijnen van de grondwet. Dat in tegenstelling van de PVV die een verklaring moest tekenen voor de NSC om de grondwet te erkennen (waarmee de NSC in 1 klap de grondwet optioneel heeft gemaakt). Als je dan iets met radicalen wil doen, waarom zoveel tegengas geven als de voorbeelden ervan voor het oprapen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:27
Marrtijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Sowieso is de oude bestuurs-PvdA met de Asschers, Timmermansen en Cohens ook wel een beetje dood. Types als Moorman en Piri zijn veel activistischer en polariserender in toon. Alleen De Hoop heeft nog een beetje de oude deëscalerende PvdA-vibes.
Ik zou het eerder ‘iets minder passief en wat ongenuanceerder in toon’ noemen, m.i. volgen ze nog steeds op gróte afstand mw Yesilgoz, Wilders, Eerdmans, en veel van hun partijgenoten mbt ‘polariseren’.

Dat alleen De Hoop een beetje de oude de-escalerende PvdA vibes heeft (ongeacht of dit waar is of niet) vind ik ook een beetje vreemd om te zeggen: zonder escalatie (polarisatie) zou dit ook helemaal niet hoeven. Ik proef hier een beetje in, wat je misschien wilt zeggen, dat de PVDA een beetje moe wordt van heel de tijd moeten de-escaleren (en het gebrek daar aan vanuit ‘rechts’) en mee wordt gesleept met de polarisatietaal (van, voor de duidelijkheid, weer vooral ‘rechts’).
In de trant van: ‘if you cant beat them, join them’, terwijl wat er dan gebeurt: ‘if you lower yourself to their level they beat you with experience’.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:59
Asjeblieft laat de politiek weer bestaan uit een stel grijze muizen met veel ervaring die naar de lange termijn kijken.

Ik ben zo ontzettend klaar met het 'ja, maar zij' en het 'ja, maar die'.

Ik hoop echt op een capabele regering, wie het ook wezen mag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:30
[...]

Dan neem ik aan dat je dat voor zowel rechts als links vindt. Dit kaartte ik gisteren namelijk ook aan, maar dan over rechtse partijen. En werd ik me een potje weggezet door velen.

Op die manier zijn we namelijk inderdaad vrij snel klaar met discussiëren. Laten we alsjeblieft ten behoeve van open dialoog niet vervallen in social media links vs rechts.
Je gaat er aan voorbij dat de spectrum aan de rechterzijde flink is opgerekt. Uitspraken waar Hans Janmaat drie keer over na moest denken, zijn door Wilders e.a salonfähig gemaakt. Je kunt beargumenteren dat PVV en FvD radicaalrechts (of zelfs extreemrechts) zijn en als je de standpunten van BBB en JA21 vergelijkt met de standpunten van PVV en FvD zit daar ook niet zoveel lucht meer tussen.

Ook de VVD is zover opgeschoven dat er geen sprake meer is van een centrumrechtse partij. In het gunstigste geval een rechtse partij die de deur voor radicaalrechts heeft opengezet.

De enige fatsoenlijke rechtse partijen zijn op dit moment de progressieve partijen als D66 en Volt en het conservatieve CDA.

Het is moeilijk te ontkennen dat vooral de rechter flank geradicaliseerd is.

[ Voor 0% gewijzigd door Joris748 op 15-10-2025 15:14 . Reden: CDA toegevoegd als fatsoenlijke rechtse partij ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Aanvullend: PVV, FvD, JA21 en BBB hebben allemaal remigratie in hun verkiezingsprogramma. Remigratie is (net als omvolking) een extreemrechtse term. Als partijen niet radicaal genoemd willen worden, moet ze afstand nemen van radicale opvattingen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

@Joris748

Zou de huidige versie van het CDA ook wel fatsoenlijk noemen, dat ze meer neigen naar VVD dan PvdA vind ik niet heel vreemd, en ik vond het vooral een erg politiek correct antwoord van Bontebal, ik zoek er weinig achter.

Maar ja, zeker de VVD heeft een erg stevige ruk gemaakt, dat kun je inderdaad niet bepaald centrumrechts meer noemen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
RobinHood schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:12:
@Joris748

Zou de huidige versie van het CDA ook wel fatsoenlijk noemen, dat ze meer neigen naar VVD dan PvdA vind ik niet heel vreemd, en ik vond het vooral een erg politiek correct antwoord van Bontebal, ik zoek er weinig achter.

Maar ja, zeker de VVD heeft een erg stevige ruk gemaakt, dat kun je inderdaad niet bepaald centrumrechts meer noemen.
En zolang de VVD geen duidelijke grens trekt tussen rechts en radicaalrechts, zie ik ze nog wel verder naar rechts gaan. VVD ziet geen coalitiepartner in de PVV omdat het "weglopers" zijn, niet op inhoudelijke gronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Joris748 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:08:
Remigratie is (net als omvolking) een extreemrechtse term.
Kan je die uitleggen? Want Wikipedia geeft, mijns inziens, een neutrale betekenis:

Remigratie is de vrijwillige en permanente terugkeer van geëmigreerde mensen, met recht op verblijf, naar het geboorteland.

Waarom is dit extreemrechts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:07

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Kan je die uitleggen? Want Wikipedia geeft, mijns inziens, een neutrale betekenis:

Remigratie is de vrijwillige en permanente terugkeer van geëmigreerde mensen, met recht op verblijf, naar het geboorteland.

https://www.nctv.nl/onder...terrorisme-en--extremisme
Rechts-extremisme

In tegenstelling tot rechts-terroristen, propaganderen de meeste Nederlandse rechts-extremisten momenteel een geweldloos pad naar de door hun gewenste witte etnostaat. Ze willen door het normaliseren van hun gedachtegoed een dominante maatschappelijke en politieke positie bereiken om vanuit daar een witte etnostaat te realiseren. Maar om deze etnostaat te bewerkstelligen willen ze miljoenen mensen op basis van hun ras, geloof, geaardheid of onwelgevallige standpunten deporteren, iets wat niet kan zonder dat daar geweld aan te pas komt. De steeds verdergaande omarming van politici en grote groepen in de samenleving van termen als ‘remigratie’, die door rechts-extremisten gebruikt worden als omschrijving van hun deportatieplannen, baart zorgen. In uiterste gevallen kan de normalisering van rechts-extremistisch gedachtegoed leiden tot rechts-extremistisch gemotiveerd geweld.
Om een andere relatief neutrale bron te pakken. Het is een andere manier om de term deportatie te gebruiken zodat het neutraal lijkt door remigratie te gebruiken maar de plannen erachter zijn dat dan weer niet.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dat hele stuk 'vrijwillig' kan je natuurlijk iets minder vrijwillig maken door weg te willen pesten. "Wij willen jouw soort niet" is niet bepaald op eigen initiatief.

Maar anderzijds; als een grote groep nazi's opeens bepaald taalgebruik gaan gebruiken kan je zelf ook zien dat het eufemistisch bedoeld wordt. En als andere groepen dat eufemisme opeens gaan overnemen kan je je afvragen hoe dicht ze bij elkaar zitten. Voldoende journalisten die bij het betere extreem-rechts meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
*knip* mist onderbouwing

[ Voor 82% gewijzigd door darkrain op 15-10-2025 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

De term ansich is neutraal, maar het is een extreemrechts eufemisme voor deportatie.

https://www.groene.nl/artikel/remigratie
De term ‘remigratie’ duikt steeds vaker op in het Nederlandse debat. Dat is onterecht én zorgwekkend. In essentie is het een administratieve beleidsterm die verwijst naar vrijwillige terugkeer van migranten naar hun land van herkomst. Maar in extreem-rechtse kringen fungeert het als een eufemisme voor de grootschalige uitzetting van mensen met een migratieachtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
Delerium schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:51:
[...]
Ik bedoel, de meeste mensen die radicaal rechtse partijen zo noemen gebruiken de waarschuwingen van de AIVD en NCTB
En die mensen bedoel ik dan niet. Er zijn er hier ook een aantal die structureel iedereen die het niet met ze eens wegzetten als rechts of fout. Je ziet het hier nu weer gebeuren de laatste dagen. NSC, VVD etc, lekker over 1 kam scheren met een Forum voor Democratie. Sorry, dat gaat mij wat te ver.
Delerium schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:51:
[...]
Je hebt gisteren de VVD erbij proberen te lappen maar de VVD is vooralsnog niet radicaal. Wel bijna, maar niet daar.
Nee, dat deden anderen. Omdat VVD hun inziens opschuift naar rechts bestempelt men VVD maar onder radicaal rechts. Ik vind het te ver gaan om zomaar partijen in hetzelfde hokje als FVD en PVV te stoppen.

*knip*, niet het topic op deze manier wegzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 15-10-2025 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Oké extreemrechts gebruikt de term dus verkeerd. *knip* Als men vrijwillig terug wil keren dan is iedereen daar vrij in. Deportatie is natuurlijk zeer veel mis mee.

*knip* De semantiek of een persoonlijke mening over de remigratie term is in dit topic offtopic

[ Voor 33% gewijzigd door teacup op 15-10-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als je die mevrouw laat doorpraten doet ze serieus alsof ze alle negatieve betekenissen niet kent. Die houdt zich van domme met wat ze precies bedoeld maar haar achterban weet exact wel wat ze bedoeld. Zo schoon als het klinkt, zo schoon is het niet.

kom op zeg, 'eindoplossing' wordt toch ook niet gezien als neutraal en onbeladen Nederlands.

[ Voor 8% gewijzigd door darkrain op 15-10-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
*knip* mist onderbouwing

[ Voor 84% gewijzigd door darkrain op 15-10-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En als de politiek expres die dubbele uitleg van de 'verkeerde' term gebruikt om die zieltjes van extreem rechts te paaien met hun omfloerste taalgebruik?
88 is ook maar een getal toch? ;)

Ze hebben echt wel precies door hoe die term gebruikt wordt en hoe ze hiermee iedereen bespelen.

[ Voor 27% gewijzigd door darkrain op 15-10-2025 17:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

En dan hele pagina's over hoe onredelijk men wordt weggezet als radicaal rechts... het is toch maar een neutrale beschrijving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Het gaat om de context, het gebruik door deze partijen is niet zo onschuldig als het lijkt. Als je als partij niet aangezien wilt worden voor een radicaal- of extreemrechtse partij, moet je dat woord niet gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door darkrain op 15-10-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
Ik vind de term remigratie vooral populistisch, want op gedwongen deportatie na, wie gaat er nu vrijwillig van een welvarend land waar alles goed geregeld terugverhuizen naar een bananenrepubliek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
En als je remigratie wil ondersteunen en op zoek bent naar een partij die dat ook wil, dan moet je op zoek naar een alternatieve term?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Maar hoe zou je remigratie dan willen definiëren, op een neutrale manier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Findail
Het vervelende is dat veel mensen denk ik écht niet weten dat remigratie beladen is, en dat het als hondenfluitje wordt gebruikt.
Daarnaast zijn er mensen die het misschien wel weten, maar als zij (of partijen...) het gebruiken, gebruiken ze het gewoon als waar het woord voor is bedoeld... dat is dan toch niet slecht?

En zo kan je denk ik belanden in een discussie waarbij je langs elkaar heen praat. De ene heeft het over remigratie als hondenfluitje, de andere als gewoon NL woord wat bedoeld dat mensen die hierheen zijn gemigreerd, weer terug gaan.

Ik heb geen oplossing hiervoor, is erg lastig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Ten eerste: we hadden het hier over een partij links van het midden die al decennia meegaat, niet over een klein opstandig clubje aan de flanken of een partij die de rechtstaat niet respecteert, ondemocratisch is of groepen mensen tegen elkaar opzet, discrimineert of wegzet.

Je kunt een term of "radicaal" of zelfs "extreemrechts" prima gebruiken mits onderbouwd. En het is nu eenmaal een gegeven dat dat op "rechts" nu net een groter verschijnsel is als op links. Wellicht zou het voor het overton window handig zijn als er een geblondeerde schreeuwer op links zou verschijnen die de deur plat loopt in Cuba of Venezuela maar dat is niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Marrtijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Piri is natuurlijk verre van populair vanwege de bekende motie maar in welk universum polariseert Moorman? Ze komt op voor goed onderwijs en mensen aan de onderkant van de samenleving. Zijn we anno 2025 zo ver gezakt dat dat een doodzonde is?

De oud bestuurs PvdA-ers stonden op negen zetels omdat ze het sociaaldemocratische gedachtegoed teveel hadden uitgeleverd aan de neoliberalen. Dus hoewel ik Asscher dan nog wel hoog heb zitten en Cohen wel berouw heeft getoond zouden deze heren en dames ook wel een toontje lager mogen zingen. Het is hun beleid geweest dat de PvdA heeft genekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Ik denk niet dat alle rechtse partijen hier weggezet worden. Ik persoonlijk ga uit van hetgeen extremisme onderzoekers daarover stellen, en helaas voor rechtse mensen zijn er dan slechts enkele partijen die nog zijnde normale rechtse partij beschouwd kunnen worden. En ja, wanneer een partij “remigratie” in het programma opneemt is die partij toch echt radicaal, op zijn minst.

Het is van oudsher ook zo dat rechts(conservatief) ook het spectrum is die radicaal/extreemrechts macht geeft uit een soort valse notie van zelfbehoud. Het zijn, wat mij betreft althans, deze twee zaken waarvan ik bij de rechts georiënteerde kiezer erkenning mis. Dat maakt het lastig een gesprek te voeren. Ik begrijp heus dat dat lastig is te erkennen hoor, maar het is wel van wezenlijk belang.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Geniet

Modbreak:Topic is weer open. We verwachten in de discussie over remigratie wel onderbouwing. En die onderbouwing mag bediscussieerd worden, maar ook dan onderbouwd. Alleen een “ik vind van niet” of een variatie daarop is niet voldoende .

[ Voor 137% gewijzigd door darkrain op 15-10-2025 17:12 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:47
Zelf nog niet de tijd gehad hier goed naar te kijken, maar ik las vandaag op LinkedIn een post over wijzijnbeleid.nl
Welkom in de groepschat met de politieke partijen. Hier kun je vragen stellen aan Nederlandse politieke partijen over hun verkiezingsprogramma's voor 2025.
Je kunt dus alle partijen aanspreken, een enkele partij en ook bijvoorbeeld het cpb voor de doorrekeningen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Joris748 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

En zolang de VVD geen duidelijke grens trekt tussen rechts en radicaalrechts, zie ik ze nog wel verder naar rechts gaan. VVD ziet geen coalitiepartner in de PVV omdat het "weglopers" zijn, niet op inhoudelijke gronden.
Er is door oa. @Virtuozzo nog wel eens gewaarschuwd dat de VVD heel erg aan het afkijken/leren was van oa. de GOP en de Tories. Ik zag daar toen nog niet echt de effecten van, maar inmiddels is het toch wel erg duidelijk.

Wat mij behoorlijk wakker schudde was hoe Dilan olie gooide op het cultuuroorlog-vuur, door "woke" en het toen al harder smeulende extreem-rechts als even grote gevaren te zien. En kijkend naar wat Patrick van Schie zegt, kun je nu wel stellen dat ze "woke" als groter gevaar zien.
spijkerhoofd schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:41:
Ik vind de term remigratie vooral populistisch, want op gedwongen deportatie na, wie gaat er nu vrijwillig van een welvarend land waar alles goed geregeld terugverhuizen naar een bananenrepubliek?
Ik ken wat Syriërs die er anders wel mee bezig zijn. Ja, het is een bananenrepubliek, maar wel hún bananenrepubliek, met hun roots, familie, cultuur en alles. Dit zijn wel allemaal mensen hier max. 1 jaar zijn.

Maar ik verwacht echt niet dat tienduizenden terug zullen gaan, ook omdat de situatie in Syrië niet bepaald geweldig is, en zeker als je hier al jaren woont en je kinderen spreken beter Nederlands dan Arabisch, dan snap ik wel dat je lekker hier blijft.
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:41:
En als je remigratie wil ondersteunen en op zoek bent naar een partij die dat ook wil, dan moet je op zoek naar een alternatieve term?
Je zou vooral moeten kijken naar wat de partijen verder vinden van migranten.

Als GL-PvdA begint over remigratie, dan is dat heel wat minder een rode vlag dan als een fascistenclubje als FvD erover begint.

Maar ja, remigratie is imho al een vrij besmette term, welkom in de wondere wereld van altright, waar woorden simpelweg niet betekenen wat ze betekenen.

Stug blijven gebruiken want "fuck hun" normaliseert het alleen maar, telkens andere woorden zoeken die ook gekaapt worden, is vermoeiend. En dat is het hele punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
D-e-n schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:55:
[...]

Piri is natuurlijk verre van populair vanwege de bekende motie maar in welk universum polariseert Moorman? Ze komt op voor goed onderwijs en mensen aan de onderkant van de samenleving. Zijn we anno 2025 zo ver gezakt dat dat een doodzonde is?
Dat is van het niveau van "Geert Wilders kan niet polariseren want hij heeft lieve katjes" . Moorman was laatst nog op Radio 1 en verweet PVV,FVD en BBB dat het antidemocratische en ondemocratische partijen zijn, en dat VVD ook al begint antidemocratische taal uit te slaan. Ze vond die partijen ruimte geven 'gevaarlijk'.

Je kan niet ontkennen dat deze retoriek nogal polariserend is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Marrtijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:31:
[...]

Dat is van het niveau van "Geert Wilders kan niet polariseren want hij heeft lieve katjes" . Moorman was laatst nog op Radio 1 en verweet PVV,FVD en BBB dat het antidemocratische en ondemocratische partijen zijn, en dat VVD ook al begint antidemocratische taal uit te slaan. Ze vond die partijen ruimte geven 'gevaarlijk'.

Waarom is het benoemen van feiten polariserend?

Het is geen leuke boodschap als je VVD+ bent, maar het feit is wel gewoon dat al die partijen autoritaire trekjes vertonen op z'n minst, en full blown autoritair zijn op z'n slechtst.

Ik kan wel nóg een keer naar het verhaal van Patrick in De Groene linken als je onderbouwing wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

*knip* Zorg dat een een reactie iets toevoegt.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 15-10-2025 19:53 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
RobinHood schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:37:
[...]

Waarom is het benoemen van feiten polariserend?

Het is geen leuke boodschap als je VVD+ bent, maar het feit is wel gewoon dat al die partijen autoritaire trekjes vertonen op z'n minst, en full blown autoritair zijn op z'n slechtst.

Ik kan wel nóg een keer naar het verhaal van Patrick in De Groene linken als je onderbouwing wil.
Prima. Ik wil best mee dat PVV antidemocratisch is gezien hun partijstructuur, maar ik zie namelijk niet in hoe VVD ondemocratisch zou zijn, en hoe het 'gevaarlijk' is om deze partij 'de ruimte' te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Marrtijn op 15-10-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Marrtijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:51:
[...]

Prima. Ik wil best mee dat PVV antidemocratisch is gezien hun partijstructuur, maar ik zie namelijk niet in hoe VVD ondemocratisch zou zijn, en hoe het 'gevaarlijk' is om deze partij 'de ruimte' te geven.
Als je linkt naar waar dat gezegd zou zijn of hier een transcript plaatst, dan kan er misschien iets zinnigs over gezegd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door 8088 op 15-10-2025 17:54 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Prima. Ik wil best mee dat PVV antidemocratisch is gezien hun partijstructuur, maar ik zie namelijk niet in hoe VVD ondemocratisch zou zijn.
Ik denk dat Moorman bedoelde dat VVD de democratie niet (voldoende) verdedigt, maar in plaats daarvan uit eigenbelang met PVV flirt, en uiteindelijk in een coalitie stapt. Ik heb het niet gezien/gelezen.

Dan is “ondemocratisch” niet helemaal de juiste term. Ik weet eigenlijk niet hoe dat genoemd wordt, maar VVD heeft in het verleden natuurlijk wel een warmer hart voor de democratische rechtsstaat gehad dan laatste jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 15-10-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:00

DevWouter

Creator of Todo2d.com

dawg schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

Ik denk dat Moorman bedoelde dat VVD de democratie niet (voldoende) verdedigt, maar in plaats daarvan uit eigenbelang met PVV flirt, en uiteindelijk in een coalitie stapt. Ik heb het niet gezien/gelezen.

Dan is “ondemocratisch” niet helemaal de juiste term. Ik weet eigenlijk niet hoe dat genoemd wordt, maar VVD heeft in het verleden natuurlijk wel een warmer hart voor de democratische rechtsstaat gehad dan laatste jaren.
"bevorderend"/"ondermijnend"?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

DevWouter schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:58:
[...]

"bevorderend"/"ondermijnend"?
Eerder iets als faciliterend wellicht, al zit daar onder de oppervlakte de suggestie dat VVD geen kwaad in de zin heeft. En precies dat punt ben ik voor mezelf nog niet helemaal uit. Met mensen als Kamp of Yesilgoz wordt het wel lastig vind ik, evenals met het huidige verkiezingsprogramma.

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 15-10-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
dawg schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:02:
[...]

Eerder iets als faciliterend wellicht, al zit daar onder de oppervlakte de suggestie dat VVD geen kwaad in de zin heeft. En precies dat punt ben ik voor mezelf nog niet helemaal uit. Met mensen als Kamp of Yesilgoz wordt het wel lastig vind ik, evenals met het huidige verkiezingsprogramma.
Nou ja, ik denk dat gezien de geschiedenis dat we best mogen aannemen dat dat niet zo is. En dat dit vooral gedrag is om kiezers weg te trekken.

Maar goed, mocht ze definitief opschuiven naar het rijtje PVV en FVD, dan denk ik wel dat de trouwe achterban, die ondernemers etc, toch wel weg zullen lopen. Die willen daar ook weer niet mee geassocieerd worden. Ik ben dan wel heel benieuwd waar die dan heen zullen gaan.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:46

nwagenaar

God, root. What's the differen

[...]

Als voormalig VVD-lid kan ik aangeven dat sinds het bewind van Yeşilgöz en door de toenemende invloed van de klassiek-liberaal vleugel de traditionele liberale rechtste gedachtegoed zo goed als verdwenen is en dat ze effectief PVV Lite zijn geworden door het populistische gedram.

Onlangs had zij een interview bij BNR over onder andere de rellen op het Malieveld door extreem rechts: zelfs na de vrijgekomen informatie van zowel de AIVD als de NCTV noemde ze deze groep nog steeds hooligans, niet wat ze waren: rechts extremistisch tuig. Ze vond ook dat ze geen enkele blaam had, desondanks dat de NCTV heeft aangegeven dat samenwerken met de PVV ervoor heeft gezorgd dat rechts extremisme (of alt-right) op deze manier wordt genormaliseerd en heeft bijgedragen aan dit soort “escalaties”

Houd ook even rekening mee dat de genoemde partijen hebben bijgedragen aan wetten en voorstellen die door de Raad van State op diverse manieren een negatief advies hebben gekregen mede omdat ze tegen bestaande verdragen ingingen al dan niet wettelijk gehandhaafd konden worden, omdat ze tegen bestaande wetgeving inging al dan geen voldoende juridische onderbouwing hadden, maar dat was/is geen enkel probleem natuurlijk.

Vanuit mijn oogpunt is dat een voorbode voor antidemocratische normen en waarden: de grens opzoeken is 1 ding, deze voorstellen ging ruim over die grens heen en je kunt er vergif op innemen dat deze uiteindelijk gaan stranden bij de rechter waarna deze partijen vervolgens de schuld geven aan de zogenaamde D66-rechters.

De VVD is momenteel niet ver weg van een volwaardige antidemocratische partij, maar ze rijden zo tegen de benen aan van de PVV/JA21/BBB dat dit gaat gebeuren: meer dan genoeg VVD leden hebben al aangegeven dat als er een Yeşilgöz-kloon de leiding krijgt na de verkiezingen (het gerucht gaat dat zij haar functie zal moeten neerleggen gezien de peilingen) dat er een exodus gaat volgen.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Dat is niet polariserend. Dat is een vrij correcte waarneming in mijn ogen. Mag je een pyromaan geen pyromaan meer noemen? Mag je niet meer vaststellen dat iemand de pyromaan aanmoedigt?

Edit: want dat laatste verwijt ze feitelijk de VVD en terecht lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 15-10-2025 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik word altijd erg blij dat er nog tekenen van leven zijn van wat vroegah de VVD wilde zijn. De school van Dijkstal, Remkes, van Aartsen en al die andere beschaafde liberalen. Helaas is sinds Verdonk een soort klassenstrijd losgebarsten en deze vleugel ondergesneeuwd.
Ik hoop serieus dat deze VVD na de verkiezingen (leiderswissel met Dijkhof?) weer terugkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

Volgens jouw citaat zegt zij dat de VVD anti-democratische taal uitslaat, niet dat de VVD volledig ondemocratisch is.

Dingen als een verbod op gezichtsbedekkende kleding bij protesten, antifa terroristisch noemen, "woke" anti-democratisch noemen, praktisch het hele interview van Patrick in De Groene, dat zijn dingen die ik zeker anti-democratische taal noem.

Ik zie de huidige[!] VVD daarmee niet als anti-democratisch, maar zie het als het partij-equivalent van een persoon met de "authoritarian personality". Zal de VVD zélf van nature rare beslissingen nemen? Nee. Net als een persoon met die persoonlijkheid in normale tijden gewoon een normale burger is. Maar zodra bruin opkomt, lopen ze wel mee in de ganzenpas. En dan bedoel ik niet die van Kabouter Plop was dit een hondenfluitje van Plop? :+

De VVD zit daardoor een beetje op de wip. Het kan gewoon een normale democratische partij zijn, stel ze komen toch somehow in een PvdA-GL-D66-VVD coalitie, dan verwacht ik dat ze wel een toontje lager zingen [al zie ik ze er voor aan om er uit te stappen als het uitkomt, maar dat is een andere discussie], echter, stel je krijgt wel een PVV + VVD + BBB + Ja21 + FvD kabinet, dan doet de VVD heel erg vrolijk mee met allerlei draconische, anti-democratische maatregelen.

In de kern zijn ze niet anti-democratisch, net als dat niemand in dit topic met droge ogen beweerd dat de VVD zelf extreem-rechts is. Ze faciliteren het alleen wel. Alsnog niet best natuurlijk, maar wel anders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

8088 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:53:
[...]

Als je linkt naar waar dat gezegd zou zijn of hier een transcript plaatst, dan kan er misschien iets zinnigs over gezegd worden.
Ik denk dat ik gevonden heb waaraan je lijkt te refereren: Marjolein Moorman (GroenLinks-PvdA) ergert zich aan 'woke'-stempel (13 oktober 2025) bij WNL Haagse Lobby.

Stukje transcript vanaf 21:08:
En toch is het fascinerend dat, nou ja, Amerika vond zichzelf natuurlijk altijd dat ze een lichtend voorbeeld waren van vrije democratie.

Ja, zeker.

Denkt u weleens dan dat dat ook letterlijk hier kan gebeuren?

Nou, ik denk dat wij heel veel hebben opgebouwd met elkaar wat ons wel beschermt. Maar, nou ja, een andere dichter schreef natuurlijk al heel erg mooi, Lucebert, alles van waarde is weerloos. We moeten wel opletten. Nou ja, als ik dus zoiets hoor als de Raad van State wordt aangevallen, of populisme waarmee vrije media worden aangevallen, waarmee rechters worden aangevallen, waar ons parlement wordt aangevallen. Nepparlement. Als we dat soort dingen horen, dan moeten we scherp zijn. In deze tijd moeten we scherp zijn op dat soort signalen en veel mensen zeggen 't natuurlijk nu ook. Je hebt 't onderscheid, klassieke onderscheid tussen links en rechts. Inmiddels heb je ook 't onderscheid tussen democratisch en antidemocratisch. En ik ben bang dat je antidemocratische elementen in de samenleving beginnen toe te nemen. We zien 't natuurlijk bij Forum voor Democratie, we zien 't bij de PVV. Allebei echt antidemocratische partijen. Maar een BBB begint ook al dat soort taal uit te slaan. En ik ben bang zelfs een VVD.

Uw definitie daarvan is dus bijvoorbeeld de Raad van State wordt aangevallen? Is bij al die partijen die u noemt het antidemocratische element hetzelfde?

Nee, zeker niet. Maar als ook partijen andere partijen die weldegelijk ondemocratisch en antidemocratisch zijn wel de ruimte geven om dat te doen, is dat ook al gevaarlijk. Ook daar moeten we op letten. Een paar weken geleden werd nog die antifa-motie aangenomen. Nou, ik denk dat veel mensen dat ook hebben meegemaakt. Gewoon een meerderheid in het parlement. Er is op geen enkele manieren gewaarschuwd door onze veiligheidsdiensten eh dat mag ook helemaal niet zo in het parlement worden bepaald, niemand wist waar het over ging, het is ook helemaal geen organisatie en toch wordt een bepaalde groep gewoon weggezet. Terwijl twee dagen later werd in Den Haag werden gewoon werd de boel kort en klein geslagen door de echte fascisten.
Ook nu ik weet/denk te weten waar het om gaat kan ik dat nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Mooi stukje over de zwevende kiezer, waar de ‘uitgang’ zit bij de politieke partijen en wat de concurrenten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

nwagenaar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:11:
[...]

het gerucht gaat dat zij haar functie zal moeten neerleggen gezien de peilingen
Ik kan mij amper voorstellen dat ze d'r laten zitten bij een flink verlies. Dan ben je als partij niet meer serieus te nemen. Zeker een "ondernemerspartij" als de VVD. In het bedrijfsleven vlieg je er ook uit als je niet presteert.
Yeşilgöz is aangeschoten wild.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
evilution schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:24:
[...]

Ik kan mij amper voorstellen dat ze d'r laten zitten bij een flink verlies. Dan ben je als partij niet meer serieus te nemen. Zeker een "ondernemerspartij" als de VVD. In het bedrijfsleven vlieg je er ook uit als je niet presteert.
Yeşilgöz is aangeschoten wild.
Ik denk dat ze liever nu al af willen van der, maar zo kort voor verkiezingen je lijsttrekker vervangen is ook niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:08
Ik ben benieuwd naar een reconstructie volgend jaar over de aanstelling van Yesilgöz en volledige ontsporing van de VVD.
Welke geweldige consultancy bureau heeft de VVD van de 'geweldige' adviezen voorzien om full retard/radicaal te gaan? VVD bestuur heeft echt ongelooflijk gefaald door Yesilgöz aan te stellen en steeds meer op te schuiven naar extreemrechts waardoor ze eigenlijk geen centrum rechtse partij meer zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, in ieder geval laat hij twee weken voor de verkiezingen zien waar hij echt voor staat...
Fatsoenlijk bestuur en graag met de VVD willen regeren en ontwijkende antwoorden als het om de zorg voor gehandicapten gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gzywTfWfGvsOzbkuWHHvQzEXNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4780ihp6ia9PWlT43hYtdov.jpg?f=fotoalbum_large
https://nos.nl/liveblog/2...idden-op-straat-verbieden

De zorgkosten exploderen inderdaad, maar de oplossing is dus niet hard het mes zetten in zorgvoorzieningen. Waarom hebben we het niet over maatregelen die de kosten verlagen? Laten we eens kappen met die eindeloze marktwerking en eindeloze administratie waar menig arts of verpleger gek van word. Of waarom brengen we niet weer medicijnproductie terug zodat we geen tekorten hebben of overgeleverd zijn aan de grillen van een paar farmaceutische reuzen? Of waarom gaan we niet kijken of we al dat onderzoek dat plaatsvind bij universiteiten, niet beter te monetariseren valt? Dan verdien je het terug in plaats van dat een farmaceut ermee aan de haal gaat.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:18
Trishul schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:55:
Ik ben benieuwd naar een reconstructie volgend jaar over de aanstelling van Yesilgöz en volledige ontsporing van de VVD.
Welke geweldige consultancy bureau heeft de VVD van de 'geweldige' adviezen voorzien om full retard/radicaal te gaan? VVD bestuur heeft echt ongelooflijk gefaald door Yesilgöz aan te stellen en steeds meer op te schuiven naar extreemrechts waardoor ze eigenlijk geen centrum rechtse partij meer zijn.
Nou ja, lees het interview met Patrick van Schie, de VVD partij ideoloog, zoals gedeeld door @RobinHood gisteren in dit topic. De gestileerde 'ongedwongen' foto's gaan gepaard met een tenenkrommend verhaal waar de gekende talkingpoints van Yesilgöz perfect in passen. Als ze schoon schip willen maken bij de VVD dan gaat het vermoedelijk niet alleen om Yesilgöz die het veld moet ruimen. Zelf stem ik meer links maar een wat meer normale partij op rechts zou ik graag zien verschijnen naast het CDA. Geen populisme en machtspolitiek maar ideologie (ook al ben ik het er vast niet mee eens).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
*knip* Sealioning, een discussie voer je niet met dit soort vragen, maar kom zelf ook met redenaties.

[ Voor 91% gewijzigd door Mortum op 16-10-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
JeroenNietDoen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:49:
[...]

Wat voor oplossing hebben andere partijen dan om die zorgkosten onder de duim te houden?
Moet je Eva van gisteren terugkijken: https://eva.avrotros.nl/a...j-snel-in-actie-komen-916
Rond 18:35. Marcel Levi kwam daar nog wel met een aantal goede suggesties. Heel plat gezegd: Niemand heeft oplossingen ingediend. Want veel van de ideeën gaan je niet populair maken bij de kiezers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
*knip* "extreem" wellus/nietus

[ Voor 138% gewijzigd door Mortum op 16-10-2025 09:51 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mekkieboek schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Nou ja, lees het interview met Patrick van Schie, de VVD partij ideoloog, zoals gedeeld door @RobinHood gisteren in dit topic. De gestileerde 'ongedwongen' foto's gaan gepaard met een tenenkrommend verhaal waar de gekende talkingpoints van Yesilgöz perfect in passen. Als ze schoon schip willen maken bij de VVD dan gaat het vermoedelijk niet alleen om Yesilgöz die het veld moet ruimen. Zelf stem ik meer links maar een wat meer normale partij op rechts zou ik graag zien verschijnen naast het CDA. Geen populisme en machtspolitiek maar ideologie (ook al ben ik het er vast niet mee eens).
Precies, Klassiek Liberaal lijkt nu gewoon VVD te leiden, en ze wisten ook echt wel wat ze in huis kregen toen ze Dilan naar voren schoven. Natuurlijk, een afgang in de peilingen hadden ze vast niet ingecalculeerd, maar ik verwacht eigenlijk helemaal niet dat straks in november het roer omgaat en we een Mark Rutte 2.0 gaan zien.

Sowieso is er gewoon geen vervanger, dat was onder Rutte al een groot probleem en een reden waarom Teflon-Rutte naar voren werd geschoven, ook toen al bekend was dat PFAS niet zo goed voor je is.

Mijn cynische verwachting: VVD verliest wat zetels, ze zien dat Ja21 groeit, dat PVV vrij stabiel blijft, dus de lering die getrokken wordt, ook kijkende naar de lichtende voorbeelden: Nog harder rechts-conservatisme!

Is ook prima te verkopen natuurlijk: CDA is niet zo groot geworden omdat ze centrum-rechts zijn, nee joh, dit zijn gewoon de NSC-kiezers die als een boemerang terug zijn gekomen. Er zijn veel meer zetels in rechts-conservatisme, zie Ja21, PVV en BBB, die kan de VVD leegtrekken!

Zullen de ondernemers etc weglopen? Ik betwijfel het, zolang de VVD op de trommel van lage belastingen, weinig gedoe en marktwerking blijft slaan, wat ze waarschijnlijk alleen maar meer zullen gaan doen, blijven die wel plakken. De angst voor alles links van de VVD zit er echt goed in. En dat is echt niet alleen Dilan of Klassiek Liberaal die daar "schuld" aan heeft, Rutte heeft dat vuur ook constant opgestookt.

Natuurlijk, delen van de partij zullen morren, JOVD zal vast weer een links boegbeeld als "liberaal van het jaar" kiezen om de VVD zelf te jennen, maar: Ze dronken een glas, deden een [van der] Plas en alles bleef zoals het was.

Cynisch tot op het bot en lekker bevooroordeeld omdat ik een Groenlinkser ben? Jazeker, maar het is ook gewoon in lijn met wat mensen die zelf contacten hebben of hadden in de partij zeggen, zie de post van @nwagenaar en Virtuozzo is/was professioneel VVD'er.

Ik laat me graag verrassen, Nederland heeft minder, niet meer polarisatie nodig, ik zou dolgraag zien dat de VVD gewoon een CDA zonder C wordt, maar ik zie het gewoon niet gebeuren.

*knip* reactie op gemodereerd bericht

[ Voor 4% gewijzigd door Mortum op 16-10-2025 09:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Volgens Léonie de Jonge (hoogleraar rechtsextremismeonderzoek) valt VVD niet onder radicaal-rechts vanwege o.a. hun EU standpunten. Echter de reactie van VVD na de extreemrechtse rellen in DH, namelijk de poging het te depolitiseren door de initiële weigering het ook extreemrechts geweld te noemen maakt dat ze er wel enigszins tegenaan schuren. Bij zowel VVD als ook BBB maakt het steunen van de antifa-motie waarmee links verdacht werd gemaakt de tendens voor deze partijen niet gunstig.

Ze schaart FvD, PVV, JA21, en BVNL wel onder uiterst rechts.

En over de scheidslijn tussen radicaal- & extreemrechts:
‘In het verleden zeiden we altijd dat radicaal-rechts op gespannen voet staat met de liberaal-democratische waarden, maar niet expliciet anti-democratisch is. En extreemrechts is dat dan wel, omdat ze met geweld proberen de democratie onderuit te halen. Dit onderscheid zie je bij de oudere garde politicologen soms weer terugkeren, maar dat is inmiddels echt geen onderdeel meer van de definitie. Ook niet bij de veiligheidsdiensten, omdat we inmiddels weten dat gedachtegoed gewelddadige elementen kan hebben.’

Ik vind de taal van Wilders gewelddadig.
‘Daar zit het hem in. We hebben het de vorige keer ook over die definitie- kwestie gehad. Eén van de redenen dat het gebruik van die systematische koepelterm van uiterst rechts belangrijk is, is omdat je door die semantische tweedeling van radicaal- en extreemrechts steeds benadrukt dat er enkel dreiging voor de democratie uitgaat vanuit die extreemrechtse hoek. En dat klopt niet.’
Een fragment uit een interview van Lex Bohlmeijer van De Correspondent met Léonie de Jonge.

notitie: ik laat deze staan ivm bronvermeldingen en het opstellen op een manier wat niet als "onderbuik-gevoel" overkomt

[ Voor 5% gewijzigd door Mortum op 16-10-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
dawg schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:51:
Volgens Léonie de Jonge (hoogleraar rechtsextremismeonderzoek) valt VVD niet onder radicaal-rechts vanwege o.a. hun EU standpunten. Echter de reactie van VVD na de extreemrechtse rellen in DH, namelijk de poging het te depolitiseren door de initiële weigering het ook extreemrechts geweld te noemen maakt dat ze er wel enigszins tegenaan schuren. Bij zowel VVD als ook BBB maakt het steunen van de antifa-motie waarmee links verdacht werd gemaakt de tendens voor deze partijen niet gunstig.

Ze schaart FvD, PVV, JA21, en BVNL wel onder uiterst rechts.

En over de scheidslijn tussen radicaal- & extreemrechts:

[...]
Goede argumenten en niets tegen in te brengen.

Uiteraard blijft het geweld de discussie, bereidheid tot het gebruik van geweld. Niemand aan wie je het vraagt zal zeggen dat ze dat zijn. Dus voldoen niet meer aan de definitie.

Maar is taal gebruiken, waardoor anderen die makkelijker nadenken geweld gaan gebruiken, hetzelfde als zelf geweld gebruiken. Misschien wel, maar valt zeker over te discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Als iemand die jarenlang centrum tot centrum rechts gestemd heeft, denk ik dat jouw analyse gewoon goed is.
RobinHood schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Precies, Klassiek Liberaal lijkt nu gewoon VVD te leiden, en ze wisten ook echt wel wat ze in huis kregen toen ze Dilan naar voren schoven. Natuurlijk, een afgang in de peilingen hadden ze vast niet ingecalculeerd, maar ik verwacht eigenlijk helemaal niet dat straks in november het roer omgaat en we een Mark Rutte 2.0 gaan zien.

Sowieso is er gewoon geen vervanger, dat was onder Rutte al een groot probleem en een reden waarom Teflon-Rutte naar voren werd geschoven, ook toen al bekend was dat PFAS niet zo goed voor je is.

Mijn cynische verwachting: VVD verliest wat zetels, ze zien dat Ja21 groeit, dat PVV vrij stabiel blijft, dus de lering die getrokken wordt, ook kijkende naar de lichtende voorbeelden: Nog harder rechts-conservatisme!

Is ook prima te verkopen natuurlijk: CDA is niet zo groot geworden omdat ze centrum-rechts zijn, nee joh, dit zijn gewoon de NSC-kiezers die als een boemerang terug zijn gekomen. Er zijn veel meer zetels in rechts-conservatisme, zie Ja21, PVV en BBB, die kan de VVD leegtrekken!
Ik denk dat je tot hier helemaal gelijk hebt.
Zullen de ondernemers etc weglopen? Ik betwijfel het, zolang de VVD op de trommel van lage belastingen, weinig gedoe en marktwerking blijft slaan, wat ze waarschijnlijk alleen maar meer zullen gaan doen, blijven die wel plakken. De angst voor alles links van de VVD zit er echt goed in. En dat is echt niet alleen Dilan of Klassiek Liberaal die daar "schuld" aan heeft, Rutte heeft dat vuur ook constant opgestookt.
De ondernemers zullen niet weglopen. Ja21 heeft ook een programma waar ondernemend Nederland zijn vingers bij af likt en BBB komt voor de boeren industrie op. Dus het is eigenlijk helemaal niet gek dat VVD pro ondernemers blijft.

[ Voor 20% gewijzigd door Robkazoe op 15-10-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
HEY_DUDE schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:57:
[...]

Kijk eens naar de partijen die de motie hebben gesteund om alle AZC’s per direct te sluiten. En daarmee dus gezinnen onder een brug moeten slapen. Dat zou ik toch als radicaal of extreem willen kwalificeren.

Dan heb je alvast het begin te pakken van waarom partijen radicaal of extreem zijn.
Zeker, maar voldoet niet aan de hele definitie.

Doet niks af aan het feit dat het een onzinnige opvatting is van die partijen. Maar 1 feit maakt geen volledige definitie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Sevenhunt schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:59:
[...]

Zeker, maar voldoet niet aan de hele definitie.

Doet niks af aan het feit dat het een onzinnige opvatting is van die partijen. Maar 1 feit maakt geen volledige definitie.
Vind het voor een kiezer overigens een voldoende onderbouwing om een partij radicaal of extreem te vinden. Als je een academische discussie zoekt leent een apart topic zich wellicht beter.

Deze partijen bedienen zich zelf van radicale en extreme uitspraken. Waarom zou het nodig zijn om daar een genuanceerd discussie over te voeren? Kunnen we onze tijd niet beter besteden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:49
Er wordt een politicus in een vol cafe aangevallen door een Nazi maar de VVD is bezig met antifa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Overigens hebben grote partijen altijd wel flanken gehad. Met Yesilgöz was het van het begin af aan al duidelijk dat zij iemand was van de rechter flank van de VVD. Dat zij de VVD zo dicht tegen de PVV aan laat schuren is niet zo heel gek. De vraag is wat er na de verkiezingen gaat gebeuren. Yesilgöz zal dit niet overleven. Een nieuwe leider moet VVD weer een smoel gaan geven. En dan is de vraag wat er gaat gebeuren?

Double Down op migratie? Dan is het hopen dat je zetels kan afsnoepen bij PVV/JA21 om weer relevant te worden. Zou erg opportunistisch zijn. Maar het zou mij dan niets verbazen als er een afsplitsing komt met de wat meer linker flank van het oude VVD die de liberale waarden hoog willen houden.

Of ze noemen het een gefaald experiment van Yesilgöz. Wachten op een nieuwe leider, koers wijzigen en weer terug naar de centrum rechtse positie. Qua migratie ga je het toch niet winnen van PVV want dat is hun trademark. Maar om die rechter flank tevreden te houden, zal er altijd wel ergens in hoofdstuk 5 van het programma staan dat ze tegen migratie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Robkazoe als ik de wat rechtsere mensen in deze politieke topics goed interpreteer zou ik, als ik VVD was, weer teruggaan naar de liberale oorsprong, er wordt gesnakt naar een normale, gematigd rechtse partij zonder religieus component. En wat @mekkieboek ook al aangaf, dat zou ook wel gezond zijn in de verhoudingen.

En liefst Wilders met pensioen zodat 2/3 van die zetels weer naar normale partijen kunnen. Die overige 1/3 die zich thuisvoelt aan de uiterste flanken zijn er altijd al wel geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
emeralda schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:13:
Er wordt een politicus in een vol cafe aangevallen door een Nazi maar de VVD is bezig met antifa.
Vooropgesteld, vreselijk dat dit gebeurt. Maar is weer van 2 kanten te bekijken. Baudet ( sorry dat ik zijn naam moet noemen ) is in een vol cafe fysiek met een bierfles geslagen.
Zo zijn er dus weer van 2 kanten dit soort argumenten te benoemen. En kunnen we daar echt wel even mee door gaan.

Maar dit zijn dus niet de argumenten waar we iets aan hebben bij het stemmen op een partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
HEY_DUDE schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:12:
[...]

Vind het voor een kiezer overigens een voldoende onderbouwing om een partij radicaal of extreem te vinden. Als je een academische discussie zoekt leent een apart topic zich wellicht beter.

Deze partijen bedienen zich zelf van radicale en extreme uitspraken. Waarom zou het nodig zijn om daar een genuanceerd discussie over te voeren? Kunnen we onze tijd niet beter besteden?
Dat is dus juist van belang. We stemmen niet op 1 mening, we stemmen op een partij met een heel plan. Dus je mag nooit op 1 mening de rest van het plan afkeuren.
En de manier hoe nu de discussie wordt gevoerd zorgt er voor dat mensen niet meer de hele plannen lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sevenhunt op 15-10-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Robkazoe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:15:
Overigens hebben grote partijen altijd wel flanken gehad. Met Yesilgöz was het van het begin af aan al duidelijk dat zij iemand was van de rechter flank van de VVD. Dat zij de VVD zo dicht tegen de PVV aan laat schuren is niet zo heel gek. De vraag is wat er na de verkiezingen gaat gebeuren. Yesilgöz zal dit niet overleven. Een nieuwe leider moet VVD weer een smoel gaan geven. En dan is de vraag wat er gaat gebeuren?

Double Down op migratie? Dan is het hopen dat je zetels kan afsnoepen bij PVV/JA21 om weer relevant te worden. Zou erg opportunistisch zijn. Maar het zou mij dan niets verbazen als er een afsplitsing komt met de wat meer linker flank van het oude VVD die de liberale waarden hoog willen houden.

Of ze noemen het een gefaald experiment van Yesilgöz. Wachten op een nieuwe leider, koers wijzigen en weer terug naar de centrum rechtse positie. Qua migratie ga je het toch niet winnen van PVV want dat is hun trademark. Maar om die rechter flank tevreden te houden, zal er altijd wel ergens in hoofdstuk 5 van het programma staan dat ze tegen migratie zijn.
Een nieuw gezicht is gewoon voldoende. De kiezer is bij een volgende verkiezing alles weer vergeten en de VVD begint met een schone lei. Alleen een interne ruzie na de verkiezingen kan de partij breken. Ook dat is al eerder voorgevallen met Verdonk, zonder veel gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

dawg schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Taal kan wel degelijk gewelddadig zijn, of aanzetten tot geweld. Taal is dus zeker niet onschuldig. Geweld hoeft natuurlijk niet exclusief fysiek geweld te zijn.

Zo durf ik dus zeker te stellen dat Wilders wel fysiek extreemrechts geweld kan afkeuren, maar dat maakt hem in mijn optiek niet geweldloos. Zijn retoriek is gewelddadig en daar zit een risico in, dat hebben we gezien.
Wat we ook hebben gezien is dat als radicale partijen aan de macht komen, geweld vaak ook niet ver weg blijft.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Sevenhunt schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:21:
[...]

Vooropgesteld, vreselijk dat dit gebeurt. Maar is weer van 2 kanten te bekijken. Baudet ( sorry dat ik zijn naam moet noemen ) is in een vol cafe fysiek met een bierfles geslagen.
Zo zijn er dus weer van 2 kanten dit soort argumenten te benoemen. En kunnen we daar echt wel even mee door gaan.

Maar dit zijn dus niet de argumenten waar we iets aan hebben bij het stemmen op een partij.
Maar daar deed heel politiek Nederland afstand van:
https://nos.nl/artikel/24...afe-verdachte-aangehouden

Waar is de rechter politieke flank om zich uit te spreken tegen het "incident" wat Timmermans heeft ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 18:10

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Dit topic wordt dichtgezet. Er moet het nodige gemodereerd worden. Dit zal enige tijd in beslag nemen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 18:10

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Ondanks dat moderaties nog moeten plaatsvinden in voorgaande discussie zetten we het topic weer open.

Laat duidelijk zijn dat de voorgaande discussie afgesloten is. Niet op doorreageren dus.

Gaat een nieuwe reactie uit de bocht dan het liefst een Topicreport en geen discussie aangaan. Pak dan liever een ander onderwerp op. Zo voorkomen we dat een discussie het pad af gaat en de boel weer dicht moet.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:04

Mortum

Prutser!

Modbreak:Ik heb mijn best gedaan eerdere discussie zo goed mogelijk op te schonen in een zo kort mogelijke tijd, zoals teacup al zei: Report als je wat ziet, maar laat niet weer de discussie ontsporen

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
Ik vraag me iets af over hoe mensen stemmen: hoeveel heeft een soort ‘sunken cost fallacy’ er mee te maken dat je op een partij blijft stemmen waar je, als je er dieper in duikt, eigenlijk niet (meer) achter staat?

Ik ken mensen die op een bepaalde partij stemmen, die ik eigenlijk zou willen overtuigen om ergens anders op te stemmen. Ik vraag me af of het zin heeft om dan de sunken cost fallacy er bij te halen…

(mijn idee is dat het best actueel is dat partijen veranderen van waar ze voor gestaan hebben, als het niet voor deze thread is hoor ik het graag natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:50
Findail schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:23:
Ik vraag me iets af over hoe mensen stemmen: hoeveel heeft een soort ‘sunken cost fallacy’ er mee te maken dat je op een partij blijft stemmen waar je, als je er dieper in duikt, eigenlijk niet (meer) achter staat?
Waarom denk je dat dat relevant is? Een (nieuwe) stem op een partij is geen investering. Dat zou alleen zo zijn als het beeld leeft dat de partij goed bezig is en alleen even de klus af moet maken, d.w.z. ze moeten de kans blijven krijgen. Dan zou je misschien de sunk cost fallacy erbij kunnen halen. Dat zal wel eens voor komen, maar meestal is het toch gewoon nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Ik denk dat mensen die verstokt blijven stemmen op "hun" partij dat niet doen vanwege een of andere kosten/batenoverweging maar gewoon omdat ze hun stem op die partij met hun identiteit verweven hebben. Of je nu ooit begonnen bent met stemmen op een partij omdat je echt achter hun idealen stond (whatever die toen waren), of omdat iedereen in het gezin op die partij stemde, of omdat je een keer helemaal gecharmeerd was van de lijsttrekker, of omdat ze "in ieder geval niet die andere partij zijn" -- als je iets maar vaak genoeg gedaan hebt ga je vanzelf denken dat het zo hoort, en we zijn niet snel geneigd om onze standpunten en handelswijzen te herzien als we denken dat het nou eenmaal zo hoort.

We zullen eerder "onze" partij verdedigen omdat een aanval op onze partij een aanval op ons is. Ook al zijn we het rationeel beschouwd misschien helemaal niet meer eens met de partij zoals die nu is. Angst voor het onbekende speelt daarbij ook een rol: als ik niet meer op deze partij stem, waarop dan wel? En wat betekent dat dan voor mij als persoon?

Voor veel mensen is het zo dat ze niet op partij X stemmen, maar dat ze "partij X-stemmer zijn". Dat kun je er niet van buiten uit halen, dat moet van binnen komen. Je kunt wel op de Socratische toer gaan en vragen stellen over wat mensen vinden, en dan vragen of ze weten wat hun partij er niet alleen van vindt maar ook in de praktijk doet. Bij genoeg discrepanties gaat er dan misschien een keer een lampje branden, maar verwacht geen wonderen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

MneoreJ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Waarom denk je dat dat relevant is? Een (nieuwe) stem op een partij is geen investering. Dat zou alleen zo zijn als het beeld leeft dat de partij goed bezig is en alleen even de klus af moet maken, d.w.z. ze moeten de kans blijven krijgen. Dan zou je misschien de sunk cost fallacy erbij kunnen halen. Dat zal wel eens voor komen, maar meestal is het toch gewoon nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Bedenk dat onderzoek doen naar een partij en hun programma, gevolgd door het maken van een keuze, een investering van tijd en moeite is. Dit is "cost" in het verhaal van @Findail.
We zullen eerder "onze" partij verdedigen omdat een aanval op onze partij een aanval op ons is. Ook al zijn we het rationeel beschouwd misschien helemaal niet meer eens met de partij zoals die nu is. Angst voor het onbekende speelt daarbij ook een rol: als ik niet meer op deze partij stem, waarop dan wel? En wat betekent dat dan voor mij als persoon?

Voor veel mensen is het zo dat ze niet op partij X stemmen, maar dat ze "partij X-stemmer zijn". Dat kun je er niet van buiten uit halen, dat moet van binnen komen. Je kunt wel op de Socratische toer gaan en vragen stellen over wat mensen vinden, en dan vragen of ze weten wat hun partij er niet alleen van vindt maar ook in de praktijk doet. Bij genoeg discrepanties gaat er dan misschien een keer een lampje branden, maar verwacht geen wonderen.
Yep, stemgedrag is vaak onderdeel van iemands identiteit.
Findail schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:23:
Als je uitgaat dat veel mensen geen onderzoek doen, en dus geen kosten maken, dan kan je spreken over "sunken cost fallacy", maar ik denk dat er vele andere drogredens en biases ook bijdrage als ik door Wikipedia: List of cognitive biases heen kijk (kan je volgens mij een spel van maken) ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
DevWouter schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:56:
Bedenk dat onderzoek doen naar een partij en hun programma, gevolgd door het maken van een keuze, een investering van tijd en moeite is. Dit is "cost" in het verhaal van @Findail.
Maar dan zijn er twee mogelijkheden. De eerste is dat je lang geleden een weloverwogen keuze gemaakt op basis van dat gedegen onderzoek en nu stemt op de automatische piloot omdat je geen zin hebt het opnieuw uit te gaan zoeken. En niet alleen dat, je vindt dat je destijds zo goed je best gedaan hebt dat je die investering niet ongedaan wil maken door op iets anders te gaan stemmen. Ik sluit niet uit dat er mensen zijn die zo denken, maar het komt me onwaarschijnlijk voor.

Mogelijkheid twee is dat je dit onderzoek iedere keer netjes opnieuw doet, maar dan is er dus geen "sunk cost" meer. Je kunt probleemloos schakelen van partij A naar B als je bepaald hebt dat B nu beter is. Sterker nog, dat niet doen is je inspanningen weggooien. Alleen als je alleen het partijprogramma van je "eigen" partij helemaal door gaat pluizen is er iedere keer opnieuw sprake van tijd en moeite, maar dan hebben we het niet meer over een keuze -- die heb je inmiddels al gemaakt.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
MneoreJ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Ik denk dat mensen die verstokt blijven stemmen op "hun" partij dat niet doen vanwege een of andere kosten/batenoverweging maar gewoon omdat ze hun stem op die partij met hun identiteit verweven hebben. Of je nu ooit begonnen bent met stemmen op een partij omdat je echt achter hun idealen stond (whatever die toen waren), of omdat iedereen in het gezin op die partij stemde, of omdat je een keer helemaal gecharmeerd was van de lijsttrekker, of omdat ze "in ieder geval niet die andere partij zijn" -- als je iets maar vaak genoeg gedaan hebt ga je vanzelf denken dat het zo hoort, en we zijn niet snel geneigd om onze standpunten en handelswijzen te herzien als we denken dat het nou eenmaal zo hoort.

Ik had het misschien iets beter uit moeten leggen wat ik bedoel – niet helemaal letterlijk dat je er geld of tijd in hebt geïnvesteerd, maar eerder dat je ‘invested’ bent in de partij, dat je, wat je inderdaad zegt, je identiteit ermee verweven is. Dat je jezelf in een loopgraaf hebt gezet misschien ook. En om iets anders te stemmen, gaat dan zó tegen je principes in, dat je blijft stemmen op dezelfde partij. Wat eigenlijk irreëel is, net als in de letterlijke sunk cost fallacy je geld blijft pompen in iets wat niet handig (meer) is.

Je zou dus iemand moeten wijzen op de ideeën waar de partij éérst voor stond, en waar iemand met wie je discussie voert zich nog mee identificeerde, en hoe dat nu is veranderd. Of zo. Liever nog dat degene zelf komt met hoe het is veranderd, dat diegene er zo zelf achter komt.

[ Voor 26% gewijzigd door Findail op 16-10-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Findail schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:13:
Ik had het misschien iets beter uit moeten leggen wat ik bedoel – niet helemaal letterlijk dat je er geld of tijd in hebt geïnvesteerd, maar eerder dat je ‘invested’ bent in de partij, dat je, wat je inderdaad zegt, je identiteit ermee verweven is. Dat je jezelf in een loopgraaf hebt gezet misschien ook. En om iets anders te stemmen, gaat dan zó tegen je principes in, dat je blijft stemmen op dezelfde partij. Wat eigenlijk irreëel is, net als in de letterlijke sunk cost fallacy je geld blijft pompen in iets wat niet handig (meer) is.
OK, daar ben ik het dan natuurlijk wel mee eens, ik denk alleen dat de term "sunk cost fallacy" meestal niet van toepassing is op deze situatie (als in, er zijn geen investeringen in tijd en moeite gedaan, meestal juist het tegenovergestelde). Het ene niet-rationele gedrag is het andere niet. :P Ik sluit dan weer niet uit dat dezelfde mechanismes aan het gedrag ten grondslag liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Findail schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Je zou dus iemand moeten wijzen op de ideeën waar de partij éérst voor stond, en waar iemand met wie je discussie voert zich nog mee identificeerde, en hoe dat nu is veranderd. Of zo. Liever nog dat degene zelf komt met hoe het is veranderd, dat diegene er zo zelf achter komt.
Ik vermoed dat dat echt heel lastig is. Zoals gezegd is een stem op een partij iets wat met identiteit te maken heeft. En iemands identiteit verandert na het 30e levensjaar niet meer zo heel erg, de vormende jaren zijn dan al voorbij.

Bas Erlings (voormalig VVD-spindoctor en onderzoeker) heeft laten zien dat mensen hun stemkeuze bepalen op basis van heel arbitraire zaken en meestal niet weloverwogen op inhoudelijke gronden. Hij verwijst daarvoor naar onderzoek van Daniël Kahneman (Thinking, fast and slow).

Dus wil je iemand doen veranderen van partijkeuze (ander politiek spectrum) zal dat heel veel geduld en gesprekken vergen en zelfs dat is geen garantie. Natuurlijk zullen mensen weleens tot andere inzichten komen, maar dat is dan vaak omdat ze een ingrijpende gebeurtenis hebben meegemaakt waardoor ze zelf direct te maken krijgen met hetgeen ze bepaalde overtuigingen over hadden die door hun ervaring niet zo juist blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Omdat stemgedrag en identiteit heel sterk verweven zijn, kan kritiek op een partij al snel ervaren worden als een aanval op een persoon. Door een PVV (terecht in mijn ogen) rechtsradicaal te noemen, voelen veel PVV-stemmers zich weggezet als racist. En dat maakt het heel moeilijk om inhoudelijke kritiek te leveren op Wilders en de PVV.

Daarom ook dat populistische partijen veel energie stoppen in het creëren van vermeende tegenstellingen tussen 'het volk' en 'de elite'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
dawg schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Ik vermoed dat dat echt heel lastig is. Zoals gezegd is een stem op een partij iets wat met identiteit te maken heeft. En iemands identiteit verandert na het 30e levensjaar niet meer zo heel erg, de vormende jaren zijn dan al voorbij.

Bas Erlings (voormalig VVD-spindoctor en onderzoeker) heeft laten zien dat mensen hun stemkeuze bepalen op basis van heel arbitraire zaken en meestal niet weloverwogen op inhoudelijke gronden. Hij verwijst daarvoor naar onderzoek van Daniël Kahneman (Thinking, fast and slow).

Dus wil je iemand doen veranderen van partijkeuze (ander politiek spectrum) zal dat heel veel geduld en gesprekken vergen en zelfs dat is geen garantie. Natuurlijk zullen mensen weleens tot andere inzichten komen, maar dat is dan vaak omdat ze een ingrijpende gebeurtenis hebben meegemaakt waardoor ze zelf direct te maken krijgen met hetgeen ze bepaalde overtuigingen over hadden die door hun ervaring niet zo juist blijken.
Ik denk ook dat he terg lastig is - net als een sunk cost te zien wat het is, en er iets mee doen. Bij de sunk cost fallacy zijn best wat methodes en theorieën bedacht om er tegen in te gaan, ik vraag me af of daar ook iets bij zit wat kan helpen bij mensen die bij een partij blijven terwijl die partij eigenlijk niet meer dezelfde normen/ waarden heeft als die persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Findail schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Ik denk ook dat he terg lastig is - net als een sunk cost te zien wat het is, en er iets mee doen. Bij de sunk cost fallacy zijn best wat methodes en theorieën bedacht om er tegen in te gaan, ik vraag me af of daar ook iets bij zit wat kan helpen bij mensen die bij een partij blijven terwijl die partij eigenlijk niet meer dezelfde normen/ waarden heeft als die persoon.
Ik zou het eerder als Stockholm-syndroom benoemen ;) Tegen beter weten in op een partij blijven stemmen, waarvan je eigenlijk kunt weten dat die niet goed voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
Joris748 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

Ik zou het eerder als Stockholm-syndroom benoemen ;) Tegen beter weten in op een partij blijven stemmen, waarvan je eigenlijk kunt weten dat die niet goed voor je is.
Ik denk dat sommigen er van overtuigd zijn dat een partij goed is, terwijl in de regel men daar maatschappelijk wat anders van vindt. Bijvoorbeeld een FvD. Ik weet niet of je dat nog Stockholm-syndroom kan noemen.

Daarnaast is er natuurlijk wel een verschil tussen op een partij blijven stemmen die niet goed voor je is, of een partij die niet in de regering komt.

Kijk, ik heb meermaals op SP gestemd in het verleden, maar ze zijn nooit in de regering geweest. Na 2006 heb ik ook wel een beetje het vertrouwen in de SP verloren, en sindsdien zwevend over het gehele spectrum van links naar rechts. Eigenlijk elke verkiezing weer lezend en luisteren, wie mij aanspreekt, wat me aanspreekt. En op basis daarvan een keuze maken.

Lokaal is overigens mijn keuze nooit veranderd. Daar stem ik al trouw zo'n 30 jaar SP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:02
Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om ergens op te stemmen. Wat voor de een een dealbreaker is kan voor de ander juist een pro zijn. Vind zelf ook dat je het nooit honderd procent eens kan zijn met een partij en dat je dan soms maar bepaalde standpunten op de koop toe moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

MneoreJ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:04:
[...]

Maar dan zijn er twee mogelijkheden. De eerste is dat je lang geleden een weloverwogen keuze gemaakt op basis van dat gedegen onderzoek en nu stemt op de automatische piloot omdat je geen zin hebt het opnieuw uit te gaan zoeken. En niet alleen dat, je vindt dat je destijds zo goed je best gedaan hebt dat je die investering niet ongedaan wil maken door op iets anders te gaan stemmen. Ik sluit niet uit dat er mensen zijn die zo denken, maar het komt me onwaarschijnlijk voor.

Mogelijkheid twee is dat je dit onderzoek iedere keer netjes opnieuw doet, maar dan is er dus geen "sunk cost" meer. Je kunt probleemloos schakelen van partij A naar B als je bepaald hebt dat B nu beter is. Sterker nog, dat niet doen is je inspanningen weggooien. Alleen als je alleen het partijprogramma van je "eigen" partij helemaal door gaat pluizen is er iedere keer opnieuw sprake van tijd en moeite, maar dan hebben we het niet meer over een keuze -- die heb je inmiddels al gemaakt.
Sunk Cost is de economisch versie van Wikipedia: Escalation of commitment, maar mensen in de tweede categorie (waar ik zelf toe behoor) kunnen ook weer gevoelig zijn voor Wikipedia: Effort justification

Er zijn dus veel verschillende biases te bedenken om iemands stemgedrag te rationaliseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyBnO--bFoy6zRwP0UFRweyNm_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GGzVwy12184tw2U7nRMdeVcu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
Het kan natuurlijk ook zo dat er geen enkele partij is waar je het met alle punten mee eens bent. Of ieder geval zal dit voor veel mensen gelden. En dat je ook echt wel weet dat er een aantal punten van jouw partij zijn wat je echt vreselijk vindt. De optie dan naar een andere partij te gaan, waar je het ook niet met alles eens bent is dan heel moeilijk.
Waarom zou je dat doen, je bent het bij beide partijen niet volledig eens. Dan is blijven bij je eigen identiteit, gewoonte, makkelijker.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste