Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Cid Highwind schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:22:
[...]
Dat laatste kan ook, maar dan moet je wel eerst stoorzenders uit het debat filteren.

Nu ook dat interview met Lidewij de Vos. Iemand die “remigratie” als eufemisme hanteert voor wat ze de facto uitlegt als etnische zuivering, die kan je er in zo een debat gewoon niet bij hebben. Combineer dat met andere standpunten die in geen enkele manier te onderbouwen zijn anders dan met halve waarheden en debunked wappiemateriaal.

Je dient wel eerst pappenheimers te kennen voordat er een constructief gesprek plaats kan vinden, als daar het label radicaal / extreem bij te pas komt ter identificatie, het zij zo.

Een gesprek met partijen die hun standpunten niet kunnen onderbouwen ondermijnt enkel je doelstelling tot consensus te komen. Zij zijn immers enkel uit op afbraak, met hakken in het zand als uiterst compromis.
Dan heb je misschie niet goed begrepen wat ik zei in het verlengde van @Piet_Piraat7
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:21:
@Findail dat is toch precies mijn punt? Dat ik het bij Wilders nog begrijp, maar men veel te snel spreekt over haat en allerlei -isms tegenwoordig.
Dat dus. PVV en FVD, das extreem-rechts, maar er wordt nu getracht een VVD in hetzelfde straatje te zetten omdat ze iets van immigratie of Islam vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:31:
[...]
In mijn ogen kun je prima tegen immigranten zijn, maar wees dan tegen elke vorm van immigranten en niet enkel tegen een zeer kleine groep asielzoekers, maar ook tegen de enorme groep arbeidsmigranten die vooral werk doen waar de Nederlander geen zin in heeft.
Iemand kan van mening zijn dat Islam slecht of niet samengaat met westerse samenleving. En daarmee geen voorstander zijn van die immigranten. Niet iedere asielzoeker of immigrant is een Moslim.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:56:
[...]
Haat zou ik bij Wilders nog kunnen indenken, maar kritisch zijn op een veranderende maatschappij door andere culturen, normen en waarden worden veel te snel onder 'haat' geschaard..
Maar als je van 1 partij op de rechtervleugel kan aanwijzen dat ze bewezen racist zijn, zoals Wilders met zijn superieure cultuur, valt je dan niet op dat alle andere partijen op de rechterkant daar geen probleem mee hebben? Zelfs de VVD neemt openlijk racisme voor lief zodra je ‘’Timmermans” zegt.
En als je er dan op gaat letten, blijken ze toch allemaal iets onfris te hebben, zoals Nanninga’s (de A van JA21) “dobberneger”. Niemand, ook de achterban, gaat dan zeggen of dat niet iets minder kan.

En als je nog beter kijkt, dan zie je dat conservatief zonder racisme ook prima kan. de ChristenUnie is precies dat en daarover vallen dat soort verwijten niet. En buitenlanders als probleem aanwijzen is bij de SP ook een basisbeginsel geweest, die hadden het over arbeidsverdringing van Nederlandse arbeiders, niet over dat ze de verkeerde kleur hadden. Dus die stromen zijn er wel degelijk, maar de serieus racistische partijen moeten gewoon in een soort slachtofferrol kruipen om maar naar anderen te blijven wijzen.

Het is zelfs erger, indien de PvdAGL het onderwerp minder migratie gaat aansnijden want [redenen] staan die populisten vooraan met ‘zie je wel, WIJ hebben gelijk” en blijft het nog steeds viesLinks en anti-migratie want huidskleur ipv [redenen] en schiet je niets op. En zelfs in een ideale wereld waarin Links ook iets met migratie wil doen, kom je er niet met Wilders uit want die stuurt zelf-saboteur Faber naar voren om vooral nergens een compromis op te willen sluiten.

Maar niemand van die 100 zetels aan achterban die de rechterkant gaat bevragen over hoe dat nu precies zit en of de chinees op de hoek dan nog wel open blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:32:
Dat dus. PVV en FVD, das extreem-rechts, maar er wordt nu getracht een VVD in hetzelfde straatje te zetten omdat ze iets van immigratie of Islam vinden.
Er zijn maar weinig mensen die de VVD als extreem rechts neerzetten, maar als je dan toch gaat vissen: Het is de VVD die maar al te graag met de PVV samenwerkt en het is ook de VVD die zo’n antifa=terrorist-motie aanneemt. Vanuit NSC-hoek bezien is die motie gewoon slecht bestuur want slecht gedefinieerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:15

Misschien is het geen extreem rechtse partij, maar mijn inziens heeft met name de VVD wel de deur opengezet voor extreem-rechts en daarom schaar ik ze in het zelfde straatje met partijen waar je van weg van moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
Delerium schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:37:
[...]
Er zijn maar weinig mensen die de VVD als extreem rechts neerzetten
Nee, maar de laatste posts vandaag zie je een beetje neigen naar alles rechts van CDA wegzetten als haat / phoob. Mijn punt was dat we dat niet moeten doen, draagt niet bij aan de discussie daar er hier ook mensen zitten die op die partijen stemmen.
[...]
het is ook de VVD die zo’n antifa=terrorist-motie aanneemt.
Tja, ik heb met die motie eigenlijk geen moeite. Dat zijn geen lieverdjes. Wat ik alleen mis is dat in diezelfde motie ook de Defend groepen benoemd hadden mogen worden.
[...]
Vanuit NSC-hoek bezien is die motie gewoon slecht bestuur want slecht gedefinieerd.
NSC...ach, doen die er nog toe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
-Bonalds schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
en daarom schaar ik ze in het zelfde straatje met partijen waar je van weg van moet blijven.
En zo draag je dus zelf ook bij aan de polarisatie. Mag dan alles links van CDA gezien worden als extreem-links? Nee toch...

Dus laten we het gewoon leuk en toegankelijk voor iedereen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Iemand kan van mening zijn dat Islam slecht of niet samengaat met westerse samenleving. En daarmee geen voorstander zijn van die immigranten. Niet iedere asielzoeker of immigrant is een Moslim.
Ik lees ergens nergens een oplossing, omdat er geen oplossing is, de meeste Moslims in Nederland zijn Nederlander, hebben een Nederlands paspoort, er is geen partij in dit land die dat gaat oplossen tenzij je de Hilter manier wilt gebruiken en op Ameland een concentratie/vernietigingskamp wilt bouwen. Daarnaast, is de moslim het probleem of religie in general het probleem voor een vrij westers land? Want Christenen en Joden zijn net zo goed tegen LGBTQ gemeenschap en zijn net zo onverdraagzaam tegen andersgelovigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

Ik lees ergens nergens een oplossing, omdat er geen oplossing is, de meeste Moslims in Nederland zijn Nederlander, hebben een Nederlands paspoort, er is geen partij in dit land die dat gaat oplossen tenzij je de Hilter manier wilt gebruiken en op Ameland een concentratie/vernietigingskamp wilt bouwen. Daarnaast, is de moslim het probleem of religie in general het probleem voor een vrij westers land? Want Christenen en Joden zijn net zo goed tegen LGBTQ gemeenschap en zijn net zo onverdraagzaam tegen andersgelovigen.
Noem je nu bewust Hilter? Of was dit een typo. Sorry voor off-topic. Maar ik kreeg meteen dit als visioen:

Maar ook weer niet helemaal of-topic natuurlijk. Monthy Python brengt het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:45:
[...]
Ik lees ergens nergens een oplossing
Dat klopt. Ik zeg ook alleen maar dat anderen dat mogen vinden. Ik hoef dus geen oplossing te benoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Waar? Hier? Zo ja, dan is dat echt niet enkel en alleen omdat ze iets van immigratie vinden, want zoals ik al zei: iedereen vindt er wat van.

Niet hier, maar op social media ofzo? Lekker laten? Dat gekke Henkie iets op Twitter dumpt is toch totaal niet belangrijk? Er zijn ook mafklappertjes die roepen dat de VVD links is. Dat soort volk moet je lekker negeren, grote kans dat het nog een [professionele] trol is ook.

Vind het eigenlijk ook wel weer passen in de lijn die de GOP zo duidelijk heeft uitgezet: het persecution complex, het is echt niet zo dat [extreem] rechtse meningen geen podium hebben en dat iedereen en zijn moeder VVD+ met de nek aankijkt.

Sowieso kun je misschien eens in de spiegel kijken als je merkt dat best veel mensen meningen die lijken op de jouwe racistisch vinden. Want misschien is het wel een racistische mening?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
RobinHood schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:47:
[...]
Sowieso kun je misschien eens in de spiegel kijken als je merkt dat best veel mensen meningen die lijken op de jouwe racistisch vinden. Want misschien is het wel een racistische mening?
Waarom moet ik in de spiegel kijken?

Ik zeg alleen maar wat mij opvalt. Ik voel mezelf namelijk niet aangesproken daardoor, omdat het niet mijn partijen zijn.

Soms kan je wel eens iets zeggen in het belang van anderen en de discussie. Ik weet het, das vreemd anno 2025...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Dat klopt. Ik zeg ook alleen maar dat anderen dat mogen vinden. Ik hoef dus geen oplossing te benoemen.
Anderen gaan dat dus niet vinden, want er is geen oplossing voor een niet bestaand probleem. Want onze wetgeving heeft al genoeg handvatten om acties van extreme groepen te berechten en we hebben al een goede wetgeving die discriminatie tegen gaat, zo ook de discriminatie tegen vrouwen en de LHBTI+ community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
Als dat zo was, zouden we niet met extreem gedachtegoed te maken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:50:
[...]

Waarom moet ik in de spiegel kijken?

Ik zeg alleen maar wat mij opvalt. Ik voel mezelf namelijk niet aangesproken daardoor, omdat het niet mijn partijen zijn.

Soms kan je wel eens iets zeggen in het belang van anderen. Ik weet het, das vreemd anno 2025...
Ik bedoelde niet jij als persoon specifiek, maar gewoon eenieder die zich aangesproken voelt.

Sowieso in het algemeen wel een goed idee voor iedereen om eens te peilen hoe het staat met je mening, zeker in deze tijd van meer en meer polarisatie. En dan maakt het niet uit of je links, rechts, boven of onder bent. En hoe en waarom je mening misschien verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

Als dat zo was, zouden we niet met extreem gedachtegoed te maken hebben?
Of zijn de mensen die een extreem gedachtegoed hebben misschien delusional? Zien zij niet bestaande dingen in dezelfde categorie als de lizardpeople en de babyetende elite? Mensen die het extreme gedachtegoed aanhouden zitten behoorlijk in de conspiracy theoriën...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:05
[...]

Dan heb je misschie niet goed begrepen wat ik zei in het verlengde van @Piet_Piraat7

[...]

Anti-immigratie sentimenten aanwakkeren op basis van bewezen leugens en dit tot speerpunt van je campagne maken, dat is geen extreem rechts meer tegenwoordig?

Dat is geen flirten met- meer. Eerder de morning after.

Zoals anderen ook aanhalen, de partij an sich is wellicht geen extreem rechtse partij, maar ze hebben zichzelf wel enorm eendimensionaal neergezet de afgelopen jaren. Ook het waarheidsvrije argumenteren is een stap verder dan de eventueel lacherige onverschilligheid van Rutte. Die schoen heeft men zichzelf aangemeten bij de VVD.

Dat men dus deels extreem rechtse politiek bedrijft, dient net zo hard betoond te worden als het feit dat migratie problematisch kan zijn en dat de extremen van de Islam incompatibel zijn. Dat laatste gebeurt al jaren, reflectie op dat eerste daarentegen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
RobinHood schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Ik bedoelde niet jij als persoon specifiek, maar gewoon eenieder die zich aangesproken voelt.

Sowieso in het algemeen wel een goed idee voor iedereen om eens te peilen hoe het staat met je mening, zeker in deze tijd van meer en meer polarisatie. En dan maakt het niet uit of je links, rechts, boven of onder bent. En hoe en waarom je mening misschien verschuift.
Juist vanwege polarisatie ben ik al enige tijd geleden begonnen over gevoelige onderwerpen mijn mening juist voor mij te houden. Ik bespreek buiten 2-3 goede bekenden en dit forum eigenlijk niet eens politiek. Ik merk dat ik best wel wat mensen in mijn omgeving heb die op een PVV of FVD stemmen. Ik behoudt liever die vriendschap en begin dus daarom niet over dergelijke onderwerpen.

Ik vind dat soms wel moeilijk, vervelend ook. Erger nog wanneer mensen in de complottheorie rabbithole zitten. Dat gaat mij eigenlijk te ver en wil ik niks van weten, maar je, behalve dat zijn die mensen verder wel gewoon ok en aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:17
[...]

[...]

Het verschil tussen PVV en VVD is een heel stuk kleiner geworden doordat ze (VVD):
1. Veel meer populistischer zijn gaan praten (meer vanuit de onderbuik, minder vanuit de rationale).
2. Asiel een veel belangrijkere kwestie hebben gemaakt binnen de partij, voornamelijk voor zetelwinsten.
3. Ze langzaam ook hun liberale waardes loslaten.

VVD is een liberaal partij van oorsprong. Met dat laatste bedoel ik onder andere het verbod op Antifa wat jij goedpraat. Dat is prima, maar niet meer te verenigen met de oorspronkelijke liberale waarden die de partij had. Het liberale gaat er steeds meer vanaf en het wordt steeds meer een conservatieve partij, in hetzelfde straatje als PVV. Ze hebben de PVV uitgesloten, maar eigenlijk willen ze maar wat graag weer een conservatief rechts blok hebben in de volgende regering.

Daarmee is VVD een behoorlijke ruk naar rechts aan het maken. Of VVD daarmee tot extreem rechts behoort, moet ieder voor zichzelf afwegen maar dat ze de grens aan het opzoeken zijn, dat moge wel duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:56:
[...]
Of zijn de mensen die een extreem gedachtegoed hebben misschien delusional? Zien zij niet bestaande dingen in dezelfde categorie als de lizardpeople en de babyetende elite? Mensen die het extreme gedachtegoed aanhouden zitten behoorlijk in de conspiracy theoriën...
Ik bedoelde met extreem gedachtegoed eigenlijk op iets anders dan de extreem-rechtsen waar jij nu op doelt.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenNietDoen op 14-10-2025 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

En zo draag je dus zelf ook bij aan de polarisatie. Mag dan alles links van CDA gezien worden als extreem-links? Nee toch...

Op het moment dat een partij afglijdt naar exteemrechts dan is dat de bron van polarisatie, niet degene die dat benoemt.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
Maakt het wel makkelijk.

Alles rechts van CDA is extreem-rechts, alles links ervan is extreem-links. CDA good guy :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Pijnlijk genoeg zijn er rechts van het CDA geen partijen die niet met extreemrechts hebben geflirt dan wel extreemrechts zijn.

Op links slaat dat helemaal nergens op, jammer dat je dat zo erbij haalt. De polarisatie ontstaat rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
Migrator schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:12:
Op links slaat dat helemaal nergens op, jammer dat je dat zo erbij haalt. De polarisatie ontstaat rechts.
Je browser vergat de smiley in te laden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01
RobinHood schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:09:
[...]

Getuige het feit dat volgens mij iedere politieke partij inmiddels wel wat wil doen met migratie, heb ik zo het idee dat je een béétje overdrijft.
Ja, dat is dus na de kiezer decennialang voor rotte vis is uitgemaakt omdat ze iets aan migratie wilden doen. Dan kan je het niet gek vinden dat men niet meteen terugholt naar de oude middenpartijen die zo lang als Wilders in het parlement rondloopt het migratiedebat verdacht hebben proberen te maken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Marrtijn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Ja, dat is dus na de kiezer decennialang voor rotte vis is uitgemaakt omdat ze iets aan migratie wilden doen. Dan kan je het niet gek vinden dat men niet meteen terugholt naar de oude middenpartijen die zo lang als Wilders in het parlement rondloopt het migratiedebat verdacht hebben proberen te maken.
Politiek kan niet op basis van gevoel beleid maken, dat is een recept voor ellende, zie toeslagenschandaal.

En migratie was enkel in 2015, 2016 en 2022 enigszins een probleem (Syrië & Oekraïne). Maar in plaats van in te zetten op diplomatie is daarop fors bezuinigd, evenals op asielopvang.

“Remigratie” staat tegenwoordig in 4(!) verkiezingsprogramma’s terwijl dat uit de nazitijd stamt. Sta daar even bij stil.

[ Voor 8% gewijzigd door dawg op 14-10-2025 12:40 ]

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 20:20
Wel weer lekker, dat Wilders nu een soort van plausibel excuus heeft om niet naar debatten te komen. Dan kan hij ook niet op zijn bek gaan :X .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01
dawg schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Politiek kan niet op basis van gevoel beleid maken, dat is een recept voor ellende, zie toeslagenschandaal.

En migratie was enkel in 2015, 2016 en 2022 enigszins een probleem (Syrië & Oekraïne). Maar in plaats van in te zetten op diplomatie is daarop fors bezuinigd, evenals op asielopvang.
Onzin, dat was niet op 'gevoel'. De CBS-prognose in 2006 was een bevolking van 16.4m in 2010 en 16.7 miljoen in 2020, met een 95% betrouwbaarheidsinterval van 16.6m en 17.5m, Wij zitten echt nèt nog in het 95% betrouwbaarheidsinterval, en dat is maar met geluk want hier werd gerekend met een migratiesaldo van rond de 70.000, terwijl het migratiesaldo nu al zo'n 30% hoger ligt.

De migratie was dus al pre-2015 hoger dan het CBS inschatte en daar kan je dan ook geen beleid op maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Marrtijn op 14-10-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Bananenplant schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:39:
Wel weer lekker, dat Wilders nu een soort van plausibel excuus heeft om niet naar debatten te komen. Dan kan hij ook niet op zijn bek gaan :X .
Ik vind de media toch wel aardig kritisch daarover; zelfs Frits Wester vanochtend bij het RTL nieuws plaatste twijfels bij de validiteit van het excuus van Wilders.

Intentionally left blank

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:17

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Delerium schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:35:
Het is zelfs erger, indien de PvdAGL het onderwerp minder migratie gaat aansnijden want [redenen] staan die populisten vooraan met ‘zie je wel, WIJ hebben gelijk” en blijft het nog steeds viesLinks en anti-migratie want huidskleur ipv [redenen] en schiet je niets op. En zelfs in een ideale wereld waarin Links ook iets met migratie wil doen, kom je er niet met Wilders uit want die stuurt zelf-saboteur Faber naar voren om vooral nergens een compromis op te willen sluiten.
Trap je nu in de rechtse frame dat Links niets aan migratie wil doen? Links wil heel veel aan migratie doen. Hun programma's staan er vol mee. Ook linkse partijen willen minder migratie, minder crisis in de asielzoekercentra en minder overlast van arbeidsmigranten. En daar hebben ze oplossingen voor bedacht welke wat mij betreft praktischer en haalbaarder zijn dan wat bijv. de PVV wil. Want die wil alleen onhaalbare oplossingen zodat ze anderen de schuld kunnen geven en het probleem in stand kunnen houden. Dat hebben we dus ook gezien in vorige kabinet.

Ik blijf het zeggen: stemmen op een partij die slechts bestaat bij de gratie van het 'asielprobleem' omdat je denkt dat ze het asielprobleem op willen lossen is hopeloos naief.

[ Voor 7% gewijzigd door FunkyTrip op 14-10-2025 13:05 ]

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

FunkyTrip schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:04:
[...]
Trap je nu in de rechtse frame dat Links niets aan migratie wil doen?
Juist niet, door het gehuil van Wilders en Co valt aan de rechterkant niet op dat Links ook bezig is met migratie. In Europees verband nog wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:02:
[...]

Ik bedoelde met extreem gedachtegoed eigenlijk op iets anders dan de extreem-rechtsen waar jij nu op doelt.
Kunt jij ons dan uitleggen wat jij bedoeld met extreem gedachtegoed ipv in de cryptische omschrijvingen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Marrtijn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Onzin, dat was niet op 'gevoel'. De CBS-prognose in 2006 was een bevolking van 16.4m in 2010 en 16.7 miljoen in 2020, met een 95% betrouwbaarheidsinterval van 16.6m en 17.5m, Wij zitten echt nèt nog in het 95% betrouwbaarheidsinterval, en dat is maar met geluk want hier werd gerekend met een migratiesaldo van rond de 70.000, terwijl het migratiesaldo nu al zo'n 30% hoger ligt.

De migratie was dus al pre-2015 hoger dan het CBS inschatte en daar kan je dan ook geen beleid op maken.
Je kunt er prima beleid op maken door bepaalde banen hier weg te halen zoals de kas en tuinbouw, de veeboeren en slachthuizen en warehouses, daar zitten de meeste arbeidsmigranten in. Arbeidsmigranten zorgen voor de grootste aanwas migranten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Marrtijn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Grotendeels op gevoel dan. En het gaat stiekem helemaal niet om migratie. Wilders heeft het immers zelf ook vaak over Nederlanders met een andere afkomst. Zoals ik al zei, 4(!) partijen hebben “remigratie” in hun programma, dat gaat echt niet over die paar asielzoekers. “Minder Marokkanen”. Er lopen tegenwoordig nota bene nazis openlijk door de straten met hun arm omhoog, spekend in een zekere taal.

Tel daarbij op dat onder VVD, die andere inmiddels zelfverklaarde anti-migratie partij, 65 asielopvangcentra gesloten dan wel afgeschaald zijn.

De tendens is wel duidelijk en kent parallellen.

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 14-10-2025 21:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:45
(jarig!)
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Je kunt er prima beleid op maken door bepaalde banen hier weg te halen zoals de kas en tuinbouw, de veeboeren en slachthuizen en warehouses, daar zitten de meeste arbeidsmigranten in. Arbeidsmigranten zorgen voor de grootste aanwas migranten.
Je kunt ook gewoon goed beleid maken waardoor deze Arbeidsmigranten geen probleem vormen. Op onze kwekerij wonen alle Polen en Roemenen met gezin gewoon in eigen huizen. De mensen die hier tijdelijk werken, wonen op de kwekerij. Deze mensen werken hier en geven hier geld uit. Ik zie niet waarom dat een probleem zou moeten zijn.

Het gemeente heeft gewoon goed beleid uitgezet wat betreft woningen op de kwerkerij. Sterker nog het is onderdeel van de vergunningsaanvraag voor nieuwbouw van een bedrijf.

Daarnaast is de tuinbouwsector misschien wel een van de meest innovatieve sectoren van Nederland. Het is de enige sector die hun energieafspraken heeft gehaald. De laatste jaren significant terug is gegaan in bestrijdingsmiddelen en nu zo hard bezig is met robotisering dat de hoeveel arbeidsmigranten die nodig zijn hard aan het afnemen is. Het zou zonde zijn om zo'n sector weg te gooien.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:42
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Hoe dan? Wil je bedrijven gaan onteigenen? Op grond van welke regel? Hoe gaat dat stand houden bij de rechter?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:59
Yesilgoz zie ik wel vervangen worden, Timmermans dan weer niet
Ongeveer twee derde van de VVD- en GroenLinks-PvdA-stemmers is niet van plan om bij de aankomende verkiezingen op de lijsttrekker van die partij te stemmen. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van Nieuwsuur.

Slechts 36 procent van de kiezers die de VVD als voorkeurspartij hebben, zegt op partijleider Dilan Yesilgöz te zullen stemmen. Tijdens de vorige Tweede Kamerverkiezingen stemde nog 85 procent op de toen kersverse partijleider.

De populariteit van GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans was bij de vorige verkiezingen al niet heel groot. Minder dan de helft (46 procent) stemde toen op hem. Uit het Ipsos-onderzoek blijkt dat dat nu is gedaald naar 32 procent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:45:

[...]
Toch jammer voor Timmermans. Enkele dagen geleden was hij te gast in de verkiezingspodcast van NRC, en de man heeft echt ongelofelijk veel kennis en ervaring. Iets wat in deze onrustige en onzekere tijden toch wel zeer van pas komt voor een premier.

Wat hebben Bontenbal, Jetten, Yesilgöz of Wilders nou aan dergelijke kennis en ervaring? Bontenbal was een energieconsultant, Jetten heeft vrijwel alleen politiek ervaring, Yesilgöz idem, en Wilders zit al 20 jaar in beveiligde bunkers. Tja.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 14-10-2025 15:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:05
alexbl69 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Hoe dan? Wil je bedrijven gaan onteigenen? Op grond van welke regel? Hoe gaat dat stand houden bij de rechter?
Ondernemers dreigen toch altijd met uit Nederland vertrekken? Als je complete concept gestoeld is op import van goedkope buitenlanders kan je, binnen de kaders van vrij verkeer van personen en goederen, alsnog kijken naar welke constructies en eventuele mazen men hanteert.

Je kan ook bedrijven de mogelijkheid ontnemen onroerend goed te bemachtigen wat anders Nederlandse jongeren ter beschikking zou hebben gestaan. Dan moet men wel met alternatieven komen.

@GerGio Dat is een mooi voorbeeld wat je aanhaalt. En wel wat anders dan een uitzendbureau wat 8 polen in een eensgezinswoning weet te proppen, om er het andere uiterste maar bij te halen. Zulke initiatieven dien je dan weer aan te moedigen, maar slachthuizen zie ik dat niet zomaar doen.

De vleesindustrie is nu ook niet bepaald locatie gebonden. Natuurlijk is het handig dat we voor de export de haven van Rotterdam hebben. Maar het feit dat het meeste geëxporteerd wordt, geeft al aan dat we met minder kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:59
dawg schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:52:
[...]
Wat hebben Bontenbal, Jetten, Yesilgöz of Wilders nou aan dergelijke kennis en ervaring? Bontenbal was een energieconsultant, Jetten heeft vrijwel alleen politiek ervaring, Yesilgöz idem, en Wilders zit al 20 jaar in beveiligde bunkers. Tja.
Wilders zit al ontzettend lang in de Tweede Kamer, beetje flauw om dat zo af te doen.

Verder heb ik persoonlijk graag iemand als Bontenbal ondanks wellicht zijn minder lange ervaring. Rust en verbinding ipv elkaar overschreeuwen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Wilders zit al ontzettend lang in de Tweede Kamer, beetje flauw om dat zo af te doen.

Verder heb ik persoonlijk graag iemand als Bontenbal ondanks wellicht zijn minder lange ervaring. Rust en verbinding ipv elkaar overschreeuwen.
Waarom is dat flauw? Serieus, wat voor ervaring heeft hij dan? Dergelijke beveiliging maakt de wereld simpelweg heel erg klein, dan wordt het erg lastig brede ervaring op te doen en daarmee je kennis uit te breiden. En als hij nou met mensen in gesprek ging die het oneens zijn met hem, maar ook dat doet hij, buiten de Kamer, niet. Hij gaat ook nooit op werkbezoek, het enige wat hij doet is die extremistische cpac bijeenkomsten in Hongarije bijwonen, en samen met enkele andere pvv’ers met behulp van AI mensen angst proberen aan te jagen.

En Timmermans heeft in de Unie laten zien dat hij goed kan verbinden, van Bontenbal wordt dat nog afwachten.

[ Voor 22% gewijzigd door dawg op 14-10-2025 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:42
Cid Highwind schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:58:
[...]
Maar het feit dat het meeste geëxporteerd wordt, geeft al aan dat we met minder kunnen.
Als je naar de
CBS exportstatistieken van 2022 kijkt kan het wel een heel stuk minder qua productie.

Wat betreft de verkiezingen denk ik dat dit wel een belangrijk moment is om daadwerkelijk voor je mening op te komen en te gaan stemmen voor je eigen belangen. Huisvesting komt onder druk, het stroomnet loopt overvol en de verzorgingsstaat wordt steeds meer afgeknabbeld. Het volgende kabinet gaat grote keuzes moeten maken voor het land en zover ik het nu kan zien zijn ze meer bezig elkaars plannen afkraken dan concrete oplossingen te komen. Wat dat betreft zie ik het een beetje somber in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
[...]

Een idee is om het minimumloon te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Helixes schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:10:
[...] Ik verwijs graag weer naar de Fortuyn - On-Hollands serie.
Dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:30
Kalentum schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

Een idee is om het minimumloon te verhogen.
En schimmige uitzendconstructies te verbieden.

Zwitserland heeft bijvoorbeeld wetgeving om gelijke beloning van lokale en buitenlandse werknemers te waarborgen en zo sociale dumping te voorkomen. Er is zover ik weet geen Europese wetgeving die dat afdwingt of tegenhoudt. Het is dus aan de politieke wil van Nederland om dat in te voeren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Door paal en perk te stellen aan het aantal arbeidsmigranten die hierheen mogen komen. Door strenge eisen te stellen doordat werkgevers eerst voor huisvesting moeten zorgen.

Ik snap overigens niet dat jij zo voor de arbeidsmigrant bent, want als het om immigratie gaat ben jij toch een tegenstander? Feitelijk gezien zijn de meeste immigranten arbeidsmigranten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
GerGio schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Je kunt ook gewoon goed beleid maken waardoor deze Arbeidsmigranten geen probleem vormen. Op onze kwekerij wonen alle Polen en Roemenen met gezin gewoon in eigen huizen. De mensen die hier tijdelijk werken, wonen op de kwekerij. Deze mensen werken hier en geven hier geld uit. Ik zie niet waarom dat een probleem zou moeten zijn.

Het gemeente heeft gewoon goed beleid uitgezet wat betreft woningen op de kwerkerij. Sterker nog het is onderdeel van de vergunningsaanvraag voor nieuwbouw van een bedrijf.

Daarnaast is de tuinbouwsector misschien wel een van de meest innovatieve sectoren van Nederland. Het is de enige sector die hun energieafspraken heeft gehaald. De laatste jaren significant terug is gegaan in bestrijdingsmiddelen en nu zo hard bezig is met robotisering dat de hoeveel arbeidsmigranten die nodig zijn hard aan het afnemen is. Het zou zonde zijn om zo'n sector weg te gooien.
Mooi initiatief van de gemeente en werkgever, wat dit betreft zeker voor de tuinbouw zouden dit de blauwdruk zijn voor hoe er met arbeidsmigranten moet worden omgegaan.

Helaas zijn de meeste werkgevers die migranten hierheen halen zo voorruitstrevend waardoor er kritisch gekeken moet worden naar de arbeidsmigrant. Want als we minder migranten willen zullen we eerst moeten kijken naar de arbeidsmigrant omdat daar het meeste te halen valt gezien zij by far de grootste groep vertegenwoordigen. De focus op de asielmigrant lost de problemen niet op van de 70k netto immigranten per jaar. Dus als we als land niet meer inwoners willen moeten we ons toch echt focussen op de arbeidsmigrant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:15
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Nee; voor extremen heb ik het liever niet leuk en toegankelijk. Kijk naar een VS of Hongarije, dat is waar je naar toe gaat als je de deur opent voor extreem-rechts.

VVD heeft hier de deur opengezet en ze zij zijn de controle kwijt (ala GOP) zij moeten steeds verder naar rechts opschuiven om relevant te blijven.

Wat ook iets zegt over ons als samenleving, wij schuiven collectief ook mee naar rechts; er zijn intussen zelfs mensen die beweren dat de VVD links is... koekoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:45:

[...]
Op zich gezond dat een partij niet valt of staat bij de lijsttrekker - dat laat zien dat de ideeën voor de kiezers belangrijker zijn dan de personen.

Om dit echt te duiden zou een peiling van onvrede over de lijsttrekker ook wel mooi zijn. Om voor mezelf te spreken: ik denk GL/PvdA te stemmen, maar niet Timmermans, al heb ik op zich geen problemen met hem als lijsttrekker.

Misschien valse hoop: met zulke getallen kan het toch niet anders dat de PVV klaar is als Wilders stopt? Kan niet wachten op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:25:
[...]

Door paal en perk te stellen aan het aantal arbeidsmigranten die hierheen mogen komen. Door strenge eisen te stellen doordat werkgevers eerst voor huisvesting moeten zorgen.

Ik snap overigens niet dat jij zo voor de arbeidsmigrant bent, want als het om immigratie gaat ben jij toch een tegenstander? Feitelijk gezien zijn de meeste immigranten arbeidsmigranten.
Ik ben geen absolute tegenstander. Het zou mijn persoonlijke voorkeur hebben dat ons bevolkingsaantal gelijk blijft. Gezien we een vrij negatief geboortecijfer hebben betekent dit dat er immigratie nodig blijft om dit aantal op peil te houden. Dan bouwen we ons ook langzaam uit het woningtekort.

In mijn reactie op jouw speelde ik een beetje advocaat van de duivel :).

In het huidige construct is het namelijk onmogelijk om specifieke bedrijfstakken het leven onmogelijk te maken. We zitten met allerhande wetten welke eigendommen beschermen, terwijl we ook met vrij verkeer van goederen en diensten (mensen) binnen de EU te maken hebben. Daarin is niet geregeld dat bedrijven die mensen aannemen verantwoordelijk zijn voor hun huisvesting.

Als een partij zegt dat ze dit wil 'regelen' is dat dus net zo populistisch als een PVV die zegt de immigratie te zullen blokkeren. Beide ligt simpelweg niet meer in onze macht, die ligt in Brussel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Migrator schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Op zich gezond dat een partij niet valt of staat bij de lijsttrekker - dat laat zien dat de ideeën voor de kiezers belangrijker zijn dan de personen.

Om dit echt te duiden zou een peiling van onvrede over de lijsttrekker ook wel mooi zijn. Om voor mezelf te spreken: ik denk GL/PvdA te stemmen, maar niet Timmermans, al heb ik op zich geen problemen met hem als lijsttrekker.
Moet zeggen dat het stemmen op de lijsttrekker bij mij ook niet de voorkeur geniet al is het vaak wel lastig om de verschillen tussen de volksvertegenwoordigers op de lijst van een partij niet altijd even duidelijk is.

In de laatste jaren dan ook amper op een lijsttrekker gestemd maar eerder op een ander persoon vanwege ( aangegeven ) kennisdomein, persoonlijke focuspunten, regio, of welke factor dan ook. Soms komt daar dan alsnog de lijsttrekker naar voren maar vaak ook niet.

Maakt dat voor het resultaat uit? Niet vaak maar soms wel. Ook geeft het wellicht wat meer 'credibility' als iemand daar met een groter aantal voorkeursstemmen zit. Met bijvoorbeeld 240 voorkeursstemmen in de tweede kamer komen is vrij dun.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
alexbl69 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:54:
[...]

Ik ben geen absolute tegenstander. Het zou mijn persoonlijke voorkeur hebben dat ons bevolkingsaantal gelijk blijft. Gezien we een vrij negatief geboortecijfer hebben betekent dit dat er immigratie nodig blijft om dit aantal op peil te houden. Dan bouwen we ons ook langzaam uit het woningtekort.

In mijn reactie op jouw speelde ik een beetje advocaat van de duivel :).

In het huidige construct is het namelijk onmogelijk om specifieke bedrijfstakken het leven onmogelijk te maken. We zitten met allerhande wetten welke eigendommen beschermen, terwijl we ook met vrij verkeer van goederen en diensten (mensen) binnen de EU te maken hebben. Daarin is niet geregeld dat bedrijven die mensen aannemen verantwoordelijk zijn voor hun huisvesting.

Als een partij zegt dat ze dit wil 'regelen' is dat dus net zo populistisch als een PVV die zegt de immigratie te zullen blokkeren. Beide ligt simpelweg niet meer in onze macht, die ligt in Brussel.
Je hoeft ook niets te onteigenen, alleen economisch minder levensvatbaar te maken. Ik verwijs je naar:

Joris748 in "De Tweede Kamerverkiezingen 2025: Actualiteiten en info"

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
alexbl69 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:54:
[...]

Maar 70k netto immigratie is niet gelijk blijven, dat is verder stijgen. Persoonlijk zie ik liever een krimp naar 15 miljoen mensen en die dan beter verspreiden over het land ipv enkel vooral in de randstad. Ik heb zelf jarenlang in de randstad gewoond en het is gewoon te druk, ik ben blij dat ik daar weg ben...

Hier zit hem de crux, ik mis sturing vanuit Brussel. Wij hebben in Nederland een overschot aan banen waardoor de lonen sterk gestegen zijn en er een bijzonder lage werkloosheid is, maar in Zuid Europa is er een enorme werkeloosheid. Ik zie graag dat er werkgelegenheid van Noord/West Europa naar Zuid Europa geplaatst word. Brussel kan beginnen om bepaalde industrieën, zoals bijv. defensie industrie naar Zuid Europa te verplaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Migrator schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:48:
[...]
Als er 1 partij is waarbij de lijsttrekker niet perse alle stemmen pakt is het de PvdA/GL wel. Voldoende mensen die lokaal blijven stemmen (want wortels) of op een vrouw van de lijst. De PvdA is van oudsher een partij waar je hooguit 80% bij de lijsttrekker ziet eindigen, dat waar bij bv de PVV men nauwelijks kandidaten kan noemen.

En zo hoort het ook, dan heb je als partij een breed kader om ideeën te toetsen en als je aan de macht komt mensen die het beleid gaan invullen, in tegenstelling tot ik-ben-beleid-PVV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:33
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Hier zit hem de crux, ik mis sturing vanuit Brussel. Wij hebben in Nederland een overschot aan banen waardoor de lonen sterk gestegen zijn en er een bijzonder lage werkloosheid is, maar in Zuid Europa is er een enorme werkeloosheid. Ik zie graag dat er werkgelegenheid van Noord/West Europa naar Zuid Europa geplaatst word. Brussel kan beginnen om bepaalde industrieën, zoals bijv. defensie industrie naar Zuid Europa te verplaatsen.
Waarom vanuit noord Europa? Er is al sprake van een recessie in Zweden en Finland, Noorwegen heeft het ook moeilijk. Ik woon zelf in Zweden en ken veel mensen die geen baan kunnen vinden. De hele banenmarkt voor mensen net van de universiteit en hogeschool is ingestort en mensen gaan langer studeren. Studentenbaantjes bestaan hier niet behalve wat zomerbaantjes. Ook voor mensen met al 10-15-20 jaar ervaring is het lastig.

Spanje staat op 1 qua werkloosheid, daarna komen Finland en Zweden. Sterker nog, Nederland is 1 van de weinige landen waar sprake is van een werknemersmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:41

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@Orangelights23 datzelfde zie je in de VS waar afgestuurden niet aan de bak komen.

Die tendens verwacht ik in NL ook eerlijk gezegd. Over Nederland gesproken: we hebben het in Nederland altijd over het belang van Rotterdam als Wereldhaven..nu lees ik de laatste maanden vooral over bedrijven die stoppen met hun activiteiten op de Maasvlakte en productie verplaatsen. Ook afnemen van vraag op de wereldmarkt. Daardoor worden we nog afhankelijker van VS/China. Teken aan de wand, ik zie een recessie globaal steeds dichterbij komen. Als de AI bubble klapt zal het snel gaan. Volgens mij worden de beurzen momenteel vooral omhoog gehouden door AI hype.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Shadow_Agent schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:44:
@Orangelights23 datzelfde zie je in de VS waar afgestuurden niet aan de bak komen.

Die tendens verwacht ik in NL ook eerlijk gezegd. Over Nederland gesproken: we hebben het in Nederland altijd over het belang van Rotterdam als Wereldhaven..nu lees ik de laatste maanden vooral over bedrijven die stoppen met hun activiteiten op de Maasvlakte en productie verplaatsen. Ook afnemen van vraag op de wereldmarkt. Daardoor worden we nog afhankelijker van VS/China. Teken aan de wand, ik zie een recessie globaal steeds dichterbij komen. Als de AI bubble klapt zal het snel gaan. Volgens mij worden de beurzen momenteel vooral omhoog gehouden door AI hype.
Nou ja, veel dergelijke bedrijvigheid is ook in Nederland gevestigd wegens goedkoop gas. Nu hebben we dat niet meer en daardoor stijgen lasten van die bedrijven, naast dat sommigen ook te maken hebben met verduurzaming.

En dan beurzen het goed doen zegt niets. Rijken (en de ongelijkheid neemt nog steeds toe) moeten iets met hun geld. Zoals Gary Stevenson zegt: als ik een miljoen per maand “verdien” uit mijn vermogen, en ik maak 10k per week op, dan heb ik na een maand nog 960k over. Aangezien ik iets moet met al dat geld koop ik maar vastgoed en aandelen. Ik ben zo rijk dat ik nooit wat hoef te verkopen want waarom zou ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:09:
[...]Hier zit hem de crux, ik mis sturing vanuit Brussel. Wij hebben in Nederland een overschot aan banen waardoor de lonen sterk gestegen zijn en er een bijzonder lage werkloosheid is, maar in Zuid Europa is er een enorme werkeloosheid. Ik zie graag dat er werkgelegenheid van Noord/West Europa naar Zuid Europa geplaatst word. Brussel kan beginnen om bepaalde industrieën, zoals bijv. defensie industrie naar Zuid Europa te verplaatsen.
Daar gaat Brussel toch niet over? Ook de defensie industrie zijn commerciële partijen die zelf mogen bepalen waar ze zich vestigen.

Qua economische activiteit; heb het vorige week ook al gezegd: het feit dat we in een monetaire unie zitten met landen die structureel minder presteren (de verschillen worden alleen maar groter) betekent dat de economie hier oververhit blijft, terwijl de economische activiteit in de minder presterende landen alleen maar afneemt.

Dat los je niet op door bedrijven te verplichten naar die landen te verhuizen, daar zijn ook geen wettige middelen voor. Het enige dat (theoretisch) in Brussels macht ligt is om die landen te verplichten zich aan de afspraken te houden die zijn gemaakt bij toetreding. Maar in met name Frankrijk is dat onmogelijk, met hun veel te royale sociale stelsel en veel te lage pensioenleeftijden. En het feit dat het hele land plat wordt gelegd zodra er ook maar aan een kommaatje wordt getornd.

Lijkt me niet verstandig om gezonde bedrijven te verplichten om zich naar dat zinkende schip te verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@dawg goede punten! Goedkoop gas heeft natuurlijk altijd een enorme aantrekkingskracht op energie intensieve bedrijven. Neemt niet weg dat mijn argument inzake afhankelijk zijn van US/China voor chemische producten niet goed is. In de EU zouden we dat gewoon zelf moeten produceren.

Jammer bijvoorbeeld dat Shell stopt met de biobrandstoffen "fabriek" in Rotterdam omdat dat financieel niet haalbaar is. Uiteraard moeten de aandeelhouders ook tevreden gesteld worden :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
alexbl69 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:25:
[...]

Daar gaat Brussel toch niet over? Ook de defensie industrie zijn commerciële partijen die zelf mogen bepalen waar ze zich vestigen.

Qua economische activiteit; heb het vorige week ook al gezegd: het feit dat we in een monetaire unie zitten met landen die structureel minder presteren (de verschillen worden alleen maar groter) betekent dat de economie hier oververhit blijft, terwijl de economische activiteit in de minder presterende landen alleen maar afneemt.

Dat los je niet op door bedrijven te verplichten naar die landen te verhuizen, daar zijn ook geen wettige middelen voor. Het enige dat (theoretisch) in Brussels macht ligt is om die landen te verplichten zich aan de afspraken te houden die zijn gemaakt bij toetreding. Maar in met name Frankrijk is dat onmogelijk, met hun veel te royale sociale stelsel en veel te lage pensioenleeftijden. En het feit dat het hele land plat wordt gelegd zodra er ook maar aan een kommaatje wordt getornd.

Lijkt me niet verstandig om gezonde bedrijven te verplichten om zich naar dat zinkende schip te verplaatsen.
Misschien moet Brussel daar wel over gaan, en moeten Brussel meer sturing geven, want meer economie hier en minder aldaar is simpelweg ook geen oplossing. Moeten wij dan wel 2x 40 uur werken tot onze 75e terwijl in Zuid Europa je blij mag zijn dat 1 iemand werkt in een stel en lekker mag met pensioen gaan met 65, ik vind dat oneerlijk en dat is ook niet houdbaar. Ik geloof in balans en die is nu al ver te zoeken, wij hebben teveel banen, in Zuid Europa zijn er te weinig banen.

Wellicht kunnen we door beleid te kiezen waarin bedrijven zelfstandig weggaan uit Noord Europa door bijv. de 32 urige werkweek in te voeren en onze pensioensleeftijd op 67 houden en het fors beperken door regelgeving van de migranten. Gelukkig kiezen steeds meer mensen zelf om rond de 30 uur te werken.

https://www.nu.nl/economi...tig-uur-wint-terrein.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Delerium schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:23:
[...]

Als er 1 partij is waarbij de lijsttrekker niet perse alle stemmen pakt is het de PvdA/GL wel. Voldoende mensen die lokaal blijven stemmen (want wortels) of op een vrouw van de lijst. De PvdA is van oudsher een partij waar je hooguit 80% bij de lijsttrekker ziet eindigen, dat waar bij bv de PVV men nauwelijks kandidaten kan noemen.

En zo hoort het ook, dan heb je als partij een breed kader om ideeën te toetsen en als je aan de macht komt mensen die het beleid gaan invullen, in tegenstelling tot ik-ben-beleid-PVV.
Kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, maar sinds ik GL stem heb ik denk ik nooit op de nummer 1 gestempt.

Niet omdat ik Klaver niet mocht, maar omdat ik andere kamerleden op die manier wou steunen, zoals die vrouw die een paar jaar terug een paar ton racistische drek over d'r heen kreeg.

Niet dat ik nu een idee heb op wie ik exact zou stemmen, zie ik later wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Daar is die weer hoor. Links praten en dan over rechts willen gaan. :z
Bontenbal gaat dus liever over rechts met de VVD terwijl hij het steeds over fatsoenlijk bestuur heeft en met allemaal punten komt zoals solidariteitsbelastingen, afbouw van hypotheekrenteaftrek etc.
https://www.ad.nl/politie...vvd-dan-gl-pvda~aac86ab2/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ik zie probleem niet, als ik naar laatste peiling kijkt dan heeft VVD D66 PvdA-GL CDA 76 zetels. Wikipedia: Tweede Kamerverkiezingen 2025/Peilingen
Timmermans wil heel graag premier worden en deze kabinet is meest logische.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:08:
Bontenbal gaat dus liever over rechts met de VVD terwijl hij het steeds over fatsoenlijk bestuur heeft en met allemaal punten komt zoals solidariteitsbelastingen, afbouw van hypotheekrenteaftrek etc.
In de Reddit AMA van vandaag begon hij ook al over dat ie prima met Ja21 over migratie en ondernemerschap kan praten....

De PVV wel uitsluiten, maar flirten met Ja21 vind ik zelf een bijzondere.

Niet dat dat overigens veel opschiet in coalitieland, want Dilans "centrumrechtse" regering met rechts tot extreemrechts erin heeft, zonder de PVV, ook iets van 50 zetels volgens de peilingen. Heb zo het idee dat geen enkele partij daar verder bij wil aanschuiven.

Aan de andere kant, misschien is het ook gewoon politiek, proberen het meer een links vs rechts vuur van te maken, zodat het CDA zwevende rechtse kiezers kan opzuigen. want kan kun je straks je huid duurder verkopen. Nu juist meer over links gaan zou aardig wat van die kiezers naar de VVD trekken denk ik, terwijl linksige kiezers waarschijnlijk al prima op hun plek zijn bij 1 van de vele linkse partijen.

En centrumstemmers? Die halen hun schouders op en kiezen denk ik alsnog wel CDA, omdat die anno nu het meest centrum zijn.

Prima strategie dus eigenlijk wel.
Superman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:18:
Ik zie probleem niet, als ik naar laatste peiling kijkt dan heeft VVD D66 PvdA-GL CDA 76 zetels. Wikipedia: Tweede Kamerverkiezingen 2025/Peilingen
Timmermans wil heel graag premier worden en deze kabinet is meest logische.
Dan moet de VVD alleen wel heel erg flink gaan inbinden, en dat doen ze nog altijd niet. Met hoe conservatief de VVD is geworden weet ik niet over "paars met groen" echt nog een werkende combinatie gaat worden. De VVD is tegen heel wat dingen die CDA, PvdA en D66 wél willen.

Niet dat het alternatief van CDA + PvdA + D66 + SP + PVDD + Volt + CU nou echt iets is wat realistisch en wenselijk is :X Daar hoeft maar 1x iemand te niezen en het kabinet valt.

En waarom staat 50+ op maximaal 3 zetels in de peilingen? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Superman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:18:
Ik zie probleem niet, als ik naar laatste peiling kijkt dan heeft VVD D66 PvdA-GL CDA 76 zetels.
Het probleem is dat VVD absoluut niet wil regeren met PvdA-GL, dus tenzij er ingebonden wordt komt die coalitie er niet. Daarom dus dat het CDA zal moeten kiezen tussen VVD en PvdA-GL als het in een andere coalitie wil stappen.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 14-10-2025 21:34 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:49:
[...]

Moeten wij dan wel 2x 40 uur werken tot onze 75e terwijl in Zuid Europa je blij mag zijn dat 1 iemand werkt in een stel en lekker mag met pensioen gaan met 65, ik vind dat oneerlijk
..maar zuid Europese landen zitten veelal op dezelfde pensionleeftijd als wij: https://en.wikipedia.org/wiki/Retirement_in_Europe
Daarnaast lijkt mij het sterk dat ze daar op 1 inkomen dezelfde levenstandaard hebben als 2 inkomens bij ons.

Dit soort posts dragen niet bij aan een constructieve discussie.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

XWB schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Het probleem is dat VVD absoluut niet wil regeren met PvdA-GL, dus tenzij er ingebonden wordt komt die coalitie er niet. Daarom dus dat het CDA zal moeten kiezen tussen VVD en PvdA-GL als het in een andere coalitie wil stappen.
Voor de mensen die denken "Hoe bedoel je, absoluut niet willen regeren met GL-PvdA"?

Patrick van Schie, de ideoloog van de VVD in De Groene een maandje terug: [cadeaulink]

Liever met de PVV in een kabinet dan met GroenLinks-PvdA?
‘Ja. Nogmaals: het is kwalijk dat Wilders is weggelopen. Maar het programma van GroenLinks-PvdA staat haaks op zo’n beetje alles wat ik als liberaal wil. Het is problematischer geworden om samen te werken met de PvdA, nu die partij is opgeslokt door GroenLinks.

Zelfs de sociaal-liberalen van D66 vallen buiten de boot?
‘Dat zijn geen liberalen. Het is een partij die in de praktijk vaak naar collectivisme neigt.’

Welke partijen in Nederland dragen de democratie geen warm hart toe?
‘Nou, dat is lastig te bepalen. Ik weet niet of Wilders het beste voorbeeld is. Wat dat betreft heb ik meer moeite met Thierry Baudet. Maar ik denk ook dat sommige elementen binnen GroenLinks, en helaas is die partij gefuseerd met de Partij van de Arbeid, de democratie geen warm hart toedragen.

Toch geen geweld?
‘Nou, ik hoor daar geen afkeurende woorden over vanuit die hoek. Op het congres van GroenLinks-PvdA droop het van het radicalisme en activisme.’

Natuurlijk, dit is 1 man, maar die ene man is wel de directeur van het wetenschappelijk bureau, hij spreekt echt niet voor zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:35

DikkeBMW

Live '25

Ik zit nu Nieuwsuur te kijken, en er lijken toch wel wat tegenstrijdigheden en onduidelijkheden te zitten bij Eerdmans en het JA21 programma. Het is een behoorlijk kritische discussie/interview. Wel krijg ik het gevoel dat het écht een beetje 3 tegen 1 is en dat men ook (terecht) op zoek gaat om hem onderuit te halen. Dat gezegd hebbende, is het een respectvol en interessant gesprek.

Ik ben zeer benieuwd of en hoe dit bij de andere lijsttrekkers eraan toe gaat. Hopelijk net zo fel en kritisch; dat legt de pijnpunten bloot. Goede vragen met feitelijke onderbouwing op een correcte manier.

fookin mad fer it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:51

The_Worst

Unox

RobinHood schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:26:
[...]
En waarom staat 50+ op maximaal 3 zetels in de peilingen? 8)7
Onder andere Ja21 (en wellicht nog meer partijen) wil de AOW-leeftijd verhogen dus daar komt 50+ om de hoek. :+
DikkeBMW schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:13:
Ik zit nu Nieuwsuur te kijken, en er lijken toch wel wat tegenstrijdigheden en onduidelijkheden te zitten bij Eerdmans en het JA21 programma. Het is een behoorlijk kritische discussie/interview. Wel krijg ik het gevoel dat het écht een beetje 3 tegen 1 is en dat men ook (terecht) op zoek gaat om hem onderuit te halen. Dat gezegd hebbende, is het een respectvol en interessant gesprek.
Interessant vond ik dat Ja21 hele andere cijfers doorgaf aan het CPB dan wat in het programma staat. 20% winstbelasting staat in het programma maar ze hebben 22% doorgegeven. Ongeveer 6 miljard aan verschil.

Ik vond het interessant en een kritisch interview maar 3 tegen 1 vond ik niet echt netjes.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

The_Worst schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:40:
[...]

Onder andere Ja21 (en wellicht nog meer partijen) wil de AOW-leeftijd verhogen dus daar komt 50+ om de hoek. :+
Ik ben 40+ maar zie het ook niet zitten om langer te werken dan 67 (3 maanden). In het hierboven genoemde Wikipedia overzicht zie ik ook weinig tot geen landen die langer dan 67 jaar hanteren.

Laat staan 70 jaar, dat is helemaal van de zotte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:48:
[...]

Ik ben 40+ maar zie het ook niet zitten om langer te werken dan 67 (3 maanden). In het hierboven genoemde Wikipedia overzicht zie ik ook weinig tot geen landen die langer dan 67 jaar hanteren.

Laat staan 70 jaar, dat is helemaal van de zotte!
Tegen die tijd heb ik 51 jaar gewerkt, als ik tot 70 moet wat niet gaat lukken, zou dat rond de 54 jaar zijn.
De kans is vrij groot dat ik de 67 laat staan 70 niet ga halen dus maak me er maar niet druk om verder.

Ik ben wel benieuwd wat al die mensen tussen de zeg 65 en 70 nog voor beroep relatief efficiënt kunnen uitvoeren...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:23
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:10:
de overheid heeft niks te zeggen over hoe wij onze cultuur beleven en zij kunnen ook niet hierover ingrijpen bij bedrijven.
Met de kleine nuance dat de overheid wel pressiemiddelen heeft: veel sinterklaascomités kregen een paar jaar geleden alleen nog subsidie op voorwaarde dat ze geen zwarte pieten meer hadden. Nou had dat het beoogde effect, maar stel dat dat niet zo zou zijn hadden overheden ook nog aan de vergunningen-knop kunnen draaien.

Maar afgezien van deze kleine nuance heb je wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 20:17
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:08:
Dit kan CDA nog duur komen te staan. Ze zijn min of meer naar het centrum gekropen. Als een deel daarvan niet op rechts zit te wachten want ja21 is te extreem en/of trekken Yesilgoz niet en/of nare nasmaak van de vorige rechtse regering, dan is de overstap naar D66 of CU vrij makkelijk te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:08
https://nos.nl/nieuwsuur/...b-maar-liet-dat-onvermeld

En inmiddels een artikel hierover op de NOS. Ik zat ook met verbazing te kijken naar Nieuwsuur. Eerdmans stond vaak met zijn mond vol tanden, kon de feiten niet weerleggen.
Nu had ik al geen hoge pet op van Eerdmans, maar het contrast tussen zijn verkiezingspraatje (het bekende rechtse borstklopperij bij ons gaat werken lonen!) en wat daadwerkelijk in zijn verkiezingsprogramma staat, was wel weer duidelijk.

Hij werd best doorgezaagd op een nette manier, maar ja, maakt niks uit want mensen stemmen alsnog massaal op dit soort partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:26

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Ronald.42 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:56:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat al die mensen tussen de zeg 65 en 70 nog voor beroep relatief efficiënt kunnen uitvoeren...
Ik ben inmiddels 67 plus enkele maanden en nog vier dagen in de week werkzaam, voor de klas. Omdat ik het leuk vind en omdat er tekorten zijn in mijn beroep. Volgens mij kan ik nog wel efficient werken....
En als het aan mij ligt, komt er nog wel een jaartje bij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-10 01:00
The_Worst schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:40:
Interessant vond ik dat Ja21 hele andere cijfers doorgaf aan het CPB dan wat in het programma staat. 20% winstbelasting staat in het programma maar ze hebben 22% doorgegeven. Ongeveer 6 miljard aan verschil.

Ik vond het interessant en een kritisch interview maar 3 tegen 1 vond ik niet echt netjes.
Ik vond het prima. Nieuwsuur pakt dit goed beet. En ik stem JA21 maar als dit niet goed staat (las er in het FD al iets over) dan is het terecht dat de partij er op aangepakt wordt.

Alleen het AOW stukje was misschien flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Robkazoe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:32:
[...]

Dit kan CDA nog duur komen te staan. Ze zijn min of meer naar het centrum gekropen. Als een deel daarvan niet op rechts zit te wachten want ja21 is te extreem en/of trekken Yesilgoz niet en/of nare nasmaak van de vorige rechtse regering, dan is de overstap naar D66 of CU vrij makkelijk te maken.
Ik denk dat het juist een slimme move is van Bontebal. Alleen op rechts heeft hij nog wat stemmen te winnen. Hij zit zelf zo op de linkerflank van het CDA dat hij wat mij betreft meer bij CU past. Maar uiteindelijk zul je dat terugzien in zijn onderhandelingen voor de vorming van een kabinet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ook CDA ziet het GroenLinks deel dus als een brug te ver.

Ik denk serieus dat de oude PvdA als linkse maar toch ook weer niet al te ver uit het midden voor de meeste partijen nu een prima coalitiepartners zou zijn.
Maar ja, je krijgt ze nu samen en dat kan ze hier toch nog behoorlijk gaan opbreken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
Nouja krijg je ze nog samen? *knip* Suggestieve stelling zonder onderbouwing die discussie onnodig opzweept.
De klassieke PvdA’er is uitgecheckt wat ik in mijn eigen omgeving zie.

[ Voor 34% gewijzigd door teacup op 15-10-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:35
Trishul schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:45:
https://nos.nl/nieuwsuur/...b-maar-liet-dat-onvermeld

En inmiddels een artikel hierover op de NOS. Ik zat ook met verbazing te kijken naar Nieuwsuur. Eerdmans stond vaak met zijn mond vol tanden, kon de feiten niet weerleggen.
Nu had ik al geen hoge pet op van Eerdmans, maar het contrast tussen zijn verkiezingspraatje (het bekende rechtse borstklopperij bij ons gaat werken lonen!) en wat daadwerkelijk in zijn verkiezingsprogramma staat, was wel weer duidelijk.

Hij werd best doorgezaagd op een nette manier, maar ja, maakt niks uit want mensen stemmen alsnog massaal op dit soort partijen.
Wat een afgang voor JA21 inderdaad. Hoe kan je nu weer compleet andere plannen dan je verkiezingsprogramma laten doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:12
Ik zie het somber in. Als starter dit jaar eindelijk een woning kunnen kopen. Maximale hypotheek. Wat nodig is de huidige markt, maar te betalen door HRA. Door de komende afschaffing zal deze starter zijn woning waarschijnlijk weer moeten verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Bestseller schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 05:58:
Ik zie het somber in. Als starter dit jaar eindelijk een woning kunnen kopen. Maximale hypotheek. Wat nodig is de huidige markt, maar te betalen door HRA. Door de komende afschaffing zal deze starter zijn woning waarschijnlijk weer moeten verkopen.
Geen enkele partij wil de HRA in 1 keer afschaffen dus daar zou ik mij geen zorgen over maken. Over 10-15-20 jaar is jouw salaris voldoende gegroeid om dat verschil op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:21
Bestseller schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 05:58:
Dat valt denk ik wel mee. De tophypotheken van weleer zijn niet meer toegestaan, en eigenlijk staan alle partijen een geleidelijke HRA-afbouw voor in een traject van zo'n 15 jaar.

Begrijp dat een hypotheek over de looptijd gelijkblijvende, of afnemende kosten heeft. Vergelijk dat met huren, die ieder jaar stijgen. De meeste mensen verdienen door inflatie en opgebouwde ervaring over de jaren steeds meer, waardoor de relatieve maandelijkse hypotheeklast steeds daalt.

De inschatting is kortom dat de meeste mensen met een gelijkelijke afbouw niet echt in de problemen zullen komen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
Waaj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 06:07:
[...]

Geen enkele partij wil de HRA in 1 keer afschaffen dus daar zou ik mij geen zorgen over maken. Over 10-15-20 jaar is jouw salaris voldoende gegroeid om dat verschil op te vangen.
Over 10-15-20 jaar zal helaas het leven ook weer een stuk duurder zijn. Waardoor ik die salarisgroei nodig heb om mijn boodschappen en zorgkosten te betalen.

Starters met een koopwoning gaan er hoe dan ook op achteruit. *knip*, dat verdient onderbouwing.

Anders was er wel gekozen om huidige hypotheken de HRA te laten behouden en nieuwe hypotheken elk jaar minder HRA te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 15-10-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
Helixes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 06:12:
[...]

Dat valt denk ik wel mee. De tophypotheken van weleer zijn niet meer toegestaan, en eigenlijk staan alle partijen een geleidelijke HRA-afbouw voor in een traject van zo'n 15 jaar.

Begrijp dat een hypotheek over de looptijd gelijkblijvende, of afnemende kosten heeft. Vergelijk dat met huren, die ieder jaar stijgen. De meeste mensen verdienen door inflatie en opgebouwde ervaring over de jaren steeds meer, waardoor de relatieve maandelijkse hypotheeklast steeds daalt.

De inschatting is kortom dat de meeste mensen met een gelijkelijke afbouw niet echt in de problemen zullen komen.
Mensen met een huurwoning hoeven natuurlijk ook geen groot onderhoud te doen aan hun woning, betalen geen eigen woningforfait, overdrachtsbelasting, hoeven hun huis niet volledig te verduurzamen, betalen minder gemeentelijke belastingen, etc.

En ja het salaris zal stijgen, net zoals de prijzen van producten en diensten. *knip*, dat verdient een goede onderbouwing.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 15-10-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:25
XWB schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Gezien de huidige peilingen is die keuzemogelijkheid er helemaal niet. Het is hetzelfde als Timmermans voor een kabinet met D66 en SP zou pleiten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Bestseller schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 06:17:
[...]

Over 10-15-20 jaar zal helaas het leven ook weer een stuk duurder zijn. Waardoor ik die salarisgroei nodig heb om mijn boodschappen en zorgkosten te betalen.
Het lijkt me onrealistisch om nu koopkrachtplaatjes van over twintig jaar te gaan beschouwen. Sowieso wordt er waarschijnlijk ook weer gecompenseerd door belastingverlagingen. Over de intentie lijken alle geleerden het volgens mij eens: afbouwen is nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
RobinHood schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:11:
Toch geen geweld?
‘Nou, ik hoor daar geen afkeurende woorden over vanuit die hoek. Op het congres van GroenLinks-PvdA droop het van het radicalisme en activisme.’
Over dat congres van GL-PVDA heeft die wel een punt trouwens.

Maar *knip* links is good guy toch?

[ Voor 2% gewijzigd door Mortum op 15-10-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
PLAE schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:22:
Nouja krijg je ze nog samen? *knip* De klassieke PvdA’er is uitgecheckt wat ik in mijn eigen omgeving zie.
Beeldvorming. Terwijl het programma en de lijsttrekker gewoon klassiek PvdA zijn. Ik denk eerder dat GL-ers bang moeten zijn dat hun GL wordt opgeslokt in een grotere partij

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 15-10-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
D-e-n schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:00:
[...]

Gezien de huidige peilingen is die keuzemogelijkheid er helemaal niet. Het is hetzelfde als Timmermans voor een kabinet met D66 en SP zou pleiten
Rondom SP blijft het maar stilletjes. In de diverse podcasts die ik hoor, hoor je amper iets van ze. Ik denk dat ze misschien nog wel eens stemmen kunnen door mensen die last minute strategisch willen stemmen voor GL-PVDA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
Waaj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 06:07:
[...]
is jouw salaris voldoende gegroeid om dat verschil op te vangen.
Salaris stijgt momenteel precies genoeg, samen met zogenaamde lastenverlichting, om de stijging van Zorg premie, gemeentelijke belastingen etc bij te houden.

Netto wordt je er geen haar beter van. Dat is een beetje het verhaal van mensen met een midden-inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
JeroenNietDoen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:09:
[...]

Rondom SP blijft het maar stilletjes. In de diverse podcasts die ik hoor, hoor je amper iets van ze. Ik denk dat ze misschien nog wel eens stemmen kunnen door mensen die last minute strategisch willen stemmen voor GL-PVDA.
Dat was in de laatste peiling ook al zo. Probleem is dat ze niet bij die debatten zijn dus hoe kom je in beeld.

Ik zou iedereen afraden strategisch te stemmen overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
https://tpusa-netherlands.com/
Turning Point USA breidt zijn vleugels uit naar Nederland met de lancering van Turning Point USA Netherlands. Deze organisatie, die bekend staat om zijn conservatieve focus, richt zich op het inspireren en betrekken van jongeren bij politieke discussies.
Oh dear, een nieuwe politieke partij strakjes?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Was deze hier al besproken?

https://www.volkskrant.nl...spakket-kan-dat~bf37063b/

Het zit voor sommigen achter een muurtje maar het kwam ook al bij Jinek langs en het is wederom een deuk in de CPB berekeningen.

Blijkbaar hebben veel partijen (VVD, D66, SGP, ChristenUnie, Volt en JA21) een volledige stop op uitbreiding van het basispakket opgenomen in de berekeningen. Dat staat niet in hun programma en is niet realistisch. Want als er morgen een nieuw medicijn tegen Alzheimer komt is er geen partij die dit tegenhoudt. Maar zo fietsen ze wel miljarden aan gratis bier de berekeningen binnen.

Dat geldt wat mij betreft overigens ook voor de "besparing" die wordt ingeboekt voor verhoging van het eigen risico. De voorspelde daling van de zorgkosten is gebaseerd op van elke werkelijkheid gespeende consumentenmodellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
JeroenNietDoen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:07:
[...]

Over dat congres van GL-PVDA heeft die wel een punt trouwens.

Maar *knip* links is good guy toch?
*knip*, niet onderbouwde borrelpraat.

[ Voor 59% gewijzigd door NMH op 15-10-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:18

ZieMaar!

Moderator General Chat
D-e-n schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:30:
Was deze hier al besproken?

https://www.volkskrant.nl...spakket-kan-dat~bf37063b/

Het zit voor sommigen achter een muurtje maar het kwam ook al bij Jinek langs en het is wederom een deuk in de CPB berekeningen.

Blijkbaar hebben veel partijen (VVD, D66, SGP, ChristenUnie, Volt en JA21) een volledige stop op uitbreiding van het basispakket opgenomen in de berekeningen. Dat staat niet in hun programma en is niet realistisch. Want als er morgen een nieuw medicijn tegen Alzheimer komt is er geen partij die dit tegenhoudt. Maar zo fietsen ze wel miljarden aan gratis bier de berekeningen binnen.

Dat geldt wat mij betreft overigens ook voor de "besparing" die wordt ingeboekt voor verhoging van het eigen risico. De voorspelde daling van de zorgkosten is gebaseerd op van elke werkelijkheid gespeende consumentenmodellen.
Het zijn interessante stukken, die factchecks. Van deze schrok ik, omdat ook fatsoenlijke en normaal betrouwbare partijen dit doen (voor de duidelijkheid, dat zijn D66, ChristenUnie en Volt in mijn ogen). De VVD liegt aan de lopende band, daar past dit wel in het patroon (waarin de hardwerkende Nederlander hard de lul is, ondanks dat ze die als doelgroep aanspreken).

Overigens is het interview met Eerdmans ook interessant in diezelfde krant. Die doet echt zijn best om zich als fatsoenlijk rechts te profileren, waarmee hij inderdaad wel eens groot zou kunnen worden.

@alexbl69 ik ben een linkse Nederlander (maar zeker niet extreem): maar wat precies vind ik nu weer prachtig?

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 15-10-2025 07:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
pingkiller schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:00:
[...]

..maar zuid Europese landen zitten veelal op dezelfde pensionleeftijd als wij: https://en.wikipedia.org/wiki/Retirement_in_Europe
Daarnaast lijkt mij het sterk dat ze daar op 1 inkomen dezelfde levenstandaard hebben als 2 inkomens bij ons.

Dit soort posts dragen niet bij aan een constructieve discussie.
Juist met dat soort cijfers heeft men de buitenwereld decennialang in slaap proberen te sussen. Niets aan de hand, doorlopen mensen.

De realiteit is natuurlijk een andere.

Zie Frankrijk; pensioen ergens tussen de 62 en de 67. Het getal 67 staat genoemd, dus dan lijkt het prima. In de praktijk blijkt dit echter gemiddeld 63 jaar en 1 maand te zijn. Het komt dus niet in de buurt van de 67.

Het is niet voor niets dat het land al 4 premiers in 2 jaar heeft versleten. Die zien wel in dat het land op een ramp afkoerst, maar beseffen zich ook dat de bevolking geen enkele verandering accepteert.

Allemaal prima, maar daar gaan wij niet garant voor staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
We hebben het wel uitgebreid over geldstromen binnen Europa, maar gebeurde vroeger voor invoering van de Euro niet hetzelfde door munteenheden te devalueren? Volgens mij is er op die manier altijd wel een geldstroom geweest van rijkere landen naar armere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
alexbl69 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:44:
[...]

Juist met dat soort cijfers heeft men de buitenwereld decennialang in slaap proberen te sussen. Niets aan de hand, doorlopen mensen.

De realiteit is natuurlijk een andere.

Zie Frankrijk; pensioen ergens tussen de 62 en de 67. Het getal 67 staat genoemd, dus dan lijkt het prima. In de praktijk blijkt dit echter gemiddeld 63 jaar en 1 maand te zijn. Het komt dus niet in de buurt van de 67.

Het is niet voor niets dat het land al 4 premiers in 2 jaar heeft versleten. Die zien wel in dat het land op een ramp afkoerst, maar beseffen zich ook dat de bevolking geen enkele verandering accepteert.

Allemaal prima, maar daar gaan wij niet garant voor staan.
Er werd gesteld dat in heel Zuid-Europa men vroeger met pension kan, dat is expliciet niet waar. Frankrijk is de uitzondering.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
"De Rode Lijn" bracht 250.000 mensen op de been, waarmee het in de top 5 grootste protesten van de laatste 100 jaar staat. Ik denk dat je jezelf voor de gek houdt als je denkt dat dit sentiment onder een klein radicaal deel van de bevolking leeft.

Ik ken in mijn omgeving mensen die politiek eerder in het PVV-kamp zitten, die op dit issue resoluut van hun partij afwijken. Ik vermoed dat het niet genoeg is om hun stem anders te laten uitvallen, maar het is een breukvlak.

Het is bovendien een makkelijk issue om je op te profileren, want geheel rechts + christenunie zit in het veel moeilijker verdedigbare andere kamp. Ik denk dat de partijstrategen bij GLPvdA donders goed weten wat ze deden.

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 15-10-2025 10:18 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste